OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het wedstrijdscenario van de Ypres Historic Rally FIA ontpopte zich tot een ware thriller. Met Didier Vanwijnsberghe, die zich uiteindelijk de beste toonde, in één van de hoofdrollen !
Ondanks het feit dat Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe met hun BDA-Ford Escort vooraf getipt werden als de grote favorieten, plaatste de Fransman Frederic Chambon (Porsche) de eerste scratch op zijn rekening. Maar vanaf de volgende proef namen Didier en Paul het commando in handen.
“Op de laatste proef in het vrijdaggedeelte, die van Dikkebus, ging ik enkele tellen vroeger over de finish dan Paul. Misschien wel een leep trucje van de Zwevegemnaar, om mij zo de leiding op te dringen om als eerste van start te moeten gaan op zaterdag. Maar het leek hoe dan ook een boeiende strijd te gaan worden in het lange en zware zaterdaggedeelte.
En zo geschiedde. Op de eerste proeven kon ik een kloof slaan, zodat ik een verschil maakte van een zeventien seconden. Niet om al victorie te kraaien, maar altijd beter voor dan achter. Tot we net voor de start van de langste klassementsproef, die van Hollebeke (28 km), met een Ford Escort zaten die weigerde te starten. Later bleek het om de benzinetoevoer te gaan. We klokten een tweetal minuten te laat in, wat omgerekend 20 strafseconden betekende. En meteen stonden we op achtervolgen aangewezen. En zeker niet gemakkelijk om dergelijke lange proef te rijden als je net voor de start uit je concentratie gehaald wordt. Toch beperkten we het verschil tot 0.6 seconde!
Ik dacht om, na de assistentie in Boezinge, alle registers open te trekken in Reninge, maar daar gaf Paul me weer een draai om de oren van een tweetal seconden. Zodat we, met nog drie proeven te rijden, 4.8 seconde achterstand telden. De volgende KP was die van Vleteren-Krombeke, een proef die me nog nooit echt goed heeft gelegen. Maar toch vocht ik met het mes tussen de tanden en kon mijn achterstand terug brengen tot 2.1 seconde. Dergelijk duel is zeker niet goed voor hartlijders !
Toen we vertrokken in Watou, zag ik plots halverwege de wagen van Polle aan de kant staan. Later bleek het om een defecte benzinepomp te gaan. Op dat moment gaat er alles door je heen. Je moet ten eerste zelf volop geconcentreerd blijven, want een fout is vlug gemaakt. Maar toch weet je dat een nieuwe zege heel dichtbij komt. Al had ik natuurlijk graag gestreden tot in de laatste meters met Lietaer. We hebben er een leuke en boeiende strijd van gemaakt. Dan geklopt worden op je waarde is zeker geen schande. Maar we klaarden de klus en ik was echt dolblij toen we over de finish in Westouter kwamen. Met een mooi bilan van 9 scratchtijden op 15 klassementsproeven ! Na 1999, 2000 en 2009 meteen een vierde deugddoende overwinning in de Ypres Historic Rally. Vooral door het feit dat we de laatste jaren te veel pech kenden in Boezinge. Dit laat alvast het beste vermoeden voor het najaar” besluit een gelukkige winnaar.

Met meer dan 40 R2's aan de start en alle Europese en Belgische Juniors die voluit voor de punten streden op de verraderlijke proeven van de 50ste Geko Ypres Rally, was het onmogelijk om vooraf een favoriet aan te duiden voor de eindzege in Klasse RC4 en voor de zege in het Junior BRC.

Na een kanonstart van Stéphane Lefebvre met zijn Peugeot 208 R2, nam Kevin Demaerschalk het commando over in R2 toen de Fransman, onder druk van de piloot uit Hoeilaart, lek reed op een steen die verborgen lag in een koord. Demaerschalk controleerde meesterlijk met veel maturiteit zijn leidersplaats, waardoor hij zaterdagavond de prestigieuze overwinning in RC4 mocht vieren. Lefebvre won nog wel de strijd in het ERC Junior Championship, maar op meer dan 2 minuten van de Belgische winnaar in het Junior BRC. Kevin Demaerschalk was trouwens de enige Belgische Junior die een scratch kon rijden in de categorie. Het waren er zelfs 6, goed voor een totale score van 26 punten.

De tweede plaats in het Junior BRC ging naar... Gino Bux, die nochtans geen rekening hield met de Belgische concurrenten: "Voor mij telde vooraf enkel de strijd in het ERC Junior Kampioenschap, omdat we maar een paar keer in België rijden. Als debutant in Ieper had ik niet gedacht mee te kunnen strijden met mijn jonge landgenoten die meer parcourskennis hebben. Ik heb in elk geval veel geleerd en vertrouwen opgedaan in de Peugeot. Op dit snelle parcours moet je durven. Ik weet nu hoe het voelt om een bocht tegen de begrenzer in vijfde te nemen!"

Guillaume Dilley reed een sterke openingsetappe. Hij stond tweede, ruim voor Gino Bux, maar op de eerste proef van de tweede etappe, Reninge, ging hij van de baan. Ook Jamie Brown waren we vrijdagavond al kwijt na een sortie en de jonge Grégoire Vankemmel liet zich ook verrassen.

