OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De tweede manche van het Belgian Rally Championship, de Spa Rally, leverde Vincent Verschueren en Veronique Hostens meteen de eerste podiumplaats van het seizoen op. Samen met winnaar Freddy Loix, werd de R5 van Kris Princen in een Skoda-tang genomen.Vrijdagavond, na de eerste vijf klassementsproeven van de Spa Rally, verreden in het donker, stonden Vincent Verschueren en Veronique Hostens op de vierde plaats. Een sterke opening, maar het verschil bedroeg al 1'04" op leider Freddy Loix.
"De eerste avond bracht niet wat ik ervan verwacht had," vertelde Vincent Verschueren. "Door het vallen van de mist en het koude weer, lag het asfalt er bijzonder glad bij. Zeker in Saive, waar de Historics enorm veel vuil op de baan hadden gegooid. De afstellingen die we gekozen hadden bleken te hard voor deze omstandigheden. Ik voelde de auto niet goed aan. Maar, uiteindelijk was onze vierde plaats het gevolg van een defecte sensor van de versnellingsbak, wat 27" kostte op de proef van La Reid. De omstandigheden waren verre van ideaal, gelet op mijn gebrek aan parcourskennis in Spa en mijn gebrek aan kilometers met de Skoda Fabia R5."
Zaterdag, toen de proeven er droger bij lagen, verhoogde Vincent het ritme. De Godrive Skoda bleef in een felle strijd verwikkeld met de Fabia R5 van Xavier Bouche, die uiteindelijk toch moest plooien. Vincent Verschueren eindigde op een knappe derde plaats in deze tweede editie van de Spa Rally.

"We staan op onze plaats, want op dit parcours had ik duidelijk niet voldoende ervaring met de Fabia R5 om maximaal aan te vallen en het tempo van Freddy of Kris te volgen. Men beseft het niet altijd, maar die twee kleppers trekken het niveau in het Belgisch kampioenschap enorm naar omhoog. Hier worden we allemaal beter van. Ik ben er zeker van dat dit ook zal blijken in Ieper. Met het ritme van het BRC, moeten we geen schrik hebben van de buitenlanders. Ik kijk al uit naar de TAC Rally, waar ik op vertrouwd terrein de aanval in kan zetten," besluit Vincent Verschueren, die de Skoda weer feilloos naar de finish stuurde.

Afspraak binnen enkele weken in de TAC Rally in Tielt (8-9 april).

Op 25 april staat het pittoreske centrum van Dranouter voor de 44ste keer in het teken van de Rallysprint van de Monteberg, een wedstrijd die dit jaar gesteund wordt door Station Le Seau, het servicestation waar ook kaarten in voorverkoop gekocht kunnen worden. De "Station Le Seau Rallysprint Monteberg" is het eerste grote rallyweekend voor Superstage, naast de Kenotek Ypres Rally, de Ypres Historic Rally en de Aarova Rallysprint in Oudenaarde. De Rallysprint Monteberg, de officiële kick off richting Ieper, blijft een ideale voorbereidingswedstrijd.
Om de banden met de Kenotek Ypres Rally nog eens extra in de verf te zetten, zal Dranouter dit jaar het decor vormen van de officiële Kenotek Ypres Rally Kick Off, wat gepaard zal gaan met enkele verrassingen, maar natuurlijk is de 44ste editie van de Rallysprint van de Monteberg zelf ook de klassieker onder de Vlaamse rallysprints. Op zondag 25 april staan opnieuw 4 passages op snelheid op de klassementsproef van 8,1 km op het programma, te beginnen vanaf 8h30. De start van de klassementsproef bevindt zich in de Lettingstraat in Dranouter, aan de voet van de Monteberg.

Vorig jaar was Andy Lefevere de sterkste, voor Lorenzo Bossu en Dirk Vermeirsch. Patrick Snijers stuurde zijn Degro Porsche, die dit jaar de affiche siert, naar de vijfde plaats achter Jasper Van den Heuvel.

Benieuwd wie dit jaar de snelste zal zijn op de Monteberg... De inschrijvingen zijn alvast geopend.

Na zijn vierde plaats in de Spa Rally, ondanks een felle griepaanval, is Vincent Verschueren in topvorm voor de Spa Rally, waar hij opnieuw genavigeerd zal worden door Veronique Hostens, die verstek moest geven voor de openingswedstrijd. De ziektekiemen zijn verdreven en Vincent heeft nog wat goed te maken in Spa, waar hij vorig jaar vroegtijdig het strijdtoneel moest verlaten. Deze keer wil hij tot de finish meestrijden voor een podiumplaats.

"Natuurlijk hebben we niet de beste herinneringen aan de eerste editie van de Spa Rally, maar dat is vanaf nu niet meer van belang. Iedereen zal wel lessen getrokken hebben uit de eerste editie," vertelt Vincent Verschueren, die uitkijkt naar de kennismaking met de nieuwe klassementsproeven. "Het parcours is zeker niet makkelijk. De meeste proeven zijn nieuw of worden in omgekeerde richting verreden. Het zijn snelle proeven, maar sommige stroken zijn ook bijzonder technisch. Omdat we vrijdagavond meteen met vijf proeven in het donker starten, belooft het een lastige start te worden. Dat de Historics voor ons starten is op zich geen probleem, maar hopelijk lopen we daardoor geen vertraging op, want er wordt ons niet veel nachtrust gegund tussen de vrijdagetappe en de start zaterdagochtend. Ik slaap toch liever wat langer..."

Wie aan de Spa Rally denkt, heeft natuurlijk meteen de Clémentine voor ogen, de legendarische proef door de bossen.

