OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het Belgisch rallykampioenschap trekt dit weekend naar het West-Vlaamse Tielt, waar zaterdag de TAC Rally verreden wordt. Op de 14 gladde en technische klassementsproeven zal het bikkelen worden voor elke seconde, want het deelnemersveld oogt indrukwekkend. Na twee opeenvolgende zeges kan Freddy Loix de kat uit de boom kijken, want het is aan Kris Princen, Vincent  Verschueren, Kevin Demaerschalk en de anderen om te reageren...
De TAC Rally presenteert weer zijn traditionele formule, maar toch is het programma lichtjes aangepast. "We blijven trouw aan de vier gekende proeven: Schuiferskapelle, De Ondanks, De Oosthoek en De Poelberg, maar we rijden ze niet allemaal vier keer," vertelt Boudewijn Baertsoen. "Om te voldoen aan de vraag van de RACB om het aantal kilometers te beperken, rijden we in de vierde ronde enkel Schuiferskapelle en de Poelberg, waardoor we op een totaal van 162 km tegen de chrono komen."

Wat de deelnemers betreft, zijn er een aantal mooie verrassingen, waaronder het wederoptreden van Melissa Debackere met haar vertrouwde Celica GT-Four, maar voor de overwinning is het opnieuw uitkijken naar de tweestrijd tussen Freddy Loix en Kris Princen. De Skoda-piloot heeft twee keer gescoord. Princen weet wat hem te doen staat met de Peugeot, al blijft het ook uitkijken naar de tijden van Vincent Verschueren met de Skoda van GoDrive, die altijd wat meer kan in West-Vlaanderen.

"Traditioneel zijn de verschillen erg klein in Tielt door de aard van de proeven. Het zal bikkelen worden voor elke tiende van een seconde. Het onderstuur onder controle houden bij het uitkomen van de haakse situaties, dat is het geheim om goed te scoren in Tielt," aldus Loix, vorig jaar dominant in Tielt.

Er zijn een paar kapers op de kust deze keer. Vooral Claudie Tanghe zou wel eens kunnen verrassen met de Ford Fiesta R5, maar ook Kevin Demaerschalk, die na zijn vroege opgave in Spa revanche wil nemen in de thuisbasis van copiloot Bram Eelbode. Guino Kenis verdedigt de kleuren van Mini met de enige WRC aan de start, terwijl Tom Van Rompuy, Jourdan Serderidis en Bruno Parmentier strijden voor de ereplaatsen. Zij moeten uitkijken voor de ex-Verschueren VW Polo Super 2000 van Bert Cornelis en van de Porsche 997 GT3 van Jochen Claerhout.

Verder zijn er natuurlijk nog een reeks snelle achterwielaandrijvers, waaronder een 18-tal BMW's van de M-Cup, aangevoerd door Hans Weijs Jr, die door Schmid Racing werd uitgenodigd om de snelle 130i te besturen. Weijs zal niet genavigeerd worden door Bram Maes, want die moest in extremis afhaken wegens medische problemen. Hij zal vervangen worden door Cindy Verbaeten, die eerder al samen met Arjen de Koning en Hermen Kobus reed. Andere kleppers in de M-Cup zijn thuisrijder Kurt Braeckevelt, Franky Boulat, Thierry Cokelaere en Marc Maertens.

Ook de Mitsubishi's van Bert Coene, Steve Becaert en Tuur Vanden Abeele mogen we in staat achten mee te strijden voor een top 10.

Steven Dolfen en Hans Depla vormen ideale referenties voor de Juniors met hun snelle R2's, terwijl ook in Historic, goed voor in totaal 38 deelnemers, erg boeiend zal worden, met Paul Lietaer, Mister TAC, als topfavoriet.

Afspraak zaterdag in Tielt voor een dag top rallysport!

Na een hoopgevende Rally van Haspengouw, wil Tuur Vanden Abeele voluit gaan voor een mooi resultaat in de 43ste TAC Rally, dat is de derde manche van Belgisch rallykampioenschap. “De wagen, het team en ikzelf zijn er volledig klaar voor”, aldus Vanden Abeele.

Hoewel de Kortrijkzaan zijn Mitsubishi Lancer Evo VII in het slot van de Haspengouw op kant moest zetten, maakte Vanden Abeele een positieve balans op. “Er is opnieuw hard gewerkt aan de wagen tussen Haspengouw en nu. De problemen waarmee we de jongste jaren kampten lijken verleden tijd dus het eindpodium komt dichter”, aldus Vanden Abeele. Maar gewoon aankomen is niet genoeg. “We hebben toch wel de nodige ambitie in deze rally. We kennen de wegen in en rond Tielt vrij goed als West-Vlaming. Het is een mooie, compacte, maar zeker geen gemakkelijke rally”, vertelt Vanden Abeele. “Maar we kunnen zeker iets laten zien. Er zijn ook heel wat lokale speelkameraden, dus het belooft een mooie strijd te worden”, aldus Vanden Abeele.

Ondanks dat Vanden Abeele niet deelnam aan de Spa Rally, zat hij niet stil. “We hebben op paasmaandag de Slalom van Kuurne gereden met een kleine Mini Cooper. Uiteraard is het heel wat anders dan rallyrijden, maar het is een leuke, technische discipline en ondertussen zaten we nog eens achter stuur met een helm”, lacht Vanden Abeele.

Frederick Bekaert kruipt opnieuw in de rechterkuip. Het team kreeg van de Tieltse Automobielclub het nummer 21 toegekend. In totaal moeten er veertien proeven worden afgewerkt, goed voor ruim 160 kilometer tegen de klok. De eerste proef is om 08:13 uur, de podiumceremonie begint rond 21:00 uur.

