OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De 50ste editie van de Geko Ypres Rally kan nu al rekenen op een fantastische affiche. Hoewel de inschrijvingen nog lang niet afgesloten zijn, hebben al meer dan 70 teams zich ingeschreven. Het staat nu al vast dat er een nieuw record gevestigd zal worden, want nergens kwamen dit seizoen meer R5′s aan de start dan er in Ieper in actie zullen komen.

Nog voor de inschrijving van de officiële Peugeot-piloten Craig Breen en Kevin Abbring met hun 208 T16′s, tellen we al zes wagens van de nieuwe generatie op de inschrijvingslijst. Xevi Pons, regerend Kampioen van Spanje en met 68 WK-rally’s op zijn naam een ervaren topper, zal zijn debuut maken op de verraderlijke asfaltproeven van de Geko Ypres Rally met een Ford Fiesta R5.

Belgische R5′s in aantocht

J-Motorsport, het team van Jourdan Serderidis en Frédéric Miclotte, brengt twee Fiesta’s R5 aan de start voor streekpiloot Didier Duquesne en voor Cédric Cherain, die zijn titelkansen in het Belgisch kampioenschap wil verdedigen. Bernd Casier kijkt reikhalzend uit naar de levering van zijn Ford Fiesta R5. Bernd Casier staat bij de bookmakers in elk geval met stip genoteerd voor een Top 5, nadat hij maar liefst vier keren 4de werd (2005, 2007, 2008 en 2010) en twee keer 5de (2004 en 2006). Een indrukwekkende lijst ereplaatsen voor de piloot die in 2007 op weg leek naar de overwinning. Bernd Casier mag bij de kanshebbers gerekend worden met zijn Ford Fiesta R5.

Achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen zal de kleuren van Peugeot verdedigen met een 208 T16. Na maanden inactiviteit zal Pieter Tsjoen zeker een aanpassingsperiode nodig hebben, maar met een turbomotor mogen we Tsjoen zeker in de buurt van de officiële Peugeots verwachten.

Het derde merk dat bij de R5′s vertegenwoordigd zal zijn is Citroën. Vincent Verschueren wacht ongeduldig op de levering van zijn Citroën DS3 R5. De tweevoudige Belgische Super 2000-kampioen krijgt voor de eerste keer de kans om met een topwagen mee te strijden voor het podium in Ieper.

Atmosferisch of turbo?

In het Circuit of Ireland heeft Esapekka Lappi bewezen dat de Skoda Fabia Super 2000 met zijn atmosferische tweeliter zeker nog niet uitgeteld is op asfalt. De Finse kopman van Skoda Motorsport staat niet toevallig aan de leiding in het European Rally Championship. Skoda heeft in elk geval een superwapen om de Geko Ypres Rally ook dit seizoen te winnen, want Mister Ypres Freddy Loix gaat op jacht naar een negende zege in de Belgische klassieker met de Skoda Fabia Super 2000 waarmee hij dit seizoen het Belgian Rally Championship domineert.

Het wordt ongetwijfeld een fantastisch duel tussen de R5 turbo’s en de atmosferische tweeliters, want in die categorie tellen we al een dozijn inschrijvingen. De kleuren van Skoda worden verdedigd door Lappi, Loix, Wiegand, de Brit Neil Simpson en de Tsjechen Antonin Tlustak en Jaroslav Orsak. Naast de Ford Fiesta S2000 van de Let Vasily Gryazin, een revelatie in het ERC dit seizoen, oogt vooral de armade van Peugeots 207 S2000 indrukwekkend met Bruno Magalhaes, Davy Vanneste, Melissa Debackere, Raphaël Venant en Laszlo Vizin.

Kortom, een topaffiche voor de Geko Ypres Rally op 20 en 21 juni, maar het wordt nog beter…

Met een derde plaats in de Sezoensrally, de vierde wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, hebben Hermen Kobus en Erik de Wild hun tweede plaats in de tussenstand van het kampioenschap verstevigd. Na 12 snelle klassementsproeven op de Limburgse maaskiezel stond Hermen opnieuw op het podium naast Kris Princen, de winnaar, en Freddy Loix, de leider in het kampioenschap. Exact hetzelfde podium als in de TAC Rally eerder dit jaar.

"Heb je het eitje onder het gaspedaal verwijderd?," vroeg Freddy Loix lachend aan Hermen na de vierde proef in Gerdingen, waar Hermen Kobus net een fractie sneller was dan Loix. Het typeert de sfeer tussen de twee tenoren van het Belgisch kampioenschap, die elkaar voortdurend prikkelen om nog harder aan te vallen. Nochtans was het pas enkele uren voor de start zeker dat Hermen Kobus en Erik de Wild aan de start zouden komen met hun Ford Fiesta S2000.

