ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na de bewogen Spa Rally, maakt GoDrive zich op voor de derde manche van het Belgian Rally Championship, de TAC Rally. In het West-Vlaamse Tielt wil Vincent Verschueren weer in de kopgroep meestrijden met de DS 3 R5. De nota's worden voor de eerste keer dit seizoen gelezen door Veronique Hostens.

Voor Vincent Verschueren uit Gavere is de TAC Rally in Tielt bijna een thuisrally. De eerste van de drie West-Vlaamse rally's in het Belgisch kampioenschap staat dan ook met stip genoteerd in zijn agenda.
"Ik hou wel van de proeven in Tielt. Het parcours is snel, smal en verraderlijk," lacht Vincent, die de teleurstelling van Spa duidelijk verteerd heeft. "Op de proeven van de TAC Rally voel ik me goed. Het niveau zal weer erg hoog liggen, want Freddy Loix is elk jaar razend snel op dit parcours en ik verwacht dat ook Kris Princen en Cédric Cherain hard zullen gaan. Met Bert Cornelis in een Fiesta R5 hebben we er een interessante speelkameraad bij. Hoe spannender de strijd, hoe plezanter! Daarom vind ik het ook jammer dat Pieter Tsjoen zo snel heeft beslist om de strijd te staken met de DS 3 van J-Motorsport."

Vincent zal woensdagavond de DS 3 R5 van GoDrive een laatste keer aan de tand voelen en afstellen voor de 16 klassementsproeven in Tielt.
"Ik zal zaterdag opnieuw genavigeerd worden door Veronique Hostens. Door professionele verplichtingen heeft zijn niet meer in de DS 3 gezeten sinds Kortrijk vorig jaar, waar we de wedstrijd wonnen," vertelt Vincent, die klaar zal zijn om voluit te gaan op de vier lussen van vier klassementsproeven. "Het parcours is niet veel veranderd, dus ik weet wat we mogen verwachten. Vier passages over dezelfde proeven, dat betekent doorgaans dat de verschillen erg klein zijn, want na twee passages weet je wat je mag verwachten. Het zal van details afhangen en ik verwacht een erg spannende wedstrijd. Een podiumplaats zou heel mooi zijn..."

Wie zaterdag in de TAC Rally, de derde wedstrijd van het Belgian Rally Championship, een fouloos parcours afwerkt, zal een gouden zaak doen in het Junior kampioenschap. Met 16 klassementsproeven op het programma op het menu, kunnen er maximaal 36 punten verdiend worden.

Mede door het forfait van Stijn Pacolet, is Polle Geusens de logische favoriet. Geusens is de enige Junior die aan de start komt met een R2. De Limburger jaagt dit seizoen nog altijd op zijn eerste Junior-zege, nadat hij door lekke banden zowel in Haspengouw als in Spa in de achtervolging gedwongen werd. Uit de problemen blijven, dat is de doelstelling in Tielt, al kan Polle de bonuspunten voor snelste tijden in R2 natuurlijk goed gebruiken. Daarvoor zal hij wel moeten uitkijken voor Steven Dolfen, dit seizoen ook erg snel met zijn Peugeot 208 R2.

Andy Dewallef komt als leider in het Junior BRC aan de start met zijn Renault Twingo R1. Na een foutloze wedstrijd in Spa, heeft de jonge Renault-piloot een voorsprong van 22 punten op Geusens en Bux in de tussenstand, al mag niet uit het oog verloren worden dat in het Junior BRC enkel de 6 beste resultaten mee zullen tellen in de eindstand. Bovendien start Andy zonder parcourskennis in Tielt, wat niet gezegd kan worden van zijn rechtstreekse concurrent in R1. Jelle Vermeire, die forfait gaf voor Spa, wil met zijn Citroën DS 3 R1 in eigen streek bewijzen dat zijn sterke chrono's in de Rally van Haspengouw geen toeval waren.

Tussenstand Junior BRC na 2 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 53; 2. Geusens & Bux 31; 4. Pacolet & Molle 22; 6. Vermeire 19; 7. Kobus 16

Aanstaande zaterdag, 11 april, staat het FABORY Rallyteam in de startblokken voor het echte rallywerk: snijden, wisselende ondergronden, snelle stukken en technische delen. Voor de tweede maal achtereen staan Johan Faes en Christiaan van der Rijsen aan de start van de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. Met hun Mitsubishi Lancer Evo IX gaan ze er opnieuw alles aan doen om een mooi resultaat in de standaardklasse, Groep N, neer te zetten.

Na eerder dit jaar de Rally van Haspengouw en de Tank S Rally te hebben gereden, staan Faes en Van der Rijsen te trappelen om opnieuw in België in actie te komen. “Ik houd van de mogelijkheid tot diep snijden, in Nederland word je meestal gehinderd door paaltjes, strobalen of pallets in de bochten. Hoewel het elke keer weer wennen is om de ideale lijn te nemen, is het ook enorm leuk. Dit is zoals rallyrijden bedoeld is,” aldus Faes.

Het team staat voor de tweede maal achtereen aan de start in Tielt. “De proeven lijken erg op die van de Omloop van Vlaanderen. Het is ten slotte in dezelfde regio. Sommige stukken proef zijn zelfs hetzelfde. De wedstrijd kenmerkt zich door stukken extreem glad asfalt, afgewisseld door snelle en glooiende passages. Vorig jaar hadden we wat pech. Christiaan werd misselijk in de mist en we hadden een lekke band. Ook dit jaar moeten we erop letten niet ‘lek te rijden’. Door het snijden kom je soms in aanraking met de scherpe randen van het betonnen wegdek. Dit jaar gaan we er opnieuw voor. De weersvoorspellingen zijn in ieder geval goed,” analyseert Faes.

