OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Met een tweede plaats in het Belgisch kampioenschap begonnen Hermen Kobus en Erik de Wild uitstekend aan het seizoen in de Rally van Haspengouw. Zaterdag staat de tweede wedstrijd op het programma: de TAC Rally in het West-Vlaamse Tielt. Op de 16 snelle klassementsproeven wil Hermen opnieuw het duel aangaan met Freddy Loix, al heeft de analyse van de Rally van Haspengouw een en ander duidelijk gemaakt…

“We hebben een heel grondige analyse gemaakt op basis van onboard- en andere beelden van de tijden van onszelf en Freddy Loix, de absolute referentie in België. Uit de analyse werd duidelijk waar Freddy het verschil kon maken. In de meeste bochten waren we sneller, maar in de acceleratie en op de rechte stukken die erop volgden, maakte Loix het verschil. Ook in de haakse bochten was Loix een fractie sneller,” vertelt Hermen Kobus.

Natuurlijk zocht de piloot uit Lichtenvoorde meteen naar een oplossing met het oog op de TAC Rally.

“We hebben contact opgenomen met M-Sport om te bekijken of er nog mogelijkheden waren om onze Ford Fiesta Super 2000 sneller te maken. Bij M-Sport wil men ons wel helpen, maar we zitten gewoon aan het maximum van onze Fiesta S2000, die niet meer verder ontwikkeld wordt na de succesvolle introductie van de Fiesta R5. Om Freddy bij te benen, zal ik nog wat strakker moeten sturen. Het zal enorm moeilijk worden om Loix te verslaan, maar één keer de absolute referentie kloppen op eigen bodem zou me enorm veel voldoening geven…”

Natuurlijk is Freddy Loix niet de enige concurrent dit weekend in de TAC Rally.

“Nee, zeker niet. Vincent Verschueren is altijd een te duchten concurrent en vorig jaar was Melissa Debackere in de slotfase ook bijzonder sterk in Tielt. Ik verwacht veel van Cédric Cherain met de Ford Fiesta R5 en verder staan er nogal wat sterke WRC’s aan de start. Als Kris Princen zijn Subaru beter onder de knie heeft, lijkt hij het best gewapend. Ik wil wel strijden met Bob de Jong, die wellicht wat ritme mist in zijn Mitsubishi Lancer WRC05. Een beetje regen op de gladde baantjes zou in de kaart kunnen spelen van de Super 2000′s. De strijd voor de ereplaatsen zal in elk geval heel spannend zijn!”

Met 29 deelnemers in Historic, nemen de deelnemers aan het Yokohama Belgian Historic Rally Championship bijna een derde van het startveld in de TAC Rally voor hun rekening. Na de zege van Dirk Deveux in de Rally van Haspengouw, belooft de tweede manche van het Yokohama HBRC bijzonder spannend te worden op de smalle baantjes rond Tielt.

Dirk Deveux won overtuigend de Rally van Haspengouw, zijn thuisrally, maar laten we niet vergeten dat Paul Lietaer sterk van start ging in Landen. Deze keer start de Polle voor eigen publiek als topfavoriet met zijn Escort. Maar, Lietaer moet geen geschenkjes verwachten, want Didier Vanwijnsberghe is altijd een te duchten concurrent op de West-Vlaamse proeven. Nog een pechvogel van de openingswedstrijd in Landen is Yves Bruneel, die in eigen streek goed wil scoren. Drie supergemotiveerde Escort-piloten die het opnemen tegen de leider in het kampioenschap, Dirk Deveux, en streekpiloot Tom Nemegheer.

Bij droog weer zal het uitkijken worden voor de power van de Porsches 911, te beginnen met de Tuthill Porsche van Glenn Janssens, die in Landen problemen had om meteen het ritme te vinden. Wim Decock is nog een Porschist die mee kan strijden voor de podiumplaatsen, net als vice-Belgische kampioen Patrick Mylleville, die op zoek gaat naar eerherstel na een motorpanne in Landen. Jan Wydooghe, Patrick Lievens, en François Kicq, die een mooie ereplaats behaalde in Haspengouw met de BMA Porsche bij zijn debuut in het YHBRC, rekenen eveneens op het vermogen van hun boxer om voorin mee te draaien.

Het speerpunt van de Opel-brigade is Tobi Vandenberghe met zijn spectaculaire Kadett. In elk geval start Vandenberghe met veel vertrouwen na zijn tweede plaats in Landen. Stefaan Prinzie kiest voor een Opel Ascona, net als Dirk Dumon, Sam Vanoutryve, Jens Maes

De VW Golf GTi van Joeri De Bouvere zal in Tielt bestuurd worden door Polle Geusens, vorig jaar een van de smaakmakers van het Junior BRC die tot de laatste wedstrijd in de running was voor de Junior-titel.

Naast de Escorts Mk1 van Geert Truyaert, Koen Verhaeghe en Marijn Hoens, verwelkomen we in Tielt een aantal buitenlanders met originele klassiekers, zoals de Nederlander Wouter Koenderink met een imposante BMW 3.0 CSL, een mooie speelkameraad voor BMW-rijder Danny Kerckhof, en de Deen Kurt Mejer met een Volvo 240 Turbo, twee piloten die strijden voor de West Euro Rally Cup. Phil Foster komt vanuit Engeland met een Ford Anglia en Dominiek Kindt start met een originele Citroën Visa 1000 Pistes, terwijl Jozef Lapeire trouw blijft aan zijn Toyota Celica.

Kortom, met een dergelijk startveld belooft de strijd in Historic razend spannend te worden op de 16 klassementsproeven van de TAC Rally op 12 april.

Vanaf de Rally van Wallonië, de eerste wedstrijd van de Ford Fiesta Sport Trophy 2014, zullen de deelnemers opnieuw een vertrouwd gezicht zien in de functie van Coördinator van de FFST. Davie Meert keert terug in de functie die hij tot 2012 verschillende jaren bekleedde.

