ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Drie weken geleden eindigde de eerste wedstrijd van het seizoen van het FABORY Rallyteam in mineur. Tijdens de 6de klassementsproef van de Haspengouw Rally gingen Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van de baan. Het team ging niet bij de pakken neerzitten en zette meteen de schouders er weer onder. De Mitsubishi Lancer Evo 9 staat er dan ook weer als nieuw bij en de teamleden zijn klaar voor de Tank S Rally, aanstaande zaterdag rondom Emmeloord.

Na een teleurstellend begin van het seizoen staat het FABORY Rallyteam te trappelen om komend weekend weer in actie te komen. “Ondanks het uitvallen tijdens de Rally van Haspengouw kijken we met veel plezier terug op dat evenement. Die crash was pure pech, maar we hebben veel plezier beleefd aan de kilometers die we wel gereden hebben. We kunnen niet wachten om weer van start te gaan tijdens de Tank S Rally. Het is een leuk en compact evenement.”

De Tank S wordt verreden op zaterdag 21 maart en bestaat uit 12 klassementsproeven met een totale afstand op snelheid van bijna 109 kilometer. Om 13.31 uur rijdt de eerste deelnemer over het startpodium op De Deel in Emmeloord. Vervolgens worden er vier klassementsproeven in de regio van Kuinre afgelegd, waarna de equipes terugkomen voor de service in Emmeloord. Daarna volgen er zes proeven. Dit zijn dezelfde als tijdens de eerste boucle, twee ervan worden echter tweemaal afgelegd. Na deze zes proeven volgt er opnieuw een service van een half uur. In dat half uur wordt de startvolgorde vastgelegd voor de laatste twee proeven. Dit is de bekende industrieterreinproef Nagelerweg, die twee keer achter elkaar gereden wordt.

FABORY-rijder Faes blikt vooruit: “De Tank S Rally bevat een aantal technische proeven over dijken. Het is vaak nat en glad. Hoewel we nu niet meer in het donker over die proeven rijden, is het een mooie uitdaging en vergt het de nodige stuurmanskunsten. De industrieproef, een rondkoers, is dit keer bijna 18 kilometer lang. Ik vind het een leuke proef en het geeft ons een goede gelegenheid om iets voor onze sponsors terug te doen. We hebben dan ook een mooi sponsorprogramma voor genodigden opgesteld.” Tegen de klok van negen uur ’s avonds rijdt de eerste deelnemer over het finishpodium en zijn de kaarten verdeeld.

In Emmeloord staat een aantal auto’s aan de start die in dezelfde klasse als de FABORY-Lancer Evo 9 vallen, de standaardklasse N4: “In de N4 hebben we concurrentie van Schapers, Van Ballegooien, Van Leeuwen en Vossen. Zijn staan echter allemaal met de snellere Evo 10 aan de start. We doen niet mee aan het Nederlands Kampioenschap, dus die druk hebben we niet. We gaan gewoon weer lekker rijden en zien wel waar we eindigen. Een positie in de top 5 algemeen zou gezien het startveld mogelijk moeten zijn,” analyseert Faes.

Wilt u een kijkje komen nemen bij de Tank S Rally? U bent van harte welkom op de service.

Wedstrijddetails Tank S Rally 21 maart 2015
Locatie service P-terrein Paardenmarkt, Noordzijde Emmeloord
Locatie podium De Deel, Emmeloord
Start 1e deelnemer 13.31 uur

Finish 1e deelnemer 20.54 uur
Aantal klassementsproeven 12
Type wegdek 100% verhard
Startnummer FABORY Rallyteam 6

Website organisatie www.tanksrally.nl

Live resultaten www.rallytiming.nl

Website team www.faboryrallyteam.nl

Het doek is gevallen over de eerste editie van de Spa Rally. Tijd voor DG Sport om een balans op te maken, na de wedstrijd die hen voor het eerst liet toetreden tot de groep rally-organisatoren van het BK Rally. Christian Jupsin, hoofd van de structuur uit Theux, wil in de eerste plaats het sportieve succes van het evenement benadrukken: “We hebben een mooie wedstrijd beleefd, met een mooie winnaar in de drie categorieën. Samen met het hele team wil nog een keer Freddy Loix-Johan Gitsels, François De Spa-Arnaud Carabin en Daniel Reuter-Christian Bernard feliciteren. De anderen krijgen in 2016 de gelegenheid om revanche te nemen!”

DG Sport is vast van plan om na deze eerste ervaringen de juiste conclusies te trekken en de wedstrijd volgend jaar nog te verbeteren: “Sommige kritiek aan ons adres was terecht… maar andere zeker niet! Voor we ons op de organisatie van de Spa Rally 2016 richten, willen we dan ook graag een paar zaken ophelderen.”

Wedstrijddirecteur Robert Vandevorst overloopt de punten die in de loop van het weekend ter sprake kwamen.

Shakedown:We wilden dat de deelnemers zich voor deze testproef inschreven om een startvolgorde te kunnen opstellen, die dan weer kon gebruik worden om de timing van de technische controle te handhaven. We hebben deze regel allicht wat te strikt toegepast en dat tegenover sommige deelnemers ook wat te hard verdedigd. Daar zullen we in de toekomst rekening mee houden.”

Straffen voor ongeoorloofde verkenningen:Het is het college van sportcommissarissen dat besloten heeft drie minuten straftijd toe te kennen aan de vijf teams die tijdens vrijdagvoormiddag op het parcours van de showetappe van Fays werden betrapt – dus buiten de toegelaten timing. Hun aanwezigheid werd gestaafd door de politie, waarvan een voertuig één van de teams van start tot finish van de spéciale heeft gevolgd. Ik wens te preciseren dat als een deelnemer verplicht is om voor welke – geldige – reden dan ook het parcours buiten de toegelaten uren te volgen, hij er de wedstrijdleiding moet over inlichten. Geen van de bestrafte teams heeft die stap echter genomen.”

Startvolgorde: “Vrijdag, voor de eerste etappe, zijn we ingegaan tegen de maatregelen van de promotor, om de veiligheid in de showetappe te waarborgen. We dachten het gevaarlijk om de WRC’s achter de wagens uit R1 en R2 en de Juniors te laten rijden. Deze beslissing werd door het college van sportcommissarissen geldig verklaard. ’s Anderendaags pasten we opnieuw gewoon het reglement van het kampioenschap toen, die stellen dat deelnemers in RC2 en R-GT als eerste moeten vertrekken, in de volgorde van het klassement. Volgen de vijf beste Juniors en de rest van het peloton. Die regel liet enkele deelnemers inderdaad terugvallen in de startvolgorde, maar daar kan DG Sport niet verantwoordelijk voor gehouden worden. We pleiten echter wel schuldig als het gaat om het duo Gino Bux-Eric Borguet: we stelden te laat vast dat zijn plaats niet was gecorrigeerd en dat hij te ver op de startlijst stond. Dat was een fout, dat geven we ook toe.”

