OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben op zaterdag de Sezoensrally gewonnen, dat is de vijfde wedstrijd van het BK Rally. Voor Loix-Gitsels is het de derde zege dit seizoen. In de tussenstand van het BK vergroot het duo hun voorsprong op hun eerste achtervolger.

Het lenteweer van de afgelopen dagen had plaats geruimd voor een grijs grauwe lucht. Na de eerste ronde van drie klassementsritten begon het in Bocholt en omstreken zelfs wat te druppelen. Maar ook dat mocht niet baten, Freddy Loix en Johan Gitsels moesten vanuit de derde positie flink aan de bak. Het duo bleef de concurrentie onder druk zetten en profiteerde na 12 ritten maximaal van de opgaves van Chris Van Woensel (ongeval) en Kris Princen (mechanische pech). Vanaf dat moment lag de weg naar de zege wijd open. Na 2013 behaalde Freddy Loix zijn tweede zege ooit in Bocholt.

En zo bezorgden Loix en Gitsels zichzelf, hun team en vooral hun constructeur ŠKODA een afscheid in grandeur. Na vijf jaar lief en leed te hebben gedeeld kuste Loix zijn ŠKODA Fabia Super 2000 vaarwel. 35 wedstrijden, 13 zeges, 26 keer op het podium en slechts 3 opgaves waaronder één door mechanisch falen. Het is duidelijk dat de ŠKODA Fabia Super 2000 zijn plaats in het museum van de Tsjechische constructeur meer dan verdiend heeft.

Voor Freddy Loix was de zege in de Sezoensrally zijn 40e zege ooit in zijn carrière. “Het is een fantastische zege en die onderstreept nogmaals de competitiviteit en de betrouwbaarheid van onze ŠKODA Fabia Super 2000. Ik had al snel in het snuitje dat Kris Princen en Chris Van Woensel op dit parcours en deze omstandigheden deze keer een maatje te groot waren. Ik hoopte op regen maar net toen die er kwam ging Chris Van Woensel jammer genoeg van de baan en kreeg Kris Princen te maken met technische problemen. Ik kreeg de leiding cadeau maar ik had er liever om gebikkeld. Vanaf dat moment had ik vrij spel en moest ik enkel nog maar controleren om mijn 40e wedstrijd ooit te winnen. Het was een mooi en tegelijk een emotioneel moment. Die wagen heeft me de voorbije 5 jaar zoveel gegeven. Deze afsluiter is fantastisch en zal me altijd bij blijven maar mijn mooiste moment aan het stuur van de ŠKODA Fabia Super 2000 is mijn overwinning in Ieper in 2010. Kris Meeke en ikzelf streden voor elke seconde tot Meeke van de baan ging. Het was een memorabele strijd die ik winnend kon afsluiten.”

Het BMA-Autosport team had voor het afscheid de wagen van een andere livery voorzien. Het traditionele ŠKODA groen had plaats gemaakt voor een gouden kleur. “Toen Freddy en ikzelf de wagen vrijdag voor het eerst zagen waren we totaal verrast en kregen we een krop in de keel” zegt Johan Gitsels. “Dit hadden we echt niet verwacht. Het was een fantastische verrassing.

De Sezoensrally was moeilijker dan verwacht. “Het was geen evidente wedstrijd” vervolgt Johan Gitsels zijn uitleg. “De eerste rit was een nieuwe en achteraf waren we toch wel wat ontgoocheld over onze tijd. Het was even slikken toen we onze tijd zagen. We hadden niet verwacht dat het verschil met de concurrentie toch zo groot zou zijn. Ook bij de volgende twee doortochten hadden we het daar moeilijk en verloren we er veel tijd. Maar alles is goed gekomen. Dit is een gedroomd afscheid van een wagen en dit is tegelijk onze manier om dankjewel te zeggen tegen onze constructeur ŠKODA die blijft geloven in onze kwaliteiten, in onze aanpak en die blijft investeren in onze sport. Tegelijk zet deze prestatie het harde werk van de mecaniciens, van de mensen achter de schermen en iedereen die deel uitmaakt van BMA-Autosport in de verf. Telkens slaagt Bernard Munster er in om samen met zijn mensen ons een competitieve wagen af te leveren. Dat is pure klasse!”

Vincent Struye, Marketing & Communication Manager ŠKODA Import, werd emotioneel toen Freddy Loix bij aankomst op het Kerkplein in Bocholt zijn ŠKODA Fabia Super 2000 kuste. “We nemen afscheid van een icoon en dat doet mij toch wel iets. Sinds 2010 is de wagen in handen van Freddy Loix maar sinds 2008 neemt de ŠKODA Fabia Super 2000 al deel aan wedstrijden. Het was een zeer betrouwbare wagen. We werden nauwelijks geconfronteerd met technische defecten en dat is toch wel uitzonderlijk, zeker als je dat kan koppelen aan een geweldige competitiviteit. We zijn destijds anderhalf jaar later gestart dan de concurrentie. We hebben toen onze tijd genomen om de wagen te ontwikkelen en dat herhaalt zich nu ook met de ŠKODA Fabia R5. Die wagen heeft geen kinderziektes gehad. Dit is Duitse kwaliteit voor een Tsjechisch merk.”

