OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het mag blijkbaar niet zijn voor Chris Van Woensel en Rik Snaet met hun Mitsubishi Lancer WRC05. Na een prachtige start in de East Belgian Rally, met een voorlopige leidersplaats na drie klassementsproeven, werd het Yokohama-team opnieuw geveld door mechanische problemen. Ondanks een volledige revisie en een optimale voorbereiding in Oudenaarde, moest Chris weer vroegtijdig de strijd staken. Om moedeloos van te worden...
"En toch is het een fantastische machine, deze Mitsubishi Lancer WRC05," vertelt Chris. "Als het goed gaat, is het een fenomenale wagen om mee te rijden. We draaiden in Sankt-Vith een snelste tijden en stonden na drie proeven aan de leiding, maar ik heb niet het gevoel dat ik al het maximum uit de Lancer heb gehaald. Alleen ging het weer mis. Op de vierde proef, Sankt-Vith, schakelde de motor plots over naar zijn veiligheidsmodus. Dat betekende minder power en in de road modus kan je ook niet meer schakelen met de paddles aan het stuur. Op de volgende proef hadden we weer hetzelfde probleem. Af en toe ging de motor in zijn noodstand, terwijl het vermogen even later weer terug kwam..."

Tijdens de service kon het probleem niet verholpen worden. Omdat de Mitsubishi ook in Büllingen weer haperde, besloot het team de handdoek in de ring te gooien.

"We verloren een 20-tal seconden per proef en dan heeft het geen zin om verder te rijden. We hebben contact gehad met MML in Engeland en mogelijk ligt de oorzaak bij de Power Box, die zorgt voor de elektronische aansturing. Er waren wel meer zaken die wezen op een elektronisch probleem. Op een bepaald moment ging mijn ruit niet meer elektrisch naar beneden, wanneer ik stil stond gaf de display aan dat we 16 km/h reden, tijdens het rijden gaf de display aan dat we in achteruit stonden, de brandstofmeter werkte niet meer... Er zat duidelijk een storing in de elektronica..."

Weer een enorme ontgoocheling voor Chris en Rik, die in de East Belgian Rally mee streden voor de algemene overwinning. Het is moeilijk om telkens opnieuw de batterijen op te laden wanneer de pech blijft aanhouden...

"Op dit moment zit de moed even in onze schoenen, maar als we eens een wedstrijd zonder problemen af kunnen werken, dan zit er veel potentieel in onze Mitsubishi. Hopelijk lukt het in de Condroz Rally wel..."

In de East Belgian Rally stonden Polle Geusens en Justine Demeestere voor de tweede keer aan de start met de Ford Fiesta 1.0 Ecoboost R2. Deze keer hadden Polle en zijn broer Door de wagen voor de wedstrijd helemaal afgesteld op maat van Polle en het resultaat was meteen te zien van bij de start: twee toptijden, waaronder een scratch in R2. De ambitie om in Sankt-Vith de eerste zege van het seizoen in R2 te veroveren werd daarmee benadrukt, maar op de derde proef, in Amel, ging het fout.
"We hadden voor de wedstrijd een aantal aanpassingen gedaan aan de Fiesta Ecoboost, een nieuw exemplaar dat we in de Omloop van Vlaanderen nog moesten inrijden, om de wagen efficiënter te maken bij het uitkomen van de bochten. Met die nieuwe set-up kon ik veel vroeger op het gas bij het uitkomen van de bochten en werd het vermogen ook progressiever op de voorwielen gezet. Kortom, de wagen gaf me veel meer vertrouwen en vanaf de shakedown voelde ik dat een goed resultaat haalbaar was," vertelde Polle.
Maar, na twee prima tijden, ging het fout in een snelle linkse op onverhard...
"Bij het insturen in die linkse had ik wat onderstuur. Ik gaf een tikje aan de handrem om het onderstuur tegen te gaan, maar de achtertrein brak heel brutaal uit. Aan hoge snelheid gingen we helemaal dwars, ik kon hem terughalen, maar toen raakten we met het linkerachterwiel iets in de grasberm waardoor de wagen plots rechts in de bomen vloog..."
De impact zorgde voor heel wat averij aan de Fiesta. Polle en zijn broers zullen er alles aan doen om zo snel mogelijk weer te schitteren met de Ford Fiesta Ecoboost, hopelijk dit jaar nog in de Condroz Rally.

Freddy Loix en Johan Gitsels hebben dit weekend, ondanks een opgave in de East Belgian Rally, hun titel in het BK rally verlengd. In de komende weken zal duidelijk worden of deze rally de laatste van het seizoen was en of er nog een vervolg aan gebreid wordt in de Condroz begin november.

Een derde opeenvolgende titel en een tiende eindzege in ‘zijn’ Ieper. Dat waren de duidelijke doelstellingen van Freddy Loix bij aanvang van het seizoen. 8 maanden later kan de Limburger zeggen dat hij, samen met het voltallige BMA-Autosportteam en zijn corijder Johan Gitsels de verwachtingen ingelost heeft. Voor Freddy Loix is het zijn derde titel op rij. Voor corijder Johan Gitsels, BMA-Autosport en ŠKODA België is het de tweede opeenvolgende titel.

Johan, het team, de mensen van ŠKODA België en ikzelf hadden de titel liever al strijdend gewonnen maar het heeft niet mogen zijn” zegt Freddy Loix. “Het gebeurt heel zelden dat de o zo bedrijfszekere ŠKODA Fabia R5 ons in de steek laat. Als je het hele seizoen bekijkt dan kan je niet anders dan vaststellen dat we bijzonder sterk gepresteerd hebben en dat we de titel dubbel en dik verdienen. We winnen vijf van de acht wedstrijden waarin we starten en we voldoen aan de vooropgestelde doelstellingen. De resultaten spreken voor zich. Ik ben zeer tevreden. Opdracht volbracht!”

