OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Op 1 en 2 november werd rondom het Belgische Huy de Condroz Rally verreden. Het FABORY Rallyteam maakte voor het eerst kennis met dit schitterende evenement. Na twee dagen voluit genieten reden Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen uiteindelijk als 25ste algemeen en tweede in de standaardklasse, groep N, over het finishpodium.

Na een grondige verkenning waren Johan Faes en Christiaan van der Rijsen helemaal klaar voor hun meest uitdagende wedstrijd van dit seizoen: de Condroz Rally. Eerst stond de equipe op donderdag aan de start van de shakedown. Dit gaf hun de gelegenheid om de afstellingen van de Mitsubishi Lancer EVO 9 te controleren en te wennen aan het parcours.

Faes: ‘Het begon allemaal wat onwennig omdat deze wedstrijd in het Franstalige deel van België is. De communicatie verliep moeizaam. Op onze vraag waar de shakedown was, kregen we bijvoorbeeld als antwoord “op dezelfde plek als vorig jaar”. We hebben deze rally echter nog nooit eerder gereden, dus dat soort antwoorden maakte het niet eenvoudiger. In ieder geval hebben we de shakedown vijf keer gereden. We merkten meteen al dat parcourskennis bij deze wedstrijd echt noodzakelijk is. Het is erg verraderlijk en niet altijd even duidelijk waar het wel en waar het niet glad is. Uiteindelijk reden we 3 seconden per kilometer van onze eigen tijd af, een geslaagde test dus.’

Zaterdagochtend 1 november reed de equipe om half tien over het startpodium om te beginnen met de veertien proeven die dag. ‘We hebben het tijdens de eerste boucles heel voorzichtig aan gedaan. Christiaan paste op de proeven continue de notes nog aan. Er zaten veel gladde delen in die we tijdens de verkenning niet zo tricky hadden ingeschat. Als je er dan vol invliegt, neem je veel risico. Veel equipes deden dat wel, met als gevolg schade, lekke banden of crashes. Aan het eind van de zaterdag reden er dan ook nog maar 90 van de 150 gestarte equipes!’ Faes en Van der Rijsen parkeerden zaterdagavond uiteindelijk hun EVO als 28ste algemeen en 2de groep N in het nachtpark.Zondag werd er voor de laatste zes proeven een tandje bijgezet en begon de snelheid te komen. Faes blikt terug: ‘Er zijn stukken waar je er tijdens de eerste run achter komt dat die gewoon vol hadden gekund. Als je dat tijdens de tweede run dan doet, ga je meteen 30 kilometer per uur harder en rijd je gemakkelijk 15 seconden van je eigen tijd af. Opnieuw dat stukje nodige parcourskennis.’ Uiteindelijk reed het team zondagmiddag als 2de groep N en 25ste algemeen over het finishpodium.

‘Geweldig, wat hebben wij genoten. Prachtig weer, een mooie serviceplek aan de Maas, een schitterende omgeving en een nieuwe teamcoördinator, Jeannette Deckers, die deze grote wedstrijd heeft aangewend om ervaring binnen het voor haar nieuwe team op te kunnen doen. Hoewel de communicatie met de Frans-sprekenden soms wat moeilijk was, rijden we wat ons betreft volgend jaar nog veel meer evenementen in België. De organisaties, de proeven en de sfeer bevallen ons enorm goed,’ zo besluit Faes.

“De Condroz rally… een event met zeer grote faam op nationaal en internaal niveau. Het was onze eerste deelname, dus kwam het erop aan om goede nota’s te nemen tijdens de verkenning zodat we de valkuilen netjes kunnen ontwijken tijdens de wedstrijd,” vertelt Tobi Vandenberghe. “Bij de start van de wedstrijd werd beslist om op zaterdag relaxed te rijden zodat we geen onnodige risico’s moesten nemen.

Na de eerste lus van 7 proeven stonden we netjes 5de geklasseerd, en deze positie was voldoende om virtueel kampioen te zijn. Vol goede moed vertrokken we voor de 2de lus van 7 proeven, die quasi volledig in het donker zou gereden worden. Groot was de ontgoocheling toen we bij de start van de 9de proef de strijd moesten staken wegens een mechanische breuk. Gezien onze rivaal op zondag toch nog punten moest sprokkelen om ons van de titel te houden, werd beslist s’avonds de wagen te herstellen om op zondag te kunnen starten in de superrally. Op zondag reden we stressloos en full attack, en de scratch tijden lieten niet lang op zich wachten. Bij het einde van de wedstrijd moesten we ons tevreden stellen met een mooie troostprijs : vice-kampioen van Belgie in de categorie Historic. Voor aanvang van het seizoen hadden we dit nooit durven hopen, en wetende dat de titel zo dicht binnen bereik was stemt ons alvast zeer gelukkig.”

Zonder de partners van dit seizoen was dit allemaal niet mogelijk geweest : Computer Checkpoint, De Dakdokter, Belgon ICT, ConnectUS, ’t Boothuis – Beernem , PGO Benelux , Garage Pieters-Oostkamp & verzekeringen Deplancke.