De volgende wedstrijd van het BK is de rally van Ieper, een wedstrijd die Loix in totaal al 9 keer won. Dit jaar hoopt hij met de nagelnieuwe ŠKODA Fabia R5 de wedstrijd een 10e keer te winnen. “Ik kijk er nu al naar uit om daar met de R5 te starten. Ik heb de afgelopen weken en maanden de wagen intensief getest. Echt veel geheimen heeft de wagen niet meer voor mij maar toch wordt het afwachten hoe de R5 zal reageren op de typische wegen in en om Ieper want op een soortgelijk parcours hebben we de wagen nog niet getest” besluit Freddy Loix.

De rally van Ieper wordt georganiseerd op 26 en 27 juni.

De strijd in het Junior BRC in de Sezoensrally werd een driestrijd tussen de drie jongeren die dit seizoen trouw zijn aan het Belgisch kampioenschap. De overwinning ging logischerwijze naar Polle Geusens, voor de derde keer op rij, al was de tweede helft van de wedstrijd bijzonder moeilijk voor de piloot uit Lommel.
Met 11 snelste tijden in R2, domineerde Geusens zijn categorie, maar een schuiver op KP 6 bracht de zege nog even in gevaar. "In een snelle bocht sprong de achtertrein in de koord plots uit het spoor. We schoven aan hoge snelheid achterwaarts een sloot in. Het duurde meer dan 3 minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan hadden geduwd, maar ik was al blij dat we verder konden rijden. Waarschijnlijk door de klap, vielen we even later zonder koppeling. We moesten absoluut finishen, dus zijn we zonder koppeling verder gereden. Op de proeven was het geen groot probleem, maar vooral op de verbindingen was het bijzonder lastig, want we moesten altijd op de startmotor vertrekken. Ik vrees wel dat de versnellingsbak veel geleden heeft," vertelt Polle, die 31 punten scoorde voor het Junior BRC. Zijn prestatie werd beloond met de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving voor de Kenotek Ypres Rally.

Andy Dewallef scoorde met 33 punten het beste bij de Juniors, maar als enige R1-piloot was de uitdaging wel minder groot. "We hebben gereden om te leren, zoals we elke wedstrijd dit seizoen rijden, want het is mijn debuutjaar op nationaal niveau," vertelt Andy. "Het was een heel aparte kennismaking met het onverhard, zeker omdat we veel last hadden van stof in de cockpit toen het nog droog was. Voor ons is de opdracht volbracht: winst in R1, tweede bij de Juniors en vooral de maximale 15 bonuspunten voor de snelste tijden in R1."

Jelle Vermeire maakte de overstap van een DS 3 R1 naar een Ford Fiesta R2. Twee lekke banden kostten heel veel tijd, maar over de ervaring was Jelle heel enthousiast: "Het was de eerste keer dat ik met een sperdifferentieel reed en ik moet zeggen dat het een serieuze aanpassing was. Bij het couperen moet je het stuur goed vast hebben, maar het was fantastisch om met de Fiesta R2 te rijden. Wanneer de achtertrein uitbreekt moet je gewoon op het gas blijven en de wagen trekt zich weer recht. Ik heb me geamuseerd, maar twee keer reden we lek zonder dat ik weet waar. In meer dan 20 rally's was ik nog nooit lek gereden en vandaag rijden we twee keer lek... Jammer, maar deze ervaring was in elk geval heel leerrijk," vertelde Jelle, derde bij de Juniors in Bocholt en tevens derde in de tussenstand van het Junior BRC.

Tussenstand Junior BRC na 5 rally's (Beste 6 resultaten tellen): 1. Dewallef 132; 2. Geusens 103; 3. Vermeire 65; 4. Büx 31; 5. Kobus 30; 6. Pacolet & Molle 22

