OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De tweede manche van het Junior BRC werd een one-man-show van Romain Delhez. De streekpiloot stuurde zijn Opel Adam R2 naar een klinkende overwinning in klasse RC4 en naar winst bij de Juniors, met 13 bonuspunten om zijn dominantie te onderstrepen. De Opel-rijder pakte bovendien 13 bonuspunten voor snelste tijden in de klasse, waarmee hij na deze Spa Rally de leiding neemt in het Junior BRC.
Guillaume de Mevius kon niet lang genieten van zijn gratis deelname als winnaar van de Junior Award. Na een snelste tijd op de openingsproef in Francorchamps, brak de motor van zijn 208 R2 na het eerste recht stuk op KP 2. "Dat recht stuk op de N640 was ongelofelijk zwaar voor de motor. Zelfs de R5 van Abbring, nochtans een turbomotor die minder toeren maakt, zat daar 39 seconden op de begrenzer, dus voor onze 208 zal dat zelfs een kleine minuut geweest zijn. Meteen na dat recht stuk gaf onze motor de geest...," aldus Guillaume.

Romain Delhez liet de kans niet liggen. De Opel-rijder stuurde zijn Adam R2 13 keer naar de snelste tijd. Het resulteerde in een prachtige en onverhoopte 8ste plaats algemeen. Natuurlijk ook goed voor de Junior Award!
"Deze overwinning in Spa is een mooie troostprijs voor de pech die we vorig jaar gekend hebben. Toen moesten we in Spa ook meteen opgeven door elektrische problemen. We hebben een strak tempo gereden, hoewel ik meteen afstand kon nemen van Andy Dewallef en Pierre Vauterin. De weersomstandigheden waren hels, maar ik vond de Clémentine wel een fantastische ervaring, ondanks de plassen. Ik heb genoten van het onverhard. Dit was een goede voorbereiding op de openingsmanche van de Duitse Opel Adam Cup, die verreden wordt tijdens hetzelfde weekend als de TAC Rally in Tielt."

De tweede plaats bij de Juniors ging naar Andy Dewallef, die er een onvervalste Opel-dubbel van maakte. De 25-jarige Pierre Vauterin beperkte de schade met een derde plaats, voor Romain Degeer, die bij zijn debuut vrijdagavond op de tweede proef moest opgeven na een schuiver, maar die zaterdag toch de finish haalde. Niels Reynvoet moest na een sortie op KP 4 vrijdagavond al opgeven.

Klassement Junior BRC: 1.Delhez 23 punten; 2. de Mevius 22; 3. Vauterin & Dewallef 11; 5. Vermeire 8; 6. Pacolet 6; 7.Degeer 5; 8. Reynvoet 4

Dit weekend werd in het kader van de Spa Rally de tweede manche afgewerkt van het Historic Belgian Rally Championship. Net als voorgaande jaren, hadden de klassiekers de eer het parcours te openen voor de grote kleppers van het modern Belgisch rallykampioenschap. Door de extreem natte weersomstandigheden zaterdag, werd het een afvallingsrace. Stefaan Prinzie en Sharon Vermeulen stuurden hun Opel Ascona 400 naar de overwinning en de leiding in het Belgisch kampioenschap.
Vrijdagavond stonden twee lussen van twee proeven op het programma in de buurt van en op het Circuit van Spa-Francorchamps. Een decor waarin we de BMW M3 van Robin Maes vooraan hadden verwacht, maar de "Camel" 2,3 liter sloot de eerste dag af op de tweede plaats op 7"7 van leider Stefaan Prinzie, die vol vertrouwen aan de tweede etappe begon.
"In de regen is de Ascona 400 heel efficiënt. Ik denk dat ik het Maes heel moeilijk zal kunnen maken, zeker op de Clémentine," lachte Prinzie, die pas zaterdagmiddag het goede tempo vond in de regen: "Ik ben gestart op Michelins met brede banden achteraan, maar toen ik in de tweede ronde smallere Pirelli's monteerde op de achtertrein vond ik meer grip."

Robin Maes had zich vrijdagavond bewust ingehouden. Nog in de openingsronde nam de BMW-piloot de leiding over. "Vrijdagavond waren er een paar heel lange rechte stukken op de tweede proef. Bijna een minuut aan topsnelheid de motor op de begrenzer jagen, dat houdt geen enkele motor vol. Daarom heb ik bewust het voetje gelicht. We hebben wat tijd laten liggen, maar de rally is nog lang..."

De tweede doortocht op de Clémentine zaterdagnamiddag bracht de beslissing. Leider Robin Maes viel zonder ruitenwissers en werd daardoor verrast in een remzone. De BMW schoof rechtdoor op een talud en brak de ophanging. Stefaan Prinzie was meteen zegezeker, want achtervolger Sébastien Cuvelier stond op bijna 7 minuten...

"Blijkbaar had Cuvelier vrijdagavond opgegeven en was hij in Rally2 opnieuw gestart, met een tijdstraf, maar die straftijd verscheen pas bij het ingaan van de slotronde op de tussenstand. Ik was nog volop aan het aanvallen, toen ik besefte dat ik heel rustig kon uitbollen naar de finish. Maar, dat is ook niet zo makkelijk. Ik heb nog nooit zo hoekig gereden als op de laatste vier proeven. De uitlaat brak zelfs nog op de laatste proef...," genoot Stefaan Prinzie, die samen met Sharon Vermeulen de leiding neemt in het Historic BRC.