"Vrijdagochtend was de motor hersteld en werd hij voor de eerste keer gestart, maar de smering in de kop bleek niet goed. Mijn pa heeft dan beslist om de motor weer open te doen om de koppakking aan te passen. Om 3 uur zaterdagochtend was de motor klaar en na twee nachten zonder slaap is Gerrit, samen met mijn broertje Gert-Jan, naar Bocholt vertrokken. We kregen de toelating om zaterdagochtend de wagen te laten keuren en om 8h15 stonden we op het startpodium. Enorm veel respect voor wat Gerrit de voorbije weken heeft gepresteerd om de motor weer klaar te stomen," vertelt Hermen, die meteen bewees dat de Fiesta S2000 weer in topvorm was. Na de eerste lus van vier proeven stond de Nederlandse Fiesta S2000 op de derde plaats, amper 12" achter titelconcurrent Freddy Loix.

"We draaiden een keer sneller dan Loix, maar op de andere proeven was hij een fractie sneller. In de tweede ronde verhoogde Princen met zijn Subaru WRC het tempo en kon ook Freddy nog een paar tellen sneller. Ik kon onmogelijk nog harder zonder onverantwoorde risico's te nemen," vertelde Hermen. "Natuurlijk is Loix een topper, maar ik had toch verwacht dat we dichter in de buurt zouden zitten. Alleen kan hij in de tweede ronde telkens het tempo verhogen met zijn Skoda. Ik denk gewoon dat we met onze Fiesta Super 2000 aan het maximum zitten. Ik besef ook wel dat Loix een topwagen heeft dankzij de goede contacten die hij heeft met het fabrieksteam. Het is misschien niet realistisch dat we met onze beperkte middelen willen concurreren met hem, maar als sportman wil ik winnen. Door onze onderlinge strijd, heb ik wel een flinke stap gezet. Dat bleek meteen op de eerste proef, waar we bijna 1" per kilometer sneller waren dan Erik Van Loon met zijn Ford Fiesta RS WRC."

De volgende wedstrijd van het Belgisch kampioenschap is de Geko Ypres Rally, de Europese topper op de kalender, waar Hermen Kobus met zijn privé Ford Fiesta S2000 zal moeten strijden tegen een reeks fabriekspiloten en snelle R5's.

Freddy Loix en Johan Gitsels zijn op zaterdag met hun SKODA Fabia S2000 tweede geworden in de Sezoensrally, de vierde wedstrijd van het BK rally. Voor de vierde wedstrijd op rij toonde de ŠKODA Fabia zich een voorbeeld van betrouwbaarheid.

De 38 ste editie van de Sezoensrally was organisatorisch een schot in de roos. Het was gezellig druk op het Kerkplein waar rallyteams en fans verzamelden. Het atypische gravel parcours en het zonnetje zorgden voor een feest voor de sportliefhebbers. Na afloop ook niets dan tevreden gezichten in het SKODA kamp al moest Freddy Loix toch wat moeite doen om een opborrelend frustratiegevoel te onderdrukken. “Het heeft op zich niets met frustraties te maken maar ik ben het intussen wel beu om tweede of derde te worden” zegt Freddy Loix. “Ik ben een winnaar en ik wil de beste zijn in mijn sport. Ik kijk nu al uit naar de rally van Ieper waar alleen maar R5 of Super 2000 wagens aan de start verschijnen. Pas op, ik zeg hier niet dat ik die rally voor een negende keer zal winnen maar iedereen start daar met gelijke wapens en dat is absoluut geen kritiek op winnaar Kris Princen. We halen beiden het onderste uit de kan maar het is quasi onmogelijk om hem te verslaan en ik ben de laatste die iemand pech toewens om met de zege te kunnen gaan lopen. Drie keer reden we de snelste tijd en dat was telkens tijdens de technische ritten maar op de 22 km lange rit van Beek duwde Kris door waardoor we een lel rond de oren kregen. We hebben een perfecte rally gereden met een fantastisch team en een geweldige wagen alleen kan ik hen de zege niet schenken en dat vind ik verdomd jammer. Voor het overige niets dan lof voor de organisatie die van deze rally een waar feest maakten. De gezellige drukte onder de kerktoren, rallyfans die komen keuvelen en heel veel volk op de proeven. Deze wedstrijd zit voor altijd in mijn hart.”

Ik kan dat alleen maar beamen” pikt co-rijder Johan Gitsels in. “Na de lange driedaagse van de rally van Wallonië was dit een wedstrijd die op een heel ander tempo gereden werd. Eentje waar je de Limburgse hartelijkheid in al zijn facetten kon voelen en proeven. Twee ritten rijden en dan terug naar de heimat waar we rustig de tijd hadden om een babbeltje te slaan met de partners die ons steunen, hen en de fans een inkijk te geven hoe het BMA team telkens weer met veel professionaliteit de wagen klaarmaakt voor de volgende rit en zelf een hapje te eten. Ik hou van de druk tijdens een rally maar dit tempo sprak mij ook wel best aan. Ik vond het een leuke rally en het was niet evident met al die WRC’s maar we zijn toch knap tweede geëindigd en hebben aangetoond dat we tijdens sommige ritten met onze SKODA Fabia S2000 niet hoeven onder te doen voor de WRC’s. Ik had al veel maaskiezel gezien tijdens de verkenningen maar ik had weinig of geen ervaring met die ondergrond tijdens een wedstrijd. Ik kan je vertellen dat die maaskiezel echt wel speciaal is en niet zomaar als doodgewone gravel beschouwd mag worden. Het is een zeer specifieke ondergrond waar het fantastisch op rijden is.”

