OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De vedetten van de rallysport van morgen zijn de debutanten van vandaag... Om je in de kijker te rijden in de rallysport en om je sportcarrière goed te beginnen, gaat er in de rallysport niets boven een promotieformule. "Zoals we in het verleden al gedaan hebben met de Ford Ka, de Ford Focus ST, de Ford Fiesta ST en de Ford Fiesta R2 1.6, willen we een kweekvijver van jonge piloten creëren en een nieuwe generatie helpen door te breken in de rallywereld," vertelt Roeland Verschaeve van Teamfloral, al vele jaren partner van Ford in België. "Daarom hebben we beslist opnieuw een echte promotieformule te lanceren in het kader van het Kampioenschap van België Rally 2017. Met een mooie hoofdprijs voor de beste piloot op het einde van het seizoen..."
Een betaalbare formule
De Ford Fiesta R2 EcoBoost, die vorig jaar werd gelanceerd, is met zijn prestaties het ideale wapen om mee te strijden voor overwinningen in de categorie R2, maar als basis voor een promotieformule is hij iets minder geschikt. Zoals de andere top R2's is hij immers relatief duur. "Toen M-Sport de ontwikkeling aankondigde van een betaalbare nieuwe Ford Fiesta R2 Junior, waren we meteen gecharmeerd," vervolgt Roeland Verschaeve.
Deze Fiesta R2 Junior is in de eerste plaats een echte competitiewagen, want hij behoudt de meeste onderdelen van de R2 EcoBoost: een sequentiële Sadev-versnellingsbak, een sperdifferentieel, versterkte aandrijfassen, Alcon-remmen, een hydraulische handrem... Alleen de motor is iets minder krachtig, want hij levert 155 pk in plaats van de 180 paarden in de krachtigere versie. De winst op het vlak van de aankoopprijs en de exploitatiekosten is aanzienlijk! De volledige ombouwkit kost ongeveer 25.000 € excl. btw. Met een donorwagen en de werkuren, zou de wagen rijklaar iets meer dan 40.000 € moeten kosten. Dankzij een externe partner, kunnen we ook een leasingformule aanbieden.

Een evolutieve R2

Deze Ford Fiesta R2 Junior, in eerste instantie door M-Sport ontwikkeld voor het nieuwe Franse Junior-kampioenschap, is ideaal voor promotieformules. "We wilden een lichtjes vereenvoudigde versie van de Ford Fiesta R2 EcoBoost aanbieden, die perfect zou zijn om je eerste stappen te zetten in de rallysport of voor een merkencup," verheugt Malcolm Wilson, de baas van M-Sport, zich. "Meer nog, hij kan makkelijk opgewaardeerd worden naar een 'full' R2 EcoBoost. Zijn eigenaar kan de wagen verder laten evolueren wanneer hij dat wenst."

De Ford Fiesta Sport Trophy 2017, georganiseerd door de Ford Performance Club met steun van Pirelli, M-Sport, Snickers en Motul , zal vijf manches tellen. De kalender zal onthuld worden wanneer de kalender van het BRC 2017 bekend zal zijn. Natuurlijk is de Ford Fiesta R2 Junior perfect om mee te strijden in het Junior BRC. De stabiliteit van het technisch reglement wordt voor drie seizoenen verzekerd. In elke wedstrijd zal de organisator van de Ford Fiesta Sport Trophy 2017 een prijzenpot van 3.000 € verdelen.

3 rally's in het Junior BRC 2018 !

"Maar, dit is nog niet alles, want we hebben ook een interessante hoofdprijs voorzien voor de winnaar en de beste piloten," lacht Davie Meert.
"Op het einde van het seizoen zullen de drie beste piloten van de Ford Fiesta Sport Trophy geselecteerd worden voor de Shoot-Out bij M-Sport in Groot-Brittannië.
De piloot van de Belgische FFST die zich het best in de kijker rijdt tijdens die grote finale, zal een prachtige prijs ontvangen: drie rally's met een Ford Fiesta R2 EcoBoost in het kader van het Junior Belgian Rally Championship 2018. Een hoofdprijs die perfect past bij
onze doelstelling om jonge rallytalenten te laten doorbreken in België."

De terugkeer van een echte promotieformule in het Kampioenschap van België Rally is natuurlijk uitstekend nieuws voor de aantrekkingskracht van het BRC en zeker voor de toekomst van de discipline in ons land.

Voor meer informatie, afspraak in de hospitality van Teamfloral tijdens de Condroz Rally of stuur een e-mail naar
This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it..

Zaterdagochtend gaat in Hoei de slotmanche van het Belgisch rallykampioenschap 2016 van start. Zoals elk jaar oogt de finale van de slotwedstrijd, de Condroz Rally, ronduit indrukwekkend. Wie op zoek is naar het gekende nummer "4" voor Vincent Verschueren en Veronique Hostens is eraan voor de moeite. De groen-zwarte Skoda Fabia R5 van GoDrive zal immers starten met het legendarische nummer 46, een knipoog van ex-motoracer Vincent Verschueren naar superster Valentino Rossi.
Na de ConXion Omloop van Vlaanderen, waar de Skoda geen punten scoorde door motorpech, liet Vincent Verschueren de East Belgian Rally links liggen. Een logische beslissing aangezien reglementair slechts in 8 van de 9 manches van het BRC punten gescoord kunnen worden. De wedstrijd in Sankt-Vith werd door GoDrive uitgekozen als schrapwedstrijd.
"Natuurlijk is het altijd lastig om aan de kant te staan, maar je moet realistisch zijn," vertelt Vincent. "Ik had graag de strijd aangegaan met Cédric Cherain, die met de Skoda naar de zege reed. Ik verwacht dat Cédric ook erg snel zal zijn in Hoei..."

Vincent won na de Omloop wel de Aarova Rallysprint in Oudenaarde, maar daar staken de motorproblemen wel opnieuw de kop op.

"In Roeselare had ik meer dan 100 km met een kokende motor gereden en een week later stond Oudenaarde op het programma, waar ik een groot evenement had georganiseerd voor onze sponsors en sympathisanten. We hebben die 35 km er maar bij genomen omdat de motor toch volledig gereviseerd moest worden. Na de wedstrijd in Oudenaarde is de motor terug naar Skoda Motorsport gegaan en in Hoei zal ik met een zo goed als nieuwe motor van start gaan."

De affiche in de Condroz is ronduit indrukwekkend. Vincent Verschueren, die dit seizoen een belangrijke bijdrage leverde aan de Belgische titel bij de Merken van Skoda, is realistisch. Van de zege, een must om nog een gooi te doen naar de tweede plaats in het kampioenschap, droomt hij niet, maar Vincent blijft natuurlijk wel gedreven en ambitieus...

"Ik wil gewoon genieten van deze topwedstrijd op een schitterend parcours. Ik heb altijd van de proeven in de Condroz gehouden. Vorig jaar moesten we na 3 proeven al opgeven met een kapotte transmissie. Deze keer wil ik maximaal genieten. Ik verwacht toptijden van de fabriekspiloten van Citroën, Breen en Lefebvre, maar zeker ook van François Duval, die een topper blijft, en van Cédric Cherain. Verder zijn er nog een aantal sterke WRC's van de partij. Een top 5 zou een mooi resultaat zijn om het seizoen mee af te sluiten..."

Ook het Historic Belgian Rally Championship wordt volgend weekend afgesloten in de Condroz Rally, de razend populaire klassieker langs de oevers van de Maas in Hoei. Kersvers kampioen Dirk Deveux blijft afwezig. Daardoor krijgen we een open strijd tussen enkele tenoren die het seizoen mee kleur gaven.
Pieter-Jan Maeyaert veroverde vorig jaar de Belgische titel in Hoei, maar dit jaar had hij teveel technische problemen om een rol van betekenis te spelen in het kampioenschap. Pieter-Jan heeft zijn BDA ondertussen verlost van het injectiesysteem. In de configuratie van 2015 draait hij opnieuw de tijden die hem de titel opleverden. Maar, toch start Robin Maes, vice-kampioen, als favoriet in de Condroz met de schitterende BMW M3 Gr.A. Maar, als de weersomstandigheden zorgen voor een glad parcours, dan is Maeyaert zeker niet kansloos.

