OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Ondertussen boden zich voor de Legend Boucles al 175 deelnemende teams aan en vermits de limiet op 300 staat zullen de overige 125 snel moeten zijn. Maar de organisatie stuurt nu ook een extraatje de wereld in want zowel voor de Legend als de Classic komt er een Challenge onverhard, een apart klassement van de 6 kp’s op zondag.

Zoals u ondertussen al weet is één van de grote attracties van de Legend Boucles 2016 het feit dat er niet één maar twee echte rallydagen zijn, met op zondag een heuse etappe op onverhard in de wouden. Dat is voor ons land een echte première.

Om het evenement nog meer uitstraling te geven en de liefhebbers van het betere glijwerk te motiveren is er naast het algemene klassement ook een klassement met enkel de zes RT's van zondag. De eerste drie van de Legend en Classic krijgen tijdens de prijsuitreiking een Trophy uit de Challenge Onverhard.  Bovendien laat het toe voor eventuele pechvogels van de eerste dag om zich toch nog te onderscheiden. Herhalen we dat de RT's van zondag allemaal gelden als Power Stages met dubbele punten. Dat maakt dat de rijders met heel wat ervaring op onverhard (zoals enkele buitenlanders) zeker hun kans hebben.

U hebt het begrepen, wat er ook tijdens de eerste dag gebeurt, de grote beslissingen vallen zeker tijdens de spectaculaire tweede dag van de Legend Boucles.

In de 2e editie van de Belgium Ford  Pinto Cup waren er voor de slotwedstrijd in Kortrijk nog 3 kandidaten om de felbegeerde titel op zak te steken.  Rudy Catteeuw (120 punten), Jeroen Van Wanseele (118 punten) en Kurt Olivier (115 punten) stonden in het puntenklassement nek aan nek.

Tijdens de openingsproef ’t Hoge werd al snel duidelijk dat we elkaar geen duimbreed gingen toegeven aldus Jeroen.  We draaiden een tijd van 3 minuten rond, Kurt Olivier volgde op 1 seconde en Rudy Catteeuw op 9 seconden.  Op de tweede proef in Moeskroen konden we al een kloofje slaan, de weersomstandigheden zorgden ervoor dat de proef spekglad was, we deden het iets rustiger aan om geen foutjes te maken.  Onze 2 concurrenten volgden na KP Moeskroen op ruim 40 seconden na een paar kleine uitschuivers.  Zo konden we als 5e historic in het algemene klassement met een goed gevoel gaan slapen en als leider starten in de cup op zondag.

Het weer bleek alle piloten nogmaals parten te spelen op zondag.  De hemelsluizen gingen open en de wegen hadden plots meer weg van een parcours dat niet zou misstaan in het BK veldrijden.  Vooral de stroken onverhard lagen er zeer slecht bij.  Rudy Catteeuw moest na 2e proef op zondag de strijd opgeven na een sortie .  Maar ook voor ons liep het mis op KP 5, Tombroek.  We misten een rempunt en gingen een paar meter rechtdoor door een afsluiting.  De wagen zat vast in een weide en tot overmaat van ramp zat er een betonnen paaltje geklemd onder de Escort.  Gelukkig waren de mannen van “de koorde” in de buurt en konden ze de auto vrijmaken na het betere trek- en sleurwerk.  Ik wil die mannen nogmaals uitdrukkelijk bedanken om ons daar uit te sleuren.

Laten we meteen met het goede nieuws beginnen. Ook in 2016 zullen alle wedstrijden van het Kampioenschap van België Rally op de openbare omroep in het ganse land in beeld gebracht worden. Chris Courteyn, promotor van het BRC, bevestigt dat de akkoorden voor 2016 verlengd werden.
Het Belgian Rally Championship kon ook dit jaar weer rekenen op prima kijkcijfers op de nationale zenders. Natuurlijk noteren we de grootste kijkcijfers voor de korte nieuwsflitsen in het Journaal, goed voor gemiddeld 900.000 kijkers.

Hoge kijkcijfers

Maar, het zijn vooral de samenvattingen van elke wedstrijd op Sporza die goed scoren. Zo werd de samenvatting van de TAC Rally door meer dan 550.000 kijkers gevolgd. Een cijfer waar zelfs programma's in prime time op de commerciële zenders 2BE, Vier of Vijf enkel van kunnen dromen. Naast Ieper, met ruim 400.000 kijkers, scoren de overige wedstrijden met gemiddeld 250.000 kijkers ook telkens bij de 10 tot 15 best bekeken programma's.

RTBF blijft niet achter. De speciale reportages in Weekend Sportif halen gemiddeld een kleine 300.000 kijkers, terwijl de vaste samenvattingen in Auto Mobile goed zijn voor een vast publiek van ruim 100.000 kijkers. Bovendien zijn van bepaalde wedstrijden (Ieper, Wallonie, Condroz) reportages van 26 minuten te zien op RTBF.

Sinds 1994 continu op VRT/RTBF

Als promotor van het BRC, produceert en levert Chris Courteyn sinds 5 jaar exclusief de beelden van het Belgian Rally Championship aan alle zenders, met gegarandeerde samenvattingen van 6 tot 7 minuten op Sporza. De lengte van de reportages is meestal echter 10 tot 15 minuten. Sinds 1994 werkt Chris Courteyn al nauw samen met VRT/RTBF, zodat het Belgian Rally Championship een van de sporten is die al het langst en continu te bekijken is op onze nationale zenders.

"We werken al sinds 1994 samen met VRT en RTBF. Toen leverden we beelden voor Champion's en de journaals. Eind jaren '90 werden beelden van het BK Rally getoond in alle journaals tijdens het weekend. Vanaf 2000 werden uitgebreidere samenvattingen uitgezonden van bepaalde rally's en vanaf 2007 worden reportages van een 10-tal minuten uitgezonden op zondagnamiddag op Sporza. Kortom, sinds 1994 zijn onze beelden van het Belgisch rallykampioenschap onafgebroken te bekijken op onze nationale zenders," vertelt Chris Courteyn, de drijvende kracht achter de promotie van het BRC op televisie.

