OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Ford Belgium en Teamfloral hebben dit jaar een bijzonder innoverend concept gelanceerd, de Ford Performance Academy. Een nieuwe kweekvijver aanleggen en piloten de hiërarchie laten beklimmen door in een ideale context te rijden, dat is de ultieme doelstelling van de Ford Performance Academy. In de TAC Rally reden vier Ford Fiesta R2's  in de kleuren van de nieuwe rally academie. Drie van de vier piloten kleurden de strijd in het Junior Belgian Rally Championship. De Ford Performance Academy draagt duidelijk bij tot het ontluiken van een nieuwe generatie piloten.
Jelle Vermeire, derde in de eerste manche van het Junior BRC in Landen, werd genavigeerd door zijn jonge echtgenote, Michelle Demeestere. De jonge ouders van de kleine Elena namen de beste start met hun Ford Fiesta R2, waarmee ze bewezen dat de atmosferische 1.6 van de Fiesta R2 een te duchten wapen blijft in België. Het duo moest in de namiddag even plooien voor de opmars van Romain Delhez, maar toen het begon te regenen twee proeven voor het einde, nam Jelle Vermeire de leiding definitief terug over.

De overwinning in Junior en de tweede plaats in R2, dat is geniaal," juichte de jonge piloot uit Meulebeke, die bovendien de Junior Award kreeg. "De weergoden waren ons gunstig gestemd en we hebben heel hard aangevallen om de eerste plaats terug over te nemen. Echt, vandaag hadden we niet harder kunnen rijden..."

Na de eerste ronde, stond Jamie Brown op een mooie derde plaats in het Junior BRC. Maar, even later moest de jonge Brit de handdoek in de ring gooien met zijn Ford Fiesta R2 EcoBoost. "We hebben helaas een wiel beschadigd op een boordsteen en we moesten opgeven, net zoals in Landen," betreurde de jonge piloot uit Norwich in het Oosten van Engeland.

Na een prima tweede plaats in het Junior BRC in de Spa Rally, zette Tobias Brüls zijn kennismaking met de Ford Fiesta R2 verder op de gladde baantjes van de TAC Rally. In Tielt eindigde de Duitstalige piloot net naast het podium. Een resultaat waarmee hij op de vijfde plaats blijft in het klassement van het Junior BRC.

Alain Litt is geen Junior meer, maar wel een debutant in de rallysport. Na een eerste contact met de discipline aan het stuur van een Fiesta R2 van de Ford Performance Academy in de RS van Moorslede, zette Alain zijn leerproces verder. Hij stuurde de Fiesta R2 probleemloos naar de finish op het moeilijke parcours: "Een wedstrijd om te leren en om voldoende resultaten te hebben voor het vervolg. Toen het begon te regenen, ben ik van het gas gegaan om zeker de finish te bereiken. Ik hoop dat we opnieuw met deze Fiesta R2 kunnen rijden in de Rally van Wallonië, om ons leerproces verder te zetten."

Davie Meert, coördinator van de Ford Performance Academy, was tevreden over de globale prestatie van zijn troepen in de TAC Rally. Het nut en de efficiëntie van het initiatief werd nog maar eens in de verf gezet: "Ik verheug me over het succes van de Ford Performance Academy. Jelle Vermeire heeft op iedereen indruk gemaakt door te jagen op de overwinning bij de Juniors in de lastige slotfase. Jamie Brown ging ook hard, maar hij moest helaas opgeven na een klein foutje. Na zijn mooie prestatie in Spa, reed Tobias Brüls weer een mooie wedstrijd. Alain Litt heeft op zijn beurt veel geleerd in deze rally."

De Ford Fiesta's R2 van de Ford Performance Academy zullen natuurlijk weer van de partij zijn in de volgende manche van het Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië

"De overwinning in Junior en de tweede plaats in R2, dat is geniaal," juichte de jonge piloot uit Meulebeke, die bovendien de Junior Award kreeg. "De weergoden waren ons gunstig gestemd en we hebben heel hard aangevallen om de eerste plaats terug over te nemen. Echt, vandaag hadden we niet harder kunnen rijden..."

Na de eerste ronde, stond Jamie Brown op een mooie derde plaats in het Junior BRC. Maar, even later moest de jonge Brit de handdoek in de ring gooien met zijn Ford Fiesta R2 EcoBoost. "We hebben helaas een wiel beschadigd op een boordsteen en we moesten opgeven, net zoals in Landen," betreurde de jonge piloot uit Norwich in het Oosten van Engeland.

Na een prima tweede plaats in het Junior BRC in de Spa Rally, zette Tobias Brüls zijn kennismaking met de Ford Fiesta R2 verder op de gladde baantjes van de TAC Rally. In Tielt eindigde de Duitstalige piloot net naast het podium. Een resultaat waarmee hij op de vijfde plaats blijft in het klassement van het Junior BRC.

Alain Litt is geen Junior meer, maar wel een debutant in de rallysport. Na een eerste contact met de discipline aan het stuur van een Fiesta R2 van de Ford Performance Academy in de RS van Moorslede, zette Alain zijn leerproces verder. Hij stuurde de Fiesta R2 probleemloos naar de finish op het moeilijke parcours: "Een wedstrijd om te leren en om voldoende resultaten te hebben voor het vervolg. Toen het begon te regenen, ben ik van het gas gegaan om zeker de finish te bereiken. Ik hoop dat we opnieuw met deze Fiesta R2 kunnen rijden in de Rally van Wallonië, om ons leerproces verder te zetten."

Davie Meert, coördinator van de Ford Performance Academy, was tevreden over de globale prestatie van zijn troepen in de TAC Rally. Het nut en de efficiëntie van het initiatief werd nog maar eens in de verf gezet: "Ik verheug me over het succes van de Ford Performance Academy. Jelle Vermeire heeft op iedereen indruk gemaakt door te jagen op de overwinning bij de Juniors in de lastige slotfase. Jamie Brown ging ook hard, maar hij moest helaas opgeven na een klein foutje. Na zijn mooie prestatie in Spa, reed Tobias Brüls weer een mooie wedstrijd. Alain Litt heeft op zijn beurt veel geleerd in deze rally."