De derde plaats bij de Juniors in R2 ging naar Thibault Radoux, tevens tweede in de Ford Fiesta SportTrophy, terwijl Stephen Wrigth zijn kennismaking met Ieper bekroonde met de vierde plaats. Joachim Wagemans verloor een aantal minuten toen de krik brak bij het vervangen van een lekke band, zodat er niet meer dan een vijfde plaats mogelijk was. Na een wedstrijd met twee lekke banden en een koppelingsprobleem, strandde Guillaume de Mevius op de zesde plaats. Arthur Tanghe deed bij zijn debuut in Ieper beter dan papa Claudie, die vrijdagavond met een technisch probleem moest opgeven.

Het laatste puntje "algemeen" werd verdiend door Amaury Molle, die bovendien de eindzege pakte bij de BRC Juniors in R1 na de opgave van Stijn Pacolet, die toch nog 11 punten kon scoren door zaterdag een reeks snelste tijden te klokken.

Tussenstand Junior BRC (5/8): 1. S. Pacolet 93 ptn; 2. G. Dilley 73; 3. A. Molle 61; 4. G. de Mevius 44; 5. S. Wright 43; 6. G. Bux & J. Brown 27; 8. K. Demaerschalk 26; 9. Th. Radoux 24; 10. A. Tanghe 18; 11. N. Casier 17; 12. P-J. M. Cracco 6; 13. M. Vandenberghe 4; 14. G. Vankemmel 2

In de Vechtdal Rally – in en om Hardenberg – liet rallyrijder Timo van der Marel zaterdag de Opel Adam Rallye in Nederland debuteren. Het werd een zeer geslaagde test met dit inmiddels in een aantal landen zeer populaire rallywapen van Opel.

In de 80’er jaren was Jan van der Marel, de vader van Timo, zeer succesvol in de Nederlandse rallysport en behaalde hij vier titels met Opel (Opel Ascona 400 en Opel Manta 400). Jan van der Marel twijfelde dan ook geen moment toen hem een Opel Adam R2 rally auto aangeboden werd: “Voor Timo is het belangrijk om zo veel mogelijk ervaring op te doen met verschillende auto’s om voor 2015 de juiste keuze te kunnen maken. En met de ontwikkeling van een snellere R5 rally auto bij Opel is ook dat merk voor komend seizoen een serieuze optie.” Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart gingen zaterdag in Hardenberg dan ook gemotiveerd van start en al snel leerde Van der Marel de auto kennen: “Wat een geweldig fijne motor (190 pk) ligt hier in. Dat rijdt echt heel fijn en de motor voelt heel soepel en krachtig aan,“ liet Van der Marel zich lovend uit over de Opel Adam. “Het weggedrag en de remmen voelen wel anders aan als ik gewend ben, maar we kunnen de vering en de demping op verschillende manieren snel aanpassen, dus dat is een kwestie van kilometers maken en uitproberen wat het beste past bij mijn rijstijl,” analyseerde de talentvoller rallycoureur uit Amersfoort, die bedolven werd onder de aandacht voor zijn bijzondere rallywapen in deze Vechtdal Rally.

In het licht van deelname aan de WRC rally’s van Duitsland en Spanje later dit seizoen voor het Vacansoleil Rally Sport team testte Van der Marel de DMack banden: “In het WRC mag je maar één type band gedurende de gehele rally gebruiken en daarom willen wij zo veel mogelijk kennis van die band opdoen en testten wij ook hier met die band – het is echt fantastisch hoe de banden zich houden onder extreme omstandigheden en toch voldoende grip blijven geven.” Voor navigatrice Rebecca Smart was de Vechtdal Rally ook een mooi cadeau voor haar 28e verjaardag: “Wat is er mooier dan op je verjaardag een extra rally te mogen rijden met een geweldig leuke auto als de Opel Adam?”

De Vechtdal Rally eindigde in een overwinning voor Arjen de Koning (Mitsubishi), op slechts 6 seconden gevolgd door Piet van Hoof (Mitsubishi), met Kevin Kooijman (Mitsubishi) op de derde plaats. Timo van der Marel en Rebecca Smart wonnen met de Opel Adam R2 hun klasse voor de snelle Noor Joar Andre Obrestad (Ford Fiesta).