Verder is het BRC ook op tal van andere zenders te volgen, zelfs quasi in elke uithoek van de wereld, Kortom, cijfers waar weinig andere Belgische kampioenschappen op kunnen rekenen...

De 23ste editie van de 6 uren van Kortrijk kreeg met Claudie Tanghe een verrassende winnaar. Didier Duquesne leek soeverein naar winst te rijden tot er in de slotfase een wiel afbrak. De wedstrijd werd voortijdig gestaakt door vele, kleine incidentjes die samen zorgden voor te veel vertraging. Het weer speelde deze 6 uren parten, zowel op sportief vlak als op vlak van toeschouwersaantallen, maar er heerst toch algemene tevredenheid bij organisator Autostal Groeninghe. Op sportief vlak zorgde de slotfase voor verrassingen.
Didier Duquesne die op de openingsdag een harde klap toediende aan de concurrentie op KP Moeskroen, leek lang op weg naar zijn tweede winst in Kortrijk, maar op de laatste doortocht van KP Kooigem ging het mis voor de Aalbekenaar en moest hij zijn Ford Fiesta WRC op kant zetten. Claudie Tanghe die tot dan beheerst tweede stond in zijn Ford Fiesta R5, mocht zo de bloemen in ontvangst nemen.
Bernd Casier leek ook lang op weg naar een podiumstek maar hij plantte zijn Ford Fiesta R5 in een zompig veld in Aalbeke. Daardoor mocht Andy Lefevere in zijn Mitsubishi Lancer Evo X naar huis met de 2de plaats. Hij strandde op 21 seconden die vooral verloren gingen in het donker op zaterdagavond. Melissa Debackere schoof mee het podium op met haar Subaru WRC S12. Debackere werkte een regelmatige wedstrijd af en eindigde op 31 seconden van de winnaar. Verder in de top 10 vinden we Yves Bruneel (DS3 R5), Fransman Laurent Bayard (Toyota Corolla WRC), Geoffrey Vander Schelden (Ford Fiesta R5), Bert Cornelis die debuteerde met de Polo s2000 en een sterk opgeklommen Davy Vanneste (Ford Fiesta R5) terug. Vincent Verschueren eindigde op een negende stek en grijpt de zege bij de historics. Hij was autoritair in zijn Opel Ascona en zette runner-up Tom Tytgat in een Opel Kadett op 1’42. Belgisch kampioen Pieter–Jan Maeyaert duwde in zijn Ford Escort MKII merkgenoot Thomas Vauterin in extremis nog van het podium.
Het werd een bewogen editie. Door het weer en de daarmee gepaard gaande opgaves, was het moeilijk om de timing te respecteren. Uiteindelijk werd toch beslist om vroegtijdig te stoppen, na een nieuwe reeks opgaves. De openingsdag werd vooral een sportief feest, met honderden geïnteresseerden op de technische controle en misschien zelfs duizenden toeschouwers langs de proeven. Op zaterdag werden er ongeveer 2.000 toeschouwers langs de proeven geteld, op zondag was dat een veelvoud. Grote incidenten waren er niet, enkel blikschade. Dankzij een goede samenwerking met de baanposten, de medische teams, de takelwagens, de politiezones en de stadsbesturen bleef de averij tot een minimum beperkt.
Ook het VAS regionale kampioenschap kende met deze 6 uur van Kortrijk zijn slot voor 2015. Danny Kerckhof (BMW E21) onderlijnde met een eervolle 25ste plaats algemeen zijn titel bij de Historics. Gaethofs en Ceyssens waren al zeker van de titel in Divisie 1-2 sedert de wedstrijd Zuid-Limburg in Gingelom. Maar ze tekenden present in Kortrijk en vierden met een 63ste plaats definitief hun verworven titel. De meeste strijd werd geleverd in de Divisie 3, waar de “grote jongens” de klasseringen en punten wegsnoepten. Steve Bécaert (Mitsubishi Evo X) moest Kris Gellinck (BMW E36) afhouden en lukte daar goed in met een mooie 11de plaats algemeen. Gellinck, met de BMW ten prooi aan de zeer lastige weers- en wegomstandigheden, kon niet beter dan een 23ste algemene positie en de klassewinst in 3H. Maar dat bleek onvoldoende om Bécaert (9de in klasse 3I) van de titel te houden. Hij is de nieuwe Divisie 3 kampioen.
Met Danny Kerckhof, Patrick Gaethofs en Kris Gellinck kennen we drie volwaardige VAS regionale rallykampioenen. Zij werden bijgestaan door hun trouwe copiloten Kristof Dejonghe, Marc Ceyssens en Mike Vanhoecke, die zeker in hun succes delen. De rallyrijders doen het nu ook enkele maanden rustig aan maar worden nog verwacht op de diverse prijsuitreikingen binnen de clubs, de provinciale autosportkringen en natuurlijk ook op de VAS Victory viering in januari, waar ze hun bekers en prijzen in ontvangst kunnen nemen.

Zoals eerder bevestigd, telt de kalender van het BRC 2016 opnieuw 9 wedstrijden. In de eindafrekening tellen slechts de 7 beste resultaten behaald in maximaal 8 wedstrijden. Elke deelnemer heeft dus recht op 1 schrapresultaat. Wie 9 manches rijdt, zal "transparant" blijven in de wedstrijd die hij niet genomineerd heeft.

Hierbij alvast, officieus in afwachting van het Sportreglement van het BRC 2016, de kalender :

27/2                Rally van Haspengouw

18-19/3          Spa Rally

9/4                  TAC Rally

29/4-1/5         Rallye de Wallonie

21/5                Sezoensrally

24-25/6          Kenotek Ypres Rally

2-3/9               ConXioN Omloop van Vlaanderen

24/9                East Belgian Rally

5-6/11             Condroz Rally

In het kader van de recente aanslagen in Parijs en het verhoogde dreigingsniveau in België zullen er tijdens de 6 uren van Kortrijk verscherpte controles georganiseerd worden door de politie- en ordediensten. Voor klassementsproef Moeskroen gelden enkele bijkomende veiligheidsmaatregelen. Autostal Groeninghe kan wel formeel bevestigen dat editie 23 komend weekend gewoon doorgaat.