“De beide copiloten van dienst dit jaar hebben beiden ook perfecte nota’s voorzien, dus ook een groot dankwoord aan Bert Feys & Bram Maes. Ook de mekaniek werd zeer goed opgevolgd : perfecte service van de KB-Racing boys. Ook de groeiende groep supporters zorgden voor een warm gevoel tijdens de wedstrijden! De wagen wordt nu te koop aangeboden daar we bewezen hebben op de limiet te zitten. Wat de toekomst zal brengen is nog niet definitief beslist, maar binnenkort zullen de nodige knopen doorgehakt worden.”

Door in Hoei voor de zevende keer op het podium te finishen op... zeven wedstrijden in het Belgisch rallykampioenschap, met als orgelpunt overwinningen in Landen (Haspengouw) en Ieper, hebben Freddy Loix en Johan Gitsels het potentieel en de feilloze betrouwbaarheid van de ŠKODA Fabia S2000 bewezen, maar ook de expertise van team BMA-Autosport van Bernard Munster. « We reden op de derde proef lek, wat ons een dertigtal seconden kostte, vertelt Freddy. De rest van de wedstrijd werd een ongelofelijke achtervolging.

Toen we zondagochtend op de derde plaats weer van start gingen, amper 18 seconden achter de leider, beseften we dat we ons geen illusies moesten maken, want het droge weer speelde niet in onze kaart. We sluiten het seizoen af met een top 3 algemeen, de zevende keer op... zeven wedstrijden, met als kers op de taart twee overwinningen, waaronder die in Ieper in het Europees kampioenschap. En we werden Belgisch kampioen. Wat wil je nog meer? Bij deze wil ik onze partners, ŠKODA Import en BMA-Autosport bedanken. Iedereen heeft fantastisch werk geleverd, met het gekende resultaat...»

« Wat een seizoen, vervolgt Johan Gitsels. Ik heb heel veel geleerd en mezelf als copiloot kunnen verbeteren aan de zijde van Freddy. Hij heeft me nog maar eens verbaasd! In het Kampioenschap van België moesten we vaak opboksen tegen krachtigere wagens van een andere categorie. Dat was in Hoei ook weer het geval. De behaalde resultaten zijn dan ook uitzonderlijk. Bravo aan iedereen die hieraan heeft meegewerkt! »

Natuurlijk ook enorme tevredenheid bij Bernard Munster, wiens team BMA-Autosport definitief toegetreden is tot het kransje topteams via het programma met de ŠKODA Fabia S2000 dit jaar. « We konden in Hoei moeilijk beter doen tegenover de tweeliter WRC's die veel krachtiger zijn en een fabrieks R5 bestuurd door een fabriekspiloot uit het Wereldkampioenschap, analyseert Munster. Bovendien hebben de R5's een flinke stap gezet. Met een goede piloot aan het stuur zijn ze efficiënter dan een S2000. Ik was het zondag helemaal eens met de strategie van Freddy. Hij stond niet ver van de leider, maar zelfs door maximaal aan te vallen en risico's te nemen zou hij hier of daar maar een tiende kunnen terugnemen... Deze Fabia S2000 hebben we nog nodig om aan het seizoen 2015 te beginnen, alvorens we kunnen overstappen naar de Fabia R5. We wilden het risico niet nemen om de wagen op het spel te zetten. »

In deze 41ste Condroz Rally zette BMA-Autosport nog twee andere wagens in: de Porsche 911 GT3 van Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette en de Subaru Impreza 555 Gr.A van Alain Deveza en Guy Tezenas. « Ook op dat vlak is de balans erg positief, vervolgt Bernard. 'Vande' deed zijn reputatie alle eer aan door zowel erg efficiënt als hyper spectaculair te rijden. Zijn 8ste plaats is een geweldig resultaat. Deveza haalde de finish op een uitermate verraderlijk parcours, zeker voor een buitenlands team. De twee auto's draaiden als een Zwitsers uurwerk. Het team was bijzonder blij na deze Condroz Rally. Ik wil iedereen bedanken die er mee voor gezorgd heeft dat BMA opgeklommen is naar het huidige niveau. In 2015 staan er ons weer nieuwe avonturen en nieuwe uitdagingen te wachten, maar we zullen deze schitterende campagne van 2014 niet snel vergeten

In Spa is men wat laat wakker geworden om de economische en sociale impact van een grote rally goed in te schatten, terwijl in Bastogne iedereen hemel en aarde beweegt om de 10de editie van de Legend Boucles op 21 februari goed te ontvangen.

“Ik ben nog steeds onder de indruk van de ontvangst in de stad van Benoît Lutgen, maar ook van die in de omliggende gemeenten. Iedereen wil er een RT. Er is zelfs een gemeente die een boek heeft samengesteld met daarin drie verschillende routes voor een RT. Ze doen een deel van ons werk… Het is onwaarschijnlijk, want als ik zou willen, kon ik zo 17 verschillende proeven uittekenen, waarvan 3 of 4 op onverhard. Dat laat het beste verhopen voor de toekomst. We kunnen heel wat afwisseling aanbieden, zonder de regio Spa helemaal te vergeten, want daar is ook ruimte voor 2 of 3 proeven.”

Wat het onverhard betreft, is onlangs door de organisatie verkend op de Mandarine, de vervanger van de Clémentine… De etappe blijft geheim tot de start. “Gek hoeveel mooie stukken je nog bij ons hebt. Gelukkig was er iemand bij me die de zaak daar kent, want anders was ik in dat dennenbos, waar geen telefoonverbinding is, verloren gereden. Ik vergelijk het een beetje met Kielder Forest uit de gouden jaren van de RAC, maar eigenlijk lijkt het evengoed op Canada. De landschappen zijn er prachtig, bijna on-Belgisch.”