Normtijden: “Bij het toekennen van de normtijden hebben we de meest billijke en meest ‘wetenschappelijke’ aanpak gebruikt, rekening houdend met verschillende parameters: vergelijking met andere teams die over hetzelfde materiaal beschikken, prestaties tijdens andere doortochten op diezelfde proef, wedstrijdomstandigheden, etc. We hebben de normtijden echt op de meest eerlijke en meest strikte manier toegekend, wat in de ogen van sommige rijders soms wat te veel tijd in beslag nam. We vinden het jammer dat zij niet het nodige geduld konden uitoefenen en verkozen de wedstrijd te staken. Ik maak trouwens graag van de gelegenheid gebruik om de efficiëntie van de tijdswaarneming in de verf te zetten. Zowel in BRC, BHRC als VHRS konden de deelnemers voortdurende op de hoogte worden gehouden van de evoluties in de stand.”

Uitsluitingen: “Drie teams werden uitgesloten voor het missen van een tijdscontrole in Ferrières. Die TC was zogezegd onvindbaar, maar andere deelnemers wisten ze wel te lokaliseren. In het geval van Vincent Verschueren toont de tracking van zijn voertuig duidelijk aan dat hij het roadbook niet gevolgd heeft: in plaats van rond het plein te rijden, wat hem had toegelaten om voor de controle te passeren en er in te klokken, sloeg hij onmiddellijk links af, om naar de start van de proef te rijden. Het spijt me, maar inklokken in een TC vormt de basis van de rallysport en dat heeft niets te maken met een zoektocht… ook al omdat die TC ons met aandrang was gevraagd door de burgemeester van Ferrières, om zo het dorpsplein wat te animeren.”

Nu deze zaken zijn verduidelijkt, wil DG Sport zich op de toekomst richten: “Zoals we het reeds bij de presentatie van de Spa Rally vermeldden, hadden we verwacht dat we tijdens deze wedstrijd een paar ons onbekende aspecten van het organiseren van een rally zouden leren kennen”, legt Christian Jupsin uit. “Dat was ook het geval en we zullen het zeker niet nalaten om er in de toekomst rekening mee te houden en in 2016 een nog betere wedstrijd op poten te zetten. Dit gezegd zijnde: het team van DG Sport is trots op de in recordtijd geleverde arbeid en is heel blij aan de verwachtingen van de autoriteiten van Spa te hebben beantwoord, autoriteiten die er op gebrand waren opnieuw een manche van het Belgische rallykampioenschap te ontvangen.”

Het was dus slechts een incident dat snel vergeten werd... Twee weken geleden moest de ŠKODA Fabia S2000 van Freddy Loix en Johan Gitsels opgeven door een technisch probleem in de openingsmanche van het Kampioenschap van België Rally. De strijd was nog maar net begonnen. Een vroegtijdige opgave die een extra bron van motivatie was voor het team van BMA-Autosport met het oog op de tweede wedstrijd, de nieuwe Spa Rally. Voor Bernard Munster en zijn team uit Petit-Rechain, een twintigtal kilometer van Spa gevestigd, was het immers een thuiswedstrijd. Iedereen in het team was vastbesloten om te schitteren in Spa.

Vanaf de eerste proef vrijdagnamiddag, werd de toon gezet en luidde Freddy Loix de aanvalsklok, onder andere bij de eerste passage op de Clémentine. De ŠKODA Fabia S2000 bijgestaan door BMA-Autosport nam de leiding in de wedstrijd en zou die koppositie niet meer uit handen geven. « Om eerlijk te zijn, had ik geen keuze," vertelt Freddy. "Om in de running te blijven voor de titel, moest ik winnen. Het is wel jammer dat onze rechtstreekse concurrent, met name Kris Princen, technische problemen had. Maar, elk op zijn beurt. Voor Johan en mezelf was deze eerste overwinning van het seizoen de gepaste manier om team BMA-Autosport te bedanken voor het prachtige werk dat ze geleverd hebben de voorbije weken. Niemand liet het hoofd hangen na Landen, waardoor we hier weer een zege konden behalen. De ŠKODA is weer een toonbeeld van betrouwbaarheid en ik ben blij dat we met onze Fabia Super 2000 alle wagens van de categorie R5 de baas bleven. Dat belooft voor de rest van het seizoen, want de R5-versie van de Fabia wordt verwacht voor Ieper."

Wie spreekt over een nieuwe rally, beseft dat het werk van copiloot Johan Gitsels nog belangrijker was in Spa dan elders, omdat de nota's vrijdag en zaterdag voortdurend verbeterd moesten worden. « Dat is de manier van werken van Freddy: hij neemt nota's tijdens de verkenningen maar na elke passage op snelheid worden die op heel wat punten verbeterd om ze perfect te krijgen. Dat streven naar perfectie is een gemeenschappelijk kenmerk van alle betrokkenen in het verhaal: ŠKODA Belgium, BMA-Autosport en de bemanning. Het maakt de overwinningen nog mooier, zeker na een dominante prestatie zoals hier..."

In de rangen van BMA-Autosport was de voldoening groot na deze eerste overwinning van het seizoen 2015... « Dit succes komt op het juiste moment om het moreel van iedereen een boost te geven," besluit Bernard Munster. "Het kampioenschap is opnieuw gelanceerd, maar de strijd is nog erg lang. Eens te meer bewees Freddy Loix dat hij de Fabia S2000 op het maximum van zijn potentieel kan benutten, waardoor hij de R5's baas blijft. Maar, laten we realistisch blijven. Het zal niet altijd prijs zijn. In sommige wedstrijden zijn de R5's in het voordeel. De ŠKODA Fabia R5 zal klaar zijn voor Ieper. Tot die tijd zullen Freddy en Johan tot het uiterste moeten gaan, maar dat kunnen ze! »

De volgende afspraak voor BMA-Autosport volgt binnen twee weken. Dan wordt de Erzgebirge Rally, de tweede manche van het Duits kampioenschap, verreden. Bernard Munster en zijn team zullen er bijstand verlenen aan de ŠKODA Fabia S2000 van Mark Wallenwein.

Ook in de tweede wedstrijd van het seizoen, de Spa Rally, hebben Polle en Sil Geusens belangrijke punten gescoord in het Junior BRC en bovendien behaalden ze een prima 2de plaats in de Peugeot 208 Rally Trophy. Na de shakedown op donderdag, kwam Polle met vertrouwen aan de start. Enkel een lekke band en een onverklaarbare straftijd gooiden roet in het eten.
Na de eerste avond van zes proeven, waarvan er twee werden geneutraliseerd, was het aanvankelijk onduidelijk op welke plaats Polle stond. "We werden opgehouden door de sortie van Patrick Snijers op de vierde proef. We hebben een rode vlag gekregen op de proef van Fays, waar we enkele minuten verloren, net zoals Gino Büx. Ze zullen onze tijden nog moeten corrigeren. Hoe dan ook, onze eerste avond was goed. We zitten kort bij de tijden van Cédric De Cecco, de man van de streek met veel meer ervaring in de 208 R2. Gino Büx is nog sneller, maar hij rijdt buiten de Trophy, zodat hij andere banden kan gebruiken. Gino rijdt ook met een versnellingsbak met kortere verhoudingen. Omdat er nogal wat stukken bergop zijn, is dat toch een voordeel."

