Aanstaande zaterdag, 11 april, staat het FABORY Rallyteam in de startblokken voor het echte rallywerk: snijden, wisselende ondergronden, snelle stukken en technische delen. Voor de tweede maal achtereen staan Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. Met hun Mitsubishi Lancer Evo IX gaan ze er opnieuw alles aan doen om een mooi resultaat in de standaardklasse, Groep N, neer te zetten.
Na eerder dit jaar de Rally van Haspengouw en de Tank S Rally te hebben gereden, staan Faes en Van der Rijsen te trappelen om opnieuw in België in actie te komen. “Ik houd van de mogelijkheid tot diep snijden, in Nederland word je meestal gehinderd door paaltjes, strobalen of pallets in de bochten. Hoewel het elke keer weer wennen is om de ideale lijn te nemen, is het ook enorm leuk. Dit is zoals rallyrijden bedoeld is,” aldus Faes.
Het team staat voor de tweede maal achtereen aan de start in Tielt. “De proeven lijken erg op die van de Omloop van Vlaanderen. Het is ten slotte in dezelfde regio. Sommige stukken proef zijn zelfs hetzelfde. De wedstrijd kenmerkt zich door stukken extreem glad asfalt, afgewisseld door snelle en glooiende passages. Vorig jaar hadden we wat pech. Christiaan werd misselijk in de mist en we hadden een lekke band. Ook dit jaar moeten we erop letten niet ‘lek te rijden’. Door het snijden kom je soms in aanraking met de scherpe randen van het betonnen wegdek. Dit jaar gaan we er opnieuw voor. De weersvoorspellingen zijn in ieder geval goed,” analyseert Faes.
Ook dit jaar bestaat de TAC Rally uit vier verschillende proeven, die vier keer verreden worden. Om 07.45 uur start de eerste deelnemer op het podium. Johan en Christiaan hebben nummer 23 op de deuren en volgen dan ook, als de startpositie zo blijft, een dikke 20 minuten na startnummer 1. De start van de eerste proef, Schuiferskapelle, is om 08.13 uur. De deelnemers rijden iedere keer vier proeven, waarna ze een service van een half uur hebben. Als om 20.58 uur de eerste deelnemer over het podium rijdt, weten we hoe de FABORY-equipe het er vanaf heeft gebracht. De mannen hebben er dan 185 kilometer op snelheid opzitten. “We kijken ernaar uit weer in België in actie te komen. We hebben vorig jaar genoten van de proeven en de compactheid van het evenement,” besluit Faes.
Aanstaande zaterdag wordt de derde wedstrijd van het BK rally gereden. Met de TAC Rally verhuist de rallykaravaan richting West-Vlaanderen waar de deelnemers op vrijdag het parcours verkennen en op zaterdag de wedstrijd afwerken. Tussen zaterdagochtend 07.45u en zaterdagavond 21.00u staan er 16 klassementsritten gepland goed voor net geen 185 km racen tegen de tijd.
Voor de studenten en veel andere mensen is het paasvakantie, niet voor Freddy Loix die deze week een zeer zwaar programma afwerkt. “Ik ben de ganse week in Perpignan om voor Michelin nieuwe banden te testen. Donderdagavond brengt mijn vriendin me met de wagen naar Tielt, een trip van ruim 1100 km. Maar mij hoor je niet klagen, ik doe het graag.”
De TAC Rally is al de derde wedstrijd van het BK en ook de twee volgende wedstrijden komen er snel aan. Tegen half mei is het kampioenschap al meer dan halfweg. “Voor de rijders is dat een voordeel want zo blijf je toch wat in het ritme maar voor de teams kan het zwaar worden, vooral als er technische problemen opduiken. Zij hebben niet zoveel tijd om de wagen tegen de volgende wedstrijd rijklaar te krijgen en moeten dus hun tenen uitkuisen”aldus co-rijder Johan Gitsels.