De opgave is doodjammer maar om er maar een cliché tegen aan te smijten, het hoort bij mechanische sport” zegt Johan Gitsels. “De eerste twee ritten hadden we het moeilijk maar nadien groeiden we in de wedstrijd en reden we onze eerste scratch van de rally waardoor we toch weer onze klasse toonden. Tussen de finish van de zesde rit en de start van de zevende rit hoorden we plots een vreemd en alarmerend geluid in de versnellingsbak of in het differentieel. We wisten meteen dat het niet goed was. Omdat er nog twee klassementsritten te rijden waren en om verdere schade te voorkomen besloten we om de strijd te staken. Heel jammer maar het was de beste beslissing. We hadden ons wat graag gemengd in de fantastische strijd voor de zege maar het heeft niet mogen zijn. Ik had liever de titel op een andere manier gewonnen maar als we het volledige seizoen bekijken mogen we niet mopperen. We winnen vijf wedstrijden en hebben telkens meegestreden voor de eindzege. We mogen fier zijn op ons seizoen en deze titel. We zijn tevreden over het team, we zijn tevreden over de wagen en we zijn trots dat we onze sponsors deze titel kunnen schenken. Op naar volgend jaar.”

De komende weken moet duidelijk worden of Freddy Loix nog aan de start verschijnt van de Condroz rally begin november. “Ik ga daar nu nog geen uitspraken over doen en wil vanavond mijn titel vieren. Enerzijds wil ik zoveel mogelijk rally’s rijden, anderzijds is het ook niet slecht om nu al het seizoen 2016 beginnen voor te bereiden” zegt Freddy Loix. “Volgend jaar is het de bedoeling om opnieuw Ieper te winnen, onze titel te verlengen met dezelfde corijder, hetzelfde team en dezelfde wagen. Never change a winning team!”

Het is absoluut de bedoeling om ook volgend jaar in dezelfde configuratie verder te werken” beaamt Vincent Struye, marketingmanager van ŠKODA België. “De tweede opeenvolgende titel is heel plezant net als de ŠKODA Fabia die hier wint, ook al is het niet de wagen van Freddy. Het is en blijft een ŠKODA. Over de doelstellingen van volgend jaar kan en wil ik me vanavond nog niet uitspreken. Uiteraard is en blijft Ieper altijd een speciale wedstrijd en uiteraard willen we als constructeur graag een derde titel winnen. Maar alles op zijn tijd. Eerst gaan we met volle teugen genieten van deze titel.”

Voor het tweede jaar op rij heeft het BMA-Autosportteam van Bernard Munster schitterend werk afgeleverd maar toch is teammanager Bernard Munster niet echt helemaal tevreden. “Uiteraard doet de titel deugd net als het feit dat we voor het tweede jaar op rij erin slagen om de vooropgestelde doelstellingen van ŠKODA België te halen. Maar toch kan ik vandaag niet voluit tevreden zijn omdat we deze wedstrijd niet tot een goed einde gebracht hebben. Er mankeert vandaag iets en dat heeft alles te maken met de opgave. Het is vooral jammer omdat de rally zo’n apotheose kent en de strijd om de zege pas in de allerlaatste klassementsrit beslecht wordt. Het zou zo mooi geweest zijn als we voluit hadden kunnen meestrijden met de andere drie rijders. Maar bon, het heeft niet mogen zijn. De titel is fantastisch en het feest is mooi maar je wil altijd meer, vandaar toch een beetje teleurstelling. Dat is de aard van het beestje. Volgend jaar hebben alle partijen de intentie om verder te doen maar makkelijk zal het niet worden. De concurrentie zal ook in 2016 groot zijn maar wij zijn enorm gemotiveerd en kijken er nu al naar uit.”

Wat een thriller! De finale van de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship, kende een ongelofelijk spannende ontknoping. Uiteindelijk viel de beslissing pas op de allerlaatste klassementsproef in Amel, waar Hermen Kobus zijn voorsprong van 0"8 op Kris Princen met succes verdedigde. De jonge Nederlander behaalde zijn eerste grote internationale overwinning met 2"3 voorsprong op Kris Princen en 5"3 op Vincent Verschueren.
"Wat een waanzinnig spannende finale," juichte Hermen na de finish. "Ik wist dat er in het donker mogelijkheden waren, maar Kris Princen heeft ook ongelofelijk hard gereden. Ik heb echt het maximum uit de Skoda Fabia R5 moeten halen. Dit is mijn eerste grote overwinning en waar kon ik die beter behalen dan in deze East Belgian Rally! Het startveld was ongelofelijk sterk bezet, met alle Belgische toppers. Dat maakt deze eerste overwinning met de Skoda nog mooier!"

De tweede plaats ging naar Kris Princen met de officiële Peugeot 208 T16, die zich helemaal niet ontgoocheld toonde: "Dit was een fantastische wedstrijd. Vanaf de eerste tot de laatste proef reden we allemaal voluit en de verschillen bleven klein. Ik heb in het donker het maximum gegeven. Het was een paar keer op het nippertje, maar dat zal bij Hermen ook wel geweest zijn. We verliezen de wedstrijd op de 10de proef, waar onze bandenkeuze niet ideaal was. De kleine schuiver daar kost ons uiteindelijk de zege."

Vincent Verschueren ging als leider de slotronde in, maar in het donker kon hij niet standhouden. De GoDrive-piloot was ontgoocheld: "Ik wist dat het moeilijk zou worden in het donker. Ik heb het geprobeerd, maar Hermen en Kris waren sneller. Ik kon mijn tijden van overdag evenaren, maar zij waren in het donker zelfs sneller. Er is ongelofelijk hard gereden. We waren er dicht bij..."

Twee andere kleppers moesten vroegtijdig afhaken. Chris Van Woensel, de eerste leider in de wedstrijd, haakte na de eerste ronde af door motorproblemen met zijn Mitsubishi Lancer WRC05. Freddy Loix, eveneens volop in strijd voor de overwinning, moest halfweg de wedstrijd de strijd staken met een defect differentieel. Ondanks die opgave mocht Skoda-piloot Freddy Loix zijn derde opeenvolgende Belgische titel vieren in Sankt-Vith.

Omdat Cédric Cherain na de eerste proef, waar hij op de DS 3 R5 van Verschueren knalde na de finish, een minuut straftijd kreeg, eindigde de Luikenaar op de vijfde plaats, achter Bertrand Grooten, de eerste van de WRC-piloten nadat Benoît Allart, die mee in strijd was voor het podium, de stuurinrichting brak bij een stuurfoutje in het donker.

