OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Vorig seizoen eindigde voor ons team dramatisch met het verlies van Carl Lagae.
Na het ongeval beslisten we om onze helm aan de haak te hangen.
Hoe gepassioneerd ook we onze hobby beoefenden, de tol die toen betaald werd was het allemaal niet waard. Na enige tijd begon het toch weer te kriebelen en na meerdere gesprekken met onder andere de vrienden van het XRST Team werd beslist om te kijken of we toch niet zouden verder gaan. We weten allemaal dat Carl niet zou gewild hebben dat iemand zou stoppen met het beoefenen van deze fijne sport maar hoe, wat, waar en wanneer is nu misschien wel de grootste uitdaging. Carl zorgde er samen met zijn team altijd voor dat we in ideale omstandigheden konden rally rijden. “Het enige wat jullie moeten doen is rijden” zei hij altijd, al de rest keek hij wel voor. Zonder Carl kan XRST nooit meer hetzelfde zijn, hoe hard iedereen ook zijn best doet. Voor de service en de technische opvolging van de Escort proberen we in 2014 een samenwerking op te zetten met de mensen die deel uitmaakten van XRST en we kunnen ook rekenen op de steun van andere teams, waarvoor dank.
Binnen de wagen zelf is er ook een serieuze wijziging want in eerste instantie neemt Jasper Vermeulen de nota’s bij Kurt voor zijn rekening. Tom verlaat het team zeker niet maar een engagement voor een volledig kampioenschap is nu ( nog ) niet aan de orde. Waar het kan probeert Tom samen met De Peters Kurt en Jasper te steunen met raad en daad.
Jasper zelf is nu twee jaar actief als Co en dit zowel op provinciaal als nationaal vlak. Hij kijkt enorm uit naar deze uitdaging!
Wat het programma voor 2014 betreft neemt Kurt deel aan de nieuwe Ford Pinto Cup die n het lever geroepen werd door Christof Anckaert en Frank Caby. Met dit initiatief komen ze tegemoet aan de meeste opmerkingen van de Pinto rijders. Bedoeling van de Cup is om een “eerlijke” competitie te houden waar kameraadschap en plezier minstens even belangrijk is dan de rangschikking. Ook hiervoor van ons team alvast een dikke proficiat voor dit initiatief.
In functie van de Cup is het de bedoeling om aan volgende wedstrijden deel te nemen :
- Rallysprint van Moorslede (16 maart)
- TBR Rally (11 mei)
- ORC Rally (1 juni)
- 12 Uren van Wervik (14 juni)
- Rally van Staden (15 augustus)
- Hemicuda Rally (12 oktober)
- 6 uren van Kortrijk (23 november)
Naast dit kampioenschap proberen we ook nog deel te nemen aan de Ypres Historic Rally maar dit is nog onder voorbehoud.

Bernd Casier werd begin de jaren 2000 gebeten door het rallyvirus. Dankzij zijn uitstekende resultaten in België, kreeg Bernd de kans om voor verschillende invoerders te rijden, met mooie successen als resultaat. De voorbije jaren kwam hij nog enkel sporadisch in actie, maar het belette hem niet om de East Belgian Rally en de Condroz Rally te winnen in 2012 met een Ford Focus WRC. In 2013 ging hij zelfs de unieke uitdaging aan om samen met Pieter Tsjoen een Super 2000 te delen in Ieper…

Het virus is duidelijk nog aanwezig, want Bernd heeft beslist om zich opnieuw te engageren in de rallysport met het oog op een volledig programma. “Toen ik als toeschouwer de Rally van Zweden volgde, besefte ik dat ik nog altijd even gepassioneerd ben door de sport,” lacht Bernd. “Samen met Jean-Marc Valckenaere hebben we beslist een nieuwe Ford Fiesta R5 te kopen bij M-Sport. Het is de bedoeling de Geko Ypres Rally te rijden met die wagen. Om ons voor te bereiden, komen we misschien al aan de start in de Rally van Wervik, een week voor Ieper. Het vervolg van het programma zal afhangen van het budget.”

