OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het Historic Belgian Rally Championship gaat zaterdag in Haspengouw van start zonder regerend kampioen PJ Maeyaert, maar aan spanning en spektakel zal er geen gebrek zijn. Het startveld is ronduit hoogstaand, met een mooie mix van "moderne" Youngtimers en klassieke achterwielaandrijvers.
Bij de Youngtimers start Paul Lietaer als favoriet met zijn Subaru Legacy RS, maar het is ook uitkijken naar de tijden van de BMW M3's van Robin Maes en Wim Soenens, die ongetwijfeld voor mooie drifts zal zorgen. De nieuwe generatie zal op de snelle proeven wel af moeten rekenen met de krachtige Porsches van voormalig kampioen Glenn Janssens en Patrick Mylleville.
Naast Stefaan Prinzie en Jens Maes, twee outsiders met hun Opel Ascona's, wordt veel spektakel verwacht van de Escorts BDA van Dirk Deveux, Chris Debyser en Graham Samuel. Dirk Van Rompuy start met zijn Opel Ascona, al zal hij vooral supporteren voor zijn zoon Tom die vooraan met een DS 3 R5 uitpakt. Danny Kerckhof (BMW), Koen Verlinde (Mazda 323) en Michael America (Opel Kadett GTE) vervolledigen het gevarieerde en kwalitatief interessante startveld.

Wie mag als eerste de champagnekurken laten knallen? Het antwoord kennen we zaterdag na 12 uitdagende klassementsproeven in en om Landen.

Na een prachtig seizoen 2015, waarin Vincent Verschueren en Veronique Hostens, samen met het voltallige GoDrive Team, de aansluiting maakten met de absolute top in de Belgische rallysport, is het team uit Heuvelland nog beter gewapend om dit jaar te schitteren in het Belgian Rally Championship. Vincent Verschueren en Veronique Hostens gaan zaterdag in de Rally van Haspengouw van start met een fonkelnieuwe Skoda Fabia R5!
Na het behalen van twee Belgische titels in de categorie Super 2000, was het voor Vincent Verschueren en GoDrive, het team van Gaby Goudezeune, tijd om de overstap te maken naar de topklasse in de Belgische rallysport. De gekoesterde VW Polo S2000 werd rust gegund en er werd in de loop van 2014 overgestapt naar een R5 van Franse makelij. Na enkele wedstrijden om proef te draaien, begon Vincent Verschueren met ambitie aan het seizoen 2015, maar technische breuken en andere incidenten dwongen hem al snel in de achtervolging.

Podium in Ieper

Na een wisselvallig seizoensbegin volgde echter het hoogtepunt van het seizoen in de Kenotek Ypres Rally. Vincent en Veronique stuurden de GoDrive DS 3 naar een prachtige podiumplaats tussen de Europese top. Gaby Goudezeune werd door Vincent natuurlijk betrokken in de feestvreugde op het podium, want dit was 'zijn" moment voor eigen publiek.

In de tweede seizoenshelft schakelden Vincent en Veronique een versnelling hoger en werd de aansluiting gemaakt met de absolute top in België. Eerst draaide Vincent enkele snelste tijden in de Omloop van Vlaanderen, voor Princen en Loix, waarna hij in de East Belgian Rally als leider de slotronde in ging. Kortom, voortaan moet rekening gehouden worden met Vincent Verschueren als kandidaat-winnaar.

Een beetje thuiskomen...

Zeker met het nieuwe wapen van Godrive: de gifgroene Skoda Fabia R5, de absolute referentie in R5. Daarmee beschikt Vincent Verschueren over hetzelfde wapen als titelverdediger Freddy Loix.

"Ik ben enorm blij met deze Skoda Fabia R5. In alle contacten en gesprekken met de mensen van Skoda Motorsport is gebleken dat ze dezelfde ambitie hebben met de Fabia R5 als destijds met de Fabia Super 2000. Die wagen was een quasi onklopbare machine in Super 2000 en met de Fabia R5 willen ze hetzelfde realiseren. Ik ben ervan overtuigd dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Bovendien is het voor de mecaniciens van GoDrive een beetje terug thuiskomen. Wanneer je de motorkap van de Fabia opent, dan zie je meteen dat de Skoda tot dezelfde groep behoort als onze Polo S2000 vroeger. Alle componenten staan op de juiste plaats," lacht Vincent.

De titel? Eerst een rally winnen...

Op sportief vlak is het natuurlijk nog te vroeg om grote uitspraken te doen na een eerste testsessie.

"De Skoda Fabia R5 voelde tijdens de test meteen goed aan. Hij is wat zachter en minder agressief. De motor heeft wel een ander karakter. In de DS moest ik het vermogen hoog in de toeren gaan zoeken, terwijl ik de Skoda meer op koppel, lager in de toeren, moet besturen..."

Maar, elke sportman wil beter doen, dus mikt Vincent hoger dan de derde plaats van vorig seizoen in het BRC.

"Laten we beginnen bij het begin. Voor we over de titel spreken, moet ik eerst een manche van het Belgisch kampioenschap winnen. Dat is mijn hoofddoel voor 2016. Makkelijk zal dat niet worden, want het niveau in het Belgisch kampioenschap ligt erg hoog met Kris Princen en Freddy Loix, die deze Fabia R5 mee ontwikkeld heeft en die er al enorm veel kilometers mee heeft gereden. Ik geef elke wedstrijd het beste van mezelf. We zien wel hoe ver we komen," vertelt Vincent, die alvast erg blij is met de opvallende look van de GoDrive Skoda Fabia R5.