De shakedown gisterenavond in Nieuwkerke werd door Melissa Debackere en Cindy Cokelaere nog eens aangegrepen om de Peugeot 207 S2000 aan een laatste ultieme test te onderwerpen. Een we hoorden niets dan positieve geluiden. “De nieuwe motor raakte tijdig klaar en de nodige wijzigingen werden doorgevoerd om toch maar niets aan het toeval over te laten. We konden als test wel niet deelnemen aan de rally van Wervik, maar enkele doorgevoerde testen zorgen er voor dat we in principe klaar zijn voor de start.
Het zal in deze Geko Ypres Rally zeker keihard knokken worden in de strijd om eindzege en ereplaatsen. Moesten we onze prestatie van vorig jaar kunnen herhalen, toen we als zevende finishten, zou ons dit al dik tevreden stemmen. Natuurlijk was er vorig jaar een vreemd einde, met onder andere de Peugeot van Davy Vanneste die in de vlammen opging, zodat die eindplaats wel wat gemengde gevoelens opriep.
We hopen hoe dan ook in de eerste plaats om nog eens de eindmeet te halen, gezien we dit seizoen al met flink wat pech te kampen kregen. We hadden van het Belgisch kampioenschap ons hoofddoel gemaakt, maar die ambities mochten we al na enkele rally’s opbergen. Zowel in Haspengouw, Tielt als Wallonie moesten we vroegtijdig aan de kant. Een deftig resultaat en vooral een rally zonder problemen zou ons moreel zeker een ferme boost geven naar het tweede deel van het seizoen toe.
De Geko Ypres Rally is gekend om zijn lengte, heel zwaar voor mens en mechaniek. Hopelijk zijn we van in de eerste kilometers mee met de “bende”, en er ligt een boeiende strijd in het verschiet met de nieuwe R5-wagens. Ik kreeg eventjes de kans om me de nieuwe Fiesta R5 een testritje te doen, maar wie op het Ieperse parcours in het voordeel zal zijn, is nog niet gekend. De merken staan wel 100 % achter die nieuwe R5-bolides, wat wel kan betekenen dat dit de toekomst zal zijn.”
Melissa Debackere en Cindy Cokelaere starten met nr.23

De komende dagen maakt de WK-koorts plaats voor rallygekte in Ieper en omstreken want vrijdagnamiddag start op de Grote Markt van Ieper de Geko Ypres Rally oftewel de rally van Ieper! Het wordt een feesteditie want deze wedstrijd is aan zijn 50e editie toe. Eén man slaagde erin om in Ieper 8 keer de champagne te ontkurken. Freddy Loix, de ongekroonde koning van Ieper, kan dit weekend deze wedstrijd voor een 9e keer winnen.

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels starten met hun vertrouwde ŠKODA Fabia S2000 die eerder deze week uitvoerig getest en voorbereid werd op deze klassieker. “De testen waren goed en we houden er een goed gevoel aan over” zegt Freddy Loix. “Het chassis is zo mogelijk nog beter dan vorig jaar en de motor is uitstekend. We zijn klaar voor de strijd” klinkt het vol vertrouwen uit de mond van Freddy Loix.

Co-rijder Gitsels straalt hetzelfde vertrouwen uit als zijn teammaat ook al staat hij voor een loodzware opdracht. “Mijn werk is uiteraard hetzelfde als tijdens de andere rally’s en aan het notasysteem wordt niet geraakt” zegt Johan Gitsels. “Het enige verschil met de andere rally’s is dat de nota’s hier nog gedetailleerder zijn dan bij andere wedstrijden. De klemtoon ligt op de koorden, een typisch fenomeen in Ieper. Bij het aansnijden en verlaten van zo’n koord bepaal je de snelheid van de strook achter de bocht. In zo’n koord kan je veel winnen maar ook alles verliezen want als je er lek rijdt kunnen de boeken toe. In vergelijking met andere wedstrijden zal ik in Ieper nog minder van het wegdek zien en nog meer met de neus in de nota’s zitten.”

Gelukkig bleef ik in Ieper vaak gespaard van lekke banden” weet Freddy Loix. “Toen ik hier met de Toyota won beschikten we over ATS banden. Als je lek reed kwam er meteen een mousse vrij die ervoor zorgde dat je probleemloos verder kon rijden. Ik herinner me dat ik in 2006 met de Citroën eens lek ben gereden net als in 2009 toen ik met Meeke aan het bikkelen was voor de zege. Ik moet die konijnenpoot dit weekend dus best op zak hebben.”

Loix eerste deelname dateert van 1991. Toen startte hij met een Mitsubishi Lancer met Benny Bielen als co-rijder. Loix belandde in een gracht en haalde de finish niet. De daaropvolgende jaren ging het in stijgende lijn en won Loix van 1996 tot 1999 vier jaar op rij in Ieper. Met in totaal acht zeges is de Limburger de uitgesproken topfavoriet. “Het zou belachelijk zijn dat te ontkennen” glimlacht Freddy Loix. “Het is zo en ik kan dat niet veranderen. Laat me enkele clichés gebruiken en zeggen dat elke koers gereden moet worden en zolang je niet aan de finish staat alles mogelijk is. En eigenlijk is het zo. Je bent hier nooit klaar. Als ik terugkijk naar de beginperiode en het parcours vergelijk met het huidige dan is de basis dezelfde gebleven met dat verschil dat er minder klassementsritten zijn en dat de wegen minder hobbelig geworden zijn. Dat laatste komt door onderhoudswerken die door de jaren heen zijn doorgevoerd aan de wegen. Maar de ritten blijven boeiend. Heuvelland raak je nooit beu en de Kemmel kan je altijd verrassen. Zo heeft elke rit zijn eigen karakter, zijn eigen identiteit.”