De Ford Fiesta's R2 van de Ford Performance Academy zullen natuurlijk weer van de partij zijn in de volgende manche van het Belgian Rally Championship, de Rally van Wallonië.

Een diepe zucht van opluchting ging zaterdagavond door de Europahal van Tielt na de 43ste TAC Rally, de derde manche van het Belgische Rallykampioenschap. Na een lange periode vol administratieve en mechanische pech mocht Tuur Vanden Abeele nog eens over het eindpodium van een rally rijden, met een dertiende plaats algemeen en een tweede plaats bij de standaardwagens op zak. Vlekkeloos verliep de TAC niet, maar het amusement in de Mitsubishi Lancer Evo VII was er wel.

Vol goede moed gingen Tuur Vanden Abeele en zijn co-rijder Frederick Bekaert het startpodium af. “Met een goede, ambitieuze ingesteldheid”, aldus Bekaert. “Maar kort na de start kregen we een hapering in de motor. Na wat rondbellen hebben we de ALS afgelegd waardoor het probleem verdween”, aldus Bekaert. Het duo moest het van dan af wel stellen met minder turbodruk. “We hebben een hele dag rondgereden met 1,4 kg turbodruk, terwijl dat normaal rond de 1,9 kg moet schommelen. Daardoor konden we niet het volle vermogen gebruiken”, aldus Tuur Vanden Abeele.

“Tuur heeft het vlug naast zich neergelegd. We hebben het niet aan ons hart laten komen en zijn gewoon kilometers beginnen afmalen, en uiteindelijk hebben we ons enorm geamuseerd”, vertelt Bekaert.

Het duo opende de dag sterk met een dertiende tijd. Door de problemen schommelden de tijden doorheen de dag, maar Vanden Abeele bleef toch rond de vijftiende plaats hangen, en behield zijn tweede stek bij de standaardwagens, na Bert Coene, maar voor de andere klassegenoten.

Op het einde troepten donkere wolken samen boven Tielt en gingen de hemelsluizen open. “We hadden weinig te verliezen dus porde ik Tuur aan om regenbanden te gebruiken, en met resultaat.”

“In de slotproef klokten we een zesde tijd algemeen. Het vermogen speelt in natte omstandigheden minder een rol, dus we konden ons echt eens tonen. Die tijd was de perfecte manier om de rally af te sluiten”, aldus een opgeluchte Vanden Abeele.

En zo mochten Vanden Abeele en Frederick Bekaert eindelijk eens met de Mitsubishi over het eindpodium rijden. “Ik ben blij dat ik na zo een lange pechperiode heb mogen bijdragen aan dit resultaat”, aldus Bekaert. “Nu moeten we verdergaan: de probleempjes oplossen, de afstelling verbeteren en dan vol goede moed naar de Wallonie.”

Ook de Monteberg stond nog op het programma van de Kortrijkzaan, maar daar wordt aan verzaakt omdat de verkenningen van de Wallonie datzelfde weekend plaats vinden. Afspraak dus op 29 en 30 april, en 1 mei in en rond Namen.

Binnen twee weken begint Club Superstage aan zijn seizoen 2016 met de Station Le Seau Rallysprint van de Monteberg. De 44ste editie van de rallysprint in Dranouter is niet alleen voor piloten een ideale opwarmer voor de Kenotek Ypres Rally. Ook voor de organisatie is de Monteberg het sein om een tandje bij te steken. Vanaf eind april draait Club Superstage, gedreven door passie en het streven naar perfectie, op volle toeren om van de Kenotek Ypres Rally weer een topevenement op internationaal niveau te maken.
Club Superstage maakt dit jaar van de Rallysprint van de Monteberg gebruik om officieel de Kenotek Ypres Rally te lanceren. Daarvoor pakt de organisatie uit met een "demo". Tussen 13 en 14h, tijdens de pauze tussen de 2de en 3de run, zullen enkele gelukkigen, die een ticket van de Kenotek Ypres Rally in voorverkoop hebben gekocht, een unieke ervaring beleven. Ze worden uitgenodigd om mee te rijden in de beroemde oranje "Eigen Kweek" Opel Kadett, die bestuurd zal worden door niemand minder dan Freddy Loix, met 10 overwinningen de absolute meester van de Kenotek Ypres Rally. Fast Freddy zal de gelukkigen ongetwijfeld de rit van hun leven geven.
Koop  nu je ticket voor de Kenotek Ypres Rally 2016 en maak kans op een co-drive in de "Eigen Kweek" rally wagen met Freddy.  Er zijn 5 co-drives te winnen.

Niet alleen "Den Otto" zal voor spektakel zorgen op het ingekorte parcours, want we ook Tim Van Parijs heeft zijn aanwezigheid bevestigd met een Porsche 997 GT3, dit jaar een van de potentiële smaakmakers in Ieper, terwijl het publiek ook zal kunnen genieten van de passage van een potente R5, al lopen de onderhandelingen op dat vlak nog.

