OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Daags na de voorstelling van de Spa Rally 2015 had zowat iedereen het er over: men kan het evenement effectief beschouwen als drie wedstrijden in één. Niet alleen openen de tenoren van het Belgische rallykampioenschap (BRC) de dans, ze worden ook onmiddellijk gevolgd door de VHC-deelnemers (de historic wagens, die ook worden opgenomen in het Belgische historic-kampioenschap BHC), waarna de deelnemers aan de VHRS (historic wagens voor sportieve regelmatigheidsritten) aan bod komen.

Voor deze categorie VHRS, voorbehouden aan wagens die gebouwd (bodycage) en/of gehomologeerd zijn voor 1 januari 1987, lijkt wat uitleg niet overbodig. Op de wagens wordt geen enkele specifieke uitrusting (rolkooi bijvoorbeeld) opgelegd, de wagen moet enkel beantwoorden aan de wegcode. Een technisch paspoort van de RACB of ASAF is dus niet nodig. Wat de banden betreft, daar zijn de ‘For Racing Only’-producten verboden, enkele banden met de vermelding E of DOT worden toegelaten. Wat de twee leden van de bemanning betreft, die moeten over een helm beschikken om de Regularity Tests (RT) af te werken… en dat is alles!

De Spa Rally is dus een uitstekende gelegenheid om met een historic wagen die dicht bij het origineel staat deel te nemen aan een wedstrijd met naam: “Het is belangrijk er aan te herinneren dat de deelnemers in VHRS helemaal hetzelfde parcours zullen volgen als de rijders in BRC en VHC”, stelt wedstrijddirecteur Robert Vandevorst. “Het enige verschil is dat zij op de chronoritten een gemiddelde snelheid van 65 km/u zullen moeten aanhouden!”

Wie schrijft zich als eerste in?

Zich inschrijven voor de Spa Rally 2015 kan via de officiële website www.sparally.com . Meteen wordt een eerste wedstrijdje gestart: wie krijgt de eer zich als eerste in te schrijven? Gokken mag vanaf nu…

KORT…

Onverhardbanden verboden

Voor de drie categorieën is een onverhard-afstelling compleet overbodig… en zullen de onverhardbanden simpelweg verboden zijn.

Clio R3T European Trophy

De Spa Rally 2015 is ook de start van de Clio R3T European Trophy die door Renault Sport wordt georganiseerd voor zij die met de nieuwe Clio R3T aan de start komen. De auto maakte vorig seizoen een opzienbarend debuut en de rijders zijn vast van plan om over enkele weken bij hun eerste confrontatie met de KP’s in en rond Spa op hun elan door te gaan.

In 2015 komt de nieuwe generatie van de Ford Fiesta R2 er met veel betere prestaties dankzij de overstap naar de nieuwe EcoBoost motor. De nieuwe Ford Fiesta is voor het ogenblik nog in ontwikkeling bjj M-Sport en wordt voorgesteld op de Racing Show van Birmingham. Ook in België zal de wagen snel zijn opwachting maken.

Aan het begin van de eindejaarsfeesten kregen de winnaars van de Ford Fiesta SportTrophy al de gelegenheid om te genieten van hun eerste eindejaarscadeau. Begin december kregen Thibault Radoux en Adrian Fernémont de kans om te proeven van de Ford Fiesta R5. Na wat tips van Elfyn Evans, officieel M-Sport piloot in het WRC, mochten de kampioen en vice-kampioen van de Ford Fiesta SportTrophy 2014 in Carlilsle testen aan het stuur van de R5, ontwikkeld door het team van Malcolm Wilson. Een test die hen meteen weer in competitiesfeer bracht.

Bij M-Sport zijn de voorbereidingen voor het seizoen 2015 volop bezig. In de marge van het WRC-programma legt het Britse team momenteel de laatste hand aan de nieuwe wagen voor de promotiecup: de Ford Fiesta EcoBoost R2. In vergelijking met de huidige Fiesta R2 voorzien van de 1.6 Zetec motor, onderscheidt de nieuwe R2 zich vooral op vlak van de motor. De 1.0 Ecoboost drie cylinder turbo van Ford, reeds drie maal laureaat voor de Internationale prijs van de motor van het jaar, zal ervoor zorgen dat de Fiesta R2 opnieuw een grote sprong zal maken qua prestaties.

