De algemene winnaars van de Rally van Staden voorspellen was deze editie nu niet bepaald moeilijk. Wel ingewikkeld werd het voor de VAS-puntendeling want daar kwamen nogal wat favorieten, willens of nillens, in de problemen… Het werd vooraf al mooi aangekondigd en uiteindelijk kon Vincent Verschueren er niet zo heel veel meer aan toevoegen. Uiteraard ook omdat de vooruitgang die hij boekte, nu ook niet meteen aan de neus van de concurrentie diende te worden gehangen.
“Als voorbereiding op de Omloop van Vlaanderen en om de kinderziektes er nog uit te krijgen”, zo klonk het. Verschueren bracht vanuit de werkplaats van GoDrive een compleet nieuwe Skoda Fabia R5 mee. Zo nieuw, dat er nog geen kleurenschema op was aangebracht en Verschueren met een maagdelijk witte “46” rondreed. De zaak was duidelijk ...

ONMIDDELLIJKE AANMELDINGSVERZOEKEN VAN PILOTEN UIT VEEL VERSCHILLENDE EUROPESE LANDEN. HET PUBLIEK EN DE PARTNERS GAAN EEN BELANGRIJKE ROL SPELEN MET "SPECIALE" TICKETS.

Het aftellen is officieel begonnen naar de 16de Rallylegend . Het evenement zal plaatsvinden van 11 tot 14 oktober in de korte omgeving van de Republiek San Marino. Inzendingen deelnemers voor deze editie zijn open tot maandag 17 september. Veel teams uit heel het continent en daarbuiten hebben interesse getoond om deel te nemen met auto's met verschillende historische charmes. Ze zullen worden vergezeld door huidige en ex-kampioenen. Deze namen zullen in de komende weken worden onthuld . Vele sterren die enkel en alleen bij Rallylegend samenkomen.

Wat de voertuigen betreft zijn er vele betoverende historische modellen die het kloppend hart van de rally vormen . Een extra nieuwigheid is dat het evenement nu openstaat voor World Rally Cars tot 2010. De categorie WRC zal opgedeeld zijn met auto's tot 2003 en die van 2004 tot 2010. De toegang tot de Mythe-categorie wordt ook tot het jaartal 1998 uitgebreid.
Zeromille en REW Events werken al op volle toeren aan de organisatorische kant, met de actieve medewerking van FAMS (San Marino Motoring Federation), CONS (Olympisch Comité San Marino) en ...

“Een goed samenklittende groep die al vele watertjes heeft doorzwommen”, zo kenmerkt voorzitter Freddy Trio de ploeg van de Automobielclub Staden. Zij staan voor een nieuwe editie van de Rally van Staden, die voor het eerst sinds mensenheugenis eens niet op 15 augustus wordt verreden.  Er is inderdaad op 15 augustus een evenement in verband met “den grooten oorlog” en de Rally van Staden wijkt dus uit naar 12 augustus, om praktische redenen. Maar het zal kwaliteit noch kwantiteit van deze rally drukken.

Immers, aan de start staat regerend Belgisch kampioen Vincent Verschueren. Hij brengt de nagelnieuwe Skoda Fabia R5 mee van GoDrive en zal zijn materiaal komen testen voor de komende BK proef, de Omloop van Vlaanderen. Dat doen meerdere rijders trouwens. Zo is het afwachten met wie het Jobfixers Team aan de start verschijnt. Zij zegden toe met twee Fiesta R5’s deel te nemen… Maar met wie? Philip Cracco? Pieter-Jan Michiel? Achiel Boxoen? Of durven we zeggen… Jelle Vermeire? Bovendien zullen er een aantal krachtige BMW’s uit de M-Cup aan de start staan zoals Kurt Braeckeveldt en Thierry Cockelaere met de 1M’s en de Nederlandse stuurmanskunstenaar Hans Weijs Jr. is ook opnieuw van de partij met de Schmid BMW 1, “the beast”…

Voor het seizoen 2018, was Cédric De Cecco erg fier toen hij mocht aankondigen dat hij niet minder dan drie wedstrijden zou rijden met de originele Abarth 124 Rally R-GT in de kleuren van YACCO België. Na een goede rally van Spa werd het project echter vroegtijdig stopgezet, waardoor de zoektocht naar een andere project met zijn partners noodzakelijk was.