Sébastien Cuvelier was heel tevreden met zijn tweede plaats op 3'58": "Tweede worden nadat we vrijdagavond de versnellingsbak moesten vervangen, dat is een mooi resultaat. Zeker omdat Spa mijn thuisrally is," vertelde Cuvelier, die op het podium geflankeerd werd door André Lausberg, die zijn Porsche naar de derde plaats stuurde. Lausberg verloor een drietal minuten door een lekke band.

De tweede plaats in het kampioenschap is in handen van Arthur Kerckhove, die op zijn 20ste een erg knap debuut maakt in het Historic BRC met zijn bescheiden Ford Escort met een tweeliter Pinto onder de motorkap. "We hebben heel regelmatig gereden, want het is in de eerste plaats de bedoeling om te leren. Ik ben zelf verrast, maar we zijn opgerukt dankzij de pech van de anderen. De eerste keer op de Clémentine was wel heel speciaal!"

Luc Caprasse werd vijfde met de Audi Quattro, het ideale wapen in deze omstandigheden. Enkele tenoren moesten vroegtijdig de strijd staken. Yanick Bodson moest forfait geven wegens een brandje in het dashboard voor de start, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer vrijdagavond na een lekke band en motorproblemen de strijd staakte. De beide incidenten hadden hem meer dan 5 minuten gekost. Tom Van Rompuy gaf zaterdagmiddag op toen bleek dat de motorstoringen op zijn BMW M3 niet opgelost geraakten. En Dirk Vermeersch kon niet lang genieten van zijn comeback. De motor van zijn charmante Fiat 124 gaf de geest op de tweede proef.

De Herock Spa Rally 2017 eindige op spectaculaire wijze: terwijl hij de zege zo goed als zeker op zak had ging Kris Princen (Skoda Fabia R5) in de laatste chronorit over de kop, waar door hij de zege op een schoteltje aanbood aan Cédric Cherain (Citroën DS3 RRC). Die won voor Benoît Allart en Vincent Verschueren (allebei op Skoda Fabia R5). Deze derde editie van de Herock Spa Rally werd getekend door een indrukwekkende reeks opgaves, maar zag ook de zeges van Stefaan Prinzie-Sharon Vermeulen (Opel Ascona 400) in HBRC en Deflandre-Lambert (Porsche 911)in VHRS.

Het parcours van de Herock Spa Rally was sowieso heel selectief, maar de weersomstandigheden maakten de wedstrijd nog wat lastiger. Alleen al het lijstje opgaves bij de zegekandidaten maakt dat meer dan duidelijk. Al op vrijdagavond, toen het nog niet eens aan het regenen was, moesten Cédric De Cecco (Peugeot 208T16 R5-motor), Guillaume de Mévius (Peugeot 208 R2-motor) en Mickael Albert (Skoda Fabia WRC-ontsteking) de strijd staken. Adrian Fernémont (Ford Fiesta R5-remleiding) besloot op zaterdagochtend de handdoek te gooien, er van uitgaand dat hij niet langer het verhoopte resultaat kon behalen.

Overvloed aan opgaves

Op de tweede dag, op door- en doornatte wegen, viel de hakbijl nog meer: Ludovic Sougnez (Mitsubishi EvoX-koppeling), Chewon Lim (Hyundai i20 R5-kogellager) en Guillaume Dilley (Skoda Fabia R5-dubbele lekke band) moesten al tijdens de eerste lus het strijdtoneel verlaten. Ze kregen al snel het gezelschap van leider Kevin Abbring (Peugeot 208T16 R5-schuiver en stukke ophanging) die bij de tweede doortocht in Wanne in de fout ging, een chronorit waar hij ’s ochtends al even met vuur had gespeeld door kort een gracht op te zoeken.

En de opgavelijst werd immer langer: Melissa Debackere (Skoda Fabia R5-wiel af), Guino Kenis (Mini JCW-remleiding), Pieter-Jan Maeyaert (Ford Fiesta R5-crash), Kevin Demaerschalk (Citroën DS3 R5-elektronca) en Patrick Snijers (Porsche 997 GT3-ontgoocheld na een hele reeks straftijden) moesten ook voortijdig naar de kant. Ook de rijders van de kleinere categorieën werden niet gespaard, en  Pierre Hubin (Citroën DS3 R3-over de kop), Didier Bosseloir (Honda Civic R3-crash) en Amaury Molle (Citroën DS3 R3-radiator stuk) haalden evenmin het eind.
Verrassend slot

Kris Princen (Skoda Fabia R5) had dankzij een uitstekende tijd bij de eerste doortocht van de Clémentine Kevin Abbring onder druk weten te houden en maakte van de opgave van de Nederlander gebruik om de leiding in handen te nemen. Hij leek lange tijd op weg naar een voor het kampioenschap belangrijke tweede zege in 2017. Maar alles ging in rook op toen hij in diezelfde Clémentine, laatste proef van de rally, over de kop ging. Hij was nochtans met meer dan 20 tellen voorsprong aan de chronorit begonnen.