Ook dit jaar bestaat de TAC Rally uit vier verschillende proeven, die vier keer verreden worden. Om 07.45 uur start de eerste deelnemer op het podium. Johan en Christiaan hebben nummer 23 op de deuren en volgen dan ook, als de startpositie zo blijft, een dikke 20 minuten na startnummer 1. De start van de eerste proef, Schuiferskapelle,  is om 08.13 uur. De deelnemers rijden iedere keer vier proeven, waarna ze een service van een half uur hebben. Als om 20.58 uur de eerste deelnemer over het podium rijdt, weten we hoe de FABORY-equipe het er vanaf heeft gebracht. De mannen hebben er dan 185 kilometer op snelheid opzitten. “We kijken ernaar uit weer in België in actie te komen. We hebben vorig jaar genoten van de proeven en de compactheid van het evenement,” besluit Faes.

Aanstaande zaterdag wordt de derde wedstrijd van het BK rally gereden. Met de TAC Rally verhuist de rallykaravaan richting West-Vlaanderen waar de deelnemers op vrijdag het parcours verkennen en op zaterdag de wedstrijd afwerken. Tussen zaterdagochtend 07.45u en zaterdagavond 21.00u staan er 16 klassementsritten gepland goed voor net geen 185 km racen tegen de tijd.

Voor de studenten en veel andere mensen is het paasvakantie, niet voor Freddy Loix die deze week een zeer zwaar programma afwerkt. “Ik ben de ganse week in Perpignan om voor Michelin nieuwe banden te testen. Donderdagavond brengt mijn vriendin me met de wagen naar Tielt, een trip van ruim 1100 km. Maar mij hoor je niet klagen, ik doe het graag.”

De TAC Rally is al de derde wedstrijd van het BK en ook de twee volgende wedstrijden komen er snel aan. Tegen half mei is het kampioenschap al meer dan halfweg. “Voor de rijders is dat een voordeel want zo blijf je toch wat in het ritme maar voor de teams kan het zwaar worden, vooral als er technische problemen opduiken. Zij hebben niet zoveel tijd om de wagen tegen de volgende wedstrijd rijklaar te krijgen en moeten dus hun tenen uitkuisen”aldus co-rijder Johan Gitsels.

De TAC Rally is een wedstrijd die Freddy Loix ligt. In 2007 (VW Polo S2000) en in 2013 (Ford Focus WRC) was de Limburger er de beste, vorig jaar eindigde hij met zijn ŠKODAFabia S2000 als tweede. “Het is een rally die me ligt” zegt Freddy Loix. “Het parcours en de sfeer is er prachtig. Ik ben mij er wel van bewust dat de R5 wagens in het voordeel zullen zijn. Korte hernemingen, langzame bochten, veel richtingsveranderingen. Het wordt knokken voor een podiumplaats. Johan en ik gaan dezelfde strategie als in Spa hanteren. Aanvallen vanaf de eerste meters. Het enige voordeel dat ons nu nog rest is dat we het gewoon ben om constant een hoog ritme aan te houden. Het is een manier om de druk bij de concurrentie te leggen want zij hebben die gewoonte niet.”

“Het parcours is identiek aan dat van vorig jaar”zegt Johan Gitsels. “Het voordeel is dat we de nota’s die we hebben vrijdag alleen nog maar moeten verfijnen. Ik ben er deze week niet bij tijdens de testen wat het voordeel heeft dat ik alles tot in het kleinste detail kan voorbereiden. Ik heb het al eerder gezegd en herhaal het nogmaals. Details zullen op het einde van dit seizoen van doorslaggevend belang zijn.”

De TAC Rally wordt dit jaar een topwedstrijd op meerdere niveaus. In Historic oogt de affiche bijzonder indrukwekkend. De Historics vertegenwoordigen meer dan een derde van het startveld en het aantal kanshebbers op de overwinning is minstens even hoog als bij de moderne wagens. Paul Lietaer, de absolute recordhouder van het aantal overwinningen in Tielt, start als favoriet, maar deze keer zal de Polle zijn grenzen moeten verleggen om de zege te veroveren...

Vorig seizoen werd het duel tussen Didier Vanwijnsberghe en Paul Lietaer voortijdig afgebroken door mechanische pech. Het duel tussen de specialisten van de Ford Escort belooft opnieuw razend spannend te worden, al zal Lietaer met een nieuwe Escort, gebouwd voor een klant, aan de start komen.

Youngtimers van de partij

Maar, deze keer komen een aantal outsiders met moderner materiaal zich mengen in de strijd. Dirk Vermeirsch start met een Ford Sierra 4x4 Cosworth, een wagen van een andere generatie. En Melissa Debackere verschijnt aan de start met een snelle BMW M3! Ook Christophe Merlevede en Tom Schoolmeesters presenteren een BMW M3. Andere YoungTimers zijn de Mazda 323 van Koen Verlinde en de Citroën Visa 1000 Pistes van Dominiek Kindt. Het lijkt een ongelijke strijd, een Sierra 4x4 of een BMW M3 tegen een Escort BDA, maar Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe kennen hun Escorts als geen ander...

Dirk Deveux verdedigt zijn leidersplaats in Historic, maar de Limburger zal de punten niet cadeau krijgen. Stefaan Stouf moet zeker bij de kanshebbers gerekend worden met zijn Porsche, net als Wim Decock en Patrick Mylleville. Chris Debyser rekent op zijn vertrouwde Escort, terwijl Wouter Lievens de strijd aan gaat met zijn Porsche.

