OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

In 1953 zag de proef het levenslicht onder de naam Routes Blanches met start op de Waterloose Steenweg in Brussel. In 1966, onder de impuls van Alphonse Delettre, die de nieuwe grote man van het evenement was geworden, verhuisde de proef naar Spa, stad van het casino en de thermen. Het was meteen ook de geboorte van de Boucles de Spa.

40 jaar later startte Pierre, die in 1987 de fakkel overnam, met de Legend Boucles de Spa. 10 jaar na de eerste editie in 2006, viert de regelmatigheidsproef voor historische rallywagens zijn tiende verjaardag of de 57ste editie ooit van wat startte als de Routes Blanches.  En voor deze jubileumeditie heeft Pierre Delettre voor de vele trouwe deelnemers heel wat verrassingen in petto. De eerste onthullen we vandaag, vrijdag, met de verhuis van Spa naar Bastogne. De naam van de rally wordt dan ook Legend Boucles.

“Er zijn meerdere redenen voor deze enorme ingreep in onze rally”, legt de organisator van de Legend Boucles uit. “Al geruime tijd kregen we minder en minder plaats in de stad van de thermen en we werden er gewoon ook minder goed ontvangen. We hebben naar oplossingen gezocht, maar we kwamen stilaan aan het einde van de mogelijke uitwegen, dus hebben we knopen doorgehakt… Ik denk niet dat Patrick Snijers en het publiek het ons gaan kwalijk nemen dat we Creppe niet meer voor een 60ste maal aandoen.”

Rendez-vous op 21 februari op de Place McAuliffe

Pierre Delettre en de hele RAC Spa gingen op zoek naar een nieuwe uitdaging, op een onontgonnen terrein dat ze vorig jaar voor het eerst aandeden: de regio rond Bastogne.

“We zijn daar fantastisch ontvangen”, herinnert Pierre zich. “We hadden er twee gloednieuwe RT’s, die, én door de rijders én door het talrijk opgekomen publiek gesmaakt werden. Meteen na de eerste passage in de streek al waren er gesprekken om de samenwerking intenser te maken. de Burgemeester van Bastogne, Benoît Lutgen, de Schepen van sport, Philippe Collignon, en alle verantwoordelijken van de gemeente ontvingen ons met open armen. Ik voelde me voor het eerst sinds geruime tijd welkom! Ik ben een man van uitdagingen, ik heb nieuwe projecten nodig… Deze verhuis gaat onze rally een nieuwe boost geven. Maar ook de deelnemers die nog amper een roadbook nodig hadden, zullen opnieuw extra gemotiveerd worden.”

Bastogne is uiteraard bekend als stad van het Winteroffensief in december 1944, maar de stad telt ook 300 winkels die allemaal open zijn op zondag. Bovendien vinden liefhebbers van de prachtige Ardennen er hun ding en zal ook degastronomie meer dan gesmaakt worden.

Ook sportief staat de stad meer dan eens op de kalender. De bekendste sportieve afspraak is zonder meer de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik, maar ook de 20 km van Bastogne, de European Quad Trophy, de Nuts Night Run of de Circuit des Ardennes dragen bij tot de sportieve bekendheid van de stad en de streek.

“2014 was een bijzonder jaar, want we kregen voor het eerst in 30 jaar weer het bezoek van één van de grootste automobielwedstrijden van ons land, de befaamde Boucles”, weet Burgemeester Benoît Lutgen. “We zijn trots en blij met die samenwerking en we zijn er van overtuigd dat de Boucles in Bastogne ook weer het succes zullen kennen dat ze eerder elders hadden.”

Kruis dus al maar aan in uw agenda: de editie 2015 van de Legend Boucles heeft plaats op 21 februari met start op de Place McAuliffe, met een grote tent naast de bekende Sherman tank, het symbool van de stad.

Een nieuwe woudetappe, genaamd Mandarine

Een tweede grote nieuwigheid is uiteraard het parcours, want goed 60 à 70% van de proeven zal nieuw zijn. Bovendien is er een volledig nieuwe woudetappe in de rally opgenomen.

