OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Nadat hij de voorbije twee seizoenen occasioneel aan de start kwam met Citroën WRC's, gooit Bertrand Grooten het dit seizoen over een andere boeg. Bertrand wil het Belgian Rally Championship rijden met een R5, meer bepaald een DS 3 R5 van het Italiaanse team D-Max.
"Ik heb een goede band met D-Max en ik heb hen gecontacteerd voor een DS 3 R5, al zal ik niet op steun van de invoerder kunne rekenen. D-Max heeft twee R5's, waaronder de wagen waar Kris Meeke mee aan de start stond in Hoei. Het is de bedoeling om aan het seizoen te beginnen in Haspengouw om de wagen al te kennen voor de start in Spa. Daarna volgen nog de Wallonie, East Belgian en de Condroz, maar ik tracht het programma verder uit te breiden om mee te spelen in de titelstrijd," aldus Bertrand Grooten, die zeker voor een verrassing kan zorgen.

Omdat er concrete interesse was voor de ex-Kankkunen Subaru Impreza WRC S5 waarmee Chris Van Woensel vorig jaar reed, werd Subaru afgelopen winter verkocht aan een Britse verzamelaar. Binnen enkele weken gaan Chris Van Woensel en Rik Snaet van start in de Rally van Haspengouw met een Mitsubishi Lancer WRC05. Meer bepaald chassis #8 waarmee Gilles Panizzi in 2004 debuteerde in de WK Rally van Cyprus en die later bestuurd werd door Gigi Galli. Vorig jaar werd de Mitsubishi in ons land bestuurd door Bob de Jong.

“Nu iedereen de mond vol heeft over R5’s, is het misschien een verrassende keuze,” vertelt Chris. “Maar, met ons budget is een R5 niet betaalbaar. Zelfs een top Super 2000 was niet haalbaar, terwijl je dan ook met een wagen zit die niet kan rivaliseren met de moderne R5’s. Een GT was voor mij en Rik geen optie meer, dus kom je uit bij een competitieve WRC. De Subaru was ongelofelijk om mee te rijden en de Mitsubishi zal nog beter zijn. Uiteindelijk rijden we puur als privé-team en betalen we zelf de rekening. Dan is het logisch dat je kiest voor de wagen waar je graag mee wil rijden.”

Vorig jaar namen Chris en Rik het nog op tegen de Mitsubishi Lancer WRC die ze dit jaar zelf zullen besturen. Chris kan het potentieel van de wagen dus goed inschatten.

“Ik moet toegeven dat ik al jaren een voorliefde heb voor de Mitsubishi Lancer WRC, een heel markante en agressief ogende rallywagen met een apart geluid. En, Bob heeft vorig jaar duidelijk bewezen dat de Mitsubishi nog sneller is dan de Subaru. In de Rally van Wallonië kon ik hem enkel in de eerste ronde volgen, omdat Bob toen niet zoveel parcourskennis had, en in de Omloop van Vlaanderen was hij duidelijk sneller.”

Potentieel is de Mitsubishi een winnaar in het BRC…

“Daar ga ik me nog niet over uitspreken. Dat zal immers afhangen van de evolutie van de R5’s. We zullen normaal ook later moeten starten, achter de R5’s en GT’s, wat altijd een nadeel is, want de proeven liggen er wat vuiler bij en we zullen meer kilometers in het donker rijden.”

De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC komt aan de start van de Rally van Haspengouw, de Spa Rally, de East Belgian Rally en de Condroz Rally.

De eerste rally van het Belgian Rally Championship staat voor de deur. Het lange wachten is bijna voorbij.

De Rally van Haspengouw bijt de spits af, maar het lange wachten zal beloond worden, al is het voor de opener van het seizoen niet altijd makkelijk.
Alle reglementen dienen klaar te zijn voor het nieuwe jaar, nieuwe afspraken dienen gemaakt te worden, en nog zoveel andere dingen.
Vandaar dat het even geduurd heeft, maar het voorlopig reglement staat op de website, en ook de inschrijvingen zijn geopend…..
dit alles terug te vinden op deze website onder de sectie deelnemers.

