Vorig jaar reed de jonge Ier Stephen Wrigth zes manches van het Belgisch kampioenschap met zijn Peugeot 208 R2. Dit seizoen maakte hij de overstap naar een Ford Fiesta R5. Met steun van een aantal lokale partners, zal Stephen aan de start komen van de Sezoensrally met Eddy Smeets als navigator.
"Vorig jaar heb ik even samen getest met Eddy op de shakedown in Tielt, maar het kwam nooit tot een samenwerking in een wedstrijd. Eddy heeft lokaal wat sponsors gevonden om onze trip naar België mogelijk te maken. Het zal mijn kennismaking worden met de Sezoensrally, want die wedstrijd heb ik vorig jaar niet gereden," vertelt Stephen. "Vorig jaar was er heel wat weerwerk in R2, maar deze keer nemen we het op tegen de grote jongens. Freddy Loix, Kris Princen, Vincent Verschueren, dat zijn serieuze kleppers!"
De deelname van Wright wordt mogelijk gemaakt door Ixina Lommel Bree en Garage Bart Hellings uit Opglabbeek.
Ze hadden er veel zin in, Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam. Afgelopen weekend stonden ze aan de start van een van hun meest favoriete wedstrijden: de Rallye de Wallonie. Op de zeventiende klassementsproef stak het Belgische pechduiveltje echter weer de kop op: een van de schokbrekers van de Mitsubishi Lancer Evo IX ging kapot, waardoor het team de wedstrijd onvrijwillig moest staken. Desondanks kijkt het team opnieuw terug op een fijn evenement.
De Rallye de Wallonie bestond uit 27 klassementsproeven, verdeeld over vrijdag 1 mei tot en met zondag 3 mei. De aftrap vormde ook dit jaar de showproef Citadelle, een spraakmakende proef in een historische setting in Namen. Deze proef werd op vrijdagavond tweemaal verreden. Met startnummer 31 deuren op de FABORY-Evo liet Faes zien dat hij er zin in had. Na deze eerste twee proeven kon de equipe hun wagen met een mooie 15de plek algemeen in het nachtpark parkeren. Een goede uitgangspositie voor de zaterdagetappe.Zaterdag stond het echte werk op het programma: vijftien uitdagende, tricky klassementsproeven. Na elke boucle van vijf proeven kwamen de deelnemers weer naar Namen om de auto door het serviceteam na te laten kijken. “We gingen op zich prima van start, maar het werd op zaterdag eerder warm dan we dachten. Achteraf gezien hadden we tijdens de eerste boucle te zachte banden gemonteerd. Ik voelde dat het gemakkelijk harder had gekund als we er de juiste rubbers onder hadden gehad,” analyseert Faes.
Na vijf proeven keerde de equipe als 21ste algemeen en eerste in de standaardklasse, N4, terug naar de service. De volgende vijf proeven ging het tempo omhoog. “We gingen hard en we waren in staat om tijden in de top 20 te noteren. Ook de boucle erna ging het prima. We reden mooi op met de snelle R5’s, S2000’s en groep A-auto’s. Het voelde ook allemaal vrij relaxt tot we, net na de start van de tweede proef van die boucle, een hels kabaal hoorden. Omdat ik niet meteen begreep wat er aan de hand was, ging ik wat behoudender rijden. Achteraf bleek dat we, linksvoor, vier proeven lang met een volledig lekgeslagen schokbreker hadden gereden. Dit beïnvloedde wonder boven wonder het rijgedrag niet heel erg, maar het deed wel wat tussen mijn oren. Gelukkig konden we het tijdverlies beperkt houden,” aldus Faes.
Eenmaal terug op de service, na de laatste proef van de dag, moest het team helaas constateren dat het onverantwoord was om door te rijden. “We hadden geen reserveschokbreker bij ons omdat het een onderdeel is dat normaal gesproken niet kapot gaat. We hebben van alles geprobeerd om nog wat te regelen, maar dat is helaas niet gelukt. Onze wedstrijd eindigde dus in het parc fermé.”
Na zeventien klassementsproeven had het FABORY Rallyteam de zestiende plek algemeen op zak en nog steeds de leiding in de standaardklasse. “Het was erg jammer om op te moeten geven, omdat er met de proeven op zondag wellicht wel een positie in de top tien in had gezeten. Toch hebben we, tot aan onze opgave, weer met volle teugen genoten. We hebben ons visitekaartje vast en zeker weer afgegeven,” zo besluit Van der Rijsen.
