OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De winst is binnen voor Kris Princen. Hij won voor de tweede keer de rally van de Condroz en was de beste voor Kris Meeke.

Kris Princen won al eens in 2006 en schreef nu de rally van de Condroz voor de tweede keer op zijn naam. Hij startte op zondagmorgen met een minieme voorsprong - minder dan 7 seconden - op Kris Meeke. De rijder uit St-Truiden ging perfect om met de druk en won in de Subaru Impreza WRC met 38"7 voorsprong op de Citroën DS3 R5 van Kris Meeke. De 3de plaats kwam toe aan Freddy Loix (Skoda Fabia S2000) voor Eric Cunin (Skoda Fabia WRC) en Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16 R5).

In het nog officieuze klassement zien we vervolgens David Bonjean (Citroën Xsara WRC), Xavier Baugnet (Ford Fiesta R5), Jean-Pierre Vandewauwer (Porsche 997), Davy Vanneste (Ford Fiesta R5) en Neil Simpson (Skoda Fabia S2000).

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) starten aanstaande zaterdag in de Condroz rally, de slotwedstrijd van het Belgisch kampioenschap. Het is de eerste wedstrijd sinds het duo de titel won in de Omloop van Vlaanderen begin september.

Ik ben blij dat we hier kunnen starten” zegt Freddy Loix. “Na de Omloop van Vlaanderen hebben we de koppen bij elkaar gestoken en bleek dat het budget voor een groot stuk op geconsumeerd was. ‘With a little help of our friends’, iedereen heeft een extra inspanning gedaan, kunnen we nu toch starten in deze wedstrijd. De Condroz rally is een fantastische wedstrijd met een zeer enthousiast publiek. Er heerst altijd een fantastische sfeer en na de wedstrijd begint het verlof” knipoogt Freddy Loix die vorig jaar deze wedstrijd aan zich moest laten voorbijgaan. “Enkele weken voor de Condroz brandde mijn rallywagen, die toen verhuurd was aan een andere rijder, helemaal uit. Omdat ik toen in zo’n korte tijdspanne geen evenwaardig alternatief kon vinden besloot ik toen om niet te starten.”

Net zoals dat in de rally’s van Ieper, Wallonië en Haspengouw het geval is heeft ook deze wedstrijd een eigen, typisch parcours. “Er zijn nog prachtige passages in deze wedstrijd maar toch vind ik dat de Condroz beetje bij beetje zijn eigen identiteit verliest en dat betreur ik enorm” zegt Johan Gitsels. “Eén van de moeilijkheden van deze wedstrijd is het verschil in ondergrond. Beton, aarde, kasseien en asfalt wisselen elkaar af. En in asfalt heb je nog verschillende gradaties. Het slechte, versleten asfalt is niet meer terug te vinden in het parcours. Enerzijds omdat het hersteld werd, anderzijds omdat de klassementsritten zodanig aangepast zijn dat die stukken er niet meer in zitten. In de klassementsrit van Wanze is er een brede weg van bijna één kilometer met een flauwe bocht. Dat speelt in ons nadeel maar dat haalt ook de moeilijkheidsgraad naar beneden en dat vind ik bijzonder jammer.”

De titel is op zak voor Loix en Gitsels maar dat neemt niet weg dat het duo bijzonder gemotiveerd aan de start zal komen. “Mijn ambitie is om als eerste Super 2000 en R5 te eindigen” aldus Freddy Loix. “Dat lijkt me al een hele opdracht want de R5 wagens zijn bijzonder snel. In eerste instantie kijk ik uit naar Cedric Cherain die aan een knap seizoen bezig is. Op het snelle parcours wordt hij de referentie. En dan is er ook nog Kris Meeke die zijn WRC inruilt voor een R5. In 2009 waren we teamgenoten en was er het intense duel in de rally van Ieper. Toen trok ik aan het kortste eind, nu wil ik de rollen omdraaien.”

Het wordt geen gemakkelijke klus. Ik weet niet of het podium haalbaar is” zegt Johan Gitsels. “De organisatie is erin geslaagd om een sterk deelnemersveld samen te stellen en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Ex-wereldkampioen Petter Solberg, ex-IRC kampioen en huidig WK rijder Kris Meeke zijn maar enkele namen. Daarnaast zijn er ook nog Kris Princen, Cedric Cherain en nog enkele meer. Het wordt knokken en dat is fijn.”

Het weer speelt altijd een cruciale rol in de Condroz rally. Bij regenweer liggen de landbouwwegen er vaak spekglad bij. De weergoden voorspellen echter geen herfstweer maar warme temperaturen. “Dat is een nadeel voor ons want de Condroz rally wordt gereden op een snel parcours” zegt Freddy Loix. “Regen en modder zijn in ons voordeel want dan kunnen we het gebrek aan kracht compenseren met onze ervaring. We zijn misschien iets minder snel maar onze ŠKODA Fabia S2000 is bijzonder betrouwbaar. De rally van Ieper is ook een snelle wedstrijd en toch hebben we daar ook dit jaar gewonnen. De prijzen worden aan de meet uitgedeeld.”