Wat gaan we jullie voorschotelen op 27 en 28 februari?
150 km tegen de klok verdeeld over 4 verschillende proeven, Halle-Booienhoven, Gelmen, Zepperen en Walshoutem.
Deze laatste 2 zijn aangepast tegenover 2014…met zelfs een dubbele passage aan het befaamde kapelletje in Walshoutem…

Daarnaast weer volop live actie en animatie in het servicecentrum op domein ’t park in Landen.
De wagens gaan er van start om 8 uur en passeren er dan nog een paar keren gedurende de dag voor de service.
Om 19 uur zal de winnaar terug arriveren en gehuldigd worden op het finishpodium...

De Criterium rijders krijgen een 100 tal km voor de wielen geschoven, en starten ook dadelijk vanaf proef 1 tot en met proef 9.
Afgaande op het aantal uitvallers verleden jaar in de eerste ronde, gaan ze nu ook met de condities van de wegen 's ochtends moeten rekening houden.

De afgelopen weken was er heel wat te doen over de kalender van het Belgian Rally Championship.
Of je voor of tegen 9 wedstrijden bent, de kaarten zijn geschud: 9 manches, de 8 beste resultaten tellen en wie 9 manches rijdt, krijgt een bonus van 9 punten.
Wie een gooi wil doen naar de Belgische titel, kan maar beter aan de start komen van de Rally van Haspengouw.
Gokken en, tegen beter weten in, hopen dat de volgende 8 wedstrijden vlekkeloos en zonder opgave zullen verlopen, lijkt niet aangewezen.
Met een achterstand aan het kampioenschap beginnen is ongetwijfeld een nadeel.

Een maand voor de start van het Belgian Rally Championship 2015 kan het Junior BRC al rekenen op een referentie van formaat aan de start. Na een jaar afwezigheid maakt Polle Geusens zijn comeback met een Peugeot 208 R2. De 24-jarige piloot uit Lommel zal de kleuren verdedigen van Tegelcenter CRLS uit Ieper, het bedrijf van John Eggerickx die overtuigd is van het potentieel van Polle Geusens.
Dat potentieel toonde Polle Geusens in 2013, toen hij in de Rally van Haspengouw de allereerste manche van het Junior Belgian Rally Championship won. In zijn debuutjaar op nationaal niveau won Polle, genavigeerd door zijn broer Sil, ook de Junior-strijd in de Rally van Wallonië. Uiteindelijk werd hij knap 3de in het Junior BRC, maar toen werd het stil...
"Voor 2014 vonden we niet het vereiste budget om het Junior BRC te rijden met een competitieve wagen. Ik heb me vorig jaar volledig geconcentreerd op mijn job als mecanicien bij RBM in de DTM," vertelt Polle. "Sinds eind november ben ik als zelfstandig mecanicien begonnen en kan ik makkelijker tijd vrijmaken voor het Belgisch rallykampioenschap. Maar, ik had nooit gedacht dat ik zo een mooi voorstel zou krijgen als dat van John Eggerickx en CRLS. Dankzij die steun zal ik het volledige Belgian Rally Championship rijden met een Peugeot 208 R2 en kan ik mikken op de titel in het Junior BRC en in de Peugeot 208 Rally Trophy Belux."
De Peugeot 208 R2 zal geprepareerd worden door Polle en zijn broers in Lommel, terwijl voor de service tijdens de wedstrijden samengewerkt zal worden met het serviceteam van Tim Van Parijs. De naam van de copiloot die Polle zal navigeren is nog niet gekend, maar daar maakt Polle zich geen zorgen over.
"Dat kunnen we in de familie oplossen," lacht Polle, verwijzend naar zijn broer Sil die hem navigeerde in 2013. "Ik kijk ernaar uit om weer met de Peugeot 208 R2 te rijden. In de laatste wedstrijd van 2013, de Condroz Rally, heb ik geproefd van de 208 R2, een wagen die duidelijk stabieler was dan onze vertrouwde Citroën. We hebben onze 208 R2 voor 2015 nog niet in het atelier staan, maar dat mag geen probleem zijn om aan de start te komen van de Rally van Haspengouw."
Sportief kijkt Polle uit naar de start van het seizoen.
"Het is wel de bedoeling om voor de start in Haspengouw nog eens te testen met de wagen, want het is al van de TAC Rally geleden dat ik nog met een rallywagen heb gereden. In Tielt reed ik vorig jaar met een VW Golf I in Historic. Het was mijn enige rally vorig seizoen. Ik zal mezelf eerst wat tijd moeten geven om weer in het ritme te komen, maar reken maar dat ik deze kans met beide handen wil grijpen!"