Afspraak zaterdag in Landen voor de eerste manche van het Belgisch rallykampioenschap, de Rally van Haspengouw!

Na een lange winter, waarin tal van piloten heel actief waren om partners te overtuigen mee te stappen in hun verhaal om te schitteren in 2016, tellen de rallyfans de dagen en uren af naar de start van het Belgisch rallykampioenschap 2016. Zaterdagochtend om 8h00 rijdt Freddy Loix met het nr. 1 op de deuren van zijn Skoda Fabia R5 over het startpodium in Landen, waar in de Rally van Haspengouw het Belgisch kampioenschap van start gaat.

Met 9 R5's en een RRC aan de start, samen met enkele snelle achterwielaandrijvers en vooral een krachtige tweeliter WRC, belooft het een uitermate spannende wedstrijd te worden. Kris Princen hield de zege vorig jaar in eigen huis met zijn Peugeot 208 T16. Wie houdt de Limburger van de dubbel? In het Belgisch kampioenschap is de categorie RC2 de topklasse. Vorig jaar werd bewezen dat de R5's van de verschillende merken aan elkaar gewaagd zijn, wat een spannende strijd garandeert. Kris Princen, de enige vertegenwoordiger van Peugeot, start in Landen als favoriet, maar hij moet vooral uitkijken voor de Skoda's van titelverdediger Freddy Loix en Vincent Verschueren, die zijn eerste meters zal rijden met de Fabia R5 van GoDrive. Cédric Cherain, de winnaar van de Condroz Rally, kiest voor een Ford Fiesta R5 Evo, een wagen die in het Wereldkampioenschap dit jaar indruk heeft gemaakt. Laurent Benoît start ook met een Fiesta R5, maar dan in de configuratie van 2015. DS (Citroën) zal het sterkst vertegenwoordigd zijn, al betreuren we het forfait van Kevin Demaerschalk, die pas later dit seizoen toe zal treden tot het select groepje R5-piloten. Tom Van Rompuy, Jourdan Serderidis, Philippe Stéveny en vooral voormalig Nederlands kampioen Bob de Jong zijn wel van de partij. Ook de Mini RRC van Guino Kenis behoort tot het kransje kanshebbers, al moest de Mini-rijder zijn testsessie in Riemst vroegtijdig staken door een mechanisch probleem. Guino zal eerst zijn wagen moeten leren kennen. Daar is bij Chris Van Woensel geen sprake van. De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC05 kan er vanaf de eerste meters in vliegen en met het vermogen van zijn tweeliter turbo is Chris Van Woensel op het snelle parcours op papier het best gewapend om te winnen in Haspengouw. De andere snelle 4x4-piloten mikken ook op een plaats in de top 10, zoals Jonas Langenakens en Marc Streel, twee streekpiloten die al schitterden in Haspengouw, maar ook Steve Bécaert, die opteert voor een volledige BRC-campagne. Bij de achterwielaandrijvers wordt het drummen voor een plaatsje in de spotlights. Johan Dekens, Robby Moers en Henri Schmelcher starten met hun Porsches in de kopgroep, maar ze zullen tot het uiterste moeten gaan om de snelle BMW's van Tobi Vandenberghe, Franky Boulat, Kurt Braeckevelt, Gerry Heusdens, Patrick Diels en hun M Cup collega's af te houden. Kortom, op alle niveaus mag spektakel verwacht worden, nu zaterdag op de 12 uitdagende klassementsproeven van de Rally van Haspengouw. Zorg dat je erbij bent!

Een nieuw seizoen en dezelfde ambities als de voorbije jaren. Met één zin kunnen we de doelstellingen van ŠKODA België samenvatten. Een derde titel en een nieuwe zege in Ieper. Marketing manager Vincent Struye blikt vooruit op 2016.

ŠKODA België start straks aan zijn derde opeenvolgende campagne met Freddy Loix en Johan Gitsels. De voorbije jaren hebben jullie alles gewonnen wat er te winnen viel en toch blijven jullie Freddy en Johan alsook de sport trouw. Waarom is autosport zo belangrijk voor ŠKODA?

Autosport zit al meer dan 110 jaar in ons DNA. De voorbije jaren ligt de nadruk vooral op rally. Autosport is en blijft een instrument om naar een jong en dynamisch publiek te communiceren én het zet tevens de betrouwbaarheid van het merk in de kijker wat er op zijn beurt voor zorgt dat het imago van het merk, van ŠKODA, verbetert.

Niet alleen Freddy Loix start dit seizoen met een ŠKODA. Ook Vincent Verschueren werkt het volledig BK af met een ŠKODA Fabia R5. Dat betekent niet alleen meer visibiliteit maar ook meer, interne, concurrentie?

Dat zorgt zeker niet voor interne concurrentie. De voorbije jaren waren er twee doelen. Daar komt dit jaar eentje bij. We willen de titel, we willen Ieper winnen en we willen het merkenkampioenschap winnen. Vincent Verschueren is een concurrent voor Freddy Loix maar niet voor ŠKODA.

Freddy Loix, Johan Gitsels en ŠKODA zijn een succesverhaal. Jullie zijn het aan jullie status verplicht om opnieuw voor de titel en de rally van Ieper te gaan.