"De Clémentine is een moeilijke proef waar je het verschil kunt maken, maar je kan er ook je wedstrijd compleet verknallen. Je moet op het moment zelf inschatten of je kunt aanvallen. Wanneer het gevoel goed is tijdens de eerste meters op de Clémentine, dan kan je aanvallen. Maar, heb je niet het optimale vertrouwen, dan neem je beter niet teveel risico's..."

Wat de ambitie betreft, blijft Vincent voorzichtig. De Skoda-piloot wil zijn GoDrive-machine graag op het podium zetten... "Dat is zeker onze doelstelling, maar er zijn veel kandidaten voor het podium, te beginnen met Freddy Loix, Kris Princen en thuisrijder Cédric Cherain, maar ook Xavier Bouche en Kevin Demaerschalk zullen hard gaan... We zien wel. Ik sta in elk geval scherper dan in Landen!"

Na twee jaar met succes Freddy Loix en Johan Gitsels te hebben bijgestaan in hun jacht op de Belgische rallytitels, en tussendoor ook geschitterd te hebben in historic rally's, wat nog eens werd benadrukt met de recente overwinning in de Legend Boucles, zal team BMA van Bernard Munster dit jaar op het internationale toneel actief zijn met een van de rijzende sterren van de Belgische rallysport: Ghislain de Mevius. De piloot uit Namen zal met de Skoda Fabia R5 van BMA drie, vier manches van het Wereldkampioenschap Rally betwisten in het sterk bezette WRC-2 kampioenschap.
Na twee WK-campagnes met een wagen in categorie R2, is voor Ghislain de Mevius en zijn trouwe copiloot Johan Jalet de tijd aangebroken om een stap hogerop te zetten. Dat is logischerwijze een stap richting RC2, de categorie voor R5's... « De resultaten in R2 waren eind vorig jaar positief, waardoor we nog eens extra werden aangemoedigd om deze stap te zetten," vertelt Ghislain. "BMA kent de Skoda Fabia R5 heel goed en Bernard Munster heeft goede contacten met Skoda Motorsport. Daarom leek ons dit de best mogelijke keuze. We hebben de ambitie om aan de start te komen van de WRC-2 manches in Portugal, Duitsland en Spanje, terwijl dit programma nog aangevuld kan worden met Sardinië. Omdat die rally amper twee weken na Portugal verreden wordt, zal de beslissing redelijk snel genomen worden... »
Ghislain de Mevius en BMA willen werk maken van hun leerproces op internationaal niveau. Daarom opteren ze voor een gemengd programma met WRC-2 wedstrijden en voorbereidingswedstrijden. « Dat is de reden waarom we ons programma 2016 beginnen met de Terre des Causses, de eerste manche van het Frans onverhardkampioenschap die in het eerste weekend van april verreden wordt, vervolgt Ghislain. Dat is een goede voorbereiding voor Portugal. En voor de Deutschland willen we nog een wedstrijd op asfalt rijden, in eigen land of in Duitsland. Het programma zal in functie van onze noden en in samenspraak met BMA verder verfijnd worden. »
« Met twee Belgische titels en twee overwinningen in Ieper op zak, hebben we niet veel meer te bewijzen op nationaal niveau, vervolgt Bernard Munster. BMA had duidelijk interesse in WRC-2. De samenwerking met Ghislain de Mevius leek ons ideaal, want het is de bedoeling om minder wedstrijden te rijden, maar wel met een goede voorbereiding. In plaats van 5 of 6 rally's op het hoogste niveau te rijden, kiest hij voor testsessies en voorbereidingsrally's om zich grondig voor te bereiden. Dat is een uitstekende benadering en BMA stapt heel enthousiast mee in dit nieuw avontuur. »
Wat hun ambities betreft, houden Ghislain en Johan rekening met het feit dat het niveau in WRC-2 erg hoog zal liggen wanneer het Wereldkampioenschap Rally terugkeert naar Europa. « Ik verwacht dat er in Portugal een dertigtal R5's aan de start zullen staan, analyseert de Mevius. Met topteams, zoals Skoda Motorsport en M-Sport, met onder andere Elfyn Evans, vorig jaar nog fabriekspiloot in het WRC. Ik zal nog veel moeten leren, want het rijden met een vierwielaandrijver in competitie is nieuw voor mij. Daarom heb ik gekozen voor wedstrijden die ik in het verleden al gereden heb, zodat ik op het vlak van parcourskennis niet helemaal vanaf nul moet beginnen. Het belangrijkste is kilometers maken. Ik zal er alles aan doen om elk van de wedstrijden uit te rijden. Door de aanwezigheid van andere Belgische deelnemers, piloot of team, zullen de media wel aandacht hebben voor onze prestaties, wat een interessante return kan opleveren. In een eerste fase moeten we niet teveel willen, maar stap voor stap leren... »
Ghislain de Mevius heeft al kort kennis kunnen maken met de Skoda Fabia R5 van BMA op de piste van de School voor Automobielbeheersing, vlakbij het circuit van Spa-Francorchamps. Een voorsmaakje van een ongetwijfeld leerrijk sportief seizoen, zowel voor de piloot en copiloot als voor het team.
De Skoda Fabia R5 ex-Loix werd verkocht aan SAN Mazuin. Binnen een dikke week zal de wagen bestuurd worden door Xavier Bouche in de komende Spa Rally (BMA zal instaan voor de service ter plaatse). Het team van Bernard Munster heeft twee nieuwe Fabia's R5 gekocht. De eerste is al geleverd in Petit-Rechain en is bestemd voor de verhuur (een top voor de liefhebbers...), terwijl de tweede, die volgende week arriveert, gebruikt zal worden door Ghislain de Mevius voor zijn programma 2016.
In de Spa Rally brengt BMA nog twee Porsches 911 aan de start in het Belgian Historic Rally Championship (BHRC) voor Bernard Munster, de recente winnaar van de Legend Boucles 2016, en Vincent Prégardien. Een derde Porsche, die van André Lausberg, zal bijgestaan worden door BMA voor de service.
Kortom, het nieuwe seizoen is definitief gelanceerd...

