OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Na de eerste ronde van 5 klassementsproeven in de East Belgian Rally, is er nog niets beslist. Zoals verwacht wordt het een razend spannende strijd tussen de top R5's en de Mitsubishi Lancer WRC van Chris Van Woensel, de winnaar van de Omloop van Vlaanderen.
Van Woensel draaide de besttijd op de openingsproef in Amel en na 5 proeven heeft de Yokohama-piloot een voorsprong van 4"2 op Freddy Loix, voorlopig de leider bij de R5's, al draaide Cédric Cherain met een gelijkaardige Skoda Fabia R5 drie snelste tijden. Maar, Cherain liet zich verrassen op de openingsproef in Amel, waar hij in een veld schoof.
"Een klein foutje, maar ik verloor wel een twintigtal seconden. We zijn druk aan het zetten op Freddy, want ik heb mijn achterstand al gehalveerd," lachte Cherain, die op 10"8 van leider Van Woensel volgt. Ook Van Woensel is maximaal aan het aanvallen.
"Denk maar niet dat we het makkelijk hebben met onze WRC. Op de snelle proef in Sankt-Vith draaien we onze minst goede tijd. We zullen moeten aanvallen om voorop te blijven," vertelde Chris.

Hans Weijs volgt als vierde op 22", ondanks een keuze voor te zachte banden deze ochtend. De Fiesta-piloot doet het ondanks een gebrek aan ritme beter dan Kris Princen, die met de korte verhoudingen rijdt in zijn Peugeot  T16. Bob de Jong is zesde op 1'33", net voor de snelste Porsche-piloot, Tim Van Parijs, de Mini WRC van Guino Kenis en de fenomenale Fiat Punto van Stephan Hermann.

Bij de Juniors en in RC4 voert Polle Geusens het klassement aan met zijn Fiesta R2 EcoBoost, terwijl Junior-kampioen Anthony Dovifat op de eerste proef moest opgeven met een kapotte versnellingsbak. In Historic hebben de twee favorieten, Robert Droogmans (aandrijfas) en Rainer Hermann al opgegeven. Robin Maes voert de stand aan met zijn BMW M3 voor Dirk Deveux, die op weg lijkt naar de Belgische titel.

De broers Hommes vielen met hun Peugeot 208 T16 op KP 4 terug wegens een lekke band op KP 4 in Sankt-Vith, nadat ze in Butgenbach al een foutje maakten.

Bernard Munster en Andrée Hansen hebben met een van de Porsches 911 type 'Safari' geprepareerd in de ateliers van BMA in Petit-Rechain deelgenomen aan een uitzonderlijke wedstrijd. De wedstrijd van... 8 dagen trok vanuit hoofdstad Sofia dwars door Bulgarije naar de oevers van de Zwarte Zee, of een tocht van 2500 kilometer, waarvan 1500 tegen de chrono. De Balkan Classic Rally was voor de eerste keer voorbehouden voor bolides van vroeger...
« De organisatie is al goed gerodeerd... althans voor offroad wedstrijden, type 'Dakar'," vertelt Bernard Munster. "Het was de eerste keer dat de Balkan Rally toegankelijk was voor historische wagens. Onze aanwezigheid was bedoeld om de organisatie te helpen om hun rally in de positieve zin te laten evolueren. Al snel begrepen we trouwens dat het geen goed idee was dat ze ons lieten passeren op dezelfde plaatsen als de 'offroad' deelnemers...»
De wedstrijd begon op een heel zwaar terrein, waardoor de BMA Porsche 911 meteen in de problemen kwam... « Het is simpel. We reden na een kilometer op de eerste proef in een gat, herinnert de piloot zich. Een fusee van de wielnaaf brak. Daardoor konden we de volgende proeven van de eerste dag niet rijden. Resultaat: 4 uren straftijd en alle hoop op een goed resultaat verkeken! Geen enkele deelnemer had voorzien dat het parcours zo slopend zou zijn voor de mechaniek van onze klassiekers. De eerste wedstrijddagen waren trouwens niet zo plezant, met heel technische proeven vaak aan een gemiddelde van minder dan 50 km/h in de bergen. Gelukkig lag het tempo in het tweede deel van de rally veel hoger. Zo konden de deelnemers in 'Classic' zich eens uitleven! »
Voor het duo Munster-Hansen zat er niets anders op dan terug te knokken en het potentieel van de BMA Porsche 911 te bewijzen. Opdracht volbracht! « Toen we begrepen in welk soort wedstrijd we zaten, hebben we de auto in de configuratie voor de East African Safari Classic gezet. Daarna functioneerde de wagen perfect, vervolgt Munster. We kenden in de rest van de wedstrijd geen enkel probleem meer, met als resultaat een ongelofelijke reeks snelste tijden! Soms ging het heel hard, want we werden op een bepaalde proef geklokt aan een snelheid van... 198 km/h! Een record... Het was duidelijk. Op de snellere proeven waren de beste oldtimers sneller dan de moderne bolides in 'offroad'. De organisator kon het amper geloven! »
Bernard Munster en Andrée Hansen waren meer dan enthousiast over dit ongelofelijke avontuur in Bulgarije... « Wat een schitterend land. Zeker de moeite waard! De proeven in het tweede deel van de rally waren fantastisch en 's avonds was de sfeer in het bivak heel hartelijk. Er was veel kameraadschap tussen de deelnemers, zelfs tussen die in 'offroad' en 'Classic'! Het was heel positief dat de organisator voortdurend luisterde naar de mening en de opmerkingen van de deelnemers. Op het vlak van veiligheid was het absoluut top! Vanaf volgend jaar zullen de oldtimers en de moderne wagens elk hun parcours afwerken, met gemeenschappelijke stroken, maar ook proeven specifiek gericht op hun wagens. We zullen BMA zeker terug zien in de Balkan Classic Rally, maar deze keer met de overwinning als doel!»
Bernard Munster, deze dinsdag weer in België, vervoegt de rest van het team van BMA om de volgende wedstrijden voor te bereiden. Yannick Neuville, de jongere broer van Thierry, zal zaterdag als 'VIP' de proeven van de East Belgian Rally afwerken met de BMA Porsche 997 GT3. Daarna is het tijd voor de Rally van Spanje, waar Ghislain de Mevius en Johan Jalet, enkele weken na hun uitstekende prestatie in de Rally van Duitsland, hun kansen in WRC2 weer zullen verdedigen met de Skoda Fabia R5 geprepareerd door BMA. Meteen na hun terugkeer uit Spanje wordt koers gezet naar de International Historic Rally van Sardinië, verreden van 18 tot 22 oktober. BMA zal daar maar liefst... 7 wagens aan de start brengen! Drukke tijden...