De 39ste Sezoensrally in het gezellige Bocholt werd de ganse dag gedomineerd door Chris Van Woensel, maar uiteindelijk behaalde Freddy Loix zijn derde opeenvolgende overwinning in het Belgisch kampioenschap. Een zege met een gouden randje, want het was de 13de overwinning van Freddy Loix met de Skoda Fabia Super 2000, die in Ieper opgevolgd zal worden door de nieuwe Fabia R5.
Op de eerste klassementsproef, de Hees, realiseerde Chris Van Woensel de scratch en de Yokohama-piloot zou de leidersplaats niet meer uit handen geven, ondanks fel aandringen van Kris Princen en Freddy Loix. Naarmate de wedstrijd vorderde, vergrootte Van Woensel zijn voorsprong, maar in Goolder, op KP 12 ging de leider aan hoge snelheid van de baan. Kris Princen had op dat moment de zege voor het grijpen, maar de versnellingsbak van zijn Peugeot 208 T16 blokkeerde op de proef in eerste en weigerde verdere dienst na de finish.
Freddy Loix liet de kans niet liggen om zijn derde opeenvolgende overwinning te behalen in het Belgisch kampioenschap. Een gepast afscheid van de Skoda Fabia Super 2000, voor de gelegenheid in een goudkleurig kleedje gestoken.
"Het was een zware wedstrijd, want op bepaalde proeven was onze atmosferische tweeliter duidelijk in het nadeel, maar nog maar eens heeft de betrouwbaarheid van onze Skoda het verschil gemaakt, en natuurlijk de betrouwbaarheid van de piloot," lacht Loix, die zijn leidersplaats in het kampioenschap verstevigt. "Voor het seizoen had ik niet verwacht nog drie keer te winnen met de Fabia Super 2000. Ik had eerder gedacht de schade te beperken met enkele podiumplaatsen, maar in Ieper starten we als leider in het Belgisch kampioenschap met de Fabia R5, een wagen die zeker klaar zal zijn om voor een tiende overwinning te gaan!"
De tweede plaats ging naar Vincent Verschueren, die dit weekend voor de eerste keer sinds 2010 nog eens in actie kwam op de Noord-Limburgse maaskiezel. Met zijn DS 3 R5 bleef Verschueren foutloos: "Ik had wel een ronde nodig om mijn draai te vinden op het onverhard. Ik was in het begin te voorzichtig. Pas toen ik agressiever reed, werden de tijden beter en met een tweede plaats ben ik heel tevreden."
Stephen Wright profiteerde in de slotfase nog van de sortie van Michiel Becx om een onverhoopte podiumplaats te scoren. Vooral voor copiloot Eddy Smeets smaakte de podiumplaats in zijn thuiswedstrijd erg zoet. Benoît Allart opende aarzelend met zijn Skoda Fabia WRC, maar naarmate de dag vorderde klom hij op in het klassement om uiteindelijk nog vierde te worden, voor de Nederlander Johan Faes, winnaar van de klassieke Gr.N. Patrick Snijers was bij de finish al even gelukkig als Freddy Loix, want voor de eerste keer dit seizoen was zijn Porsche 997 GT3, voortaan geprepareerd door M.I., uitermate betrouwbaar. "Dit zal het ganse team enorm deugd doen," lachte Snijers. "Natuurlijk wisten we vooraf dat we op het onverhard geen kans maakten tegen de 4x4's met onze Porsche, maar ik heb me wel geweldig geamuseerd op de maaskiezel."
Jourdan Serderidis werd 7de, voor Martin van Iersel en Guillaume Dilley, die opnieuw de klasse RC3 won en die daarmee oprukt naar een ongelofelijke tweede plaats in de tussenstand van het Belgisch kampioenschap.
In het Junior BRC ging de zege naar Polle Geusens, ondanks een sortie en een defecte koppeling, terwijl Frank Jorissen op de allerlaatste proef de strijd in Historic in zijn voordeel besliste. In de M Cup moest topfavoriet Tobi Vandenberghe al vroeg opgeven, waardoor Franky Boulat onbedreigd naar de zege reed.

Vijftien proeven staan er dit jaar op het programma tijdens de Sezoensrally rondom het Belgische Bocholt. Johan Faes en Christiaan van der Rijsen sturen zaterdag 16 mei opnieuw hun Mitsubishi Lancer Evo 9 over het spectaculaire Maaskiezel. Onder de vlag van het FABORY Rallyteam willen ze ook dit jaar hoge ogen gooien in het klassement.

Een van de bijna jaarlijks terugkerende deelnemers aan de Sezoensrally is Johan Faes. Ook dit jaar is hij van de partij. Samen met zijn navigator Christian van der Rijsen kijkt hij enorm uit naar de bijzondere proeven rondom Bocholt. Faes blikt vooruit: “De grote delen onverhard van de Sezoensrally voeren vooral over het zogenaamde Maaskiezel. Het zijn lange halen onverhard met kleine rollende steentjes. Deze ondergrond vraagt om een aparte aanpak van de proeven. Een aanpak die wel bij mij past. Ik kijk er altijd enorm naar uit om deze wedstrijd te kunnen rijden.”

Dit jaar is de Sezoensrally met een proef uitgebreid. In plaats van vier, zijn er dit jaar vijf verschillende proeven. De nieuwe proef, Hees, is tevens de openingsproef. De toeschouwers worden tijdens deze showproef getrakteerd op meerdere doorkomsten van de deelnemers. De proef Beek-Bree is dit jaar geen rondkoers meer en is bovendien wat ingekort. In totaal leggen de deelnemende equipes 147 kilometer op snelheid af. “Het is een enorm leuke wedstrijd. Lekker compact en met een geweldige entourage op en rond het Kerkplein in het gezellige Bocholt.”

Vorig jaar eindigden Faes en Rijsen als achtste algemeen en tweede in de standaardklasse, groep N. “We gaan ook dit jaar voor een positie in de top tien. Vorig jaar moesten we het de laatste proeven wat rustiger aan doen omdat onze versnellingsbak begon te kraken, dus wellicht had er toen ook wel meer ingezeten. Het is altijd afwachten wat de andere deelnemers doen, maar deze ondergrond ligt mij goed.”

De Sezoensrally is voor het FABORY Rallyteam bijna een thuiswedstrijd, ze pakken er dan ook extra uit. “We hebben een speciale gastentent en hebben een leuk programma voor onze vips opgesteld. We gaan er alles aan doen om onze gasten en het publiek te vermaken!” besluit Faes.

 

Aanstaande zaterdag wordt in Bocholt en omstreken de Sezoensrally georganiseerd, de vijfde van in totaal negen wedstrijden van het BK Rally. Dankzij de tweede plaats in de rally van Wallonië prijkt Freddy Loix na 4 wedstrijden helemaal bovenaan in de tussenstand van het BK.

