Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

In de derde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship, de TAC Rally, stond er geen maat op de piloot die van de titel zijn hoofddoel heeft gemaakt. Paul Lietaer demonstreerde nog maar eens zijn fenomenaal gevoel voor spektakel en snelheid met de Opel Manta 400 waarmee hij in 1988 Belgisch rallykampioen werd. De Opel Manta 400 werd bij zijn debuut alvast gedoopt met champagne!

Na de eerste ronde had Paul Lietaer al een brede glimlach op de lippen. In het klassement moest hij Stefaan Stouf met zijn Ford Sierra Cosworth nog 7" voor laten gaan, maar dat kon de Opel-rijder niet van zijn stuk brengen.
"De wedstrijd is nog lang en ik moet er meestal wat inkomen," lachte de snor. "De Manta 400 doet het uitstekend en ik ben heel blij met de tijden die we draaien. Ik merk wel dat onze verhoudingen iets te lang zijn, waardoor ik een paar keer op de begrenzer zit, aan 9.000 t/min."

Wanneer Stefaan Stouf even later het strijdperk moet verlaten door problemen met de benzinetoevoer op zijn prachtige Sierra Cosworth, ligt de weg naar de overwinning helemaal open voor Paul Lietaer, die in... 1979 al zegevierde in de 12 Uren van Tielt. Paul Lietaer heeft zijn titelambities nog eens onderstreept.
"Ik vond ons startnummer 47 eigenlijk schandalig, want je ziet dat we op de 11de plaats algemeen zijn geëindigd. Met een nummer in de top 20 zouden nog meer toeschouwers kunnen genieten hebben van ons spektakel en zou ik nog dichter geëindigd zijn, want we waren in het nadeel omdat de weg al vuil lag toen we passeerden. Hoe dan ook, ik ben weer gelanceerd in de titelstrijd. Ik ga met de Opel Manta naar de Rally van Wallonië, waarna ik met de Subaru Legacy RS de Sezoensrally wil rijden."

De tweede plaats ging naar Dirk Vermeirsch met zijn Ford Sierra Cosworth, voorzien van de 34 mm Gr.A restrictor. "Ik zou met een 38 mm kunnen rijden, maar met de huidige 286 pk kan ik me al uitleven en de mechaniek blijft dan ook betrouwbaar. Meer dan de tweede plaats achter de Polle zat er niet in. Ik reed bovendien in de openingsronde drie proeven met drie remklauwen..."

Bert Cornelis stuurde zijn Opel Monza naar de derde plaats, ondanks een kapotte schokdemper. De Opel-rijder amuseerde zich, wat niet altijd gezegd kon worden van Guino Kenis, die vierde werd met zijn gekende BMW M3. 
"We staan aan de finish. Dat is al beter dan in de vorige twee rally's, maar ik vond in de eerste ronde absoluut geen grip. We maakten de foute bandenkeuze en onze wagen stond te stug afgeveerd. Pas vanaf de tweede ronde begon het beter te gaan, maar het duurde een tijdje voor ik mijn vertrouwen terug had, want deze ochtend was de auto amper op de baan te houden op dit gladde asfalt."

Danny Vancoilllie stuurde zijn Opel Kadett naar de 5de plaats, voor Patrick Mylleville en Marijn Hoens. Nick Toorre, Kurt Vandevenne en Jozef Lapeire maakten de top 10 vol.

In de derde wedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, verreden in het kader van de TAC Rally, werd nogmaals bevestigd dat het een erg open kampioenschap zal worden. Niels Reynvoet leek op weg naar de overwinning, tot hij zich liet verrassen op de voorlaatste proef. Gilles Pyck kreeg de overwinning bij zijn debuut in het Pirelli Junior BRC in de schoot geworpen. 
 
Na de klinkende overwinning van Grégoire Munster in Spa en de overtuigende zege van Niels Reynvoet eerder in Haspengouw, werd uitgekeken naar een rechtstreeks duel tussen de tenoren. Dat duel draaide uit in het voordeel van de streekpiloot. Niels Reynvoet nam vastberaden de leiding, terwijl Grégoire Munster zich verslikte in de bandenkeuze.
 
"Blijkbaar is ons tempo goed, want we hebben een halve minuut voorsprong genomen op Grégoire Munster," aldus Niels Reynvoet uit Zingem, die in Tielt zijn thuisrally afwerkte. Ook in de tweede lus bleef de Fiesta-rijder de wedstrijd controleren. 
 
"Ik heb me twee keer in de bandenkeuze vergist," vertelde Grégoire Munster, die met zijn Opel Adam R2 op de tweede plaats stond na 8 proeven. "Op de allereerste proef in Schuiferskapelle was ik verrast dat het zo glad was. Ik had als enige slicks achteraan gelegd, terwijl onze concurrenten achteraan een zachtere compound voor regenweer hadden gemonteerd. In de tweede rond had ik weer een iets te harde band liggen achteraan. Ik had veel last van overstuur…"
 
Na de volgende service schoof Munster van de baan, zodat Reynvoet helemaal zegezeker leek. Jean Dilley had immers zijn eerste sortie uit zijn carrière gemaakt in de tweede ronde. 
"Ik vind het parcours hier super: glad en erg snel. Alleen heb ik me even laten verrassen toen de wagen achteraan uit brak. We staken een vijftal minuten in een gracht," vertelde Jean Dilley ontgoocheld. 
 
In de slotfase kantelde de wedstrijd plots, toen Niels Reynvoet op de voorlaatste proef in Schuiferskapelle over de kop ging. Plots kreeg Gilles Pyck, de 22-jarige zoon van rallyrijder Bart uit Poperinge, de overwinning in de schoot geworpen. Onverhoopt.
"Ik vind het erg jammer voor Niels, want hij was de beste," vertelde Gilles Pyck, genavigeerd door Emile Mourisse, eerlijk. "Zelf beleefde ik een erg mooi debuut in het Pirelli Junior BRC. We maakten met de Peugeot 208 R2 die vorig jaar nog bestuurd werd door Sébastien Bedoret in Ieper een mooi debuut. Ik had gepland om vanaf Ieper alle wedstrijden van het Pirelli Junior BRC af te werken. Maar, na deze overwinning zal ik proberen om het programma wat uit te breiden," aldus Gilles Pyck, die als winnaar 4 nieuwe Pirelli's en een prachtig Rodania-horloge in ontvangst mocht nemen. 
 