Na een eerste leerjaar in het RACB Rally Criterium, stapt Jelle Vermeire in 2015 over naar het Belgian Rally Championship. Met de Citroën C2-R2 behaalde de jonge piloot uit Meulebeke afgelopen seizoen de 2de plaats in de RC4, achter de meer ervaren Bjorn Renier.
In 2015 zal Jelle Vermeire een gooi doen naar de titel in het Junior BRC met een Citroën DS3 R1. "We gaan het volledige kampioenschap rijden met een Citroën DS3 R1. De wagen is zo goed als nieuw en behaalde een 3de plaats in de Zwitserse DS3 R1 Cup. Voor ons is dit budgettair de beste keuze, zeker omdat we met de puntentelling in het Junior BRC met een R1 een gooi kunnen doen naar de titel," vertelt Jelle Vermeire, die in de Citroën DS3 R1 genavigeerd worden door Michelle Demeestere, de zus van Justine.

Een jaar geleden had Gino Bux welgeteld twee provinciale rally’s op zijn actief staan. Als laureaat van het Rallystuurwiel van het RACB National Team mocht de student architectuur in 2014 echter een goed gevuld Europees seizoen afwerken, met hoogstaande en aartsmoeilijke wedstrijden. Bux maakte heel snel progressie, leerde de knepen van het vak, bouwde zijn snelheid op en is klaar om in 2015 de lat een stuk hoger te leggen. Gino Bux en Eric Borguet mikken in 2015 op de titel in het FIA ERC Junior Championship. Ieper staat met stip genoteerd in het programma van de piloot met de Peugeot 208 R2.
“Vorig jaar moest ik vooral leren. Tussen de TAC Rally, waar ik drie seconden per kilometer moest toegeven op mijn tegenstanders, en de laatste dag van de Tour de Corse, waar mijn chrono’s in de buurt kwamen van die van Stéphane Lefebvre, is er dan ook heel wat gebeurd. In 2015 wil ik die kennis nuttig aanwenden, hoewel ik ook twee nieuwe wedstrijden moet leren kennen. Ik ga voluit de strijd aan voor Junior-titel. Ik wil bewijzen waarom ik deel uit maak van het RACB National Team.”
Een uitdaging die Gino opnieuw samen met Eric Borguet aan zal gaan: “De progressie van Gino is opmerkelijk te noemen. Ook op menselijk vlak, niet onbelangrijk als je zoveel tijd samen doorbrengt, klikt het prima. In 2015 willen we enkele schitterende resultaten neerzetten, ons laten opmerken en voordeel halen uit de ervaring die we gedurende het hele vorige seizoen hebben opgedaan.”

Hun programma: 6/8 februari Rallye Liepäja (Letland, onverhard/sneeuw), 2/4 april Circuit of Ireland (Noord-Ierland, asfalt), 4/6 juni Rally van de Azoren (onverhard), 25/27 juni Geko Ypres Rally (asfalt), 17/19 juli Rallye Estonia (Estland, onverhard), 28/30 augustus Barum Rally (Tsjechische Republiek, asfalt).

Het succes van de Legend Boucles in Bastogne wordt iedere dag duidelijker. Een goede week voor het afsluiten van de inschrijvingen en vijf weken voor het evenement, komen de aanvragen nog steeds vlot binnen. De kaap van de 200 wagens is gerond, en heel wat grote namen moeten nog bevestigen, zowel Belgen als buitenlanders. Daarom lijkt het raadzaam niet meer te lang te aarzelen, alvorens in te schrijven, temeer dat niet meer dan 250 deelnemers toegelaten zullen worden voor deze tiende verjaardagseditie.

“Het parcours ligt vast, onze vriend Jean Caro heeft ook de timing uitgewerkt. Om te vermijden dat we vrijdagavond te laat zouden eindigen, zowel voor de deelnemers, de medewerkers als de organisatie, zal het aantal deelnemers tot 250 beperkt blijven”, aldus organisator Pierre Delettre. “Dat is al meer dan in 2014 en het lijkt ons een ideaal cijfer. We werken wel met een wachtlijst, die rekening houdt met de datum en uur van inschrijving.”

