OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De organisatoren van de West-Vlaamse ORC-Canal rally hadden de weergoden niet aan hun kant! De hele dag werd geplaagd door strakke wind en aanhoudende regenbuien. Bovendien zorgden enkele zware klappers (o.a. van de Brit Tony Clements) voor vertragingen in de timing, die de hele dag werden meegesleept. Lastige omstandigheden die echter een kolfje naar de hand waren van de winnaar: Andy Lefevere!
De blonde West-Vlaming is stilaan keizer in eigen streek aan het worden want na de Monteberg liet Andy Lefevere, deze keer begeleid door Marc Noppe in de Mitsubishi Lancer Evo X R4, een tweede opeenvolgende overwinning noteren in het regionale rallykampioenschap. De man uit Ieper zal echter zijn goede vorm niet meebrengen naar de eigen rally in de Kattenstad. “De inschrijvingsgelden voor Ieper zijn te hoog en ik ga mijn wagen niet opnieuw in een andere configuratie zetten”, herhaalde hij. In de wedstrijd kwam de leidersplaats van Lefevere nooit in gevaar. Paul Lietaer kwam uiteindelijk niet aan de start met de verwachte Subaru Legacy. “Deze wagen opbouwen is lastiger dan verwacht”, liet Lietaer weten.
“We kwamen nog wat onverwachte problemen tegen maar mechanisch is de wagen wel afgewerkt.”
Voor de ORC werd nog eens de Subaru WRC bovengehaald. Even kon Lietaer dreigen maar tegenover zijn 3 besttijden kon Lefevere echter 8 keer KP-winst zetten. Lietaer moest dus vrede nemen met de tweede plaats op het podium. De derde podiumtrede ging naar de snelle Fransman Victorien Heuninck. Hij bracht de Mitsubishi Lancer Evo 9 mee die hij van Filip Pyck overnam. Met het vertrouwde gezicht van Roeselarenaar François Geerlandt aan zijn zijde, strandde hij op bijna twee minuten van de leider. Achter hen volgden nog twee Lancer Evo X’s, het G&V exemplaar van streekrijder Bert Coene op de vierde plaats, gevolgd door Ieperling Steve Bécaert. Stefaan T’Joens haalde nog eens de Subaru Impreza STi uit de garage en bijgestaan door Olivier Balcaen pakte hij zonder veel problemen de zege in Divisie 1-2.
Bij de Historics ging het wat stroever. De wedstrijd leek geen probleem te worden voor Wim De Cock die met zijn Porsche 911 de hele dag de Historics klasse beheerste. Maar na de allerlaatste proef kreeg hij een tijdstraf van 5 minuten toebedeeld voor een te vroege aanmelding. Daardoor schoof Danny Kerckhof met zijn BMW E21 naar de zege. Op de derde podiumstek bij de Historics vonden we de Ford Escort van Kurt Olivier en Jasper Vermeulen. Zij werden tevens de winnaars van de Ford Pinto Cup en konden tevreden terug keren naar het imposante Pinto-dorp dat ook in de ORC werd opgesteld.

In de marge van de rally, en een veel grotere kluif voor de diverse media, was er het optreden van de triple-nul wagen van het Britse Race2Recovery team. In de imposante Bowler Wildcat “Paris-Dakar” wagen zat de 24-jarige Stéphanie Boddez uit Kortemark, niet zo heel ver weg van Oostrozebeke.
Verbazingwekkend omdat Stéphanie beide benen verloor door hersenvliesontsteking toen ze 17 jaar oud was. “Nadien zocht ik een doel in mijn leven”, vertelt ze. Die vond ze toen ze tijdens haar revalidatie in contact kwam met de BMSAD, de British Motor Sports Association for the Disabled.
De vereniging, met oorsprong in het Britse leger, begeleidt zijn minder-valide leden bij deelname aan verschillende autosportdisciplines. “We rijden in Engeland in de gewone competitie, tegen rijders die wel valide zijn. Maar dit is de eerste keer dat ik op een rally in België kom”, aldus Stéphanie Boddez. Uiteraard nam de 000-wagen niet deel aan de competitie, maar de prestatie is er niet minder om.
Het regionale rallyseizoen is ondertussen aan een versnelling toe want binnen amper twee weken, op zaterdag 13 juni, gaan de VAS deelnemers al opnieuw aan de slag in de Rally van Wervik. Dat wordt een emotioneel beladen rally want Niels, de zoon van organisator Filip Forrest, kwam verleden week om het leven bij een verkeersongeval. Als teken van rouw droegen alle wagens op de ORC rally trouwens een zwart lintje.

Superstage, de organisator van de Kenotek Ypres Rally, introduceert in samenwerking met CAP47, het Roeselaarse bedrijf van Pedro Capelle, een nieuw trackingsysteem tijdens de Belgische manche van het FIA European Rally Championship. De samenwerking tussen Cap47 en Superstage wordt daarmee nog versterkt, want samen ontwikkelden ze eerder al de software voor een vlotte verwerking van de tijden in de rekenkamer.
"Safety Tracking is een erg belangrijk instrument voor de veiligheid in de rallysport, zowel voor de organisatoren als voor de deelnemers," vertelt Pedro Capelle van Cap47. "De organisator weet op elk moment waar elke wagen zich op het parcours of op de verbindingsritten bevindt en er wordt een alarmsignaal gegeven wanneer de wagen stil staat op de klassementsproef. Superstage beschikte al over de hardware en wij hebben onze software aangepast om met die hardware te werken. Dit seizoen hebben we het systeem achter de schermen getest tijdens drie manches van het Belgisch kampioenschap. Vanuit het Rally HQ kan de wedstrijdleiding een gele vlag geven aan de deelnemers die zich op het parcours bevinden."

Tracy, het systeem van Cap47, werkt op basis van Google Maps, wat de implementatie van de kaarten van de klassementsproeven vergemakkelijkt.

"Het feit dat we al met Superstage samenwerken in de rekenkamer, biedt natuurlijk het voordeel dat we veel ervaring hebben met de vereisten van de rallysport. Met "Tracy" hebben we voortaan een extra instrument om eventuele onwaarschijnlijkheden in de chrono's te verifiëren via het Tracking systeem," vertelt de zaakvoerder van Cap47.

Tracy zal in Ieper waken over het volledige startveld, zowel van de Kenotek Ypres Rally als van de Ypres Historic Rally. Het systeem biedt natuurlijk ook mogelijkheden om eventuele niet toegelaten bijstand op de verbindingen op te sporen.