Om de deelnemers aan de Ford Fiesta SportTrophy een professionele omkadering te blijven geven, wilden de promotoren van de competitie graag opnieuw samenwerken met Davie Meert voor het verzekeren van de coördinatie van de Trophy en om de relaties te verzorgen met de deelnemers en de organisatoren.

“Na 36 jaar aanwezigheid in de rallywereld, dacht ik in de loop van 2012 een streep te trekken onder mijn bezigheden in deze sport, maar niets was minder waar,” lacht Davie. “Na anderhalf jaar afwezigheid, voel ik weer de behoefte om me opnieuw te engageren. Natuurlijk heb ik altijd contact gehouden met de verantwoordelijken van TeamFloral en ik ben tevreden dat ze me opnieuw het vertrouwen geven voor de functie die ik vroeger al vervulde in de FFST.”

Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van de Ford Fiesta SportTrophy, heeft niet lang getwijfeld toen hij een andere coördinator zocht: “Eind vorig seizoen beseften we dat er iemand ontbrak in het organogram van de FFST na het vertrek van Davie in 2012. Omdat we een professionele omkadering willen bieden aan de deelnemers, moesten we opnieuw een coördinator vinden.”

“Onze eerste keuze was Davie,” vervolgt Jean-Marc. “Hij heeft enorm veel ervaring in promotieformules en hij kent de rallysport door en door. We zijn heel blij dat we weer met Davie kunnen samenwerken en we zijn ervan overtuigd dat hij een serieuze meerwaarde is voor de Fiesta SportTrophy 2014.”

De 31ste editie van de Rallye De Wallonie vindt dit jaar plaats tijdens het weekend van 25, 26 en 27 april. De derde manche van het Belgisch kampioenschap viert één week na Pasen zijn 30ste verjaardag met een aantal ingrijpende wijzigingen, zelfs voor een aantal specifieke karakteristieken van deze rally, waardoor hij zowel in de wereld van de autosport, maar ook daarbuiten de status van “niet te missen” zal krijgen.

Voor het eerst sinds vele jaren, zal de Rallye De Wallonie immers bestaan uit drie etappes! Op die manier wordt één van de symbolen van deze wedstrijd, de showproef op de Citadel, extra in de verf gezet: “Of men het wil of niet, maar deze showproef is de ideale manier om de autosport te promoten bij het grote publiek,” vertelt Etienne Lerson, de voorzitter van de Automobielclub van Namen. “Vlakbij het centrum van Namen – met onze dank aan de lokale autoriteiten- trekt deze proef immers elke jaar enorm veel buitenstaanders die er met het ganse gezin komen genieten van het spektakel. Dat populaire succes bezorgt ons een enorme voldoening. Die enorme interesse willen we graag behouden, zowel bij het gespecialiseerd publiek, als bij alle anderen, maar uiteraard ook bij de piloten en daarom hebben we het parkoers op de Esplanade volledig vernieuwd. Zo is de start er nu vlak voor de tribunes en bovendien kan ik u verzekeren dat iedereen aan bod zal komen, want als kers op de taart is het voor de teams tijdens deze enige proef van deze eerste etappe dus mogelijk om hun startpositie voor daags nadien te verbeteren. Voor de krachtigste wagens, zeg maar de top-15 (mogelijk zelfs de top-20) geldt dat evenwel niet, zij starten ook tijdens de tweede dag in dezelfde positie. “En dat voor evidente veiligheidsredenen” verduidelijkt de organisator. Want…de tweede etappe start met de heropgeviste showproef van Mohiville, die de ultra snelle kp van Gesves vervangt.

Naast deze twee essentiële nieuwigheden zijn er ook aanpassingen in de kp’s van Wartet, Malonne en Arbre, al blijft het schema voor zowel zaterdag als zondag nagenoeg identiek aan dat van vorig jaar.

Nog steeds gehuisvest in het centrum van Jambes, ondergaat ook het vertrouwde zenuwcentrum van de rally enkele aanpassingen. “Niet zozeer qua inhoud maar wel op gebied van vorm. Na enkele excessen tijdens de vorige edities, hebben we immers de installatie-procedure in het servicepark in de straten van Jambes herzien. Ik bedank hier trouwens nogmaals de deelnemers van vorig jaar voor het goede verloop via de Decathlon-controlepost en het respecteren van de aangeduide plaatsen. Maar uit respect voor de bewoners enerzijds en de kleinere teams anderzijds (die vaak verpletterd worden door de vaak enorme infrastructuren van de officiële of grote teams) moesten we toch bijsturen. Daarom hebben we – met formulieren die men kan downloaden van onze website- een procedure uitgewerkt waardoor men nauwkeuriger de gereserveerde service-oppervlaktes kan bepalen, maar die ons tegelijk ook toelaat om die plaatsen tijdens de installatie van de teams op een eenvoudige manier precies kunnen te controleren. Toch blijft ons inziens ook een vriendelijke omgang tussen de teams, essentieel in een sport als de onze.”

Met de lancering van het nieuwe seizoen moet DG Sport alweer een tandje bijsteken. Bovenop haar missie als officiële distributeur van Peugeot Sport in de Benelux zal de structuur van Christian Jupsin en Alain Georges binnenkort in het Europese strijdtoneel neerstrijken met de Peugeot 208 R2, in afwachting van de eerste Peugeot 208T16 R5 !