De Ford Fiesta SportTrophy zal, zoals elk jaar, een groot deel van het spektakel verzorgen in Ieper. De trouwste en populairste promotieformule in het Kampioenschap van België Rally blijft de beste leerschool om het vak te leren en de ideale oplossing voor amateurs die willen genieten van een professionele omkadering. In de Kattenstad wordt het peloton van de FFST uitgebreid met Max Vatanen, de zoon Ari Vatanen, de Wereldkampioen Rally van 1981. Natuurlijk een wereldtitel die hij veroverde met een Ford Escort...
Nadat hij in Namen de Rally van Wallonië domineerde, heeft Thibault Radoux nog een rekening te vereffenen in de Geko Ypres Rally. De jonge piloot uiit Houffalize werd de voorbije twee jaar telkens tweede. Dit jaar mikt hij resoluut op de overwinning in de FFST, naast een topresultaat in het Belgisch Junior Kampioenschap.
Adrian Fernémont, vorig jaar afwezig, komt met ambitie aan de start. Na de ereplaats die hij behaalde in Wallonië, presenteert de piloot uit Namen nieuwe kleuren in de Westhoek. Natuurlijk wil hij nog beter doen... Maar, in het peloton van twaalf deelnemers in de Trophy, bevinden zich nog een aantal kleppers. Te beginnen met Jamie Brown, die op het podium eindigde in de eerste manche, maar ook Joachim Wagemans, Nikias Priem en Arthur Tanghe.
De deelnemers aan de FFST zullen hun tijden kunnen vergelijken met de piloten van de Ford Fiesta's R2 uit het ERC Junior Kampioenschap. De Zweed Mattias Olsson en de Brit Alex Parpottas zullen vervoegd worden door Max Vatanen. De zoon van de Wereldkampioen Rally 1981, toen ook met een Ford, maakte vorig jaar kennis met het parcours in Ieper en wil dit jaar profiteren van de opgedane ervaring. Hij vormt een team met de 19-jarige Grégoire Vankemmel in de Cuckoomobile Young Rally Academy.
Het peloton van de Ford Fiesta SportTrophy is in de Westhoek bijzonder internationaal met Franse, Britse, Finse en Belgische piloten. We vermelden nog dat het reglement dit jaar voorziet dat er een bonus van 3 punten gegeven wordt aan de piloot die de meeste snelste tijden klokt in de Trophy. Met 23 punten op zijn naam, scoorde Thibault Radoux maximaal in de Rally van Wallonië: 20 punten voor de zege en 3 bonuspunten. Wie kan hem evenaren in Ieper?

Klassement FFST 2014: 1. T. Radoux 23 ptn; 2. A. Fernémont 18; 3. J. Brown 16; 4. M. Vandenberghe 15; 5. G. Van Kemmel 14; 6. W. Carton 13: 7. C. South 12; 8. K. Demaerschalk 0.

Bob de Jong trad afgelopen weekend in de voetsporen van zijn vader door voor de tweede maal de ELE Rally te winnen. Samen met navigator Kees Hagman stuurde hij zijn Mitsubishi Lancer WRC bekwaam over de 20 proeven. Uiteindelijk reed de equipe met 35 seconden voorsprong over de finishstreep, gevolgd door Jeroen Swaanen (Citroen C4 WRC) en Erik van Loon (Ford Fiesta WRC).

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni werd rondom Eindhoven en Helmond de 50ste editie van de ELE Rally verreden. Vooraan zou de strijd gaan tussen de drie mannen met de WRC’s: De Jong, Swaanen en Van Loon, die allen hun zinnen hadden gezet op de algemene overwinning.

Vrijdagavond stonden de eerste vier klassementsproeven op het programma. De Jong: “We zijn gelijk vlot gestart op de eerste proef. Het gevoel was goed, waardoor we er op de tweede proef, Somerlo, echt voor zijn gaan zitten. Somerlo ligt mij goed en het is een lange proef waar je meteen verschil kunt maken.” De Jong blijkt de juiste strategie te hebben gekozen, na de eerste twee proeven ligt hij maar liefst 16.6 seconden voor nummer twee, Jeroen Swaanen met zijn Citroen C4 WRC. Uiteindelijk plaatsten Bob en Kees na vier proeven de auto met 19.4 seconden voorsprong in het nachtpark. Op zaterdag kwamen de resterende 16 klassementsproeven aan bod. “We wilden meteen weer snel van start gaan, maar ik liet de auto afslaan en we verloren een seconde of vijf. Op de volgende proeven wist ik mij te herpakken, maar ik voelde de hete adem van Swaanen in mijn nek. Er begon een superspannend secondenduel waarbij beide partijen afwachtten wie het eerst een foutje zou maken. Ik denk dat wij mede door onze ervaring met onze auto aan het langste eind trokken. Zowel Swaanen als Van Loon rijden minder wedstrijden en hebben minder ervaring met hun WRC’s dan ik met de mijne.” Na 14 klassementsproeven bedroeg de voorsprong van De Jong en Hagman 10.6 seconden. De proef erna, Sint Oedenrode, maakte Swaanen echter een klein foutje, waardoor Bob 15 seconden cadeau kreeg. “Vanaf dat moment konden we het wat rustiger aan gaan doen en de wedstrijd consolideren, hoewel we natuurlijk wel door moesten rijden, zo groot was het gat ook alweer niet.” Uiteindelijk reed de equipe vrijdagnacht als eerste algemeen over het podium, voor Swaanen (+35.4) en Van Loon (+3:44.6).

