OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het Belgian Rally Championship gaat volgend weekend van start in het Vlaams-Brabantse Landen met de Rally van Haspengouw. Ze hebben het lang geheim gehouden, maar Hermen Kobus en Erik de Wild verschijnen zaterdag aan de start van de openingswedstrijd met hun snelle Ford Fiesta Super 2000. Hermen Kobus was in 2013 een van de smaakmakers van het Belgisch kampioenschap, met onder andere een bijzonder knappe tweede plaats algemeen in de East Belgian Rally. Ook dit jaar kiezen Hermen en Erik voor een volledig seizoen in het Belgisch kampioenschap. Titelverdediger Freddy Loix zal moeten uitkijken voor de snelle man uit Lichtenvoorde.

Door een reglementswijziging zullen de WRC’s in het Belgisch kampioenschap minder punten scoren, waardoor de titelkandidaten terug te vinden zijn in Klasse RC2, de categorie voor wagens van het type R5, S2000, R4 en N4. Titelhouder Freddy Loix zal met een S2000 rijden, net als Hermen Kobus.

“Ik kijk enorm uit naar een rechtstreeks duel met Freddy Loix,” lacht Hermen. “Vorig jaar in Ieper was Loix fenomenaal, maar de Westhoek is zijn favoriet speelterrein en hij reed toen met een fabriekswagen van Skoda Motorsport. Ik ben heel benieuwd hoe dicht we in de buurt van Freddy kunnen komen in de andere wedstrijden van het BRC. Het niveau zal weer heel hoog liggen, want naast Freddy zijn er nog een paar snelle piloten in onze categorie, zoals Vincent Verschueren, Melissa Debackere en Davy Vanneste. Het zal weer hard gaan!”

Hermen begint aan het seizoen met zijn snelle Ford Fiesta Super 2000.

“Vorig seizoen vielen we een paar keer uit met technische problemen. Op het einde van het seizoen stond de Fiesta S2000 helemaal op punt. Bijna alles is vernieuwd. Wat de snelheid betreft, zitten we aan het maximum van de Fiesta S2000. Daarom is het niet uitgesloten dat we in de loop van het seizoen uitkijken naar een R5, maar eerst gaan we zien hoe ver we kunnen komen met de Fiesta.”

Ook Erik de Wild kijkt enthousiast uit naar het seizoen in het Belgisch kampioenschap.

“We voelen ons helemaal thuis in het Belgisch kampioenschap,” vertelt de navigator. “De beleving en de passie van de toeschouwers is fantastisch. We hebben veel vrienden gemaakt vorig seizoen, zowel bij de fans als bij de andere deelnemers. En natuurlijk zijn de proeven in het Belgisch kampioenschap schitterend. Snel, maar ook technisch. Ideaal voor Hermen!”

Het kampioenschap gaat van start met de Rally van Haspengouw, een wedstrijd die Hermen vorig seizoen niet gereden heeft.

“Mijn enige deelname aan de Rally van Haspengouw dateert van 2011, toen ik er aan de start stond met de Clio R3. Ik herinner me vooral dat de proeven erg glad waren en dat er minder gesneden werd dan in andere wedstrijden. De randen van de betonbanen vormen immers een groot risico op lekke banden. Het zijn snelle proeven, waarbij je het verschil kan maken in de snelle bochten. Ik kijk enorm uit naar de start zaterdagochtend!”

Hij is enkele uren geleden gearriveerd in de ateliers in Petit-Rechain en de leden van team BMA van Bernard Munster bewonderen hem met fonkelende ogen. Hij, dat is de Skoda Fabia S2000 waarmee Freddy Loix en Johan Gitsels op jacht gaan naar de Belgische rallytitel, bovendien in de kleuren van de Belgische invoerder van het merk. Voor team BMA is dit veel meer dan goed nieuws. Het is een bekroning… “Voor de eerste keer zal het team werken voor een invoerder,” lacht Bernard Munster. “We zijn allemaal bijzonder enthousiast over deze unieke kans. De goede verstandhouding met Freddy Loix dateert al van de jaren ’90, toen we nog concurrenten waren, hij met een Opel en ik met een Renault. Sindsdien is er veel wederzijds respect. Hij is bijzonder nauwgezet, zelfs maniakaal in de benadering van zijn wedstrijden. Exact zoals wij. Johan Gitsels heeft al ettelijke wedstrijden voor ons team afgewerkt en dat is hem duidelijk bevallen. Samen met Skoda Import hebben Freddy en Johan beslist om ons het vertrouwen te geven voor een seizoen dat veelbelovend oogt. We zijn heel tevreden met die blijk van waardering en we zullen er alles aan doen om de uitdaging tot een goed einde te brengen…”

De samenwerking kan in de nabije toekomst leiden tot andere uitdagingen. “Het is geen geheim dat Skoda een R5-versie van zijn Fabia ontwikkelt,” vervolgt de verantwoordelijke van BMA. “Het is aan ons om goed werk te leveren in 2014 met de S2000 om ons te profileren voor de toekomst. We werken dus op korte en midellange termijn met een project op lange termijn in het achterhoofd. Dat is heel interessant…”

Voor de start van het Belgian Rally Championship op zaterdag 22 februari in Haspengouw rondom Landen (Rally van Haspengouw), slaat BMA zijn tenten op in Spa voor de traditionele Legend Boucles de Spa. Het team zet maar liefst drie Porsches 911 type Safari in, terwijl de troepen van Bernard Munster nog een vierde wagen bij zullen staan. “Grégoire de Mévius en Alain Deveza komen, samen met mij, aan de start,” herneemt Bernard Munster. “Vorig jaar strandde ik op een zucht van de overwinning. Ik kan je verzekeren dat we na het tussenseizoen de batterijen weer helemaal opgeladen hebben en resoluut mikken op de zege in Spa. We zullen ons ook ontfermen over de prachtige Renault 5 Turbo van de Fransman Paul Chieusse, een collega uit het Kampioenschap van Frankrijk Rally’s op Onverhard. Ik wil trouwens ook vermelden dat mijn vrouw Andrée Hansen eveneens aan de start komt, als copilote van de Fransman François Lethier in een Peugeot 504 V6 Coupé, een gelijkaardige wagen als die van zijn landgenoot Franck Montagny.”

