OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het werd een enorm succes, het initiatief van Pierre Delettre, tevens organisator van het Racing Festival dit weekend op het circuit van Spa-Francorchamps, om de deelnemers van de voorbije twee edities van de Legend Boucles @ Bastogne uit te nodigen op het asfalt van Francorchamps. Alles was gratis, inbegrepen een drink in het Club House van de RAC Spa, aan de legendarische Source.

De laatste deelnemers schreven zich ter plaatse in en alles bijeen waren er een veertigtal wagens aanwezig tussen 12u00 en 13u00. Zoals de traditie het wil, was er heel wat schoon volk met uiteraard diverse Porsche, onder meer 911, 924 en 944, maar ook een zeer mooie Alfa Romeo GTV6, waar we in de Legend Boucles een zekere Bruno Thiry in vonden, Volvo 142, Triumph Dolomite Sprint, Saab 99, zonder de Citroën 2CV te vergeten van de vaste waarden Maréchal-Beaujean, of een opvallende Citroën BX Sport! De Luxemburger Romuald Thirion deed het met een snelle Opel Ascona A, en ook andere kanshebbers op een top 10 in de ‘Legend’ waren naar Francorchamps afgezakt …

Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette waren er met hun Lancia Beta Monte-Carlo, die eerder al de rally won en de auto blonk voor het Club House van de RAC Spa… “Ik vind het idee met een officiële aftrap echt goed”, vertelde ‘Vande’ net terug van de ‘Rally de Portugal Historico’, en hij zorgde ook voor de nodige ambiance tijdens de drink. “Onze Porsche 911 uit 1973 is niet helemaal klaar, dus hem meebrengen naar Francorchamps zat er niet in”, legde  Marc Timmers, een andere voormalige winnaar, uit. “Maar ik wilde er toch bij zijn en voilà hier zijn we dus.”

Pierre Delettre was uiteraard verheugd met het succes van zijn initiatief… “Ik ben uiterst tevreden, dat spreekt voor zich. Dit is een mooie opwarmer”, legde de organisator uit, samen met een goed deel van zijn medewerkers. “De deelnemers waarderen ons cadeau, want rijden op het circuit van Francorchamps dat kan je niet iedere dag en zeker niet als het gratis is. Sommige deelnemers wilden zich al inschrijven voor de Legend Boucles @ Bastogne 2017… maar de inschrijvingen gaan pas open op 1 november, dus nog even geduld.”

De RAC Spa zal voor 1 november nog enkele nieuwigheden aankondigen, wat betreft het sportieve aspect, maar ook het parcours, want in februari zal er weer een schitterende regio aangedaan worden. Ook mogen we ons verwachten aan mooie namen op de deelnemerslijst. En het zal een topeditie worden, zowel in ‘Legend’ als ‘Classic’!

Kruis dus alvast de data vrijdag 17, zaterdag 18 en zondag 19 februari aan in uw agenda 2017. Bastogne en de streek rond de stad in de Ardennen zullen eens te meer de Legend Boucles, het grootste rallyfeest van België, op een gepast manier ontvangen.

De GTC rally afgelopen weekend was meteen de finale van de RACB M-Cup. Enkel wijzelf en Kurt Braeckevelt maakten nog kans op de algemene kampioenentitel. Door de 2 overwinningen van de Champion Lubes M3 in de voorbije wedstrijden (Omloop van Vlaanderen en East Belgian Rally) hadden we een mooie voorsprong van 4 punten op Kurt. Dit vormde een goede uitgangspositie voor de Champion Lubes M3 maar alles was nog mogelijk … enkel het eindresultaat van deze wedstrijd zou beslissen!  Spanning alom bij de beide teams!

De organisatoren van de GTC Rally hadden een zeer mooi en technisch parkoers uitgetekend met maar liefts 8 KP’s, goed voor een totaal van bijna 500 km. Ook het spektakel en evenementiële element krijgt hier in de GTC een aparte dimensie met verschillende VIP tribunes langsheen het parkoers en een showproof op de service gedeeltelijk doorheen het centrale gebouw op het rallycentrum. Het parkoers was niet enkel volledig nieuw voor ons, maar ook het feit dat er een belangrijk gedeelte vrijdagnacht werd gereden verhoogde de moeilijkheidsgraad. KP Achtmaal, bijgnaamd De Hel XL, was dit jaar meer dan 20 km lang en was de voornaamste proef vrijdagnacht die 2 maal gereden moest worden. Deze legendarische proef was ook dit jaar weer de scheidsrechter in de wedstrijd die het wedstrijdverloop zou bepalen.

Voor ons verliep de vrijdagnacht niet zo eenvoudig. De vermoeidheid van de verkenningen de ganse dag lieten zich voelen waardoor de concentratie en het vertrouwen in de nota’s niet optimaal waren. Hoewel de nota’s door co Peggy perfect werden doorgegeven, durfde we door deze onzekerheid en beperkte zichtbaarheid niet vol aan te vallen in het donker. We stonden na 3 proeven vrijdagnacht op een 11de plaats algemeen, als 4de M-Cup rijder. Maar het was nog een lange wedstrijd en alles was nog mogelijk de dag nadien.

Dit alles was niets in vergelijking met de tegenslag die Kurt Braeckevelt overkwam op deze beruchte proef de Hel XL. Tijdens de 2de doortocht op deze proef heeft hij er onzacht een chicane geraakt en moest hij helaas de strijd vroegtijdig verlaten. Hierdoor kwam er meteen een abrupt einde aan de spannende strijd die we gans het seizoen hebben uitgevochten op seconden. De kampioenenstrijd heeft helaas niet mogen duren tot het einde van deze wedstrijd. Door deze opgave van Kurt was meteen ook het kampioenschap beslist !  Voor het 2de opeenvolgende jaar slagen we erin om de algemene kampioenentitel van RACB M-Cup in de wacht te slepen met de Champion Lubes M3 !  Tijdens het zaterdag gedeelte zijn we nog verder opgeklommen in het algemeen klassement tot een 8ste plaats en 3de M-cup wagen na De Bruin en Muilwijk die beide op eigen terrein een zeer sterke wedstrijd hebben gereden. We hebben tevens de beker van 1ste buitenlands team mogen in ontvangst nemen. Jurgen De Bruin wordt meteen ook 3de in de eindstand van het M-Cup kampioenschap, na Kurt die 2de wordt.