“We gaan zeker enkele bekende proeven houden, om de overgang niet te bruusk te maken”, aldus nog Pierre Delettre. “Maar er staan heel wat nieuwigheden op het programma. De meest spectaculaire is de nieuwe woudetappe, op onverhard, een proef die we ’s nachts zullen rijden. De geheime proef doet me denken aan Kielder Forest in Schotland uit de goede oude tijd van de RAC. De lange proef op privéterrein doopten we ‘Mandarine’ en ze vervangt natuurlijk de ‘Clémentine’, die iedereen ondertussen wel kende. Voor het overige bewaren we de verrassingen voor later.”

Sportief verandert er niets met de categorieën Classic (60 km/u) en Legend (80 km/u), naast de mogelijkheid om met meer recente wagens deel te nemen in de categorie Demo. De inschrijvingen gaan open op 1 november via de site www.racspa.be

Rendez-vous op 21 februari 2015 voor de Legend Boucles in Bastogne. En zelfs vroeger voor een officiële presentatie in het Bastogne War Museum.

Aankomend weekend wordt rondom het Belgische Koekelare de Hemicuda Rally verreden. Een van de deelnemers aan dit compacte evenement is Johan Faes. Samen met zijn navigator Christiaan van der Rijsen kijkt Faes ernaar uit zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 op de, voor hem, onbekende rallypaden uit te laten.

Op zondag 12 oktober staat de 14de editie van de Hemicuda Rally op de kalender van het FABORY Rallyteam. Het is voor de eerste keer dat het team naar Koekelare afreist. Faes blikt vooruit: “Deze rally is mij volledig onbekend. Ik heb er nooit meegedaan en ben er ook nooit als toeschouwer geweest. De ondergrond bestaat volledig uit asfalt en ik verwacht dat de proeven vergelijkbaar zullen zijn met die van de Omloop van Vlaanderen en de TAC Rally in Tielt. Beide wedstrijden vind ik enorm leuk om te rijden, dus ik sta eerlijk gezegd te popelen om het eens rondom Koekelare te gaan proberen.”

Zaterdag verkennen Faes en navigator Van der Rijsen de vier verschillende klassementsproeven en wordt de auto gekeurd. Zondag om 08.15 uur rijdt de eerste deelnemer over het podium. De blauwwitte Mitsubishi Lancer Evo 9 volgt – met startnummer 11 op de deuren – een dikke tien minuten later. De equipes rijden vervolgens vier verschillende klassementsproeven driemaal, met tussen elke vier proeven een service. Als om 17.15 uur de eerste auto over het finishpodium rijdt, heeft hij 118.17 kilometer op snelheid afgelegd.

“We hebben voor dit evenement gekozen omdat het mooi in onze rallykalender paste en we graag in België rijden. Het is een leuke compacte wedstrijd, we gaan vooral plezier maken. Begin november gaan we er dan nog eens serieus voor zitten: dan rijden we de Condroz Rallye als afsluiter van het seizoen,” besluit navigator Van der Rijsen.

Meer informatie over de wedstrijd vindt u op www.hemicuda.be/Rally.html.

Dankzij de verenigde krachten van het team Marc VDS - de hoofdpartner van het initiatief - en Citroën Belux zullen de kleuren van Citroën tijdens het weekend van 1 en 2 november 2014 opnieuw goed vertegenwoordigd zijn aan de oevers van de Maas.

Yves Matton zal wederom met de ondersteuning van Daniel Elena zijn prestatie van 2013 proberen over te doen, terwijl wereldkampioen rally 2003 en kersvers wereldkampioen rallycross 2014 Petter Solberg zich voor het eerst aan de Rally van de Condroz waagt, eveneens aan het stuur van een WRC-wagen van het merk met de dubbele visgraat.

- “Ik ben erg blij dat ik opnieuw achter het stuur mag kruipen van een Citroën C4 WRC”, glimlacht Petter. “Ik heb uitstekende herinneringen aan de C4 van toen ik er WRC mee reed. Vandaag leg ik me helemaal toe op de rallycross. Bovendien heb ik al twee jaar geen rally meer gereden. Ik zal dan ook ongetwijfeld wat tijd nodig hebben om er terug in te komen. Dat geldt ook voor mijn corijder, Phil Mills. De laatste keer dat we samen reden was in 2010. Het zal even oefenen zijn met de nota’s (lacht). Ik kijk enorm uit naar de Condroz-rally, omdat er naar verluidt een bijzondere sfeer heerst in het Belgische rallygebeuren. Ik heb al een voorsmaakje gehad in Mettet. Op deze manier kan ik mijn wereldtitel in de rallycross waardig vieren. Ik doe deze one-shot met Citroën in de rally met plezier, omdat we altijd al uitstekende relaties hebben gehad met Citroën Racing.