Die proef in de bossen zal tweemaal verreden worden, waaronder eenmaal in de duisternis. “We houden nog enkele andere verrassingen in petto, maar vergeet het dat we hier en nu alles gaan onthullen. Ik ben er wel zeker van dat iedereen die van rally houdt, rijder, corijder en toeschouwer, op 21 februari meer dan zal genieten van het spektakel.”

Wat betreft de deelnemerslijst, doen er al namen de ronde. “We hebben al veel contacten, met partners en buitenlandse rijders”, weet Olivier de Wilde, verantwoordelijke voor het deelnemersveld. “Een grote naam, een zeer populaire kerel bij het publiek, heeft zijn akkoord al gegeven. Op een parcours, dat voor 70% nieuw is, zal hij zeker vooraan meespelen. Nu nog een goede auto vinden en enkele commerciële partners.”

Sinds 1 november is de nieuwe website van de Legend Boucles online. “Zoals ik al vertelde tijdens de persconferentie, gaan we onze deelnemers een mooi servicepark aanbieden, prachtige RT’s en een verrassing voor de eerste 200 inschrijvingen is er ook”, legt Pierre Delettre uit. “De interesse is er wel degelijk en de eerste tientallen inschrijvingen zijn al binnen. Er zijn trouwe klanten bij, nieuwkomers uit de regio en oude bekenden die weer present tekenen. De Demo klasse, nieuw van 2014, kan ook op heel wat interesse rekenen. Er zijn ook nieuwe namen in de organisatie en iedereen geeft zich 10% om er een mooie editie van te maken. U zal niet ontgoocheld zijn.”

Het was een ware thriller, de tweestrijd voor de eindzege in de Ford Fiesta Sport Trophy 2014 in de Condroz Rally. Adrian Fernémont en Thibault Radoux streden voor elke seconde tot de laatste meter. Ze verdeelden de scratches onder elkaar. Uiteindelijk werd alles beslist op de allerlaatste proef. Adrian Fernémont won de wedstrijd met amper 2"5, maar met de snelste tijd op de slotproef pakte Thibault Radoux de drie bonuspunten voor de beste performer van de wedstrijd… en de titel.
Adrian Fernémont en Thibault Radoux begonnen nek aan nek aan de allerlaatste proef. Ze hadden op dat moment elk negen snelste tijden gereden. Adrian en Thibault gingen absoluut voluit op de 21,890 km van Marchin-Goesnes-Vierset, de langste en wellicht moeilijkste proef van deze Condroz Rally waar de beslissing moest vallen. Thibault Radoux, tweede in de Trophy achter Adrian Fernémont, klopte zijn titelrivaal op de laatste proef, waardoor hij de titel veroverde met een puntje verschil door de bonuspunten voor de beste performer. Nooit was de spanning zo intens in de promotieformule van Ford.
Zijn chrono, 13'13"9, de snelste van alle voortrekkers, ongeacht de klasse, was voor Thibault Radoux niet voldoende om de manche in Hoei te winnen, maar hij veroverde wel in extremis de titel in de Ford Fiesta SportTrophy 2014: "Ik heb de ganse rally het maximum gegeven. Wat een wedstrijd ! Zonder het annuleren van twee proeven op zaterdag, had ik deze wedstrijd trouwens gewonnen. Ik kijk al uit naar de hoofdprijs voor de kampioen in de Trophy : een rally van het Wereldkampioenschap met de nieuwe Fiesta R2 aangedreven door de Ecoboost motor. Ik zal zeker een wedstrijd op asfalt kiezen : Duitsland of Frankrijk."
Adrian Fernémont, die tot de laatste meter in zijn kansen bleef geloven, reed een prachtige Condroz Rally. Hij greep nipt naast de eindzege, maar hij blijft wel de beste performer van het seizoen in de Ford Fiesta SportTrophy : "De wedstrijd werd op de laatste proef van het seizoen beslist met een zucht verschil. Ik pak 20 punten door mijn zege, maar Thibault scoort 21 punten omdat hij 3 extra punten krijgt bovenop de 18 punten van de tweede plaats… Natuurlijk ben ik ontgoocheld, ondanks deze overwinning. Ik zal wel onthouden dat ik dit seizoen de meeste overwinningen heb behaald : drie tegenover twee voor Thibault ! Ik wil Thibault uitdagen in die WK-rally die hij zal rijden in 2015."
Het podium van deze slotmanche van de FFST 2014 werd vervolledigd door Geoffroy Defays, voor Geoffrey Collard. In het kampioenschap ging de derde podiumplaats alsnog naar Jamie Brown, die zondag via SuperRally opnieuw van start ging nadat hij zaterdag op de eerste proef moest opgeven door een defecte versnellingsbak. Met een vijfde plaats in Hoei mocht Jamie Brown mee op het podium naast Thibault Radoux en Adrian Fernémont. Met hun drieën reden ze een prachtig seizoen.
"We hebben een heel mooi seizoen 2014 beleefd met twee piloten die heel sportief en in een goede sfeer met elkaar streden op de proeven," besluit Davie Meert, de coördinator van de FFST. "We gaan ons nu bezinnen over 2015 en wat we in de toekomst gaan doen met de nieuwe Fiesta R2 Ecoboost."
Het doek is gevallen over het seizoen 2014 van de Ford Fiesta SportTrophy. Afspraak in 2015 met de nieuwe Ford Fiesta R2 1.0 Ecoboost, een motor waarmee de Fiesta R2 een flinke stap vooruit zal zetten op het vlak van de pure prestaties…