Dat kan eveneens gezegd worden van Stefaan Prinzie, die zijn Opel Ascona 400 presenteert op nationaal niveau in zijn lievelingsrally. Prinzie start als outsider, net als Patrick Mylleville, heel regelmatig dit jaar met zijn Porsche, Hubert Deferm en Gunther Monnens, die met de Opel Transeurope een beresterke Omloop van Vlaanderen reed. Verder mag er spektakel verwacht worden van de Porsches van Brasseur en Evrard, de Escorts van Deblauwe, Hamiaux, Hoens, Gillot, Prégardien, de Audi van Luc Caprasse en de Renault R5 GT Turbo van Frédéric Hébette, die zijn thuisrally voor geen geld ter wereld wil missen.

De slotwedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship 2016 wordt een open strijd. Kampioen Anthony Dovifat zet voor de gelegenheid een stap hogerop door te starten met een DS 3 R3T, terwijl Polle Geusens en Jelle Vermeire niet aan de start komen. Voor Steven Dolfen biedt de afwezigheid van Polle Geusens, de snelste Junior van het seizoen, alvast de kans om de titel in klasse RC4 veilig te stellen.
Toch mogen we een felle strijd verwachten, want niet alleen Steven Dolfen zal de ideale referentie zijn voor de jonge talenten in R2. Die zullen immers vooral kijken naar Guillaume de Mevius, die voor de eerste keer mag aantreden als officiële vertegenwoordiger van het RACB National Team in een officiële Peugeot 208 R2. De winnaar van de RACB Rally Challenge zal zijn selectie willen rechtvaardigen, maar Guillaume de Ridder, Romain Delhez, Sébastien Bedoret, Amaury Molle, Andy Dewallef en Tobias Brüls willen zich natuurlijk graag bewijzen in strijd met de Peugeot-piloot.
Lucas Walbrecq, die trouw blijft aan zijn Renault Twingo R1, kan een gooi doen naar de derde plaats in het Junior BRC.
Tussenstand Junior BRC na 8/9 wedstrijden : 1. Dovifat 176 ptn; 2. Geusens 131; 3. Vermeire 87; 4. Delhez 85; 5. Walbrecq 79; 6. Bedoret 76; 7. Vandenberghe 40; 8. Brüls 35; 9. De Ridder 26; 10. Wagemans 22...

Zoals elk jaar wordt het Belgisch rallykampioenschap in het tweede weekend van de herfstvakantie afgesloten in Hoei. De 43ste editie van de Condroz Rally kan opnieuw rekenen op een supersterke affiche met internationale allures, want Citroën Racing brengt zijn twee WK-fabrieksrijders van volgend seizoen aan de start, naast de regerende ERC Junior-kampioen. Ideale referenties voor onze landgenoten die zich willen bewijzen om sponsors en invoerders te overtuigen, zodat ze in 2017 een gooi kunnen doen naar de Belgische rallytitel.
Het Belgisch kampioenschap ligt al in zijn definitieve plooi, want Freddy Loix heeft zijn vierde opeenvolgende Belgische titel al op zak sinds zijn zege in de Kenotek Ypres Rally. De kampioen is er niet bij in Hoei, maar de rest van de tenoren laat deze klassieker niet schieten. Kris Princen, zo goed als zeker vice-kampioen, gaat de uitdaging wel aan met zijn Peugeot 208 T16, net als Vincent Verschueren, die nog een waterkans heeft op de tweede plaats in het kampioenschap. Verschueren start in de Condroz Rally alvast met het nr. 46, gekend van zijn groot idool Valentino Rossi. Maar, vooral met het oog op 2017 wordt deze Condroz Rally erg boeiend, want François Duval, 10 jaar geleden winnaar in Hoei, wil in de Condroz bewijzen dat hij klaar is voor een volledige campagne in het BRC met de Hyundai i20 R5 van First. Duval wordt een mooie speelkameraad voor Guillaume Dilley, die ook zijn kans gaat met de nieuwe Hyundai.

Citroën brengt twee van zijn drie WK-fabriekspiloten aan de start in Hoei. Craig Breen en Stéphane Lefebvre gaan beiden hun kans met een DS 3 R5, terwijl de gelijkaardige wagen van J-Motorsport weer bestuurd wordt door Emil Bergkvist, de ERC Junior kampioen die in de Omloop van Vlaanderen al overtuigend presteerde. Bij de collega's van Peugeot krijgt Kris Princen het gezelschap van Cédric De Cecco, Christian Riedemann en Etienne Monfort, die alledrie geloven in het potentieel van de 208 T16.

Skoda is niet voor niets Kampioen van België bij de merken. De Fabia's R5 bleken dit seizoen toonaangevend in het BRC. Cédric Cherain wil zijn overwinning in de East Belgian Rally graag bevestigen, terwijl Ghislain de Mevius met de Fabia R5 van BMA wil bewijzen dat hij in WRC2 veel progressie gemaakt heeft. Verder wil Vincent Verschueren het seizoen graag afsluiten met een topprestatie.

Bij Ford rekent men op lokale specialist Xavier Baugnet, altijd sterk in zijn thuisrally, terwijl Adrian Fernémont in de Rally van Wallonië zijn talent showde met de Fiesta R5. Davy Vanneste en Alain Litt kiezen ook voor een Fiesta R5.

Hoe sterk de R5's ook zijn, op papier zijn de tweeliter WRC's nog altijd krachtiger. Voor de dagzege zal zeker rekening gehouden moeten worden met de WRC's van Chris Van Woensel, de winnaar van de Omloop van Vlaanderen met zijn Mitsubishi, Xavier Bouche, ideaal gewapend met een Ford Focus WRC, Yves Matton, David Bonjean en Bertrand Grooten, alledrie met een Citroën C4 WRC, Guino Kenis met zijn vertrouwde Mini RRC en de Skoda's van Benoît Allart, Manuel Canal-Roblès en Fredericq Delplace.

Voor de muzikale ambiance zorgen de Porsches van Jean-Pierre Van de Wauwer, Francis Lejeune, Fred Bouvy en Henri Schmelcher.

Kortom, op alle niveaus is deze 43ste Condroz Rally een topevenement waarmee het Belgian Rally Championship 2016 wordt afgesloten. Een Belgisch kampioenschap dat telkens opnieuw zijn uitstraling bewijst met schitterende affiches. En dat zal volgend seizoen zeker niet minder zijn.

Na elf jaar regularity aan 60 en later 80 km/u, zal de categorie Legend nu het Target Time-systeem hanteren. “Het gaat om een grote verandering”, legt organisator Pierre Delettre uit. “De deelnemers in Legend zullen geen gemiddelde meer moeten respecteren, maar een Target Time per KP en die tijd zal onmogelijk te halen zijn. Dat maakt dat we geen wagens meer zullen zien die voor de aankomstlijn staan te wachten.” De meest populaire van alle historische proeven in ons land zal echter niet lijken op een manche van het BK rally.

“De verschillen met een snelheidsrally zijn legio. Er zullen nog steeds controles zijn om de snelheid te drukken, om uiteraard de veiligheid te handhaven. De proeven van zondag zullen tellen als Power Stage, wat betekent dat de verschillen dubbel zullen tellen. Uiteraard zijn er ook nog steeds de coëfficiënten in functie van de leeftijd van de wagen en de categorie waarin de wagen rijdt. Een Ford Escort MKI kan nog steeds een Lancia 037 verslaan…”

Voor de Classic verandert er niets, zij rijden in regularity aan 60 km/u gemiddeld.

Gelijkheid qua banden.

De tweede grote aanpassing in het reglement gaat over de banden: er moet nog steeds met sneeuwbanden gereden worden om de kosten te drukken. Om echter misbruik tegen te gaan en om nog meer gelijkheid te krijgen, zullen de banden niet meer mogen behandeld worden. De banden dienen gekozen te worden uit een lijst van veertien merken (cfr. het technisch reglement) en er zal een maximum zijn van zestien banden per wagen. De banden worden uitgerust met een technisch element zoals we dat al zien in de grote internationale competities voor moderne wagens. Twee professionele technische commissarissen, die normaal in internationale competities werken, zullen de banden markeren en controles uitvoeren bij de start en aan de finish van de proeven. Ze kunnen als feitenrechter een deelnemer onmiddellijk van de wedstrijd uitsluiten.