Aanstaande zaterdag wordt in Saint-Vith en omstreken de East Belgian Rally georganiseerd, de achtste en voorlaatste wedstrijd van het BK rally. Een kampioenschap dat sinds juni en de rally van Ieper in zijn definitieve plooi ligt. Een 11e zege in Ieper en een zesde van het seizoen volstond voor de vierde titel op rij van Freddy Loix. De titel bij de rijders is binnen en de constructeurstitel kan ŠKODA niet meer ontglippen. Loix en Gitsels kunnen zaterdag voor een laatste keer dit seizoen op jacht gaan naar de zege.

“Twee van de drie vooropgestelde targets zijn binnen” glimlacht de immer rustige Freddy Loix. “Rest ons alleen nog het constructeurskampioenschap waar we 50 punten voorsprong hebben op onze eerste achtervolger waardoor deze titel ons ook niet meer kan ontglippen. Zaterdag willen we ons seizoen nog wat meer glans geven door de wedstrijd proberen te winnen, daardoor onze trouwe partners nog meer te bedanken en samen met ŠKODA de constructeurstitel te vieren. Genoeg redenen om op de prachtige wegen in de Oostkantons nog eens voluit te gaan.”

De laatste wedstrijd van Loix-Gitsels dateert van juni. “Twee weken geleden hebben we nog een zeer intensieve test tweedaagse gedaan voor Michelin” zegt Johan Gitsels. “Het was goed om nog eens samen te werken en ook al was het geen wedstrijd, het ritme lag bijzonder hoog waardoor je het eigenlijk wel kan vergelijken met een wedstrijd.” Loix knikt instemmend. “Los van de testsessie kan je het ook positief bekijken dat we sinds juni niet meer aan een rally hebben deelgenomen. De goesting is zeer groot en het parcours is prachtig. Ik heb een enorm respect voor het team van Boudewijn Baertsoen en voor wat hij doet voor de autosport. Twee keer per jaar een wedstrijd organiseren is niet eenvoudig zeker niet als je weet dat de tweede wedstrijd niet bij de deur is. Toch slaagt hij erin om telkens alles tot in de puntjes te verzorgen en dat met het grootste respect voor de deelnemers. Petje af! Ik wil zaterdagavond het seizoen in schoonheid afsluiten met een 7e zege en het constructeurskampioenschap.”

“De ambitie is inderdaad om te winnen maar makkelijk zal het niet worden” weet Johan Gitsels. “Chris Van Woensel won de Omloop van Vlaanderen en zal ook in deze wedstrijd willen schitteren. Het snelle parcours is op maat van een WRC. Hij is een te duchten tegenstander net zoals Kris Princen en Cedric Cherain dat zijn. Het parcours is snel en technisch tegelijk maar vooral mooi! Al zal ik niet van het landschap kunnen genieten omdat de situaties elkaar in ijltempo opvolgen.”

Het slotwoord is aan Vincent Struye, marketing manager van ŠKODA België. “We kunnen zaterdag een perfecte score neerzetten. Een 7e zege en de titel bij de constructeurs. Mathematisch is die nog niet binnen maar theoretisch kan die ons niet meer ontsnappen. Laat ons nog even de focus houden waarna we zaterdagavond het seizoen in schoonheid kunnen afsluiten.”

Met 76 teams aan de start, kan de East Belgian Rally zaterdag in Sankt-Vith uitpakken met een fraaie affiche. 19 teams komen aan de start in het kader van het Historic BRC. Opnieuw een kwart van het totale startveld. Op het technische en uitdagende parcours in Sankt-Vith krijgen de kampioenschapsrijders weerwerk van twee geroutineerde kleppers : Robert Droogmans en Rainer Hermann, beiden met een 400; respectievelijk een Manta en een Ascona.
Rainer Hermann bepaalt al een paar jaar het tempo in de East Belgian Rally, die hij vorig jaar won in Historic. Maar, dit jaar zal zijn Ascona 400 weerwerk krijgen van de Manta 400 van Nelissen, deze keer bestuurd door Robert Droogmans. De Limburger mist wellicht wat ritme, want zijn vorige deelname in het BRC dateert al van de Ypres Historic Rally 2013, maar je moet Big Attack natuurlijk niet leren hoe je met een achterwielaandrijver snelle tijden op de tabellen zet.