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels staan dit weekend aan de start van de TAC rally, dat is de derde wedstrijd van het BK rally 2016. Nadat de Limburger eerder dit jaar de rally’s van Haspengouw en Spa won wil hij nu ook winnen in Tielt. Of om het in voetbaltermen uit te drukken: Loix gaat voor een zuivere hattrick!

De voorbije weken werd de ŠKODA Fabia R5 opnieuw klaargestoomd door het Franse 2C Compétition. “In vergelijking met de twee eerdere rally’s die we dit seizoen gereden hebben krijgen we in Tielt opnieuw een totaal ander parcours voor de wielen geschoven” zegt Freddy Loix. “En dan moet de ŠKODA Fabia R5 toch hier en daar wat aangepast worden. Details zullen ook nu weer het verschil maken want ik verwacht me opnieuw aan een intense strijd. Het wordt sowieso ‘close racing’ want in Tielt kan je weinig verschil maken. Je moet de ganse dag bikkelen voor een tiende van een seconde. Jezelf daar druk in maken heeft totaal geen zin want dat helpt je geen moer vooruit. De klassementsritten lenen zich er niet toe om grote verschillen te maken waarmee ik helemaal geen kritiek wil uiten op het parcours. In vergelijking met Spa zijn de ritten minder selectief maar ook dat heeft zijn charmes. Ik hoop dat ik samen met de andere rijders de toeschouwers opnieuw een ganse dag kan boeien en hen een fijne dag kan bezorgen. Uiteraard gaan we voluit voor de zege. Na de Haspengouw en de rally van Spa zou ik nu ook graag in Tielt ŠKODA België de zege aanbieden.”

“Uiteraard gaan we voor een derde zege op rij dit seizoen” zegt Johan Gitsels, corijder van Freddy Loix. “Dat zijn we onszelf, onze partners, onze fans en ŠKODA België verplicht. Vorig jaar domineerden we deze wedstrijd van start tot finish en de ambitie is om dat over te doen. Als je het goed doet in de TAC Rally dan zit je goed voor de rally van Ieper later dit jaar. Maar nu ligt de focus uiteraard op komend weekend. Twee klassementsritten zijn identiek met vorig jaar, één wordt in omgekeerde richting gereden en nog een andere heeft wat wijzigingen ondergaan. Vrijdag zullen we alles in detail weten na de verkenningen maar de basis van de klassementsritten blijft dezelfde. Het zijn dezelfde soort wegen en dezelfde soort richtingsveranderingen en net die laatste kunnen cruciaal zijn. Als je een bocht goed aansnijdt en er geen onderstuur is kan je daar het verschil maken. Op dat vlak hebben we nog wat werk.”

Het Belgian Rally Championship is op kruissnelheid gekomen. Zaterdag wordt in het West-Vlaamse Tielt de derde manche van het seizoen, de TAC Rally, verreden. Aangezien voor het Junior BRC slechts de beste zes resultaten in rekening gebracht worden, zijn nieuwkomers nog altijd welkom. In Tielt worden de troepen uitgebreid met een aantal snelle kerels die leider Lucas Walbrecq van de punten willen houden.
In totaal tellen we 12 Juniors op de inschrijvingslijst, mooi verdeeld tussen 8 piloten met een R2 en 4 met een minder geëvolueerde R1. De twee snelle buitenlandse jongeren, Gert-Jan Kobus en Jamie Brown, kunnen dit peloton nog vervoegen, maar dan moeten ze zich deze week nog inschrijven in het Belgian Rally Championship.
Opvallend is de opmars van de R1's in het Junior BRC, al is het ook geen verrassing dat het voorbeeld van Andy Dewallef, vorig jaar kampioen met een Twingo R1, gevolgd wordt. Bovendien zijn de R1's ondertussen bedrijfszeker. Anthony Dovifat volgt in de tussenstand van het Junior BRC op amper 2 punten. De Citroën-piloot verzilvert in Tielt zijn Junior Award voor zijn knappe prestatie in Spa. Kjell Vandenberghe wil zijn opgave van Spa verteren, terwijl Waaslander Jo Muylle het Junior BRC vervoegt met een DS 3 R1. Muylle was vorig jaar een van de enthousiaste leerlingen van het opleidingsprogramma Future Stars.

De R1's kunnen zeker een hoofdrol spelen in het Junior BRC, maar voor de dagzege in Tielt zijn de snellere R2's natuurlijk favoriet. De rol van topfavoriet schuiven we in de schoenen van Polle Geusens, die zijn eerste kilometers van het seizoen zal rijden, maar Sébastien Bedoret heeft zijn Twingo R2 meer ritme, terwijl kersvers papa Jelle Vermeire zich voor eigen publiek wil tonen met zijn Ford Fiesta R2.

Regerend kampioen Andy Dewallef staat te popelen om zich te tonen en de pech achter zich te laten, net als Romain Delhez, die in Spa zijn Opel Adam R2 te vroeg aan de kant moest zetten. Amaury Molle heeft zijn Adam R2 in Spa alvast met champagne gedoopt. Tobias Brüls zal het West-Vlaamse parcours van de TAC Rally ontdekken, net als nieuwkomer Alain Litt, die debuteert met een Ford Fiesta R2.

Klassement Junior BRC (na 2/9 manches): 1. L. Walbrecq 35; 2. A. Dovifat 33; 3. S. Bedoret 24; 4. J. Wagemans 22; 5. A. Molle 21; 6. T. Brüls 16; 7. J. Vermeire & R. Delhez 12; 9. P. Hubin 11; 10. K. Vandenberghe; 11. S. Pacolet 8; 12. A. Dewallef 6

Na de Kenotek Ypres Rally 2015 bleef het bijzonder stil rond de Porsche waarmee Patrick Snijers en Arne Bruneel de GT klasse op hun naam schreven.

