MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Bruno Vandeput : "Na rijp beraad hebben we besloten om de Rally van Linter om te vormen tot de Short Rally van Linter. Onder meer het tekort aan baanposten dwingt ons tot deze beslissing.

Er zullen nu 5 ronden van 2 KP's gereden worden, goed voor 73,5 km KP. Het inschrijvingsbedrag zal dan ook 160 euro bedragen i.p.v. 240 euro.

De starttoelating aan de VAS, te betalen aan de inschrijvingstafel tijdens de administratieve controle, zal nu 125 euro bedragen i.p.v. 187 euro.

De totale inschrijving zal dus 285 euro bedragen i.p.v. 427 euro.
De inschrijvingen worden dan ook verlengd tot woensdag 10 september om 12 uur, die avond zullen om 20 uur de wedstrijdnummers bekend gemaakt wordenWij hopen dat deze beslissing nog verschillende deelnemers over de streep kan trekken om toch te komen deelnemen zodat we toch nog een goed deelnemersveld bij elkaar krijgen."

Voor meer info kan je mailen naar: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Vrijdagavond start in Roeselare de Omloop van Vlaanderen, dat is de zesde wedstrijd van het BK rally. Een kampioenschap dat zaterdag mogelijk beslist wordt want Freddy Loix en Johan Gitsels kunnen met een nagelnieuwe ŠKODA Fabia S2000 hun tweede titel op rij pakken. ŠKODA België staat op een zucht van hun eerste titel ooit.

Zaterdagavond zou er dus wel eens een feest kunnen losbarsten in Roeselare. Maar vooraleer dat het geval is moeten Freddy Loix en Johan Gitsels 18 klassementsritten afwerken, goed voor 175.44 km racen tegen de tijd. “Als we één punt meer scoren dan Hermen Kobus en Cedric Cherain is de titel binnen” weet Freddy Loix. “We willen wat graag zaterdag al kampioen zijn maar eigenlijk is de opdracht dezelfde als anders, zo snel mogelijk proberen te rijden zonder onnodige risico’s te nemen. Als ik begin te rekenen verlies ik mijn focus en die focus is net nodig om snel te kunnen rijden.”

Het is aan mij om Freddy scherp te houden” pikt Johan Gitsels in. “Die focus moet er zijn en het woord kampioenschap is vanaf morgen verboden. Als we ons daar op zouden instellen kan het alleen maar verkeerd gaan. We moeten onze wedstrijd rijden zoals die vijf andere die we eerder dit jaar gereden hebben. Zo snel mogelijk rijden om zo hoog mogelijk te scoren. Lukt dat, dan volgt de titel vanzelf.”

Bernard Munster is een man van vele oorlogen maar de Omloop van Vlaanderen kan ook voor hem en zijn BMA-Autosport team een speciale wedstrijd worden. “In 2008 pakten we al eens de titel toen we de wagen van Hubert Deferm onder onze hoede hadden. Dit kan onze tweede titel zijn want voor het eerst werken we voor een invoerder. Met Patrick Snijers hadden we al eens een topper onder onze vleugels maar Freddy is toch nog net iets anders. Voor het seizoen was het doel de titel. Als je er dan heel dicht bij bent en je kan die ambitie inlossen dan is dat fantastisch. Maar laat ons toch nog maar de voeten op de grond houden. De statistieken ogen mooi maar de wedstrijd moet nog gereden worden. Het verhaal van het vel en de beer weet je wel.”

De nieuwe ŠKODA is lichter!

Loix krijgt een nieuwe wagen onder de poep geschoven. “In Ieper was onze ŠKODA Fabia S2000 98% dezelfde als de officiële fabriekswagens” zegt Freddy Loix. “Onze nieuwe wagen is identiek dezelfde als de officiële wagens van ŠKODA-Motorsport. Op donderdag testen we de wagen maar veel geheimen heeft de ŠKODA niet meer voor mij. Op papier lijkt het dat ik beter gewapend ben tegen de WRC’s en vooral de nieuwe R5 wagens maar in de praktijk wijzigt er niets. Iedereen weet dat de ŠKODA bijzonder betrouwbaar is. Als ik na de vakantie mijn snelheid van het eerste deel van het seizoen kan terugvinden dan zal de concurrentie het al moeilijk genoeg hebben om te volgen” knipoogt Freddy Loix.

Veel verschil is er niet tussen de oude en de nieuwe ŠKODA Fabia S2000” weet Bernard Munster. “De wagen is 30 kilo lichter waardoor we 30 kilo ballast moeten meenemen. Het voordeel is dat we die ballast kunnen verdelen over de wagen wat de efficiëntie ten goede kan komen. Het chassis is van begin dit jaar. De wagen heeft slechts vijf wedstrijden op de teller.”