Het aftellen is begonnen voor het team van DG Sport : op 17 april zal de Peugeot 208 R2 in de kleuren van het RACB National Team haar eerste wedstrijd rijden met Gino Bux achter het stuur. De winnaar van de ‘Stuurwiel RACB Rally” zal bijgestaan worden door Eric Borguet voor deze eerste manche, een wedstrijd in het kader van het Europees Kampioenschap op het Circuit van Ierland. Hij zal het meteen moeten opnemen tegen de tenors van de nieuwe Juniors competitie, voorbehouden voor de min 25 jarigen, met R2 modellen. Als voorbereiding zullen Gino en Eric een week eerder al deelnemen aan de TAC Rally, de tweede ronde van het Belgisch kampioenschap, aan boord van een andere Peugeot 208 R2 in de DG Sport kleuren : “De gele 208 die voorzien is voor het Europees kampioenschap zal al op weg zijn naar Ierland”, vertelt technisch verantwoordelijke Alain Georges.

In de maand mei vindt een wel heel belangrijk evenement plaats voor het bedrijf uit Theux, want zij zullen die maand hun eerste Peugeot 208T16 R5 krijgen. Het nieuwe wapen van Peugeot Sport is sinds 1 maart gehomologeerd en maakt zich nu klaar om zich op de verschillende competities te gooien waar de R5′s de hoofdspelers zijn. Een eerste wedstrijd vindt plaats in Ciocco – een nationale Italiaanse wedstrijd – met Paolo Andreucci aan de peddels. De « Leeuw » heeft al meteen van zich laten horen bij haar eerste deelname internationaal : Craig Breen pakte de overwinning in de beroemde Acropolis Rally, en de jonge Ier heeft er meteen ook van geprofiteerd om zich te isoleren aan de kop van het Europees kampioenschap waarvan de Griekse klassieker de derde ronde is !

Het is uitgerekend voor de Belgische etappe van het Europees kampioenschap dat DG Sport erop telt om uit te pakken met haar Peugeot 208T16 R5. De Geko Rally in Ieper, die doorgaat op 20 en 21 juni, lijkt de ideale gelegenheid om van bij het begin de sterke concurrentie het hoofd te bieden en om de competitiviteit van de 208T16, geprepareerd in Theux, te demonstreren. Wie aan het stuur zal zitten? Dat is nog te vroeg om nu al te zeggen, maar er zijn alvast veel kandidaten …

En terwijl ze dan toch bezig zijn hoopt DG Sport een programma af te werken dat loopt over de drie laatste manches van het Belgisch kampioenschap (Omloop van Vlaanderen, East Belgian Rally en Condroz-Huy Rally), met als doel in 2015 een volledig programma te kunnen afwerken. De Peugeot 208T16 R5 van DG Sport wordt ook verhuurd en verschillende teams hebben al geïnformeerd met het oog op Valais en/of Var aan het eind van het seizoen …

DG Sport begint met deze machine een nieuw en spannend hoofdstuk van haar mooie geschiedenis. Het is geen scoop, de R5 categorie ziet er veelbelovend uit dankzij de goede prestaties-budget-return verhoudingen. De 208T16 R5, gebouwd door Peugeot Sport in Vélizy en geprepareerd in Theux, heeft een 1.6 turbo THP onder de motorkap zitten met een vermogen van 280 pk en een koppel van 400 Nm ! Deze « kleine nieuwkomer » geniet zowel op asfalt als op onverharde wegen van alle nodige kwaliteiten om weerstand te bieden aan de glorieuze 207 S2000 en te schitteren in de nationale, Europese en zelfs wereldkampioenschappen (WRC2).

Het weekend van 3 en 4 mei wordt door de vele autosportliefhebbers toch nu al best met rood aangemerkt in de agenda. Dranouter wordt dan weer het jaarlijkse mekka voor de liefhebbers van spektakel en snelheid. De Rallysprint van de Monteberg kent al jarenlang weerklank tot ver buiten de landsgrenzen en is in zijn genre een van de oudste en nog bestaande proeven. Ook de editie 2014 kan in deze West-Vlaamse wijnstreek weer uitgroeien tot een “grand cru”.

De wijzigingen die vorig jaar doorgevoerd werden, en door iedereen fel gesmaakt, blijven ook gelden dit jaar.

Organisator Christophe Vermeersch: “Alles wordt geconcentreerd in een open wedstrijd op zondag 4 mei, terwijl technische en administratieve controle, en drie gecontroleerde verkenningen met een standaardwagen, voorzien zijn op zaterdag 3 mei. Het assistentiepark ligt terug ten volle in de dorpskom. Zodoende is dit niet alleen voor de deelnemende teams een pluspunt. Ook de vele toeschouwers kunnen zo naar hartenlust laveren tussen de wagens en de bijhorende sleutelende mecaniciens. Wat dan weer positief te noemen is voor de plaatselijke horeca”.

De inschrijvingslijst is aardig aan het vollopen, en ook van buiten de landsgrenzen is er weer de nodige interesse. Er kunnen maximum 120 teams deelnemen. De Rallysprint van de Monteberg telt mee voor het regionaal VAS rally-rallysprintkampioenschap, het West-Vlaamse rally-rallysprintkampioenschap en het Historic rally-rallysprintkampioenschap. Op zondag is de eerste start voorzien om 8u30, waarna de volgende ritten op gang geschoten worden om 11 u, 13u30 en 16 uur. Het traject loopt over een goede acht kilometer, 100 % verhard.

Voor alle resultaten, en natuurlijk ook om de inwendige mens te versterken, kunt u tijdens het weekend terecht in de grote rallytent nabij de start in de Lettingstraat.

Wie van alles op de hoogte wil blijven rond deze rallysprint van de Monteberg, kan steeds terecht op de website www.monteberg.com

Aanstaand weekend trekken beide KB Opels terug richting Dinant om de Vlaamse eer hoog te houden in het historic gebeuren.

Tobi Vandenberghe en Bert Feys rijden met de gekende blauwe Kadett een laatste voorbereiding vooraleer richting Tielt (TAC) en Namen (Wallonie) te trekken.