De TAC Rally is een wedstrijd die Freddy Loix ligt. In 2007 (VW Polo S2000) en in 2013 (Ford Focus WRC) was de Limburger er de beste, vorig jaar eindigde hij met zijn ŠKODAFabia S2000 als tweede. “Het is een rally die me ligt” zegt Freddy Loix. “Het parcours en de sfeer is er prachtig. Ik ben mij er wel van bewust dat de R5 wagens in het voordeel zullen zijn. Korte hernemingen, langzame bochten, veel richtingsveranderingen. Het wordt knokken voor een podiumplaats. Johan en ik gaan dezelfde strategie als in Spa hanteren. Aanvallen vanaf de eerste meters. Het enige voordeel dat ons nu nog rest is dat we het gewoon ben om constant een hoog ritme aan te houden. Het is een manier om de druk bij de concurrentie te leggen want zij hebben die gewoonte niet.”
“Het parcours is identiek aan dat van vorig jaar”zegt Johan Gitsels. “Het voordeel is dat we de nota’s die we hebben vrijdag alleen nog maar moeten verfijnen. Ik ben er deze week niet bij tijdens de testen wat het voordeel heeft dat ik alles tot in het kleinste detail kan voorbereiden. Ik heb het al eerder gezegd en herhaal het nogmaals. Details zullen op het einde van dit seizoen van doorslaggevend belang zijn.”
Kronkelende weggetjes over dijkjes in de polder en een proef over industrieterrein vormden de ingrediënten van de Tank S Rally, die zaterdag 21 maart verreden werd. Het FABORY Rallyteam bracht opnieuw de Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start en Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen wisten de wedstrijd als negende algemeen af te sluiten. Een keurig resultaat tussen de snellere wagens van de concurrenten.
Na in februari de Rally van Haspengauw te hebben gereden, stond het FABORY Rallyteam zaterdag 21 maart aan de start van de eerste Nederlandse rally van het seizoen, de Tank S Rally. Rondom Emmeloord stonden twaalf klassementsproeven op het programma. Het strijdtoneel van de eerste tien was de omgeving van Kuinre en Blokzijl. Dit zijn uitdagende, technische proeven over dijken en buitenweggetjes. De industrieterreinproef Nagelerweg werd als laatste tweemaal achtereen afgelegd.
Om 13.37 uur reden Faes en Van der Rijsen over het startpodium om te beginnen aan hun polderavontuur. Door de regen die de hele ochtend was gevallen lagen de buitenproeven er glibberig en nat bij. Niet iets waar Faes zich door af laat schrikken. Hij blikt terug: “Op de proeven die in het buitengebied werden gereden konden we prima volgen. We zaten netjes tussen de snellere Mitsubishi’s Lancer Evo 10-en en de groep A’s en lieten de dikke divisie 5-auto’s achter ons. Na tien proeven lagen we dan ook zesde algemeen. Op het industrieterrein echter, moesten we toegeven. We hebben daar niet voldoende koppel en pk’s om een vuist te kunnen maken. Een Evo 9 is daar geen partij voor de modernere 10-en. Op het industrieterrein gaat iedereen bovendien hard. Dit keer was die proef ook nog eens het langst, bijna 18 kilometer. Dus dat betekende dat we bijna 36 kilometer lang in moesten leveren. We verloren jammer genoeg drie posities. Maar dat wisten we van tevoren en neemt niet weg dat we enorm veel plezier hebben gehad. We zijn dan ook dik tevreden met waar we geëindigd zijn.” De equipe kon de wedstrijd afsluiten met een mooie derde plek in de standaardklasse, groep N, en de negende plek algemeen.
De volgende wedstrijd op de kalender is de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. “We hebben er enorm veel zin in. Daar kunnen we weer lekker snijden en glibberen. Dat past toch beter bij ons en het rally rijden, op die wegen kunnen we met de gedateerde Evo 9 nog het verschil maken,” besluit Faes. De TAC Rally wordt op zaterdag 11 april verreden. Later volgt meer informatie over de deelname van het FABORY Rallyteam aan deze mooie, compacte wedstrijd!
De TankS Rally die op zaterdag 21 maart in en rond Emmeloord werd gereden heeft voor de twee equipes van het Rooky Rally Team, powered by Rallyteam Brabant, tot grote tevredenheid gestemd.