Benieuwd naar Dirk Deveux,die op weg is naar de Belgische titel, op de snelle proeven in de Oostkantons zijn titelrivaal Robin Maes met de modernere BMW M3 kan afhouden. In elk geval wil Deveux de titelstrijd beslissen voor de slotwedstrijd in de Condroz, nadat zijn copiloot de titel al vierde in Roeselare.

Het Opel-kamp is deze keer trouwens goed vertegenwoordigd, want ook Stefaan Prinzie en Tom Van Rompuy kiezen voor een Ascona. Luc Caprasse (Audi Quattro) en Jean-Noël De Pauw (Subaru Legacy) kiezen voor een Youngtimer 4x4.

Afspraak zaterdagochtend voor heel wat achterwielaangedregen spektakel op de proeven van de East Belgian Rally.

Afgelopen weekend organiseerden Peugeot België en de RACB de laatste selectiedag voor de RACB RNT Rally Challenge, de talentenjacht waarmee een zitje in een Peugeot 208 R2 in de Condroz Rally en in het Junior BRC 2017 gewonnen kan worden. Vijf jongeren zijn al zeker van hun finaleplaats: Guillaume de Mevius, Guillaume de Ridder, Lloyd Seminara, Samuel Lay en Jérôme Briclet. Zij krijgen het gezelschap van de drie best geklasseerde piloten in het Junior BRC. Meteen is duidelijk dat er heel wat op het spel staat voor een aantal jongeren in de East Belgian Rally, de 8ste manche van het Belgian Rally Championship.
Anthony Dovifat kan met een gerust gemoed afreizen naar Sankt-Vith. Hij is al zeker van de Junior-titel. Polle Geusens is eveneens relatief zeker van de finaleplaats voor de RNT Rally Challenge, want de Ford-piloot heeft drie manches van het Junior BRC gewonnen. Hij heeft in elk geval een mooie voorsprong op het drietal Sébastien Bedoret, Jelle Vermeire en Romain Delhez, die met zijn drieën zullen knokken voor de derde finaleplaats. Aangezien Jelle Vermeire, de winnaar van de Junior Award in de Omloop van Vlaanderen, zijn 75 punten scoorde in vijf wedstrijden, moet de piloot uit Roeselare geen punten laten vallen. De Ford-piloot beschikt over de beste uitgangspositie. Zowel Sébastien Bedoret als Romain Delhez hebben 6 resultaten in rekening gebracht. Zij moeten hun score verbeteren om hun puntentotaal te verbeteren. Bedoret moet 8 punten verbeteren, terwijl Delhez 2 punten moet laten vallen... Virtueel staan ze op 68 punten, terwijl Vermeire 75 punten heeft uit 5 wedstrijden.

Maar, de jonge kerels moeten natuurlijk nog afrekenen met hun andere collega's, zoals Junior-kampioen Andy Dewallef (Opel), R1-piloot Lucas Walbrecq, Gert-Jan Kobus (Ford) en thuisrijder Tobias Brüls (Ford). Het is ook uitkijken naar de strijd in R2 met kleppers als Steven Dolfen, die een gooi doet naar de titel in RC4, Adrian Fernémont en vooral de Koreaan Cheone Lim, de fabriekspiloot van Hyundai Motorsport.

Tussenstand Junior BRC na 7/9 wedstrijden : 1. Dovifat 177 ptn; 2. Geusens 98; 3. Bedoret 76; 4. Vermeire 75; 5. Delhez 70...

De East Belgian Rally, de achtste manche van het Belgian Rally Championship, kent elk jaar opnieuw een razend spannend verloop. Wie herinnert zich niet de bloedstollende eindsprint van vorig jaar, waarin Hermen Kobus in de slotronde Vincent Verschueren en Kris Princen nog te grazen nam. Ook dit jaar mogen we een uitermate spannende strijd voor de overwinning verwachten, want na zes overwinningen in het BRC wil iedereen kersvers Belgisch kampioen Freddy Loix van een zevende succes houden.
Natuurlijk start de kampioen als favoriet. Freddy wil graag komaf maken met de pechduivel die hem vorig jaar vroegtijdig uit de wedstrijd haalde. Maar, de concurrentie is sterk gewapend en elke toppiloot houdt van de snelle, vloeiende, natuurlijke proeven van de East Belgian Rally in de Oostkantons. Zeker Kris Princen, die vorig jaar op 2"3 van de zege strandde. Na zijn misser in Roeselare wil de Peugeot-piloot iets recht zetten. Maar, ook Cédric Cherain is met de Skoda Fabia R5 van San Mazuin zeker een kanshebber, want de East Belgian Rally is de lievelingsrally van de Luikenaar.

Maar, in principe heeft Chris Van Woensel het ideale wapen om het voltallige peloton R5's te kloppen op de snelle proeven die hem zeker moeten liggen. Na zijn overwinning in de Omloop van Vlaanderen, heeft Van Woensel zeker het vertrouwen om voluit voor de overwinning te strijden. Die zat er vorig jaar al in, maar toen werd hij geveld door elektrische motorstoringen. Verder is er een erg boeiend duel tussen de Nederlanders Bob de Jong en Hans Weijs, die zich in laatste instantie inschreef met zijn Ford Fiesta R5. Weijs Jr moet zeker in staat geacht worden vooraan mee te spelen, mogelijk zelfs voor de overwinning, al mist hij ritme met de R5.