En zo kon Cédric Cherain in extremis de zegepalm in ontvangst nemen, na de hele dag de aanvalsklok te hebben geluid en op de verraderlijke wegen steeds meer vertrouwen te hebben opgedaan. “Ik ben uiteraard heel blij te hebben gewonnen, maar ik wil eerst weten hoe het met Kris en Peter is”, stelde hij aan de flying finish van de laatste proef. Eens gerustgesteld genoot de winnaar helemaal van de zege, een overwinning die niet op tijd komt. “Ik werk dit jaar een programma à la carte af, zonder voor de titel te gaan. In dat opzicht is dit een heel belangrijke overwinning, want nu kan ik mogelijke partners misschien overtuigen om me bij volgende rally’s te steunen. Hier had ik na een foutje in de openingsproef een slechte start, maar op zaterdag kreeg ik de omstandigheden die me liggen: ik ben gek op dit natuurlijke parcours, en van de modder trek ik me niets aan. Ik ben dus blijven aanvallen om Kris onder druk te houden, met het gekende resultaat. Na de Wallonie, de Condroz en de East Belgian win ik nu ook in Spa, de vierde wedstrijd in Wallonië. Ik ben hier heel blij om, vooral omdat dit de rallywegen zijn die ik als kleine kerel als toeschouwer bezocht…”
De tweede plaats ging uiteindelijk naar Benoît Allart (Skoda Fabia R5), die met een regelmatige en intelligente wedstrijd de ontgoocheling van de Haspengouw wist te verwerken. “Ik wou aanvankelijk vooral vertrouwen winnen en ritme opdoen en trok me dus weinig aan van mijn positie in het klassement. Geen fouten maken, dat was het belangrijkste. Uiteindelijk is het een beetje het verhaal van de schildpad en de haas geworden: ik was niet de snelste, maar weet toch als tweede aan te tikken!”
Volgde Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5), die na zijn fout van vrijdagavond (een rondje te veel tijdens de chronorit op het circuit van Francorchamps) een mooie comeback neerzette, Armand Fumal (Citroën DS3 R5), die bij zijn terugkeer in de rallysport een mooie prestatie neerzette, en Frédéric Bouvy (Porsche 997 GT3), die met een machine die niet echt voor dit werk geschikt is als vijfde een ware stunt neerzette – en tegelijk de eerste tweewielaangedreven bolide bestuurde.

De top-10 werd vervolledigd door Jochen Claerhout (Porsche 997 GT3), Bastien Rouard (Citroën DS3 R3) indrukwekkend als leider bij de voortrekkers, een Marc Duez (Porsche 997 GT3) die heel blij was zo hoog te finishen, Steve Vanbellingen (Mitsubishi EvoX) die zijn mooie prestatie van de Haspengouw herhaalde, en Romain Delhez (Opel Adam R2) als schitterend winnaar bij de Juniors.

Na de razend spannende Rally van Haspengouw, staat dit weekend de tweede manche van het Belgian Rally Championship op het programma. In de Spa Rally, goed voor 203 km tegen de chrono, willen Vincent Verschueren en Veronique Hostens zich opnieuw mengen in de strijd voor de overwinning. De rode Skoda Fabia R5 is klaar om mee te strijden in de kopgroep.
Het parcours van de Spa Rally is niet te vergelijken met de proeven rondom Landen in Haspengouw.
"Voor mij is dit de moeilijkste rally van het jaar," vertelt Vincent Verschueren. "Maar, het is ook een van de mooiste parcours en voor mezelf is het een enorme uitdaging. De proeven zijn veel sneller dan in Haspengouw. Ze bevatten meer waaiers aan hoge snelheid, maar de grip verandert ook voortdurend. Er zijn brede stroken, maar ook heel smalle, technische stukken. Kortom, een heel afwisselend en technisch parcours. Ik hoop alleen dat de showproef vrijdagavond op het circuit van Spa-Francorchamps zonder problemen zal verlopen, want je kunt er enkel iemand inhalen op de brede stukken. Hopelijk worden we niet gehinderd op deze rondkoers."

Vincent en Veronique werken donderdag als testsessie de shakedown in Spa af, maar de ambitie is in elk geval duidelijk. Vincent wil met de rode GoDrive Skoda meestrijden in de kopgroep.

"Ik verwacht dezelfde tenoren vooraan als in Haspengouw, Princen en Abbring, aangevuld met Cherain, Dilley en Demaerschalk. Het is een stevig startveld, maar ik wil zeker meestrijden voor het podium. Vrijdagavond moeten we mee zijn in de kopgroep, want het niveau ligt dit jaar zo hoog dat je een achterstand niet meer kunt inhalen. Als we zaterdag mee zijn met de kopgroep, dan is alles mogelijk. In Landen eindigden we met drie binnen de 10 seconden. Dan is alles mogelijk..."

De weersverwachtingen zijn eerder wisselvallig voor dit weekend. Nochtans hebben Vincent en Veronique de proeven verkend in het droge. "Voor vrijdag wordt eerder droog weer verwacht, terwijl het zaterdag zou regenen. Dat kan wel voor verrassingen zorgen, maar ik verwacht hoe dan ook een erg spannende en boeiende wedstrijd. Wij zijn er in elk geval klaar voor!"

Volg Vincent en Veronique in de Spa Rally via www.sparally.be.