“Ik ben heel blij met deze samenwerking met Bernd, die nog altijd een van de referenties in België is,” vervolgt Roeland Verschaeve van TeamFloral. “We hebben bij M-Sport een nieuwe Ford Fiesta R5 besteld. De wagen zal in de loop van de maand mei geleverd worden. Het is onze bedoeling om Bernd een paar wedstrijden met de wagen te laten rijden dit jaar, maar de Fiesta R5 ook te verhuren, want er is veel vraag naar. Ik ben overtuigd van het feit dat de categorie R5 de toekomst is van de rallysport op nationaal niveau. Dit is het ideale moment om een nieuwe R5 te kopen.”

De terugkeer van Bernd Casier vanaf de maand juni, met Pieter Vyncke aan zijn rechterzijde, is slechts een eerste stap… “Ik wil inderdaad een volledig seizoen afwerken in 2015,” vervolgt Bernd. “Wanneer we onze eigen wagen hebben, zal het makkelijker zijn om een programma rond te krijgen. We gaan er alles aan doen om partners te vinden voor een volledig seizoen. Door meer te rijden dan de voorbije jaren, zal ik ook makkelijker het juiste ritme vinden. Ik kijk al uit naar de eerste wedstrijd met de Fiesta R5. Iedereen vertelt veel goeds over de wagen!”

De Rallysprint van Moorslede staat al langer bekend om zijn spektakelbeker, waar menig deelnemer zich schuin zet in iedere bocht, om deze trofee in ontvangst te mogen nemen. De organisator verwacht hier zeker geen onverantwoorde toestanden en zou deze zeker niet tolereren, maar voor enkele piloten met een sterke stuurkunst is dit toch een uitdaging en vooral voor het publiek is dit mooi meegenomen.

De organisatie sloot deze week een overeenkomst met ASB uit Menen), het bedrijf gerund door Rino Beernaert gekend in het rallymilieu en ex-winnaar in de Rallysprint Van Moorslede.

ASB verbindt aan deze trofee een waardebon van 200 € die kan omgeruild worden in diensten die ASB levert. Dit maakt het uiteraard nog aantrekkelijker voor de smaakmakers van het schuif- en slipwerk.

De organisatie dankt in ieder geval Rino voor zijn bijdrage en hoopt in de toekomst nog bij soortgelijke projecten te kunnen samenwerken.

Voor de liefhebbers van het betere driftwerk was deze editie 2014 van de Rally van Haspengouw een wedstrijd om te smullen. Voor de achterwielaangedreven Historics was het voortdurend zoeken naar tractie op het gladde parcours in de buurt van Landen. Dirk Deveux reed van start tot finish een schitterende wedstrijd en pakte de eerste overwinning van het seizoen in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship.

Voor de start van de wedstrijd werd vooral uitgekeken naar het wederoptreden van Glenn Janssens, de kampioen van 2012, met zijn Tuthill Porsche en naar het duel tussen de West-Vlaamse Ford-specialisten Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe. Helaas kwam dat duel er niet, want Paul Lietaer kampte op de tweede proef met schakelproblemen en in het slot van KP 3, Zepperen, moest de Polle zijn Escort definitief aan de kant zetten.

Ondertussen had Didier Vanwijnsberghe al ondervonden dat de betonbanen tussen de fruitbomen verraderlijk glad waren: “Het is mijn eerste deelname aan deze wedstrijd. Ik had wel verwacht dat het glad zou zijn, maar op de eerste proef werden we toch een paar keer serieus verrast. Op sommige momenten kwam ik handen te kort om de Escort op de baan te houden,” lachte Didier, die in de tweede ronde ruim 7 minuten verspeelde door een losgekomen versnellingspook, waarna hij de strijd staakte.

Vooraan had Dirk Deveux meteen de leiding genomen en de zakenman zou die koppositie niet meer uit handen geven. Een opsteker voor Deveux, die bovendien een prachtige 9de plaats algemeen behaalde: “Deze overwinning zal me deugd doen, want na onze zware sortie in Bocholt vorig jaar was het vertrouwen nog niet terug. Deze punten zijn belangrijk, maar ik denk niet dat ik het volledige kampioenschap zal afwerken. Ik heb het professioneel te druk. Maar, in Tielt zal ik wel mijn leidersplaats verdedigen.”