De broers Hommes zorgen voor een aangename verrassing. Ze laten hun BMW M3 aan de kant en komen naar Sankt-Vith met de ex-Princen Peugeot 208 T16. Een mooie uitdaging voor de lokale broers, die het onder andere op moeten nemen tegen de Mini RRC van Guino Kenis. En, wat te denken van de Super 2000's van de Luxemburgers Steve Fernandes en Tony Rollinger. Hun Peugeots zijn ondertussen voorbijgestreefd door de R5's, maar de 207 S2000's hebben zeker het potentieel voor een dichte ereplaats.

Het is duidelijk. De afwezigheid van Vincent Verschueren, die deze wedstrijd laat vallen, zal ruimschoots opgevangen worden. Zeker omdat de vier ronkende Porsches eveneens van de partij zullen zijn. Bij droog weer is het uitkjken naar de chrono's van Tim Van Parijs en Jochen Claerhout, terwijl Yannick Neuville als voorwagen de toeschouwers zal vermaken met de BMA Porsche 997 GT3.

De East Belgian Rally heeft zaterdag nog veel meer in petto, want het niveau ligt op alle niveaus erg hoog. In Historic neemt Rainer Hermann het op tegen... Robert Droogmans, terwijl in het Junior BRC de spanning te snijden zal zijn, want de jongeren strijden voor de finaleplaatsen in de RNT Rally Challenge.

De 2de editie van de Aarova Rallysprint van Oudenaarde bleef spannend tot de allerlaatste meters, want leider Vincent Verschueren kende de ganse dag problemen met de temperatuur van zijn Skoda-motor. In de slotronde kwam de groene Skoda Fabia R5 opnieuw met een kokende motor aan de finish, maar de algemene overwinning van Vincent Verschueren en Geert Broeckaert  kwam niet meer in gevaar.
"De motor van de Skoda is beresterk. We hebben de ganse dag problemen gehad met de temperatuur van de motor en ik heb bewust vroeger geschakeld om de motor minder te belasten, maar het is duidelijk dat de motor gereviseerd moet worden voor de Condroz Rally," aldus de piloot uit Zingem die vorig jaar nipt naast de overwinning greep voor eigen publiek. "Vorig jaar verloor ik de wedstrijd door een foutje op de eerste proef. Deze keer werkte ik vier keer een feilloze proef af."
Melissa Debackere leek lange tijd op weg naar de tweede plaats, maar ze schoof met haar Skoda van de baan in de derde ronde, toen het plots regende. Op de kasseien, in de voorlaatste bocht, ging het fout. Daardoor schoof Tim Van Parijs op naar de tweede plaats. De plaatselijke Porsche-piloot moest in de slotronde wel maximaal aanvallen om zijn kameraad Pieter Tsjoen af te houden.
"Het was heel nipt in de allerlaatste flauwe linkse op de kasseien. Ik heb alle hoeken van de baan gezien, maar het ging net goed. En, het heeft geholpen. We hebben Pieter met 1" geklopt! Mijn doel was het podium en dat is gelukt. Schitterend om met drie streekpiloten op het podium te staan," lachte Van Parijs.
Voor Pieter Tsjoen, die op 41"8 eindigt, nadat hij op de openingsproef 52" verloor, was de derde plaats een mooie troostprijs na zijn pech in de openingsronde. Hoewel hij zijn makker Van Parijs liever had verslagen.
"Ik heb er hard voor geknokt, maar we verloren de wedstrijd op de eerste proef. Daar viel de motor stil in de haarspeld, blijkbaar door een elektronische ingebouwde veiligheid omdat ik even de maximale turbodruk had bereikt. En in de regen ging ik nog eens rond in dezelfde haarspeld. Maar, we hebben ons wel geamuseerd," vertelde Pieter.
Steve Becaert stuurde zijn Mitsubishi Lancer EvoX, als eerste niet-streekpiloot, naar een prima 4de plaats: "In de regen hebben we iets teveel tijd verloren, maar uiteindelijk had ik geen plaatsen kunnen winnen. Als je ziet wie er voor ons is geëindigd, dan ben ik super tevreden," vertelde de piloot uit Oudenaarde.
Geoffrey Vanderschelden sloot zijn debuut met de DS 3 R5 van J-Motorsport af op de vijfde plaats. Opdracht volbracht. "In de regen, toen we op harde slicks stonden, maakte ik een schuiver achterwaarts tegen de strobalen. Zonder dat foutje had ik misschien de vierde plaats kunnen pakken, want we stranden op 3"56 van Becaert. Ik heb nu wel gemerkt dat de Fiesta R5 waarmee ik vorig jaar in Kortrijk reed makkelijker te besturen is dan deze Citroën."
Rudy Bouvart sloot een knap debuut in Oudenaarde af op de 6de plaats met zijn beproefde Toyota Celica GT-Four, al had hij met zijn 4x4 amper 2"8 voorsprong op Andy Lefevere, die overtuigend de snelste was in Historic met de BMW 323i die hij mocht testen. Na drie proeven stond Lefevere zelfs op de 5de plaats algemeen, maar in de slotronde moest hij logischerwijze plooien voor de 4x4's van Vanderschelden en Bouvart.
"Ik ben het nog niet verleerd," genoot de piloot uit Roeselare die jarenlang het spektakel verzorgde met BMW M3's. "Ik heb gisteren de BMW thuis afgesteld en met deze afstelling ging het prima."
Jochen Claerhout stuurde zijn Porsche 997 GT3 naar een knappe 8ste plaats, vlak voor Paul Lietaer, die op de eerst proef een 15-tal seconden liet liggen door een klein foutje en die kloof niet meer kon dichten op Lefevere. Stefaan Tjoens sloot de top 10 af en daarmee was de Subaru-rijder erg blij, want hij scoorde belangrijke punten voor het VAS-rallykampioenschap. Zijn grootste titelrivaal, Brecht Hoorne, moest opgeven.