Na het winnen van de Billy Coleman Award in 2013, ging de jonge Ierse rallybelofte Stephen Wright met steun van de Ierse Federatie afgelopen seizoen de uitdaging van het Belgian Rally Championship aan. De ontdekking van de Belgische rally's en de stevige concurrentie in zowel de Peugeot 208 Rally Trophy als het Junior BRC, versnelde de progressie van de jonge Ier.
"Het was erg jammer om de Condroz Rally te moeten missen door een late levering van een onderdeel voor de versnellingsbak, maar het seizoen in het BRC 2014 was voor ons erg leerrijk. De progressie was ook duidelijk zichtbaar op het einde van het seizoen. In de Omloop van Vlaanderen waren we in gevecht met Guillaume Dilley, de Junior-kampioen en de winnaar van de 208 Trophy."
In 2015 wil Stephen graag terug aantreden in het Belgian Rally Championship, maar dan met een... R5.
"We zijn hard aan het werken om over te stappen naar een R5 en het ziet er veelbelovend uit. Het is de bedoeling om enkele wedstrijden in Ierland, waaronder zeker het Circuit of Ireland in het ERC, te combineren met het Belgisch kampioenschap, waar we nu kunnen rekenen op onze ervaring van 2014. Als er partners zijn in België die ons een steuntje in de rug kunnen geven, dan zijn die meer dan welkom," vertelt Stephen Wright (www.wrightrally.com).

PEUGEOT 208 RALLY TROPHY BELUX 2015 - NIEUW SEIZOEN OVER VIJF WEDSTRIJDEN!
Na een veelbelovende jaargang 2014 kondigt Peugeot België-Luxemburg een nieuw seizoen aan van de 208 Rally Trophy. De 208 Rally Trophy Belux 2015 zal 5 manches tellen, allemaal in het Belgisch Rallykampioenschap. Promotie en omkadering zijn opnieuw in handen van DG Sport.
Sinds zijn voorstelling in de Condrozrally van 2012 is de Peugeot 208 R2 altijd een vooraanstaande rol blijven spelen in het Belgisch Rallykampioenschap. Na een eerste “light”-formule in 2013 telde de 208 Rally Trophy Belux al merkelijk meer deelnemers in 2014, met een paar opmerkelijke resultaten van gerenommeerde piloten én de Juniorkampioenschapstitel voor de winnaar van de Trophy, Guillaume Dilley.
Met de steun van partners Total en Michelin beslisten Peugeot Sport en Peugeot België-Luxemburg om in het seizoen 2015 de 208 Rally Trophy Belux verder te zetten en – vooral – nog verder uit te bouwen. En zo wordt vandaag niet alleen een programma van vijf manches bevestigd, maar ook de optimale omkadering voor alle deelnemers, dankzij de hernieuwde samenwerking met een professionele promotor: DG Sport.
De 208 Rally Trophy Belux loopt in 2015 over vijf manches van het Belgisch Rallykampioenschap. De volledige kalender ziet er dan als volgt uit:
midden maart Spa Rally, Spa
begin mei Rallye de Wallonie, Namur
eind juni GEKO Ypres Rally
begin september Omloop van Vlaanderen, Roeselare
begin november Condroz Rally, Huy
Wim Doms, Directeur Communicatie van Peugeot België-Luxembourg, legt uit: “Van zes manches vorig jaar gaan we naar vijf manches in 2015, nu aangekondigd werd dat de Rally van Luxemburg dit jaar niet zal doorgaan. In elk geval blijft het uitgangspunt van de 208 Rally Trophy Belux ongewijzigd: een realistische en voor iedereen betaalbare formule, gespreid over een heel seizoen. Met twee rally’s in Vlaanderen en drie in Wallonië, waaronder de gloednieuwe Spa Rally als seizoensopener, biedt dit programma een uitstekend niveau van competitie in uitzonderlijk gevarieerde rally’s, en dat allemaal in een realistische budgettaire context.”
Dankzij het partnership tussen Peugeot Sport België-Luxemburg en DG Sport, kunnen de concurrenten in de Peugeot 208 Rally Trophy Belux voortaan op elke manche en gedurende het hele seizoen 2015 terecht bij een rechtstreeks en toegankelijk aanspreekpunt. Alle informatie en bestellingen van wisselstukken kunnen meteen via DG Sport worden geregeld. De promotor zal bovendien instaan voor de administratieve opvolging van de inschrijvingen voor de 208 Rally Trophy Belux, én voor de betaling van de winstpremies aan de winnaars en deelnemers in de top 5 (winstverdeling hieronder).
Christian Jupsin, Algemeen Directeur van DG Sport, klinkt tevreden: “We zijn natuurlijk heel tevreden dat we een nieuw seizoen kunnen starten. In 2014 hebben de deelnemers aan de Trophy al laten zien hoe competitief en betrouwbaar de Peugeot 208 R2 kan zijn, en zorgden ze voor heel wat spektakel op de verschillende rally’s. We willen nu verder bouwen op deze gezonde basis, en ons doel is heel duidelijk om de 208 Rally Trophy Belux in 2015 nog verder te doen groeien. De 208 R2 is en blijft een ideale auto voor wie een spectaculair maar betaalbaar seizoen wil rijden, en de formule van de 208 Rally Trophy is daar perfect aan aangepast.”
De promotiecups van Peugeot zijn traditiegetrouw een interessant en competitief aanbod op technisch, maar ook op financieel vlak. De 208 Rally Trophy wordt niet anders, en vertrekt van realistische inschrijvingskosten, een ijzersterke auto aan een betaalbare prijs en – vooral – bijzonder interessante winstpremies.