Timothy Van Parijs stuurde zijn Porsche naar een knappe 6de plaats, voor de Mitsubishi van Anthony Martin en de DS 3 R3T van Guillaume Dilley, die tweede blijft in het Belgisch kampioenschap.

Bij de Juniors gaven Polle Geusens (sortie), Guillaume De Ridder (sortie) en Joachim Wagemans (wiel afgebroken) achtereenvolgens op, waardoor de zege naar Gert-Jan Kobus, de 21-jarige broer van Hermen, ging. In Historic stond er geen maat op Rainer Hermann, die kon profiteren van de opgaves van Stefaan Stouf (sortie), Stefaan Prinzie (mechanisch) en Jens Maes (aandrijfas). Pieter-Jan Maeyaert eindigde op de tweede plaats.

Met 14 teams aan de start, zijn de deelnemers aan het Belgisch kampioenschap Historic goed vertegenwoordigd in de East Belgian Rally. Op het snelle en natuurlijke parcours in de Oostkantons valt zaterdag mogelijk de beslissing in het kampioenschap. Stefaan Stouf heeft met 15 punten voorsprong op Jens Maes al een optie genomen op de titel, maar in de rallysport verkoop je het vel van de beer best niet voor hij geschoten is.
Stefaan Stouf is wel de laatste die dat zou doen. Als geen ander weet de Porsche-piloot hoe hard de rallysport kan zijn: In 2005 was hij op weg naar de Belgische Historic-titel, maar 1 kilometer voor de finish brak de transmissie. Weg titel.

Stouf gaat natuurlijk van start als favoriet met zijn snelle Porsche, maar Rainer Hermann heeft de voobije jaren telkens geschitterd voor eigen publiek met zijn Opel Ascona 400. Hermann is de belangrijkste opponent van Stouf, al zien we ook Pieter-Jan Maeyaert weer een hoofdrol spelen met zijn Ford Escort. Op een technisch parcours aan de andere kant van het land kunnen we meteen het echte potentieel van de revelatie inschatten.

Nog een outsider is Stefaan Prinzie, afgelopen weekend nog winnaar in Oudenaarde met zijn Opel Ascona. Een ideale referentie voor Jens Maes, de enige die Stouf nog van de titel kan houden. Guino Kenis heeft nog niet veel geluk gehad met zijn BMW 2002, maar als de mechaniek hem niet in de steek laat, zit er zeker een mooi resultaat in.

Frank Baert vertrouwt deze keer zijn BMW 130i toe aan Andy Lefevere. Zelf komt hij aan de start met zijn Manta 400. Met de Escorts van Nemegheer, Platton, Hoens en Van de Ven, de fraaie Porsche van De Bargigli , de Opel Kadett van Luc Caprasse en vooral de Volvo 122S van Olaf Pothoven, is het startveld in Historic weer erg gevarieerd in Sankt-Vith, waar zaterdag 13 klassementsproeven op het menu staan.

Een week na hun 7de plaats in de Hellendoorn Rally in eigen land, reizen Hermen Kobus en Erik de Wild af naar de East Belgian Rally. Op zijn lievelingsparcours in de Oostkantons, waar hij de voorbije twee jaar op het podium stond, wil Hermen weer een stap vooruit zetten in zijn leerproces met de Skoda Fabia R5. Vooral de rechtstreekse confrontatie met Freddy Loix in een gelijkaardige Fabia R5 wordt boeiend.

Hermen Kobus beleefde een moeilijk weekend in de Hellendoorn Rally. Met koorts en griep kon hij onmogelijk zijn kansen optimaal verdedigen, maar Hermen wil die mindere vorm niet als excuus gebruiken.

"Het was gewoon niet goed genoeg," vertelt Hermen eerlijk. "Vrijdagavond gingen we in de fout op een modderige strook onverhard. De wagen brak uit, ik stuurde tegen, maar de wagen ging plots heel brutaal de andere kant op. We hadden geluk dat we een boom konden ontwijken. Na die schuiver liet ik op de onverharde stroken enorm veel tijd liggen, want het vertrouwen was helemaal zoek. Piet van Hoof pakte 40" op twee passages op de proef van Notter. Dan kan je een goed resultaat wel vergeten."

De aanpassing aan de Skoda Fabia R5 is ook moeilijker dan voorzien. Na jaren met atmosferische motoren te hebben gereden, heeft Hermen logischerwijze een leerperiode nodig.

"Met de Fiesta S2000 kon ik heel vroeg vol op het gas gaan bij het uitkomen van de bochten, waarbij de motor progressief het vermogen leverde. Met de turbo en de ALS, reageert deze Fabia R5 veel brutaler in het korte werk. Als ik vol op het gas ga, dan zet de voortrein bruusk een paar meter opzij. Ik moet meer doseren. We hebben ook de juiste settings nog niet gevonden voor de schokdempers van Sachs. Ik heb contact gehad met Freddy Loix, die de Fabia R5 heeft ontwikkeld voor Skoda Motorsport, en hij heeft dezelfde problemen. Het is ook duidelijk dat er een aanzienlijk verschil is tussen de fabriekswagens die Lappi en Kopecky in WRC-2 besturen en de klantenversies. De mapping is voorzichtiger, maar wanneer je maar 1,3 bar turbodruk hebt, tegenover 1,6 voor de fabrieksauto's, dan heb je gewoon 40 pk minder. Dat is gewoon teveel en het verklaart ook waarom we de Mitsubishi van Jasper van den Heuvel niet konden volgen op de rechte stukken. Het was al een tijdje geleden dat ik nog in Hellendoorn had gereden en ik moet zeggen dat ik met veel plezier uitkijk naar de East Belgian Rally. Rechte stukken van 700 meter en geen mogelijkheid om te snijden in de bochten omdat er paaltjes in de koorden gezet worden... Ik moest plots heel vreemde lijnen rijden..."

In de East Belgian Rally, een rally met een fantastisch mooi parcours met vijf snelle en technische proeven, voelt Hermen zich traditioneel in zijn sas. Zowel in 2013 als in 2014 stond hij op het podium. Deze keer tempert de piloot uit Lichtenvoorde de verwachtingen.