Zwevezelenaar Koen Verhaeghe is zijn vijftiende seizoen begonnen met een zege in de Ford Pinto Cup, die al aan zijn vierde jaargang bezig is. Verhaeghe profiteerde optimaal van enkele opgaves om zo helemaal naar voor te schuiven in de Rally van Hannuit. Aan de start van de eerste manche in Hannuit stonden vier teams aan de start. Doorheen het jaar belooft de concurrentie een pak zwaarder te worden, waardoor de deelnemende teams een gouden zaak konden doen op de slopende proeven in Haspengouw.

Sam Warnez, de jongste van het kwartet, opende fors met een derde tijd bij de historische wagens, en dus ook de besttijd bij de Pinto’s. “Comeback kid” Christof Anckaert deed het kunstje van Warnez op kp2 nog eens netjes over en nam de leiding in de merkencup. Kort later verloor Anckaert zijn belangrijkste speelkameraad. Warnez moest de Escort op kant zetten toen een cardan afbrak. Wat Anckaert toen nog niet wist, was dat kort later hetzelfde lot hem beschoren was.

“We waren ontzettend vlot gestart, tot al snel enkele problemen opdoken”, aldus Anckaert. “Snel verloren we de vijfde versnelling, een euvel dat we konden herstellen in de service, maar na kp4 kreeg de motor te kampen met olieverlies en kwam de koppeling los aan de oliepomp. Op de vijfde proef, de opener van de tweede lus, hielden de problemen aan en hebben we de strijd gestaakt om erger te voorkomen. Ik ben wel tevreden over de prestaties van de motor die over veel koppel beschikt. Daar beleven we plezier aan omdat we heel wat bochten nemen met de “prethendel””, lacht Anckaert. De man uit Desselgem stond toen tweede algemeen bij de historics. Anckaert laat Tielt links liggen, maar zint nu al op wraak in Wervik.

Na de opgaves van Warnez en Anckaert schoof Verhaeghe door naar de leiding. Verhaeghe reed een secure koers en bekroonde die met een derde stek in zijn klasse, en neemt meteen de volle pot mee uit Hannuit, een uitslag die hem meteen opwerpt tot een titelfavoriet.

Franklin Temperville was ook uitermate tevreden met zijn wedstrijd, want hij eindigde tweede in de merkencup. “Hannuit is goed verlopen voor ons”, opent co-rijder Xavier Van Eeckhoutte. “We ontdekten een plasje brandstof onder de wagen in het gesloten wagenpark maar dat werd snel opgelost door ons “Vada Team”. We namen een rustige start, maar we eindigen toch mooi tweede dankzij de uitvallers. Brute pech voor Christof en Sam. Ze waren furieus gestart met enkele kanontijden”, aldus een sportieve en collegiale Van Eeckhoutte. “Wij zien elkaar in Tielt zeker terug!”

De volgende manche is inderdaad de TAC Rally van Tielt. Die staat op het programma in het tweede weekend van april. Afspraak in en rond de Europahallen in Tielt op 8 en 9 april.

Agenda:  11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk

De Automobielclub van Namen ook in 2017 het ganse jaar actief ! Een compleet vernieuwde rally van Wallonië, een “open” rallysprint Condroz FWB en… tal van andere activiteiten voor de leden van de AC van Namen. Het jaar 2017 is voor de leden van de Automobielclub van Namen onder een goed gesternte gestart. Enerzijds was er uiteraard de voorbereiding van de 36ste Rally van Wallonië, die al begon meteen na het einde van de editie 2016, maar anderzijds was er ook de renovatie van het clublokaal, die eerstdaags afgerond wordt, zodat men over drie maanden alle deelnemers in nog meer comfort kan ontvangen.
Toch palmen de Naamse organisatoren de Citadel van Namen al eerder in, want zeer tevreden over hun samenwerking vorig jaar bij de 40ste verjaardag van de Ford Fiesta, doet Ford België op 18 en 19 maart opnieuw beroep op ons voor de organisatie van “Driving Skills for Life” Een event met als doel jongeren te leren om een auto in de beste veiligheidsvoorwaarden te besturen.
Eind april volgt dan op een grotendeels vernieuwd parkoers, dat tijdig en in detail voorgesteld zal worden, de 36ste editie van de rally van Wallonië. Nog steeds over drie dagen en met als aperitief uiteraard de showavond op de Citadel van Namen.
Toch zal ook een andere leuke verrassing zeker bekoren, want op algemeen verzoek komt er voor de deelnemers op de donderdag voor de rally een testkp !
Amper bekomen van die passage van het Belgisch rallykampioenschap, zal de energie van de AC van Namen dan snel gericht zijn op 12 augustus en de organisatie van de rallysprint Condruzien in Haversin, die meetelt voor het kampioenschap van de Federatie van Wallonië en Brussel. Aangezien deze wedstrijd een “open” karakter heeft, kunnen ook buitenlandse teams deelnemen, de reputatie van die wedstrijd reikt intussen immers verder dan onze landsgrenzen !
En… omdat we ruimdenkend en van goede wil zijn beëindigt de Automobielclub van Namur haar activiteiten voor 2017 vol goede wil met een event dicht bij de natuur : Net zoals vorig jaar verlenen we van 13 tot 22 oktober onze medewerking aan het Festival van de Natuur in Namen, een ander erg belangrijk festiviteit in de Waalse hoofdstad.