Antoine van Ballegooijen (Nuenen) wist, samen met navigator Johan Findhammer, een vijfde plaats in het algemeen klassement te behalen. Een knappe prestatie, gezien de grote hoeveelheid Mitsubishi Lancer Evo’s die er aan de start stonden. In de groep N4, een subgroep van de klasse RC2, wisten ze zelfs een keurige tweede plaats te behalen. Op de winnaar in deze klasse, algemeen winnaar Jasper van den Heuvel die in een gelijke wagen startte, stond dit weekend geen maat.
Na de overvloedige regen, in de nacht en ochtend voorafgaand aan de wedstrijd, was het duo behoudend begonnen aan de dijkproeven van de voor Antoine één van de minst favoriete wedstrijden op de kalender. Het plan was om later op het industrieterrein het tempo op te schroeven.
De tijden op de drie dijkproeven bleken echter bemoedigend en de equipe kon zich in de top van het klassement handhaven. Voor de proeven op het industrieterrein waren nieuwe banden gemonteerd. Deze waren echter nog glad waardoor de Mitsubishi Lancer Evo X dwars ging en zelfs een keer achterste voren kwam te staan. Tijdens de tweede en laatste doorgang gingen beide heren er nog eens goed voor zitten. Dat resulteerde in extra punten die in de Powerstage verdiend konden worden. Dit op slechts 4.5 seconden achter Jasper van den Heuvel.
Rijder Stijn van Bree (Nuenen) en navigator Marco Schillemans streden in de Nissan 350Z Rally Challenge. Vooraf had Stijn zichzelf een aantal doelen gesteld. De vraag was of hij deze kon halen, gezien de natte omstandigheden. De proeven waren erg tricky. Glad en uitgereden door het overvloedige regenwater brachten ze Stijn er toe voorzichtig te beginnen. Het was zijn eerste deelname aan de TankS Rally en had derhalve nog geen referentie.
Zijn ervaren navigator loodste hem echter vakkundig over de dijkproeven. Tot grote tevredenheid van Stijn bevielen deze proeven hem wel en kon Stijn zijn rempunten goed vinden. De mix van de verschillende verharde ondergronden maakten het ontbreken van onverhard meer dan goed.
De proeven lieten geen ruimte over voor marges. Alles moest in één keer kloppen. Stijn moest leren de Nissan 350Z in de bochten te laten rollen aangezien een drift resulteerde in tijdverlies of op de gladde dijken zelfs het einde van de wedstrijd kon betekenen.
De proeven op het industrieterrein, normaal gesproken niet Stijn’s favoriete proeven, vielen hem alleszins mee. Vooral de jump maakte het voor hem leuk. Vol gas ging hij erover met een, tot groot vermaak van het aanwezige publiek, enorme regen van vonkenvanonder zijn Nissan 350Z tot gevolg.
Uiteindelijk werd Stijn vierde in de Challenge als eerste handgeschakelde Nissan en daarmee vond hij zichzelf ook terug in de eerste helft van het rijtje deelnemers aan de Nissan 350Z Rally Challenge. In het algemeen klassement eindigde het duo op een 23e plaats. Daarmee waren zijn doelstellingen behaald.
De TankS Rally vormde voor de Nissan 350Z Rally Challenge de start van het nieuwe seizoen. Niet minder dan 9 equipes namen deel aan deze rally in en rond Emmeloord, waar in totaal 62 equipes aan de start stonden. Jasper van den Heuvel won de rally onbedreigd in zijn Mitsubishi Lancer Evo X, met bijna anderhalve minuut voorsprong op Erik Wevers (Skoda Fabia WRC). Kevin Kooijman legde beslag op de derde plaats met zijn Mitsubishi Evo X. Zijn Deltion teamgenoot Matthias Boon was de snelste Nissan 350Z Rally Challenge deelnemer en hij legde beslag op een uitstekende 12e plaats in het algemeen klassement. Van de negen gestarte Nissan’s kwamen er niet minder dan 8 aan de finish. Alleen Roel van der Zanden viel vlak voor het einde van de rally uit.