Door het verhoogde terreuralarm is vanuit de crisiscel Binnenlandse Zaken aan de politiediensten opdracht gegeven om extra waakzaam te zijn, zeker op (sportieve) evenementen. Autostal Groeninghe is donderdag door de politiezone Moeskroen op de hoogte gesteld dat er op
KP Moeskroen, de tweede klassementsproef met start om 17u37, verscherpte controle zal zijn in de publiekszone op de Lavanosite.

De bezoekers worden aangeraden om geen rugzakken of handtassen mee te brengen. Wie dat wel doet zal mogelijk gefouilleerd worden door de diensten.

Niet enkel in Moeskroen zullen er meer patrouilles ingezet worden, ook bij de andere betrokken politiezones is de staat van paraatheid opgevoerd. Bijkomende maatregelen zijn er evenwel niet.

Autostal Groeninghe toont begrip voor de bijkomende maatregelen. Er worden ongeveer 3.000 toeschouwers verwacht in Moeskroen en ongeveer 10.000 gespreid over het hele weekend. De veiligheid van het publiek, onze honderden medewerkers en deelnemende teams, krijgt absolute prioriteit.

Ook dit jaar pakt het organiserend team, Autostal Groeninghe, uit met enkele belangrijke vernieuwingen om de rallyteams en talrijke liefhebbers nog meer te plezieren. Het evenement blijft een tweedaagse maar met een gloednieuwe klassementsproef: ’t Hoge. Het gaat om een vrij korte maar uitdagende proef op een parcours ten noorden van Bellegem. Vorig jaar startte de rally met de nieuwe klassementsproef in Moeskroen. Dat werd een enorm succes. De piloten genoten zichtbaar van het traject en in het bijzonder van de spektakelzone op de site van Lavano. Dé publiekstrekker van 2014 vindt dus opnieuw plaats, maar ditmaal als tweede proef.
Autostal Groeninghe zal er alles aan doen om de klassementsproef zo toegankelijk mogelijk te maken. De befaamde brug komt zeker terug, zodat de toeschouwers in alle veiligheid de publiekspunten kunnen bereiken. Op zondag houdt de organisatie vast aan het beproefde recept, namelijk de klassementsproeven Kooigem, Bellegem, Tombroek en Aalbeke. Die moeten drie keer worden afgewerkt. Dat brengt de totale afstand voor het eerst in drie jaar tot iets meer dan honderd kilometer.
Autostal Groeninghe houdt eraan om dit sportieve evenement gratis te houden. Het epicentrum blijft de Grote Markt met een grote tent waar iedereen welkom is. De sfeer in de binnenstad zorgt voor een unieke ervaring voor de teams en de toeschouwers. Op zaterdagnamiddag wordt de start gegeven aan het stadhuis van Kortrijk, alvast een publiekstrekker. Wanneer de laatste wagens richting Moeskroen en ’t Hoge trekken, komen de eerste wagens al terug aan in Kortrijk waar ze voor de eerste keer over het podium moeten. ’s Avonds kan iedereen in de Grote tent nog terecht voor een gratis optreden van Brussels by Night met Raf Van Brussel. Op zondag kunnen toeschouwers uiteraard de wagens op de proeven in actie zien.
Met Didier Duquesne en Vincent Verschueren kenden de “6 uren van Kortrijk” al twee prestigieuze winnaars. Dit jaar overtreft de organisatie zo mogelijk nogmaals zich zelve. Paul Lietaer is er met de Subaru Legacy, een van de meest exotische historische wagens van het moment. Op de deelnemerslijst noteren we Vincent Verschueren, Pieter Tsjoen, Bernd Casier, oud-winnaar Didier Duquesne (met een Fiesta WRC!) en alle lokale specialisten als Davy Vanneste, Yves Bruneel, Claudie Tanghe, Bert Cornelis, Andy Lefevere en de kersverse Belgische kampioen bij de historische wagens: Pieter-Jan Maeyaert.
De wedstrijd zal te volgen zijn via RPR 96.9 FM en naast de website zijn er ook Facebook- en Twitterpagina’s. Zowel de proeven, de servicezone, de grote tent op de Markt zijn altijd vrij toegankelijk. Zaterdag om 16u46 wordt het startschot gegeven aan het Belfort, in de schaduw van de tent op de Grote Markt. Op zondag rijdt de eerste wagen al om 8u00 richting de eerste proef en rond half zes wordt de winnaar uitgeroepen. Rondom de grote tent zullen bezoekers hun ogen de kost kunnen geven aan een reeks exclusieve wagens. Prioriteit wordt de veiligheid van de deelnemende teams en van de toeschouwers. Langs het volledige parcours staan gemachtigde stewards die het publiek begeleiden naar een veilige zone. De winnaar rijdt omstreeks vijf uur over het eindpodium.

