OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Op enkele weken tijd werden de eerste drie wedstrijden van het Kampioenschap van België Rally verreden. Na de Rally van Haspengouw in Landen en de Spa Rally, kwamen de titelkandidaten zaterdag aan de start in Tielt van de TAC Rally, een heel compacte wedstrijd. Na hun zege in Spa, namen Freddy Loix en Johan Gitsels weer plaats in de ŠKODA Fabia S2000 gesteund door de Belgische invoerder en geprepareerd in de ateliers van BMA in Petit-Rechain.

Loix moest opnieuw het duel aan gaan met de Peugeot 208 T16 R5 van Kris Princen. Hij paste het recept toe waarvan hij enkel het geheim kent: de concurrentie van bij de eerste meter in de achtervolging dwingen. Deze keer begon het plots en iets vroeger dan verwacht te regenen tussen het startpodium en de eerste proef, waardoor veel piloten tijd verloren... behalve 'Fast Freddy', die natuurlijk gekozen had voor de ideale banden, waardoor hij meteen een kloof sloeg van meer dan 50 seconden... « Om eerlijk te zijn had ik zwaar weerwerk verwacht van de R5's met hun turbomotoren op dit parcours, vertelde Freddy. Toen het begon te regenen, wist ik dat dit positief zou zijn voor ons, want ik stond op slicks met een zachte compound. Toen ik een comfortabele voorsprong had op Princen, hebben we onze voorsprong gecontroleerd door aan een stevig tempo te blijven rijden. Eens te meer functioneerde de Fabia S2000 geprepareerd door BMA als een Zwitsers uurwerk. Johan las zijn nota's perfect en met deze tweede overwinning doen we weer helemaal mee in het kampioenschap. »

De zege in de TAC Rally samen met Johan Gitsels is de 39ste overwinning van 'Fast Freddy' in zijn carrière. De 40ste is in aantocht, net als de R5-versie van de ŠKODA Fabia, die begin vorige week groen licht kreeg van de Internationale Automobiel Federatie. De bolide zal wellicht zijn debuut maken in Ieper, de lievelingswedstrijd van Freddy Loix...

Het spreekt voor zich dat iedereen bij BMA erg blij was met deze tweede opeenvolgende overwinning in het Belgian Rally Championship 2015. « Het was gewoon een perfecte wedstrijd waarin we nog maar eens getoond hebben dat de Fabia S2000 heel competitief blijft, vertelt Bernard Munster. Dat is goed voor de toekomst, want we weten dat de Fabia R5 nog sneller zal zijn. Freddy maakt in elke wedstrijd het verschil in de eerste meters. In tegenstelling tot onze rechtstreekse concurrenten, maakten we de juiste bandenkeuze voor de eerste ronde. Alles werd beslist op de eerste proeven, waarna de voorsprong gecontroleerd kon worden. Dat hebben Freddy en Johan perfect gedaan. Een sublieme wedstrijd! »

Voor BMA blijven de wedstrijden elkaar in snel tempo opvolgen. Volgend weekend zal het team van de partij zijn in het Duits rallykampioenschap in het kader van de ADAC Hessen Rally Vogelsberg, waar de Duitser Mark Wallenwein nog beter wil doen dan zijn recente 2de plaats in de Rally Erzgebirge aan het stuur van de ŠKODA Fabia S2000. Daarna volgt de Rallye de Wallonie, de vierde manche van het BRC, gevolgd door de Sezoensrally, die dit jaar intens belooft te worden. Daags na de vijfde manche van het BRC vertrekt het team immers naar de Historic Rally van Marokko, een organisatie van Yves Loubet. Daar komt BMA aan de start met maar liefst... zes Porsches 911. Voor vijf van die wagens verzorgt het team de service. Met piloten als Bernard Munster (genavigeerd door Johan Gitsels, die pas vlak voor de start kan vertrekken uit Bocholt), Alain Deveza, Patrick Borne, Gérard Brianti en Philippe Vandromme, heeft het team hoge ambities, maar daarover later meer...

Afgelopen zaterdag heeft het FABORY Rallyteam opnieuw genoten van de uitdagende proeven en gezellige ambiance van de Belgische rallysport. Dit keer stonden Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen met hun Mitsubishi Lancer Evo IX aan de start van de TAC Rally rondom Tielt. Helaas weerhield een lekke band de equipe van een mooi resultaat, maar het team kijkt terug op een geweldig evenement.

De TAC Rally, die zaterdag 11 april op de rallykalender stond, schotelde de deelnemers 16 klassementsproeven voor. Met startnummer 23 op hun blauwwitte Lancer konden Faes en Van der Rijsen iets na half negen ’s morgens beginnen met de eerste boucle van vier proeven. Faes blikt terug:  “Het begon niet echt lekker. Ik zat niet goed in mijn vel en had de dag voorafgaand aan de rally grotendeels op het toilet doorgebracht. Desondanks konden we het tempo goed volgen.” Dat bleek wel uit de tijden: op de tweede proef noteerde de equipe zelfs een negende tijd algemeen. Na vier klassementsproeven lag het team zestiende algemeen en eerste in de standaardklasse, groep N, maar liefst 19 seconden voor nummer twee.

Op de vijfde proef kwam het Tieltse pechduiveltje echter weer om de hoek kijken. “Vorig jaar kregen we een lekke band en ook nu ontkwamen we er niet aan. Blijkbaar heb ik bij het aansnijden van een bocht op de vijfde proef iets scherps geraakt. De rechterachterband was haarscherp doorgesneden. We hebben op de proef gewisseld en verloren alles bij elkaar ruim vijf minuten.” Een 71ste en laatste tijd op die proef was het gevolg, waardoor het team werd teruggeworpen naar de 61ste plek algemeen. De rest van de boucle verliep gelukkig zonder problemen, waardoor na proef acht het FABORY Rallyteam alweer de 52ste positie bezette.