Het is duidelijk. De kans op technische werkloosheid is de komende dagen onbestaande bij team BMA, waar hard gewerkt wordt aan de Porsches en de Skoda. Het autosportseizoen 2014 is definitief gelanceerd!

Het ontstaan van deze Cup situeert zich tijdens het seizoen 2012.
Menige piloten werken hard om hun hobby te beoefenen, om daar toch
enigszins erkenning voor te krijgen. We hadden onderling gemerkt dat de lach op de gezichten ver te
zoeken was. Ikzelf heb het aan den lijve ondervonden zowel tijdens de rally van Ieper, als tijdens de
Omloop van Vlaanderen. Toen ik in beide rally’s als beste Pinto werd afgevlagd, moest ik
teleurgesteld vernemen dat ik in de uitslag opgenomen was als tweede in Ieper en als derde in de
Omloop van Vlaanderen. Tot mijn grote verbazing werd onze klasse samengevoegd met de zware
kanonnen (BDA,…). Toen was de maat vol. Er moest een oplossing gezocht worden. Na telefonisch
contact met bepaalde autosportfederaties wisten ze mij mede te delen dat de reglementen zouden
veranderen voor het seizoen 2013.
Tijdens mijn sabbatjaar (2013) heb ik alles met argusogen gevolgd met als conclusie dat er
gewoonweg niets veranderd was. Toen ben ik een gesprek begonnen met Frank Caby waaruit al snel
bleek dat we dezelfde meningen deelden. De plannen werden echter voor een tijdje terug
opgeborgen door het tragische overlijden van onze collega Carl Lagae. Net vóór de jaarwisseling was
de eerste vergadering om samen te bespreken wat beter moest dan toch een feit. Op 17 januari 2014
volgde al een tweede samenkomst, ditmaal met de piloten. Tot onze grote verwondering bleek dat
iedereen, zo’n 19 aanwezigen, enthousiast waren voor ons initiatief!
Wat een start! De Ford Pinto Cup was geboren!
Een geslaagde cup, is een Cup die door iedereen ondersteund wordt. We vonden het daarom
belangrijk dat alle partijen hun stem konden uitbrengen, met als resultaat dat er 7 rally’s gekozen
werden waarvan de 5 beste resultaten zullen opgenomen worden in het klassement van onze Cup.
Om te vermijden dat de strijd vroegtijdig zou beslist zijn, hebben we van elke laatste kp per rally, een
powerstage gemaakt om zo extra punten te verdienen.
Na elke rally voorzien wij een prijsuitreiking voor de top 3, zowel voor piloot als voor copiloot en voor
de pechvogel van de dag. Op het einde van de slotmanche zullen we de algemene winnaars voor de
Cup 2014 bekend maken.
Op vrijdag 7 maart om 19u30 worden alle deelnemende teams met hun wagens - die men trouwens
zal herkennen in de wedstrijd door hun sticker met logo - voorgesteld aan de pers.
Dit vindt plaats in de Ford garage Bert, Szamotulystraat 11 te 8700 Tielt, gelegen langs de grote baan
Tielt – Deinze.
Iedereen van harte welkom op deze prachtige locatie!
Indien u niet aanwezig kan zijn op de persvoorstelling, kom dan zeker eens langs op volgende
wedstrijden.
Rallysprint van Moorslede 15 - 16 maart
TBR 11 mei
ORC 1 juni
12 Uren van Wervik 13 - 14 juni
Staden 15 augustus
Hemicuda 12 oktober
6 uren van Kortijk 22 – 23 november
Of vind “FORD PINTO Cup” leuk op facebook en volg ons op de voet!

Binnen twee weken gaat het Belgian Rally Championship 2014 van start met de Rally van Haspengouw. RACB Sport heeft, in samenwerking met de promotor van het kampioenschap, de krachtlijnen voor een spannend kampioenschap uitgetekend. Het Sportreglement is te raadplegen op www.bfo-brc.be..

De verschillende Klassen werden ingedeeld conform de FIA-reglementen. In totaal zijn er nog 8 Klassen: RC1 (WRC, A8), RC2 (R5, R4, S2000, N4, RRC), RC3 (A7, S1600, R3), RC4 (R2, A6, A5, N3), RC5 (N2, N1 en R1), RGT (R-GT, GTN en GTP), NCE (groep E) en NCM (Gr.M).

Zoals al eerder aangekondigd, zullen wagens in RC1 en wagens met een extensie “WR” (vb. WRC’s in NCE, zoals een Toyota Corolla WRC) de punten in hun Klasse niet mogen cumuleren met de punten die ze behalen op basis van het algemeen klassement. Het merendeel van de titelkandidaten zal dan ook strijden binnen dezelfde klasse, RC2, wat in elke wedstrijd een boeiende strijd voor de kampioenschapspunten zal opleveren. GT’s en snelle Gr.M’s in de categorie NCM kunnen daar hun voordeel uit halen, maar dan moeten ze er wel in slagen om voldoende punten te sprokkelen in het algemeen klassement.

Alle manches van het BRC zullen meegeteld worden in de eindstand van het kampioenschap. Dat geldt trouwens ook in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship en in het RACB Criterium, waarin dit jaar enkel 2WD-wagens toegelaten worden. De Bianchi Rally werd niet weerhouden in het RACB Criterium en het Yohohama Historic BRC.