Ik kijk er enorm naar uit om de wagen op donderdag te testen” pikt Johan Gitsels in. “Sinds de rally van Ieper hebben we niets meer gedaan maar dat hoeft geen ramp te zijn want de eerste zes maanden van het jaar hebben we heel veel gereden. Die automatismen die we daar hebben opgebouwd zullen we niet verliezen op enkele maanden. Ik verwacht dat we donderdag snel opnieuw het goede ritme beet zullen hebben en dat we goed voorbereid aan de start van de Omloop van Vlaanderen zullen komen. De wedstrijd wordt in mijn achtertuin gereden en dat is toch altijd wel iets speciaal. Via het youtube kanaal van de organisatie hebben we gemerkt dat er twee nieuwe klassementsritten zijn. Eén snelle en één technische, zoals het overgrote deel van de ritten. Een technisch parcours is iets wat in ons voordeel zou kunnen spelen maar de koers moet nog altijd gereden worden.”

Met de Omloop van Vlaanderen, als zesde wedstrijd tellende voor het Belgian Rally Championship, nemen Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux na de zomerstop weer plaats in de vertrouwde Mitsubishi Lancer Evo VIII. In Roeselare wordt het startnummer 19 op de voorportieren gekleefd. Reeds op vrijdagavond gaat de wedstrijd van start met drie klassementsproeven waarbij de vallende duisternis zeker een rol zal spelen in het voorlopig klassement dat tevens de startvolgorde voor ‘s anderendaags bepaalt. Zaterdagmorgen wordt er opnieuw gestart voor de hoofdmoot van maar liefst vijftien klassementsproeven alvorens laat in de avond het finishpodium te bereiken. Met een vijfde plaats in de Rally van Haspengouw, vierde stek met de Sezoensrally en een mooie derde plaats in de Rallye Luxembourg zijn beide Landenaars duidelijk in goede doen. Ook in de Rallye de Wallonie waren Jonas en Kenneth op weg naar een top 10-notering toen ze de Lancer Evo VIII uit voorzorg aan de kant moesten zetten om motorschade te voorkomen. Net zoals in Namen kent deze wedstrijd een supersterke deelnemerslijst met meer dan een dozijn aan topwagens aan de start.

Het wordt voor Jonas moeilijk inschatten waar ze ergens zullen uitkomen: “ In Luxemburg werd het ons duidelijk dat onze wagen te zwaar en te weinig wendbaar is om op een bochtig parcours de strijd aan te kunnen gaan met een R5 of S2000, om maar te zwijgen over een WRC. Een top 5-notering zal er dus hier zeker niet inzitten. Wel hadden we, zoals in Namen met een vergelijkbare sterke bezetting, graag gestreden voor een plek bij de eerste 10. We willen tevens ook eens kijken waar we staan tegenover locals Andy Lefevere en Claude Bal die met recentere exemplaren van de Mitsubishi Evo van start zullen gaan. Ik heb zeker goede herinneringen aan de Omloop. Enkele jaren geleden behaalde ik hier mijn eerste groep N-overwinning en lieten we het jaar nadien op vrijdagavond in het donker veel gevestigde waarden achter ons. Typisch voor deze wedstrijd zijn de vele, vaak blinde, waaiers en de steeds wisselende grip op de smalle landbouwwegen, iets waar we normaal zeker mee overweg kunnen. Er zijn ook enkele nieuwe proeven bij wat het voor ons extra leuk maakt. We krijgen steeds meer steun uit West-Vlaanderen, ondervinden we. Ik wil onze West-Vlaamse supporters dan ook niet teleurstellen! Dit geldt natuurlijk ook voor fans en partners uit de andere provincies, “ knipoogt Jonas.

Voor de eerste keer sinds jaren wordt er in de ConXioN Omloop van Vlaanderen geen afzonderlijke wedstrijd georganiseerd voor Historics, maar de 38 inschrijvingen in Historic bewijzen dat dit geen impact heeft op de aantrekkingskracht van de tweedaagse wedstrijd rond Roeselare. Hoewel uittredend kampioen Glenn Janssens niet van de partij is, krijgen de titelkandidaten weerwerk van twee absolute referenties, Paul Lietaer en Stefaan Stouf.
Door het forfait van Glenn Janssens, die met zijn Porsche 911 op een gedeelde tweede plaats staat in het kampioenschap, lijkt de titelstrijd in het Yokohama Belgian Historic Rally Championship een duel te worden tussen Tobi Vandenberghe en Dirk Deveux, die dit seizoen al twee keer de champagne mocht ontkurken. Vandenberghe is de regelmatigste, want hij scoorde in elke wedstrijd belangrijke punten.