Het verschil tussen winst en verlies bedroeg in de Rally van Haspengouw, de openingswedstrijd van het Belgian Rally Championship, amper 4 seconden. In de Spa Rally zal het volgend weekend zo mogelijk nog spannender worden, want maar liefst 13 tenoren komen aan de start met een wagen uit de topklasse, terwijl er verder nog een paar outsiders zijn. Kris Princen start als leider in het BRC als favoriet, maar deze keer staan er een reeks rivalen trappelen om de Skoda van de zege te houden op het technische en uitdagende parcours rond Spa.
Vrijdagavond gaat de wedstrijd meteen in het donker van start, wat de moeilijkheidsgraad op de proeven op en rond het circuit van Spa-Francorchamps meteen een stuk verhoogt. Zaterdag zorgt de fameuze "Clémentine", de mooiste gravelproef van ons land, voor een serieuze uitdaging. Kortom, wie na de 203 km tegen de chrono zaterdagavond in Spa als winnaar op het podium gehuldigd wordt, zal de zege niet gestolen hebben.

Kris Princen start met zijn Skoda Fabia R5 als favoriet, zeker na zijn zege in Haspengouw, maar ook Guillaume Dilley heeft geopteerd voor een Skoda Fabia R5. Na de beslissing om de Hyundai te verkopen, is de Brusselse vice-kampioen van 2015 extra gemotiveerd om zich te tonen. Samen met Vincent Verschueren, knap tweede in Haspengouw, zal hij de strijd aan gaan met Princen met gelijke wapens. En dan zijn er de twee "pechvogels" van Haspengouw, Melissa Debackere, die veel tijd verloor, en Benoît Allart, die een boom velde, die hopen op meer geluk met hun nieuwe Skoda Fabia R5.

Maar, in Spa wil Kevin Abbring zeker een gooi doen naar de overwinning met de Peugeot 208 T16 geprepareerd door DG Sport, het team dat de wedstrijd organiseert. Op de technische stroken wil de Nederlander het gebrek aan koppel van de Peugeot-motor compenseren. Cédric De Cecco kiest voor een gelijkaardige Peugeot, net als vorig jaar en opnieuw met steun van Peugeot Schyns.
We zijn ook benieuwd naar de chrono's van Cédric Cherain, die opteert voor een DS 3 R5 uit Italië, terwijl Kevin Demaerschalk opnieuw een kans krijgt met een DS 3 R5 van J-Motorsport. Demaerschalk wil zijn seizoen openen met een knalprestatie om zijn partners te overtuigen. Ook Armand Fumal kiest voor een DS 3 R5.

Nog outsiders zijn de Ford-rijders, aangevoerd door Adrian Fernémont, die vorig jaar al bewees een Top 5 te kunnen ambiëren met de Fiesta. Pieter-Jan Maeyaert debuteert op nationaal niveau met een gloednieuwe Fiesta R5, nadat hij zijn eerste meters in de RS van Moorslede bekroonde met een mooie derde plaats.

Naast de R5's, mogen we vooraan in de top 10 zeker ook de Mini RRC van Guino Kenis verwachten, die met vertrouwen zal starten na zijn Top 5 in Haspengouw. Michaël Albert kiest voor het brute geweld van een echte Skoda Fabia WRC.

Als het mooi weer blijft, dan kunnen de Porsches zich ongetwijfeld ook mee in de strijd voor de top 10 mengen. De 997's GT3 van Patrick Snijers, Marc Duez, Fred Bouvy en Jochen Claerhout zijn er zeker klaar voor.

Verder is het uitkijken naar de snelle Mitsubishi's van Steve Vanbellingen, Jimmy D'hondt en vooral Ludovic Sougnez, maar ook naar de strijd in RC3 tussen de Renault Clio R3T van Florian Jupsin en de DS 3 R3T's van Bastien Rouard, Pierre Hubin en Amaury Molle. Voor spektakel zal Kevin Hommes zorgen met zijn BMW M3.

Spektakel verzekerd op alle niveaus in de Spa Rally !