Na de sortie van Stijn Pacolet, moesten Polle en Sil in Hobdomont Cédric De Cecco laten gaan na een lekke band.
"Bij het snijden iets te dicht tegen de rand en de band klapte meteen. Omdat we op de velg naar de finish reden, verloren we anderhalve minuut. De strijd met De Cecco was gestreden, zeker toen we nog een halve minuut straftijd kregen zonder te weten waarom. Het waren even zelfs nog vier minuten extra, maar dat werd vlak voor de finish gelukkig nog verbeterd, zodat we in het Junior BRC de punten van de tweede plaats pakten, achter Gino Büx. In de Peugeot Trophy werden we ook tweede, maar dan achter De Cecco. Twee piloten uit de streek die de proeven van Ferrières en Hobdomont goed kennen, want daar gaat DG Sport regelmatig testen."

Na een jaar afwezigheid is Polle Geusens weer helemaal terug en hij zal goed gerodeerd aan de start komen van de TAC Rally, de volgende manche van het Junior BRC. Dankzij de Junior Award heeft hij alvast een gratis inschrijving voor die wedstrijd en met dat steuntje in de rug zal Polle Geusens voluit voor de zege gaan in West-Vlaanderen!

Nissan 350Z Rally Challenge belooft ook in 7e jaar weer veel spektakel.
De TankS Rally vormt voor de Nissan 350Z Rally Challenge opnieuw de start van het nieuwe seizoen. Organisator Nico Biesheuvel is verheugd met het aantal deelnemers in het 7e opeenvolgende seizoen van de cup met de spectaculaire Nissan 350Z rallyauto’s: “Het blijkt telkens weer opnieuw dat het format dat wij bieden aanslaat: niet minder dan 9 equipes hebben zich ingeschreven voor de 350Z Rally Challenge! Wij bieden een klasse waarin je voor relatief weinig geld met een 300 pk sterke achterwiel-aangedreven auto heel plezierig kan meedoen aan de rallysport.”
De winnaar van de cup in 2014 zal zijn titel dit jaar met verve gaan verdedigen: de populaire Belg Matthias Boon heeft zich vorig seizoen meer dan uitstekend vermaakt in de Nissan 350Z Rally Challenge en keert met plezier terug in Nederland voor het team van het Deltion College. Nico Biesheuvel nogmaals: “Wij zijn zeer verheugd met Matthias Boon, de winnaar van de prestigieuze Belgische rallytitel voor de junioren in 2013. De strijd met de andere ‘matadoren’ zal weer hevig zijn en daarmee levert de 350Z Rally Challenge een belangrijke bijdrage aan het vermaak voor de bezoekers van de Nederlandse rally’s.” Deltion zet dit jaar ook een tweede auto in, die zal worden bestuurd door Gerard Tijink, die met zijn bedrijf Unica Schutte ICT al jarenlang de rallysport in Nederland ondersteunt. Uiteraard zijn ‘oudgedienden’ Antoine Biesheuvel, Arjan Heijstek, Diter Toprek en Roel van der Zanden ook weer van de partij. Maar ook Erwin Klippel, Stijn van Bree en Henk Westerbeek hebben zich dit jaar ingeschreven voor de Nissan 350Z Rally Challenge.
In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes versnellingsbak. De auto’s zijn vrijwel identiek en dankzij de achterwielaandrijving zorgen de coureurs voor veel spektakel op de klassementsproeven. In combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. Op de deelnemerslijsten van de Nederlandse rally’s nemen de equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge dan ook een prominente plaats in. De 350Z Rally Challenge wordt ook dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport.
TankS Rally
De TankS Rally telt in totaal 12 fraaie klassementsproeven. De totale lengte bedraagt 238 km, waarvan 109 km over de klassementsproeven. De start van de rally is zaterdag 21 maart om 13:30 uur op De Deel in Emmeloord. ’s Avonds om 21:00 uur is daar ook de finish en de prijsuitreiking. ’s Ochtends vanaf 7:30 uur hebben de 66 deelnemende equipes de gelegenheid om de klassementsproeven te verkennen. Meer informatie over de TankS Rally is te vinden op de website van de organisatie, www.tanksrally.nl.
Deelnemers
De deelnemende equipes aan de Nissan 350Z Rally Challenge die op zaterdag 21 maart tijdens de TankS Rally in actie zullen komen zijn (in alfabetische volgorde):
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde
Matthias Boon / Davy Thierie
Stijn van Bree / Marco Schillemans
Arjan Heijstek / n.n.b.
Erwin Klippel / Jouri Dockx
Gerard Tijink / Tim Rietveld
Diter Toprek / Dennis Lippens
Henk Westerbeek / Radbout Mutsaers
Roel van der Zanden / Ilse van de Sande

20 wagens aan de start, 10 aan de finish: het bewijst dat de eerste editie van de Spa Rally een zware wedstrijd was voor de deelnemers aan de tweede manche van het Belgian Historic Rally Championship. Na het forfait van Marc Duez, die met de Fina BMW M3 niet van start kon gaan na een motorbreuk tijdens de shakedown, werd het een Ford-onderonsje, uiteindelijk gewonnen door François de Spa, de specialist van de streek, met zijn snelle Escort MK1

Na het afhaken van Didier Vanwijnsberghe, die wegens professionele redenen forfait moest geven, en door de afwezigheid van Wim Decock en Jens Maes, kreeg titelverdediger Dirk Deveux een mooie kans om zijn achterstand na de opgave in Landen meteen goed te maken. Maar, er stonden serieuze kleppers aan de start. Marc Duez ontbrak helaas op het appel. Nadat de motor van de BMW M3 Gr.A brak op de shakedown, moest Duez afhaken.

De Zwitser Florian Gonon nam met zijn Escort MK1 de beste start, maar op de tweede proef nam François de Spa het commando over met een gelijkwaardige Escort. Even later viel de beslissing op de Clémentine, de lievelingsproef van François de Spa, destijds een van de snelle kerels van de Challenge Citroën en vooral in de Legend Boucles telkens indrukwekkend op het beroemdste onverhard van de Belgische rallysport. De Spa reed zijn dichtste achtervolger op... 31" ! Florian Gonon had immers een cruciale misrekening gemaakt: "We gingen voor de eerste ronde van start zonder de lichtbak mee te nemen, maar de wedstrijd liep veel vertraging op, waardoor we in het donker zonder verstralers de Clémentine moesten afwerken. Onbegonnen werk..."

Zaterdag bleef Gonon op 37" hangen van De Spa. Het was een prachtig duel, tot de Zwitser een wiel verloor op de proef in Barisart. François De Spa reed vanaf dat ogenblik onbedreigd naar de zege.
"Het was heel jammer dat Florian moest opgeven, want het duel was tof. Op het einde van de wedstrijd voelde ik mijn armen bijna niet meer, want zonder stuurbekrachtiging is onze Escort heel viriel om te besturen. Het was geweldig om de Clémentine eens op snelheid te kunnen rijden zonder onderweg te moeten stoppen voor een pointage," lachte François, die geen verdere ambitie heeft in het Historic BRC bij gebrek aan tijd.