Het was dit jaar bijzonder spannend met op elke proef een seconde stijd tussen verschillende piloten voor de M-Cup overwinning. Ik wens iedereen te bedanken die meegeholpen heeft om dit fantastisch seizoen in schoonheid te kunnen afsluiten! Bedankt allen ! Speciale dank ook aan sponsor Champion Lubes!

Afgelopen weekend nam het Rookie Rally Team deel aan de Hemicuda Rally op de wegen rondom het Belgische Koekelare. Een compacte wedstrijd met ruim 92 kilometers op snelheid, verdeeld over drie boucles van drie proeven elk.
Om 9:00u ging de eerste deelnemer van start en even voor 17:30u zetten Antoine van Ballegooijen (Nuenen) en Johan Findhammer (Egchel) de Mitsubishi Lancer Evo X als zesde in het Parc Fermé. Het duo besloot daarmee een wedstrijd die ze zorgvuldig opbouwden. Het was voor de equipe al weer even geleden dat ze ervaring opdeden op dergelijke proeven, waarbij het grip niveau per meter verschilde en het couperen op sommige delen eerder noodzaak was dan een keuze, om niet rechtdoor de proef af te vliegen.
Tijdens de eerste boucle reden Antoine en Johan nogal behouden, om te wennen aan de wisselende grip niveau’s op de verschillende soorten asfalt en ook het snijden, of couperen zoals onze zuiderburen het noemen, weer onder de knie te krijgen. In Nederland is dit al sinds jaar en dag niet meer is toegestaan en staan er baakschilden of andere vormen van hindernissen in de bochten.
Tijdens de tweede boucle werd al een tandje bijgezet maar in de derde boucle gingen beide mannen er eens écht voor zitten. Een podiumplaats zat er echter al niet meer in vanwege het voorzichtige begin in de eerste omloop. Maar met een derde tijd in de zevende én de negende proef, waren ze toch dik tevreden. Op de achtste proef werd onverhoopt een remfoutje gemaakt waarbij de nodige tijd werd verloren. Zonder deze verloren tijd was een plek dichtbij het podium en misschien zelfs wel óp het podium een reële mogelijkheid geweest. De winst ging naar Andy Lefevere terwijl Piet van Hoof de tweede plaats voor zich wist op te eisen, beiden in eveneens een Mitsubishi.
“We hebben genoten,” zegt een tevreden Antoine van Ballegooijen. “Mooie, uitdagende, maar ook verraderlijke proeven. Een paar jaar geleden hebben we wel eens in deze Belgische contreien gereden maar daarmee doe je niet de routine op die je nodig hebt om hier écht om het podium mee te kunnen strijden.”
Enthousiast gaat Antoine verder: “Het is erg gezellig geweest en we hebben ons heel erg welkom gevoeld. Ook het serviceteam is meermaals gevraagd of alles naar wens was. Heel bijzonder! Hier in België doen ze nog écht hun best om je welkom te heten, te zorgen dat het je redelijkerwijs aan niets ontbreekt. Graag wil ik namens het gehele team onze dank uitspreken aan de organisatie voor het meer dan welkome gevoel dat we mochten ontvangen!”

Op maandagavond hield Autostal Hemicuda haar persconferentie voor de komende Hemicuda Rally. Er werd een tip van de sluier opgelicht omtrent de klassementsproeven en de deelnemers en dit in aanwezigheid van vertegenwoordigers van het gemeentebestuur van Koekelare. De rally kondigt zich ook in 2016 aan als een succesverhaal, ondanks het samenvallen van de wedstrijd met de gekende Nederlandse GTC Rally en de niet zo ver verwijderde Rally van Doornik.
“Deze zomer is het 25 jaar geleden dat enkele leden van Atlantic en Hemicuda, na de Rally van Lubbeek, de plannen smeedden voor een rallysprint. Op 22 november 1992 was er de eerste Hemicuda Rallysprint. Nu 25 jaar later is bijna iedereen die aan het doopvont stond nog steeds aanwezig”, opende voorzitter Jan Verschaeve. “Deelnemers hebben zich massaal aangemeld ondanks concurerende wedstrijden. Vandaag zouden er 134 starters zijn: 79 moderne, met alle toppers uit de provincie en met de Nederlanders Piet Van Hoof en Hans Weijs evenals 44 Historics. Ook onze bekendheid buiten België wordt groter want we tellen 32 buitenlandse teams en 6 verschillende nationaliteiten.”
Met ook nog een annex Regularity wedstrijd en een Kevertreffen (dat niet op het rallyparcours komt maar wel over het podium) wordt de timing primordiaal. “Dat is trouwens de reden waarom we van vier klassementsproeven naar drie KP’s per ronde gegaan zijn, zonder echt in te boeten op het aantal wedstrijdkilometers”, aldus de organisatie. De winnaar in Koekelare zal vrijwel zeker in een Mitsubishi Lancer Evo zitten. De Koekelaarse recordhouder, Andy Lefevere, staat bovenaan de lijst. Maar er is ook nog Bert Coene (de winnaar van vorig jaar), Steve Bécart (die de VAS tussenstand aanvoert en vooral een goede finishplaats en de punten vooropstelt), Lorenzo Bossu en de snelle Nederlander Piet Van Hoof. Onder droge omstandigheden zal ook Hans Weijs Jr zeker meespelen voor de overwinning in zijn BMW M1. Bij de Historics is het nog meer koffiedik kijken. Paul Lietaer is altijd een vaste waarde om rekening mee te houden, Tobi Vandenberghe zal opnieuw de Opel Kadett 2-liter aan de tand voelen, maar ook vader en zoon Calcoen, in de krachtige Escort BDA, lieten vorig jaar van zich spreken...
Zondag om 8u40 rijden de eerste concurrenten over het startpodium om driemaal 3 proeven af te leggen, goed voor 96 wedstrijdkilometers. Kortemark werd vernieuwd en telt ruim 12 kilometer en het eindeloze lange, rechte stuk blijft het hoofdkenmerk. “De remzones worden daar cruciaal”, stelt Andy Lefevere. “Ik verwacht dat we de chicanes toch telkens met snelheden boven de 200 km/u zullen naderen. Dan wordt het of te vroeg remmen en vloeken, of te laat remmen...en dan zit je er bovenop!”. Houthulst, gekend van de Omloop, wordt behouden en is met 12.5 km identiek aan de vorige edities. “Een technische proef waar je het verschil kan maken”, vertelde Filip Barbier. “Met een goede grip op de weg en eveneens vele mooie rallysituaties.” De proeven Hovaeremolen en De Mokker werden versmolten tot de nieuwe proef Koekelare, met een lengte van 7 kilometer. “Speciaal voor jullie hebben we een perfecte, biljartvlakke baan aangelegd”, grapte burgemeester Lansens, die doelde op de wegwerkzaamheden in de buurt.
Het rallycentrum blijft bij Bouwmaterialen Willaert en daar kunnen de toeschouwers alle tussenstanden en tijden vinden. De regroup blijft traditioneel bij Taverne De Kippe. De orgaisatie beschikt ook over een pop-up radio (92.1 fm) speciaal in de ether voor deze rally. Vliegende reporters zullen voor life-commentaar zorgen en op het podium staat Patrick Rogiers in voor interviews en inside-jokes.