Geert Beauprez krijgt van Wim Soenens de kans om het potentieel van de bloedmooie Chevrolet Corvette Stingray te tonen, nadat de koppeling in Landen te vroeg stuk ging. Stefaan Prinzie verdedigt de kleuren van Opel, net als Jens Maes en Dirk Dumon. Voor een andere exotische noot zorgt de Deen Kurt Mejer met zijn Volvo 240 Turbo.

De Historics staan weer garant voor heel wat dwars spektakel op het gladde asfalt van de proeven van de TAC Rally. Afspraak zaterdag in Tielt!

Met de TAC Rally staat zaterdag de derde manche van het Belgian Rally Championship op het programma. In West-Vlaanderen starten Polle en Sil Geusens als favorieten in het Junior BRC, maar de TAC Rally blijft een wedstrijd die je nooit mag onderschatten. In Tielt heb je immers geen foutmarge...

Polle Geusens laat niets aan het toeval over om zaterdag weer voluit aan te vallen op de 16 klassementsproeven van de TAC Rally. "Zoals voor elke wedstrijd, hebben we de Peugeot 208 R2 volledig gecontroleerd," vertelt Polle. "Het ganse paasweekend hebben we aan de wagen gewerkt."

Als enige Junior met een R2, start Polle zaterdag logischerwijze als favoriet. "Natuurlijk mikken we op de overwinning bij de Juniors, maar we willen ook de bonuspunten in R2 pakken. Steven Dolfen, die in eigen streek rijdt, is zeker niet te onderschatten. We zullen na een paar proeven zien hoe de verhoudingen liggen. Ik wil graag strijden voor de snelste tijden in de categorie, maar zonder teveel risico's te nemen, want de zege in het Junior BRC komt op de eerste plaats."

En, Polle weet als geen ander hoe verraderlijk de proeven in Tielt kunnen zijn...
"In Tielt moet alles kloppen, want een foutmarge is er niet. Een remzone missen is meestal fataal, want langs de smalle baantjes liggen diepe grachten. In 2013 gingen we hard van de baan in Tielt. Zelfs wanneer je aan de leiding rijdt in je categorie, mag je de concentratie geen moment laten verslappen. Dat is de grote uitdaging in de TAC Rally!"

Joachim Wagemans en Andy Debaeremaeker kijken dit jaar reikhalzend uit naar het paasweekend, maar niet voor de traditionele paaseieren. Wel omdat er een nieuwe uitdaging op het programma staat in de Peugeot 208 Rally Cup in het Frans rallykampioenschap. De 20-jarige piloot uit Kapellen komt zaterdag aan de start van de Terre des Causses met een Peugeot 208 R2 geprepareerd door het Franse team Pit Stop.
Na zijn tweede seizoen in de rallysport, bestudeerde Joachim Wagemans de voorbije winter alle mogelijke opties om zijn carrière verder uit te bouwen. "Een campagne in het Europees kampioenschap bleek budgettair niet haalbaar, vooral door de kosten voor de logistiek. Daarom hebben we gekozen voor een seizoen in Frankrijk in het kader van de Peugeot 208 Rally Cup. Het programma bestaat uit 7 rally's, waarvan vier wedstrijden op onverhard. Rijden op onverhard is de ideale leerschool, zeker als je internationale ambities hebt, en het niveau in Frankrijk ligt bijzonder hoog. Bovendien zijn de premies heel interessant in de Franse merkencup van Peugeot. De hoofdprijs voor de eindwinnaar is fantastisch: een seizoen in het Europees kampioenschap met de 208 T16 van de Peugeot Rally Academy. Ook voor jongeren is er een prachtige hoofdprijs: de winnaar bij de piloten jonger dan 23 jaar krijgt een seizoen in het ERC met een Peugeot 208 R2. Ik ben nog maar 20 jaar, dus we mikken dit seizoen voluit op de titel bij de Juniors in de Peugeot 208 Rally Cup, Eventueel doen we er nog een tweede jaar bij om de titel te veroveren," vertelt Joachim Wagemans.

Een kleine dertig piloten hebben zich ingeschreven in de Peugeot 208 Rally Cup. Aan tegenstand geen gebrek voor Joachim en Andy, die zaterdag van start gaan met nr. 55 in de Terre des Causses, de openingsmanche van het seizoen. Joachim zal een Peugeot 208 R2 besturen van de Franse formatie Pit Stop, het team van Marc Dalmasso.
"Ik heb al getest met de 208 R2 van Pit Stop. De motor van de Peugeot heeft duidelijk meer power en meer koppel dan de motor van de Fiesta waarmee ik vorig jaar reed. De tractie bleek ook opmerkelijk goed. Het team van Pit Stop heeft voor ons een nieuwe 208 R2 gebouwd die exclusief voor ons bestemd is. De context is ideaal om er een mooi seizoen van te maken in Frankrijk," lacht Joachim, die tijdens de manches op onverhard bij Pit Stop het gezelschap zal krijgen van Guillaume de Mevius, een mooie referentie.

De Terre des Causses gaat zaterdagmiddag om 11h55 van start. De piloten krijgen 10 klassementsproeven, goed voor 151 km tegen de chrono, voor de wielen. Zondagnamiddag wil Joachim met zijn Peugeot nr. 55 over het finishpodium rijden.
"In deze eerste wedstrijd willen we meteen punten scoren bij de Juniors. Ik weet dat we op onverhard misschien wat ervaring missen, want het gravel in Frankrijk is niet vergelijkbaar met het onverhard van de Wales Rally GB, maar op asfalt hebben we wel veel snelheid. Ik ben benieuwd!"

