OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Nu nieuws dat ons echt wel plezier doet. Ten eerste omdat de 40-jarige Est nog nooit eerder naar ons land kwam, maar ook omdat hij zijn comeback in de rallysport maakt, iets meer dan 10 jaar na het noodlottige ongeval, waarbij zijn corijder Michael Park in de RAC Rally 2005 het leven liet.

De meervoudige Estse kampioen startte voor het eerst in het WK in 1997 en Markko Martin was zeer lang een van de uitgesproken talenten van zijn land. Na een debuut voor Toyota, stapte hij al snel over naar de troepen van Malcolm Wilson die van hem een officieel rijder voor Ford maakte. Hij zou er meerdere jaren doorbrengen, alvorens naar Subaru over te stappen.

In 2003 en 2004, won Martin vijf manches van het WK, te weten Griekenland, Finland, Mexico, Corsica en Spanje. Hij maakte vervolgens een transfer naar Peugeot, om er met de 307 te rijden, een wagen waar hij zich moeilijk aan zou aanpassen. Hij behaalde desondanks een 18de podium in het WK, scoorde zijn 100ste snelste tijd in een KP, alvorens het noodlottige ongeval, waarin Michael Park het leven liet, zijn leven zou veranderen. Enkele weken later zal Markko aankondigen dat hij een punt achter zijn loopbaan in de rallysport zet. Hij reed in het totaal 86 WK-wedstrijden en eindigde 3de in het WK van 2004. In 2007 nam hij nog deel aan de Show Memorial Bettega, die hij met een Impreza WRC zou winnen, alvorens testrijder te worden voor Prodrive.

Markko is vandaag de manager van zijn jonge landgenoot Ott Tanak.

Ik heb aan geen enkele echte competitie meer deelgenomen in tien jaar en ik ben erg vereerd dat de organisator aan mij heeft gedacht”, aldus Markko. “Stéphane Prévot (hij won de Michael Beef Trophy die aan Michael Park is opgedragen) die ik kende van destijds, heeft niet echt moeten aandringen om mee te doen. Ik maak mijn comeback met een Ford Escort Groep 4 van MY Vintage en dat spreekt me enorm aan. Ik weet niet of ik voor de zege zal kunnen gaan, maar ik wil vooral het publiek niet ontgoochelen. En nog eens bedankt voor de uitnodiging.”

De 24ste editie van de 6 uren van Kortrijk vindt dit jaar plaats op 26 en 27 november. Autostal Groeninghe bevestigt hiermee dat dit sportieve evenement een weekje opschuift op de rallykalender. De jongste weken kreeg de organisatie heel wat vragen over de exacte datum van de 24ste editie van de 6 uren van Kortrijk. Autostal Groeninghe wenst klaarheid te scheppen. “Uiteraard hadden we liever onze datum op de kalender behouden, maar we kwamen mogelijks in conflict met een ander sportief evenement, waardoor we ons genoodzaakt zagen om een weekje op te schuiven”, aldus de organisatie. “We hebben dan snel en resoluut gekozen voor het laatste weekend van november.”

Nieuwigheden

Hoewel Autostal Groeninghe nog volop bezig is het uittekenen van de krijtlijnen voor de vierde editie in zijn huidige vorm, belooft de organisatie opnieuw heel wat nieuwigheden. “Na twee jaren succesvolle jaren werden we vorig jaar geconfronteerd met heel moeilijke omstandigheden, vooral door het barslechte weer. Dat liet ons toe om wat kritischer terug te kijken naar de afgelopen editie. We werden geconfronteerd met onvoorzien uitdagingen die pas door de weersomstandigheden werden blootgelegd”, aldus Autostal Groeninghe. “Maar we zien deze uitdagingen met veel motivatie tegemoet, ook al blijven we met veel voldoening terug kijken op de editie 2015. We gaan van de noden, kansen creëren. Geen reculer pour mieux sauter, maar reflecter pour sauter plus loin.”

Veel kan en wil Autostal Groeninghe nog niet kwijt over de 24ste editie. De organisatie houdt vast aan de succesformule, namelijk een tweedaagse rally met verschillende randactiviteiten, van vrijdag tot zondagavond.

Autostal Groeninghe belooft de deelnemers alvast een uitdagend parcours in en rond Kortrijk, met enkele veranderingen en hertekende proeven.

“En ja, alles blijft gratis. Dit project is begonnen als een sociaal en democratisch project waarbij we iedereen willen betrekken. Daar houden we aan. Denk maar onze donatie aan de Stichting Luka Hemelaere of de schenking van voedseloverschotten aan Poverello”, aldus de organisatoren.

De organisatie is al volop bezig met het uitwerken van het campagnebeeld in de alomgekende en geprezen huisstijl, en de nieuwe eerste stickers zullen binnenkort in het straatbeeld verschijnen.

We zijn zover! Over enkele dagen is het tijd voor de Legend Boucles 2016, meer dan ooit tevoren in en om Bastogne. We weten ondertussen al met heel veel zekerheid dat de regio en met uitbreiding de provincie Luxemburg echt ‘fan’ van het evenement zijn en als één blok achter de Legend Boucles staan. Getuige vorige zondag, toen Sébastien Glaude en Laurent Copine, die een Volvo 144 S besturen in ‘Legend’, heel wat andere deelnemers en liefhebbers hebben uitgenodigd via de sociale media, om een soort van lokale prestart te organiseren voor de lokale en regionale pers.