Voor de 6de en laatste manche van de M-cup trekken we op 7 en 8 oktober naar de GTC rally. Een internationale 2-daagse wedstrijd van het Nederlands rallykampioenschap.  Het rallycentrum van de wedstrijd bevindt zich in Roosendaal, op de terreinen van het paardensportcentrum “Den Goubergh” (Oude Ettensebaan 36 – 4706PG Roosendaal). Hier wordt het servicepark, gesloten wagenpark en het podium zeer compact georganiseerd en zowel op vrijdag als op zaterdag gaat er zelfs een ‘Show-proef’ door op het domein zélf.

Ondertussen is de Champion Lubes M3 terug in topconditie. De gebroken lagers en oliekeerring van de versnellingsbak zijn vernieuwd, dé spelbrekers van de EBR.

Voor de algemene overwinning is het in de GTC rally vooral uitkijken naar Jasper Van den Heuvel (Mitsubischi Evo X), Bob De Jong ( DS3 R5), landgenoot Mathias Boon (Mitsubische Evo X) en Jeroen Van Den Heuvel (Ford Fiësta R5), benieuwd of we met de M-cup deelnemers ook hier aansluiting bij de top kunnen houden. Bij de M- Cup rijders starten wij als eerste met het nummer 10 op de hielen gezeten door titelconcurrent Kurt Braeckevelt ( startnummer 11). Het belooft een zeer spannende strijd te worden. Momenteel staan we aan de leiding in het M- cup kampioenschap met een voorsprong van 4 punten. Voor onze Nederlandse concurrenten Muylwijk en De Bruin is het een thuiswedstrijd, we zullen dus rekening moeten houden met sterke tegenstanders die hier flink wat terreinvoordeel hebben. Aangezien de verkenningen zeer gelimiteerd zijn zouden deze hier zeker sterk voor de dag kunnen komen.
De Historic Rally sluit aan na de moderne wagens. Hier zal het spectakel verzekerd worden door o.a. Jimmy Mc Rae (Opel Ascona) en Hans Weijs ( VW Gol kit car).

De GTC-rally start vrijdagavond rond 20u met de ‘Show-proef’ proloog op het terrein van Den Goubergh, nadien trekken dan naar KP ‘Wemhout’ en komen dan op het  hoogtepunt van de vrijdagavond, voor de legendarische proef van meer dan 20 kilometer: ‘KP Achtmaal De Hel XL’.  Rond middernacht zullen de eerste wagens terug toekomen op het serviceterrein Den Goubergh. Zaterdagmorgen vanaf 9u30 gaat de strijd verder op de proeven “Wouwse Plantage”, Roosendaal (met publiekspunt 't Anker), Etten-Leur Centrum, Rucphen en Klein Zundert. De rally finisht zaterdagavond wederom met de Showproef op het terrein van Den Goubergh. Vooral de proef Ettenleur Centrum is een aanrader voor de toeschouwers met de vele passages over de ronde punten pal in het centrum van Ettenleur.

We hopen jullie allen te mogen begroeten langsheen de proeven en hopen de grootste beker van de M-Cup in ontvangst te mogen nemen! We beloven dat we ons uiterste best zullen doen ;-).

Binnen iets minder dan twee maanden wordt Kortrijk opnieuw het epicentrum van de Vlaamse en Belgische rallysport met de 24ste editie van de “6 uren van Kortrijk”. Autostal Groeninghe is uitermate trots dat ze voor de vierde keer op rij kan uitpakken met tal van nieuwigheden, met ons vernieuwd parcours voorop. Meer zelfs, het parcours ondergaat de grootste wijziging sinds de 21ste editie in 2013. Inschrijven kan vanaf 24 oktober. Alle info komt eerstdaags op www.rallykortrijk.be.

Editie 2015 zal altijd herinnerd worden door de danteske weersomstandigheden. Het werd een enorm leerrijke uitgave voor Autostal Groeninghe. De organisatie zag na 2015 vooral nieuwe opportuniteiten die uiteindelijk hebben geleid tot een bijna totaal hertekend parcours, zonder het bekende onverhard weliswaar, maar met minstens evenveel mooie en uitdagende stroken. Het parcours telt dit jaar 14 klassementsproeven, goed voor opnieuw 100 kilometer tegen de klok.

Publiekslieveling Moeskroen opent “6 uren”

De “6 uren van Kortrijk” opent op zaterdag 25 november opnieuw met een klassementsproef op het industrieterrein van Moeskroen. KP Diesel Bernard Moeskroen groeide in geen tijd uit tot de grote lieveling, niet enkel bij het publiek die de wagens in alle veiligheid meerdere keren ziet voorbijrijden op de site “Lavano”, maar ook bij de rijders die de klassementsproef graag aangrijpen om het spektakel te verzorgen. Bovendien is de proef langer gemaakt met een nieuwe uitdagende strook richting de finish waar het verschil kan gemaakt worden.

KP Moeskroen is meteen de enige proef op zaterdag. ’t Hoge, de openingsproef van 2015, verhuist naar de zondagetappe.