Enkel het Junior BRC heeft schrapresultaten, om het kampioenschap betaalbaar te houden voor de jonge talenten. Net zoals vorig jaar worden de punten toegekend op basis van een afzonderlijk klassement Junior BRC en de respectievelijke klassementen Junior R1 en Junior R2. Ook het systeem van de bonuspunten voor een snelste tijd in de categorie blijft behouden.

Het Belgian Rally Championship 2014 is vanzelfsprekend weer toegankelijk voor buitenlandse piloten, al dienen zij zich wel vooraf in te schrijven alvorens ze punten scoren in het kampioenschap.

FB Motorsport viert dit jaar haar 15de verjaardag en piloot Bram Fonteyne zou dit graag in stijl vieren. Indien het budget alles toelaat zal de Volvo 242 te zien zijn in het volledig BK (misschien wordt Tielt nog geschrapt). Op vraag van enkele sponsors wordt wellicht nog de RS Monteberg toegevoegd aan het programma.

Momenteel wordt er nog hard gesleuteld aan de wagen. “De motor werd voor revisie naar Johan Motorsport gestuurd en momenteel moeten er nog stukken uit Zweden toekomen. We hopen dat de wagen op tijd zal klaar zijn voor de eerste manche van het BK. De rode Volvo 242 zal ook in een nieuw kleedje gestoken worden,” aldus Bram Fonteyne.

Na het afhaken van de vaste copiloot wordt de eerste proef van het BK afgewerkt met Marc Vandemoortele. Marc zal (met de nodige ervaring naast piloten als McRae, Debackere, Vankemmel, …) proberen om Bram naar een dichte ereplaats te loodsen in de Rally van Haspengouw.

Marc zal zeker nog het cozitje bemannen in volgende BK-manches EBR en Condroz. De TAC Rally van Tielt zal Marc navigeren voor Kevin Destoop, in Ieper leest hij de nota’s voor McRae en tijdens de Omloop Van Vlaanderen in Roeselare is hij een vaste waarde in de organisatie. FB Motorsport is dus nog op zoek naar een copiloot voor verschillende BK-rally’s.

Sterk presteren hoopt Bram te doen in de Wallonie, deze rally staat bovenaan op het verlanglijstje om ooit eens te rijden. De maaskiezel van Bocholt staat dan terug hoog op het verlanglijstje van de teamgenoten.

“Zonder de sponsors: Cnockaert nv uit Wervik, Het Broodjeshuis uit Ieper, Colora uit Ieper, Wyckhuyse uit Wervik, Novo-style uit Heuvelland, kantoor Lahousse uit Heuvelland, CS-Parts uit Beernem, Volvo Willaert uit Ieper zou dit allemaal niet mogelijk zijn waarvoor onze oprechte dank.” Bovendien legt FB Motorsport contacten bij alle regionale verdelers van Volvo om onze unieke rallywagen op de Belgische wegen te steunen. Talrijke Opel, Ford en Porsche wagens verschijnen er telkens male aan de start maar FB Motorsport blijft het Zweedse staal trouw!

“Daar zijn we weer. Het is ongelofelijk hoe snel de tijd gaat. 2014 is een keerpunt in de geschiedenis van de Legend. Na 30 jaar afwezigheid keert de rally terug naar Bastogne, met een enorm warm ontvangst door de mensen van de regio en de lokale autoriteiten. Als ik dat zie, dan begrijp ik waarom mijn vader zo enthousiast was in 1983, één jaar voor zijn overlijden. We hadden het coëfficiënt 3 van het EK Rally voor de Boucles gekregen en we wilden de rally nog meer uitstraling geven. Ik herinner me dat er 50 cm sneeuw gevallen was en de assistentievoertuigen raakten niet op hun bestemming, in die mate dat Marc Duez heeft moeten tanken aan een station langs de weg met de winnende Audi Quattro. De deelnemers moesten de route volgen door zich bijvoorbeeld op de afsluitingen naast de weg te oriënteren. Juha Kankkunen reed de eerste maal in het buitenland en hij zorgde met de Manta voor het nodige spektakel. We worden er niet jonger op!

Als het opnieuw dergelijk weer is, dan schrijven we zeker nog eens geschiedenis. Drie decennia later is het terrein amper veranderd en we hebben er dus twee mooie proeven uitgetekend. Onder impuls van Burgemeester Benoît Lutgen heeft de stad er alles aan gedaan om ons goed te ontvangen. Er is een assistentiepark, een regroup, een podium, een groot scherm, commentaar, proeven van lokale producten, kortom deelnemers en publiek zullen verwend worden.

Een andere grote nieuwigheid voor de 57ste editie van de rally is de categorie DEMO. We hebben minder deelnemers dan verwacht, want sommige durfden de stap niet zetten of beantwoordden niet aan onze criteria qua look en veiligheid. De kwaliteit zal er echter wel zijn, met vier Groep B en meerdere Groep A, topwagens waaraan iedereen goede herinneringen heeft. En dankzij de gepassioneerden Christian Kelders en Christophe Jacob is er de deelname van Marc Duez in een MG Metro 6R4 Gr.B in de rode en witte kleuren, zoals in 1986. Alleen al die wagen is de moeite van de verplaatsing waard.

Globaal is het aantal deelnemers met 10% gedaald, zeker omwille van de crisis of het ontbreken van een occasionele deelnemer, maar met 240 wagens is het cijfer dat we kunnen voorleggen toch nog steeds schitterend.

Het is moeilijker en moeilijker om de nodige partners te vinden om operaties met buitenlanders op poten te zetten, maar dan nog mogen we fier zijn. Één van mijn dromen was om Colin McRae op de Clémentine aan het werk te zien, maar dat is helaas niet meer mogelijk. We hebben echter er wel voor gezorgd dat er een schitterende Escort voor zijn broer Alister klaar staat. Zijn vliegtuigticket uit Australië is duur, maar meer dan de moeite waard!