Het was wat toevallig dat het initiatief op de zondag van Valentijn georganiseerd werd. Al snel werd duidelijk dat de initiële plaats van afspraak niet meer groot genoeg zou zijn voor alle enthousiastelingen. De opkomst in het dorpje Longchamps, op 5 kilometer van Bastogne, was enorm! Meer dan dertig wagens kwamen op het dorpsplein opdagen, met meer dan 100 betrokkenen, voor de wagens uit de jaren ’60, ’70 en ’80! Onder hen vonden we onder meer de voormalige Belgische kampioen Hubert Deferm, net als de gerenommeerde corijder en specialist regularity Joseph Lambert, die er in de Legend Boucles 2016 niet kan bijzijn vanwege de prijsuitreiking in de specialiteit van de FIA! Ach ja…

De wagens kwamen één voor één aan en parkeerden zich netjes aan de kerk, waarbij heel wat foto’s werden getrokken. De deelnemers trokken vervolgens naar de zaal van de Cercle Saint-Lambert, waar de burgemeester van Bertogne, Christian Glaude, een korte speech gaf om het sportieve jaar van de regio in te luiden. Enkele mensen van de organisatie van de Legend Boucles, onder meer Jean Caro en Eric Chapa, gaven uitleg bij de editie 2016, alvorens de 46 regionale teams, zowel uit de categorie ‘Classic’ als ‘Legend’. In Demo, zijn er Maxime Fannoy en Julien Steger die een superbe Subaru Impreza 555 Gr.A de kleuren van de regio verdedigen.

Christian Glaude is zeker een van de sterkhouders van de regionale deelnemers, al zullen de weersomstandigheden zeker hun woordje meespreken. Ook kijken we nuit naar Romuald Thirion en Frédéric Jacquemin (Opel Ascona A), maar ook Fred Caprasse en Geoffrey Razzi (Ford Escort RS2000 MK2) in ‘Legend’. Top 10 ? Top 5 ? Podium ? Afwachten…

Na een gezellige babbel bij een glas, in aanwezigheid van meerdere journalisten, fotografen, en het team van TV Lux, liep de fijne zondag op zijn einde. Nu is het uitkijken naar de start op de Place McAuliffe van Bastogne, waar overigens de administratieve en technische controles op donderdag en vrijdag zullen plaats vinden.

Nog enkele dagen en dan is het één groot autosportfeest in heel de regio!

Vorig jaar kondigde hij het aan bij de kennismaking met de regio van Bastenaken en hij hield woord: Pierre Delettre, de man achter de Boucles sinds 1987, zorgde voor een première in de Belgische rally, met name door een etappe toe te voegen die uitsluitend op onverhard wordt verreden. Het is een oude droom van de organisator van een van de meest populaire proeven op de weg van ons land.

“Alvorens uit te wijden over de schitterende editie van de Legend die er aankomt, zou ik even willen terugkomen op mijn verhuis van Spa naar Bastenaken. De rally is van hart veranderd, maar niet van geest. We werden afgelopen jaar als koningen ontvangen op de place McAuliffe en in de omstreken van Bastenaken. De burgemeester Benoît Lutgen en zijn zeer dynamisch team hebben alles gedaan om ons evenement van meet af aan te laten slagen. Onder meer het erg gesmaakte parcours was daar een onderdeel van. Ik had afgelopen jaar de indruk om me tien jaar terug in de tijd te bevinden, in 2006, op de vooravond van de eerste editie van de Legend. Heel wat mensen waren sceptisch en vertelden aan iedereen die het horen wilde, dat we een mal figuur zouden slaan. De schertsende opmerkingen bleven echter niet lang hangen en meer nog, enkele van de meest vurige verdedigers van Spa, die beweerden nooit in Bastenaken te zullen rijden, zijn er nu wel bij. Dat doet ons werkelijk plezier!”

De cijfers spreken voor zich, want er zijn 30% meer inschrijvingen dan bij de eerste visite aan de regio van Bastenaken. Dat geldt overigens voor alle categorieën, van Classic over Legend tot Demo, die laatste zullen overigens voor de eerste maal hetzelfde parcours als de Legend rijden. Zelfs de Dakar had begin dit jaar niet zoveel deelnemers.

“Het moet gezegd dat we voor dezelfde prijs een nog meer aantrekkelijke wedstrijd aanbieden, waarbij rekening werd gehouden met de opmerkingen van de debriefing na de editie 2015. We hebben evenveel kilometers, maar gespreid over twee dagen, zodat iedereen meer kan genieten van het evenement. We rijden niet meer zo laat op zaterdag en mikken ’s avonds op een goede ambiance in de tent en houden de prijsuitreiking zondagnamiddag.”

De grote ster van deze editie zal niet Duval noch Neuville zijn, en ook geen buitenlandse vedette. Neen, het is de zondagse passage op onverhard.

“Het is een première in ons land die heel wat oude gloriën er toe heeft aangezet om weer deel te nemen. Ik realiseer er een jongensdroom mee! Ik ben al 17 maal naar de RAC in het VK geweest, de eerste maal in 1981, en ik was destijds heel erg onder de indruk van de Groep B-wagens op de onverharde wegen. 30 jaar lang hebben we getracht meer dan één KP op onverhard te organiseren en vorig jaar hadden we er twee: Mandarine en Eglantine. Ditmaal, rijden we meer dan 50 kilometer in de wouden en dat is zesmaal de afstand van de Clémentine! We hebben overigens nog het een en ander in petto voor de toekomst. Rijders, corijders en publiek zullen zich amuseren. Iedereen is gelukkig met het nieuwe parcours.”