Karel Bril en Bert Vandeputte tekenen present met een volledig vernieuwde City. Deze deelname is louter voor het plezier, maar tegelijk zal ook het potentieel en de betrouwbaarheid van de nieuwe huurwagen getest worden.

Beiden zullen proberen de Waalse collega’s het vuur aan de schenen te leggen met als mikpunt Jean-Pierre “Vande” Vandewauwer. Vergeten we ook zeker niet de snelle Escort van de Brit Martin Jones die eveneens een podiumplaats ambieert. Afspraak aanstaande zondag in regio Dinant !

Ben je beginnend piloot of copiloot?

Dan besef je zeker en vast hoe tijdrovend het is om ervaring op te doen tijdens een rallywedstrijd! Vandaag krijg je immers geen tijd meer om je te ontplooien. De lat ligt hoog en je moet direct presteren want één rallyseizoen kost tijd en geld. Op een zo kort mogelijke tijd moet je zoveel mogelijk leren en ervaring opdoen.

Ben je reeds piloot maar je wil je ervaring nog bijschaven?

Je hebt al ervaring, maar vindt toch dat je nog kan bijleren, of op een aantal vlakken nog met veel vragen zit?

Je bent nog geen (co) piloot maar ambieert wel een carrière in de autosport?

Wil je volgend jaar (of later) pas starten in de autosport? Dan is het belangrijk om nu al zoveel mogelijk te leren. Wat heb je nodig om te starten? Hoe geraak ik aan geld…? Hoe lees ik nota’s? Wat is rebound? Welke banden gebruik ik wanneer? Is Sport belangrijk, enz….

Een antwoord op al deze vragen hebben wij samengevat is één krachtig programma, genaamd: Future Stars Rally Academy. Je leert er alles wat je nodig hebt om goed voorbereid aan een rallyseizoen te beginnen. Kortom: Heb je weinig of geen ervaring? Rijd je al of totaal nog niet?  Dan is het volgen van de Future Stars Rally Academy een must. Het is immers niet nodig om al je licentie te hebben.

Om meer toelichting te geven omtrent de opleidingen, de werkwijze en het kostenplaatje nodigen wij je graag uit onze infoavond. Ken je andere mensen die eveneens geïnteresseerd zijn in dit programma, laat het ons gerust weten. Ook zij zijn welkom.

De info avond, geheel vrijblijvend, vindt plaats op vrijdag 4 april om 19h30 in VIVES HOGE SCHOOL, Doorniksesteenweg 145, 8500 Kortrijk – lokaal VAC004, in de gebouwen van Autotechnologie.

Na de presentatie kun je ons vragen stellen bij een drankje. Inschrijven kan ook ter plaatse.

Gelieve voor 27 maart op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. te laten weten indien je aanwezig zal zijn.

Op 16 maart kwamen Kurt en Jasper aan de start van de 12de Rallysprint van Moorslede. Het was de eerste samenwerking voor piloot en copiloot maar na een geslaagde verkenning op zaterdag kon het team vol vertrouwen de wedstrijd aanvatten. Deze wedstrijd was ook de eerste afspraak van de nieuwe Ford Pinto Cup waar 6 teams het tegen elkaar zouden opnemen. De weergoden waren de deelnemers goed gezind want de wedstrijd kon afgewerkt worden onder een stralende zon. De typische wegen rond Dadizele lagen er echter wel niet minder glad door op sommige plaatsen wat best wel wat deelnemers verraste met meerdere sorties tot gevolg. Wat de Pint Cup betreft was het een bewogen start. Thomas Vauterin kwam als eerste over de meet maar hij had lichte schade opgelopen aan de wagen, echter met beperkt tijdverlies. Als tweede werd Rik Vannieuwenhuyse verwacht aan de finish maar het was Kurt die aankwam. Rik stond aan de kant met motorpech… Rudy Catteeuw, Koen Dewaele en Koen Verhaeghe kwamen ook ongeschonden uit de eerste van de 4 proeven maar het was Kurt Olivier die aan de leiding kwam met de snelste tijd bij “De Pinto’s”. De tweede en derde proef klokte Kurt opnieuw de snelste tijd in de cup en stond hij zo 5de algemeen maar Thomas Vauterin kwam hard opzetten. Na de derde proef werd bij Kurt een klein probleem met de koppeling vastgesteld. Het serviceteam kon een noodreparatie uitvoeren binnen de toegestane tijd zodat Kurt en Jasper de laatste KP als leider in de cup konden aanvatten. In deze laatste proef, meetellend als Powerstage voor de Pinto rijders, konden extra punten gescoord worden wat ervoor zorgde dat de uitslag nog helemaal niet gekend was. Vauterin reed de snelste tijd en kaapte zo extra punten mee maar Kurt kon de eindzege veilig stellen met de tweede tijd. Zo eindigde Kurt als laureaat van de eerste wedstrijd in de Ford Pinto Cup. Dit was ook goed voor een 5de plaats algemeen bij de Historics en een 17de plaats algemeen!!! Deze overwinning werd postuum opgedragen aan Carl Lagae. Kurt had niet durven dromen op zo’n manier het nieuwe seizoen te starten en het team kijkt dan al uit naar de volgende afspraak in kader van de Ford Pinto Cup, meerbepaald de TBR Rally op zondag 11 mei.

De organisatoren van de Geko Ypres Rally, de zesde manche van het FIA European Rally Championship, presenteren voor de 50ste editie een bijzonder compact evenement waarin de deelnemers amper de tijd krijgen om even op adem te komen. Maar liefst 53% van de totale lengte van het parcours wordt tegen de chrono afgewerkt.

Het competitieve gedeelte van de 50ste editie van de Belgische manche van het Europees kampioenschap begint al op donderdag 19 juni met de Qualifying Stage in Nieuwkerke. Vorig jaar introduceerde de Geko Ypres Rally als eerste een dergelijke kwalificatieproef in het Europees kampioenschap.