De Aarova rallysprint is toe aan zijn tweede editie. Net als vorig jaar wordt deze regionale rallysprint in Oost-Vlaanderen ingericht door ... een West-Vlaamse club, de vzw Superstage en opnieuw brengen zij een rallysprint op een uitdagend parcours met een resem aan vedetten.
“Wij zijn de enige stad in Oost-Vlaanderen die een autosport evenement hebben”, opent burgemeester Marnic Demeulemeester van OpenVLD. “Uiteraard waren er in het begin wat twijfels, vooral op het gebied van veiligheid maar na kennismakende gesprekken kon men ons toch overtuigen. Na de eerste editie hebben we een degelijke nabriefing gehad en de voorbereidingen voor deze 2de editie zijn bijzonder vlot verlopen. De uitdaging was de veiligheid optimaal garanderen en ik kan zeggen dat het dossier nu volledig in orde is. Daarnaast hebben we, vanuit de stad en vanuit de organisatie, een goede communicatie gevoerd met de omwonenden. Vorig jaar kregen we een nipte meerderheid voor het houden van de rally maar dit jaar hadden we een unaniem akkoord. Het toont maar aan hoe de zaken kunnen evolueren. Maar dat gezegd zijnde, toch een waarschuwing. Met de vele politiecontroles hebben we vorig jaar getoond dat het ons menens is qua veiligheid en het zal dit jaar niet anders zijn. Er zal opnieuw streng worden gecontroleerd.”
Organisatorisch gebeurden er ook enkele aanpassingen. Zo is er een kleine wijziging aan het parcours, dat 8.89 km lang is en loopt over het grondgebied van Oudenaarde, Kruishoutem en Zingem. Dit jaar wordt er in omgekeerde richting gereden, met passages om 8u30, 11u, 13u30 en 16u. Er worden 7 verschillende publiekszones met catering voorzien. “Een zeer toffe proef”, oordeelt Pieter Tsjoen. “met mooie koorden en met een jump. Altijd leuk voor het publiek en op de kasseistrook is er op het droge veel meer grip dan verwacht. Het is een echt Vlaams parcours.”
Pieter Tsjoen, aan de start met zijn Fiesta R5, zal weerwerk krijgen van Vincent Verschueren en de Skoda Fabia R5. “Met de afgelopen Omloop van Vlaanderen kreeg ik toch wat kilometers in de benen”, vervolgt Verschueren, die door Tsjoen beschouwd wordt als ‘de referentie’. “Of ik de beste wagen heb weet ik niet. Alle wagens hebben een eigen karakteristiek en de Skoda ligt me nu éénmaal goed”, aldus Verschueren, die toch de status van topfavoriet krijgt opgeplakt. Ook Tim Van Parijs is één van de bezielers van deze rallysprint en hij haalt opnieuw zijn Porsche 997 van stal, die hij in de afgelopen Mont-Blanc Rally in Frankrijk al kon opwarmen. Hij krijgt gezelschap van twee speelkameraden op hetzelfde materiaal: Jochen Claerhout en Patrick Snijers. Geoffrey Vanderschelden tenslotte maakt zijn R5 debuut op de Citroën DS3 van J-Motorsport en start dus op de wagen waarmee Bergkvist in de Omloop nog een derde plaats haalde. Ook Melissa Debackere zal de Skoda Fabia R5 aan de start brengen en hoort sowieso tot de podiumkandidaten.
Regionaal spelen er andere belangen. Er moet gekeken worden naar Steve Bécaert (Evo X), Kris Gellinck, Mike Vanhoecke (BMW E36), Pieter Tailleu en Angelo Delbaere (BMW 325i). De vraag is wie de meeste punten kan scoren in de Divisie 3. In Divisie 1-2 gaat het duel verder met een driestrijd tussen Thorben Vandeputte (Citroen Saxo), Stefaan T’Joens (Subaru Impreza) en Brecht Hoorne (BMW 325). Bij de Historics is het afwachten of Michel Casseyas (Opel Ascona) Koen Verhaeghe (Ford Escort) van de troon kan stoten.
Afspraak op zondag 11 september, langs de industriezone
De Bruwaan, in Oudenaarde.

Na een zomerpauze trokken we dit jaar voor de 2de maal richting West-Vlaanderen want de streek rond Roeselare was afgelopen weekend het decor voor de 7de manche van het BRC, tevens de 4e manche van de M Cup. In de M-Cup beloofde het een spannende strijd te worden met maar liefst 16 ingeschreven wagens waaronder ook Weijs met een top 1-serie.