Vernieuwingen

Het zwaartepunt van de rally komt opnieuw op zondag te liggen met dertien klassementsproeven, verdeeld in drie lussen. De fel gesmaakte proef ’t Hoge, met een schitterende kasseistrook, opent elke lus. Daarna gaat het naar KP Magis Trading Aalbeke, een volledig nieuwe proef waarvan de helft nooit eerder werd opgenomen in het parcours. Daarna gaat het naar KP Tombroek die meer dan ooit zijn rol als scherprechter zal spelen. De vernieuwde versie is namelijk een samentrekking van KP Bellegem, die dus verdwijnt, en de vorige versie van KP Tombroek. Slechts enkele stukken van de vorige editie worden hernomen, de rest wordt aangevuld met onuitgegeven stroken. Daarna gaat het naar KP Bosschaert Zwevegem, die nu al KP Bevergem wordt genoemd in de volksmond. Ook deze proef is volledig vertimmerd.

Wie goed telt komt aan twaalf in plaats van dertien klassementsproeven. Wel, op algemene vraag staat KP Diesel Bernard Moeskroen zondagmiddag nogmaals op het programma, tijdens de tweede lus. Die proef wordt dus het eerst verreden bij daglicht.

Nog nieuw is dat Zwevegem meer betrokken wordt bij onze organisatie. Zo komt er een “regroup” in de buurgemeente van Kortrijk. Een “regroup” is een rustmoment en kan dienen om eventueel oponthoud tijdens de rally in te halen.

Bewoners en omwonenden zullen traditiegetrouw op de hoogte gebracht worden van dit evenement.

“6 uren” opnieuw voor iedereen

De “6 uren van Kortrijk” zijn opnieuw volledig gratis voor iedereen. Dat is enkel mogelijk dankzij de trouwe steun van vele partners aan ons evenement. Het is altijd de doelstelling geweest om het evenement zo laagdrempelig mogelijk te maken en iedereen te betrekken bij dit sportieve feest.

Concreet betekent dit dat alle klassementsproeven opnieuw gratis toegankelijk zijn. Ook de grote tent en de servicezone zijn vrij toegankelijk. De servicezone ziet er wel anders uit in vergelijking met vorig jaar. Het Casinoplein wordt niet langer ingenomen. Een deel van de zone verschuift naar het Schouwburgplein dat tot vorig jaar diende als “parc fermé”. Op die manier brengen we de rallysfeer nog dichter bij het centrum. Ook het Stationsplein en Conservatoriumplein worden opnieuw gebruikt als servicezone, net zoals alle straten ertussen.

Grote Markt

Onze tent op de Grote Markt is opnieuw het epicentrum van het evenement. Ook daar pakt Autostal Groeninghe uit met een belangrijke vernieuwing. Er zullen twee tenten geplaatst worden, een voor het grote publiek, en een voor onze gasten en sponsors. Tussen de tenten komt een volledig overdekt podium. Waar het podium de voorbije jaren wat verstopt zat, zal het poduim nu dienst doen als hét centrale punt van de “6 uen”. Met doorzichtbare wanden aan de tent zorgt de organisatie ervoor dat iedereen het podium zal kunnen zien vanuit de verwarmde tenten.

Er zal constant iets te zien zijn op en rond het podium. Zaterdagochtend is er al de technische controle. Die technische controle biedt een unieke kans om de wagens even van dichtbij te bekijken.

’s Middags wordt dan de start gegeven van de rally. Tegen dat de laatste wagen vertrekt richting Moeskroen komt de eerste wagen al terug aan in Kortrijk voor een doortocht op het podium.

Idem op zondag. Dan moeten de wagens maar liefst vier keer over het podium, namelijk bij aanvang van de tweede wedstrijddag en na iedere lus. Het eindpodium is voorzien vanaf 16u45.

2 Empress op zaterdag

De organisatie zorgt ook dit jaar op zaterdag voor muzikale omkadering. Ook dit is volledig gratis.

Dit jaar wisten we niemand minder dan Charlotte Vandergeeten en Justine Szpringer AKA “2Empress” te strikken, het “Hottest” DJ-duo van Vlaanderen en ver daarbuiten. “2Empress” verzorgt op zaterdag een DJ-set op KP Moeskroen, net voor aanvang van de klassementsproef, omstreeks 16 uur. Om 17 uur wordt een signeersessie en Meet & Greet voorzien in onze tent en om 22 uur toveren ze de tent om in een heuse “Boiler Room”. DJ Thyaz mag vanaf 21 uur het publiek opwarmen.

Affiche

Bij een nieuwe editie hoort uiteraard een nieuw campagnebeeld waarbij we trouw zijn gebleven aan onze huisstijl. Daarbij zetten we telkens een toeristisch pronkstukje van onze thuishaven Kortrijk in de kijker. Dat is dit jaar de iconische Sint-Maartenskerk geworden. Op de affiche pronkt de Konvert - Ford Fiesta WRC van oud-winnaar en Aalbekenaar Didier Duquesne, een bloedmooie wagen die vorig jaar menig rallyharten sneller deed slaan.

Inschrijven

Inschrijven kan vanaf 24 oktober. Op die dag wordt ook het reglement gepubliceerd. Let wel dat de plaatsen beperkt zijn. De 120 eerste volledige ingevulde, én betaalde, inschrijvingen zijn zeker van startrecht.

Dankwoord

Autostal Groeninghe organiseert dit evenement niet alleen. Onze dank gaat dan ook uit naar alle partners: dat zijn onze hoofdsponsors (Drukkerij Feys, FFF Design, Ghistelinck, Kizz Me en Konvert Interim), de stadsbesturen van Kortrijk, Zwevegem, Menen en Moeskroen, de politiezones Vlas, Grensleie, Mira en Zone de Police de Mouscron en uiteraard alle andere hulpverleningsdiensten zoals het RED-Medical Team, Rode Kruis en brandweerzone Fluvia. En uiteraard onze vele vrijwilligers en 120 baancommissarissen!

Alhoewel de inschrijvingstermijn nog een kleine week loopt, ziet het er nu al naar uit dat de Hemicuda Rally een “vol huis” wordt, er zijn nu al bijna 140 voorinschrijvingen. De organisatie had geanticipeerd op een ruim deelnemersveld, zegt Jan Verschaeve, wedstrijdleider: “Onze wedstrijd zit duidelijk in de lift, niet alleen bij de Belgische piloten maar ook bij de deelnemers aan het succesvolle FRC kampioenschap.