Nieuw ‘live tracking’-systeem

Zoals vorig jaar mogen er maximaal driehonderd deelnemers van start gaan, en de rally zal weer twee dagen tellen, de eerste op asfalt, de tweede op onverhard, met nog enkele mooie verrassingen.

De inschrijvingsprijs ligt drie procent hoger (50 euro BTWi) vanwege de kosten verbonden aan het ‘live tracking’-systeem.

De wedstrijdleiding, de toeschouwers, de assistentie (die meer verzorgd zal zijn met een gedetailleerd plan), maar ook de deelnemers zullen iedere wagen ‘live’ kunnen volgen.

Het is een systeem dat lijkt op dat van het WRC, wat ook zal bijdragen tot de veiligheid, zeker tijdens de proeven in de wouden”, verduidelijkt Pierre Delettre. “Als een wagen stopt tussen twee posten, heeft het team een zekere tijd om de wedstrijdleiding te verwittigen dat alles in orde is of dat er hulp moet gestuurd worden. We kunnen ook de verboden assistentie opsporen, nagaan of niemand in tegengestelde richting rijdt (dat is al gebeurd!)… Het systeem werkt in twee richtingen en dus kan de wedstrijdleiding ook een signaal sturen, in functie van de positie van de wagen in het klassement. Ieder team zal een paswoord krijgen waarmee het zijn eigen wagen kan volgen via Smartphone en bovendien kan de wedstrijd tot veertien dagen later opnieuw beleefd worden, met vrienden, genodigden, sponsors of familie.”

Op naar 300 deelnemers!

Hierbij dus de grote lijnen van de nieuwe spelregels van de Legend Boucles 2017, die weer een mooie uitgave tegemoet gaan.

“Het parcours is uitzonderlijk en echt uniek in België. Zelfs de Britten zijn overtuigd en willen met heel wat deelnemers afzakken naar Bastogne”, is de organisator verheugd. “Sommige mensen waren voorzichtig vorig jaar, maar we hebben onze beloften gehouden. Zelfs rijders die hier vorig jaar als toeschouwers waren, zullen weer rijden in februari van volgend jaar. We hebben hele goede kritieken gekregen en ik denk dat de limiet van driehonderd wagens voor het eerst zal bereikt worden in Bastenaken. Niet iedereen zal dus zijn plaats hebben.”

Maandag om middernacht gaan de inschrijvingen open via de site www.racspa.be en je kan dus beter niet te laat zijn.

Deze 43ste editie van de Rally van de Condroz oogt weergaloos, met een heel selectief parcours en een fantastische deelnemerslijst – met 147 teams – die een bijzonder onvoorspelbare strijd voorspelt voor de zege en in de verschillende categorieën.
Het is traditioneel de laatste grote afspraak van het Belgische autosportseizoen. De titel van Belgisch kampioen is al sinds Ieper in handen van Freddy Loix (Skoda Fabia R5), maar dat betekent wel dat de deelnemers zonder druk op de schouders aan de start kunnen staan. Door de afwezigheid – net als vorig jaar – van de regerend kampioen, zijn de kandidaten voor de hoogste podiumtrede talloos.

Zoals ieder jaar is Citroën sterk vertegenwoordigd met twee DS3 R5 voor twee van de drie vaste rijders uit het wereldkampioenschap 2017, de Fransman Stéphane Lefebvre (J Motorsport) en de Ier Craig Breen (Burton Racing). De WK-rijders komen niet om een figurantenrol te spelen, vooral omdat Stéphane Lefebvre, terug na zijn ongeval in de Rally van Duitsland, aast op revanche na zijn tweede plek van vorig seizoen. Breen zal de Condroz ontdekken, maar kent ons land wel aangezien hij meermaals de Rally van Ieper heeft betwist. De troepen van Citroën worden aangevuld met de DS3 R5 van de Zweedse belofte Emil Bergqvist.

De tegenstanders van die armada komen met het mes tussen de tanden aan de start, te beginnen met Cédric Cherain (Skoda Fabia R5), vorig jaar nog winnaar in Hoei en onlangs nog de beste in de East Belgian Rally. Er zijn nog twee andere Skoda Fabia R5 van de partij, met Vincent Verschueren en Ghislain de Mevius aan de knoppen. Het grote onbekende in deze editie is de aanwezigheid van twee gloednieuwe Hyundai i20 R5, klaargestoomd door First Motorsport. François Duval en André Leyh maken hun terugkeer in Hoei – na een gedeeld succes… tien jaar geleden! – en zullen tot op het bot gemotiveerd zijn om beter te doen dan in de Rallye de Wallonie. Guillaume Dilley en Stéphane Prévot vormen de tweede bemanning op de nieuwe Koreaanse wagen. Bij Peugeot nemen Kris Princen en Cédric de Cecco dan weer plaats aan het stuur van de 208T16 DG Sport. Etienne Monfort bestuurt een Peugeot 208T16 van MY Racing. De Duitser Christian Riedemann, vicekampioen van Duitsland, schreef zich in laatste instantie in en wordt bijgestaan door onze landgenote Lara Vanneste. Daarnaast worden er vier Ford Fiesta R5 toevertrouwd aan Adrian Fernemont, Davy Vanneste, Xavier Baugnet en Alain Litt. Dat alles is goed voor een kleine vijftien R5-bolides.

Aan de andere kant hebben verschillende teams gekozen voor een WRC: drie Citroën C4 WRC voor Yves Matton, David Bonjean en Bertrand Grooten en een Ford Focus WRC voor Xavier Bouche, niet te onderschatten voor de overwinning. Ook met andere WRC-rijders moet er rekening gehouden worden: Benoît Allart en lokale rijder Manuel Canal-Robles aan het stuur van de Skoda Fabia WRC, terwijl Chris Van Woensel zoals gewoonlijk zijn Mitsubishi WRC inschrijft, Delplace te zien is aan het stuur van een Skoda Octavia WRC en Guino Kenis in zijn Mini Cooper WRC. Er staan dus negen WRC-wagens aan de start. Er zijn kortom bijna 25 topwagens die stuk voor stuk voor het spektakel zullen zorgen. Van spektakel – voor het oog en het oor – is er eveneens sprake dankzij de Porsche van Jean-Pierre van de Wauwer, Fred Bouvy en Francis Lejeune, de beste wagens in de Historic-categorie en natuurlijk ook de jonge beloften. In R3 maakt Kevin de Maerschalk zijn terugkeer op een DS3. Hij zal er de degens kruisen met Anthony Dovifat, die de DS3 R3 Max zal ontdekken. Over jongeren gesproken, het wordt eveneens de eerste rally voor de nieuwe rekruut van het RNT, Guillaume de Mévius, aan het stuur van de Peugeot 208 R2. Hij zal de strijd moeten aangaan met zijn merkgenoten Guillaume de Ridder en Steve Dolfen, maar ook Stephan Hermann en zijn te duchten Fiat Punto mogen niet uit het oog verloren worden. De Opel Adam, met Delhez en Molle, zijn er ook bij.