Eindklassement FFST 2014:
1. T. Radoux 85 pts; 2. A. Fernémont 84 pts; 3. J. Brown 48; 4. W. Carton 41; 5. B. Deruyter 18; 6. F. Perneel & G. Defays 16; 8. M. Vandenberghe, J. Wagemans & G. Collard 15; 11. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 13. M. Vatanen 13; 14. C. South 12; etc.

Ondanks het feit dat de wedstrijd in bijna nazomerse omstandigheden werd verreden, schotelde de Rallye de Condroz-Huy zijn deelnemers zijn gebruikelijk aandeel aan valstrikken en schietgeweren voor. Maar DG Sport slaagde er toch in om tijdens deze laatste manche van het Belgisch kampioenschap een topresultaat te scoren! De drievoudige kers op de taart: de twee Peugeots 208 en de Renault Clio van het team uit Theux speelden een hoofdrol in de wedstrijd en zorgden tijdens de twee wedstrijddagen voor een groot deel van het spektakel.
Pieter Tsjoen en Eddy Chevaillier zetten met hun Peugeot 208T16 R5 het meest in het oog springende resultaat neer, en kwamen als vijfde over de finish: “De wagen liep als een trein”, stelde achtvoudige Belgische rallykampioen en tweevoudig winnaar van de Condroz. “In de aanvangsfase moest ik eerst nog in het ritme geraken, maar tijdens de tweede lus van de zaterdagetappe heb ik het tempo wat opgevoerd en heel wat overtuigende tijden neergezet. In Strée bijvoorbeeld, toch één van de moeilijkste proeven van de wedstrijd. Zondag had ik al snel door dat er in de tussenstand niet te veel meer zou veranderen. Voor de eerste proeven koos ik voor de harde banden en dat was een klein foutje. Nadien verkoos ik mijn vijfde plaats veilig te stellen en ons half seizoen bij DG Sport op een positieve noot af te sluiten. Het team van Christian Jupsin en Alain Georges heeft echt schitterend werk afgeleverd om de Peugeot 208T16 R5 aan de unieke Belgische rallywegen aan te passen. De auto is even performant als mooi, en zal zeker nog verder evolueren. In het Belgisch kampioenschap 2015 wordt het zeker een kandidaat voor de zege én de titel!
In Hoei stond er nog een andere Peugeot 208 van DG Sport aan de start, in R2-uitvoering. De bolide was in handen van de rijders van het RACB National Team, Gino Bux en Eric Borguet. Het jonge rallytalent veroverde de overwinning bij de Juniors en kreeg ook de Junior Award overhandigd. Enkele uren voor hij richting Corsica afreisde om er zijn laatste wedstrijd van 2014 af te werken was Gino Bux uiteraard in de wolken met het resultaat dat hij bij zijn eerste deelname aan de Condroz behaalde. “Aan de start was ik me er terdege van bewust wat mijn taak was: ik moest spéciales van de Condroz nog allemaal leren kennen én moest het opnemen tegen stevige tegenstanders die de wegen hier wel goed kennen. Het was dan wel zonnig, de wegen lagen er heel glad bij. Ik heb heel wat ervaring opgedaan en geen enkele fout begaan, met uitzondering van een gemist rempunt op zaterdagavond. Er was nochtans gelegenheid genoeg om in de fout te gaan, ook op plaatsen waar je het niet verwacht! Ik werd goed begeleid door Eric, maar ook de goede raad van Renaud Jamoul – die de Condroz als zijn broekzak kent – heeft me geholpen om mijn doel te bereiken en de overwinning bij de Juniors te veroveren. Geloof me vrij, deze eerste overwinning maakt me heel blij en ik zal ze niet snel vergeten. Het is ook een serieuze vertrouwensboost voor de Tour de Corse. Ik ben vast van plan om op het Ile de Beauté mijn seizoen in schoonheid te eindigen!”
Voor de eerste keer stonden de tenten van DG Sport aan beide kanten van de Avenue Delchambre opgesteld. In het assistentiepark was er tegenover de Peugeot-tent ook een andere structuur geplaatst, waar de grommende Renault Clio R3T van Cédric De Cecco onder handen werd genomen. “Mijn wagen komt uit de ateliers van FG Racing, een Frans team dat eerder al met Petter Solberg werkte. Ik was meteen onder de indruk van de Clio R3T: krachtig, goed uitgebalanceerd en leuk om te besturen, zeker nadat ik een goede set-up had gevonden. Bovendien is de auto nog eens duivels efficiënt ook! Na tijdens de eerste KP’s wat referentiepunten te hebben opgedaan, geraakte ik op het niveau van Kevin Demaerschalk, een referentie in de RC3-klasse. In de loop van het weekend werd ik enkel met wat kleine remproblemen geconfronteerd. Misschien lag dat aan de remschijven. Dat heeft me echter niet verhinderd om de andere voortrekkers te domineren en in de top-15 algemeen te geraken. Gezien het niveau van het startveld, geen geringe prestatie. Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat ik droom van een volledige campagne met DG Sport en deze Renault Clio R3T. Ik ben er van overtuigd dat we met deze wagen een belangrijke rol in het Belgisch kampioenschap kunnen spelen!”
Afspraak over enkele weken voor het vervolg van dit verhaal. Voor Christian Jupsin en zijn troepen is het seizoen 2014 nog niet afgelopen, want Gino Bux en Eric Borguet rijden eind deze week de Tour de Corse.