Twaalf proeven lang zaten Johan Faes en Christiaan van der Rijsen afgelopen zaterdag met een grote lach in hun Mitsubishi Lancer Evo 9. Het duo deed die dag namelijk onder de vlag van het FABORY Rallyteam mee aan de Sezoensrally in het Belgische Bocholt. Faes demonstreerde opnieuw zich zeer goed thuis te voelen op het beruchte Maaskiezel. Het duo eindigde als tweede groep N en achtste algemeen.

Een van de bijna jaarlijks terugkerende deelnemers aan de Sezoensrally is Johan Faes. Afgelopen zaterdag, 17 mei, stond hij met navigator Christiaan van der Rijsen opnieuw aan de start om te genieten van deze bijzondere wedstrijd: “De grote delen onverhard van de Sezoensrally gaan vooral over het zogenaamde Maaskiezel. Dit zijn lange halen onverhard met kleine rollende steentjes. Deze ondergrond vraagt om een aparte aanpak van de proeven. Een aanpak die blijkbaar wel bij mij past. Ik kijk er altijd enorm naar uit om deze wedstrijd te kunnen rijden,” aldus Johan Faes.

Zaterdagochtend rond half negen ging de equipe van start. Op het programma stonden 12 klassementsproeven die in drie boucles verreden werden. Faes blikt terug: “We gingen vol frisse moed van start, maar helaas liet ik mij op de eerste proef verrassen. Daar schoot ik een stukje rechtdoor op een onverharde kruising, terwijl ik linksaf had moeten slaan. We hadden de eerste proef dan ook een 13de tijd. Op de tweede proef heb ik gelukkig meteen weer orde op zaken kunnen stellen door een 8ste tijd algemeen te noteren.” Na de eerste acht proeven stond de equipe keurig op een 8ste plaats algemeen, en 2de groep N achter de snelle Lancer Evo X van Piet van Hoof. “We hebben de hele dag de standaardwagens, met uitzondering van die van Piet van Hoof, achter ons weten te houden. Er waren bijvoorbeeld grote verschillen met Van Iersel (Evo X R4) en Van Ballegooijen (Evo X). En wat voor ons opvallend was: we waren sneller dan de Belgische rijder De Ridder, die we tijdens de Rallye de Wallonie niet bij konden houden. Deze ondergrond ligt mij goed!” verklaart Faes.

Het was echter niet helemaal een wedstrijd zonder een vuiltje aan de lucht: “Tijdens proef negen en tien begon de versnellingsbak te kraken. De vierde versnelling was niet helemaal fris meer. We hebben nog overwogen om op de laatste service de versnellingsbak te vervangen. Uiteindelijk heb ik besloten om het op de laatste twee proeven gewoon wat rustiger aan te doen en te trachten de finish te halen. Dat is gelukt.”

Uiteindelijk eindigde equipe heel consistent op de achtste plaats algemeen en tweede in de standaardklasse, groep N. “We hebben weer een fantastische dag gehad. Onze complimenten aan de organisatie. Alles gaat heerlijk relaxt en er wordt niet onnodig moeilijk gedaan. Gewoon met elkaar onze hobby uitoefenen, helemaal top!”

De volgende wedstrijd voor het team is de ELE Rally, 13 en 14 juni rondom Helmond. Een thuiswedstrijd voor het Reuselse team. Later meer informatie!

Kosten noch moeite werden de afgelopen weken en maanden gespaard om de Mitsubishi Lancer Evo VIII snel én betrouwbaar te maken. Dit was een niet altijd even gemakkelijke oefening voor het team van Jonas Langenakens. Maar het vele werk begint zeker zijn vruchten af te werpen. Na de Wallonie werd het probleem met steeds loskomende waterdarmen definitief opgelost en werd geïnvesteerd in een nieuwe voorste sperdifferentieel met bijhorende computer wat de wegligging ten goede zou moeten komen. Voor de eerste keer had Jonas nu de beschikking over een goed sperdifferentieel op de voorste as wat toch wel een verschil uitmaakte tegenover de vorige rally’s. Ondanks deze inspanning kende Jonas in de aanvangsfase van de Sezoensrally toch enkele warme momentjes: “De nieuwe diffcomputer functioneerde toch niet altijd zoals het moest waardoor onze Evo soms erg onvoorspelbaar reageerde. Zo ging ik net voorbij de flying finish van de eerste doortocht op Gerdingen van de weg af en duurde het even voor ik er weer op geraakte. Gelukkig waren we het elektronisch oog voor de tijdsopname net gepasseerd en hebben we daar dus eigenlijk geen tijd laten liggen. Na wat opzoekingswerk bleek dat de computer te warm werd tijdens de iets langere proeven. Daarom besloten we om tijdens de verbindingsritten het computerdoosje uit het raam te hangen om te kunnen afkoelen. Deze werkwijze bleek goed te lukken. We gaan nu verder kijken hoe we dit warmteprobleem kunnen verhelpen.”