De weergoden waren de BMW’s niet goed gezind toen het vrijdagavond bij de start plots onverwacht hard begon te regenen.  Een achterwielaangedrven M3 temmen op slicks in natte omstandigheden op de gladde Westvlaamse wegen zonder ABS of traction controle is geen sinecure. In deze moeilijke omstandigheden draaiden we met de Champion Lubes M3 onmiddellijk de scratch in de M-Cup op KP1 en KP2 met zelfs een mooie voorsprong op Weijs en streekpiloot Braeckevelt. De toon was gezet! Ook in het donker bleef het de ganse avond nog regenen. We konden het vrijdagavond gedeelte perfect foutloos afsluiten op een schitterende 2de plaats in de M-Cup slechts op kleine afstand van Weijs. Dit was meteen de startpositie voor dag 2 op zaterdag.

Zaterdagmorgen kwam de zon erdoor en was het de ganse dag stralend weer. In droge omstandigheden hebben we reeds bewezen dat de Champion Lubes M3 zeer snel is! De ganse dag heeft de wagen perfect gedraaid met uitzondering van de benzinepomp die haperde waardoor we 10 seconden straftijd kregen voor te laat inklokken bij een tijdscontrole. Halfweg de dag moest Weijs opgeven met een motor probleem. Aangemoedigd door de vele supporters langsheen het parkoers konden we terug de leiding nemen in de M-Cup en deze behouden tot het einde. We hielden het tempo hoog met perfecte nota’s en zetten nog verschillede scratches in de M-Cup op de tabellen. Uiteindelijk finishten we zeer knap als tiende algemeen. We zijn eveneens eerste 2-wielaangedreven wagen achter al het 4x4 geweld en winnen eveneens de klasse NCM.

In het kampioenschap blijft Kurt Braeckevelt leider met 54 punten. Wij klimmen door zijn deze overwinning naar de tweede plaats in de tussenstand met 43 punten. Braeckevelt moet nog wel een schrapresultaat in mindering brengen. Alles blijft nog mogelijk in de titelstrijd tijdens de volgende 2 manches!  De 2de sezoenshelft belooft nog spannend te zijn !

Afspraak voor de volgende en voorlaatste manche van de M Cup in de East Belgian Rally te Saint-Vith op zaterdag 24 september !

Na de primeur in de Vlaamse Ardennen vorig jaar, is de Aarova Rallysprint in Oudenaarde zondag toe aan zijn tweede editie. Het succes van vorig jaar, met ruim 5.000 bezoekers, vele VIP's, een feilloze organisatie, optimale veiligheid en tevreden lokale overheden en piloten, betekende dat het licht meteen op groen werd gezet voor deze tweede uitgave. Ook die belooft weer spektakel op te leveren, want de affiche met 4 top R5's  mag gezien worden.
Naast een andere indeling van het servicepark op industrieterrein de Bruwaan en een kleine aanpassing van de klassementsproef die 4 keer afgewerkt zal worden, zal vooral de ontvangst van het publiek anders zijn. Er zijn maar liefst 7 grote publiekszones langs het parcours, waar RallyDream, de organisatie van de grote party bij de haarspeld, zorgt voor de catering. De ARS bezoeken is rally beleven in de best mogelijke context!
Op sportief vlak start Pieter Tsjoen in zijn thuisrally als favoriet, want voor de gelegenheid heeft de 8-voudige Belgische rallykampioen zijn Ford Fiesta R5 voorzien van de "+kit", goed voor 30 pk's extra. Maar, de voorbereiding in de Rallye du Mont-Blanc in Frankrijk verliep niet zoals gewenst. Na 30 km schoof de Ford-piloot al van de baan. Gelukkig zonder erg.

Vincent Verschueren uit Zingem zit wel goed in het ritme. Dat bewees hij afgelopen weekend in de Omloop van Vlaanderen, waar hij 2de algemeen werd en de categorie voor R5's won, tot hij uit koers gezet werd na een mechanisch defect in een tijdszone. Verschueren greep vorig jaar nipt naast de zege Oudenaarde, waar hij in de eerste ronde een spiegel velde. Deze keer wil hij vol voor de winst gaan.

Melissa Debackere komt ook aan de start met haar mooie Skoda Fabia R5, terwijl Geoffrey Vanderschelden zijn debuut zal maken met een R5, meer bepaald de DS 3 R5 waarmee Emil Bergkvist vorig weekend op het podium eindigde in Roeselare.

Naast de  R5's is het uitkijken naar het Porsche-geweld met een uitermate boeiende strijd tussen lokale held Timothy Van Parijs, die mikt op een podiumplaats nadat hij vorig jaar vierde werd met een motor die op zijn laatste benen liep, en Patrick Snijers, die de krachtige BMA-Porsche nog eens van stal zal halen, mede dankzij copiloot Luc Dethier. Twee ideale referenties voor Jochen Claerhout, de derde met een 997 GT3.

Andy Lefevere is ook van de partij, maar deze keer met een BMW, de vroegere 323i van Tuur Vanden Abeele. Benieuwd of Andy de strijd aan kan gaan met Paul Lietaer, die nog eens van de partij zal zijn met zijn Ford Escort.

Maar, naast deze kleppers is er natuurlijk nog veel meer te beleven en te zien tijdens de Aarova Rallysprint in Oudenaarde, een compacte wedstrijd waarin gezelligheid centraal staat. Zorg dat je erbij bent!