Adrian Fernémont en Thibault Radoux staan perfect gelijk in de tussenstand voor ze zaterdagochtend aan de 22 klassementsproeven en de 243 km van deze Condroz Rally beginnen. Dit jaar zal er tijdens de grote finale van de Ford Fiesta SportTrophy 2014 niet gerekend moeten worden of een schrapresultaat in het achterhoofd gehouden moeten worden: wie voor de andere eindigt is kampioen…

De promotieformule van Ford bestaat al vijftien jaar. De naam van de eindwinnaar was meestal nog niet gekend voor de slotwedstrijd, maar zelden was de strijd zo spannend als dit jaar in de Ford Fiesta SportTrophy. In de Condroz Rally zullen de twee titelkandidaten voluit moeten gaan, want de inzet is groot: een wedstrijd naar keuze in het Wereldkampioenschap Rally met een Ford Fiesta R2.

Met elk twee overwinningen en een tweede plaats, maar ook elk een opgave, moeten Thibault Radoux en Adrian Fernémont niet rekenen langs de Maas: de winnaar wordt kampioen. Na overwinningen in Ieper en Roeselare gaat Adrian Fernémont misschien met een klein voordeel van start. De piloot uit Namen eindigde vorig jaar immers tweede in de Trophy in Hoei achter Timo Van der Marel, maar in de East Belgian Rally moest hij opgeven.

Thibault Radoux weet wat hem te doen staat in de Condroz. Vorig jaar was hij niet van de partij in Hoei, maar hij was altijd snel in de finale van het Kampioenschap van België. In 2012 stond hij aan de leiding toen hij moest opgeven. De piloot uit Houffalize komt met vertrouwen aan de start na zijn overtuigende zege in de FFST in St-Vith, maar in de Omloop van Vlaanderen viel hij vroegtijdig uit.

Jamie Brown, momenteel vierde in de Trophy, is uitgeteld voor de titel, maar met zijn terreinkennis kan hij wel een gooi doen naar een podiumplaats in de FFST 2014. De jonge Brit neemt het onder andere op tegen Geoffrey Collard, de vijftiende piloot die dit seizoen deelneemt aan de Trophy.

Andere Fiesta’s R2 die buiten de Trophy rijden mikken op een topresultaat in categorie RC4, terwijl Harry Hérion aan de start komt met een Ford Fiesta R200. Alle volgers en de verantwoordelijken van de Ford Fiesta Sport Trophy zullen natuurlijk de prestaties van Xavier Baugnet op de voet volgen. De tweevoudige winnaar van de Trophy, in 2008 en 2012, maakt zijn debuut met een vierwielaandrijver aan het stuur van de Ford Fiesta R5 van TeamFloral, een wagen waarmee Jean-Philippe Radoux, de vader van Thibault, afgelopen weekend knap 10de werd in de Rallye du Valais in het Europees kampioenschap.

Klassement FFST 2014:

1. A. Fernémont & T. Radoux 64 pts; 2. W. Carton 41; 3. J. Brown 34; 4. B. Deruyter 18; 5. F. Perneel 16; 6. M. Vandenberghe & J. Wagemans 15; 9. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 11. M. Vatanen 13; 12. C. South 12; etc.

Gladde klassementsproeven, snelle afwisselingen, dorpjes, donkerproeven: de Condroz Rallye komend weekend bevat alle elementen om het tot een fantastische wedstrijd te maken. Het FABORY Rallyteam, met rijder Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen, staat er voor het eerst aan de start. Doel: de wedstrijd leren kennen en de Mitsubishi Lancer Evo 9 heelhuids naar de finish brengen.

De Condroz Rally wordt op 1 en 2 november rondom Huy verreden en is een van mooiste rally’s van België. Deze wedstrijd stond al lang op het verlanglijstje van Johan Faes: “Ik heb er nog nooit gereden, maar ben er al wel eens als toeschouwer geweest. Het is een schitterend evenement. De Condroz staat bekend als een wedstrijd waar je bij je eerste deelname vooral moet zorgen dat je op de weg blijft en de proeven beter leert kennen. Een hoog resultaat is dan erg moeilijk te behalen, hier heb je veel ervaring en wedstrijdkennis nodig.” Het team heeft afgelopen weekend al kunnen verkennen en genoten van de speciale klassementsproeven: “De proeven zijn zeer afwisselend. Het ene moment erg kort en technisch, het volgende moment weer erg snel. Het is bovendien, ook door de tijd van het jaar, behoorlijk glad. Deze rally is niet te vergelijken met één specifieke andere wedstrijd. Elke proef heeft wel iets van een andere rally. Een geweldige mix dus.” Over zijn doelstelling vooraf is Faes duidelijk: “Ik heb hier geen enkele ambitie. We willen de wedstrijd leren kennen. Echt hard gaan is iets voor de volgende edities. Mocht het allemaal meezitten, dan zal ik niet schromen om door te rijden. Maar niet ten koste van alles.”