Nadat hij vorig jaar zijn 50ste verjaardag vierde, komt de Ford Mustang officieel  naar Europa. Vanaf september 2015 zal het meest legendarische model van het merk uit Dearborn, in Michigan, verkrijgbaar zijn in België via het netwerk van de FordStores. De Ford Mustang 2015 heeft een uitgesproken sportief karakter. Hij zal zijn kwaliteiten ook kunnen tonen in de autosport. In rally vanaf dit najaar, maar vanaf 2016 ook op de Belgische circuits...
TeamFloral, sinds méér dan 15 jaar bevoorrechte partner van Ford Motor Company Belgium voor Motorsportprogramma's, gaat samenwerken met Skylimit Events voor de creatie en de organisatie van de Mustang Grandprix Days met de nieuwe Ford Mustang EcoBoost. Gedurende het seizoen 2015 zal het nieuwe concept gelanceerd en gepresenteerd worden, waarna de competitie van start gaat in 2016.

Teamfloral met de ervaring van Skylimit Events

De sportieve organisatie van de Mustang Grandprix Days zal toevertrouwd worden aan Skylimit Events, een structuur die zijn professionaliteit al heeft bewezen. "Het technische aspect zal natuurlijk volledig in handen zijn van TeamFloral, maar Skylimit Events zal de organisatie en het sportieve beheer van de Mustang Grandprix Days op circuit verzorgen," verduidelijkt Andy Jaenen. "Tot groot genoegen van heel wat Belgische liefhebbers, zal de nieuwe Mustang eindelijk in Europa gecommercialiseerd worden en hij zal zeker succes hebben. Ford heeft een rijke geschiedenis in de autosport. Ook op circuit. In België herinnert iedereen zich nog de prachtige races in de Ford Mexico Cup, begin jaren '70, maar ook in de Ford Escort Star Cup eind jaren '80. Deze filosofie willen we opnieuw tot leven wekken met de Mustang Grandprix Days. Zeker omdat de Ford Mustang een heel betaalbare wagen is, wat tegenwoordig zeldzaam is in de autosport."

De plannen voor de Mustang Grandprix Days liggen vast: "De eerste testen zullen afgewerkt worden tijdens de zomer en we willen de Mustang EcoBoost, die gebruikt zal worden, officieel voorstellen in het voorprogramma van de 24 Uren van Zolder 2015, eind augustus," vervolgt de verantwoordelijke van Skylimit Events. "In 2016 willen we de rangen vervoegen van het Belcar kampioenschap, dat opnieuw gelanceerd wordt. Dat kampioenschap past perfect bij onze filosofie en ons concept, meer bepaald uithoudingswedstrijden waarin gentlemen-drivers perfect op hun plaats zijn. Omdat de kalender voor 2016 nog niet gekend is, kunnen we natuurlijk nog andere evenementen op de kalender plaatsen."

Yokohama, een gereputeerde partner

Een dergelijke competitie organiseren zonder partners is natuurlijk niet mogelijk. Voor de Mustang Grandprix Days kunnen TeamFloral en Skylimit Events rekenen op de steun van een belangrijke partner: bandenfabrikant Yokohama, die exclusief de banden zal leveren. "Ik ben heel enthousiast over dit project en ik kijk ernaar uit om de eerste Ford Mustang over het circuit te zien scheuren," lacht Olivier Hermans, General Manager van Yokohama Belgium. "De Mustang is echt een mythische wagen. Een wagen die je kippenvel bezorgt! Het is niet alleen de ideale wagen voor gentlemen-drivers die zich willen amuseren op circuit, maar de Mustang is ook een uitzonderlijke bolide. Omdat ik vaak aanwezig ben op Belgische rally's, ken ik TeamFloral ook goed. Het team heeft misschien weinig ervaring op circuit, maar met Skylimit Events hebben ze een ideale partner gevonden om alles in goede banen te leiden. Bij Yokohama kennen we de kwaliteiten van de mensen van Skylimit Events."

Olivier Hermans is overtuigd van het succes van de formule, zodat hij enkel voordelen ziet voor Yokohama als partner van de Mustang Grandprix Days: "Dit kampioenschap zal voor ons een uitstekende vitrine zijn. Yokohama is gespecialiseerd in hoge prestatie banden, met het gamma Advan, en de piloten die met deze Mustangs zullen rijden zijn precies onze doelgroep. Het is ook een partnership op langere termijn. Om ons engagement te versterken, zetten we zelf ook twee Mustangs in de kleuren van Yokohama in voor de Mustang Grandprix Days."

2.3 EcoBoost motor: krachtig en betaalbaar

Op technisch vlak zullen de aanpassingen aan de Ford Mustang EcoBoost voor de Mustang Grandprix Days beperkt blijven, behoudens natuurlijk de veiligheidsuitrusting en de vereiste aanpassingen voor de racerij. Het is immers de bedoeling om de kosten beperkt te houden. "De technische fiche zal bepaald worden na onze testen in de zomer," bevestigt Jean-Marc Valckenaere. "We hebben al contacten gehad met Ford Racing in de Verenigde Staten. Zij hebben de Mustang al ontwikkeld voor diverse competities op circuit in Amerika. We weten in welke richting we moeten werken om een aantrekkelijk, competitief en betaalbaar product aan te bieden."