En Pierre sluit met een boutade af…

“Laat ons nu juist hopen dat we geen 30 centimeter sneeuw te verwerken krijgen tijdens het weekend en ons moeten afvragen waar de aarde is… hoe dan ook en afgezien van de weersomstandigheden, de Legend zal garant staan voor glijwerk en spektakel.”

Na een seizoen in Frankrijk met nogal wat tegenslagen, heeft Joachim Wagemans zijn keuze gemaakt voor 2016. De jonge belofte uit Kapellen begint aan het seizoen in de Rally van Haspengouw, waar hij met zijn Peugeot 208 R2 een serieuze referentie zal zijn voor de andere jonge Belgische talenten. Maar, Joachim en copiloot Andy Debaeremaeker werken het seizoen niet verder af in eigen land, want ze kiezen opnieuw voor een campagne in de Franse Peugeot 208 Rally Cup.

"Het grote verschil is dat we dit jaar met onze eigen structuur zullen werken," vertelt Joachim. "Marc Debaeremaeker, de vader van Andy en al meer dan 30 jaar een trouwe mecanicien van onder andere Paul Lietaer, zal onze Peugeot 208 R2 prepareren. We hebben deze winter trouwens een andere 208 R2 gekocht in Duitsland. Verder hebben we geïnvesteerd in eigen materiaal voor het team. We rijden de Rally van Haspengouw om te zien of alles werkt en natuurlijk ook om zelf ritme op te doen tegen de Terre des Causses begin april."

Joachim, nog altijd maar 21 jaar, zal in de Franse Peugeot 208 Rally Cup opnieuw punten scoren in het Junior Kampioenschap en in het algemeen kampioenschap.

"We willen de ervaring van vorig jaar benutten om hoger te mikken. Ik besef dat het niveau in Frankrijk heel hoog ligt, maar vorig jaar was de context niet optimaal en kenden we veel pech. Ik mik dit jaar hoger, maar dan moet het wel mee zitten," vertelt Joachim, die in de Rally van Haspengouw mogelijk zijn enige wedstrijd in eigen land zal rijden.

"Ieper valt helaas samen met de Terre de Langres en mijn thuisrally, de GTC Rally, wordt samen met de Terre des Cardabelles verreden. Maar, we hebben wel plannen om de East Belgian Rally in het najaar te rijden om ons toch nog eens in eigen land te tonen," besluit Joachim Wagemans.

Kalender 2016:

1/ Rallye Terre des Causses (1/3 April – Gravel)
2/ Rallye d’Antibes Côte d’Azur (19/22 May – Asphalt)
3/ Rallye Terre de Langres (24/26 June – Gravel)
4/ Rallye Terre de Lozère (26/28 August – Gravel)
5/ Rallye du Vosgien (15/17 September – Asphalt)
6/ Rallye Terre des Cardabelles (7/9 October – Gravel)
7/ Rallye du Var (24/27 November – Asphalt)

Een positieve debriefing, enkele weken na de eerste editie van de Legend Boucles in de regio van Bastenaken, heeft duidelijk gemaakt dat er punten te verbeteren waren. De organisatoren, net als de stad en de handelaars, hebben daar rekening mee gehouden en hebben er alles aan gedaan om dat euvel de wereld uit de helpen. Bastenaken zal sowieso drie dagen lang het centrum van het rallyfeest worden.

Handtekeningen vrijdag van 18u tot 19u

De feestelijkheden starten donderdagmiddag met de start van de technische controles van de 300 wagens op de Place McAuliffe. De favorieten ontbreken niet op het appel, zij doen het tussen 18u en 19u.

Op vrijdag gaan de technische controles verder, tot 14u. De teams die terugkomen van de verkenningen hebben hun briefing om 17u. Voor de avond echt valt, komen de grote namen nog handtekeningen uitdelen aan het publiek en dat tussen 18u en 19u. Ook Thierry Neuville zal overigens van de partij zijn.

Tijdens die tijd zal de voornaamste winkelstraat, de rue du Sablon, recht over het stadhuis voor alle verkeer afgesloten worden. De straat wordt immers een groot gesloten wagenpark voor de 300 wagens die er zullen halt houden. Het grote publiek kan er dus kennis maken met alle rijders en hun wagens. De winkeliers doen ook hun duit in het zakje, want zij blijven open tot 21u en ze nemen ook deel aan een wedstrijd waarbij de vitrines in echte rallykunstwerkjes worden omgetoverd.

Eighties Concert in de tent

Het is echter nog niet afgelopen, want er volgt ook een concert van Powerballs in de rallytent in het centrum van Bastenaken, terwijl in diezelfde tent op zaterdag alle deelnemers passeren als opwarmer voor een echte eighties night. De bars en restaurants blijven open om iedereen de kans te geven iets te gaan eten en dat niet in het midden van de nacht, gezien de nieuwe timing.

Prijsuitreiking in de tent om 17u

Tot slot is er nog een grote verandering: de prijsuitreiking vindt immers plaats om 17u op zondag, net na de aankomst van de laatste deelnemers.