“Mijn vader bracht me in contact met een vriend en tegelijkertijd gelegenheidscorijder, Eric Defourny, die ook de Lunch Garden in Flémalle en Libramont leidt. Hij had het plan opgevat om samen de Rallye de la Famenne met mij te rijden ...

De editie 2019 van Legend Boucles @ Bastogne vindt plaats tijdens het eerste weekend van februari, maar we gaan ondertussen al heel wat schrijven en zeggen over dit buitengewone evenement. De eerste persconferentie volgt al in de herfst en dan worden de grote nieuwigheden voorgesteld, maar de eerste afspraak volgt al op het Circuit van Spa-Francorchamps tijdens het Racing Festival, op zondag 30 september!

“Het is echter geen première, want we hebben al met de wagens van de Legend Boucles @ Bastogne op circuit gereden, in een soortgelijke demo, twee jaar geleden”, aldus Pierre Delettre, Afgevaardigd bestuurder van de Royal Automobile Club de Spa, organisator van de beide evenementen ...

Na het grandioze rallyfestijn van de Renties Ypres Rally en de verzengende hittegolf in de maand juli, maken de leden van vzw Superstage zich op voor hun volgende evenement, de Aarova Rallysprint. Op 9 september staat de vierde editie van de rallysprint in Oudenaarde op het programma. Snel inschrijven is de boodschap, want de inschrijvingen zijn reeds geopend. 
We zijn al toe aan de vierde editie van de enige rallysprint in Oost-Vlaanderen. De voorbije drie seizoenen bouwde de Aarova Rallysprint een stevige reputatie op. Het palmares spreekt voor zich, met drie toppers als winnaars: Chris Van Woensel, Vincent Verschueren en... Kevin Abbring (al vermelden de statistieken meestal Pieter Tsjoen, die zich als rijder had aangemeld) ...

Erg overtuigend debuut op onverhard van Grégoire Munster en een verpletterende dominantie van Bernard Munster in Historic!
 
Meteen na de Rallye Lëtzebuerg, waar hij een schitterend debuut maakte aan het stuur van een Skoda Fabia R5 uit de ateliers van het familiale team BMA uit Thimister-Clermont, reisde Grégoire Munster vorig weekend naar Frankrijk om deel te nemen aan de Rallye Terre de Langres. Samen met Louis Louka verscheen Grégoire aan de start met de Opel Adam R2 waarmee hij in het Belgisch kampioenschap rijdt. Het zou zijn allereerste rally volledig op onverhard worden! ...

Op 1 augustus, binnen exact 15 dagen dus, verlopen de aangeboden hotelpackages. Na 1 augustus blijft inschrijven uiteraard nog mogelijk maar kunt u niet meer genieten van de door de organisatie voorziene hotelarrangementen. De aangeboden hotels bevinden zich in het historisch hart van Ieper op wandelafstand van het wagenpark dat gedurende 3 dagen opgesteld zal zijn op het in kasseien aangelegde Sint-Maartensplein in de schaduw van de Lakenhallen. Daarenboven voorzien de organisatoren voor de deelnemers met hotelpackage een gezamenlijk diner op zaterdagavond. Zorgeloos genieten dus van uw Ypres Rally® regularity deelname.Ypres Rally® regularity, georganiseerd door SuperStage vzw met de sportieve ondersteuning van Bjorn & Jens Vanoverschelde, is een regelmatigheidsrally die teruggaat naar de roots & de roemrijke geschiedenis van de Ieperse rally ...