De strijd voor de algemene overwinning zal dan allicht wel tussen de rijders van 4x4-bolides gaan, toch zijn er ook andere duels die de toeschouwers van de Spa Rally zeker zullen boeien. Dan denken we in de eerste plaats aan de strijd tussen de voortrekkers - jonge kerels, meestal - die vooral aan de slag gaan in de klassen RC3, RC4 en RC5.

Met enkel Sébastien Honnay (Peugeot 207) als tegenstander in RC3 mag Florian Jupsin zich met zijn Renault Clio R3T tot favoriet benoemen. Hij verdedigt de kleuren van Emocar, officiële partner van de Spa Rally, en de jongeman uit Theux heeft een drievoudig doel voor ogen: de klasse winnen, de beste te zijn bij de tweewielaandrijvers - met als tegenstanders enkele Porsches... en zijn merkcollega Stefaan Tsjoens, die over een Mégane RS beschikt - , en algemeen zo hoog mogelijk te eindigen.

Ietsje daarachter gaat het er in de klasse RC4 eveneens heet aan. Heel wat jonge wolven zijn niet vergeten dat Gino Bux twaalf maanden geleden met een Peugeot 208 R2 een top-5 reed. Op kop van die bende 'wildemannen' wordt opnieuw een vertegenwoordiger van het merk met de leeuw verwacht: Steven Dolfen, met zijn 208 al winnaar in de Haspengouw. Of gaat de leidersrol naar streekrijder Arnaud Dedouaire, met zijn Ford Fiesta altijd te duchten. Dit duo zal zich alvast moeten hoeden voor Sébastien Bedoret (Renault Twingo), net als drie Opel Adam-rijders: Amaury Molle, Romain Delhez en regerend Junior-kampioen Andy Dewaleff. Deze laatste moet nog wennen aan zijn nieuwe corijder Louis Louka, want zijn samenwerking met Philippe Rasdolsky kwam enkele dagen voor deze Spa Rally aan zijn eind.

Nog steeds in RC4 volgen we ook Tobias Brül (Ford Fiesta), Jimmy Grommen en Thierry Lefin (nog altijd trouw aan de Citroën C2-R2 Max), net zoals Nikolay Gryazin (Peugeot 208). Deze jonge Rus beperkte zich tot nu toe tot wedstrijden in Noord-Europa - met uitzondering van de Valais 2015, waar hij met een Skoda Fabia R5 als zesde finishte - maar komt nu naar Spa om asfaltervaring op te doen, een ondergrond die hij amper kent. Bovendien wil hij recente opgaves in Noorwegen en Finland zo snel mogelijk vergeten.

In RC5 zijn ze met drie in het gevecht voor de lauweren: Lucas Walbrecq en Kjell Vandenberghe (Renault Twingo R1) en Anthony Dovifat (DS3 R1). Eerstgenoemde staat voor een belangrijke opdracht, want hij bezet voorlopig een tweede plaats in de Junior-rangschikking, achter Joachim Wagemans. Deze laatste is afwezig in Spa, want de winnaar van de Haspengouw geeft voorrang aan zijn programma in Frankrijk. Voor Walbrecq wordt het belangrijk om de klasse te winnen, maar ook om een maximum aan scratches te laten optekenen, zodat hij zijn puntentotaal in het kampioenschap zoveel mogelijk kan aandikken.

Voeg bij deze lijst ook nog de rijders van de vele wagens uit de groepen NCM en NCE - Stephan Hermann, Harry Bouillon en consorten - en u komt aan een indrukwekkend totaal rijders die met hun voortrekker voor spektakel van de hoogste plank zullen zorgen!

De enige promotiecompetitie in de Belgische rallysport dit jaar, de Trophée Renault Twingo RSBE, start nu vrijdag en zaterdag in de omgeving van Spa. Het is de eerste van vier manches, met vervolgens nog de Wallonie, Ypres en de Condroz. Drie deelnemers telt de Spa Rally, maar het gaat om sterke deelnemers waarvan er al twee aanwezig waren in de eerste nationale rally van het seizoen, de Haspengouw. Zij streden er mee om de titel van beste Junior.

“De Trophée RSBE blijft een van de beste manieren voor een jonge rijder om zijn debuut in de rallysport te maken”, aldus Jean-Baptiste Malherbe. “Voor 15.000 euro, kan u een Twingo met kit R1 kopen, een kit ter waarde van de 6500 euro. Iedere wedstrijd vereist een budget van 3000 à 4000 euro, deelnameprijs inbegrepen. Wij hebben ter plaatse een vrachtwagen met reserveonderdelen”

Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met de premies die te verdienen zijn aan de aankomst voor de top 4 van de Trophée, of 1300 euro voor de winnaar, 700 euro voor de tweede, 400 voor de derde en 100 voor de vierde en als er geen vier deelnemers zijn, dan wordt ook dat geldt onder de top 3 verdeeld. Zo kunnen er nog enkele rondjes af na de wedstrijd…

In Spa, hebben de drie rijders in een Twingo verschillende ambities. “Na een goede start in Landen, wil Sébastien Bédoret zijn groeicurve verder zetten. hij rijdt nog maar zijn derde rally in R2, een klasse waar de concurrentie stevig is”,  gaat de patron van Racing Spirit verder. “Met een kleine bom van 205 paarden, kan men zich op de wegen in de Ardennen al amuseren. De nummer twee van het kampioenschap Junior en leider in de klasse R1, Lucas Walbrecq, zal willen profiteren van de afwezigheid van Joachim Wagemans om leider te worden in de klasse Junior terwijl de Nederlandstalige Kjell Vandenberghe een nieuwkomer is die we met veel plezier ontvangen.”