Zaterdag 9 april werd de eerste manche verreden van de Belgium Ford Pinto Cup. Met het goede weer werd er onmiddellijk hard gestart, met een besttijd voor Kurt Olivier, gevolgd door Jeroen Van Wanseele en Rik Vannieuwenhuyse. Na de eerste doortocht was dit ook de top 3. Tijdens de 2de doortocht bleef het spannend tussen de nummers 1 en 2. Helaas kreeg Rik Vannieuwenhuyse pech en moest de strijd staken met versnellingsbak problemen. Daardoor kwam Koen Verhaeghe op de derde plaats, gevolgd door Mathieu Lietaer, Sam Warnez en Franklin Temperville, die een kleine sortie maakte en zo heel wat tijd verloor.
Na de derde doortocht had Kurt Olivier zijn voorsprong uitgebouwd tot 45 seconden op naaste achtervolger Jeroen Van Wanseele. Koen Verhaeghe bleef op plek 3 op al meer dan 4 minuten. De andere plaatsen bleven ongewijzigd.
Met nog 2 proeven te gaan leek de eindstand vast te staan. Maar door een sortie van Kurt Olivier in de eerste KP, en defecte ruitenwissers sprong Jeroen Van Wanseele over Kurt Oliver naar de eerste plaats !
Een spannende ontknoping na een mooie wedstrijd !
Noteren we ook nog het volgende:
- Dat Van Wanseele en Olivier respectievelijk 6de en 7de algemeen eindigden bij de Historics. Nog maar eens het bewijs dat onze escorts een veel kleiner startnummer verdienen dan de nummers 80 en ….
- Dat we een 24ste tijd op de voorlaatste kp, en een 21ste tijd algemeen op de laatste kp (Moderne en Historic) noteren voor het team Van Wanseele. Laat ons hopen op weinig regen voor de rest van het seizoen,
want Van Wanseele krijgt vleugels in de regen!!
- Dat de nieuwe teams (Lietaer en Temperville), het blijkbaar naar hun zin hebben in de Belgium Ford Pinto Cup, zichtbaar aan hun dankbare blije gezichten.
- Dat het schuifwerk blijkbaar in de genen zit bij de Lietaerkes!!
- Dat het team Temperville gekomen was om zich in alle rust te amuseren, maar de dames alles op de voet aan het volgen waren (stresssss) en zagen dat het goed was.
- Dat Koen Verhaeghe de vloer uit zijn Escort begint te trappen, de tijden verbeteren rally per rally.
- Dat Rik Vannieuwenhuyse duidelijk het juiste ritme nog niet teruggevonden heeft na zijn crash van vorig seizoen in Ieper en ook de jammerlijke pech kende in Tielt.
- Dat Sam Warnez de paarden uit zijn motor zag ontsnappen tot er maar de helft meer overbleven van de kudde.
- Dat Kurt Olivier zijn Marietje serieus de bil af is na haar escapade op de voorlaatste kp! 
- Dat het nog maar eens duidelijk is dat de Belgium Ford Pinto Cup de juiste formule is voor plezier, respect, zenuwslopende strijd en voldoening.
Volgende wedstrijd voor de Belgium Ford Pinto Cup zal de Rally van Wervik worden.

De strijd in Historic in de TAC Rally was boeiend, maar ook verrassend, want in de slotfase kantelde de wedstrijd. De eerste verrassing noteerden we al voor de start. Paul Lietaer verscheen aan de start met zijn Ford Escort, terwijl de Subaru Legacy op stal bleef. Rivaal Didier Vanwijnsberghe liet zijn aangekondigde BMW M3 aan de kant en koos voor de Toyota Celica GT4. Een youngtimer die in staat moest zijn om te winnen, maar de Toyota-piloot zou nooit in het stuk voorkomen.

"De motor heeft geen punch. Ik verlies 10" tot 15" per proef en we hebben al een paar minuten verloren omdat de motor gewoon afslaat op de proeven. Dit is niet de manier waarop ik rally's wil rijden," sakkerde Didier, die zag hoe Paul Lietaer in het begin van de wedstrijd makkelijk afstand nam van de verzamelde concurrentie. Na vier proeven stond Lietaer op een knappe 8ste plaats algemeen. De Snor rukte zelf op naar de zesde plaats, maar toen was het afgelopen. De versnellingsbak liet het afweten.

Na de opgave van Lietaer op De Ondank, nam Dirk Vermeirsch het commando over met zijn Ford Sierra Cosworth: "En we rijden nog altijd maar met een restrictor van 34 mm, terwijl we in Historic met een 38 mm mogen rijden. Volgend jaar zullen we wel het volle vermogen hebben," vertelde Dirk, die een ronde later op De Ondank de strijd moest staken toen de motor begaf. "We verloren al het water. Ruim 20 jaar geleden werd het motorblok geleverd door Mountune en ondertussen werd die motor een aantal malen gereviseerd. Dan kan het wel eens genoeg zijn," lachte Dirk, die duidelijk niet te ontgoocheld was.

Stefaan Stouf reed met zijn Porsche een voorzichtige openingsronde, maar in de slotfase, zelfs toen het fel regende, zette de Porschist de wedstrijd alsnog naar zijn hand. Een knappe zege van de vishandelaar uit Nieuwpoort.
"In het begin van de wedstrijd was het parcours erg delicaat. Op een glad parcours met banden voor droog weer, dat zijn de omstandigheden die het moeilijkst zijn voor onze Porsche. Op dat moment moest ik even passen, maar toen het droger werd, kwamen we terug en in de regen, op regenbanden, kon ik het verschil maken," vertelde een tevreden Stefaan Stouf.

De tweede plaats ging naar Rainer Hermann, die zelf enorm tevreden was, want de vorige twee deelnames van de Duitstalige piloot eindigden met een opgave. Glenn Janssens werd derde, voor een erg tevreden Dirk Deveux, die een gouden zaak deed in het kampioenschap.
"Na de opgave van Robin Maes, moest ik in de eerste plaats finishen om punten te pakken. Ik had zeker mee kunnen strijden voor het podium, maar in de derde ronde begon de motor te haperen. Ik moest gas lossen om de finish te halen," vertelde de zakenman uit Alken.

Tobi Vandenberghe (TE 2800, oververhitting), kampioen Pieter-Jan Maeyaert (Ford Escort, van de baan) en Chris Debyser (Ford Escort, aandrijfas) moesten vroegtijdig de strijd staken.
De zesde plaats ging naar Wouter Lievens, voor Porsche-collega Patrick Mylleville. In de Ford Pinto Cup ging de zege naar Jeroen Van Wanseele, 8ste algemeen met zijn Escort.