Dirk Deveux stuurde zijn Escort naar een prima tweede plaats, ondanks zijn gebrek aan ervaring in Spa. In de slotronde moest hij nog flink aanvallen om een sterk rijdende Kurt Vanderspinnen af te houden. De piloot van Blix Motorsport concentreert zich voortaan op buitenlandse wedstrijden.
"We reden Haspengouw als voorbereiding op de Spa Rally. In Landen vielen we in de slotfase uit door een probleem met de delco. Hier konden we tot het einde blijven aanvallen, maar de Escort van Dirk heeft wel wat meer power. Wij rijden met een FIA-Escort, terwijl hij een "Belgische" Mk2 heeft," vertelde Kurt.

De vierde plaats ging naar André Lausberg, die zich amuseerde met zijn Porsche, voor Didier Flohimont, de eerste die dit seizoen een Young Timer, een BMW 325i, aan de start bracht. Journalist Benoît Galand stuurde zijn VW Golf GTi ook naar de finish, al moest hij wel via Rally2 passeren nadat de koppeling vrijdagavond begaf. "Het was super om de Clémentine eens te kunnen rijden met nota's," lachte Galand, 9de achter de Escort van Bernard André en voor de Datsun Violet van Nestor Schwanen. De 10de en laatste wagen aan de finish was de Ford Escort van Rudy Buyse. Dirk Van Rompuy moest na een sortie opgeven.

De tweede manche van het Junior BRC, voorbehouden voor jonge talenten tot 25 jaar die rijden met een voortrekker van de categorie R2 of R1, kende een bewogen verloop. Voor de eerste keer kwam Gino Bux dit seizoen in actie in het Belgian Rally Championship en de piloot van het RACB National Team bewees dat hij in zijn debuutjaar op Europees niveau enorme vorderingen heeft gemaakt als piloot. Gino Bux en Eric Borguet, die zich kwamen voorbereiden op het Circuit of Ireland, de volgende manche van het ERC Junior Championship, domineerden overtuigend de categorie RC4, met een ongelofelijke vijfde plaats algemeen als bonus!

"Het was ideaal om hier nog eens op asfalt te rijden voor we naar Ierland afreizen, vooral om het gevoel in de remzones terug te krijgen wanneer we voluit aanvallen," vertelde Gino. "Voor mij begon het allemaal als kind in Spa, waar ik de passages van de rallywagens bewonderde op de Clémentine. Nu zelf met onze Peugeot door het bos knallen, dat gaf een bijzonder gevoel. En, dat we hier met een kortere bak reden, had een logische verklaring. Ik wilde in dezelfde configuratie rijden als in het ERC. Trouwens, een korte of lange bak, dat heeft geen invloed op het al dan niet lossen in de snelle bochten. Ik denk niet dat het een verschil maakte..."

Omdat een paar jongeren opgehouden werden op de plaats waar Patrick Snijers van de baan ging vrijdagavond, kregen ze een forfaitaire tijd. Een nadelige chrono, waardoor het klassement lange tijd verstoord werd. Uiteindelijk, na het corrigeren van de tijden, had Gino Bux een veilige voorsprong op Polle Geusens, die door een lekke band zaterdagochtend veel tijd verloor. "Het gevoel was dit weekend een stuk beter dan in Haspengouw, maar ik denk dat Gino toch een voordeel had met zijn kortere verhoudingen bij de acceleraties bergop en in de technische situaties. Wij zijn heel blij met onze tweede plaats en ik hoop vooral dat Stijn en Bart snel herstellen," vertelde Polle, verwijzend naar de ongelukkige winnaar van de openingswedstrijd, Stijn Pacolet, die in Creppe zaterdagochtend aan hoge snelheid een rempunt miste en op een boom knalde.

De derde plaats bij de Juniors ging naar Amaury Molle, die met meer kilometers in de benen in de Fiesta R2 mooie tijden klokte. Tobias Brüls moest vroegtijdig opgeven met een afgebroken wiel, terwijl Pierre Hubin de koppeling brak op zijn Opel Adam.

Maar, alle R2's worden in de tussenstand op ruime afstand gezet door de enige R1-piloot aan de start in Spa. Andy Dewallef reed een foutloze wedstrijd en deed gouden zaken in het kampioenschap door de 18 bonuspunten te scoren! Met de zege in R1 en die bonuspunten, bewijst Andy Dewallef uit Juprelle dat de Renault Twingo dit seizoen een serieuze kanshebber is op de titel, op voorwaarde dat Andy dit jaar minstens aan 7 wedstrijden zal deelnemen. Dat blijft immers de voorwaarde om de punten in de klasse niet gehalveerd te zien wanneer er minder dan 3 deelnemers in de klasse aan de start staan.

Tussenstand Junior BRC na 2 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 52; 2. Geusens & Bux 31; 4. Pacolet & Molle 22; 6. Vermeire 19; 7. Kobus 16

Freddy Loix heeft het palmares van de Spa Rally geopend door de Spa Rally op een magistrale wijze te winnen. De Skoda Fabia S2000-rijder heeft dus sportieve revanche genomen voor zijn opgave in de Rally van Haspengouw en hij maakt zo weer volop jacht op de titel 2015. Achter de regerende kampioen leverde Cédric Cherain (DS3 R5) een prachtige prestatie af na een moeilijk wedstrijdbegin (een veertigtal seconden verloren na twee fouten in de eerste proeven).