“De nieuwe Ford Fiesta EcoBoost R2, ontwikkeld door M-Sport wordt voorgesteld op 8 januari ter gelegenheid van de Racing Show te Birmingham, Groot-Brittannië”, deelt Jean-Marc Valckenaere, promotor van de Ford Fiesta SportTrophy, mee. “Naast zijn nieuwe EcoBoost motor, waarvan de prestaties bijzonder veelbelovend zijn, beschikt de nieuwe Fiesta R2 eveneens over een versterkte sequentiële versnellingsbak, performantere remmen en drieweg regelbare Reiger schokdempers. Nagenoeg compleet met zelfs de nieuwe veiligheidstank, zal de prijs van de kit heel aantrekkelijk blijven, wat goed nieuws is voor de deelnemers en de jonge piloten.”

In 2014 vierde de Ford Fiesta SportTrophy het 15 jarig bestaan in België. “En deze Trophy wordt voortgezet, vervolgt de partner van Ford België. Voor België reserveerden we reeds 8 van de eerste 50 EcoBoost kits die worden geproduceerd. In januari kondigen we dan ook het volledige Trophy programma aan. De kalender zal vanzelfsprekend afhankelijk zijn van de leveringstermijn van de kits, die dan zou moeten gekend zijn. Voor de talrijke huidige Fiesta’s R2 die op de markt zijn zouden wij graag een oplossing vinden voor de eerste helft van het seizoen, vóór de komst van de EcoBoost, hopelijk voor de Rally van Wallonie.”

De vooruitzichten voor het Belgian Rally Championship 2015 zijn veelbelovend. Dat is mede de vrucht van de inspanningen van de promotor, het duo Alain Penasse en Chris Courteyn, die in nauwe samenwerking met de RACB zorgen voor een uitstekende return voor alle betrokkenen in het Belgian Rally Championship.

De televisiecoverage van het Belgian Rally Championship 2014 was opnieuw indrukwekkend. In totaal werden de beelden, geproduceerd door Chris Courteyn, grotendeels gefinancierd door de promotor en gratis ter beschikking gesteld van de diverse televisiezenders, gedurende 319h27min uitgezonden op televisie in de meest uiteenlopende landen. Meer dan een verdubbeling van de zendtijd voor het BRC ten opzichte van 2013 (158 uur)!

Bovendien werd het BRC 2014 uitgebreid en evenwichtig in de kijker gezet op de twee belangrijkste nationale zenders van het land, VRT en RTBF. VRT/Sporza besteedde 2h9min aan het Belgisch rallykampioenschap, terwijl RTBF maar liefst 2h30min toonde van het BRC. Op beide zenders werd de rallyactie in prime time getoond.

De promotor staat bovendien in voor de website gewijd aan het Belgian Rally Championship ( www.bfo-brc.be ), waar niet alleen de officiële persberichten over het kampioenschap, maar ook het laatste nieuws van de wedstrijden gevolgd kan worden. In totaal werden in 2014 maar liefst 570 nieuwsberichten gepost (NL+FR). Ook op dat vlak werd de promotie versterkt ten opzichte van 2013 (517 berichten). De media heeft bovendien de beschikking over een uitgebreide databank foto’s in hoge resolutie van alle wedstrijden.

De gratis televisiebeelden die ter beschikking gesteld worden van de televisiezenders, de foto-databank en de overvloed aan informatie die op de redacties wordt afgeleverd hebben hun effect niet gemist.

Ieder jaar leidt de toekenning van de nummers tot ware kopbrekers bij de organisatoren van de Legend Boucles. Gezien het niveau van de deelnemers, zijn er eigenlijk 70 à 80 teams die een nummer in de top-30 verdienen. Het niveau van de wagens is er, maar ook dat van de rijders. Iedereen gelukkig maken, lijkt dus onmogelijk.

“Dit jaar zullen we de deelnemers naar jaarlijkse traditie weer een kerstcadeau aanbieden. We sturen die aankondiging op 24 december de wereld is en zullen dan tegelijkertijd het startnummer #25 (Legend) en #225 (Classic) als het ware verloten onder die deelnemers die al ingeschreven zijn.”

Vandaag staat de teller op 135 deelnemers, alle categorieën samen, wat betreft de ontvangen inschrijvingen.

Het parcours van de editie 2015 van de Legend Boucles is afgewerkt. We houden nog een mooie verrassing achter de hand voor de kerstperiode, maar nu kunnen we al het een en ander verklappen. En dat nieuws zal zeker goed onthaald worden.

Bij de 18 RT’s op het programma (waarvan 9 verschillende, alle tussen de 7 en 15 km), met inbegrip van de proloog van vrijdagavond, zijn er niet minder dan 14 die een deel onverhard zijn.