Met uitzondering van proef 12, waar een klein schuivertje werd gemaakt, liep ook de derde boucle van vier proeven goed. Met nog vier proeven te gaan was de 36ste plek algemeen veroverd. “Pas in de vierde en laatste boucle ging het echt lekker lopen. Daarvoor moest het de hele dag uit mijn tenen komen. Toch konden we gedurende de dag het tempo redelijk volgen. We reden de hele dag achter, en soms voor, de snelle R5’s, Porsches en A8-en. Over het algemeen waren we 5 tot 20 seconden sneller dan onze concurrenten in de klasse N4.” De laatste vier proeven ging de equipe er dan ook nog even goed voor zitten. Dit was goed voor vier tijden in de top 13. Toen Faes en Van der Rijsen ’s avonds moe maar voldaan over het finishpodium reden, hadden ze de 26ste plek algemeen in handen. Een mooie opmars!

“Het was een tricky wedstijd. Dan was het nat, dan weer droog, dan weer nat. Het was ook vreselijk lastig om de juiste bandenkeuze te maken. Wel hebben we weer enorm genoten. Het is een geweldig evenement. Compact en toch vol actie. De organisatie is strak en de entourage fantastisch. Wij kijken met plezier uit naar onze volgende wedstrijd: de Rallye de Wallonie,” aldus Van der Rijsen.

32 van de 78 wagens die zaterdagochtend van start gingen in de TAC Rally behoorden tot de categorie Historic. De categorie voor klassiekers blijft erg populair, zeker in West-Vlaanderen. Vooraf werden Paul Lietaer, de specialist van de TAC Rally, en Didier Vanwijnsberghe, zijn eeuwige concurrent bij de Escorts, getipt als favorieten, maar het was Stefaan Stouf die zich met een indrukwekkend snelle Porsche in de kijker reed. De Nieuwpoortse vishandelaar won overtuigend in Historic en pakte bovendien een 9de plaats algemeen tussen het moderne geweld.

De wedstrijd begon op een nat parcours. Bijna alle tenoren stonden op slicks, sommigen hadden uit veiligheid gekozen voor intermediates, maar één man maakte de beste bandenkeuze. Stefaan Stouf had vier regenbanden gemonteerd op zijn Porsche 911 en daarmee nam hij meteen de leiding. Na de eerste ronde volgde Paul Lietaer op 12", terwijl Dirk Vermeirsch met zijn Ford Sierra 4x4 Cosworth op 1'03" stond, maar dan vooral door een straftijd van 1 minuut. Een straftijd die Vermeirsch kreeg toen hij voor de start van een proef een extra minuut interval vroeg, die niet kreeg om vervolgens zijn gordels los te klikken zodat hij alsnog een minuutje langer mocht wachten.

Paul Lietaer, die binnen enkele weken zijn Subaru Legacy wil presenteren, bleef Stouf onder druk zetten, maar bij het begin van de slotronde, op zijn favoriete proef Schuiferskapelle, begaf de motor van zijn Escort. Stefaan Stouf reed verdiend naar een onverhoopte overwinning.
"We hebben vrijdagavond nog heel laat moeten werken, omdat we bij een laatste controle van de wagen merkten dat de koppeling stuk was. Om die te vervangen moesten we de motor volledig demonteren. In de wedstrijd ging alles schitterend, al was het pas mijn tweede wedstrijd met deze Porsche," lachte Stefaan Stouf.

Dirk Vermeirsch finishte op een knappe 11de plaats algemeen, op 46" van de Porsche. Minder dan de minuut straftijd die hij in het begin van de rally kreeg. "Ik ben blij dat we het potentieel van de Sierra getoond hebben, hoewel we hier nog met een restrictor van 34 mm rijden, hoewel we met een inlaat van 38 mm zouden mogen rijden. We zijn enkele van deze Sierra's aan het bouwen voor het Historic-kampioenschap en dit jaar wil ik zelf de wagen testen om onze klanten het beste te kunnen aanbieden," vertelde de thuisrijder.

Danny Kerckhof, die later dit jaar ook zal overstappen naar een "modernere" Historic, stuurde zijn BMW naar de derde plaats, voor Didier Vanwijnsberghe, die door de sortie van Dirk Deveux vroeg in de rally toch aan de leiding blijft in het Historic BRC. "Dit was echt niet mijn rally. Na de eerste ronde stonden we al anderhalve minuut in het verlies en in de derde ronde verloren we nog eens 3 minuten door een lekke band," vertelde Didier.

Stefaan Prinzie werd vijfde met zijn Ascona, 5" voor Christophe Merlevede met zijn BMW M3 E30. Met een gelijkaardige BMW M3 moest Melissa Debackere vroegtijdig opgeven door een defecte benzinepomp. Achter Jeroen Van Wanseel, mooi 7de met zijn Escort, eindigde Wim Decock na een moeizame wedstrijd met zijn Porsche: "Ik heb nog nooit zo wisselvallig gereden," lachte Wim. "Even wisselvallig als het weer, want telkens wanneer het regende, moest ik het voetje lichten. We hadden immers geen banden voor nat weer voorzien en ik had geen zin om mijn Porsche hier in een sloot te leggen."

Rudy Catteeuw (Ford) en Dirk Dumon (Opel) maakten de top 10 vol. Jens Maes gaf op met een gebroken achterbrug, Tom Schoolmeesters ging van de baan met zijn M3 en Wouter Lievens moest zijn Porsche aan de kant zetten door een elektrische panne.