Er zijn niet minder dan 30 buitenlandse teams ingeschreven. Tel daarbij ook nog eens een dertigtal deelnemers aan de nieuwe Regularity wedstrijd, en dan weet je dat je daar in de timing rekening moet mee houden. Dat is trouwens de reden waarom we van vier klassementsproeven naar drie klassementsproeven per ronde gegaan zijn, zonder echt in te boeten aan het aantal wedstrijdkilometers. Een ruime timing kan alleen maar bijdragen tot een vlot wedstrijdverloop”.
De kans dat de eindoverwinning in Koekelare naar een Mitsubishi Lancer Evo gaat is vrij groot. Maar wie aan het stuur van die winnende wagen zal zitten…? Recordhouder van het aantal overwinningen in Koekelare, Andy Lefevere, staat bovenaan de lijst. Maar er zijn kapers op de kust. Bert Coene, die vorig jaar won, zal opnieuw van zich willen laten spreken. Net zoals Steve Bécart, de snelle Nederlander Antoine van Ballegooijen, de Brit Tony Clements of de Ier Anthony O’Brien. Een andere toppiloot is de Nederlander Hans Weijs Jr, afgelopen weekend nog vierde in de East Belgian Rally.Als het weer mee zit strijdt hij zeker mee voor de overwinning in zijn krachtige en spectaculaire BMW M1.

Volgende zaterdag worden de inschrijvingen afgesloten en op maandagavond 3 oktober wordt de genummerde deelnemerslijst bekendgemaakt – www.hemicuda.be

Onder een stralende zon werd afgelopen zaterdag in Sankt Vith de East Belgian Rally (EBR) gereden. De EBR, een vaste waarde in het Belgisch rallykampioenschap was de 5de en voorlaatste manche in de M-Cup. Deze rally staat bekend voor zijn blinde bochten en hoge snelheden die er gehaald worden. Goede nota’s en een topvorm van zowel de Champion Lubes M3 als het team waren dus noodzakelijk.

De strijd om de eerste plaats werd gevoerd door Cedric Cherain (Skoda Fabia R5) en Chris Vanwoensel (Mitsubischi Lancer WRC 05), die een secondenstrijd voerden en afwisselend scratchtijden draaiden. Uiteindelijk wint Cedric Cherain, voor Chris Van Woensel en Freddy Loiw (Skoda Fabia R5). Hans Weijs, in Tielt en de Omloop onze concurrent, startte in deze EBR met een Ford Fiesta R5 en behaalde een knappe 4de plaats.

In de strijd voor de overwinning in het M-Cup kampioenschap was een goed resultaat noodzakelijk voor ons. Met het mes tussen de tanden startten we met nummer 25 als eerste M-Cup Bmw.
Na 3 klassementsproeven stonden we op een schitterende 12de plaats algemeen, ruim aan de leiding in de M-Cup en zelfs als eerste 2-wiel aangedreven wagen!

Vanaf de 3de proef kregen we echter te kampen met een slippende koppeling veroorzaakt door een lekkage in de versnellingsbak. Hierdoor kwam er olie op de koppeling waardoor ze ging slippen van zodra ze met vol vermogen werd belast.Dankzij uitstekend werk van het team konden we op de Service het olieniveau telkens perfect bijvullen en de koppeling ontvetten waardoor we ondanks deze problemen toch de wedstrijd konden uitrijden. Aanvallen zat er niet meer in want het was opletten om de koppeling niet te verbranden.Vooral de delen van het parcours die bergop gingen, waren een enorme belasting voor de slippende koppeling.

Dankzij de sterke tijden de eerste 3 proeven konden we zelfs de leiderspositie in de M-Cup nog net aanhouden. Het was echter nog een spannende strijd; we zakten weg naar een 21ste plaats algemeen en zagen Muylwijk proef na proef dichter komen. We slaagden er in het podium over te rijden als winnaar in de M-Cup.  Dit is zeker de verdienste van het serviceteam! Wim Muylwijk eindigde 2de en Jurgen De Bruin op een 3de plaats in de M-Cup. Onze grootste titel concurrent Braeckevelt had ondertussen ook reeds de strijd moeten staken met mechanische problemen.

Dankzij deze overwinning nemen we terug de leiding in het kampioenschap van de M-Cup met 4 punten voorsprong! De titelstrijd is echter nog volledig open en de winnaar zal pas gekend zijn na de laatste proef van de GTC rally. We zakken daarvoor af naar Nederland in de streek van Ettenleur-Roosendaal op vrijdag 7 en zaterdag 8 oktober. Het belooft ook daar weer een spannende strijd te worden met een zeer lange rally van maar liefst 400 km verdeeld over 2 dagen waarbij vrijdagnacht zeer belangrijk is. Een preview van deze wedstrijd volgt in de loop van volgende week.

Na zijn succesvolle rentree in de Omloop van Vlaanderen eerder deze maand tekende Bob de Jong dit weekeinde wederom voor een solide en foutloos optreden, dit keer in de in en rond St. Vith verreden East Belgian Rally. Met zijn Belgische navigator Bjorn Degandt stuurde hij zijn fraaie DS3 in R5 trim naar de zesde plaats overall en daarmee legde De Jong beslag op de vijfde plaats in de felbevochten R5 klasse. “De auto was weer in topconditie en Bjorn en ik krijgen steeds meer vertrouwen in elkaar en in de auto; daardoor boekten wij tijdens de rally ook weer de nodige progressie,” aldus een tevreden Bob de Jong aan de finish in St. Vith na 13 klassementsproeven.

Onder stralende weersomstandigheden en grote publieke belangstelling vond de East Belgian Rally deze zaterdag plaats in en rond St. Vith, in het Duitstalige gedeelte van België. “De East Belgian Rally is een fantastische rally, met mooie, snelle en vooral ‘technische’ proeven, waarbij terreinkennis een grote rol kan spelen,” voorspelde Bob de Jong nadat hij en Bjorn Degandt vrijdag de klassementsproeven had verkend. Dat bleek ook al snel na de start op zaterdagochtend.