Een reeks andere buitenlanders komen ook, omdat ze onze proef kennen en er willen bij zijn: zo is er bijvoorbeeld de Franse ex-F1-rijder Franck Montagny aan het stuur van een originele Peugeot 504 Coupé Gr.5. Uiteraard zijn de Belgen ook weer sterke trekpleisters, met titelverdediger François Duval en Bruno Thiry in een Alfa GTV6 ex-Luigi. Het wordt dus genieten voor jong en oud.

Om het voortbestaan van onze rally te garanderen, zouden we ons toch ook willen richten tot ons publiek dat jaarlijks heel talrijk is om ons evenement te volgen. Beste toeschouwers, respecteer de veiligheidsvoorschriften, de commissarissen, de stewards en de natuur, zeker op de Clémentine. Koop ook ons programma, want zo steunt u onze wedstrijd. Het is een zeer nuttig en onmisbaar instrument om de rally te volgen, maar het helpt ook ons financieel. Het geboden spektakel voor de prijs van een filmticket, dat is niet te veel gevraagd?

Ik wens u allen een fijn seizoen en een fantastische Legend Boucles de Spa”

De kogel is door de kerk. Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels hebben na intense gesprekken met meerdere partijen de knoop doorgehakt. De wagen waarmee ze samen de Belgische rallytitel 2014 willen behalen is een Škoda Fabia S2000. Een wagen die geen geheimen meer heeft voor Freddy Loix.

“Nadat we alle mogelijke opties grondig bestudeerd hebben was de keuze vrij simpel en kozen Johan en ikzelf voor de Škoda Fabia S2000” zegt Freddy Loix. “Een kampioenschap win je op regelmaat. In elke wedstrijd moet je finishen, punten pakken en dan moet je een betrouwbare wagen hebben. Ik ken de Fabia S2000 sinds 2010 en ik weet dat het één van de meest betrouwbare wagens is waarmee ik in mijn lange carrière gereden heb.”

Of de Škoda Fabia S2000 is staat zal zijn om ook wedstrijden te winnen zal nog moeten blijken. “De Škoda zal niet altijd de snelste van het pak zijn, maar dat is geen probleem,” aldus Freddy Loix. “Snelheid is belangrijk maar niet noodzakelijk. Als je de titel wil pakken is finishen en punten pakken belangrijk en dan kom ik terug op de betrouwbaarheid. De cijfers spreken op dat vlak voor zich. Wat het winnen van wedstrijden in België betreft kan ik met 3 zeges in Ieper en 1 zege in de Condroz ook aardige cijfers voorleggen denk ik. Er zullen wedstrijden zijn die de Škoda beter ligt en waar hij beter voor de dag zal komen dan in andere. Maar dat is een regel die ook voor de andere zal gelden. De voorbije jaren heb ik veel getest voor Škoda Motorsport en heb ik met die mensen een goede relatie opgebouwd. Dat heeft ook meegespeeld in het bepalen van mijn keuze.”

Johan Gitsels vergezelde Freddy Loix in 2013 enkele keren tijdens testen met de Škoda Fabia S2000. “Tijdens de testen was ik onder de indruk van de kracht en souplesse van de Škoda Fabia” zegt Johan Gitsels. “Je kan deze wagen niet vergelijken met de oudere generatie WRC of Porsche waarmee ik vorig jaar de East Belgian won. Hij leunt wel dicht aan bij de Mini. Ik kijk er naar uit om tijdens een wedstrijd geconfronteerd te worden met de pure kracht van de Škoda Fabia. Freddy kent de wagen tot in het kleinste detail en weet elke PK te benutten. Ik ben Škoda België zeer dankbaar voor het vertrouwen dat het in Freddy en mezelf heeft. Het gevoel om een constructeur achter je te hebben die samen met jou hetzelfde doel najaagt is fantastisch. Dat geeft een enorme boost en een fantastisch gevoel om het seizoen aan te vatten.”

In 2010 nam Freddy Loix voor het eerst plaats achter het stuur van de ŠKODA Fabia S2000. Hij werkte een programma af met enkele Belgische rally’s alsook enkele wedstrijden van het toenmalige IRC-kampioenschap. Loix won drie IRC-rally’s (Barum, Ieper, Madeira) en eindigde het seizoen in stijl door in eigen land de Condroz rally te winnen.

Eén jaar later eindigde Freddy Loix tweede in de prestigieuze Monte Carlo, won hij de rally van Ieper voor een tweede keer met de Škoda Fabia S2000 en kwam hij één seconde tekort voor eindwinst in de Barum rally.

In 2012 en 2013 onderhield Freddy Loix goede contacten met Škoda en deed hij vooral testwerk voor Škoda Motorsport. Dankzij die goede en intense contacten verscheen hij in 2013 met een competitieve Škoda Fabia S2000 aan de start in de rally van Ieper. Een wedstrijd die hij voor de achtste keer zou winnen, de derde keer met een Škoda!

“Wij zijn verheugd om dit jaar opnieuw met Freddy Loix te kunnen samenwerken” zegt Vincent Struye, PR manager Škoda België. “We kennen Freddy sinds 2010 en waarderen zijn kwaliteiten als mens en als rijder. De Škoda Fabia S2000 heeft geen enkel geheim meer voor Freddy. Wij kunnen ons geen betere ambassadeur voorstellen om de huidige Škoda Fabia in zijn laatste levensjaar te promoten. Eind 2014 wordt de nieuwe Fabia voorgesteld. Het wordt ook een intense samenwerking want Freddy Loix en Johan Gitsels willen samen met Škoda de titel winnen. Het is voor het eerst dat Škoda België een volledig BK rally zal afwerken.”

Op 22 februari nemen Freddy Loix en Johan Gitsels deel aan de Haspengouw rally, de openingswedstrijd van het BK rally.