De 2.3 motor in de Ford Mustang EcoBoost levert standaard al geweldige prestaties. Net zoals Andy Jaenen en Olivier Hermans, is Jean-Marc Valckenaere bijzonder enthousiast over het potentieel van de Mustang Grandprix Days: "De 2.3 EcoBoost levert standaard 310 pk en de motor belooft veel goeds want hij werd ook uitgekozen voor de nieuwe  Ford Focus RS! Piloten zullen zich voluit kunnen uitleven op circuit voor een beperkt budget. We kijken reikhalzend uit naar het eerste exemplaar dat zijn rondjes kan afwerken op circuit deze zomer..."

Op zaterdag 16 mei maakt Bocholt zich op voor de 39ste editie van de Sezoensrally. Nog geen jubileum, maar voor de editie 2015 heeft Racing Team Moustache wel een aantal nieuwigheden in petto. De wedstrijd gaat van start met een gloednieuwe show-KP, genaamd "De Hees", waardoor de BRC-deelnemers drie ronden van vijf proeven zullen afwerken.
"Als kleine club van vrijwilligers is het moeilijk om alles georganiseerd, en vooral betaald, te krijgen, maar ook deze keer zijn we met onze ploeg hard aan de slag gegaan om de toeschouwers en de deelnemers een attractieve rally aan te bieden," vertelt opper-Moustache Jeff Steensels. "Omdat er dit jaar maar één schrapresultaat is in het BRC en er een bonus gegeven wordt voor piloten die alle wedstrijden rijden, hopen we dat de voltallige top van het BRC aan de start komt. In elk geval ligt het onverhard er prima bij en is de maaskiezel veel minder zwaar voor de mechaniek dan sommige stukken onverhard die de teams eerder dit jaar voor de wielen kregen. De nieuwe show-KP is trouwens volledig verhard. We hopen ook dit jaar weer een aantal buitenlanders, vooral Nederlanders, aan de start te krijgen met mooi materiaal."

De gezelligste rally van het jaar krijgt bovendien een nieuwe wedstrijdleider: Gerard Vrijens. "Omdat we beginnen met een rondkoers, zullen we extra aandacht moeten besteden aan de startorde, maar die kunnen we pas bekijken wanneer de inschrijvingen bekend zijn. De proef van Beek-Bree is door de komst van "De Hees" ingekort, maar de piloten zullen het niet erg vinden dat er een paar lange rechte stukken verdwenen zijn. Het Criterium zal aansluiten vanaf KP 4 tot en met KP 13 en we bekijken ook de mogelijkheid of we eventueel een VHRS met een maximaal gemiddelde van 60 km/h kunnen inrichten, naar het voorbeeld van de Spa Rally."

Afspraak in elk geval op 16 mei in Bocholt! Alle info: www.sezoensrally.be.

Kronkelende weggetjes over dijkjes in de polder en een proef over industrieterrein vormden de ingrediënten van de Tank S Rally, die zaterdag 21 maart verreden werd. Het FABORY Rallyteam bracht opnieuw de Mitsubishi Lancer Evo 9 aan de start en Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen wisten de wedstrijd als negende algemeen af te sluiten. Een keurig resultaat tussen de snellere wagens van de concurrenten.

Na in februari de Rally van Haspengauw te hebben gereden, stond het FABORY Rallyteam zaterdag 21 maart aan de start van de eerste Nederlandse rally van het seizoen, de Tank S Rally. Rondom Emmeloord stonden twaalf klassementsproeven op het programma. Het strijdtoneel van de eerste tien was de omgeving van Kuinre en Blokzijl. Dit zijn uitdagende, technische proeven over dijken en buitenweggetjes. De industrieterreinproef Nagelerweg werd als laatste tweemaal achtereen afgelegd.

Om 13.37 uur reden Faes en Van der Rijsen over het startpodium om te beginnen aan hun polderavontuur. Door de regen die de hele ochtend was gevallen lagen de buitenproeven er glibberig en nat bij. Niet iets waar Faes zich door af laat schrikken. Hij blikt terug: “Op de proeven die in het buitengebied werden gereden konden we prima volgen. We zaten netjes tussen de snellere Mitsubishi’s Lancer Evo 10-en en de groep A’s en lieten de dikke divisie 5-auto’s achter ons. Na tien proeven lagen we dan ook zesde algemeen. Op het industrieterrein echter, moesten we toegeven. We hebben daar niet voldoende koppel en pk’s om een vuist te kunnen maken. Een Evo 9 is daar geen partij voor de modernere 10-en. Op het industrieterrein gaat iedereen bovendien hard. Dit keer was die proef ook nog eens het langst, bijna 18 kilometer. Dus dat betekende dat we bijna 36 kilometer lang in moesten leveren. We verloren jammer genoeg drie posities. Maar dat wisten we van tevoren en neemt niet weg dat we enorm veel plezier hebben gehad. We zijn dan ook dik tevreden met waar we geëindigd zijn.” De equipe kon de wedstrijd afsluiten met een mooie derde plek in de standaardklasse, groep N, en de negende plek algemeen.

De volgende wedstrijd op de kalender is de TAC Rally rondom het Belgische Tielt. “We hebben er enorm veel zin in. Daar kunnen we weer lekker snijden en glibberen. Dat past toch beter bij ons en het rally rijden, op die wegen kunnen we met de gedateerde Evo 9 nog het verschil maken,” besluit Faes.  De TAC Rally wordt op zaterdag 11 april verreden. Later volgt meer informatie over de deelname van het FABORY Rallyteam aan deze mooie, compacte wedstrijd!