Dat is zo en dat steken we niet onder stoelen of banken. Zoals ik eerlijk al zei ambiëren we de titel en de zege in Ieper. Het merkenkampioenschap zou de spreekwoordelijke kers op de taart zijn. Maar, we doen het stap voor stap. Arrogantie of overmoed zou een gebrek aan respect voor de andere deelnemers zijn. Het wordt een sterk bezet kampioenschap. Dat is goed voor de sport. Het BK telt opnieuw 9 wedstrijden. Is dat niet van het goede teveel?

Het is een ‘arrangement à la belge’. Er zijn 9 rally’s waarvan je 8 wedstrijden kan nomineren en uiteindelijk worden er 7 resultaten weerhouden. Dat is toch wel een moeilijke oefening. De vraag is of de fans dat allemaal nog kunnen vatten. Heeft rijder X deze rally nu wel of niet genomineerd?

Een nieuw seizoen betekent ook een nieuwe layout. Kan je iets over de layout van de wagen zeggen?

De ‘V’ op de flanken hebben we behouden. Dat is niet alleen de V van ŠKODA Motorsport maar ook de V van vRS wat dan weer staat voor ons sportief gamma.  De kleuren zwart, groen en wit worden behouden omwille van de verschillende partners in het verhaal en omwille van de herkenbaarheid van de voorbije jaren.

Met de Rally van Haspengouw gaat zaterdag het Belgisch rallykampioenschap van start in Landen. Zoals in elke sport, is vers bloed en doorstroming van de jeugd cruciaal om een sport gezond te houden. In de rallysport is het Junior Kampioenschap de ideale formule voor jonge talenten om zich in de kijker te rijden, zeker omdat de snelste jonge talenten dit seizoen een schitterende bonus aangeboden krijgen door een rechtstreekse plaatsing voor de Power Stage, de grote finale, van de RACB Rally Challenge. In Haspengouw zal het niveau alvast erg hoog liggen, want 12 jongeren hebben zich ingeschreven.
De meest opvallende naam op de startlijst bij de Juniors is ongetwijfeld die van Stijn Pacolet, de winnaar van vorig jaar bij de Juniors. Pacolet maakt zijn wederoptreden met een Ford Fiesta R2. Kersvers papa Jelle Vermeire kiest ook voor een Fiesta R2, maar dan de nieuwe EcoBoost versie. Ook de Brit Jamie Brown start met de turboversie, terwijl Tobias Brüls het met een atmosferische 1.6 zal doen.

Regerend Junior Kampioen Andy Dewallef maakt de overstap naar een Opel Adam R2, net als Romain Delhez, de laureaat van de Junior Award in de Condroz Rally, en Amaury Molle. De kleuren van Peugeot worden verdedigd door Joachim Wagemans, die in Haspengouw komt testen in functie van een campagne in de Franse 208 Rally Cup. Sébastien Bedoret, die vorig jaar een opgemerkt debuut maakte in de Omloop van Vlaanderen, wil voor de verrassing zorgen met zijn Renault Twingo R2.

Drie jongeren kiezen voor een minder krachtige R1. Anthony Dovifat neemt het met zijn DS 3 R1 op tegen de Renault Twingo's van Kjell Vandenberghe en Lucas Walbrecq.

De zes beste resultaten worden dit seizoen in rekening gebracht in het Junior BRC, waarbij op elke KP opnieuw een bonuspunt te verdienen is voor de snelste tijd. De jongeren zullen zaterdagochtend dus goed wakker moeten zijn om er meteen in te vliegen in de Rally van Haspengouw!

Johan Gitsels neemt voor het derde jaar op rij plaats naast Freddy Loix om hem zo goed als mogelijk over de Belgische rallywegen te gidsen. Enkele zegswijzen zijn van toepassing om de samenwerking met de nodige beeldspraak te illustreren. Van ‘geen twee zonder drie’ tot ‘never change a winning team’.

Voor het derde jaar op rij vorm jij team met Freddy Loix en ŠKODA België. Is de ambitie dezelfde als de voorbije jaren?

Uiteraard! We willen onze titel verlengen. Daarnaast wil ik Freddy naar een 11e zege loodsen en als dat lukt dan is mijn 3e zege in Ieper ook een feit. In theorie zijn wij favoriet voor de eindzege maar zoals het cliché  het wil, ‘hoe meer je wint hoe dichter de eerste nederlaag komt’. Het is een feit, geen excuus net zoals het een feit is dat er dit jaar meer titelconcurrenten zijn dan de voorbije jaren. De R5 wagens raken meer ingeburgerd waardoor er meer van dat type wagens aan de start verschijnen. Dat zorgt voor een grotere concurrentie maar net dat motiveert ons. We hebben niet liever dan te bikkelen voor elke seconde. Dat zorgt ervoor dat wij tot het uiterste moeten gaan en dat komt de sport ten goede.

Hoe groot is de ‘goesting’ om er opnieuw aan te beginnen?

Groot! (vastberaden). Ik kijk reikhalzend uit naar de start van het BK. Donderdag beginnen we met de voorbereidingen op de Haspengouw want dan gaan we een ganse dag testen. Op vrijdag zijn er de verkenningen en op zaterdag is er de wedstrijd.

Wat heb je de voorbije maanden gedaan?