“We hebben beloofd om proeven op te nemen in de stijl van de RAC of Kielder Forest en we hebben woord gehouden”, aldus de organisator Pierre Delettre. “Ik heb heel wat kilometers in de regio afgelegd, samen met mijn parcoursbouwer Jean Caro en ik kan u verzekeren dat de deelnemers en toeschouwers ervan zullen genieten? Het is al kaviaar. We gaan hele mooie proeven in de wouden aandoen, zonder dat ze echter ‘slecht lopend’ zullen zijn. De Mandarine is niet de enige kers op de taart. We zouden kunnen stellen dat het taart met kersen is, want er is 60 km of 30% onverhard, onuitgegeven voor een Belgische rally.”

Of het nu gaat winteren of niet, dat zal niet veel verschil uitmaken, want glijden zal het toch doen. Het is nog steeds het historische evenement bij uitstek en al tien jaar lang zijn de rijders van de oudere wagens de centrale gasten.

En voor deze bijzondere verjaardag editie en de verhuizing naar Bastogne (zelfs al blijven enkele proeven rond Spa op het menu), wil de organisatie een zeer mooi deelnemersveld bijeen krijgen. Het is nog te vroeg om te verklappen wie de ster van de proef zal worden, maar heel wat grote Belgische namen hebben hun aanwezigheid al bevestigd.

“We hebben ondertussen al meer dan 100 deelnemers”, aldus nog Pierre Delettre. “Wat sommige ook mogen zeggen, de meerderheid van onze deelnemers blijven ons trouw. Ook heel wat buitenlanders die we al in Spa zagen, keren terug en ook uit de regio rond Bastogne zien we nieuwe lokale namen.”

Deze afspraak missen, mag onder geen beding! De wedstrijd staat in het teken van de vernieuwing, de goede sfeer en vooral de onverharde proeven! Voor de liefhebbers: de RAC in België, dat is op 20 en 21 februari de Legend Boucles!

Van alle Belgische steden kan Spa buigen op de grootste en oudste automobieltraditie. Volgens de gespecialiseerde historici werd de eerste automobielwedstrijd in ons land inderdaad in het kuuroord georganiseerd, op 12 juli… 1896 om precies te zijn. De wedstrijd ging over 12 km. en eindigde op een ex-aequo tussen de Fransen Roussel en Laumaille. Later kwam Spa regelmatig op de affiche, niet alleen wegens het wereldwijd bekende circuit dat enkele kilometers verderop ligt, maar ook dankzij heel wat rallywedstrijden.

Toch houdt het Belgische rallykampioenschap sinds een tiental jaar niet langer halt in deze regio die zo rijk is aan rallytraditie. Op 13 en 14 maart wordt die traditie echter opnieuw op gang getrokken, met de eerste editie van de Spa Rally. Men zou bij wijze van spreken kunnen stellen dat de geschiedenis een nieuwe start neemt…

De autoriteiten van Spa wilden opnieuw met de traditie aanknopen en opnieuw de vele gepassioneerden uit alle hoeken van het land ontvangen. Ze vonden in DG Sport de ideale partner om deze wedstrijd te organiseren, die tegelijk plaats biedt voor de allermodernste bolides als voor de wagens uit de historic-categorie.

DG Sport, het bedrijf uit Theux dat gespecialiseerd is in evenementen op twee en vier wielen en dat wordt geleid door Christian Jupsin, heeft al heel wat kleppers op zijn palmares staan: de Bikers Classic, Spa Italia, de Ronde van België, enz. Nu gaat ze met deze Spa Rally opnieuw een uitdaging aan, want de wedstrijd wordt onmiddellijk opgenomen in het nationale rallykampioenschap, waar het na de Haspengouw (28 februari) de tweede manche vormt. “Er had zich op evenementenkalender van Spa en omliggende gemeenten een opening gevormd”, legt Christian Jupsin uit. “Samen met het team van DG Sport wilden we onze activiteiten nog wat diversifiëren. We hebben ons project aan de stad Spa voorgelegd en het plan werd er enthousiast onthaald. De RACB en de promotor gaven ons hun akkoord om in het Belgische rallykampioenschap te worden opgenomen, dus zijn we er helemaal voor gegaan! Dit gezegd zijnde, we zijn er ons terdege van bewust dat we voor een enorme opdracht staan, ook al omdat we heel weinig tijd hebben. Maar dat maakt de uitdaging des te interessanter!”