Voor Ieper moesten we de wagen ombouwen naar FIA GT en dat heeft ons enorm veel geld gekost,” aldus copiloot Arne Bruneel. “We keken meteen voorruit naar het seizoen 2016, maar de zoektocht naar sponsors was moeilijker dan verwacht… In de Porsche moest een nieuwe motor worden ingebouwd en daar was tot op heden onvoldoende budget voor.

Hoofdsponsor DEGRO zocht een oplossing om de wagen weer te laten rijden en kwam bij Fredericq Delplace terecht. Hij zal de wagen weer wedstrijdklaar maken tegen de Rallysprint van de Monteberg eind april. Samen met de deze verandering van preparateur komt er ook een einde aan de samenwerking met Patrick Snijers, Fredericq zal immers zelf ook het stuur nemen van de Porsche…

Net zoals Arne zijn wij bij Degro ook grote supporters van Patrick Snijers, maar deze beslissing was nodig om ons rallyproject verder te zetten,” aldus Lode, Lieven en Leslie Desot, zaakvoerders van grondwerkend Degro uit Ieper.

De return die we krijgen uit de sponsoring in de rallysport merken we dagelijks in ons bedrijf”, vult Lieven Desot aan. “In feite zijn het twee vliegen in één klap, we steunen een project waar we als familiebedrijf sterk in geloven en de return voor de zaak is er…"

In de rallysprint van Moorslede navigeerde Arne Bruneel reeds Fredericq Delplace in zijn historic Porsche 911. “Ik ken Fredericq al lang, maar in Moorslede wisten we beiden nog niet dat we dit seizoen nog samen gingen rijden… We reden 3 ronden aan de leiding voor Paul Lietaer, dat wil toch al iets zeggen. Ik kijk nu reeds uit naar de Rallysprint van de Monteberg..."

Fredericq Delplace is onafhankelijk garagehouder en heeft zelf ook een passie voor Porsche. “Ik was erbij toen ze met deze wagen de eerste meters reden, ik had toen nooit durven dromen dat ik aan deze Porsche ging mogen sleutelen, laat staan besturen! Het zal veel werk zijn om de wagen klaar te krijgen voor de Monteberg, maar een dag heeft 24 uur.” lacht Fredericq.

Vorig jaar sloot Andy Lefevere zijn rally seizoen af met een knappe tweede plaats in de Rally van Kortrijk. Tijdens de wintermaanden ging alle aandacht van Andy naar de bouw van een nieuwe toonzaal en werkplaats voor Yprauto.
De Mitsubishi EVO X R4 werd immers vorig jaar volledig vernieuwd en staat bijgevolg wedstrijdklaar. "Maar de nieuwbouw nam een pak meer tijd in dan oorspronkelijk voorzien. We kunnen pas over een maand starten met de eigenlijke verhuis.” aldus de zaakvoerder van Yprauto.
Andy had graag aan de start gestaan van de TAC Rally in Tielt, maar kan zich onvoldoende vrijmaken om de wedstrijd goed voor te bereiden. Daarom werd beslist om pas te starten in de ORC Rally. Tegen halverwege mei moet de verhuis van Ieper naar Oostnieuwkerke zijn afgerond en kan Andy opnieuw meer tijd vrijmaken voor de rallysport.
Na Kortrijk hebben we de EVO aan de kant gezet en ik heb nog maar weinig tijd gehad om een programma uit te werken. Het zal in de ORC opnieuw wennen zijn na bijna 6 maanden, maar ik denk niet dat ik het ga verleerd zijn.” lacht Andy.

De 33ste editie van de Rally van Wallonië, die zal plaatsvinden op 29, 30 april en 1 mei blijft een rally over drie dagen. Maar het aantal wedstrijdkilometers ervan vermindert, waardoor de organisatoren wijzigingen moesten doorvoeren in hun wedstrijd. Net als vorig jaar, is Namur tijdens het weekend van 1 mei opnieuw gastheer voor de BRC-karavaan van het Belgian Rally Championship. Ook nu is de rally van Wallonië de vierde van negen manches die op het programma staan. De wedstrijd ondergaat geen revolutie, maar zal via diverse en subtiele evoluties wel dichter aansluiten bij de wensen van RACB en de promotor.

Om daarvoor o.a. ongeveer 10% van het aantal gechronometreerde kilometers van vorig jaar te “winnen” (lees schrappen) moesten Etienne Lerson en zijn troepen het parkoers in zijn totaliteit grondig herzien : Hoewel globaal gezien de teams vorig jaar genoten hebben van onze wedstrijd over 250 km tegen de chrono in 11 verschillende proeven, werd aan alle organisatoren gevraagd om te verminderen. Begint de voorzitter van de Automobielclub van Namen zijn verhaal. “Simpel zou je denken, want 20 van de in totaal 250 km is toch niet veel… Maar om “coherent” te blijven moesten we bovendien ook de verbindingskilometers beperken. De grote moeilijkheid bij die oefening was evenwel het tanken, aangezien die zone voorzien was op een vaste plaats gedurende het ganse weekend. Daarom hebben we de lussen van zaterdag en zondag volledig moeten herschikken, waardoor de helft van de kp’s van zaterdag naar zondag verschuiven en omgekeerd. Mag ik opmerken dat i.f.v. die omschakeling ook een andere motivatie ons inspireerde, want enkele lokale clubs die trouw meewerken aan onze wedstrijd, krijgen nu drie passages op zaterdag i.p.v. twee op zondag en…als we achteraf tevreden kunnen zijn over die ingreep, is dat uiteraard ook de optie voor de toekomstige edities…”

Kortom, hoewel de rally van Wallonië dit jaar dus één klassementsproef (Haltinne) minder telt dan vorig jaar, behoudt het parkoers zijn hoogstaande reputatie, m.a.w. twee ronden van één kp (Citadelle) op vrijdag, drie ronden van vijf kp’s (Malonne, Arbre, Bois-de-Villers, Wartet en Vedrin) op zaterdag en twee ronden van vier kp’s (Mohiville, Natoye, Crupet et Naninne) op zondag met -in detail- een korter traject van 2.5 km voor Bois-de-Villers, de start van Natoye één kilometer eerder en de proef van Naninne in omgekeerde richting en met een andere startplaats, maar over het showgehalte daarvan binnenkort meer details. De andere proeven ondergaan geen wijzigingen.