Voor Yves Matton staat de Rally van de Condroz al jarenlang met stip genoteerd in de agenda.

- “Eens je hem met een WRC-wagen hebt gereden, is het moeilijk om te weerstaan aan de verleiding om er elk jaar opnieuw te staan met een erg performante auto,” glimlacht de directeur van Citroën Racing. “Ik ben ook lid van de Motor Club de Huy en zal nooit vergeten dat het de Rally van de Condroz was die bij mij de passie voor de autosport heeft losgeweekt, en dan zeker voor de rally. Ik sla opnieuw de handen in elkaar met Daniel Elena, zodat professionalisme en humor gegarandeerd zijn in de cockpit. De deelname van Petter Solberg stamt voort uit dezelfde filosofie: Petter is een echte liefhebber en viert in Hoei zijn wereldkampioentitel in de rallycross, die hij verzilverde aan het stuur van een Citroën, het merk waaraan hij al jarenlang trouw is. Hetzelfde geldt overigens voor Kris Meeke, die deelneemt met een officiële DS3 R5. We verschijnen dus gezamenlijk aan de start – met alle drie de ambitie om ervan te genieten, het publiek spektakel te bieden en de prestaties van Citroën in de verf te zetten.

Marc van der Straten-Ponthoz, de oprichter van het beroemde Marc VDS Racing Team, reageerde enthousiast op het initiatief en besloot om hoofdpartner te worden van de Citroën WRC’s die bestuurd worden door Petter Solberg en Yves Matton tijdens de Rally van de Condroz:

- “Het concept dat de initiatiefnemers voorstelden, was erg overtuigend en ik heb dan ook niet getwijfeld om met team Marc VDS mee in het avontuur te stappen. Dat betekent niet dat we ons volop op de rally gaan storten. Met dit partnerschap kunnen we de activiteiten van ons team in de autosport promoten, wat gezien de wat mindere resultaten in vergelijking met die van onze motorsportprogramma’s welkom is. Onze aanwezigheid tijdens de Rally van de Condroz aan de zijde van enkele grote namen vormt een mooi visitekaartje voor Marc VDS Racing Team. Op die manier houden we ook de traditie die mijn vader geïnitieerd heeft – het ondersteunen van de autosport – in ere.

Als woordvoerder van de Motor Club de Huy verklaarde Olivier Rocourt opnieuw bijzonder trots te zijn op de mooie affiche voor de Rally van de Condroz, die mede tot stand kon komen door de steun van diverse partner.

- “Dit initiatief kon worden uitgewerkt dankzij de inzet van diverse spelers, waaronder Yves Matton, maar ook een mediapartner als de RTBF. Met de Motor Club de Huy hopen we elk jaar opnieuw een mooi deelnemersveld te kunnen voorstellen en de Rally van de Condroz de dynamiek te geven die het publiek verdient. Vorig jaar was een bijzonder geslaagde editie, met de uitzonderlijke deelname van Sébastien Loeb. Maar ook dit jaar hebben we met Petter Solberg een rijder van wereldklasse kunnen strikken:  hij is immers de eerste coureur die zowel tot wereldkampioen rally als wereldkampioen rallycross werd gekroond.

Door het forfait van Alex Taylor zal de strijd voor de titel in het FIRC kampioenschap opnieuw volledig open liggen . Andrew Thomson ( Mitsu Evo 6 ) en Tony Clements ( Mitsu Evo 9 ) zullen dus optimaal punten kunnen scoren . Taylor reed namelijk vorig weekend een rally in zijn thuisland en kreeg af te rekenen met een mechanisch defect die hij onmogelijk nog kan herstellen voor het komend weekend . Zodoende moet Alex dus jammer genoeg forfait geven want de spectaculaire Subaru Forester is een publiekslieveling. De volgende rally in Kortrijk zal normaal gezien wel haalbaar zijn .