Thibaud Mazuin stuurde zijn Skoda Fabia R2 naar een keurige tweede plaats, goed voor 8 punten, voor Tobias Brüls, die geluk had toen hij door remproblemen aan 150 km/h in een veld schoof. Ook de Duitstalige Peugeot-rijder verloor enkele minuten.
 
In de stand van het kampioenschap blijft Niels Reynvoet dankzij de 6 snelste tijden aan de leiding, terwijl Gilles Pyck met 13 punten de hoogste score liet noteren in Tielt, waar vier piloten een snelste tijd lieten noteren. Het wordt een heel open titelstrijd…
 
Klassement (3/9) : 1. Reynvoet 26 punten; 2. Brüls 22; 3. Dilley 19; 4. Munster 17; 5. Mazuin 16; 6. Pyck 13; 7 Pacolet 6

Met 12 snelste tijden op een totaal van 14 verreden klassementsproeven, heeft Kris Princen de 45ste editie van de TAC Rally van start tot finish gedomineerd. De leider in het Belgisch kampioenschap verstevigt daarmee zijn voorsprong op titelverdediger Vincent Verschueren, die voor de tweede keer dit seizoen op de tweede plaats strandde. Sébastien Bedoret en Melissa Debackere maakten er een volledige Skoda-triomf van, met vier Fabia's R5 op de eerste vier plaatsen.

78 teams gingen zaterdagochtend van start in de TAC Rally, de 3de wedstrijd van het JobFixers Belgian Rally Championship. De talrijk opgekomen hoopten onder de stralende lentezon van een spannende wedstrijd te genieten, maar dat was buiten Kris Princen gerekend. De Limburger sloeg in de openingsronde meteen keihard toe in de Skoda-rijder controleerde de rest van de wedstrijd. De fonkelnieuwe evolutiemotor was daar niet vreemd aan.

"Ik voel dat verschil in vermogen niet, maar het heeft wellicht wel een rol gespeeld," genoot de piloot die de TAC Rally voor de derde keer op zijn naam schreef. "Ik had me voorgenomen om deze keer snel te starten en dat is gelukt. De afstellingen waren uitstekend, de nota's perfect en ik heb me niet laten verrassen. Met deze zege heb ik bijna een perfecte score in het kampioenschap na drie rally's, met twee zeges en een tweede plaats. Maar, er is nog niets beslist."

Vincent Verschueren reed de twee laatste snelste tijden, maar de Godrive-piloot kon niet helemaal tevreden zijn. "Ik heb er alles aan gedaan, maar ik geraakte niet aan de tijden van Kris. Dan weet je dat het aan de motor ligt, want normaal strijden we telkens op de seconde, terwijl hij hier echt oppermachtig was. We zullen een oplossing moeten zoeken tegen de volgende wedstrijd...," aldus de titelverdediger.

Sébastien Bedoret was tot de slotmeters in strijd met Melissa Debackere voor de derde plaats. De 22-jarige nieuwe rekruut van Freddy Loix en Skoda België hield stand en bekroonde zijn Skoda-debuut met een podiumplaats. "Dit had ik zeker niet verwacht. Het belangrijkste is niet die podiumplaats, maar wel de progressie die ik gemaakt heb. Van 2" per km kon ik het verschil met de besten verkleinen tot 0"5 per km. Dat is veelbelovend," lachte Sébastien Bedoret.

Melissa Debackere bekroonde een erg mooie wedstrijd met een verdiende 4de plaats in haar Skoda Fabia R5. Het mooie weer en de samenwerking met haar vertrouwde navigatrice Cindy Cokelaere was daar zeker niet vreemd aan. 

Didier Duquesne strandde, na een foutje in de openingsronde, op de 6de plaats op 4'09", gevolgd door Achiel Boxoen, die in de slotfase zijn draai vond in de nieuwe Ford Fiesta R5 Evo2 in de kleuren van Jobfixers. Hij versloeg Robin Maes, die de pijn van een blessure verbeet om toch de TAC Rally te kunnen rijden, en David Bonjean, die op amper 0"7 van zijn Skoda merkgenoot eindigde. Een mooi debuut van de Waalse zakenman die aangenaam verrast was door het rijplezier met een Fabia R5.

Twee Porsche-rijders eindigden tussen de R5's in de Top 10. Tim Van Parijs, deze ochtend de snelste starter, werd 10de na een lekke band en een schuiver. Gunther Monnens won de strijd bij de GT's. De Limburgse spektakelman bekroonde zijn wedstrijd met een onverhoopte Top 5. 
"Dit had ik gehoopt, maar niet gedacht. Ik heb vooral genoten van het duel met Kevin Abbring, die helaas moest opgeven door koppelingsproblemen. In elk geval is deze Porsche een fantastische machine!," vertelde Monnens.
Chris Van Woensel (benzinetoevoer) en Laurent Vanneste (sortie) gaven vroegtijdig op.

De overige R5-rijders verging het minder goed. Steve Matterne verloor kostbare tijd door twee uitstapjes in het decor. Hij werd 11de. Bruno Parmentier (Ford) ging van de baan, terwijl Pieter-Jan Michiel Cracco na een kleine tik tegen een waterbak zijn achtertrein plooide en zo nog twee proeven moest afwerken. De Jobfixers-piloot kon de wedstrijd wel uitrijden en ervaring opdoen. Zijn vader Philip Cracco stuurde zijn Fiesta R5 naar een 20ste plaats.

In Historic stond er geen maat op Paul Lietaer, die al vroeg verlost was van zijn grootste belager, Stefaan Stouf (storingen in de benzinetoevoer). De tweede plaats ging naar Dirk Vermeirsch, voor Bert Cornelis.

In het Pirelli Junior BRC leek Niels Reynvoet op weg naar een klinkende zege, maar in de slotfase liet hij zich verrassen en ging de Fiesta-rijder over de kop. Grégoire Munster was eerder al van de baan gegaan, terwijl Jean Dilley ook minuten verloor in een gracht. Zo ging de overwinning naar de sterk debuterende Gilles Pyck, de 22-jarige zoon van rallyrijder Bart Pyck uit Poperinge. 