"Normaal durf ik mijn ambitie wel uit te spreken, maar nu trek ik met minder vertrouwen naar de East Belgian Rally. Ik wil gewoon beter doen en vooral het potentieel van de Skoda Fabia R5 beter benutten. Met enkele WRC's aan de start, waaronder Chris Van Woensel die ik twee jaar op rij kon verslaan op de laatste proeven in het donker, en nog vijf andere R5's, zal het niveau heel hoog liggen. Ik kijk vooral uit naar de tijden van Freddy Loix met dezelfde Skoda Fabia R5. Hij heeft duizenden kilometers getest om de Fabia R5 te ontwikkelen. Als mijn tijden in zijn buurt komen, dan hebben we een flinke stap vooruit gezet."

Met de East Belgian Rally staat zaterdag de voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship op het programma. Polle Geusens en Justine Demeestere komen met de Ford Fiesta Ecoboost R2 aan de start. De jonge Limburger wil zijn titel in RC4, de sterk bezette categorie voor R2's, glans geven met een topprestatie.
Donderdagavond was Polle Geusens al aan het werk in de Oostkantons. Op de shakedown van de East Belgian Rally werden de afstellingen van de Ford Fiesta Ecoboost R2 verfijnd.
"We hadden in de Omloop van Vlaanderen nog niet de optimale afstelling van de achtertrein. Die was nog een beetje te nerveus, maar na 4 passages op de shakedown is de verbetering al merkbaar. We hebben ook eens in het donker gereden, omdat zaterdag toch drie klassementsproeven in het donker worden afgewerkt. Voor mij mogen het best meer proeven zijn 's avonds, want rijden in het donker, dat ligt me wel."
Na 7 feilloze optredens in de categorie R2, traditioneel een sterk bezette categorie, is Polle Geusens al zeker van de Belgische titel in RC4, maar ook dit weekend zal hij weer voluit gaan voor de zege.
"Ik krijg steeds meer vertrouwen in de Fiesta Ecoboost R2. Het zal een mooi gevecht worden met de Peugeots van De Ridder en Wagemans in onze klasse, waarin we voluit kunnen gaan omdat we al zeker zijn van de titel na de opgave van Adrian Fernémont in Roeselare. Ook Adrian zal weer een serieuze klant worden. Ik kijk in elk geval uit naar de East Belgian Rally, want het parcours is fantastisch. Ik hou van de snelle proeven met mooie vloeiende bochtencombinaties. Vorig jaar kwam ik hier niet aan de start, maar de proeven zijn niet teveel gewijzigd. Natuurlijk ga ik proberen een aantal snelste tijden te rijden met het oog op het Junior-kampioenschap."
Polle en Justine zijn in elk geval vastbesloten om opnieuw te knallen op de fraaie proeven van de East Belgian Rally.

De Oostkantons, een regio van kampioenen.
De voorlaatste manche van het Belgian Rally Championship wordt verreden in de Oostkantons, een prachtige regio met een bijzonder rallyverleden. Tal van Belgische rallykampioenen leerden immers sturen op de glooiende wegen met natuurlijke bochten in de regio van Sankt-Vith. Denk maar aan onze huidige WK-topper Thierry Neuville, maar ook Bruno Thiry, Marc Duez en Kurt Heckters.
De 152 km tegen de chrono, verdeeld over 13 klassementsproeven, zijn een uitdaging voor mens en machine. De proeven van Büllingen, Bütgenbach, Amel, Sankt-Vith en Burg-Reuland zijn technisch, smal, maar ook erg snel. Met een slotronde in het donker, blijft de wedstrijd traditioneel spannend tot de laatste meter.
Alle R5-toppers present: Loix versus Princen, Cherain, Verschueren en Kobus
De nieuwe generatie is sterk vertegenwoordigd met zes competitieve R5's, aangevoerd door Freddy Loix die in Sankt-Vith zijn derde Belgische rallytitel wil vieren met een knalprestatie. De Skoda Fabia R5 van Freddy Loix krijgt deze keer het gezelschap van de Fabia R5 van Hermen Kobus, die afgelopen weekend nog actief was in de Hellendoorn Rally. De jonge Nederlander reed in Sankt-Vith, waar hij vorig jaar op het podium stond, al erg sterke wedstrijden, maar het vertrouwen in de nieuwe Skoda is nog niet optimaal om te schitteren.

Zoals in elke voorgaande manche van het BRC 2015, wordt ook in de East Belgian Rally veel verwacht van Kris Princen met de Peugeot 208 T16. In alle wedstrijden bewees de Limburger zijn snelheid. Maar, wanneer blijft Princen eindelijk gespaard van pech...

Net als Skoda, kan ook DS rekenen op twee toppers. Vincent Verschueren zit na zijn podiumplaats in Ieper in een positieve spiraal. In Roeselare werd zijn opmars gestopt door pech en in Oudenaarde zette Verschueren een paar kanontijden op de tabellen. De piloot van GoDrive heeft een topprestatie nodig om nog een gooi te doen naar de titel van vice-kampioen. Van Cédric Cherain weten we dat hij verschrikkelijk snel is op de proeven van de East Belgian Rally, waar hij vorig jaar enkel door Thierry Neuville met zijn fabrieks Hyundai i20 WRC van de zege werd gehouden. Maar, Cédric mist mogelijk wat competitieritme. Het is al van zijn zege in de Rally van Wallonië geleden dat de Luikenaar nog een volledige rally kon afwerken...

De zesde top R5 is de Ford Fiesta R5 van Tom Van Rompuy, die in de Omloop van Vlaanderen een erg degelijk debuut maakte met de Ford. De Antwerpenaar wil weer progressie maken.

Van Woensel voert de WRC-brigade aan
In het Belgisch kampioenschap kunnen ze reglementair minder punten scoren, maar voor de algemene overwinning kunnen de World Rally Cars natuurlijk een hoofdrol opeisen. Chris Van Woensel heeft afgelopen weekend in Oudenaarde bewezen dat zijn Mitsubishi Lancer WRC05 na een verjongingskuur helemaal klaar is voor de confrontatie, terwijl de piloot uit Schriek zich goed voelt op deze proeven. Hetzelfde mogen we verwachten van Benoît Allart, die zijn gevoel voor de ideale lijn zeker kan benutten op de vloeiende proeven met zijn Skoda Fabia WRC. Bertrand Grooten heeft op papier de snelste WRC in handen. Met zijn Citroën C4 WRC wil hij vooral vertrouwen winnen om te schitteren in de Condroz. De vierde WRC aan de start is de Toyota Corolla WRC van Sébastien Sturbois.