Tot slot nog meer goed nieuws, aangezien de tarieven ook dit jaar ongewijzigd blijven : 25€ voor een algemene toegangskaart (zaterdag en zondag), in voorverkoop kost die zelfs maar 20 € (daarover later meer info), 15€ specifieke toegang tot de Citadel op vrijdagavond, 5€ per kp en 8€ per showkp, terwijl het programmaboekje ook nog steeds 5€ kost.

Sinds enkele jaren is Hans Weijs actief als officieel piloot voor Volkswagen in het Zuid-Afrikaanse rally kampioenschap. Preparateur Charles Schmid en Hans Weijs werken al jaren samen voor revisie van motoren, en het stond dan ook in de sterren geschreven dat de twee ooit de handen in mekaar zouden slaan. In de komende TAC Rally zal Hans het stuur nemen van de Schmid Racing BMW 130, voor Weijs is het reeds van de Rallye de Wallonie 2013 geleden dat hij nog deelnam aan een wedstrijd in België.
“Hans Weijs zagen we nog niet aan het stuur van een achtertrekker in België, maar het is een all-round piloot en ik geloof heel sterk dat hij snel zal wennen aan deze wagen.” aldus Charles Schmid die één van zijn BMW’s ter beschikking stelt voor het Nederlandse rally talent.
Schmid Racing is preparateur van competitie wagens voor de rallysport en voor circuit. Het bedrijf uit Oost Vlaanderen is door de constante drang naar perfectie van zaakvoerder Charles Schmid uitgegroeid tot een referentie in de Belgische rallysport.
Een andere partner in dit verhaal is Bram Maes van de firma Connect Us. “Eigenlijk had ik geen plannen voor de TAC. 2016 ging een rustig jaar worden op rally gebied. We hebben onlangs een nieuwe winkel en een nieuw bureaugebouw en daar gaat veel tijd en energie naar toe, maar toen Charly me belde met het voorstel om de nota’s te lezen bij een wereldtopper zoals Hans Weijs dan zeg je natuurlijk geen nee…”
Connect Us, het telecom bedrijf van Bram Maes, is de uitbater van 4 Mobistar Centers (Blankenberge, Gits, Nieuwpoort en Sint-Kruis). Daarnaast is er in de vernieuwde winkel aan de Bruggesteenweg te Gits ook het Connect Us B2B Center speciaal voor zelfstandigen.
Hans en Bram komen in de TAC Rally aan de start met de snelste BMW 130 bijgenaamd “The Beast”. "Charles Schmid is heel competitief ingesteld en zal er alles aan doen om de wagen in optimale omstandigheden aan de start te krijgen. Maar dat is natuurlijk ook zo voor de andere 2 BMW’s die in Tielt ook zullen rijden." aldus Maes
“Ik ken Charles en zijn team reeds van toen ik samen met Tobi kampioen werd in klasse M en ik weet dat hij en z’n team minstens even gemotiveerd is als ikzelf,“ vervolgt de zaakvoerder van Connect Us. “De motivatie is er dus zeker, maar over ambities durf ik me niet uitspreken, ik steek wel niet onder stoelen of banken dat ik hoop dat het droog zal blijven…”

Na het gesmaakte en ronduit spectaculaire optreden van de Porsches vorig jaar in de Kenotek Ypres Rally, kan Superstage met gepaste trots aankondigen dat de National Rally Cars dit jaar allemaal welkom zijn in de Belgische manche van het European Rally Championship. De FIA heeft immers op verzoek van Superstage een uitzondering toegestaan, zodat de Porsches en BMW's de fans eind juni weer kunnen vermaken op de snelle baantjes van de Westhoek.
Romain Dumas leek vorig jaar op weg naar een 4de plaats in Ieper. Het zou een stunt geweest zijn met zijn Porsche 997 GT3. De Porsches kunnen dit jaar opnieuw een hoofdrol spelen in Ieper, maar deze keer zijn het de gekende Porsches uit het Belgian Rally Championship. Vorig jaar stonden er vier Porsches aan de start, allemaal in het kader van de FIA R-GT Cup. De Porsches moesten beantwoorden aan het FIA-reglement. Patrick Snijers moest flink investeren om de "Degro" Porsche om te bouwen. Maar, het was erg jammer dat de spectaculaire 997's GT3 van Tim Van Parijs, Jochen Claerhout en Francis Lejeune, maar ook de 996's van de voormalige Road Challenge afwezig bleven.

Om hen de kans te bieden opnieuw te schitteren in de hoofdwedstrijd in Ieper en niet in een nevenwedstrijd voor GT's, heeft Superstage een uitzondering gevraagd en gekregen van de FIA om National Cars te laten rijden in de Europese klassieker.

"Dit jaar zijn de Porsches van het Belgisch kampioenschap van harte welkom in Ieper," vertelt Alain Penasse. "De Porsches moeten niet aangepast worden. Maar, de toelating gaat veel verder, want ook de wagens van de klassen NCE en NCM zijn toegelaten. In NCM zijn ook heel wat smaakmakers te vinden, zoals de BMW's van de zogenaamde M Cup, waaronder de BMW 130i van Tobi Vandenberghe  en de M3's van Kurt Braeckevelt, Franky Boulat, Patrick Diels, en hun collega's. En, wat te denken van de unieke Fiat Punto Gr.M van Stephan Hermann, die zich ongetwijfeld eens wil meten met de ERC Juniors. In NCE denken we aan de Toyota Celica GT-Four, maar ook aan WRC's wiens homologatie verlopen is."