Tien oud-winnaars, corijders en rijders samen, starten in de editie 2016, de 58ste van de Boucles en de 11de al in de versie Legend. Opvallend is de terugkeer van Grégoire de Mevius (1993, 1996 en 1998) en Renaud Verreydt (1992, 1997, 2000) met ieder drie zeges. De andere rijders die al eens wonnen zijn: Bernard Munster (1999), Marc Timmers (2006), Bruno Thiry (2010), Stouf (2011) en Jean-Pierre Van de Wauwer (2012). Bij de corijders zien we Jean-François Elst die won met Verreydt in 2000, Joris Erard (2011 met Stouf) en Eric Marnette (2012).

20% buitenlanders

Met 61 teams die niet van Belgische origine zijn, blijven we in de grote orde van 2015. Omgerekend betekent dat 20% van het deelnemersveld. Negen nationaliteiten tekenen present: met een meerderheid Franse teams (25 ondanks deoncurrentie van Corsica de week volgend op de Legend Boucles), 16 Nederlanders, 8 Luxemburgers, drie Britten en evenveel Italianen, twee Zwitsers en Duitsers en één Spanjaard.

Radio Rally 7FM direct van op de Place McAuliffe

Na het succes van het voorbije jaar, is Rally 7FM weer van de partij, met een tijdelijke studio op locatie, drie dagen lang op de Place McAuliffe. Er volgen meer dan 48 uur live radio, met commentaar, interviews en tussenstanden, en zelfs in de stijl van Radio WRC, live verslaggevers aan de finish van de RT’s. Ook aan de regroups en technische assistentie zullen verslaggevers staan. Christian Lahaye praat het geheel aan elkaar en de toeschouwers kunnen afstemmen op FM 96.2 in de regio Vielsam-Gouvy-Saint Vith-Reuland en FM 89.1 in de omstreken van Bastenaken en het Groot-Hertogdom Luxemburg. Ook op de RT’s zelf zal de radio te ontvangen zijn.

Live op TV Lux en Motors TV

Zij die niet ter plaatse kunnen zijn, kunnen alsnog een deel van het spektakel meemaken. Zo gaan er een proef, in de regio Bastenaken, live op antenne, meer bepaald op zaterdag. De productie is in handen van TV Lux en de beelden worden overgenomen door tien regionale zenders (RTC Liège, Télévesdre, Brutélé,…), maar ook door Motors TV International en ze zijn tevens te bekijken via de streaming van de websites van Moniteur de l’Automobile en RAC Spa.

Technische controle op donderdag

De TC start op donderdag vanaf 13u00 op de Place McAuliffe en loopt tot vrijdag 14u00. Het is de gelegenheid bij uitstek om de wagens van naderbij te zien, uiteraard. De vedetten uit de Legend worden gecontroleerd op donderdag 18 februari tussen 18u en 19u.

72 pagina’s voor het programma

Zoals ieder jaar is er een mooi gedrukt programma van maar liefst 72 pagina’s en dat wordt verkocht aan de democratische prijs van 10 euro. De toeschouwers vinden er het parcours in, zowel een overzicht als een detailplan van iedere RT, maar ook de deelnemerslijst en de startnummers. Ook een poster en foto’s van de vedetten ontbreken niet. De verkooppunten worden later bekend gemaakt.

Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul geven vrijdag om 18u00 handtekeningen

Contractueel kunnen ze niet aan de rally deelnemen met een andere wagen dan een Hyundai, dus zien we ze voorlopig niet rallyrijden  in Bastenaken: Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Ze zullen echter wel aanwezig zijn om in het rallycentrum handtekeningen uit te delen, wat de vele fans zeker plezier zal doen. De sessie is voorzien de 19de februari, vrijdag dus, vanaf 18u00 en dat in de tent op de place McAuliffe. Ook posters van de nieuwe i20 New Generation WRC worden door Hyundai aangeboden.

Nieuwe mutsen !

De organisatoren van de Legend Boucles zullen een nieuwe muts aanbieden en dat voor de democratische prijs van 5 euro.

Geen verkenningen op onverhard, nota’s voor iedereen

De verkenningen voor de twaalf proeven van zaterdag - zeven verschillende – zijn nog steeds mogelijk op vrijdag 19 februari, en dat voor de deelnemers aan de klasse Legend. Echter de onverharde proeven van zondag mogen niet verkend worden. Er zijn radicale maatregelen genomen om bedriegers het leven zuur te maken, we gaan er hier niet in detail op in, maar zij die het toch doen, zouden wel eens niet aan de start mogen verschijnen. Iedereen is verwittigd.

Winterbanden in de wouden

Racing banden blijven verboden, voor de deelnemers in Legend en Classic, net als nagelbanden. Iedereen doet het dus op winterbanden.

De categorie Demo werd twee jaar geleden gelanceerd en kan sindsdien alsmaar betere papieren voorleggen. Dit jaar zullen veertien wagens de Legend voorafgaan en bovendien mogen ze voor het eerst alle RT’s betwisten. Hier is er geen sprake van de chrono, het klassement of opgelegde winterbanden. Alles is toegestaan, of toch bijna, met als voornaamste doel het amusement, voor de rijders maar ook voor de toeschouwers.

Voor de derde keer al zal het publiek twee Audi Quattro Sport S1 Groep B afkomstig uit Vlaanderen kunnen bewonderen.