Robert Vandevorst leidt het sportieve gedeelte van de Spa Rally in goede banen en haalt al weken alles uit de kast om het parcours en de timing samen te stellen. Het roadbook is al helemaal opgesteld, maar Vandevorst doet er – uiteraard – alles aan om dat geheim te houden… Toch wil de wedstrijddirecteur wel een tipje van de sluier lichten over de manier waarop hij te werk ging: “Of het de bijgelovigen nu bevalt of niet, we gaan wel degelijk op vrijdag 13 maart van start. De deelnemers verlaten om 16 uur Spa, om een lus van drie chronoritten twee keer af te werken. Ze worden rond 23 uur terug in de stad verwacht. ’s Anderendaags is het menu uiteraard iets uitgebreider, met een start vanaf 8 uur, voor een lus van vijf andere chronoritten, die ook twee keer zal worden afgewerkt. Het dessert is een derde passage in drie van die chronoritten. De finish wordt verwacht rond 21 uur, na 19 chronoritten, goed voor 200 km. tegen de klok.”

Het is al geweten dat het nationale rallykampioenschap 2015 onder een gunstig gesternte zal beginnen, want meerdere invoerders hebben een inbreng in de koninginnenklasse, voor de wagens uit de R5- en S2000-klasse. Titelverdediger Freddy Loix ontvangt zijn nieuwe Skoda Fabia R5 pas in de loop van het seizoen en werkt de eerste wedstrijden dus af met zijn Fabia Super 2000. Dat zal ook het geval zijn in Spa, maar toch zal Fast Freddy de te kloppen man zijn: hij kent zijn bolide door en door en met zijn uitgebreide ervaring zal hij in de onuitgegeven spéciales die aan de deelnemers worden voorgeschoteld onmiddellijk competitief zijn.

De concurrentie wordt – vooral – aangevoerd door Cédric Cherain, die zijn Ford Fiesta R5 heeft ingeruild voor een Citroën DS3 R5, maar er worden ook andere kleppers verwacht aan het stuur van de meest recente modellen van Peugeot, Ford en Citroën. Voeg daar nog de traditionele WRC’s, R4, Groep N, de vele voortrekkers – Renault Clio, Peugeot 208, Ford Fiesta, wagens uit de klassen R2 en R3, enz. – en de steeds populairder wordende GT’s bij en het spektakel van de Spa Rally 2015 zal schitterend worden en zo een ware link vormen tussen verleden en heden.

Want ook de historic (BHC en VHRS) wagens zullen een belangrijke rol spelen op de chronoritten waar ze al heel wat interessante pagina’s van de Belgische rallygeschiedenis hebben geschreven. Het lange driften van de Ford Escort RS, Porsche 911, Opel Kadett GT/E en andere Lancia Beta staat bij velen in het geheugen gegrift, net zoals het geluid van die motoren die in het rood werden gejaagd of het gekraak van de versnellingsbakken. DG Sport is vast van plan om het talrijke publiek langs de Ardense rallywegen opnieuw die magische momenten te laten beleven en staat in contact met meerdere buitenlandse specialisten die de Belgische tenoren van weerwerk kunnen dienen.

Met rallybolides uit het heden en het verleden en met een mythisch parcours is de Spa Rally 2015 – de eerste in een lange reeks – nu al ‘the place to be’ voor het nieuwe rallyseizoen.

Het Belgian Rally Championship 2015 verwelkomt een nieuwe wedstrijd op de kalender. Op 13 en 14 maart wordt de Spa Rally, een organisatie van DG Sport, de tweede manche van het BRC, na de klassieke openingswedstrijd, de Rally van Haspengouw. De laatste keer dat er een manche van het BRC werd verreden in Spa, een stad met een rijke rallyhistorie, dateert al van 2004, toen Pieter Tsjoen zegevierde met zijn Toyota Corolla WRC.

Dit betekent dat er 9 wedstrijden op de kalender staan in 2015, waarvan de beste 8 resultaten in rekening gebracht mogen worden. Om piloten te belonen die deelnemen aan de 9 wedstrijden van het kampioenschap, zal een bonus in het algemene kampioenschap (niet in de kampioenschappen in de Klassen) toegekend worden van 9 punten voor de 9de deelname.

Wat de puntentelling betreft, zijn het invoeren van een schrapresultaat en de toekenning van 9 bonuspunten aan piloten die alle manches van het BRC 2015 rijden de belangrijkste wijzigingen. Net zoals dit seizoen, zullen wagens van Klasse RC1 enkel punten scoren in het algemene klassement en worden hun punten in de Klasse niet meegerekend in het algemene kampioenschap voor piloten en copiloten.

In het merkenkampioenschap zullen enkel wagens van categorie RC2, RC3, RC4, RC5 en RGT punten kunnen scoren. Voor het merkenkampioenschap zullen de 9 wedstrijden in rekening gebracht worden, zonder schrapresultaat.

