OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De ConXion Omloop van Vlaanderen werd dit weekeinde voor de 55e keer in en rond Roeselare georganiseerd. Op de gladde asfaltproeven in Vlaanderen werd hevige strijd geleverd in diverse klassementen. Hoewel er deze keer slechts 3 equipes waren ingeschreven voor de Nissan 350Z Rally Challenge vermaakte het talrijke publiek zich met het optreden van de spectaculair driftende Nissans. Na 18 klassementsproeven wist Matthias Boon zijn tweede seizoenzege te boeken en daarmee de titel in de Nissan 350Z Rally Challenge veilig te stellen.
Vrijdagavond gingen de drie Nissan equipes alle met een andere navigator dan in de voorbije wedstrijden van start. Matthias Boon had zijn vaste navigator Davy Thierie vrijaf gegeven om met Bernhard ten Brinke in een WRC Ford Fiesta te rijden en daarom reed Boon met Steven Ramboer. Arjan Heijstek had Lieke Bouman aan zijn zijde, terwijl Roel van der Zande voor een Belgische co-piloot koos, Jo van Lee. Alle drie waren ze zeer te spreken over hun nieuwe teamgenoten, waarbij uiteraard vrijdagavond in het teken stond van het wennen aan elkaar en vertrouwen opbouwen. Na de drie klassementsproeven op vrijdagavond werden de titelaspiraties van Matthias Boon al meteen duidelijk en ook dat Arjan Heijstek en Roel van der Zanden een mooie onderlinge strijd zouden gaan uitvechten. In het algemeen klassement speelden de Nissans de eerste dag geen rol van betekenis; Boon 40e, Van der Zanden 64e en Heijstek 66e, dat waren de posities na de eerste dag. Er stonden in Roeselare 108 equipes aan de start. Arjan Heijstek verspeelde op de derde proef in het donker kostbare tijd: “Ik had echt moeite met kijken en ben blij dat we zonder brokken die proef door kwamen,” aldus Heijstek.
Op de tweede dag concentreerde Matthias Boon zich op een aantal GT’s en R2’s, waarmee hij een aardige strijd had. Heijstek en Van der Zanden wisselden stuivertje op de proeven en maakten zich op voor een mooi duel op de vaak gladde proeven. Helaas duurde dat duel niet lang, want op KP11 raakte Van der Zanden van de weg en in een greppel. Na ruim 3 minuten en met hulp van het toegesnelde publiek kon Van der Zanden zijn weg vervolgen, maar op de daaropvolgende proef kende hij minder geluk: “We gingen iets te hard de bocht in en met onderstuur dreigden we bij het uitkomen op een paal te botsen; die wist ik nog te ontwijken, maar gevolg was dat we wederom een greppel tegen kwamen. Deze keer kwamen we daar niet meer weg en was de rally helaas over.” Matthias Boon raakte steeds beter in zijn ritme en sloot de rally af met een prachtige 16e plaats op de laatste proef. Arjan Heijstek wist de rally zonder druk uit te rijden en was uiteraard tevreden met zijn tweede plaats, die hem ook de tweede plaats lijkt op te leveren in Nissan 350Z Rally Challenge: “Daar hadden we voor aanvang van het seizoen niet op durven hopen.”
De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 19/20 september plaats, de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally.
Uitslag 55e ConXion Omloop van Vlaanderen
1. Kris Princen/ Peter Kaspers (B), Subaru Impreza WRC S12, 1 uur 38 min 41,2 sec
2. Freddy Loix/ Johan Gitsels (B), Skoda Fabia S2000, op 54,8 sec
3. Bob de Jong/Kees Hagman (NL), Mitsubishi Lancer WRC5, op 1 min 05,9 sec
26. Matthias Boon/Steven Ramboer (B), Nissan 350Z, op 10 min 58,7 sec
45. Arjan Heijstek/Lieke Bouman (NL), Nissan 350Z, op 20 min 07,7 sec
In totaal gingen er 108 equipes van start en kwamen er 67 aan de finish.

Deelnemers :
De deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die tijdens de Omloop van Vlaanderen in Roeselare aan de start stonden kwamen aan het woord (op klassement):
Matthias Boon / Steven Ramboer (1e)
“Natuurlijk zijn we heel blij met de titel. Die had nog iets meer glans gehad als er wat meer deelnemers waren geweest. Maar tegelijkertijd moet ik het Deltion Rallyteam complimenteren: wij hebben als enige equipe dit jaar zonder technische problemen de 5 rally’s tot nu toe kunnen doen. In Nederland had ik vooral moeite om het tempo van Antoine Biesheuvel en Dirk Garvelink bij te houden, maar dank zij onze regelmaat en betrouwbaarheid zijn wij nu kampioen,” aldus Matthias Boon, voordat hij met zijn teamgenoten de titel ging vieren in Roeselare. “We gingen eigenlijk iets te voorzichtig van start en kwamen niet goed in ons ritme. Daarom hebben we halverwege de zaterdag het tempo wat opgeschroefd en dat was goed. We willen ook in de aanloop naar Hellendoorn nog de limiet van de auto beter leren kennen, want daar willen we ook voor het Deltion College (het is hun thuiswedstrijd) nog een keer alles geven.”
Arjan Heijstek / Lieke Bouman (2e)
“Vrijdagavond verloor ik wat tijd in het donker, maar zaterdag hebben we lekker gereden. Natuurlijk was het jammer dat Roel (Van der Zanden) uitviel, want het is altijd leuker om strijd te voeren met een directe ‘concurrent’. Daarom vind ik het ook spijtig dat een aantal andere equipes af zag van deelname hier in Vlaanderen, want het is echt een uitdagende rally.” Zaterdag wist Heijstek zijn tijden steeds verder te verbeteren en ging hij als tweede over de finish. “Prachtig, ik ben heel blij, want voor het seizoen hadden we natuurlijk nooit durven dromen van een tweede plaats achter Matthias Boon in de eindrangschikking van de 350Z Rally Challenge.” In Hellendoorn zal Arjan Heijstek met Lieke Bouman aan de short rally mee doen.
Roel van der Zanden / Jo van Lee (uitgevallen)
“We hebben toch wel een mooie rally gehad, ondanks onze ‘uitstapjes’ in de greppels,” analyseert Roel van der Zanden zijn deelname in Vlaanderen. “Het zijn wel echt moeilijke proeven hier en het asfalt is op sommige plaatsen spekglad.” Hoewel Van der Zanden lovend is over zijn Vlaamse navigator Jo van Lee zal hij in Hellendoorn toch weer met een andere navigator van start gaan: “We hebben besloten om met een aantal verschillende navigatoren te rijden voordat ik definitief een besluit neem met wie ik door wil. Maar met Jo van Lee was het dit keer top. Zijn benadering is geweldig goed bevallen en de pace notes waren super. In Hellendoorn rij ik met Ilse van der Sande en dan kan ik daarna mooi vergelijken in wie ik het meeste vertrouwen heb voor de toekomst.”