Een monument! Duidelijk de langste, de zwaarste en de meest traditionele wedstrijd voor klassiekers ! Van donderdag 19 tot vrijdag 27 november vormt Kenia het magische en wilde decor van de editie 2015 van de East African Safari Rally Classic, de 'historic'-versie van wat een van de meest mythische manches van het Wereldkampioenschap Rally was. Op het programma : 4000 kilometer, waarvan 50% tegen de chrono, op wegen open voor het verkeer en zonder enige verkenningen! Je hebt het begrepen: de East African Safari Rally Classic is een van de laatst overgebleven echte avonturen in de autosport. Een avontuur waar BMA met ambitie aan zal deelnemen.
Vier Porsches 911 Safari geprepareerd in de ateliers in Petit-Rechain zullen eind deze week in actie komen op de Afrikaanse pistes. Met de #2 is Grégoire de Mevius een van de belangrijkste favorieten. Hij wordt genavigeerd door Nicolas Gilsoul, die net terug is van de Wales Rally GB. De Porsche #9 wordt bestuurd door Bernard Munster zelf, die gegidst zal worden door Johan Gitsels. François Kicq bestuurt de Porsche #19, met als copiloot André Leyh, de recente winnaar van de Condroz Rally. Kurt Dujardyn wordt in de Porsche #39 bijgestaan door de ervaren navigator Filip Deplancke.
« Team BMA heeft een zekere ervaring in de East African Safari Rally, want dit is al onze derde deelname aan deze wedstrijd die slechts om de twee jaar georganiseerd wordt, vertelt Bernard Munster. Het verloop van de vorige editie, verreden in november 2013, heeft ons bewezen dat het team een hoofdrol kan spelen in het klassement. Toen stond Grégoire de Mevius immers aan de leiding tot hij een probleem kreeg met een aandrijfas. De wagens van BMA realiseerden trouwens het grootste aantal snelste tijden in die editie... »
Ervaring heb je zeker nodig om te begrijpen waar het in de East African Safari Rally Classic echt om draait... « Het is een totaal atypische wedstrijd, vervolgt Bernard Munster. Elke dag wordt het equivalent van de Rally van Marokko afgelegd! Na elke etappe heeft het team 2 uren servicetijd om de wagen weer in orde te brengen voor de volgende dag! Dat is heel weinig. Aan het stuur is het allemaal een kwestie van ritme... Je moet een goed tempo vinden. Niet te traag, niet te snel, om zowel competitief te zijn, maar ook om de mechaniek zoveel mogelijk te sparen. In Kenia worden de verschillen uitgedrukt in minuten, maar dat komt overeen met seconden in onze Belgische rally's. Het feit dat de wedstrijd verreden wordt op open wegen maakt het delicaat, want op elk moment kan je een auto of vrachtwagen als tegenligger krijgen... Zelfs giraffen en impala's! Deze editie 2015 belooft heel zwaar te worden, want El Niño is daar gepasseerd, waardoor er veel overstromingen zijn! We beheerst moeten rijden. Als het regent en er is veel modder, dan zit je beter vooraan in het peloton... »
Het vinden van het ideale ritme is de grote uitdaging voor de piloten, zoals ook de verantwoordelijke van team BMA zelf mocht ondervinden in de vorige editie in 2013… « Op de eerste proef vroeg ik constant aan Johan of we in het goede ritme zaten. Niet te snel, niet te traag. Bij de finish, kwam John Lloyd, de baas van verzekeraar Lloyd en een onvoorwaardelijke liefhebber van deze wedstrijd, naar me toe met de vraag of we problemen hadden gekend! Hij had een dertigtal kilometer in ons stof gereden, zonder ons te kunnen inhalen... We waren veel te voorzichtig en we eindigden die dag op een magere... 24ste plaats! De volgende dag verhoogden we het ritme en reden we de scratch! De snelste tijd rijden in Kenia, dat is niet het moeilijkste. Hard rijden, dat is één zaak, maar blijven rijden is nog wat anders... »
Voor deze editie 2015 van de East African Safari Rally Classic is er zeker geen gebrek aan concurrentie, te beginnen met de Zweedse veteraan Stig Blomqvist (Porsche 911), die genavigeerd wordt door een zekere Stéphane Prévot, en lokale specialist Ian Duncan (Ford Capri V8), de vorige winnaar. Twee piloten die de wedstrijd als hun broekzak kennen, of toch bijna. De andere kandidaten voor de zege zijn de Belg Gérard Marcy (Porsche 911 Tuthill), de Zweed Richard Göransson (Porsche 911), een snelle piloot die nog wel moet bewijzen dat hij constant hetzelfde ritme kan aanhouden over gans de rally, de Brit John Lloyd (Ford Escort RS2000) en de onvermijdelijke en erg robuuste Datsun 260 Z's van de Britten Geoff Bell en Andrew Siddall, maar ook van de Duitser Matthias Kahle. Nick Mason, de legendarische drummer van Pink Floyd, zal ook van de partij zijn aan het stuur van een Datsun 240 Z...
« Het meest verontrustende enkele uren voor de start is het weer, vertelt Grégoire de Mevius. In de streek van de Kilimandjaro heeft het erg veel geregend. Op sommige plaatsen dreigen we vast te rijden. Het is moeilijk in te schatten! Het belangrijkste is om binnen de groep van de eerste 10 te blijven... al kom je dan wel veel verkeer tegen. Niet simpel... »
Je hebt het al begrepen: de East African Safari Rally Classic is een van de topevenementen van het najaar. BMA nodigt je uit om de wedstrijd op de voet te volgen via Facebook en Twitter. Daarover de komende dagen meer...

Na de sortie die Andy Lefvere maakte tijdens de 12 uren van Wervik was er heel wat werk om de Experza Lancer EVO X R4 opnieuw klaar te zetten. "We hebben voldoende tijd genomen voor de herstelling en ook ondertussen nog heel wat andere stukken nagekeken en preventief vervangen..." aldus de garagist uit Ieper. "Veel verbeteren aan de wagen was niet meer mogelijk, enkel de ophanging kreeg een update. De Lancer zou nog iets stabieler moeten zijn, na het weekend zal ik je hierover meer kunnen vertellen."

Dat de wagen nu volledig is afgewerkt past ook goed in de kalender van Andy. Vandaag is men immers begonnen met de bouw van een nieuwe garage met een nog ruimere toonzaal. "Daar ga ik de komende maanden mijn handen mee vol hebben, en nu de Lancer opnieuw klaar is heb ik al één zorg minder." vertelde Andy die precies vandaag ook een vernieuwde website online zag gaan.
"Ook voor ons is Internet steeds belangrijker. En daar we binnenkort een ruimere toonzaal zullen hebben moest ook onze website mee groeien."

Over zijn ambities in de Rally van Kortrijk blijft Andy Lefevere vaag. "Laat ons zeggen dat we het verstandig zullen aanpakken. De eerste 2 proeven 's avonds zijn geen geschenk voor mij, ik heb wat last van nachtblindheid. Vorig jaar verloor ik op zaterdagavond 32 seconden, en het waren net die 32 seconden die me van de eerste plaats hielden... Dit jaar wil ik het verstandiger aanpakken."