Zaterdag 1 november om 08.30 uur rijdt de eerste deelnemer over het startpodium in Huy. Met startnummer 64 op de deuren van de blauwwitte Mitsubishi Lancer Evo 9 volgen Faes en Van der Rijsen een dik uur later. Die dag worden er veertien klassementsproeven verreden, waarvan de laatste vier in het donker. Rond 21.30 uur parkeert de eerste deelnemer zijn auto in het nachtpark. Zondag volgen de resterende acht proeven. De eerste equipe start opnieuw om 08.30 uur en rond 16.00 uur weten we wie de wedstrijd op zijn naam heeft gezet. “Dit is een erg speciaal evenement. Het feit dat er 149 deelnemers aan de start staan, waaronder grote namen als Petter Solberg en Kris Meeke, zegt al genoeg. We kijken er enorm naar uit om ons prachtige seizoen in stijl in België af te sluiten. Het wordt sowieso genieten,” besluit Van der Rijsen.

Kijk voor meer informatie op www.condrozrally.be. Tijdens de wedstrijd vindt u daar eveneens een live streaming!

Dit weekend wordt in Hoei het Belgian Rally Championship 2014 afgesloten met de Condroz Rally. Het startveld oogt indrukwekkend, met onder andere Petter Solberg en Kris Meeke aan de start. Hermen Kobus en Erik de Wild maken hun debuut in de Condroz Rally. Ze staan voor de start op de derde plaats in het Kampioenschap van België, maar ze zullen hun kansen op de titel van vice-kampioen niet verdedigen met hun snelle Ford Fiesta Super 2000. Dit weekend komt Hermen aan de start met de Ford Fiesta... R2 die zijn broer Gert-Jan bestuurde in de East Belgian Rally.

"We hebben de Fiesta Super 2000 verkocht en we willen niet het risico nemen de wagen stuk te rijden in de Condroz. Maar, ik wil wel aan de start komen, want ik heb de Condroz Rally nog nooit gereden en de ervaring kan zeker nuttig zijn in de toekomst. Daarom gaan we rijden met de Fiesta R2. Misschien kan ik door punten in de klasse alsnog kans maken op de tweede plaats in het kampioenschap, zoals Cédric Cherain ook punten scoorde in de Sezoensrally. In elk geval is het beter om met de R2 te rijden dan helemaal niet van start te gaan," vertelt Hermen.

Wat de toekomst brengt, daar kan Hermen nog geen uitsluitsel over geven. "Natuurlijk willen we overstappen naar een R5. Met onze Fiesta S2000 konden we dit jaar niet meer opboksen tegen de R5's. We moesten echt elke meter op en over de limiet aanvallen om in de buurt te blijven. Een R5 is de toekomst, maar we gaan eerst de markt analyseren voor we een keuze maken. Het zou voorlopig wel eens mijn laatste wedstrijd in het BRC kunnen zijn, maar ik kan je wel vertellen dat ik enorm heb genoten van de fantastische sfeer tussen de piloten en met de fans in het Belgisch kampioenschap. Van Freddy Loix heb ik veel geleerd en tips gekregen, terwijl het altijd een spannende strijd was in onze categorie met Cherain, Verschueren, Melissa, Vanneste... Aan competitie geen gebrek!"

Dit weekend zal Hermen niet alleen het parcours van de Condroz ontdekken, maar ook de Fiesta R2. "De proeven lijken me erg verraderlijk. Het is een combinatie van Haspengouw, de Wallonie en de East Belgian Rally. Heel gevarieerd, maar vooral superglad. Met 11 verschillende proeven, hadden we heel wat te verwerken tijdens de verkenningen. Rijden met een voortrekker is enige tijd geleden, maar ervaring heb ik wel. Ik ben destijds begonnen in een Mitsubishi Colt en ik werd Nederlands F2-kampioen met de Renault Clio, waarmee ik ook enkele mooie resultaten behaalde in België, maar de Fiesta R2 is toch een stuk minder snel dan de Clio. Ik weet echt niet wat ik kan verwachten, want ik start ook op Pirelli's omdat Kumho geen 16"-banden ter beschikking heeft. Er zijn dus heel wat onbekende elementen, zodat ik rustig van start zal gaan. Toch wil ik me graag meten met de snelste jongens in R2."