Freddy Loix en Johan Gitsels hebben met hun ŠKODA Fabia R5 by 2C Compétition de TAC rally gewonnen, dat is de 3e van in totaal 9 wedstrijden van het BK rally 2016. Na een uiterst spannende ontknoping haalde het ŠKODA duo het van Kris Princen. Kevin Demaerschalk eindigde op de derde plaats. Voor Freddy Loix is het zijn derde zege in evenveel wedstrijden dit seizoen, zijn vierde in Tielt. Na drie wedstrijden blijft de Limburger met het maximum van de punten aan de leiding in het kampioenschap.

“Ik ben enorm blij met dit resultaat na een alweer fantastische wedstrijd” glundert Freddy Loix. “De eerste ronde van 4 klassementsritten liep het wat stroef, zeg maar moeilijk vanwege een te voorzichtige bandenkeuze. In de tweede ronde heb ik bijzonder hard aangevallen om bij het begin van de derde ronde de leiding over te nemen. Het was een bijzonder spannende wedstrijd waarbij zowel Kris Princen, Kevin Demaerschalk als Vincent Verschueren bijzonder hard hebben gereden. Het bleef spannend tot de laatste meters en daar zat de regen voor iets tussen. Maar we hebben het kunnen afmaken en daar ben ik bijzonder blij om.”

“Dit was opnieuw een zeer leuke rally” zegt corijder Johan Gitsels. “Eigenlijk is het altijd leuk als je wint maar deze wedstrijd was toch wel heel speciaal. Na een moeilijk begin besloten we om in de tweede ronde voluit voor de aanval te kiezen. In de vijfde rit, de eerste van de tweede ronde, was het écht niet normaal. Het was alle hens aan dek, het was erger dan voluit gaan. Maar het heeft geloond. Beetje bij beetje hebben we onze achterstand omgebogen in een voorsprong om het dan op het einde af te maken. Heerlijk toch!”

“Met het oog op de rally van Ieper was deze wedstrijd een goede maatstaf” aldus Freddy Loix. “Mijn team 2C Compétition heeft me vandaag opnieuw een geweldig competitieve ŠKODA Fabia R5 afgeleverd waardoor ik met vertrouwen naar Ieper trek. Maar eerst zijn er nog de rally van Wallonië en de Sezoensrally in Bocholt. Ik heb na de finish de uitslagen van dit seizoen er eens op nagekeken. De rally’s van Haspengouw, Spa en Tielt samengesteld heb ik alles samen 52.1 sec voorsprong verzameld ten opzichte van Kris Princen. Dat is belachelijk weinig en dat toont hoe fel wij aan elkaar gewaagd zijn.”

GoDrive heeft ook de derde manche van het Belgian Rally Championship mee gekleurd. De Skoda Fabia R5 met startnummer 4 was lange tijd op weg naar de derde plaats, maar toen het in de slotfase begon te regenen nam Kevin Demaerschalk nog iets meer risico's. Vincent en Veronique moesten tevreden zijn met de vierde plaats.
Na de eerste lus van vier proeven stond Vincent Verschueren op de vierde plaats, amper 0"1 achter Kevin Demaerschalk en 2"1 achter Freddy Loix. Geen reden tot ongerustheid.
"We zijn gestart op Michelins met compound "0". Dat zijn de supersoft banden, maar die waren duidelijk te zacht voor de huidige omstandigheden. Halfweg de proeven begon hij te smeren," vertelde Vincent. In de namiddag bleef hij in strijd met Kevin Demaerschalk voor de derde plaats, maar tot twee keer toe liet hij zich verrassen in de derde ronde: "Twee keer heb ik me laten verrassen. De afstellingen waren niet ideaal. De auto stond te zacht achteraan en geraakte uit balans in een remzone. In totaal verliezen we een halve minuut."

Toen ook Kevin Demaerschalk een schuiver maakte, leek de Godrive Skoda op weg naar een logische derde plaats, achter de twee ongenaakbare tenoren van het BRC, Freddy Loix en Kris Princen. Maar, het begon te regenen met nog twee proeven te rijden. Met opgesneden "11"-banden, was Vincent sneller dan Demaerschalk op de lange proef van Schuiferskapelle en met 4"9 voorsprong leek de derde plaats veilig, maar op de Poelberg lagen de proeven er nog natter bij.

"Ik heb vooraan nog twee banden met een softe compound gelegd, maar dat was een vergissing. De afstellingen waren echt niet goed voor de kletsnatte omstandigheden. Ik voelde de auto niet aan en was te voorzichtig. Ik nam wat gas terug, maar ik had niet gedacht dat Kevin nog in de aanval zou gaan. Ik heb het zelf laten liggen... Ik ben teleurgesteld," vertelde Vincent ontgoocheld.

Lang kunnen Vincent en Veronique niet stil blijven staan bij deze ontgoocheling, want binnen drie weken staat de Rally van Wallonië al op het programma.

De derde manche van het Junior Belgian Rally Championship, verreden in het kader van de TAC Rally in Tielt, werd een afvallingswedstrijd. Het traditioneel gladde asfalt en de diepe grachten deden hun reputatie alle eer aan. In de slotfase, toen de hemelsluizen open gingen, zette streekrijder Jelle Vermeire een ultieme aanval in. Het leverde de Ford-piloot de zege op, voor Romain Delhez. Maar, in het kampioenschap was Anthony Dovifat de grote winnaar, want hij scoorde na de vroege opgave van Lucas Walbrecq, Jo Muylle en Kjell Vandenberghe op één na alle bonuspunten in de categorie R1.
Nog voor de start in Tielt verloren we twee belangrijke kandidaten voor de overwinning. Polle Geusens moest afhaken omdat zijn wagen niet klaar was, terwijl Andy Dewallef een telefoontje kreeg van het team dat de elektrische problemen op zijn Opel Adam R2 nog niet opgelost waren. De winnaar van de manche in de Spa Rally ging ook niet lang mee. Amaury Molle ging in de openingsronde hard van de baan. De leider in het Junior BRC moest op de derde proef zijn Renault Twingo R1 al aan de kant zetten met een kapotte versnellingsbak. Wat later verdwenen ook Kjell Vandenberghe en Jo Muylle (cardanbreuk) uit de wedstrijd. Dat gaf Anthony Dovifat een buitenkans om de leiding in het Junior BRC te nemen, want de DS-piloot pakte 13 van de 14 bonuspunten voor snelste tijden in R1.