De TAC Rally was een heel bijzondere wedstrijd voor Polle en Sil Geusens, de twee broers in de Peugeot 208 R2 in de kleuren van CLRS Tegelcenter. Omdat de TAC Rally niet op de kalender van de Peugeot 208 Rally Cup staat, was er amper concurrentie in de categorie en Polle was de enige Junior met een R2. Finishen betekende meteen een flinke puntenoogst.
Polle had deze keer alles te verliezen in Tielt. Winst bij de Juniors zou iedereen "normaal" vinden, bij gebrek aan tegenstand, maar een opgave of mechanische panne zou ongetwijfeld kritiek opleveren. Kortom, het was mentaal een moeilijke oefening voor Polle Geusens, die als jonge piloot natuurlijk niets liever wil dan voluit aan te vallen om zijn talent te tonen.

"Het was echt een moeilijke wedstrijd. In het verleden heb ik me al eens laten verrassen op dit parcours toen ik aan de leiding stond bij de Juniors, dus ik besefte als geen ander hoe verraderlijk het gladde asfalt is in Tielt," vertelde Polle. "Zeker in de regen, tijdens de eerste en de derde ronde, heb ik geen risico's genomen, want ik moest absoluut finishen en de 20 punten pakken voor het Junior BRC. Ik ging niet voluit, maar in die omstandigheden is het des te moeilijker om de concentratie te behouden. Als rallypiloot is er niets makkelijker dan voluit aan te vallen, zonder ergens aan te moeten denken. Deze opdracht, finishen en punten pakken, hoort echter ook bij het vak van rallypiloot."

Maar, Polle voelde natuurlijk ook de drang om het duel aan te gaan met Steven Dolfen...
"Steven was als man van de streek heel snel, maar ik mocht me niet op laten jagen. Deze keer reed ik enkel in functie van het Junior BRC. Steven komt niet aan de start van de Rally van Wallonië, dus zullen we moeten wachten tot Ieper voor we het duel wel voluit aan kunnen gaan."

Binnen drie weken staat de volgende wedstrijd al op het programma voor Polle en Sil Geusens: de Rally van Wallonië in Jambes.

De derde manche van het Belgian Rally Championship werd zaterdag verreden in het West-Vlaamse Tielt. Voor Vincent Verschueren en Veronique Hostens leverde de wedstrijd niet het verhoopte resultaat op, maar toch straalde Vincent bij de finish, na 16 uitdagende en moeilijke klassementsproeven. De DS-piloot sloot de wedstrijd immers af met twee snelste tijden algemeen op de laatste twee proeven. De eerste besttijden van Vincent Verschueren in het Belgian Rally Championship.

"Na die eerste scratch op de voorlaatste proef, heb ik me op de Poelberg nog eens schrap gezet om nog een tweede besttijd te rijden, deze keer voor Gaby Goudezeune, die al zoveel voor mij gedaan heeft en zonder wie ik niet met deze DS 3 R5 zou kunnen rijden," lachte Vincent Verschueren. "Dat ik twee snelste tijden heb gereden, geeft me veel voldoening, want het niveau in het BRC ligt dit jaar ongelofelijk hoog. Freddy Loix en Kris Princen zijn twee piloten die niets laten liggen. Als je op een proef twee keer een paar meter te vroeg in de remmen gaat, dan mag je de snelste tijd meteen vergeten!"

Voor Vincent en Veronique was de TAC Rally een lange achtervolging. Na de eerste proef stonden ze immers op de 71ste plaats, om uiteindelijk nog als 10de te finishen.
"Het was nat bij de start van de eerste proef en we stonden op harde slicks. Een verkeerde bandenkeuze en in de tweede remzone werd ik al verrast. We gingen rechtdoor en het duurde drie minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan geduwd hadden. Op de volgende drie proeven voor de service gedroeg de wagen zich heel bizar. Ik had absoluut geen grip. In het servicepark ontdekte het team dat de aandrijfas rechts vooraan stuk was."

Vanuit een uitzichtloze positie moesten Vincent en Veronique zich terug in de wedstrijd knokken. Mentaal geen makkelijke opgave.
"Wanneer je zes minuten verloren hebt, dan moet je ook verstandig zijn. Het heeft geen zin om dan nog veel risico's te nemen, want die achterstand maak je nooit meer goed op kleppers als Freddy Loix en Kris Princen. In de loop van de namiddag heb ik wat andere zaken geprobeerd. Zo hebben we een lus gereden met de nieuwe FIA-banden die we vanaf de Rally van Wallonië zullen gebruiken. In de slotronde hebben we ons nog eens schrap gezet om een aantal toptijden op de tabellen te zetten, want het gevoel aan het stuur van de DS 3 R5 werd steeds beter. En, er zit nog meer in, want ik voel dat ik nog een fractie meer uit de wagen kan halen."

Hopelijk blijven Vincent en Veronique binnen drie weken gespaard van pech in de Rally van Wallonië en kan de GoDrive-formatie zijn sterke chrono's opnieuw omzetten in een topresultaat. Afspraak in Namen!

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben met hun ŠKODAFabia S2000 de TAC Rally gewonnen, dat is de derde van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Belgische kampioenschap. Voor Loix-Gitsels is het na de Spa rally de tweede zege dit seizoen. In de tussenstand van het BK loopt het duo enkele punten in op leider Kris Princen.