"We zullen in Ieper ook de feitenrechters uitrusten met het Tracking systeem. Wanneer de wedstrijdleiding een feitenrechter ter plaatse wil sturen om iets te verifiëren, dan kunnen we meteen de motard sturen die zich het dichtst bij die plaats bevindt," besluit Pedro Capelle.

De Historic Rally van Marokko, een van de belangrijkste wedstrijden op de kalender van de historische wedstrijden, was vorige week aan zijn zesde editie toe. De deelnemers werkten tussen Agadir en Tanger een parcours af van meer dan 2700 kilometer, opgedeeld in 25 uiterst selectieve klassementsproeven. Een zware test voor de rallybolides van vroeger die aan de start stonden. Team BMA van Bernard Munster kwam met ambitie aan de start, gesterkt door hun ervaring in tal van grote historic evenementen. Net zoals in 2012 werd de verantwoordelijke van de formatie uit Petit-Rechain, perfect genavigeerd door Johan Gitsels, als grote winnaar gehuldigd in de oude stad van Tanger. De Opel Manta en Ascona 400 van de Fransen Bérenguer en Oreille toonden op een bepaald moment in de wedstrijd hun snelheid, maar de BMA Porsche maakte met zijn bedrijfszekerheid en regelmaat duidelijk het verschil...
« We hadden een precieze strategie uitgewerkt. We wilden vooral niet te snel zijn op de Proloog, om te vermijden dat we de eerste dag de weg zouden moeten openen, vertelt Bernard Munster. Opdracht volbracht, want we gingen als 15de van start en na de eerste etappe stonden we al op de 2de plaats in het algemene klassement. De problemen van Bérenguer en Oreille maakten het ons wel makkelijker, maar het is wel belangrijk om te onderlijnen dat deze piloten het parcours voor de start van de Historic Rally van Marokko al verkend hadden. Dat is trouwens perfect toegelaten... Maar, het vergt wel een tiental dagen om 2500 km te verkennen en... zoveel tijd hadden we niet! Wie vooraf niet verkend heeft, waaronder alle piloten met een BMA Porsche 911, maar ook Grégoire de Mevius, zijn er de nota's van Yves Loubet, maar die zijn natuurlijk minder nauwkeurig. Het resultaat kan je, volgens mij, schatten op 2 seconden per kilometer! Het aantal scratches van de Opels was dan ook geen verrassing. Wij wilden geen risico's nemen, want we hadden een comfortabele voorsprong op Grégoire. Onze aanpak werd beloond, zelfs meer dan we verwacht hadden. Onze wagen kende een week lang geen enkel technisch probleem en bovendien konden we het gedrag van de wagen via een aantal testen tijdens de wedstrijd nog verbeteren. In een rally zoals de Historic Rally van Marokko, is snelheid een zaak, maar betrouwbaarheid nog wat anders. Dat hebben we duidelijk bewezen... Ik wil trouwens nog benadrukken dat de meeste wagens die onder de vlag van BMA reden, banden van DMACK gebruikten, net zoals Grégoire de Mevius trouwens. De resultaten waren bijzonder positief, wat veelbelovend is voor de toekomst.»
Bernard Munster en Johan Gitsels wonnen de editie 2015 van de Marokkaanse klassieker, maar ook de andere Porsches 911 uit de ateliers van het team uit Petit-Rechain behaalden een prima resultaat. Patrick Borne en Andrée Hansen, de vriendin van Bernard Munster, werden na een probleemloze wedstrijd 11de. « Ze stonden halfweg de wedstrijd zelfs op de 4de plaats, maar het speciale reglement van de wedstrijd heeft hen benadeeld in de eindstand, vervolgt Bernard. De toppers die door problemen moesten opgeven en terug van start gingen in SupeRally, werden gepositioneerd na de drie leiders in de startorde. Zo werd Patrick Borne verrast door een grote steen die verplaatst was door de Manta van Bérenguer. Resultaat: schade aan de auto, een noodherstelling en een minuut te laat ten opzichte van de maximaal toegelaten tijd. Daardoor werden Patrick en Andrée uit koers gezet, waarna ze via SupeRally opnieuw konden starten, maar met een straftijd van 10 minuten. Zonder dat voorval hadden ze een veel beter resultaat behaald… »
Philippe Vandromme en Frédéric Vivier sloten een heel regelmatige wedstrijd af in de top 15. De piloot moest zijn draai nog vinden in het begin van de wedstrijd, waarin het sportieve niveau elk jaar toeneemt. Gérard Brianti en Freddy Delhorme kenden problemen met de ontsteking. Een weerkerend probleem op deze wagen die in het verleden werd geprepareerd. « Het positieve punt is dat we in de loop van de wedstrijd de oorzaak van de storingen hebben gevonden. Het probleem situeerde zich in de kabelboom, verduidelijkt de verantwoordelijke van BMA. Door de ontstekingsproblemen verloor het team tijd, maar deze keer weten we precies wat de oorzaak is. Door een gebrek aan tijd en onderdelen, was het onmogelijk om de kabelboom nog te vervangen voor de wedstrijd. Dat gaan we nu wel doen voor de volgende wedstrijden van Gérard Brianti… »
Het grote feest van de Historic Rally van Marokko en de zege van BMA werd helaas overschaduwd door het dramatische ongeval waarbij de Franse piloot Sébastien Bonnisseau om het leven kwam. De ongelukkige piloot ging van de baan, waarna hij werd aangereden door de Porsche 911 van Alain Deveza... « Een heel noodlottig incident, vertelt Bernard Munster. Alain Deveza kon er absoluut niets aan doen, maar dat maakt het niet minder zwaar om mee te leven. Het volledige team van BMA was zwaar aangeslagen door het drama. Toen de rally verder ging, had iedereen het moeilijk... »
Deze Historic Rally van Marokko was een eerste generale repetitie voor de East African Safari Classic die in november op de kalender staat. BMA zal maar liefst vier Porsches 911 aan de start brengen voor Grégoire de Mevius, François Kicq, Kurt Dujardyn en natuurlijk Bernard Munster. « In de East African Safari is elke etappe zo lastig als het volledige Marokkaanse parcours, » lacht die laatste...
In afwachting staan er nog mooie avonturen op het programma. Eind deze week arriveert de lang verwachte ŠKODA Fabia R5 in de ateliers van BMA. De volgende doelstelling: de Rally van Ieper, de Belgische manche van het Europees kampioenschap, waar Freddy Loix en Johan Gitsels aan een nieuw hoofdstuk van hun gemeenschappelijk avontuur beginnen. Enkele dagen voor Ieper staat een testsessie op de planning. 'Fast Freddy' heeft een duidelijke doelstelling: een tiende overwinning in de Kattenstad, de eerste met zijn nieuwe wagen...