De Mitsubishi Lancer voelen zich nog altijd thuis op het parcours van de Condroz. We zullen dus van nabij de prestaties volgen van snelle en ervaren rijders als Olivier Collard, Steve Vanbellingen, Michaël Albert, Anthony Martin of Marc Streel. Zoals gewoonlijk bestaat de deelnemerslijst uit ontelbare regionale teams die gemotiveerder zijn dan ooit: we denken aan Boesmans (Renault Clio R3), Busin, Vanbergen, Colignon, Cailloux en Destrument (Mitsubishi), het team van Edme Cougné en zijn zes wagens…

Wat betreft het parcours maken, naast de grote klassiekers (Ombret-Strée, Ben-Ahin, Lavoir…), twee nieuwe proeven hun opwachting, die het totaal op twaalf gechronometreerde sectoren brengt: Hamoir en Ouffet, met een traject dat we al in andere wedstrijden gezien hebben (de Spa Rally onder andere). Het menu is erg stevig, met acht verschillende proeven op zaterdag die tweemaal betwist worden, en vier proeven die twee keer voorgeschoteld worden op zondag, waaronder de uitdaging (bijna twintig kilometer) van Goesnes-Marchin. De bandenkeuze – die vastligt voor de vier proeven van die lus – zal erg delicaat zijn in die tweede etappe, gezien de verschillende en gevarieerde profielen en de talrijke risico’s op lekke banden. Tot slot is het handig, zelfs noodzakelijk om de veiligheidsvoorschriften te herhalen voor het massaal verwachte publiek in de regio. De organisator zal geen moment twijfelen om een proef te stoppen en indien nodig te neutraliseren, als de toeschouwers de voorschriften niet respecteren. Het draait immers om ieders veiligheid en het voortbestaan van de rally. We herinneren er ook aan dat de toegangsprijs om volop te kunnen genieten van de wedstrijd helemaal legaal is en noodzakelijk voor de gezondheid van de rally. Verder zouden we ook willen hameren op de burgerzin van de toeschouwers op de openbare weg. Het aantal alcohol- en snelheidscontroles wordt tijdens het weekend in de hele regio opgevoerd. In dezelfde optiek zouden we willen vragen om de omgeving van de proeven te respecteren: laat geen afval achter en toon eerbied voor landbouw en privé-eigendom. Bedankt voor uw begrip en uw actieve bijdrage in het voortbestaan van de rallysport in ons land.

De deelnemerslijst is beschikbaar op de site www.condrozrally.be

In 2006 wisten François Duval en André Leyh de Condroz Rally te winnen, aan het stuur van een Skoda Fabia WRC die werd ingezet door het team van Willy Collignon, First Motorsport. Tien jaar later is het trio opnieuw herenigd, om op 5 en 6 november opnieuw de start van de Condroz Rally te nemen. Dit keer kruipt de rijder uit Cul-des-Sarts achter het stuur van een Hyundai i20 R5. Met eenzelfde wagen hopen Guillaume Dilley en Stéphane Prévot ook wat in de pap te brokken te hebben.

De tijd vliegt, dat moge duidelijk zijn! Het is al tien jaar geleden dat François Duval voor de eerste keer de Condroz Rally op zijn naam schreef. Met André Leyh als corijder wist ‘Dudu’ de wedstrijd te winnen aan het stuur van een Skoda Fabia WRC van First Motorsport, een wagen waarmee hij dat jaar heel wat manches van het wereldkampioenschap had afgewerkt. “Het was mijn vriend Anthony Bourdeaud’hui die me aan die verjaardag herinnerde”, legt François uit. “Ik moet toegeven dat door mijn drukke bezigheden in mijn garage me dat helemaal ontgaan was. Hij wou de verjaardag wel extra in de verf zetten, sprak er over met André, en die was wel voor de idee te vinden. Hoewel ik wat ontgoocheld was over het feit dat ik de Wallonie voortijdig van de baan schoof, heb ik me daar wel goed geamuseerd en tussen André en mij heeft het altijd wel geklikt. Bovendien kent hij het parcours heel goed, waardoor hij me in de verraderlijke stukken wat kan kalmeren. We rijden in een goede context en omdat mijn beroemde partner Gordon Finest Beers ook bereid was me te volgen, heb ik niet lang hoeven te twijfelen!”

‘ Phénoménal Duval’, zoals hij door zijn talrijke supporters nog altijd wordt genoemd, beschikt aan de oevers van de Maas over een nieuw wapen, de op 1 oktober gehomologeerde Hyundai i20 R5. “Ik heb het altijd leuk gevonden om nieuwe wagens te ontdekken, om te proberen ze zo snel mogelijk onder de knie te krijgen”, lacht Duval. “De eerste testen met de i20 R5 zijn veelbelovend, en ik heb goede hoop op een goed resultaat. Na mijn overwinningen in 2006 en 2007 hield ik aan mijn deelname van 2009 minder goede herinneringen over, want toen ging ik hard van de baan. Ondertussen ben ik wel de gelukkige papa van Antoine, en nu hij wat groter is, wil ik hem wel eens tonen wat rally nu precies is. Hij doet al wat aan karting, rijdt met de quad, misschien krijgt hij zo wel een paar goede ideeën… En wie weet, misschien is ons tweede kindje ook onder de indruk en krijgt hij in de buik van mama Marion ook al een voorsmaakje van de sport!” (lacht)

André Leyh, die samen met Anthony Bourdeaud’hui het project op poten zette, steekt zijn blijdschap niet onder stoelen of banken. “Ik had heel veel zin om voor het eind van het seizoen een mooie one-shot in een moderne rally af te werken. En de Condroz is uiteraard een must! Dit project viel een beetje per toeval in mijn schoot, na een gesprek met Anthony. Het heeft altijd wel geklikt met François. Zonder veel te spreken begrijpen we elkaar goed, en we amuseren ons. Iedereen weet dat hij goed aan een stuur kan draaien… maar we mogen ons niet te zot laten maken. Het startveld is gewoonweg uitzonderlijk en wij moeten uiteraard nog de wagen leren kennen. We zullen ons qua resultaat geen druk laten opleggen. We rijden gewoon onze wedstrijd en we zien wel waar we uitkomen!”

Willy Collignon: “Ik heb altijd graag met François gewerkt”

Bij hun terugkeer krijgen François en André dus opnieuw het gezelschap van Willy Collignon, de baas van First Motorsport. Het Ardense team, waarmee ze tien jaar geleden wisten te winnen, heeft voortaan de nieuwe Hyundai i20 R5 in de ateliers staan. “Het is al een hele eer deze wagen in het Belgisch rallykampioenschap te kunnen laten debuteren”, glimlacht Willy. “Maar dat met François en André doen, tien jaar na onze zege samen, dat is echt schitterend. Bovendien hebben we ook nog Guillaume Dilley en Stéphane Prévot met een tweede i20 R5, dat betekent dat we twee duo’s hebben die zich in de kijker kunnen rijden. Ik denk dat de wagen al makkelijk te besturen valt, betrouwbaar en krachtig is bovendien. De auto moet wel nog een beetje aan de Belgische rally’s worden aangepast. Voor de Condroz werken we echter al een testsessie af en ik ben er zeker van dat we er klaar zullen voor zijn. Om ons te helpen de juiste afstellingen te vinden krijgen we de technische steun van Hyundai Motorsport. Zij zien in deze wedstrijd een uitstekende gelegenheid om de kwaliteiten van de nieuwe Hyundai i20 R5 te tonen. Ook de steun van Hyundai Belux is erg belangrijk in dit verhaal. Op persoonlijk vlak ben ik heel blij opnieuw met François te kunnen samenwerken. Zelfs tien jaar, en zoals ik al kon zien toen hij met onze Mini WRC in de Wallonie van 2013 reed, heeft nog steeds een ongelooflijk niveau. Het is iemand waarmee ik altijd graag heb samengewerkt. We hebben samen al heel wat mooie dingen laten zien en ik houd heel veel goede herinneringen aan onze samenwerking over. Onder andere die overwinning in Hoei tien jaar geleden, inderdaad…”

Met de steun van Hyundai Belux

Hyundai Belux zal zowel François Duval als Guillaume Dilley steunen tijdens de rally van de Condroz. Voor William Meerschaut, PR & Communications Manager van Hyundai Belux is dit een prachtige opportuniteit: “Dit is de eerste belangrijke deelname van onze i20 R5 in het kampioenschap, en we kunnen geen betere ambassadeurs wensen. François Duval is een levende rallylegende, en vice-kampioen Guillaume Dilley is de perfecte piloot om de nieuwe i20 R5 los te laten op het mooie parcours van de Condroz. Voor Hyundai Belux is deze samenwerking trouwens een goede test om te zien welke rol we kunnen spelen in de toekomst met onze Hyundai i20 R5. Bij First Motorsport is de auto alvast in goede handen.”

Guillaume Dilley: “In de eerste plaats aan de finish staan”

Zoals eerder al aangekondigd zullen ook Guillaume Dilley en Stéphane Prévot met een Hyundai i20 R5 van First Motorsport aan de start staan in de Condroz Rally. Voor de vice-kampioen van België 2015 betekent dit een grote uitdaging. “Hoewel ik in de Rally van Doornik al 150 km. met de wagen heb gereden, heb ik nog heel wat te leren”, legt de Brabander uit. “Vooral omdat ik in die wedstrijd geen concurrentie had en het dus moeilijk in te schatten valt waar ik al sta. Ik kan in ieder geval vertellen dat het een heel aangename wagen om sturen is, met een motor die bij lage toeren heel krachtig is. Het komt er dus op aan om het koppel goed te gebruiken.”