Het was een sombere zaterdagochtend in Tielt en toen het enkele minuten voor de start van de TAC rally ook nog eens begon te regenen moesten er knopen worden doorgehakt voor wat betreft de bandenkeuze. “Zo’n keuze maak je nooit alleen” zegt Freddy Loix. “Ook dat is teamwork. De ingenieurs bekijken en bestuderen verschillende weersites. Vijf minuten voor de start steken we de koppen bij elkaar, geven we elk onze mening om dan tot een besluit te komen.Eens de beslissing is genomen wijken we daar niet meer van af. Wisselvallige weersomstandigheden, het is niet de eerste keer dat we dat meemaken. Het komt er dan op neer met de gekozen rubbers foutloos de eerste ronde door te komen.”

De bandenkeuze voor de eerste ronde waren zachte slicks. “De vier proeven lagen ver uit elkaar. Je kan onmogelijk een perfecte keuze maken voor al die vier proeven maar je kan wel een keuze maken om op de eerste twee ritten probleemloos door te komen om nadien proberen toe te slaan. De realiteit bleek anders. Na de eerste twee ritten hadden we al een kloof geslagen. Nadien hielden we er een strak tempo op na en bleven we foutloos.” zegt Freddy Loix.

“Wij hadden vertrouwen in onze bandenkeuze maar we wisten niet voor welke banden de concurrentie gekozen had” zegt Johan Gitsels. “Bij de aankomst na de eerste rit is het dan toch altijd even spannend als je de tijden bekijkt. Toen bleek dat we meteen een kloof hadden geslagen gaf dat een goed gevoel. Na vier klassementsritten hadden we een mooie bonus van 25 seconden op eerste achtervolger Andy Lefevere. Princen volgde toen al op 52 seconden. Dat was een mooie kloof maar met nog 12 ritten te rijden en de wispelturige weersomstandigheden was het nog veel te vroeg om dan al beginnen te controleren, laat staan te zeggen dat de koers toen al beslist was.”

“Ik val misschien in herhaling maar ik kan het niet genoeg benadrukken dat onze ŠKODA eens te meer zijn betrouwbaarheid heeft bewezen” zegt Freddy Loix. “Voeg daarbij het uitstekende werk van BMA-Autosport aan toe en de professionele manier waarop Johan mij de nota’s aanreikt, dan moet ik het alleen nog maar afmaken. Een knap staaltje teamwork, nog maar eens. In het kampioenschap sluipen we weer wat dichter maar ik ben niet zo bezig met het telwerk. Ik ben zeer blij met de intense duels die ik kan uitvechten met Kris Princen. We bikkelen voor elke seconde en dat is schitterend.”

“Dit was opnieuw een fantastische wedstrijd en een geweldige zege” glundert Johan Gitsels. “Het grappige is dat niemand nu nog spreekt over een Super 2000 of een R5. Freddy heeft nog maar eens bewezen wat hij met de ŠKODA Fabia S2000 kan. Dat is fenomenaal. De TAC was de derde wedstrijd dit seizoen, goed voor de tweede opeenvolgende zege. Twee op drie is een aardig gemiddelde. We zijn er in geslaagd om weer een paar punten in te lopen op Princen. Ik kijk nu al uit naar de rally van Wallonië begin mei.”

Met slechts drie jongeren aan de start van de derde manche van het Belgian Rally Championship, de TAC Rally, was de opdracht voor de piloten die van de partij waren vooraf duidelijk: finishen en zoveel mogelijk punten sprokkelen voor het kampioenschap om het ongelijk van de afwezigen optimaal te benutten. Geen evidente opdracht voor jeugdig talent dat liefst zo hard mogelijk wil knallen aan het stuur van een rallywagen.

Polle Geusens deed wat van hem gevraagd werd. Hoe groot de drang ook was om het duel aan te gaan met Steven Dolfen met een gelijkwaardige Peugeot 208 R2, voor Polle was het enige wat telde de zege in R2 Junior en de bijkomende punten. Opdracht volbracht, met onderweg toch nog een bonuspunt voor een snelste tijd.
"Dit was een van de moeilijkste wedstrijden van het seizoen. Een hele wedstrijd met de handrem op rijden, dat is niet plezant, maar ik kon me geen risico's veroorloven en in het verleden heb ik al ondervonden hoe verraderlijk de proeven in Tielt zijn. Deze kans mocht ik niet laten liggen. Gelukkig zal er meer concurrentie zijn in de Rally van Wallonië," vertelde de piloot uit Lommel.

In R1 werd wel een spannend duel verwacht tussen de leider in het Junior BRC, Andy Dewallef, en man van de streek Jelle Vermeire. Helaas was het duel van korte duur, want Vermeire moest zijn DS 3 R1 precies halfweg de rally aan de kant zetten. "Een enorme teleurstelling. De steun van de versnellingsbak was gebroken. In het servicepark kregen we de wagen niet helemaal hersteld en we hebben beslist de strijd te staken om niet het risico te nemen nog meer schade te rijden," verklaarde Jelle.

Vanaf dat moment wist Andy Dewallef dat hij een gouden zaak kon doen om zijn leidersplaats in het Junior BRC verder te verstevigen. De 18-jarige Renault-piloot deed wat hij moest doen en pakte 11 bonuspunten voor snelste tijden in zijn categorie. Na drie rally's heeft de neofiet, bijgestaan door routinier Philippe Rasdolsky, al een optie op de titel genomen.

"Omdat het mijn eerste seizoen is, pak ik elke rally op dezelfde manier aan: rijden om te finishen om de parcours te leren kennen, want volgend jaar wil ik de overstap maken naar een snellere R2. In Tielt ontdekte ik een nieuw aspect van het rallyrijden: diep snijden in de koorden, iets wat met een R1 zonder sper normaal niet ideaal is, maar hier hadden we geen keuze. We hebben gedaan wat we moesten doen. Afspraak in de Rally van Wallonië," lachte Andy Dewallef, die ondanks zijn jonge leeftijd dit seizoen al heel wat maturiteit toonde.