Premies
Bij elke manche wordt niet minder dan 8.000 euro aan prijzengeld uitgereikt, met de volgende verdeling:
Plaats in eindklassement R2-Klasse Aankomstpremie twv*
1ste 3.000 euro
2de 2.000 euro
3de 1.500 euro
4de 1.000 euro
5de 500 euro
* De premies worden voor 50% uitbetaald in cash, en voor 50% in aankoopbonnen.

Hoofdprijs
Aan het slot van het seizoen, krijgt de eindoverwinnaar in de 208 Rally Trophy Belux 2015 een uitzonderlijke prijs: een nagelnieuwe Peugeot 208 in de kleuren van de 208 Rally Trophy.

Contact
Voor alle informatie over deelname aan de 208 Rally Trophy Belux 2014 kunnen teams terecht op één adres:

DG SPORT
Carolane Jupsin
Avenue du Stade 27
B-4910 Theux
Tél: +32 (0) 87 53 90 16
Mail: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

In het Belgian Historic Rally Championship mogen we enkele nieuwe modellen aan de start verwachten. RACB Sport volgt immers de uitbreiding van Groep H die eerder werd doorgevoerd door de FIA. Voortaan worden ook wagens van periode J2 (1/1/1986 tot 31/12/1990) toegelaten in Historic. Een wijziging die de deur opent voor enkele legendarische modellen, zoals de Ford Sierra Cosworth, Subaru Legacy, BMW M3, Lancia Delta, Mitsubishi Starion,..., al blijven de verbannen Groep B's zoals de Ford RS200, Peugeot 205 T16 en Lancia Delta S4 natuurlijk verboden.

Deze wagens van periode J2 worden ingedeeld in "Categorie 4 - YoungTimers", naast de wagens van periode J1 (1/1/1982 tot en met 31/12/1985). Voor beide categorieën geldt dat ze conform moeten zijn aan hun FIA homologatiefiche en de bijbehorende extensies tot de einddatum van de periode, respectievelijk 31/12/1985 voor J1 en 31/12/1990 voor J2. De recentste "Historics" worden dus niet toegelaten in PTN en zullen FIA-conform moeten zijn. Wagens van J2 zullen rijden met een restrictor van 36 mm (Groep N) of 38 mm (Groep A).

Voor de indeling in de klasse binnen "Categorie 4 - YoungTimers", geldt een coëfficiënt van 1,4 voor turbomotoren in J1 en 1,7 voor turboversies in J2.

De 26 jarige jongeman is afkomstig uit Oudenaarde en mag in februari naar Scandinavië voor een dagje Rally school On Ice. Dit is de prijs die hij won dankzij zijn inzet, prestatie en progressie doorheen het jaar in het kader van het Future Stars Rally Academy programma. Hij haalde het voor Nick Hoens en Cyrill Lizen.