Luttele dagen na het openen van de inschrijvingen is de 22ste editie van 6 uren van Kortrijk al zo goed als zeker van een vol huis. De organisatie, die verzorgd wordt door Autostal Groeninghe, wordt duidelijk gesmaakt, want ongeveer 120 deelnemers schreven zich al in, waardoor de laatste plaatsjes nu al gegeerd goed zijn. Eerder maakten we al bekend dat deze editie gespreid wordt over twee dagen, met één klassementsproef op zaterdag 22 november en twaalf proeven op zondag 23 november.

Gevoel van waardering

Vorig jaar keken rallyfans en –teams enorm uit naar de 21ste editie. Dat de rally na ruim 25 jaar terug op de kalender stond, zorgde voor heel wat interesse en enthousiasme. Een eerste uiting van die hype werd duidelijk toen het inschrijvingsformulier online werd gezet. Na minder dan een weekje zaten we aan onze maximumbezetting. Na het enorme succes van vorig jaar was het dan ook uitkijken hoe snel de inschrijvingen dit jaar zouden binnenlopen.

Eerder deze week, op 1 oktober, verschenen alle formulieren op onze websitewww.rallykortrijk.be en al snel werd duidelijk dat we grote succes van vorig jaar zouden evenaren. Dat stemt ons als organisatie bijzonder gelukkig. Het is een blijk van waardering voor al het zware werk dat we vorig jaar hebben verzet. De talloze complimentjes en ondersteuningen lijken duidelijk niet uit de lucht gegrepen, getuige de vlotte stroom inschrijvingsformulieren die we ook nu weer mogen ontvangen. Autostal Groeninghe noteerde na een dag al 75 inschrijvingen en dat aantal dikte snel aan. We kunnen nu al zeggen dat we naast een kwantitatief, ook een kwalitatief sterk deelnemersveld kunnen voorschotelen. Er blijven nog een aantal plaatsen over, dus snel zijn is de boodschap.

Affiche

Inmiddels heeft Autostal Groeninghe ook een gloednieuwe affiche klaar. “We waren heel trots op onze affiche van vorig jaar. Er werd dus vrij snel beslist dat we opnieuw een unieke locatie moesten vinden voor de 22ste s editie. Dit is toch de “6 uren van Kortrijk”, dus wat past beter dan de Broeltorens? Wie Kortrijk zegt, zegt Broeltorens”, klinkt het bij de organisatie.

Op de affiche pronkt ook nog de Porsche GT3 van Mathias Viaene. “Sinds dit jaar is Fuchs, een trouwe partner van Viaene, onze hoofdsponsor. De Porsche is één van de meest attractieve wagens van het moment met een monsterachtig en vooral tijdloos geluid. We zijn dan ook trots om met deze wagen en partner te mogen uitpakken op onze affiche.”

Autostal Groeninghe zorgde ook voor een Franstalige affiche. “We leunen aan bij Wallonië en Frankrijk. We willen dus zeker onze Franstalige fans niet in de kou laten staan. Onze affiches zullen dus ook over de taal- en landsgrens te zien zijn!”

Nadat hij al in de rally van de Elzas in Frankrijk de bronzen medaille veroverde, droomt Kris Meeke ervan om twee trapjes hoger te eindigen in Catalonië. Maar hij
Nadat hij al in de rally van de Elzas in Frankrijk de bronzen medaille veroverde, droomt Kris Meeke ervan om twee trapjes hoger te eindigen in Catalonië. Maar hij bereidt eveneens zijn deelname aan de Condroz voor.

Kris Meeke zal één van de vedetten zijn van de 41ste Rally van de Condroz in Hoei. De Noord-Ier zal er een Citroën DS3 R5 besturen en zal de referentie vormen voor alle Belgische rijders die in dezelfde klasse zijn ingeschreven.

Afgelopen weekend bevestigde de officiële Citroënrijder zijn

.

Kris Meeke zal één van de vedetten zijn van de 41ste Rally van de Condroz in Hoei. De Noord-Ier zal er een Citroën DS3 R5 besturen en zal de referentie vormen voor alle Belgische rijders die in dezelfde klasse zijn ingeschreven.