Het ging niet zonder slag of stoot, maar toch wisten Kevin van Deijne en navigatrice Annemieke Hulzebos afgelopen weekend de Omloop van Vlaanderen af te sluiten als snelste van de Ford Fiësta Trophy-rijders. Na 18 klassementsproeven reed de equipe als 29ste algemeen en eerste Fiësta R2 over de eindstreep in het Belgische Roeselare. Ondanks een foutje op de zesde klassementsproef, dat 50 seconden kostte, eindigde de equipe ruim 20 seconden voor Adrian Fernémont, leider van de Belgische Ford Fiësta Trophy. Tevens namen Van Deijne en Hulzebos de leiding van de Nederlandse Ford Fiësta Trophy over van KNAF-talent Mats van den Brand.

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september werd rondom het Belgische Roeselare de Omloop van Vlaanderen verreden. Deze wedstrijd telde mee voor het Belgisch Rally Kampioenschap en de Nederlandse en Belgische Ford Fiësta Trophy. De wedstrijd staat bekend om de snelle, doch verraderlijk gladde klassementsproeven. Na zijn deelname aan de WK rally in Duitsland stond Kevin van Deijne te popelen om zich te meten met zijn landgenoten en de zuiderburen. Op het programma stonden 18 klassementsproeven, waarvan 3 op vrijdag en 15 op zaterdag werden verreden. Van Deijne: “We besloten om deze wedstrijd aanvallend te beginnen en in de loop van de rally te bepalen of we er nog een tandje bij moesten zetten of niet. De start verliep goed, we pakten op de eerste proef direct de snelste tijd in de klasse RC4. Na drie proeven stonden we tweede in de klasse, op vijf seconden van de leider. We lieten alle Belgische Trophy-rijders en de Peugeot 208-rijders (die met hun snellere wagens eveneens in de klasse RC4 vallen) achter ons. Een goed begin.” Na de eerste avond stonden Van Deijne en Hulzebos 26ste algemeen. Op zaterdag werden de resterende 15 proeven verreden. Van Deijne: “Op de zesde proef moest onze grootste concurrent zijn wedstrijd staken. Helaas maakten wij op de zesde proef zelf een foutje. We werden verrast door het feit dat die proef een stuk gladder was dan de voorgaande proeven en schoten rechtdoor. We kwamen vast te staan en hadden de hulp van het publiek nodig om onze weg te kunnen vervolgen. Helaas verloren we meer dan 50 seconden.” De equipe, op dat moment snelste in de klasse RC4, keek opeens aan tegen een achterstand van 24,3 seconden op Adrian Fernémont, leider van de Belgische Ford Fiësta Trophy. “Op dat moment besloten we om er een tandje bij te zetten,” blikt Hulzebos terug. En met succes… De equipe ging ervoor zitten en reed een schitterende wedstrijd. Uiteindelijk noteerden ze 5 scratches in de RC4-klasse, waarin 8 Fiësta’s R2, 1 Fiësta ST en 4 Peugeots 208 om de snelste tijden streden. Na achttien klassementsproeven reed de equipe tevreden over het podium. Het resultaat: snelste Ford Fiësta, maar liefst 21.5 seconden voor Fernémont, vierde in de klasse RC4 en 29ste algemeen. “Het is ongelooflijk dat we in 9 proeven 46 seconden hebben teruggepakt op de leider in de Belgische Trophy. Dit is voor mij toch wel het bewijs hoe Kevin zich heeft ontwikkeld het afgelopen jaar. Vorig seizoen reed hij mee in de Belgische Trophy en was Fernémont nog een maatje te groot. Ik heb echt enorm genoten dit weekend. Vanaf deze plek wil ik, ook namens Kevin, bovendien mijn dank uitbrengen naar het team. Opnieuw heeft de auto geen klap verkeerd gegeven en liep alles gesmeerd,” besluit Hulzebos.

Het volgende evenement voor Van Deijne is de Hellendoorn Rally, op 19 en 20 september. Kijk voor meer informatie op www.hellendoornrally.eu.