In het Zuid-Limburgse Gingelom werd afgelopen zondag de Rally van Zuid-Limburg gereden, een wedstrijd die meetelt voor het VAS-kampioenschap. Jonas Langenakens (Mitsubishi Lance Evo9) won de wedstrijd. In de eindafrekening had hij 32 seconden voorsprong op Arjen De Koning (Mitsubishi Lancer Evo X). Jan Jacobs (Mitsubishi Lancer Evo V) eindigde op de derde plaats op 44 seconden van eindwinnaar Langenakens.

Freddy Loix en Eddy Ghijsens (VW Golf TDi) vormden voor het eerst team en beleefden een geweldige rally die ze besloten op de 20e plaats. “Op een schuiver in de openingsrit na reden we een foutloze wedstrijd” begint Eddy Ghijsens zijn uitleg. “Heel even staken we vast in een veld waarna de motor afsloeg en we in totaal 2 minuten verloren. Op dat ene feit na draaide de VW Golf TDi als een Zwitsers horloge. Freddy heeft 3 rondes van drie ritten gereden. Tijdens de laatste ronde nam ik plaats achter het stuur en gaf Freddy de nota’s aan. Het was een geweldige ervaring om met Freddy Loix samen een rally te rijden.”

“Dit was één van de meest ontspannende wedstrijden van de laatste jaren” zegt Freddy Loix met een brede glimlach op zijn gezicht. “We eindigen op de 20e plaats en winnen onze klasse maar het plezier wat we vandaag beleefden primeert op het resultaat. Ik had nog nooit eerder met een diesel rally gereden. In vergelijking met mijn SKODA was dit toch wel even wennen al moet ik zeggen dat de wagen toch wel potentieel heeft. In de eerste rit maakten we een slipper maar voor het overige hebben we een probleemloze wedstrijd gereden. De samenwerking met mijn gelegenheid co-rijder Eddy Ghijsens was uitstekend. Ik zag hem genieten en eigenlijk deed ik hetzelfde. Het deed me even terugdenken aan het eerste jaar uit mijn carrière.”

Voor drievoudig kampioen rally Freddy Loix was dit de laatste wedstrijd dit jaar in eigen land. Over twee weken neemt hij met een SKODA Fabia van het Franse 2C Compétition deel aan de Rallye du Var, de slotwedstrijd van het Franse rallykampioenschap.

De rijders zijn enthousiast en de toeschouwers die ik heb gesproken zijn ook positief , vertelt TCRH voorzitter Benny Giebens. “En dan zijn wij ook tevreden!” Met deze positieve eindbalans werd de terugkeer van de Rally van Zuid-Limburg afgesloten. De algemene winnaar werd Jonas Langenakens, uit het naburige Landen.
Het behouden van de Rally van St-Truiden en de Trudo Regularity was essentieel voor de autosport op de grensstreek tussen Brabant en Limburg.
De club Top Chrono Rally Haspengouw nam de uitdaging aan en keerde terug naar de oorspronkelijke “Rally van Zuid-Limburg”. Een geslaagde wedergeboorte van deze rally was dus belangrijk. Met een parcours dat een mix vormde van oude en nieuwe trajecten en een trio aan publiekstrekkers als Princen, Loix en Langenakens legde de organisatie alvast een stevige basis. Kris Princen zegde helaas af in de laatste dagen. Een mechanisch defect aan zijn Peugeot 208T16 verhinderde hem te starten.
Voor de deelnemers aan de regionale rallycompetitie stonden er andere belangen op het spel. Wie nog titelambities had moest nu naar voren treden want een deelname aan minstens één wedstrijd buiten de provincie is een vereiste om VAS regionaal rallykampioen te worden gekroond. Zestig wagens sierden de startlijst en gingen op pad voor ongeveer 110 kilometer aan chronoritten.
Regen en herfstbladeren maakten de banen uitermate vettig, glad en verraderlijk in de openingsproeven. Jonas Langenakens, bijgestaan door Kenneth Delvaux, kent de streek en zijn Mitsubishi Lancer Evo 9 goed. Hij kan dan ook de Nederlandse Evo armada, geleid door Arjen De Konink en Cindy Verbaeten, op afstand houden. Daarna wordt het een typische Haspengouwse rally, zoals we in de streek van St-Truiden al eerder zagen. Piet Van Hoof (Evo IV) trekt ten strijde en wisselt de besttijden af met Langenakens (Evo 9) waarbij sporadisch ook Jan Jacobs (Evo 7) zich in de debatten komt mengen. Maar het laatste woord was voor Jonas Langenakens die met vijfmaal KP-winst aan de finish 32 seconden over hield op... Arjen De Konink (Evo X R4). Piet Van Hoof besloot na aanhoudende problemen voor de laatste proef de handdoek te werpen. Dat betekende dat ook oud-winnaar Jan Jacobs met Lennert Salmon doorschoof naar het podium.
Binnen de regionale competitie was er heel wat gaande. Luc Diet en Marnick Jodts haalden de Peugeot 106 niet van stal en verdwijnen dus uit de kampioenschapsstrijd in Divisie 1-2. Het waren Lannoo en Maes die in St-Truiden de gehele dag deze Divisie beheersten maar een beginnende brand deed hen uiteindelijk de das om in de laatste lus. Zo schoof Jimmy D’Hondt naar de leiding met zijn Renault Clio Ragnotti. Een mooie overwinning voor D’Hondt, zelf bedrijfsleider in Gingelom! Tweede in de divisie 1-2, en winnaar van de klasse 2E werd het duo Freddy Loix en Eddy Ghijsens. De Dano Racing mede-eigenaar en de Belgische rallykampioen wisselden elkaar af aan het stuur en in de co-stoel van de VW Golf Diesel. “Heel wat anders dan mijn Skoda”, lachte Loix, “Maar tenslotte hebben we veel plezier beleefd.” De echte winnaars van deze wedstrijd waren echter Patrick Gaethofs en Marc Ceijssens. Met hun Honda Civic namen zij al deel aan alle wedstrijden van het VAS kampioenschap en met de 4de plaats in de divisie (2de in klasse 2C) lijken ze nu de definitieve optie te hebben genomen op de titel. Het duo gaat nog naar Kortrijk, want mathematisch is de titel nog geen 100% binnen... Guy Dierickx en de Toyota Corolla kan nog roet in het eten strooien. Maar dan moeten de omstandigheden zeer specifiek verlopen! Divisie en klassewinst, evenals een gunstig schrapresultaat, zouden nodig zijn in Kortrijk en dat lijkt in de speeltuin van de West-Vlaamse specialisten een onmogelijke opdracht.
In divisie 3 zien we eenzelfde scenario waar een aantal hoog geklasseerde West-Vlamingen als Lietaer, Coene, Merlevede, Vandenbussche of een Taveirne uit de rangschikking verdwijnen. Cindy Verbaeten, corijder van Arjen De Konink, maakt met de 2de plaats in Gingelom een grote sprong naar voren maar het kampioenschap in Divisie 3 lijkt een zaak te gaan worden tussen Steve Bécaert op de Evo X en het duo Kris Gellinck-Mike Vanhoecke op de BMW M3 E36. De verschillen zijn klein tussen de titelpretendenten, en het spel met de schrapresultaten betekent dat het in Divisie 3 nog alle kanten uit kan.
De Historics dan nog, waar Dirk Deveux (Ford Escort) het in de openingsfase knap lastig had met de opzittende Glenn Rogiers (Opel Kadett). Naarmate de wegen opdroogden verschenen ook Geert Glorieux en kampioenschapsleider Danny Kerckhof, beiden op BMW E21, in de voorste regionen, terwijl Rogiers moest lossen. Deveux, uit het nabij gelegen Alken, kapitaliseerde echter op zijn ochtendlijke voorsprong en kwam als winnaar over de streep, voor Geert Glorieux en Danny Kerckhof, die samen Kristof Dejonghe in Kortrijk de titel van Historic kampioen mag vieren.
Inderdaad, de deelnemers trekken volgende zaterdag al naar de Grote Markt in Kortrijk voor de slotmanche van het VAS Regionale rallykampioenschap. De kampioenschappen binnen de divisies en de onderscheiden klassen zullen dan gekend zijn. Sommige hebben de titel al in de zak, voor anderen wordt het nog een boeiende rally op West-Vlaamse grond.