In Roeselare gaat de favorietenrol echter naar Paul Lietaer, die zijn Ford Escort aan de start brengt. Stefaan Stouf bewees enkele weken geleden in Staden dat er rekening gehouden moet worden met de vishandelaar uit Nieuwpoort. Yves Bruneel heeft in Ieper veel vertrouwen opgedaan. Benieuwd of hij die positieve lijn kan doortrekken in Roeselare. Een andere snelle Escort, deze keer een Mk1, wordt bestuurd door Geert Vandoorne. En we zijn benieuwd hoe sterk Ruben Maes voor de dag zal komen in eigen streek met zijn Porsche. De 911's van Wim Decock en Patrick Mylleville staan eveneens garant voor snelle tijden, net als de Opel van Tom Van Rompuy.
Hoewel ze in het Yokohama Belgian Rally Championship geen punten zullen scoren, kan de ConXioN Omloop rekenen op heel wat buitenlandse deelnemers. Chris Browne is met zijn Escort al jarenlang een podiumkandidaat. Graham Samuel, Phil Foster, Gordon Cameron, Mike Barratt, Guy Anderson en Mike Pugsley steken eveneens het Kanaal over, maar het zijn twee Finse teams die de verste verplaatsing maken. Jukka Koskinen en Sami Tuohinen komen aan de start in Roeselare met hun Toyota Celica en VW Scirocco. Secretaris Marc Vandemoortele reed eerder dit jaar de Arctic Rally met wagens van zijn Finse vrienden, die nu eens kennis willen maken met de Belgische rallysport. Kortom, de strijd in Historic staat in de ConXioN Omloop van Vlaanderen garant voor spektakel!

Na een paar "last minute" inschrijvingen, staat de teller in de 55ste ConXioN Omloop van Vlaanderen op 114. Onder hen een aantal deelnemers die definitief bevestigden, waaronder Matthias Viaene, die voor de eerste keer op nationaal niveau het potentieel van zijn Porsche 997 GT3 wil tonen, David Bonjean, die weer met zijn vertrouwde Skoda Fabia WRC aan de start komt, en de R1-Juniors Amaury Molle en Nigel Casier.
Maar, de aangename verrassing is de inschrijving van Laurent Verhoestraete met zijn Subaru Impreza 555 Gr.A. De Kampioen van België 1997, het jaar waarin hij de Omloop van Vlaanderen won met een Ford Escort WRC, stond de laatste keer aan de start in 2009, maar toen bewees Verhoestraete dat hij nog altijd goed is voor een Top 5, al werd hij toen uitgeteld door mechanische pech.

Ook Andy Lefevere was van de partij op de officiële voorstelling van de 55ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. In zijn thuiswedstrijd wil Andy Lefevere opnieuw strijden voor een dichte ereplaats met zijn Mitsubishi Lancer EvoX R4.
"Er komen serieuze kleppers aan de start dit jaar. Kris Princen is favoriet met zijn WRC en op het technische parcours zal Freddy Loix ook niet ver zitten. Mijn Mitsubishi is geen 'full spec' R4, want ik heb niet het speciale onderstel, maar toch wil ik me meten met de Subaru Impreza WRC van Chris Van Woensel. De Lancer is lichtjes benadeeld door het gewicht, maar onze motor heeft wel iets meer koppel. Ik weet dat er heel wat snelle R5's en WRC's aan de start komen, maar na twee zware dagen mik ik toch op een top 5."

Aanstaande vrijdag (5 september) gaat in Roeselare de mede voor het Nederlands Rallykampioenschap meetellende Omloop van Vlaanderen van start. Niet minder dan 115 equipes staan ingeschreven voor deze prachtige wedstrijd, die haar 55e editie zal beleven. Onder de deelnemers bevinden zich dit keer slechts 3 equipes in de Nissan 350Z Rally Challenge, maar het spektakel zal er niet onder leiden verwachten de coureurs. Met Matthias Boon stevig in het zadel voor de titel belooft deze Belgische ronde van de cup de ontknoping te brengen in de strijd om de titel.

Niemand twijfelt meer aan de titel voor Matthias Boon, die voor het Deltion team dit seizoen een Nissan 350Z Challenger bestuurt. In de GTC Rally kwam Boon goed weg toen hij ondanks een foutje bij het aanremmen van een chicane toch nog de nodige punten kon vergaren, omdat de directe concurrenten met grote problemen kampten en de finish in de meeste gevallen niet haalden. "Daardoor lijkt het er op dat ik al in Roeselare de titel veilig kan stellen, omdat daar ook een aantal 350Z rijders niet aan de start zal verschijnen," aldus Matthias Boon – in 2013 de junior rallykampioen van België. "Maar ik win de titel liever na een stevige strijd, dan zonder tegenstand."

Voor zowel Matthias Boon als voor de twee Nederlandse Nissan coureurs Arjan Heijstek en Roel van der Zanden is er bij de deelname aan de Omloop van Vlaanderen een belangrijk nieuw element: alle drie rijden zij met een andere navigator dan vorige keer. Matthias Boon wist zelfs tot op vier dagen voor de start nog niet met wie hij de uitdaging zal aangaan: "Met Davy Thierie heb ik de afspraak dat als hij met een WRC auto kan deelnemen hij die vrijheid heeft. Nu hij met de snelle Nederlander Bernhard ten Brinke kan rijden in een Ford Fiesta WRC moet ik dus op zoek naar een geschikte vervanger."