Leo van der Eijk en Jac Gillis maakten dit weekend voor het eerst kennis met de sterke competitie in de Belgische rally Omloop van Vlaanderen. Maar ondanks de verraderlijke omstandigheden, de sterke tegenstand en hun debuut in deze rally weerde de 22-jarige KNAF Talent First rijder zich uitstekend. Aan het stuur van zijn Vacansoleil-Ford Fiesta R2 verraste hij vrijdagavond door brutaal de leiding te nemen in de R2 klasse. Helaas moest de ambitieuze Leo van der Eijk op de tweede dag door een technisch probleem vroegtijdig de strijd staken.

Vrijdagavond begon de 55e Omloop van Vlaanderen met 3 proeven rond start- en finishplaats Roeselare. Voor Vacansoleil Rally Sport coureur Leo van der Eijk was het wel weer even wennen: “Ik had twee maanden geen rally gereden en sta hier aan de start tussen allemaal equipes die vrijwel elke twee weken een rally rijden, tot aan het wereldkampioenschap aan toe.” Maar toen Leo en zijn ervaren navigator Jac Gillis op de eerste klassementsproef de derde tijd neerzetten in de R2 klasse wist het duo dat er meer in zat: “Er viel een last van mijn schouders na die eerste spannende kilometers,” vertelt Leo van der Eijk later. “Het is altijd lekker om zo te beginnen en het geeft ook je zelfvertrouwen een enorme boost.” Ook toen het later op de vrijdagavond donker werd bleef Van der Eijk het gas er op houden. Na de eerste dag sloot de coureur uit Nieuwerkerk a/d IJssel af met een prachtige 24e plaats in het algemeen klassement en de eerste plaats (!) in de klasse R2, voor de sneller geachte Peugeot’s 208 van enkele sterke Belgische rijders.

De tweede dag zette het Vacansoleil Rally Sport team het sterke optreden voort en boekten Leo van der Eijk en Jac Gillis meteen 3 plaatsen winst in het algemeen klassement en waren ze hard op weg naar een mooie klassering in de top-20; in totaal gingen er vrijdags 108 equipes van start! Op de vijfde proef maakte Leo een klein foutje: “Ik liet mij toch even verrassen door het spekgladde Belgische asfalt en we spinden, maar konden met een paar seconden tijdverlies zonder problemen onze weg vervolgen.” Na de finish van de proef bleek dat de motor warm liep en stopten Leo en Jac om zelf te kijken wat er aan de hand was. Toen alles in orde leek en ze hun weg vervolgden was de watertemperatuur gezakt en meldden zij zich aan de start van KP6. Op het moment van de start ging het waarschuwingslampje voor de temperatuur toch weer aan en begon de motor te ‘koken’. “Helaas bleek er toch een technisch probleem te zijn: de krukaspoelie was kapot en daardoor was de riem die de waterpomp aandrijft er af gelopen. Geen koeling betekende einde verhaal, helaas,” aldus een berustende Leo van der Eijk. “We hebben wel wat last van een pechduiveltje dit seizoen, maar ik kijk toch positief terug op mijn debuut in België. Met Jac ging het ook uitstekend, de notes klopten en we vormen echt een goed team. We kijken dan ook uit naar onze deelname aan de Hellendoorn Rally over twee weken.”

De Omloop van Vlaanderen eindigde in een overwinning voor de Belg Kris Princen (Subaru), voor zijn landgenoot Freddy Loix (Skoda), die daarmee de Belgische rallytitel veilig stelde. Nederlands succes was er voor Bob de Jong (Mitsubishi), die beslag wist te leggen op een fraaie 3e plaats in de eindrangschikking.

Na de Geko Ypres Rally was er de traditionele zomerbreak in het Belgian Rally Championship, maar tijdens het eerste weekend van september begint de tweede helft van het seizoen. In de ConXioN Omloop van Vlaanderen staan de broers Hermen en Gert-Jan Kobus voor de eerste keer samen aan de start in het Belgisch kampioenschap, al hebben ze natuurlijk niet dezelfde ambitie. Terwijl Gert-Jan vooral wil leren op de typische West-Vlaamse klassementsproeven, verdedigt Hermen zijn tweede plaats in het Belgian Rally Championship.

"Voor Gert-Jan is het zijn eerste Belgische rally met de Ford Fiesta R2. Ik heb hem tijdens de verkenningen, die we vorig weekend al afwerkten omdat Erik, mijn navigator, zich beroepshalve niet vrij kan maken voor de officiële verkenningen, wat tips gegeven en gewezen op bepaalde valstrikken. Omdat ik zelf enorm veel heb bijgeleerd door in België te komen rijden, is het voor mijn broertje ook belangrijk om hier ervaring op te doen," vertelt Hermen, die klaar is voor het vervolg van de strijd in het BRC.

"We hebben tijdens de zomer de Fiesta S2000 weer op en top geprepareerd en zelf heb ik veel aan sport gedaan om topfit aan de start te komen. Het startveld in de Omloop van Vlaanderen is weer bijzonder sterk en ik moet realistisch zijn. Freddy Loix heeft een nieuwe, lichtere ex-fabriekswagen ter beschikking, Pieter Tsjoen heeft in Ieper bewezen erg snel te zijn met zijn R5 en Cédric Cherain heeft zijn R5 ondertussen heel goed onder de knie. Wij zitten aan het maximum van onze Ford Fiesta S2000, maar ik ga natuurlijk het beste van mezelf geven om zo hoog mogelijk te finishen."

Hermen staat bekend om zijn snelle start. Vrijdagavond staan er drie proeven op het programma en daarin willen Hermen en Erik meteen aanvallen.