Ondanks wat problemen kijkt het FABORY Rallyteam met heel veel plezier terug op een fantastische wedstrijd rondom het Belgische Huy. Op 7 en 8 november legden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen daar de 22 klassementsproeven van de Condroz Rallye af. Een van de mooiste wedstrijden van België, die werd afgesloten met een 2e plek groep N en 26e plek algemeen,

Met de Mitsubishi Lancer Evo 9, dankzij het serviceteam weer volledig op punt, reden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen zaterdagochtend over het startpodium in Huy om te beginnen met de twaalf klassementsproeven van die dag. Met startnummer 62 op de deuren begonnen ze vol goede moed aan de eerste boucle van drie proeven. Die werd, gezien de zware condities en het indrukwekkende startveld, afgesloten met een prachtige 29ste plek algemeen. Helaas ging het daarna mis. Op de vierde proef raakte de equipe een zandwal. Daardoor brak het linkervoorwiel af. Het kostte de mannen 4,5 minuut om die op een hellende weg te vervangen. Het wiel was volledig om de remschijf en remklauw geslagen. Faes: “Dat ging tussen mijn oren zitten. Ik vroeg me af of er geen leidingen beschadigd waren en dat hield me teveel bezig. Door alle commotie dacht ik er vervolgens niet aan goed te eten, waardoor ik op de latere proeven last van een hongerklop kreeg.” Het voorval op de vierde proef wierp de mannen terug naar een 75ste plek algemeen. Een bittere pil. Toch lieten ze zich niet kennen en na een paar mooie tijden stonden ze na afloop van de eerste dag alweer op een 33ste plek algemeen. Een prachtige inhaalrace.

Op zondag stond het team weer scherp voor de resterende tien klassementsproeven. “We waren weer uitgerust en klaar voor de nieuwe dag. We reden gewoon prachtige tijden. Het ging echt hard en we hebben geen fout meer gemaakt. Voor mijn gevoel heb ik het maximale uit de oude Evo 9 geperst.” Uiterst tevreden reed de equipe op zondag dan ook over het finishpodium. Het resultaat: een tweede plek in de standaardklasse, groep N, en de 26ste plek algemeen. “Het was een strakke wedstrijd. Mooie proeven, prachtig mooi weer… een feestje voor het hele team.”

Het rallyseizoen is nu ten einde, maar op 27 november gaat het FABORY Rallyteam op Circuit Park Zandvoort als dank en steunbetuiging nog rijden met officials!

Autostal Groeninghe zit op kruissnelheid om van de 23ste editie van de 6 uren van Kortrijk op 21 en 22 november opnieuw een succesvol evenement te maken. Sportief belooft het alvast opnieuw een topeditie te worden met 175 deelnemende teams, waaronder het kruim van de Belgische rallysport. Deze editie staat in het teken van Lieven Ghekiere die we in 2014 verloren en José Vandecasteele die in volle voorbereiding onverwacht overleed.

‘t Hoge : De meeste nieuwigheden losten we eerder al. Op sportief vlak brengen we het aantal wedstrijdkilometers voor het eerst boven de honderd door een gloednieuwe proef die de naam RS Motors - ’t Hoge meekreeg. Het gaat om een korte proef van 4,4 kilometer ten noorden van Bellegem. Ondanks de korte afstand zorgt de proef voor het nodige gewicht aan de wedstrijd, want ’t Hoge wordt op zaterdagavond de openingsproef van de 23ste 6 uren. De rijders worden meteen op scherp gezet vooraleer ze naar de showproef in Moeskroen trekken. KP Diesel Bernard - Moeskroen, goed voor 11,7 kilometer, groeide in amper een jaar tijd uit tot de grote publiekslieveling van de rally, vooral dankzij de publieksvriendelijkheid en het hoge spektakelgehalte. Autostal Groeninghe maakt opnieuw gebruik van de imposante brug die het publiek op een veilige manier naar het beste overzichtspunt brengt. De brug, die deze zomer nog te zien was in Utrecht, voor de start van de Ronde van Frankrijk, wordt op vrijdag al geplaatst.