“Ik wil via deze weg zowel Swaanen als Van Loon bedanken voor hun sportiviteit. Door miscommunicatie met mijn navigator Kees reed ik direct de hergroepering uit. Ik had daar echter tien minuten moeten wachten. Ik ontdekte mijn fout meteen en parkeerde alsnog in de hergroepering. Dit is natuurlijk niet toegestaan. Mijn concurrentie was echter zo sportief de beslissing over een eventuele straftijd aan de organisatie over te laten en het op de proeven uit te willen vechten. Ook wil ik mijn team bedanken voor het opnieuw neerzetten van een geweldige auto en mijn sponsors PM Piping en Group B voor het mogelijk maken van het rijden van deze wedstrijd,” besluit De Jong.

Dat autostal Atlantic een begrip is geworden in de Vlaamse autosportwereld, staat zeker buiten kijf. Voorzitter Danny Debruyne en secretaris Freddy Hindrykx zijn ook in de Geko Ypres Rally en de Ypres Historic Rally met een uitgebreide delegatie aanwezig. “In totaal leveren we voor de beide rally’s toch een derde van het totale deelnemersveld aan. Zeker niet min voor een club die ooit begon op kleine, provinciale basis. Bovendien hebben we ook zowat in alle geledingen sterke vertegenwoordigers, zodat het er zeker in zit dat onze leden enkele mooie klassezeges binnenrijven. En bij de Historics kunnen we zeker, zowel FIA als nationaal, aanspraak maken op iets meer...” aldus Freddy Hindryckx.
Ondanks het succes blijft Atlantic zijn eigenheid bewaren. Iedereen, van startnummer 1 tot nummer 350, wordt op dezelfde manier behandeld. “Iedereen is bij ons even welkom, iedereen wordt altijd met raad en daad bijgestaan. Onze serviceploeg, onder leiding van Jozef Willemyns, staat de twee dagen in Ieper klaar om ieder team te helpen waar en wanneer het nodig is. Onze ruime assistentiestand op het Minneplein, zal weer menig rallyliefhebber weten te bekoren. Iedereen is er van harte welkom om de vele sleutelende mecaniciens aan het werk te zien, een babbeltje te slaan met de teams of gewoon om eventjes te verpozen van de rallydrukte. Je blijft er ook steeds op de hoogte van het klassement en de laatste nieuwsjes van de Atlantic-teams.
We vinden het nog altijd spijtig dat we ook niet met een assistentiestand in Boezinge kunnen aanwezig zijn. Maar wat niet is, kan in de toekomst nog altijd komen. Maar ook deze teams volgen we van heel dichtbij op onze stand.
Hopelijk wordt het eerst en vooral een veilige rally voor iedereen, met knappe prestaties en mooie resultaten, en wie weet, enkele uitschieters van Atlantic-leden. En voor de pechvogels zouden we nu al stellen kop op, volgende keer beter ! “
De assistentiestand van autostal Atlantic is terug te vinden op het Minneplein, nabij de gevangenis. Breng hen zeker een bezoekje !!!
Deelnemende Atlantic-leden
Geko Ypres Rally:
10. Vincent Verschueren-Veronique Hostens (Citroën DS3 R5); 11. Bernd Casier-Pieter Vyncke (Ford Fiesta R5); 21. Didier Duquesne-Filip Cuvelier (Ford Fiesta R5); 33. Bert Coene-Petra de Duytsche (Mitsubishi Lancer Evo X); 34. Philip Barbier-Daniel Defever (Mitsubishi Lancer Evo IX); 35. Vincent Vermeeren-Sabine Bruyneel (Mitsubishi Lancer Evo IX); 66. Fredericq Delplace-Dominique Callens (Suzuki Swift S1600); 67. Hans Depla-Steven Caytan (Renault Clio R3); 68. Steven Dolfen-Pieter Lemahieu (Peugeot 206 RC); 73. Benoit Lacante-Christophe Dewicker (Citroën C2 R2); 74. Nichias Priem-Maxim Froyman (Ford Fiesta R2); 77. Joachim Wagemans-Jeroen Wydaeghe (Ford Fiesta R2); 78. Frederic Berville-Brian Renier (Renault Clio Ragnotti); 80. Pedro Samaey-Kristof Bultynck (Peugeot 207 R3T); 81. Joost Ghyssel-Tony Vandamme (Renault Clio R3); 96. Grégoire Vankemmel-Frank Werner (Ford Fiesta R2); 98. Patrick Deroo-Sabine Liefooghe (Renault Clio); 100. Nigel Casier-Bart Sagaert (Renault Twingo R1)
Ypres Historic Rally-FIA:
203.Paul Lietaer-Marc Noppe (Ford Escort); 204.Frederic Chambon-Patrick Milleville (Porsche 911 turbo); 205.Didier Vanwijnsberghe-Paul Snoeck (Ford Escort MKII); 207.Chris Debyser-Bjorn Depoortere (Opel Transeurope); 211. Geert Vandoorne-Filip Vandamme (Ford Escort MKI); 216.Piet Declercq-Dieter Denys (Ford escort); 217.Bart Vanhaverbeke-Denis Giraudet (Mercedes W107); 218.Edwin Degeyter-Michaël Houthoofd (Ford escort MKII); 219.Dirk Depuydt-Peter Meuleman (Ford Escort MKII); 220.Eric Clement-Vincent Despriet (Porsche 911); 221.Johan Delaere-Geert Bosschaert (BMW 2002 TI); 222.Jan Wydooghe-Joeri Dekiere (Porsche 911 SC); 223.Roland de Bargigli-Sharon Mylleville (Porsche 911); 224.Philippe Vallaeys-Bjorn Verhamme (VW Golf GTI)
Ypres Historic Rally-Nat.:
301. Tobi Vandenberghe-Bram Maes (Opel Kadett); 302. Dirk Deveux-Kris D’Alleine (Ford Escort MKII); 305. Patrick Mylleville-Nico Beernaert (Porsche 911 RS); 306. Filip Cailliau-Wouter Goudeseune (Audi Quattro); 307. Wim Decock-Kurt Ghekiere (Porsche Carrera); 308. Alain Vermeulen-Bart Ruyssen (BMW 2000 TI); 309. Jimmy McRae-Marc Vandemoortele (Opel Ascona A); 310. Thomas Vauterin-Kurt Declerck (Ford escort MKII); 311. Rik Vannieuwenhuyse-Kristof Dejonghe (Ford Escort RS); 312. Kurt Olivier-Tom Fieuw (Ford Escort MK2); 315. Frank Baert-Christoph Verhelle (Opel Kadett); 316. Bram Fonteyne-Jan verschaeve (Volvo 242); 317. Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Opel Ascona); 318. Ronny Declerck-Ruben Wostyn (Opel Ascona); 319. Jacky Vanhove-Isidoor Smets (Opel Ascona A); 321. Patrick Lievens-Filip Onraedt (Porsche 911); 322. Eric Devos-James Gruwez (Opel Ascona); 323. Etienne Verbeke-Claude Debue (Ford Escort); 327. Rudi Dekimpe-Jeroen Vanhamme (Opel Kadett); 328. Koen Verhaeghe-Nikita Wyllemet (Ford Escort MKI); 331. Christophe Lagache-Jochen Lippinois (Opel Ascona B); 333. Jurgen vanderhaeghe-Kris Durie (BMW 316); 336. Jacques Boury-Christophe Dequecker (Mercedes 190); 337. Mr.Perfect Talent-Jeannick Breyne (VW Kever 1303S); 338. Jim Lampole-Christof Duyck (Opel Ascona); 339. Jens Maes-Kurt Pauwels (Opel Ascona B); 340. Bjorn Hamiaux-Anna Vervaeke (Ford Escort MKII); 341. Franky Wallyn-Younnes Hammache (Opel Ascona); 342. Dries Tulpin-Tjorven Couvreur (Opel Ascona); 344. Wilfried Masschelein-Dirk Vandewalle (BMW 1602); 346. Geert Truyaert-Eddy Maertens (Ford Escort MKI); 347. Dominiek Kindt-Sylvia Van Heuveln (Citroën Visa 1000 Pistes); 348. Pascal Clarys-Mehdy Capoen (Opel Kadett D); 349. Stefan Dewulf-Mathieu Vandoolaeghe (VW Golf I)