Voormalig Nederlands Rallykampioen Bob de Jong heeft in de 51e ELE Rally ralyminnend Nederland verrast met zijn optreden in zijn fraaie fabrieks-Citroën DS3 R5. De 29-jarige De Jong kende een leerzaam debuut met deze nieuwe auto in het Nederlands Rallykampioenschap. Met zijn vertrouwde navigator Kees Hagman wist De Jong onder lastige omstandigheden de DS3 heelhuids naar de finish in Veldhoven te sturen van de spectaculaire ELE Rally. Van de 62 gestarte equipe bereikten er slechts 39 de finish.
Ondanks de zevende plaats in de eindrangschikking was Bob de Jong tevreden over zijn debuut met de DS3 R5: “De 280 pk sterke motor voelt goed aan en de wegligging van de auto is fenomenaal. De auto geeft echt een super gevoel en het is een beleving om er mee te rijden.” In de Nederlandse rally’s met veel haakse bochten en lange rechte stukken zijn de Mitsubishi EVO’s wel duidelijk in hert voordeel, toch is De Jong positief over de kansen met de DS3. “De R5 klasse is de klasse van de toekomst en daarom was ik ook blij dat ik na enige gewenning Michiel Becx in de Fiesta R5 al goed partij kon geven.”
De 51e ELE Rally vormde voor de 62 deelnemende equipes een lastige uitdaging vanwege de wisselende weersomstandigheden. De eerste proeven op vrijdagavond waren natter dan menigeen had verwacht en daardoor was de bandenkeuze cruciaal. Bob de Jong en navigator Kees Hagman begonnen weliswaar voorzichtig, maar draaiden toch al meteen goed mee in de top-5. “We hadden alleen een klein probleem met de schakelsensor van onze sequentiële versnellingsbak. Maar onze serviceteam van DDG Motorsports loste dat snel op, waardoor we zaterdag zonder problemen de rally konden uitrijden.”
“Het is werken in deze auto, vooral het schakelen kostte mij meer kracht dan ik had verwacht en ik heb wel een beetje spierpijn,” vertelde Bob de Jong. “Maar verder is het echt een geweldige eerste ervaring geweest en kijken we uit naar de rest van het seizoen.” Over drie weken (zaterdag 20 juni) staat de DS3 equipe aan de start van de Vechtdal Rally in Hardenberg. “We gaan zeker nog wat kleine aanpassingen doen aan de auto om de afstelling te optimaliseren, maar veel hoeft er niet veranderd te worden. De auto is heel goed geprepareerd!”
Uitslag 51e ELE Rally:
1. Jeroen Swaanen/Sander van Barschot, Ford Fiesta WRC, 1 uur 56 min 54,1 sec
2. Piet van Hoof/Max Jacobs, Mitsubishi Lancer Evo IV, op 50,6 sec
3. Michiel Becx/Kris Botson, Ford Fiesta R5, op 2 min 20,8 sec
7. Bob de Jong/Kees Hagman, Citroën DS3 R5, op 4 min 30,1 sec

De tweede manche van de nieuwe FIA R-GT Cup, begin dit seizoen gelanceerd in de Rally van Monte-Carlo, wordt verreden in Ieper. De Kenotek Ypres Rally is de eerste wedstrijd van het FIA European Rally Championship waarin de fabuleuze GT's in actie komen. Voor de fans wordt het genieten van de ongeëvenaarde sound van de "flat six", zeker omdat ze bestuurd worden door vier kleppers die weten wat het is om een Porsche te temmen.
Het is al van 1984 geleden dat een Porsche 911 won in Ieper. De auteur van het meersterwerk was het jonge, betreurde natuurtalent Henri Toivonen. Het was de vierde en laatste overwinning van Porsche in Ieper, na de successen van Bernard Mordacq (1975), Bernard Beguin (1979) en Marc Duez (1982).
De intrede van de 4x4's maakte een einde aan het rally-avontuur van de Porsche 911, tot Gérard Magniette in 2004 met zijn bedrijf Future World een Porsche 996 GT3 in rallyconfiguratie presenteerde. De wagen werd ontwikkeld in samenwerking met Porsche Motorsport en... Marc Duez mocht de nieuwe bolide presenteren. In 2005 verzorgden twee Porsches 996 GT3 de show in de Ypres Cats Rally, een nevenwedstrijd van de Europese Ypres Rally. Marc Duez moest vroegtijdig opgeven, maar Patrick Snijers eindigde op de 2de plaats. Diezelfde Patrick Snijers, 7-voudig Belgisch rallykampioen, won in 2013 zelfs een manche van het Belgian Rally Championship met een Porsche 997 GT3.

Mooie herinneringen voor de fans die erbij waren, maar een huilende Porsche 997 GT3 die de strijd aan gaat met de officiële R5's van de Europese toppers, dat zorgt ongetwijfeld voor spektakel van een andere dimensie...

François Delecour was al eerder te gast in Ieper, al dateert zijn derde en laatste deelname al van... 1991. De Nordist won de openingswedstrijd van de nieuwe FIA R-GT Cup met de Porsche van Tuthill en hij wil natuurlijk nog eens schitteren in de streek waarin hij zich in de kijker reed met een kleine Peugeot 205 GTi in 1986.

Romain Dumas, fabriekspiloot voor Porsche op circuit, rijdt al sinds 2008 rally's met zijn lievelingsauto. De Franse winnaar van de 24 Uren van Le Mans 2010 en de 24 Uren van Spa 2010 (ook met een Porsche) kent de smalle baantjes in de Westhoek niet, maar de Duitse GT heeft in elk geval geen geheimen meer voor hem.

De twee Franse tenoren krijgen weerwerk van twee Belgische legendes die in de jaren '80 furore maakten met Porsches. Patrick Snijers heeft zijn voorliefde voor de 'flat six' nooit onder stoelen of banken gestoken. In 2007 en 2008 reed hij al eens het Belgisch kampioenschap met een 996 GT3, in 2013 won hij de East Belgian Rally met een 997 GT3 en dit jaar heeft hij gekozen voor een Porsche 997 GT3, al moet de wagen wel aangepast worden aan de FIA-normen, want het reglement voor het Belgisch kampioenschap biedt meer vrijheden.