De Luikenaar weerstond tot het einde aan de terugkeer van Kris Princen (Peugeot 208T16 R5), die op zaterdag met een straftijd van 1’40” vertrok naar de vervanging – als een sneltrein – van de transmissie. De rallyrijder uit Sint-Truiden, leider in het kampioenschap, gooide al zijn krachten in de strijd om terug te komen naar de derde plaats, goed genoeg om zijn gele trui te behouden.
Achter het autoritaire trio, profiteerde de Nederlander Michiel Becx (Ford Fiesta R5) van een onwaarschijnlijke afvalrace waarbij heel wat kandidaten op een ereplaats het strijdtoneel moesten verlaten: Bernd Casier (Ford Fiesta R5-stuurstang), Bertrand Grooten (DS3 R5-gebroken ophanging), Vincent Verschueren (DS3 R5) en Tim Van Parijs (Porsche 997) werden uitgesloten na een gemist controlepunt, Chris Van Woensel (Mitsubishi WRC05-persoonlijke redenen), Benoît Allart (Skoda Fabia WRC-ophanging), David Bonjean (Subaru Impreza WRC-demper), Patrick Snijers (Porsche 997-versnellingsbak), Stephan Hermann (Fiat Punto-persoonlijke redenen) en Francis Lejeune (Porsche 997-crash) verdwenen uit de wedstrijd, waardoor het voor enkele outsiders mogelijk werd om een plek in de voorposten in te nemen met minder krachtige wagens.
Gino Bux, lid van het RACB National Team, tekende voor een top 5 op zijn Peugeot 208 R2. Maar hij zegevierde uiteraard ook bij de Juniors na een rit die gekenmerkt werd door enkele… gecorrigeerde chrono’s als gevolg van meerdere incidenten in deze eerste Spa Rally. We herinneren dan vooral de crash van de 208 R2 van Stijn Pacolet en Bart Sagaert in de eerste doortocht in Barisart, waar de deelnemers ook een tweede en derde keer konden langskomen dankzij de efficiëntie van de veiligheidsdiensten en de brandweer van Spa. Voor het jonge team bleef de zware klap zonder ernstige gevolgen, aangezien bij de rijder een polsbreuk werd vastgesteld en zijn teamgenoot geraakt werd aan kuit- en scheenbeen.
Voor de zesde tot de achtste plek speelde er zich een secondestrijd af: Cédric De Cecco (Peugeot 208 R2) haalde het met negen tienden van Guillaume Dilley (DS3 R3 Max), terwijl Michael Albert (Mitsubishi Evo9), lange tijd een vaste waarde in de top 5, 7”9 verderop eindigde. De top 10 werd vervolledigd door Armand Fumal (DS3 R5), die een van zijn beste prestaties in het Belgisch kampioenschap neerzette, en Adrian Fernemont (Ford Fiesta R2) die vooral uiterst tevreden mag zijn met het slot van zijn wedstrijd.
Een eervolle vermelding is er ook voor Polle Geusens (Peugeot 208 R2) van wie de prestatie werd beloond met de BRC Junior Award, Jochen Claerhout (Porsche 997) als enige overlever in de GT-categorie en Andy Dewaleff (Renault Twingo R1) die een prachtige zaak deed in het kampioenschap.
De Historic stond grotendeels in het teken van een gespierd duel tussen François De Spa en de Zwitser Florian Gonon (beiden op Ford Escort RS Mk1). Laatstgenoemde – zonder koplampen in de eerste Clémentine – hield knap stand tegen de lokale held, tot een afgebroken wiel de opgave zou inleiden. Dirk Deveux (Ford Escort RS Mk2) nam het geschenk in dank aan en greep de zilveren medaille, voor Kurt Vanderspinnen (Ford Escort RS Mk1), André Lausberg (Porsche 911) en Didier Flohimont (BMW 325i), die de kleuren van het Beierse merk verdedigde na het gedwongen forfait van Marc Duez na motorproblemen op zijn prachtige M3.
Daniel Reuter reed in de Spa Rally tot slot naar de overwinning in VHRS met zijn Porsche 924.

ZIJ VERTELDEN
Freddy Loix: “Een leuke rally… die ik wou en moest winnen! Ik heb mijn doel dus bereikt. Toch was mijn opdracht niet eenvoudig aangezien ik alles uit de kast moest halen om vooraan te blijven, ook al hebben mijn concurrenten veel problemen gekend. Maar ik ken de Skoda Fabia S2000 zodanig goed dat ik perfect weet waar de grenzen liggen. Afspraak nu al voor de volgende manches, die ik eveneens zou moeten winnen om mijn kansen in het kampioenschap gaaf te houden, voor de komst van de Fabia R5 in Ieper.”
Cédric Cherain: “Ik ben zeer tevreden met deze tweede plaats. Zelfs zonder de twee schuivers op vrijdag, had ik geen vuist kunnen maken tegen Freddy, aangezien hij veel ervaring heeft in een bolide die hij vanbinnen en vanbuiten kent. En het zijn net die details die het verschil gemaakt hebben. Voor de laatste lus koos ik voor harde banden, terwijl Kris Princen opteerde voor supersoft. Zijn keuze was beter… maar toch kon ik standhouden. Naast het interessante en complexe parcours, onthou ik vooral dat ik in Spa heel wat kilometers heb kunnen afmaken aan het stuur van de DS3 R5. En God weet dat die parameter de prestaties kan beïnvloeden.”
Kris Princen: “Ik wil vooral DG Sport Compétition bedanken voor de krachttoer die ze gerealiseerd hebben door de transmissie in een razendsnel tempo te vervangen, een taak die de kerels van Alain Robert voor de eerste keer in een wedstrijdsituatie moesten uitvoeren. Mijn eerste ambitie zaterdagochtend was om Bernd Casier in te halen. Vervolgens wou ik op mijn elan doorgaan en ook Cédric Cherain voorbijgaan, maar mijn missie was moeilijk, misschien zelfs onmogelijk op de erg korte proeven. Dat gezegd zijnde, ik behoud de leiding in het kampioenschap en ik haal het verhoopte niveau in mijn Peugeot 208T16 R5. Dat is dus positief.”

Officieuze uitslag: 1. Freddy Loix-Johan Gitsels (Skoda Fabia S2000) 1u50’36”7, 2. Cédric Cherain-André Leyh (DS3 R5) op 31”8, 3. Kris Princen-Peter Kaspers (Peugeot 208T16 R5) op 1’00”9, 4. Michiel Becx-Eddy Smeets (Ned-Bel – Ford Fiesta R5) op 7’31”6, 5. Gino Bux-Eric Borguet (Peugeot 208 R2) op 9’53”5, 6. Cédric De Cecco (Peugeot 208 R2) op 10’14”8, 7. Guillaume Dilley-Louis Louka (DS3 R3 Max) op 10’15”7, 8. Michael Albert-William Mergny (Mitsubishi Evo9) op 10’23”1, 9. Armand Fumal-Jean-Louis Hottelet (DS3 R3 Max) op 12’16”9, 10. Adrian Fernemont-Samuel Maillien (Ford Fiesta R2) op 13’02”2, enz.
Belgian Historic Rally Championship: 1. François De Spa-Arnaud Carabin (Ford Escort RS) 1u47’32”7, 2. Dirk Deveux-Marc Vandemoortele (Ford Escort RS) op 3’49”7, 3. Kurt Vanderspinnen-Bjorn Vanoverschelde (Ford Escort RS) op 4’04”6, enz.

De eerste editie van de Spa Rally presenteerde een parcours voor "echte" rallymen. Daar waren de tenoren van het BRC het in elk geval over eens en als de proeven een uitdaging waren voor Loix, Cherain, Princen en hun collega's, dan was het voor de Juniors zeker een serieuze test. De tweede manche van het Junior BRC werd gedomineerd door de piloot van het RACB National Team, Gino Bux, die als voorbereiding op het Circuit of Ireland, de volgende manche van het ERC Junior, zijn vertrouwen op krikte met een onwaarschijnlijke vijfde plaats.

Achter Gino, ging de tweede plaats naar Polle Geusens, die de strijd bij de "Belgische" Juniors domineerde. De jonge Limburger volgde op een minuut van Bux, die met andere verhoudingen in de versnellingsbak reed, tot hij lek reed in Hodbomont-La Reid en anderhalve minuut verloor. Vanaf dat moment controleerde Geusens zijn tweede plaats, goed voor de Junior Award en een gratis deelname aan de TAC Rally.

"Het is erg jammer dat Stijn Pacolet van de baan is gegaan en ik hoop dat hij snel weer van de partij zal zijn. Het ging een stuk vlotter dan in Haspengouw, maar na onze lekke band hebben we geen risico's meer genomen. Deze Junior Award doet in elk geval deugd om er weer vol tegenaan te gaan in de TAC Rally," vertelde Polle.

De eerste editie van de Spa Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship, was memorabel, maar helaas niet altijd voor de juiste redenen. Vincent Verschueren, tweede in de tussenstand van het BRC voor de start, werd zaterdag uit koers genomen na het missen van een routecontrole...