Naam in het vet = Atlantic-lid.

Na een schitterende start met de overwinning in de Pinto Cup tijdens de Rallysprint van Dadizele keek het team halsreikend uit naar de rest van het seizoen. De eerstvolgende afspraak was de TBR Rally maar door een administratieve fout konden we niet starten… Aangezien er in de Pinto Cup twee “schrapresultaten” zijn was dit een spijtig voorval maar het seizoen is/was nog lang. Na de TBR Rally was het dan de beurt aan de ORC Rally te Oostrozebeke. Deze wedstrijd verliep met meerdere hoofdrolspelers voor de ereplaatsen in de Pinto Cup. Na 9 KP’s stonden 5 teams op niet minder dan 16 seconden van elkaar. Voor Kurt Olivier was de eerst plaats moeilijk haalbaar maar er werd gestart met het mes tussen de tanden voor de laatste drie proeven. Kurt reed opnieuw de snelste tijd en mathematisch lag alles nog open. Groot was dan natuurlijk de ontgoocheling toen de motor op de voorlaatste proef afsloeg en niet meer startte. Een klein elektrisch probleem gooide ons uit deze spannende finale en we moesten weer naar huis zonder punten. Nog steeds geen man over boord en kort na de ORC Rally stond al de 12 uren van Wervik op het programma. Daar schoot iedereen in de Pinto Cup weer snel uit de startblokken. Iedereen tilt elkaar naar een hoger niveau en de kameraadschap onderling groeit. Nu al kunnen we zeggen dat de Pinto Cup een zeer geslaagd initiatief is! Na de eerste 3 KP’s stond alles opnieuw zeer dicht bij elkaar, met Kurt Olivier aan de leiding, 3 seconden voor op Roelens, nipt gevolgd door Van Nieuwnhuyze, maar net voor de 4de KP viel de motor opnieuw stil en waren we opnieuw gedwongen tot opgave .
De snelheid is zeker aanwezig, de samenwerking tussen Kurt en de “nieuwe” co-piloot Jasper loopt ook gesmeerd maar rallysport is nu eenmaal een sport die afhankelijk is van techniek. In het verleden moesten we al door dergelijke periodes en ook nu zijn we ervan overtuigd dat de oplossing zal gevonden worden en dat we deze – mindere - pagina snel kunnen omslaan.
Komend weekend staat al de volgende rally op het programma. Nu is het nog eens de beurt aan Tom Fieuw om de nota’s te lezen voor Kurt in de Ypres Historic Rally. Er zal gereden worden in de configuratie van 2013 waar het team in hun 50ste wedstrijd samen een schitterend resultaat boekte en als 10de algemeen over het podium mocht. Doelstelling is – net als in de vorige deelnames te Ieper – foutloos rijden aan een strak tempo en we zien wel waar we daarmee komen. We starten in het Nationaal gedeelte met nummer 312.