Qualifying Stage

“Het programma van de QS in Nieuwkerke begint om 18h. De deelnemers die geselecteerd zijn voor de kwalificatieproef krijgen twee passages “vrije training” tussen 18h en 20h, waarna ze tussen 20h en 20h45 met een interval van 2 minuten van start gaan om hun kwalificatietijd te realiseren. Na de QS volgt de traditionele shakedown voor alle andere teams,” vertelt Yves Qvick, Route Manager van de Geko Ypres Rally. “Het parcours van de QS in Nieuwkerke, goed voor 4,88 km tegen de chrono, zal dit jaar trouwens niet gebruikt worden tijdens de wedstrijd. Het is voorlopig ook de laatste keer dat we de shakedown organiseren in Nieuwkerke, waar de komende jaren grote infrastructuurwerken gepland zijn.”

Vrijdag 20 juni is het tijd voor het grote werk. Nadat de deelnemers van de QS om 13h hun startpositie hebben gekozen op het podium op de Grote Markt, rijdt de eerste wagen om 16h15 over het startpodium. De eerste avond staan er meteen 7 klassementsproeven op het menu, goed voor 105 km tegen de chrono.

“De wedstrijd begint met een lus van vier proeven: Dikkebus, Wijtschate, Mesen en Langemark. De proef van Wijtschate is een beetje ingekort, terwijl de deelnemers in Mesen een volledig nieuwe route voorgeschoteld krijgen. In de tweede lus werken we de eerste drie proeven een tweede keer af, zodat de eerste wagens omstreeks 21h30 terug zijn op de Grote Markt in Ieper,” vervolgt Qvick.

Nostalgie in Reninge

Het zwaartepunt van de wedstrijd ligt op zaterdag 21 juni, met 13 klassementsproeven en 218 km tegen de chrono.

“De showproef in het Franse Wasquehal, waar de rally altijd uitstekend ontvangen werd door het Stadsbestuur, staat niet meer op het programma, zodat de verbindingsroute aanzienlijk korter is en het ritme in de wedstrijd een stuk hoger zal liggen,” vervolgt Jan Huyghe, Marketing Manager van de Geko Ypres Rally. “De openingsproef op zaterdag is Reninge, een klassieker die na 25 jaar afwezigheid weer zijn opwachting maakt. Deze klassieker paste absoluut in deze 50ste jubileumeditie van de Geko Ypres Rally. Na de proef van Vleteren-Krombeke houden de deelnemers even halt op de Markt in Poperinge, waar de fans een praatje kunnen maken met hun idolen. De lus van vier proeven wordt verder gezet met de KP’s van Watou en Westouter. Voor die laatste proef houden we nog een verrassing achter de hand. Het zou wel eens een unieke proef kunnen worden, met start in België en finish in het Franse Boeschepe… Na de service in Ieper volgen de Kemmelberg en Hollebeke, met 28 km de langste proef van de wedstrijd. In de namiddag maken we tussen deze twee proeven een uitstapje naar Frankrijk voor de mooie proef “Lille-Eurométropole” in Lincelles.”

Kortom, een vijfsterren parcours voor de 50ste editie van de Geko Ypres Rally, die garant staat voor een intense strijd op internationaal niveau.

Na de geslaagde persvoorstelling, verschenen er 6 teams aan de start van de rallysprint van Moorslede. De sfeer zat er momenteel goed in.

Na de eerste kp kenden we al 3 feiten; de opgave van Rik Vannieuwenhuyse met moterpech, een kleine sortie van Thoms Vauterin met lichte schade vooraan de auto en de scratch voor Kurt Olivier. Verder op en tiental seconden zagen we Rudy Catteeuw met in zijn spoor Koen De Waele en Koen Verhaeghe.

Na wat sleutelwerk aan de Escort van Thomas Vauterin kon de 2de kp aangevangen worden. Zoals op de eerste kp draaide Kurt Olivier de scratch, met een minieme voorsprong op Thomas Vauterin, die na zijn kleine sortie opnieuw het goede ritme had gevonden. Plaatsen 3, 4 en 5 werden opnieuw ingevuld zoals kp1.

Kp 3 was een kopie van kp 2, dus geen veranderingen in het algemene klassement.

Dan hadden we kp 4, de laatste kp, meetellend als powerstage. Hier konden de teams extra punten verzamelen voor het kampioenschap. Thomas Vauterin trok nog eens alle registers open en won de laatste kp voor Kurt Olivier en Rudy Catteeuw. Dus 3 punten extra voor Tomas, 2 voor Kurt en 1 punt voor Rudy.

Maar ondanks de scratch van Thomas Vauterin, werd Kurt Olivier niet meer bedreigd voor de eindzege. Rudy Catteeuw werd derde, Koen De Waele vierde en Koen Verhaeghe vijfde.

Na een geslaagde eerste manche van de cup, werd het podium gehuldigd op de serviceplaats van de winnaar. Rik Vannieuwenhuyse kreeg de pechprijs.

De volgende manche is de TBR rally tijdens het weekend van 10 en 11 mei.

Tijdens de rallysprint van Moorslede waren de weergoden ons gunstig gezind en daarom was het ideaal om de BMW 130i beter te leren kennen. Op de eerste ronde ging het even mis, na een gemiste gladde remzone kwamen we op een akker terecht. Gelukkig waren er enkele toeschouwers die meteen hun handen uit de mouwen staken en ons terug de baan op kregen. Met verlies van meer dan een minuut kwamen we pas als 86ste wagen aan de finish waardoor een goed eindklassement al uitgesloten was. We besloten op het service om de tijden naast ons neer te leggen en vooral de verschillende afstellingen van de wagen uit te proberen.