De wedstrijd van de GoDrive-piloot met de DS 3 R5 nr. 4 begon uitstekend. Na de eerste lus van drie proeven volgde Vincent Verschueren op de 4de plaats, in het spoor van Bernd Casier, maar voor merkgenoten Cédric Cherain, Pieter Tsjoen en Bertrand Grooten, allen met een identieke DS3 R5. Tijdens de tweede lus op vrijdagavond, in het donker, zakte Verschueren terug naar de 13de plaats.
"Op de startlijn van de eerste proef in Ster braken we de hoofdas van de transmissie, waardoor ik enkel nog voorwielaandrijving had. Op de verbinding naar de tweede proef heb ik zelf een deel van de transmissie gedemonteerd, waardoor we 9 minuten te laat inklokten voor de start van Fays-show. Met enkel voorwielaandrijving op de Clémentine, zakten we terug naar de 14de plaats, maar de wedstrijd was nog lang niet gestreden," vertelt Vincent.

Zaterdag ging Vincent, genavigeerd door Gert Broekaert, in de achtervolging. Hij rukte op naar de vijfde plaats algemeen en leek de meubelen nog goed te redden in het kampioenschap, tot hij in kennis werd gesteld van de beslissing van de wedstrijdleider om hem uit koers te zetten wegens het missen van een TK. Een basisfout in de rallysport waarop slechts één sanctie staat: de uitsluiting.

"Maar, die TK had geen enkele zin en stond heel verdekt opgesteld op een pleintje, bij een winkeltje waar andere auto's geparkeerd stonden. Dit was een valstrik uit een bolleke-pijl rondrit, want in de moderne rally's is het ongezien en zelfs ongepast dat er een TK wordt geplaatst tussen de finish van een proef en de TK bij de start van de volgende proef. Wie daar verantwoordelijk voor was, kan beter historische rondritten organiseren dan een moderne rally, want dit had sportief geen enkele toegevoegde waarde, maar het verknalt wel ons mooi resultaat. Over de andere fouten in hun roadbook wil ik nog zwijgen.Trouwens, ik was niet de enige die de TK niet opmerkte, want Bernd Casier reed verkeerd, Freddy Loix gaf toe dat hij de TK enkel zag staan omdat de 0-wagen er stond, Tim Van Parijs miste eveneens de TK en daarna werden de andere deelnemers door toeschouwers in de juiste richting gewezen. Freddy Loix heeft het zelfs voor ons opgenomen en de wedstrijdleider gecontacteerd om te zeggen dat de TK zinloos was, maar tevergeefs. Ik ben hier ziek van, want dit heeft serieuze gevolgen voor onze titelkansen..."

Een blanco score dus voor Vincent Verschueren en Gert Broekaert in de Spa Rally, waardoor ze extra gemotiveerd aan de start zullen staan van de TAC Rally, de volgende manche van het BRC 2015.

Na de vroege opgave in de Spa Rally keken Chris Van Woensel en Rik Snaet uit naar de Spa Rally. Met hun machtige Mitsubishi Lancer WRC in de kleuren van Yokohama wilden ze een gooi doen naar de algemene overwinning in de stad met een rijke rallyhistorie. Het werd echter een afknapper van formaat, waarbij een reeks ondoordachte normtijden Chris Van Woensel deden besluiten om zaterdagmiddag uit de wedstrijd te stappen. Het was de druppel die de emmer deed overlopen...

Nog voor de start kreeg Chris een domper te verwerken. De piloot uit Schriek is een van de weinige piloten in de Belgische rallysport die beperkt verkend vooraf, gewoon uit tijdsgebrek als zaakvoerder van een bandencentrale, kreeg 3 minuten straftijd wegens "illegaal" verkennen. Dat Chris vrijdagochtend een kijkje ging nemen op de proef van Fays-show ontkende hij niet, maar daar was een reden voor.

"De finishlijn van die proef lag op een bruggetje. We hadden gepland om redelijk snel de finish te nemen, waarbij we met een wiel over de greppel zouden vliegen. Maar, toen we naar Spa reden, zagen we op die plaats een grote strobaal staan. Dat veranderde de situatie en daarom gingen we even kijken hoe de situatie gewijzigd was. We reden heel rustig het laatste stukje van de proef af, waar we werden gestopt door de politie die ons paspoort vroeg. Puur op basis van de feiten is er geen verhaal mogelijk, want op dat moment mocht er niet verkend worden, maar iedereen weet dat er in de dagen en weken door anderen veel meer en op snelheid verkend werd. Ik ben zelf absoluut tegen overdreven en illegaal verkennen, maar dat was hier zeker niet de bedoeling."

De straftijd van 3 minuten hing in de lucht, maar ondertussen ging de wedstrijd van start. Op de eerste proef klokte Chris een 2de tijd op 0"8 van Kris Princen, waarna de Lancer WRC op de tweede proef tijd verloor door een gebroken turboslang en de derde proef in "Road Mode" afgewerkt moest worden. Desondanks stond Chris op de 8ste plaats op 52".

Helaas viel hij nog verder terug op de 4de en de 6de proef... zonder te rijden.
"Eerst ging Pieter Tsjoen van de baan en kregen we een normtijd die 37" trager was dan de snelste  tijd, terwijl we op die proef eerder de tweede tijd algemeen draaiden. En op de Clémentine was het weer prijs. Lejeune ging van de baan, wij konden niet rijden en we kregen een normtijd die maar liefst 1'04" trager was dan die van Loix. Op twee proeven verloren we 1'41", louter door de willekeur van de wedstrijdleider die blijkbaar liever had dat we met onze WRC naar huis gingen! En, het was nog niet gedaan. Zaterdagochtend, na de sortie van Stijn Pacolet, kregen we nog eens een normtijd die een minuut trager was dan de chrono van Loix. Toen we ook nog die drie minuten toegekend kregen, was de maat vol en heb ik de wagen op de trailer gezet. Kijk, ik begrijp niet waarom we achter de Juniors moeten starten. We stonden 6de algemeen, maar moesten voor de tweede etappe toch achter een paar R2's starten en dan loop je natuurlijk het risico nog meer normtijden te krijgen. Maar, zoveel tijd verliezen door de onkunde van de wedstrijdleiding, dat kan ik niet pikken."

De volgende afspraak op de kalender van Chris Van Woensel en Rik Snaet is nog niet gekend, maar het is duidelijk dat de motivatie om verder te doen in het Belgisch kampioenschap momenteel op een laag pitje staat...

De tweede manche van het Belgian Rally Championship, de Spa Rally, belooft een hoogstaande en vooral spectaculaire wedstrijd te worden op een prachtig parcours. De Spa Rally is tevens de openingsmanche van de Peugeot 208 Rally Trophy, zodat Polle Geusens alles uit de kast zal moeten halen om de strijd in klasse RC4, het Junior BRC en in de Trophy te winnen. Dat is in elk geval de doelstelling van het jong talent uit Lommel, gesteund door John Eggerickx van Tegelcenter CLRS.