Omloop van Vlaanderen

De Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen heeft weer een prachtig parcours uitgestippeld voor deze 55e editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de oudste wedstrijd op de kalender van het Belgian Rally Championship. De strijd op de 18 uitdagende klassementsproeven zal op vrijdag 5 en zaterdag 6 september razend spannend worden, want de deelnemerslijst oogt indrukwekkend. De wedstrijd opent op vrijdag 5 september met drie klassementsproeven. De proef "De Ruiter" zal twee keer verreden worden, met tussendoor een passage over de nieuwe proef van "Koolskamp". Na de opwarming vrijdagavond, die elk jaar wel een paar verrassingen in petto heeft, volgt een heel intensieve zaterdagetappe in een hoog ritme. Er worden nog 15 proeven afgewerkt, waaronder drie keer de befaamde en unieke "Zoning" op het industrieterrein, waar op het einde van de wedstrijd de beslissing zal vallen. De totale lengte van de rally bedraagt 455 km, waarvan 175 km aan wedstrijdkilometers.

Meer informatie over de Omloop van Vlaanderen is te vinden op de website van de organisatie, www.omloopvanvlaanderen.be.

Deelnemers

De deelnemende equipes aan de Nissan 350Z Rally Challenge die op vrijdag 5 en zaterdag 6 september tijdens de 55e ConXioN Omloop van Vlaanderen in actie zullen komen zijn (in alfabetische volgorde):

Matthias Boon / n.n.b.

Met twee tweede plaatsen, 1 zege en 1 vierde plaats, gaat Matthias Boon aan de leiding van de Nissan 350Z Rally Challenge. De Belgische leider in de titelstrijd kan in Roeselare al de titel veilig stellen als hij de finish haalt: "Maar dat betekent niet dat ik er niet voor ga rijden," meent de vriendelijke Belgische coureur van het Deltion Rallyteam. "Ik had graag iets meer tegenstand gehad, maar ik vind ‘Vlaanderen’ een mooie rally en ga er dus zeker de strijd aan. Ik heb er al drie keer aan de start gestaan en heb dus wel de nodige parcours kennis. Het Deltion College zorgt ook steeds voor een technisch goede auto; nu moet ik alleen niet zo’n dom foutje maken als in de GTC Rally…" Maar Matthias Boon begint goed uitgerust aan de rally, want daags voor de verkenning keert hij terug van vakantie in Italië.

Arjan Heijstek / Lieke Bouman

Na zijn onfortuinlijke afwezigheid in de ELE Rally – vanwege ziekte van navigatrice Cindy Verbaeten – bracht de GTC Rally Arjan Heijstek een welverdiende tweede plaats in het Nissan Challenge klassement en daarmee schoof hij op naar de tweede plaats in de titelstrijd: "Ik heb er enorm veel zijn in om in Vlaanderen te rijden; twee jaar geleden heb ik er ook al eens gereden en toen had ik het reuze naar mijn zin. Het zijn uitdagende proeven en de weersverwachting is goed, dus dat wordt een mooi rally festijn." Arjan Heijstek rijdt in Vlaanderen met Lieke Bouman aan zijn zijde: "Ik reed met haar al eerder een paar wedstrijden en we kennen elkaar al 15 jaar – dus ik verwacht dat we een goed duo vormen," aldus Heijstek die onlangs de samenwerking me Cindy Verbaeten verbrak: "Onze wegen scheiden inderdaad; we verschilden van mening over een aantal zaken en in de auto moet je 100% op elkaar kunnen vertrouwen, dus het is beter zo."

Roel van der Zanden / Jo van Lee

Ook Roel van der Zanden komt aan de start met een nieuwe navigator. "In de GTC Rally reed ik voor het eerst met Renaldo Lier en dat ging goed. Maar wij hadden ook afgesproken dat ik dit seizoen veel wil leren en wil kijken met wie ik het beste mijn rally carrière kan voortzetten. En nu ga ik dus met Jo van Loo, een ervaren Vlaamse navigator, in Vlaanderen van start. Ik merk al in de voorbereiding hoe minutieus hij te werk gaat. Ik zie dan ook uit naar mijn debuut met hem aan mijn zijde in Roeselare." Aan de auto van Van der Zanden was sinds zijn cup-zege in de GTC Rally niet veel werk. Alleen de carterplaat werd vervangen. Intussen ging Van der Zanden nog een kijkje nemen bij de voor het WRC meetellende Deutschland Rally: "Wat een spektakel en wat mooi om die topmannen aan het werk te zien. Ik moet nog wel veel leren…"

Op vrijdag 5 en zaterdag 6 september staat het FABORY Rallyteam voor de tweede maal aan de start van de Omloop van Vlaanderen, rondom het Belgische Roeselare. Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen willen met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 vooral genieten van deze mooie wedstrijd. Daarnaast gaat de equipe er alles aan doen om zich te meten met de lokale rijders in de standaardklasse, groep N.

