OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Dit weekend gaat de East Belgian Rally van start. In samenwerking met de TAC werd deze rally op de kalender gezet, deze heeft alvast bij velen een groot succes! Sankt Vith is hierbij dan ook de place to be, één van de verste uithoeken in België. Het belooft alvast een ware strijd te worden met de vele toppiloten op een parcour die er uitstekend bij ligt.

Geen rally zonder topfavorieten, niet? De topfavoriet voor deze rally staat al een tijdje vast, eentje waar er na dit weekend nog van zal gepraat worden, namelijk Thierry Neuville. Hij beheerst de kennis, omdat dit zijn thuishaven is, en de snelheid met zijn officiële Hyundai i20 WRC. Tweede favoriet op de lijst is Kris Princen met zijn vertrouwde Subaru Impreza S12B. Kersvers kampioen Freddy Loix komt niet aan de start in Sankt Vith. Al staat er wel nog drietal WRC te wachten om het Princen niet gemakkelijk te maken. het gaat over Bob de Jong (Lancer WRC 05)Chris Van Woensel ( Subaru S5 WRC) en Anthony Martin (Fabia WRC). Verrassingen zullen waarschijnlijk van de R5 passage komen. Zo zien we Cedric Cherain ( Fiësta R5), Jeroen Swaanen (Fiësta R5), Jourdan Sederidis (Fiësta R5) starten. Ook Pieter Tsjoen waagt terug zijn kans na zijn opgave in Roeselare met de Peugeot 208 T16. Vincent Verschueren hoopt dan weer van zijn kinderziektes af te zijn met de Citroën DS3 R5. Verder zien we nog de Hermen Kobus (Fiësta S2000) meestrijden voor een top 5.

Tuur Vanden Abeele kan na lange tijd nog eens starten in een rally met de Mitsubishi Lancer Evo VII na veel problemen. Ook Xavier Bouche laat nog eens van zich horen, hij komt aan de start met een Mitsubishi Lancer Evo X, net als Jasper Van den Heuvel. Als we verder op de lijst kijken zien we nog Benoit Allart (Impreza STI), Wouter Ploeg (BMW 125i 1M Coupe) Caren Burton (Citroën DS3), Armand Fumal (Citroën DS3), Stephan Hermann (Fiat Punto), Sander Parn (Ford Fiësta)en Frederic Berville (Peugeot 208). Als we naar de GT klasse kijken zien we 3 Porsches van dezelfde klasse. Tim Van Parijs (Porsche 997 GT3), Jochen Claerhout (997 GT3) en Francis Lejeune (997 GT3). Patrick Snijers zal de power nog wat opdrijven met zijn BMW 130i.

In het Criterium is het Kurt Breackevelt die de touwtjes stevig in handen heeft met zijn BMW M3 E36. Hij krijgt terug stevige tegenstand van Franky Boulat (BMW M3), Philip Lommers (BMW M3), en Stefaan Tjoens (Megane RS). Verder zien we nog namen zoals Günther Lenges (Clio R3), Erik Vleminckx (BMW E36 M3), Bjorn Renier (Clio Ragnotti) , Jelle Vermeire (Citroën C2),Jo Muylle (Citroën Xsara), en Patrick Moens (Citroën Saxo).

Bij de Historics zal Tobi Vandenberghe (Opel Kadett GTE) moeten strijden tegen de Ford Escort MK2 van Dirk Deveux. Maar ook Patrick Mylleville zou graag meegenieten van een podiumplaats met zijn Porsche 911. Didier Vanwijnsberghe zal zeker ook van zich laten horen in de Ford Escort MK2. Lokale piloten voor deze rally zijn Rainier Hermann (Ascona 400) en Raphaël de Bormann (Escort RS 1800).

Het rallycentrum bevindt zich in het cultuurcentrum "Triangel" te Sankt Vith. Op zaterdag 27 september zullen er programma's en toegangskaarten worden verkocht. De wedstrijd bestaat uit 2 ronden van 5 proeven en een laatste ronde van 3 proeven. De proeven zijn via onboard beelden allemaal te bekijken op de website www.eastbelgianrally.eu. Veel succes iedereen en hou het veilig!

Zaterdag in Sankt-Vith zal de Hyundai i20 WRC voor de allereerste keer op Belgische bodem aan de start komen van een rally. De East Belgian Rally heeft de eer om het officiële team van Hyundai in het Wereldkampioenschap te verwelkomen in de zevende en voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship. Met Thierry Neuville, kind van de streek, aan het stuur, is meteen de topfavoriet bekend.
Een WRC-fabrieksteam dat aan de start komt van een nationale rally buiten het Wereldkampioenschap is hoogst uitzonderlijk. Maar, Thierry Neuville is niet vergeten hoeveel inspanningen de AMC Sankt-Vith en de Tieltse Automobiel Club, de organisatoren van de East Belgian Rally, de voorbije jaren hebben gedaan om hem aan de start te brengen van zijn thuisrally. Bovendien kunnen Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul op deze manier nog eens hun fans bedanken voor de massale steun in de Rally van Duitsland, waar ze hun allereerste overwinning in het Wereldkampioenschap behaalden. De deelname van Thierry en Nicolas in Sankt-Vith past bovendien wonderwel in hun WK-programma.

"We gebruiken de East Belgian Rally dit jaar als een testdag als voorbereiding op de Rally van de Elzas in Frankrijk, de WK-manche die volgend weekend op het programma staat. In plaats van twee dagen te testen in Frankrijk, heb ik één dag ingeruild om de East Belgian Rally te rijden. Het is voor ons een testdag. Ik zal een aantal zaken proberen en de afstellingen verfijnen voor de WK-wedstrijd in Frankrijk. Bovendien kan ik extra competitieritme opdoen," vertelde Thierry aan Herbert Simon van de AMC Sankt-Vith.

Precies omdat het aantal testdagen reglementair beperkt is, zal Thierry donderdagavond niet deelnemen aan de shakedown, waar hij wel zijn broer Yannick zal aanmoedigen en adviseren.

Sportief is het resultaat ondergeschikt aan de voorbereiding op de volgende afspraak in het WRC, maar na zijn eerste zege in het Wereldkampioenschap wil Thierry voor eigen publiek natuurlijk graag een eerste zege in het Belgian Rally Championship behalen.

"Er komen een aantal sterke concurrenten uit het BRC aan de start, maar natuurlijk ga ik met de Hyundai i20 WRC voluit voor de overwinning en zal ik trachten het spektakel te verzorgen," aldus Thierry.

Afspraak zaterdag in de East Belgian Rally!

Eindelijk goed nieuws voor Tuur Vanden Abeele, want hij zal komend weekend de East Belgian Rally beslechten. “Na vele maanden met administratieve beslommeringen, bezitten we eindelijk de goede papieren om onze Mitsubishi Lancer Evo VII Groep A terug op de baan te brengen”, slaakt Vanden Abeele een zucht van opluchting.

Tuur Vanden Abeele had in het begin van het jaar de ambitie om zoveel mogelijke wedstrijden af te werken van het Belgische Rallykampioenschap, maar een mallemolen van papierwerk om de wagen gekeurd te krijgen, verhinderde dat. “Maar nu is het eindelijk gelukt. We zijn de wagen maandagochtend gaan keuren, en hij is erdoor. We stomen de wagen nu klaar om deel te nemen in Sankt-Vith”, aldus de Kortrijkzaan. Onder meer de livery krijgt nog een kleine upgrade.