Wanneer we Polle vragen naar zijn mening over de voorbije Rally van Haspengouw, waar hij alle Juniors domineerde tot hij een klein foutje maakte, blijkt pas hoe ambitieus de Limburger is.
"Nee, ik was niet tevreden. Ik had nooit gedacht dat het jaar inactiviteit zoveel invloed zou hebben op mijn rijstijl. In het begin van de wedstrijd moest ik opnieuw wennen aan de snelheid. Ik reed gewoon niet goed. Ik remde teveel in de lange, snelle bochten en mijn rempunten waren zelden goed. Ik nam wel afstand van Stijn Pacolet, maar het had veel beter moeten zijn."

In Spa zal Polle veel scherper aan de start staan. "De voorbije twee weken waren iets rustiger, zodat ik beter uitgerust aan de start kom. Maar, we hebben ook nu weer hard gewerkt om onze Peugeot in topvorm aan de start te brengen. Mijn broer Door heeft in de Formule 1 gewerkt en zelf was ik monteur in de DTM. Wanneer je ooit op dat niveau hebt gewerkt, dan weet je hoe belangrijk het kleinste detail in de preparatie van een rallyauto kan zijn. Voor elke wedstrijd halen we alles opnieuw uit elkaar om elk onderdeel te controleren. Ja, zelfs de motor gaat eruit. Elke keer moet de auto top zijn."

Omdat Sil zich niet vrij kon maken, werkte Polle de shakedown in Spa af met... David Croes als copiloot. "Ik ken David al lang. We leerden elkaar kennen via mijn broer, die toen voor Colsoul werkte en waar David met een Mitsubishi reed. Hij is me altijd blijven volgen en toen ik met de Citroën C2-R2 reed, leende hij me regelmatig onderdelen voor onze wagen. Hij heeft me altijd goede tips gegeven. Ook vandaag heb ik weer veel van hem geleerd, want David is nog altijd een van de referenties bij de voortrekkers."

Polle gaat ook in Spa van start met de ambitie om te winnen. Het parcours is alvast heel uitdagend. "De proeven zijn heel mooi en ik kijk ernaar uit om eindelijk eens zelf in Spa te rijden, nadat ik al vaak als toeschouwer kwam kijken. De tegenstand is sterk, met Cédric De Cecco, Stijn Pacolet en Gino Bux aan de start, maar zeker ook Steven Dolfen, die sterke chrono's klokte in Haspengouw. We zullen vanaf de start aan moeten vallen!"

In de rallysport is de GT-categorie overal in Europa in opmars. In België zijn de GT's al jaren erg populair. Binnenkort mogen we een nieuwe GT verwachten op de Belgische rallyproeven. En niet zomaar een GT. Nadat hij zijn 50ste verjaardag vierde, maakt de Ford Mustang zich op voor een nieuw avontuur...

Jean-Marc Valckenaere, stichter van Teamfloral, vertelt hoe het project om een Mustang voor de rallysport te ontwikkelen ontstaan is: "We stelden vast dat het gamma producten van Ford voor de rallysport een 'leemte' vertoonde, zowel op het vlak van prestaties als kosten. De leemte zit tussen de Fiesta R2 en de Fiesta R5. Bovendien willen veel rallypiloten zich in de eerste plaats amuseren voor een redelijk budget. Net als de andere merken, heeft Ford een trouw cliënteel dat graag bij hetzelfde merk wil blijven. De komst van de nieuwe Ford Mustang GT versie 2015 heeft ons aan het denken gezet. We hebben bekeken of het haalbaar was een Mustang GT te ontwikkelen voor de rallysport."

De Mustang, een icoon van het merk Ford, vierde in 2015 zijn 50ste verjaardag. De Mustang 2015 is ook verkrijgbaar met een 2.3 EcoBoost, maar de GT-versie wordt aangedreven door een V8 met een inhoud van 5 liter. "Deze versie is perfect voor de ontwikkeling van een RGT-versie," vervolgt Jean-Marc Valckenaere. "En zelfs voor een RGT versie, conform het nieuwe FIA-reglement. De FIA legt immers een verhouding gewicht/vermogen van 3,4 kg/pk op. Met zijn V8 levert de Mustang GT standaard 425 pk voor een gewicht van ongeveer 1480 kg. Daarmee zit hij heel dicht bij de ideale verhouding."

Het studiewerk voor het project is achter de rug. Tijd voor het concrete werk: "We zijn al enige tijd in contact met RACB Sport en zijn technische verantwoordelijke, Jean-Pierre De Backer. In eerste instantie vragen we gewoon een nationale homologatie voor RGT, maar met respect voor het lastenboek van de FIA. We hebben contacten met verschillende gespecialiseerde onderaannemers, bij voorbeeld voor de constructie van de rolkooi en de schokdempers. We kunnen ook putten uit de onderdelen die Ford Racing heeft voor de Mustang. Dat geldt voor het remsysteem, waarvan er een raceversie beschikbaar is voor op circuit."

Op technisch en mechanisch vlak biedt de Ford Mustang RGT een heel interessant pakket. "De V8 is natuurlijk een erg soepele motor, die al 400 Nm levert op 4.250 t/min. Het maximale vermogen wordt al op 6500 t/min geleverd," vervolgt de verantwoordelijke van Teamfloral. "De wagen zal uitgerust worden met een sequentiële zesbak en regelbare drieweg schokdempers. Omdat een te hoge topsnelheid zinloos is, zal de Mustang een korte brug hebben. Het remsysteem zal voorzien worden van schijven van 380 mm vooraan, met een klauw met 6 zuigers. Achteraan heeft hij schijven van 300 mm met klauwen met 4 zuigers."

De planning voor de bouw van deze Ford Mustang RGT in de moderne installaties van Teamfloral, gevestigd op de Zoning in Roeselare, ligt ook al vast. "In juli beginnen we definitief te bouwen, zodat we onze Mustang RGT in september kunnen laten debuteren," bevestigt Jean-Marc Valckenaere. "We hebben gekeken hoe lang het zal duren om een Mustang GT om te bouwen naar een RGT-versie. De prijs voor een rijklare Mustang RGT zal ongeveer 80.000 € excl. BTW bedragen. Dat is heel wat minder dan de andere RGT's die in ons land rijden. En dankzij de grote motor zal de running- en onderhoudskost heel interessant zijn."

Cédric Cherain - DS 3 R5
"We hebben een goede testsessie afgewerkt vandaag. We hebben heel wat veranderd aan de wagen, vooral op het vlak van de ophanging en de differentiëlen. In vergelijking met onze R5 van vorig seizoen, heeft de DS 3 een heel andere wegligging. In Haspengouw had ik te weinig kilometers in de benen, maar hier zal ik goed voorbereid aan de start komen. Het parcours vind ik prachtig en ik kijk al uit naar de ambiance in Spa. Wat de proeven betreft, zijn er twee types: de proeven aan de zijde van de Condroz en de proeven rond Spa. Dat ik hier eerder al gereden heb in Historic, dat zal geen voordeel zijn, want de context was niet te vergelijken. Wat mijn ambitie betreft, zijn de zaken een beetje veranderd door de opgave van Freddy Loix in Haspengouw, maar er staan nog heel wat kleppers aan de start, zoals Bernd Casier, die altijd snel is met zijn Fiesta R5."