Tussenstand Junior BRC na 3 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 82; 2. Geusens 52; 3.Bux 31; 4. Vermeire, Pacolet & Molle 22; 7. Kobus 16

Ook in de TAC Rally werden de jonge rallytalenten van het Junior BRC weer extra in de kijker gezet door een vroege positie op de startorde, waardoor ze de garantie hebben dat het publiek nog talrijk langs de proeven staat wanneer ze passeren. Bovendien werd een van die jongeren, zoals na elke manche van het Belgian Rally Championship, extra in de spotlights gezet via de Junior Award, een prijs toegekend voor een jongere die een bijzondere prestatie levert.
Met drie Juniors aan de start, was de bezetting in de TAC Rally niet uitzonderlijk, maar niemand zal kunnen betwisten dat de jonge Andy Dewallef aan een uitzonderlijk seizoen bezig is. De jongste van de Juniors reed in Tielt pas zijn vierde rally ooit, maar de 18-jarige uit Rocourt maakt indruk met zijn maturiteit. Net zoals in de Spa Rally reed Dewallef, goed bijgestaan door Philippe Rasdolsky, een foutloze en regelmatige wedstrijd, bekroond met de overwinning in categorie RC5 en in R1 Junior. Daardoor blijft Andy afgetekend aan de leiding in het Junior BRC.

"We kwamen in Tielt aan de start zoals we de andere wedstrijden van het Belgisch kampioenschap benaderen: rijden om te leren en kilometers maken om de proeven te leren kennen. Dat is prima gelukt, hoewel de TAC Rally dit jaar erg verraderlijk was en couperen in de bochten nieuw was voor mij. Deze Award is heel belangrijk voor ons, want met ons budget is een gratis inschrijving voor de Rally van Wallonië heel welkom," verklaarde Andy Dewallef.

Een uurtje lichte regen heeft de 42ste TAC Rally zaterdagochtend meteen in een definitieve plooi gelegd. Freddy Loix maakte de beste bandenkeuze en trok meteen alle registers open, terwijl zijn belangrijkste titelconcurrent Kris Princen met harde slicks, banden voor droog weer, niet het gepaste schoeisel gekozen had. De Belgische kampioen haalde meteen uit en de concurrentie zou de kloof nooit meer gedicht krijgen. Na 16 klassementsproeven mocht Freddy Loix de champagne ontkurken, voor de tweede keer op drie wedstrijden in het Belgian Rally Championship 2015.
"Nochtans had ik op dit parcours verwacht dat het met onze Skoda Fabia S2000 moeilijk zou worden tegen de R5's met hun turbomotor. Toen het regende wist ik dat ik een goede zaak kon doen, want ik had gekozen voor een zacht rubbertype. We stonden na de eerste ronde 52" voor Kris Princen. Daarna ben ik wel aan een hoog tempo blijven rijden, want de wedstrijd was nog lang niet afgelopen. Deze tweede overwinning is geweldig, want binnenkort kunnen we overstappen naar de Fabia R5, een wagen waar ik nu al het volste vertrouwen in heb," vertelde Freddy Loix.
Kris Princen wist halfweg de wedstrijd al dat een tweede plaats het maximaal haalbare was met zijn Peugeot 208 T16. "Een kleine minuut, dat maak je in deze korte en compacte wedstrijd niet meer goed, zeker niet op Freddy Loix. De eerste ronde heeft ons de das om gedaan," aldus de Peugeot-piloot, die wel leider blijft in het Belgian Rally Championship.
Andy Lefevere was met zijn Mitsubishi Lancer EvoX de ganse dag supersnel en de West-Vlaming bleef ook foutloos, wat hem een onverhoopte podiumplaats opleverde. "In de slotronde begon ik de vermoeidheid te voelen, waardoor ik me neer moest leggen bij de derde plaats. Strijden met Kris Princen was niet haalbaar. Logisch."
Bert Cornelis maakte zijn debuut met een Ford Fiesta R5, met een 4de plaats als resultaat. Een schitterende prestatie van de lokale specialist: "De Fiesta is verrassend makkelijk onder de knie te krijgen. Vooral in de regen was de Ford verbluffend efficiënt. Dit smaakt naar meer, maar dan moeten we eerst een budget vinden," lachte Bert. Michiel Becx stuurde de tweede Fiesta R5 naar de vijfde plaats, voor Timothy Van Parijs, die op de zesde plaats strandde met de enig overgebleven Porsche 997 GT3.
"Als het droog was gebleven, dan zouden we dicht bij een podiumplaats gekomen zijn, maar in de derde ronde begon het helaas weer te regenen. Vanaf dan hebben we de handrem weer wat meer gebruikt om spektakel te geven. Nochtans was onze goesting even zoek na de zware sortie van onze vriend Jochen Claerhout op de eerste proef," vertelde Tim, die meteen stopte om Jochen en copiloot Piero bij te staan na de crash met hun Porsche. Wat later verdween ook Patrick Snijers met zijn Porsche uit de wedstrijd, opnieuw door een gebroken versnellingsbak.
Tobi Vandenberghe stuurde zijn BMW 130i naar een knappe 7de plaats, als winnaar van de M Cup, terwijl Kevin Demaerschalk als snelste bij de voortrekkers als 8ste finishte.
Vincent Verschueren reed in de slotronde nog twee snelste tijden met de DS 3 R5 van GoDrive, maar in de openingsronde had Verschueren alle kansen op een podiumplaats verspeeld. Eerst ging hij rechtdoor in de tweede remzone van de wedstrijd, wat hem drie minuten kostte, waarna ook de aandrijfas rechts vooraan stuk ging. In totaal verloor hij 6 minuten, waardoor hij slechts 10de werd. Daarmee deed hij beter dan Bertrand Grooten, die op gaf met de DS 3 R5 van D-Max, en Benoît Allart, die zijn Skoda Fabia WRC op de trailer zette uit onvrede over een beslissing van een startverantwoordelijke. Jonas Langenakens was aan het strijden voor een 6de plaats, tot de motor helaas begaf op KP 13.
In het Junior BRC ging de zege makkelijk naar Polle Geusens, die in zijn klasse wel Steven Dolfen voor zich moest dulden. Andy Dewallef stuurde zijn Twingo R1 naar winst in RC5, waarin Jelle Vermeire moest opgeven. Dewallef blijft leider in het Junior BRC.
In Historic zagen we de ganse dag een mooi duel tussen Dirk Vermeirsch en Stefaan Stouf. Nadat de piloot van de Ford Sierra een minuut straftijd kreeg, was Porsche-piloot Stouf helemaal zeker van de zege. Paul Lietaer drong nog aan, maar de Ford-piloot moest de strijd in de slotronde staken met motorpech.

