Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

BRC TIELT 2015 : Ochtendlijke bandenkeuze bleek cruciaal voor Freddy Loix..

Freddy Loix en corijder Johan Gitsels hebben met hun ŠKODAFabia S2000 de TAC Rally gewonnen, dat is de derde van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het Belgische kampioenschap. Voor Loix-Gitsels is het na de Spa rally de tweede zege dit seizoen. In de tussenstand van het BK loopt het duo enkele punten in op leider Kris Princen.

Het was een sombere zaterdagochtend in Tielt en toen het enkele minuten voor de start van de TAC rally ook nog eens begon te regenen moesten er knopen worden doorgehakt voor wat betreft de bandenkeuze. “Zo’n keuze maak je nooit alleen” zegt Freddy Loix. “Ook dat is teamwork. De ingenieurs bekijken en bestuderen verschillende weersites. Vijf minuten voor de start steken we de koppen bij elkaar, geven we elk onze mening om dan tot een besluit te komen.Eens de beslissing is genomen wijken we daar niet meer van af. Wisselvallige weersomstandigheden, het is niet de eerste keer dat we dat meemaken. Het komt er dan op neer met de gekozen rubbers foutloos de eerste ronde door te komen.”

De bandenkeuze voor de eerste ronde waren zachte slicks. “De vier proeven lagen ver uit elkaar. Je kan onmogelijk een perfecte keuze maken voor al die vier proeven maar je kan wel een keuze maken om op de eerste twee ritten probleemloos door te komen om nadien proberen toe te slaan. De realiteit bleek anders. Na de eerste twee ritten hadden we al een kloof geslagen. Nadien hielden we er een strak tempo op na en bleven we foutloos.” zegt Freddy Loix.

“Wij hadden vertrouwen in onze bandenkeuze maar we wisten niet voor welke banden de concurrentie gekozen had” zegt Johan Gitsels. “Bij de aankomst na de eerste rit is het dan toch altijd even spannend als je de tijden bekijkt. Toen bleek dat we meteen een kloof hadden geslagen gaf dat een goed gevoel. Na vier klassementsritten hadden we een mooie bonus van 25 seconden op eerste achtervolger Andy Lefevere. Princen volgde toen al op 52 seconden. Dat was een mooie kloof maar met nog 12 ritten te rijden en de wispelturige weersomstandigheden was het nog veel te vroeg om dan al beginnen te controleren, laat staan te zeggen dat de koers toen al beslist was.”

“Ik val misschien in herhaling maar ik kan het niet genoeg benadrukken dat onze ŠKODA eens te meer zijn betrouwbaarheid heeft bewezen” zegt Freddy Loix. “Voeg daarbij het uitstekende werk van BMA-Autosport aan toe en de professionele manier waarop Johan mij de nota’s aanreikt, dan moet ik het alleen nog maar afmaken. Een knap staaltje teamwork, nog maar eens. In het kampioenschap sluipen we weer wat dichter maar ik ben niet zo bezig met het telwerk. Ik ben zeer blij met de intense duels die ik kan uitvechten met Kris Princen. We bikkelen voor elke seconde en dat is schitterend.”

“Dit was opnieuw een fantastische wedstrijd en een geweldige zege” glundert Johan Gitsels. “Het grappige is dat niemand nu nog spreekt over een Super 2000 of een R5. Freddy heeft nog maar eens bewezen wat hij met de ŠKODA Fabia S2000 kan. Dat is fenomenaal. De TAC was de derde wedstrijd dit seizoen, goed voor de tweede opeenvolgende zege. Twee op drie is een aardig gemiddelde. We zijn er in geslaagd om weer een paar punten in te lopen op Princen. Ik kijk nu al uit naar de rally van Wallonië begin mei.”