De teams mogen trouwens gerust zijn. Ze zullen niet in de achterhoede moeten strijden. De prioritaire startorde voor piloten ingeschreven in het ERC geldt immers enkel tijdens de eerste avond. Zaterdag wordt gestart op basis van het klassement na de eerste avond.

Een uitdaging voor Tim Van Parijs en zijn Porsche-collega's, die ongetwijfeld al dromen van een hoofdrol voor hun "flat six" in de Kenotek Ypres Rally !

Na crash Nederlands-Belgische DS3 equipe voor de Spa Rally seizoen ingekort. Bob de Jong en Bjorn Degandt ongedeerd, maar DS3 zwaar beschadigd. Tijdens de shake down test voorafgaand aan de Spa Rally maakten de Nederlands-Belgische equipe Bob de Jong/Bjorn Degandt een zware crash die eindigde tegen een boom. Gelukkig bleven zowel De Jong als Degandt ongedeerd, maar de DS3 R5 raakte zwaar beschadigd. Nadat de schade in de werkplaats van DDG Motorsports in Amersfoort nader werd bekeken concludeerde Bob de Jong dat deelname aan de TAC Rally en de Rallye de Wallonie niet tot de mogelijkheden behoort.

“Dat is natuurlijk ontzettend spijtig en net zoals we het enorm jammer vonden dat we in Spa forfait moesten geven,” aldus een teleurgestelde Bob de Jong. Het ongeval gebeurde op de shake down test op donderdag voor de Spa Rally. “We hadden ‘s ochtends vroeg al drie goede runs gemaakt en toen hebben we de setting van de auto iets veranderd. Bij de vierde doorkomst ging het in een snelle linkerbocht mis. Er lagen plots afgebrokkelde stukken asfalt op het wegdek en daarop raakte ik de controle kwijt,” constateerde Bob de Jong na de crash. Met een snelheid van 148 km/uur (volgens de datalogging) knalde de DS3 op een boom, waarbij de sterke auto veel schade opliep.

Bob de Jong: “In overleg met Citroën Racing gaan we nu aan het werk om te kijken hoe we de schade kunnen repareren. En dat gaat zeker een paar maanden duren. Daarom zullen wij niet in Tielt (TAC) en Namen (Wallonie) aan de start staan. We gaan proberen om vanaf Vlaanderen (begin september) de draad weer op te pakken.”

De volgende rally voor Bob de Jong en Bjorn Degandt is nu waarschijnlijk de Omloop van Vlaanderen op 2 & 3 september.

De deelnemers aan de tweede manche van het Historic BRC werden tijdens de Spa Rally extra in de kijker gezet. Niet alleen werden ze gegroepeerd in een afzonderlijke wedstrijd, maar bovendien hadden de mythische bolides van vroeger de eer het parcours te openen in omgekeerde volgorde. Omdat de timing die van de eerste Historic was, genoten de talrijke toeschouwers meer dan ooit van het spektakel van de Historic-piloten. En, spektakel was er zeker in Spa, want François Duval verzorgde het spektakel, samen met Pieter-Jan Maeyaert, die indruk maakte bij zijn debuut in Spa.
De openingsproef in Saive lag er nog redelijk proper bij voor de eerste deelnemers, maar voor de tenoren was de weg al helemaal herschilderd met een laag modder en grind. François Duval verloor 18", Maeyaert en Munster beperkten de schade tot 13" en François De Spa deed met 8" verlies de beste zaak van de tenoren, achter Buyse, die de snelste tijd klokte.

Maar, in de mist en op een extreem verraderlijk parcours, werd de hiërarchie snel hersteld. Met een kanontijd op de vijfde en laatste proef van de eerste dag, zette François Duval zich aan de leiding, 8" voor Bernard Munster, die 15 tellen verspeelde op de slotproef van de eerste dag. François de Spa en Jean-Pierre Van de Wauwer volgden met hun Porsches op de dichtste ereplaatsen. Robin Maes, winnaar van de Rally van Haspengouw, volgde op de 7de plaats met zijn BMW M3, op 1'41": "Het is mijn kennismaking met dit parcours en het is zeker niet evident door de opkomende mist. Ik probeer gewoon de schade te beperken, want winnen zit er zeker niet in. Onze BMW heeft drogere weersomstandigheden met veel grip nodig..."

Toen Maes zaterdagochtend 3 minuten verspeelde door een schuiver, was achtervolgen en hopen op enkele puntjes het enige wat hij nog kon doen. Vooraan werd het duel tussen Bernard Munster en François Duval nog voor de start van de eerste passage op de Clémentine beslist. De Porsche van Munster liet het technisch immers even afweten: "We hadden een gebroken bout in het stuurhuis, waardoor de wagen amper nog reageerde wanneer ik naar links stuurde. We hebben onderweg een oplossing gevonden, maar na drie proeven met een problematisch stuurhuis had François de kloof gemaakt. We reden ook nog eens lek in Creppe. Ik moest achtervolgen en we zijn nog net 5de geworden, maar ik heb me wel geamuseerd. Het is altijd plezant om te strijden op de limiet tegen een klepper als François Duval," lachte de teambaas van BMA.

Vooraan maakte François Duval zich op geen enkel moment zorgen. De motor draaide op de meeste proeven even op drie cilinders, maar zelfs dat kon de vroeger WRC-vedette niet verontrusten. "Ik blijf voluit gaan en mezelf amuseren," genoot François, die vreesde dat de mechaniek het niet uit zou houden tot de finish."Ik dacht dat de koppakking aan het lekken, was, maar de motor heeft het uitgehouden."