Johan, ikzelf, de BMA-Autosport familie en de mensen van ŠKODA België willen in stijl afscheid nemen van de ŠKODA S2000” zegt Freddy Loix. “Of dat ook daadwerkelijk gaat lukken is voor een groot deel afhankelijk van de weersomstandigheden. Bij droog weer is de Sezoensrally een snelle wedstrijd en dan wordt het moeilijk. Als het regent wordt het een interessante wedstrijd en zijn er mogelijkheden. Uit de statistieken blijkt dat we in de voorbije 34 wedstrijden slechts één keer hebben moeten opgeven met mechanische problemen. Onze ŠKODA is oerdegelijk en betrouwbaar. De Sezoensrally is een zware wedstrijd, eentje waar de transmissie het enorm hard te verduren krijgt. De overgang van gravel naar asfalt en omgekeerd is bijzonder zwaar voor de mechaniek. Hier hebben we toch wel een voordeel ten opzichte van de concurrentie.”

Een ander voordeel dat het duo Loix-Gitsels heeft is ervaring op onverhard. “We hebben dit jaar al veel onverhard testen gedaan” zegt Johan Gitsels. “80% van het testwerk voor Michelin gebeurt op onverharde wegen en het testwerk voor ŠKODA, met de R5, gebeurde gedeeltelijk op gravel. Dat is een enorme troef en die moeten we uitspelen. Ten opzichte van vorig jaar is er procentueel minder gravel in de Sezoensrally. De organisatoren hebben een nieuwe klassementsrit uitgewerkt, eentje die volledig verhard is. Afgaande op de onboardbeelden op de website kan ik concluderen dat het een bijzonder snelle rit is, eentje waar we rondjes moeten rijden.”

De prachtige Mitsubishi Lancer WRC van Chris Van Woensel en Rik Snaet maakt dit weekend zijn comeback in het Belgian Rally Championship. Op de maaskiezel lijkt de Yokohama-piloot een serieuze kanshebber op de overwinning, maar Chris tempert te verwachtingen, omdat er teveel onbekende factoren zijn.
"Laten we zeggen dat ik mik op een Top 5," lacht Chris, die de Rally van Wallonië logischerwijze liet schieten voor de communie van zijn jongste dochter Renee. "Ik ben vrijdag en zondag wel als toeschouwer gaan kijken in Namen en ik moet zeggen dat er bijzonder hard gereden werd. Het is duidelijk dat Kris en Freddy veel beter in het ritme zullen zitten. Zij zullen zaterdagochtend vanaf de eerste meter in de aanval gaan, terwijl ik eerst terug in het ritme moet komen. En, we hebben dit seizoen nog niet veel kilometers gereden met de Lancer WRC. De Mitsubishi is een heel snelle WRC, maar ik heb nog niet genoeg ervaring met de wagen om er al het maximum uit te halen. Het zal dus niet zo simpel zijn in Bocholt."

In de Sezoensrally zal Chris Van Woensel voor de eerste keer rijden met de nieuwe FIA-banden.
"We hebben deze week onze banden ontvangen. De FIA-banden die ik besteld heb, zijn nog onderweg vanuit Japan. We hebben 24 banden ontvangen van de invoerder van Yokohama in Italië. We beschikken over de verschillende compounds, maar ik heb nog geen meter gereden met die nieuwe banden, dus ik weet niet hoe ze zullen aanvoelen.Ik heb wel het volste vertrouwen in de kwaliteit van de nieuwe Yokohama's, want de vorige banden waren ook uitstekend, maar het zal wel zoeken worden naar de limiet van de grip. Samen met mijn gebrek aan ritme en ervaring met de Mitsubishi, zijn dat nogal wat onbekende factoren."

Chris en Rik, die heel gedreven en enthousiast aan het seizoen begonnen, willen zich in de Sezoensrally vooral terug amuseren. Een goed resultaat kan het enthousiasme ongetwijfeld opnieuw aanwakkeren. Afspraak zaterdagochtend in Bocholt!

Na de geslaagde Rally van Wallonië, maakt GoDrive zich op voor de volgende manche van het Belgian Rally Championship, de Sezoensrally. Voor Vincent Verschueren was de klassieker in Noord-Limburg, gekenmerkt door een groot aantal kilometers op de fameuze maaskiezel, de voorbije jaren geen vaste afspraak. Maar, ondanks zijn gebrek aan ervaring op het Limburgse onverhard, wil Vincent, de enige vertegenwoordiger van DS bij de grote jongens, zijn positie in het kampioenschap verbeteren.
"Ik heb inderdaad niet veel ervaring in de Sezoensrally. Ik heb er twee keer gereden, een keer met de Ascona in 2009 en met de Subaru Gr.N in 2010. Het is niet meteen mijn lievelingswedstrijd. Dit jaar hebben we beslist om alle wedstrijden van het BRC te rijden, want dan kan je nog eens 9 bonuspunten verdienen op het einde van het seizoen."

Samen met Gert Broeckaert mikt Vincent op een mooi resultaat in de Sezoensrally, al zal zijn beperkte parcourskennis toch een handicap zijn.
"Het is heel speciaal om op maaskiezel te rijden. We rijden met een asfaltafstelling en op slicks, terwijl de snelheid vaak erg hoog ligt. De kiezelsteentjes rollen onder de banden, waardoor je heel weinig grip hebt. Je kan het niet vergelijken met het rijden van een gravelwedstrijd met aangepaste banden. Ik ben ervan overtuigd dat Freddy Loix en Kris Princen vanaf de eerste meter zullen aanvallen, maar ik zal de eerste ronde nodig hebben om af te tasten hoe onze DS 3 R5 reageert op het onverhard. Ik weet in feite niet goed wat ik ervan kan verwachten, want het is al te lang geleden, maar ik denk dat onze DS 3 misschien niet de makkelijkste is om tractie te vinden."