De 51ste editie van de Kenotek Ypres Rally presenteert een compact en uitdagend programma aan de deelnemers van het European Rally Championship. Na een intense voorbereidingsweek, krijgen de Europese toppers 17 opwindende en uitdagende klassementsproeven voor de wielen geschoven.
Het zenuwcentrum, in rallytermen het Rally HQ, verhuist dit jaar opnieuw naar de Grote Markt. De wedstrijdleiding, de rekenkamer, de veiligheidscoördinatie en alle andere sleutelfuncties zullen hun intrek nemen in het Vleeshuis. Het brein van de wedstrijd en het kloppend hart, de Markt, worden opnieuw herenigd.
Donderdagavond begint het echte werk met de Qualifying Stage, gevolgd door een shakedown voor de overige deelnemers, in Nieuwkerke. De QS, beslissend voor de keuze van de startpositie vrijdagmiddag, heeft altijd wel verrassingen in petto voor een of andere topper. Vraag het maar aan Pieter Tsjoen, die twee jaar op rij de motor brak in Nieuwkerke.
Wat het parcours betreft, opent de wedstrijd vrijdagavond met de klassementsproef van Langemark. Deze chronorit is bijna volledig nieuw, maar keert ook terug naar het befaamde rond punt. Dikkebus, jarenlang de openingsproef van de wedstrijd, wordt deze keer als tweede rit afgewerk. Nog een klassieker met enkele valstrikken, denk maar aan de sortie van Bernd Casier met zijn Fiesta R5 vorig jaar in de eerste bocht. De eerste avond telt twee lussen: een van 4 proeven en een tweede van 3 proeven: Langemark (12,56 km), Dikkebus (14,22 km), Wijtschate (13,81 km) en Mesen (7,48 km), gevolgd door een lus zonder Langemark.
Na een openingsetappe van 83 km, volgt het serieuze werk zaterdag met nog eens 10 klassementsproeven, goed voor 170,34 km tegen de chrono. De proef van Lincelles in Frankrijk verdwijnt van het programma, maar de Kenotek Ypres Rally zal ook in 2015 een uitstapje maken naar Frankrijk. De proef van Westouter wordt immers verlengd en eindigt met een erg mooie, technische strook op het grondgebied van Boeschepe. Organisatorisch is deze klassementsproef een huzarenstukje, want inzake veiligheid en signalisatie is de Belgische wetgeving van kracht voor de eerste kilometers, terwijl het slot van de proef onderworpen is aan de normen van de Franse wetgeving. De veiligheidsposten zullen daarom ook bemand worden door respectievelijk Belgische en Franse veiligheidsmensen.
Het schrappen van de lange verplaatsing naar Wasquehal, die al enkele jaren zaterdagnamiddag voor een intermezzo zorgde, zal het ritme dit jaar zeker ten goede komen. De tweede etappe bevat twee lussen van 5 proeven, met na de derde proef en tussen de twee lussen een servicebeurt in Ieper: Reninge (14,50 km), Watou (14,29 km), Westouter-Boeschepe (19,55 km), natuurlijk de legendarische Kemmelberg (13,60 km) en Hollebeke (23,23 km). De proef van Watou bevat heel wat nieuwe stukken en het eerste gedeelte van Hollebeke werd gewijzigd, met de terugkeer van een typisch smal en bochtig baantje in het begin van de langste proef.
De winnaar van de Kenotek Ypres Rally zal omstreeks 22h met champagne en vuurwerk gevierd worden op het podium op de Grote Markt.
Discussie over tijdstraf ontsiert de fantastische finale…
Op de klassementsproeven werd er stevig en om elke seconde gestreden tijdens deze 32ste rally van Wallonië. Toch werd achteraf pas na een lange discussie duidelijk dat Cédric Cherain het uiteindelijk haalde voor Freddy Loix, die een tijdstraf van 10 seconden opliep omdat hij te laat inklokte. Jammer na één van de beste en spannendste wedstrijden in België van de afgelopen jaren…
Tijdens het lange weekend van 1 mei stonden er 93 teams aan de start van 32ste editie van de rally van Wallonië, de vierde manche van het Belgisch kampioenschap. Ondanks de alarmerende voorspellingen kwam de regen er uiteindelijk pas op zondagmiddag, na twee zonnige etappes en ondermeer de erg populaire en succesvolle (dubbele) showkp vrijdagavond op de Citadel van Namen. Tijdens de laatste lus volgde dan een thriller en een finale die nooit eerder te zien was
tijdens de rally van Wallonië met als hoofdrolspelers :
Freddy Loix en Cédric Cherain, op twee proeven voor het einde nog derde en vierde, die uiteindelijk na meer dan 250 km of meer dan 2 uur tegen de chrono, gescheiden werden door iets meer dan één seconde ! Enkele minuten later werd die fantastische sportieve prestatie evenwel totaal in de schaduw geplaatst door het te laat inklokken van het snelste team op de kp’s, Loix-Gitsels en de lange vergadering en de discussies die daarop volgden.