Op rallyvlak niet veel. Freddy heeft testwerk gedaan voor ŠKODA en voor Michelin maar omdat ik andere verplichtingen had kon ik niet mee. Eind november heb ik deelgenomen aan de East African Safari rally. Sindsdien mis ik de geur van versleten rubber en benzine. Op conditioneel vlak ben ik wel bezig gebleven. Ik ben veel gaan mountainbiken en heb drie tot vier avonden per week in de fitness doorgebracht.

De rally van Haspengouw wordt grotendeels op een nieuw parcours gereden. Is dat los van het vele werk toch opnieuw een uitdaging, een prikkel?

Absoluut. We moeten vanaf nul beginnen en strijden daardoor met gelijke wapens. Een goede voorbereiding en precieze nota’s zijn een absolute must om snelle tijden te laten optekenen. Op de website van de organisatie staan onboardbeelden van de klassementsritten. Ik heb die meermaals bekeken en daaruit leer je dat er veel en lange rechte stukken zijn waar de topsnelheid van primordiaal belang is. In vergelijking met vorig jaar, toen we nog met de ŠKODA Fabia S2000 aan de start van deze rally kwamen, is de topsnelheid van de R5 toch wel hoger. Maar die lange rechte stukken geven ook vaak een vals beeld over deze wedstrijd die eigenlijk niet zo makkelijk is als ze laat uitschijnen. Zo zijn er tal van technische stukken waar je met een goede voorbereiding toch het verschil kan maken.

Als je één iets zou willen verwezenlijken dit seizoen wat zou dat dan kunnen zijn?

Ieper is en blijft een droom voor elke rallyrijder. Doe mij maar een 11e zege voor Freddy in Ieper en voor mezelf een 3e zege.

Tuur Vanden Abeele ziet 2016 met een frisse blik tegemoet. De Kortrijkzaan wil komend seizoen zeven BK-manches betwisten, aangevuld met enkele regionale koersen. De Mitsubishi Lancer Evo VII werd deze winter helemaal heropgebouwd in Group N-configuratie.

“Ik verlang al maanden om opnieuw het stuur te nemen en strijd te leveren op de rallywegen”, opent Vanden Abeele volg ongeduld. “Na een reeks problemen stond de wagen eind vorig jaar opnieuw op punt, maar door omstandigheden konden we er niet meer mee rijden. Het begint nu echt te kietelen om opnieuw de helm op mijn hoofd te schuiven.”

Vanden Abeele wil dit jaar zeven BK-manches afwerken. “Alle BK-manches behalve Ieper en Spa. Ieper kunnen we met deze wagen niet betwisten. Ik zal dan voor de gelegenheid nog eens bij de historics rijden met de Opel Kadett van Jochen Claerhout. Normaal zal Vincent Van Quickenborne opnieuw naast me plaatsnemen in Ieper. Het heeft weinig zin een moderne wagen te huren. Dan houden we liever het budget onder controle. Voor Spa passen we, om dezelfde reden.”

Doorheen het jaar gaat het team ook enkele regionale proeven afwerken. Welke dat worden staat nog niet vast, maar de Monteberg zit er zeker tussen. “Ik heb nog een belofte na te komen aan een gelegenheidsnavigator”, aldus Vanden Abeele.

Nieuw is dat Vanden Abeele de wagen volledig zelf zal beheren. “We hebben het nodige materiaal aangekocht en een eigen serviceteam rond ons geschaard. Zo drukken we de kosten een beetje, maar het wordt vooral een hecht team van vrienden. Dat is het hoofddoel. We willen ons opnieuw ontspannen en onze hobby beleven. De resultaten zullen dan vanzelf wel volgen.”

Net omwille van die reden gaat Vanden Abeele dit jaar verder met Frederick Bekaert. “Hij heeft me veel vertrouwen en we zijn goede vrienden. Ik wil dit jaar het plezier in het rallyrijden terugvinden. Dat is vorig jaar wat zoek geraakt door veel technische en administratieve struikelblokken.”

De eerste rally wordt dus de Haspengouw rally, de openingsmanche van het Belgische Rallykampioenschap, op 27 en 28 februari in Landen.