Met de TAC Rally staat de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship zaterdag op het programma in het West-Vlaamse Tielt. Op de smalle en snelle klassementsproeven zal de strijd bijzonder spannend zijn, want in Tielt blijven de verschillen traditioneel heel klein. Kris Princen komt met zijn Peugeot 208 T16 als leider in het kampioenschap aan de start, maar de jacht op de Leeuw is geopend!

Het Belgisch rallykampioenschap heeft geen Play Off's nodig om de titelstrijd spannend te houden. Na twee wedstrijden is iedereen ervan overtuigd dat het een razend interessant kampioenschap zal worden. Een overwinning en een derde plaats, dat is de prima score van Kris Princen na twee wedstrijden. Freddy Loix, tweevoudig kampioen, heeft een zege en een opgave met de officiële Skoda Fabia S2000. En Cédric Cherain, de officiële piloot van DS Belux, boekte een vierde en een tweede plaats, goed voor een voorlopige tweede plaats in de tussenstand, op amper 5 punten van leider Princen. Het geeft aan hoe spannend het seizoen belooft te worden.

Het derde luik in de thriller met onbekende ontknoping wordt geschreven in Tielt, waar de strijd uitgevochten zal worden op 16 verraderlijke proeven. Kris Princen klopte vorig seizoen al de Skoda Fabia S2000 van Freddy Loix, maar hij kon toen pas halfweg de wedstrijd afstand nemen met zijn Subaru Impreza WRC. Deze keer zijn de wagens, de Peugeot 208 T16 en de Skoda Fabia S2000, aan elkaar gewaagd. Freddy Loix weet hoe hij het verschil kan maken op dit parcours, maar hij zal niet alleen moeten uitkijken voor Kris Princen.

Nieuwe winnaar in het BRC ?

Cédric Cherain staat niet toevallig tweede in de tussenstand en bovendien heeft de Luikenaar ervaring met een R5 op deze proeven. En, reken ook Vincent Verschueren maar bij de kanshebbers met de DS 3 R5 van GoDrive. Michiel Becx heeft na twee mooie wedstrijden gekozen voor een andere copiloot om nog meer snelheid te halen uit de Fiesta R5. We zijn vooral benieuwd naar de prestatie van Bert Cornelis, die in laatste instantie besliste om met een Ford Fiesta R5 aan de start te komen. Met de Fiesta, een wagen die door de piloten omschreven wordt als "makkelijk te besturen", zal Bert snel het vertrouwen hebben om voluit te gaan.

Maar, de R5's zijn zeker niet de enige kanshebbers. De Porsches van Patrick Snijers, Timothy Van Parijs en Jochen Claerhout kunnen bij droog weer verrassen, maar of ze de power aan de grond krijgen op het gladde asfalt is de vraag. Wie daar zeker geen probleem mee zal hebben is Benoît Allart, die kennis zal maken met de proeven van de TAC Rally met zijn Skoda Fabia WRC. Hopelijk kan de voormalige racepiloot zijn draai snel vinden op de smalle proeven en blijft hij gespaard van nadelige neutralisaties. De koplopers kijken best uit voor de Skoda-piloot, al is een foutje op dit parcours snel gemaakt.

Max-duel tussen Dilley en Demaerschalk

In het BRC blijven we ook de snelste voortrekkers op de voet volgen. Guillaume Dilley staat na twee prima wedstrijden zelfs op de derde plaats in het kampioenschap, voor een zekere... Freddy Loix. Maar, Kevin Demaerschalk gaf forfait voor de Spa Rally om met een identieke Max-kit het duel aan te gaan.

De Mitsubishi's R4 en Gr.A zijn misschien iets minder wendbaar dan de R5's, maar met Andy Lefevere, oud-winnaar in Tielt, Bert Coene, de lokale specialist, Tuur Vanden Abeele, Jonas Langenakens, Johan Faes, Philip Barbier en Steen Andersen zal er hard gestreden worden voor de ereplaatsen.

Het was een sportief paasweekend voor Joachim Wagemans en Andy Debaeremaeker. Het duo kwam aan de start van de Terre des Causses, de openingsmanche van het Kampioenschap van Frankrijk Rally's op Onverhard, in het kader van de Peugeot 208 Rally Cup. De Peugeot geprepareerd door Pit Stop haalde de finish niet, maar toch keerde Joachim met een goed gevoel terug uit Frankrijk.

