Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Sezoens Rally 2015 : Freddy Loix en Johan Gitsels winnen en nemen afscheid in schoonheid van een monument.

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben op zaterdag de Sezoensrally gewonnen, dat is de vijfde wedstrijd van het BK Rally. Voor Loix-Gitsels is het de derde zege dit seizoen. In de tussenstand van het BK vergroot het duo hun voorsprong op hun eerste achtervolger.

Het lenteweer van de afgelopen dagen had plaats geruimd voor een grijs grauwe lucht. Na de eerste ronde van drie klassementsritten begon het in Bocholt en omstreken zelfs wat te druppelen. Maar ook dat mocht niet baten, Freddy Loix en Johan Gitsels moesten vanuit de derde positie flink aan de bak. Het duo bleef de concurrentie onder druk zetten en profiteerde na 12 ritten maximaal van de opgaves van Chris Van Woensel (ongeval) en Kris Princen (mechanische pech). Vanaf dat moment lag de weg naar de zege wijd open. Na 2013 behaalde Freddy Loix zijn tweede zege ooit in Bocholt.

En zo bezorgden Loix en Gitsels zichzelf, hun team en vooral hun constructeur ŠKODA een afscheid in grandeur. Na vijf jaar lief en leed te hebben gedeeld kuste Loix zijn ŠKODA Fabia Super 2000 vaarwel. 35 wedstrijden, 13 zeges, 26 keer op het podium en slechts 3 opgaves waaronder één door mechanisch falen. Het is duidelijk dat de ŠKODA Fabia Super 2000 zijn plaats in het museum van de Tsjechische constructeur meer dan verdiend heeft.

Voor Freddy Loix was de zege in de Sezoensrally zijn 40e zege ooit in zijn carrière. “Het is een fantastische zege en die onderstreept nogmaals de competitiviteit en de betrouwbaarheid van onze ŠKODA Fabia Super 2000. Ik had al snel in het snuitje dat Kris Princen en Chris Van Woensel op dit parcours en deze omstandigheden deze keer een maatje te groot waren. Ik hoopte op regen maar net toen die er kwam ging Chris Van Woensel jammer genoeg van de baan en kreeg Kris Princen te maken met technische problemen. Ik kreeg de leiding cadeau maar ik had er liever om gebikkeld. Vanaf dat moment had ik vrij spel en moest ik enkel nog maar controleren om mijn 40e wedstrijd ooit te winnen. Het was een mooi en tegelijk een emotioneel moment. Die wagen heeft me de voorbije 5 jaar zoveel gegeven. Deze afsluiter is fantastisch en zal me altijd bij blijven maar mijn mooiste moment aan het stuur van de ŠKODA Fabia Super 2000 is mijn overwinning in Ieper in 2010. Kris Meeke en ikzelf streden voor elke seconde tot Meeke van de baan ging. Het was een memorabele strijd die ik winnend kon afsluiten.”

Het BMA-Autosport team had voor het afscheid de wagen van een andere livery voorzien. Het traditionele ŠKODA groen had plaats gemaakt voor een gouden kleur. “Toen Freddy en ikzelf de wagen vrijdag voor het eerst zagen waren we totaal verrast en kregen we een krop in de keel” zegt Johan Gitsels. “Dit hadden we echt niet verwacht. Het was een fantastische verrassing.

De Sezoensrally was moeilijker dan verwacht. “Het was geen evidente wedstrijd” vervolgt Johan Gitsels zijn uitleg. “De eerste rit was een nieuwe en achteraf waren we toch wel wat ontgoocheld over onze tijd. Het was even slikken toen we onze tijd zagen. We hadden niet verwacht dat het verschil met de concurrentie toch zo groot zou zijn. Ook bij de volgende twee doortochten hadden we het daar moeilijk en verloren we er veel tijd. Maar alles is goed gekomen. Dit is een gedroomd afscheid van een wagen en dit is tegelijk onze manier om dankjewel te zeggen tegen onze constructeur ŠKODA die blijft geloven in onze kwaliteiten, in onze aanpak en die blijft investeren in onze sport. Tegelijk zet deze prestatie het harde werk van de mecaniciens, van de mensen achter de schermen en iedereen die deel uitmaakt van BMA-Autosport in de verf. Telkens slaagt Bernard Munster er in om samen met zijn mensen ons een competitieve wagen af te leveren. Dat is pure klasse!”

Vincent Struye, Marketing & Communication Manager ŠKODA Import, werd emotioneel toen Freddy Loix bij aankomst op het Kerkplein in Bocholt zijn ŠKODA Fabia Super 2000 kuste. “We nemen afscheid van een icoon en dat doet mij toch wel iets. Sinds 2010 is de wagen in handen van Freddy Loix maar sinds 2008 neemt de ŠKODA Fabia Super 2000 al deel aan wedstrijden. Het was een zeer betrouwbare wagen. We werden nauwelijks geconfronteerd met technische defecten en dat is toch wel uitzonderlijk, zeker als je dat kan koppelen aan een geweldige competitiviteit. We zijn destijds anderhalf jaar later gestart dan de concurrentie. We hebben toen onze tijd genomen om de wagen te ontwikkelen en dat herhaalt zich nu ook met de ŠKODA Fabia R5. Die wagen heeft geen kinderziektes gehad. Dit is Duitse kwaliteit voor een Tsjechisch merk.”

De volgende wedstrijd van het BK is de rally van Ieper, een wedstrijd die Loix in totaal al 9 keer won. Dit jaar hoopt hij met de nagelnieuwe ŠKODA Fabia R5 de wedstrijd een 10e keer te winnen. “Ik kijk er nu al naar uit om daar met de R5 te starten. Ik heb de afgelopen weken en maanden de wagen intensief getest. Echt veel geheimen heeft de wagen niet meer voor mij maar toch wordt het afwachten hoe de R5 zal reageren op de typische wegen in en om Ieper want op een soortgelijk parcours hebben we de wagen nog niet getest” besluit Freddy Loix.

De rally van Ieper wordt georganiseerd op 26 en 27 juni.