De wedstrijd voor het RACB Criterium werd gewonnen door Philip Lommers voor Wouter Lievens en Xavier Alliet. 

Zaterdagochtend iets voor achten zullen Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq over het startpodium van de TAC Rally rijden. Voor de Belgische vice-juniorkampioenen is de derde manche van het BK rally de officiële start van hun samenwerking met ŠKODA België.

Om deze eerste stappen goed voor te bereiden kregen de nieuwe pupillen van Freddy Loix en het Pevatec-team donderdag de gelegenheid om in de streek rond Chimay hun ŠKODA FABIA R5 tijdens een testsessie aan de tand te voelen. Hoewel de regen aan het eind van de voormiddag even voor stoorzender speelde, kon achteraf een positieve balans worden opgesteld. “Deze FABIA R5 gedraagt zich schitterend”, glimlacht Sébastien. “In vergelijking met de wagen die ik aan het begin van het seizoen bestuurde, is deze van een andere wereld! Alles is gewoon beter: het vermogen van de motor, maar ook de wegligging en de grip. Deze ŠKODA lijkt me heel makkelijk te besturen en bovendien heel precies. De auto doet me zelfs terugdenken aan mijn kartjaren…”

Op zijn 22ste heeft Sébastien nog heel weinig ervaring met een vierwielaangedreven bolide met turbomotor. Maar hij leert snel… “Hij heeft me – nog maar eens – verbaasd”, stelt corijder Thomas Walbrecq. “Na amper een paar kilometer voelde ik al dat hij zich goed voelde achter het stuur, sereen ook. Ik heb hem meer dan eens in de gaten gehouden en hij bleek zo cool dat ik de indruk had dat hij thuis met de PlayStation aan het spelen was. De wagen lijkt perfect bij hem te passen en lijkt ook makkelijk te besturen. Uiteraard is er een groot verschil tussen een testbasis en een rally, maar ik ben heel tevreden over de manier waarop alles vandaag is verlopen.”

In de regio van Tielt, waar 14 chronoritten (162 km tegen de klok) op het programma staan, komen Sébastien en Thomas echter met bescheiden ambities aan de start. “Het is heel eenvoudig: we stellen hen qua resultaat geen enkel doel”, aldus Freddy Loix, hun coach en raadgever van ŠKODA België. “Het enige wat we vragen is dat ze zonder druk hun FABIA R5 onder de knie krijgen. Ze moeten ervaring opdoen, en daarvoor is het halen van de finish de belangrijkste voorwaarde. De TAC Rally is een heel geschikte wedstrijd om een wagen te leren kennen, want er zijn slechts vier verschillende klassementsritten, die de deelnemers drie of vier keer moeten afwerken. Als de weersomstandigheden constant blijven dan kan je in iedere lus progressie boeken. De tenoren – die het parcours uitstekend kennen – zullen allicht onmiddellijk in het juiste ritme zitten, en ik besef dat Sébastien en Thomas nogal wat tijd zullen verliezen. Dat is maar normaal! Het belangrijkste is dat ze bij iedere doortocht wat vooruitgang boeken en zo het verschil met de snelsten beetje bij beetje kunnen verkleinen.”

Sébastien en Thomas zullen hun samenwerking met ŠKODA België dus in alle rust en kalmte afwerken. “We vertrekken tegen 70 %”, besluit de rijder uit Donstiennes. “En als we aan het eind van de dag aan 80 of 85 % zitten, dan is dat uitstekend! We zullen later in het seizoen nog genoeg kansen krijgen om voluit aan te vallen…”

Aanstaande zaterdag wordt in Tielt en omstreken de TAC Rally gereden, de 3e van in totaal 9 wedstrijden die meetellen voor het BK rally. Patrick Snijers en Luc Bouchat tekenen present met de knalgele MAES Porsche. Samen met hen komen nog 9 andere Porsches aan de start.
 
Na de betonnen verkavelingswegen van de Haspengouw, de brede circuitwegen in Spa krijgen de deelnemers van de TAC Rally dit weekend smalle en gladde asfaltwegen voor de wielen geschoven. “Het wordt opnieuw aanpassen” zegt Patrick Snijers. “De TAC oogt heel makkelijk maar niets is minder waar. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan de grip hier meteen veranderen. Zelfs in droge omstandigheden ligt het asfalt er plaatselijk zeer glad bij. Vrijdag ontdekken we het parcours maar we weten uit ervaring dat dit een zeer snelle wedstrijd is waar een rijder weinig marge heeft. Wie in de fout gaat betaalt dat cash.”
 
Snijers eindigde in Spa op de 6e plaats en won de GT-klasse. “En toch ben ik nog op zoek naar meer vertrouwen” pikt Snijers in. “In de Haspengouw hebben we niet veel gereden en in Spa waren er niet echt veel moeilijkheden, de Clémentine niet te na genomen. Zaterdag moet het er boenk op zijn. Samen met ons komen er nog 9 andere rijders met een Porsche aan de start. Uiteraard wil ik de GT-klasse winnen maar de concurrentie is niet van de poes. Kevin Abbring is een toprijder die zijn huid duur zal verkopen. Daarnaast heb je nog Van Parijs, Monnens en Van Woensel. Het wordt bikkelen om elke seconde. Maar het wordt ook leuk. Ik vind het fantastisch dat de organisatie erin geslaagd is om 10 Porsches aan de start te krijgen. Dat is fijn voor ons en voor het publiek. En al zijn ze misschien niet allemaal even snel, een Porsche is en blijft een streling voor het oog en zijn specifiek geluid blijft fantastisch.”
 
De TAC Rally start zaterdagochtend om 08.00 u. 14 klassementsritten en 162.52 km verder mag de winnaar omstreeks 21.00 u de champagne ontkurken.

Foto :De Broodplank

In de derde manche van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship, hopen we op een eerste rechtstreeks duel tussen Niels Reynvoet en Grégoire Munster, de winnaars van de twee openingsmanches.

In Landen bleef het duel uit omdat Munster vroegtijdig moest opgeven, terwijl Reynvoet forfait gaf voor de Herock Spa Rally. In eigen streek wil de Ford-rijder en zoon van ex-rallyrijder Kurt Reynvoet zijn leidersplaats verdedigen tegenover de 19-jarige zoon van Bernard Munster.
 