"Ik voel me altijd goed in het donker. Ik ga vrijdagavond zo hard mogelijk aanvallen om zaterdag een goede startpositie te hebben. De nieuwe proef van Koolskamp vrijdagavond lijkt me een prima opwarming. Zaterdag staat er ook een nieuwe proef op het menu in Houthulst. Een van de bochten ken ik nog van de Rally van Ieper, want een paar jaar geleden ging ik in die bocht van de baan met de Clio... Daar ga ik me niet laten vangen! Met zoveel snelle piloten en wagens aan de start, ben ik heel benieuwd hoe hoog we kunnen finishen zaterdagavond in Roeselare..."

Bruno Vandeput : "Na rijp beraad hebben we besloten om de Rally van Linter om te vormen tot de Short Rally van Linter. Onder meer het tekort aan baanposten dwingt ons tot deze beslissing.

Er zullen nu 5 ronden van 2 KP's gereden worden, goed voor 73,5 km KP. Het inschrijvingsbedrag zal dan ook 160 euro bedragen i.p.v. 240 euro.

De starttoelating aan de VAS, te betalen aan de inschrijvingstafel tijdens de administratieve controle, zal nu 125 euro bedragen i.p.v. 187 euro.

De totale inschrijving zal dus 285 euro bedragen i.p.v. 427 euro.
De inschrijvingen worden dan ook verlengd tot woensdag 10 september om 12 uur, die avond zullen om 20 uur de wedstrijdnummers bekend gemaakt wordenWij hopen dat deze beslissing nog verschillende deelnemers over de streep kan trekken om toch te komen deelnemen zodat we toch nog een goed deelnemersveld bij elkaar krijgen."

Voor meer info kan je mailen naar: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Vrijdagavond start in Roeselare de Omloop van Vlaanderen, dat is de zesde wedstrijd van het BK rally. Een kampioenschap dat zaterdag mogelijk beslist wordt want Freddy Loix en Johan Gitsels kunnen met een nagelnieuwe ŠKODA Fabia S2000 hun tweede titel op rij pakken. ŠKODA België staat op een zucht van hun eerste titel ooit.

Zaterdagavond zou er dus wel eens een feest kunnen losbarsten in Roeselare. Maar vooraleer dat het geval is moeten Freddy Loix en Johan Gitsels 18 klassementsritten afwerken, goed voor 175.44 km racen tegen de tijd. “Als we één punt meer scoren dan Hermen Kobus en Cedric Cherain is de titel binnen” weet Freddy Loix. “We willen wat graag zaterdag al kampioen zijn maar eigenlijk is de opdracht dezelfde als anders, zo snel mogelijk proberen te rijden zonder onnodige risico’s te nemen. Als ik begin te rekenen verlies ik mijn focus en die focus is net nodig om snel te kunnen rijden.”

Het is aan mij om Freddy scherp te houden” pikt Johan Gitsels in. “Die focus moet er zijn en het woord kampioenschap is vanaf morgen verboden. Als we ons daar op zouden instellen kan het alleen maar verkeerd gaan. We moeten onze wedstrijd rijden zoals die vijf andere die we eerder dit jaar gereden hebben. Zo snel mogelijk rijden om zo hoog mogelijk te scoren. Lukt dat, dan volgt de titel vanzelf.”

Bernard Munster is een man van vele oorlogen maar de Omloop van Vlaanderen kan ook voor hem en zijn BMA-Autosport team een speciale wedstrijd worden. “In 2008 pakten we al eens de titel toen we de wagen van Hubert Deferm onder onze hoede hadden. Dit kan onze tweede titel zijn want voor het eerst werken we voor een invoerder. Met Patrick Snijers hadden we al eens een topper onder onze vleugels maar Freddy is toch nog net iets anders. Voor het seizoen was het doel de titel. Als je er dan heel dicht bij bent en je kan die ambitie inlossen dan is dat fantastisch. Maar laat ons toch nog maar de voeten op de grond houden. De statistieken ogen mooi maar de wedstrijd moet nog gereden worden. Het verhaal van het vel en de beer weet je wel.”

De nieuwe ŠKODA is lichter!

Loix krijgt een nieuwe wagen onder de poep geschoven. “In Ieper was onze ŠKODA Fabia S2000 98% dezelfde als de officiële fabriekswagens” zegt Freddy Loix. “Onze nieuwe wagen is identiek dezelfde als de officiële wagens van ŠKODA-Motorsport. Op donderdag testen we de wagen maar veel geheimen heeft de ŠKODA niet meer voor mij. Op papier lijkt het dat ik beter gewapend ben tegen de WRC’s en vooral de nieuwe R5 wagens maar in de praktijk wijzigt er niets. Iedereen weet dat de ŠKODA bijzonder betrouwbaar is. Als ik na de vakantie mijn snelheid van het eerste deel van het seizoen kan terugvinden dan zal de concurrentie het al moeilijk genoeg hebben om te volgen” knipoogt Freddy Loix.

Veel verschil is er niet tussen de oude en de nieuwe ŠKODA Fabia S2000” weet Bernard Munster. “De wagen is 30 kilo lichter waardoor we 30 kilo ballast moeten meenemen. Het voordeel is dat we die ballast kunnen verdelen over de wagen wat de efficiëntie ten goede kan komen. Het chassis is van begin dit jaar. De wagen heeft slechts vijf wedstrijden op de teller.”