De organisatoren kregen al hun gebeden verhoord. Bovenop een top deelnemerslijst en een probleemloze wedstrijd, werd het ook nog eens een prachtige lentedag. Tot genoegen van de lokale middenstand wisten de rallybezoekers de terrasjes op de markt rond de basiliek te vinden. De 16de Rallysprint van Moorslede werd een schot in de roos.
Zoals steeds stond burgemeester Ward Vergote met zijn Escort mee aan de start en dit jaar was er nog een vedette, met Delfine Persoon, de wereldkampioene boksen, die plaats nam in de rechterstoel naast Danny Vancoillie in de Opel Kadett C. Moorsledenaar Nick Degryse had een mooi project op poten gezet. Met de hulp van enkele trouwe sponsoren kreeg hij Bernd Casier met zijn Fiesta R5 en Tim Van Parijs met de mooi klinkende Porsche GT3 naar deze lokale rallysprint. Door plaats te nemen in de rechterstoel op de Porsche van Tim Van Parijs nam hij bovendien een optie op de eindezege. Maar het was Bernd Casier, op de Fiesta R5 bijgestaan door Bryan Renier, die de gedoodverfde winnaar was. Casier maakte zijn favorietenrol waar en won met bijna een minuut voorsprong op Van Parijs. “We hadden een plezierige dag. De rally moet altijd nog gereden worden natuurlijk maar ik ben blij dat ik de zege heb kunnen geven aan mijn corijder in zijn thuiswedstrijd”. Inderdaad, co Bryan Renier woont in het Dadizeelse servicepark in het centrum. “Een fantastische ervaring”, bevestigt Bryan. “Je beseft pas wat zulke machine vermag eens je er zelf in zit. Dit is mijn eerste zege ooit, en uiteraard wist ik dat als Bernd deelneemt, hij komt om te winnen!” De tegenstand voor de algemene zege en de winst in Divisie 3 moest komen van de andere R5 machines. Maar VAS-dubbelkampioen Steve Bécaert (Citroen DS3 R5) liep al snel tegen remproblemen en moest al in de eerste lus de rol lossen. Pieter-Jan Maeyaert bracht zijn fonkelnieuwe Fiesta R5 Evo aan de start. De wagen, uit de ateliers van M-Sport, werd donderdag aan de pers voorgesteld en daarna dadelijk richting Moorslede gescheept. Uiteraard had hij te weinig wedstrijdkilometers in de benen en hij moest zich tevredenstellen met een, zeer logische, derde trede op het podium. “We deden ons best, Nick [Degryse] deed het heel goed, maar tegen de R5 van Bernd strijden had weinig zin” verklaarde Tim Van Parijs, uiteindelijk tweede van de rally. “Een dikke proficiat aan de organisatoren, die een mooi en nieuw parcours hadden opgesteld!”
Voor we de andere divisies aflopen toch even de zeer sterke prestatie van Steven Dolfen onderlijnen. Hij plaatste zijn Peugeot 208 R2 (!) op een 7de plaats algemeen, tussen al het Divisie 3 en top Historic geweld… Stefaan T’Joens (Mégane RS) won ogenschijnlijk gemakkelijk de Divisie 1-2, nadat zijn belangrijkste rivaal, Jeroen Vanhoutte op Subaru, met pech uit de wedstrijd verdween. “Een mooi maar verraderlijk parcours”, oordeelde Stefaan. “Ik hoop dat er binnenkort meer tegenstanders komen, hoe meer zielen hoe meer vreugde. Maar ik denk dat er enkele nieuwe mensen op iets aan het broeden zijn!”
Paul Lietaer bracht de Escort naar Moorslede en won zoals verwacht de Historics. Maar hij moest wel Gunther Monnens in het oog houden die op zijn Escort nog in extremis naar de 2de plaats sprong. “Ik hou de tel niet bij”, verklaarde de Polle, na de zoveelste zege. “Belangrijk is dat we ons hebben geamuseerd. Mijn copiloot [Pedro Robecin] deed het goed, we rijden dit jaar misschien nog eens samen.” Bij de Youngtimers opende Christophe Merlevede (BMW M3) de score.
Voor de volgende wedstrijd blijven we in het westen van het land want op 7 mei gaat het naar de Monteberg, voor de short rally aldaar.

In de Spa Rally hebben de deelnemers van het Historic Belgian Rally Championship opnieuw de eer het parcours te openen. De klassieker in Spa heeft in Historic een fraai startveld van 25 teams, met een reeks lokale specialisten die de strijd aan willen gaan met de titelkandidaten.
Robin Maes kreeg met nr. 80 het beste startnummer. De vice-kampioen van 2016 start met zijn BMW M3 als favoriet, want Deveux en Monnens sturen hun kat naar Spa. "Ik ben er klaar voor," lacht Robin. "In Haspengouw werd onze motor volledig gedemonteerd bij de technische keuring en iedereen weet dus dat we volledig conform rijden. Mijn motor is volledig geprepareerd met originele onderdelen van BMW Motorsport. Dat is een flinke investering, maar het levert wel een erg snelle motor op."
Er zijn wel een aantal kapers op de kust voor Maes. Yanick Bodson wil met zijn snelle Escort de wedstrijd winnen, terwijl Jean-Pierre Van de Wauwer met zijn Porsche dezelfde ambitie koestert. Geoffrey Leyon bewees vorig jaar zijn snelheid al in Spa, terwijl André Lausberg zeker een gooi kan doen naar een podiumplaats met zijn Porsche.
Voor het kampioenschap is het vooral uitkijken naar de tijden van Stefaan Prinzie met zijn krachige Opel Ascona 400, Arthur Kerckhove (Escort), vader Dirk Van Rompuy (Opel Ascona) en zoon Tom Van Rompuy (BMW M3), maar ook naar de chrono's van de BMW M3 van Jean-Louis De Roeck en de chrono's van Patrick Deblauwe, die in de Condroz erg snel was.
Dirk Vermeersch, de Antwerpse wijnbouwer en een smaakmaker van het BRC in de jaren '80, maakt zijn rentree met een originele Fiat Spider GT. Vermeersch werd in 1987... derde in de Boucles de Spa...