Vincent wil in elk geval oprukken in het kampioenschap.
"Onze opgave in Spa blijft me zwaar op de maag liggen. Als we daar punten hadden gescoord, dan stonden we nu vlak achter Cédric Cherain en deden we volop mee in de titelstrijd. Maar, het seizoen is nog lang..."

Wie op tijd langs de KP’s staat zal een wel heel originele 000-wagen zien langsrijden, namelijk een fabrieks Bowler die er al twee Dakarrally’s (2013&14) heeft opzitten. Hoewel er uiterlijk weinig verschil lijkt met een klassieke Land Rover is het onderhuids een compleet ander verhaal. Met zijn 1840kg is de wagen niet bepaald een pluimgewicht, maar er is dan ook van alles nodig om een beetje redelijk door de de woestijn te raken: een supersterk stalen spaceframe waarin alle beschikbare ruimte wordt ingenomen door twee reservewielen, een hydraulisch kriksysteem, zandplaten, een klein magazijn reserveonderdelen, een overlevings- en veiligheidspakket en een benzinetank van... 375 liter. De Bowler heeft een sequentiële Quaife zesbak die de paardjes van een 4.0 Jaguar V8 netjes het zand in jaagt. Hoewel de motor ‘slechts’ 275 PK produceert is het koppel enorm, zeker op laag toerental.
Ook over het team, Race2Recovery.com kan wel één en ander gezegd worden, het gaat namelijk om een groep voornamelijk ex-militairen die tijdens het oorlogsgeweld één of meerdere ledematen verloren en dus op prothesen aangewezen zijn. Dit geldt voor alle teamleden, dus ook voor de technische ploeg, die op deze manier willen bewijzen dat het leven verder gaat ondanks alle lichamelijk leed. Er zit ook een Belgisch tintje aan dit team, aangezien Stephanie Boddez uit Kortemark de nota’s zal gaan lezen. Ervaring is geen probleem, Stephanie is een vast teamlid en eindigde vorig kaar 2e in de Defender Challenge UK. Recent kwam ze nog uitgebreid in de media met haar prestaties. Dit project werd trouwens mede mogelijk gemaakt dankzij de steun van Salens Motors, Jaguar-Land Rover dealers in Hooglede-Gits en Brugge. We verwachten de Bowler rond de middag in het servicepark in Oostrozebeke, kom gerust een kijkje nemen. Op zondag rijdt de wagen dan als 000.

Na de snelle, vloeiende wegen rondom Namen, trekt het Belgisch kampioenschap Rally naar Noord-Limburg, waar een nieuwe uitdaging wacht: maaskiezel. De Sezoensrally, dit jaar toe aan zijn 39ste editie, is met zijn groot aantal kilometers op onverhard geliefd en tegelijkertijd gevreesd door de rallypiloten, want de rechtervoet beneden houden op de snelle onverharde stroken, dat vergt lef.
De organisatie presenteert dit jaar een nieuwe klassementsproef, de Hees. Een rondkoers op asfalt waar de mechaniek meteen goed op temperatuur kan gebracht worden. De eerste onverharde strook volgt op de tweede proef, de klassieker van Goolder. Daarna volgen Veldhoven, de gravelproef bij uitstek, Beek-Bree, dit jaar ingekort en een rit in lijn, en Gerdingen, een proef die heel populair is bij de fans. Met 15 klassementsproeven krijgen de deelnemers amper de kans om even op adem te komen.

Zonder officiële piloten van DS aan de start, gaat het titelduel in de Sezoensrally verder tussen Kris Princen, officieel piloot van Peugeot Belux, en Freddy Loix, die de kleuren verdedigt van Skoda België, met als outsider de DS 3 R5 van Vincent Verschueren, die met vertrouwen zal starten na zijn probleemloze wedstrijd in Namen. Princen won vorig jaar in Bocholt en de Truienaar is dringend op zoek naar een tweede zege om hem op titelkoers te houden, terwijl Freddy Loix in de Rally van Wallonië op een bizarre manier naast een derde opeenvolgende zege greep. Zijn finish was wel ongelofelijk sterk en de Skoda-piloot blijft een virtuoos op onverhard.

Maar, de schaduwfavorieten zijn wellicht het best gewapend voor de snelle gravelproeven in de buurt van Bocholt, te beginnen met Chris Van Woensel met zijn Mitsubishi Lancer WRC05, Benoît Allart met zijn Skoda Fabia WRC en de verrassing, Zoals RACB Sport en de promotor van het BRC al voor de Rally van Wallonië hadden beslist, mogen de WRC's trouwens voortaan starten na de RC2's en GT's, maar voor de Juniors. Let wel, de prioriteit voor RC2 en GT's ten opzichte van de WRC's blijft gelden voor de tweede etappe van een wedstrijd; in tegenstelling tot wat eerder gebeurde.

Chris Van Woensel wil eindelijk een volledige wedstrijd afwerken met zijn Mitsubishi Lancer WRC, een wagen die op de snelle proeven het verschil moet kunnen maken. Voor Benoît Allart zal het een stuk moeilijker zijn om een hoofdrol te spelen, want de Skoda-piloot komt voor de eerste keer proeven van de maaskiezel. Dat kan niet gezegd worden van Coen Vink, die verrassend aan de start komt met een Subaru Impreza 555. In 1997 werd de Nederlander, vroeger nog genavigeerd door Hedi Van de Kimmenade, al eens zesde in de Sezoensrally met... een Impreza 555. Vink krijgt voor deze deelname steun van Ixina Lommel Bree.