Afgelopen weekend bevestigde de officiële Citroënrijder zijn huidige vorm door zich derde te klasseren in de Rally van de Elzas in Frankrijk achter de twee vertegenwoordigers van VW Motorsport: Jari-Matti Latvala en Andreas Mikkelsen. Op de wegen van de Elzas kruiste hij een delegatie uit Hoei en kreeg zo een officieel petje van de Condroz in handen. Een leuke manier om nu al in de sfeer te komen van deze wedstrijd die Meeke vroeger al betwistte. Dat was in 2006 en toen reed hij in een kleine Citroën C2-R2. Mooie herinneringen...

De East Belgian Rally was een succes! Reeds bij de eerste deelname in 2013 werd het parcours gesmaakt. De verwachtingen waren dus hoog gespannen voor deze editie 2014.Met een voorsprong van 1 luttel punt in het kampioenschap was de boodschap duidelijk : aanvallen !!!Niks werd aan het toeval overgelaten en de wagen kreeg een grondig nazicht bij KBRacing vooraleer richting St Vith te vertrekken.

Aan de start van de eerste proef werden we jammergenoeg wel verrast door een defecte intercom.Mister CONNECTUS Bram Maes heeft zijn zich zo goed en kwaad mogelijk beholpen met signalen (links, rechts & volgas) om de schade in het klassement zoveel mogelijk te beperken. Op de verbinding werd het intercom euvel opgelost door het plaatsen van een andere batterij waarna we pas echt konden beginnen aanvallen. Na de eerste lus konden we tevreden de servicezone binnenrijden. We hadden het verlies van de 1ste proef goedgemaakt en stonden reeds 2de historic met 1 seconde voorsprong op onze grootste titelrivaal. De rest van de dag beloofde dus spannend te worden. Tijdens deze rally was er geen sprake van parcourskennis , dus werd zeer veel verwacht van copiloot Bram Maes maar desondanks een grieperig gevoel leverde hij perfecte nota’s af. Nota’s lezen met een zwakke maag en hoofdpijn : chapeau ! In het begin van de 2de ronde nam D.Deveux de leiding terug over, maar ik wist dat mijn favoriete proeven nog aan bod zouden komen. Op het einde van deze 2de ronde hadden we dan ook een voorsprong van 7 seconden. Intussen had R.DeBorman de wedstrijd verlaten na een technisch probleem en stonden we voor het eerst aan de leiding van een nationale wedstrijd! Met nog 3 proeven in het donker werd beslist de aanval verder te zetten. Op de eerste snelle proef realiseerden we een 14de tijd algemeen en werden 18sec extra voorsprong genomen op onze titelrivaal. Op de 2de proef realiseerden we nogmaals een extra voorsprong van 18sec en met een voorsprong van 45 seconden werd beslist om het gaspedaal iets te lichten voor de laatste proef. De eerste nationale overwinning was onverwachts maar wel zeer welkom! Na verschillende podia eerder dit jaar is dit reeds een eerste bekroning op de vele opofferingen. Intussen staat ook copiloot Bram virtueel op het podium met een 3de plaats in het klassement en voor Tobi is de titel nu wel heel dichtbij, maar er zal alsnog hard moeten gereden worden in de Condroz! Gezien de Condroz eigenlijk niet gepland was is ook uw steun zeer hard nodig. Steun ons via http://www.worldofcrowdfunding.com/podium-racb-historic-rally-2014-het-podium-zicht Zonder partners waren we nooit zover geraakt , dus grote dank hiervoor. Ook aan KBRacing, Bram Maes en de supportersclub Maes,Pauwels & Dumon : dikke merci !

Freddy Loix stuurde zijn inschrijving binnen voor de Rally van de Condroz in Hoei. Hij zal er het stuur nemen van de Skoda Fabia S2000 die hem al een tweede opeenvolgende Belgische titel opleverde.

Hij sloeg de East Belgian Rally over maar Freddy Loix zal wel degelijk aan de start staan van de 41ste Rally van de Condroz. Hij schreef zich daadwerkelijk in en zal starten in de Skoda Fabia S2000, ingezet door BMA, het team van Bernard Munster.

We kennen het doel van "Fast Freddy": hij wil zijn titel van Belgisch kampioen (de tweede op rij) eer aandoen en schitteren tegenover de concurrentie, die scherp zal staan. Die wordt aangevoerd door een zekere Kris Meeke: zijn aanwezigheid op de Citroën DS3 R5 van MY Racing werd donderdag bevestigd. En meerdere andere toppers worden nog verwacht...