De twee kemphanen moeten wel uitkijken voor de Ford Fiesta R2 van Jean Dilley, die in Spa zijn snelheid toonde. Dilley wil zeker een gooi doen naar de overwinning, net als Gilles Pyck, de zoon van Filip, die zijn kans waagt in het Pirelli Junior BRC met een Peugeot 208 R2. Tobias Brüls kiest voor eenzelfde Peugeot 208 R2, terwijl Thibaud Mazuin trouw blijft aan zijn Skoda Fabia R2. Tanguy De Mulder debuteert met een Ford Fiesta R2.
 
Klassement (2/9) : 1. Reynvoet 20 punten; 2. Munster 16; 3. Dilley 13; 4. Mazuin 8; 5. Brüls 7; 6. Pacolet.

De 45steeditie van de TAC Rally, de 3demanche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, pakt uit met een bijzonder sterke affiche. Naast het duel tussen kampioenschapsleider Kris Princen en Belgisch kampioen Vincent Verschueren, staan er nog 10 snelle topwagens van de categorie R5 aan de start. Het spektakel wordt verder verzorgd door een dozijn Porsches, een reeks potente BMW's en de snelste Historic-rijders van het land. Spektakel verzekerd.
 
De Tieltste Automobiel Club heeft het parcours voor deze 45steeditie niet gewijzigd: 3 lussen van 4 klassementsproeven (Schuiferskapelle, Ondank, Oosthoek, Poelberg), aangevuld met een 4depassage over Schuiferskapelle en de Poelberg. Een parcours van 162 km tegen de chrono, tussen 8h en 21h, rond het West-Vlaamse Tielt.
 
Kris Princen start als leider in het Belgisch kampioenschap na winst in Haspengouw en een tweede plaats in Spa, maar Vincent Verschueren, tweede in Landen, staat op scherp. De titelverdediger liet de Herock Spa Rally als joker schieten. De twee Skoda-rijders krijgen weerwerk van enkele lokale specialisten, zoals Melissa Debackere en Didier Duquesne, beiden met een Skoda Fabia R5. Nog een Skoda-rijder die zich wil tonen is Robin Maes, net als Steve Matterne, die zijn mooi debuut in Landen zal moeten bevestigen buiten eigen streek. David Bonjean zal zijn geluk eveneens beproeven met een Skoda Fabia R5. En dan is er natuurlijk nog het grote debuut van Sébastien Bedoret als officiële piloot van Skoda België. De vice-Junior kampioen van 2017 toonde begin dit seizoen met een Peugeot 208 T16 zijn potentieel en deze keer mag hij zich tonen in een officiële context.
 
Naast de Skoda Fabia's R5 die de eerste twee manches van het Jobfixers BRC volledig domineerden, is het uitkijken naar het optreden van de drie Jobfixers Ford Fiesta's R5, onder andere bestuurd door twee jonge wolven, Pieter-Jan Michiel Cracco en Achiel Boxoen. Philip Cracco wil zich in de eerste plaats amuseren, net als Bruno Parmentier, die zijn fraaie matzwarte Fiesta R5 aan de start brengt.
 
Maar, de meute R5's zal, zeker bij droog weer, op moeten letten voor enkele snelle Porsches 997 GT3's. Zeker omdat ze bestuurd worden door enkele klasbakken die het potentieel van de 400 pk sterke boxermotor durven te benutten. Denk maar aan Kevin Abbring, die in Kortrijk mister Porsche Tim Van Parijs kon verslaan. Dat vraagt om een revanche van de Tabaknatie-rijder, maar ook Patrick Snijers, Chris Van Woensel en Gunther Monnens zijn vastbesloten om hun Porsche in de kijker te rijden. Bij droog weer is een Top 5 voor een Porsche zeker niet uitgesloten. De meute Porsches GT3 is overigens indrukwekkend, want ook Rudy Buyse, Henri Schmelcher, Johan Dekens, Laurent Vanneste en Darrel Taylor pakken uit met een 997. 
 
Nog kanshebbers op een Top 10 notering zijn de Fiat Punto S1600 van Stephan Hermann, de Mitsubishi's van Bert Coene, Bastien Rouard, Hans Depla en Steve Bécaert en de toprijders van de BMW M Cup, aangevoerd door Mats van den Brand, overtuigend winnaar in Haspengouw, titelverdediger Franky Boulat, streekrijder Kurt Braeckevelt, smaakmaker Wim Muilwijk en outsiders zoals Thierry Cokelaere en Didier Spillebeen. 
 
En dan hebben we nog het knappe startveld in Historic en de 35 deelnemers aan het RACB Criterium (8 KP's, 93 km), waaronder lokale kleppers als Brecht Hoorne, Xavier Alliet, Wouter Lievens en Philip Lommers. 
 
Kortom, het belooft een uitermate spannende 45steTAC Rally te worden, want de verschillen zijn traditioneel erg klein op de snelle proeven rond het West-Vlaamse Tielt.

Na de verrassende overwinning van Christophe Daco in Spa, mogen we in de derde wedstrijd van het Historic Belgian Rally Championship opnieuw de titelkandidaten vooraan verwachten. Te beginnen met Paul Lietaer, die geprikkeld aan de start komt na zijn diskwalificatie in Haspengouw. Deze keer mikt de snor op de overwinning met zijn fonkelnieuwe Opel Manta 400.
 
Dertig jaar na zijn nationale titel met deze Manta 400, wil Paul Lietaer nog eens Belgisch kampioen worden, maar dan in Historic, met de Opel. Na de uitsluiting in Landen en zijn forfait in Spa, kan Lietaer zich geen misstap meer veroorloven in Tielt, waar hij recordhouder is. Aan tegenstand is er zeker geen gebrek, te beginnen met de Ford Sierra Cosworth van Stefaan Stouf en de gelijkaardige bolide van Dirk Vermeirsch. Twee rijders die altijd snel zijn in Tielt. Nick Toorre en Frank Baert komen ook aan de start met een Ford Sierra.
 
Hopelijk blijft Guino Kenis deze keer gespaard van pech, zodat de BMW M3 zijn potentieel eens kan tonen. Deze keer is Tom Van Rompuy, die een prima zaak deed in Spa, niet van de partij. 
 