De spektakelprijs als hommage aan David Limage

De voormalige journalist was een gepassioneerd rallyliefhebber, hij fungeerde overigens een jaar als persverantwoordelijke van de Boucles de Spa, en zou nooit een editie van de rally gemist hebben. Hij was ook een wereldreiziger, bracht verslag uit over wedstrijden overal ter wereld, en had altijd wel een verhaal klaar over deze of gene buitenlandse rallyrijder. Hij verliet ons enkele weken geleden na een slepende ziekte en we missen hem allemaal. Om onze herinnering aan hem levendig te houden, krijgt de spektakelprijs zijn naam. Zijn vrienden Eric Faure en Olivier Warnon zullen de Boucles dus zonder hem moeten gaan bekijken. Zij zullen echter tijdens de bezochte proeven de man of vrouw uitzoeken die ook David had doen applaudisseren. De prijs van het spektakel wordt uitgereikt door de hoofdredacteur van de Franstalige Turbo en zijn kompaan, zondag tijdens de officiële prijsuitreiking. De prijs? Een schitterend horloge BRM limited edition Legend Boucles de Spa.

Power Stage, de RT joker

Voor het eerst in de geschiedenis van de Boucles en zelfs van de Belgische rally, staat er een Power Stage op het menu. Het idee is eenvoudig: één van de laatste RT (welke wordt voor de start bekend gemaakt), telt dubbel qua punten, zowel voor de deelnemers in Classic als Legend. Zo kunnen we ons aan een strijd tot op de meet verwachten, met mogelijk ook enkele mooie remontes.

Show RT: zoals op circuit

Dankzij het systeem AMB My Lap, dat in iedere wagen zal geïnstalleerd worden, zoals op circuit, krijgen de commentatoren van de Show RT rechtstreeks de tussentijden, wat hun commentaar zeker zal vergemakkelijken.

Handtekeningen vrijdag om 17u30 onder de tent

Het is ondertussen een populaire traditie, de grote namen die tussen 17u30 en 18u15 in het centrum van Spa, onder de tent de handtekeningen uitdelen. Niet minder dan 24 grote namen uit binnen- en buitenland zullen aanwezig zijn. Ook Thierry Neuville zal trachten er te zijn, als zijn agenda van Hyundai hem het toelaat.

De RTBF op post

De RTBF blijft een trouwe partner van de Boucles en zal weer uitgebreid verslag van ons evenement uitbrengen. Onderstaand het uitzendschema:

  • Vrijdag 7 februari: aankondiging Legend Boucles in AutoMobile
  • Vrijdag 14 februari: presentatie Legend Boucles in AutoMobile
  • Zondag 16 februari: verslag Legend Boucles.
  • Zondag 16 februari: verslag Legend Boucles in Week-end sportif.
  • Vrijdag 21 februari: uitgebreid verslag van 12 minuten in AutoMobile.

De uitzenduren van AutoMobile zij:

  • 1ste uitzending op vrijdag op La Deux om 22u50
  • Heruitzending 1: zondag op La Une om 17u50
  • Heruitzending 2: dinsdag of woensdag op La Deux om 21u50

Ambassadeur MINI Paddy Hopkirk 50 jaar later

Om de 50ste verjaardag van eerste zege van een MINI in de Rally van Monte-Carlo te vieren, zal baron Paddy Hopkirk, 81 jaar oud in april, in Spa zijn om de Mini van Xavier Daffe en John Jeanquart te steunen. De wagen worden ingezet door de invoerder van het merk en de Autogids. De Brit van de bekende n°37 zal vrijdag ook mee handtekeningen uitdelen.

Télévesdre brengt de show RT live

Net als vorig jaar zal het lokale Tv-station Télévesdre live de show RT van zaterdagnamiddag brengen. Indien u niet thuis bent, neem dan de uitzending op, of kijk ergens onderweg op de streaming van onze site www.racspa.be .

28 merken, meer dan 50 modellen, 9 nationaliteiten

De afwisseling blijft één van de sterke punten van de Legend Boucles de Spa, met niet minder dan 28 merken en meer dan 50 verschillende modellen. Er zijn uiteraard een groot aantal Ford Escort en Porsche 911, maar ook een aantal unieke wagens: de Groep B uit de Demo, naast twee Peugeot 504 en een Autobianchi A112 Groep 5, een Triumph TR7, een Alpine en een Alfa GTV6 Gr.2.

Wat betreft de deelnemers, zien we iets minder buitenlanders, 45 om exact te zijn, maar toch nog 20% van het deelnemersveld. Er zijn 9 nationaliteiten, met een merendeel Fransen en Nederlanders.

Dertien winnaars

Als we de rijders en corijders opsommen die al ooit wonnen, dan komen we aan 13, een nieuw record. In deze 57steeditie zien we: Bruno Thiry (2010), Marc Duez (1983 en 2007), Patrick Snijers (1981, 1987, 1988, 1989, 1991, 1995, 2008 en 2009), Bernard Munster (1999), Grégoire de Mevius (1993, 1996 en 1998), Marc Timmers (2006), Chavan (1968 en 1970), Jean-Pierre Van de Wauwer (2012) en François Duval, uittredend winnaar. Bij de corijders zijn dat: Chavan(1968), Pascal Lopès (2002), Eric Marnette (2012), Arnaud Smets (2006) en Anthony Bourdeaud’hui (2013).

Ambiance

Onze speaker, Thomas Bastin, zal onder de tent live commentaar verzorgen, terwijl u zich warm houdt en klaarstoomt voor een feestje later op de dag.

De grote nieuwigheid van de editie 2014 is dat de goed 100 deelnemers aan de Legend vooraf zullen gegaan worden door een tiental mooie wagens die uitkomen in een categorie met de naam DEMO. De deelnemende teams aan deze demonstratie rijden niet tegen de klok, wel voor het plezier. Er is geen enkel gemiddelde opgelegd, al moeten de deelnemers wel een zekere timing respecteren. Het doel is de toeschouwers en fotografen op te warmen voor de echte Legend van start gaat.