Bernd Casier - Ford Fiesta R5
"Het is al geleden van de 6  Uren van Kortrijk dat ik nog met de Fiesta R5 heb gereden, dus ik verwacht dat ik wat tijd nodig zal hebben om in het ritme te komen. Samen met Pieter Vyncke heb ik vrijdag even getest, maar dan heb je natuurlijk geen referenties. We zullen in de loop van de wedstrijd zien waar we staan. Het is wel bijzonder jammer dat we vandaag de shakedown niet konden rijden. Ik was vergeten me voor de deadline in te schrijven. We arriveerden aan de startlijn van de shakedown en waren klaar om van start te gaan, toen we plots te horen kregen dat we niet mochten rijden. Dat is heel jammer, want uiteindelijk zijn we hier allemaal voor onze passie en rijden we voor het plezier, maar er viel niet over te praten. Laten we zeggen dat we er even aan gedacht hebben om alles terug in te pakken en naar huis te gaan..."

Patrick Snijers - Porsche 997 GT3
"Pas gisterenavond kregen we de benodigde onderdelen voor de versnellingsbak geleverd vanuit Engeland, dus de wagen is net op tijd klaar. We werken hier voor de eerste keer samen met een ander team, LLM uit Francorchamps. Ik start in de eerste plaats om de strijd in GT te winnen. Met Van Parijs, Claerhout en Lejeune aan de start, zullen we al serieuze concurrentie hebben. Voor het overige mik ik op een top 5 als het goed gaat. Er zijn snelle stroken, maar onze Porsche weegt meer dan 1350 kg en we hebben enkel achterwielaandrijving. Ik heb met een R5 gereden vorig jaar in Kortrijk. Het chassis van een R5 is ongelofelijk efficiënt, dus nee, ik maak geen kans om de R5's hier te verslaan. Hoeveel keer ik in Spa heb gewonnen? (6 keer en 2 keer in de Legend, NvdR). Ik hoop gewoon dat we niet lek rijden, want sommige stroken onverhard liggen er zwaar bij. Wat we mogen verwachten van de Porsche op de Clémentine? Spektakel natuurlijk!"

Guillaume Dilley - Citroën DS 3 R3T
"Het is jammer dat Kevin Demaerschalk, onze concurrent voor de titel in klasse RC3, er niet bij is. Na ons duel in Haspengouw, een parcours waar ik wel van hou omdat de bochten overzichtelijk zijn, had ik me graag hier nog eens met hem gemeten. Maar, onderschat Armand Fumal niet, want die woont hier in de buurt. En de snelste R2's zullen ook kort komen. Als Junior-kampioen kan ik dit seizoen overal gratis starten, wat een interessant voordeel is voor een jonge piloot, maar ik ga me toch ook voorbereiden op de toekomst door al een paar wedstrijden in het buitenland te rijden. In elk geval mikken we dit weekend op de overwinning in."

Cédric De Cecco - Peugeot 208 R2
"Het is fantastisch om in Spa aan de start te staan. Dit is een organisatie van DG Sport, het team dat onze Peugeot prepareert. Dat maakt het nog extra speciaal. Deze winter had ik de ambitie om met een R5 te rijden in het BRC, maar uiteindelijk vonden we niet het vereiste budget om in een goede context te rijden. Opnieuw een seizoen met de 208 R2 rijden was de beste oplossing. Omdat het de eerste manche van de Peugeot 208 Rally Trophy is, zal ik toch moeten letten op de punten voor de Trophy, want met vijf manches kunnen we ons geen opgave veroorloven. Hoe dan ook, eens we aan de start staan, zullen we moeten aanvallen, want met Polle Geusens, Steven Dolfen en zeker Gino Bux is de concurrentie sterk in de Trophy."

Gino Bux - Peugeot 208 R2
"Voor ons is de context net iets anders dan voor Cédric. We komen hier aan de start om het Circuit of Ireland voor te bereiden, want het is al van vorig jaar geleden dat ik nog een rally op asfalt heb gereden. Voor ons is het resultaat in de Spa Rally op zich niet zo belangrijk, maar dat vergeet je eens je aan de start komt. Of ik druk voel als piloot van het RACB National Team? Nee, maar zoals elke sportman, wil je natuurlijk presteren en de competitie aangaan. Spa heeft voor mij wel een speciale betekenis. De allereerste rally die ik ooit als kind zag was de rally in Spa, waar ik onder andere de passages van Kris Princen bewonderde. Vandaag is Kris mijn ploegmaat bij DG Sport met de 208 T16 van Peugeot België. Kortom, hier in Spa aan de start staan en de Clémentine rijden, dat was waar ik toen als jongetje van droomde!"

Na hun prachtige tweede plaats in de Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship, komen Vincent Verschueren, Gert Broeckaert en het voltallige GoDrive team dit weekend vol vertrouwen aan de start van de Spa Rally. De DS 3 R5 nr. 4 zal als tweede van start gaan, net achter kampioenschapsleider Kris Princen. De jacht is geopend.
"Omdat het een nieuwe wedstrijd is, zal het parcours voor bijna iedereen nieuw zijn, al zullen piloten die er voor 2004 al bij waren misschien een klein voordeel hebben. Zelf verwacht ik een heel moeilijke wedstrijd. Ik heb twee keer de Legends gereden in Spa, maar telkens vielen we vroegtijdig uit. Ik herinner me niets meer van de proeven van toen, dus ik zal dit weekend heel goede nota's nodig hebben om vooraan mee te draaien. Zeker omdat het niveau dit jaar erg hoog ligt," vertelt Vincent.

Vrees voor lekke banden
In Haspengouw reed Vincent twee keer lek op de eerste drie proeven. Ook in Spa verwacht de GoDrive-piloot een aantal lekke banden. "Het onverhard ligt er redelijk zwaar bij en er zitten ook wel een aantal slechte stukken asfalt in. Het zal uitkijken worden om niet lek te rijden."
Er was heel wat te doen in Haspengouw over de verhoudingen van de versnellingsbak. De DS 3 R5 van het team van Gaby Goudezeune was voorzien van een transmissie met lange verhoudingen, terwijl Cédric Cherain opteerde voor een bak met kortere verhoudingen. Met welke verhoudingen Vincent vrijdagavond van start gaat in Spa is nog niet beslist...

Kort of lang
"Ik weet het nog niet. Je dacht toch niet dat ik in mijn kaarten laat kijken," lacht Vincent geamuseerd. "Ik vind het wel jammer dat we donderdag de shakedown niet kunnen rijden, maar voor het overige kijk ik uit naar een spannend gevecht met de andere R5's. Cédric Cherain heeft deze keer het thuisvoordeel en hij heeft aangekondigd dat hij Freddy Loix wil verslaan in Spa. Ik ga er alles aan doen om zo hoog mogelijk te finishen. De proeven zijn alvast schitterend. Ze bevatten alles: snelle stroken, technisch werk, onverhard, blinde bochten, hoogteverschillen,... Het zal droog blijven. Dat maakt het iets minder verraderlijk, maar het zal des te harder gaan!"