Of ze nu rijden in de categorie RC2, RC3 of NCM, de 'voorwieltrekkers' maken deel uit van de show in deze 41ste Rally van de Condroz, zeker als ze in de handen zijn van een groepje heethoofden die allemaal vastbesloten zijn om te winnen! Het zal er hevig aan toe gaan!
Peugeot 208, Citroën DS3, Ford Fiesta, Fiat Punto, Renault Clio, Twingo en Skoda Fabia. Het aandeel van voorwielaangedreven wagens in ons nationaal rallylandschap is groot. Dat zal in de Condroz niet anders zijn en er kondigt zich een hevige strijd aan.

Toegegeven, ze komen niet allemaal uit binnen dezelfde categorie en ze behoren niet allemaal automatisch tot dezelfde generatie… Maar de Peugeot 208 R2, Renault Clio en Twingo R1 en R2, Ford Fiesta R2, Citroën DS3 R3 en C2-R2, Skoda Fabia R2, Opel Adam of nog de Fiat Punto en Honda Civic hebben in alle geval minsten twee zaken gemeen: het zijn voorwielaangedreven wagens en ze zijn in handen van een bende rally-gekke rijders die verbazende evenwichtskunstenaars zijn. De jongsten onder hen azen daarenboven nog op de titel binnen de Juniors, en de bezitters van een Peugeot strijden nog om de roem in de Trophy die is voorbehouden aan de 208 R2. De Peugeot 208 R2,onder andere die toevertrouwd aan Guillaume Dilley, lijkt het gedoodverfde wapen om de nationale  titel bij de Juniors te veroveren. Maar ook RACB National Team rijder Gino Bux,  Guillaume de Mévius, David Croes en Stephen Wright beschikken over deze machine. In de klasse R2 houdt iedereen argwanend de lokale held Jean-Louis Boesmans (Renault Twingo) in het oog, maar ook de vedetten van de Ford Fiesta SportTrophy, Adrian Fernemont, Thibault Radoux en Jamie Brown, evenals de vrijbuiters die voor de Skoda Fabia kozen, zoals de kampioen van de Federatie Brussel-Wallonië, Julien Delleuse. En dan is er nog de Opel Adam van Romain Delhez.

De rijders op de Citroën DS3 R3 zitten dikwijls eenzaam in hun klasse, maar zullen deze keer wel gezelschap krijgen. Kevin Demaerschalk (terug op de Citroën) en Armand Fumal zullen inderdaad weerwerk bieden aan Cédric De Cecco, Ghislain de Mévius en Manu Canal-Robles, die allen met de nieuwe Renault Clio R3T aantreden. Die Clio R3T toonde al zijn enorm potentieel bij zijn eerste verschijningen zowel in België als in het buitenland. Scheidsrechters binnen deze strijd worden Didier Bosseloir (Honda Civic Type-R) en Etienne Monfort (Renault Clio Maxi). Stijn Pacolet en Amaury Molle (Renault Twingo) zullen onder elkaar uitmaken wie er wint in de klasse R1 en wie er met de zilveren medaille naar huis gaat in het Junior kampioenschap.

En we vergeten zeker niet de vele oudere, maar nog steeds krachtige wagens die zich zonder twijfel zullen komen tonen in de voorste gelederen. We denken dan aan de Citroën Saxo kitcar van Jérémy Princen, de Skoda Felicia kitcar van Frédéric Jamoulle en natuurlijk die duivelse Fiat Punto van Stephan Hermann. Eén ding is zeker: om de titel van “koning van de voorwieltrekkers” zal fel worden gestreden op de klassementsproeven van de Condroz

Tussen de laatst binnengelopen inschrijvingsformulieren bij de MC Huy, vinden we die van Xavier Baugnet op een... Ford Fiesta R5 en die van Kris Princen en Chris Van Woensel op hun vertrouwde Subaru Impreza’s.
De aangename verrassing is Xavier Baugnet in de Condroz Rally op een Ford Fiesta R5. Trouwens, Kris Princen en Chris Van Woensel bevestigden hun deelname op hun Subaru Impreza WRC’s, de wagens die ze al heel het seizoen hebben ingezet.

De klasse RC2 kondigt zich steeds meer aan als de klasse van de toekomst voor de Belgische wedstrijden. In de Condroz krijgen we daarin een bijkomende deelnemer. Xavier Baugnet heeft zich daadwerkelijk ingeschreven aan het stuur van een Ford Fiesta R5! Hij zal zich eerst moeten vertrouwd maken met de gebruiksaanwijzing van de wagen, dat is zeker, maar de lokale rijder toonde in het verleden al bij diverse gelegenheden dat hij zich zeer goed kan aanpassen. Zijn terreinkennis zal een belangrijke troef vormen. We kijken er in alle geval naar uit om hem in actie te zien tegen een Freddy Loix (Skoda Fabia S2000), Cédric Cherain (ook op Ford Fiesta R5), Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16 R5) en Vincent Verschueren (Citroën DS3 R5), allen referenties in deze klasse RC2 in volle expansie. Het is tevens de klasse, herhalen we het nogmaals, die in de Condroz een zekere Kris Meeke ontvangt, wiens Citroën DS3 R5 hoog zou moeten eindigen in het algemene klassement. En tenslotte willen we nog vermelden dat er in allerlaatste instantie nog een bijkomende R5 zou kunnen ingeschreven worden, “wait and see” zegt men dan...