“Het initieel plan was om aan het publiek van onze rallywagens te tonen die men zelden nog ziet”, aldus organisator Pierre Delettre. “Onze categorie DEMO staat open voor wagens uit de klasse Groep B en Groep A van na 1986, die niet in de Legend zelf mogen starten. Voor de première, hoopten we op goed 15 auto’s. We hebben er iets minder om twee redenen, ten eerste het evenement vindt tijdens de wintermaanden plaats en de verzamelaars van de wagens willen hun wagen niet beschadigen in bijvoorbeeld delicate weersomstandigheden, of ze aan strooizout blootstellen. We willen ook dat alles zeker verloopt en dat de auto’s beantwoorden aan de look van destijds, daarom hebben we dossiers geweigerd. We willen niet alles toelaten. De wagens moeten een historiek hebben, of herinneringen losmaken uit de Boucles de Spa.”

In ieder geval, het tiental wagens dat wel zal meedoen, is de moeite waard en dat geldt zeker voor de eerste bolide in de rij, een wagen die er komt dankzij de liefhebbers Christian Kelders en Christophe Jacob: een MG Metro 6R4 Groep B voor niemand minder dan Marc Duez, een wagen die uiteraard rood en wit zal zijn! Iedereen zal hier van genieten. De wagen maakt een schitterend geluid en de show van Duez zal er zeker zijn. De Franstalige humorist Renaud Rutten zit naast hem en dus mag er ook al eens gelachen worden. Iedereen dus op tijd op post voor een schitterende opening van elke rit! Bovendien zal de Metro ook de etappe in het woud rijden!

Verder vinden we de Canadees van Monaco (ex-Liège) Philippe Olczyck die met een Peugeot 205 Turbo 16 Evo1 (ex-Nicolas) in de officiële kleuren start. Ook een bijzonder mooie wagen! Twee andere Groep B starten eveneens, met de Quattro S1 in de look Audi Sport van de Vlamingen Marc Ver Eecke en Cédric Vandeburie. Alleen al die vier wagens zijn de moeite waard! Verder zijn er vijf of zes mooie Groep A: de Subaru Impreza 555 ex-Prodrive (van Paul Lietaer in 1995) die nu in handen is van Laurent Verhoestraete. De man van de regio, Maxime Fannoy, doet het met een Impreza in de kleuren van Crack. Jean-Pierre Vannerum toont ons zijn schitterende Toyota Celica 4WD ST165 ex-TTE (ex-Kankunen, ex-Sainz) die al de Eifel Rally reed. Twee andere mooie wagens die er bij zouden moeten zijn: de BMW M3 Motul (versie Chatriot) van de Fransman Frédéric Douart en de Ford Sierra Cosworth 33 Export ex-Auriol van de Brit John Morgan. Een ander exemplaar, in de kleuren van Belga, komt dan weer van Dirk Vermeirsch.

De affiche van de DEMO oogt dus mooi. Het idee zal niet bij deze editie blijven want de Fransman en ex-fabrieksrijder Philippe Wambergue stoomt zijn BX klaar voor 2015. En misschien komt er ook wel een Ford RS200 identiek aan die van Robert Droogmans in 1986.

Na drie succesvolle jaren op provinciaal niveau met onze bmw 325, begon het ergens toch te kriebelen om nieuwe uitdagingen aan te gaan. Lange tijd hadden we gehoopt dat onze wagen ging voldoen aan het nieuwe historic reglement dat vanaf dit jaar in het Belgisch Kampioenschap Rally toegepast zal worden. Helaas bleek dit dan toch niet te lukken waardoor we op zoek moesten naar een alternatief.
Dankzij de steun van meerdere mensen achter de schermen, kunnen we vandaag met grote trots ons programma voor 2014 voorstellen, nml. het Belgisch Kampioenschap Rally met één van de BMW 130's van Schmidt Racing! Een droom die in vervulling gaat! Het budget is nog niet helemaal rond maar we zijn positief dat dit in de loop van het seizoen in orde komt. Waar we op sportief vlak zullen staan is nog even afwachten, maar ik heb het volste vertrouwen in het team en de mensen rondom mij. De motivatie is dan ook bijzonder groot om hen en onze partners te belonen met enkele schitterende resultaten!

 

Eens te meer heeft het team van RAC Spa zijn uiterste best gedaan om van zijn historische rally een echt feest te maken. We hebben u in andere persberichten al meer uitleg over de categorieën DEMO en Classic gegeven. Laten we dus nu even de affiche van de Legend van naderbij bekijken, een affiche, zoals u dat gewoon bent met mooie namen en prachtige wagens.

Zoals de traditie het wil, beginnen we met de genodigde en vedette van deze 57ste editie van de Boucles de Spa. Na de sterren uit het Noorden en Frankrijk, is het een grote Britse naam die de deelnemerslijst siert op 14 en 15 februari in Spa: McRae. De organisator droomde er altijd al van om Colin aan het werk te zien op de Clémentine, maar uiteraard laat de geschiedenis dat jammer genoeg niet meer toe. Pierre Delettre heeft daarom diens jongere broer, Alistair (33), aangesproken en hij komt helemaal uit Australië om aan ons evenement deel te nemen. De voormalige kampioen van Engeland en Asia-Pacific, zal weinig nodig hebben om zich helemaal thuis te voelen achter het stuur van zijn Ford Escort BDA Groep 4, opgebouwd door de preparateur Grant, een wagen die hij met de zeer ervaren Belgische corijder Stéphane Prévot deelt. De heren hebben maar één doel: hun naam op het palmares van de Boucles inschrijven.