Iedere ronde kwamen we aan de start met een andere afstelling waardoor het telkens spannend was hoe de auto ging reageren (tijdens rem zones, in waaiers, ..) Brecht kreeg weer vertrouwen in de BMW en dit werd meteen bevestigd met een 5de en een 8ste algemene tijd tijdens de volgende rondes. Op de slot-kp moesten we tot 2x toe inhouden voor een gele-vlagsituatie en op het spektakelpunt waren we iets te enthousiast, zo reden we enkele meters naast het parcours.

We hebben tijdens deze sprint veel bijgeleerd over deze wagen en zijn mogelijke afstellingen. Waarvoor zeker een ‘dank u wel’ naar het service toe (Schmid racing) voor het geleverde werk. We zijn gefinisht op een 17de plaats maar zonder onze fout was een top10 plaats zeker haalbaar geweest. Dit bewijst nog maar eens het kunnen van deze wagen en zijn piloot.

Het was een zeer geslaagde test in functie van onze volgende wedstrijd.”

Verder zouden we graag onze Sponsors, Schmid racing en Frank Baert willen bedanken voor de kansen en de mogelijkheden die we elke rally krijgen.

Het mocht niet zo zijn voor het FABORY Rallyteam tijdens de Tank S Rally afgelopen weekend. Na een mooie start moesten Johan Faes en Christiaan van der Rijsen na de tiende klassementsproef hun Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de kant parkeren met een defecte turbo. Toch blikt het team tevreden terug op een mooie strijd in de standaardklasse, groep N.

Afgelopen zaterdag, 15 maart, stond het FABORY Rallyteam aan de start van de eerste echte rally van het seizoen: de Tank S Rally. Een wedstrijd die met name bekend staat om de technische proeven over de dijken, het verraderlijke weer en de afsluitende proeven in het donker. Op het programma stonden 17 klassementsproeven rondom Kampen en Emmeloord.

Met startnummer 11 op de deuren reden Faes en Van der Rijsen zaterdagochtend rond tien over negen over het podium in het centrum van Emmeloord. De eerste boucle bestond uit drie klassementsproeven rond Kuinre en Blokzijl. Helaas moest de organisatie de eerste proef, Vollenhove, neutraliseren in verband met verbindings- en communicatieproblemen, maar op de technische dijkproeven Blankenham en Lindedijk kon de equipe meteen vol aan de bak. “We hadden alleen nog maar de Short Rally op Zandvoort samen gereden, dus dit was een goede vuurdoop voor de samenwerking tussen Christiaan en mij. Deze twee proeven behoren toch wel tot de meest technische van Nederland. Het ging echter perfect,” blikt Faes terug. Dat was te zien aan de tijden. Op beide proeven noteerde de equipe een vijfde tijd algemeen. In de standaardklasse lag het team na drie proeven derde, 0.1 seconde voor Antoine van Ballegooijen met zijn Evo X.

Na de eerste service in Emmeloord volgden nog eens dezelfde drie proeven. Christiaan: “We waren meteen aan het stuivertje wisselen met Van Ballegooijen. Na zes proeven was het voordeel voor Antoine, hij lag 1.3 seconden voor ons. Leuk om zo tegen elkaar te strijden.” Het gevecht ging verder en na negen klassementsproeven lag Van Ballegooijen slechts 0.6 seconden voor. Vol goede moed toog de equipe naar de proeven rondom Kampen, te beginnen met proef tien, Kampereiland Oost. Helaas.. “Gaandeweg op de proef kregen we problemen met de turbo. Na de proef heb ik de auto aan de kant geparkeerd. Enorm jammer, want we reden nog niet op het limiet en ik was graag de strijd met Antoine in het donker aangegaan. Zonde, maar het is een mechanische sport. Het kan zijn dat dit probleem ontstaan is doordat we van E85 naar normale brandstof zijn overgeschakeld, dat gaan we de komende tijd uitzoeken,” analyseert Faes.

De volgende wedstrijd voor Faes en Van der Rijsen is in België: op zaterdag 11 april staat het FABORY Rallyteam aan de start van de TAC Rally rondom Tielt. Ook daar bent u van harte welkom!