Na een dominante prestatie in de Rally van Haspengouw, start Guillaume de Mevius als uitgesproken favoriet in het Junior BRC in de Spa Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship. Maar, op het zware parcours van 203 km tegen de chrono, zijn verrassingen niet uitgesloten. Wie neemt de handschoen op?
Met 11 snelste tijden op evenveel verreden klassementsproeven, was er geen discussie over wie de snelste was bij de Juniors in de Spa Rally. De piloot van het RACB National Team start in Spa dan ook als uitgesproken favoriet, maar de Peugeot 208 R2 #42 zal voor alle andere jongeren het mikpunt zijn.
Romain Delhez neemt alvast de handschoen op met zijn Opel Adam R2. Andy Dewallef kiest voor eenzelfde Opel Adam R2.
Na een hoopgevend optreden in de Rally van Haspengouw, kijken we benieuwd uit naar de tijden van Pierre Vauterin met zijn Peugeot 208 R2. Hetzelfde kan gezegd worden van Niels Reynvoet, die deze keer verlost hoopt te zijn van de elektrische storingen op zijn Fiesta R2. Tobias Brüls kiest voor een gelijkaardige Ford Fiesta R2.
Luikenaar Romain Degeer maakt, na drie seizoenen op circuit, de overstap naar de rallysport. Degeer waagt zijn kans met een Citroën C2 R2 Max.
Enkele andere jongeren rijden in Spa buiten het Junior BRC. Grégoire Munster, die knap debuteerde in Haspengouw met de Opel Adam Cup, zal opnieuw ervaring trachten op te doen op een technischer parcours, terwijl Amaury Molle de overstap maakt naar een krachtigere DS 3 R3T.

Klassement Junior BRC: 1. de Mevius 21 punten; 2. Vermeire 8; 3. Pacolet 6; 4. Vauterin 5; 5. Reynvoet 4; 6. Dewallef 3

Na twee seizoenen met een Ford Escort RS in het Historic Belgian Rally Championship, maakt Pieter-Jan Maeyaert dit jaar de overstap naar een moderne topwagen. De 33-jarige ondernemer kiest in zijn derde seizoen als rallypiloot voor een topwagen, een fonkelnieuwe Ford Fiesta R5, bijgestaan door TeamFloral. Samen met copiloot Yves Dewulf zal Pieter-Jan Maeyaert bijna een volledige campagne in het Belgisch rallykampioenschap afwerken, aangevuld met enkele regionale wedstrijden.
In zijn eerste volledige seizoen zorgde Pieter-Jan Maeyaert voor furore door zijn snelle Ford Escort meteen naar de Belgische titel in Historic te sturen. Vorig jaar bleek echter dat de Escort BDA geen hoofdrol meer kon spelen in het Historic BRC.
"Dat is de reden waarom ik beslist heb om de overstap te maken naar een moderne topwagen. Door de komst van de Youngtimers, zoals de Legacy van Lietaer en de toekomstige Sierra Cosworth van Stouf, zouden we in het Historic BRC kansloos zijn met onze snelle Escort, een topwagen in zijn klasse. Ik heb even gedacht aan een Porsche, maar dan spreken we weer over een auto van 8 jaar oud. We zijn aan tafel gaan zitten met een aantal partners en we hebben beslist te investeren in een nieuwe Ford Fiesta R5 Evo," vertelt Pieter-Jan, die de wagen zelf heeft aangekocht. "Dat is een bewuste keuze. Als ik hem op het dak leg, dan kan ik het alleen mezelf verwijten," lacht Pieter-Jan.

Dat is vanzelfsprekend niet de bedoeling. Samen met copiloot Yves Dewulf zal Pieter-Jan Maeyaert vanaf de Spa Rally alle manches van het Belgisch kampioenschap rijden, met uitzondering van de Sezoensrally. Naast de nationale wedstrijden start de piloot uit Roeselare-Oekene ook in Wervik, Staden en Kortrijk.
"In Spa kan Yves me niet navigeren, want hij is professioneel verhinderd. In mijn eerste rally met de Fiesta R5 zal ik genavigeerd worden door Rik Snaet. Met zijn ervaring, zal Rik me zeker kunnen helpen op het vlak van het nemen van nota's, want die zullen ook anders zijn omdat de snelheid een stuk hoger zal liggen, en het vinden van een goede afstelling voor de Fiesta R5," vertelt Pieter-Jan, die deze week al even kon rijden met de Ford Fiesta R5 Evo. "Dat was meer een kleine shakedown. We willen in de buurt van Spa deze week een degelijke testsessie afwerken, samen met Adrian Fernémont, die ook met een Ford Fiesta R5 van TeamFloral zal rijden. En we rijden dit weekend de Rallysprint van Moorslede!"

Hoe dan ook blijft Pieter-Jan Maeyaert met de voeten op de grond voor zijn eerste wedstrijd met een topwagen. De piloot uit Roeselare laat zich niet gek maken.
"Kijk, kleppers als Princen, Abbring, Cherain of Verschueren gaan we niet kloppen. Ik ga niet teveel naar de rest kijken. Wij rijden onze wedstrijd. Ik wil de auto leren kennen en stelselmatig progressie maken. Maar, natuurlijk ga ik het beste van mezelf geven. We zien zaterdagavond wel waar we staan," vertelde Pieter-Jan, die vanavond zijn fonkelnieuwe Ford Fiesta R5 presenteerde in de gebouwen van TeamFloral, het team dat de technische bijstand zal verzorgen.

De eerste afspraak van het seizoen staat volgend weekend op het programma in de Spa Rally, waar een technisch parcours van 203 km, gespreid over twee dagen, wacht. Een parcours waarop P-J vorig jaar het duel aan durfde te gaan met een zekere François Duval...