Daar in de Oostkantons staat de East Belgian Rally op het programma, de voorlaatste manche van Belgische kampioenschap. Een fantastische wedstrijd met een schitterend parcours waar Vanden Abeele van houdt. “Maar we zijn hier in de eerste plaats om kilometers af te werken. Vorig jaar hadden we wat problemen met de wagen, dus we willen absoluut eerst in het ritme raken, ervaring opdoen en uiteraard finishen”, blikt Vanden Abeele voorruit. De wagen kreeg een nieuwe motor, is volledig gereviseerd en is dus klaar voor de strijd.

Nog een opmerkelijk nieuwsje is dat Eddy Snaet zal plaats nemen in de co-rijderskuip. We krijgen dus een West-Vlaams duo in de Mitsubishi.

De organisatie krijgt er dus in extremis nog een verrassing bij nadat ze onder meer WRC-vedettes Sander Pärn en uiteraard Thierry Neuville wisten te strikken. Bovendien krijgen ze met de nieuwe Renault Clio R3T een Belgische première op het podium, bestuurd door het Franse rastalent Axel Garcia.

Zaterdagochtend, bij het krieken van de dag, starten de teams hun onderneming die hen zal leiden over 13 proeven, goed voor 150 wedstrijdkilometers.

Tuur Vanden Abeele wenst opnieuw zijn trouwe sponsors te bedanken voor de steun!

89 teams trotseerden gisteren de apocalyptische weersomstandigheden tijdens de Critérium Jean-Louis Dumont. Deze ASAF rally, verreden nabij Waremme, werd gewonnen door Jonas Langenakens en zijn Mitsubishi Lancer Evo 8 Gr A. Raphaël Beaufort (Skoda Fabia RS) heerste in Div 1-2-3 en Valentino Niro (Opel Kadett GT/E) pakte de bloemen in het compacte Historic veld.

De Haspengouw streek werd gisteren getroffen door hevige regenval. De dikke modderpartijen op de weg en overstroomde beken deden zelfs het meest gevreesde Condroz parcours even verbleken. De weersomstandigheden hadden ook hun invloed op de wedstrijd, want de organisatie moest bepaalde stroken schrappen wegens ‘onberijdbaar’ en ook de tweede klassementsproef werd geneutraliseerd toen de nulwagen zich vast reed in een overstroomde beek.

Als enige WRC aan de start vertrok Lionel Hansen als topfavoriet, maar de piloot-ingenieur werd van bij de eerste proef voorafgegaan door Jonas Langenakens. Toen Hansen met zijn ex-Gronholm Peugeot 307 WRC even later op kp 4 van de baan ging, lag de weg naar de zege helemaal open voor de Landenaar. Maar ook Langenakens liet zich ‘s namiddags op enkele schoonheidsfoutjes betrappen, waardoor Frederic Jamoulle (Lancer Evo X), zelf ook al in de achtervolging na een uitstapje in een akker, plots terug uitzicht kreeg op de koppositie. De voormalige Gr N kampioen pareerde echter gevat met enkele kanontijden in de slotlus wat hem een verdiende eindzege opleverde. Jamoulle strandde als tweede op 40 sec en Jan Jacobs (Lancer Evo 7) maakte de Mitsubishi tiercé rond door derde te worden op ruim drie minuten. Christian Delleuse (Ford Escort MK2 RS 2000 16v) en Jonathan Remilly (Clio RS) maakten vervolledigden op ruime afstand de top 5. Aan Vlaamse zijde noteren we wel nog een zesde plaats voor Nico Demeire (Ascona B) en een 8ste plaats voor streekrijder Luc Lemmens (BMW M3 E30).

In div 1-2-3 (wagens op straatbanden) beleefde Raphaël Beaufort een rustige namiddag in de Skoda Fabia RS van René Georges Motorsport na de motorpech van Jean-Michel Dumont (Clio RS) en het tijdverlies van Julien Thirifays (VW Polo Gti) na twee lekke banden. Thirifays redde wel nog zijn tweede plaats, weliswaar op bijna vier minuten van winnaar Beaufort. Voormalig ASAF kampioen Jean-Luc Berleur (Skoda Fabia RS) maakte het feestje in het kamp van René Georges bijna compleet, maar hij kwam 5 sec te kort om Julien Delleuse (Astra GSi 16v). Marc Janssens en zijn spectaculaire Opel Manta B sloten de top 5 af.

Bij de Historics profiteerde Valentino Niro (Kadett GT/E) maximaal van de motorpech van Bernard Lamy(Volvo 122 S), de eerste leider in de rally, om met de winst aan de haal te gaan. Francis Pesser (Ascona B) en Olivier Tassin (Ford Escort MK2) completeerden het podium.

Met 50% van het totale startveld was de lijst met opgevers opmerkelijk lang. Bij pechvogels waren oa. ook nog Eddy Vandevelde (Impreza, mechanisch), Erik Deveux (Lancer Evo X), Patrick Diels (BMW M3 E36, mechanisch), Xavier Debaere (BMW Compact M3, ?), Laurent Mottet (Peugeot 306, motor), …

Thuisrijder Hubert Deferm (Peugeot 207 S2000) en Christophe Depreay (Escort Cosworth, motor) gaven forfait.

De 33e editie van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally werd geteisterd door de weersomstandigheden. Mist en regen gooiden het verloop van de rally danig in de war. Van de geplande zes klassementsproeven op vrijdagavond werden er slechts twee verreden. Dikke mistflarden, in de streek bekend als ‘witte wieven’, maakten verder rijden te gevaarlijk. Vier proeven werden geannuleerd. Zaterdagmiddag gooide een plaatselijke onweersbui ook nog roet in het eten; de grotendeels onverharde en in eerste instantie stoffige klassementsproef bij Rijssen veranderde in een paar minuten in een modderpoel.