"Het concept van de Franse rally's op onverhard is ons uitstekend bevallen. 's Ochtends een passage om te verkennen en nota's te maken en daarna meteen aan de wedstrijd beginnen. De klassementsproeven waren ook prachtig, maar helaas werden we quasi van bij de start in de achtervolging gedwongen. Na 5 km op de eerste proef in Loupiac hadden we een probleem met de remmen. Aanvankelijk dacht ik dat het de koppeling was die haperde, want we omdat de remmen bleven hangen geraakten we amper bergop. We hebben de Peugeot zelfs even aan de kant moeten zetten om de remmen te laten afkoelen. We moesten drie proeven rijden met dat remprobleem, waardoor we een kwartier verloren. In de tweede ronde, na de service, reden we voor de eerste keer echt op snelheid over de proeven, wat opnieuw een nadeel was ten opzichte van de overige Peugeot-piloten," vertelt Joachim.

"Zondagochtend moesten we door het tijdverlies als 107de van start gaan, waardoor we op elke proef tragere deelnemers moesten inhalen. En, op de tweede proef ging de riem van de waterpomp stuk, waardoor de motor warm liep. Na de service hebben we nog een proef zonder problemen afgewerkt. Die proef heeft me een positief gevoel gegeven, want op de 16 km van Montsales eindigden we op 6" van de snelste bij de Peugeots. Dat was goed voor een... 12de tijd. Om maar te zeggen dat de verschillen heel klein zijn. Helaas bleek nadien de koppakking lek, zodat we voor de laatste proef de handdoek in de ring moesten werpen," vertelt de 20-jarige piloot uit Kapellen.

De volgende wedstrijd is de Rallye d'Antibes eind mei, een wedstrijd die Joachim en Andy grondig zullen voorbereiden. "De samenwerking met het team was super in deze Terre des Causses. Om ons goed voor te bereiden, zullen we vooraf nog een wedstrijd rijden op asfalt om de Peugeot 208 R2 goed af te stellen. Na deze eerste wedstrijd ben ik ervan overtuigd dat er dit jaar zeker nog iets mogelijk is..."

Na de bewogen Spa Rally, maakt GoDrive zich op voor de derde manche van het Belgian Rally Championship, de TAC Rally. In het West-Vlaamse Tielt wil Vincent Verschueren weer in de kopgroep meestrijden met de DS 3 R5. De nota's worden voor de eerste keer dit seizoen gelezen door Veronique Hostens.

Voor Vincent Verschueren uit Gavere is de TAC Rally in Tielt bijna een thuisrally. De eerste van de drie West-Vlaamse rally's in het Belgisch kampioenschap staat dan ook met stip genoteerd in zijn agenda.
"Ik hou wel van de proeven in Tielt. Het parcours is snel, smal en verraderlijk," lacht Vincent, die de teleurstelling van Spa duidelijk verteerd heeft. "Op de proeven van de TAC Rally voel ik me goed. Het niveau zal weer erg hoog liggen, want Freddy Loix is elk jaar razend snel op dit parcours en ik verwacht dat ook Kris Princen en Cédric Cherain hard zullen gaan. Met Bert Cornelis in een Fiesta R5 hebben we er een interessante speelkameraad bij. Hoe spannender de strijd, hoe plezanter! Daarom vind ik het ook jammer dat Pieter Tsjoen zo snel heeft beslist om de strijd te staken met de DS 3 van J-Motorsport."

Vincent zal woensdagavond de DS 3 R5 van GoDrive een laatste keer aan de tand voelen en afstellen voor de 16 klassementsproeven in Tielt.
"Ik zal zaterdag opnieuw genavigeerd worden door Veronique Hostens. Door professionele verplichtingen heeft zijn niet meer in de DS 3 gezeten sinds Kortrijk vorig jaar, waar we de wedstrijd wonnen," vertelt Vincent, die klaar zal zijn om voluit te gaan op de vier lussen van vier klassementsproeven. "Het parcours is niet veel veranderd, dus ik weet wat we mogen verwachten. Vier passages over dezelfde proeven, dat betekent doorgaans dat de verschillen erg klein zijn, want na twee passages weet je wat je mag verwachten. Het zal van details afhangen en ik verwacht een erg spannende wedstrijd. Een podiumplaats zou heel mooi zijn..."

Wie zaterdag in de TAC Rally, de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship, een fouloos parcours afwerkt, zal een gouden zaak doen in het Junior kampioenschap. Met 16 klassementsproeven op het programma op het menu, kunnen er maximaal 36 punten verdiend worden.

Mede door het forfait van Stijn Pacolet, is Polle Geusens de logische favoriet. Geusens is de enige Junior die aan de start komt met een R2. De Limburger jaagt dit seizoen nog altijd op zijn eerste Junior-zege, nadat hij door lekke banden zowel in Haspengouw als in Spa in de achtervolging gedwongen werd. Uit de problemen blijven, dat is de doelstelling in Tielt, al kan Polle de bonuspunten voor snelste tijden in R2 natuurlijk goed gebruiken. Daarvoor zal hij wel moeten uitkijken voor Steven Dolfen, dit seizoen ook erg snel met zijn Peugeot 208 R2.

Andy Dewallef komt als leider in het Junior BRC aan de start met zijn Renault Twingo R1. Na een foutloze wedstrijd in Spa, heeft de jonge Renault-piloot een voorsprong van 22 punten op Geusens en Bux in de tussenstand, al mag niet uit het oog verloren worden dat in het Junior BRC enkel de 6 beste resultaten mee zullen tellen in de eindstand. Bovendien start Andy zonder parcourskennis in Tielt, wat niet gezegd kan worden van zijn rechtstreekse concurrent in R1. Jelle Vermeire, die forfait gaf voor Spa, wil met zijn Citroën DS 3 R1 in eigen streek bewijzen dat zijn sterke chrono's in de Rally van Haspengouw geen toeval waren.