Het gebrul van de Subaru kan dat van de Duitse wagens zeker aan. Dit jaar staan er drie exemplaren aan de start, met twee Impreza 555 Groep A en een iets oudere Legacy voor drie rijders: de Fransen Alain Deveza en Eric Douart, maar ook onze landgenoot Maxime Fannoy.

Spektakel in het verschiet ook met de M3 van Julien Durbecq of de Toyota Celica 4WD van Jean-Pierre Vannerum.

Naast de kleine Samba Gr.B en Peugeot 205 Gr.A, krijgen we ook de gelegenheid om een Mazda 323 4WD en een Mitsubishi Lancer in de voormalige fabriekskleuren te ontdekken.

Stéphane Henrard, die de smaak te pakken kreeg na een deelname op de Clémentine, heeft tot slot beslist om zoveel mogelijk RT’s af te werken aan het stuur van zijn spectaculaire Dunbee, een wagen die voor het zwaardere werk werd ontwikkeld.

“Ik wil gewoon deel uitmaken van het feest”, legt ‘raider’ uit. “En aan de mensen tonen dat een buggy nog steeds op de nodige sympathie kan rekenen.”

Na de Kever in de Monte-Carlo, zien we de Dunbee nu dus in Bastenaken.

Eind deze maand, op 27 februari, gaat het Belgian Rally Championship 2016 van start. Het decor van de openingswedstrijd is de Rally van Haspengouw. Tien dagen voor de afsluiting van de inschrijvingen mogen we ons opmaken voor een fantastische affiche, want de inschrijvingen lopen vlot binnen.
Wat het parcours betreft, werd serieus gesnoeid in het aantal onverharde kilometers. De befaamde klassementsproef in Zepperen is geschrapt, maar de proeven in Heers en Horpmaal bieden zeker evenveel spektakel. In elk geval laten de deelnemers zich hierdoor niet beïnvloeden, want tien dagen voor het einde van de inschrijvingen noteren we al bijna evenveel deelnemers als vorig seizoen.
Vooral in de topklasse van het Belgian Rally Championship, de categorie RC2, zijn de verwachtingen ronduit veelbelovend. Freddy Loix verdedigt zijn titel met een Skoda Fabia R5, maar deze keer een exemplaar van het Franse team 2C Compétition. Vincent Verschueren vervoegt de troepen van Skoda met eenzelfde Fabia R5, ingezet door GoDrive, het team van Gaby Goudezeune. De twee Tsjechische bolides moeten vooral uitkijken voor de Peugeot 208 T16 van Kris Princen en Peter Kaspers, die in hun thuisrally vanzelfsprekend als topfavorieten van start gaan. Vorig jaar opende Kris Princen de samenwerking met Peugeot met een klinkende zege...

Maar, er zijn nog kapers op de kust. Vooral de troepen van Citroën/DS zijn goed gewapend. Tom Van Rompuy nam de DS 3 R5 van Vincent Verschueren over, terwijl Bob de Jong vorig jaar al een aantal wedstrijden reed met de R5 van het Franse merk. J-Motorsport zet een DS 3 R5 in voor Philippe Stéveny, nog een streekpiloot die voor eigen publiek wil schitteren, en Jourdan Serderidis. Maar, DS zal nog twee DS 3 R5's van jonge talenten steunen. Die twee kleppers zijn nog niet ingeschreven, dus houden we nog een slag om de arm, maar de twee jonge leeuwen zullen zeker strijden voor een Top 5.

In RC2 kijken we ook uit naar het debuut van Guino Kenis met de Mini RRC, de 1.6 Turbo met een restrictor van 30 mm. En voor de algemene overwinning zal zeker de Yokohama Lancer WRC05 van Chris Van Woensel in het oog gehouden moeten worden. Als de pechduivel de Mitsubishi spaart, dan kan de bandenhandelaar uit Schriek zeker meestrijden voor de algemene zege in Landen.

Outsiders voor de dichte ereplaatsen zijn de Mitsubishi-piloten Jonas Langenakens, altijd sterk voor eigen publiek, en Steve Bécaert, maar zeker ook de toppers van de M Cup, met Franky Boulat en Kurt Braeckevelt.

In het Junior BRC zijn de vooruitzichten al even hoopgevend. Andy Dewallef zal zijn titel verdedigen met een Opel Adam R2, net als Romain Delhez en Amaury Molle. Sébastien Bedoret gaat de strijd aan met een Renault Twingo R2, terwijl Jelle Vermeire en Tobias Brüls kiezen voor een Ford Fiesta R2. Maar, de referentie voor de jonge talenten wordt Joachim Wagemans met zijn Peugeot 208 R2.

En dan te weten dat de inschrijvingen nog lang niet afgesloten zijn. Het laatste nieuws is te volgen op www.rallyvanhaspengouw.be.

De 600 rijders en corijders wachten vol ongeduld op de 58ste editie van de Legend Boucles, de elfde al in zijn historische versie en de tweede in de regio Bastenaken. De wedstrijd oogt zeer open, zeker door de afwezigheid van de drievoudige winnaar, François Duval, die een van zijn vaste commerciële partners verloor. De strijd om de eerste plek in opvolging van de man uit Cul-des-Sarts is open.

Vijf Escort voor de zege

Laten we starten met de man die dit jaar plaatsneemt in de Ford Escort BDA Gr.4 van Rallying Solutions, Cédric Cherain: “Ik ben al tweemaal dicht bij de zege geweest met de Opel en ditmaal wil ik winnen”, vertelt de laatste winnaar van de Condroz die het jammer vindt dat Duval er niet bij is.