Ik kijk er enorm naar uit om de wagen op donderdag te testen” pikt Johan Gitsels in. “Sinds de rally van Ieper hebben we niets meer gedaan maar dat hoeft geen ramp te zijn want de eerste zes maanden van het jaar hebben we heel veel gereden. Die automatismen die we daar hebben opgebouwd zullen we niet verliezen op enkele maanden. Ik verwacht dat we donderdag snel opnieuw het goede ritme beet zullen hebben en dat we goed voorbereid aan de start van de Omloop van Vlaanderen zullen komen. De wedstrijd wordt in mijn achtertuin gereden en dat is toch altijd wel iets speciaal. Via het youtube kanaal van de organisatie hebben we gemerkt dat er twee nieuwe klassementsritten zijn. Eén snelle en één technische, zoals het overgrote deel van de ritten. Een technisch parcours is iets wat in ons voordeel zou kunnen spelen maar de koers moet nog altijd gereden worden.”

Met de Omloop van Vlaanderen, als zesde wedstrijd tellende voor het Belgian Rally Championship, nemen Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux na de zomerstop weer plaats in de vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo VIII. In Roeselare wordt het startnummer 19 op de voorportieren gekleefd. Reeds op vrijdagavond gaat de wedstrijd van start met drie klassementsproeven waarbij de vallende duisternis zeker een rol zal spelen in het voorlopig klassement dat tevens de startvolgorde voor ‘s anderendaags bepaalt. Zaterdagmorgen wordt er opnieuw gestart voor de hoofdmoot van maar liefst vijftien klassementsproeven alvorens laat in de avond het finishpodium te bereiken. Met een vijfde plaats in de Rally van Haspengouw, vierde stek met de Sezoensrally en een mooie derde plaats in de Rallye Luxembourg zijn beide Landenaars duidelijk in goede doen. Ook in de Rallye de Wallonie waren Jonas en Kenneth op weg naar een top 10-notering toen ze de Lancer Evo VIII uit voorzorg aan de kant moesten zetten om motorschade te voorkomen. Net zoals in Namen kent deze wedstrijd een supersterke deelnemerslijst met meer dan een dozijn aan topwagens aan de start.

Het wordt voor Jonas moeilijk inschatten waar ze ergens zullen uitkomen: “ In Luxemburg werd het ons duidelijk dat onze wagen te zwaar en te weinig wendbaar is om op een bochtig parcours de strijd aan te kunnen gaan met een R5 of S2000, om maar te zwijgen over een WRC. Een top 5-notering zal er dus hier zeker niet inzitten. Wel hadden we, zoals in Namen met een vergelijkbare sterke bezetting, graag gestreden voor een plek bij de eerste 10. We willen tevens ook eens kijken waar we staan tegenover locals Andy Lefevere en Claude Bal die met recentere exemplaren van de Mitsubishi Evo van start zullen gaan. Ik heb zeker goede herinneringen aan de Omloop. Enkele jaren geleden behaalde ik hier mijn eerste groep N-overwinning en lieten we het jaar nadien op vrijdagavond in het donker veel gevestigde waarden achter ons. Typisch voor deze wedstrijd zijn de vele, vaak blinde, waaiers en de steeds wisselende grip op de smalle landbouwwegen, iets waar we normaal zeker mee overweg kunnen. Er zijn ook enkele nieuwe proeven bij wat het voor ons extra leuk maakt. We krijgen steeds meer steun uit West-Vlaanderen, ondervinden we. Ik wil onze West-Vlaamse supporters dan ook niet teleurstellen! Dit geldt natuurlijk ook voor fans en partners uit de andere provincies, “ knipoogt Jonas.

Voor de eerste keer sinds jaren wordt er in de ConXioN Omloop van Vlaanderen geen afzonderlijke wedstrijd georganiseerd voor Historics, maar de 38 inschrijvingen in Historic bewijzen dat dit geen impact heeft op de aantrekkingskracht van de tweedaagse wedstrijd rond Roeselare. Hoewel uittredend kampioen Glenn Janssens niet van de partij is, krijgen de titelkandidaten weerwerk van twee absolute referenties, Paul Lietaer en Stefaan Stouf.
Door het forfait van Glenn Janssens, die met zijn Porsche 911 op een gedeelde tweede plaats staat in het kampioenschap, lijkt de titelstrijd in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship een duel te worden tussen Tobi Vandenberghe en Dirk Deveux, die dit seizoen al twee keer de champagne mocht ontkurken. Vandenberghe is de regelmatigste, want hij scoorde in elke wedstrijd belangrijke punten.

In Roeselare gaat de favorietenrol echter naar Paul Lietaer, die zijn Ford Escort aan de start brengt. Stefaan Stouf bewees enkele weken geleden in Staden dat er rekening gehouden moet worden met de vishandelaar uit Nieuwpoort. Yves Bruneel heeft in Ieper veel vertrouwen opgedaan. Benieuwd of hij die positieve lijn kan doortrekken in Roeselare. Een andere snelle Escort, deze keer een Mk1, wordt bestuurd door Geert Vandoorne. En we zijn benieuwd hoe sterk Ruben Maes voor de dag zal komen in eigen streek met zijn Porsche. De 911's van Wim Decock en Patrick Mylleville staan eveneens garant voor snelle tijden, net als de Opel van Tom Van Rompuy.
Hoewel ze in het Yokohama Belgian Rally Championship geen punten zullen scoren, kan de ConXioN Omloop rekenen op heel wat buitenlandse deelnemers. Chris Browne is met zijn Escort al jarenlang een podiumkandidaat. Graham Samuel, Phil Foster, Gordon Cameron, Mike Barratt, Guy Anderson en Mike Pugsley steken eveneens het Kanaal over, maar het zijn twee Finse teams die de verste verplaatsing maken. Jukka Koskinen en Sami Tuohinen komen aan de start in Roeselare met hun Toyota Celica en VW Scirocco. Secretaris Marc Vandemoortele reed eerder dit jaar de Arctic Rally met wagens van zijn Finse vrienden, die nu eens kennis willen maken met de Belgische rallysport. Kortom, de strijd in Historic staat in de ConXioN Omloop van Vlaanderen garant voor spektakel!