De tweede plaats ging op 1'26" naar François de Spa, die vooral vrijdagavond in de mist en op de gladde showproef in Saive het verschil maakte op Jean-Pierre Van de Wauwer, die met een "nieuwe" Porsche aan de start verscheen: "Een prima wagen die zelfs te agressief was voor de gladde proef in Saive. Het team is gespecialiseerd in circuitwagens, dus stond de Porsche wat te hard afgeveerd. De seconden die ik tekort kom op de Spa heb ik verloren op de showproef in Saive... En in Creppe, waar ik een ronde werd opgehouden door Galand, die ons niet kon zien, want hij had de spiegel van zijn Golf gereden," aldus Vande.

De derde plaats was normaal voor de regerende Belgische kampioen, Pieter-Jan Maeyaert, die er weer bij was na zijn forfait voor Haspengouw om medische redenen. Vrijdagavond was PJ nog aan het leren, maar zaterdag trok hij alle registers open en realiseerde hij zelfs enkele snelste tijden, voor Duval en Munster, waaronder een kanontijd in Creppe, 10" voor Munster en 12" voor Duval.

"Vrijdag in de mist verloor ik heel wat tijd, terwijl we in Saive meer dan een halve minuut verspeelden omdat we opgehouden werden door tragere deelnemers. Zaterdag ging het een pak beter en genoot ik van de strijd met Duval en Munster. Ik was volop in strijd voor de derde plaats met Van de Wauwer. Op de voorlaatste proef, toen ik nog 3" achter de Porsche stond, moest ik op de rondkoers starten achter Lausberg. Die kampte met een olieprobleem en ik zag niets door zijn rookpluim. Daardoor ging ik een fractie te laat in de remmen en schoven we van de baan. Zonder veel schade, maar er waren geen fans om ons terug op de baan te duwen... Jammer, maar we hebben veel geleerd en getoond dat we niet alleen in Vlaanderen snel zijn," aldus Pieter-Jan.

Robin Maes keerde nog terug tot de 7de plaats, in het spoor van Dirk Deveux, die de beste zaak deed voor het kampioenschap. Dirk Deveux en Robin Maes delen na de tweede manche in Spa de leidersplaats in het Historic BRC. Hopelijk zien we de Porsches die het publiek vermaakten in Spa ook terug in de TAC Rally, zodat het Historic kampioenschap geen Vlaams onderonsje blijft.

Terwijl bij Peugeot Belux en de RACB de eerste jongeren te gast waren om een snelle chrono op de virtuele simulator te rijden om kans te maken op het zitje in de Peugeot 208 R2 in de Condroz Rally, streden de jongeren van het Junior BRC op de echte klassementsproeven van de Spa Rally voor de beste tijden. Precies dankzij hun groot aantal snelste tijden in hun categorie, respectievelijk in Spa en in Landen, wordt het klassement van het Junior BRC momenteel gedomineerd door twee jongeren met een R1, Lucas Walbrecq en Anthony Dovifat.
In R2 ging Steven Dolfen weer van start als referentie, maar de West-Vlaming ging op de derde proef van de baan. Een ideale kans voor de jongeren om zich in de kijker te rijden, want ook de 18-jarige Rus Nikolay Gryazin liet zich vrijdagavond verrassen. Helaas moesten een aantal jonge talenten al vroeg het strijdperk verlaten. Andy Dewallef moest zijn Adam R2 aan de kant zetten door een elektrische panne en de storing werd niet gevonden, zodat de Junior-kampioen ook zaterdag forfait gaf. De Adam R2 van Romain Delhez kende een motorprobleem bij het binnenrijden van het servicepark na de eerste avond, terwijl Sébastien Bedoret op de allereerste proef al van de baan ging met zijn Renault Twingo R2. De snelle jongeren lieten zich dus vrijdagavond al vangen. Een technisch parcours, een start in het donker en mist zorgden voor averij, maar dat hoort precies bij het leerproces.

Zaterdag realiseerde Nikolay Gryazin een reeks toptijden, waarmee de Rus bewees dat hij klaar is voor het ERC. Amaury Molle nam de leiding bij de Belgische jongeren en de Opel-piloot stelde de punten en de zege veilig.

"We hebben ons tempo gereden en vooral gelet op de tijden van Jimmy Grommen, die kort in de buurt bleef. Zeker na onze lekke band in Creppe werd het nog spannend, maar toen Grommen moest opgeven was de zege binnen," vertelde Amaury.

De tweede plaats bij de Juniors in R2 ging naar Tobias Brüls met zijn Fiesta. Maar, het waren de R1-piloten die hun kans grepen om optimaal te scoren in het Junior BRC. Te beginnen met Anthony Dovifat, die een knappe derde plaats bij de jongeren bekroonde met 15 snelste tijden in RC5. Met 31 punten was de jonge piloot van de DS 3 R1 veruit de jongere die de meeste punten scoorde in Spa.

De 26-jarige Anthony Dovifat werd daardoor ook uitgeroepen tot laureaat van de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de TAC Rally.

"Die gratis inschrijving is prachtig, want we waren nog aan het twijfelen of we de TAC Rally zouden rijden," lachte Anthony. "Vrijdagavond heb ik voorzichtig gereden, want de mist maakte het extreem verraderlijk. Zaterdag hebben we het tempo verhoogd en heb ik me geconcentreerd op de tijden van Lucas Walbrecq. We waren bijna overal sneller, dus pakten we 15 bonuspunten. Mijn doel dit seizoen is een finaleplaats veroveren voor de finale van de RACB Rally Challenge."

De zege voor Molle, de Junior Award voor Anthony Dovifat, maar vooral een knappe leidersplaats voor Lucas Walbrecq, die met twee besttijden en de punten die hij scoorde in Haspengouw de leiding neemt voor Anthony Dovifat.