Aan outsiders geen gebrek. Denk maar aan Bert Cornelis, die zijn Opel Monza nog eens van stal haalt, en Eric Louies, die zijn kans waagt met een Opel Ascona, net als Jens Maes. Patrick Mylleville brengt zijn vertrouwde Porsche aan de start, terwijl Geert Vandoorne rekent op zijn snelle Ford Escort Mk1. Ook Jeroen Van Wanseele en Tom Nemegheer verschijnen aan de start met een Escort. 
 
Wie na de passage van de Historic-rijders nog even wil genieten van de rijke rallyhistorie kan terecht bij de deelnemers van Slowly Sideways, die weer een demonstratie zullen geven met enkele sublieme en zeldzame Groep B's. De kers op de Historic-taart in deze 45steTAC Rally.

Na de bewogen en veelbesproken finale van de Rally van Haspengouw en het forfait voor de Spa Rally, maakt GoDrive zich op voor de derde wedstrijd van het JobFixers Belgian Rally Championship, de TAC Rally in Tielt. Daar wachten zaterdag 7 april 14 klassementsproeven, goed voor 162 km tegen de snelheid. Een parcours dat Belgisch kampioen Vincent Verschueren en zijn copilote Veronique Hostens goed ligt, want precies een jaar geleden behaalden ze hun eerste grote nationale overwinning in Tielt.

Voor de meeste teams was de snelle opeenvolging van wedstrijden in het begin van het seizoen hels, maar GoDrive besliste om niet aan te treden in Spa. 
"Die beslissing hing al een tijdje in de lucht en had niets te maken met het verloop van de wedstrijd in Haspengouw," vertelt Vincent Verschueren. "Reglementair moeten we een wedstrijd laten vallen en zowel logistiek als budgettair was Spa voor ons team de meest logische om te schrappen, want onze mecaniciens, die nog een andere job hebben, zouden bijna dag en nacht hebben moeten werken om de Skoda klaar te stomen voor Spa. Natuurlijk is het niet fijn om aan de kant te blijven, maar ik heb geen spijt van die keuze."

Om toch nog het gevoel van snelheid te hebben, ging Vincent Verschueren in Frankrijk een meeting rijden met zijn "oldtimer" 500cc MotoGP bolide. Een rasechte NSR 500 ex-Alex Barros,  waarmee hij zich eens kon meten met enkele wereldkampioenen van vroeger, zoals Freddy Spencer, Wayne Gardner, Christian Sarron, Olivier Jaque, Steve Baker...

"Zoals mijn startnummer 46 doet vermoeden, ben ik een fan van Valentino Rossi. Wat die kerel op zijn leeftijd nog kan, dat is uitzonderlijk. Maar, ook die oude gloriën die met pensioen zijn, bleken nog bloedsnel. Ik heb me kunnen uitleven," lacht Vincent, die zelf vroeger snelheidsraces op de moto reed.

Die snelheid zal de Skoda-rijder uit Zingem zeker kunnen gebruiken in Tielt, waar de concurrentie goed gewapend is. Titelrivaal Kris Princen, de leider in het BRC, is ook weer van de partij. 
"Ik ben blij dat Kris erbij is, want dan moet ik absoluut het beste uit mezelf halen om te kunnen winnen," vertelt Vincent. "We kunnen ons geen foutjes veroorloven, want het niveau zal weer erg hoog liggen met 12 R5's aan de start. Ook bij de Porsches staan er kleppers aan de start, maar in principe mogen ze ons niet bedreigen. In Tielt wordt vaak diep gesneden in de bochten en komt er nogal wat grind op de baan terecht. Dat is niet ideaal voor een Porsche, maar ze zullen wel redelijk kort in de buurt blijven."

Traditioneel zijn de verschillen klein in Tielt. Vorig jaar won Vincent met 8"0 verschil en in 2016 had Freddy Loix amper 6"4 voorsprong op Kris Princen. 
"Het is heel moeilijk om het verschil te maken. De voorbije edities is gebleken dat de eerste ronde van vier proeven cruciaal is. Vorig jaar pakten we daar 15" op Kris Princen en hij kreeg die kloof niet meer dicht. De wagen moet perfect zijn om in de eerste ronde voluit aan te vallen. Daar moet ik het verschil kunnen maken..."

Want, de ambitie van Vincent Verschueren en Veronique Hostens voor deze 45ste TAC Rally is duidelijk.
"Kris Princen heeft al een overwinning op zak. Het is aan ons om zo snel mogelijk ook een overwinning te veroveren. Ik wil zaterdag in elk geval meestrijden voor de overwinning..."

De TAC Rally gaat zaterdag om 8h van start in Tielt. Na 14 klassementsproeven zal de winnaar omstreeks 21h op het finishpodium gehuldigd worden.

Een nieuwe uitdaging voor Achiel Boxoen

Het JobFIXers Rally Team heeft zijn intrede in het Belgisch rallykampioenschap niet gemist. In de Spa Rally stuurde Pieter-Jan Michiel Cracco zijn Ford Fiesta R5 naar een onverhoopte en knappe vijfde plaats algemeen. Maar, we zullen dit jaar nog veel meer zien van het jobFIXers Rally Team, want vanaf de TAC Rally zullen drie Ford Fiesta's R5 aan de start komen van alle manches van het jobFIXers Belgian Rally Championship. Naast Pieter-Jan Michiel Cracco, zullen de kleuren van het dynamische team verdedigd worden door Philip Cracco, natuurlijk, en door Achiel Boxoen, die door de grote poort terugkeert in het Belgisch rallykampioenschap. 

Achiel Boxoen: "Een unieke kans om me te tonen"

Nadat hij vorig jaar zijn debuut maakte in de R5-categorie met Freddy Loix als coach, keert Achiel Boxoen vanaf de TAC Rally in Tielt op 7 april terug in het Belgisch rallykampioenschap. 

"Philip Cracco, jarenlang een trouwe sponsor en goede vriend van mijn vader, heeft ons meteen na het stopzetten van het vorige programma gecontacteerd," vertelt Achiel. "Vanaf de TAC Rally zullen we in principe alle manches van het jobFIXers Belgian Rally Championship rijden, mogelijk nog aangevuld met Wervik en Staden als voorbereidingswedstrijden. Dit is een schitterende kans om de leerschool die ik vorig jaar van Freddy Loix heb gekregen om te zetten in resultaten."