"We doen een gouden zaak, maar in feite heb ik niet veel plezier beleefd aan deze wedstrijd. Men had me gewaarschuwd voor de verraderlijke proeven, dus reed ik met een marge. Toen Lucas al vroeg moest opgeven, moest ik gewoon uitrijden om maximaal punten te scoren," vertelde Anthony Dovifat, die in Tielt zijn Junior Award met glans wist te verzilveren.

Vooraan in R2 stond er geen maat op Steven Dolfen, zodat de R2 Juniors quasi geen punten pakten. Enkel Romain Delhez (2) en Jelle Vermeire (1) konden hem van een paar scratches houden. Vermeire, die een atmosferische Fiesta R2 kocht, nam de beste start, maar vanaf de tweede ronde kwam Romain Delhez fel opzetten. De Opel-piloot ging als leider de slotronde in, maar toen begon het te regenen en speelde het gebrek aan parcourskennis de jonge Waal parten. Delhez maakte een paar schuivers en moest plooien voor de aanvalslust van Jelle Vermeire, die voor zijn eindsprint beloond werd met de Junior Award.

"In de namiddag lagen de proeven er droger bij dan 's ochtends en toen maakte Romain Delhez het verschil. Ik denk dat de Opel Adam R2 gewoon meer vermogen heeft. Maar, ik wist dat ik hem nog zou pakken als het begon te regenen, want 's ochtends was hij duidelijk niet in zijn sas in gladde omstandigheden. Het begon net op tijd te druppelen en we beslisten om er vol voor te gaan. Het is gelukt. Schitterend!," genoot Vermeire, de winnaar van de Junior Award.

Romain Delhez reed wel sterk naar de tweede plaats, voor Sébastien Bedoret, die bekende te voorzichtig aan de wedstrijd te zijn begonnen. "Het team had me gewaarschuwd voor het gladde asfalt en die boodschap zorgde ervoor dat ik veel te voorzichtig reed tijdens de eerste ronde. Heel jammer, want uiteindelijk stranden we op amper 10" van Romain. Er zat meer in," vertelde Sébastien Bedoret, die in de tussenstand oprukt naar de tweede plaats.

Tobias Brüls eindigde na een regelmatige wedstrijd op de vierde plaats. De Oostkantonner heeft het gevoel dat zijn Fiesta R2 vermogen mist om mee te strijden met de modernste R2's.

Klassement Junior BRC (na 3/9 manches): 1.A. Dovifat 60; 2. S. Bedoret 36; 3. L. Walbrecq 35; 4. J. Vermeire 33; 5. R. Delhez 30; 6. Brüls 26, 7. J. Wagemans 22; 8. A. Molle 21; 9. P. Hubin 11; 10. K. Vandenberghe 9; 11. S. Pacolet 8; 12. A. Dewallef 6; 13. J. Muylle

De TAC Rally, de derde manche van het Belgisch kampioenschap, kende weer een razend spannende ontknoping in het West-Vlaamse Tielt. Het weer was de ganse dag mooier dan aangekondigd, maar precies toen de toppers het servicepark in Tielt voor de laatste keer moesten verlaten, begonnen de eerste regendruppels te vallen. Met nog twee proeven te rijden, bleef alles mogelijk in deze derde manche van het Kampioenschap van België.

Kris Princen, leider vanaf de tweede proef tot de negende chronorit, waar hij moest plooien voor Freddy Loix, hoopte de hiërarchie om te keren. De Peugeot-piloot koos voor maximaal opgesneden banden, met de zachtste rubbercompound en met een paar kleine aanpassingen aan de afstellingen. Maar, het bleek net niet genoeg. Freddy vergrootte immers zijn voorsprong op KP 13, Schuiferskapelle, om uiteindelijk 6"4 voorsprong over te houden op de korte, maar kletsnatte proef van de Poelberg.

"Ik heb de ganse dag enorm aangevallen om die paar seconden die ik 's ochtends verloor aan Kris terug goed te maken," lachte Freddy, die goed op weg is om zichzelf op te volgen in het Kampioenschap van België, want dit is al zijn derde opeenvolgende overwinning in evenveel wedstrijden dit jaar. "Eens te meer was de strijd heel intens en mooi met Kris. Het bleef spannend tot de laatste meter. Zeker met die regen in de slotfase. Ik heb in het Belgisch kampioenschap nog nooit zo hard moeten rijden als dit jaar. Dat is een pluim voor Kris Princen die me tot het uiterste drijft. We genieten er allebei van."

Eens te meer moest Kris Princen de overwinning aan zijn tegenstander laten en tevreden zijn met de tweede plaats. Het gebeurde ook al in Landen en in Spa. Maar, spijt had Kris Princen niet: "Nee, want ik heb van start tot finish het maximum gegeven. Mijn bandenkeuze was ideaal voor de laatste proef, maar de lange voorlaatste proef lag er nog te droog bij... Ik moest iets proberen. Het begon enkele minuten te laat te regenen."

Voor de derde plaats was er de ganse dag een boeiende strijd tussen Kevin Demaerschalk en Vincent Verschueren. Kevin Demaerschalk, die de snelste tijd klokte op de tweede proef, reed twee ronden een fractie beter dan de piloot van de Skoda van Godrive, die een paar foutjes maakte. Maar, Verschueren nam opnieuw de derde plaats over toen de jonge vertegenwoordiger van het Citroën Belux Junior Team rond ging met zijn DS 3 R5. Maar, Demaerschalk duwde in de regen nog eens door en pakte in extremis de derde plaats terug over op de allerlaatste proef.