Na een voorzichtige start, rukte Glenn Janssens op in het klassement, maar de Porsche-piloot strandde op de derde plaats, achter Tobi Vandenberghe: “Nee, met de beperking van de cilinderinhoud tot 3 liter had het niets te maken. Ik miste gewoon ritme. Ik had in het begin van de wedstrijd, toen het bijzonder glad en vettig was, zelfs schrik bij momenten. Ik had kilometers nodig om terug te wennen aan de snelheid, maar daardoor werd de kloof te groot.”

Tobi Vandenberghe was bijzonder blij met zijn tweede plaats in de Opel Kadett: “Het was mijn kennismaking met de Rally van Haspengouw en ik heb me geweldig geamuseerd. Het was tof om zoveel toeschouwers langs de proeven te zien staan. Afsluiten met een scratch op de proef van Zepperen,maakt mijn dag extra goed,” lachte Tobi, die nog niet kon bevestigen of hij het volledige seizoen zal afwerken.

De overige ereplaatsen gingen naar François Kicq met de BMA Porsche 911, voor Jan Wydooghe (Porsche), Sam Vanoutryve (Opel Ascona A), Robby Moers (Porsche) en Jens Maes (Opel Ascona B).

Vol spanning keken we uit naar de eerstemanche van het Belgische Historic kampioenschap 2014.
Voor de piloot werd deze wedstrijd verreden op onbekend terrein, en ook de klassementsproef Zepperen met het vele onverhard zorgde voor een grote uitdaging.
De eerste proef behaalden we echter reeds de 5de tijd, en op de 2de proef deden we nog beter met een 4de tijd. Een top 5 eindresultaat behoorde dus zeker tot de mogelijkheden.
Dat de eerste rally voor sommige teams iets te vroeg komt bleek al snel. Niet alle wagens bleken even goed voorbereid en sommigen hadden snel te kampen met technische problemen. Hiervan konden wij profiteren en schoven we omhoog in klassement om halfweg de dag post te vatten op een 2de positie. Met de snelle Porsche van Glenn Janssens op positie 3 beloofde de 2 de wedstrijdhelft zeker pittig te worden. Glenn was van plan alle registers te openen om de 2de plaats binnen te halen. We hebben deze aanvallen echter perfect gecounterd door zelf ook nog net een tikkeltje sneller te rijden.
Zeer tevreden mochten we s’avonds als 2de over het podium, en dat voor een eerste kennismaking met de Haspengouw rally. Terloops slaagden we er ook in om de snelste tijd te rijden op de onverharde proef in Zepperen, onverharde parcours liggen ons dus blijkbaar.
Next op onze planning : Circuit des Ardennes in Dinant !