Na de 50ste feesteditie van de Ypres Rally, staat VZW Superstage in de startblokken voor zijn eerste evenement van 2015: de 43ste Rallysprint van de Monteberg. De klassieker van de Vlaamse rallysprints is al jaren een ideale voorbereidingswedstrijd en testgelegenheid voor de internationale topwedstrijd van Superstage, de Kenotek Ypres Rally.
Achter de schermen werd de voorbije maanden hard gewerkt en het resultaat is bovenaan deze nieuwsbrief te zien. Designer Frederik Debruyne, tevens de drijvende kracht achter de Kenotek Ypres Rally op de sociale media tijdens het evenement, heeft een herkenbare identiteit ontwikkeld voor organisator Superstage en al zijn organisaties, waaronder de Rallysprint van de Monteberg. Alle informatie over de rallysprint en vooral de inschrijvingsformulieren zijn te vinden op www.monteberg.com, of klik door via www.ypresrally.com en neem ook eens een kijkje op de vernieuwde webshop.
De 43ste editie van de Rallysprint van de Monteberg op zondag 26 april blijft trouw aan zijn succesformule: 2 ronden om te verkennen op zaterdag en 4 passages op snelheid op zondag vanaf 8h30. De start van de klassementsproef van 8,1 km, volledig op asfalt, ligt natuurlijk in de Lettingstraat in Dranouter, aan de voet van de Monteberg.
Wie zich geroepen voelt om Paul Lietaer, de absolute recordhouder van de Monteberg, het vuur aan de schenen te leggen, kan zich al inschrijven. Fans die op zondag 26 april willen genieten van een dagje top rallysport noteren best de Monteberg in hun agenda!

De TankS Rally die op zaterdag 21 maart in en rond Emmeloord werd gereden heeft voor de twee equipes van het Rooky Rally Team, powered by Rallyteam Brabant,  tot grote tevredenheid gestemd.

Antoine van Ballegooijen (Nuenen) wist, samen met navigator Johan Findhammer, een vijfde plaats in het algemeen klassement te behalen. Een knappe prestatie, gezien de grote hoeveelheid Mitsubishi Lancer Evo’s die er aan de start stonden. In de groep N4, een subgroep van de klasse RC2, wisten ze zelfs een keurige tweede plaats te behalen. Op de winnaar in deze klasse, algemeen winnaar Jasper van den Heuvel die in een gelijke wagen startte, stond dit weekend geen maat.

Na de overvloedige regen, in de nacht en ochtend voorafgaand aan de wedstrijd, was het duo behoudend begonnen aan de dijkproeven van de voor Antoine één van de minst favoriete wedstrijden op de kalender. Het plan was om later op het industrieterrein het tempo op te schroeven.

De tijden op de drie dijkproeven bleken echter bemoedigend en de equipe kon zich in de top van het klassement handhaven. Voor de proeven op het industrieterrein waren nieuwe banden gemonteerd. Deze waren echter nog glad waardoor de Mitsubishi Lancer Evo X dwars ging en zelfs een keer achterste voren kwam te staan. Tijdens de tweede en laatste doorgang gingen beide heren er nog eens goed voor zitten. Dat resulteerde in extra punten die in de Powerstage verdiend konden worden. Dit op slechts 4.5 seconden achter Jasper van den Heuvel.

Rijder Stijn van Bree (Nuenen) en navigator Marco Schillemans streden in de Nissan 350Z Rally Challenge. Vooraf had Stijn zichzelf een aantal doelen gesteld. De vraag was of hij deze kon halen, gezien de natte omstandigheden. De proeven waren erg tricky. Glad en uitgereden door het overvloedige regenwater brachten ze Stijn er toe voorzichtig te beginnen. Het was zijn eerste deelname aan de TankS Rally en had derhalve nog geen referentie.

Zijn ervaren navigator loodste hem echter vakkundig over de dijkproeven. Tot grote tevredenheid van Stijn bevielen deze proeven hem wel en kon Stijn zijn rempunten goed vinden. De mix van de verschillende verharde ondergronden maakten het ontbreken van onverhard meer dan goed.

De proeven lieten geen ruimte over voor marges. Alles moest in één keer kloppen. Stijn moest leren de Nissan 350Z in de bochten te laten rollen aangezien een drift resulteerde in tijdverlies of op de gladde dijken zelfs het einde van de wedstrijd kon betekenen.

De proeven op het industrieterrein, normaal gesproken niet  Stijn’s favoriete proeven, vielen hem alleszins mee. Vooral de jump maakte het voor hem leuk. Vol gas ging hij erover met een, tot groot vermaak van het aanwezige publiek, enorme regen van vonkenvanonder zijn Nissan 350Z tot gevolg.

Uiteindelijk werd Stijn vierde in de Challenge als eerste handgeschakelde Nissan en daarmee vond hij zichzelf ook terug in de eerste helft van het rijtje deelnemers aan de Nissan 350Z Rally Challenge. In het algemeen klassement eindigde het duo op een 23e plaats. Daarmee waren zijn doelstellingen behaald.