Er was geen doorkomen aan en dus werd ook deze proef afgelast. Het deerde de kersverse Nissan 350Z Rally Challenge winnaar Matthias Boon niet om ook in Hellendoorn de zege te pakken.
Omdat Matthias Boon zich onlangs in de Omloop van Vlaanderen al liet kronen tot kampioen kon de Belgische Deltion Rallyteam rijder in Hellendoorn onbevangen de sportieve strijd aangaan met Antoine Biesheuvel. Biesheuvel kende dit seizoen veel pech en was belust op revanche. Vrijdagavond nam Biesheuvel al wat afstand van Boon en bouwde hij zijn voorsprong zaterdagochtend uit tot een halve minuut. Helaas kreeg de strijd geen vervolg, omdat Biesheuvel in zijn enthousiasme op een van de onverharde proeven iets te hard aanviel en zijn cardan brak. Vooral Matthias Boon had zich verheugd op een mooie finale van het seizoen door ’s middags de aanval in te zetten, omdat hij ’s ochtends te voorzichtig was geweest. De terechte kampioen van de Nissan 350Z Rally Challenge was vol lof over de cup en de Nederlandse rallysport: “In België wordt vaak wat minachtend gedaan over de Nederlandse rallysport, maar ik heb het dit jaar enorm naar mijn zijn gehad. Leuke rally’s, sportieve sfeer en goede competitie vormden de ingrediënten van een goed seizoen, waarbij ik uiteraard het Deltion Rallyteam moet complimenteren met een perfect geprepareerde auto; wij zijn de enigen die het gehele seizoen zonder technische problemen zijn doorgekomen.”
Nissan 350Z Rally Challenge organisator Nico Biesheuvel toonde zich ook tevreden: “Weliswaar had ik op iets meer reguliere deelnemers gerekend dit seizoen, maar de kwaliteit was goed. Ik heb respect voor Matthias Boon, die een waardig kampioen is van de Nissan 350Z Rally Challenge.” Achter de schermen wordt al hard gewerkt aan de opzet van de populaire cup voor volgend seizoen: “Uiteraard rekenen we op meer deelnemers en we gaan ook werken aan een iets gewijzigde opzet. De deelnemers krijgen daar ook duidelijk zeggenschap in. Want het enthousiasme van de teams dit jaar moeten we meenemen naar 2015.”
De Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally werd voor de tweede achtereenvolgende maal gewonnen door Dennis Kuipers (Ford Fiesta WRC). Kuipers was op alle proeven het snelst en had een ruime voorsprong op zijn achtervolgers.
Uitslag Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally
1. Dennis Kuipers/Robin Buysmans (NL/B), Ford Fiesta WRC, 1 uur 19 min 27,2 sec
2. Bernhard ten Brinke/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 2 min 01,7 sec
3. Kevin Kooijman/Hans van Goor (NL), Mitsubishi Lancer Evo10, op 3.08,0
16. Matthias Boon/Diederik Pattyn (B), Nissan 350Z, op 13 min 10,2 sec
25. Mike Veldhuisen/Dennis Goossens (NL), Nissan 350Z, op 19 min 06,1 sec
28. Roel van der Zanden/Ilse van de Sande (NL), Nissan 350Z, op 21 min 13,8 sec
In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 48 aan de finish.
Uitslag Hellendoorn Short Rally
1. Jan Nijhof/Henk-Jan Elbert (NL), BMW Compact M3, 48 min 07,8 sec
2. Ivo van Rijn/Danny Hoekstra (NL), Subaru Impreza STi, op 2 min 06,8 sec
3. Martin Menzing/Peter van Teunenbroek (NL), Mitsubishi Lancer Evo8, op 3.24,2
7. Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers (NL), Nissan 350Z, op 6.57,2
13. Arjan Heijstek/Lieke Bouman (NL), Nissan 350Z, op 8.28,0

De Amersfoortse rallycoureur Timo van der Marel heeft zich in de dit weekeinde verreden Hellendoorn Rally uitstekend kunnen opwarmen voor zijn komende deelname aan de voor het wereldkampioenschap meetellende Rally van Spanje. En passant pakte Van der Marel de tweede plaats in de R2 klasse. Vacansoleil Rally Sport teamgenoot Leo van der Eijk kende helaas opnieuw tegenslag. Op de 8e proef raakte hij bij hoge snelheid van de weg en reed zijn Ford Fiesta total loss. Gelukkig kwamen Van der Eijk en zijn navigator Jac Gillis er zonder schrammetje van af.

Vrijdagavond stonden er 6 klassementsproeven op het programma van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally. Helaas moest de wedstrijdleiding al na de tweede proef het besluit nemen om de rally voor die avond stil te leggen vanwege dichte mist. Een verstandig besluit aldus de meeste deelnemers. “Natuurlijk heb je je pace notes en kun je rustig aan rijden, maar het waren wel heel lastige mistbanken die opdoemden. En niet iedereen weet daar mee om te gaan,” meende ook Timo van der Marel. “Al met al heeft de organisatie een verstandig besluit genomen om de veiligheid te laten prevaleren,” voegde Leo van der Eijk daar aan toe. “En dat valt te respecteren!”

Leo van der Eijk moest na de eerste twee proeven 1,1 seconde (!) toegeven op Mats van den Brand; Van der Eijk nam na de eerste dag de verrassende 10e plaats in het algemeen klassement in: “Eigenlijk ging het vanaf de start prima en was het ook wel ‘kicken’ in de mist. Onze pace notes waren goed en ik zat goed in mijn ritme, remde op tijd en had steeds een goede exit snelheid, dus we waren de tweede dag gebrand op de eerste plaats in de R2 klasse.” En al meteen op de eerste proef van zaterdag slaagde KNAF Talent First coureur Van der Eijk er in om met zijn Vacansoleil Ford Fiesta de leiding te pakken door 1,3 seconde sneller te rijden dan Mats van den Brand en de 9e plaats in het algemeen klassement voor zich op te eisen. Maar op de volgende proef (‘Hellendoorn 1’) ging het vreselijk mis. “Dit was de mooiste en langste (ruim 23 km) proef van de rally en het ging goed tot een snelle bochtencombinatie, waar wij een linkerbocht in de notes als ‘vol’ hadden genoteerd, maar dat bleek in de 5e versnelling toch iets te snel,” kon Van der Eijk later gelukkig rustig navertellen. De achterkant van de auto ‘brak’ iets uit en kwam op het zand en voordat Leo van der Eijk en Jac Gillis er erg in hadden draaide de auto 180˚ om zijn as. “Het ging razendsnel en we kwamen in de berm en vervolgens raakten we drie bomen; de impact was enorm en de auto echt zwaar beschadigd, maar wij zelf hadden niets – de auto is stevig en beschermt ons uitstekend….” Een wat pijnlijke, stijve nek hield Leo van der Eijk er wel aan over. “Maar dat is binnen een paar dagen wel weer over; het gevoel dat we nu voor de derde keer in leidende positie in de competitieve R2 klasse uitvallen dit seizoen zit mij voorlopig echter nog wel even dwars!”

Timo van der Marel had een iets andere strategie voor Hellendoorn: “Voor ons stond er niet zo veel op het spel en was dit een mooie gelegenheid om nog wat wedstrijdritme voor onze deelname komende maand aan de Rally van Spanje op te doen. Ook reed ik voor deze gelegenheid met Tim Rietveld, dus we hebben vrijdagavond al helemaal geen risico genomen in de mist.” Op de tweede dag van de rally wist de Vacansoleil equipe door enkele snelle tijden toch al snel richting de top-10 te rijden en de tweede plaats op te eisen in de R2 klasse. “Op de onverharde proeven ging het ook goed, maar sommige plekken waren zo slecht, met diepe gaten, dat ik uit respect voor het materiaal daar toch iets rustiger aan heb gedaan. Het is zonde om daar je auto stuk te rijden. Daardoor bleek de top-10 toch net niet haalbaar, maar ik ben tevreden met het resultaat en heb weer genoten van de bijzondere sfeer in Hellendoorn.”

Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

De 33e Hellendoorn Rally werd van start tot finish gedomineerd door Dennis Kuipers in zijn Ford Fiesta WRC. Kuipers won alle klassementsproeven en zegevierde met meer dan 2 minuten voorsprong op Bernhard ten Brinke, eveneens rijdend in een Ford Fiesta WRC. Kevin Kooijman eindige op de derde plaats in zijn Mitsubishi Lancer Evo 10.

Uitslag Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally

1. Dennis Kuipers/Robin Buysmans (NL/B), Ford Fiesta WRC, 1 uur 19 min 27,2 sec

2. Bernhard ten Brinke/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 2 min 01,7 sec

3. Kevin Kooijman/Hans van Goor (NL), Mitsubishi Lancer Evo10, op 3.08,0

13. Timo van der Marel/Tim Rietveld (NL), Ford Fiesta R2, op 11 min 04,2 sec

Volgende rally

WRC Rally van Spanje (Salou), 24 – 26 oktober 2014

Autostal Groeninghe organiseert op 22 en 23 november de 22ste editie van de “6 uren van Kortrijk”. Een editie die in het teken zal staan van ons lid Lieven Ghekiere, die op vijf september overleed.