Vorig jaar werden Hermen Kobus en Erik de Wild nog derde in de GTC Rally, hoewel ze op de proeven duidelijk het snelste waren. Pech hield hen toen van de overwinning. Deze keer hebben ze hun revanche te pakken. Hermen Kobus en Erik de Wild domineerden de GTC Rally, die ze met bijna drie minuten voorsprong wonnen. Een verlenging van de titel is in zicht. Na drie klassementsproeven was het nog razend spannend in de GTC Rally, die dit jaar van start ging op Breda International Airport. De afstellingen van de Skoda Fabia R5 waren niet helemaal optimaal, maar toch had Hermen de leiding genomen, al stonden Bob de Jong en Hans Weijs Jr nog binnen de 3 seconden. Maar, op de vierde proef, de tweede passage op de rondkoers op het vliegveld, moesten zowel Bob de Jong als Hans Weijs opgeven met mechanische pech na een zware klap door een diepe kuil. Hermen was meteen verlost van zijn twee belangrijkste rivalen ...

Na de mooie 7de plaats in de Renties Ypres Rally, staan Hermen Kobus en Erik de Wild dit weekend aan de start van de GTC Rally. De Kampioen van Nederland wil met zijn Skoda Fabia R5 de wedstrijd in Zuid-West Brabant op zijn naam schrijven. Het kan hem definitief op weg zetten naar een tweede Nederlandse titel op rij. Hermen Kobus komt op Breda International Airport met revanchegevoelens aan de start. Vorig jaar was de Skoda-rijder op weg naar de overwinning, maar de mechaniek besliste er anders over.
"Ik ben er zeker van dat ik vorig jaar de GTC Rally had gewonnen zonder die mechanische pech. We reden de meeste snelste tijden en zondag waren we bijna een halve minuut sneller dan winnaar Bob de Jong, maar door een probleem met de turbo verloren we vrijdagavond meer dan twee minuten. Dat kostte ons de overwinning. Vorig jaar waren we sneller dan Bob de Jong en Jasper Van den Heuvel. Als de mechaniek ons niet in de steek laat, gaan we vol voor de overwinning." ...

Van 3 tot 5 augustus neemt Joachim Wagemans deel aan de 4de manche van de Tour European Rally, de fameuze Rali Vinho da Madeira. Voor de jonge rallyrijder uit Kapellen gaat een droom in vervulling, want Joachim Wagemans komt dankzij steun van enkele lokale partners aan de start met een Peugeot 208 T16. Een topwagen van het team van Alex Camacho, de winnaar van vorig jaar in Madeira.
De trip naar het bloemeneiland was vorig jaar het hoogtepunt van het seizoen voor Joachim Wagemans en zijn team. Samen met zijn vader Marc, maakten ze voor de eerste keer de verplaatsing met de zelf ingerichte servicetruck. Een road trip van drie weken, met halfweg een schitterende rally op het Portugese eiland in de Atlantische Oceaan. En, in die wedstrijd maakte Joachim bij zijn debuut indruk op de plaatselijke volgers  ...

Goed twee weken nadat de Rally van Staden de tweede seizoenshelft van het VAS Rallykampioenschap op gang getrapt heeft, is het in het weekend van 25 en 26 augustus de beurt aan Nationale Renstal R.T. Titanic om tijdens de Short Rally Kasterlee de regionale rallywereld te verwelkomen. De enige overgebleven rallywedstrijd uit de provincie Antwerpen is inmiddels aan haar veertiende uitgave toe. Het parcours blijft ongewijzigd in vergelijking met de editie 2017. Op het programma staan vier rondes van elk twee klassementsproeven met een totaal van 67 wedstrijdkilometers. Met KP Reties Heike en KP De Hese krijgen de deelnemers twee leuke showproeven voorgeschoteld bestaande uit de ondertussen gekende typisch Kempische plattelandswegen. Het parcours is voor 100% verhard.