De Luikenaar zal het echter niet zo makkelijk hebben als aan de oevers van de Maas. Hij rijdt wel degelijk met een sterke Escort, maar zo zijn er nog enkele: om te beginnen is er zijn teamgenoot voor het weekend, Renaud Verreydt. Hij rijdt voor zijn plezier met Jean-François Elst met wie hij zijn derde en laatste zege in de Boucles behaalde. “Het is een droom van me om een echte Escort Gr.4 te besturen, ik denk dat het vlug zal lukken”, aldus de dichter van Nandrin.

De terugkeer van de Mysterieuze Rijder

Uitleggen hoe het werkt, hoeft niet, de Mysterieuze Rijder is terug. We zien hem of haar in een nieuwe versie van de MY Vintage Escort, en hij of zij komt om te winnen. Nog bij de Fordisten zijn er de MKI van de ex-winnaars Marc Timmers en Stouf.

Bouvy, Martin en D’Ambrosio…

Bij de andere kanshebbers op een dichte ereplaats zijn er ook twee Britten, die zeer spectaculair uit de hoek zullen komen: Tim Pearcey (er al bij in 2015) en Paul Griffith, een vaste waarde uit de RAC, waar hij al op het podium stond. Zij willen ook hun woordje meespreken.

Wie er nog bij is, dat is oude bekende Fred Bouvy, de vicekampioen van het BK Rally, Guillaume Dilley, Ghislain de Mevius, onze DTM-rijder Maxime Martin, comebackman Arnaud Clause, Geoffrey Leyon, Bernard Delhez, Julien Elleboudt met een camouflage Escort en ook onze ex-F1-rijder Jérôme D’Ambrosio die de discipline zal ontdekken.

Munster voert meute 911 aan

Tegen de Ford is er eigenlijk maar één echte topper in een Porsche die echt voor de zege gaat: de 911 BMA in de handen van de patron himself alias Bernard Munster, nog zo’n voormalige winnaar van de Boucles. We vinden wel nog outsiders die een top 5 ambiëren in een wagen uit Zuffenhausen: zo is er de directeur van Citroën Racing Yves Matton (met Daniel Elena), François De Spa of de Brit Richard Lepley. De viervoudige winnaar van de 24 Uur van Spa Jean-Michel Martin, Edouard Mondron (vervanger van papa JP), en de Luxemburger Aly Kridel doen het allemaal in een 911.

De Mevius en de Nissan 240 RS GR.B

Laten we even terugkeren naar de pretendenten op de hoogste podiumtrede, met als uitdager van het kwintet Escort en de Porsche, een van de sterren van de show: de Nissan 240 RS Gr.B van Grégoire de Mevius. Niemand twijfelt eraan dat de voormalige winnaar ook voor het spektakel zal zorgen. “Ik ben erg blij dat ik met de wagen die aan de tijd van Tony Pond doet denken, kan deelnemen”, vertelt de man uit Namen die André Leyh als teamgenoot krijgt.

Rekening houden doen we ook met Lancia Beta Monte-Carlo van Jean-Pierre Van de Wauwer, die altijd sterk rijdt, maar ook met Freddy Loix met de Opel Ascona waarmee Stefan Prinzie in de Condroz vooraan eindigde.

Thiry in Datsun, Lefebvre in Visa

Afsluiten doen we met twee andere favorieten in wagens van MY Vintage: de erg originele Datsun Violet Gr.2 van Bruno Thiry in de kleuren waarmee de betreurde Jean-Louis Dumont rally reed en de Citroën Visa 1000 Pistes van de enige buitenlandse vedette van deze editie, de Franse belofte Stéphane Lefebvre. Met zijn vierwielaangedreven wagen zien we hem sterk scoren op onverhard en uiteraard in de sneeuw.

Dat geldt uiteraard ook voor de Audi Quattro van François Verbist en Luc Caprasse.

Wat betreft de originele wagens, noteren we nog de terugkeer van de mooie R5 Turbo van de Fransman Paul Chieusse, de eerste deelname van een Toyota Celica Twin Cam van Didier Potvin, de Triumph TR7 voor de Nederlander Mark Schmidt en de Alfa GTV6 van de Luxemburger Dimitri Van Hove.

In een Opel zien we verder Romuald Thirion, de Nederlander Maurice Bergsteyn (steeds vooraan) of RTBF-journalist Gérald Wéry met de Manta ex-Cherain die misschien wel een top 10 ambieert. Tot slot zijn er de BMW van Hubert Deferm (323i) en Guino Kenis (2002).

Op zondag wordt het beslist

Dat zijn dus de voornaamste deelnemers voor de achttien RT’s die meer dan 200 kilometer zullen afleggen op zaterdag 20 en zondag 21 februari in de regio van Bastenaken. Zaterdag staan er twaalf proeven op het programma, zondag nog zes, maar dan wel op onverhard en zonder voorafgaande verkenningen. 56 kilometer onverhard, het is in ons land voor een rally ongezien.

“Een parcours van mondiaal niveau, waar de ervaring van de rijders en corijders het verschil zal maken”, aldus de man die voor de nota’s van zondag heeft gezorgd. “Met het systeem van de Power Stage waar in de zes RT’s van zondag dubbele straffen op het spel staan, zal de rally zondag beslist worden. Wie zaterdagavond honderd of minder punten achterstand heeft, mag nog hopen op de zege.”