Dit weekeinde ging in Emmeloord het Nederlandse Rallykampioenschap van start met de Tank S Rally. Deze rally vormde ook voor de Nissan 350Z Rally Challenge de start van een nieuw seizoen. De Tank S Rally ontvouwde zich zoals vooraf werd verwacht: Jasper van den Heuvel was oppermachtig en won op één na alle klassementsproeven en zegevierde met een voorsprong van ruim 2 minuten. In de 350Z Challenge was er aanzienlijk meer spanning en ging de uiteindelijke overwinning naar Dirk Garvelink, nadat hij lange tijd een heftig secondenspel uitvocht met Antoine Biesheuvel.
Zaterdag om 09:00 uur ging in Emmeloord de Tank S Rally van start. Hoewel er 17 fraaie klassementsproeven op het programma stonden moest de organisatie twee proeven neutraliseren. Dat begon al meteen zaterdagochtend toen bleek dat op de eerste proef bij Vollenhove de radioverbinding tussen start en finish niet functioneerde. Maar vanaf de 7,5 km lange proef Blankenham barste de strijd los. Voorin waren het de Mitsubishi’s Evo X die de toon zetten, met Jasper van den Heuvel aan kop. Niet minder dan 8 Evo’s bezetten de eerste plaatsen in het klassement na de eerste proef en dat beeld bleef ook gedurende de rest van de rally bestaan. Onder goede weersomstandigheden legden de deelnemers de proeven af; het bleef de gehele dag droog, met af en toe een zonnetje om de door de frisse wind afgekoelde duizenden rallyfans langs de dijken enigszins op te warmen. Alleen aan het eind van de rally op de industrieterrein proef in Emmeloord viel er alsnog wat regen. De finish van de rally vond plaats direct na de laatste proef in het bedrijfspand van Event Catering en daar barstte na binnenkomst van de deelnemers een mooi rallyfeest los, waarbij de winnende equipes hun prijzen in een leuke ambiance in ontvangst namen.
Nissan 350Z Rally Challenge
De snelste equipes uit de 350Z Challenge lieten zich direct vanaf de start op zaterdagochtend niet onbetuigd. Antoine Biesheuvel was het meest uitgeslapen; hij nestelde zich meteen in de top-10 van het klassement en wist gedurende de dag een voorsprong van bijna een halve minuut op te bouwen op Dirk Garvelink. Er leek voor Biesheuvel gen vuiltje aan de lucht, totdat hij bemerkte dat de motortemperatuur opliep. Bij terugkeer in het servicepark na de 12e klassementsproef werd geconstateerd dat de motor inderdaad kapot was en verder rijden onmogelijk bleek. Een enorme teleurstelling voor de equipe Biesheuvel/Van den Einde. De equipe Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen reed een foutloze wedstrijd en wist de snelle Belgische coureur Matthias Boon op afstand te houden. Boon, vorig seizoen gekroond tot Belgisch Junior Kampioen wist dat hij eerst moest wennen aan de auto en aan de typisch Nederlandse proeven en deed dat professioneel: rustig opbouwen vanaf het begin en steeds snellere tijden op de klokken zettend. Ook de andere deelnemers in de 350Z Challenge bouwden het tempo na de lange winterstop rustig op zonder risico’s te nemen. Alleen Roel van der Zanden moest al meteen op de eerste proef opgeven door een onfortuinlijk uitstapje naast de weg. Roy Clijnk kende aanvankelijk benzinetoevoer problemen, maar toen dat was opgelost op de eerste service kreeg hij de smaak te pakken en kwamen er steeds snellere tijden op de klokken en een grotere glimlach op zijn gezicht. KNAF Talent First rijder Mike Veldhuisen, die net als Matthias Boon voor het team van het Deltion College uitkomt in de kleuren van het Ministerie van Defensie, was goed op dreef, totdat hij zich verremde en een hek met prikkeldraad aan zijn auto zag hangen…. Maar de schade viel mee en ook hij kon de rally uitrijden; en meer dan dat, hij eindigde vooral tot zijn eigen verrassing op het ‘podium’ van de 350Z Challenge (3e plaats). Arjan Heijstek, die zijn Nissan 350Z in een compleet nieuwe ‘chique’ kleur aan de start bracht had het ook naar zijn zin en lijkt samen met zijn Belgische navigatrice Cindy Verbaeten steeds beter in vorm te komen, getuige zijn vierde plaats aan de finish. Diter Toprek zocht de reden van zijn 6e plaats in de 350Z Challenge vooral bij zichzelf; hij vond het moeilijk om de knop om te zetten en meer durf te tonen.
De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op zaterdag 12 april plaats, de TAC Rally in Tielt, België.
Uitslag Tank S Rally
1. Jasper van den Heuvel/Harmen Scholtalbers, Mitsubishi Evo X, 1 uur 15 min 17,6 sec
2. Claude Bal/Bjorn Deforche (B), Mitsubishi Evo X, op 2 min 18,6 sec
3. Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Evo X, op 2 min 44,9 sec
9. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen, Nissan 350Z, op 6 min 24,8 sec
11. Matthias Boon/Davy Thierie (B), Nissan 350Z, op 7 min 20,2 sec
16. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens, Nissan 350Z, op 11 min 50,3 sec
20. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), Nissan 350Z, op 13 min 15,7 sec
29. Roy Clijnk/Marlous Kion, Nissan 350Z, op 16 min 50,9 sec
32. Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, op 17 min 41,4 sec
In totaal gingen er 51 equipes van start en kwamen er 37 aan de finish.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 1 wedstrijd)
1. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen, 30 punten
2. Matthias Boon/Davy Thierie (B), 25
3. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens, 21
4. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), 18
5. Roy Clijnk/Marlous Kion, 16
6. Diter Toprek/Dennis Lippens, 14
Deelnemers
De 9 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 15 maart tijdens de Tank S Rally in Emmeloord in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)
Dirk Garvelink (Bladel) en navigator Nicky van Gerwen (Helmond) zegevierden in de eerste wedstrijd van het seizoen. Dirk Garvelink toonde zich uiteraard zeer tevreden: “Ik begon iets te voorzichtig, dat lag echt aan mijzelf. De auto was na de uitgebreide rebuild van afgelopen winter top; we pasten alleen de demping gedurende de wedstrijd nog iets aan. Toen Antoine (Biesheuvel) meer dan 20 seconden voorsprong had en hij na onze eerste echte aanval die meteen pareerde hielden wij rekening met een mooie tweede plaats. We hebben Antoine nog water uit onze drinkflessen gegeven voor zijn koelproblemen, maar helaas moest hij toch opgeven en kregen wij de zege in de schoot geworpen. Uiteraard zijn we blij met de zege, maar die had meer glans gehad als we er tot aan de finish om hadden kunnen strijden met Antoine.” De TAC Rally in Tielt moet Garvelink laten schieten, omdat hij als teammanager en monteur met Erik van Loon mee gaat naar de Baja Abu Dhabi, waar Van Loon met de MINI van start gaat.