In het Junior Kampioenschap blijft de puntentelling ongewijzigd (bonuspunt voor scratch in R1 of R2, punten toegekend op basis van het algemeen klassement ‘Junior’ en op basis van de afzonderlijke klassementen ‘R1 Junior’ en ‘R2 Junior’. Voor het Junior BRC worden de 6 beste resultaten meegeteld in de eindafrekening.

Het Historic BRC volgt de kalender en de puntentelling van het algemene kampioenschap (9 wedstrijden, 8 resultaten). Het RACB Rally Criterium telt vijf wedstrijden. De Rally van Wallonië zal geen afzonderlijke manche van het Criterium organiseren. In het Criterium zullen alle resultaten meegerekend worden in de eindstand.

De kalender van het Belgian Rally Championship 2015

  • 27-28/2 Rally van Haspengouw (Landen) (+Criterium)
  • 13-14/3 Spa Rally (Spa)
  • 10-11/4 TAC Rally (Tielt) (+Criterium)
  • 1-3/5 Rallye de Wallonie (Jambes-Namen)
  • 15-16/5 Sezoensrally (Bocholt) (+Criterium)
  • 25-27/6 Geko Ypres Rally (Ieper)
  • 4-5/9 Omloop van Vlaanderen (Roeselare) (+Criterium)
  • 25-26/9 East Belgian Rally (St-Vith) (+Criterium)
  • 6-8/11 Rallye du Condroz (Hoei)

Op minder dan drie maanden van het eerste grote Belgische autosportevenement van 2015, wordt er achter de schermen van de 10de editie van de Legend Boucles hard gewerkt.Het parcours is ondertussen afgewerkt, met naast de grote klassiekers van de Boucles de Spa ook de nieuwe woudetappe, La Mandarine. Daarnaast heeft de organisator nog enkele mooie verrassingen in petto. U krijgt er alvast één als Kerstcadeau.

Wat betreft de inschrijvingen, ronden we over afzienbare tijd de kaap van de 100 deelnemers (Legend, Classic en Demo) met al enkele mooie ploegen uit Nederland, Frankrijk, Italië en Engeland. Uiteraard werkt de organisatie hard aan de komst van een bekende vedette, waarover later meer.

Om de tiende verjaardag in stijl te vieren, komt er op vrijdagavond 20 februari ook een heuse proloog, bestaande uit één mooie RT.

Het voordeel van de proloog is zonder meer dat na de verkenningen, de technische controle en de handtekeningen er meteen actie op het programma staat. Heel wat deelnemers blijven immers toch ter plaatse voor de rally. Bovendien wordt een hele discussie over nummers vermeden, want de deelnemers vertrekken zaterdagochtend in de volgorde van de proloog.

Eerste vertrekken de deelnemers in de Classic en dan de Legend en dat vanaf de McAuliffe plaats (aan de bekende tank) in Bastogne. Ze doen dat in omgekeerde volgorde van de nummers en dat om de toeschouwers de kans te geven eens al de deelnemers aan het werk te zien.

De proloog maakt ook dat de media twee dagen lang de wedstrijd kan volgen, met als kers op de taart de zekerheid dat de pechvogels van de proloog zaterdag weer mogen vertrekken. We houden ook rekening met de startorde als er toppers zouden bij zijn.

Inschrijven kan uiteraard verder via de site www.racspa.be , ook voor de categorie Demo.