Freddy Loix en zijn co-rijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) hebben de rally van Haspengouw gewonnen. Het duo ging verschroeiend van start en sloeg meteen een kloof die de concurrentie niet meer gedicht kreeg. Loix reed van start tot finish aan de leiding en wint voor de derde keer in zijn carrière de Haspengouw. De openingswedstrijd van het BK was een schot in de roos voor Freddy Loix en Johan Gitsels, ŠKODA België en BMA-Autosport.
“Ik ben zeer tevreden met deze zege en de manier waarop we het seizoen aanvatten” zegt een tevreden Freddy Loix. “Twee dagen voor de wedstrijd hebben we de ŠKODA Fabia S2000 uitvoerig getest, bepaalden we de tactiek en legden we de basis van de zege. Ik heb het geluk dat het team van BMA-Autosport net zoals ik nooit iets aan het toeval wil overlaten. We hadden afgesproken dat als het zaterdagochtend slecht weer zou zijn we meteen zouden aanvallen. Zaterdagochtend waren we meteen bij de les en sloegen we toe. Bam! We hebben de concurrentie verrast, sloegen een kloof waardoor zij moesten achtervolgen. Enerzijds denk je dat wanneer de klassementsritten er gevaarlijk bij liggen je toch een beetje voorzichtig moet zijn. Anderzijds wist ik dat als ik het zo zou aanpakken ik hen nooit zou kunnen verrassen en dus nooit een kloof zou kunnen slaan.”
Voor Johan Gitsels betekende de Haspengouw zijn debuut als co-rijder van Freddy Loix. Gitsels was de ganse dag gefocust en loodste Loix foutloos over de Haspengouwse wegen. “Het was geen evidente wedstrijd en we wisten dat het een zware opdracht zou zijn om op dit parcours de handschoen op te nemen tegen de WRC’s” glimlacht Johan Gitsels. “Maar kijk. Het is gelukt! Deze ochtend regende het. Prima weer voor ons. Iets minder weer voor de WRC’s. We zijn zeer snel gestart en bouwden een voorsprong uit. Deze namiddag droogden de wegen sneller op dan we verwacht hadden. De tik die we deze ochtend hadden uitgedeeld was blijkbaar hard genoeg want we hebben standgehouden tot het einde. Fantastisch! Ik heb me de ganse dag rustig gehouden maar voelde de druk op mijn schouders wel degelijk. Ik heb geprobeerd om daar zo goed als mogelijk mee om te gaan en dat is me aardig gelukt denk ik.”
Druk was er toch ook wel voor het BMA-Autosport team dat voor het eerst voor een invoerder werkte. Na afloop van de wedstrijd glunderde teambaas Bernard Munster. “Het seizoen kon niet beter beginnen. Dit is een fantastische zege. Het was super om met Freddy samen te werken. De Haspengouw was niet alleen de eerste keer dat we voor een invoerder werken maar ook de eerste keer dat we met een professioneel rijder samenwerken. Als je dan zo’n resultaat kan neerzetten dan kan je niet anders dan tevreden zijn. Dit geeft zoveel voldoening. Ik ben fier om mijn team! Freddy geeft altijd heel veel informatie en wil alles in de puntjes verzorgd hebben. Hij is een pietje precies en een perfectionist. Daar hou ik van want eigenlijk ben ik dat ook. Op dat vlak voelen we elkaar nu al perfect aan. In de aanloop naar deze wedstrijd hebben we echt heel goed samengewerkt. Het kan er alleen nog maar beter op worden want dit is nog maar het begin. Alles is zeer goed verlopen. Op een bepaald moment stond ik er echt van te kijken want deze wedstrijd is toch niet op maat van een Super 2000.”

Ook dit jaar staat er voor de jongeren die deelnemen aan het Junior BRC een extra prijs op het spel. Na elke wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap wordt een jong talent extra in de kijker gezet met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de volgende manche van het BRC.

In de Rally van Haspengouw werd de strijd bij de Juniors gedomineerd door Guillaume Dilley, die logischerwijze ook de Junior Award in ontvangst mocht nemen. De 23-jarige Brusselaar werd al twee keer Kampioen van België, in 2012 in A6 en in 2013 in Klasse 12, al kreeg die laatste titel vorig jaar minder weerklank omdat hij met een wagen reed die niet in aanmerking kwam voor het Junior BRC. Deze keer is het wel prijs voor Guillaume Dilley, die zich meteen profileert als titelkandidaat in het Junior BRC.

“Deze erkenning doet deugd,” vertelde een gelukkige Guillaume. “Natuurlijk gaan we in de TAC Rally van start, wellicht met de nieuwe Peugeot 208 R2. Het was heel plezant om opnieuw de strijd aan te gaan met de andere R2′s, zeker op een parcours dat zo glad en verraderlijk was als de Haspengouw dit seizoen. Dat heb ik vorig jaar wel gemist.”

Twee dagen voor de start van het BK Rally onderwierp Freddy Loix zijn ŠKODA Fabia S2000 aan een uitgebreide testsessie. Achteraf was de Limburger zeer tevreden. “Het team had een testparcours van om en bij de 2 kilometer uitgetekend” zegt Freddy Loix. “Het parcours was niet representatief voor de Haspengouw maar dat was ook niet de bedoeling van deze test. Ik wou een oefengalop doen in een breder kader en de conclusies die we zouden kunnen trekken moesten bruikbaar zijn voor meerdere wedstrijden verdeeld over het seizoen. Ik ben tevreden met het resultaat van vandaag. Het team van BMA-Autosport heeft uitstekend werk geleverd. Alles en iedereen is klaar voor de start van het BK. Op vrijdag verkennen we het parcours en dan is het nog maar één nachtje slapen vooraleer we met onze ŠKODA Fabia S2000 de spits mogen afbijten.”