Het reglement van het BK Rally geeft een klein voordeel aan de mensen uit de kleinste categorie. Lucas Walbrecq (23) maakt dus kans om de opvolger te worden van Andy Dewallef, kampioen Junior vorig jaar, ook met een Twingo. “Maar opgepast, het gevecht in R1 met de DS3 van Anthony Dovifat zal niet makkelijk zijn”, vertelt de snelste jonge politieagent van het land. “We tellen na de Haspengouw amper één punt minder, daar waar we met een originele versnellingsbak reden. Met de kortere verhoudingen, zou het beter moeten gaan. Ik rij echt om een jongensdroom te verwezenlijken. Mijn broer Thomas heeft dezelfde passie als ik en assisteert Sébastien Bédoret in R2. We hebben niet de middelen om hoger te mikken. We willen ons amuseren en zouden graag op het podium staan na de East Belgium om deel te nemen aan het RACB stuurwiel. Daar gaan we dan voluit voor!”

Claudie Tanghe is al jaren een smaakmaker van de rally's in Noord-Frankrijk. Zeker de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais heeft geen geheimen voor de drukker uit Komen. Sinds 1996 staat Claudie bijna elk jaar aan de start van de openingswedstrijd van het Frans rallykampioenschap. Dit jaar voor de eerste keer met een moderne topwagen, de Ford Fiesta R5 van het Renties Racing Team.

Afgelopen vrijdag hebben Claudie Tanghe en Filip Cuvelier de Ford Fiesta R5 gedurende een halve dag getest. "Een erg nuttige testsessie, want de 6 Uren van Kortrijk, verreden in kletsnatte omstandigheden, waren niet optimaal om een nieuwe wagen te leren kennen. Ik ben onder de indruk van de Fiesta R5. Het chassis is uitstekend, net als de remmen, waardoor je de indruk hebt dat de motor wat punch mist omdat de wagen meer vermogen zou kunnen verwerken. Tijdens de testsessie heb ik de limiet van de auto nog niet gevonden. Het is afwachten hoe ver die ligt," vertelt Claudie, die zich bij droog weer kansloos acht tegen de WRC's op de 18 klassementsproeven van de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais.

"De drie snelste WRC's van Pierre Roché, David Salanon en Eric Brunson zullen te sterk zijn bij droog weer, maar de Mini van Gilles Stiévenart moet een haalbare kaart zijn. Achter deze drie WRC's moeten we kunnen strijden voor de eerste plaats bij de R5's met Eric Mauffrey en Sylvain Michel, die de Skoda Fabia R5 van 2C Compétition zal besturen. Het zal in elk geval een bijzondere ervaring zijn, want sinds mijn eerste deelname heb ik in feite altijd gereden met auto's die op dat moment al verouderd waren, behalve misschien destijds met de Ford Escort Cosworth Gr.N. De Renties Ford Fiesta R5 is deze keer wel een eigentijdse topauto."

Het scherpt de ambitie van Claudie Tanghe en Filip Cuvelier nog aan. Vrijdag en zaterdag willen ze schitteren in de Rallye Le Touquet - Pas-de-Calais.

Gemotiveerde medewerkers voor de inkom meer dan welkom ! Om de Kenotek Ypres Rally, een wedstrijd die tot de absolute top behoort van het European Rally Championship, te organiseren zijn honderden gemotiveerde en gepassioneerde medewerkers nodig. In de organisatie van Club Superstage zijn er diverse verantwoordelijkheden die ingevuld moeten worden en die een mooie uitdaging zijn voor elk van de vrijwillige medewerkers.

Organiseren is een passie e, wie verantwoordelijkheid wil opnemen krijgt het vertrouwen om zich verder te ontplooien en zijn dromen waar te maken.

Maar, de leden van Club Superstage kunnen het niet alleen. Tijdens de rallyweek en zeker tijdens het weekend van 23 tot 25 juni zijn er honderden vrijwilligers aan het werk om alles in goede banen te leiden. Een van de cruciale functies in de organisatie is het bemannen van de inkomposten op de diverse invalswegen.
Om die inkomposten te bemannen, doet Club Superstage een oproep aan lokale verenigingen om tijdens de Kenotek Ypres Rally de handen uit de mouwen te steken om hun clubkas te spijzen.

"We doen graag een beroep op lokale verenigingen om de controle van de inkomkaarten, badges en Car Passes te verzekeren op de invalswegen naar de klassementsproeven," vertelt Ilse Devos, Ticketing Manager van de Kenotek Ypres Rally. "Wie niet over de juiste badge beschikt, kan bij de inkompost een kaart kopen. Kortom, de inkomposten staan in voor de verkoop van toegangskaarten op een plaats bepaald door de organisatie. Het is een belangrijke functie, want deze medewerkers bepalen mee de uitstraling van onze organisatie bij onze klanten, de bezoekers. Vriendelijkheid en professionaliteit zijn basisvereisten. We doen een warme oproep naar verenigingen om ons te helpen bij het bemannen van de inkomposten. Natuurlijk willen we de verenigingen graag vergoeden voor het vervullen van deze taken tijdens de wedstrijd."