Tijdens de laatste manche van het kampioenschap streden nog 3 piloten voor de Titel van beste Pinto rijder 2014.
Meteen op de nieuwe show kp zaterdagavond werd al duidelijk dat de overwinning niet voor 1 van de titel kandidaten ging worden , Catteeuw vond het zo plezant dat hij een ronde meer draaide, Verhaeghe gaf al bijna 2 min toe en ook Nemegheer was nog niet direct in zijn sas. 1 piloot trok zich van deze titelstrijd niks aan en daagde zelf de grote tenoren Vanwijnsberghe ,Lietaer en Decock uit en dit met een kleine Pinto, dan kan je alleen maar zeggen: RESPECT Thomas Vauterin.
Terug op het Service bleek dat Catteeuw al de handdoek in de ring wou gooien, maar na de nodige info, was alles nog mogelijk. Op KP2 nam hij meteen de besttijd onder de Pinto’s. Roelens ging in de fout en legde zijn wagen op zijn dak.
Op Kp 3 was het terug Vauterin die het commando overnam voor De Waele maar Catteeuw bleef alle registers open trekken met een 3de tijd .
Aan dit hoge tempo reden deze 3 rijders de volledige 1ste ronde. Vauterin was duidelijk een klasse apart, De Waele had de 2de plaats in handen en Catteeuw was bezig aan een stevige opmars in het klassement door het inhalen van Verhaeghe, het uitvallen van Roelens ( KP1 sortie) en de problemen bij Olivier (KP5 elektronisch). Daardoor klom hij van plaats 9 naar plaats 6 en had hij de fout van zaterdag al zo goed als volledig weggewerkt.
Op naar ronde 2 dus, daar was na zijn sterke start op zaterdag terug Vanwanseele die een 3 de tijd voor zijn rekening nam. Hij gaf maar één seconde prijs op De Waele , Vannieuwenhuyse voelde, door het oprukken van Van Wanseele, dat hij geen fout kon veroorloven. Wie zou het best weerstaan aan deze druk? Het was Vannieuwenhuyse die zich op kp9 liet verassen en zo een minuut aan de broek gesmeerd kreeg. Door deze schuiver verloor hij niet alleen de 3de plaats aan Van Wanseele maar ook Nemegheer profiteerde van dit voorval. Zo werden ook zijn titel kansen terug mogelijk. Dit betekende dat op 4 kp’s voor het einde nog alles kon gebeuren .
We gingen de laatste ronde in met Vauterin als Leider en 2de algemeen Historic’s , maar alle aandacht ging naar de ontknoping in de titelstrijd, die op dit moment nog open lag voor Nemegheer en Catteeuw. Laatstgenoemde stond nog altijd virtueel aan de leiding, maar Nemegheer was genaderd op Van Wanseele en kon bij het hem voorbijgaan nog een extra punt dichter komen waardoor de Power Stage weleens de doorslag kon geven in deze titelstrijd.
En wat blijkt, op de voorlaatste proef sloeg ook het noodlot toe voor Van Wanseele, hij misrekende zich in een bocht met een afgebroken voorwiel tot gevolg , weg 3de plaats en spijtig genoeg niet de bevestiging voor het harde werk die ze hadden geleverd tot nu toe. Nemegheer klom zo terug op het podium , maar ook Catteeuw liet niet begaan en liet zo Vannieuwenhuyse achter zich die na zijn crash van kp9 niet meer in het juiste ritme kwam, en zich tevreden stelde met een 5de plaats.
Bij het aanvangen van de laatste kp kon Catteeuw de titel alleen nog uit handig geven door pech maar dit gebeurde niet, hij nam zelfs nog een besttijd en pakte zo de 1ste titel gevolgd door Nemegheer en Verhaeghe .
Maar we zouden het dan ook bijna onder alle gekte vergeten dat er ook nog een winnaar was en deze was onder indrukwekkende passages voor Vauterin Thomas & Declerck Kurt .
Zo is dit seizoen ook alweer ten einde met een gekende geworden Kampioen Catteeuw Rudy & Liefooghe Claude!!
Alvast een dikke proficiat Rudy en aan alle deelnemers !!!

Didier Vanwijnsberghe leek op weg om in de 6 uren van Kortrijk nog eens een orgelpunt te plaatsen op het seizoen 2014. Tot aan de voorlaatste proef lag hij riant aan de leiding, maar toen zorgde een kapotte motor er voor dat het laatste optreden met de Ford Escort een negatief kantje kreeg.

“De Ford Escort staat inderdaad te koop, en een extra verkoopargument zal toch zijn dat de wagen nog voorzien wordt van een nieuwe krachtbron” reageert Didier.

“Ondanks het feit dat we naast de overwinning grepen in Kortrijk, mogen we best tevreden zijn over het seizoen. In de mooiste en populairste Belgische rally’s, zijnde de Ypres Historic Rally en de Condroz rally, wisten we wel onze naam op het palmares te plaatsen. En in de meeste rally’s hebben we toch een schitterende strijd kunnen uitvechten met collega-vriend Paul Lietaer, nog altijd “the best in the west”. Minpuntje was dan weer dat we in enkele rally’s door technische problemen aan de kant moesten. Denken we daarbij maar aan de TAC-rally in Tielt en de East Belgian Rally.

Maar over het algemeen is 2014 toch een schitterende campagne. En we zitten nu al reikhalzend uit te kijken naar volgend jaar, waar we weer met de BMW M3 zullen starten. Mogelijks in het volledige historic-kampioenschap, als de reglementeringen officieel worden. En misschien zit er weer een strijd aan te komen met Polle, die dezelfde campagne zou rijden met een Subaru Legacy. En bovendien, als de Escort niet verkocht geraakt, kunnen we nog altijd terugvallen op deze wagen, die ons de laatste seizoenen toch heel wat schitterende momenten heeft gebracht” besluit de man uit Sint-Eloois-Vijve.