De Sezoensrally is niet de lievelingswedstrijd van Vincent Verschueren, maar deze keer maakt hij wel de verplaatsing naar Limburg met zijn DS 3 R5. Jourdan Serderidis verdedigt de kleuren van zijn team met een tweede DS 3 R5, terwijl Ford rekent op de Fiesta's R5 van Michiel Becx, die terug vertrouwen zal moeten zoeken na zijn klapper in Jambes, en Stephen Wright, de jonge Ier die voor de eerste keer naar de Sezoensrally komt. Stephen zal wel kunnen rekenen op de ervaring van navigator Eddy Smeets, die als geen ander de valstrikken weet liggen.

Zoals we allemaal weten, start Patrick Snijers altijd om te winnen, maar op de maaskiezel zal het lastig zijn om het vermogen van zijn spectaculaire Porsche 997 GT3 aan de grond te krijgen.De M Cup zal voor heel wat spektakel zorgen met de BMW's van Tobi Vandenberghe, Franky Boulat, Patrick Diels, Frank Baert, Marc Maertens, Jimmy Dhondt, Frank Gerritsen Mulkes, vorig jaar indrukwekkend in de Sezoens, Tom Ceuppens, Gerry Heusdens en Kurt Braeckevelt, de Criterium-kampioen die terug hersteld is van een blessure.

Bij de voortrekkers start Guillaume Dilley als favoriet met zijn DS 3 R3, waarmee hij 4de staat in de tussenstand van het BRC, maar Polle Geusens kent de proeven in Bocholt ook goed genoeg om te schitteren met zijn Peugeot 208 R2. De piloot uit Lommel wil goed scoren om de R1-piloten Andy Dewallef en Jelle Vermeire bij te benen in het Junior BRC.

De vijfde manche van het Junior Kampioenschap van België wordt verreden in de Sezoensrally. Polle Geusens start als logische favoriet met zijn Peugeot 208 R2. De piloot uit Lommel rijdt bijna een thuiswedstrijd, dus mikt hij resoluut op de maximale punten, maar in laatste instantie heeft ook de 21-jairge Romain Delhez zich ingeschreven met zijn Opel Adam. Een versie die niet vergelijkbaar is met de "full R2" Adam van Stephan Hermann, maar een Cup-versie met een standaardmotor en een sequentiële versnellingsbak. Ze krijgen in R2 verder weerwerk van de Nederlander Van der Heijden met een identieke Peugeot 208 R2, Emeric Rary en Wim Carton.

Het kampioenschap wordt nog altijd aangevoerd door Andy Dewallef, de 18-jarige Renault-piloot die erg trefzeker was in de eerste drie wedstrijden, maar die in de Wallonie zijn Twingo op het dak legde. Jelle Vermeire liet de kans niet liggen om in Jambes de categorie te winnen en de meeste punten te scoren.

Vanaf de Ypres Rally zal het beeld in Historic er helemaal anders uit zien. Paul Lietaer bouwt immers aan een krachtige Subaru Legacy, terwijl Didier Vanwijnsberghe de overstap maakt naar een Toyota Celica ST165 en Dirk Vermeirsch kiest voor een Ford Sierra Cosworth. De Sezoensrally lijkt dan ook de laatste kans voor de "klassieke" Historics om de overwinning te vieren. Titelverdediger Dirk Deveux heeft er alle belang bij om goed te scoren in Bocholt, na een sortie in Tielt en een forfait voor de Wallonie. Wanneer er onverhard op het menu staat, dan is de Escort-piloot uit Alken altijd erg snel.
Jens Maes is opgerukt naar de tweede plaats in het kampioenschap. Een positie die de Ascona-piloot graag wil verdedigen in de Sezoensrally, maar ook Bert Truyens is niet te onderschatten met zijn Opel Kadett. Maar, vooral Frank Jorissen wil goed scoren in de Sezoensrally met zijn prachtige Opel Manta 400.

Luc Caprasse heeft met zijn Audi Quattro het voordeel van vierwielaandrijving, terwijl de Escorts van Kurt Vandevenne en Olivier Paquot op de maaskiezel zeker voor spektakel zullen zorgen.

Ondertussen is Eric Louies uitgeweken naar West-Vlaanderen, maar de BMW-piloot uit Bocholt leerde rally rijden op de maaskiezel. Hij start ook dit seizoen als één van de favorieten in het Criterium, de kortere variant van de Sezoensrally met auto’s die vanaf KP 4 tot en met KP 13 achter de BRC-deelnemers
zullen starten.
Maar, aan concurrenten zal hij geen gebrek hebben met Chris Dobbelaere,de leider in het Criterium. Trouwens, de volledige top 8 van de tussenstand in het Criterium is present in Bocholt. De huidige nummer twee - de gebroeders Hanegreefs - zal op het thuisfront zeker Jeroen Catelin, Stefaan T’joens en
alle Reniers - Bjorn en Brian - willen verslaan.
Er komt trouwens een oude bekende aan de start, met Bert Bosmans. De rallyrijder die tegenwoordig actief is in de rallycross, start met een BMW 130i.