Eind 2014 kregen de Future Stars de laatste opleiding die op het programma stond. In de voormiddag gaf Evelien Deschuytter een workshop ‘zoektocht naar sponsors’ en na de lunch nam Fred Miclotte de jonge talenten mee voor de laatste sportactiviteit, voor de gelegenheid op een lekker vettig mountainbike parcours. Onder de modder, doch tevreden met het afgelegde mountainbike parcours sloten we een succesvol jaar af met een diploma-uitreiking.

Alle opleidingen zijn gegeven en de 12 Future Stars werden volledig klaargestoomd voor hun toekomstige rallycarrière.

In 2015 worden nieuwe opleidingen voorzien. Het programma zal bekendgemaakt worden in de loop van de maand februari. Geïnteresseerden kunnen alvast hun naam doorgeven op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

We zijn vier weken verwijderd van het einde van de inschrijvingen van de Legend Boucles en naderen zo stilaan de 200 deelnemers. De wedstrijd heeft uiteraard plaats op 20 en 21 februari en het team van de RAC Spa doet er ondertussen alles aan om het eerste grote autosportevenement in ons land zo sterk mogelijk te laten plaatsvinden.

Zo zal de Tv-coverage meer dan ooit hoge toppen scheren, met onder meer een nieuwe samenwerking met de RTBF. Er zullen bijdragen zijn in de uitzendingen Auto Mobile en Week-end Sportif en ook een live op zaterdag behoort tot de mogelijkheden.

Ook met Motors TV zal er weer samengewerkt worden, waardoor de Legend Boucles ook buiten de landsgrenzen in de kijker zal staan. Naast de live-uitzending van een RT, volgt er later ook een samenvatting van maar liefst 52 minuten.

TV Luxembourg neemt de rol van Télévesdre over en zal samen met RTC Liège de rechtstreekse uitzending voorzien van de RT in de categorie Legend op zaterdag 21 februari. De live gaat op antenne voor 6 zenders, waaronder TV Lux en RTC Liège, maar ook Télévesdre en dus Motors TV, waardoor in meer dan 20 landen ons event op de buis komt. Ook via de live streaming op de site www.racspa.be kan u alles volgen.

De deelnemers in de Classic worden niet vergeten, met een opname op hetzelfde deel van de proef, en de beelden daarvan zijn later te zien in een speciale uitzending over de Legend Boucles®, terwijl ze tevens live gaan op de site.

Net zoals in het Wereldkampioenschap Rally, wordt aan teams in het Belgian Rally Championship 2015 de mogelijkheid geboden om een vast startnummer te kiezen (via een formulier beschikbaar op www.racb.com ). De keuze van een vast startnummer biedt extra mogelijkheden op het vlak van marketing en merchandising. Denk maar aan caps met het startnummer, T-shirts, jassen en een website waarin het startnummer centraal staat. De keuze van het startnummer geldt trouwens voor het volledige BRC 2015 met uitzondering van de Geko Ypres Rally, waar het reglement van het Europees kampioenschap van toepassing is.

Omdat de klassen RC2 en RGT de hoofdrol spelen in het Belgian Rally Championship, worden de nummers 1 tot en met 15 voorbehouden voor piloten die het BRC zullen rijden met een wagen van de klasse RC2 of RGT, waarbij het startnummer 1 voor het ganse seizoen automatisch toegewezen wordt aan de Kampioen van België, dit seizoen Freddy Loix.

Prioritaire startposities

Om een spannend en evenwichtig kampioenschap te garanderen, is het natuurlijk vereist dat de titelkandidaten in gelijke omstandigheden (weer, duisternis, staat van het wegdek) hun kansen kunnen verdedigen. Dat betekent dat ze zo dicht mogelijk bij elkaar in de buurt van start moeten gaan. Daarom wordt een vaste startorde ingevoerd, waarbij de tenoren van het Belgian Rally Championship (piloten met een R5, S2000, RRC, R4, N4) natuurlijk ook de hoofdrol toegewezen krijgen.

De eerste 15 startposities (onafhankelijk van de gekozen startnummers) worden voorbehouden voor piloten die aan de start komen met een wagen van de klasse RC2 of RGT, waarbij de startorde bepaald wordt door de tussenstand in het Belgian Rally Championship. Voor de eerste wedstrijd van het BRC 2015 zal de startorde bepaald worden op basis van de eindstand van het BRC 2014. Piloten die hun eerste wedstrijd rijden in het BRC of die vorig jaar niet aan de start stonden, zullen ingedeeld worden op een positie goedgekeurd door RACB Sport en de promotor.