Op de vloeiende proeven van de East Belgian Rally was de Belgische coureur Cédric Cherain altijd al snel. Na twee keer een tweede plaats in deze wedstrijd, de eerste keer in 2011 (Renault) en de tweede keer in 2014 (Ford) achter de Hyundai WRC van Thierry Neuville, was Cherain deze keer de snelste in de zonnige Oostkantons. Zonder een foutje op de allereerste proef van de rally had de Skoda-piloot de wedstrijd van start tot finish gedomineerd. Chris Van Woensel (Mitsubishi WRC) reed nu acht van de dertien proeven aan de leiding, maar hij eindigde uiteindelijk op 24 seconden achter Cherain. Freddy Loix (Skoda) reed mee in de strijd om de zege, maar een straftijd van een halve minuut kostte hem de aansluiting. Een zevende zege van het jaar bleef daardoor voor Loix uit. Hans Weijs Jr viel net naast het podium, maar de Nederlander reed een beresterke wedstrijd met zijn Ford Fiesta R5. In de algemene stand bleef Bob de Jong met zijn DS3 R5 de snelle Porsche-rijder Timothy Van Parijs nog ruim voor.

“Op deze technische proeven is er geen 300 meter rechtuit en daarom is het zowel voor de rijder als voor de navigator goed opletten gedurende de gehele rally en dat maakt het een zware rally,” aldus navigator Bjorn Degandt, die Bob de Jong geen fout zag maken. De afstelling van de DS3 werd voor deze rally nog iets aangepast om goed voor de dag te komen op de fraaie wegen rond St. Vith: “Met een iets hardere stabilisator setting voelde de auto nog iets rustiger aan,” wist Bob de Jong. “Met onze goede optredens in Vlaanderen en hier zijn we optimaal voorbereid voor mijn thuiswedstrijd, de GTC Rally op 7 & 8 oktober,” blikte Bob de Jong alvast vol vertrouwen vooruit.

Foto : Willy Weyens.

Uitslag East Belgian Rally – (vet: R5 klasse):

  1. 1. Cedric Cherain/Renaud Herman (B/B), Skoda Fabia R5, 1 uur 18 min 31,1sec
  2. Chris Van Woensel/Rik Snaet (B/B), Mitsubishi Lancer WRC 05,           1.18.55,2
  3. 3. Freddy Loix/Johan Gitsels (B/B), Skoda Fabia R5, 1.19.25,7
  4. 4. Hans Weijs Jr/Kris Botson (NL/B), Ford Fiesta R5, 1.20.19,2
  5. 5. Kris Princen/Peter Kaspers (B/B), Peugeot 208 16T R5, 1.20.29,9
  6. 6. Bob de Jong/Bjorn Degandt (NL/B), DS3 R5, 1.22.37,5
  7. Timothy Van Parijs/Kurt Heyndrickx (B/B), Porsche 997 GT3, 1.23.29,9
  8. Guino Kenis/Robin Buysmans (B/B), Mini Cooper WRC, 1.23.32,8
  9. 11. Armand Fumal/Jean-Louis Hottelet (B/B), DS3 R5, 1.26.28,2

In de East Belgian Rally, verreden onder een stralende zon in de Oostkantons, kende de 8ste en voorlaatste manche van het Junior Belgian Rally Championship een bijzonder boeiend verloop. Voor de eerste plaats was er geen echte strijd, want Polle Geusens domineerde van start tot finish de strijd in R2 met zijn Ford Fiesta R2 EcoBoost. Maar, voor de dichtste ereplaatsen werd hard gestreden, want er stond een finaleplaats voor de RNT Rally Challenge op het spel.
Vooraan stond er geen maat op Polle Geusens, voor de vierde keer op vijf rally's de sterkste in het Junior BRC. Hij versloeg niet alleen de andere jongeren, maar ook de concurrentie in R2, nochtans sterk bezet met Steven Dolfen en Adrian Fernémont. Polle werd door het voordeel van de R1's bij de puntentelling "slechts" vice-kampioen, maar de Ford-piloot is met deze punten wel zeker geplaatst voor de finale van de RACB National Team Rally Challenge. Geusens kreeg dan ook de Junior Award uitgereikt, goed voor een gratis inschrijving voor de Condroz Rally.

De strijd voor de derde finaleplaats voor de RACB Rally Challenge, toegekend aan de derde in de stand van het Junior BRC na deze East Belgian Rally, ging tussen Romain Delhez, Jelle Vermeire en Sébastien Bedoret. Romain Delhez, die dit jaar veel mechanische pech had, leek op weg naar de kwalificatie voor de finale. De Opel-rijder realiseerde twee snelste tijden, goed voor belangrijke bonuspunten, en hij eindigde bij de Juniors op de 2de plaats. Voldoende voor de finale... op voorwaarde dat Jelle Vermeire niet derde zou eindigen. En, dat leek lange tijd het geval, want Vermeire werd bij zijn debuut met de Ecoboost Fiesta voorafgegaan door Sébastien Bedoret met zijn Twingo R2. Maar, in de slotronde ging Bedoret over de kop, waardoor Vermeire een plaats op kon schuiven. De derde plaats voor de piloot uit Roeselare was voldoende om zich te plaatsen voor de finale van de RNT Rally Challenge.

"Natuurlijk zijn we ontgoocheld, maar ik besef ook dat we hier onze finaleplaats niet verloren hebben. We hebben teveel technische problemen gekend dit seizoen," vertelde Romain Delhez.

"Schitterend nieuws natuurlijk," lachte Jelle, die met zijn gedachten wel bij de ongelukkige Sébastien Bedoret was. "We zagen plots de Twingo op het dak liggen. Ik ben meteen gestopt. Ik vond het heel jammer voor Sébastien, want hij is een topkerel. Toen ik in Roeselare in de slotfase mijn versnellingspook brak, sprong hij meteen uit zijn wagen om mee naar een oplossing te zoeken. Nochtans waren we op dat moment volop in strijd met elkaar. Een heel sportief gebaar."

In R1 ging de zege trouwens naar Lucas Walbrecq, nadat Junior-kampioen Anthony Dovifat de versnellingsbak van zijn DS 3 R1 brak op de startlijn. Walbrecq schuift hierdoor op naar de 5de plaats in het kampioenschap, voor de ongelukkige Bedoret.

Tussenstand Junior BRC na 8/9 wedstrijden : 1. Dovifat 176 ptn; 2. Geusens 131; 3. Vermeire 87; 4. Delhez 85; 5. Walbrecq 79; 6. Bedoret 76; 7. Vandenberghe 40; 8. Brüls 35; 9. De Ridder 26; 10. Wagemans 22...