Vele uren later werd op voorstel van sportcommissarissen van de RACB uiteindelijk een “Belgisch” compromis gevonden om deze zaak te beslechten. Het duo Cherain-Leyh werd uitgeroepen tot winnaar en de straftijd van Freddy Loix werd gereduceerd van 20 tot 10 seconden, zodat hij op de
tweede plaats eindigde.
Lefebvre, eerste leider, Allart de held van de rally .En zeggen dat de Naamse klassieker ook veel weg had van een afvallingsrace.
Eregast, de Fransman Stéphane Lefebvre was met zijn DS3 R5 en met “luxe” co-piloot Pieter Tsjoen wel de eerste leider, maar zaterdagmorgen ook de eerste favoriet die moest opgeven (differentieel – KP8) Even later ook het geval voor zijn opvolger, want ook de leider in het BRC, Kris Princen die voordien drie besttijden realiseerde, moest na een foutje aan de kant (gebroken stuurinrichting – KP11) Andere tenoren die zaterdag moesten opgeven waren : Patrick Snijers (injectie – maar zondag opnieuw vertrokken via super rally) Philippe Stéveny, Michiel Becx (benzinedruk, en koprol op zondag) en Bertrand Grooten (sortie). Hun opvolger zondag waren ondermeer David Bonjean en Tim Van Parijs (foutje) of Olivier Collard (motor) die zich met zijn Mitsubishi EvoX Gr.A nochtans snel in de top-10 genesteld had. Maar de absolute held van deze manche was toch Benoît Allart, die tijdens de voorlaatste kp met zijn oudere Skoda Fabia WRC nog steeds leider was, maar finaal ook
nog voorbij gestoken werd door Xavier Bouche en uiteindelijk pas vierde werd !
Het gevolg van een slechte bandenkeuze in de regen en enkele foutjes op het einde die zonder twijfel het gevolg waren van de toenemende druk. Toch zal het zeker een troost zijn dat « Fastben » met 9 besttijden de best performer van deze rally werd. Loix reed 7 scratches het duo Bouche en
Cherain (3) en Lefebvre en Princen elk twee.
Geusens en Vermeire doen goede zaken in het Juniorkampioenschap. Hoewel velen uitkeken naar de start van deze rally, stonden er toch maar zeven juniors aan de start.
Bovendien verdween de leider in de tussenstand Andy Dewallef na een schuiver snel uit de wedstrijd. Hoewel hij via super rally terugkeerde om toch nog wat punten te sprokkelen, werd hij zaterdag snel vergezeld door Gert-Jan Kobus (mechanisch probleem) en Lucas Walbrecq, die op het einde van de tweede etappe moest opgeven. Amaury Molle mikte intussen op een plaats in de buurt van de top- 20, maar omdat de versnellingsbak van zijn Ford Fiesta R2 zondagnamiddag begaf kon hij op enkel proeven van het einde dat doel echter niet realiseren. Pech… want op dat moment was hij de eerste achtervolger van de ongenaakbare leider Polle Geusens tegen wie dit weekend niets te beginnen was, al had hij zaterdagnamiddag wel het nodige geluk toen hij stevig een muur raakte, maar gelukkig liep daardoor enkel de linkerflank van zijn Peugeot 208 R2 enige schade op. De enige andere junior die alle klassementsproeven van deze 32ste rally van Wallonië afwerkte was Jelle Vermeire die via winst in RC5 en R1 en diverse besttijden bovendien ook de nodige bonuspunten scoorde en daarvoor beloond werd met de Junior Award. Hij mag daardoor over 14 dagen dus gratis
starten in de Sezoensrally !