Na een mooie top vijf positie in Landen en een opgave in Namen, was het team erop gebrand om nog eens een topprestatie neer te zetten in één van de lievelingswedstrijden van de Landenaar. Reeds op het einde van de eerste ronde nam Jonas de overhand in een strijd met een rist Nederlandse Evo-rijders onder aanvoering van Piet Van Hoof. Hij nam de vierde positie in na de WRC van Princen en de 2 snelle S2000’s van Loix en Kobus. Beter doen dan deze topwagens is vrijwel niet mogelijk, dus werd al snel beslist om de vierde stek te consolideren en de tijden af te stemmen op deze die Piet draaide. Zonder verder veel risico’s te nemen slaagden Jonas en Kenneth in hun opzet en mocht de Evo VIII als vierde over het eindpodium rijden.

Enthousiast blikt Jonas terug: “We hadden voor deze rally behoorlijk wat genodigden om ons tijdens de wedstrijd te volgen. Ik denk wel dat deze mensen een toffe dag beleefden. Ik wilde hen natuurlijk niet teleurstellen en ging dan ook resoluut voor een goede klassering. Het werd een leuke strijd met Piet en ook Arjen De Koning was zeer snel in de Evo X R4. Zo’n sequentiële versnellingsbak is zeker een grote meerwaarde. Jammer genoeg heb ik die niet. Verder ben ik zeer tevreden met het geleverde werk van motorbouwer Philip Smets en de servicecrew van Colsoul Rallysport. We staan nu eindelijk met de wagen waar we willen en laat ons eerlijk zijn: met onze bescheiden middelen mag en kan je niet meer verwachten dan dit. Dit was voor ons de hoogst haalbare positie. Het was genieten om over de maaskiezel te glijden. Ik kijk al uit naar het vervolg van dit seizoen! Ieper laten we aan ons voorbijgaan omdat we niet met onze eigen wagen in groep A mogen starten en het tevens een zeer dure rally is. In de East Belgian Rally en in de Condroz zullen we zeker van de partij zijn. En omdat het nog even duurt eer we eind september zijn, is het niet ondenkbaar dat we nog in andere wedstrijden zullen starten.”

Onder een heerlijk lentezonnetje was het servicekamp opgeslagen op het gezellige kerkplein van Bocholt afgelopen weekend, Rally Team Brabant was klaar voor de Sezoensrally! Het werd een pittige rally die uiteindelijk toch afgesloten kon worden op een keurige zevende plaats algemeen.

De voorbereiding op vrijdag werd serieus aangepakt door Antoine en Johan omdat ze maar tweemaal over een klassementsproef mochten om hem op notes te zetten. Dit bleek mede door het ontbreken van oude notes geen makkelijke opgave.

Ondanks de minime voorbereiding waren ze er zaterdagmorgen helemaal klaar voor om met de Mitsubishi Lancer Evo X, die weer optimaal was, er helemaal voor te gaan. Antoine en Johan wilden de auto in deze wedstrijd voor het Belgisch Kampioenschap echt weer aan de finish gaan brengen. Vol goede moed werd de wedstrijd die driemaal de vier dezelfde klassementsproeven bracht aangevangen.Een aantal kleine foutjes zorgden er de eerste boucle voor dat ze wat tijd lieten liggen. Iets wat je in deze compacte rally eigenlijk niet kan gebruiken omdat er geen ruimte is om de verloren tijd weer terug te halen. Tijdens proef vier kreeg de equipe nog een waarschuwing door een narrow escape. “Een wat al te positief opgeschreve note maakte dat we de volgende haaks links na die bewuste note niet meer konden halen. De auto belande achteruit in de coulissen. Gelukkig konden we op eigen kracht, wel met het nodige tijdsverlies verder” vertelt Johan.

De tweede boucle werd er veilig gereden waardoor de heren kilometers konden maken en het wedstrijdritme weer terug kwam, hierdoor groeide ook het zelfvertrouwen van Antoine weer. Op klassementsproef zeven kreeg de equipe een gele vlag als gevolg van een blokkade op de weg. Zoals het reglement voorschrijft in België zijn ze daarom keurig op gepaste snelheid naar de finish gereden. Echter bleek daar dat niet alle collega’s zich daaraan hadden gehouden en is Johan verhaal gaan halen bij de wedstrijdleiding. Hij kreeg de belofte dat ze er rekening mee zouden houden als dit van invloed zou zijn op de stand voor het kampioenschap.

De derde boucle was de beste van allemaal. Het vertrouwen was helemaal terug en het ritme zat er weer in. Echter kon de verloren tijd niet meer ingehaald worden.De doelsteling om de finish te halen werd wel bereikt en zelfs nog op een keurige zevende plaats algemeen en derde in de groep N! Voor het Belgische Kampioenschap levert dit 10 punten op waardoor Antoine en Johan doorschuiven naar een tiende plaats algemeen en een vierde plaats in de klasse RC 2. In het Open Nederlandse Rally Kampioenschap, waar deze wedstrijd ook voor meetelde, werd een tweede plaats gepakt.