Trouwens,  de MC Huy ontving van Kris Princen (Subaru Impreza WRC S12B) en Chris Van Woensel (Subaru Impreza S5), twee vaste waarden in het kampioenschap,  hun deelname. We herinneren er u graag aan dat de eerstgenoemde vier overwinningen behaalde dit seizoen en dat hij er van droomt in schoonheid af te sluiten aan de oevers van de Maas. Maar zijn taak zal niet gemakkelijk worden, dat is het minste dat we kunnen zeggen, want er neemt ook een Noor deel die vastbesloten is hard toe te slaan voor zijn eerste deelname aan een Belgische rally.

Zondagmorgen 12 oktober, de datum dat er terug een wedstrijd was voor de al ondertussen 6de manche van het FORD PINTO Cup kampioenschap.

Nog voor de start van KP1 was de mist al zo goed als opgetrokken en konden de piloten zich opmaken voor wat alweer een zeer spannende wedstrijd zou worden, want met nog 2 rally’s voor de boeg konden nog 3 piloten het kampioenschap winnen. Catteeuw trok meteen alle registers open en klokte een besttijd van 9m18s. 18sec voorsprong op Van Wanseele die er opnieuw bij was hier in Koekelare, ook Roelens was terug van de partij met een 3de tijd gevolgd door de andere titel kandidaat Nemegheer die al 20 sec moest toegeven op Catteeuw, Verhaeghe kwam als 5de over de streep.

Met deze tijden konden de piloten naar proef 2, die van Houthulst. Op deze KP behaalde Roelens de besttijd van 8m 8sec. gevolgd door Nemegheer. Catteeuw kon de proef niet afwerken door een sortie van een deelnemer die voor hem startte en kreeg hier een normtijd, de KP werd overigens geannuleerd en voor de rest van de rally ingekort.

Op Kp3 kon iedereen terug op snelheid de finish halen en was het opnieuw Roelens met een besttijd voor Nemegheer, op die manier probeerden de 2 piloten van Andes Motorsport stillaan de achterstand op Catteeuw terug goed te maken. Catteeuw liet overigens de 3de tijd noteren en Van Wanseele probeerde in het zog te blijven van de 3 kemphanen en liet op een paar sec. na een heel mooie 4de tijd noteren, Verhaeghe liet een 5de tijd noteren maar kon toch terug een goede zaak doen voor het kampioenschap, want bij een 5de plaats (goed voor 21 Punten) en een goede Powerstage kon hij een slechter resultaat (20Punten) van de ORC Rally wissen.

Aan hetzelfde tempo werd ook KP 4 verreden en werd de voorsprong van 18 sec die Catteeuw had genomen op KP1 gereduceerd naar 6 sec. Nemegheer volgde op 17 sec. Van Wanseele op 26sec en Verhaeghe K op 1m.49sec.

De Piloten konden allen zonder noemenswaardige problemen de service bereiken en zich klaarmaken voor ronde 2.

Catteeuw nam die proef voor zijn rekening voor Roelens. Nemegheer gaf hier 10 sec prijs op Catteeuw en volgde op 27 sec van de leider maar Nemegheer gaf zich nog niet gewonnen. Van Wanseele klokte opnieuw af op plaats 4 en Verhaeghe op plaats 5.

Terug richting Houthulst nu voor een ingekorte versie en daar klokte Van Wanseele samen met Nemegheer de besttijd. Roelens klokte 2 sec later af maar de meeste verrassing kwam van Catteeuw, hij moest hier 15 sec prijs geven en liet zo niet alleen Roelens de nieuwe leider worden maar ook titel kandidaat Nemegheer kwam terug op 14 sec. en was alles terug mogelijk halfweg deze wedstrijd.

Op KP De Mokker bleek ook hier terug dat Roelens meer wilde en klokte nog maar eens een besttijd, Nemegheer wou terug aansluiting voelen met Catteeuw en klokt een 2de tijd ook Van Wanseele zat in het goede ritme met een zeer verdienstelijke 3de tijd maar het was opnieuw Catteeuw die wat aansluiting verloor. Voor Verhaeghe was al lang duidelijk dat de wagen hier veilig thuis brengen de opdracht was. Stiekem hoopte Verhaeghe dat Roelens de overwinning voor zijn rekening zou nemen, want zoals eerder hierboven vermeld bij winst of 2de plaats van één van de ondertussen duellerende Catteeuw – Nemegheer kwamen deze 2 heren volledig terug in aanmerking kampioenschap.