Op zondag blijft het parcours zo goed als ongewijzigd met drie keer vier proeven, namelijk Bosschaert - Kooigem, Climawest - Bellegem, Verkindere - Tombroek en Magis Trading - Aalbeke.

Open strijd

Het belooft alvast een open strijd te worden. Autostal Groeninghe kiest ervoor om de deelnemerslijst pas officieel op 18 november vrij te geven, maar met Vincent Verschueren, Pieter Tsjoen, Bernd Casier krijgen we opnieuw heel wat Belgische toppers aan de start. Ook oud-winnaar Didier Duquesne staat aan de start, opnieuw met een topwagen, namelijk een Ford Fiesta WRC. Ook heel wat lokale rijders zoals Davy Vanneste, Yves Bruneel, Claudie Tanghe, Bert Cornelis, Andy Lefevere, brengen topmateriaal aan de start en met Pieter-Jan Maeyaert krijgen we ook de kersverse Belgische kampioen bij de historische wagens aan de start. In totaal zullen 175 teams zaterdag de start nemen.

De wedstrijd zal te volgen zijn via RPR 96.9 en zondagavond op Focus-WTV in Sport West. Ook op onze Facebook- en Twitterpagina posten we de nodige updates.

Evenement voor iedereen

Meer dan ooit wil de organisatie zorgen ervoor zorgen dat iedereen betrokken wordt bij de
“6 uren”. Daarom koos Autostal Groeninghe ervoor om dit evenement opnieuw gratis te houden voor iedereen. Zowel de proeven, de servicezone, de grote tent op de Markt zijn altijd vrij toegankelijk. De 6 uren zijn meer dan een louter sportief evenement, het is een sociaal, laagdrempelig gebeuren.

Activiteiten Grote Tent

Om iedereen er bij te betrekken organiseren we op vrijdag 20 november een pop-upRallyKaffee in onze verwarmde tent. We openen de “6 uren” met een Happy Hour om 20u, om 23u sluiten we de deuren. Het wordt het uitgesproken moment om te komen klinken op een succesvolle editie en om kennis te maken met tal van protagonisten die daags erop de rally zullen kleuren.

Het wordt een startschot van een feest dat zaterdag en zondag wordt verdergezet. Zaterdagochtend zal in diezelfde tent de technische controle plaats vinden. Het ideale moment om eens onder de motorkap te kijken van de wagens. Om 16u46 wordt het startschot gegeven aan het Belfort, in de schaduw van de tent. De eerste wagens komen al terug om 18u47 om voor de eerste keer het podium op te rijden. ’s Avonds is er nog een gratis optreden van Brussels by Night met Raf Van Brussel.

Op zondag rijdt de eerste wagen al om 8u00 richting de eerste proef en rond half zes wordt de winnaar uitgeroepen, opnieuw in de onze tent.

Rondom de grote tent zullen bezoekers hun ogen de kost mogen geven aan een reeks exclusieve wagens.

Veiligheid

Eigenlijk geldt er maar één absolute prioriteit, en dat is de veiligheid van de deelnemende teams en van de toeschouwers.

Langs het volledige parcours staan gemachtigde stewards die het publiek begeleiden naar een veilige zone. Er geldt overal een perimeter van (minstens) 10 meter waar geen toeschouwers mogen plaatsnemen. De hulpdiensten en  ordediensten zijn op de hoogte van het gebeuren en staat paraat om op ieder moment in te grijpen. In het politiekantoor te Marke wordt een CP-OPS ingericht van waaruit de organisatie alles in de gaten houdt en waar het hele gebeuren gecoördineerd wordt.

Programmaboekje

Tijdens de rally is de Groeninghe Rallygids dé Bijbel. Die wordt te koop aangeboden in de tent voor amper 5 euro. In de rallygids staan alle parcours, de timing, en nog veel meer. Wie niet in het bezit raakt van een boekje, kan ook het parcours en de timing op www.rallykortrijk.be terugvinden.

Voor Lieven en José

Editie #22 werd opgedragen aan Lieven Ghekiere die in september 2014 omkwam in een tragisch ongeval. Dit jaar werd Autostal Groeninghe opnieuw hard getroffen. Dragende kracht José Vandecasteele overleed enkele weken geleden, totaal onverwacht. Editie #23 staat dan ook in het teken van Lieven en José. Het roadbook kreeg een rouwband mee, en we voorzien ook stickers die we meegeven aan de deelnemers. Zij kunnen daarmee vrijblijvend hun steun.