Vorig jaar reed de jonge Ier Stephen Wrigth zes manches van het Belgisch kampioenschap met zijn Peugeot 208 R2. Dit seizoen maakte hij de overstap naar een Ford Fiesta R5. Met steun van een aantal lokale partners, zal Stephen aan de start komen van de Sezoensrally met Eddy Smeets als navigator.

"Vorig jaar heb ik even samen getest met Eddy op de shakedown in Tielt, maar het kwam nooit tot een samenwerking in een wedstrijd. Eddy heeft lokaal wat sponsors gevonden om onze trip naar België mogelijk te maken. Het zal mijn kennismaking worden met de Sezoensrally, want die wedstrijd heb ik vorig jaar niet gereden," vertelt Stephen. "Vorig jaar was er heel wat weerwerk in R2, maar deze keer nemen we het op tegen de grote jongens. Freddy Loix, Kris Princen, Vincent Verschueren, dat zijn serieuze kleppers!"

De deelname van Wright wordt mogelijk gemaakt door Ixina Lommel Bree en Garage Bart Hellings uit Opglabbeek.

Zege in NCM voor Boesmans, Fernémont op het podium in R2
In afwachting van de komst van de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost en de lancering van de Trophy 2015, lanceerden de promotors van de FFST een mooi initiatief in de Rally van Wallonië. De winnaars van een dubbele "wedstrijd in de wedstrijd" tussen de piloten van de Fiesta's R2 en R200 kregen een gratis inschrijving voor respectievelijk de Rally van Ieper en de Omloop van Vlaanderen.
Drie wedstrijddagen, 27 klassementsproeven. Meer dan 250 km tegen de chrono. Een stevig programma. Deze editie 2015 van de Rally van Wallonië kende een spannend en bewogen verloop. Op alle niveaus was de strijd intens. In NCM, de categorie voor wagens met een nationale homologatie, zorgden de Fiesta's R200 voor de verrassing. Jean-Louis Boesmans won niet alleen de klasse, maar werd bovendien ook 12de algemeen. In klasse RC4, die deze keer erg sterk bezet was met heel wat R2's, bleek de Fiesta R2 nog altijd erg competitief. Veel kwam Adrian Fernémont niet tekort om de klasse te winnen!

Het natuurlijke parcours van de Rally van Wallonië zat vol valstrikken. Dat hebben Thibault Radoux en Harry Bouillon ondervonden met hun Ford Fiesta's R200. Harry werd verrast op de proef van Vedrin, waardoor hij enkele malen over de kop ging. De volgende dag werd Thibault, de titelhouder in de FFST, verrast, waardoor ook hij over de kop ging. Jean-Louis Boesmans, die zich heel goed in zijn sas voelde in zijn eerste rally met een Fiesta R200, was meteen verlost van zijn gevaarlijkste tegenstander. "Wat een genot, deze Fiesta R200! Het chassis van de Fiesta is zo efficiënt. Veel efficiënter dan het onderstel van mijn vorige wagen, lachte de winnaar in NCM, die zo een gratis inschrijving voor Roeselare verdiende. "Met de 200 pk van deze R200-versie, hebben we een ongelofelijke combinatie motor-chassis ontdekt. Op dit parcours was de wagen fantastisch. Slechts één tweewielaangedreven wagen was sneller, maar dat was een veel krachtigere en duurdere R3T..."

In klasse RC4, met daarin alle R2's, was het spektakel grandioos. De strijd tussen de verschillende merken, Peugeot, Opel, Citroën en Ford, was uitermate spannend. Een handvol piloten waren vastbesloten de wedstrijd te winnen. De Jonge Nederlander Gert-Jan Kobus moest al vroeg de handdoek in de ring werpen. Adrian Fernémont en Xavier Baugnet gingen met plezier opnieuw de strijd aan met hun Ford Fiesta's R2, een wagen die ze allebei al goed kenden. Zaterdagavond verloor Xavier definitief de aansluiting: "De koppeling... De Fiesta is echter heel sterk, zodat we gelukkig voor onze terugkeer naar Jambes nog een paar proeven zonder koppeling konden rijden."

Adrian Fernémont sloot de lange tweede wedstrijddag af met de leidersplaats in RC4 nog binnen bereik: "Het was een felle strijd van bij de start tussen de R2's, terwijl de R200's ook niet ver waren! Ik hoop dat het voor het einde van de wedstrijd zal regenen. Ik ken de proeven en mijn wagen perfect, wat nog niet het geval was voor Stephan Hermann met zijn nieuwe Adam. Morgenochtend ga ik voluit om hem koud te pakken."

Adrian moest echter al snel tevreden zijn met zijn tweede plaats in R2, onder andere voor de winnaar bij de Juniors: "Vanaf de proef in Malonne voelde ik sterke vibraties in de versnellingsbak. Daarom heb ik beslist de mechaniek te sparen. Uiteindelijk bleek een steun gebroken. Het team kon het euvel herstellen tijdens de service. Dankzij deze eerste plaats bij de Fiesta's R2, zal ik een week met de nieuwe Ford Mustang mogen rijden, maar vooral ook gratis kunnen deelnemen aan de Rally van Ieper! Dat is een cadeau met een mooie waarde. Het komt goed uit, want ik had voorzien om in Ieper te rijden met de nieuwe Ford Fiesta R2 EcoBoost die TeamFloral aan het bouwen is in zijn atelier. Ik kijk al uit naar Ieper!"