Marc Duez won in 1982 de Rally van Ieper met een Porsche 911 SC. 33 jaar later staat Duez weer met een Porsche aan de start in Ieper, maar de ambitie is niet vergelijkbaar. Na een prachtige carrière in de rallysport en op circuit, wil Marc Duez, tegenwoordig ook coach van de piloten van het RACB National Team, in de eerste plaats genieten en de fans amuseren met de Porsche 966 GT3, een van de "Road Challenge" exemplaren die hij in 2004 mocht voorstellen.

Hoe hoog kunnen de Duitse GT's mikken in de Kenotek Ypres Rally? Wait and see...

De ORC – Canalrally wordt op zondag 31 mei reeds voor de 9de keer ingericht, met het rallycentrum op het gemeenteplein van Oostrozebeke. Rally Events vzw en de Oostrozebeekse rallyclub stippelden deze populaire West-Vlaamse rally uit met klassementsproeven over het grondgebied van de gemeentes Oostrozebeke, Wielsbeke
en Hulste.

De wedstrijd heeft het statuut “open” waardoor ook rijders met nationale en internationale licenties aan de start kunnen verschijnen. Buiten de strijd om de regionale rallypunten (VAS kampioenschap) zal het gevecht binnen de Pinto Cup en de FIRC (Flanders International Rally Challenge) de aandacht opeisen. Maar het gebeuren waar iedereen op zit te wachten is natuurlijk het debuut van de Subaru Legacy van Paul Lietaer, het nieuwe wapen waarmee hij in het Historic kampioenschap zal strijden.
De 9de ORC – Canalrally wordt verreden over iets meer dan 160 kilometer waarvan 84 kilometer aan klassementsproeven (100% verhard) en ruim 76 kilometer verbindingstraject. Er worden vier lussen van drie proeven voorzien. Dit jaar zal wel een heel bijzondere 000-wagen te zien zijn op de klassementsproeven want het Britse Race 2 Recovery team brengt namelijk een Dakar Bowler mee.
Maximaal 150 teams worden toegelaten tot de start en traditioneel komen er in Oostrozebeke nog wel wat late aanmeldingen. De mogelijke algemene winnaars van de 9de ORC Canal Rally zijn verscheiden. De Mitsubishi Evo’s, in de diverse smaken, zijn natuurlijk altijd kandidaten op de overwinning. We beginnen met de Evo X R4 van Andy Lefevere. Hij werd recent nog winnaar van de Rallysprint van de Monteberg en hij moet, zonder mechanische problemen, de andere Evo X’s van Becaert en Coene achter zich kunnen houden. Podiumgangers moeten ook gezocht worden in Tobi Vandenberghe (BMW 1) of Tuur Vandenabeele (Evo 7), of uit de schare buitenlanders. Zo is Alex Taylor en de Subaru Forester al jaren een gekende en graag geziene gast, evenals het sympathieke duo Rowe-Lund (Evo 7) of de immer snelle Victorien Heuninck (Evo9). Dit kan alleen wanneer de BMW brigade met o.a. Braeckevelt, Lootens en Maertens de pk’s aan de grond krijgen.
In het VAS regionale kampioenschap is het nog te vroeg om nu al favorieten aan te duiden maar Stefaan T’Joens (Renault Mégane RS) zal er op gebrand zijn de achterstand op het duo Sinnaeve-Bruggemans (Lancer Evo 6.5) in te lopen in Divisie 1-2, terwijl Joris Erard, als co van Stouf, nog altijd ongeslagen staat bij de Historics. Dit is iets wat Danny Kerckhof (BMW E21) graag wil rechtzetten. Jeroen Van Wanseele (Escort) zal proberen om zijn prestaties van de TAC te herhalen en de zege binnen te halen in de Ford Pinto Cup, al wordt de concurrentie iets heviger dan in de opener in Tielt want Christof Anckaert is terug van de partij en bovendien komen Bert Cornelis en Koen De Waele de Escort Pinto-rangen vervoegen.
Wie vrouw en kinderen meebrengt hoeft niet bang te zijn dat ze zich zullen vervelen. Het bestuur heeft ondertussen een rijke traditie inzake randanimatie. Dit jaar komt er een “Spel zonder Grenzen” dat een kruising wil zijn tussen de Highland Games en autosport: de Canal Games dus. Er zijn behendigheidsproeven bij de foorkramers (eendjes vissen, luchtkarabijn) maar ook bandwerpen en een ritje op de mechanische stier, autotrekken of de krachthamer. De finales gaan dan zaterdagavond door gevolgd door een optreden. Het feest begint echter al op woensdag 27 mei want dan worden omstreeks 20u in WORLDKARTS te Kortrijk de startplaatsen beslist. Zowel bij de moderne als bij de Historics racen de rijders in karts voor een startpositie op zondag! De aanwezigen krijgen hun startplaats toegekend volgens hun behaalde resultaat van de kartwedstrijd.
De afwezigen krijgen een aansluitende startplaats toebedeeld.
De organisatie verwelkomt graag het publiek woensdag op de kartrace, zaterdag op de Canal Games en uiteraard zondag langs de proeven op de ORC Canalrally. Maar ook thuisblijvers hoeven niet te wanhopen want de wedstrijd zal zo goed als live te volgen zijn via FM 97.4 via de rallyradio en Patrick Rosiers van RPR.