Voor het tweede opeenvolgende jaar had de Legend Boucles, het geesteskind van Pierre Delettre, zijn tenten opgeslagen in Bastenaken. De regelmatigheidswedstrijd voor oldtimers aan een hoog gemiddelde (80 km/h) blijft maar groeien. Dit jaar stonden twee wedstrijddagen op het programma, met als kers op de taart een zondagetappe met 6 verschillende proeven op... onverhard! Een uitdaging die BMA het beste tot een goed einde bracht. De Porsche 911 Safari #1 van Bernard Munster en Andrée Hansen behaalde de algemene overwinning in deze atypische wedstrijd die zijn charme en kracht haalt uit het feit dat het evenement voor geen enkel kampioenschap meetelt.
« Het was een ronduit uitzonderlijke editie 2016, vertelt Bernard Munster. Afgezien van het rotweer, dat heel wat toeschouwers heeft afgeschrikt of op de proef stelde, kende de wedstrijd een onberispelijk verloop. De proeven, in de Legend Boucles "Regularity Tests" genaamd, waren prachtig. De etappe van zondag was grandioos. Het is simpel, ik wist niet dat men zo een mooie proeven kon vinden in ons land! De doortocht van een rally organiseren op een koninklijk jachtdomein, dat moet je maar doen! »
Een speelterrein dat in de smaak viel bij Bernard Munster. Markko Märtin, voormalig fabriekspiloot in het Wereldkampioenschap Rally, nam aanvankelijk de leiding in handen, maar de verantwoordelijke van BMA zat voortdurend op zijn hielen. De Porsche-piloot zette de aanval in toen het donker werd en hij nam stelselmatig afstand in de provincie Luxemburg. « Zondagochtend gingen we opnieuw van start als leiders. Op de eerste drie proeven in de bossen hield ik het tempo hoog, wat ik verwachtte een reactie van Markko Märtin op het onverhard. Maar, we stelden vast dat hij stelselmatig minder snel was dan wij. Vanaf dat moment hebben we rustig gecontroleerd tot de finish! Deze Legend Boucles wilde ik absoluut nog eens op mijn naam schrijven na een reeks ereplaatsen. Jammer dat François Duval niet van de partij was, maar ik denk dat hij ons dit jaar moeilijk had kunnen kloppen...»
Bij BMA was men heel tevreden met deze overwinning, want deze deelname in Bastenaken had de allures van een race tegen de tijd... « De wagens die de East African Safari Rally in de herfst reden, waren nog maar net terug, vervolgt Bernard. De Porsche die ik in Bastenaken bestuurde was de 911 die Grégoire de Mevius in Afrika bemande. De wagen was een beetje beschadigd, waardoor we even langs de carrossier moesten, alvorens de nodige aanpassingen te doen voor de eerste rally van het jaar. Tussen de Safari en de Boucles zijn er toch wel wat verschillen. De mecaniciens hebben fantastisch werk geleverd. De auto was... net op tijd  klaar voor de technische keuring. 18 regelmatigheidsritten later wonnen we de wedstrijd! Bedankt iedereen!" »
Deze Legend Boucles bevestigden trouwens dat de bolides uit de ateliers van BMA uit Petit-Rechain, in de buurt van Verviers, strikt conform aan de diverse reglementen zijn... « We moeten Pierre Delettre en de RACB feliciteren, want ze hebben een grondige controle gedaan van de cilinderinhoud. Dat geeft nog meer geloofwaardigheid aan hun wedstrijd. Onze Porsche werd grondig geïnspecteerd door de technische commissarissen na de finish en zij hebben bevestigd dat de 911 helemaal conform was. Dat maakt meteen een einde aan alle geruchten en het bewijst dat BMA zijn wagens volgens de regels van de kunst prepareert... »
Tijdens de viering van de overwinning in de Legend Boucles 2016 in de tent op de Place McAuliffe in Bastenaken, bracht Bernard Munster ook hulde aan zijn copilote en vriendin... « Ik ben heel trots op Andrée, want het was extra lastig omdat we de weg moesten openen. Ze heeft haar taak perfect vervuld, zonder het minste foutje. Het enige probleem dat we kenden, een lekke band op een RT die op "nul" kon afgewerkt worden, heeft ons niet benadeeld. De balans is dan ook uitermate positief! »
In Bastenaken zette BMA trouwens in de categorie 'Demo' ook een Subaru 555 Gr.A in voor de Fransen Alain Deveza en Guy Tezenas, die warm kwamen draaien voor het seizoen 2016. Ze vertrokken met een brede smile en tevreden weer naar Frankrijk. Ze hadden van het parcours genoten en verzorgden de show op elk van de regelmatigheidsproeven! Alain Deveza verklaarde in verschillende interviews dat hij genoot van de sfeer van de Legend Boucles en van de hartelijke ontvangst in België. Dat is trouwens een van de sterke troeven van team BMA, de structuur van Bernard Munster...
Daniel en Laurent Janssens, eveneens aan de start met een BMA Porsche 911, maar dan in 'Classic' met minder druk, genoten van hun deelname, wat in feite een verrassingscadeau was voor de verjaardag!
BMA heeft het seizoen geopend met een zege en het team bereidt het vervolg voor. De komende weken wordt gewerkt aan de Spa Rally en de Terre des Causses in Frankrijk... in afwachting van een belangrijk internationaal programma dat een van de komende dagen onthuld zal worden. In Historic staan er verschillende Franse wedstrijden, Marokko en een nieuwe 9-daagse wedstrijd in Bulgarije op het programma. Maar, over dat alles zullen we binnenkort meer vertellen. Nu eerst champagne!

Aanstaande zaterdag wordt met de rally van Haspengouw officieel het Belgische rallyseizoen op gang geschoten. Net als de voorbije jaren zal ook dit jaar de VW Golf TDi van Eddy Ghijsens en Veerle Bovy aan de start staan. De garagist uit Borgloon werkt het volledige criterium kampioenschap af. De wagen wordt klaargestoomd door zijn eigen DANO rallyteam.

Enkele jaren geleden fronsten sommige rallyfans de wenkbrauwen toen ze zagen dat een VW Golf TDi aan de start van een rally kwam. De vreemde eend in de bijt werd intussen een vaste waarde. ‘Niet alleen een vaste waarde maar ook een betrouwbare wagen’ voegt Eddy Ghijsens er fijntjes aan toe. ‘Van de 11 rally’s die we reden haalden we 9 keer de finish. Zaterdag beginnen we aan ons derde seizoen. In het tussenseizoen hebben we de wagen helemaal rijklaar gemaakt. Ik wil vooreerst mijn trouwe partners bedanken die het mogelijk gemaakt hebben dat we ook dit jaar een volledig seizoen kunnen rijden. Plezier maken staat voorop.’