Na een paar "last minute" inschrijvingen, staat de teller in de 55ste ConXioN Omloop van Vlaanderen op 114. Onder hen een aantal deelnemers die definitief bevestigden, waaronder Matthias Viaene, die voor de eerste keer op nationaal niveau het potentieel van zijn Porsche 997 GT3 wil tonen, David Bonjean, die weer met zijn vertrouwde Skoda Fabia WRC aan de start komt, en de R1-Juniors Amaury Molle en Nigel Casier.
Maar, de aangename verrassing is de inschrijving van Laurent Verhoestraete met zijn Subaru Impreza 555 Gr.A. De Kampioen van België 1997, het jaar waarin hij de Omloop van Vlaanderen won met een Ford Escort WRC, stond de laatste keer aan de start in 2009, maar toen bewees Verhoestraete dat hij nog altijd goed is voor een Top 5, al werd hij toen uitgeteld door mechanische pech.

Ook Andy Lefevere was van de partij op de officiële voorstelling van de 55ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. In zijn thuiswedstrijd wil Andy Lefevere opnieuw strijden voor een dichte ereplaats met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4.
"Er komen serieuze kleppers aan de start dit jaar. Kris Princen is favoriet met zijn WRC en op het technische parcours zal Freddy Loix ook niet ver zitten. Mijn Mitsubishi is geen 'full spec' R4, want ik heb niet het speciale onderstel, maar toch wil ik me meten met de Subaru Impreza WRC van Chris Van Woensel. De Lancer is lichtjes benadeeld door het gewicht, maar onze motor heeft wel iets meer koppel. Ik weet dat er heel wat snelle R5's en WRC's aan de start komen, maar na twee zware dagen mik ik toch op een top 5."

Aanstaande vrijdag (5 september) gaat in Roeselare de mede voor het Nederlands Rallykampioenschap meetellende Omloop van Vlaanderen van start. Niet minder dan 115 equipes staan ingeschreven voor deze prachtige wedstrijd, die haar 55e editie zal beleven. Onder de deelnemers bevinden zich dit keer slechts 3 equipes in de Nissan 350Z Rally Challenge, maar het spektakel zal er niet onder leiden verwachten de coureurs. Met Matthias Boon stevig in het zadel voor de titel belooft deze Belgische ronde van de cup de ontknoping te brengen in de strijd om de titel.

Niemand twijfelt meer aan de titel voor Matthias Boon, die voor het Deltion team dit seizoen een Nissan 350Z Challenger bestuurt. In de GTC Rally kwam Boon goed weg toen hij ondanks een foutje bij het aanremmen van een chicane toch nog de nodige punten kon vergaren, omdat de directe concurrenten met grote problemen kampten en de finish in de meeste gevallen niet haalden. "Daardoor lijkt het er op dat ik al in Roeselare de titel veilig kan stellen, omdat daar ook een aantal 350Z rijders niet aan de start zal verschijnen," aldus Matthias Boon – in 2013 de junior rallykampioen van België. "Maar ik win de titel liever na een stevige strijd, dan zonder tegenstand."

Voor zowel Matthias Boon als voor de twee Nederlandse Nissan coureurs Arjan Heijstek en Roel van der Zanden is er bij de deelname aan de Omloop van Vlaanderen een belangrijk nieuw element: alle drie rijden zij met een andere navigator dan vorige keer. Matthias Boon wist zelfs tot op vier dagen voor de start nog niet met wie hij de uitdaging zal aangaan: "Met Davy Thierie heb ik de afspraak dat als hij met een WRC auto kan deelnemen hij die vrijheid heeft. Nu hij met de snelle Nederlander Bernhard ten Brinke kan rijden in een Ford Fiesta WRC moet ik dus op zoek naar een geschikte vervanger."

Omloop van Vlaanderen

De Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen heeft weer een prachtig parcours uitgestippeld voor deze 55e editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de oudste wedstrijd op de kalender van het Belgian Rally Championship. De strijd op de 18 uitdagende klassementsproeven zal op vrijdag 5 en zaterdag 6 september razend spannend worden, want de deelnemerslijst oogt indrukwekkend. De wedstrijd opent op vrijdag 5 september met drie klassementsproeven. De proef "De Ruiter" zal twee keer verreden worden, met tussendoor een passage over de nieuwe proef van "Koolskamp". Na de opwarming vrijdagavond, die elk jaar wel een paar verrassingen in petto heeft, volgt een heel intensieve zaterdagetappe in een hoog ritme. Er worden nog 15 proeven afgewerkt, waaronder drie keer de befaamde en unieke "Zoning" op het industrieterrein, waar op het einde van de wedstrijd de beslissing zal vallen. De totale lengte van de rally bedraagt 455 km, waarvan 175 km aan wedstrijdkilometers.

Meer informatie over de Omloop van Vlaanderen is te vinden op de website van de organisatie, www.omloopvanvlaanderen.be.

Deelnemers

De deelnemende equipes aan de Nissan 350Z Rally Challenge die op vrijdag 5 en zaterdag 6 september tijdens de 55e ConXioN Omloop van Vlaanderen in actie zullen komen zijn (in alfabetische volgorde):

Matthias Boon / n.n.b.