Dilley rijdt opnieuw samen met Stéphane Prévot, die eerder al de kleuren van Hyundai verdedigde, toen hij in het wereldkampioenschap met Chris Atkinson reed. Toch blijft hij met beide voeten op de grond: “De Condroz is de eerste rally die ik voor de tweede keer met een R5 zal afwerken. Ik weet dat het er in de eerste plaats op aankomt om de finish te halen, want er zijn nogal wat wolfijzers en schietgeweren. Het startveld ziet er schitterend uit, het niveau zal dus heel hoog liggen. Ik hoop dat ik achter de favorieten de achtervolgende groep kan leiden…. Ik ben in ieder geval blij dat ik voor hetzelfde team als François kan rijden, net zoals in de Wallonie. Voor mij is het heel verrijkend om hem als teammaat te hebben, ik kan heel wat van hem leren. Hij beschikt over een enorme ervaring, zeker in vergelijking met de mijne! Bovendien is het een plezante kerel, die altijd heel nuchter blijft. Wat mij betreft zijn alle elementen om hier een hele mooie Condroz Rally van te maken dus verenigd!”

Afspraak dus op de meest populaire rally van het seizoen. Met 24 chronoritten, goed voor 229 kilometer tegen de klok, een fabelachtig startveld én de terugkeer van François Duval hoeft er geen twijfel over te bestaan dat op 5 en 6 november heel wat fans naar Hoei zullen afzakken om de 43ste Condroz Rally bij te wonen!

20 minuten, meer was er niet nodig om de eerste 120 inschrijvingsformulieren voor de 24ste “6 uren van Kortrijk” te ontvangen. De hype rond de rally houdt onverminderd aan. “Als Autostal Groeninghe kunnen we daar enkel fier op zijn”, aldus de organisatie.

24 oktober, klokslag 21 uur, werd het reglement en het inschrijvingsformulier online geplaatst en kon er ingeschreven worden voor de “6 uren van Kortrijk”. Enkele minuten later stroomden de eerste formulieren al binnen. 20 minuten later werd de kaap van de 100 inschrijvingen al ruim overschreden, na een uur stond de teller op 180 formulieren en tegen de ochtend keek Autostal Groeninghe al aan tegen 210 inschrijvingen.

Nooit gezien voor de “6 uren van Kortrijk” dat de voorbije jaren ook al in recordtempo een vol huis kon aankondigen, en waarschijnlijk ook nooit gezien in België. Terwijl heel wat rally’s het ontzettend moeilijk hebben om een kwantitatief sterk deelnemersveld te lokken, merkt Autostal Groeninghe dat de aantrekkingskracht van de “6 uren” nog verder toeneemt.

Na wat puzzelwerk, en het schiften van dubbele inzendingen en dergelijke, stokte de teller op ruim 170 inschrijvingen in ongeveer een etmaal tijd.

Het succes heeft ook een keerzijde. Het aantal plaatsen is beperkt, dus gaan we als organisatie helaas heel wat teams moeten teleurstellen. De eerste 120 inschrijvers - dat betekent: een goed ingevuld formulier en betaling – zijn verzekerd van startrecht. Als Autostal Groeninghe zullen we de komende weken hard sleutelen om zoveel mogelijk deelnemers toe te laten, dit zonder de veiligheid, noch de timing in het gedrang te brengen.

Een groot deel van de aantrekkingskracht is waarschijnlijk te danken aan het hertekende parcours. Op KP ’t Hoge na, zijn alle proeven grondig gewijzigd en hertekend. Dat de deelnemers dit jaar voor het eerst twee keer kunnen genieten van publiekslieveling KP Moeskroen zal zeker ook meegespeeld hebben in de nooit geziene interesse!

Dat de inschrijvingen zo vlot binnenlopen, zorgt voor een goed gevoel bij Autostal Groeninghe. “We zijn nu nog gemotiveerder om de komende weken een topeditie op poten te zetten, zowel voor de deelnemers, maar ook voor de fans”, aldus de organisatie. “Het enthousiasme bewijst dat we van de deelnemers een goed rapport hebben meegekregen, ondanks een uitdagende editie vorig jaar, met de barre weersomstandigheden in een hoofdrol.”

De komende dagen en weken zal de organisatie de “gelukkigen” inlichten. Zij kunnen zich dus voorbereiden op het grootste rallyfeest van het jaar, op 26 en 27 november!

We hopen de komende weken nog meer mooi nieuws aan te kondigen! Ons volgen voor de laatste nieuwtjes, kan via www.rallykortrijk.be of via onze facebookpagina “6 uren van Kortrijk”.

Omdat een extra testsessie voor de volgende Dakar aan zijn programma werd toegevoegd kan Mikko Hirvonen niet aan de start staan van de Condroz Rally, waar hij de door Citroën Racing en Citroën Belux ondersteunde DS 3 R5 had moeten besturen. Vlak na de Wales Rally GB, waar hij volgend weekend een DS 3 WRC bestuurt, zal Craig Breen nu naar Hoei afzakken, waar hij opnieuw Stéphane Lefebvre als teammaat zal krijgen. De twee jonge en toekomstige rijders die in 2017 de officiële kleuren van Citroën Racing zullen verdedigen staat dus allebei aan de start van de Condroz Rally!

Beide jonge wolven snakken naar een zege. Na volgende weekend zij aan zij de Wales Rally GB af te werken zullen Craig Breen en Stéphane Lefebvre ook in de Condroz Rally teamgenoten zijn. Net zoals de Fransman is de Ier pas benoemd tot fabrieksrijder voor Citroën Racing in 2017 en in Hoei komt hij aan de start met de DS 3 R5 die oorspronkelijk voor Mikko Hirvonen voorzien was. Het is de Fin jammer genoeg onmogelijk om naar België te reizen, omdat hij in het vooruitzicht van zijn deelname aan de Dakar extra tests zal afwerken.

Craig Breen is altijd al door de rallysport bezeten geweest en zegde maar wat graag toe op de uitnodiging van Citroën Belux en Yves Matton. “Moest je eens weten hoeveel ik al over deze rally heb horen spreken…”, grijnst de jonge Ier, die op dit ogenblik de verkenningen voor de Wales Rally GB aan het afwerken is. “Ik kijk er nu al naar uit om het op te nemen tegen de talrijke referenties in R5. De Condroz Rally zal me in ieder geval sterk doen denken aan de rallyproeven uit mijn geboorteland, waar de wegen er ook heel hobbelig en modderig bijliggen. Het wordt leuk om het zonder de druk van het wereldkampioenschap en met gelijke wapens op te nemen tegen Stéphane Lefebvre, mijn teammaat bij Citroën Racing.”

“Mikko kan er jammer genoeg niet bij zijn en hij vindt het echt spijtig dat hij in laatste instantie moet afzeggen”, stelt Yves Matton, directeur bij Citroën Racing. “Craig Breen moest echter geen seconde aarzelen toen we hem voorstelden om Mikko Hirvonen in de Condroz Rally te vervangen, aan het stuur van de DS 3 R5. Gezien zijn recente wedstrijdritme zal hij ongetwijfeld heel snel mee voorin draaien. Zo krijgt de Condroz Rally ook een mooie primeur, want we brengen twee van de drie officiële rijders voor 2017 naar Hoei. Net zoals voor Stephane is voor Craig iedere wedstrijdkilometer extra ervaring met het oog op volgend seizoen.”

“Het is uiteraard jammer dat Mikko Hirvonen uiteindelijk niet van de partij kan zijn, maar we kijken er al naar uit om Craig Breen te ontvangen, net zoals Stéphane Lefebvre één van de fabrieksrijders voor Citroën in het wereldkampioenschap rally van 2017”, voegt Anouk van Vliet, directeur communicatie van Citroën Belux, er nog aan toe. “Zo wordt de affiche van de Condroz Rally nog aantrekkelijker en kunnen we een duo voorstellen dat volgend jaar met een Citroën DS3 WRC op het hoogste niveau actief zal zijn!”