Ook KP8 was te snel voor Catteeuw die opnieuw genoegen mocht nemen met een 4 de tijd. Roelens reed een kanontijd van 2m50sec. Nemegheer gaf 3 sec prijs en Van Wanseele volgde op 5 sec.

Roelens mocht zo na de service met een voorsprong van 18 sec op Catteeuw aan de laatste ronde beginnen. Nemegheer kwam terug tot 4 sec van Catteeuw. Van Wanseele volgde op 14 sec en Verhaeghe op plaats 5.

Met deze voorsprong wou Roelens na zijn zege in de ORC nog eens bevestigen maar het noodlot sloeg toe met opgave tot gevolg, zo kwam Catteeuw terug aan de leiding maar met de scratch van Nemegheer had hij zijn achterstand van op KP1 zo goed als volledig weggewerkt. Catteeuw wou zich niet zomaar gewonnen geven maar meer dan een 2de tijd zat er niet in. Van Wanseele bleef doorgaan op zijn tempo van ronde 2, door de opgave van Roelens schoof iedereen dus een plaatsje op.

De donkere wolken kwamen stilaan dichterbij maar alles bleef droog. Op KP Houthulst gaat ook hier de besttijd terug naar Nemegheer en met nog 2 korte proeven in het verschiet in Koekelare neemt hij een bonus van 3 sec.

De 2de tijd gaat naar Van Wanseele, samen met Catteeuw geven ze 4 sec toe.

Alle ogen waren nu gericht naar boven want er begon regen te vallen over Koekelare. Een rempunt missen was het laatste wat de heren wilden. Nemegheer liet zich niet van de wijs brengen en deed wat hij moest doen met een besttijd gevolgd door Van Wanseele op 5 sec en Catteeuw geeft 1 sec prijs op een 3de plaats.

Met nog enkel de Powerstage voor de boeg gaat Van Wanseele als 1ste van start en kan hij hier onrechtstreeks roet in het eten gooien voor de 3 over gebleven titel kandidaten om de eventuele extra punten af te snoepen die toegekend worden op deze proef, maar niets is minder waar en het is Verhaeghe die hier nog een bonus puntje neemt met het noteren van een 3de tijd. Het was volop kijken naar de tijden van Nemegheer & Catteeuw, maar het is team Nemegheer – Van Den Berghe die het rechterpedaal iets dieper duwde en zo de overwinning voor hun rekening namen met 14 sec voorsprong op het team Catteeuw – Liefooghe, de 3de podiumplaats is voor Van Wanseele - Baekelandt en de 4de plaats gaat naar Verhaeghe – Vanhoecke.

Na deze opnieuw zeer spannende Rally is er nog altijd geen zekerheid wie de titel zal behalen. De Rally van Kortrijk zal meer duidelijkheid brengen. Door een nieuwe overwinning van Nemegheer en een 2de plaats van Catteeuw komen beide piloten nu wel plotseling heel dicht bij de voorlopige leider Verhaeghe.

In Kortrijk starten alle teams uit de Cup, 9 wagens, dus bij deze zou ik jullie allen aanraden zeker de FORD PINTO Cup te komen aanmoedigen en de nieuwe Kampioen te ontdekken.

Het zal er terug hard aan toe gaan!! Spektakel, niets anders dan spektakel!!!

Allen op post in en rond Kortrijk op 22&23 november 2014!!

De Engelsman Neil Simpson zien we wel meer in de Europese wedstrijden en hij zal in Hoei ook de start nemen van de Rally van de Condroz aan het stuur van zijn eigen Skoda Fabia Super 2000. Hij wil van de gelegenheid gebruik maken om meer ervaring op te doen op asfalt.
Naast de exemplaren in handen van Freddy Loix en François Kicq, zal een derde Skoda Fabia S2000 aan de start staan van de 41ste Rally van de Condroz. De Engelsman Neil Simpson zet immers zijn eigen wagen in langs de oevers van de Maas.

In Lancashire is Neil Simpson zelf verdeler van het Tsjechische merk en hij steekt dan ook geregeld het Kanaal over om deel te nemen aan Europese wedstrijden van hoog niveau. Hij wilde inschrijven in de Rally van Valais maar een sterfgeval in de familie gooide zijn plannen overhoop. Hij besloot daarom deel te nemen aan de laatste manche van het Belgische kampioenschap. Hij wil ook van de gelegenheid profiteren om meer ervaring op asfalt op te doen en om de samenwerking met een nieuwe copiloot in te zetten: "Ik zal voor de eerste keer bijgestaan worden door Elliot Edmondson, een jonge kerel van 20 jaar die als één van de meest veelbelovende talenten wordt gezien. Ik ben echt blij dat hij beslist heeft om aan mijn zijde te staan in deze wedstrijd in Hoei...die ik samen met hem zal ontdekken."

De Motor Club van Huy, organisator van de 41ste editie van de Condroz Rally, heeft geen moeite gespaard om er voor te zorgen dat iedereen op de best mogelijke manier het verloop van deze wedstrijd kan volgen.