Na een korte zomerstop is het FABORY Rallyteam helemaal klaar om weer in actie te komen. De laatst verreden wedstrijd was de GTC Rally begin juli. Faes: “We kijken er enorm naar uit, het is alweer veel te lang geleden. Ik had vorig jaar in Roeselare een halve rally nodig om door te krijgen hoe hard ik over de proeven van de Omloop kan. Vervolgens heb ik met volle teugen genoten. Dit is zoals een rally hoort te zijn: diep snijden, wisselende ondergronden, mooie proeven. Prachtig!” Over zijn verwachtingen is Faes duidelijk: “Terreinkennis is hier heel belangrijk. Er zijn veel echt gladde stukken en je moet weten waar je kunt snijden en waar niet. Vorig jaar hebben we een keer lek gereden, waarbij de band van de velg kwam, en drie velgen kapotgereden. Oppassen geblazen dus! Ik denk niet dat we de lokale groep N-rijders bij kunnen houden, maar we gaan het wel proberen. Een aantal van die mannen rijdt elke dag over deze wegen in verband met woon-werkverkeer. Als dat al niet het geval is, kennen ze deze proeven van een van de vele andere rally’s die in deze omgeving georganiseerd worden. Hoe dan ook gaan wij genieten en voelen we in ieder geval geen druk van een kampioenschap.” Vorig jaar eindigde Faes als 17de algemeen en 3de in de klasse, groep N.

Net als vorig jaar organiseert het team op de service (Diksmuidsesteenweg 400, Roeselare) een dag voor de sponsors. “Er zit een FABORY shop in Roeselare. Voor ons dus een mooie gelegenheid om onze sponsor en zijn gasten extra in het zonnetje te zetten. De ambiance is sowieso erg goed in Roeselare, dus dat komt helemaal goed!”

De Omloop van Vlaanderen bestaat uit 18 klassementsproeven. Op vrijdagavond gaat de eerste deelnemer om 18.00 uur over het podium op de service om te beginnen met de drie klassementsproeven van die avond. Zaterdag worden de resterende 15 proeven verreden. Zaterdagavond om 21.00 uur rijdt de eerste deelnemer over het finishpodium, hij heeft er dan ruim 175 kilometer op snelheid opzitten. Kijk voor meer informatie over de wedstrijd op www.omloopvanvlaanderen.be.

Ive Van Der Aa maakte dit weekend zijn debuut in de Short Rally van Kasterlee. Dit is hem dan ook zeer goed bevallen met een podiumplaats in de klasse als beloning.

Ive vertelt: “de intentie van deze rally was vooral om te finishen en zeker niet naar het klassement te kijken. Tijdens de verkenningen op zaterdag viel het ons op dat de Citroën C2 het zwaar te verduren ging krijgen op het onverhard.
Zondagmorgen werd al snel duidelijk dat dit geen droge editie zou worden. Dreigende wolken hingen boven Kasterlee. Een groot dilemma voor de bandenkeuze. Het viel Ive dan ook snel op dat hij noch de ervaring, noch het vertrouwen had in de wagen in regentoestand. Ive: “mijn rempunten lagen veel te vroeg en we hadden 1 warm momentje vanwege een beginnersfout. Maar mijn co-piloot Jelle Vermeire stelde me direct gerust en gaf me al snel wat meer vertrouwen.”

De 2de boucles ging alles een stuk vlotter, waardoor er steeds meer vertrouwen werd gekweekt en de rempunten steeds later werden gelegd. Vanaf toen begon het duo het tempo wat op te drijven. Tussen elke ronde door werd de wagen grondig gecheckt wat nodig was met de vele, soms zware coupures en scherpe randen van de betonbanen. Hun vermoeden werd bevestigd dat KP Goor niet echt iets was voor de Citroën C2. Het was voor velen een zaak van overleven op de proeven.
Ive: “we konden elke ronde opnieuw een betere tijd neerzetten en dat was toch 1 van onze doelstellingen. Maar dat bewees ook wel dat het tempo steeds meer omhoog ging. We werden dan ook beloond met een mooie 3de plaats in de klasse 3F en 43e algemeen. wat mij enorm goed doet! Ik bedankt vooral mij co Jelle Vermeire om mij door deze dag te loodsen. Hij kende de wagen en zorgde voor het vertrouwen en de goede nota’s.”.

Hierbij wil Ive team XLT bedanken voor de perfecte service en een wagen hebben afgeleverd die geen krimp gegeven heeft. Men zorgde voor een goede start van mijn debuut in optimale omstandigheden zonder stress en natuurlijk ook een sfeervol weekend. Ook wil hij iedereen bedanken voor de steun en de nodige aandacht die dit alles mogelijk maakt.