Meteen na de Rallye de Catalunya Costa Daurada, de Spaanse manche van WRC2, reisde BMA, het team van Bernard Munster, af naar Sardinië, waar de voorbije week de eerste editie werd verreden van de Historic Sardinië Rally, een organisatie van Yves Loubet. De wedstrijd was voorbehouden voor klassiekers, waaronder de bekende Porsches 911 van het team uit Petit-Rechain. Zeven van die BMA Porsches stonden vorige dinsdag aan de start, klaar om een aantal snelle en technische proeven van de Italiaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally af te werken op onverhard. Vijf dagen later haalden de zeven BMA 911's het eindpodium en vijf van hen eindigden zelfs in de top 10 algemeen!
« Geen twijfel mogelijk. Yves Loubet leverde schitterend werk in Sardinië. De wedstrijd bood enorm veel rijplezier en de proeven waren prachtig, vertelt Bernard Munster. Samen met Johan Gitsels, ging ik aan een fout ritme van start na onze ervaring in de erg slopende Balkan Classic Rally. Nadat we een zachtere compound voor de banden monteerden en begrepen dat het parcours hier een stuk sneller was, stonden we al snel weer in de top 3 algemeen. We waren vastbesloten om voluit mee te strijden voor de overwinning. Helaas schampten we langs een muur en daarbij brak een rotule... Het wiel brak van de wagen! We reden nog drie snelste tijden, waarmee we het potentieel van onze wagen toonden. Uiteindelijk konden we door de opgave van de Opel van Bérenguer tijdens de voorlaatste dag nog oprukken naar de top 10 algemeen. Natuurlijk zat er meer in, maar dat hoort nu eenmaal bij autosport... »
Zeker omdat elders in het klassement, de andere teams van BMA een hoofdrol speelden, te beginnen met de Fransen Alain Deveza en Maxime Vilmot, derde in de eindstand, amper enkele seconden achter de zilveren medaille...
« Voor mij is Sardinië een van de mooiste rally's na Marokko, vertelt Deveza. We hebben fantastische klassementsproeven gereden, al was onze doelstelling, samen met mijn copiloot, in de eerste plaats de finish te halen. Door onze trieste ervaring vorig jaar in Marokko, reden we eerder voorzichtig, maar in de loop van de wedstrijd kwam de osmose tussen piloot, copiloot en auto terug. We eindigen in het spoor van de Escort van Anto Wan. Als we vroeger in de aanval waren gegaan, dan zat de 2de plaats er zeker in. Maar, dat is niet het belangrijkste. Eens te meer was team BMA perfect. Met uitzondering van een gebroken gaskabel, die ons maximum 30... seconden kostte, kende onze Porsche niet het minste probleem. Bovendien was de sfeer de ganse week uitstekend. Wat wil je nog meer? Dit was in elk geval een bijzonder toffe ervaring... »
Een grootse prestatie leverden ook de Fransen Gérard Brianti en Freddy Delorme, die niet het kleinste foutje maakten. Ze reden constant in de top 10 en ze haalden de finish op de 6de plaats, een dikke minuut van de top 5. Net zoals Alain Deveza, was Brianti erg te spreken over de betrouwbaarheid en de snelheid van de Porsche 911 geprepareerd door het Belgische team BMA. Het talent van de piloot en de homogeniteit van de bemanning deed de rest.
Voor Jean-Michel Martin en Vincent De Raikem was het een eerste kennismaking met het team van Bernard Munster. Met meteen een plaats in de top 10 algemeen tijdens de wedstrijd en uiteindelijk zelfs een 9de plaats na 19 prachtige proeven... « Tijdens deze week heb ik, samen met mijn copiloot, een nieuwe wereld ontdekt, vertelt de viervoudige winnaar van de 24 Uren van Spa. Eerst waren er de klassementsproeven in Sardinië, waar stuurmanskunst het verschil maakt en waar de snelheid van de teams beslissend is om kans te maken op de overwinning. Het was indrukwekkend, maar ook erg plezant. De aanpassing werd vergemakkelijkt door team BMA, dat bijzonder efficiënt werkt in dit soort omstandigheden. We konden optimaal gebruik maken van de ervaring van Bernard Munster in dit soort wedstrijden, waardoor onze wagen perfect afgesteld was voor het parcours. Bovendien was de wagen ook perfect betrouwbaar. Het resultaat is erg positief. Echt een mooie week... »
Naast de vier teams van BMA, hadden ook André Lausberg en Andrée Hansen troeven om een gooi te doen naar de top 10. Door een sortie zonder erg moesten ze helaas een beroep doen op SuperRally, met een pak straftijd die daarmee gepaard gaat. Daardoor eindigden ze op de 16de plaats na een wedstrijd die voor het overige zonder enig probleem verliep eens het duo weer opnieuw gestart was...
De Fransen Philippe Vandromme en Frédéric Vivier gingen twee keer zonder erg van de baan. Het belangrijkste voor hen was dat ze zoveel mogelijk ervaring op konden doen. Hun positie bij de finish weerspiegelt geenszins hun prestatie.
Om volledig te zijn vermelden we nog dat BMA naast zijn zes wagens ook hielp bij de constructie van de Porsche 911 waarmee Fred Bouvy en Eric Gressens reden. Het team van Bernard Munster aarzelde geen moment om het duo te helpen toen ze problemen kenden met de injectie. Ook dat hoort bij de sportiviteit in historische rally's...
Na deze enorm intense periode, maakt de harde kern van BMA zich op voor de finale van het Kampioenschap van België Rally op de wegen van de Condroz rond Hoei. Maar, dat is weer een ander verhaal...

Voor Citroën Belux en Yves Matton is de Condrozrally altijd een bijzonder evenement. Ook dit jaar respecteert de directeur van Citroën Racing de traditie en nodigt hij voor ‘zijn’ rally rijders met internationale faam uit. Dit keer gaat het om één van zijn voormalige fabrieksrijders in het wereldkampioenschap, Mikko Hirvonen, en om één van de rijders die in 2017 de Citroën C3 WRC zal besturen, Stéphane Lefebvre. Aan de oevers van de Maas zullen de kleuren van Citroën Belux eveneens worden verdedigd door Yves Matton  met een Citroën C4 WRC en door Kevin Demaerschalk, rijder van het Citroën Belux Junior Team.

Na Sébastien Loeb, Petter Solberg, Kris Meeke en ook Yvan Muller, krijgt de Condrozrally ook dit jaar een rijder van wereldklasse – en zelfs twee! – aan de start, allebei aan het stuur van een topauto van Citroën Racing. “Mikko Hirvonen maakt helemaal deel uit van de Citroën-familie, want in 2012 was hij de teammaat van Sébastien Loeb en het jaar erna was hij één van onze officiële rijders in het wereldkampioenschap rally”, aldus Yves Matton, directeur van Citroën Racing en sinds enkele maanden vice-president van de Motor Club de Huy, de organisator van de Condrozrally. “Na in 2013 tijdens de Legend Boucles de Spa van de Belgische rallysfeer te hebben geproefd, wou Mikko graag opnieuw een wedstrijd in België afwerken, en enkele maanden geleden heeft hij me het opnieuw gevraagd. Stéphane Lefebvre, die volgend jaar bij onze terugkeer naar een volledig seizoen in het wereldkampioenschap één van de officiële rijders van Citroën Racing wordt, is een ware fan van de Belgische rally’s, dat weet iedereen. Bovendien heeft hij na zijn tweede plaats van vorig jaar een revanche te nemen in Hoei…”

Als viervoudig vice-wereldkampioen rally, onder andere bij zijn eerste seizoen met de DS 3 WRC in 2012, heeft Mikko Hirvonen ook maar liefst 15 overwinningen op het hoogste niveau achter zijn naam staan. Nu hij zijn professionele rijdersloopbaan een nieuwe wending heeft gegeven liet de Fin onlangs nog aan Yves Matton weten dat hij maar wat graag van de unieke rallysfeer van de Condroz wil proeven. “Het is altijd een plezier om opnieuw achter het stuur te kruipen en ik ben heel blij dat ik in de Condrozrally met een DS 3 R5 aan de slag kan! Ik heb nooit eerder een wagen uit de R5-categorie bestuurd, dit wordt dus een mooie ervaring voor mij”, stelt de goedlachse Fin, wiens DS 3 R5 zal worden ingezet door het team van Burton Racing. “Dit wordt mijn tweede rally in België en ik weet dat de omstandigheden hier heel lastig kunnen zijn. Het wordt in ieder geval een hoogstaande wedstrijd en ik zal het moeten opnemen tegen enkele heel goede rijders. Ik hoop in ieder geval een goede prestatie te kunnen neezetten en tijdens het weekend heel wat plezier te beleven.”