In een zonnige East Belgian Rally viel de beslissing in het Belgian Historic Rally Championship. Met nog één wedstrijd te rijden, de Condroz Rally, is Dirk Deveux al zeker van zijn tweede Belgische titel, opnieuw met zijn Ford Escort. Maar, op de 13 snelle klassementsproeven stond er geen maat op de "Camel" BMW M3 van Robin Maes.
Het aangekondigde duel tussen Rainer Hermann, de lokale specialist, en Robert Droogmans, kwam er nooit. Robert Droogmans verdween op de tweede proef al uit de wedstrijd met een afgebroken aandrijfas, terwijl Rainer Hermann evenmin het einde van de eerste ronde haalde wegens motorstoringen. Robin Maes, die meteen in het ritme van de tenoren zat, liet de kans niet liggen. De BMW-rijder sloot zijn debuut in de Oostkantons af met een klinkende overwinning.
"Ik wilde op deze proeven vanaf de eerste meters aanvallen om de concurrentie onder druk te zetten. Het deed deugd dat we mee waren met Rainer Hermann, toch de referentie op dit parcours. Na zijn opgave hebben we de wedstrijd gecontroleerd. Het was afwachten hoe hoog Dirk Deveux zou eindigen. Uiteindelijk werd Dirk derde, waardoor hij de titel pakt, maar vice-kampioen in mijn eerste seizoen in het Belgisch kampioenschap is ook niet slecht," lachte Robin Maes, die in het donker uiteindelijk 18de werd. "Het was een lastige laatste proef. We reden met een zachte bandencompound en bij de finish bleven de kiezelsteentjes aan de banden kleven. Op de verbinding kreeg ik die niet van de banden, waardoor de auto heel lastig te besturen was. Ik ging door onderstuur zelfs nog bijna van de baan..."

Tom Van Rompuy stuurde de Opel Ascona 400 die papa Dirk eerder dit jaar bestuurde naar een mooie 2de plaats. Een opsteker na een eerder onopvallend seizoen met de DS 3 R5. "Ik ben heel blij met deze tweede plaats. In het begin moest ik even wennen, maar na een paar proeven vond ik mijn draai in de Ascona. Ik kijk al uit naar een volledige Historic-campagne in 2017," vertelde Tom.

Dirk Deveux pakte met zijn 3de plaats voldoende punten om zijn tweede Belgische titel veilig te stellen. Deveux pakt de titel met een Escort BDA, ondanks de concurrentie van de "modernere" Youngtimers: "Dat was onze opdracht hier in Sankt-Vith om ons regelmatig seizoen te bekronen."

Patrick Mylleville stuurde zijn Porsche naar een mooie vierde plaats, voldoende om zijn derde plaats in het kampioenschap veilig te stellen. Sascha Oosterlinck werd vijfde, voor de Audi Quattro van Luc Caprasse. Stefaan Prinzie was op zijn verjaardag een van de pechvogels. Door een losgekomen collector van de uitlaat en een probleem met de carburatoren, verloor de Opel-piloot 14 minuten in de openingsfase.

Na hun overwinning in de ConXioN Omloop van Vlaanderen werd Chris Van Woensel als favoriet getipt voor de East Belgian Rally, de voorlaatste manche van het Belgisch kampioenschap. De Yokohama-piloot reed een groot deel van de wedstrijd aan de leiding, maar op de 9de proef nam Cédric Cherain het commando over. Chris Van Woensel en Rik Snaet eindigden na een spannende slotfase knap op de tweede plaats, een halve minuut voor Freddy Loix, de viervoudige Belgische kampioen.
Vorig jaar was Chris Van Woensel met zijn Mitsubishi in strijd voor de overwinning tot de motor door elektrische storingen begon te haperen. Ook deze keer begon Chris sterk aan de East Belgian Rally, een wedstrijd verreden op de mooiste proeven van ons land, waar echte piloten het verschil maken. Na de eerste ronde hadden Chris en Rik een voorsprong van 10"8 op Cédric Cherain, aan de start met een Skoda Fabia R5.

"We zijn maximaal aan het aanvallen," vertelde Chris. "We rijden wel met een tweeliter WRC, maar de R5's zijn ook sterk geëvolueerd. Het onderstel van onze Mitsubishi is meer dan 10 jaar geleden ontwikkeld. Het chassis van een R5 is efficiënter en op deze snelle proeven heb je een perfect chassis nodig. Bovendien hebben we opnieuw problemen met het schakelsysteem aan het stuur..."

In de tweede ronde bleef Chris voluit aanvallen, maar hij moest toezien hoe Cherain de leiding overnam op KP 9, Sankt-Vith.
"Ik begrijp echt niet wat er op die proef gebeurd is. We verbeterden onze tijd van de eerste passage met 8 seconden. Ik dacht dat we een toptijd hadden gereden, maar Cherain deed nog eens 11 seconden beter! Fenomenaal, want hij gaf ook Freddy Loix 6 seconden aan de broek. In het donker ga ik nog proberen. 8 seconden inhalen is niet onmogelijk..."

Cherain liet zich echter niet verrassen. Hij liep verder uit tot 24", want Chris had na de proef in Amel al begrepen dat aandringen geen zin meer had. De Yokohama-Mitsubishi werd mooi tweede.

"Op de laatste proef hadden we nog geluk. Ik werd door grind verrast en we kwamen net op het randje van de gracht tot stilstand," vertelde Chris. "Ik ben blijven aanvallen om minstens met 30" voorsprong op Loix tweede te worden, want Freddy kreeg een halve minuut straftijd. We eindigden 30"5 voor hem," lachte Chris, die in de Condroz Rally opnieuw van de partij zal zijn met de Lancer WRC, die een interessante speelkameraad is gebleken voor de modernere R5's.

Freddy Loix en Johan Gitsels (ŠKODA Fabia R5) zijn in de East Belgian Rally op de derde plaats geëindigd. Het duo deed ook vandaag mee voor de zege maar een tijdstraf van 30 seconden dwarsboomde de plannen om ook deze wedstrijd te winnen. Eerder had het duo alle zes de wedstrijden waaraan ze dit jaar hadden deelgenomen gewonnen wat hen de Belgische titel opleverde. Dankzij de derde plaats van Loix-Gitsels wint ŠKODA voor het eerst in België de titel bij de constructeurs.