Lokale held Stephan Hermann met een top Fabia S2000
Alle rallyliefhebbers kijken uit naar de chrono's van lokale held Stephan Hermann. De virtuoos die met zijn Fiat Punto telkens opnieuw indruk maakt, krijgt dankzij lokale partners voor de eerste keer zijn kans met een topwagen: een Skoda Fabia S2000! Voor eigen publiek kan Hermann wel eens voor de verrassing zorgen, aangezien Loix al bewees dat de Fabia S2000 niet onder moet doen voor een R5... Zelfs blijft Stephan bescheiden. Hij mikt op een plaatsje in de top 10.

Dat is ook de ambitie van Timothy Van Parijs, die met zijn Porsche 997 GT3 weer wil knallen op de snelle proeven. Met de toppers van de M Cup, waaronder Tobi Vandenberghe, Andy Lefevere en Franky Boulat, heeft hij wel een paar speelkameraden bij de achterwielaandrijvers. Ook Anthony Martin is zeker een kanshebber voor een dichte ereplaats met zijn Mitsubishi.

Guillaume Dilley mikt op de titel van vice-kampioen
Dat Guillaume Dilley twee wedstrijden voor het einde van het seizoen nog steeds een optie heeft op de titel van vice-kampioen blijft een ongelofelijk knappe prestatie. De Brusselaar is met zijn DS 3 R3 Max dan ook de favoriet bij de voortrekkers, maar Hugo Arellano wil na zijn vroege opgave in de Omloop van Vlaanderen het duel aangaan.

Verder verwachten we een spannende strijd in R2, in het Junior BRC, in Historic en in het RACB Rally Criterium. Op alle niveaus zal de strijd weer bijzonder boeiend worden, zaterdag op de 13 klassementsproeven van de East Belgian Rally in Sankt-Vith.

Zaterdag wordt in Sankt-Vith en omstreken de East Belgian Rally georganiseerd, dat is de achtste van in totaal negen wedstrijden van het Belgisch kampioenschap rally. Een kampioenschap dat grotendeels gedomineerd werd door Freddy Loix en corijder Johan Gitsels. Het duo won dit seizoen al vijf wedstrijden (Spa, TAC, Sezoens, Ieper, Omloop van Vlaanderen) en heeft in de tussenstand van het kampioenschap 39 punten voorsprong op hun eerste achtervolger. Met nog 49 punten te verdelen (20 punten per wedstrijd en 9 bonuspunten om overal te starten) kan een derde opeenvolgende titel Loix haast niet meer ontglippen.

De voorbije wedstrijden heb ik nooit gerekend en heb ik altijd voor de overwinning gestreden” zegt Freddy Loix. “Aanstaande zaterdag zal ik wel in functie van het kampioenschap rijden. We staan dicht bij een nieuwe titel. Het is de bedoeling dat wij het zaterdag afmaken en ŠKODA België een tweede opeenvolgende titel schenken. Voor mij persoonlijk zou het mijn derde titel op rij zijn. Dat is toch iets om fier op te zijn. Ik zal dus een beetje tegen mijn natuur moeten rijden maar dat is heel bewust. Eerder dit seizoen zijn we met de ŠKODA Fabia S2000 succesvol de strijd aangegaan met de R5 van de concurrentie. We zijn altijd voluit gegaan en eens we zelf over de ŠKODA Fabia R5 beschikten hebben we die lijn doorgetrokken.”Freddy Loix heeft weinig ervaring met het parcours in Sankt Vith, Johan Gitsels heeft dat wel. Twee jaar geleden won hij deze wedstrijd. "In vergelijking met de rally van Ieper en de Omloop van Vlaanderen krijgen we nu een compleet ander parcours voor de wielen geschoven" zegt corijder Johan Gitsels. "Er zijn minder haakse bochten en veel snelle waaiers. Het grootste verschil met Vlaanderen zijn de steile afdalingen en beklimmingen die we te verwerken krijgen. Dat maakt het parcours specifiek en erg uniek."

Het is al van 2008 geleden dat ik nog eens aan de start stond van deze rally” herinnert Freddy Loix zich. “Ik reed toen mijn eerste wedstrijd met de Kronos Peugeot 207. In tegenstelling met toen is het parcours compleet gewijzigd. Toen werd er in de buurt van Francorchamps gereden, nu wordt de volledige wedstrijd in de Oostkantons gereden.”De East Belgian Rally start om 09.30u in Sankt Vith. De deelnemers krijgen in totaal 153 km voor de wielen geschoven verdeeld over 13 klassementsritten. De rally eindigt om 22.40u.

De jonge talenten van het Junior BRC zullen zich in de East Belgian Rally ongetwijfeld kunnen uitleven. Op de natuurlijke en glooiende proeven in de Oostkantons maakt stuurmanskunst, het rijden van de ideale lijn en lef het verschil. De 13 KP's van de East Belgian Rally zijn de ideale leerschool. Met 9 jongeren aan de start, is deze manche van het Junior BRC dan ook goed bezet.
In het Junior BRC kan Andy Dewallef relax uitkijken naar de wedstrijd in Sankt-Vith. Met zijn Renault Twingo R1 heeft Dewallef zes uitstekende resultaten behaald, zodat hij voluit kan gaan op jacht naar bonuspunten. In R1 mag hij deze keer wel weerwerk verwachten van Sébastien Bedoret, die een knap debuut maakte in Roeselare, en Anthony Dovifat, die kiest voor een DS 3. Drie snelle jongeren die er een mooie strijd van kunnen maken..
Polle Geusens, tweede in de tussenstand, heeft geen keuze. Hij moet zoveel mogelijk punten scoren met de Ford Fiesta Ecoboost R2, maar in R2 is de concurrentie nog sterker. Joachim Wagemans toonde zijn snelheid met de Peugeot 208 R2 in Ieper en won vorig jaar in Sankt-Vith de Junior Award na een knappe wedstrijd, terwijl Guillaume de Ridder zich in de kijker wil rijden na een seizoen in Frankrijk. Tot slot zijn er nog twee Ford-piloten die kiezen voor een atmosferische Fiesta R2 om hun potentieel te showen: Gert-Jan Kobus en Tobias Brüls, die voor eigen publiek wil schitteren. Romain Delhez kiest op zijn beurt voor een Opel Adam.