De tweede editie van het Junior Belgian Rally Championship lijkt het succes van de eerste jaargang te bevestigen. Hoewel de promotieformules van Ford en Peugeot pas later dit seizoen in actie komen, willen een tiental jongeren (geboren na 31/12/1988) de start van het seizoen niet missen en meteen hun score openen in de Rally van Haspengouw.

De vijf beste Belgische jongeren van het Junior BRC 2013 streden deze week om het RACB National Team Stuurwiel, maar de hoofdprijs ging naar Gino Bux. Twee van de finalisten laten het hoofd alvast niet hangen. Guillaume de Mevius, de jongere broer van Ghislain, neemt diens Peugeot 208 R2 over om een gooi te doen naar de Junior-titel, terwijl Arthur Tanghe zijn rallydebuut maakt met een gelijkaardige Peugeot 208 R2. Pieter-Jan Michiel Cracco en de Ier Stephen Wright mikken ook op de kwaliteiten van de Leeuw.

De referentie wordt echter Guillaume Dilley, die vorig jaar een sterke campagne bekroonde met de titel in Klasse 12. De Brusselaar verschijnt aan de start met zijn Citroën C2-R2 Max.

Renault is sterk vertegenwoordigd met maar drie Twingo’s R1, die mikken op punten in deze afzonderlijke categorie. Amaury Molle, Stijn Pacolet en Nigel Casier willen het voorbeeld van Guillaume de Mevius volgen om met een R1 hoog te scoren in het Junior BRC.

Enkele jaren na te hebben bijgedragen aan de internationale doorbraak van Thierry Neuville ging het RACB National Team opnieuw en in samenwerking met Peugeot België-Luxemburg op zoek naar een nieuw jong rallytalent.

“Het werd een groot succes”, benadrukt Geoffroy Theunis, drijvende kracht achter het RNT. “Maar liefst 206 jongeren dienden hun kandidatuur in. Gedurende drie dagen mochten zij allemaal een heel waarheidsgetrouwe simulatorsessie afwerken. Op basis van hun prestaties en na tijdens een interview hun motivatie te hebben gepolst wisten we vijf kandidaten voor de finale te weerhouden. Afgelopen maandag en dinsdag nam dat vijftal het dan op tegen de vijf beste Belgen van het Belgisch juniorkampioenschap 2013.”

De tien heel gemotiveerde jongelingen kregen een uitgebreid menu te verwerken. Eerst was er een hele batterij fysieke testen in Martin’ Spa in Genval, waarna er op het speciaal voor de gelegenheid omgevormde Circuit Jules Tacheny te Mettet enkele keren tegen de klok mocht worden gereden.

De gebruikelijke juryleden (Marc Duez, Bas Leinders en Geoffroy Theunis) kregen het gezelschap van twee uitzonderlijke rallyrijders: Freddy Loix en Bruno Thiry.

Deze ochtend werkten de kandidaten twee rondjes tegen de klok af met winterbanden, waarna een rondje met racingbanden volgde. ’s Namiddags werd de rijrichting van het circuit omgedraaid en stonden er twee ronden op slicks op het programma.

“Gino Bux kreeg de jury unaniem achter zich”, stelt Geoffroy Theunis.

“Gedurende de hele dag boekte de jongeman indrukwekkend veel vooruitgang”, benadrukken Freddy Loix en Bruno Thiry, die elk en op verschillende plaatsen langs het circuit de rijlijnen van de kandidaten beoordeelden, enkel op basis van het nummer op de wagen, zonder te weten wie er achter het stuur zat.