Voormalig Nederlands Rallykampioen Bob de Jong maakt komend weekeinde zijn rentree in de Nederlandse rallysport. En hoe! Met een heuse fabrieks-Citroën DS3 R5 gaat de 29-jarige Nederlands kampioen van 2011 en 2013 de strijd aan met de concurrentie. Vanaf de ELE Rally neemt De Jong samen met zijn vertrouwde navigator Kees Hagman deel aan de resterende wedstrijden van het Nederlands Rallykampioenschap. Niets wordt bij het team aan het toeval overgelaten en de voorbereidingen verlopen conform de planning.
“Eind vorig jaar hebben we besloten om afscheid te nemen van onze Mitsubishi WRC waar we met heel veel plezier mee hebben gereden en wedstrijden en titels hebben gewonnen,” aldus Bob de Jong. “Maar de toekomst ligt toch echt in de R5 klasse en daarom gingen wij op zoek naar de beste auto in die klasse. Na uitgebreid vooronderzoek kregen we de kans om bij Citroën Racing in Frankrijk, het fabrieks-rallyteam dat verantwoordelijk is geweest voor de 9 wereldtitels van rallylegende Sébastien Loeb, een nieuwe DS3 R5 te verkrijgen.” Begin maart werd de auto door Citroën Racing geleverd en begon de minutieuze opbouw van deze schitterende rally auto. Samen met Dick de Graaf van DDG Motorsports in Amersfoort werd de auto door Bob de Jong opgebouwd en twee weken geleden kwam een rally engineer van Citroën Racing uit Frankrijk over om de eerste meters in de auto mee te rijden en de afstelling te controleren. Daarna volgde een uitgebreide test in Niederrhein en nu staat het team te popelen om in de ELE Rally de echte vuurdoop van de auto te beleven.
“We hebben er enorm veel zin in en tijdens de test in Niederrhein bleek al hoe geweldig deze auto stuurt. We hebben weliswaar minder vermogen dan een WRC en het vergt daardoor wel een andere rijstijl en daar zullen we wel even tijd voor nodig hebben om dat aan te leren, maar het is echt een bommetje,” meent Bob de Jong. De DS3 in R5 uitvoering beschikt over een 1.6 liter turbomotor met 280 pk, die alle vier de wielen aandrijft. De motor levert een maximum koppel van 400 Nm. De aandrijving wordt aangestuurd door een sequentiële bak. De auto weegt zo’n 1.200 kg. Met grote 18”-wielen en Michelin banden oogt de auto zeer sportief. Het team heeft bovendien voor een zeer aantrekkelijk ontwerp van de auto gekozen, met de Nederlandse driekleur als basis. Omdat de equipe De Jong/Hagman mag rekenen op de steun van de partners die ook partner zijn van het fabrieksteam sieren ook de logo’s van Drive DS, Michelin en Total de gespierde DS3 R5. Daarnaast wordt het team ondersteunt door PM Piping, Group B.be, BdJ Imports en Mechanix Wear.
De 51e ELE Rally, die op vrijdag 29 en zaterdag 30 mei verreden zal worden, schotelt de deelnemers 17 klassementsproeven voor met ruim 164 kilometer op snelheid. Vrijdagavond staan 6 proeven op het programma, waaronder een spectaculaire showproef op de Automotive Campus in Helmond. Zaterdag worden onder meer de befaamde proeven op Wintelre, Industrieterrein Ekkersrijt en de fraaie proef op het militaire oefenterrein van Strijpse Kampen meerdere keren verreden. De organisatie van de rally heeft lering getrokken uit de kritiek die in voorgaande edities door de deelnemers werd geuit over het tijdsschema en de lange verplaatsingen en de route nu zo geconcipieerd dat er meer rust en minder verbindingsroute is. De start van de ELE Rally is vrijdag 29 mei om 19:17 uur in Veldhoven bij Schippers Stop (Habraken 2601-2605, vlak bij Eindhoven Airport). Daar is ook het servicepark en het rallydorp. De deelnemers komen vrijdagnacht na zes proeven ook weer terug in Veldhoven. Zaterdagavond om 22:46 uur is daar ook de finish van de rally. Voor meer informatie: www.elerally.nl.

Na de TAC is het tijd om na een kleine 2 maand van inactiviteit de motoren terug op gang te brengen. Kan Van Wanseele Jeroen hetzelfde niveau halen als in de TAC? Haalt Catteeuw Rudy zijn eerste zege in 2015? Blijft Olivier Kurt gespaard van pech , wat gaat Vannieuwenhuyse Rik terug brengen? We komen het allemaal te weten in de ORC Rally op 31 mei !
Van Wanseele Jeroen zal proberen om zijn prestaties van de TAC te herhalen, al wordt de concurrentie iets heviger dan in de TAC.
Anckaert Christof is terug van de partij na afwezigheid in Tielt, Bert Cornelis, De Waele Koen komen in de ORC de rangen vervoegen ! Over één iets zijn we het allemaal  eens, er zal terug hard gereden en gestreden worden. Cornelis Bert komt hier niet om voor spek en bonen te rijden en zal willen strijden voor die 1ste plaats. De Waele Koen (2de plaats in 2014) is terug van de partij en wil ook meedoen voor het podium.
Anckaert Christof is deze keer de thuisrijder en wil net zoals Van Wanseele Jeroen winnen in z’n achtertuin. Dan hebben we het nog niet gehad over Catteeuw Rudy (Kampioen 214) ,Vannieuwenhuyse Rik & Olivier Kurt die ook alles uit de kast zullen halen om mee te strijden voor de bovenste plaatsen.
Kortom iedereen wil een podiumplaats halen alleen is er maar plaats voor 3 piloten. Warnez Sam komt na zijn forfait in Tielt voor de 1ste keer in de Cup aan de start, en na zijn test op de Monteberg was de snelheid al goed aanwezig dus ook hij kan verrassend uit de hoek komen .
Nemegheer Tom mogen we zeker ook niet vergeten, na een iets mindere start in Tielt wil ook hij terug mee zijn met de Pinto Trein en het niveau van vorig jaar heropnemen. Dan hebben we nog Verhaeghe Koen die na zijn onverwachte opgave in Tielt terug zal proberen belangrijke punten te scoren voor het kampioenschap,
Kom hen aanmoedigen langs het Parcours en in ons Pinto Dorp, dat op het Service te vinden zal zijn in en om Oostrozebeke op 31 mei !