Klassement Junior BRC: 1. L. Walbrecq 35; 2. A. Dovifat 32; 3. S. Bedoret 24; 4. J. Wagemans 22; 5. A. Molle 21; 6. T. Brüls 16; 7. J. Vermeire & R. Delhez 12; 9. P. Hubin 11; 10. K. Vandenberghe; 11. S. Pacolet 8; 12. A. Dewallef 6

De Spa Rally is voor ons eentje om snel te vergeten... na een fout op kp 1 zijn we de gracht in gegaan op dezelfde plek als Bedoret, ook met een twingo maar een R2.
De volgende dag hebben we opnieuw kunnen starten.
We kregen ongeveer een 30 tal minuten straftijd en waren vervolgnens van plan voor de punten te gaan die we nog konden behalen en bovendien ervaring op te doen want dit was immers onze eerste deelname in het Waals gewest.
We moesten toch even wennen aan de parcours maar tijdens de rally verbeterden de resultaten wel.
Helaas op KP14 brak een motorsteun en was het niet meer haalbaar te finish te bereiken.
Onze volgende wedstrijd is onze thuisrally Tielt nl de TAC Rally. Een parcour die ons toch wel beter ligt en we zullen er zeker voor gaan om een mooi resultaat te behalen.

Freddy Loix (ŠKODA Fabia R5) en corijder Johan Gitsels hebben de rally van Spa gewonnen, dat is de tweede wedstrijd van het BK rally 2016. Voor de Limburger is het de tweede zege dit seizoen, de tweede op rij in Spa. Het verhaal van de rally van Spa is snel verteld. Freddy Loix nam op vrijdag meteen de leiding maar moest die in de derde rit opnieuw afstaan aan gouwgenoot Princen.

De derde rit startte met vertraging, Loix vergat de voorruitverwarming aan te zetten waardoor hij tijdens de rit last had van een aangedampte voorruit. In de twee volgende ritten zette Loix de scheve situatie recht zodat hij, weliswaar met een minieme bonus van 0.9 sec, als leider aan de tweede dag mocht beginnen. Zaterdagochtend stuurde Loix zijn ŠKODA Fabia R5 perfect over het technische parcours en won alle 4 de klassementsritten van de eerste ronde. Eerste achtervolger Kris Princen volgde op 21 seconden en kreeg die kloof niet meer gedicht. In de eindstand gaat Freddy Loix Kris Princen en Vincent Verschueren (ŠKODA Fabia R5) vooraf waardoor we hetzelfde podium hebben als in de Haspengouw rally.

“Twee wedstrijden gereden en twee zeges” glundert Freddy Loix. “Beter doen is onmogelijk. Ik ben blij met deze zege. We hebben er hard voor moeten vechten. De Spa rally was een stresserende wedstrijd. Het parcours was zeer technisch en moeilijk, de weeromstandigheden op vrijdag waren zeer wisselvallig met veel nevel en mist en Kris Princen bleef de hele wedstrijd aanklampen. Op het einde hebben we de kloof nog wat kunnen uitdiepen maar eigenlijk volgde Kris constant op ongeveer 20 seconden. In de rally van Haspengouw is 10 seconden voorsprong veel maar in Spa betekent een voorsprong van 20 seconden niets. Misschien oogde de zege makkelijk maar dat was het allerminst. Mijn team 2C Compétition leverde me opnieuw een zeer competitieve ŠKODA Fabia R5. Ik ben blij dat ik het heb kunnen afmaken. Net als in de Haspengouw hebben ze uitstekend werk geleverd.

“Een mooie wedstrijd, een knap parcours en een zege zorgen voor een voldaan gevoel” zegt Johan Gitsels, corijder van Freddy Loix. “Het enige minpunt was dat we heel lang moesten wachten tussen de klassementsritten en het feit dat de historics al eerste de baan op moesten bemoeilijkte ons werk. De info die we van onze ouvreurs kregen stemde bijna niet meer overeen met de staat van het parcours op het moment dat wij erover reden. Deze zege is een mooie zege, eentje waar we enorm hard hebben voor moeten werken. Het was niet evident. De strijd met Kris Princen was net zo intens als in de Haspengouw. Twee zeges op rij is mooi. Maar je kent het spreekwoord: geen twee zonder drie! Afspraak op 9 april in Tielt.”

Freddy Loix (Belgian Rally Championship) en François Duval (Belgian Historic Rally Championship) hebben hun favorietenrol waargemaakt tijdens de tweede editie van de Spa Rally: ze zegevierden in hun respectieve categorie na een briljante en regelmatige wedstrijd. Hun uitdagers hielden de druk hoog tot het bittere einde, waardoor ze bijdroegen tot het sportieve succes van de tweede afspraak van het seizoen, die bovendien ook bij de toeschouwers een succes werd. Duizenden liefhebbers volgden de strijd langs een parcours dat veel positieve kritiek kreeg, het bewijs dat de liefde tussen Spa en de rallysport niet ten einde is. Integendeel!

Freddy Loix vertrok zaterdagochtend met een minieme voorsprong op Kris Princen, maar legde de lat meteen een stuk hoger om een kloof te slaan. En toch was hij nooit zeker van zijn stuk: “Deze zege heeft een bijzondere betekenis, want deze rally was heel stresserend”, verklaarde hij na afloop. “Ik gaf het beste van mezelf, maar nooit kon ik een definitief verschil bij elkaar rijden. Toen ik in de namiddag even van het gas ging in de veeleisende stroken, nam Kris meteen drie seconden terug… Relaxen was dus geen optie. Daarom hou ik zoveel van rally: strijden om elke seconde! Ik wil tot slot onderlijnen in welke mate ik gecharmeerd ben door het parcours, dat op uitzondering van een strook onverhard hier en daar, echt fantastisch en enorm selectief is gebleken. Zulke proeven wil ik elke dag afwerken!”