Tussenstand Junior BRC na 2 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 53; 2. Geusens & Bux 31; 4. Pacolet & Molle 22; 6. Vermeire 19; 7. Kobus 16

Aanstaande zaterdag, 11 april, staat het FABORY Rallyteam in de startblokken voor het echte rallywerk: snijden, wisselende ondergronden, snelle stukken en technische delen. Voor de tweede maal achtereen staan Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. Met hun Mitsubishi Lancer Evo IX gaan ze er opnieuw alles aan doen om een mooi resultaat in de standaardklasse, Groep N, neer te zetten.

Na eerder dit jaar de Rally van Haspengouw en de Tank S Rally te hebben gereden, staan Faes en Van der Rijsen te trappelen om opnieuw in België in actie te komen. “Ik houd van de mogelijkheid tot diep snijden, in Nederland word je meestal gehinderd door paaltjes, strobalen of pallets in de bochten. Hoewel het elke keer weer wennen is om de ideale lijn te nemen, is het ook enorm leuk. Dit is zoals rallyrijden bedoeld is,” aldus Faes.

Het team staat voor de tweede maal achtereen aan de start in Tielt. “De proeven lijken erg op die van de Omloop van Vlaanderen. Het is ten slotte in dezelfde regio. Sommige stukken proef zijn zelfs hetzelfde. De wedstrijd kenmerkt zich door stukken extreem glad asfalt, afgewisseld door snelle en glooiende passages. Vorig jaar hadden we wat pech. Christiaan werd misselijk in de mist en we hadden een lekke band. Ook dit jaar moeten we erop letten niet ‘lek te rijden’. Door het snijden kom je soms in aanraking met de scherpe randen van het betonnen wegdek. Dit jaar gaan we er opnieuw voor. De weersvoorspellingen zijn in ieder geval goed,” analyseert Faes.

Ook dit jaar bestaat de TAC Rally uit vier verschillende proeven, die vier keer verreden worden. Om 07.45 uur start de eerste deelnemer op het podium. Johan en Christiaan hebben nummer 23 op de deuren en volgen dan ook, als de startpositie zo blijft, een dikke 20 minuten na startnummer 1. De start van de eerste proef, Schuiferskapelle,  is om 08.13 uur. De deelnemers rijden iedere keer vier proeven, waarna ze een service van een half uur hebben. Als om 20.58 uur de eerste deelnemer over het podium rijdt, weten we hoe de FABORY-equipe het er vanaf heeft gebracht. De mannen hebben er dan 185 kilometer op snelheid opzitten. “We kijken ernaar uit weer in België in actie te komen. We hebben vorig jaar genoten van de proeven en de compactheid van het evenement,” besluit Faes.

Aanstaande zaterdag wordt de derde wedstrijd van het BK rally gereden. Met de TAC Rally verhuist de rallykaravaan richting West-Vlaanderen waar de deelnemers op vrijdag het parcours verkennen en op zaterdag de wedstrijd afwerken. Tussen zaterdagochtend 07.45u en zaterdagavond 21.00u staan er 16 klassementsritten gepland goed voor net geen 185 km racen tegen de tijd.

Voor de studenten en veel andere mensen is het paasvakantie, niet voor Freddy Loix die deze week een zeer zwaar programma afwerkt. “Ik ben de ganse week in Perpignan om voor Michelin nieuwe banden te testen. Donderdagavond brengt mijn vriendin me met de wagen naar Tielt, een trip van ruim 1100 km. Maar mij hoor je niet klagen, ik doe het graag.”

De TAC Rally is al de derde wedstrijd van het BK en ook de twee volgende wedstrijden komen er snel aan. Tegen half mei is het kampioenschap al meer dan halfweg. “Voor de rijders is dat een voordeel want zo blijf je toch wat in het ritme maar voor de teams kan het zwaar worden, vooral als er technische problemen opduiken. Zij hebben niet zoveel tijd om de wagen tegen de volgende wedstrijd rijklaar te krijgen en moeten dus hun tenen uitkuisen”aldus co-rijder Johan Gitsels.

De TAC Rally is een wedstrijd die Freddy Loix ligt. In 2007 (VW Polo S2000) en in 2013 (Ford Focus WRC) was de Limburger er de beste, vorig jaar eindigde hij met zijn ŠKODAFabia S2000 als tweede. “Het is een rally die me ligt” zegt Freddy Loix. “Het parcours en de sfeer is er prachtig. Ik ben mij er wel van bewust dat de R5 wagens in het voordeel zullen zijn. Korte hernemingen, langzame bochten, veel richtingsveranderingen. Het wordt knokken voor een podiumplaats. Johan en ik gaan dezelfde strategie als in Spa hanteren. Aanvallen vanaf de eerste meters. Het enige voordeel dat ons nu nog rest is dat we het gewoon ben om constant een hoog ritme aan te houden. Het is een manier om de druk bij de concurrentie te leggen want zij hebben die gewoonte niet.”

“Het parcours is identiek aan dat van vorig jaar”zegt Johan Gitsels. “Het voordeel is dat we de nota’s die we hebben vrijdag alleen nog maar moeten verfijnen. Ik ben er deze week niet bij tijdens de testen wat het voordeel heeft dat ik alles tot in het kleinste detail kan voorbereiden. Ik heb het al eerder gezegd en herhaal het nogmaals. Details zullen op het einde van dit seizoen van doorslaggevend belang zijn.”