"Ik was aan de rally begonnen met de intentie om de tijd te nemen om de auto te leren kennen en natuurlijk was ik heel blij met mijn tijden in de eerste ronde," lachte de piloot uit Hoeilaart. "Bij elke service probeer ik, samen met mijn ingenieur, de afstellingen van de auto iets beter te krijgen. Wat we gedaan hebben voor de laatste proeven heeft me goed geholpen om de derde plaats terug te veroveren. Dit is een mooi resultaat om het seizoen mee te beginnen, na de ontgoocheling van Spa."

Na de opgaves van Claudie Tanghe, die van de baan ging op KP 5 nadat hij in de eerste ronde met de Fiesta R5 in strijd was met Demaerschalk en Verschueren, verdwenen ook Bert Cornelis met zijn VW Polo S2000, Dirk Vermeirsch met zijn Ford Sierra Cosworth en Paul Lietaer met zijn Ford Escort van de tabellen. De vijfde plaats ging uiteindelijk naar Hans Weijs Jr, die met de BMW 130i van Schmid Racing spektakel koppelde aan snelheid.

In Historic ging de overwinning naar Stefaan Stouf met zijn Porsche voor de Opel Ascona 400 van Rainer Hermann en de 911 van Glenn Janssens. Dirk Deveux blijft leider in het kampioenschap met een vierde plaats, want zijn belangrijkste titelconcurrenten Robin Maes (radiator) en Pieter-Jan Maeyaert (sortie) haalden de finish niet.

In het Junior BRC maakte Jelle Vermeire in de slotfase gebruik van de regen om de wedstrijd naar zijn hand te zetten, nadat Romain Delhez in de namiddag op droge proeven een kleine voorsprong had genomen met de krachtigere Opel Adam R2. Vermeire won, wat beloond werd met de Junior Award, voor Romain Delhez en Sébastien Bedoret.

In het Criterium ging de zege naar Philip Lommers. Hij nam de leiding over toen topfavoriet Lootens na de eerste KP  moest opgeven met een transmissieprobleem. Tijdens het tweede gedeelte kwam Bjorn Renier nog stevig opzetten, maar uiteindelijk reageerde Lommers gepast, waardoor hij een tweede zege in het Criterium behaalde, na zijn zege vorig jaar in Haspengouw. Renier wordt dankzij deze tweede plaats de nieuwe leider in de tussenstand van het RACB Criterium.

Claudie Tanghe en Filip Cuvelier namen met de Ford Fiesta R5 in de kleuren van Renties een voortreffelijke start in de TAC Rally, de derde manche van het Belgian Rally Championship. Op de eerste klassementsproef klokten ze meteen een derde tijd algemeen, achter de ongenaakbare smaakmakers Loix en Princen, maar voor de andere tenoren van het BRC die al veel meer kilometers in de benen hebben met een dergelijke R5. Helaas duurde het mooie liedje niet lang.
"De eerste ronde sloten we af op een keurige vijfde plaats" vertelt Claudie Tanghe. "Ik weet waar ik een paar tellen heb laten liggen. Op de Poelberg kwam ik een beetje te breed uit een bocht en raakte ik de talud. En op de derde proef heb ik een vijftal seconden verloren achter Tom Van Rompuy, die met lekke banden naar de finish sukkelde na een sortie. We staan maar 17" van de eerste plaats en we zijn mee met Verschueren en Demaerschalk. Alles verloopt zoals gepland..."

De eerste ronde was uitstekend, de tweede helaas een stuk minder. Al vroeg op de proef van Schuiferskapelle schoof de Renties Fiesta R5 van de baan.

"Ik stond wellicht iets "warmer" dan de banden. In een van de eerste bochten verloor ik de controle over de achtertrein van de Ford. We schoven van de baan en helaas zijn de grachten in Tielt heel diep," vertelde Claudie Tanghe gelaten.

De TAC Rally werd uiteindelijk na een spannende finale in de regen gewonnen door Freddy Loix, met 6"4 voorsprong op Kris Princen.

Als smaakmaker van het Belgisch rallykampioenschap zal Kris Princen zijn Peugeot 208 T16 deze zaterdag opnieuw laten schitteren voor het publiek van de TAC Rally. En eens te meer rekent dat publiek op veel spektakel en een razend spannende strijd om de overwinning op de smalle wegen in de streek rond Tielt.

"Het wordt zeker geen gemakkelijke wedstrijd", waarschuwt Kris Princen meteen. "En maar goed ook. Want het is net in moeilijke omstandigheden dat mijn motivatie en mijn wil om te winnen nog een trapje hoger klimmen.” Dat geldt meteen ook voor zijn auto. Een paar weken geleden lagen de wegen er in de eerste etappe van de Spa Rally onwaarschijnlijk glad en verraderlijk bij. En precies in die precaire omstandigheden gebruikten Kris Princen en Peter Kaspers de verbluffende wegligging van hun Peugeot 208 T16 om zich naar de leiding van de wedstrijd te rijden. 17 klassementsproeven lang bleven ze onverstoorbaar aanspraak maken op de overwinning, zonder ooit de rol te lossen.

“Ik hoop dat we dit weekend in Tielt opnieuw op dezelfde manier kunnen blijven aanvallen”, vertelt Kris. “Natuurlijk ziet het parcours er helemaal anders uit, met veel minder reliëf, maar de TAC Rally is net zo goed een aartsmoeilijke rally. Op de smalle wegen heb je geen enkele foutmarge, en zelfs de kleinste verkeerde inschatting kan je een tijdrovende uitstap in de beek kosten. Daarbovenop ziet het weerbericht er heel wisselvallig uit. Als het gaat regenen, wordt ook de bandenkeuze een bepalende factor. Dat soort intrigerende en moeilijke omstandigheden maakt onze sport zo interessant en uitdagend.”