Na de eerste heruitgave vorig jaar, de eerste editie sinds 1987, waren de evaluaties dermate positief dat er geen moment getwijfeld werd om de “6 uren” in 2014 opnieuw te organiseren. Meteen schoot Autostal Groeninghe, het organiserend comité, in actie om deze editie nog beter te maken, voor zowel deelnemers, toeschouwers en omwonenden.

Twee dagen actie

Het commentaar van de piloten klonk vorig jaar eensluidend: “Het is een enorm uitdagende en mooie rally!”. Dit jaar wordt het nog beter! De grootste verandering dit jaar, is dat de rally gespreid wordt over twee dagen. Zaterdagnamiddag werken de piloten namelijk een klassementsproef af in Moeskroen. Veel willen we er nog niet over kwijt, maar dat het speciaal zal zijn en spektakel zal opleveren, zijn we alvast zeker. Op zondag staan net zoals vorig jaar vier klassementsproeven op het programma, die elk drie keer moeten worden afgewerkt. Dat brengt de totale afstand op 97,35 kilometer, bijna een vierde meer dan vorig jaar. Het afgesloten parcours bestaat uit 95 procent verharde wegen en 5 procent onverhard.

Rallyspektakel en animatie voor iedereen

Ook voor de toeschouwers belooft het terug een spetterende editie te worden. Alles blijft gratis. Net zoals vorig jaar zal het historische centrum van Kortrijk het decor bieden van deze rally, met de Grote Markt als epicentrum. De straten rond de markt, de Graanmarkt, het Casino- en Conservatoriumplein zullen opnieuw dienst doen als servicepark.

Vanaf zaterdagochtend kunnen autosportfans en omwonenden in het centrum van Kortrijk terecht voor de technische controle. Een unieke kans om eens te loeren onder de motorkap van zo’n rallywagen. In de namiddag wordt de start gegeven aan het stadhuis van Kortrijk. ’s Avonds rijden de wagens voor het eerst over het podium, in de schaduw van het Belfort, kort na de doortocht op de gloednieuwe proef in Moeskroen. Besluiten doen we die avond met een spetterend optreden van coverband Wolfgang die ook vorig jaar zorgde voor een stomend feestje. Op zondag staan dan nog twaalf klassementsproeven op het programma. Toeschouwers kunnen de wagens op de proeven in actie zien, of kunnen gezellig in de binnenstad rond kuieren, want constant zullen er rallywagens aanwezig zijn in de Kortrijkse binnenstad.

Met streekrijder Didier Duquesne kreeg de “6 uren van Kortrijk” vorig jaar een fantastische winnaar. We zijn er zeker van dat Autostal Groeninghe dit jaar opnieuw een mooi deelnemersveld zal kunnen voorschotelen voor deze laatste VAS-wedstrijd op de kalender. De “6 uren” zijn alvast het decor van de finale van de Ford Pinto Cup en de Opel Historic Cup.

Alle informatie is te vinden  op de website van de 6 uren van Kortrijk, www.rallykortrijk.be. Vanaf 1 oktober zullen de inschrijvingsformulieren en het reglement voor de deelnemers op dit adres beschikbaar zijn. Wees er snel bij, want de plaatsen zijn beperkt tot maximaal 135 deelnemers.

Dankwoord

De organisatie wenst bij deze eerste publieke communicatie iedereen die meewerkt aan het project uitdrukkelijk te bedanken. Dank alvast aan alle sponsors, de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, en de politiezones Vlas, Grensleie, Mira en Zone de Police Mouscron.

Autostal Groeninghe draagt deze uitgave op aan Lieven Ghekiere. Ons dragend lid kwam op 5 september om het leven na een tragisch ongeval. Lieven stond mee aan de wieg van de eerste heruitgave in 2013, en was lid bij Autostal Groeninghe.