De volgende rally is de thuiswedstrijd voor Rally Team Brabant, de 50e ELE Rally te Helmond. Daar hopen ze een mooie prestatie neer te gaan zetten.

Meer informatie over Rally Team Brabant kun U vinden op onze website www.rtbrabant.nl of bezoek onze pagina op Facebook.

Foto's - Pictures ONLINE : SEZOENS RALLY 2014 !

Voor foto's mail naar This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Het anders zo rustige Bocholt, vlakbij de Nederlandse grens, wordt nu zaterdag omgetoverd tot het mekka van de Belgische rallysport tijdens de 38ste Sezoensrally. Een wedstrijd waar menig toeschouwer én deelnemer een heel jaar lang naar uitkijken. Zo ook Jonas Langenakens, die hoopt zich zaterdag nog eens in de debatten voor een mooie plaats in de eindrangschikking te kunnen mengen. “De afgelopen weken hebben we veel gedacht, gewerkt en getest om een oplossing te kunnen vinden voor de problemen zoals die zich voordeden tijdens de Rallye de Wallonie. We hopen hier nu voorgoed verlost van te zijn zodat we ons meer kunnen concentreren op het draaien van sterke tijden. Veel piloten rijden niet graag in Bocholt of durven hier gewoon niet aan de start verschijnen omwille van het specifieke karakter van de ondergrond met Maaskiezel. Ik vind het daarentegen fantastisch! Op hoge snelheid over de onverharde paden jagen en de wagen constant balanceren, daar hou ik wel van. De WRC’s en S2000’s moeten hier hun ding maar doen. Ik kijk vooral uit naar pittige duels met Piet Van Hoof, Arjen De Koning en Hein Jonkers. Al is mijn wagen misschien niet zo geëvolueerd als die van hun, ik ga me zeker niet laten doen!” besluit een strijdvaardige Jonas Langenakens.

Drie boucles van telkens vier klassementsproeven staan nu zaterdag op het programma, te beginnen met de klassieker in Goolder. Stipt om 8u32 wordt de Landense Mitsubishi Evo VIII met het startnummer 8 op de Limburgse paden losgelaten. Het zal er stuiven!

Aanstaande zaterdag staat er een bijzonder evenement op het programma van het FABORY Rallyteam. Rondom het Belgische Bocholt wordt namelijk de Sezoensrally verreden. Wat deze wedstrijd onderscheidt van andere rally’s is de wegbedekking: de vele stukken onverhard met rollend “Maaskiezel”. Na de opgave van vorig jaar door een defecte stuurbekrachtiging, is het team klaar voor revanche. Johan Faes en Christiaan van der Rijsen zijn van plan hun Mitsubishi Lancer Evo 9 goed de sporen te geven op de prachtige proeven.

Zaterdag 17 mei vormt het Belgische Bocholt het decor van de 38ste editie van de Sezoensrally. Na zijn opgave van vorig jaar, staat Johan Faes van het FABORY Rallyteam klaar om zich te revancheren. Samen met navigator Christiaan van der Rijsen gaat hij opnieuw de strijd aan met zijn Mitsubishi Lancer Evo 9. “Vorig jaar moest ik de handdoek in de ring werpen door een defecte stuurbekrachtiging. Jammer, want deze wedstrijd ligt mij erg goed en is een van mijn favoriete rally’s,” blikt Faes terug.

De Sezoensrally telt mee voor het Belgisch kampioenschap en voor het Nederlands kampioenschap, dit betekent dat het deelnemersveld weer prachtig zal zijn. Het parcours is voor een groot deel op het zogenaamde Maaskiezel uitgestippeld, wat een totaal andere benadering van de proeven vereist. Het vergt lef en stuurmanskunst om op de rollende steentjes zo laat mogelijk te remmen voor een haakse bocht. Faes: “De entourage en de proeven met het vele onverhard maken van de Sezoensrally een geweldig evenement. Het is een wedstrijd waar onze Evo zich prima thuis voelt. De eerste keer dat ik hier startte, dat was nog met de Evo 6, wist ik niet goed wat ik van het Maaskiezel moest verwachten. Maar toen ik het eenmaal doorhad, zat de snelheid er ook goed in. Lekker snijden, lange halen onverhard… wij hebben er zin in.”

Het Kerkplein in Bocholt vormt het middelpunt van de wedstrijd. Daar staan de serviceteams om de nodige assistentie te verlenen en wordt het podium opgebouwd. De mooie proeven liggen om Bocholt heen, waardoor het een leuk, compact evenement is voor zowel publiek als deelnemers. Om 8.15 uur start de eerste deelnemer op het startpodium op het Kerkplein. In totaal worden twaalf klassementsproeven verreden, met een totale afstand van 160 kilometer. “Ons doel is de overwinning in de standaardklasse, groep N, maar we gaan een strijd met de overige deelnemers uiteraard ook niet uit de weg,” besluit Van der Rijsen.

Neem voor meer informatie over het team een kijkje op www.faboryrallyteam.nl.