Meteen hebt u de eerste datum voor volgend seizoen als liefhebber van rally’s voor historische wagens en prachtig glijwerk: de volgende editie van de Legend Boucles, de derde al in Bastogne, vindt plaats op 18 en 19 februari.
Tussen de Rally van Zweden WRC en het begin van het BK rally, kent de proef geen enkele concurrentie en zelfs niet van de wintersporten, want de vakantie begint een week later.
Wat betreft het parcours, leek dat van 2016 al heel wat mensen helemaal te bekoren en we doen nog beter met opnieuw een asfaltdag en een dag op onverhard. Er staat onder meer een nieuwe schitterende proef in de wouden op het menu! Maar er is nog een grote verrassing…
Het eerste grote autosportevenement van het seizoen vindt dus plaats in de regio rond Bastogne en start op 17 februari met een parade in de stad, een event dat al in 2016 heel veel succes oogstte.
De deelnemers van de Legend 2015 en 2016 kunnen rijden op Francorchamps op 9 oktober
Het andere goede nieuws is er voor de deelnemers aan de edities 2015 en/of 2016 die uitgenodigd worden voor een demo op het circuit Francorchamps, op 9 oktober in het kader van het Racing Festival.
Het is een mooie gelegenheid voor onze trouwe klanten om zichzelf een pleziertje te gunnen en het publiek te amuseren. Ook een vriend of sponsor als corijder, het kan en dat alles volledig veilig op het mooiste circuit van de wereld.
De wagens van de Legend doen het zondag tussen 12u30 en 13u00. Vervolgens zijn de rijders en corijders uitgenodigd voor een drink in de villa Club House van de RAC Spa waar ze de rest van het programma van het Racing Festival verder kunnen volgen. En dat alles volledig gratis!
Voor meer inlichtingen over deze leuke operatie die ook het publiek zal plezieren en om u in te schrijven – een verplichting om alles goed te laten verlopen – kan u Emilie Max contacteren: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

In de ConXioN Omloop van Vlaanderen, de zevende manche van het Belgisch rallykampioenschap, stond er geen maat op de Subaru Legacy RS van Paul Lietaer, die de strijd in het Historic BRC van start tot finish domineerde. De snor uit Zwevegem eindigde op een sublieme 6de plaats algemeen en hij reed ruim 4 minuten weg van de concurrentie, aangevoerd door Gunther Monnens, die met zijn Opel TE de snelle BMW's het nakijken gaf.
In de openingsfase werd het volledige peloton verrast door de regen. Pieter-Jan Maeyaert schoot met zijn Escort het snelste uit de startblokken met een chrono die 10" sneller was dan die van Lietaer. Maar, nog tijdens de openingsavond stelde Lietaer, onder andere  met een (letterlijk) ongelofelijke 3de tijd algemeen op KP 3, orde op zaken. De Subaru-piloot was meteen vertrokken voor een one-man-show die hem tot op de 6de plaats zou brengen.
"Het ging uitstekend. De eerste ronde in de regen was uitermate moeilijk, maar zaterdag ging het prima. Op de Zoning heb ik wel gemerkt dat de R5's op een jaar tijd sterk geëvolueerd zijn," vertelde Paul.

Voor de tweede plaats leken de BMW's M3 in aanmerking te komen, maar dat was buiten de stuurmanskunst van Gunther Monnens gerekend. Die stuurde de ConXioN Opel Transeurope naar een onverhoopte tweede plaats. Erg knap van de Limburger, die 16" bonus had op Pieter-Jan Maeyaert, die de fans verwende op de Zoning met een paar fraaie, gecontroleerde powerslides.

"Ik heb de fans spektakel gegeven. We hebben het injectiesysteem weer van de motor gehaald en we rijden opnieuw met carburatoren. Het resultaat is geweldig. Ik heb weer dezelfde topauto die me vorig jaar de titel opleverde. Met deze auto kan ik mijn naam schrijven. Dit is pure fun," lachte Pieter-Jan.

Voor de 4de plaats werd een strijd uitgevochten tussen drie BMW's M3. Thomas Vauterin was sterk gestart en hij had zeker mee gestreden voor het podium, maar zaterdagochtend brak het schakelmechanisme. Christophe Merlevede brak een cardan bij het couperen. Robin Maes zette zaterdag de achtervolging in na een matig optreden op slicks in de regen, maar hij strandde achter Maeyaert op de vierde plaats.

Stefaan Prinzie, die af te rekenen had met een motor die warm liep, stuurde zijn Opel Ascona naar de 5de plaats, voor Dirk Deveux, die anderhalve minuut verloor door een lekke band, nadat hij vrijdagavond in het donker wat tijd liet liggen. Bovendien reed de leider in het kampioenschap voor de eerste keer met een gloednieuwe ophanging met Öhlins schokdempers. De Top 10 werd vervolledigd door Patrick Mylleville, die zaterdag een schuiver maakte waarbij de achterkant van de Porsche werd verbouwd, Marijn Hoens, Tobi Vandenberghe en Tommy Demaiter.

Eindelijk! De aanhouder wint! Na maanden van tegenslagen met de Mitsubishi Lancer WRC05, hebben Chris Van Woensel en Rik Snaet dit weekend de ConXioN Omloop van Vlaanderen gewonnen. De 57ste editie van de klassieker in Roeselare werd volledig gedomineerd door de Yokohama-piloot en deze keer bleef het team van pech gespaard. 14 jaar na zijn vorige nationale overwinning in de Rally van Wallonië 2002, mocht Chris Van Woensel de champagne ontkurken op het finishpodium in Roeselare.
De overwinning van Chris Van Woensel in de Omloop van Vlaanderen, de thuisrally van zijn copiloot Rik Snaet uit Staden, kreeg vrijdagavond al vorm. Meteen na de start werd het volledige peloton verrast door een onaangekondigde regenbui. Op slicks, banden voor  droog weer, wist de bandenhandelaar uit Schriek de schade te beperken, om op de laatste twee proeven van de vrijdagavond het verschil te maken.