Hellendoorn Rally belooft wederom hoogtepunt te worden van het seizoen
Komend weekeinde vindt het hoogtepunt van het Nederlandse rallyseizoen plaats in en rond Hellendoorn. Vrijdagavond 19 september staan er 70 equipes voor de rally aan de start en zaterdag voegen zich daar nog eens 32 equipes voor de short rally bij. De Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally vormt al jaren het belangrijkste evenement op de kalender van het Nederlands Rallykampioenschap. Onder de deelnemers bevinden zich dit keer weer 8 equipes met een Nissan 350Z, die met hun 300 pk en achterwielaandrijving het ongetwijfeld talrijke publiek zullen vermaken. De Belgische coureur Matthias Boon stelde de titel al veilig in de Nissan 350Z Rally Challenge, maar dat weerhoudt de deelnemers er niet van om het gas er op te houden in Hellendoorn.
Omdat Matthias Boon zich onlangs in de Omloop van Vlaanderen al liet kronen tot kampioen kan de sympathieke Belgische coureur van het Deltion Rallyteam in Hellendoorn onbevangen de sportieve strijd aangaan met Antoine Biesheuvel. Biesheuvel kende dit seizoen veel pech en is belust op revanche. Maar ook Mike Veldhuisen is weer van de partij, nadat hij vanwege budgettaire redenen een aantal rally’s moest missen – hij zal Hellendoorn aangrijpen om het Boon en Biesheuvel lastig te maken.
Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally
De Hellendoorn Rally telt in totaal 15 klassementsproeven, waarvan er 6 op vrijdagavond worden verreden en 9 op zaterdag. De totale lengte bedraagt 506,86 km, waarvan 209,20 km over de klassementsproeven. Vooral de ruim 23 km lange proef ‘Hellendoorn’, die zaterdags drie keer zal worden verreden zal scherprechter vormen voor de deelnemende equipes. Meer informatie over de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally is te vinden op de website van de organisatie, www.hellendoornrally.eu.
Deelnemers
De deelnemende equipes aan de Nissan 350Z Rally Challenge die op vrijdag 19 en zaterdag 20 september tijdens de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally in actie zullen komen zijn (in alfabetische volgorde):
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (startnummer 31)
Voor Antoine Biesheuvel telt maar een ding: uitrijden. “We hebben dit jaar zo ontzettend veel pech gehad, dat we nu echt kilometers willen maken en de finishvlag willen zien,” zegt Biesheuvel, die onlangs in België nog een testrally reed om te kijken of het technische malheur verdwenen was. “Helaas deed het euvel zich daar weer voor (warm lopen van de motor) en hebben we nu rigoureus de hele motor en alle ‘toebehoren’ vervangen door standaard Nissan onderdelen. Weliswaar hebben we nu zo’n 50 Nm minder koppel, maar we hopen aan betrouwbaarheid te hebben gewonnen. Het zal wel niet mogelijk zijn om het nu Matthias Boon moeilijk te maken, maar we gaan dan gewoon voor het spektakel – elke camera zal dan op ons gericht zijn…!”
Matthias Boon / Diederik Pattijn (startnummer 29)
Met de titel op zak gaat Matthias Boon in Hellendoorn vooral voor zijn team van het Deltion College er een feestje van maken: “Hellendoorn is voor het Deltion (Zwolle) zo’n beetje hun thuiswedstrijd en nu de titel ons niet meer kan ontgaan, wil ik hen graag een mooie laatste wedstrijd van het seizoen bieden. Ik heb het dit seizoen ontzettend naar mijn zin gehad in Nederland en hoop dat ik volgend jaar weer van de partij kan zijn!” De sympathieke Belg roemt ook de sfeer in de Nissan 350Z Rally Challenge: “Met alle deelnemers in deze cup is het gewoon heel leuk en altijd sportief.” Omdat Davy Thierie wederom in de Ford Fiesta van Bernhard ten Brinke plaats neemt zal Boon worden genavigeerd door Diederik Pattijn.
Arjan Heijstek / Lieke Bouman (short rally, startnummer 110)
Voor Arjan Heijstek betekent Hellendoorn een kort uitstapje: “Vanwege tijdgebrek red ik het niet om de hele rally te rijden en daarom hebben wij dit keer ingeschreven voor de Short Rally.” Na zijn succesvolle optreden in Vlaanderen, waar hij de tweede plaats in de titelstrijd behaalde gaat Heijstek in Hellendoorn vooral voor het plezier rijden: “Maar een zekere vorm van competitie verhoogt het plezier…,” zegt Heijstek die weer met Lieke Bouman rijdt: “In Vlaanderen hebben we weer sinds lange tijd samen gereden en dat klikte weer als vanouds. Dus Lieke gaat ook in Hellendoorn voor mij de notes lezen.”
Diter Toprek / Dennis Lippens (startnummer 34)
In de Omloop van Vlaanderen moest Diter Toprek verstek laten gaan: “Ik was voor mijn werk een maand naar Moskou geweest en kon het helaas niet redden. Dus ik zie er nu naar uit om in Hellendoorn weer de draad op te pakken. En de enige keer dat ik al in Hellendoorn heb gereden heb ik mij kostelijk geamuseerd!” Hoewel hij dus wat wedstrijdritme mist ziet hij uit naar de strijd op de proeven: “Ik wil het goede gevoel uit de GTC Rally (3e plaats) graag meenemen en hoop op goed weer; regen is voor mij en voor het publiek niet leuk….”
Mike Veldhuisen / Dennis Goossens (startnummer 30)
Na lange tijd komt ook de tweede equipe van het Deltion College weer aan de start: Mike Veldhuisen heeft dankzij Ymor IT en de Nathan Group voldoende budget weten te vinden om in Hellendoorn de strijd weer aan te binden met de concurrentie: “In de Tank S en in Tielt behaalde ik twee fraaie derde plaatsen, maar daarna moest ik helaas afhaken. Ik sta nu dan ook te trappelen van ongeduld om weer te gaan rijden. Ik weet niet of ik Matthias Boon en Antoine Biesheuvel meteen partij kan geven, maar wie weet kan ik vrijdagavond in het donker al een eerste plaagstootje uitdelen,” zegt een zeer gemotiveerde Veldhuisen.
Henk Westerbeek / Radbout Mutsaers (short rally, startnummer 111)
Voor Henk Westerbeek is het een beetje vreemd seizoen: “Ik was in 2009 na een tiental jaren rally’s rijden gestopt vanwege mijn nieuwe baan bij de Gemeente Voorschoten, maar eind vorig jaar begon het weer te kriebelen,” aldus de 55-jarige Westerbeek. “En dank zij mijn sponsors That’s Lease, Auto Deal en JD Staal zijn we dit jaar in staat om met een prachtige Nissan 350Z onze comeback te maken.” Tot nu toe nam Henk Westerbeek dit jaar alleen deel aan twee Belgische rally’s, maar nu voegt hij zich in de Short Rally bij de Nissan 350Z Rally Challenge. Westerbeek kan bogen op veel ervaring met verschillende type auto’s: “Maar de Nissan is een geweldig leuke auto en we zien met ons hele team ‘Just 4 Fun’ uit naar een mooie Hellendoorn Rally.”
Roel van der Zanden / Ilse van de Sande (startnummer 32)
In zijn zoektocht naar een vaste navigator voor het seizoen 2015 komt Roel van der Zanden ook tijdens deze loodzware wedstrijd in het oosten van het land aan de start met een andere navigator. Ditmaal zal Ilse van de Sande op de hot seat plaats nemen. Na de voortijdige exit tijdens Vlaanderen start Roel nu weer op bekend terrein. Tweemaal eerder kwam hij aan de start in Hellendoorn. Vorig jaar eindigde Roel op de 5e plaats in het Nissan klassement. Het doel voor dit jaar is een hogere klassering maar vooral het finishen van de wedstrijd. “Ik heb ontzettend veel zin in Hellendoorn. Het is een mooie wedstrijd met lastige klassementsproeven. Vrijdagavond wordt vaak al het verschil gemaakt, het is dus zaak er direct vanaf de start goed bij te zitten. Ilse heeft de nodige ervaring, ook in Hellendoorn; ik zie onze samenwerking dus met veel vertrouwen tegemoet.”

Aankomend weekend zal Rally Team Brabant wederom met twee auto’s aan de start van een rally verschijnen. Het team gaat in één van Nederlands grootste rally’s, de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally,proberen om een goed resultaat neer te zetten. Antoine en Johan gaan in hun vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo X van start, Stijn en Marco nemen onder de vlag van Rookie weer plaats in de Nissan 350Z.

Er staat de equipe’s geen makkelijke opgave te wachten. Vrijdagavond krijgen ze meteen zes klassementsproeven voor hun kiezen, waarna er op zaterdag nog tien op ze liggen te wachten. De proeven rondom Hellendoorn zijn snel en vrij technisch. Een goed aanpassingsvermogen is vereist door de overgangen van verhard naar onverhard op de diverse klassementsproeven.

Antoine van Ballegooijen / Johan Findhamme

Deze heren gaan door de goede resultaten van de afgelopen rally’s met vertrouwen en vol goede moed van start, al hebben ze een haat-liefde verhouding met deze rally. Twee jaar geleden gleden ze op vrijdagavond in een sloot en vorig jaar kampten ze meteen op de eerste avond met technische problemen. Driemaal is scheepsrecht dus gaan ze proberen om deze pechreeks te doorbreken.

De winst die dit duo in deze wedstrijd gaat zoeken i s de overwinning in de groepN, door het verhogen van het opgebouwde wedstrijdritme gaan ze proberen deze binnen te halen. Daarnaast is het theoretisch ook nog mogelijk om de tweede plaats in het kampioenschap binnen te slepen, ook dat zullen ze niet nalaten!!

Stijn van Bree / Marco Schillemans

Voor Stijn is deze wedstrijd als rijder geheel nieuw, hij heeft deze wedstrijd alleen nog maar “achter het lint” beleeft. Hij hoopt dan ook gebruik te maken van de ervaring van Marco die deze wedstrijd al meerdere malen heeft gereden. “ Voor mij en Stijn zal met name de verkenning van groot belang zijn omdat het Stijn’s eerste deelname is. Zeker de proeven in het donker vragen de nodige aandacht.Mijn timing zal daarin een grote toevoeging zijn om Stijn keurig over de klassementsproeven te navigeren” aldus een gemotiveerde Marco. Stijn vult aan:“ Ik kijk nog steeds met een hele grote glimlach terug op onze laatste rally. Gestart met nummer 44 en over de finish op een schitterende 18e plaats algemeen. Ik denk dat ik door de ervaringen eerder dit jaar nu toe ben aan mijn climax voor 2014: de Hellendoorn Rally.” De heren zijn duidelijk in hun doelstelling, het motto was en blijft genieten en uitrijden en daarna pas kijken naar het resultaat. De overwinning voor dit duo ligt daardoor op het persoonlijke vlak, ze willen heel graag “DE” rally van Nederland finishen.