Wie van deze drie piloten gaat de 1ste Ford Pinto titel binnenhalen?
Na het opstarten van het Ford Pinto Cup kampioenschap begin dit jaar werd duidelijk dat er 11 officiële deelnemers zich hadden inschreven waarvan er uiteindelijk 10 daadwerkelijk de start namen en zich verheugden op dit nieuwe initiatief.
Er werden 7 rally’s opgesteld waarvan de 5 beste resultaten zouden meetellen voor het kampioenschap, nu we bijna aan de vooravond staan van de afsluitende Rally ( 6uren van Kortrijk ) zijn er nog 3 Piloten in de running voor het kampioenschap. Verhaeghe Koen, Catteeuw Rudy en Nemegheer Tom zullen samen in Kortrijk strijden naar deze titel.
De eerste 6 Rally’s werden gewonnen door 5 verschillende rijders ( Olivier K Moorslede, Vauterin T. TBR., Roelens B ORC, Nemegheer T. Wervik, Catteeuw R Staden & opnieuw Nemegheer in de Hemicuda.
Verhaeghe komt door zijn 0 opgaves 1 schrapresultaat, 3 podium finishen en 5 superstage punten, aan de leiding in het voorlopige klassement met 123 Punten.
Catteeuw staat op een voorlopige 2de plaats met 111 punten na 1opgave (TBR) 4 podium finishen waarvan 1 overwinning te Staden en 1 schrapresultaat Wervik en 6 Superstage punten.
Nemegheer begon tijdens de ORC aan het kampioenschap en had zo al meteen 2 schrapresultaten voor zijn rekening en kon zich dus geen uitschuivers meer veroorloven tijdens de rest van het kampioenschap, momenteel staat Nemegheer na het behalen van 4 resultaten waaronder 3 podium finishen met 2 overwinningen ( Wervik & Hemicuda ) & 7 Superstage punten op een 3de plaats met 102 punten.
Met deze 3 kemphanen trekken we dus komend weekend naar Kortrijk om de ontknoping te mogen ontdekken in deze toch wel zeer spannend debuterende kampioenschap!!!
Wanneer word wie Kampioen?
Verhaeghe:
- Bij opgave mag Catteeuw niet meer dan 16 punten en Nemegheer niet meer dan 20 punten scoren.
- Moet bij finish minstens 22 punten scoren om te laten meetellen en moet 5 punten of meer behalen op Catteeuw en moet minstens 1 punt meer behalen op Nemegheer.
- Bij minder dan 22 punten enkel kampioen als Catteeuw niet meer dan 16 punten behaald en Nemegheer niet meer dan 20 punten
- Bij opgave van Catteeuw en Nemegheer altijd kampioen
Catteeuw:
- Minstens 17 Punten behalen als Verhaeghe niet meer dan 21 Punten kan scoren, Nemegheer mag geen 4 punten meer behalen.
- Bij opgave Verhaeghe minstens 17 of meer punten behalen en Nemegheer mag geen 4 punten meer behalen
- Bij winst; altijd kampioen ongeacht het resultaat van de andere.
Nemegheer:
- Minstens 21 punten of meer behalen en moet ook 4 punten meer behalen dan Catteeuw, Verhaeghe mag niet beter scoren.
- Bij opgave Catteeuw minstens 21 punten behalen, Verhaeghe mag geen beter resultaat behalen.
- Bij opgave Verhaeghe minstens 21 punten behalen + 4 punten meer behalen dan Catteeuw
- Bij gelijke stand kampioen omdat hij meer overwinningen heeft behaald.
Na het weten van hoe en wie er te titel kan binnenhalen word het ook opnieuw uitkijken naar de prestaties van de andere Piloten, o.a. Vauterin T. die nog eens aan de start verschijnt en nog een zege wil toevoegen op zijn palmares, ook De Waele wil nog eens bevestigen. Olivier, Roelens en Vannieuwenhuyse mogen we niet uit het oog verliezen na een jaar vol pech willen deze Piloten ook nog eens op het podium eindigen, al zijn er uiteraard daarvoor maar 3 plaatsjes gereserveerd. Van Wanseele zal ook terug van de partij zijn en heeft na een goede Hemicuda Rally toch het goede ritme te pakken.
Spijtig genoeg moeten we nu reeds melden dat Anckaert niet aan de start zal staan, maar hij zal zeker te bespeuren zijn in en rond Kortrijk en ervoor zorgen dat de Pinto Cup tot een goed einde zal gebracht worden. Hij heeft toch wel een heel mooie basis opgebouwd om volgend jaar er nog een schepje bovenop te doen en zodoende de Cup nog meer kwaliteit en uitstraling te geven. Wie zich geroepen voelt om volgend jaar ook deel te nemen aan deze Cup kan altijd verdere informatie verkrijgen bij Christof zelf.
Hopend blijven de weergoden de Piloten goedgezind en kunnen we allen samen genieten van deze spannende ontknoping in en rond Kortrijk.
Wie niets wil missen van deze titelstrijd kan met gratis inkom genieten van dit alles te Kortrijk. De service van de Piloten zal te bewonderen zijn op het stationsplein.
Het FORD PINTO Cup team wenst iedereen een mooie en veilige Rally toe!