Het Yokohama Belgian Historic Rally Championship beleefde dit weekend zijn ontknoping in de Condroz Rally, de traditionele afsluiter van het rallyseizoen op nationaal niveau. Tienduizenden rallyfans genoten van het spektakel en het mooie weer, maar voor de twee titelkandidaten werd het een zenuwslopend weekend. Uiteindelijk mocht Dirk Deveux de champagne ontkurken op het podium.

Tobi Vandenberghe begon aan de Condroz Rally met een mooie voorsprong van 9 punten in het kampioenschap. De Opel-piloot kon de kat uit de boom kijken bij zijn kennismaking met het parcours van de Condroz Rally. Na de eerste lus van 7 proeven volgde Vandenberghe op een prima vijfde plaats, 35" achter titelrivaal Dirk Deveux. Maar, even later sloeg de pechduivel toe. Een aandrijfas brak, waardoor de blauwe Kadett van de tabellen verdween.
Dirk Deveux moest nog finishen om de titel te veroveren. Hoewel de piloot uit Alken een schuiver maakte op de slotproef zaterdagavond, volbracht Dirk de opdracht zonder problemen. Voor Dirk Deveux is het de eerste Belgische rallytitel.
"Het was echt een moeilijke wedstrijd. In het begin van de wedstrijd ging ik voluit de strijd aan met Didier Vanwijnsberghe en Raphaël De Borman, maar toen Tobi was uitgevallen liet ik het tempo zakken, maar toen kwam Tom Van Rompuy me weer voorbij. Om geconcentreerd te blijven, moest ik vlot blijven rijden, want ik moest ook genoeg punten pakken om Tobi nog in te halen, zeker toen hij zondag opnieuw van start ging. Op de laatste proeven hoorde ik allerlei vreemde geluiden, maar het is allemaal goed afgelopen. Ik wil zeker mijn team en in het bijzonder André Cleeren, de preparateur van onze Escort, bedanken. Sinds we alles zelf doen, ook de motor en versnellingsbak, is onze Ford betrouwbaar. En, dankzij Tobi was het een heel mooi en spannend seizoen," vertelde kampioen Dirk Deveux.
Tobi Vandenberghe was natuurlijk ontgoocheld, maar hij mag ook trots zijn dat hij zijn eerste volledige seizoen in het HBRC als vice-kampioen kon afsluiten: "Zowel Dirk als ik, we vielen elk één keer uit met mechanische problemen. Voor het overige hebben we een heel spannend seizoen beleefd. Het parcours van de Condroz beviel met trouwens wel, maar het was toch verraderlijk."
Raphaël De Borman en Didier Vanwijnsberghe streden voor de zege, tot De Borman met een kapotte koppeling moest opgeven. Zondag volgde nog een opgave door mechanische problemen. Didier Vanwijnsberghe liet de kans niet liggen om de Condroz Rally op zijn naam te zetten. Didier wil er volgend jaar opnieuw bij zijn.
"Na onze twee opgaves in het begin van het seizoen, lieten we het kampioenschap links liggen. Maar, ik wil zeker nog een volledig seizoen strijden voor de titel. Hier had Paul Lietaer beloofd om me partij te komen geven, maar hij haakte uiteindelijk af. Ik hoop dat hij er volgend jaar weer bij zal zijn in het kampioenschap," vertelde Didier, die bekende dat hij toch flink had moeten aanvallen om het verschil te maken Dirk Deveux, Tobi Vandenberghe en ook Tom Van Rompuy, die een sterk optreden niet kon bekronen met een podiumplaats door een mechanisch probleem.

Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels (ŠKODA Fabia S2000) hebben het rallyseizoen afgesloten met de derde plaats in de Condroz rally. Het is het einde van een fantastisch jaar. Loix en Gitsels gingen met hun ŠKODA Fabia S2000 uit de ateliers van BMA-Autosport van start in 7 wedstrijden en in evenveel wedstrijden stonden ze op het podium.

In de Haspengouw en Ieper eindigden ze als eerste, in de TAC Rally, Sezoensrally en Omloop van Vlaanderen tikten ze als tweede aan en in de rally van Wallonië en de Condroz eindigden ze op de derde plaats.

Ik ben zeer tevreden over onze wedstrijd” zegt Freddy Loix. “Zeker als je weet dat we in de derde rit lek reden, een halve minuut verloren en moesten achtervolgen. Op dat moment reden we rond in 9e positie. Als je dan op het einde van de rally op het podium kan staan moet je tevreden zijn. Zondagochtend was het verschil 18 seconden maar ik was realistisch genoeg om te beseffen dat het onmogelijk was om mee te doen voor de zege. Daarvoor was Kris Princen gewoonweg te snel. Het was opnieuw een typische Condroz maar ik onthoud dat we er een aardig tempo op na hebben gehouden.”