Wie zijn steentje bij wil dragen tot het welslagen van de Kenotek Ypres Rally van 23 tot 25 juni, maar ook wie vragen heeft over de functie, de uren, de verdienste... kan contact opnemen met Ilse Devos via volgend e-mailadres: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Het verdict van de Spa Rally 2015 was amper gevallen of het team van DG Sport was al druk bezig met de  voorbereiding op de editie 2016, die eind deze week (18-19 maart) zal plaatsvinden. Toen al uitten Christian Jupsin en Robert Vandevorst, de drijvende krachten van de organisatie, de wens dat ze in 2016 nog meer teams uit de regionale wedstrijden aan de start wilden hebben.

In die optiek werden heel wat maatregelen getroffen (korting op de inschrijving, 'technische' dag met de controleurs van RACB Sport, enz.), om zo de interesse te wekken van de deelnemers zonder wie deze discipline eenvoudigweg niet zou bestaan. Het resultaat lost de verwachtingen in en als kers op de taart kan er worden vastgesteld dat heel wat rallyrijders (m/v) uit de regio rond Spa op de deelnemerslijst van de tweede manche van het Belgisch kampioenschap prijken.

Heel wat onder hen kozen voor de klasse NCM (wagens die op nationaal niveau zijn gehomologeerd) en NCE (modellen die niet langer over de FIA A of N-homologatie beschikken). In dat peloton nemen de Renaults Clio het leeuwendeel van de koek voor hun rekening. Ze zouden ook een belangrijke rol kunnen spelen, dankzij onder andere Jonathan Georges-Geoffrey André, Michael Henrard-Kevin Dejonge, Fabrice Jehenson-Charles Rousseau, Olivier Leroy-Nicolas Delvaux, Kevin Lepaily-Hélène Habotte en andere Arnaud Beaupain-Laurent Richard.

De concurrentie van de Clio's wordt aangevoerd door de Honda Civic van David Schmetz-Kevin Vandenbussche, de Ford Fiesta R200 van Harry Bouillon-Bernard De Preter, de VW Golf kitcar van Aurélie Dehaye-Eddy Gully, de Citroëns Saxo van Cédric Blaise-Jean-Marc Henrard en Laurent Joassin-Pierre Bourguignon, de Peugeots 306 van Patrick Bourgeois-Stéphane Kairis, 205  van Antoine Luxen-Sergio Pezzetti en 106 van Bruno Beulen-Bruno Simonis, maar ook de Opel Corsa GSi, Nissan Micra, VW Polo 16V, enz.

Voor het spektakel kunnen we rekenen op Dominique Genten – met Charly Rosen aan zijn zijde – want hij is vast van plan om met zijn BMW E30 325 het publiek te entertainen. Er wordt ook vrouwelijke charme verwacht, van onder andere Donatienne en Romy Servais (Citroën Saxo), Elisabeth Fagnant met Kevin Petitfrère (Renault Clio) aan haar zijde, en de enkele juffrouwen die in het rechterzitje de nota's zullen dicteren.

De blikvangers van de regionale delegatie zijn ongetwijfeld Stephan Hermann en Achim Maraite, samen in hun duivelse Fiat Punto, die hen een mooie plaats in de algemene rangschikking zou moeten kunnen bezorgen.

Aanstaande vrijdag en zaterdag wordt de Spa rally georganiseerd, dat is de tweede van in totaal negen wedstrijden van het BK Rally 2016. Na hun zege in de rally van Haspengouw willen Freddy Loix en Johan Gitsels bevestigen en ook de tweede wedstrijd van het seizoen naar hun hand zetten.

Vorig jaar werd de rally van Spa van onder het stof gehaald met als gevolg een geweldige sportieve strijd op een inspirerend en tot de verbeelding sprekend parcours. ‘Het voorbije weekend hebben we de meeste klassementsritten verkend’ zegt Freddy Loix. ‘In tegenstelling tot vorig jaar is de wedstrijd compacter geworden. Er zijn minder verbindingskilometers en dat kan ik alleen maar toejuichen. Op vlak van het parcours heeft de organisator zijn best gedaan. Ik draai toch al een hele tijd mee maar toch heb ik wegen ontdekt waar ik nooit eerder geweest ben. Het resultaat is dat we een verduiveld snelle en technische rally voor de wielen geschoven zullen krijgen. Het is ook leuk te zien dat er enkele klassiekers opnieuw in het parcours zitten. Ritten die ik in de jaren ’90 ontdekte. Dat is fantastisch.’

‘Net als vorig jaar doen we ook dit jaar de Clémentine opnieuw aan’ zegt corijder Johan Gitsels. ‘In tegenstelling tot vorig jaar is deze klassementsrit in het begin met enkele kilometers verlengd. De verkenning van de Clémentine is voor vrijdag net als de kennismaking met de superspecial. De klassementsritten lagen er afgelopen weekend droog en goed bij maar we weten allemaal hoe grillig het weer in België kan zijn. Tijdens het weekend kunnen de ritten er totaal anders bij liggen maar ook dat heeft zijn charmes. Met 12 R5 wagens is de concurrentie komend weekend zo mogelijk nog groter dan in de rally van Haspengouw. Als we deze rally willen winnen gaan we vanaf de eerste meter moeten bikkelen voor elke seconde. Ik kijk er naar uit.’

In de Haspengouw rally blies Freddy Loix de samenwerking met 2C Compétition nieuw leven in. ‘Voor wat betreft België toch’ zegt Freddy Loix. ‘In Frankrijk werk ik al een tijdje samen met 2C Compétition. Zij zijn betrokken met het testwerk dat ik voor Michelin doe. In België werkte ik drie jaar geleden als samen met dit Franse team. Het is een zeer ervaren team waarmee ik al jaren perfect samenwerk. Zij hebben destijds de Ford Focus WRC ingezet waarmee ik in 2013 mijn eerste titel won. Dit jaar willen ze dat overdoen met de ŠKODA Fabia R5.’