Tijdens de editie 2017 werden het parcours, wedstrijdcentrum en servicezone uit elkaar getrokken wat toch ten koste ging van de charme en gezelligheid die voorheen kenmerkend was voor deze compacte wedstrijd. Daarom besliste het bestuur om opnieuw een tent te plaatsen dewelke zal fungeren als wedstrijdcentrum en dit vlakbij het parcours gelegen. De servicezone zal worden ingericht in de velden daaromheen. Dit alles is gelegen aan Straaleind te Kasterlee ...

Mooi zomerweer, een blakerend hete zon, een startlijst met 102 deelnemers en een hoop winnaars die voor het eerst met de zegebloemen naar huis mochten. Kortom, weinig reden tot klagen ! “Tja, dan vergeten we best even de ochtend”, grinnikt TBR-voorzitter Hans Degryse. Het is inderdaad of de TBR behekst is want we moeten al een tijdje teruggaan om een editie zonder een of ander probleem te zien.En nochtans had de organisatie meer dan zijn best gedaan met het verleggen van start en finish voorbij enkele notoire “probleempunten”.
 
En toch was er in de eerste ronde een deelnemer die nu weer een andere paal raakte, waardoor er werd begonnen met ...

Het Roeselaarse TBR is opnieuw klaar voor zijn rallysprint in de deelgemeente Oekene. Op zondag 8 juli, op een parcours met weinig wijzigingen en een stramien dat inmiddels ook al meer dan gekend is, maken we ons op voor een onvervalste regionale wedstrijd.
 
“Er zijn wat kleine wijzigingen”, steekt voorzitter Hans Degryse van wal. “Omdat er verleden jaar iets te dikwijls tegen een enkele paal werd gereden, tot ongenoegen van de omwonenden, beslisten we om dit jaar het probleem uit te schakelen. De start wordt een paar honderd meter verlegd. Idem dito voor een muurtje aan het einde van de proef, waar de finish werd ingekort. In totaal is de klassementsproef 1,3 kilometer korter geworden, waardoor we nu een ronde van 13,15 kilometer hebben...

De 54ste editie van de Renties Ypres Rally kreeg met Thierry Neuville zijn gedroomde winnaar. De leider in het Wereldkampioenschap Rally lokte niet alleen een massa fans naar de regio van Ieper, maar hij domineerde met zijn Hyundai i20 R5 in de kleuren van de "Rode Neuzen Dag" twee dagen lang de wedstrijd. Met 15 snelste tijden op 23 proeven  was zijn overwinning onbetwistbaar. Vincent Verschueren en Kris Princen, de twee protagonisten van het Belgisch rallykampioenschap, namen de twee overige podiumplaatsen voor hun rekening.

Na een fantastische snelste tijd op de Qualifying Stage donderdagavond, verloor de wedstrijd vrijdagavond meteen twee grote kanonnen die vooraf aangekondigd werden als serieuze concurrenten voor de Hyundai-rijder. Bryan Bouffier, liet zich vrijdagavond meteen verrassen. De Fransman blesseerde zich aan de rug. Daarna was het Kevin Abbring, de winnaar van vorig jaar, die de ophanging van zijn Citroën C3 R5 kapot reed. Toch had de leider in het Wereldkampioenschap nog geen gewonnen spel, want de leider in het Belgisch kampioenschap, Vincent Verschueren, stond na 9 klassementsproeven heel dicht in de buurt op amper 14"1, terwijl Kris Princen op 17"1 stond na de eerste avond.

