Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Omloop Van Vlaanderen 2014 : Freddy Loix start met titel in het achterhoofd. BMA-Autosport maakt nieuwe wagen klaar.

Vrijdagavond start in Roeselare de Omloop van Vlaanderen, dat is de zesde wedstrijd van het BK rally. Een kampioenschap dat zaterdag mogelijk beslist wordt want Freddy Loix en Johan Gitsels kunnen met een nagelnieuwe ŠKODA Fabia S2000 hun tweede titel op rij pakken. ŠKODA België staat op een zucht van hun eerste titel ooit.

Zaterdagavond zou er dus wel eens een feest kunnen losbarsten in Roeselare. Maar vooraleer dat het geval is moeten Freddy Loix en Johan Gitsels 18 klassementsritten afwerken, goed voor 175.44 km racen tegen de tijd. “Als we één punt meer scoren dan Hermen Kobus en Cedric Cherain is de titel binnen” weet Freddy Loix. “We willen wat graag zaterdag al kampioen zijn maar eigenlijk is de opdracht dezelfde als anders, zo snel mogelijk proberen te rijden zonder onnodige risico’s te nemen. Als ik begin te rekenen verlies ik mijn focus en die focus is net nodig om snel te kunnen rijden.”

Het is aan mij om Freddy scherp te houden” pikt Johan Gitsels in. “Die focus moet er zijn en het woord kampioenschap is vanaf morgen verboden. Als we ons daar op zouden instellen kan het alleen maar verkeerd gaan. We moeten onze wedstrijd rijden zoals die vijf andere die we eerder dit jaar gereden hebben. Zo snel mogelijk rijden om zo hoog mogelijk te scoren. Lukt dat, dan volgt de titel vanzelf.”

Bernard Munster is een man van vele oorlogen maar de Omloop van Vlaanderen kan ook voor hem en zijn BMA-Autosport team een speciale wedstrijd worden. “In 2008 pakten we al eens de titel toen we de wagen van Hubert Deferm onder onze hoede hadden. Dit kan onze tweede titel zijn want voor het eerst werken we voor een invoerder. Met Patrick Snijers hadden we al eens een topper onder onze vleugels maar Freddy is toch nog net iets anders. Voor het seizoen was het doel de titel. Als je er dan heel dicht bij bent en je kan die ambitie inlossen dan is dat fantastisch. Maar laat ons toch nog maar de voeten op de grond houden. De statistieken ogen mooi maar de wedstrijd moet nog gereden worden. Het verhaal van het vel en de beer weet je wel.”

De nieuwe ŠKODA is lichter!

Loix krijgt een nieuwe wagen onder de poep geschoven. “In Ieper was onze ŠKODA Fabia S2000 98% dezelfde als de officiële fabriekswagens” zegt Freddy Loix. “Onze nieuwe wagen is identiek dezelfde als de officiële wagens van ŠKODA-Motorsport. Op donderdag testen we de wagen maar veel geheimen heeft de ŠKODA niet meer voor mij. Op papier lijkt het dat ik beter gewapend ben tegen de WRC’s en vooral de nieuwe R5 wagens maar in de praktijk wijzigt er niets. Iedereen weet dat de ŠKODA bijzonder betrouwbaar is. Als ik na de vakantie mijn snelheid van het eerste deel van het seizoen kan terugvinden dan zal de concurrentie het al moeilijk genoeg hebben om te volgen” knipoogt Freddy Loix.

Veel verschil is er niet tussen de oude en de nieuwe ŠKODA Fabia S2000” weet Bernard Munster. “De wagen is 30 kilo lichter waardoor we 30 kilo ballast moeten meenemen. Het voordeel is dat we die ballast kunnen verdelen over de wagen wat de efficiëntie ten goede kan komen. Het chassis is van begin dit jaar. De wagen heeft slechts vijf wedstrijden op de teller.”

Ik kijk er enorm naar uit om de wagen op donderdag te testen” pikt Johan Gitsels in. “Sinds de rally van Ieper hebben we niets meer gedaan maar dat hoeft geen ramp te zijn want de eerste zes maanden van het jaar hebben we heel veel gereden. Die automatismen die we daar hebben opgebouwd zullen we niet verliezen op enkele maanden. Ik verwacht dat we donderdag snel opnieuw het goede ritme beet zullen hebben en dat we goed voorbereid aan de start van de Omloop van Vlaanderen zullen komen. De wedstrijd wordt in mijn achtertuin gereden en dat is toch altijd wel iets speciaal. Via het youtube kanaal van de organisatie hebben we gemerkt dat er twee nieuwe klassementsritten zijn. Eén snelle en één technische, zoals het overgrote deel van de ritten. Een technisch parcours is iets wat in ons voordeel zou kunnen spelen maar de koers moet nog altijd gereden worden.”