Daarvoor moeten ze alvast hun twee teamgenoten kloppen, beide ex-winnaars en heren die, uiteraard, over hetzelfde snelle materiaal beschikken. Er is eerst en vooral titelverdediger François Duval, die het doet in de kleuren van Belga, met de wagen van Marc Duez vorig jaar. Er is ook Patrick Snijers. Na de flop van vorig jaar met de Lancia 037 (forfait in laatste instantie), gaat die op zoek naar een negende zege in de Ardennen, met de Escort van Raphaël de Borman. Met Christian Kelders in een vierde Ford heeft het team Rallying Solutions de allures van een echt Dream Team in deze editie 2014.

Tegen deze armada van Ford, waar we nog de Escort van Delhez aan toe moeten voegen en uiteraard ook de gloednieuwe MKI van François de Spa en Fred Bouvy, lijkt Porsche over de beste wapens te beschikken. Zo zijn er de 911 Groep 4 « Safari » van de voormalige winnaars Grégoire de Mevius en Bernard Munster (2de vorig jaar), maar let op, ook de versies van Pascal Gaban en de BMA Porsche van de Fransman Alain Deveza zijn te duchten. Die laatste is overigens de nummer 2 van de recentste historische Rallye du Maroc.

De outsiders zullen ook met ambitie van start gaan en het duel Ford-Porsche willen verstoren. Onder de 238 deelnemers vinden we ook: de Lancia Beta Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, winnaar twee jaar geleden, de ex-fabrieks VW Golf Gr.2 van de spectaculaire Nederlander Kevin Abbring, de diverse Opel van Freddy Loix, Marc Timmers, Cédric Cherain en Frank Jorissen. We moeten ook – als het weer slecht genoeg is – de kleine Citroën Visa 1000 pistes van de patron van Citroën Racing Yves Matton tot de favorieten rekenen. De man uit Hoei doet het in de vierwielaangedreven wagen met negenvoudig wereldkampioen Daniel Elena. Een tweede wagen is er overigens voor een tweede zeer genormeerde gast.

Naast de MG Metro van Marc Duez, zal één van de grote attracties van dit jaar de Alfa GTV6 (B)Poule d’Or van Luigi zijn. Deze wagen kwam al naar Spa, in 1985, in de handen van Yves Loubet. De Corsicaan zit zelf in Marokko en dus is het aan Bruno Thiry om de schitterende V6 te laten huilen in de bossen rond Spa. De mensen die meer dan 40 jaar oud zijn, zullen zich deze machtige machine zeker herinneren. Deze auto werd overigens in eren hersteld, met de hulp van de Campus Automobile en dat tot grote vreugde van de huidige eigenaar.

Een andere originele wagen in de Boucles is de Peugeot 504 V6 Turbo – waarvan we er overigens twee zien -, een wagen met goed 280 paarden. Achter het stuur zien we onder meer niemand minder dan een ex-F1-rijder en piloot van Peugeot in Le Mans: Franck Montagny. De Fransman staat te trappelen om de rally in de Ardennen te verkennen. Nog uit Frankrijk is er de ex-kampioen Mourgues (Ascona), Marteil en Julien (Citroën Visa en DS) en de jonge belofte Sébastien Chardonnet, die laatste met een Autobianchi A112 Gr.5 die ooit van zijn grootvader was.

We volgen zeker ook met de nodige aandacht de Nederlanders Bergsteyn, Van Der Linde (Manta 400), Deenik of Janssen en de Porsche van Brasseur, Bouche, Chavan en vader en zoon Martin. Jean-Michel en zoon Maxime wisselen elkaar achter het stuur af!

Volledig zijn is moeilijk, maar vermelden we ook de Escort van Guillaume Dilley, de BMW van Vincent Radermecker en Jacky Delvaux, die zijn 29ste deelname viert, de Corsa van Blaise, de Mercedes van Galand en de MINI van Daffe en Leens.

Voilà, we zijn rond, nu moeten we alleen nog aftellen en hopen op een witte 15de februari in de streek van Spa en Bastogne!

Het rallyseizoen 2014 is veelbelovend van start gegaan. In de Oostenrijkse Jänner Rally ging de overwinning naar Ice Master Robert Kubica, terwijl Sébastien Ogier zijn wereldtitel bevestigde in de Rally van Monte-Carlo. Alle tenoren van het Europees rallykampioenschap komen van 19 tot 21 juni in actie in West-Vlaanderen, waar de organisatoren van de Geko Ypres Rally een uitdagend parcours hebben uitgestippeld voor de 50ste editie van de Belgische manche van het ERC.

“Voor deze 50ste editie maken we er een erezaak van om de wedstrijd zo aantrekkelijk mogelijk te maken voor de deelnemers en de fans,” vertelt Alain Penasse, Rally Manager van de Geko Ypres Rally. “Het evenement is heel compact en het ritme zal hoog liggen, want we presenteren 20 klassementsproeven over een totale lengte van 325 km. Met een totale lengte van 610 km, betekent dit dat 53% van de lengte tegen de chrono wordt afgewerkt. Het ritme zal hoog liggen en dat is precies wat elke rallypiloot wenst.”

Meer details over het parcours zijn te vinden in de Rallyguide 1 die ondertussen gepubliceerd is op de website www.ypresrally.com . De 50ste editie van de Geko Ypres Rally wordt in elk geval opnieuw een grensoverschrijdende wedstrijd met minimaal één klassementsproef op Frans grondgebied.

Een halve eeuw Ypres Rally in de Westhoek betekent geenszins dat enkel het verleden telt. Voor jonge talenten is het Europees kampioenschap het ideale toneel om zich in de kijker te rijden. Een standpunt dat gedeeld wordt door Marcus Grönholm, de tweevoudige Wereldkampioen Rally die de openingsmanche van het Europees kampioenschap volgde: “Heel wat piloten in het Wereldkampioenschap hebben eerst hun sporen verdiend in het Europees kampioenschap. Voor jongeren is het een logische stap naar een internationale carrière.”