In elk geval zijn de ambities van Kris overduidelijk, en wil hij zaterdagavond met niets minder dan de zege naar huis. “Zoals al het hele seizoen krijgen we ijzersterke tegenstand”, weet de Limburgse piloot. “Maar zoals alle gereden kilometers tot nog toe, gaan we het die tegenstand onophoudelijk moeilijk maken. Elke kilometer ga ik blijven druk zetten en aanvallen, zonder ooit het gas te lossen.”

Veel beter kan een strijd om het kampioenschap niet worden, en iedereen hoopt op een razend spannende derde wedstrijd. De TAC Rally start in Tielt vanaf 7u45 op zaterdagochtend. Na drie rondes van vier proeven en een laatste ronde met twee proeven worden de eerste finishers na 162 km iets voor 21u op het aankomstpodium verwacht.

Kevin Demaerschalk, die in de Spa Rally veel te vroeg de strijd moest staken, begint zijn seizoen bij het Citroën Belux Junior Team pas écht volgende zaterdag in de TAC Rally. Kevin, die zich best thuis voelt op de smalle en gladde wegen rond Tielt, zal er dit weekend de kleuren van het Junior Team hoog houden.

Het was aanvankelijk niet gepland dat het Citroën Belux Junior Team aanwezig zou zijn in de TAC Rally. De wedstrijd stond niet op het lijst van vijf wedstrijden die Guillaume Dilley en Kevin Demaerschalk, de vertegenwoordigers van het nieuwe Junior Team ondersteund door Citroën Belux, zouden afwerken. Guillaume Dilley wist in Spa een mooie zesde plaats te veroveren, en zette onderweg enkele mooie tijden neer, maar Kevin Demaerschalk wist helaas slechts een paar kilometer af te werken, vooraleer de strijd te staken na een probleem met de stuurbekrachtiging. Ter compensatie zal Kevin volgende zaterdag aan de start staan van de TAC Rally.

Woensdagavond kroop Kevin Demaerschalk achter het stuur van de DS 3 R5 van J-Motorsport, ter gelegenheid van de officiële shakedown. "In de regen waren de wegen nog gladder dan normaal", glimlacht Kevin. "En als het zaterdag ook regent, zou de TAC Rally wel eens de moeilijkste rally van het Belgisch kampioenschap kunnen worden, want de grip verandert er dan om de haverklap. Samen met het team hebben we dan ook hard gewerkt om een juiste set-up te vinden. Na afloop van de shakedown hadden we de indruk een goed compromis te hebben gevonden, en beschikken we nu over een wagen die in alle omstandigheden makkelijk te besturen valt."

Realistische ambities

Uiteraard staan Kevin Demaerschalk en Bram Eelbode te popelen om zaterdag de start van de TAC Rally te nemen, maar toch willen ze zichzelf niet onder druk zetten. De wedstrijd bestaat uit 14 chronoritten die weinig ruimte voor fouten toelaten, en is voor het duo pas de eerste échte wedstrijd van het seizoen. "We willen vooral veel kilometers afmalen", vervolgt de jonge rijder uit Hoeilaart. "Gedurende de eerste KP's wil ik aan de DS 3 R5 wennen, want ik ken de wagen nog amper. Ik ben heel benieuwd waar ik me kan situeren tegenover de andere rijders uit de categorie, rijders die hun wagen of het parcours door en door kennen. Omdat we in Spa slechts één korte chronorit hebben kunnen afwerken, zal ons doel in Tielt in de eerste plaats het opdoen van ervaring zijn. Afgaande op het deelnemersveld zou een plaats bij de top-5 me uiterst tevreden stemmen."

De start van de TAC Rally wordt zaterdag om 7u45 gegeven. Er staan veertien klassementsproeven op het programma. De DS3 R5 van Kevin Demaerschalk en Bram Eelbode zal net zoals in Spa het nummer 3 dragen.

Claudie Tanghe en Filip Cuvelier hebben na hun knappe vijfde plaats in e Rallye Le Touquet - Pas de Calais, waar ze de Trophée Michelin wonnen, hun zinnen gezet op een topprestatie in de TAC Rally. Op de 14 gladde klassementsproeven van de Tieltse klassieker wil de Renties Ford Fiesta R5 meestrijden voor een plaats in de Top 5, of het podium...
Woensdagavond hebben een aantal teams hun wagens een laatste keer afgesteld voor de TAC Rally op de zogenaamde Shakedown, een afgesloten testparcours. Claudie Tanghe en Filip Cuvelier werkten 4 runs af met de groene Fiesta R5.

"In feite was de shakedown niet representatief voor het parcours van zaterdag, want door een plotse regenvlaag lag er erg veel modder op de baan. Het was extreem glad, zodat we niet konden voelen of we iets aan de afstellingen moesten veranderen. Maar, als het zaterdag ook zo nat en glad is, dan mogen we een heel lastige wedstrijd verwachten. In de regen is het asfalt altijd uitermate glad in Tielt. Ervaring speelt dan een belangrijke rol, want wie met het mes tussen de tanden blijft aanvallen, loopt een groot risico op een lekke band of een schuiver. In Tielt heb je immers geen marge."

Na de zege in de Trophée Michelin in Le Touquet (dat is trouwens de reden waarom Claudie Tanghe met een Franse licentie rijdt), heeft Claudie vertrouwen om te mikken op een top 5: "We eindigden in Le Touquet logischerwijze achter de WRC's, want met onze Fiesta hebben we een top van 178 km/h, terwijl de WRC's en de Skoda Fabia R5 van Sylvain Michel quasi 200 km/h haalden. In R5 moesten we enkel Michel voor ons dulden, maar dat had ik verwacht. Die kerel wordt niet toevallig gesteund door Michelin, Yacco en de FFSA. Volgens mij heeft hij het talent om de nieuwe Sébastien Ogier te worden. Sylvain Michel was in het dagklassement van zaterdag trouwens sneller dan de WRC-piloten," vertelt de drukker uit Komen. "Het gebrek aan topsnelheid speelde ons parten in Le Touquet, maar dat is minder het geval in Tielt. Ik merkte wel dat ik nog meer uit het chassis en de remmen kan halen. Ik zit zeker nog niet op de limiet van de auto en daardoor waren onze nota's ook ondergewaardeerd. Ik zal ze wat sneller maken voor Tielt!"