Iedereen is ongeduldig aan het wachten op de start van het eerste grote autosportevenement in ons land. Om de toeschouwers, zeker zij die van ver komen, toe te laten de eerste dag goed te plannen, heeft de organisator besloten om voor het eerst de namen van de proeven en de timing vooraf bekend te maken, althans voor de eerste vier RT op zaterdag. Opgelet, het gaat om de start van de eerste wagen in Demo, gevolgd door de Legend.

Om de timing van de tweede passage en de kaarten te verkrijgen, net als de timing van zondag, nodigen we u uit om ons programmablad te kopen, met 72 pagina’s boordevol informatie, foto’s, de startlijst, de plaatsen van de drankstandjes, een poster van Hyundai van Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul en de poster voor de handtekeningen van de 24 vedetten van deze editie. Het mooie programma, zonder meer een soevenir, is te krijgen aan de prijs van 10 euro, op heel wat strategische plaatsen en in een flink deel van de drankstandje.

We herhalen dat de toegang tot de 18 RT gratis is, waardoor de aankoop van het programma ook heel belangrijk is. Zo toont u hoe gehecht u aan onze proef bent en zo kunnen wij ook volgend jaar weer een mooi startveld garanderen.

We nodigen iedereen ook uit om zaterdag in de late namiddag en zondagmiddag naar Saint Hubert te komen, voor de mooiste en langste proeven van de rally. De Legend Boucles Bastogne Fan Club zorgt er voor een warm onthaal. Parking, bewegwijzerde wandelpaden vanaf de Place de Saint Hubert naar de mooiste plekjes, alles is voorhanden. Meer details op de blog van de LBB Fans Club waar ook een prijsvraag op staat.

RT1 Noville : 8u55

RT2 Bertogne : 9u26

RT5 Stoumont : 12u45

RT6: Bodeux : 13u12

Nu nieuws dat ons echt wel plezier doet. Ten eerste omdat de 40-jarige Est nog nooit eerder naar ons land kwam, maar ook omdat hij zijn comeback in de rallysport maakt, iets meer dan 10 jaar na het noodlottige ongeval, waarbij zijn corijder Michael Park in de RAC Rally 2005 het leven liet.

De meervoudige Estse kampioen startte voor het eerst in het WK in 1997 en Markko Martin was zeer lang een van de uitgesproken talenten van zijn land. Na een debuut voor Toyota, stapte hij al snel over naar de troepen van Malcolm Wilson die van hem een officieel rijder voor Ford maakte. Hij zou er meerdere jaren doorbrengen, alvorens naar Subaru over te stappen.

In 2003 en 2004, won Martin vijf manches van het WK, te weten Griekenland, Finland, Mexico, Corsica en Spanje. Hij maakte vervolgens een transfer naar Peugeot, om er met de 307 te rijden, een wagen waar hij zich moeilijk aan zou aanpassen. Hij behaalde desondanks een 18de podium in het WK, scoorde zijn 100ste snelste tijd in een KP, alvorens het noodlottige ongeval, waarin Michael Park het leven liet, zijn leven zou veranderen. Enkele weken later zal Markko aankondigen dat hij een punt achter zijn loopbaan in de rallysport zet. Hij reed in het totaal 86 WK-wedstrijden en eindigde 3de in het WK van 2004. In 2007 nam hij nog deel aan de Show Memorial Bettega, die hij met een Impreza WRC zou winnen, alvorens testrijder te worden voor Prodrive.

Markko is vandaag de manager van zijn jonge landgenoot Ott Tanak.

Ik heb aan geen enkele echte competitie meer deelgenomen in tien jaar en ik ben erg vereerd dat de organisator aan mij heeft gedacht”, aldus Markko. “Stéphane Prévot (hij won de Michael Beef Trophy die aan Michael Park is opgedragen) die ik kende van destijds, heeft niet echt moeten aandringen om mee te doen. Ik maak mijn comeback met een Ford Escort Groep 4 van MY Vintage en dat spreekt me enorm aan. Ik weet niet of ik voor de zege zal kunnen gaan, maar ik wil vooral het publiek niet ontgoochelen. En nog eens bedankt voor de uitnodiging.”

De 24ste editie van de 6 uren van Kortrijk vindt dit jaar plaats op 26 en 27 november. Autostal Groeninghe bevestigt hiermee dat dit sportieve evenement een weekje opschuift op de rallykalender. De jongste weken kreeg de organisatie heel wat vragen over de exacte datum van de 24ste editie van de 6 uren van Kortrijk. Autostal Groeninghe wenst klaarheid te scheppen. “Uiteraard hadden we liever onze datum op de kalender behouden, maar we kwamen mogelijks in conflict met een ander sportief evenement, waardoor we ons genoodzaakt zagen om een weekje op te schuiven”, aldus de organisatie. “We hebben dan snel en resoluut gekozen voor het laatste weekend van november.”