De Geko Ypres Rally is één van de 7 manches op de kalender van het nieuwe Junior Kampioenschap in het ERC, een kampioenschap voor piloten jonger dan 25 jaar die met een R2 rijden. Zij mogen de 4 beste resultaten in rekening brengen. Voor de eerste manche van het FIA ERC Junior Championship hebben zich al 15 jonge talenten uit 10 verschillende landen aangemeld: Fabrizio Andolfi (IT), Jan Cerny (CZ), Andrea Crugnola (IT), Marijan Griebel (DE), Risto Immonen (FIN), Chris Ingram (UK), Petter Kristiansen (N), Jean-Mathieu Leandri (F), Stéphane Lefebvre (F), Mattias Olsson (SE), Tomas Pospisilik (CZ), Steve Rokland (N), Florin Tinescu (RO), Kevin van Deijne (NL) en Aleks Zawada (UK). Zij mogen zich opmaken voor een zware strijd, want ook de jongeren van het Belgian Junior Rally Championship willen zich meten met de Europese talenten.

“Voor de jongeren doen we alvast extra inspanningen,” vervolgt Alain Penasse. “Het inschrijvingsgeld wordt voor de deelnemers aan het FIA ERC Junior Championship beperkt tot 1.000 euro. De enige voorwaarde die we stellen is dat de deelnemers voor Ieper aan minstens één manche van het Europees Junior-kampioenschap hebben deelgenomen.”

Het is duidelijk: de Geko Ypres Rally maakt zich op voor een knallende 50ste editie!

Het nieuwe technische reglement van het Belgische Historic Rally kampioenschap onderging enkele wijzigingen en dat deed in het tussenseizoen al heel wat stof opwaaien over homologatiefiches en toegestane bouwjaar, motoren en het maximale cilinderinhoud, …

Een andere belangrijke wijziging in het reglement betreft de banden, dat voor het BHRC enkel banden met E-merk of DOT markering toegelaten zijn en deze ook moeten toegelaten zijn voor de openbare weg.

“Dus m.a.w., hier zullen ook misverstanden ontstaan wanneer er op de band “for competition use” staat, maar toch over een E markering beschikt. Maar het is enkel wanneer er “for competition use ONLY” opstaat, dat dit geldt, zie reglement. De ‘only’ is dus de maatstaf. Er is een wezenlijk verschil tussen aanbevolen voor competitie of ‘enkel’ voor competitie,” verduidelijkt FIXION zaakvoerder Chris Debyser.

“De betaalbare Dunlop banden met E markering kunnen dus verder gebruikt worden in het BHRC kampioenschap en zullen bij FIXION verkrijgbaar blijven. Ook DMack, Hankook, Michelin, Pirelli & Kumho zullen beschikbaar blijven en zijn FIA approved en kunnen dus voor het BHRC besteld worden in zowel 13 als 15 duim.”

Goed nieuws bij het Rally Team uit Beveren... "Ook in 2014 met de Clio R3 maxi en tuner Pevatec "
We zijn al een tijdje verschillende pistes aan het bekijken waaronder een aantal Clio's,een Peugeot R2  en een Honda R3.
Vandaag hakten we de knoop door.
Dit jaar kiezen we opnieuw voor de Clio R3 Maxi,waar we afgelopen jaar ook meer reden. Momenteel staan er al 5 wedstrijden op de kalender. We beginnen met de TBR rally in Mei, gevolgd door de ORC// Staden//OVV en Kortrijk. Onder voorbehoud de Hemicuda en Ieper.Maar niets houdt ons tegen om eens op Waalse bodem te rijden..dit zijn altijd mooie en snelle proeven.
Natuurlijk zou het mooi zijn om terug in Ieper van start te gaan...maar deze rally rijden betekend, een ferme hap uit ons budget.
Over budget gesproken...we hebben voor komende jaar een paar nieuwe sponsors kunnen aantrekken,en kunnen terug rekenen op
onze vaste & trouwe partners...waarvoor dank !
De nota's worden dit jaar terug gelezen door Francis Vandaele en Peter Verpoort "Mister Magic Clean"

Het is al een tijdje geweten dat de evenemententak van DG Sport de coördinatie van de Peugeot 208 Rally Trophy Belux op zich mag nemen. De competitieafdeling van het bedrijf uit Theux wil echter niet achterblijven.

Na door het behalen van de Belgische titel in R2 zijn professionalisme te hebben bewezen is het team van Alain Georges sinds 1 januari ook officieel verdeler voor Peugeot Sport. Voortaan is het dus mogelijk om wagens en onderdelen van de competitieafdeling van Peugeot rechtstreeks bij de preparateur aan te kopen. Deze laatste kan ook de montage van de onderdelen en kits Peugeot Sport op zich nemen. Naast die service kan DG Sport ook de versnellingsbakken van Sadev reviseren.

DG Sport Compétition zal op alle wedstrijden van de 208 Rally Trophy met een voorraad onderdelen aanwezig zijn. De truck van de officiële verdeler zal deel uitmaken van de assistentiezone voorbehouden aan de deelnemers van de 208 Rally Trophy Belux. Herhalen we trouwens nog eens dat deze promotiecup bestaat uit zes wedstrijden: de TAC Rally, de Rallye de Wallonie, de Geko Ypres Rally, de Rally van Luxemburg, de Omloop van Vlaanderen en de Condroz Rally.

De Peugeots 208 R2 zijn ook te huur voor andere wedstrijden, of die nu deel uitmaken van het nationale kampioenschap, de Franse 208 Rally Cup of zelfs het ERC.

Bij DG Sport Compétition kan u zich met alle vragen tot twee contactpersonen. Renaud Jamoul, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , ontfermt zich over de verhuur en het klaarstomen van de rallywagens en Alain Georges, This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. , is de man voor de kits en onderdelen van Peugeot Sport.

Preparateur, deelnemer en nu ook verdeler: DG Sport Compétition doet er alles aan om de Franse Leeuwtjes te temmen! Afspraak tijdens het seizoen 2014 om hun avonturen van dichtbij te volgen.