Na zaterdag is de East Belgian Rally met stip binnengekomen in mijn top 3 van favoriete rally’s. Wat heb ik genoten van de klassementsproeven rond Sankt Vith. Dit is qua proeven onbetwist de mooiste rally die ik ooit heb gereden. Technische passages, hoogteverschil, spannende stukken tussen de bomen en ook delen waar het keihard gaat. Wát een feest!
De East Belgian Rally is geen wedstrijd waar je de eerste keer heel hard gaat. Kijk naar de uitslag en je weet dat ervaring telt op deze proeven. De overgang van een 2-liter WRC naar een R5 is bovendien een grote stap.
De Ford Fiesta stuurt heel strak en remt nog veel beter - je kunt héél erg laat remmen -, maar qua vermogen moet je flink inleveren ten opzichte van een WRC. Waar je in een 2-liter WRC een krappe bocht in de tweede of derde versnelling neemt, moet je in een R5 terug naar z’n één. Onderin toeren heeft zo’n auto minder in huis.
In z’n nekvel
Zo moest ik niet alleen de weg vinden op compleet nieuwe proeven, maar ook mijn rijstijl aanpassen aan het karakter van de Fiesta. Ik heb 13 proeven hard moeten werken, want als je hard wilt gaan in een R5 dan moet je het karretje echt in z’n nekvel pakken. Om in de toekomst voorin mee te doen, moet je alle proeven een keer gereden hebben. Samen met Bjorn (Degandt, navigator, red.) heb ik gekozen om de nodige marge te houden. Ik wilde perse kilometers maken. Met een 11e plaats en drie top 10-tijden, ben ik heel tevreden met mijn debuut in de East Belgian Rally.
Mega veel geleerd
Ook omdat ons klassement al op de eerste proef aan diggelen lag door een lekke band. Ik weet trouwens nog steeds niet hoe dat kwam. Ik heb niets geks geraakt. Zonder die lekke band hadden we zevende of achtste kunnen worden, maar ook anderen hebben hun problemen gekend. Ik heb in ieder geval heel erg veel plezier gehad en heel veel geleerd. Alles liep heerlijk soepel. Hans Weijs Motorsport had z’n zaakjes weer perfect voor elkaar en ook de Ford gaf geen slag verkeerd.
De sponsor- en relatiedag op donderdag was eveneens een groot succes. Zo konden we onze partners Axians, Capi Europe, Imex, Potonline.nl, Power to the People, Pruymboom Metaal, Profclean, Piet Hoevenaars belettering en Van Vliet Transport, net als tal van andere gasten en de media, laten ervaren wat Bjorn en ik meemaken op de klassementsproeven.
Condroz Rally?
Kortom: Bjorn, de andere leden van Imex Racing en ik hebben het zeer naar onze zin gehad in België. En ook de Belgen waardeerden onze aanwezigheid. We hebben een uitnodiging liggen voor de Condroz Rally, de Belgische seizoensfinale. Het trekt zeker, maar ik ga er eerst eens even goed over nadenken. Datzelfde geldt voor ons rallywapen in de toekomst. In mijn hart blijf ik fan van de brute power van een WRC, dat is toch net iets meer ‘no risk, no fun’...

Twee overwinningen elk. Elk een joker gebruikt. Na vier van de vijf manches in de Ford Fiesta SportTrophy 2014 staan Thibault Radoux en Adrian Fernémont gedeeld aan de leiding met 64 punten op hun conto. Wie van deze twee jonge piloten pakt de titel en de bijbehorende deelname aan de Wales Rally GB?

Het aangekondigde duel tussen Thibault Radoux en Adrian Fernémont voor de titel in de Ford Fiesta SportTrophy was van korte duur op de proeven van de East Belgian Rally. De twee  piloten waren vastbesloten om voluit te gaan, maar het ging meteen mis voor Adrian.

“Nadat ik de snelste tijd reed op de eerste proef, voor Thibault, brak ik helaas een aandrijfas in een remzone,” aldus een aangeslagen Adrian, winnaar in de FFST in Roeselare en Ieper. “Er was geen schok en het onderdeel was nog niet aan zijn kilometers voor vervanging. Maar, dat is rally… Deze opgave is erg jammer, want ik hoopte hier het kampioenschap te beslissen. We staan nu beiden perfect gelijk en we hebben beiden onze joker al gebruikt. Alles zal beslist worden in de Condroz, waar we zullen strijden voor een schitterende hoofdprijs.”