Gestart in 1993 met slechts een handvol wagens, is de Ypres Historic Rally intussen uitgegroeid tot een vaste waarde in het Europees kampioenschap, die jaar na jaar op een groeiende interesse kan rekenen.
Het zal dit jaar vooral uitkijken worden naar de “nieuwe generatie” historicwagens. Bovendien met allemaal klasbakken aan het stuur, die het parcours van de Ieperse rally door en door kennen. De Subaru Legacy van Paul Lietaer, de Toyota Celica van Didier Vanwijnsberghe, de BMW M3 met Melissa Debackere aan het stuur, de Dirk Vermeirsch-Ford Sierra Cosworth, 2de in Tielt, het worden hoe dan ook een deel van de hoofdrolspelers.
Maar het bij deze vier houden zou de waarheid zeker geweld aandoen. Na een moeilijke aanloop draait de Porsche van Stefaan Stouf inmiddels als een Zwitsers uurwerk. Getuige daarvan zijn uitschieters in Moorslede, Tielt en de Monteberg. De Nieuwpoortse visboer wil hoe dan ook komaf maken met het feit dat de pechduivel hem blijft achtervolgen in de Ypres Historic Rally. Stefaan zal door velen getipt worden als kandidaat nummer één voor de eindzege, en zijn naam zou de erelijst zeker sieren.
Dirk Deveux zal zijn run naar een nieuwe Belgische titel in Ieper willen verder zetten, terwijl ook mensen als Wim Decock en Glenn Janssens, beiden met Porsche, nooit uit het oog mogen verloren worden . Traditiegetrouw verschijnen ook een aantal, vooral Ford-en Porsche, rijders aan de start die zich vaak beperken tot enkel een deelname aan de Ypres Historic. De komende weken zal het uitkijken zijn naar de inschrijvingslijst, maar in de wandelgangen wordt gefluisterd dat Robert Droogmans terug zijn opwachting zou maken.
Ook in het buitenland is de Ypres Historic Rally heel geliefd, en zodoende maken heel wat piloten de trip naar de Westhoek. Jimmy Mc Rae siert intussen al de inschrijvingslijst met een Opel Ascona, net zoals Howard Redhouse (Porsche), Tim Pearcey en Anton Moree, allebei met Ford Escort. Ongetwijfeld wordt deze lijst in de komende dagen nog serieus aangedikt.
De FIA Ypres Historic Rally start op vrijdag rond 18.50 uur op het podium in Boezinge. Het juiste startuur zal afhangen van het aantal starters in het ERC. De “oudjes” krijgen in een eerste ronde Boezinge (8,33 km) en Langemark (12,56 km) voorgeschoteld. Na een assistentiebeurt in Boezinge vertrekt men dan terug voor Boezinge, Langemark én Dikkebus, één van de Ieperse klassiekers en dit jaar goed voor 14,22 km. De eerste wagen gaat richting wagenpark rond 23 uur.
Zaterdag volgt dan de hoofdmoot met achtereenvolgens Reninge (14,50 km), Watou (14,29 km), Westouter-Boeschepe (19,28 km), Kemmelberg (13,60 km), Hollebeke (23,23 km) en terug Reninge en Watou. De eerste wagen zou het eindpodium bereiken om 21,19 uur. Interessant weetje: na Westouter komen alle resterende historicrijders over het podium op de Ieperse Grote Markt (ongeveer rond 15.30 uur).

De nationale rijders krijgen vrijdag enkel Boezinge en Langemark als aperitief te verwerken. Start rond 19.40 uur, finish rond 21 uur. Zaterdag leggen ze dan exact hetzelfde traject af als de FIA-rijders. Start op zaterdag rond 13.55 uur, finish is voorzien rond 22 uur.
Meer info op www.ypreshistoricrally.be of via de fb pagina van ypres historic rally.

Dit weekend vond de Sezoensrally plaats rondom het gezellige kerkplein te Bocholt, de 5de manche van het Belgian Rally Championship en meteen ook 3de manche van de RACB M-Cup.
Met 6 BMW's aan de start van de M-cup was er veel tegenstand voor onze Champion Lubes M3 en was het duidelijk dat er hard gereden zou moeten worden om punten te scoren. Het beloofde wederom een spannende rally te worden met de unieke maaskiezel als scheidsrechter. Met slicks op de maaskiezel heeft de wagen een extreem zwevend gevoel. Ervaring en stuurmanskunst kunnen in deze omstandigheden het verschil maken.
15 KP’s met ongeveer 35% maaskiezel stonden op het programma. Met de nieuwkomer 'circuitproef De Hees’ werd meteen het startschot gegeven zaterdagmorgen waar we meteen de scratch konden draaiden (0.9 sec sneller dan Vandenberghe met de snelle 1-serie). De toon van de strijd was gezet...
In de loop van de 1ste ronde hadden enkele concurrenten helaas meteen al te kampen met ernstige mechanische problemen en moesten ze de strijd reeds voortijdig staken. Dit betekende echter niet dat we konden controleren want buiten de M-Cup reed immers nog een M3 mee met aan het stuur de snelle Nederlander Gerritsen. Deze was meteen de grootste concurrent voor de 1ste achterwielaangedreven wagen.

Het wisselvallige weer waarbij zon afgewisseld werd met regenbuien maakten dat het de ganse dag oppassen was om niet in de fout te gaan op de steeds wisselende ondergronden. Halfweg wedstrijd stonden we ruim aan de leiding in de M-Cup. Enkel de snelle Nederlander Gerritsen draaide regelmatig snellere tijden. Om de kampioenschapspunten voor de M-Cup niet in gevaar te brengen werd er beslist om geen onnodige risico’s te nemen in deze strijd en de Nederlander te laten gaan.

Na 15 zware KP's hebben we een schitterend resultaat kunnen neerzetten. Gespaard van technische problemen hebben we de overwinning in de M-Cup kunnen binnenhalen op een schitterende 13de plaats algemeen. Met 11 scratchen in de M-Cup hebben we deze overwinning zeker verdiend. Met dit resultaat staan we meteen ook aan de leiding in de voorlopige tussenstand van de RACB M-Cup. Het M-Cup kampioenschap is terug volledig open en het belooft een intense strijd te worden in het 2de helft van het seizoen waarbij alles nog mogelijk is.

Een grote dank gaat wederom uit naar het serviceteam dat een ganse dag in de weer is geweest om onze Champion Lubes M als een klokje te laten draaien!
De volgende afspraak is in september voor de volgende manche van de RACB M-cup, de Omloop van Vlaanderen in Roeselare op 4 en 5 September. Deze wedstrijd is een echte uithoudingsproef met reeds 3 proeven vrijdagnacht en 15 proeven op zaterdag in totaal goed voor maar liefst 188km klassementsproeven tegen de chrono.