Na een uitstekende start van het seizoen met drie opeenvolgende overwinningen, leek Guillaume Dilley op de Junior-titel af te stevenen, maar ondertussen liet de Brusselaar twee blanco scores noteren. In de Sezoensrally bleef Guillaume afwezig omdat hij op dat moment in de Rally van de Azoren actief was, terwijl de Peugeot-piloot zich in Ieper liet verrassen. Toch staat Dilley nog steeds aan de leiding in het Junior BRC, al bedraagt zijn voorsprong nog amper 2 puntjes. Met zes resultaten die in rekening worden gebracht, heeft de Brusselaar zijn jokers al gebruikt en kan hij zich geen foutje meer veroorloven. Daarom werd Lara Vanneste, opgegroeid in Roeselare, aangetrokken als copilote.
In het kampioenschap wordt Dilley op de voet gevolgd door Stijn Pacolet, die in Ieper ook pech had, en Amaury Molle. De 4de en 5de plaats zijn in handen van Guillaume de Mevius en Stephen Wright, twee concurrenten van Dilley in de Peugeot 208 Rally Trophy.
Naast Rino Beernaert met een Peugeot 208 R2, zal de zwaarste concurrentie voor de R2-piloten komen uit de Ford Fiesta Sport Trophy, die in Roeselare het 15-jarig bestaan van de Ford promotieformule viert, onder andere met een optreden van Miss België 2002 Joke Van de Velde aan het stuur van een Ford Fiesta als openingswagen. Vooraan bij de Fiesta's verwachten we Adrian Fernémont en Thibault Radoux, maar ze moeten uitkijken voor Kevin Van Deijne, want de jonge Nederlander zit na de WK-manches in Finland en Duitsland goed in het ritme. De Belgische Ford-piloten zijn alvast een goede referentie voor Gert-Jan Kobus, de jongere broer van Hermen, die voor de eerste keer in ons land aan de start komt met een Fiesta R2.

De 55ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen introduceert twee nieuwe klassementsproeven. De eerste nieuwkomer is Koolskamp, een proef van 6,2 km die vrijdagavond een keer verreden wordt.
"De inwoners van Koolskamp hebben zelf gekozen voor een passage op vrijdagavond. Deze proef in Ardooie heeft een ander karakter dan de overige proeven. Het is een proef met weinig grachten langs de baan, waardoor bij regenweer de modder van de velden op de weg stroomt. Kortom, een proef met verraderlijk gladde situaties," vertelt Christof Seynaeve, ondervoorzitter van de KAMV.
De tweede nieuwe proef is die van Houthulst, 11,35 km lang. "De gemeente heeft gevraagd om de verbinding door Poelkapelle te laten passeren, zodat er voor de bewoners een extra attractie is tijdens de plaatselijke kermis. Het geeft aan dat we meer dan welkom zijn in deze gemeente. De KP van Houthulst bevat stroken die vroeger nog gebruikt werden in de Rally van Ieper. Vooral het hobbelige einde van de proef zal verraderlijk zijn."
Ook dit jaar vernieuwt de ConXioN Omloop van Vlaanderen zijn parcours, wat de uitdaging voor de piloten interessanter maakt. Afspraak vrijdagavond op de proef van Koolskamp!

Bruno Vandeput : "De voorbereidingen voor de Rally en Regularity van Linter zijn in volle gang, hopelijk worden onze inspanningen om toch te organiseren beloond met een degelijk deelnemersveld en voldoende baanposten. Er worden 3 KP's elk 5 maal verreden, 15 KP's dus die goed zijn voor 110 km KP en 70 km verbindingstraject.
Naast de gebruikelijke trofeeën wordt er ook een aparte trofee uitgereikt voor de spectaculairste piloot, het snelste team (of deelnemer) uit Linter, Landen of Zoutleeuw en de deelnemer die het verst van Linter woont. De wedstrijd staat ook open voor buitenlandse en nationale vergunninghouders.
Onze website is intussen ook vernieuwd, neem een kijkje op www.tienseveiligheidsclub.be voor een stand van zaken.
Info via facebook of This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
Wij doen hierbij ook een oproep naar baanposten, om de proeven veilig te kunnen bemannen hebben wij in totaal 40 baanposten nodig. Hopelijk kunnen wij hier ook voldoende medewerkers vinden."