De laureaat zelf, die kon het amper geloven. “Ik ben uiteraard heel blij dat ik het Rallystuurwiel 2014 heb gewonnen. Ik wist dat er bij de kandidaten heel wat sterke concurrenten waren, wat me extra trots maakt op het feit dat ik geselecteerd werd. Ik ben me er ook terdege van bewust dat ik dankzij de inbreng van Peugeot Sport België-Luxemburg een uitzonderlijke kans krijg aangeboden. Rally’s als de Geko Ypres Rally en de Condroz Rally, samen met nog vier manches van het Europees kampioenschap ERC, aan het stuur van een competitieve Peugeot 208 R2 kunnen afwerken is ongelooflijk. Vanaf nu zal ik er alles aan doen om op het niveau van het Stuurwiel te kunnen presteren.”

Na vorig jaar derde te zijn geworden in het Open Nederlands Rally Kampioenschap, is het FABORY Rallyteam klaar voor een nieuw seizoen. Opnieuw gaat rallycoureur Johan Faes met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 de strijd aan met andere deelnemers in de standaardklasse, groep N. Zijn pacenotes worden echter niet meer voorgelezen door Arie Lekkerkerker, maar door Christiaan van der Rijsen. De Circuit Short Rally aanstaande zaterdag vormt het debuut van dit nieuwe Brabantse equipe.

Vorig jaar was een mooi seizoen voor FABORY Rallyteam. Na een paar jaren met tegenslagen, bracht het team in 2013 bijna alle wedstrijden de Evo 9 naar de finish. Alleen in mei tijdens de Sezoens Rally schopte de techniek roet in het eten. Het eindresultaat was de bronzen plak in het Open Nederlands Kampioenschap, achter kemphanen Bob de Jong en Dennis Kuipers met hun potente World Rally Cars. “Het was een mooi seizoen en het was heel fijn om het laatste actieve rallyjaar van navigator Arie Lekkerkerker zo af te kunnen sluiten. We reden al vanaf het begin, in 2000, samen en Arie heeft veel voor mij betekend. Gelukkig blijft hij als coach en vrachtwagenchauffeur aan het team verbonden. Daar is het hele team erg blij mee. Intussen hebben we in Christiaan van der Rijsen een waardige vervanger gevonden. Christiaan is nog vrij jong (20), maar heeft al veel ervaring opgedaan. Ik kijk uit naar onze samenwerking,” aldus Faes.

Komende zaterdag staan Faes en Van der Rijsen aan de start van hun eerste gezamenlijke wedstrijd, de Circuit Short Rally op het circuit van Zandvoort. Faes: “We gaan lekker ontspannen onze rondjes rijden, wennen aan elkaar en controleren of de auto volledig op punt staat voor de eerste echte rally. We gebruiken het evenement vooral als een test. Omdat de organisatie moeite had om een en ander financieel rond te krijgen, waaronder het onverharde deel van de wedstrijd, heb ik besloten het evenement te sponsoren. Gelukkig is het gelukt om inderdaad het zand er weer in te krijgen, dat maakt het evenement toch wat aantrekkelijker.”

Met startnummer 3 op de blauwwitte FABORY-Evo staan Johan en Christiaan iets na 11.30 uur aan de start van de eerste klassementsproef. Op het programma staan zes proeven, twee verschillende die driemaal verreden worden. Beide proeven lopen over en langs het circuit, waarbij de service in de pits is. Een mooi evenement om eens te komen kijken, aangezien alles zich op wandelafstand van elkaar bevindt.  Om 15.18 uur finisht de eerste deelnemer, zodat we rond 15.40 uur weten hoe het kersverse duo het ervan af heeft gebracht.

Het Vlaams-Brabantse Landen is al decennia lang een vertrouwd begrip in de Belgische rallysport. Sinds de jaren ’80 behoort de Haspengouw Rally in Landen tot één van de grootste klassiekers op de Belgische rallykalender.

De Rally van Haspengouw koestert zijn klassiekers. De proeven op de smalle, gladde betonbaantjes zijn berucht voor hun extreme remzones en ze vereisen lef van de piloten. Het kappelleke van Walshoutem, de passage op kasseien onder de spoorwegbrug in Walsbets, het onverhard tussen de fruitbomen in Zepperen, het zijn begrippen in de Belgische rallywereld. Ook dit jaar is de Haspengouw Rally de opener van het BFO Belgian Rally Championship en het RACB Criterium Championship.