‘Het was fijn om opnieuw de draad met het BK rally op te pikken’ zegt Gael Le Clainche, teammanager van 2C Compétition. ‘Het niveau van de openingswedstrijd van het BK was bijzonder hoog en ik denk dat dit het ganse seizoen het geval zal zijn. Dat is uitstekend nieuws voor de enthousiaste rallyfans en voor ons. Want als je na een intense strijd dan met de zege naar huis kan geeft dat een zeer voldaan gevoel. De Belgische klassementsritten zijn totaal niet te vergelijken met de Franse, op die van de rally van Le Touquet na misschien. Wat ook niet te vergelijken is is de sfeer, niet alleen langs het parcours maar ook in de assistentiezone. Zoveel volk, zoveel aanmoedigingen zorgt voor een goed gevoel en geef ons echt een boost. Ik kijk nu al uit naar de rally van Spa. Afgaande op de deelnemerslijst zal het ook daar een zeer harde en intense strijd worden. 2C Compétition is er klaar voor!’

Naast de fantastische affiche in de topklasse met een dozijn R5's aan de start, kijken we in de Spa Rally ook uit naar de chrono's van de jonge talenten van het Junior BRC. De winnaar van de eerste wedstrijd, Joachim Wagemans, is er alvast niet bij, net zomin als de winnaar van Spa Rally bij de juniors vorig jaar. Toen reed Gino Büx indrukwekkend  naar de vijfde plaats algemeen... In afwachting van de komst van Polle Geusens, die zijn nieuwe wagen nog aan het prepareren is, mogen we een heel open wedstrijd verwachten.
Arnaud Dedouaire en vooral de Let Nikolay Gryazin worden de referenties voor de jongeren Sébastien Bedoret, aan de start met zijn Twingo R2, en Amaury Molle, Romain Delhez en titelverdediger Andy Dewallef, drie jongeren met een Opel Adam R2. Die laatste zal trouwens luisteren naar de stem van een andere navigator, nadat de samenwerking met Philippe Rasdolsky werd gestopt.

Tobias Brüls wil zijn score voor 2016 openen met een Ford Fiesta R2, terwijl Jimmy Grommen kiest voor de beproefde Citroën C2-R2.

Lucas Walbrecq, Anthony Dovifat en Kjell Vandenberghe kiezen voor een R1 om hun kansen in het Junior BRC te verdedigen.

Stand Junior BRC: 1. J. Wagemans 22 punten; 2. L. Walbrecq 21 p.; 3. S. Bedoret 16 p.; 4. J. Vermeire 12; 5. R. Delhez 10 p.; 6. K. Vandenberghe 9 p.; 7. S. Pacolet 8 p.; 8. A. Dewallef 6 p.; 9. A. Dovifat 1

In het West-Vlaamse Moorslede zagen we op zondag 13 maart volop zon, veel volk en een vol startveld voor de 15de editie van de Rallysprint van Moorslede. Het rallycentrum en het servicepark liggen al jaar en dag in de schaduw van de mooie basiliek van Dadizele, en dat zorgt voor een zeer gezellig kader. De openingswedstrijd van het regionale rallykampioenschap kreeg een ietwat rare wending aangezien twee Nederlanders de hoogste treden van het podium innamen!
In de voormiddag, en vooral de vroege ochtend, was het nog koud.
De velden lagen vol rijm- en ijsplekken en de temperatuur kroop gestaag weg van het nulpunt. Verraderlijke omstandigheden dus en dat was te merken tijdens de eerste passage toen wagen na wagen de boorden van de aanpalende velden ging ploegen, met vooral het drieletterige Duitse merk voorop. Uiteindelijk waren het Eric Louies, Thomas Vauterin, Sander Bossuyt en Nico Vanherzeele die de brokken moesten betalen. “Op het gemak, eigen tempo rijden, het heeft geen zin om door te duwen”, filosofeerde Ward Vergote, de burgemeester van Moorslede, die zelf met een Ford Escort aan de start stond en er jaarlijks voor zorgt dat de organisatie alle steun kan genieten van zijn gemeente. Het leek de juiste tactiek.
Timothy Van Parijs (ingeschreven als De Bock) nam de plaats in van de verhinderde Bernd Casier op diens Fies-ta R5 en hij zou de gangmaker van het geheel worden. “Maar als de R5 problemen kent...” was een veelgehoorde stelling die vooraf verspreid werd. Onmiddellijk werd deze bewaarheid want Van Parijs, bijgestaan door gelegenheidsco Nick Degryse, bleek op de machtige Fiesta R5 slechts te beschikken over voorwielaandrijving. Op de gladde, modderige, bolle veldwegen rondom Dadizele was dit uiteraard niet de goede optie. Het was dus de beurt aan de goed voorbereide 4x4 Evo wagens zoals die van Piet Van Hoof, één van de bezoekende Nederlanders. Hij zette zijn Lancer Evo 4 aan de kop van de wedstrijd en werd de rest van de dag op de hielen gezeten door zijn neefje Sander Van Hoof, die de beschikking had over de Lancer Evo X van het Nederlandse team. In de namiddag was het euvel op de wagen van Van Parijs hersteld en kon Timothy loos gaan. Maar de Van Hoofs hadden toen al een onoverbrugbare kloof gediept op het korte parcours van Moorslede. Van Parijs kon alsnog voorbij VAS regionaal kampioen Divisie 3, Steven Bécaert (Evo X). Bécaert, die zijn wagen op punt kwam stellen voor de komende Rally van Spa, werd vierde en lokale matador Bert Coene (Evo X) uiteindelijk vijfde. Het was voor Van Parijs een magere troost.
En even mager was de troost van de tweede plaats voor Piet Van Hoof, die na een foutje tijdens de derde passage Sander Van Hoof aan de leiding zag gaan. De “jonge” Van Hoof liet zich deze uitnodiging welgevallen en kaapte voor net geen 3 seconden de winst weg in de Rallysprint van Moorslede. Hij wordt daarbij de allereerste buitenlandse rijder die dit exploot realiseert. “Tja, voor de wedstrijd kan je op zulk resultaat misschien wel hopen, maar het kwam onverwacht. Piet zit op een Groep A, en die is altijd snel en er stond hier ook nog een R5 aan de start. Maar we maakten van de geboden gelegenheid gebruik”, aldus Sander Van Hoof.
Ieder jaar looft de organisatie een prijs uit voor de meest spectaculaire rijder. Die ging dit jaar naar Paul Lietaer. “The Best of the West” aan het werk zien op zijn eigen terrein blijft een spektakel. De loeiende Escort, snel accelererend, leunend op de achtertrein, zwiepend door de bochtenwaaiers... Het is het teken dat Lietaer voluit gaat. Maar de hele dag moest hij bij de Historics de Porsche 911 van Fredericq Delplace voor zich dulden. Ook vorig jaar domineerde Delplace al de klasse van de Oldtimers maar net als vorig jaar liep het mis met de aandrijving van de Porsche en diende hij de handschoen te werpen. “Het gevecht met Fredericq was leuk en het was zeer jammer dat hij door de mechaniek in de steek werd gelaten”, loofde de uiteindelijke Historics-winnaar Lietaer.
Vermelden we dan nog even Stefaan T’Joens, die met de Subaru Impreza STi weinig tegenstand ondervond in de Divisie 1-2 en het seizoen mocht beginnen met een overwinning in de categorie. Tenslotte zagen we ook voor het eerst een klassering voor de Divisie 5, de nieuwe categorie voor de “Youngtimer Historics”. Daar mocht Jochen Lippinois met de Peugeot 205 Rally, zijn naam op het palmares schrijven.
Daarmee is het startschot gegeven voor een lang regionaal rallyseizoen. De volgende afspraak is op 24 april, voor de Rallysprint van de Monteberg.