Algemene gegevens Unica Schutte ICT Hellendoorn

Datum: Vrijdag 19 en Zaterdag 20 September

Locatie: Hellendoorn

Locatie Serviceterrein: Industrieterrien ’t Lochter Nijverdal

Totale lengte van de rally: ca 533 Km

Aantal klassementsproeven: 16 Vrijdagavond 6, Zaterdag 10

Totale lengte klassementsproeven: ca 221 Km

Wegdek van de klassementsproeven: 87% verhard, 13% onverhard

Start van de rally: Vrijdag 19:01(1e deelnemer op podium) Zaterdag 09:01 (1e deelnemer vanaf service)

Finish van de rally: Vrijdag 00:31 Zaterdag 19:39 (Restaurant de Kroon,Hellendoorn)

Website: www.hellendoornrally.eu

Uitslagen: www.rallytiming.nl

Startnummer: Antoine en Johan nummer 9, Stijn en Marco nummer 33

Hellendoorn, 15 september 2014 – Komend weekeinde vindt Nederlands bekendste rally plaats, de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally. Dit evenement trekt jaarlijks enkele tienduizenden toeschouwers en mag zich ook dit jaar weer verheugen in een aantrekkelijk deelnemersveld, met meer dan 100 deelnemende equipes. Ook het Vacansoleil Rally Sport team maakt zijn opwachting in deze klassieker van het Nederlands Rallykampioenschap. Met twee equipes in de populaire en competitieve R2 klasse wil dit jonge rallyteam van zich doen spreken. Timo van der Marel en Leo van der Eijk lieten onlangs in het buitenland al zien de concurrentie in de R2 klasse niet te schuwen en beiden zijn dan ook super gemotiveerd om een goed resultaat neer te zetten.

De Hellendoorn Rally start vrijdag 19 september ’s avonds om 19:01 uur; er staan dan 6 klassementsproeven op het programma. Na een ongetwijfeld korte nachtrust starten de deelnemers zaterdagochtend om 09:31 uur voor nog eens 9 klassementsproeven. De finish is zaterdagavond voorzien om 20:01 uur. De totale lengte van de rally bedraagt ruim 500 km, waarvan 209,20 km over de in totaal 15 proeven in en rond start- en finishplaats Hellendoorn. Het centrale servicepark bevindt zich op Industrieterrein ‘t Lochter in Nijverdal. Onder de 102 deelnemende equipes bevindt zich een aantal spectaculaire WRC auto’s, waaronder de Fords Fiesta van Bernhard ten Brinke en Dennis Kuipers en de Subaru Impreza van Edwin Schilt.

Vacansoleil Rally Sport rijder Timo van der Marel kijkt uit naar de Hellendoorn Rally. Samen met gelegenheidsnavigator Tim Rietveld wil hij het publiek vermaken en de strijd aangaan met de voltallige Nederlandse top in de R2 klasse: “Hellendoorn is altijd een bijzondere rally, omdat die goed is georganiseerd, er mooie en gevarieerde klassementsproeven zijn en vanwege de enorme publieke belangstelling. Daar komt dit jaar nog bij dat echt alle concurrenten in de R2 klasse er zijn, dus dat belooft een mooie strijd te worden.” Niet minder dan vijf gelijkwaardige Fords Fiesta R2 staan ingeschreven, plus nog een Peugeot 208 R2 en een Citroën C2 R2 Max. “Bovendien vormt deze wedstrijd voor mij een ideale laatste gelegenheid om mij voor te bereiden op mijn komende deelname aan de WRC Rally van Spanje eind oktober,” aldus Van der Marel, die vorige maand in de voor het wereldkampioenschap meetellende ADAC-Rallye Deutschland al van zich deed spreken door op de tweede dag enkele zeer snelle tijden op de klokken te zetten ondanks de lastige omstandigheden.

Ook Leo van der Eijk kijkt uit naar Hellendoorn. “Vorige week hadden we pech in de ‘generale repetitie’, toen wij in de Omloop van Vlaanderen uitvielen met een kapotte krukaspoelie, maar we konden wel de internationale concurrentie het hoofd bieden,” aldus Vacansoleil rijder Leo van der Eijk. Van der Eijk lag in België zelfs aan de leiding van de sterk bezette R2 klasse, waarmee hij zijn status als KNAF Talent First rijder nog maar eens onderstreepte. “Na Vlaanderen hebben we de rally goed geëvalueerd met mijn navigator Jac Gillis en het team van MCC Sport en KNAF Bondscoach Gerard Grouve,” vertelt Van der Eijk. “En daar kwam nog wel een aantal nuttige punten naar voren, zoals het vinden van de juiste balans en afstelling van de auto en het aanscherpen van de pace notes; alles met het oog op meer controle en om constanter te worden. Tegen geroutineerde rijders als mijn teamgenoot Timo van der Marel of WRC-rijder Kevin van Deijne kan ik mij in Hellendoorn geen fouten permitteren. Dan moet alles kloppen van start tot finish.” Hellendoorn roept bij Leo goede herinneringen op: “In 2012 vormde Hellendoorn mijn debuut in de rallysport en vorig jaar wist ik de overwinning te behalen in de Nissan 350Z Rally Challenge.”

We zitten in de laatste rechte lijn voor de Short Rally en Regularity van Linter.
Op de deelnemerslijst staan 38 deelnemers voor de Short Rally en 11 voor de Regularity.
De wedstrijd bestaat uit 2 KP's die 5 maal verreden zullen worden, goed voor 73,5 km KP.
De Regularity rijdt eerst, gevolgd door de Historics en de deelnemers van divisie 1, 2 en 3.
De eerste Historic start om 09u07 op de eerste KP, om 16u31 komt de eerste Historic terug binnen na 5 ronden.
Inkomkaarten en programmaboekjes zijn te verkrijgen in het wedstrijdcentrum, gelegen in de voetbalkantine van SC Orsmaal.
Voor de toeschouwers is er parking voorzien aan het gemeentehuis van Linter, gelegen in de Helen-Bosstraat 43 te Orsmaal.
Dit is 300 meter wandelen van de voetbalkantine.
Tussenstanden en klassementen kunnen online gevolgd worden via www.rallyuitslagen.be

Freddy Loix en Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) zijn in de Omloop van Vlaanderen, de zesde wedstrijd van het BK rally, op de tweede plaats geëindigd. Dankzij de daaraan verbonden punten is het duo op twee wedstrijden van het einde van het kampioenschap zeker van de titel.

Voor Freddy Loix en BMA-Autosport is dit hun tweede titel. Co-rijder Johan Gitsels en ŠKODA België winnen hun eerste titel ooit. Bij aanvang van het seizoen stelde ŠKODA België twee doelen voorop. De rally van Ieper winnen en het kampioenschap winnen. Beide doelen zijn gerealiseerd. Mission accomplished!

We hebben niet gewonnen maar de titel is wel een feit en daar ben ik bijzonder blij mee” zegt Freddy Loix. “Ook met mijn tweede plaats ben ik zeer tevreden want op een bepaald moment zag het er niet zo goed uit en was de situatie bijzonder moeilijk. Maar we zijn rustig gebleven, hebben ons niet laten opjagen en zijn uiteindelijk als tweede geëindigd. Ik heb er hard voor moeten knokken en ik ben fier dat Johan en ikzelf ŠKODA de titel kunnen schenken. Zij hadden van meet af aan vertrouwen in ons en wij bedanken hen nu met de titel. Vooraf had ik tegen de verantwoordelijken van ŠKODA gezegd dat we kans maakten op de titel alsook zouden kunnen meestrijden voor de zege in Ieper. Ik heb altijd geloofd in de mogelijkheden van de ŠKODA Fabia S2000. De wagen is niet alleen snel maar nog betrouwbaarder dan een Zwitsers uurwerk. De titel is binnen en ook in Ieper hebben we gewonnen. Iedereen is tevreden denk ik. Nu is het uitkijken naar de volgende wedstrijden en naar de ŠKODA Fabia R5. Die zal er zeker komen alleen weten we nog niet wanneer. Waarschijnlijk is dat in het begin van volgend seizoen en dan hoop ik dat ik met die wagen op pad mag.”