De gloednieuwe Ford Fiesta R5 Evo2 van Achiel zal pas twee dagen voor de start in Tielt geleverd worden. De 21-jarige piloot zal, samen met Kris D'Alleine, die voor de gelegenheid de nota's zal lezen, zonder veel testkilometers aan de start komen. 
"Dat schrikt me niet af, al zal ik wel even moeten wennen aan het gedrag van de Ford Fiesta R5 Evo2. Ik kijk er vooral naar uit om dit jaar een versnelling hoger te schakelen. Ik heb een schitterende opleiding gekregen van Freddy Loix. Zijn tips moet ik dit jaar in de praktijk om kunnen zetten, zeker omdat ik een jaar ervaring heb met een R5. We gaan het wel stap voor stap opbouwen."

De TAC Rally was in 2017 de eerste wedstrijd van Achiel Boxoen in het Belgisch kampioenschap met een kleine voorwielaangedreven R2. De versnellingsbak ging vroegtijdig stuk. 
"Ik herinner me vooral het erg gladde asfalt. Het schrikt me echter niet af, want ik heb veel zin om me te tonen. Pieter-Jan Michiel Cracco had me op de Spa Rally uitgenodigd om hem te helpen bij het afstellen van de Ford Fiesta R5. Dat heeft mijn goesting alleen maar aangescherpt."

Joost Boxoen, de mentor en papa van Achiel, kijkt uit naar deze nieuwe uitdaging. "Het is geweldig dat twee telefoontjes, met Philip Cracco en Jean-Marc Valckenaere van Team Floral, volstonden om dit project rond te krijgen. Het is fantastisch dat dit seizoen een aantal jonge piloten de kans krijgen met een R5 in het Belgisch kampioenschap. We zijn Freddy Loix natuurlijk heel dankbaar voor de opleiding die Achiel vorig jaar gekregen heeft. Op korte tijd heeft Achiel erg veel geleerd, als rijder, maar ook over de algemene gang van zaken in de rallywereld. Hij krijgt nu de kans om het volledige BRC af te werken in een uitstekende context en zonder teveel druk."

Philip Cracco benadrukt dat het een win-win verhaal is. "We zagen de mogelijkheid om een derde Ford Fiesta R5 in te zetten in dezelfde kleuren van jobFIXers. Met Achiel en Pieter-Jan Michiel hebben we twee jonge talenten in het jobFIXers Junior Rally Team. Ik ben er zeker van dat we een mooi seizoen tegemoet gaan," lacht Philip, die zelf natuurlijk ook van de partij zal zijn in Tielt. 

Pieter-Jan Michiel Cracco: "Mijn eigen tempo rijden"

Met een uitstekende 5de plaats in de Spa Rally maakte Pieter-Jan Michiel Cracco een opmerkelijke comeback in de rallysport. De drie jaren afwezigheid wegens studies hadden geen invloed op de snelheid en het talent van de 22-jarige Ford-piloot. Ondanks zijn jonge leeftijd, houdt Pieter-Jan Michiel de voetjes stevig op de grond.
"Die 5de plaats in Spa geeft misschien een vertekend beeld. Een aantal rijders haalde de finish niet en zelf bleef ik foutloos, zonder risico's te nemen," lacht Pieter-Jan Michiel. "Ik heb zelf niet naar de chrono's van de concurrentie gekeken en dat ga ik in Tielt ook niet doen. Jasper, mijn navigator, heeft me zelfs verboden om de tijden van de andere R5's te bekijken. Voorlopig ben ik enkel tegen mezelf aan het rijden. We zullen nog een paar rally's op deze manier afwerken. Ik ben blij dat Achiel Boxoen ook in ons team zit. Hij heeft ons goed geholpen in Spa en hij is vooral een toffe gast. Ik denk dat Achiel en ik tegen Ieper wel klaar zullen zijn om daar eens te zien hoe ver we al staan..."
In Tielt zal Pieter-Jan Michiel eveneens aan de start komen met een Ford Fiesta R5 Evo2. Vooraf zal hij normaal de shakedown afwerken.
"We hebben drie afstellingen voor de Fiesta R5 en ik wil eens voelen hoe de wagen reageert op het typische gladde asfalt in Tielt. Ik rij het liefst met de hardste set-up, maar die zal wellicht te hard zijn op het gladde asfalt. Het mag voor mij ook regenen op 7 april, want in Spa ontdekte ik dat de Fiesta R5 Evo2 bijzonder efficiënt is in de regen!

Philip Cracco: "We gaan ons amuseren!"

Met drie identiek gedecoreerde Ford Fiesta's R5, zal het jobFIXers Rally Team niet onopgemerkt blijven in de resterende manches van het gelijknamige Belgian Rally Championship. Philip Cracco, de sterke man achter het project, zal zelf een Evo1-versie besturen. De drie Fords worden geprepareerd en bijgestaan door Team Floral. 

"Het is prachtig om met drie auto's in de kleuren van jobFIXers in het Belgisch kampioenschap te rijden. Zelf zal ik volgende week de shakedown rijden. Dat zal voor mij volstaan als voorbereiding. Ik ga me dit weekend in de eerste plaats amuseren en genieten, want ik ben vooral blij dat ik nog eens een rally kan rijden," aldus Philip Cracco, die nog eens de ambitie van zijn jonge teamgenoten overloopt. 

"Pieter-Jan Michiel heeft zich in Spa geen gunst bewezen door vijfde te worden. Ik vrees dat mensen hierdoor meer gaan verwachten. Hij moet gewoon kilometers maken om de wagen verder te leren kennen, zonder zich druk te maken over zijn tijden. Achiel Boxoen zal voor de start amper of niet gereden hebben met de nieuwe Ford Fiesta R5. Hij zal ook eerst zijn draai moeten vinden in de auto."

Hoe dan ook, het jobFIXers Rally Team zal met drie wagens in de topklasse zeker bijdragen tot het spektakel in de TAC Rally, de derde wedstrijd van het jobFIXers Belgian Rally Championship. Afspraak op 7 april in Tielt.

Foto : www.belgianrallychampionship.be

Bij Rock'n Roll Classics in Brugge stelden Jochen Claerhout en Piero Vandeputte deze week hun plannen voor 2018 voor. Na 4 jaar trouwe  steun van Croky, moest het duo op zoek naar een nieuwe hoofdsponsor en die werd voorgesteld. De decoratie van de Porsche 997 GT3 draagt voortaan de kleuren van Luxauto. De decoratie verwijst naar de beroemde kleuren van Martini.