De Rally Islas Canarias El Corte Inglés, de openingswedstrijd van het Europees rallykampioenschap, begon mooi voor Hermen Kobus en Erik de Wild met een 6de plaats na de eerste etappe. Helaas eindigde de tweede etappe vroegtijdig met een forse klapper tegen een boom. De plannen zullen hierdoor herzien moeten worden...

De 40ste editie van de Rally Islas Canarias op Gran Canaria was een serieuze uitdaging voor Hermen Kobus en Erik de Wild, die voor de eerste keer aan de start kwamen met hun Skoda Fabia R5. Door het wisselvallige weer op vrijdag, was de bandenkeuze een loterij, zeker omdat er op dezelfde proef verschillende omstandigheden konden zijn.

"De eerste proef lag er nat bij, maar de volgende twee proeven, verreden op dezelfde banden, lagen er kurkdroog en onder een stralende zon van 20 graden bij. Bovendien was het asfalt redelijk ruw, wat een aanslag vormde op de banden. Op de derde proef maakte ik een klein foutje in een remzone, waardoor ik even voor- en achteruit moest steken. Maar, met een zesde plaats na de eerste dag was ik best tevreden, want de doelstelling, een plaats in de Top 5, bleef mogelijk," vertelt Hermen. "Zaterdag hadden we de intentie om het tempo in de tweede ronde te verhogen. Omdat het onze eerste keer was, moesten we tijdens de eerste passage niet te hard aanvallen maar gewoon een strak tempo rijden."

Zaterdagochtend ging het echter meteen fout op de tweede proef van de dag. De Skoda Fabia R5 knalde frontaal op een boom...

"Een van de nota's kwam een fractie te laat. Na een snelle rechtse volgde een scherpe linkse. In onze nota's geven we zoiets aan met een "Q". Dat betekent dat ik moet opletten. Deze keer kwam de Q10 na de snelle rechtse, vlak voor de scherpe links 3. Ik had geen tijd meer om de linkse te kunnen nemen. We zijn aan 74 km/h frontaal op een boom geknald. Een sortie die te verklaren is door het gebrek aan parcourskennis, maar het is natuurlijk wel erg zuur, want deze wedstrijd op Gran Canaria had echt een mooi visitekaartje kunnen zijn voor de rest van het seizoen. Ik denk dat we Monzon, die 3de werd, nog hadden kunnen bedreigen..."

De Skoda Fabia R5 werd aanzienlijk beschadigd. Het team bekijkt hoe groot de schade is, maar in elk geval is dit een forse streep door de rekening. "We rijden... zonder verzekering, dus dit is een drama en het zal zeker invloed hebben op de rest van ons programma. Voor we aan een volgende wedstrijd denken, zullen we eerst de Fabia R5 moeten herstellen. Onze deelnames aan de TAC Rally en de Rally van Wallonië mogen we al schrappen, vrees ik..."

Hopelijk zal de schade uiteindelijk nog meevallen wanneer de Skoda grondig geïnspecteerd kan worden in de ateliers van Kobus Tuning in Lichtenvoorde.

Een deelname aan de Rallye de Hannut, meetellende voor het ASAF kampioenschap en verreden op een boogscheut van Landen, stond al lang op het verlanglijstje van Jonas Langenakens en Kenneth Delvaux. Nooit eerder stonden zij hier aan de start en uiteraard waren de heren erop gebrand om hier kortbij huis een topprestatie neer te zetten.