Voor ons was de TBR Rally een dag zonder stress , op enkele schoonheidsfoutjes na reden we een perfecte wedstrijd.De idee om te kunnen starten zonder enige druk qua prestaties deed ons duidelijk goed want zoveel fun hebben we in lange tijd niet meer gehad . Het redelijk goeie weer (was niet top maar nu ook weer zo slecht niet ) , het leuke parkoer en de prima organisatie zorgden voor een onvergetelijke dag , het smaakt naar meer . Lekker driften zonder uw tijd in het oog te moeten houden , de prethendel eindelijk terug eens gebruiken waarvoor hij gemaakt is , gewoonweg super !! Bij deze kan ik u ook melden dat we voortaan alleen nog met die gedachte starten , just for fun , en een mooie plaats is natuurlijk altijd meegenomen .
Graag had ik ook nog het TBR team bedankt voor deze kans om als voorwagen te rijden , uiteraard Carrosserie Muylle voor de nodige steun , de vrijwilligers van het Carrosserie Muylle/ Blue Racing Team voor de prima service , Heli-Business voor de vluchten en mijn co , Mr Q-nick Grafix , Nick Verleye voor de weeral super navigatie , dank U !!
Onze sponsors : Carrosserie Muylle , Q-Nick Grafix , EDSS.be , FTC Tyrecenter , D-Trade ,Tommy Textile , ED - Reallysound ,Heli-Business , Seynhaeve Plastics en Perfecta Frituurinstallaties .

Voor de TBR rally zouden 7 Cup teams de start nemen. Nog voor zondagmorgen was het reeds duidelijk dat we het zouden moeten doen met 2 wagens minder. De wagen van Kurt Olivier werd uitgesloten op de keuring en de piloot van team Dewaele draaide maar op 1 poot (been) waardoor Koen een waardig vervanger moest gaan zoeken als piloot. (Omer Saelens). zo kon ook hij niet deelnemen aan de Cup. Zondagmorgen vertrokken we met 5 teams, maar al op de 2 de KP moest Rudy Catteeuw aan de kant met een breuk aan de versnellingsbak. 3 KP's later was het de beurt aan Bart Roelens met problemen aan de motor. Dan maar verder met nog 3 teams! Koen Verhaeghe reed een sterke wedstrijd en verbeterde KP na KP zijn tijden met een derde plaats tot gevolg. Proficiat Koen en Nikita!! Ikzelf (Anckaert Christof) moest terug het ritme vinden na een jaar en een half niet gereden te hebben en dan nog eens met een co waarvan het zijn vuurdoop was. Na de eerste boucles wist ik het wel, ze hadden blijkbaar allemaal een Red-Bullke gedronken voor de start want het ging gemeen hard! Waar was mijn Red-bullke gebleven? Mijn Co deed het meer dan voortreffelijk en de wagen was top. Ik had blijkbaar de verkeerde schoenen aangetrokken. Met 3 schuivers toch nog de 2 de plaats kunnen behalen! Proficiat Timothy. Dan hadden we nog Speedy Vauterin!! Thomas, wat een talent!! Dit tot een goed einde brengen met een Pinto motor verdiend alleen maar respect!! Het team Vauterin - Declerck had blijkbaar vleugels gekregen!!! Proficiat Thomas en Kurt. Algemeen klassement bij de Historics: Vauterin - Declerk 1 ste plaats, Saelens - Dewaele 5de plaats, Anckaert - Demets 6 de plaats, Verhaeghe - Willemet 9 de plaats. Op naar de volgende wedstrijd: ORC te Oostrozebeke op 1 juni. Allen op post!

Delplace : We hadden dit jaar graag deelgenomen aan de 50ste editie van de Rally van Ieper. Wegens tijdsgebrek om onze Porsche aan te passen aan de nieuwe reglementering kunnen we niet starten in de Ypres Historic rally. Na overleg binnen ons team zijn we ervan overtuigd dat we een goed alternatief gevonden hebben.

We hebben gekozen voor de aankoop van een Suzuki Swift S1600, ex-fabriekswagen. Als Suzuki-dealer in de regio Ieper leek dit voor ons een ideale wagen om mee deel te nemen aan de rally van Ieper bij de moderne. Waarschijnlijk zullen we aan de start staan in Wervik als een eerste grote test met onze nieuwe aanwinst. Dit als voorbereiding op de Rally van Ieper. We zijn enorm gemotiveerd om deze uitdaging aan te gaan. We zijn alvast overtuigd van het potentieel van deze wagen, aan ons om er iets goeds van te maken…

De 38ste editie van de Sezoensrally houdt vast aan zijn beproefd en succesvol recept, met een parcours van drie lussen van vier proeven, die een uitdagende combinatie bieden van stroken maaskiezel en smalle asfaltbaantjes. De compacte wedstrijd in Noord-Limburg, met Bocholt als gezellig en sfeervol rallycentrum, is een atypische rally op de Belgische rallykalender.