Laat het ons tenslotte ook nog even hebben over de talrijke “sorties” de één al spectaculairder dan de andere, want er was één incident waarvoor zondagnamiddag Pierre-Julien Kaufmann en Valérie Lemineur (Renault Clio nr 49) naar het ziekenhuis gebracht werden. Gelukkig mochten ze na een grondige check up reeds in de late namiddag terug naar huis, al zal de piloot (hersenschudding) wel een tijdje moeten rusten.
In de vierde wedstrijd van het Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië, hebben Polle en Sil Geusens hun talent nog maar eens getoond. Drie dagen lang gaf Polle het beste van zichzelf en ging het team voluit om de Peugeot 208 R2 in topvorm te houden, wat beloond werd met een prachtig resultaat: de overwinning in het Junior BRC, de zege in de Peugeot 208 Rally Trophy en de leidersplaats in het kampioenschap klasse RC4.
Polle nam vrijdagavond meteen een vliegende start. Op de twee showproeven op de Citadel in Namen schitterde de E Racing Peugeot 208 R2, wat resulteerde in de leidersplaats in de categorie met 0"2 voorsprong op Adrian Fernémont, de lokale specialist. Zaterdagochtend in de openingsronde, op de snelle proeven, bleek de set-up niet helemaal optimaal.
"Vooral de achtertrein bleek niet ideaal afgesteld om met vertrouwen aan te vallen in de snelle bochten. Na de eerste ronde hebben we aan de afstellingen gewerkt en daarna was het heel wat beter."
In Wartet had Polle geluk, toen hij aan hoge snelheid de chicane raakte en tegen een muur werd gekatapulteerd. Zoals Sil het mooi verwoordde, had de Peugeot plots een unieke 3D-decoratie op de linkerflank...
"Ik tikte net met de rechterkant de chicane aan, waardoor we links langs een forse muur in natuursteen schuurden. De koetswerkschade is aanzienlijk. We weten weer wat te doen de volgende week, maar de mechaniek was gelukkig niet te zwaar geraakt. De mecaniciens hebben wel fantastisch werk geleverd, want de achtertrein was krom en ze hebben een nieuwe achtertrein gemonteerd binnen de 20 toegelaten serviceminuten!"
Na de opgave van Cédric De Cecco, bekroonde Polle zijn wedstrijd met een tweede opeenvolgende overwinning in het Junior BRC, maar ook met de zege in de Peugeot 208 Rally Trophy. Polle neemt met een derde plaats in RC4 meteen ook de leiding in de tussenstand van het kampioenschap in klasse RC4. Ideaal om met veel vertrouwen af te reizen naar de thuisrally van de broers uit Lommel, de Sezoensrally in Bocholt.
Freddy Loix en Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) leverden het voorbije weekend een glansprestatie tijdens de rally van Wallonië, de vierde wedstrijd van het BK Rally. Een lekke band en een crash op zaterdag sloegen hen niet uit hun lood. Zondag klampte het duo zich goed vast en konden de krachtigere WRC’s de kloof niet echt uitdiepen.
Met nog 5 ritten te gaan daagden regenwolken op boven Namen en omstreken en niet veel later gingen de hemelsluizen open. Freddy Loix deed wat hij had aangekondigd en viel aan als gek. Samen met Cedric Cherain werd er een fantastische en memorabele strijd uitgevochten met als inzet de zege. Na afloop van de voorlaatste rit had Cherain zich aan kop genesteld, Loix volgde op amper 3.5 seconden. De laatste rit werd tegen een hels tempo afgewerkt en bij aankomst aan de finish werd duidelijk dat Freddy Loix en Johan Gitsels met hun Skoda Fabia S2000 4.8 seconden sneller waren dan Cherain en in de eindafrekening 1.3 seconden bonus hadden op hun eerste achtervolger.
De sfeer bij het team, bij rijder en corijder was uitgelaten. Het was een mix van emoties. Blijheid bij de ene, ontgoocheling bij de andere. Iedereen viel in elkaars armen. Het was een mooi en pakkend moment. Elk van ons was tot het uiterste gegaan om zo’n best mogelijke tijd te realiseren. Er werd tijd gemaakt voor interviews en dan ging het richting Jambes voor de laatste tijdscontrole en podiumceremonie. Het is daar dat het mis ging en het mooie sportieve verhaal voor iedereen een zure bijsmaak kreeg.