Dit is een speciaal gevoel” glundert co-rijder Johan Gitsels. “Ik ben gelukkig omdat ik de kans gekregen heb om dit jaar met Freddy te kunnen samenwerken. Als je bij aanvang van het seizoen een duidelijke opdracht meekrijgt en je kan de hooggespannen verwachtingen inlossen dan geeft dat een enorm gevoel van voldoening. Iedereen weet dat Freddy de lat altijd hoog legt, niet alleen voor hem zelf maar ook voor zijn entourage en voor mezelf. Dat brengt toch wat druk met zich mee want hij verwacht dat ik de nota’s feilloos voorlees. Dat is enorm boeiend.”

Bij aanvang van het seizoen kreeg BMA-Autosport, het team van Bernard Munster, het vertrouwen van ŠKODA om de wagen van Freddy Loix klaar te stomen voor het seizoen met als dubbele opdracht de rally van Ieper winnen en de titel pakken. “Uiteraard hebben we die challenge aanvaard” zegt Bernard Munster. “Als een constructeur je de kans geeft om voor hen te werken moet je die kans met twee handen grijpen. Een doel is mooi en oogt soms makkelijk op papier. De verwachtingen kunnen inlossen is een andere zaak. Ik ben bijzonder fier op mijn team dat we erin geslaagd zijn om onze doelen te bereiken en vanavond samen de titel te kunnen vieren. Achteraf bekeken was de zege in Ieper de moeilijkste uitdaging. Die zege zorgde voor een enorme ontlading. Als privé-team die wedstrijd winnen is het mooiste wat ik ooit meegemaakt heb. De titel winnen was iets minder moeilijk maar als we naar de toekomst kijken dan wordt het in 2015, als we met zijn allen zouden kunnen blijven samenwerken, een moeilijkere maar tegelijk ook een uitdagendere opdracht. Voor BMA-Autosport is dit onze tweede titel maar deze titel is zo veel meer waard in vergelijking met de vorige omdat we nu de steun en het vertrouwen van een constructeur hebben gekregen. Dit is opnieuw een belangrijke stap in de ontwikkeling van ons team.”

Uiteraard was de vreugde bij Vincent Struye, communicatieverantwoordelijke van ŠKODA België, enorm groot. “Ik ben blij en tegelijk ook fier dat de vooropgestelde doelen behaald zijn. Dit is gewoon schitterend! Het voelt fantastisch aan want met nog twee wedstrijden te rijden is de titel nu al binnen. De komende dagen gaan we de koppen bij elkaar steken om het budget na te kijken zodat we weten wat er nog mogelijk is voor dit jaar en volgend jaar. In 2015 komt de R5 er aan maar de wagen moet eerst gehomologeerd worden. Momenteel staat die homologatie op 1 maart 2015 gepland. Zo’n homologatie houdt verschillende zaken in. De FIA moet de wagen homologeren maar er moeten tegen de vooropgestelde datum ook 25000 voertuigen van dat model geproduceerd worden. De productie begint wereldwijd begin november wat dus wil zeggen dat tussen november en 1 maart er wereldwijd 25000 wagens gebouwd moeten worden. Als er een seizoen 2015 komt, wat zeker de doelstelling is, dan zou dat willen zeggen dat Freddy Loix eind februari in de Haspengouw rally met de ŠKODA Fabia S2000 zal starten. De wagen is en blijft betrouwbaar, dat hebben we dit weekend nog gezien, dus daar maak ik me niet al te veel zorgen om. Het objectief van volgend jaar zal waarschijnlijk hetzelfde zijn als dat van dit jaar. De rally van Ieper winnen en de titel winnen.”

Omdat zijn vaste speelkameraad snel moest opgeven, reed Adrian Fernémont makkelijk naar zijn tweede overwinning van het seizoen in de derde van de vijf manches van de Ford Fiesta SportTrophy 2014. In het kampioenschap blijven de verschillen erg klein. De naam van de eindwinnaar zal ongetwijfeld pas gekend zijn in november...
Thibault Radoux was naar Roeselare gekomen met de intentie om als enige leider in de Trophy het weekend af te sluiten, maar hij moest vrijdagavond al op de eerste proef, De Ruiter, opgeven: "We kregen een alarm van de motortemperatuur en we beslisten om te stoppen om water bij te vullen. Het kostte ons 6 minuten. Terug in de service besloten we op te geven om de mechaniek niet verder te beschadigen, zodat we de rest van het seizoen nog kunnen afwerken. Heel jammer, maar dat is rally..."
Vanaf dat moment wist Adrian Fernémont wat hem te doen stond. "De finish halen zonder een fout te maken en de eerste plaats verstevigen," vertelde de piloot uit Namen, die stelselmatig meer voorsprong nam op de andere Fiesta's R2 in de Trophy. Zaterdagavond won Adrian de wedstrijd met een comfortabele voorsprong op zijn dichtste achtervolger: "Opdracht volbracht! Ik had natuurlijk liever een spannende strijd gestreden zoals in de Rally van Wallonië en in Ieper, maar deze kans kon ik niet laten liggen. Het is spijtig dat ik niet meer kon aanvallen, want ik hou van dit parcours. De proeven zijn hier heel gevarieerd en je moet voortdurend opletten. Voor de titel is er nog niets beslist. Ik denk dat Thibault Radoux in St-Vith zal proberen om terug op gelijke hoogte te komen..."
Achter Adrian was de wedstrijd heel bewogen. Jamie Brown, op dat moment tweede, reed lek op de zesde proef, bij de eerste doortocht van Oekene-Ledegem. De jonge Brit wilde de drie verloren minuten weer goed maken en trok in de aanval. Met de finish in zicht liet hij zich echter verrassen. Meteen zijn tweede blanco score na Ieper. Daarvan profiteerde Wim Carton, die voor de derde keer dit jaar een mooi resultaat behaalde met een derde plaats achter Bjorn Deruyter, auteur van een knappe comeback in de rallysport met de tweede plaats achter Adrian Fernémont.
De Nederlanders Leo Van der Eijk, Kevin Van Deijne en Gert-Jan Kobus reden met hun Fiesta's R2 sterk buiten de Trophy, maar ook zij beleefden geen rustig weekend. Na de opgave van Van der Eijk, eindigde Van Deijne net naast het podium in RC4, terwijl Kobus de finish haalde op de 56ste plaats.
Claudi Tanghe, gedurende een groot deel van de wedstrijd aan de leiding bij de voortrekkers, kende een chaotisch einde van de wedstrijd met zijn Ford Fiesta R200: "Eerst kostte een lekke band me iets minder dan een minuut en daarna stonden we zeven minuten stil door een elektrisch probleem. Maar, ik wilde absoluut de finish halen voor mijn copiloot Peter Van Laeken, die nog nooit de finish van een rally had gehaald! Ik heb me goed geamuseerd met deze Fiesta R200. Omdat mijn zoon Arthur beslist heeft zich te concentreren op zijn studies en het voetbal, zal ik de Rally van Frankrijk en de Wales Rally GB rijden met deze Fiesta, maar dan natuurlijk terug in R2. Ik rijd al vele jaren, maar ik heb nog nooit een WK-rally gereden. Het is nu of nooit!"
Joke Van de Velde ontdekte de rallysport. Met een brede glimlach reed ze de wedstrijd uit met de Ford Fiesta R1 van TeamFloral als openingswagen. "Ik heb een schitterende dag gehad en ik heb me geweldig geamuseerd," vertelde de stralende Miss België 2000."Ik hou wel van een uitdaging. Het was een serieuze adrenalinerush. Ik wil Ford en TeamFloral bedanken voor deze unieke ervaring!"
De vierde wedstrijd van de Ford Fiesta SportTrophy staat binnen drie weken al op het programma, want de deelnemers komen aan de start van de East Belgian Rally, een wedstrijd met een bijzonder selectief en natuurlijk parcours in Sankt-Vith. Bij Ford en TeamFloral zijn de voorbereidingen voor 2015 al begonnen. "We wachten ongeduldig op het nieuwe wapen van Ford voor de promotieformules," bevestigt Jean-Marc Valckenaere. "M-Sport is volop bezig met de ontwikkeling van een nieuwe R2, die sneller zal zijn dan de huidige versie. Die nieuwe Fiesta R2 zal aangedreven worden door een krachtige 1.0T EcoBoost... Het is geen verrassing dat die extreem compacte driecilinder verkozen werd tot Internationale Motor van het Jaar in 2012, 2013 en 2014!"
Klassement : 1. A. Fernémont 64 pts; 2. W. Carton & T. Radoux 41; 4. B. Deruyter 18; 5. F. Perneel & J. Brown 16; 7. M. Vandenberghe & J. Wagemans 15; 9. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 11. M. Vatanen 13; 12. C. South 12; etc.