De Geko Ypres Rally viert zijn 50ste jubileum, maar ook voor Jeannick Breyne wordt het een feestelijke editie. De Ieperling staat immers voor de 30ste keer op rij aan de start van de Ypres Rally. Het mooie avontuur begon in 1985 als copiloot van Omer Saelens. Het duo behaalde meteen een 14de plaats algemeen met een Opel Manta. Breyne behaalde twee keer een 10de plaats in zijn thuisrally, in 1989 met Saelens en in 1999 met Geert Beauprez. De copiloot reed zelf ook twee keer als piloot de 24U van Ieper, in 1992 en 1993, met zelfs een zege in N3 als bewijs dat hij zich zeker niet belachelijk maakte. Na 25 deelnames in de moderne wedstrijd, start Jeannick dit jaar voor de vijfde keer in Historic met de VW Kever van Mr. Perfect Talent.

Ook Alain Vermeulen had, net zoals Vanneste, Casier en Verschueren bij de moderne, Wervik voorzien als een grote test voor Ieper. Maar van in de eerste kilometers nam hij de leiding in de Geko Rally van Wervik en niemand kon hem deze nog afpakken. “Eerlijkheidshalve had ik misschien wel wat meer tegenstand verwacht. Maar het feit is dat de BMW optimaal draaide en we dus vol vertrouwen naar de Ypres Historic Rally kunnen trekken” reageerde de Poperingse garagist na afloop. Patrick Mylleville bleef lange tijd in het kielzog van Vermeulen, maar in de laatste ronde verloor hij anderhalve minuut door een lekke band op Kruiseke. Wat zorgde voor een terugval naar de vierde plaats. Voor de Zonnebeeknaar was het mentaal ook moeilijk, gezien zoon Sander, als co van Rik Vannieuwenhuyse (Ford Escort), zwaar crashte en naar het ziekenhuis werd overgebracht. Gelukkig zonder veel erg.
De strijd om de tweede plaats bleef tot de laatste meters heel spannend. Uiteindelijk haalde Bram Fonteyne het met de Volvo 242 in een pure secondenslag van Geert Glorieux (BMW). Patrick Lievens sloot met de Porsche de top-vijf af.

Na enkele jaren afwezigheid in de VAS Rally's besloten we om dit weekend aan de start te komen in de sterk bezette Geko Rally van Wervik. De startlijst oogde alvast indrukwekkend, daar er velen kwamen testen voor de rally van Ieper komend weekend.

Voor de wedstrijd kochten we nog enkele 2de hands slicks, zodat we er s'morgens met volle moed konden invliegen. Helaas bleken deze een te zachte zijkant te hebben waardoor in snelle situaties de auto onstabiel werd. Hiermee verloren we toch snel een 30sec op de eerste 3 proeven.

Na 3 proeven aftasten en er het beste van maken konden we terugkeren naar service. Dit op een 14e plaats algemeen, onze oude banden terug gemonteerd en met het mes tussen de tanden vertrekken. Dit resulteerde meteen in een 7e tijd. Zo klommen we stilletjes op in het klassement. De tweede ronde werd afgesloten op een 9e plaats.

De derde ronde bleven we een stevig tempo aanhouden om zo op te klimmen naar een 8e plaats. We besloten om onze plaats veilig te houden om zo op een 7e plaats algemeen te eindigen.

Doordat Casier en Verschueren in het oog als testsessie na elke proef service gedaan hebben, werden deze dan uiteindelijk niet opgenomen in het klassement. Zo mochten we nog 2 trapjes hoger naar een 5de plaats algemeen.

Jammer van de 30sec s'morgens, anders was dit een 4de plaats. Maar tot onze grootste verbazing werden we toch op het podium gevraagd om onze beker af te halen van 3e algemeen... Door een of andere reden kwamen de buitenlandse teams niet in aanmerking voor de bekers. Dit achter Van Parijs en Vanneste!

We kunnen terugblikken op een geslaagde rally, met 3 verschillende uitslagen.

Waarom opteer je voor de Ypres Historic Rally?
Dat gaat terug naar de dag waarop ik besliste om rally te gaan rijden, zo een kleine 2 jaar geleden. Van kleins af aan was ik grote supporter van mijn vader Piet in de autosportwereld. Hij reed toen bijna voornamelijk met historic wagens. zo heb ik dus de voorliefde beginnen krijgen voor het historic circus.. ik ging er toen ook vanuit dat een oude auto leren besturen een goed begin kon zijn in mijn leerproces. Wel moet ik zeggen dat de nieuwsgierigheid nr de moderne groter en groter wordt. Dus het verlangen om eens met een moderne wagen aan de start te staan komt steeds meer opdraven, wie weet voor de toekomst..