Polle en Sil Geusens werden na de Sezoensrally weer in de kijker gezet als winnaars van de Junior Award, een speciale aanmoediging voor jonge rallytalenten uitgereikt door de promotor van het BRC en de organisator van de volgende manche van het BRC, in dit geval de Kenotek Ypres Rally. Voor de derde keer op rij won Polle Geusens de strijd in het Junior BRC, zelfs zonder koppeling in de slotfase.
Al voor de start was het vertrouwen toegenomen bij Polle en Sil.
"In de Rally van Wallonië voelden we dat de motor van de Peugeot haperde. We hebben de oorzaak gevonden: een elektrische storing veroorzaakt door de kabelboom. Al het ganse seizoen is onze motor niet zo scherp. Mogelijk hebben we hierdoor al vanaf het begin van het seizoen een iets minder competitieve motor," vertelt Polle voor de start.
In de openingsronde nam de Peugeot-piloot meteen ruim afstand van zijn concurrenten in R2, die op meer dan anderhalve minuut volgden, maar de tweede passage op de rondkoers De Hees leverde een probleem op.
"Na de eerste ronde waren de bochten dieper uitgereden en bij het snijden in een heel snelle bocht in vijfde versnelling sprong de achtertrein uit het spoor. Ik werd verrast en we schoven achteruit een sloot in. Het duurde drie minuten voor de toeschouwers ons weer op de baan kregen, maar ik was al blij dat we verder konden, want aan die snelheid hadden we de 208 R2 ook volledig af kunnen schrijven," vertelt Polle.
Bij die schuiver werd de koppeling geraakt. Met nog 9 proeven te rijden, werd het bijzonder lastig om de finish te halen. Maar, het team ging tot het uiterste en stelde de zege in het Junior BRC veilig.
"Op de KP's was het geen probleem om zonder koppeling te rijden, maar wel op de verbindingen in het verkeer. We hebben de versnellingsbak zwaar moeten forceren. Ik denk dat de bak nu wel toe is aan een vervanging, maar de finish halen was heel belangrijk om de punten in het Junior BRC veilig te stellen. Ik heb nog geprobeerd om Van der Heijden terug te pakken, maar we eindigden op 8"4. Bijna hadden we de drie minuten tijdverlies goed gemaakt. De Junior Award was natuurlijk een mooie beloning."

In de periode tussen de Rallye de Wallonie en de Sezoensrally werd binnen het team van Patrick Snijers en Arne Bruneel een belangrijke beslissing genomen. De wagen wordt vanaf nu onderhouden door MI International, het team van Willy Plas. “En meteen met succes,” vult Patrick aan.

“De eerste ronde had ik nog wat angst. Na alles wat we reeds hadden meegemaakt was ik toch op mijn hoede… Maar toen die angst overwonnen was kon ik eindelijk relaxed achter het stuur kruipen van de Porsche.” Het team van Willy Plas behoort tot de top van België en heeft zowel ervaring in de rallysport als op circuit.

“Zo moest het eigenlijk zijn vanaf de eerste koers …” vult copiloot Arne Bruneel aan. “Nadien is het natuurlijk eenvoudig praten, maar met dit team stonden we zeker al in de top 3 van het kampioenschap! De motivatie is opnieuw bijzonder groot voor de rest van het kampioenschap.”

Het publiek was ook bijzonder enthousiast over de Porsche. Voor Patrick is Bocholt een thuiswedstrijd en hij kreeg dan ook bijzonder veel aanmoedigingen. “Qua resultaat konden we niet veel beter op dit onverhard, iedereen in het team is bijzonder tevreden! Nu staan alle neuzen richting Ieper! Een belangrijke wedstrijd voor het ganse team!”

Ieper is de thuisrally van Grondwerken DEGRO en staat ook hoog op het verlanglijstje van Arne en natuurlijk ook van viervoudig winnaar Patrick Snijers. Om aan de start te komen moet de wagen worden omgebouwd naar de FIA regels en dat is duur! Bovendien is er door de problemen met de wagen meer budget nodig dan voorzien om het kampioenschap af te werken… Deze week is cruciaal, want ten laatste deze week moet de aanvraag voor het FIA paspoort binnen.

“Het zou heel jammer zijn moesten we Ieper missen…” aldus Arne. “Het publiek is razend enthousiast over de Porsche en het zou bijzonder leuk zijn om in Ieper de strijd aan te gaan tegen de Porsches van ex-WK piloot François Delecour en Romain Dumas.”

Het team is heel gemotiveerd en is ondanks de onzekerheid reeds gestart met de voorbereidingen voor de wedstrijd. “Nee, we zijn nog niet gaan verkennen,” lacht Patrick. “Maar we hebben al een samenwerking met de lokale horeca en een plaatselijk radiostation om onze deelname en onze partners in het daglicht te zetten… Ik heb er vertrouwen in dat we de Porsche zullen kunnen laten brullen op de Markt van de kattestad!”

Afgelopen zaterdag stonden Johan Faes en Christiaan van der Rijsen onder de vlag van het FABORY Rallyteam aan de start van de Sezoenrally rondom het Belgische Bocholt. Faes bewees opnieuw hoezeer hij het naar zijn zin heeft op het beruchte Maaskiezel. Na vijftien prachtige proeven eindigde de equipe met hun Mitsubishi Lancer Evo 9 op de vijfde plaats algemeen en de eerste plaats in de standaardklasse. Een prachtig resultaat met hun auto uit de standaardklasse, groep N.

Zaterdagochtend 16 mei reed de FABORY-Evo rond kwart voor negen over het startpodium op het Kerkplein in Bocholt. Op het programma stonden vijftien uitdagende klassementsproeven, vijf verschillende die drie keer werden verreden. De Sezoenrally is een van de favoriete evenementen voor Johan Faes: “Ik houd van de proeven met de lange halen over het rollende Maaskiezel. Het vergt een speciale aanpak die mij erg goed ligt. Vorig jaar hadden we op de laatste proeven last van een krakende versnellingsbak, waardoor ik de auto heel naar de finish moest zien te brengen. Toen eindigden we op de achtste plek algemeen, tweede in de standaardklasse, groep N. Ik hoopte natuurlijk in ieder geval dit resultaat te kunnen evenaren.”

De wedstrijd begon meteen goed. Tijdens de eerste vijf proeven werden respectievelijk een elfde, zevende, tweemaal een zesde en eenmaal een achtste plek genoteerd. Het resultaat na vijf proeven was een mooie zevende plek algemeen en de leiding in de standaardklasse! Toch was het gevoel er nog niet helemaal voor Faes: “Ik begon niet ontspannen en reed voor mijn gevoel te krampachtig. Toch bleken de tijden prima te zijn. Dat was goed voor het vertrouwen.” De bandenkeuze bleek tijdens dit evenement voor alle deelnemers een harde dobber te zijn: “We hadden elke keer de juiste keuze gemaakt en dat helpt natuurlijk fantastisch om mooie dingen neer te kunnen zetten. Op de rondkoers, De Hees, bleven Martin van Iersel (Mitsubishi Evo 10, R4) en Patrick Snijers (Porsche 997 GT3) ons voor, maar op de buitenproeven waren wij sneller.” Na de tweede boucle van vijf proeven was Faes een plaatsje in het algemeen klassement gezakt, naar de achtste plek, maar wat hij liet zien was indrukwekkend. De equipe had een gat geslagen naar de N4’s en R4’s en was in een strijd verwikkeld met de snellere wagens in de klasses R5, S2000 en WRC. Toen de equipe uiteindelijk over het finishpodium reed was het eindresultaat een prachtige vijfde plek algemeen en de winst in de standaardklasse! Een schitterend resultaat met de standaard-Evo 9. “We hebben een aantal echt snellere auto’s achter ons weten te houden, waaronder meervoudig kampioen en lokale rijder Patrick Snijers. Oké, hij heeft een achterwielaangedreven Porsche, maar dat ding maakt snelle meters op de rechte stukken en die waren ruimschoots aanwezig.”