Onder wisselende (frisse) weersomstandigheden ging zaterdagmiddag de rally van start in Emmeloord. Er stonden de 62 deelnemende equipes 12 klassementsproeven te wachten. De totale lengte bedroeg 238 km, waarvan 109 km over de klassementsproeven. Hoewel het ’s ochtends tijdens de verkenning behoorlijk regende en er ook ’s middags tijdens de rally nog wel wat druppels vielen waren de proeven door de harde wind goed te rijden op de slick banden. Wel lag hier en daar op de dijkjes wat modder wat sommige passages verraderlijk maakte. Maar de Nissan 350Z equipes leken daar weinig last van te hebben en bewezen de betrouwbaarheid van de indrukwekkende Nissans opnieuw; alleen Roel van der Zanden moest vlak voor het einde van de rally opgeven toen zijn Nissan na een jump een elektrische storing vertoonde.
Nissan 350Z Rally Challenge
Alle deelnemers roemden de plezierige sfeer in de Nissan 350Z Rally Challenge: “We gunnen elkaar het beste en gaan heel sportief met elkaar om,” was een veel gehoorde opmerking. Ook het feit dat de equipes erg aan elkaar gewaagd zijn maakt dat de Nissan 350Z Rally Challenge niet gemist kan worden in de Nederlandse rallysport. Met drie verschillende leiders in het Cup klassement werd het een boeiende strijd in de polders rond Emmeloord. Antoine Biesheuvel was het snelste op de eerste proef, met Erwin Klippel op de tweede plaats. Titelverdediger Matthias Boon was derde. Daarna was het de beurt aan Erwin Klippel – hij was het snelste op de tweede proef en pakte de leiding, terwijl Biesheuvel terugviel naar plaats drie, achter Boon. Hoewel de Belg in dienst van het Deltion Rallyteam op de derde klassementsproef de snelste tijd liet afdrukken behield Klippel de leiding. Maar toen Matthias Boon ook de daaropvolgende proeven op zijn naam wist te schrijven wisten Klippel en Biesheuvel eigenlijk al hoe laat het was. Toch zette vooral Antoine Biesheuvel nog een sterke eindsprint in, maar omdat hij op de 8e proef kostbare tijd verspeelde in een van de hairpins was het niet voldoende om Boon echt te bedreigen. Biesheuvel bleef op 16 seconden steken op plaats twee, achter de snelle Belgische equipe. Erwin Klippel stelde zich tevreden met de derde plaats.
Achter dit leidende drietal ontspon zich een mooie strijd tussen Stijn van Bree, Roel van der Zanden, Arjan Heijstek en ook nog Henk Westerbeek. Gerard Tijink (nieuw in de Nissan 350Z) en Diter Toprek (gespind op de eerste proef) konden zich nu nog niet bemoeien met deze strijd, maar zijn gebrand om dat bij de eerstvolgende rally wel te doen. Op zaterdag 18 april komen de Nissan equipes wederom aan de start; dan staat de Rally van Putten op het programma.
Cup coördinator Nico Biesheuvel was verheugd met deze mooie start van het seizoen: “Ik ben blij met dit resultaat. Er is goede strijd geleverd, de auto’s zijn zeer betrouwbaar gebleken en iedereen heeft zich reuze vermaakt. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.”
Uitslag TankS Rally:
1. Jasper van den Heuvel/Lisette Bakker, Mitsubishi Evo X, 58 min 26,2 sec
2. Erik Wevers/Michiel Poel, Skoda Fabia WRC, op 1 min 22,0 sec
3. Kevin Kooijman/Hans van Goor, Mitsubishi Evo X, op 1.52,1
12. Matthias Boon/Davy Thierie, Nissan 350Z, op 4.57,5
18. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde, Nissan 350Z, op 5.13,5
20. Erwin Klippel/Jouri Dockx, Nissan 350Z, op 5.47,3
23. Stijn van Bree/Marco Schillemans, Nissan 350Z, op 7.14,7
31. Arjan Heijstek/Gerwin Biesheuvel, Nissan 350Z, op 10.25,6
32. Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers, Nissan 350Z, op 10.50,5
33. Gerard Tijink/Tim Rietveld, Nissan 350Z, op 11.57,4
38. Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, op 12.57,0
--- Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z – uitgevallen