Op de eerste proef werd nog wat afwachtend gestart om na te gaan of de problemen met het middendifferentieel tijdens de slotfase van de Rally van Haspengouw van de baan waren maar vanaf de tweede proef namen Jonas en Kenneth definitief het voortouw. Terwijl andere snelle piloten hun tanden -en soms ook hun wagens- stukbeten op de tijden van het Landense duo, volgden de scratches elkaar in sneltreinvaart op. Jonas bleef er rustig bij: “Toen we zagen dat we aan de leiding stonden, zijn we vrijwel onmiddellijk onze tijden gaan afstemmen op deze van onze collega’s zodat we onze voorsprong gestaag konden vergroten. Spijtig dat ook makkers Jan Jacobs en Lennert Salmon de strijd dienden te staken die zeker in eigen streek altijd aardig wat weerwerk kunnen bieden. Van stress of druk was deze keer geen sprake en dat mag ook wel al eens. Ik ben tevreden van de wagen, niets op aan te merken. Een overwinning die ik dan ook graag opdraag aan Philip Smets van Smets Motoren en zijn crew die er telkens voor zorgen dat onze Lancer picobello in orde is. Het is nu al uitkijken naar de TAC Rally in Tielt begin april. Daar willen we er nog eens goed voor gaan zitten!”

Jonas en Kenneth kregen niet alleen de beker voor de algemene overwinning mee naar huis, ze werden ook gehuldigd in de Challenge Hesbaye, een trofee voor zij die erin slagen om zowel de Rallye de Hannut als de Rallye Jean-Louis Dumont op hun palmares bij te schrijven.

De TAC Rally in het West-Vlaamse Tielt vindt plaats in het weekend van 8 en 9 april. In een traditioneel sterk deelnemersveld willen de Landenaars hun uitstekende tijden van de voorgaande editie nog eens graag herhalen…

Voor Hermen Kobus en Erik de Wild staat de eerste afspraak van 2016 vandaag op het programma. In Gran Canaria opent het European Rally Championship met de Rally Islas Canarias El Corte Inglés, een topwedstrijd van het Spaans kampioenschap die dit seizoen zijn 40ste editie viert. Hermen en Erik brengen hun Skoda Fabia R5 aan de start met nummer 14, nadat ze een erg knappe 6de tijd reden op de Qualifying Stage. Een chrono die past bij de ambities van Hermen, want de Skoda-piloot mikt op een plaats in de top 5.

Voor Gerrit Kobus begon het avontuur meer dan een week geleden al. Op woensdag werd de Skoda Fabia R5 ingeladen en vertrok de servicetruck vanuit Lichtenvoorde naar Zuid-Spanje, waar de vrachtwagen en de rallywagen zaterdag in Cadiz werden ingescheept richting Canarische Eilanden. De bemanning arriveerde zondag in Las Palmas. Hermen en Erik konden aan de voorbereiding beginnen van hun eerste grote afspraak van het seizoen in het Europees kampioenschap.

De kennismaking met het parcours op de Canarische Eilanden was verrassend voor Hermen. "Ik had het asfalt vlakker verwacht. Het asfalt is best ruw. Het parcours is bovendien ongelofelijk bochtig. Het langste rechte stuk is hooguit 200 meter. De meeste bochten volgen elkaar heel snel op. En, het weer op de Canarische Eilanden zal ook een heel bijzondere rol spelen, want je kan op een proef van 10 km heel uiteenlopende omstandigheden hebben. Je start beneden aan de kust in de zon met 20 graden, terwijl je na een paar kilometer in de bergen geconfronteerd wordt met mist, met een temperatuur die gezakt is naar 3 tot 4 graden. We hebben zelfs sneeuw gezien tijdens onze verkenningen. Kortom, het weer zal een factor zijn om rekening mee te houden," vertelt Hermen, die de 6de tijd klokte op de Qualifying Stage van 3,57 km.

"Met die 6de tijd ben ik heel tevreden, want er staan toch een 15-tal snelle R5's aan de start. Mads Ostberg klokte met zijn Fiesta R5 een geweldige scratch. Dan heeft natuurlijk ook een stuk te maken met het ritme. Ostberg zit al volop in het WRC-ritme, terwijl het voor ons de eerste wedstrijd van het jaar is. Ik maakte een klein foutje op de QS en bovendien waren onze banden ook niet op temperatuur voor die korte proef. Door een probleem met de toelevering bij Kumho, reden we met banden van een ander merk en die hebben duidelijk meer tijd nodig voor ze op bedrijfstemperatuur zijn. Ik had nog een paar tienden sneller gekund, zeker omdat we ook een probleem hadden met de intercom, maar met een 6de tijd zijn we goed geplaatst."

Want, de piloot van de Skoda Fabia R5 in de kleuren van Kroon-Oil en Kumho start in Gran Canaria met ambitie. "Erik is al tevreden met een plaats in de top 10 en hij zal helemaal blij zijn met een plaats in de top 5. Zelf mik ik voluit op een plaats in de top 5. Ik ben klaar om er weer tegenaan te gaan!"

De Rally Islas Canarias El Corte Inglés telt 12 klassementsproeven, allemaal op asfalt. De Skoda Fabia R5 van Hermen Kobus en Erik de Wild neemt het op tegen 6 Ford Fiesta's R5, waaronder de exemplaren van Mads Ostberg, de fabriekspiloot van Ford in het WRC, en titelverdediger Kajetan Kajetanowicz, 4 DS 3 R5's, 2 Peugeot 208 T16's en twee andere Skoda Fabia's R5. Na 215 km tegen de chrono zullen we zondag het verdict kennen van de eerste wedstrijd van het FIA European Rally Championship.