 

Vorig jaar kwam hij al dicht bij de overwinning in Hoei en ook in Ieper was hij er dit jaar niet ver af: Stéphane Lefebvre wil nu wel eindelijk eens een Belgische wedstrijd aan zijn palmares toevoegen. De ‘Nordist’ deed het rallyvirus dan ook in onze contreien op… “Ik ben heel blij dat ik opnieuw aan de start van de Condrozrally kan staan en mijn doel is uiteraard een plaatsje hoger te finishen, vooraleer ik me volledig kan toeleggen op mijn programma in het wereldkampioenschap van 2017”, blikt Stéphane vooruit. Hij treedt opnieuw in actie met de DS 3 R5 van J-Motorsport en wordt deze keer bijgestaan door Xavier Portier.

Als lid van het Citroën Belux Junior Team gaat Kevin Demaerschalk in de Condroz een heel andere uitdaging aan. Na in het begin van het seizoen vier keer met een DS 3 R5 in actie te zijn gekomen, komt hij in Hoei aan de start met een DS 3 R3T. “Ik moet eerlijk zijn: we hebben jammer genoeg niet het nodige budget gevonden om het seizoen met een R5 vol te maken”, stelt de jongeman uit Hoeilaart. “Dankzij de steun van Citroën Belux kunnen we evenwel toch de start nemen met onze DS3 R3T. Ik ben blij dat ik de wagen nog eens van stal kan halen en hoop net zoals vorig jaar met de auto een mooie prestatie neer te zetten. Zo kan ik dit seizoen, waar ik dankzij Citroën Belux en J-Motorsport enkele mooie dingen met de R5 heb kunnen laten zien, ook in schoonheid afsluiten.”

“Trouw is een eigenschap die we bij Citroën ten zeerste kunnen appreciëren en we zijn blij dat we op Kevin kunnen rekenen om onze kleuren ook in de categorie van de tweewielaandrijvers te verdedigen”, aldus Anouk Van Vliet, Directrice Communicatie van Citroën Belux. "Met Mikko Hirvonen en Stéphane Lefebvre hebben we twee rijders met internationale faam aan het stuur van een DS 3 R5. Rijders die rechtstreeks verbonden zijn met de geschiedenis van Citroën Racing in WRC. Ook dit jaar wordt de Condroz een heel mooi evenement voor Citroën Belux.”

Na de Citroën Xsara WRC en de DS 3 WRC zal Yves Matton in de Condrozrally de laatste WRC van Citroën Racing die – voorlopig – nog op zijn palmares ontbrak besturen: de C4 WRC. “Sinds 2013, en na een tamelijk lange pauze, heb ik het plezier gehad om de Condrozrally met een Citroën WRC af te werken. Dertig jaar na mijn eerste Condroz, en voor mijn vijftiende deelname, kom ik aan de start met een C4 WRC. En ik heb opnieuw het genoegen om een negenvoudig wereldkampioen als corijder te hebben: Daniel Elena! Gezien het uitzonderlijke startveld dat dit jaar aan de start staat, zou een herhaling van het podium van 2013 al een schitterend resultaat zijn.”

Ook dit jaar zal Citroën dus uitstekend vertegenwoordigd zijn aan de oevers van de Maas. Naast enkele C4 WRC’s zijn er ook enkele uitstekende DS 3 R5 aanwezig. De Zweed Emil Bergkvist, vaste waarde in de WRC2 Ultimate Challenge die door Citroën Racing in het wereldkampioenschap wordt georganiseerd, zal als privé-rijder ook van de partij zijn, met een wagen van J-Motorsport. En Anthony Dovifat, de kersverse Belgische Junior-kampioen 2016, maakt zijn debuut in R3, met een DS 3 R3 Max van MY Racing. In Kevin Demaerschalk heeft hij meteen een perfecte referentie in zijn klasse.

Op 23 en 24 juni zal Ieper en de Westhoek weer helemaal in het teken staan van de rallysport. Niet alleen de tenoren van het Belgisch kampioenschap zullen het beste van zichzelf geven op de smalle baantjes van de Kenotek Ypres Rally, maar ook de kleppers van het Brits rallykampioenschap. En, dat is nog niet alles, want de Kenotek Ypres Rally zal voortaan deel uitmaken van de Tour European Rally, een internationale serie met Europese allures, waartoe nu al de Rally van Madeira en de Rallye du Valais behoren.
De Tour European Rally doet denken aan de International Rally Challenge, een competitie die later het Europees kampioenschap zou opslorpen. In de Tour European Rally vinden we, naast de Kenotek Ypres Rally, immers nog twee klassiekers met een Europese historie terug: de Portugese Rali Vinho da Madeira en de Zwitserse Rallye International du Valais, naast de Oostenrijkse Rallye Liezen en een gravelrally in het prachtige Italiaanse Toscane. Wellicht wordt eerstdaags nog een zesde wedstrijd aan de kalender toegevoegd.
De komst van het British Rally Championship was een eerste belangrijke stap naar een kwalitatief sterk bezet startveld, want de combinatie van de Belgische en de Britse top zal ons een fantastische affiche opleveren. Daarnaast zijn we trots dat we deel zullen uitmaken van de Tour European Rally, een internationaal kampioenschap vol ambitie met enkele mythische rally's en een uitstekende TV-return," vertelt Jan Huyghe, Marketing & Sales Director van Superstage, de organisator van de Kenotek Ypres Rally.

Hoe dan ook maakt Superstage zich eind juni op voor een topweekend Europese rallysport met een sterk Brits accent en de wens het recordaantal R5's in een wedstrijd te verbeteren.

"Om iedereen gelijke kansen te bieden, zowel de Belgen, de Britten als de andere Europeanen, zullen we het parcours voor meer dan 50% wijzigen," vervolgt Alain Penasse, Rally Director van de Kenotek Ypres Rally. "Proeven worden omgekeerd, hier en daar komt er een lusje bij of laten we een stuk weg, enz. Natuurlijk zal de aard van het parcours hetzelfde blijven, maar de proeven zullen toch grotendeels gewijzigd zijn. Dat houdt het boeiend voor de piloten."

Wie al eens kennis wil maken met het profiel van de klassementsproeven in West-Vlaanderen kan alvast het weekend van 7 mei vrijhouden, want dan organiseert Superstage zijn eerste Short Rally op de Monteberg.