Na enkele maanden afwezigheid maakt Jonas Langenakens, samen met zijn vaste copiloot Kenneth Delvaux, zijn comeback in de Nederlandse GTC Rally, ook wel bekend als de 'Nacht van Achtmaal'. In Etten-Leur presenteert de jonge piloot uit Landen zijn nieuw wapen: een Mitsubishi Lancer Evo9 Groep N.
"We hebben recent de Mitsubishi Lancer Evo9 van Pevatec Racing gekocht waarmee Victorien Heuninck de Rallysprint van de Monteberg reed. Deze Lancer werd afgelopen winter volledig op punt gezet door van den Heuvel, dus de wagen moet betrouwbaar zijn. De GTC Rally is de ideale wedstrijd om de wagen te ontdekken en kilometers te maken," vertelt Jonas Langenakens.
De GTC Rally is geen onbekend terrein voor Langenakens, de vice-Kampioen van België 2011.
"Ik heb in 2011, toen ik Belgisch Gr.N-kampioen werd met een Mitsubishi Lancer EvoX, de GTC Rally gereden. Een mooie wedstrijd, maar helaas ging ik van de baan door een remprobleem. Elk jaar werd ik opnieuw gecontacteerd door de organisatie om opnieuw aan de start te komen. Dit jaar past het precies in onze planning, want zo kan ik de nieuwe wagen eens goed aan de tand voelen," vervolgt Jonas, die wel zonder druk aan de start komt.
"We hebben nog niet met onze Lancer Evo9 gereden en we weten allemaal dat de Nederlandse Evo's bijzonder hard gaan. Ons exemplaar is een echte Groep N, terwijl er nogal wat R4's aan de start komen. Op papier zijn die versies sneller. Voor ons is het belangrijkste dat we een probleemloze wedstrijd af kunnen werken."

Binnen minder dan twee maanden staat de 23ste editie van “6 uren van Kortrijk” op het programma. Ook dit jaar pakt het organiserend team, Autostal Groeninghe, uit met enkele belangrijke vernieuwingen om de rallyteams en talrijke liefhebbers nog meer te plezieren.

Opnieuw tweedaagse

Vorig jaar groeide de rally uit tot een tweedaagse. Dat concept blijft behouden en wordt zelfs uitgebreid! De grootste vernieuwing dit jaar is dat deze “6 uren” geopend wordt door een gloednieuwe klassementsproef die de naam ’t Hoge meekreeg. Het gaat om een vrij korte maar uitdagende proef op een parcours ten noorden van Bellegem.

Vorig jaar startte de rally met de nieuwe klassementsproef in Moeskroen. Dat werd een enorm succes. De piloten genoten zichtbaar van het traject en in het bijzonder van de spektakelzone op de site van Lavano. De proef kon ook rekenen op een grote publieksbelangstelling die genoot van het overzicht op de proef.

Dé publiekstrekker van 2014 vindt dus opnieuw plaats, maar ditmaal als tweede proef. Autostal Groeninghe zal er alles aandoen om de klassementsproef zo toegankelijk mogelijk te maken. De befaamde brug komt zeker terug, zodat de toeschouwers in alle veiligheid de publiekspunten kunnen bereiken.

Op zondag houdt de organisatie vast aan het beproefde recept, namelijk de klassementsproeven Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke. Die moeten drie keer worden afgewerkt. Dat brengt de totale afstand voor het eerst in drie jaar tot iets meer dan honderd kilometer. Het afgesloten parcours bestaat ongeveer uit 95 procent verharde wegen en 5 procent onverhard. De winnaar rijdt zaterdagavond rond vijf uur het podium over.

6 uren” blijven gratis

Autostal Groeninghe houdt eraan om dit sportieve evenement gratis te houden. De organisatie wil de “6 uren” zo laagdrempelig mogelijk houden, en iedereen betrekken in het feest.

Net zoals vorig jaar zal het historische centrum van Kortrijk het decor vormen van deze rally. De sfeer in de binnenstad zorgt voor een unieke ervaring voor de teams en de toeschouwers. Het epicentrum blijft de Grote Markt met een grote tent waar iedereen welkom is. De straten rond de markt, de Graanmarkt, het Casino- en Conservatoriumplein zullen opnieuw dienst doen als servicepark.

Sportief gezien ligt de klemtoon op zaterdagavond en zondag, maar vanaf zaterdagochtend zal er opnieuw heel wat te beleven zijn. ’s Morgens start de technische controle. Nieuw is dat de auto’s door de grote tent moeten. De technische controle biedt een unieke kans om de wagens even van dichtbij te bekijken en mee te loeren onder de motorkap. In de namiddag wordt de start gegeven aan het stadhuis van Kortrijk. Dat lokte vorig jaar een massa volk. Wanneer de laatste wagens richting Moeskroen en ’t Hoge trekken, komen de eerste wagens al terug aan in Kortrijk waar ze voor de eerste keer over het podium moeten, opnieuw aan de grote tent. De wagens genieten dan een korte servicebeurt alvorens ze in het gesloten wagenpark, op het Vandalenplein en het Schouwburgplein, worden gestald. Het Vandalenplein zal dienst doen als “slaapplaats” voor wagens uit de “Historic”-klasse.

Doorheen de dag zal er ook wat animatie voorzien zijn en zullen er unieke wagens pronken op de markt en de Doornikse Steenweg. ’s Avonds kan iedereen in de Grote Tent nog terecht voor een gratis optreden van Brussels by Night met Raf Van Brussel.

Constant actie

Op zondag kunnen toeschouwers uiteraard de wagens op de proeven in actie zien, maar ook in de binnenstad zal er veel te zien zijn., want constant zullen er rallywagens aanwezig zijn. Ideaal om rustig door de straten te kuieren en even op te warmen in onze publiekstent.