De TankS Rally vormde voor de Nissan 350Z Rally Challenge de start van het nieuwe seizoen. Niet minder dan 9 equipes namen deel aan deze rally in en rond Emmeloord, waar in totaal 62 equipes aan de start stonden. Jasper van den Heuvel won de rally onbedreigd in zijn Mitsubishi Lancer Evo X, met bijna anderhalve minuut voorsprong op Erik Wevers (Skoda Fabia WRC). Kevin Kooijman legde beslag op de derde plaats met zijn Mitsubishi Evo X. Zijn Deltion teamgenoot Matthias Boon was de snelste Nissan 350Z Rally Challenge deelnemer en hij legde beslag op een uitstekende 12e plaats in het algemeen klassement. Van de negen gestarte Nissan’s kwamen er niet minder dan 8 aan de finish. Alleen Roel van der Zanden viel vlak voor het einde van de rally uit.

Onder wisselende (frisse) weersomstandigheden ging zaterdagmiddag de rally van start in Emmeloord. Er stonden de 62 deelnemende equipes 12 klassementsproeven te wachten. De totale lengte bedroeg 238 km, waarvan 109 km over de klassementsproeven. Hoewel het ’s ochtends tijdens de verkenning behoorlijk regende en er ook ’s middags tijdens de rally nog wel wat druppels vielen waren de proeven door de harde wind goed te rijden op de slick banden. Wel lag hier en daar op de dijkjes wat modder wat sommige passages verraderlijk maakte. Maar de Nissan 350Z equipes leken daar weinig last van te hebben en bewezen de betrouwbaarheid van de indrukwekkende Nissans opnieuw; alleen Roel van der Zanden moest vlak voor het einde van de rally opgeven toen zijn Nissan na een jump een elektrische storing vertoonde.

Nissan 350Z Rally Challenge

Alle deelnemers roemden de plezierige sfeer in de Nissan 350Z Rally Challenge: “We gunnen elkaar het beste en gaan heel sportief met elkaar om,” was een veel gehoorde opmerking. Ook het feit dat de equipes erg aan elkaar gewaagd zijn maakt dat de Nissan 350Z Rally Challenge niet gemist kan worden in de Nederlandse rallysport. Met drie verschillende leiders in het Cup klassement werd het een boeiende strijd in de polders rond Emmeloord. Antoine Biesheuvel was het snelste op de eerste proef, met Erwin Klippel op de tweede plaats. Titelverdediger Matthias Boon was derde. Daarna was het de beurt aan Erwin Klippel – hij was het snelste op de tweede proef en pakte de leiding, terwijl Biesheuvel terugviel naar plaats drie, achter Boon. Hoewel de Belg in dienst van het Deltion Rallyteam op de derde klassementsproef de snelste tijd liet afdrukken behield Klippel de leiding. Maar toen Matthias Boon ook de daaropvolgende proeven op zijn naam wist te schrijven wisten Klippel en Biesheuvel eigenlijk al hoe laat het was. Toch zette vooral Antoine Biesheuvel nog een sterke eindsprint in, maar omdat hij op de 8e proef kostbare tijd verspeelde in een van de hairpins was het niet voldoende om Boon echt te bedreigen. Biesheuvel bleef op 16 seconden steken op plaats twee, achter de snelle Belgische equipe. Erwin Klippel stelde zich tevreden met de derde plaats.

Achter dit leidende drietal ontspon zich een mooie strijd tussen Stijn van Bree, Roel van der Zanden, Arjan Heijstek en ook nog Henk Westerbeek. Gerard Tijink (nieuw in de Nissan 350Z) en Diter Toprek (gespind op de eerste proef) konden zich nu nog niet bemoeien met deze strijd, maar zijn gebrand om dat bij de eerstvolgende rally wel te doen. Op zaterdag 18 april komen de Nissan equipes wederom aan de start; dan staat de Rally van Putten op het programma.

Cup coördinator Nico Biesheuvel was verheugd met deze mooie start van het seizoen: “Ik ben blij met dit resultaat. Er is goede strijd geleverd, de auto’s zijn zeer betrouwbaar gebleken en iedereen heeft zich reuze vermaakt. Daar doen we het uiteindelijk allemaal voor.”

Uitslag TankS Rally:

1. Jasper van den Heuvel/Lisette Bakker, Mitsubishi Evo X, 58 min 26,2 sec

2. Erik Wevers/Michiel Poel, Skoda Fabia WRC, op 1 min 22,0 sec

3. Kevin Kooijman/Hans van Goor, Mitsubishi Evo X, op 1.52,1

12. Matthias Boon/Davy Thierie, Nissan 350Z, op 4.57,5

18. Antoine Biesheuvel/Frans van den Einde, Nissan 350Z, op 5.13,5

20. Erwin Klippel/Jouri Dockx, Nissan 350Z, op 5.47,3

23. Stijn van Bree/Marco Schillemans, Nissan 350Z, op 7.14,7

31. Arjan Heijstek/Gerwin Biesheuvel, Nissan 350Z, op 10.25,6

32. Henk Westerbeek/Radbout Mutsaers, Nissan 350Z, op 10.50,5

33. Gerard Tijink/Tim Rietveld, Nissan 350Z, op 11.57,4

38. Diter Toprek/Dennis Lippens, Nissan 350Z, op 12.57,0

---   Roel van der Zanden/Ilse van de Sande, Nissan 350Z – uitgevallen

Van 25 tot 27 juni zullen alle toppers van het Europees rallykampioenschap weer te gast zijn in Ieper, waar hen een verrassing van formaat wacht. Niet alleen de logo's en bijpassende merchandising van de Ypres Rally wordt voor de 51ste editie in een nieuw kleedje gestoken, maar met het Ieperse bedrijf CID LINES® en hun merk Kenotek® heeft organisator Superstage ook een nieuwe hoofdsponsor aangetrokken. De Kenotek® by CID LINES® Ypres Rally begint aan een nieuw hoofdstuk van de internationale klassieker in West-Vlaanderen.
"CID LINES® biedt al 27 jaar innovatieve oplossingen voor alle hygiëne-aspecten in de volledige voedselketen, maar ook voor de car- en truckwash industrie. Al onze reinigings- en ontsmettingsmiddelen worden in house ontwikkeld en worden op wereldniveau als top kwalitatieve producten aanzien. Onze chemici en ingenieurs werken voortdurend aan de verbetering van deze producten die geëxporteerd worden naar meer dan 90 landen wereldwijd," verduidelijkt Koen Brutsaert van Kenotek® by CID LINES®.
Onder de naam Kenotek® heeft CID LINES® een state of the art gamma aan innovatieve producten ontwikkeld voor het onderhoud en de verzorging van voertuigen. In België is Kenotek® marktleider met een gamma dat gericht is op alle bedrijven die op een of andere manier betrokken zijn bij Vehicle Care, van car washes, truck washes, garages tot workshops voor voertuigen en machines.
"We zijn heel trots dat we als Kenotek® by CID LINES® naamsponsor worden van de Ypres Rally. De rally heeft Ieper internationaal in de autosport op de kaart gezet en als Iepers bedrijf en wereldspeler hebben we natuurlijk een nauwe band met het topevenement in onze regio. Met het merk Kenotek® is CID LINES® toonaangevend dankzij innovatieve producten voor Vehicle Care. Ook de fonkelende en vooral hoogtechnologische rallywagens die in Ieper aan de start komen, worden steeds in de watten gelegd door hun mecaniciens en piloten. Kortom, Kenotek® en de Ypres Rally, het is voor ons een perfecte match om onze producten internationaal nog meer in de spotlights te zetten," vervolgt Helena Brutsaert van Kenotek® by CID LINES®.
Organisator VZW Superstage heeft een overeenkomst gesloten voor drie jaar met hoofdsponsor Kenotek® by CID LINES®.
"We zijn heel blij dat we met Kenotek® by CID LINES® een nieuwe hoofdsponsor kunnen presenteren. Een bedrijf met een stevige verankering in het Ieperse, maar tevens een innovatief bedrijf met wereldwijde uitstraling. Een partner die perfect past bij de Ypres Rally, een klassieker in de Ieperse regio, maar tegelijkertijd een topwedstrijd van het Europees kampioenschap Rally," vervolgt Jan Huyghe, Marketing Manager van het evenement. "Tot slot wil ik zeker ook Geko van harte bedanken voor de vijf voorbije jaren als hoofdsponsor.  Samen maken we in juni weer een absoluut topevenement van de Kenotek® by CID LINES® Ypres Rally!"

Op zaterdag 21 maart staat de TankS Rally in en om Emmeloord op Nederlandse rally kalender. Dan zal de dans om de titel voor het Nederlands Rally Kampioenschap 2015 geopend worden.
Antoine van Ballegooijen en Johan Findhammer
Waar het team zich in 2014 nog volledig richtte op het opdoen van internationale ervaring, zal in 2015 de focus liggen op de deelname aan het Nederlandse Rallykampioenschap.
Na een succesvolle ‘shakedown’, tijdens de Circuit Short Rally, staan beide mannen op scherp. Zij hopen de in Zandvoort ingeslagen weg in Emmeloord voort te kunnen zetten. De concurrentie is echter in groten getale aanwezig. Een elftal Mitsubishi Lancer Evo’s in de klasse RC2 staat aan de start. Desondanks hebben Antoine en Johan vertrouwen in een goede afloop.
De bochtige dijkproeven roepen gemengde gevoelens bij beide mannen op. Ieder foutje zal genadeloos worden afgestraft en omdat de proeven relatief kort zijn, is het moeilijk om tijd goed te maken. Daarom zullen Antoine en Johan vanaf de start vol maar beheerst moeten rijden.
In tegenstelling tot voorgaande edities is de TankS Rally van 2015 een relatief compact ééndaags evenement geworden. Liever zag het team een tweedaags evenement waarin ‘endurance’ een grotere factor speelt dan een relatief korte ‘sprint’. Dat financiële middelen de organisatie hiertoe genoopt hebben is echter volstrekt helder.
Wat vooral niet gemist wordt is de alles behalve plezierige en lange verbindingsetappe over de N50 naar Kampen. De daar gelegen proeven daarentegen hadden Antoine en Johan echter graag wel willen rijden.
Stijn van Bree en Marco Schillemans
De test met de Nissan 350Z tijdens de Circuit Short Rally bracht problemen met de brandstofpomp en een injector aan het licht. Die zijn de afgelopen weken in de werkplaats allemaal met liefde en zorg verholpen. De Nissan verkeert weer in perfect staat en het Rookie Rallyteam staat in topconditie te trappelen om van start te mogen gaan.
Stijn heeft een aantal rally’s met een BMW gereden en is nu klaar voor het ‘grote mannen werk’, de Nissan 350Z Rally Challenge. Marco heeft inmiddels een respectabele staat van dienst als navigator opgebouwd. In 2011 werd hij zelfs kampioen bij de navigatoren in de Challenge
Het afgelopen jaar werd door Stijn en Marco al twee wedstrijden samen gereden om Stijn alvast vertrouwd te maken met de Nissan. Ondanks dat dit voor Stijn het eerste jaar in de Challenge is, heeft het duo ambitieuze plannen. Zij willen in de eindklassering in de eerste helft van het klassement eindigen, onder het motto: genieten, leren en dan presteren!