Jochen Claerhout en Piero Vandeputte zullen dit seizoen een uitgebreid programma in het BRC afwerken. Na de TAC Rally, neemt Jochen Claerhout voor de eerste keer deel aan de Rally van Wallonië. Daarna volgen de Renties Ypres Rally, de ConXioN Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally. Op regionaal niveau zal de Porsche te zien zijn in Oudenaarde en Kortrijk, terwijl eventueel de Rallye du Valais de kroon op het werk zal worden. 

Omdat de bandenhandelaar met zijn gezin op vakantie is tijdens de paasvakantie, zal de Porsche in Tielt bestuurd worden door Kevin Abbring. "Ik verwacht een heel mooie strijd met Tim Van Parijs, die zeker op zoek zal gaan naar een revanche, want vorig jaar in Kortrijk heb ik hem verslagen. Nee, het is altijd een gezellige strijd tussen de Porsches en een rally rijden met deze 997 GT3 blijft een uitdaging. Het is niet de makkelijkste auto."

De Porsches zullen in Tielt een groot aandeel hebben in het spektakel, want er staan maar liefst 8 exemplaren aan de start. Naast de GT's van Kevin Abbring en Tim Van Parijs, worden ook Chris Van Woensel, Laurent Vanneste, Gunther Monnens, Patrick Snijers, Henri Schmelcher en Rudy Buyse aan de start verwacht. 

Foto : www.belgianrallychampionship.be

Een week na de Ronde van Vlaanderen staat op 07 April de 45ste TAC Rally in en rond Tielt op het programma voor het RACB M-Cup Kampioenschap. Met 15 Beierse bolides aan de start zijn de M-Cup rijders nadrukkelijk aanwezig in deze 3de manche van het JobFIXers Belgian Rally Championship. De routiniers Franky Boulat-Peggy De Busser, Wim & Nadia Muilwijk en het in Landen onfortuinlijke duo Kurt Braeckevelt-Bjorn Pattyn zijn natuurlijk de vooraan te verwachten. Anderzijds zullen lokale toppers als Tobi Vandenberghe, Chris Algoedt en Thierry Cokelaere hun terreinkennis benutten om in de voorste gelederen mee te strijden met hun snelle Beemers! 

En wat te denken van Mats Van den Brand-Eddy Smeets, die in Haspengouw domineerden? Indrukwekkend bij hun debuut in de M-Cup! Met de 162km aan KP over West-Vlaamse wegen zullen Didier Spillebeen, Lorenzo Vandenheede en Diego Claeys spektakel aan snelheid willen koppelen, terwijl een Philippe Eggermont of een Xavier Debaere meer voor een gezond ritme zullen kiezen. En uitdagende proeven als den Ondank of de Poelberg zullen M-Cuppers als Fré Vandeloock, Tom Ceuppens en Jan Vandenberghe willen benutten om hun klasse in goede tijden om te zetten om zo hun ambities in het Kampioenschap kracht bij te zetten.  

We kijken al uit naar de eerste chrono's van de TAC Rally om te zien of Mats Van den Brand weer zal knallen en of Tobi Vandenberghe, Wim Muilwijk, Kurt Braeckevelt en Franky Boulat hem kunnen bekampen. 

Op zaterdag 7 april beginnen Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq tijdens de TAC Rally hun samenwerking met ŠKODA België.

De FABIA R5 van het jonge duo dat voor de laatste zeven manches van het Belgisch rallykampioenschap op de goede raad van Freddy Loix kan rekenen – steekt voor de gelegenheid in een splinternieuw kleedje. Voor de wedstrijd is er nog een testsessie voorzien, maar nu al afspraak in Tielt voor de eerste competitiemeters van het nieuwe jonge talent van ŠKODA België!

Het is met grote interesse dat de specialisten van regelmatigheidsrally’s de ontwikkelingen van de Ypres Rally® regularity, nieuw op de Europese kalender der regelmatigheidsrally’s, de afgelopen maanden volgden. In tussentijd werkten de organisatoren, club SuperStage vzw, hard om de roemrijke geschiedenis van de Rally van Ieper te verwerken in een spraakmakende regelmatigheidsrally met een geheim parcours verreden op de openbare weg, zoals de oorsprong van het evenement het wil.

Ook al lijkt het evenement - dat plaats zal vinden van 30 november tot en met 2 december 2018 - nog ver weg, het reglement is vanaf heden beschikbaar en inschrijven kan vanaf 1 april om 20u00. Een inschrijving aan gereduceerd tarief is beschikbaar tot 1 mei en als we de bookmakers mogen geloven zal enige haast op zijn plaats zijn…

Europese topper

Ondertussen mochten de organisatoren ook het heuglijke nieuws ontvangen dat de wedstrijd meteen op de internationale FIA-kalender mag prijken en dat afgevaardigden de eerste editie komen beoordelen om vanaf 2019 integraal deel uit te maken van het Europees kampioenschap. Een unicum voor een regelmatigheidsrally die zich 100% op Belgische bodem afspeelt. Van een spraakmakende première gesproken!

Back to the roots

Ook sporting directors Bjorn en Jens Vanoverschelde hebben goed nieuws wat het parcours betreft: “De verkenningen van het parcours zijn achter de rug. Het wedstrijdcentrum middenin het stadscentrum van Ieper -waar we ondermeer elke avond de voertuigen in de schaduw van de Lakenhallen in het parc fermé opstellen- is uitgetekend en de eerste toelatingen zijn binnen. En om de verwijzing naar de eerste edities van de Rally van Ieper te versterken gaan we de eerste etappe aanvangen op vrijdag 30 november om 18u30 en die pas beëindigen op… zaterdag 1 december om 16u00! We onderbreken weliswaar de etappe door een korte nachtelijke regroup van een 6-tal uur waarbij de teams even hun hotelkamer kunnen opzoeken. Na de finish van deze lange etappe maken we plaats voor ontspanning op één van de Ieperse verwarmde terrassen om op zondag 2 december vanaf 6u30 de derde wedstrijddag aan te vatten. De aankomst over het finishpodium op de Grote Markt van Ieper is voorzien rond 14u. Een perfecte mix tussen sportiviteit en ontspanning!”