Met Didier Duquesne en Vincent Verschueren mocht de “6 uren van Kortrijk” twee klinkende namen bijschrijven op het historische palmares. Normaal mogen we de twee winnaars opnieuw aan de start verwachten. Verlengt Verschueren zijn titel? Is Duquesne uit op revanche? Of krijgt Autostal Groeninghe een nieuwe naam op het palmares. De “6 uren van Kortrijk” vormen onder meer het slotakkoord van het VAS-kampioenschap en de Ford Pinto Cup.

Alle informatie is te vinden op de website van de “6 uren van Kortrijk”, namelijk www.rallykortrijk.be. Vanaf 15 oktober zullen de inschrijvingsformulieren en het reglement voor de deelnemer op dit adres beschikbaar zijn. Wees er snel bij, want de plaatsen blijven beperkt tot maximaal 130 deelnemers. De 130 eerste betalers komen terecht op de startlijst.

Het weekend zelf kunnen toeschouwers alle info vinden in het programmaboekje dat in de tent wordt aangeboden voor amper vijf euro. Ook via Facebook en Twitter zullen we iedereen op de hoogte houden.

Schitterend campagnebeeld

Naar goede gewoonte besteedt de organisatie veel zorg aan een uniek campagnebeeld. Dit jaar pronkt de Subaru Legacy van Paul Lietaer op de affiche. Autostal Groeninghe kon geen betere plaats bedenken dan de Groeningebrug.

Kortrijk viert dit jaar het einde van Leiewerken, dus is het gepast om een van de mooiste verwezenlijkingen in de kijker te plaatsen.

De keuze om Lietaer op het voorplan te zetten is drieledig. Enerzijds is zijn Subaru Legacy een van de meest exotische historische wagens van het moment. Onder meer de betreurde wereldkampioen Colin Mcrae maakte van deze auto een icoon. Anderzijds is Lietaer een sterk merk. Zijn titel “The best of the West” is na een carrière die inmiddels ruim drie decennia overspant nog steeds van tel. Ten derde is een van de sponsors van Lietaer ook voor ons een belangrijke partner. Het is een stille maar welgemeende “dank u wel”.

Dankwoord

Autostal Groeninghe organiseert dit evenement niet alleen. Onze dank gaat dan ook uit naar alle partners: dat zijn onze sponsors, de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, de politiezones Vlas, Grensleie, mira en Zone de Police de Mouscron en uiteraard alle andere hulpverleningsdiensten zoals het RED-Medical Team. En uiteraard onze vele vrijwilligers!

Ja hoor, binnen twee maanden is er alweer de Rally van de Condroz, met zijn ongeëvenaarde sfeer, zijn verraderlijke routes en…zijn vedetten! Traditioneel sluit de Rally van de Condroz het Belgische “nationale” rallyseizoen af. Buiten de gewoonlijke toppers uit onze competitie, verwelkomt de wedstrijd in Hoei ieder jaar wel enkele internationale kleppers, maar ook een groot aantal regionale teams. Maar het is nog iets te vroeg om het al te hebben over de deelnemerslijst. Weet wel dat er onderhandelingen lopen met enkele rijders van wereldniveau en dat de meeste van de Belgische toppers ook aanwezig zullen zijn in Hoei. Eén ding is zeker: de WRC’s zijn er welgekomen en zullen een startnummer krijgen dat in hun voordeel is.

Wat het parcours betreft, daar hebben de verantwoordelijken goed werk geleverd en aan het roadbook wordt de laatste hand gelegd. Iedereen zal op beide wedstrijd dagen vroeg uit de veren moeten. De deelnemer kijken aan tegen 240 km aan gechronometreerde trajecten, verdeeld in 11 verschillende klassementsproeven, die tweemaal dienen gereden te worden. Op zaterdag beginnen we de dag met een nieuwe proef: Anthisnes. Het is een klassementsproef die eigenlijk twee jaar geleden werd gereden, maar die deze keer in omgekeerde richting wordt afgelegd. De eerste helft van de zaterdag lus wordt vervolgd met Ombret-Strée, identiek aan 2014 en Tinlot-Terwagne, een proef die ietwat werd aangepast aangezien ze niet meer door Modave passeert.

Na een doortocht op het podium in Hoei vertrekken de wagens opnieuw voor de tweede helft van de lus, met drie proeven: Marchin-Perwez, met 22 km de langste en gereden in de omgekeerde richting van 2014, Forseilles, helemaal nieuw, en Wanzoul, identiek aan verleden jaar maar enkel met het stuk van de “showproef” er uit geknipt.

De overlevenden zullen op zondag achtereenvolgens Ben-Ahin en Wanze aandoen, beide proeven identiek aan het parcours van verleden jaar. De tweede helft van de lus bevat drie proeven met Lavoir, identiek, Villers-Le-Bouillet, met een onuitgegeven traject dat ophoudt net achter de befaamde “jump” en Amay-Bodegnée, gereden in de richting van de afdaling en met een gewijzigd stuk aan de start.

Om redenen van veiligheid en financiering, hebben de organisatoren een nieuw controlesysteem opgezet voor de toegang tot de klassementsproeven. Het budget dat de organisatie nodig heeft om dergelijke wedstrijd op poten te zetten, kan niet worden gerealiseerd zonder de hulp van het publiek en de toegangsgelden. Het is nu een gespecialiseerde firma die deze zaken zal waarnemen. Anders gezegd, in tegenstelling tot vroeger is de kans dat er gecontroleerd wordt op de toegang van de lange proeven, veel groter. U kan dus beter voorbereid zijn en de tickets aankopen aan voordeeltarief op de officiële website van de rally: www.condrozrally.be. Het zal makkelijker zijn, en beter … voor uw portefeuille. De prijzen zijn onveranderd gebleven. Net als in 2014 betaalt u 8€ per klassementsproef en 25€ voor een weekendpas.