Alle sociale netwerken zullen worden gebruikt. Hieronder volgt een kort overzicht van de middelen die ter beschikking worden gesteld om u uw passie van dichtbij te laten volgen:

Hoe? Ga via uw smartphone, tablet of laptop naar http://condrozrally.be en volg daarna de handleiding

Ter plaatse, in Hoei, staan er meerdere schermen in het servicepark en de grote tent die u eveneens zullen toelaten het verloop van de rally te volgen.

Voor het overige zal de RTBF, een nieuwe partner van de rally, uitzendingen verzorgen langs radio (Classic 21) en televisie. Meer details daarover volgen binnenkort in een mededeling.

Op 15 en 16 november 2014 organiseren wij de Rally van Sint-Truiden.
Het wedstrijdcentrum bevindt zich in het PC Sint-Martinus, Sint-Martinusstraat te Velm.
De wedstrijd bestaat uit 3 KP's die elk 4 maal verreden worden, goed voor 100 km KP en 87 km verbinding.
Het parkoers is 100 % verhard en identiek aan 2013.
De Rally van Sint-Truiden is een Open wedstrijd waardoor het mogelijk is om deel te nemen met een nationale RACB vergunning of een buitenlandse vergunning. Hou er wel rekening mee dat je dan 60 euro administratief recht aan de aangestelde VAS sportcommissaris dient te betalen aan de inschrijvingstafel tijdens de administratieve controle.
Het reglement en inschrijvingsformulier zijn te vinden op onze website: www.tienseveiligheidsclub.be
Je kan ook terecht op onze Facebook pagina: Rally van Sint-Truiden.
Voor info en/of vragen kan je steeds contacteren via mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Nog maar twee weken wachten en dan gaat de 41ste Condroz Rally in Hoei in alle ernst van start. Ook al worden er nog meerdere inschrijvingen - en niet van de minste - verwacht door de MC Huy, toch wordt het al eens tijd om een overzicht te geven van de aanwezige troepen.
Beginnen we vandaag met de rijders die hun deelname al bevestigd hebben en die aanwezig zullen zijn met een WRC. Buiten de reeds aangekondigde Alexandre Busin (Skoda Fabia WRC) zien we ook nog David Bonjean (Citroën Xsara WRC), Eric Cunin (Skoda Fabia WRC) en Chris Van Woensel (Subaru Impreza WRC). Allen deelnemers die beschikken over een tweeliter WRC.
Verder zal Bertrand Grooten van de partij zijn op een Citroën DS3 WRC, een machine van de laatste generatie dus. Maar, we herhalen het nogmaals, er worden op het secretariaat van de MC Huy nog bijkomende inschrijvingen verwacht, met name die van Petter Solberg, Yves Matton en nog vele anderen…
Weinig verrassingen wat de R5's betreft: Cédric Cherain (Ford Fiesta), Pieter Tsjoen (Peugeot 208T16) en Vincent Verschueren (Citroën DS3) zullen van de partij zijn, evenals Kris meeke (Citroën DS3) natuurlijk. Tegenstand zal er moeten komen van de concurrenten op de Super 2000, aangevoerd door Freddy Loix (Skoda Fabia), François Kicq (Skoda Fabia) en Davy Vanneste (Peugeot 207).

De lijst van deelnemers aan de 41ste Rally van de Condroz-Hoei groeit met de dag aan en is nu voorbij de 100 ingeschrevenen. Alexandre Busin maakt daar deel van uit.

We zagen Alexandre Busin niet meer in de Condroz sinds 2007, toen hij de gebeurtenissen kleur gaf in de Volkswagen Polo Super 2000. Vorig seizoen deed hij nog mee in de Rallysprint "Micky". En nu is hij terug voor deze 41ste editie, waarbij zijn keuze gevallen is op een uitrusting waarmee rekening zal moeten gehouden worden: Alex zal aan het stuur zitten van een Skoda Fabia WRC van de renstal RSR. Op de traditioneel vettige wegen van begin november moet deze wagen normaal gezien zeer efficiënt zijn. Busin wordt bijgestaan door Stéphane Septon.

De Hemicuda rally te Koekelare was voor mij iets speciaals , het MAS-RACING team ging ervan start met de Porsche 911 met vader en zoon Sander als bemanningsleden .

Onze doelstelling was voor de start de finish halen en mikken op een top 5 plaats . We starten in de eerste ronde op de verkeerde banden en waren zo al op een achterstand gereden . In de 2 de ronde probeerden we onze verloren tijd goed te maken met enkele foutjes van dien maar toch konden we terug opklimmen naar een 5 de plaats .

In de laatste ronde konden we zelfs naar het podium opklimmen om deze niet meer uit handen te geven en zo op een prachtige 3 de plaats te eindigen .