“Het is bijzonder jammer dat de dag na zo’n glansprestatie van twee rijders niemand nog spreekt over het sportieve” zegt Vincent Struye, Marketing & Communication Manager ŠKODA Import. “Het is jammer voor de sport en wij betreuren dat. Wat er gebeurd is kan je best omschrijven als een samenloop van omstandigheden. Freddy en Johan hadden misschien iets alerter moeten zijn en, gezien het strakke tijdschema, zich eerder naar Jambes hadden moeten begeven. Aldaar aangekomen werden ze geconfronteerd met een hindernis die de toegang naar de tijdscontrole versperde. Er was verwondering en twijfel want Freddy en Johan wisten niet meteen wat te doen. Beiden wilden het roadbook volgen maar er was die ene hindernis en er stond geen steward. Uiteindelijk besloot Freddy om achteruit te rijden maar dat ging niet meteen want ook Cedric Cherain, die achter Freddy’s wagen stond, wou dezelfde weg nemen. Ook hij zag die hindernis, reed achteruit en bood zich aan bij de TK. Freddy en Johan zijn hem gevolgd maar inderdaad, er was toen al kostbare tijd verloren gegaan waardoor Freddy en Johan zich twee minuten te laat aanboden aan de TK en daardoor bedacht werden met 20 seconden straftijd. Dat zijn de feiten en die ontkennen we niet.”
“Nadien stak een discussie de kop op, werden Freddy Loix en Cedric Cherain bij de koersdirectie ontboden om hun verhaal te doen. Er volgde een uitspraak waar wij ons niet konden in vinden. Er werd geen rekening gehouden met het feit dat een hindernis de weg versperde. Vandaar dat we protest indienden dat door de sportieve commissie van de RACB gisterenavond nog behandeld werd. Zij hielden wél rekening met het feit dat een hindernis de weg versperde wat ook bevestigd werd door Cedric Cherain. De leden van de commissie oordeelden dat we daardoor tijd hadden verloren. Zij kwamen tot een besluit waaruit we kunnen interpreteren dat de organisatie op de vingers werd getikt omdat die hindernis de juiste toegang tot het park en de TK blokkeerde. Maar de sportieve commissie was ook van oordeel dat Freddy en Johan ook niet vrijuit gingen en alerter hadden moeten reageren. Ook hier kunnen wij ons in vinden. Wij betreuren dat een mooie sportieve strijd zo’n einde kende maar wij vonden het ook belangrijk dat bepaalde feiten onder ogen werden gezien en dat die feiten uiteindelijk ook gehoor kregen bij de sportieve commissie van de RACB. Met dank aan Cedric Cherain en André Leyh die Freddy Loix steunden in zijn pleidooi en bevestigden dat ook hij niet via de normale toegang naar de TK kon rijden.”
De 32ste Rally van Wallonië was met 250 km tegen de chrono een erg zware wedstrijd, voor mens en machine. Drie dagen lang werd op het scherp van de snede gereden door de tenoren van het Belgian Rally Championship. Vincent Verschueren stuurde de DS 3 R5 van GoDrive naar een knappe vijfde plaats. Een knap resultaat, mede dankzij de ervaring van Stéphane Prévot, die dit weekend de nota’s las in de DS 3 R5.
Over de inbreng van Stéphane Prévot was Vincent Verschueren heel duidelijk. Het feit dat Stéphane in het Wereldkampioenschap de nota’s leest in de DS 3 R5 voor Junior Wereldkampioen Stéphane Lefebvre was heel interessant voor Vincent.
“Het klinkt misschien raar, maar voor mij is de bijdrage van Stéphane 50 pk waard,” lacht Vincent. “Bij het nemen van de nota’s kan hij, dankzij de ervaring met Lefebvre in WRC-2 en zijn rijke ervaring met andere topwagens, heel goed de snelheid inschatten. Het zijn vaak details, maar die maken op dit niveau het verschil. Net niet vol gas een bocht nemen of toch de rechtervoet beneden houden, als Stéphane zegt dat het mogelijk is, dan kan je daar op vertrouwen. En, we hebben natuurlijk ook veel geleerd over de afstellingen van de DS 3 R5. Ik heb ook wat tips gekregen van Stéphane Lefebvre, de vaste piloot van Stéphane, die hier genavigeerd werd door Pieter Tsjoen.”
Na 7 proeven volgde Vincent op 27″ van Lefebvre, die enkele kilometers verder zou opgeven, en op 5″ van Cédric Cherain, de twee andere piloten met een DS 3 R5.