Met twee tweede plaatsen, 1 zege en 1 vierde plaats, gaat Matthias Boon aan de leiding van de Nissan 350Z Rally Challenge. De Belgische leider in de titelstrijd kan in Roeselare al de titel veilig stellen als hij de finish haalt: "Maar dat betekent niet dat ik er niet voor ga rijden," meent de vriendelijke Belgische coureur van het Deltion Rallyteam. "Ik had graag iets meer tegenstand gehad, maar ik vind ‘Vlaanderen’ een mooie rally en ga er dus zeker de strijd aan. Ik heb er al drie keer aan de start gestaan en heb dus wel de nodige parcours kennis. Het Deltion College zorgt ook steeds voor een technisch goede auto; nu moet ik alleen niet zo’n dom foutje maken als in de GTC Rally…" Maar Matthias Boon begint goed uitgerust aan de rally, want daags voor de verkenning keert hij terug van vakantie in Italië.

Arjan Heijstek / Lieke Bouman

Na zijn onfortuinlijke afwezigheid in de ELE Rally – vanwege ziekte van navigatrice Cindy Verbaeten – bracht de GTC Rally Arjan Heijstek een welverdiende tweede plaats in het Nissan Challenge klassement en daarmee schoof hij op naar de tweede plaats in de titelstrijd: "Ik heb er enorm veel zijn in om in Vlaanderen te rijden; twee jaar geleden heb ik er ook al eens gereden en toen had ik het reuze naar mijn zin. Het zijn uitdagende proeven en de weersverwachting is goed, dus dat wordt een mooi rally festijn." Arjan Heijstek rijdt in Vlaanderen met Lieke Bouman aan zijn zijde: "Ik reed met haar al eerder een paar wedstrijden en we kennen elkaar al 15 jaar – dus ik verwacht dat we een goed duo vormen," aldus Heijstek die onlangs de samenwerking me Cindy Verbaeten verbrak: "Onze wegen scheiden inderdaad; we verschilden van mening over een aantal zaken en in de auto moet je 100% op elkaar kunnen vertrouwen, dus het is beter zo."

Roel van der Zanden / Jo van Lee

Ook Roel van der Zanden komt aan de start met een nieuwe navigator. "In de GTC Rally reed ik voor het eerst met Renaldo Lier en dat ging goed. Maar wij hadden ook afgesproken dat ik dit seizoen veel wil leren en wil kijken met wie ik het beste mijn rally carrière kan voortzetten. En nu ga ik dus met Jo van Loo, een ervaren Vlaamse navigator, in Vlaanderen van start. Ik merk al in de voorbereiding hoe minutieus hij te werk gaat. Ik zie dan ook uit naar mijn debuut met hem aan mijn zijde in Roeselare." Aan de auto van Van der Zanden was sinds zijn cup-zege in de GTC Rally niet veel werk. Alleen de carterplaat werd vervangen. Intussen ging Van der Zanden nog een kijkje nemen bij de voor het WRC meetellende Deutschland Rally: "Wat een spektakel en wat mooi om die topmannen aan het werk te zien. Ik moet nog wel veel leren…"

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september staat het FABORY Rallyteam voor de tweede maal aan de start van de Omloop van Vlaanderen, rondom het Belgische Roeselare. Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen willen met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 vooral genieten van deze mooie wedstrijd. Daarnaast gaat de equipe er alles aan doen om zich te meten met de lokale rijders in de standaardklasse, groep N.

Na een korte zomerstop is het FABORY Rallyteam helemaal klaar om weer in actie te komen. De laatst verreden wedstrijd was de GTC Rally begin juli. Faes: “We kijken er enorm naar uit, het is alweer veel te lang geleden. Ik had vorig jaar in Roeselare een halve rally nodig om door te krijgen hoe hard ik over de proeven van de Omloop kan. Vervolgens heb ik met volle teugen genoten. Dit is zoals een rally hoort te zijn: diep snijden, wisselende ondergronden, mooie proeven. Prachtig!” Over zijn verwachtingen is Faes duidelijk: “Terreinkennis is hier heel belangrijk. Er zijn veel echt gladde stukken en je moet weten waar je kunt snijden en waar niet. Vorig jaar hebben we een keer lek gereden, waarbij de band van de velg kwam, en drie velgen kapotgereden. Oppassen geblazen dus! Ik denk niet dat we de lokale groep N-rijders bij kunnen houden, maar we gaan het wel proberen. Een aantal van die mannen rijdt elke dag over deze wegen in verband met woon-werkverkeer. Als dat al niet het geval is, kennen ze deze proeven van een van de vele andere rally’s die in deze omgeving georganiseerd worden. Hoe dan ook gaan wij genieten en voelen we in ieder geval geen druk van een kampioenschap.” Vorig jaar eindigde Faes als 17de algemeen en 3de in de klasse, groep N.

Net als vorig jaar organiseert het team op de service (Diksmuidsesteenweg 400, Roeselare) een dag voor de sponsors. “Er zit een FABORY shop in Roeselare. Voor ons dus een mooie gelegenheid om onze sponsor en zijn gasten extra in het zonnetje te zetten. De ambiance is sowieso erg goed in Roeselare, dus dat komt helemaal goed!”

De Omloop van Vlaanderen bestaat uit 18 klassementsproeven. Op vrijdagavond gaat de eerste deelnemer om 18.00 uur over het podium op de service om te beginnen met de drie klassementsproeven van die avond. Zaterdag worden de resterende 15 proeven verreden. Zaterdagavond om 21.00 uur rijdt de eerste deelnemer over het finishpodium, hij heeft er dan ruim 175 kilometer op snelheid opzitten. Kijk voor meer informatie over de wedstrijd op www.omloopvanvlaanderen.be.