Zondag staat ook de ‘Onverhard Challenge’ op de agenda.

Nu is het dus afwachten wie François Duval zal opvolgen. Of weet u het al?

 

Ook dit jaar kunnen buitenlandse piloten zich inschrijven in het Belgian Rally Championship, een voorwaarde om punten te kunnen scoren. De eerste inschrijving is al binnen. Han Hoendervangers, vorig jaar ook al van de partij in Haspengouw, Tielt en de East Belgian Rally, kiest dit seizoen voor een Belgisch programma. Hoendervangers, een van de organisatoren van de Nederlandse GTC Rally, zal zeker van de partij zijn in Haspengouw en Tielt met zijn Mitsubishi Lancer EvoX.

Nog een klepper die zich zal inschrijven is Bob de Jong, die samen met Bjorn Degandt de meeste wedstrijden van het BRC zal afwerken. Bob de Jong, in 2014 Nederlands rallykampioen, gaat de uitdaging in België aan met zijn DS 3 R5. Het sterke startveld en het hoog niveau van het Belgisch rallykampioenschap inspireert ook buitenlandse piloten. Naast Hoendervangers en de Jong, mogen we ook Hermen Kobus en zijn broertje Gert-Jan dit jaar een paar keer verwelkomen in het BRC.

Na zijn mooie VAS titel in 2015 wil Steve Becaert opnieuw bijleren en nieuwe proeven leren kennen. Daarom besliste de transporteur uit Poperinge om dit seizoen het volledige BK te rijden.
"Onze eerste opdracht was natuurlijk kijken hoever we konden geraken qua budget, na onze VAS titel heb ik de indruk dat ik toch ietsje makkelijker aan budget kon geraken. Laat ons zeggen dat we zonder zware mechanische pech of zonder al te zware schuivers we zo goed als rond zijn qua budget om de 9 wedstrijden van het BK te rijden.

De enige VAS wedstrijd die vaststaat is deze van Moorslede, doordat ik daar 2 jaar geleden mijn allereerste wedstrijd reed en de sfeer er top is kom ik er graag terug. Mede door de steun van nieuwe sponsor CRLS kunnen we dit mooie programma rijden. De enige ambitie zal zijn om deze wedstrijden uit te rijden zonder al teveel kleerscheuren. 7 van de 9 zijn totaal nieuw voor mij. Mss hier en daar eens een top 10 plaats maar tussen dit massale R5 geweld zal dit niet zo simpel zijn."

Voor de service van de Mitsubishi Lancer EVO X doet Steve opnieuw een beroep op Pevatec. "Met vorig seizoen 13 wedstrijden zonder mechanische pech kunnen we wel stellen dat dit team steeds alles op alles zet om de wagen iedere wedstrijd perfect af te leveren.
Voor de rest gaan we ook verder met Nico Beernaert als copiloot, iemand met deze ervaring zal ik goed kunnen gebruiken in deze toch wel zware soms meerdaagse wedstrijden. Enkel in Ieper neemt Gregory Verfaillie terug het rechter zitje voor zijn rekening. We hopen dit seizoen vooral veel plezier te hebben, niks moet en alles mag!"

Na de Condroz rally vorig seizoen leek het zo goed als zeker dat Steven Dolfen opnieuw ging  starten met de Clio R3 MAXI van Philcars. "Ons team was tevreden over de wagen en het team… Maar eerlijk is eerlijk, ons doel dat we vooruit hadden gesteld begin 2015 hebben we niet behaald, desondanks een knallende en veel belovende seizoensstart.” vertelde Steven Dolfen ons.

"Dat we 2de best performer waren afgelopen seizoen in de RC4 klasse (R2) met 24 scratches moge daarvan de stille getuige zijn… En dan hebben we het nog niet over Ypres rally gehad waar we zelfs niet aan de start kwamen door een onnodige salto in een Wervikse weide, toch wel het hoofddoel van 2015! Deze winter lieten we ons dan ook overhalen om dit jaar opnieuw de uitdaging aan te gaan tegenover de jonge R2 garde in het BRC. “

"Het moet gezegd, de mensen van Pevatec hebben echt de moeite gedaan om ons te overtuigen ... en om ons te kunnen doen starten met een 208 R2 uit hun atelier. Met CRLS hebben we trouwens ook een nieuwe sponsor aan boord. We gaan dan ook ons uiterste best doen om CRLS en natuurlijk ook onze andere trouwe sponsors hun vertrouwen niet te beschamen door degelijke resultaten neer te zetten en als het even kan hier en daar een klassewinst te boeken… Wat geen evidentie zal zijn door het (gelukkig) aangekondigde hoge niveau dit seizoen."

Nog voor de start van de eerste KP heeft het team echter al een opdoffer te verwerken… 3 weken voor de start van het BRC zit Steven (opnieuw) zonder copiloot. Door onvoorziene omstandigheden moest de voorzien co zijn engagement voor 2016 afzeggen.

Momenteel is er budget om samen met PEVATEC 5 of 6 wedstrijden van het BRC af te werken. “Alles zal afhangen van de schade onderweg,” lacht Steven. “Maar daarnaast wil ik ook zoals gewoonlijk enkele VAS 'klassiekers' afwerken met de R3 van bij Philcars ."