Maar de topper van dienst was het Nederlandse toptalent Kevin Abbring die met de Ford Escort reed en genavigeerd werd door mijn dochter Sharon .

Kevin kon de Escort niet aan de finish brengen , de nieuwe motor stond niet optimaal afgesteld en de pook van de versnellingsbak begaf het tijdens een verbindingsrit .

Tijdens de service moest de versnellingsbak eruit maar die kon niet tijdig terug geplaatst worden zodat ze te laat moesten klokken en zo uit de wedstrijd genomen waren .

Jammer want Kevin haalde alles uit de wagen wat erin zat , indien de wagen perfect afgesteld was ging de Polle het niet zo makkelijk hebben .

Kevin alvast bedankt en hopelijk zien we je volgend seizoen in een topwagen aan de start , je bewees dit jaar dat je de snelste was .

Graag wil ik ook nog een dankwoordje richten aan alle personen ( partners , fotografen , cameramannen , supporters enz ..) die ons dit seizoen steunden in een tegenvallend Bk ( voorlopig 4 de plaats ) , toch werd dit seizoen mooi afgesloten met een 3 de plaats in de Hemicuda rally. Volgend jaar zijn wij er terug met de vaste servicecrew ( Dirk Vermeulen ) die ik ook nog eens speciaal wil bedanken voor hun inzet .

Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen bekroonden hun eerste deelname aan de Hemicuda Rally afgelopen weekend met een prachtige podiumplaats. Na eerst even de kat uit de boom te hebben gekeken, stuurden zij de Mitsubishi Lancer Evo 9 van het FABORY Rallyteam vakkundig naar de derde plek algemeen.

Afgelopen weekend stonden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de 14de editie van de Hemicuda Rally, rondom het Belgische Koekelare. Vooraf wist Faes niet goed wat hij moest verwachten: “Ik heb de TAC Rally en de Omloop van Vlaanderen gereden, dus ik dacht dat het wel redelijk vergelijkbaar zou zijn. Hoe dan ook bevallen de Belgische evenementen mij goed, dus we hadden er zin in.

” Met startnummer 11 op de deuren ging de equipe zondagochtend 12 oktober rond half negen van start. Op het programma stonden vier proeven, die driemaal afgelegd zouden worden. “De wedstrijd bleek toch weer net iets anders dan de andere te zijn. Er waren veel brede snelle stukken, afgewisseld met technische delen. Ook deze wedstrijd kent gladde stukken wegdek die lastig in te schatten zijn zonder terreinkennis. We besloten de eerste boucle dan ook rustig te beginnen, zodat ik mijn rempunten goed kon bepalen.” Na vier proeven lag de equipe op een keurige zesde plek algemeen. De tweede boucle van vier proeven werd er een tandje bijgezet: “Het tempo kon omhoog, omdat ik nu wist waar ik laat kon remmen en waar niet.” Dat bleek uit de tijden. Op de zevende proef noteerde Faes zelfs een tweede tijd algemeen. Na acht proeven, voor de laatste boucle van vier, was de equipe een positie geklommen naar plek vijf. “Er zat nog geen halve minuut tussen ons en het podium en we wisten dat het sneller kon.” Op de negende proef passeerden Faes en Van der Rijsen Vermeeren (Lancer Evo 9) in het klassement, terwijl Becaert (Lancer Evo 10) de wedstrijd moest staken. Met nog drie proeven te gaan lag de equipe derde algemeen, slechts een seconde voor Vermeeren. De volgende twee proeven werd er een seconde per proef op Vermeeren gepakt, terwijl de equipes op de laatste proef exact dezelfde tijd noteerden! Uiteindelijk eindigde het FABORY Rallyteam op de derde plek algemeen, 3 seconden voor Vermeeren en 11 seconden achter Beauprez (Subaru Impreza WRC). Een spannend duel!

Faes blikt terug: “Het ging echt goed en daarmee verrasten we ook de Belgische Evo-rijders waarvan er toch een stuk of tien aan de start stonden. Aangezien ik zelf tijdens de laatste boucle het gevoel had dat het nog wel harder kon, geeft dit resultaat ons een goed gevoel in de aanloop naar de Condroz Rally. We hebben geen risico genomen, maar het tempo was blijkbaar hoog genoeg om minder dan een seconde per proef te verliezen op een WRC. We hebben de juiste schokbrekerafstelling gevonden en een goede bandenkeuze gemaakt en dat geeft vertrouwen. Het was opnieuw een leuk evenement met de gebruikelijke Belgische gemoedelijkheid. We rijden erg graag bij onze zuiderburen en kijken uit naar onze volgende wedstrijd.”

De volgende rally voor het team is de Condroz Rally rondom het Belgische Huy. Een van de mooiste wedstrijden van het jaar en zeker ook een van de uitdagendste. De Condroz Rally wordt van 31 oktober tot en met 2 november verreden. Meer informatie vindt u op www.condrozrally.be.