Zaterdag nam Thierry Neuville wel afstand van zijn landgenoten. De 30-jarige Hyundai-piloot stuurde zijn i20 R5 naar zijn eerste zege in Ieper, waar hij vorig jaar nog van de baan ging. Voor de eerste keer scheef de leider in het Wereldkampioenschap de Renties Ypres Rally op zijn naam.
"Het was zeker geen makkelijke overwinning. Ik was vrijdagavond echt niet op mijn gemak in de auto. Het lijkt makkelijk om de stap terug te zetten van een World Rally Car naar een R5 met 100 pk minder, maar dat is het niet. Ik ben de WRC gewend, maar ik moet gewoon rekening houden met het feit dat de grenzen van de R5 elders liggen. Zaterdag had ik meer vertrouwen in het gedrag van de wagen en kon ik afstand nemen," vertelde Thierry Neuville.

Vincent Verschueren moest hard pushen om de tweede plaats te scoren. Uiteindelijk werd hij tweede met 9"6 voorsprong op zijn titelrivaal Kris Princen. "De tweede plaats was het maximaal haalbare. Tweede worden is geen schande achter de toekomstige wereldkampioen," vertelde Vincent. "We begonnen met een iets te harde set-up, waardoor we in de eerste ronde een beetje tijd verloren. De titelstrijd zal spannend blijven tot de laatste meter. We pushen elkaar tot een hoog niveau in het Belgisch kampioenschap."

Kris Princen, vierde op de Qualifying Stage, knokte zaterdag terug, maar de Skoda-rijder eindigde op 9"6 van zijn titelconcurrent. "We reden zaterdag even op een steen die midden op de weg lag en daarna dacht ik even dat we een probleem hadden. In de slotronde heb ik nog alles op alles gezet, maar in Watou ging ik een fractie te laat in de remmen en schoven we in een veld. Dat was de definitieve beslissing. Het wordt nog een mooi seizoen in het Belgisch kampioenschap."

Cédric Cherain eindigde op de vierde plaats na een verstandige wedstrijd. Cherain koos ervoor om als eerste de weg te openen vrijdagavond. Hij geraakte al snel in de top 10 en uiteindelijk kon hij vanaf de 6de proef zelfs een plaats in de Top 5 veroveren. Achter hem realiseerde Sébastien Bedoret een opmerkelijk knappe wedstrijd met de officiële Skoda Fabia R5. Met een vijfde plaats vervulde hij uitstekend de opdracht van zijn coach Freddy Loix. Adrian Fernémont leek ook op weg naar de Top 5, maar op de laatste twee proeven verloor hij kostbare tijd. Voor Fernémont geldt eveneens dat hij een sterke wedstrijd reed, bij zijn debuut met een topwagen in Ieper.

Na een moeizame start, werd Hermen Kobus nog 7de, voor Matt Edwards, die zelf amper kon geloven dat hij zijn tweede opeenvolgende overwinning behaalde in het Prestone MSA British Rally Championship. Hij profiteerde op de allerlaatste klassementsproef van een lekke band voor Keith Cronin, die een stuurfoutje maakte. Ook McCormack, op KP 20 van de baan. 

Bij de andere belangrijke opgevers, vermelden we Ole-Christian Veiby, die van de baan ging, net als Guillaume de Mevius, Davy Vanneste en Kevin Demaerschalk, die erg sterk debuteerde met de Citroën C3 R5, tot hij de achterwielophanging brak. 

Bij de Porsches in RGT-N domineerde Patrick Snijers de wedstrijd, maar in de slotfase ging het nog mis. Door een probleem met de koppeling in de laatste kilometers ging de overwinning nog naar Claudie Tanghe met de Porsche in de kleuren van Renties. Chris Van Woensel werd derde op 3"4 van Patrick Snijers in de BMA Porsche. Door een lekke band werd Gunther Monnens 4de. 

In RC4 werd de toon gezet door de Britten. James Williams won de R2-strijd met zijn Vauxhall Adam, ondanks een schuiver op KP 11 waar hij 25" verspeelde. Gilles Pyck leek op weg naar de overwinning bij de Belgische Juniors, tot de waterpomp het liet afweten. Uiteindelijk ging de overwinning naar Grégoire Munster met zijn Opel Adam R2. 

Page 1 of 103