Om een 7de wedstrijd te kunnen toevoegen aan deze BK campagne heeft het team echter nog hulp nodig… "Daarvoor nodigen we iedereen graag uit op zondag 14 februari voor onze jaarlijkse steak middag, hopelijk tot dan of langs de parcours dit seizoen!"

Het is het verleden van een regio, die van Bastenaken en er stond nog een rekening open met de autosport. In de regio rond Bastenaken is de autosport op circuit ontstaan en dat heeft het publiek te snel vergeten. Maar history repeats…

In het begin van de autosport, gebeurde het vaak dat er tussen steden gereden werd, op open wegen zonder aankondiging van de wedstrijd. Zo brachten de eerste races de eerste zeges met zich mee, maar ook de eerste drama’s. Het was een landgenoot, de Baron Pierre de Crawhez, die het idee lanceerde dat wagens op een soort omloop zouden rijden. Hij is eigenlijk de uitvinder van de notie circuit. Dat circuit was dat van de Ardennen, dat volop gebruikt werd tussen 1902 en 1907. Met start en aankomst in het Bastenaken van de Belle Epoque, zakten duizenden mensen naar het nieuwe spektakel af. Het waren een soort van gekken met razende machines, met namen als Panhard Levassor, Darrack, Lorraine-Dietrich, Mercedes of Minerva, die de races wonnen. Hoewel er nog niet voldoende hotels waren, vond iedereen toch een dak boven zijn of haar hoofd, om niets van het spektakel te missen.

Het Circuit des Ardennes en zijn hoofdstad Bastenaken, waren dus de grondleggers van een genre, dat heel wat navolging zou kennen. Denk maar aan de Coupe Gordon Bennett en de Targa Florio. Het lot kan echter hard zijn en in 1908 werd Luxemburg opgegeven voor een nieuw circuit, wat noordelijker, een circuit dat ook vandaag nog luistert naar de naam… Spa-Francorchamps en dat misschien wel het mooiste van de wereld is!

Meer dan een eeuw later staat Bastenaken er weer als topaffiche, wie had dat kunnen denken? Zoals zoveel proeven is de link met een stad onlosmakelijk, denk maar aan de Boucles de Spa, die de Legend werden en ook legendarisch… De relatie, daar kwam echter sleet op en op een goede morgen werd de grootste rally van ons land, met zijn 300 deelnemers, ergens in februari 2015 wakker op de Place McAuliffe, in het hartje van Bastenaken! Ook het publiek volgde de caravan en genoot van het spektakel waarvan de hoofdacteurs luisteren naar namen als Ford Escort, Porsche 911, Lancia Beta Monte-Carlo, Opel Manta… De wedstrijd is een organisatie van de RAC… Spa en zo eren de Legend Boucles de stad waar de moderne autosport het levenslicht zag. Het kan verkeren in de geschiedenis.

Zo leert men de regio weer kennen, de regio en zijn troeven. Het publiek maakt ook kennis met nieuwe acteurs, acteurs uit de regio waar het gebeuren plaats vindt. De nummer 7 in de einduitslag van de Legend 2015, was Romuald Thirion. Hij maakte meteen een naam in het milieu, terwijl een andere man uit de regio meteen de link legde tussen circuit en rally… De kampioen van de Fun Cup in 2015, Fred Caprasse, is nog zo’n kerel uit de Ardennen en hij kwam een beetje toevallig in de Legend Boucles terecht…

“Inderdaad, als de rally in Spa was gebleven, dan had ik zeker niet deelgenomen”, erkent deze jonge wolf. “Het feit dat we dicht bij huis reden, was een stevig argument. Ik had echter nooit een rally gereden in mijn leven, toch wel een klein probleem… Ik kende er echt niets van en nam pas de donderdag voor de start plaats in de auto, een Ford Escort MK1 Groep 2. Ik deed wel beroep op een ervaren corijder, met name Geoffrey Razzi. Het resultaat was beter dan ik had durven te dromen, met een beste tijd, top 5-noteringen en een einduitslag die nog beter had kunnen zijn als ik geen 4 minuten verloren had met een probleem. Maar voor een eerste kennismaking was het geweldig.”

Fred Caprasse komt twaalf maanden later terug voor een tweede deelname. “Nu is niet alles meer nieuw voor me, ik ben er echt klaar voor. Ik doe het weer met dezelfde corijder, maar ditmaal in een Ford Escort MK2 Groep 4 uit de ateliers van Jean-Louis Gosselin. Objectief: een top 10? Een top 5? Droom? Een podium! Ik ga mijn stijl aanpassen en minder show geven en meer op de resultaten letten. Ik heb echt zin om een goed resultaat in de Legend Boucles in de streek van Bastenaken neer te zetten. De mensen vragen me aldoor of ik deelneem en of ik info over de proef heb. Samen met Romuald Thirion geniet ik echt van de sfeer die er rond de wedstrijd hangt. Samen met mijn kameraden Jean-François Olivier, Fred Bouvy en Jean-Marc Bourdouch, die ook op circuit rijden, gaan we hard gaan. We hebben ook een Hospitality om onze partners te ontvangen, dus ik tel echt naar het weekend af.”

Zo de cirkel is rond. Een circuitrijder, die Francorchamps erg goed kent, rijdt nu in eigen streek, en ja Bastenaken staat weer op de affiche en wil daar nog lang blijven.”