Nieuwigheden

Hoewel Autostal Groeninghe nog volop bezig is het uittekenen van de krijtlijnen voor de vierde editie in zijn huidige vorm, belooft de organisatie opnieuw heel wat nieuwigheden. “Na twee jaren succesvolle jaren werden we vorig jaar geconfronteerd met heel moeilijke omstandigheden, vooral door het barslechte weer. Dat liet ons toe om wat kritischer terug te kijken naar de afgelopen editie. We werden geconfronteerd met onvoorzien uitdagingen die pas door de weersomstandigheden werden blootgelegd”, aldus Autostal Groeninghe. “Maar we zien deze uitdagingen met veel motivatie tegemoet, ook al blijven we met veel voldoening terug kijken op de editie 2015. We gaan van de noden, kansen creëren. Geen reculer pour mieux sauter, maar reflecter pour sauter plus loin.”

Veel kan en wil Autostal Groeninghe nog niet kwijt over de 24ste editie. De organisatie houdt vast aan de succesformule, namelijk een tweedaagse rally met verschillende randactiviteiten, van vrijdag tot zondagavond.

Autostal Groeninghe belooft de deelnemers alvast een uitdagend parcours in en rond Kortrijk, met enkele veranderingen en hertekende proeven.

“En ja, alles blijft gratis. Dit project is begonnen als een sociaal en democratisch project waarbij we iedereen willen betrekken. Daar houden we aan. Denk maar onze donatie aan de Stichting Luka Hemelaere of de schenking van voedseloverschotten aan Poverello”, aldus de organisatoren.

De organisatie is al volop bezig met het uitwerken van het campagnebeeld in de alomgekende en geprezen huisstijl, en de nieuwe eerste stickers zullen binnenkort in het straatbeeld verschijnen.

We zijn zover! Over enkele dagen is het tijd voor de Legend Boucles 2016, meer dan ooit tevoren in en om Bastogne. We weten ondertussen al met heel veel zekerheid dat de regio en met uitbreiding de provincie Luxemburg echt ‘fan’ van het evenement zijn en als één blok achter de Legend Boucles staan. Getuige vorige zondag, toen Sébastien Glaude en Laurent Copine, die een Volvo 144 S besturen in ‘Legend’, heel wat andere deelnemers en liefhebbers hebben uitgenodigd via de sociale media, om een soort van lokale prestart te organiseren voor de lokale en regionale pers.

Het was wat toevallig dat het initiatief op de zondag van Valentijn georganiseerd werd. Al snel werd duidelijk dat de initiële plaats van afspraak niet meer groot genoeg zou zijn voor alle enthousiastelingen. De opkomst in het dorpje Longchamps, op 5 kilometer van Bastogne, was enorm! Meer dan dertig wagens kwamen op het dorpsplein opdagen, met meer dan 100 betrokkenen, voor de wagens uit de jaren ’60, ’70 en ’80! Onder hen vonden we onder meer de voormalige Belgische kampioen Hubert Deferm, net als de gerenommeerde corijder en specialist regularity Joseph Lambert, die er in de Legend Boucles 2016 niet kan bijzijn vanwege de prijsuitreiking in de specialiteit van de FIA! Ach ja…

De wagens kwamen één voor één aan en parkeerden zich netjes aan de kerk, waarbij heel wat foto’s werden getrokken. De deelnemers trokken vervolgens naar de zaal van de Cercle Saint-Lambert, waar de burgemeester van Bertogne, Christian Glaude, een korte speech gaf om het sportieve jaar van de regio in te luiden. Enkele mensen van de organisatie van de Legend Boucles, onder meer Jean Caro en Eric Chapa, gaven uitleg bij de editie 2016, alvorens de 46 regionale teams, zowel uit de categorie ‘Classic’ als ‘Legend’. In Demo, zijn er Maxime Fannoy en Julien Steger die een superbe Subaru Impreza 555 Gr.A de kleuren van de regio verdedigen.

Christian Glaude is zeker een van de sterkhouders van de regionale deelnemers, al zullen de weersomstandigheden zeker hun woordje meespreken. Ook kijken we nuit naar Romuald Thirion en Frédéric Jacquemin (Opel Ascona A), maar ook Fred Caprasse en Geoffrey Razzi (Ford Escort RS2000 MK2) in ‘Legend’. Top 10 ? Top 5 ? Podium ? Afwachten…

Na een gezellige babbel bij een glas, in aanwezigheid van meerdere journalisten, fotografen, en het team van TV Lux, liep de fijne zondag op zijn einde. Nu is het uitkijken naar de start op de Place McAuliffe van Bastogne, waar overigens de administratieve en technische controles op donderdag en vrijdag zullen plaats vinden.

Nog enkele dagen en dan is het één groot autosportfeest in heel de regio!

Vorig jaar kondigde hij het aan bij de kennismaking met de regio van Bastenaken en hij hield woord: Pierre Delettre, de man achter de Boucles sinds 1987, zorgde voor een première in de Belgische rally, met name door een etappe toe te voegen die uitsluitend op onverhard wordt verreden. Het is een oude droom van de organisator van een van de meest populaire proeven op de weg van ons land.