Faes besluit: “Ik heb hard moeten werken. De omstandigheden waren verraderlijk. Soms nat, soms droog, soms was het onverhard goed hard en vervolgens was het weer compleet uitgereden… Kortom, een echte rally. We hebben enorm genoten, hulde aan de organisatie. Mooie proeven, een prachtige serviceplek op het Kerkplein, een relaxte sfeer, er wordt niet moeilijk gedaan en iedereen heeft goede zin. Top!”

Vincent Verschueren en team GoDrive mag met vertrouwen toeleven naar de Kenotek Ypres Rally, want na de probleemloze Rally van Wallonië, presteerde de DS 3 R5 ook van het team van Gaby Goudezeune ook dit weekend weer feilloos in de Sezoensrally. Door stelselmatig het tempo te verhogen, eindigde Vincent op een prima en zelfs onverhoopte tweede plaats, waardoor hij weer helemaal de aansluiting heeft gemaakt in het kampioenschap met het groepje achtervolgers van leider Freddy Loix.
Voor de start in Bocholt benadrukte Vincent Verschueren zijn gebrek aan ervaring op de maaskiezel en dat bleek toch een handicap in de openingsronde, al stond de GoDrive DS 3 R5 al meteen op een mooie 4de plaats op 37".
"In de eerste ronde van vijf proeven moest ik aftasten hoe de wagen zou reageren op de onverharde stroken. Pas toen ik in de tweede ronde met meer vertrouwen reed en de auto agressiever in de bocht zette, werden de tijden beter. In het begin remde ik ook te vroeg omdat ik niet zeker was van de grip," vertelde Vincent.

Terwijl Vincent en navigator Gert Broeckaert het tempo verhoogden, vielen Chris Van Woensel en Kris Princen vooraan weg, zodat de GoDrive-piloot een knappe tweede plaats behaalde, net als in Haspengouw in het begin van het seizoen. Niet slecht voor een pure privé-piloot.
"Gelet op mijn gebrek aan ervaring op dit parcours, is dat een prachtig resultaat. We hadden even wat vermogensverlies toen de "pop off valve" open ging, maar voor de rest was de auto weer perfect," lachte Vincent, die nadert tot op 2 puntjes van Kris Princen en tot op 1 punt van Cédric Cherain in de tussenstand van het BRC.

Kortom, Vincent kan met vertrouwen afzakken naar Ieper, al heeft hij in de Westhoek vooral pech gekend. Dit is het seizoen om een einde te maken aan die zwarte reeks.

De 39ste editie van de Sezoensrally, de vijfde manche van het Belgian Rally Championship, werd vanaf de eerste meter gedomineerd door Chris Van Woensel en Rik Snaet. De Yokohama Mitsubishi Lancer WRC ging met een comfortabele voorsprong de laatste ronde in, maar een schuiver aan hoge snelheid in Goolder, de 12de van de 15 klassementsproeven, wierp een schaduw over de sterke prestatie van de piloot uit Schriek.
Na de eerste vijf klassementsproeven keerden Chris en Rik als leiders terug naar het servicepark op het Kerkplein in Bocholt. Het duo had zijn start niet gemist, al was het verschil van 6"4 op Kris Princen niet geruststellend.

"Het was al een tijdje geleden dat ik nog gereden had en de Lancer WRC heeft weer indruk op me gemaakt. Hij is echt een veel sneller en agressiever dan onze vorige Subaru, zodat ik even tijd nodig had om mijn draai te vinden, zeker omdat ik me op de maaskiezel op de tweede proef bijna verslikte in een remzone. En op de eerste proef besefte ik plots dat ik mijn oude gewoontes nog aan het gebruiken was. Met deze wagen moet je gewoon links remmen, maar ik was braaf alles met rechts aan het doen. De FIA-banden van Yokohama bevallen me wel prima. Ze zijn heel baanvast en geven een goed gevoel. Het was niet zo makkelijk om het verschil te maken, want de proeven liggen er toch wat vuiler bij wanneer wij passeren, terwijl Princen en Loix op een propere baan kunnen rijden."

In de tweede ronde vergrootte Chris zijn voorsprong, al had hij een momentje in Gerdingen.
"Het was even schrikken toen de flippers om te schakelen aan het stuur niet werkten. Er bleek gelukkig niets mis. Ik had gewoon een verkeerd knopje geraakt, waardoor de flippers uitgeschakeld werden," vertelde Chris, die met 25" voorsprong aan de slotronde begon. De tweede nationale overwinning, na de Rally van Wallonië 2002, leek nog slechts een kwestie van tijd. Maar, in Goolder schoof de Yokohama-piloot aan hoge snelheid even van de baan.

"Een snelle rechtse op een natte baan met veel grind. We gingen iets te snel en toen het achterwiel het gras raakte aan de buitenkant van de baan, was er geen houden meer aan. We tikten een paaltje aan en daardoor gingen we aan de binnenkant van de bocht van de baan. Omdat alles zo snel ging en door het opvliegende zand, had ik niet gezien dat we iemand geraakt hadden. Ik probeerde zo snel mogelijk weer te vertrekken, maar toen we terug op de baan stonden, deden toeschouwers teken dat we iemand geraakt hadden. We zijn ter plaatse gebleven tot de baanposten ons vertelden dat we niet langer ter plaatse moesten blijven (de ongelukkige toeschouwer had een beenbreuk). We zijn rustig van de proef gereden. De commotie achteraf heeft me veel pijn gedaan. Wie me een beetje kent als mens, weet dat ik nooit uit eigen beweging van de plaats van het ongeval weg zou rijden. Dat hebben we trouwens achteraf ook allemaal uitgepraat. Het was een ongelukkige schuiver. die zonder gevolgen had moeten blijven..."

Hoe dan ook, we onthouden vooral het sterk optreden van Chris en Rik met hun Lancer WRC. Hopelijk hebben ze volgende keer meer geluk om de sterke prestatie ook te kunnen vertalen in een overwinning.