De topprestatie van de Ford Fiesta's R2 werd vervolledigd met de 4de plaats in de categorie van Xavier Baugnet en de 5de van Geoffrey Collard, nipt voor Geoffroy Defays, die na drie jaar afwezigheid zijn wederoptreden maakte in Namen. "Het succes van onze kleine 'challenge' en de lachende gezichten van de piloten van de Ford Fiesta's, maakt ons nog ongeduldiger om de Trophy 2015 te lanceren," lacht Davie Meert, de coördinator van de FFST. "We zijn al bezig aan de bouw van een aantal nieuwe wagens, maar de Fiesta R2 EcoBoost zal volgende week officieel gelanceerd worden. Ik ben er zeker van dat hij meteen succes zal hebben. Net zoals de eerste generatie van de Fiesta R2."

Het Kampioenschap van België Rally 2015 was afgelopen weekend al toe aan zijn vierde wedstrijd in de buurt van Namen. Het minste dat we kunnen zeggen is dat de Rally van Wallonië veel stof deed opwaaien, zeker in de slotfase. We zullen niet meer uitwijden over de omstandigheden die Freddy Loix, Johan Gitsels en de ŠKODA Fabia S2000 van team BMA van een derde zege hielden, want het team van Bernard Munster wil vooral het positieve onthouden en de uitzonderlijke prestatie van 'Fast Freddy' tijdens het knotsgekke weekend benadrukken...
« Nadat hij eerst een tiental seconden verloor door een lekke band en wat later van de baan ging, wat veel zwaardere gevolgen had kunnen hebben, kwam Freddy terug aansluiten bij de kopgroep om uiteindelijk de leiding over te nemen. Freddy heeft gewoon een van de beste wedstrijden uit zijn carrière gereden, vertelt Bernard Munster enthousiast. Natuurlijk hadden we een beetje meeval met het weer, maar die regen was nog vroeger aangekondigd op zondag. De ŠKODA Fabia R5 is aangekondigd voor heel binnenkort, maar dit weekend kregen we nog maar eens het bewijs dat de Super 2000, wanneer hij goed bestuurd wordt, zeker nog kan winnen. Wat er gebeurde tussen de finish van de laatste proef en de ultieme tijdscontrole heeft helaas het feest verknald, maar dat doet niets af aan de prestatie van Loix. »
De 20 seconden straftijd werden herleid naar 10 seconden, waardoor Freddy en zijn copiloot Johan Gitsels uiteindelijk als 2de werden geklasseerd, waardoor ze weer een prachtige zaak deden in het kampioenschap. « Nadat Freddy Loix en Cédric Cherain werden gehoord door de Wedstrijdleiding, werd een beslissing genomen waar we ons niet in konden vinden, vertelt Bernard Munster. Er werd immers geen rekening gehouden met het feit dat Freddy en Johan op hun route naar die bewuste TK op een obstakel waren gestuit. Dat is de reden waarom we die 20 seconden hebben aangevochten bij de Sportcommissie van de RACB. De aanwezigheid van het obstakel werd uiteindelijk toegegeven en de leden van de Sportcommissie hebben erkend dat we tijd verloren hadden door dat obstakel. Ze kwamen tot de conclusie dat we dit als een fout van de organisatie konden interpreteren. Maar, de Sportcommissie vond ook dat Freddy en Johan sneller hadden moeten reageren. Dat geven we ook toe. We zijn natuurlijk ontgoocheld dat een dergelijke geweldige sportieve strijd een dergelijke ontknoping kent, maar we vonden het wel belangrijk dat bepaalde elementen werden geanalyseerd en werden erkend door de Sportcommissie van de RACB."
BMA greep dit weekend nipt naast de gouden medaille in Jambes. Freddy Loix en Johan Gitsels sloten de wedstrijd na de laatste proef af op de eerste plaats, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette de categorie R-GT wonnen met de Porsche 997 GT3 uit de ateliers van het team uit Petit-Rechain... « Ik wil ook de prestatie van 'Vande' benadrukken, vervolgt Bernard Munster. Hij had niet meer met onze Porsche gereden sinds de Condroz. Dat vertaalde zich in een gebrek aan ritme, want hij had ook geen meter met de wagen gereden voor de start. Maar, Jean-Pierre liet zich niet vangen. Uiteindelijk bleef hij, zoals meestal, foutloos om dan toch zijn categorie schitterend te winnen. Net zoals de ŠKODA van Loix, kende de Porsche van Van de Wauwer drie dagen lang niet het minste probleem. Het feest had totaal kunnen zijn... »
Team BMA zal van de kleine pauze genieten, alvorens ze aan twee belangrijke wedstrijden binnen enkele uren beginnen. Twee compleet verschillende wedstrijden... « Onze volgende wedstrijd wordt de Sezoensrally in Bocholt, natuurlijk met Freddy en Johan Gitsels, maar meteen na de vijfde manche van het BRC staat de Historic Rally van Marokko op het programma, vertelt de verantwoordelijke van BMA-Autosport. In die wedstrijd komen we met zes Porsches 911 aan de start, waarbij we voor vijf daarvan de service zullen verzorgen. De piloten zijn Alain Deveza, Patrick Borne, Gérard Brianti, Philippe Vandromme en ikzelf. En, mijn copiloot wordt... Johan Gitsels, die meteen na de finish van de Sezoens het vliegtuig naar Marokko zal nemen! Wanneer hij arriveert, zal hij meteen zijn racepak aan moeten trekken om in de Porsche te stappen! Echte topsport... »