Om ook het Junior BRC te promoten, worden de snelste jongeren in de kijker gezet. Achter de top 15, voorbehouden voor RC2 en RGT, gaan de vijf best geklasseerde piloten in het Junior BRC van start.

Prioriteit ook tijdens Etappe 2

De prioritaire startorde voor RC2, RGT en 5 Juniors geldt bovendien voor de ganse duur van de wedstrijd. In tweedaagse wedstrijden wordt hetzelfde systeem gehanteerd voor de tweede etappe, maar dan op basis van de tussenstand na etappe 1.

De overige startnummers en startposities kunnen vrij toegekend worden door de organisatoren. Concreet betekent dit, mits voldoende deelnemers in RC2 en RGT, dat de eerste piloot met een wagen van categorie RC1 (WRC, A8) pas ten vroegste als 21ste van start zal gaan, met een veiligheidsinterval van 2 minuten na de vijfde Junior. Het reglement voorziet trouwens de mogelijkheid om per wedstrijd maximaal drie “Wildcards” op basis van hun bekendheid of FIA-prioriteit een betere startpositie toe te kennen mits akkoord van RACB Sport en de promotor van het BRC.

Het is ons kerstcadeau onder de boom van duizenden rallyliefhebbers: kerstman Pierre Delettre houdt woord en alle rijders, braaf of niet, mogen dromen van prachtige passages op onverharde wegen tijdens de Legend Boucles 2015. We onthulden reeds de proef ‘Mandarine’ naar aanleiding van de verhuis naar Bastogne, maar er is meer. De deelnemers hebben nog eens recht op een tweede proef in de wouden, die luistert naar de naam Eglantine. Het parcours van de Legend Boucles sluit zo nog meer bij de RAC aan, met tot 30% onverhard!

Een vrolijk kerstfeest aan alle rallyliefhebbers die dwars willen gaan. Even herinneren nog aan het feit dat morgen 25 december, de nummers 25 en 225 uitgeloot zullen worden onder de al 150 ingeschreven deelnemers. Inschrijven kan overigens nog steeds via de site www.racspa.be .

Nog een mooi cadeau onder de kerstbomen van Bastogne.

Om de 50ste verjaardag van de Ypres Rally op gepaste wijze te vieren, presenteert VZW Superstage een prachtig en rijkelijk geïllustreerd boek over de historie van het topevenement op de Belgische en Europese rallykalender.

“Ypres Rally 50 Years” blikt, in drie talen (Nederlands, Frans, Engels), terug op 50 schitterende edities van de Ypres Rally, maar in werkelijkheid begon het al een jaar eerder. Op 18 januari 1964 organiseerde de Automobiel Club Targa Florio, opgericht in 1963, op de Grote Markt een stempelcontrole van de Rally van Monte-Carlo. Voor de gelegenheid werden alle openbare gebouwen verlicht en werden de verkeerslichten uitgeschakeld. 130 teams maakten tijdens hun “parcours de concentration” op weg naar Monaco een korte tussenstop in Ieper. Onder hen F1-legende Graham Hill aan het stuur van zijn Ford Falcon Sprint Futura.

Een jaar later won Jean-Pierre Vandermeersch met zijn Mini het Eerste Interstallen Criterium. De lokale dealer van Austin had nooit kunnen denken dat hij daarmee het palmares opende van de Ypres Rally, 50 jaar later een topwedstrijd van het Belgische en Europese rallykampioenschap!

Hugo Van Opstal, press officer van de Ypres Rally en hoofdredacteur van Autonews, al meer dan twee decennia het toonaangevende autosportmagazine van België, dook in de archieven van Targa Florio en VZW Superstage en sprak met een aantal smaakmakers om de mooiste verhalen te verzamelen. Van de gebroken hand van Gilbert Staepelaere via de spraakmakende zege van Henri Toivonen en de blunder van Juha Kankkunen tot de 9de recordzege van Freddy Loix, je leest er alles over in dit boek van 256 bladzijden, gekruid met tal van actiefoto’s en alle uitslagen van de voorbije 50 edities.

Het boek “Ypres Rally 50 years”, drietalig (NL, F, GB) en een aanrader voor elke rallyfan, is te bestellen via www.ypresrallyshop.com voor de prijs van 40 euro (excl. verzendingskosten).