Er zijn zo van die weekends waarin het niet wil lukken. Hermen Kobus en Erik de Wild kunnen erover meepraten na deze 55ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de 6de wedstrijd van het Belgian Rally Championship. De Ford Fiesta Super 2000 kwam vrijdagavond al in de problemen en dat bleek slechts het begin te zijn van een reeks incidenten. Uiteindelijk wist Hermen Kobus de schade in de stand nog goed te beperken met een 7de plaats.

Hermen Kobus gaat traditioneel als een speer van start, maar vrijdagavond stond de Ford Fiesta Super 2000 op de 9de plaats op 17" van leider Freddy Loix.

"We zijn gestart met een ander merk remblokken, maar dat bleek niet de juiste keuze op deze gladde proeven. Ik had geen vertrouwen in de remmen, waardoor we veel tijd lieten liggen," vertelde Hermen vrijdagavond in Roeselare.

Zaterdagochtend wilden Hermen en Erik voluit in de aanval gaan, maar opnieuw werden ze geremd door kleine problemen.

"In de eerste ronde zaterdagochtend ging ik in de achtervolging op Cédric Cherain, de derde in de tussenstand van het BRC. Ik kreeg de Fiesta R5 in het vizier, maar op een bepaald moment voelde ik dat de motor begon in te houden. Hoog in de toeren haperde de motor. Ik vreesde even voor een motorbreuk, maar we kregen geen alarmsignaal in de wagen. We zijn tot de service geraakt, maar natuurlijk zonder het maximum van de motor te vragen. In de tweede ronde, toen die problemen verholpen waren, verloren we de eerste versnelling. Dat bleek toch een serieuze handicap in de korte situaties. En uiteindelijk begon de koppeling te slippen... Er zijn zo van die wedstrijden waarin het niet wil lukken..."

In het kampioenschap heeft Freddy Loix de titel veilig gesteld in de Omloop van Vlaanderen, terwijl Cédric Cherain over Hermen naar de tweede plaats springt, maar de titel van vice-kampioen blijft zeker nog haalbaar voor Kobus, die in de East Belgian Rally zijn favoriet parcours voorgeschoteld krijgt.

Broer Gert-Jan, genavigeerd door Radboud van Hoek, debuteerde in het Belgisch kampioenschap met een Ford Fiesta R2. Het was een heel leerrijke wedstrijd voor Gert-Jan, die een 56ste plaats behaalde in zijn tweede rally ooit.

Achttien klassementsproeven lang zaten ze te genieten in hun Mitsubishi Lancer Evo 9. Johan Faes en zijn navigator Christiaan van der Rijsen kijken dan ook met een goed gevoel terug op de Omloop van Vlaanderen die afgelopen weekend verreden werd. Ondanks een lekke band en koelproblemen eindigde het team, uitkomend voor FABORY, op een verdienstelijke zestiende plek algemeen.

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september stond het FABORY Rallyteam aan de start van de Omloop van Vlaanderen rondom het Belgische Roeselare. Vorig jaar deed Faes voor het eerst mee aan deze rally en hij keek ernaar uit om weer aan de start te kunnen staan: “Het is een mooi, compact evenement en de proeven zijn uitdagend en snel. In Nederland mogen we nergens de bochten afsnijden, iets wat hier wel toegestaan is en waar ik enorm van geniet.” Met startnummer 30 op de deuren reed de equipe vrijdagavond om 18.30 uur over het startpodium om te beginnen met de drie proeven die voor die avond op het programma stonden. Met een 20ste, 18de en 23ste tijd konden de mannen hun blauwwitte Evo vrijdagavond uiteindelijk als 18de algemeen en derde groep N in het nachtpark plaatsen. Een goed begin!

Zaterdag kregen de deelnemers de resterende vijftien klassementsproeven voorgeschoteld. “Het was weer enorm genieten geblazen. Het talent Guillaume de Ridder (Evo IX) konden we niet bijhouden, maar we waren op de buitenproeven regelmatig sneller dan Antoine van Ballegooien (Evo X) en Filip Pyck (Evo IX).” Tijdens de eerste boucle van 4 klassementsproeven bewees Faes opnieuw een zeer constante rijder te zijn, met een 17de en drie 18de tijden. Na die eerste zaterdagboucle was de equipe een positie geklommen in het algemeen klassement, met een achterstand van slechts 2 seconden op Pyck. Op proef 8 echter kreeg de equipe een lekke band. “Ik geniet enorm van het snijden en soms zelfs zeer diep snijden op deze proeven. Helaas loop je dan ook het risico om een lekke band te krijgen. Dat gebeurde op de eerste proef van de tweede boucle, Passendale. We verloren een minuut.” Faes noteerde een 72ste tijd, maar wist de schade in het algemeen klassement te beperken: hij viel terug naar de 19de plek algemeen. De achterstand op Pyck was nu iets meer dan een minuut, terwijl Van Ballegooien het team passeerde in het klassement met een voorsprong van bijna 30 seconden. Tijdens de laatste boucle kreeg Faes vervolgens koelingsproblemen, waardoor de motor te warm werd en de ALS regelmatig uitviel. Toch wisten ze de schade te beperken en ’s avonds reed de equipe over het finishpodium als zestiende algemeen en vierde in de standaardklasse, groep N. “We zijn erg tevreden en hebben enorm genoten. Zonder de problemen waren we wellicht tweede groep N geworden en dat geeft een goed gevoel. Voor mij is een wedstrijd als de Omloop van Vlaanderen rallyrijden zoals rallyrijden bedoeld is. Diep snijden, verschillende soorten wegdek, wisselend grip en op zaterdag maar liefst 15 klassementsproeven, geweldig,” besluit Faes.