De prijs voor de winnaar van de Ford Fiesta Sport Trophy 2014 is immers een deelname met een Ford Fiesta R2 aan de Wales Rally GB, de laatste manche van het Wereldkampioenschap Rally. Thibault Radoux liet de kans niet liggen om de wedstrijd te domineren in Sankt-Vith. Een mooie revanche op de pech in Roeselare: “Deze overwinning doet me bijzonder veel deugd, want ik begon hier heel moe aan de wedstrijd. Ik heb deze week erg hard gewerkt om de motor te herstellen na Roeselare. Ik heb weinig geslapen, want elke ochtend moest ik vroeg uit de veren om te gaan werken. Nu ben ik wel verplicht om de Condroz te rijden (lacht). Ik zou ook graag de Valais rijden een week voor de Condroz. Het beloven dus twee drukke weken te worden. Natuurlijk hoop ik dat daarna de Wales Rally GB nog volgt…”

Wim Carton ging op de eerste proef van deze selectieve East Belgian Rally van de baan, waardoor zijn titelkansen verkeken zijn. Een podium in het kampioenschap blijft zeker nog haalbaar, al deed Jamie Brown een goede zaak in St-Vith. De jonge Brit, deze keer genavigeerd door Rebecca Smart, werd tweede in de Trophy en rukt daarmee op in het kampioenschap.

De Est Sander Pärn, die buiten de Trophy reed, net zoals Joachim Wagemans die bio-brandstof gebruikte, haalde helaas de finish niet van de East Belgian Rally. De huidige leider in de merkencup van Ford in het WRC kwam in België de Rally van de Elzas voorbereiden. Met zijn spectaculaire en aanvallende rijstijl verwende hij de toeschouwers, maar in de laatste ronde ging hij van de baan.

Harry Bouillon, aan de start met een Ford Fiesta R200, kende de ganse dag pech. Een klein contact met een talud beschadigde even zijn stuurinrichting, waarna hij ettelijke minuten verloor door een lekke band: “En toch heb ik me geamuseerd en dat blijft het belangrijkste,” lachte Harry, die uiteindelijk nog moest opgeven met een gebroken aandrijfas op de allerlaatste proef.

Klassement FFST 2014:

1. A. Fernémont & T. Radoux 64 pts; 2. W. Carton 41; 3. J. Brown 34; 4. B. Deruyter 18; 5. F. Perneel 16; 6. M. Vandenberghe & J. Wagemans 15; 9. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 11. M. Vatanen 13; 12. C. South 12; etc.

Hermen Kobus en Erik de Wild hadden voorspeld dat ze voor een verrassing zouden zorgen in de East Belgian Rally, de voorlaatste wedstrijd van het Belgian Rally Championship. Ze hebben hun woord gehouden, want met een geweldige eindsprint in het donker behaalden ze een prachtige derde plaats algemeen. Hermen en Erik mochten mee op het podium naast winnaar Thierry Neuville, de fabriekspiloot van Hyundai Motorsport die de volgende manche van het Wereldkampioenschap kwam voorbereiden in eigen streek.

Met vijf WRC's en vijf R5's aan de start, leek het een zware klus te worden voor Hermen Kobus met zijn Ford Fiesta Super 2000. Na de eerste vijf proeven in Sankt-Vith stond de jonge Nederlander op de vijfde plaats, amper 6"8 achter Kris Princen, dit jaar winnaar van vier manches van het BRC met zijn Subaru Impreza WRC S12B.

"We zijn iets voorzichtiger gestart dan vorig jaar, toen ik op de eerste proef meteen een halve minuut verloor door een foutje. Ik was blijkbaar niet helemaal scherp. Maar, we blijven voluit aanvallen..."

Vorig jaar realiseerde Hermen op de laatste proeven in het donker een fenomenale eindsprint, waarbij hij Van Woensel naar de derde plaats verdrong. Ook dit jaar ging Hermen er eens goed voor zitten op de drie laatste proeven in het donker. Op de allerlaatste proef ging Hermen helemaal voluit om uiteindelijk met 4" voorsprong de derde podiumplaats te veroveren ten koste van Chris Van Woensel.