"We waren gestart op slicks, maar ik had wel gekozen voor een minder harde compound omdat het asfalt altijd erg glad is in Roeselare," vertelde Chris Van Woensel. "Maar, in de regen was het puur een kwestie van overleven. We vonden geen grip. Vincent Verschueren kreeg 27" cadeau op de eerste proef, want hij kon nog op een droog parcours rijden, terwijl wij in de regen moesten starten omdat de chronorit een tijdje stil lag na de sortie van Kris Princen. Uiteindelijk kon ik de schade nog beperken en op de twee laatste proeven, na de service, hadden we wel de juiste banden voor het regenweer. Daar kon ik 8"5 voorsprong nemen op Vincent Verschueren."

Van Woensel ging als leider de nacht in. Het bleek niet zo goed voor zijn zenuwen...
"Ach, dat heeft uiteindelijk niet zoveel te maken met mijn leidersplaats. Ik ben nog altijd nerveus tijdens een rally. Ik had gedacht dat het met de leeftijd zou beteren, maar op mijn 50ste blijf ik gespannen tijdens de wedstrijd," lachte Van Woensel, die zaterdagochtend de eerste besttijd aan Verschueren liet, alvorens zelf het tempo te verhogen en stelselmatig afstand te nemen. Maar, niet zonder kopzorgen...

"Vrijdagavond op de laatste twee chronoritten moest ik het al stellen zonder het hydraulische schakelsysteem waarmee ik via paddles aan het stuur kan schakelen. Normaal kan ik met het gaspedaal beneden opschakelen, maar nu moet ik ontkoppelen en even het gas lossen. Dat kost me toch een paar seconden per proef. Maar, we lopen elke keer wat uit op de R5's. Alleen gaat het niet makkelijk. Ik moet echt maximaal aanvallen om afstand te nemen. Zelf op de Zoning, een proef waar het vermogen van de wagen het verschil kan maken, kon ik niet voorbij de Skoda Fabia R5 van Ten Brinke. Om maar te zeggen dat onze Mitsubishi niet boven de R5's uit steekt, wat wel eens gedacht wordt," vervolgde Van Woensel.

Toen Vincent Verschueren in de voorlaatste ronde een halve minuut straftijd pakte wegens te laat inklokken na een lekke band, kon Chris Van Woensel zonder veel druk de overwinning veilig stellen. De opluchting was enorm...

"Dit is zeker de mooiste zege uit mijn carrière. In 2002 was de tegenstand in de Rally van Wallonië van een minder hoog niveau. Hier stonden alle tenoren aan de start, met uitzondering van Freddy Loix. En je mag niet vergeten dat onze Mitsubishi meer dan 10 jaar oud is, terwijl we strijden tegen top R5's van de nieuwste generatie die een veelvoud kosten van onze wagen. Na alle tegenslagen is dit een enorme opsteker voor het team. De moed zat ons soms in de schoenen, maar onze volharding en de trouw van onze partners, die in ons zijn blijven geloven, werd beloond. We kijken nu al uit naar de volgende manche van het Belgisch rallykampioenschap, de East Belgian Rally!"

De 7de manche van het Junior BRC werd overtuigend gewonnen door Polle Geusens, die in RC4 wel de duimen moest leggen voor Steven Dolfen. Dat de motor van zijn Ford Fiesta R2 EcoBoost niet het volle vermogen leverde, hield de piloot van een aantal beste tijden. Vier keer was Geusens de snelste in R2.
De tweede plaats bij de juniors ging naar Jelle Vermeire, die in de slotronde voluit moest gaan om Sébastien Bedoret het nakijken te geven. De piloot uit Roeselare won voor zijn vechtlust ook de Junior Award, goed voor een gratis inschrijving in de East Belgian Rally. "We hebben enorm hard moeten aanvallen om Bedoret af te houden. De ganse dag waren we in strijd met de Renault-piloot. Onze remmen werden te heet en in de slotfase trok ik zelfs mijn versnellingspook stuk, maar we konden de tweede plaats veilig stellen," lachte Jelle.

Sébastien Bedoret, vorig weekend nog in de Barum Rally aanwezig als cursist van de ERC Junior Experience, pakte in Roeselare de derde plaats. Precies in Roeselare maakte de jonge piloot uit Mons vorig jaar zijn nationaal debuut met een Twingo R1. "Wat we leerden in de ERC Junior Experience, kwam me hier duidelijk van pas. Ik had Vermeire voor kunnen blijven, maar we hebben zaterdag een volledige ronde van 5 proeven bijna zonder remmen moeten afwerken. Dat kostte ons ruim een halve minuut en wellicht de tweede plaats bij de jongeren," vertelde Bedoret.

Romain Delhez werd vierde in R2 op 2'57"3 van Polle Geusens. Eens te meer scoorde Anthony Dovifat de meeste punten in het Junior BRC, want de Citroën-piloot was de snelste in R1 op alle klassementsproeven. De bonuspunten worden wel gehalveerd wegens het gebrek aan deelnemers in zijn klasse. Kjell Vandenberghe werd tweede in R1.

Tussenstand Junior BRC na 7/9 wedstrijden : 1. Dovifat 177 ptn; 2. Geusens 98; 3. Bedoret 76; 4. Vermeire 75; 5. Delhez 68...