“Alvorens uit te wijden over de schitterende editie van de Legend die er aankomt, zou ik even willen terugkomen op mijn verhuis van Spa naar Bastenaken. De rally is van hart veranderd, maar niet van geest. We werden afgelopen jaar als koningen ontvangen op de place McAuliffe en in de omstreken van Bastenaken. De burgemeester Benoît Lutgen en zijn zeer dynamisch team hebben alles gedaan om ons evenement van meet af aan te laten slagen. Onder meer het erg gesmaakte parcours was daar een onderdeel van. Ik had afgelopen jaar de indruk om me tien jaar terug in de tijd te bevinden, in 2006, op de vooravond van de eerste editie van de Legend. Heel wat mensen waren sceptisch en vertelden aan iedereen die het horen wilde, dat we een mal figuur zouden slaan. De schertsende opmerkingen bleven echter niet lang hangen en meer nog, enkele van de meest vurige verdedigers van Spa, die beweerden nooit in Bastenaken te zullen rijden, zijn er nu wel bij. Dat doet ons werkelijk plezier!”

De cijfers spreken voor zich, want er zijn 30% meer inschrijvingen dan bij de eerste visite aan de regio van Bastenaken. Dat geldt overigens voor alle categorieën, van Classic over Legend tot Demo, die laatste zullen overigens voor de eerste maal hetzelfde parcours als de Legend rijden. Zelfs de Dakar had begin dit jaar niet zoveel deelnemers.

“Het moet gezegd dat we voor dezelfde prijs een nog meer aantrekkelijke wedstrijd aanbieden, waarbij rekening werd gehouden met de opmerkingen van de debriefing na de editie 2015. We hebben evenveel kilometers, maar gespreid over twee dagen, zodat iedereen meer kan genieten van het evenement. We rijden niet meer zo laat op zaterdag en mikken ’s avonds op een goede ambiance in de tent en houden de prijsuitreiking zondagnamiddag.”

De grote ster van deze editie zal niet Duval noch Neuville zijn, en ook geen buitenlandse vedette. Neen, het is de zondagse passage op onverhard.

“Het is een première in ons land die heel wat oude gloriën er toe heeft aangezet om weer deel te nemen. Ik realiseer er een jongensdroom mee! Ik ben al 17 maal naar de RAC in het VK geweest, de eerste maal in 1981, en ik was destijds heel erg onder de indruk van de Groep B-wagens op de onverharde wegen. 30 jaar lang hebben we getracht meer dan één KP op onverhard te organiseren en vorig jaar hadden we er twee: Mandarine en Eglantine. Ditmaal, rijden we meer dan 50 kilometer in de wouden en dat is zesmaal de afstand van de Clémentine! We hebben overigens nog het een en ander in petto voor de toekomst. Rijders, corijders en publiek zullen zich amuseren. Iedereen is gelukkig met het nieuwe parcours.”

En Pierre sluit met een boutade af…

“Laat ons nu juist hopen dat we geen 30 centimeter sneeuw te verwerken krijgen tijdens het weekend en ons moeten afvragen waar de aarde is… hoe dan ook en afgezien van de weersomstandigheden, de Legend zal garant staan voor glijwerk en spektakel.”

Na een seizoen in Frankrijk met nogal wat tegenslagen, heeft Joachim Wagemans zijn keuze gemaakt voor 2016. De jonge belofte uit Kapellen begint aan het seizoen in de Rally van Haspengouw, waar hij met zijn Peugeot 208 R2 een serieuze referentie zal zijn voor de andere jonge Belgische talenten. Maar, Joachim en copiloot Andy Debaeremaeker werken het seizoen niet verder af in eigen land, want ze kiezen opnieuw voor een campagne in de Franse Peugeot 208 Rally Cup.

"Het grote verschil is dat we dit jaar met onze eigen structuur zullen werken," vertelt Joachim. "Marc Debaeremaeker, de vader van Andy en al meer dan 30 jaar een trouwe mecanicien van onder andere Paul Lietaer, zal onze Peugeot 208 R2 prepareren. We hebben deze winter trouwens een andere 208 R2 gekocht in Duitsland. Verder hebben we geïnvesteerd in eigen materiaal voor het team. We rijden de Rally van Haspengouw om te zien of alles werkt en natuurlijk ook om zelf ritme op te doen tegen de Terre des Causses begin april."

Joachim, nog altijd maar 21 jaar, zal in de Franse Peugeot 208 Rally Cup opnieuw punten scoren in het Junior Kampioenschap en in het algemeen kampioenschap.

"We willen de ervaring van vorig jaar benutten om hoger te mikken. Ik besef dat het niveau in Frankrijk heel hoog ligt, maar vorig jaar was de context niet optimaal en kenden we veel pech. Ik mik dit jaar hoger, maar dan moet het wel mee zitten," vertelt Joachim, die in de Rally van Haspengouw mogelijk zijn enige wedstrijd in eigen land zal rijden.

"Ieper valt helaas samen met de Terre de Langres en mijn thuisrally, de GTC Rally, wordt samen met de Terre des Cardabelles verreden. Maar, we hebben wel plannen om de East Belgian Rally in het najaar te rijden om ons toch nog eens in eigen land te tonen," besluit Joachim Wagemans.

Kalender 2016:

1/ Rallye Terre des Causses (1/3 April – Gravel)
2/ Rallye d’Antibes Côte d’Azur (19/22 May – Asphalt)
3/ Rallye Terre de Langres (24/26 June – Gravel)
4/ Rallye Terre de Lozère (26/28 August – Gravel)
5/ Rallye du Vosgien (15/17 September – Asphalt)
6/ Rallye Terre des Cardabelles (7/9 October – Gravel)
7/ Rallye du Var (24/27 November – Asphalt)