De Motor Club de Huy, de organisator van deze 42ste editie van de Condroz Rally, heeft er alles aan gedaan opdat iedereen het verloop van deze wedstrijd kan volgen. Alle sociale media zullen van de partij zijn. Hierbij een kort overzicht van alle middelen die door de verantwoordelijken ter beschikking worden gesteld opdat u uw passie ten volle zou kunnen beleven: Facebook via het adres www.facebook.com/condrozrally, Twitter via www.twitter.com/condrozrally, hashtag #RCDZ, de website: www.condrozrally.be of, beter nog www.condrozrally.be/follow om alle laatste nieuwtjes te rapen die op alle sociale media worden verzameld. Dat alles kan u natuurlijk raadplegen via uw smartphone op mobile.condrozrally.be. Tenslotte is er nog een nieuwigheid tegenover 2014: er komt een Web Radio die u zal toelaten het verloop van de wedstrijd van dichtbij te volgen. Voor de pers zullen de accreditaties enkel en alleen online verzorgd worden via de site www.condrozrally.be. De aanvraagformulieren zullen vanaf het einde van deze maand ter beschikking staan…

Er werd vooraf veel over gezegd en geschreven, maar de nieuwe Aarova Superstage Rallysprint, ook wel "de rallysprint van Oudenaarde" genoemd, werd een groot succes. Het publiek kwam massaal opdagen op deze, voor centrum Oudenaarde, autoloze zondag. Een blakende nazomerzon schitterde de ganse dag over het parcours.

Over naar het sportieve stuk dan. Op de vier klassementsproeven werd het een duel tussen Vincent Verschueren (Citroen DS3 R5) en Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC05). Op het einde van de dag overwon de logica en kon Van Woensel in de krachtigere WRC de grootste beker mee naar huis nemen. Verschueren maakte in de eerste passage een kleine fout, die hem 13 seconden kostte. Van Woensel scoorde de scratch. In daaropvolgende drie passages vocht Verschueren in de DS3 R5 van GoDrive terug met opeenvolgende besttijden. Het draaide uit op een duel in delen van een seconde. Na het goedmaken van 4 seconden, dan slechts 0.3 en vervolgens 0.98 seconde moest de Zingemnaar zich bij de feiten neerleggen... Hij strandde op 7 seconden van winnaar Chris Van Woensel. Die kwam vooral zijn gereviseerde Lancer WRC uittesten voor de komende nationale wedstrijd in de East Belgian Rally. "De Lancer is van de eerste tot de laatste schroef uit elkaar geweest deze zomer en de motor werd gereviseerd. Na de eerste proef was het al bijna afgelopen, want een olieleiding was losgekomen. Gelukkig hebben we dit kunnen oplossen in de service. Voor de laatste proef was ik nog niet zeker van de zege, want Verschueren bleef pushen. Deze zege doet deugd en geeft vertrouwen voor de East Belgian Rally," vertelde Van Woensel. De derde plaats ging, na een ultieme eindsprint, naar Davy Vanneste met zijn Ford Fiesta R5+. Vermelden we nog de 4de plaats van Tim Van Parijs (Porsche 997 GT3) op 2 seconden van het podium, gevolgd door Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5), Melissa Debackere (Subaru Impreza WRC S12) en Yves Bruneel (in zijn debuut op de DS 3 R5). Steven Dolfen (Renault Clio R3 Maxi) scoorde een mooie 10de plaats en won de officieuze strijd bij de voortrekkers.

Maar de "Rallysprint van Oudenaarde" was vooral een nieuwe proef op de VAS rallykalender en binnen het regionale kampioenschap is er nog volop strijd voor de titel. De "grote jongens" van de Divisie 3 hadden uiteraard het meest te lijden onder de toestroom van de "nationale" vedetten met het zware geschut van R5 en WRC. Bijgevolg doet Steve Becaert, bijgestaan door de ervaren François Geerlandt in de Mitsubishi Lancer Evo X, hier een goede zaak met de 8ste plaats algemeen. We moeten dan al kijken naar de 19de plaats algemeen om Kris Gellinck en Mike Vanhoecke met de BMW E36 te vinden, de huidige nummers 5 uit de tussenstand. Ze worden op plaats 21 algemeen gevolgd door Kevin Vandenbussche (BMW 325i E30). Maar in afwezigheid van Chistophe Merlevede, Bert Coene, Jimmy Taveirne en Tobi Vandenberghe, doen zowel Becaert, Gellinck-Vanhoecke, en vooral Kevin Vandenbussche een goede zaak binnen het VAS kampioenschap.

Paul Lietaer liet de kans liggen om in het Divisie 3 kampioenschap een gooi naar de leiding te doen. De "Polle" schreef zich met de Escort MkII in bij de Historics en ambieerde daar een overwinning. Dat redde vooral Kevin Vandenbussche, aan de kop van de VAS tussenstand, terwijl Lietaer weinig genot had van zijn strijd in Divisie 4 (Historics). Hij diende op te geven met een motoprobleem en de winst ging naar Stefaan Prinzie (Opel Ascona), nipt een halve seconde voor Patrick Mylleville (Porsche 911) en Danny Kerckhof (BMW 323i E25). Kerckhof zette met deze podiumplaats een definitieve stap richting VAS Historics titel.

Slechts 16 inschrijvingen werden genoteerd in de lichtere klassen van de Divisie 1-2 en daar stond voor de betrokkenen een mooi zakje aan punten klaar om meegenomen te worden. Benoït Huyghe en Olivier Balcaen pakten in de Renault Clio de zege, al was er nog even een warm moment omdat ze in de vierde passage moesten tellen op een "normtijd" nadat de proef kort onderbroken werd. De zege werd veilig gesteld voor Beel-Catelin (Subaru Impreza) en Eeckhout-Dupont (Opel Corsa GSi). De gouden zaak van de dag deed het duo Gaethofs-Ceyssens (Honda Civic) want zij konden voorblijven op klassementsleider Luc Diet. Luc Diet en Marnik Jodts (Peugeot 106) lieten zich nog door Buntinx en Mertens (Citroen Saxo) naar de 6de plaats in Divisie 2 doorverwijzen, met het verlies van kostbare punten. Minne en Debruyckere tenslotte, haalden in hun Citroen Saxo de winst in de Divisie 1 binnen.

De VAS regionale rijders gaan nu terug naar hun normale habitat ttz. een kleinere regionale rally. Afspraak in Koekelare voor de 15de Hemicuda Rally op zondag 15 oktober.