Net als Freddy ben ik ook in de wolken met dit podium. Dit is echt een onverhoopt resultaat gezien het sterke deelnemersveld” blikt Johan Gitsels terug op zijn wedstrijd. “Zaterdagochtend verliep wat stroef met onder andere een lekke band. Wat Freddy nadien deed was fantastisch. Freddy kan veel meer met deze wagen dan wat ik tot nu toe had mogen ervaren. Wat hij gisteren met de ŠKODA deed was fenomenaal. Hij kent de ŠKODA en hij beheerst hem volledig. Het is echt ongelofelijk.”

Het kampioenschap was fantastisch met 7 podia in 7 wedstrijden” aldus Freddy Loix. “Dat is bijna de perfectie. Bij aanvang van het seizoen was de titel het doel en we zijn erin geslaagd om de verwachtingen in te lossen. Ik heb het vaak gezegd en ik herhaal het nog eens met plezier. We beschikten niet over de snelste wagen van het pak, wel over de meest betrouwbare. Geen enkele keer zijn we dit seizoen geconfronteerd geworden met technische problemen. Zowel de ŠKODA, als BMA-Autosport als Johan Gitsels hebben schitterend werk geleverd. Alleen jammer van die ene lekke band gisteren maar ik teken er meteen opnieuw voor om slechts één keer lek te rijden in twee jaar” glimlacht Freddy Loix.

Wat ik van dit seizoen onthoud is dat 7 podia in 7 wedstrijden volgend jaar moeilijk te verbeteren is” analyseert Johan Gitsels het seizoen. “Enkele zeges meer had mooi geweest maar als je weet dat we een gans seizoen tegen een sterke WRC gereden hebben dan moet je ook tevreden zijn met wat je samen bereikt hebt. Ik ben onze financiële partners, ŠKODA België en BMA-Autosport zeer dankbaar voor hun inspanningen dit jaar. Tegen Freddy wil ik oprecht dankjewel zeggen voor het vertrouwen dat hij voor het seizoen in mij stelde. Hij heeft een betere co-rijder van mij gemaakt, niet alleen door zijn feedback tijdens en na de wedstrijden maar ook tijdens de testen voor ŠKODA en Michelin. Vanaf het eerste moment klikte het tussen ons. Ik heb enorm veel genoten van dit seizoen en kijk nu al uit naar volgend seizoen.”

In Hoei, langs de Maas, werd dit weekend onder een aangename herfstzon de Condroz Rally verreden. De finale van het Belgian Rally Championship werd door tienduizenden fans langs de klassementsproeven gevolgd. Hermen Kobus maakte kennis met het verraderlijke parcours, maar vooral met de Ford Fiesta R2 die door zijn broer Gert-Jan eerder dit seizoen werd bestuurd.
Omdat de Ford Fiesta S2000 verkocht is, besliste Hermen om aan de start te komen met de Fiesta R2 van het team, want de tweede plaats in het Belgisch kampioenschap stond nog op het spel. Hermen zou dan wel een achterstand van 6 punten goed moeten maken op Cédric Cherain, die met een Fiesta R5 natuurlijk beter gewapend was.
"Natuurlijk waren we kansloos tegen Cédric, maar Cherain, vooraan in gevecht met Kris Meeke, liet zich verrassen en ging zaterdagavond van de baan. Het eerste deel van ons plan klopte. De tweede doelstelling was om minstens derde te worden in RC4, de categorie voor R2's, want in het Belgisch kampioenschap scoor je ook punten in de categorie voor het algemeen kampioenschap. Dat bleek moeilijker dan verwacht, want ik had de aanpassing aan de Fiesta R2 toch onderschat. De R2 reageert gewoon minder scherp dan de Super 2000 waar ik een paar jaar mee gereden heb. Bovendien heb je niet hetzelfde gevoel van snelheid en waren onze nota's nog teveel afgestemd op de Super 2000, terwijl je met een R2 natuurlijk minder snelheid hebt," vertelde Hermen, die ondanks een gebroken steun van de versnellingsbak zaterdagavond als tweede Fiesta-piloot geklasseerd stond, net achter Adrian Fernémont en voor Thibault Radoux, de latere winnaar van de Belgische Fiesta Trophy.
Zondag ging Hermen meteen vol in de aanval, want hij moest nog een paar plaatsjes klimmen in de stand. Helaas liet hij zich verrassen in Ben-Ahin, de derde proef van de slotdag.
"Ik werd verrast door het sperdifferentieel in een gladde bocht. Ik gaf iets te snel en te fel gas en de wagen trok over de neus naar de buitenkant van de bocht, waardoor ik in een greppel schoof. Met de Super 2000 ga je op het gas en trekt de wagen zich door de bocht. We verloren meer dan twee minuten en de kans op de titel van vice-kampioen in België was verkeken. De overstap van de Super 2000 naar de R2 was gewoon lastiger dan gedacht. Het plan klopte... bijna," vertelde Hermen realistisch.
Maar, met een derde plaats in het Belgian Rally Championship, achter referentie Freddy Loix en R5-piloot Cédric Cherain, hebben Hermen Kobus en Erik de Wild een erg knap seizoen afgewerkt in een hoogstaand kampioenschap. Heel wat Belgische rallyfans kwamen Hermen bedanken voor het geleverde spektakel, in de hoop dat hij volgend jaar weer te zien zal zijn op de Belgische rallyproeven. De winter zal meer duidelijkheid brengen...