Het zijn bijzonder drukke dagen voor team BMA van Bernard Munster in het begin van de herfst. Na de terugkeer van de WRC2-manche in de RACC Catalunya Costa Daurada en de JMC Rallye in de Hoge Venen, vertrok het team naar Sardinië voor een belangrijke wedstrijd in de wereld van historic rally's. Deze dinsdag brengt BMA in Sardinië maar liefst... 6 Porsches 911 aan de start!
Na een prima optreden in de Rally van Duitsland, kwamen Ghislain de Mevius en Johan Jalet vorig weekend in de Spaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally weer in actie met hun Skoda Fabia R5 van BMA. Een wedstrijd die uniek is in zijn genre, want de eerste etappe wordt verreden op gravel, waarna twee dagen op asfalt volgden!
De weersomstandigheden in het begin van de wedstrijd maakten het extra lastig voor het Belgische duo in hun gevecht met de Scandinaven en twee fabriekswagens van Skoda Motorsport... « We hadden beslist op ons eigen ritme van start te gaan, zonder teveel te kijken naar de tijden van de favorieten in WRC2, want die zijn erg snel op gravel, vertelt Ghislain de Mevius. Op de lange proef van Terra Alta, die een strook van 10 kilometer op asfalt bevat, voelde ik me goed. Ik wilde van die asfaltstrook profiteren om wat dichter bij de leiders te komen. Daarom ging ik in de aanval... Misschien iets teveel, want ik raakte links achteraan met het wiel de vangrail. Daardoor brak een bout van de ophangingsdriehoek. Omdat er geen service voorzien was, moesten we onvermijdelijk opgeven. Maar, we konden de volgende dag in Rally2 wel opnieuw van start gaan, zodat we de twee dagen op asfalt konden afwerken...»
Ghislain en Johan mochten een goed resultaat in de sterk bezette WRC2-categorie natuurlijk vergeten. Ze concentreerden zich op het maken van progressie in dit hoogstaande kampioenschap... « Eerst moest ik wennen aan het ruwe asfalt dat erg veel grip biedt, nog meer dan in Duitsland, vervolgt Ghislain. Onze tijden werden steeds beter, vooral op zondag. We reden uiteindelijk een 3de en twee keer een 4de tijd in WRC2. Met kleppers als Jan Kopecky en Pontus Tidemand, de twee fabriekspiloten van Skoda vooraan, kunnen we stellen dat onze tijden heel goed waren. Als leerschool was dit in elk geval een uitstekende ervaring... »
« Wat we vooral moeten onthouden van de prestatie van Ghislain en Johan is hun progressie tijdens de wedstrijd, analyseert Bernard Munster. De eerste dag was voor iedereen moeilijk en vooral voor de piloten die niet zoveel ervaring hebben op onverhard. Op de asfaltproeven werden de gereden tijden steeds beter. Het verschil ten opzichte van de koplopers werd verkleind tot 3 tienden van een seconde per kilometer. En dat terwijl de twee fabriekspiloten van Skoda nog volop in strijd waren voor de overwinning. Dit is een prima resultaat, want men mag niet vergeten dat het pas de derde rally van Ghislain met de R5 op asfalt was. En de vijfde in totaal. Zijn ervaring beperkte zich tot voor kort tot wagens met voorwielaandrijving. Dat geeft nog meer glans aan zijn prestatie in Catalonië... Zeker omdat de fabriekspiloten van Skoda veel meer wedstrijden rijden, zonder te spreken over de ontelbare testkilometers die ze  in de benen hebben... »
Het doel van Ghislain de Mevius en Johan Jalet is om de opgedane ervaring te benutten in de finale van het Belgisch kampioenschap, de razend populaire Condroz Rally. Daar heeft de BMA Skoda Fabia R5 zeker het potentieel om mee te strijden in de kopgroep. Wordt vervolgd...
Ereplaatsen in Jalhay
Terwijl Ghislain de Mevius en Johan Jalet in Spanje hun manche van WRC2-afwerkten, was een deel van BMA in de Hoge Venen aan het werk in het kader van de traditionele JMC Rallye in Jalhay. Twee bolides werden bijgestaan door het team uit Petit-Rechain. Ze eindigden beiden op de 4de plaats in hun categorie.
Sébastien Jacquemin en Philippe Crosset reden een sterke wedstrijd met de Subaru Impreza 555 Gr.A van BMA. Ze eindigden op een kleine halve minuut van het podium in de sterk bezette Divisie 4. In tegenstelling tot heel wat andere tenoren, ontweken ze alle valstrikken van deze erg mooie regionale rally.
Vincent Prégardien en Adrien Hauteclair eindigden in Prov'Historic S/R eveneens net naast het podium met hun spectaculaire Ford Escort MK2.
Grote armada in Sardinië !
Het leven van een rallyteam dat de wind in de zeilen heeft, kan soms erg druk zijn! Meteen na de RACC Catalunya, vertrokken Bernard Munster en het grootste deel van zijn troepen naar Sardinië, waar dinsdag de Historic Rally van Sardinië, georganiseerd door Yves Loubet, van start ging. Een topwedstrijd in de wereld van de historic rally's die verreden wordt over vijf dagen, met een 100% onverhard parcours over de mooie proeven van de Italiaanse manche van het Wereldkampioenschap Rally.
Het minste dat we kunnen zeggen is dat BMA op volle sterkte aan de start komt, want het team zet maar liefst zes Porsches 911 in! Bernard Munster en Johan Gitsels voeren de vloot aan, met verder de Fransen Alain Deveza en Maxime Vilmot, Gérard Brianti en Freddy Delorme, maar ook Philippe Vandromme en Frédéric Vivier en de Belgische duo's Jean-Michel Martin en Vincent De Raikem enerzijds en André Lausberg en Andrée Hansen anderzijds.
Voor BMA is de doelstelling duidelijk: de overwinning, zelfs al zal de concurrentie erg sterk zijn, met onder andere Philippe Gache (genavigeerd door Stéphane Prévot in een Mazda RX-7 Gr.B), Grégoire de Mévius (Nissan 240 RS Gr.B), Jean-Pierre Manzaguol (Renault 5 Turbo) en het echtpaar Berenguer (Opel Manta 400).
Het belooft een erg intense strijd te worden op de verschillende proeven. We houden je op de hoogte. Het wordt spannend vooraan!

De laatste voorbereidingen lopen vlot in de bureaus van de Royal Motor Club de Huy. Over drie weken wordt immers de 43ste editie van de Rally van de Condroz (4-5-6 november 2016) op gang gefloten. De deelnemerslijst is nog niet compleet, maar een groot deel van het parcours werd al onthuld.

Deze 43ste editie van de Rally van de Condroz oogt nu al onvergetelijk, met een parcours dat een beetje herzien werd en een voorlopig onvolledige deelnemerslijst, waaruit blijkt dat de strijd voor de zege en het podium erg onbeslist wordt. Bij dezen alle nodige informatie vooraleer u afzakt naar Hoei tijdens het weekend van 5 en 6 november.Het verkenningswerk wordt bijzonder stevig, met niet minder dan twaalf proeven – waarvan twee onuitgegeven – op het programma. Op zaterdag staan er twee lussen van acht proeven op het menu, goed voor een totaal van 61,43 kilometer die dus tweemaal moet betwist worden. De eerste halve lus bestaat uit de voortaan klassieke KP van Amay-Bodegnée (4,54 km), in de omgekeerde richting van vorig jaar en bovendien een stuk ingekort. Ook Villers-le-Bouillet (7,40 km) wordt in de omgekeerde richting afgewerkt, met de start… net na de bekende jump, die dit jaar dus niet op het programma staat. Na een assistentie in Hoei, beginnen de deelnemers aan een nieuwe reeks van vier proeven: de terugkeer van Engis (6,40 km), Tinlot (6,15 km), een ingekorte versie van de proef Tinlot-Terwagne uit 2015, en de twee nieuwe stroken van deze wedstrijd. Ouffet (10,10 km) biedt een ongezien en selectief parcours, ook al zijn bepaalde delen gekend bij de Luikse rallyrijders…

Daarna volgt Hamoir (7,89 km) en zijn eveneens onuitgegeven, bochtige en verraderlijke wegen. In Hamoir vindt er vervolgens een hergroepering plaats, voor de terugkeer naar Hoei.
Zondag wordt allesbepalend met bijna honderd kilometer tegen de chrono, zonder assistentie en verdeeld over vier proeven die twee keer in het script staan. De ‘grote’ klassiekers van de Condroz zijn dan aan de beurt, met Wanzoul – licht ingekort – Ombret-Strée (17,01 km), identiek aan vorig jaar, Ben-Ahin (6,03 km) in een aangepast versie en de altijd zware proef van Marchin (18,70 km), eveneens in een bewerkte versie.
De RMC vraagt uiteraard met aandrang om op uw veiligheid te letten en de instructies van de stewards op te volgen. Net als de voorgaande jaren kan er een proef geannuleerd worden als het publiek geen respect toont voor die aanwijzingen.

Het is nog wat vroeg om het over de deelnemers te hebben, aangezien enkele topteams hun plannen nog moeten bevestigen. Maar het peloton zal van hoog niveau zijn en de strijd voor de zege vermoedelijk heel intens.

Wat betreft de animaties onthouden we vooral de handtekeningensessie georganiseerd in de grote tent op vrijdag om 18.30u, de webradio die eveneens een FM-frequentie zal hebben (90.0 FM) in Hoei en omstreken, en natuurlijk wordt uitgezonden in de traditionele tent.