Matthias Boon / Davy Thierie (2e)
De 25-jarige Belg Matthias Boon had het enorm naar zijn zin bij zijn eerste optreden in Nederland: “Ons viel vooral ook de gezelligheid en de goede onderlinge sfeer op. En natuurlijk de mooie snelle proeven die zeer geschikt zijn voor de Nissan. We hebben ons eigen tempo gereden en geen onnodige risico’s genomen om de auto en de Nederlandse omstandigheden goed te leren kennen. We vonden het spijtig dat Antoine Biesheuvel door pech uit viel, maar zijn uiteraard blij met onze tweede plaats. En in Tielt gaan we er zeker een mooie strijd van maken: ik ken de auto nu en daar heb ik geen achterstand door het gebrek aan kennis van het parcours, zoals hier in de Tank S.”
Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (3e)
KNAF Talent First 2013 Mike Veldhuisen uit het Noord-Hollandse Grosthuizen is opgetogen over zijn debuut in de 350Z Challenge: “Het ging echt lekker; de auto voelt meteen vertrouwd aan en stuurt goed op deze snelle polderwegen. Er is zeker nog ruimte voor verbetering, maar ik ben uiteraard zeer tevreden met onze 3e plaats.” Ook over de samenwerking met zijn navigator Dennis Goossens is de 21-jarige Mike Veldhuisen te spreken: “We kennen elkaar goed, maar dit was pas onze tweede rally samen en we voelen elkaar goed aan. Dat is goed voor het zelfvertrouwen en we verheugen ons op de rest van het seizoen.”
Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (4e)
Voor Arjan Heijstek (Almkerk) en Cindy Verbaeten (België) was het ook een geslaagde dag in en rond Emmeloord: “Op de eerste proeven moesten we nog even ‘warm’ draaien, maar daarna hebben we echt progressie geboekt! Na twee jaar viel alles nu op z’n plek leek het wel. We reden goede, constante tijden en konden er met Roy (Clijnk) en Mike (Veldhuisen) een mooie strijd van maken met gelijkwaardige tijden. Dat werkt ook zeer motiverend.” Het team Heijstek/Verbaeten scoort ook goed als het gaat om de presentatie: zowel de auto als de teamoutfit ogen zeer professioneel!
Roy Clijnk / Marlous Kion (5e)
In de derde Nissan 350Z van Team Rally Sport deed Roy Clijnk het samen met Marlous Kion erg goed: “Jammer van onze brandstofproblemen in het begin van de rally. Maar toen dat verholpen was ging het steeds lekkerder. In de auto hadden wij het ook goed voor elkaar; we reden voor het eerst samen en hoewel Marlous nog niet zo ervaren is deed ze het geweldig.” Roy Clijnk is ook enthousiast over de mogelijkheden met de 350Z: “In vergelijking met een vierwielaangedreven auto is dit wel echt werken, maar het geeft ook heel veel voldoening als het dan goed gaat. Ik heb het gevoel dat we een mooi seizoen tegemoet gaan!”
Diter Toprek / Dennis Lippens (6e)
De 43-jarige Diter Toprek uit Etten-Leur was na afloop positief over zijn deelname aan de Tank S Rally: “We hebben het enorm naar ons zin gehad; dat de tijden enigszins tegenvallen is totaal ondergeschikt aan het plezier dat we beleven aan het rijden. We moeten gewoon nog meer oefenen en meer lef tonen. De rally was ook echt mooi, met technische proeven waarop het echt aankomt op de juiste ‘instelling’ om snelle tijden neer te zetten. Nu richten we ons vizier op de rest van het seizoen; maar vanwege drukke werkzaamheden weten we nog niet zeker of we in Tielt aan de start zullen staan. Hoewel het rijden in België altijd een feest is!”
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Antoine Biesheuvel (Werkendam) genavigeerd door Frans van den Einde was van meet af aan snel onderweg. Al snel bouwde Biesheuvel een voorsprong van bijna een halve minuut op ten opzichte van Dirk Garvelink: “Het ging echt lekker, de auto liep als een zonnetje, de wegligging was top en de pace notes van mijn navigator Frans van den Einde gaven mij veel vertrouwen. Er was echt geen vuiltje aan de lucht.” Op KP12 draaide Biesheuvel nog de snelste tijd, maar had toen door een oververhitte motor wel al wat koelvloeistof verloren: “De proef er voor dacht ik wel iets van vermogensverlies te merken, maar daarna draaide het toch weer lekker. Maar op de service constateerden de mannen van Team Rally Sport toch dat de motor zijn beste tijd had gehad en dat verder rijden de schade alleen maar zou verergeren. Dat was dus helaas einde verhaal.”
Theo van den Berg / Etienne Struijs (uitgevallen)
Met zijn in de kleuren van sponsor Informatique getooide Nissan 350Z reed Theo van den Berg samen met Etienne Struijs buiten mededinging voor de cup mee om voor Biesheuvel Autosport één bepaald type (allround) Yokohama banden te testen. “We begonnen de rally uitstekend en ik was onder de indruk van de prestaties van deze allround band, waarmee we tot en met de 5e proef keurig meedraaiden in de top-3; toen vergiste ik mij met het schakelen en daarmee ging de versnellingsbak kapot. Heel spijtig, want we hadden het enorm naar ons zin en ik had graag meer kilometers gemaakt om te zien hoe lang de band goed blijft.” Nico Biesheuvel: “Ik ben blij met deze eerste bandentest en we gaan dat dit seizoen zeker nog een keer herhalen.”

Vorige vrijdag werd de Ford Pinto Cup voorgesteld in garage Bert te Tielt. Met 8 aanwezige auto’s en tal van andere piloten mochten we toch spreken van een geslaagde voorstelling, waarvan deze week een artikel zal verschijnen in “De Weekbode”. Sponsors kwamen ons de eerste voorstellen doen. Onze vesten, wat een bijval, een 2de productie is al op gang. Doorlopend kon het talrijk opgekomen publiek genieten van een hapje en een drankje….

“De bedoeling van onze cup is om erkenning te krijgen voor onze minder krachtige auto’s en de vriendschap en de samenhorigheid tussen te piloten te versterken. Door zoveel mensen samen te krijgen, zowel deelnemers als sympathisanten, kunnen we tevreden terugkijken naar de persvoorstelling,” aldus Christof Anckaert. “Een grote dank aan Garage Bert voor het aanbieden van deze receptie!! Eerste afspraak is komende zondag tijdens de rallysprint van Moorslede. We wensen dan ook alle Cuprijders veel succes!”