In tegenstelling tot vorig jaar belooft het dit jaar een zeer gladde editie te worden. Met Walshoutem en Gelmen zijn er 2 nieuwe proeven bijgekomen, Halle-Booienhoven en Zepperen zijn identiek aan vorig jaar. Zepperen met het vele zware onverhard zal in deze omstandigheden een heuze veldslag worden.

Net als vorig jaar zijn we present in het RACB Criterium. Franky Boulat en Rob Van Tichelen zullen van start gaan met de Champion Lubes BMW M3 en trachten vanaf de eerste rally de titel van vorig jaar te verdedigen. “Dit zal echter geen makkelijke opgave zijn, tegenstand genoeg van mede M3 rijders en enkele heel snelle FWD piloten die eveneens het volledige kampioenschap gaan betwisten. Zeker in de vettige omstandigheden zijn de rappe voorwielaangedreven wagens in het voordeel. We zullen proberen het volledige Criterium kampioenschap te rijden en onze titel te verdedigen. Als regerend kampioen mogen we als 1ste Criterium Team starten met startnummer 101. Het belooft een zeer spannende strijd te worden voor de podiumplaatsen.”

Komende zaterdag wordt ons seizoen op gang geschoten met de Rally van Haspengouw. De wedstrijd telt dit jaar 13 klassementsproeven, goed voor 170 km tegen de chrono.
Ook voor 2014 opteren we om aan de start te komen met een BMW, maar ditmaal in de vorm van een 130i van Schmid Racing. De wagen werd deze winter nieuw opgebouwd en voorzien van een 3.0 motor. We zijn ervan overtuigd dat dit de ideale keuze is om verder te evolueren en nieuwe ervaringen op te doen!
Met het sterke deelnemersveld aan de start is het heel moeilijk om een voorspelling te doen betreffende het resultaat. Bovendien moeten we de wagen nog ontdekken, maar in het verleden hebben we reeds bewezen ons snel aan te passen. Zaterdag avond weten we meer!

Zoals de traditie het wil, speelde team BMA van Bernard Munster tot de slotfase mee voor de zege in de Legend Boucles de Spa. Grégoire de Mevius en André Leyh strandden met hun Safari Porsche 911 uiteindelijk op amper 4,22 punten van François Duval. « We waren er heel dicht bij. De overwinning verspeelden we op de Clémentine, vertelt Grégoire. Heel jammer, want met onze gravelophanging hadden we daar het verschil moeten maken. Helaas kon ik mijn vertrouwde nota's niet gebruiken en de nota's van Bernard Munster, die ik gebruikte, zijn niet volgens hetzelfde systeem opgemaakt. Ik kon er niet helemaal op vertrouwen, waardoor ik teveel strafpunten pakte. Jammer, want voor de rest was het een uitstekende dag. Deze Boucles 2014 hebben me weer zin gegeven om terug op asfalt te rijden... »
Nadat hij vorig jaar op een haar naast de zege greep, kende Bernard Munster, voor de gelegenheid genavigeerd door Johan Gitsels, op de eerste twee proeven problemen met de versnellingsbak, waardoor hij de ganse dag moest achtervolgen. « Onze remonte was heel mooi, maar voor de overwinning waren we meteen uitgeteld, bevestigt de verantwoordelijke van BMA. Bovendien moesten we door de sortie van Abbring in Stoumont rechtstreeks naar de Clémentine zonder langs de service te passeren. Daardoor hadden we niet de geschikte banden en evenmin de juiste afstellingen voor die bijzondere Regularity Test. Onze chrono was helemaal niet slecht, verre van. Maar, dit jaar werden de Boucles, door het zachte weer, beslist op de 4 of 5 RT's die niet zonder strafpunten afgewerkt konden worden. Om de wedstrijd te winnen moest je op die proeven toeslaan. Het resultaat van het team is toch uitermate positief, want de drie Porsches 911 Safari van BMA haalden ook allemaal de finish! »
De derde piloot van BMA was de Fransman Alain Deveza, bijgestaan door zijn landgenoot Guy Tezenas. Na een regelmatige wedstrijd, plaatsten ze hun BMA 911 Safari in de top 15, wat de prestatie van het team des te meer glans gaf. « We kwamen in Spa aan de start om kennis te maken met de Porsche met het oog op Marokko, om het Belgische asfalt beter onder de knie te krijgen met het oog op de Condroz en vooral om te genieten van de uitzonderlijke ambiance en het enthousiaste publiek, vertelt Alain Deveza. Omdat het ons debuut was in Spa, mogen we tevreden zijn over ons resultaat, zeker omdat het zachte weer in onze kaart speelde. De notie van regularity ontging ons een paar keer, maar dat was voor ons niet zo belangrijk. Nog eens bedankt aan team BMA dat ons de kans geeft uitzonderlijke ervaringen mee te maken...»
Op naar Landen !
Na de traditionele opening in Spa, kreeg BMA, het team uit Petit-Rechain, geen kans om op adem te komen. Volgend weekend gaat het Belgian Rally Championship van start in Landen met de Rally van Haspengouw. Daar zal de nieuwe Skoda Fabia S2000 van Freddy Loix en Johan Gitsels zijn eerste wedstrijd afwerken. « We zijn druk bezig met de voorbereiding, vervolgt Bernard Munster. Donderdag gaan we voor de eerste keer testen. Voor ons wordt de Rally van Haspengouw een ontdekking, maar we hebben er vertrouwen in, want we hebben alle troeven in handen om een sterk resultaat te realiseren met Freddy Loix in de kleuren van Skoda België. Op naar Landen, waar BMA verder zal gaan op zijn elan… »