De strijd in het Junior BRC was voor aanvang van de 41ste Condroz Rally al bijna beslist. Enkel Stijn Pacolet of Amaury Molle konden Guillaume Dilley nog van de titel houden, maar dan moest er al veel gebeuren en mocht de Peugeot-piloot geen punten scoren.
Stijn Pacolet moest op de eerste proef meteen de strijd staken door technische problemen. Amaury Molle reed wel een sterke wedstrijd, met de overwinning in categorie RC5 als bewijs, maar de Renault-piloot strandde, ondanks 13 snelste tijden in R1, toch op de tweede plaats in het Junior BRC, als eerste R1-piloot. De titel van Guillaume Dilley kwam niet meer in gevaar. De Brusselaar eindigde op de derde plaats in het Junior-klassement in Hoei, waar hij ook de sleutels overhandigd kreeg van zijn fonkelnieuwe Peugeot 208 GTi als winnaar van de Peugeot 208 Rally Cup.
"Natuurlijk ben ik blij met deze titel in het Junior BRC, want daar hebben we het ganse seizoen voor gestreden. Ik ben alleen ontgoocheld over het wedstrijdverloop in de Condroz Rally. Ik startte voorzichtig, maar na de opgave van Stijn Pacolet kon ik vrijuit aanvallen en kwam ik meteen in de buurt van Gino Bux. Op de laatste proef zaterdag liet hij zich vangen door een remzone vol modder. Hij verloor er anderhalve minuut en de beslissing was gevallen, tot men de tijd op die proef annuleerde... Erg teleurstellend, want wij lieten ons niet verrassen en bleven foutloos. Na dat voorval heb ik zondag niet meer aangedrongen en heb ik gewoon uitgereden," vertelde Guillaume Dilley, die een bonuspunt scoorde voor een besttijd in R2.
Gino Bux behaalde in Hoei zijn eerste zege in het Junior BRC na een knappe en regelmatige wedstrijd bij zijn debuut in de Condroz Rally, een wedstrijd waarin ervaring uitermate belangrijk is. Met vier snelste tijden in R2 was hij samen met Thibault Radoux, tweede en tevens laureaat van de Ford Fiesta SportTrophy 2014, de beste performer in R2.
Na de opgave van Guillaume de Mevius (wielbouten afgebroken), ging de vierde plaats naar Jordan Rémillly voor Julien Delleuse.

Eindstand Junior BRC (officieus): 1. G. Dilley 138 ptn; 2. A. Molle 114; 3. S. Pacolet 96; 4. S. Wright 61; 5. Th. Radoux 60; 6. G. de Mevius 58; 7. G. Bux 55...

De 41ste Condroz Rally, de klassieke afsluiter van het Belgian Rally Championship, werd gedomineerd door de gevestigde waarden, maar ook enkele jonge talenten reden zich in de kijker op het traditioneel verraderlijke parcours. Wie bij zijn debuut alle valstrikken weet te ontwijken en bovendien als eerste Junior finisht in deze loodzware wedstrijd, heeft een prima wedstrijd gereden. Daarom werd de prestatie van Gino Büx bekroond met de Junior Award, goed voor een gratis deelname aan de volgende wedstrijd van het BRC, in dit geval de openingsmanche van het BRC 2015.
De piloot van het RACB National Team, was erg blij met zijn zege in het Junior BRC en met deze bekroning.
"In de East Belgian Rally bewees ik al dat ik het tempo van Guillaume Dilley, de Junior-kampioen van 2014, kon volgen. Ook hier was het de bedoeling om mee te strijden voor de overwinning in R2. Op het uitdagende en moeilijke parcours zaten we snel mee vooraan. Ik kon afstand nemen van Guillaume. Enkel David Croes was een halve minuut sneller, maar die heeft een pak meer ervaring. Akkoord, zaterdagavond reden we lek op de laatste proef, maar die gladde modderstrook verraste 90% van de deelnemers, waaronder alle toppers. De organisatie besliste de proef te annuleren. Een terechte beslissing, al was niet iedereen daar gelukkig mee."
Voor Gino Büx blijft het avontuur duren. In zijn eerste seizoen als rallypiloot, bovendien in de kleuren van het RACB National Team en Peugeot België, maakte hij erg veel progressie, wat resulteerde in deze overwinning.
"Het was een ongelofelijk seizoen en het is nog niet gedaan. De volgende afspraak is de legendarische Tour de Corse in het Europees kampioenschap," aldus Gino Büx.