Ieper betekent een hoog tempo van veel en vaak lange kp's. Hoe kijk je daar naar toe?
Wat betreft de lange kp’s is dit ook nieuw voor mij, alhoewel ik vorig jaar wel al Tielt en de Omloop heb gereden. Maar toch heb ik een sterk vermoeden dat Ieper nog van een ander kaliber is. Veel verborgen gevaren en de concentratie hoog kunnen houden lijkt mij niet zo evident.
Wat betreft het hoge tempo dat zien we dan wel op de dag zelf hoe het vlot..
Het is wel een feit dat ik zal moeten leren om een constante te rijden, wat in mijn vorige rally's niet zo het geval was..

Wat verwacht je van de eerste deelname aan deze rally?
Zoals praktisch iedereen is mijn eerste doel toch de eindmeet overschrijden, en dit wordt al een heuse opdracht denk ik. Het tweede doel is dan voornamelijk veel bijleren, terug een volgende stap zetten in mijn leerfases. Het blijft natuurlijk een koers dus zullen we zeker ook proberen een mooi tempo aan te houden

Wie is jouw favoriet FIA & nationaal?
Bij de fia gaat mijn voorkeur uit naar de snor ofte Paul Lietaer. Wat die kan is gewoon een droom voor mij, alhoewel Didier Vanwijnsberghe ook bij de pinken zal zijn om naar de eerste plaats te proberen te fietsen. En ik zag Stouf ook op de lijst pronken, die kan ook wel het een en ander achter het stuur van een rallywagen.
Bij de nationale ligt het net iets anders en is het wat moeilijker om er zo maar een naam op te plakken. Maar Glenn Janssens is al lang op zoek naar een zege in Ieper. Vergeet echter nooit Tobi Vandenberghe, die op het einde van de race altijd wel komt kijken hoe het zit vooraan.

Twintig proeven lang streden afgelopen weekend 77 deelnemers om het eremetaal tijdens de ELE Rally rondom Helmond en Eindhoven. Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam stonden eveneens aan de start. Ondanks enkele problemen wist de equipe als 6de algemeen en 2de groep N met hun Mitsubishi Lancer Evo IX over het finishpodium te rijden. Een prachtig resultaat tijdens de thuiswedstrijd van het Reuselse team.

Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni stond de 50ste editie van de ELE Rally op het programma. Samen met zijn navigator Christiaan van der Rijsen stond Johan Faes aan de start voor de strijd om de zege in de standaardklasse, groep N. Het zou geen makkelijke opgave worden. Johan Faes voor de wedstrijd: “De ELE Rally is een mooi evenement en typisch eentje die op het podium pas afgelopen is. Doordat het een wedstrijd is die een aanslag doet op je uithoudingsvermogen en daarmee concentratie, gebeurt er de laatste proeven vaak nog veel. Het deelnemersveld is bovendien erg sterk. Wij gaan er in ieder geval, zoals altijd, weer voor.”

Op vrijdagavond kregen de deelnemers vier klassementsproeven voorgeschoteld. Johan en Christiaan noteerden op alle vier de proeven een tweede tijd in de groep N, achter Piet van Hoof met zijn snellere Evo X. Na die vier proeven kon de equipe hun Lancer Evo IX vrijdagnacht bovendien met een voorlopige zesde positie algemeen in het nachtpark plaatsen. Zaterdag stonden de resterende 16 proeven op het programma. Hoewel de vrijdag probleemloos verliep, kreeg de equipe op zaterdag met wat probleempjes te kampen. “De vermoeidheid begon mij op een gegeven moment parten te spelen. Zaterdagmiddag kreeg ik een dipje waardoor de tijden wat minder snel werden. Vervolgens maakte ik ook nog een foutje op de tweede keer dat we Berkendonk reden, wat veel tijd kostte. Toen op proef Spoordonk vlak na de start de motorkap openvloog, was het feest compleet. De voorruit brak en dat had weer tot gevolg dat ik een bocht miste op proef 13, Wintelre. We reden rechtsachter lek en hebben de halve proef met een lekke band gereden. Daardoor kelderden we verder naar de negende positie algemeen. Gelukkig was de marge op nummer drie in de groep N, Van Ballegooien met zijn Evo X, groot genoeg om hem voor te blijven.” De equipe liet zich niet kisten en bleef vechten voor goede tijden. Uiteindelijk behaalden ze na 20 proeven de eindstreep met een 6de plek algemeen en 2de plek in de groep N op zak. Faes: “Ook anderen hadden zo hun problemen, waardoor we de 6de plek van de vrijdagavond weer wisten te heroveren. Piet van Hoof (Evo X) was een maatje te groot, maar we zijn dik tevreden met onze tweede plek in de standaardklasse. Ik wil overigens het team via deze weg bedanken voor de geweldige service. Ze wisten onze voorruit te vervangen binnen de servicetijd van 30 minuten, daar kunnen de bekende ruitreparateurs nog wat van leren.”