Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Pieter Tsjoen met een Peugeot 208 T16 R5 vanaf Ieper.

Het nieuws hing al een tijdje in de lucht en vandaag werd het bevestigd door Peugeot België-Luxemburg: Pieter Tsjoen keert vanaf de Geko Ypres Rally terug in het Belgian Rally Championship met een nagelnieuwe Peugeot 208 T16 geprepareerd in de ateliers van DG Sport. In de tweede helft van het seizoen werkt Pieter Tsjoen vier manches van het BRC af met het oog op een volledig programma in 2015.

Het programma begint dus op de meest prestigieuze afspraak van het seizoen, de GEKO Ypres Rally. Daarna volgen de Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally in september, en de afsluiter van het seizoen: de Condroz Rally. Een beperkt programma dus, maar realistisch. Niet alleen omdat de 208 T16 nog een nagelnieuwe auto is die pas uit zijn ontwikkeling komt, maar ook omdat de achtvoudige Belgische kampioen zichzelf de tijd wil geven om terug in het ritme te komen.

Pieter Tsjoen verduidelijkt: “De voorbije jaren heb ik om verschillende redenen geen volledige kampioenschappen kunnen afwerken. Maar het rallyvirus is altijd blijven kriebelen, en voor dit jaar ging ik opnieuw op zoek naar een wat uitgebreider programma met de steun van een invoerder. Samen met Peugeot België-Luxemburg, DG Sport en mijn partners Groep Sleuyter, EasySleep, Aarova en Vento zijn we tot een interessante en voor iedereen haalbare formule gekomen, en ik kijk er nu echt naar uit om vanaf Ieper terug aan de start te staan in een splinternieuwe auto.”

Kers op de taart

Met enkel een tweede seizoenshelft op de agenda, is het duidelijk dat er geen titelambities naar voor worden geschoven, maar dat was ook niet de bedoeling, zo vertelt Wim Doms, Directeur Communicatie van Peugeot België- Luxemburg: “De nagelnieuwe 208 T16 werd in het voorjaar gehomologeerd, en heeft pas de voorbije weken zijn competitiedebuut gemaakt in internationale rally’s. Het was eenvoudigweg niet mogelijk om samen met Peugeot Sport en DG Sport eerder een auto klaar te stomen. Dat Pieter terug competitieritme wil opdoen, zonder meteen voor een negende titel te strijden, paste in die zin perfect bij onze ambities. Voor 2014 willen we dus vooral de auto introduceren in het Belgisch kampioenschap, wat met dit programma van vier rally’s zeker moet lukken.”

Na de lancering van de 208 Rally Trophy en het aantrekkelijke programma van Gino Bux in de 208 R2 in samenwerking met het RACB National Team, is deze terugkeer naar het Belgisch kampioenschap met een topauto én een toppiloot een stevige kers op de rallytaart voor Peugeot België-Luxemburg.

“Peugeot Belux is met deze drie programma’s overduidelijk helemaal terug in de rallysport. En toegegeven, als we op één van de rally’s met Pieter voor concurrentie kunnen zorgen tegen de grote namen in het kampioenschap, dan gaan we die kans natuurlijk niet laten liggen,” glimlacht Wim Doms.