Kris Princen probeerde tevergeefs om de Belgisch kampioen te laten kraken. De officiële vertegenwoordiger van Peugeot België-Luxemburg verloor enkele seconden op zaterdagochtend en gaf toe dat beter niet mogelijk was geweest: “In normale omstandigheden zie ik niet in hoe ik Freddy had kunnen kloppen”, legde hij uit aan de zijde van zijn mooie 208T16 R5. “Ik wacht ongeduldig op de volgende evolutie, die ongeveer vijftien pk zou moeten toevoegen aan mijn bolide. Dat gezegd zijnde, deze tweede plaats bevalt me wel, aangezien ze behaald werd na een prachtig duel op een ongelofelijk terrein.”

Aan de aankomst bedroeg het verschil tussen beiden 35”6, terwijl de derde plaats bezet werd door Vincent Verschueren, die in de slotfase de maat nam van Xavier Bouche. Beide rijders beschikten over een Skoda Fabia R5 en benadrukten dat het aartsmoeilijk was geweest om het leidende duo het vuur aan de schenen te leggen: “Freddy en Kris hebben heel veel ervaring op zak aan het stuur van krachtige bolides als de R5. Om ze te verslaan moeten we kilometers afmalen om de limieten van de wagen te ontdekken. Die situatie zou dus in de loop van de volgende wedstrijden moeten verbeteren.”

Cédric De Cecco maakte de top 5 volledig en loste de verwachtingen in voor zijn debuut op de Peugeot 208T16 R5: “Wat een fabelachtige wagen!”, vertrouwde hij ons toe op het podium. “Ik volgde mijn strijdplan: de wagen stap voor stap leren kennen, en daarom ben ik ook fier op mijn twee derde tijden van zaterdag. Ik heb maar van één ding spijt: dit fantastische speelgoed weer moeten afgeven… Maar hopelijk niet voor lang.”

Na een oefengalop in de Condroz beschikte Guillaume Dilley nogmaals over de DS3 R5 en opnieuw liet hij een uitstekende prestatie optekenen. De jonge rijder uit Waals-Brabant, bijgestaan door de ervaren Stéphane Prévot, stond aan de aankomst in zesde stelling na enkele oponthouden: twee moeilijke doortochten in de mist van La Reid, een geblokkeerd rempedaal door een… moer van de brandblusser en uiteindelijk een lekke band. Toch is het rapport positief, aangezien de Citroën Belux Junior Team-rijder op twee dagen heel wat ervaring opgedaan heeft die zeker en vast van pas kan komen in de volgende wedstrijden. In de einduitslag doet de Belgisch R3-kampioen beter dan Benoît Allart en Eric Cunin (beiden op Skoda Fabia WRC) die enkele leuke chrono’s lieten noteren, en vervolgens ook Michael Albert en Anthony Martin, de beste vertegenwoordigers van het Mitsubishi-kamp met hun Evo9.

Op de erelijst van de categorie BRC staan ook Stéphane Hermann (Fiat Punto), soeverein bij de tweewielaangedreven wagens na enkele verbluffende prestaties, Frédéric Bouvy (Porsche 997), winnaar in RGT en uitstekend dertiende algemeen, de lokale helden Fabrice Jehenson (Renault Clio) en Antoine Luxen (Peugeot 205), erg sterk met hun kleine voorwielaandrijvers, en Amaury Molle (Opel Adam) als beste Junior.

Duval op de afspraak

Net als de wedstrijd voor ‘moderne’ wagens, hield de categorie voor historische wagens de toeschouwers lang in spanning. François Duval maakte zijn terugkeer in Spa, waar hij zoveel geschitterd heeft, op een Ford Escort RS in de kleuren van Gordon. De winnaar van de rally van Australië 2005 kreeg enkele te duchten tegenstanders met een Porsche 911, maar loste de verwachtingen in… en had geen spijt van zijn deelname: “Ik ben naar de Spa Rally afgezakt om plezier te beleven en dat doel heb ik in ieder geval behaald. Het snelle, technische en verraderlijke parcours – door de winterse omstandigheden – was echt ongelofelijk. Bovendien moest ik tot het einde alles uit de kast halen, want de Porsche-rijders gunden me geen rust.”

Bernard Munster, François De Spa en Jean-Pierre Van de Wauwer hielden de favoriet immers tot de laatste meter in het vizier. De eerstgenoemde kreeg te kampen met een lekke band en problemen aan de stuurinrichting (de vijfde plek was zijn deel), terwijl de twee anderen in diezelfde volgorde over de eindstreep kwamen, achter de Escort-rijder, maar ook zij kenden de nodige problemen (brutale landing na een jump voor de ene, verkeerde bandenkeuze en… verkeer in een showproef voor de andere). Geoffrey Leyon (Ford Escort RS Mk1) bleef in het kielzog van de kopgroep en tekende uiteindelijk voor de vierde plaats, die ook voor Pieter Jan Maeyaert (Ford Escort RS Mk2) kon geweest zijn. Maar in het zicht van de aankomst, in een poging om naar de derde podiumplaats te rijden, ging hij in de fout.

Schoonbroodt-Gehlen soeverein

Drie rally’s in één: deze Spa Rally ontving ook de liefhebbers van de regelmaat, waar Gaetan Schoonbroodt – sterk gegidst door François Gehlen aan boord van de knappe Ford Escort RS – als winnaar uit de bus kwam. Schoonbroodt kwam erg snel vooraan postvatten, nadat twee favorieten uit de wedstrijd verdwenen waren (crash voor Christian Crucifix, brand voor Daniel Reuter), en won duidelijk voor Pascal Gonin (met Marc Sevrin als corijder op een BMW 2002 Tii) en François Destrée (bijgestaan door Frédéric Van Rijckevorsel) op zijn Volvo Amazon.

Het doek is gevallen over deze tweede editie van de Spa Rally, die allesbehalve ontgoocheld heeft. Nog meer dan in 2015 is DG Sport in zijn opzet geslaagd… en afspraak alvast in 2017: we tellen nu al af naar de derde editie van de Spa Rally!