Na de ELE Rally hebben team, sponsoren en Hans Weijs de koppen bij elkaar gestoken om een plan te smeden voor de toekomst. We zijn tot de conclusie gekomen dat het tijd is om een nieuwe weg in te slaan.
Na twee Open Nederlandse titels, vele overwinningen en podiumplaatsen heeft Imex Racing besloten om de 2-liter World Rally Car vaarwel te zeggen. Voor mij persoonlijk best een lastige beslissing, want na bijna elk merk en type WRC te hebben gereden, ben ik een liefhebber geworden van deze kanonnen.
R5, de toekomst:
Echter: wat hier voor in de plaats komt, is gerust uniek te noemen. In de East Belgian Rally (26 en 27 september) komen we aan de start met een fonkelnieuwe Ford Fiesta R5, powered by Hans Weijs Motorsport. De rallywagens in R5-specificatie lijken de nieuwe toekomst in de rallysport, gezien de vele fabrikanten die zo’n type leveren of aan het ontwikkelen zijn. Op de proeven rondom Sankt Vith gaan we kijken of ik en Bjorn met zo’n machine overweg kunnen.
Waarom geen Hellendoorn Rally en wel de East Belgian Rally? Het antwoord is simpel: pure nieuwsgierigheid. Deze karakteristieke wedstrijd stond bij ons op de verlanglijst en nu gaan we hem afstrepen. Prettige bijkomstigheid is dat er ongetwijfeld volop competitie zal zijn en daar houden we bij Imex Racing wel van.
Achter de keuze voor een R5 in plaats van een 1.6 WRC zit ook een gedachte. Als het klikt met de Fiesta, dan overweegt Imex Racing voor 2015 een kalender samen te stellen met verschillende ERC-wedstrijden. Je moet daarbij denken aan de Barum Rally in Tsjechië en natuurlijk de meeste competitieve EK-ronde van het seizoen: de Ypres Rally. Het lijkt me een geweldig avontuur om te kijken waar ik sta tussen de ERC-fabrieksrijders.
Rallycross?
Definitief is er echter nog niets. We kijken ook nog steeds serieus naar RX, het nieuw opgezette wereldkampioenschap rallycross. Het bezoek aan de Belgische ronde in Mettet heeft onze ogen geopend, en ook die van onze sponsoren. Rallycross lijkt momenteel verder dan de rallysport wat betreft media-aandacht en hospitality. Kortom: alle opties voor 2015 zijn nog open.

Maar eerst: de East Belgian Rally. Dit Belgische avontuur gaat niet zonder de steun van onze partners Axians, Capi Europe, Imex, Potonline.nl, Power to the People, Pruymboom Metaal, Profclean en Piet Hoevenaars belettering en Van Vliet Transport. Ik kijk uit naar de 156 bloedsnelle kilometers over 5 voor mij compleet nieuwe proeven. Imex Racing, Bjorn en ik gaan ervoor! No risk, no fun!

De Short Rally van Kasterlee mag in het weekend van 30 en 31 augustus reeds 10 kaarsjes op de verjaardagstaart uitblazen. Tien jaar is het inmiddels geleden dat organisatie R.T. Titanic haar gekende Rallysprint omvormde tot een Short Rally bestaande uit twee verschillende klassementsproeven. Ook voor de editie van dit jaar houdt de organisatie vast aan het beproefde concept met twee verschillende proeven. Het parcours wordt echter opnieuw sterk gewijzigd waarbij de deelnemers heel wat meer wedstrijdkilometers te verwerken zullen krijgen. Nu de werken aan de Kempische Noord-Zuidverbinding zijn beëindigd, keren de rallywagens terug naar Goor om daar drie maal de kortste van twee proeven af te werken. KP Goor wordt voor maar liefst 30% op een onverharde ondergrond verreden. Ongetwijfeld zal dit het nodige spektakel opleveren! De langste proef is deze van De Hese. De piloten werken eerst twee lokale rondjes af in het gelijknamige gehucht om dan in lijn richting het Retiesheike te trekken waar de finish gelegen is. Deze 12km lange proef wordt vier keer verreden. Het wedstrijdcentrum met servicepark bevindt zich wederom in Straaleind waarbij de proef van De Hese op wandelafstand is gelegen.

Het is duidelijk dat de deelnemers “trek” hebben in een nieuwe en verlengde wedstrijd want bij het afsluiten van de inschrijvingen, is de deelnemerslijst voor de Short Rally nagenoeg volledig volzet! 88 deelnemers zullen zich op zaterdagmiddag aanmelden aan de inschrijvingstafel. Ook de Regularity van Kasterlee, een regelmatigheidswedstrijd voor historische wagens, die de eigenlijke rally voorafgaat, kent met 24 deelnemers een volle deelnemerslijst.

Als we de deelnemers bekijken, kunnen we uiteraard niet om de Nederlandse Mitsubishi Lancer-armada heen. Veelvoudig winnaar Piet Van Hoof zal naar gewoonte weer een aanval doen op de algemene overwinning. Hij zal wel moeten opletten voor neef Sander en Paradigit-patron Arjen De Koning die de voorgaande jaren bewezen zeer snel te zijn op de Kastelse veldwegen. Nog uit Nederland zullen Hein Jonkers, Ronald Leemans en Martin Van Iersel een podiumpositie trachten te bemachtigen. De strijd voor snelste Belg zal ook dit jaar in het BMW-kamp moeten worden gezocht. Gelenaar Franky Boulat zal dit jaar als veiligheidswagen de wedstrijd openen en zal dus alvast niet met de prijzen kunnen gaan lopen. Dit is misschien wel weggelegd voor de piloten van het M3-onderonsje: Johny Louis, Erik Vleminckx of Wim Lootens. Bij regenweer zullen ze in ieder geval moeten oppassen voor Stefaan Tjoens in zijn vierwielaangedreven Subaru Impreza. Bij de historics is het uitkijken naar een strijd tussen Patrick Mylleville en zijn imposante Escort MKII BDA en Geert Glorieux met de BMW E21. Op zaterdagnamiddag worden de rallybolides technisch gekeurd en mogen de deelnemers de vrije verkenningen afwerken. Op zondagmorgen om 9u02 verlaat de eerste Historic rallywagen het wagenpark op de voet gevolgd door de moderne rallywagens. De deelnemers aan de Regularity van Kasterlee die een vooraf opgelegde gemiddelde snelheid zo nauwkeurig mogelijk dienen te benaderen, gaan de eigenlijke rallywagens vooraf. Rond 16u30 weten we wie de tiende editie van deze Short Rally van Kasterlee op zijn naam schrijft!