Deze 6 uren pakken nog uit met een stevige primeur, waar de jongste weken in stilte is aan gewerkt. Zo pakken wij voor het eerst uit met een trackingssysteem van GeoDynamics. Veiligheid is een absolute prioriteit bij de 6 uren. We zijn dan ook apefier op het nieuws dat GeoDynamics deze ochtend wereldkundig maakte aan de pers.
"Alle veiligheidswagens worden uitgerust met het traceringssysteem. Dankzij deze gps met ingebouwde simkaart worden alle posities van de wagens geregistreerd en in realtime doorgestuurd naar de beveiligde servers van GeoDynamics", aldus het Kortrijk bedrijf. "Ook zullen enkele deelnemers voorzien worden van een primeur van het Kortrijks track and trace bedrijf. Zij zullen immers rondrijden met een speciale smartphone die hen niet enkel volgt, maar hen ook kan verwittigen voor gevaar of obstakels op het parcours."
En er is nog meer: "Ook heeft het Kortrijks bedrijf een primeur in petto. Zo zullen enkele deelnemers uitgerust worden met een nieuw product van GeoDynamics. Dankzij een speciale smartphone kunnen de organisatoren niet enkel in real time de exacte locatie van de deelnemers bepalen, ze kunnen ook de rijders verwittigen voor gevaar of obstakels dankzij een elektronische gele vlag binnen de applicatie. Er zit ook een noodknop in de smartphone waardoor de rijders zeer snel kunnen aangeven als ze medische assistentie nodig hebben of in een incident verwikkeld zijn.
De computers geven dan automatisch aan waar de rijders zich bevinden en zo kan de interventie op gang gezet worden."

De Rally van Sint-Truiden bestaat uit 3 KP's die elk 4 maal verreden worden, 12 KP's in totaal dus.
In totaal betekent dit 100 km klassementsproef en 70 km verbindingstraject, onder meer langs de beroemde "chaussée d'amour" in Brustem.
De wedstrijd start traditiegetrouw met de Trudo Regularity, dit is een regelmatigheidswedstrijd voor oldtimers (geen competitievoertuigen) waarbij zij een bepaalde gemiddelde snelheid (max. 49,9 km/u) zo dicht mogelijk dienen te benaderen tussen de start en finish van de 12 proeven, in dit geval RT's genoemd. De eerste van 16 deelnemers van de Trudo Regularity vertrekt om 8u28 op de eerste proef.

Na deze opwarmer komen er nog een 18-tal oldtimers, maar deze zijn echte wedstrijdwagens die deelnemen aan het Historic gedeelte van de Rally van Sint-Truiden. Zij rijden in numerieke volgorde volgens de deelnemerslijst (beginnend met nummer 61 dus). De start van de eerste Historic op de eerste proef is voorzien om 9u08.

Na het geweld van de "oudjes" komen er nog een 53-tal modernere (de ene al wat meer dan de andere) bolides.
De start op de eerste proef van deze deelnemers is voorzien om 9u33.

Het wedstrijdcentrum is nog steeds gevestigd in het PC Sint-Martinus in de Sint-Martinusstraat.
Hier kan men zaterdag tussen 11 en 19 uur en zondag vanaf 7 uur terecht om inkomkaarten en programmaboekjes te kopen.
Bij het aanschaffen van een inkomkaart (10 euro) krijgt men er een full color programmaboekje (waarde 5 euro) gratis bij.
Inkomkaarten kunnen ook op de proeven zelf aangeschaft worden, maar dan zonder programmaboekje.

Om het wedstrijdcentrum te bereiken kan je best parkeren op de Velmerlaan.

Het wagenpark en de technische controle (zaterdag tussen 14 en 17u30) bevinden zich op het Velmerplein, gelegen aan het kruispunt van de Velmerlaan, Davidstraat en Sint-Martinusstraat.