Die eigenheid en de verraderlijke maaskiezel wordt unaniem gewaardeerd door echte rallypiloten, die ook in delicate omstandigheden de rechtervoet beneden durven te laten.
Het WRC-trio: Princen, Bonjean, Van Loon
De oppermachtige WRC's zullen dit jaar meer moeite hebben om hun stempel te drukken op de wedstrijd, want ze zijn slechts met drie. Kris Princen is na zijn overwinningen in de TAC Rally en de Rally van Wallonië de uitgesproken favoriet met de Subaru Impreza WRC S12B, maar de Truienaar heeft de Sezoensrally nooit eerder gewonnen. Hetzelfde kan gezegd worden van David Bonjean, die dit seizoen graag zijn eerste algemene BRC-overwinning zou veroveren. In de Rally van Wallonië, waar David met een Citroën Xsara WRC aan de start stond, bewees Benoît Allart dat de Fabia WRC in elk geval een competitieve machine blijft op de Belgische rallyproeven.
Maar, het is vooral uitkijken naar de Ford Fiesta RS WRC van Erik Van Loon, die zich in de Sezoensrally komt voorbereiden op zijn thuiswedstrijd, de ELE Rally. Vorig seizoen bewees Van Loon, die tegenwoordig zijn zinnen gezet heeft op de Dakar, met een tweede plaats in Bocholt dat de maaskiezel hem geenszins afschrikt. Maar, met de Fiesta RS WRC komt hij mogelijk wat topsnelheid tekort ten opzichte van de tweeliters van Kris Princen en David Bonjean.
Loix voelt zich goed op gravel
Wie zeker geen schrik heeft van een flinke portie gravel is Freddy Loix, de autoritaire leider in het Belgisch kampioenschap, waarin de WRC's dit jaar minder punten scoren. Freddy Loix heeft trouwens in Zuid-Frankrijk recent op onverhard getest met de... Ford HRX waarmee Van Loon de voorbije Dakar speelde in de Zuid-Amerikaanse Dakar. Van de tenoren is Freddy Loix alvast de enige die de Sezoensrally al heeft gewonnen (vorig jaar) en met zijn Skoda Fabia S2000 is hij ongetwijfeld in staat om het de WRC's weer knap lastig te maken, net zoals enkele weken geleden in de Rally van Wallonië.

In het Belgisch kampioenschap staat Hermen Kobus nog steeds op de tweede plaats, ondanks een opgave in Jambes. De Nederlander, vorig jaar knap 5de tussen de WRC's toen de mechaniek het lief afweten, wil op de maaskiezel een gooi doen naar een podiumplaats met zijn snelle Fiesta S2000. Er is ook een Fiesta voor die andere titelkandidaat, Cédric Cherain, maar deze keer geen R5, maar een bescheiden R2. Cédric Cherain zal zijn punten moeten sprokkelen in Klasse RC4, de categorie van de Juniors. Jourdan Serderidis brengt wel een rasechte Ford Fiesta R5 aan de start.

Op de snelle gravelproeven kunnen de snelle Mitsubishi's zich ongetwijfeld mengen in de strijd voor de podiumplaatsen. Jonas Langenakens is traditioneel erg snel op de maaskiezel, net als Hein Jonkers en Piet Van Hoof, de winnaar van de editie 2003.
Andere snelle Lancers zijn in handen van Guillaume De Ridder, Arjan de Koning, Antoine van Ballegooijen, Martin van Iersel, Philip Barbier en Kevin Kooijman.

Patrick Snijers wil bewijzen dat de BMW heel snel is .

Vorig jaar stuurde Patrick Snijers de tweede BMW 130i van Charly Schmid naar de 7de plaats algemeen in de Sezoensrally. Deze keer zal de tweevoudige winnaar van de Sezoensrally (2002 en 2009) de lat nog wat hoger leggen met de krachtigste versie van de BMW 130i uit de ateliers van Charly Schmid, zeker na zijn sterke prestatie in de Rally van Wallonië. Net als Freddy Loix, voelt Patrick Snijers zich als een vis in het water op de maaskiezel.
"Voor mij blijft gravel de beste leerschool voor een rallypiloot. De Limburgers waren jarenlang toonaangevend in de rallysport en dat was geen toeval. Wij leerden rallyrijden op deze maaskiezel en de car control die je op die ondergrond kweekt komt altijd van pas als rallyrijder, zeker ook op asfalt. Ik geniet elke keer van de proeven van de Sezoensrally. Het blijft een unieke wedstrijd op de Belgische kalender en een afspraak die ik niet wil missen," vertelde Patrick Snijers op de persvoorstelling in Bocholt.
Met de achterwielaangedreven BMW 130i kan Snijers natuurlijk niet concurreren met de WRC's. "Nee, maar de BMW is wel een heel amusante wagen die garant staat voor spectaculaire passages. Daar komen de toeschouwers voor. In de Wallonie bleven we gespaard van kleine technische problemen en kon ik eindelijk bewijzen dat de BMW heel snel is. Dat wil ik zaterdag in Bocholt opnieuw bewijzen."
Ondertussen werkt Patrick Snijers ook al aan de toekomst. "We gaan zeker rijden in Ieper. Als het kan met een Ford Fiesta R5..."