“Over het verschil met Lefebvre was ik heel tevreden. Je mag niet vergeten dat Stéphane wereldklasse is en dat hij heel agressief reed met zijn DS 3. De stijl van een fabriekspiloot, niet van een privé-piloot,” vertelde Vincent. Stéphane Prévot deelde die mening: “Lefebvre is veel agressiever met de auto dan Vincent, maar dat kan je van een privé-piloot niet verwachten. De laatste “test” van Vincent was op de slotproef in de TAC Rally, terwijl Stéphane bijna elke dag ergens aan het testen is.”
Zaterdagavond verloor Vincent een beetje de aansluiting met de koplopers. De GoDrive DS 3 R5 stond op een prima vijfde plaats op 1″30″ van leider Benoît Allart met een WRC.
“We hadden gehoopt op regen, dus we monteerden voor volledig opgesneden banden. Dat heeft ons wat tijd gekost, want het bleef droog.”
Zondag begon het wel te regenen voor de slotronde. Omdat Vincent Verschueren niet meer onder druk stond voor de vijfde plaats, nam hij geen onnodige risico’s.
“Ik wist vooraf dat ik in de regen nog werk heb om de auto optimaal te benutten. Op een droog parcours kan ik voluit aanvallen, maar in de regen ben ik zo ver nog niet. Daarom heb ik mijn vijfde plaats en de punten voor het kampioenschap veilig gesteld. Het gevoel is in elk geval heel positief. Op de snelle, droge proeven zaten we heel dicht bij de tijden van Freddy en Cédric. Bovendien was onze DS 3 R5 dit weekend heel betrouwbaar, al was het een zware wedstrijd. Ik kijk al uit naar de volgende wedstrijd.”
De vierde manche van het Historic BRC, de Rally van Wallonië, werd een afvallingsrace. Door het droge weer werd de mechaniek van de historic-wagens vrijdag en zaterdag zwaar op de proef gesteld, terwijl de regen op zondag voor een extra uitdaging zorgde voor de piloten.
Vooraf werd Stefaan Prinzie getipt als belangrijkste kanshebber op de overwinning. De Opel-rijder nam ook de leiding, maar de motor gaf de geest bij de finish van de proef in Wartet. Alexander Derez, voor de start het best geplaatst in het kampioenschap, Op de eerste proef zaterdagochtend, moest hij zijn BMW echter aan de kant zetten met een lekkende koppakking. De mooie BMW werd hersteld om zondag nog enkele punten te sprokkelen in Rally2, maar op de laatste proef, in de regen, ging hij van de baan.
Het regende in het begin van de wedstrijd trouwens opgaves. Pascal Regnier gaf op met een kapotte motor, Tony Lattaque viel met een gebroken transmissie op KP 9 en Jens Maes brak een aandrijfas op zijn Opel Ascona op KP 7.
Uiteindelijk ging de overwinning naar Christophe Demortier, de piloot uit Gesves met zijn mooie Ford Escort. Demortier heeft veel ervaring opgedaan in regionale wedstrijden en bouwde na een lange pauze in zijn carrière een potente Escort, waarmee hij regelmatig prestigieuze wedstrijden in het buitenland afwerkt.
"Het was echt een zware wedstrijd in Historic. Wij hadden in de slotfase ook problemen met de motor, die begon te haperen, maar gelukkig hebben we de finish wel gehaald," lachte Christophe.
Tom Schoolmeesters leek lange tijd op weg naar de 2de plaats met zijn BMW M3.
"Na onze zware sortie in de TAC Rally, heeft het team een nieuwe body gemaakt. De mechaniek van de gecrashte M3 werd overgebouwd. Enkel de achtertrein konden we niet meer recupereren. Zaterdag verloren we een vijftal minuten en de leidersplaats door een gebroken gaskabel. Dat kan gebeuren met een inderhaast opgebouwde wagen," vertelde Tom, die helaas twee proeven voor de finish zijn mooie FINA BMW aan de kant moest zetten met een kapotte motor.
Daardoor deed Jens Maes nog een prachtige zaak in het kampioenschap. Via een herstart in Rally2 scoorde hij nog een onverhoopte tweede plaats. Jens Maes rukt op naar de tweede plaats algemeen in het Historic BRC op amper 5 punten van leider Didier Vanwijnsberghe.