De Condroz Rally 2014 werd verreden in uitzonderlijk mooie weersomstandigheden. De fans waren massaal op post en genoten onder een aangenaam zonnetje van het spektakel. Helaas kende het Marc VDS Racing Team geen geluk. De beide Citroëns moesten opgeven. Na Petter Solberg zaterdag wegens een mechanisch probleem, moest Yves Matton zondagochtend de handdoek in de ring werpen na een sortie.
Petter Solberg, die vanaf de start de wedstrijd resoluut in handen nam met zijn C4 WRC, moest opgeven door een hydraulische panne op zijn C4 WRC. Zondag was hij terug van de partij in Hoei om te genieten van de ambiance in het servicepark, waarbij hij altijd beschikbaar was voor de ontelbare fans: « Ik vind het echt spijtig dat ik de finish van deze moeilijke wedstrijd niet heb gehaald. De publieke belangstelling en de sfeer is ongelofelijk. Ik had echt niet gedacht zoveel toeschouwers te zien langs de proeven en in het servicepark! Nog eens bedankt aan Marc Van der Straten voor het mogelijk maken van dit project. »
Na problemen met de transmissie zaterdag, bewees Yves Matton zijn motivatie door zondagochtend meteen de snelste tijd te rijden op de proef van Engis, waarbij hij slechts een tiende verspeelde op de DS3 R5 van Kris Meeke, op dat moment in gevecht voor de zege. Op de volgende proef liet de streekpiloot zich echter verrassen: « We waren de dag voordien op dezelfde plaats gepasseerd. Het was een valstrik die ik perfect kende, maar de weg was nog gladder dan zaterdag. Toen ik het rempedaal aan raakte, besefte ik dat we een probleem hadden. We knalden frontaal op een betonnen paal. Afgezien van een pijnlijke rug gedurende enkele dagen, zijn Daniel en ik er ongeschonden uit gekomen. Het bewijs dat een Citroën stevig is (lacht). »
Kris Meeke, smaakmaker van de wedstrijd tot de laatste proef, behaalde een schitterende tweede plaats achter een veel krachtigere WRC. Meeke overklaste de categorie RC2 met zijn DS3 R5, een wagen die eens te meer zijn competitiviteit bewees op de verraderlijke proeven van de Condroz Rally.

De Condroz Rally is de lievelingswedstrijd van Vincent Verschueren, maar deze keer had de piloot uit Zingem het geluk niet aan zijn zijde. Op de allereerste proef zaterdagochtend sloeg de pechduivel al toe, waardoor Vincent met de DS3 R5 de ganse rally moest achtervolgen, wat hem uiteindelijk een 12de plaats opleverde.
"We gingen zaterdagochtend vol goede moed van start, maar halfweg de eerste proef in Amay ging het differentieel achteraan stuk. Met enkel voorwielaandrijving was de DS3 R5 amper te besturen op de gladde proeven. We hebben twee en een halve proef op die manier afgewerkt, waardoor we op de 35ste plaats, op 3 minuten, het eerste servicepark bereikten," vertelde Vincent zaterdagmiddag. De rest van de dag verliep uitstekend, tot het team bij het begin van de slotronde even in de fout ging... op de verbinding.

"We misten een afslag en klokten daardoor ettelijke minuten te laat in. Op de laatste proef van de dag werden we, zoals alle andere piloten, compleet verrast door een strook modder in een remzone. Ik gooide de wagen links het veld in, want aan de buitenkant van de bocht stond een rij bomen."
Zondag rukte Vincent Verschueren nog op naar de twaalfde plaats in het klassement.
"Niet wat ik ervan verwacht had, maar de verloren tijd konden we natuurlijk niet meer inhalen. Ik voel de wagen al beter aan, maar in de gladde, vettige situaties voel ik de reacties niet goed aan. De snelle, droge proeven waren wel goed. Kortom, we zijn nog te onregelmatig met de R5, maar dit was in elk geval weer een leerzame wedstrijd met het oog op volgend seizoen."

Op 2 weken voor de Rally van Sint-Truiden en de Trudo Regularity zitten we aan 35 inschrijvingen voor de rally en 9 inschrijvingen voor de regularity.
Om een (short) rally niet verlieslatend te maken zijn er minimum 60 deelnemers nodig, een aantal dat wij zeker nog hopen te bereiken en liefst nog veel meer.

We willen de zaken niet dramatiseren maar na het financieel debacle van de Short Rally van Linter (49 deelnemers in totaal) kunnen wij ons geen tweede verlieslatende wedstrijd op rij veroorloven. Indien dit toch het geval zou zijn zullen wij genoodzaakt zijn om het organiseren van regionale rally's in Limburg en Vlaams-Brabant voor bekeken te houden.
Aangezien wij momenteel nog de enige inrichter zijn van regionale rally's in deze 2 provincies zou dit het einde betekenen voor de regionale rally's in Limburg en Vlaams-Brabant. Dit zou voor de regionale rallysport en de talrijke streekpiloten in deze 2 provincies een heel kwalijke zaak zijn.
Wij hopen dan ook om toch nog de nodige deelnemers aan te trekken om de Rally van Sint-Truiden en de Trudo Regularity tenminste niet verlieslatend te maken, zodat er ook in 2015 en daarna nog regionale rally's ingericht worden in Limburg en Vlaams-Brabant.
Er is ook nog positief nieuws te melden: 2 weken voor de proef hebben er zich reeds voldoende baanposten en stewards gemeld.
Ik wil hierbij ook nog mee geven dat we met enkele andere projecten bezig zijn om in de toekomst bijkomende regionale rally's in Limburg en Vlaams-Brabant te organiseren. Hopelijk zijn het werk en de inspanningen die we hiervoor al geleverd hebben niet voor niets geweest.