Wat de ambitie betreft, blijft Claudie voorzichtig. "Met een Top 5 zal ik tevreden zijn," lacht hij. "Maar, natuurlijk zou ik graag meestrijden voor het podium met Vincent Verschueren en Kevin Demaerschalk. Freddy Loix, die al jaren wekelijks ergens test met een rallywagen, en Kris Princen, intrinsiek de snelste van allemaal in het BRC, steken daar nog een beetje bovenuit, maar elke rally moet gereden worden. Met wisselvallig weer weet je nooit in Tielt..."

Met de TAC Rally staat zaterdag de thuisrally van Vincent Verschueren op het programma. In de derde manche van het Belgian Rally Championship hopen Vincent Verschueren en Veronique Hostens opnieuw een podiumplaats te veroveren, maar het aangekondigde wisselvallige weer belooft de wedstrijd erg lastig te maken. De proeven van de TAC Rally zijn immers extreem glad wanneer het regent.
Vincent en Veronique werkten gisteren vier runs af op de shakedown in Tielt. Een nuttige testsessie, want er wordt nog volop gewerkt aan de Godrive Skoda. "Net voor de start van de shakedown begon het te regenen, waardoor het extreem glad was. In die omstandigheden bleek de afstelling van de differentiëlen niet goed. Ik had niet genoeg tractie en de wagen reageerde te agressief. We zijn bezig met een aanpassing van de diff's, want met de afstellingen van gisteren zijn we kansloos als het begint te regenen," vertelt Vincent, die veel respect heeft voor de moeilijkheidsgraad van de TAC Rally. "In de regen is Tielt misschien wel de moeilijkste rally van het kampioenschap. Het asfalt is bijzonder glad. Bovendien werken we de meeste proeven vier keer af, waardoor iedereen elke bocht kent. Je verlegt je grenzen telkens weer, waardoor de snelheid van start tot finish heel hoog ligt in de TAC Rally. Als het dan regent, dan wordt het uitkijken, want je moet dan toch wel een beetje marge houden..."

Dit jaar worden twee proeven in omgekeerde richting verreden. Dat maakt het extra boeiend. "Van die twee proeven weten we enkel welke stroken glad zijn. Maar, elke bocht is anders, elke remzone is verschillend, elke koord is verschillend... Die parcourswijziging zorgt wel voor wat vernieuwing en daar ben ik blij mee."

De concurrentie is goed gewapend en met Claudie Tanghe en Kevin Demaerschalk komen nog twee podiumkandidaten aan de start. "Kijk, wie met een R5 van start gaat, die heeft ambitie," lacht Vincent. "Freddy en Kris zijn altijd favoriet, maar ik verwacht dat ook Claudie Tanghe snel zal zijn, terwijl Kevin Demaerschalk ook geen verkenningsronde nodig zal hebben. Ik mik op een podiumplaats. Dat is me in Tielt nog nooit gelukt... De TAC is traditioneel een echte sprintwedstrijd. Er wordt heel hard gereden, maar bij regenweer speelt ervaring een grote rol."

Vincent en Veronique zullen in elk geval het beste uit hun Skoda Fabia R5 halen op de 14 proeven van de TAC Rally.

Het Historic Belgian Rally Championship trekt dit weekend voor de eerste keer dit seizoen naar West-Vlaanderen, meer bepaald naar Tielt, waar de TAC Rally zaterdag verreden wordt. Wie West-Vlaanderen zegt, denkt meteen aan Paul Lietaer, de 'best of the West' en de absolute recordhouder in de TAC Rally met 8 zeges (5 moderne). Maar, met een startveld van 38 Historics aan de start, zijn er een tiental kandidaten die Lietaer van de zege willen houden.
De Subaru Legacy RS van Paul Lietaer kan zelfs in het algemeen klassement wel eens verrassend voor de dag komen. Vorig jaar stond de Subaru op een bepaald moment zelfs 6de algemeen in de Omloop van Vlaanderen. In Historic krijgt de Subaru weerwerk van de andere "Youngtimers", zoals de BMW M3 van zijn vaste speelkameraad Didier Vanwijnsberghe, altijd bloedsnel in Tielt, de Ford Sierra Cosworth van Dirk Vermeirsch, nog een specialist van de streek, en de BMW M3's van Christophe Merlevede en Robin Maes, winnaar in Haspengouw.

Maar, niet enkel youngtimers maken kans op de zege. Dat werd in  Spa voldoende bewezen. Stefaan Stouf en Glenn Janssens willen een gooi doen naar de zege met hun potente Porsches, terwijl Pieter-Jan Maeyaert, Dirk Deveux en Chris Debyser hun winstkansen verdedigen met hun beproefde Escorts, net als Geert Vandoorne. Ook Philip "Rodania" Cracco is van de  partij met een Escort, net als Tom Nemegheer en de Pinto-boys. Onder hen trouwens Mathieu Lietaer, het neefje van de Polle.

In het Opel-kamp is het uitkijken naar de tijden van Rainer Hermann, die met zijn Ascona 400 vorig jaar nog de snelste was in de East Belgian Rally, Stefaan Prinzie, Jens Maes en Frank Jorissen. Bij de outsiders mogen we zeker ook Danny Kerckhof rekenen en... Tobi Vandenberghe, de voormalige Historic-kampioen die voor de gelegenheid kiest voor de brute TE 2800.

Met 38 auto's aan de start, zal er van start tot finish geknokt moeten worden voor elke seconde. Afspraak zaterdag in de Europahallen van Tielt.