“Het was absoluut geen makkelijke rally, wel een prachtige” zegt Johan Gitsels. “Van Woensel hadden we verwacht en van Cédric Cherain wisten we dat hij gebrand was op een sterke prestatie maar dat hij tot dit in staat was, met notabene onze ex- ŠKODA Fabia R5, dat had niemand verwacht. Het was zijn eerste wedstrijd met de ŠKODA en hij was bijzonder sterk. Wij hebben tot het einde geknokt, goed wetende dat het onmogelijk zou zijn om te winnen omwille van een tijdstraf van 30 seconden. Tussen twee klassementsritten was er plots een bandencontrole. Die controle stond niet in het roadbook. Tussen beide ritten hadden we slechts 8 minuten om van de finish naar de start te rijden. Dat was sowieso al krap en dan kwam die controle er nog eens bovenop. Jammer maar het is zo. Ik denk dat we een knap seizoen hebben gehad en dat moeten we vooral onthouden.”

“Ik ben blij dat we de East Belgian Rally hebben kunnen uitrijden want daar waren we vorig jaar niet in geslaagd” zegt Freddy Loix. “Het is een prachtige rally en met het mooie weer kwam er heel veel volk ons aanmoedigen. De extra-sportieve gebeurtenissen zijn wat ze zijn. We hebben 7 rally’s gereden en geen enkele keer heeft onze ŠKODA Fabia R5 het laten afweten. 6 rally’s winnen, één keer 3e, een 11e zege in Ieper, de titel en de titel bij de constructeurs. Ik denk dat we trots en tevreden mogen zijn met deze resultaten.”

Vincent Struye, marketing manager van ŠKODA België, blikt terug op een geslaagd seizoen. “Freddy en Johan winnen vandaag dan wel niet maar ze staan wel voor de 7de keer dit seizoen op het podium. Het werd een felbevochten wedstrijd waar er uiteindelijk toch een ŠKODA wint, de 7e zege voor ons merk op 8 rally’s. Dat is een mooie balans. We kunnen samen met Freddy Loix, Johan Gitsels en 2C Competition terugblikken op een geslaagd seizoen waarin we alle vooropgestelde doelen hebben behaald. De algemene titel, de zege in Ieper en de titel bij de constructeurs. Eens te meer is dit jaar gebleken dat de ŠKODA Fabia R5 dé referentie blijft en dat hij tegelijk én competitief én betrouwbaar is. Dat is de perfecte mix en daar kunnen we alleen maar blij om zijn.”

Op de vloeiende proeven van de East Belgian Rally was Cédric Cherain altijd al snel. Na twee keer een tweede plaats in deze wedstrijd, de eerste keer met een Renault Mégane RS N4 (in 2011) en de tweede keer met een Ford Fiesta R5 achter de Hyundai i20 WRC van Thierry Neuville (in 2014), was de piloot uit Fléron deze keer de snelste in de zonnige Oostkantons.

Zonder een foutje op de allereerste proef van de rally had de Skoda-piloot misschien de wedstrijd van start tot finish gedomineerd. "Bewijzen dat ik sneller ben dan Chris Van Woensel met een WRC en dan Freddy Loix met gelijke wapens, dat is natuurlijk het ideale scenario in mijn eerste rally met deze Skoda," jubelde Cédric terecht. "Ik vond al snel mijn draai met de Skoda en een paar keer had ik de indruk de perfecte proef te hebben gereden. Dit geeft natuurlijk veel vertrouwen voor de Condroz Rally."

Chris Van Woensel reed acht van de dertien proeven aan de leiding, maar hij eindigde uiteindelijk op 24 seconden, nadat hij op de laatste twee proeven gevoelig het voetje lichtte. "Ik weet niet waarom, maar om een of andere reden verloren we telkens kostbare seconden op de proef van Sankt-Vith. Cédric was er tijdens de tweede ronde zelfs 11 seconden sneller," vertelde Van Woensel, die de vorige manche van het BRC won.

Freddy Loix was mee in strijd voor de zege, maar een straftijd van een halve minuut kostte hem de aansluiting. Een zevende zege van het jaar bleef uit, maar Freddy stelde wel de titel bij de Constructeurs voor Skoda mee veilig. De drie doelstellingen voor het seizoen zijn behaald: "Ik kan niet ontgoocheld zijn, want het was een prachtig seizoen. De strijd in het begin van de rally was intens, maar toen we te laat inklokten na drie proeven wist ik dat we vroeg of laat die straftijd aangemeten zouden krijgen. Vanaf dat moment was het een vreemde wedstrijd, maar ik geef toe dat Cédric Cherain vandaag erg snel was."

Hans Weijs Jr viel net naast het podium, maar de Nederlander reed een beresterke wedstrijd met zijn Ford Fiesta R5, zeker omdat het de eerste rally met de R5 was dit jaar. Weijs was sneller dan Kris Princen met de Peugeot 208 T16. Princen was duidelijk: "Ik kon niet beter doen. Ik heb geen enkele fout gemaakt en we hebben het maximum uit onze auto gehaald. De anderen waren gewoon sneller."

In de algemene stand werd Tim Van Parijs nog geklopt door Bob de Jong met zijn Citroën DS 3 R5, maar de Porsche-piloot won afgetekend de strijd in GT. Van Parijs hield zijn 7de plaats vast met drie seconden voorsprong op Guino Kenis met zijn Mini RRC. Michaël Albert (Mitsubishi Lancer) nam op de laatste proeven de maat van Stephan Hermann, die eens te meer indrukwekkend was met zijn Fiat Punto.

Bij de Juniors, was Polle Geusens eens te meer outstanding met zijn Ford Fiesta EcoBoost. Maar, verder in de stand woedde de strijd hevig voor de laatste plaats in de finale van de RNT Rally Challenge. Sébastien Bedoret stond derde, maar hij ging twee proeven voor de finish van de baan met zijn Renault Twingo. Romain Delhez, die na een knappe wedstrijd tweede werd bij de Juniors, werd niet beloond. De laatste plaats in de finale van de RNT Rally Challenge ging naar Jelle Vermeire, na de EBR derde in het Junior-kampioenschap.

In Historic ging de overwinning naar Robin Maes (BMW M3). Dirk Deveux, derde achter Maes en de Ascona 400 van Tom Van Rompuy, kroonde zich voor de tweede keer tot Kampioen van België in Historic.