Goed om weten

… TRIPY zal, net zoals tijdens de Monte Carlo Historique en tal van andere regelmatigheidsrally’s, instaan voor de tijdsregistratie;

… de winnaar zal op het podium meteen na de laatste regelmatigheidsproef gehuldigd worden en zijn naam op het palmares tussen namen zoals Freddy Loix, Patrick Snijers, Robert Droogmans, Gilbert Staepelaere maar ook Jean Ragnotti, Miki Biaision, Henri Toivonen en Tony Pond kunnen schrijven;

… naast het podium op de Grote Markt en het parc fermé in de schaduw van de Lakenhallen krijgen ook de service crews hun eigen gereserveerde ruimte in het centrum van Ieper. Daarenboven worden service crews extra verwend. Tijdens de lunches gaan de deelnemende voertuigen in een verplicht gesloten wagenpark en kunnen service crews gezamenlijk mee aanschuiven bij de lunch alvorens opnieuw aan de slag te gaan;

… tijdens de ‘closed road stages’ zullen de prestaties van de piloten en niet de prestaties van de deelnemende voertuigen beloond worden! Voertuigen zullen immers ingedeeld worden in verschillende categorieën op basis van cylinderinhoud en tijdstraffen zullen toegekend worden op basis van de prestatie binnen de categorie;

… op de voorlopige timing prijken 29 regelmatigheidsproeven, 3 closed road stages en 850 roemrijke kilometers.

Targa Florio Grand Prix - de balade

Ook goed nieuws voor de bezielers van historische voertuigen die zonder competitie de historie van de Ieperse rally willen ontdekken. Het exacte programma is gekend en de inschrijvingen voor de Targa Florio Grand Prix worden op 1 april geopend.

Op zondag 2 december vertrekken de deelnemers aan de Targa Florio Grand Prix vanaf het startpodium op de Grote Markt in Ieper voor een tocht van zo’n 150 kilometer aan de hand van een zéér gedetailleerd bol-pijl roadbook made by SuperStage vzw. De tocht wordt opgedeeld in 2 gedeeltes: in de voormiddag volgt een tocht langsheen Ypres Rally point of interests met voldoende ademruimte of een koffiestop. ’s Middags lunchen de Targa Florio Grand Prix deelnemers samen met de deelnemers aan de Ypres Rally regularity om na de lunch het tweede gedeelte van de tocht aan te vatten met als apotheose 2 afgesloten ‘klassementsproeven’for fun en een finale foto ter aandenken bij de passage over het finishpodium in het centrum van Ieper.

Een must voor wie op eigen tempo de historische Ieperse rallysfeer wil mee beleven!

Tijdens het weekend van 27, 28 en 29 april viert de rally van Wallonië haar 35 ste editie. Bij die gelegenheid, tevens de vierde manche van het Belgisch kampioenschap, zijn er zowel voor deelnemers als toeschouwers diverse aanpassingen en nieuwigheden ! Terwijl de eerste twee manches van het Belgisch rally kampioenschap reeds achter de rug zijn, stellen de organisatoren van de Rally van Wallonië de laatste details van hun evenement op punt.

" We zijn klaar," zegt Etienne Lerson, voorzitter van de Automobielclub van Namen. " Hoewel de werkzaamheden en de Citadel het ons deze keer niet gemakkelijk maakten, zorgde de goede ontvangst van de gemeenten tijdens de voorbereiding voor extra motivatie.“ Zo moesten we het showgedeelte op de esplanade van de citadel van Namen aanpassen ten gevolge van de plaatsing van het Belgisch paviljoen van Milaan. Een afgesloten deel op de N4 laat ons toe een nieuwe proef te organiseren. “ Dankzij de medewerking van Havelange en Somme-Leuze, gemeenten die ons voor deeerst toestemming geven om er een rally te laten passeren, zullen we dit jaar aan de kant van Hamois-Mohiville inderdaad een kp in lijn inlassen van maar liefst 24 km. Daarbij wel een minder interessante sectie van 2.5 km, maar de resterende 20 km zullen zeker bekoren. We weten dat dit een beetje tegen de huidige trend van sprintproeven ingaat, maar in Namen willen we met respect voor de regels en rekening houdend met de wensen van de deelnemers een echte rally organiseren. Daardoor wordt het zaterdaggedeelte wel minder druk, waardoor we eveneens tegemoet komen aan de deelnemers, die 's avonds ook tijd met hun team willen doorbrengen. Begrijpelijk tijdens een druk weekend. We behouden wel drie ronden, maar ze zullen slechts vier i.p.v. vijf proeven bevatten, waardoor ze ongeveer twee uur eerder kunnen eindigen en we tevens een behoorlijk aantal nutteloze verbindingskilometers kunnen schrappen. Kortom de Rally van Wallonië zal voor een totaal van 220 km aan specials (9 verschillende), verdeeld zijn over twee ronden van één kp op vrijdagavond, drie ronden van 4 kp’s op zaterdag en twee ronden van 4 andere proeven op zondag. Verder nog vermelden, dat er net zoals vorig jaar een test kp georganiseerd wordt en dat de veiligheid vóór en tijdens de rally versterkt zal worden. Zo zullen met steun van de politiezones de controles tijdens de verkenningen opgevoerd worden. De organisatoren verbinden zich er immers toe dat de deelnemers (ook tijdens de verkenningen) alle regels zullen respecteren. Bij deze is dus iedereen gewaarschuwd ! Er zijn dit jaar ook enkele bijkomende verboden publiekzones, terwijl de rally van Wallonië dit jaar de luxe heeft om f.v. de veiligheid beroep te kunnen doen op Grégoire de Mévius, een autoriteit voor het publiek. Hij wordt op pad gestuurd om kort voor de deelnemers er passeren alle klassementsproeven nog eens te checken. Ten slotte betreurt de Automobielclub van Namen de aanpassing van het programma van de Euro-Challenge. De cup die tijdens de Rally van Wallonië van start zou gaan. “ Uiteraard zijn we ontgoocheld met die beslissing, maar niet verbitterd. Onze Nederlandse vrienden weten dat we ze hier altijd goed ontvangen hebben en dat ze welkom blijven. Bovendien zijn we al klaar om de Euro-challenge in 2019 te ontvangen!