In het tussenseizoen stopte de Tiense Veiligheidsclub met zijn activiteiten en met één klap dreigde de regionale rallysport twee wedstrijden te verliezen. De TopSpeed Rally Club Haspengouw vzw, eveneens organisator van de Rally van Haspengouw, stapten echter naar voren en beloofden alvast de Rally van St-Truiden te redden. Met de slogan “Back to the roots” adverteren ze deze rally, die opnieuw ‘Rally van Zuid-Limburg’ zal heten. En daarmee wordt er inderdaad terug naar de oorsprong gegaan. Een woordje uitleg.
Na de stopzetting van de activiteiten bij de Tiense Veiligheidsclub vzw eind 2014 werd al snel duidelijk dat de regionale (VAS) rally in de streek van Sint-Truiden niet kon en mocht verdwijnen. Er werd unaniem beslist om de draad weer op te pikken waar de toenmalige Auto Club Zuid-Limburg vzw (ACZL) de fakkel in 2005 had doorgegeven. TVC vzw had hun ‘Short-Rally van Zuid-Limburg’ inmiddels uitgebouwd tot een volwaardige ‘Rally van Sint-Truiden’. Onder de naam ‘Rally van Zuid-Limburg’ heeft TopSpeed Rally Club Haspengouw vzw (TRCH) de wedstrijd laten bijschrijven op de VAS-kalender in het weekend van 14 en 15 november 2015. Het inrichten van een rally in Haspengouw houdt wel enige organisatie in. Zo mogen in de streek alleen tijdens de wintermaanden, van november tot en met februari, autosportwedstrijden op de openbare weg worden ingericht. Dit is een eis van de lokale overheden. Ook het wedstrijdcentrum werd verlegd. Dat zal niet meer in het centrum dorpje Velm gelegen zijn maar verhuist naar het industrieterrein van Gingelom. Daarmee is de cirkel rond want zo wordt er teruggekeerd naar de geboortegrond van de oorspronkelijke Rallysprint van Zuid-Limburg! Dankzij de medewerking van zaakvoerder en rallypiloot Luc Lemmens en het gemeentebestuur van Gingelom beschikt de organisatie over een locatie voor het wedstrijdsecretariaat, catering en voldoende ruimte voor de servicezone en het wagenpark. De drie klassementsproeven, een mix van bestaande en nieuwe stukken parcours in Gingelom, Velm en Aalst-bij-Sint-Truiden, worden viermaal verreden en dat staat garant voor 110 km tegen de klok. Door de registratie als “Open Rally” is het ook mogelijk voor andere licentiehouders om deel te nemen. En dat lieten de Nederlanders zich geen tweemaal zeggen. Op de lijst van bijna 60 wagens zien we Van Hoof-Jacobs op de Mitsubishi Evo 4 en Arjen De Koning met Cindy Verbaeten op de Paradigit Evo X. Ze mogen weerwerk verwachten van oud-winnaars Jacobs-Salmon op hun Evo 7 en als de weersomstandigheden willen meewerken, dan kunnen we ook het duo Diels en Champagne op de voorste posten verwachten met hun krachtige BMW E36 M3. Op het regionale front zijn er nog een aantal rijders die punten willen, kunnen en moeten scoren! Zo kunnen Gellinck-Vanhoecke (BMW E36) en Bécaert-Beernaert (Evo X) nog volop punten oogsten in het regionale kampioenschap. Voor Bécaert wordt het knokken in een drukbezette klasse 3-I, voor Gellinck en Vanhoecke lijkt de opdracht iets makkelijker in een eerder gelijk opgaande klasse 3-H. Ook binnen de divisie 2 woedt de strijd nog volop want het jongerenduo Kjell Vandenberghe en Lisa De Deyne kunnen in de klasse 2-C een mooi zakje punten ophalen in hun Citroën Saxo. Zij moeten echter in rechtstreeks duel gaan met het duo Gaethofs-Ceyssens, die met de Honda Civic de laatste rally’s in uitstekende doen zijn.

En tevens hebben de organisatoren wat mooie verrassingen voorzien. Niemand minder immers dan de regerende Belgische kampioen, Freddy Loix, zal aan de start verschijnen! Niet op zijn vertrouwde Skoda Fabia, maar wel op een VW Golf Diesel. Hij zal instappen in de wagen van het lokale Dano Racing, een VW Golf V2.01 TDI van 200 pk. Echter, zoals we Freddy kennen zal hij zich ook met dit eerder bescheiden materiaal laten opmerken! Maar dat is nog niet alles want ook thuisrijder Kris Princen zal, om de organisatoren van TCRH te steunen, van de partij zijn met de Peugeot 208 R5 van DG Sport. We zien ook thuisrijder Jonas Langenakens die zijn nieuwe Mitusbishi Lancer EVO9 gr.N komt uitproberen en dit is altijd leuk voor fans en lokale vrienden.
Regularity van Zuid-Limburg
In de rand van de regionale rally zal er tijdens hetzelfde weekend eveneens een VAS-regularity wedstrijd georganiseerd worden op dit parcours. Dat laat toe aan bezitters van wagens van minstens 25 jaar oud, om ook te proeven van het afgesloten rallyparcours. De regularity wagens rijden voor de nulwagen van de rally. Regelmaat is hier het ordewoord want in tegenstelling tot de rally, waar een parcours zo snel mogelijk dient te worden afgelegd, moeten de regularity rijders een parcours tegen bepaalde vastgestelde gemiddelden afleggen. Het klinkt allemaal eenvoudiger dan het is want eens de wagens de vettige wegeltjes tussen de fruitgaarden opdraaien kan er van alles gebeuren...
De strijd binnen dit kampioenschap is duidelijk. Jan Verschaeve, winnaar van de Antwerp Regularity en van de Regularity van Kasterlee, heeft zich met de Escort ingeschreven. Het volstaat voor hem dat hij aan de start verschijnt, zodat hij drie deelnames in het kampioenschap kan laten noteren. Op dat moment zal hij de nieuwe kampioen zijn want door zijn twee opeenvolgende overwinningen in een kampioenschap dat slechts drie wedstrijden telt en een schrapresultaat, kan hij niet meer worden bijgehaald. Voor het vicekampioenschap lijkt Jeff Mullens en zijn Opel Ascona 400 de beste papieren te hebben met 92 punten. Voor de derde podiumtrede zijn er nog veel gegadigden, met in volgorde WestVlaming Timothy Mahieu (Opel Kadett C GTE, 84 punten), Titaniekers Luc Van Den Bogerd en Nuyts Benny (VW Golf GTD, 80 punten), Mario Leys (Opel Manta, 80 punten), Kris en Seppe Vervoort (Opel Kadett C Coupe, 78 punten) en de zusjes Joni en Elien Dierckx, die soms samen rijden op de Toyota MR, en soms apart optreden. Zij tellen 72 punten.
Geïnteresseerden en fans kunnen een bezoek brengen aan het rallycentrum op het Industrieterrein van Gingelom, Ambachtsweg 5. Daar rijdt de eerste wagen over het startpodium om 8u30 en omstreeks 17u30 zouden we de winnaars moeten kennen in deze heropgerichte Rally van Zuid-Limburg.