Ive Van Der Aa maakte dit weekend zijn debuut in de Short Rally van Kasterlee. Dit is hem dan ook zeer goed bevallen met een podiumplaats in de klasse als beloning.

Ive vertelt: “de intentie van deze rally was vooral om te finishen en zeker niet naar het klassement te kijken. Tijdens de verkenningen op zaterdag viel het ons op dat de Citroën C2 het zwaar te verduren ging krijgen op het onverhard.
Zondagmorgen werd al snel duidelijk dat dit geen droge editie zou worden. Dreigende wolken hingen boven Kasterlee. Een groot dilemma voor de bandenkeuze. Het viel Ive dan ook snel op dat hij noch de ervaring, noch het vertrouwen had in de wagen in regentoestand. Ive: “mijn rempunten lagen veel te vroeg en we hadden 1 warm momentje vanwege een beginnersfout. Maar mijn co-piloot Jelle Vermeire stelde me direct gerust en gaf me al snel wat meer vertrouwen.”

De 2de boucles ging alles een stuk vlotter, waardoor er steeds meer vertrouwen werd gekweekt en de rempunten steeds later werden gelegd. Vanaf toen begon het duo het tempo wat op te drijven. Tussen elke ronde door werd de wagen grondig gecheckt wat nodig was met de vele, soms zware coupures en scherpe randen van de betonbanen. Hun vermoeden werd bevestigd dat KP Goor niet echt iets was voor de Citroën C2. Het was voor velen een zaak van overleven op de proeven.
Ive: “we konden elke ronde opnieuw een betere tijd neerzetten en dat was toch 1 van onze doelstellingen. Maar dat bewees ook wel dat het tempo steeds meer omhoog ging. We werden dan ook beloond met een mooie 3de plaats in de klasse 3F en 43e algemeen. wat mij enorm goed doet! Ik bedankt vooral mij co Jelle Vermeire om mij door deze dag te loodsen. Hij kende de wagen en zorgde voor het vertrouwen en de goede nota’s.”.

Hierbij wil Ive team XLT bedanken voor de perfecte service en een wagen hebben afgeleverd die geen krimp gegeven heeft. Men zorgde voor een goede start van mijn debuut in optimale omstandigheden zonder stress en natuurlijk ook een sfeervol weekend. Ook wil hij iedereen bedanken voor de steun en de nodige aandacht die dit alles mogelijk maakt.

Na een uitstekende start van het seizoen met drie opeenvolgende overwinningen, leek Guillaume Dilley op de Junior-titel af te stevenen, maar ondertussen liet de Brusselaar twee blanco scores noteren. In de Sezoensrally bleef Guillaume afwezig omdat hij op dat moment in de Rally van de Azoren actief was, terwijl de Peugeot-piloot zich in Ieper liet verrassen. Toch staat Dilley nog steeds aan de leiding in het Junior BRC, al bedraagt zijn voorsprong nog amper 2 puntjes. Met zes resultaten die in rekening worden gebracht, heeft de Brusselaar zijn jokers al gebruikt en kan hij zich geen foutje meer veroorloven. Daarom werd Lara Vanneste, opgegroeid in Roeselare, aangetrokken als copilote.
In het kampioenschap wordt Dilley op de voet gevolgd door Stijn Pacolet, die in Ieper ook pech had, en Amaury Molle. De 4de en 5de plaats zijn in handen van Guillaume de Mevius en Stephen Wright, twee concurrenten van Dilley in de Peugeot 208 Rally Trophy.
Naast Rino Beernaert met een Peugeot 208 R2, zal de zwaarste concurrentie voor de R2-piloten komen uit de Ford Fiesta Sport Trophy, die in Roeselare het 15-jarig bestaan van de Ford promotieformule viert, onder andere met een optreden van Miss België 2002 Joke Van de Velde aan het stuur van een Ford Fiesta als openingswagen. Vooraan bij de Fiesta's verwachten we Adrian Fernémont en Thibault Radoux, maar ze moeten uitkijken voor Kevin Van Deijne, want de jonge Nederlander zit na de WK-manches in Finland en Duitsland goed in het ritme. De Belgische Ford-piloten zijn alvast een goede referentie voor Gert-Jan Kobus, de jongere broer van Hermen, die voor de eerste keer in ons land aan de start komt met een Fiesta R2.

De 55ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen introduceert twee nieuwe klassementsproeven. De eerste nieuwkomer is Koolskamp, een proef van 6,2 km die vrijdagavond een keer verreden wordt.
"De inwoners van Koolskamp hebben zelf gekozen voor een passage op vrijdagavond. Deze proef in Ardooie heeft een ander karakter dan de overige proeven. Het is een proef met weinig grachten langs de baan, waardoor bij regenweer de modder van de velden op de weg stroomt. Kortom, een proef met verraderlijk gladde situaties," vertelt Christof Seynaeve, ondervoorzitter van de KAMV.
De tweede nieuwe proef is die van Houthulst, 11,35 km lang. "De gemeente heeft gevraagd om de verbinding door Poelkapelle te laten passeren, zodat er voor de bewoners een extra attractie is tijdens de plaatselijke kermis. Het geeft aan dat we meer dan welkom zijn in deze gemeente. De KP van Houthulst bevat stroken die vroeger nog gebruikt werden in de Rally van Ieper. Vooral het hobbelige einde van de proef zal verraderlijk zijn."
Ook dit jaar vernieuwt de ConXioN Omloop van Vlaanderen zijn parcours, wat de uitdaging voor de piloten interessanter maakt. Afspraak vrijdagavond op de proef van Koolskamp!