"Die laatste proef was ongelofelijk. Ik had 11"7 achterstand op Van Woensel. We namen alle risico's en op het onverhard ging ik even van de baan. De verstralers waren stuk en er lag een groot stuk van de struik op ons dak, maar ik bleef pushen. Ik dacht dat de derde plaats verkeken was, maar Chris Van Woensel maakte op die slotproef in Amel ook een foutje. Ongelofelijk dat we weer op het podium staan, deze keer naast Thierry Neuville! We klopten een aantal snelle WRC-piloten, zoals Van Woensel en Bob De Jong, maar we waren ook ruim sneller dan de R5's van Verschueren en Swaanen. Ik ben heel tevreden. In het kampioenschap loopt Cédric Cherain, die tweede werd met zijn Fiesta R5, een beetje uit, maar de zes punten die ons scheiden van de tweede plaats zijn zeker nog te overbruggen in de Condroz Rally."

Thierry Neuville, magistraal van start tot finish, verzorgde de show voor zijn supporters in de streek van Sankt-Vith. Met hun officiële Hyundai i20 WRC uit het Wereldkampioenschap domineerden Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul logischerwijze de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship. Een drievoudige première voor de Belgische rallysport: het eerste optreden van de Hyundai i20 WRC in België, de eerste overwinning van Thierry Neuville in het Belgisch kampioenschap en de eerste zege van Hyundai in het BRC.

"We hebben de ganse dag zwaar aangevallen, want ik voelde me goed in mijn sas in de wagen," lachte Thierry voor hij als winnaar op het podium gehuldigd werd. "Het was een heel nuttige dag, want we hebben alle afstellingen die we willen gebruiken in de Elzas kunnen testen. Vanaf morgen, zondag, zal ik me weer helemaal concentreren op de volgende wedstrijd van het Wereldkampioenschap. Ik heb me in elk geval goed geamuseerd."

Na een foutloze prestatie en foutloze wedstrijd, behaalde Cédric Cherain een knappe tweede plaats, waarbij hij voortdurend de overige tenoren van het BRC domineerde: "Op de voorlaatste proef maakte ik nog een klein foutje, waarbij ik de radiator beschadigde, maar het liep goed af. Ik ben heel blij met onze prestatie. Het is een mooie beloning voor al het werk dat we geleverd hebben."

De strijd voor de derde plaats was boeiend tot de finish. Chris Van Woensel begon met 11 seconden voorsprong op Hermen Kobus aan de laatste proef. Een voorsprong die voldoende moest zijn, maar in de eerste remzone maakte de Subaru-piloot een foutje wat hem de derde plaats zou kosten. Hermen Kobus ging op dezelfde proef ook nog van de baan, maar hij kon in extremis toch als derde finishen. Vincent Verschueren, die zijn leerproces aan het stuur van de DS3 R5 verder zette, werd vijfde.

Ook bij de tweewielaandrijvers was er een prachtige strijd tot het einde. Caren Burton begon aan de laatste ronde van drie proeven met 1"8 achterstand op Stephan Hermann. Burton ging tot het uiterste..., maar een foutje kostte hem een minuut en zelfs de zege in R3, die naar Alex Garcia ging met zijn officiële Renault Clio R3T. In het algemeen klassement eindigde de eerste R3 voor de BMW 130i van Patrick Snijers, 8ste algemeen in de wedstrijd die hij vorig jaar nog won.

Guillaume De Ridder domineerde de conventionele Gr.N met zijn Mitsubishi Lancer Evo9 en werd 9de. In R2 en het Junior BRC ging de zege naar Guillaume Dilley die de ganse dag in een duel verwikkeld was met Gino Büx tot de piloot uit Malmédy in de fout ging. Thibault Radoux won overtuigend de strijd in de Ford Fiesta SportTrophy en in Historic zette Tobi Vandenberghe zijn titelambities kracht bij door de wedstrijd in het donker te beslissen ten koste van Rainer Hermann en Dirk Deveux, zijn naaste belager in de titelstrijd.

De East Belgian Rally bleek ook dit jaar weer een zware wedstrijd op een uitermate selectief parcours. Pieter Tsjoen (wiel afgebroken), Kris Princen (idem), Anthony Martin (van de baan) en Bob De Jong (turbo) waren de belangrijkste slachtoffers.