De inkom bedraagt nog steeds 10 euro, waarvan ook dit jaar een gedeelte geschonken wordt aan een Kastels goed doel. De organisatie hoopt op droog weer zodat we u allen weer massaal langs het parcours mogen verwelkomen!

Organisatiecomité R.T. Titanic wenst alvast alle medewerkers, deelnemers, buurtbewoners en het gemeentebestuur van Kasterlee te bedanken voor hun medewerking en inzet om er opnieuw een succesvolle editie van te maken.

Meer info: www.titanic.be

Net als vorig gaan Hans Depla en Rob Swann weer samen team vormen gedurende de Omloop van Vlaanderen.

Peter Verpoort, zaakvoerder van MAGIC CLEAN, heeft beslist om dit jaar opnieuw een extra inspanning te doen. “ Vorig jaar hebben mijn beide piloten de bijna perfecte rally gereden. Zowel Hans als Rob verloren op één klassementsproef een tiental minuten en moesten alle hoop op een goed klassement opbergen. De rest van de rally verliep echter feilloos voor beiden en Hans was constant de snelste in zijn klasse terwijl Rob voortdurend in de top 5 meedraaide. Zaterdagavond haalden beiden het podium met het besef dat het goed was geweest maar dat er uiteraard veel meer in zat. Ik kan dan ook niet anders dan mijn vertrouwen in beiden bevestigen. Indien Hans en Rob van die kleine tegenslag gespaard blijven dan zullen beiden heel hoog eindigen.”

Hans Depla is ondertussen al aan zijn achttiende deelname toe. “Vorig jaar hebben we op de voorlaatste proef een tiental minuten verloren toen we weggleden op een laag grind en zachtjes in de gracht belandden. Een bijna zekere klasse-zege ging zo verloren. Dit jaar willen we opnieuw een gooi doen naar de zege in de klasse R3C5. In de periode 1995-2005 behaalden we met onze Nissan Sunny tal van klasse-zeges tegen de veel snellere Renault Clio’s en de fabrieks-Peugeots zodat onze doelstelling nog niet veranderd is. We hebben dit seizoen opnieuw geopteerd voor de Renault Clio van Pevatec. De recent behaalde top-10 plaats in de Rally van Staden zorgt voor de nodige boost bij gans het team. We komen met vertrouwen aan de start en hopen nu alleen nog op droog weer. Dit is zowel voor mij als mijn sponsor een thuiswedstrijd en dus een zeer belangrijke afspraak.”

Rob Swann is dit jaar aan zijn vijfde deelname toe. De 45-jarige ondernemer kwam vorig jaar voor het eerst aan de start met een prachtige Subaru WRC S11. “Dit was mijn vuurdoop met deze wagen en ik moet bekennen dat de Subaru goed past op dit erg snelle parkoers. Een kapotte aandrijfas rechts achter op de KP Zilverberg ontnam ons alle hoop op een goed klassement maar we beslisten om verder te doen voor de sponsor en de sympathieke organisator. Sindsdien is de Subaru grondig vernieuwd en kreeg hij een nieuw kleurtje. We wonnen de Tempest Rally op onverhard en de Premier Rally, behaalden een vierde plaats in de Tour of Epynt waar we een heleboel nieuwe onderdelen kwamen testen en enkele maanden terug werden we tweede in de Barbados Rally waar toch tien WRC’s aan de start stonden. Ik hoor dat er verschillende piloten geïnvesteerd hebben in wagens van de nieuwe R5 categorie en dat er een paar nieuwe klassementsproeven zijn. Dat maakt de wedstrijd zeker aantrekkelijker.”

 

Afgelopen zaterdag is rallyrijder Jos Hermans op 51-jarige leeftijd plots overleden. De piloot uit Zutendaal begon zijn carriere in de autosport op het nabijgelegen Rallycross-circuit in Maasmechelen. De laatste 8 jaar legde Hermans zich toe op de rallysport met een Mitsubishi Lancer.

Bij deze wensen wij zijn familie en vrienden veel sterkte toe in deze zwarte periode van rouw .