Kris Princen voor de eerste keer met deze subaru op onverhard .
Ook na twee opeenvolgende overwinningen in het Belgisch kampioenschap blijft Peter Kaspers, de copiloot van Kris Princen, op zijn hoede voor de Sezoensrally.
"Voor mij is er geen verschil. Alle wedstrijden zijn nieuw voor mij," lacht Peter. "Maar, ook voor Kris is het geen makkelijke opdracht. We hebben nog niet met de Subaru op onverhard gereden, dus ik verwacht dat we een aanpassingsperiode nodig zullen hebben om voluit te kunnen aanvallen. Maar, ons doel is duidelijk, zoals voor de andere wedstrijden waar we aan de start komen met onze Subaru: we gaan voor de overwinning."

In het Yokohama Belgian Historic Rally Championship werden de eerste drie wedstrijden gewonnen door drie verschillende winnaars: Dirk Deveux in Haspengouw, Paul Lietaer en Tielt en Glenn Janssens in Jambes. Krijgen we een vierde verschillende winnaar in Bocholt? De kans is reëel, want op de gladde maaskiezel zijn verrassingen nooit uitgesloten…

De Sezoensrally is de wedstrijd met het meeste onverhard in het Belgisch rallykampioenschap. Een wedstrijd voor liefhebbers van het betere driftwerk en dus zeker voor de piloten van het Yokohama Belgian Rally Championship.

Wanneer er onverhard in de buurt is, dan voelt Dirk Deveux zich in zijn sas. Maar, de piloot uit Alken ging vorig jaar zwaar van de baan met zijn Porsche, dus moet hij eerst de strijd met zichzelf aangaan op de proeven van de Sezoensrally. Als hij het vertrouwen terug kan vinden, dan maakt Dirk Deveux zeker een kans om zijn tweede zege van het seizoen binnen te halen, na zijn overwinning in Haspengouw.

Maar, de Porsches van Glenn Janssens en Patrick Mylleville waren in de Rally van Wallonië bijzonder snel. Janssens veroverde er de leidersplaats in het YBHRC, terwijl Mylleville enkel door een straftijd van de tweede plaats werd gehouden. Op onverhard mogen we zeker Tobi Vandenberghe niet uit het oog verliezen, want op de maaskiezel zal het vermogen minder doorslaggevend zijn dan op de snelle proeven van de Wallonie.

Bij de outsiders rekenen we Yves Bruneel met zijn Ford Escort en Tom Van Rompuy, die deze keer het gezelschap krijgt van zijn vader Dirk in een tweede Opel. Jan Wydooghe staat in het kampioenschap op een mooie 5de plaats, gedeeld met Paul Lietaer. De Porsche-rijder zal in Bocholt een gooi doen naar de 4de plaats die in handen is van François Kicq met zijn BMA Porsche.

In het Junior BRC is Guillaume Dilley, de leider in de tussenstand, de grote afwezige in de Sezoensrally. De Brusselaar is op het ogenblik dat in Bocholt gestreden wordt voor de punten in het Junior BRC immers actief op de Azoren in het kader van het Europees Junior-kampioenschap. Daarmee gebruikt Dilley een van zijn twee jokers, want in het Junior BRC worden de zes beste resultaten in de eindstand weerhouden.

Door het ontbreken van de promotieformules van Ford en Peugeot in Bocholt, is het startveld minder sterk bezet in het Junior BRC dan gewoonlijk. Guillaume de Mevius krijgt een unieke kans om zijn achterstand op Guillaume Dilley, vooral het gevolg van zijn sortie in de TAC Rally, goed te maken. Maar, dan moet de Peugeot-piloot in de eerste plaats finishen en bovendien heeft hij met Pieter-Jan Michiel Cracco een niet te onderschatten rechtstreekse concurrent met een identieke Peugeot 208 R2.

Om snelste tijden te rijden, zal de Mevius flink moeten aanvallen, want niemand minder dan Cédric Cherain komt aan de start met een Fiesta R2 om nog wat punten te sprokkelen voor het BRC. Ook Frédéric Jamoulle komt met een Fabia R2 aan de start, terwijl een tweede Fiesta R2 bemand zal worden door een snelle Nederlander.

De grote winnaar van het weekend zou wel eens Stijn Pacolet kunnen worden met zijn Renault Twingo R1B, die het makkelijker zou moeten hebben om bonuspunten te scoren voor snelste tijden. De eerste voorwaarde is wel dat zijn Renault het vol kan houden op het slopende onverhard van de Sezoensrally. En natuurlijk moet Pacolet de strijd aangaan met de twee andere jongeren in R1: Amaury Molle en Nigel Casier, de winnaar van de openingswedstrijd in Haspengouw.

Tussenstand Junior BRC

1. G. Dilley 73 punten; 2. S. Pacolet 50; 3. G. de Mevius 39; 4. S. Wright 33; 5. J. Brown 27; 6. A. Molle 26; 7. N. Casier 17; 8. A. Tanghe & Th. Radoux 12; 10. G. Bux 11