ERT heeft de Evo tijdens de winterstop gestript en die  krijgt een opfrissing voor 2014 .De wagen wordt sowieso steeds preventief onderhouden en diende dus geen verdere revisies te krijgen. Tevens werden enkele nieuwe sponsors gevonden en wordt de Lancer ook 2 maal ingezet als 0-wagen .
Een eerste maal tijdens de komende TBR Rally op 10 & 11 mei met sponsor Wouter Muylle als piloot en Jimmy Taveirne als co-piloot en ook tijdens de Omloop van Vlaanderen opent Wouter als 0-wagen met de Evo 9 van ERT ipv zijn vertrouwde Evo 6 .
Tevens werd een supporterspakket samengesteld met de medewerking van Carrosserie Muylle , Tommy Textile,
Q-nick Grafix en Jimmy's Fritshop.
Dit pakket bestaat uit : 1 trendy softshell jasje in heren- en damesmodel te verkrijgen ( wind & waterdicht )
1 lidkaart met uw persoonlijk nummer
1 algemene entreekaart voor de TBR Rally
1 algemene entreekaart voor de Omloop van Vlaanderen
1 kans op een gratis co-zitje tijdens de Rallysprint van de Monteberg
1 uitnodiging voor twee personen op de persvoorstelling die plaatsvindt op 14 april te Roeselare en waar ook de winnaar van het co-zitje zal bekend gemaakt worden door trekking .
Dit pakket heeft een totale waarde van om en bij de 105 euro en wordt u aangeboden voor een luttele 69 € !!
U kunt dit verkrijgen ofwel door overmaking van 69,00 euro op rekening van ERT vzw , BE07 7380 3776 6566 met vermelding "supporterspakket" en uw emailadres of mobiel nummer .
Of u kan persoonlijk gaan betalen bij Jimmy's Fritshop te Roeselare , Beversesteenweg 193 B alwaar u ook meteen uw jas kan passen en lidkaart in ontvangst kunt nemen .
Het team rijdt dit seizoen enkel op Westvlaamse bodem zodat de return voor de sponsors ook optimaal wordt .
De kalender voor ERT ziet er dus alsvolgt uit:
Rallysprint van de Monteberg ( gratis co-zitje )
TBR Rally ( Wouter Muylle als 0-wagen )
ORC Rally
Rally van Wervik
Rally van Staden
Omloop van Vlaanderen ( Wouter Muylle als 0-wagen )
Hemicuda Rally
Rally van Kortrijk
Bij deze graag nog eens dank aan onze sponsors , EDSS.be ,Carrosserie Muylle , FTC Tyre Center , Q-nick Grafix ,Seynhaeve Plastics , JImmy's Fritshop , Tommy Textile en Perfecta Frituurinstallaties .