Vanaf de Spa Rally, de tweede manche van het Belgian Rally Championship, zal een nieuwe smaakmaker de rangen vervoegen van de R5-piloten, de topklasse in ons kampioenschap. Adrian Fernémont komt immers opnieuw in actie met de Ford Fiesta R5 waarmee hij vorig jaar al sterk presteerde. Bovendien zal hij met deze wagen dit jaar maar liefst vier rally's afwerken: de Spa Rally, de Rally van Wallonië, de East Belgian Rally en de Condroz Rally.
Met een enorme glimlach kan Adrian Fernémont vandaag zijn programma voor 2017 officieel aankondigen. "Dankzij de steun van onze trouwe partners en TeamFloral, kunnen we in Spa, Jambes, St-Vith en Hoei aantreden met de Ford Fiesta R5 Evo die eigendom is van Bernd Casier," bevestigt de piloot uit Namen. "In Spa zal ik het parcours nog moeten ontdekken met een R5, maar dat zal niet het geval zijn in de tweede rally op mijn programma. In de Rally van Wallonië zal ik met andere ambities aan de start komen, want die wedstrijd zal ik voor de tweede keer rijden met een R5. De ervaring die ik vorig jaar opgedaan heb met deze Fiesta R5 zal me goed van pas komen."

Een duurzame samenwerking

Al vijf seizoenen rijdt Adrian Fernémont bij Ford en TeamFloral. Jean-Marc Valckenaere, de verantwoordelijke van het team uit Roeselare, is heel enthousiast over die mooie programma: "Het is een mooi verhaal, want Adrian is een piloot die zijn sporen verdiende in de Ford Fiesta Sport Trophy. Hij was ook de piloot die de eer had om de nieuwe Ford Fiesta R2T EcoBoost, ontwikkeld door M-Sport, zijn vuurdoop te geven op asfalt. Dat was in Ieper in 2015. Adrian is een puur product van onze filière. Dat hij nu vier rally's van het BRC zal rijden met een Ford Fiesta R5, nadat hij vorig jaar al van die categorie proefde, is een mooie bekroning. En zeker een hoopgevende boodschap voor alle jongeren die dit jaar in het BRC zullen rijden in het kader van onze nieuwe Trophy."

Adrian werd vorig jaar schitterend zesde in de Rally van Wallonië bij zijn debuut met een R5. In het slot van het seizoen bewees Adrian zijn snelheid op het delicate parcours van de Condroz Rally. Logischerwijze ligt hij dit seizoen de lat wat hoger. "Ons eerste doel is natuurlijk beter doen dan vorig jaar," vervolgt Adrian. "Omdat ik in die wedstrijden al ervaring heb met de Ford Fiesta R5, zal ik in de Rally van Wallonië en de Condroz Rally met meer ambitie starten dan in de Spa Rally of in de East Belgian Rally. Ik denk niet dat het haalbaar is om de top drie van de voorbije Rally van Haspengouw te bedreigen, maar ik denk wel dat ik vooraan in het tweede groepje R5's kan rijden. Ik hoop toch de chrono's van de tenoren te benaderen."

Ook dit jaar zal Adrian Fernémont in dit mooie programma genavigeerd worden door Samuel Maillen. "Een winnend team, dat verander je niet," lacht de piloot uit Namen. "Afspraak op vrijdag 17 maart in Spa voor de eerste wedstrijd van dit schitterende programma!"

Na een lange winterslaap ontwaakt komend weekend de Ford Pinto Cup. Vier teams zullen zondag 12 maart de strijd met elkaar aangaan op het uitdagende parcours van de Rallye de Hannut. Hannuit is de eerste van zes manches, mogelijks zelfs zeven manches.

Het is al het vierde opeenvolgende jaar dat de Ford Pinto Cup wordt ingericht, een cup voorbehouden voor Escorts met een Pintomotor. De interesse blijft groot in deze merkencup, maar de eerste manche moet het stellen met slechts vier teams. Later dit jaar wordt dit aantal opgekrikt naar minstens zeven rallyteams.

De Pinto Cup 2017 telt zes manches. De vier beste resultaten worden in rekening gebracht. “Maar als we allemaal kunnen starten in de 6 uren van Kortrijk, dan pikken we die op in het kampioenschap. Er komt dan wel een derde schrapresultaat bij”, aldus Christof Anckaert, bezieler van de Pinto Cup.

Christof Anckaert – Timothy Demets, Franklin Temperville – Xavier Van Eeckhoutte, Koen Verhaeghe – Tamara Peeters en Sam Warnez – Juha Bos gaan meteen op zoek naar punten in en rond Hannuit. De kampioen van vorig jaar, Jeroen Van Wanseele, laat deze wedstrijd aan zich voorbij gaan.

Het belooft een open strijd te worden tussen de tenoren. Na een sabbatjaar met slechts één deelname doet Christof Anckaert een gooi naar de overwinning, maar ook naar de titel. “Vorig jaar zorgde ik voor de omkadering, maar dit jaar wil ik terug zelf achter het stuur kruipen”, aldus Anckaert. “We starten in Hannuit. Het is de eerste keer dat we deze rally aandoen met de Pinto Cup. We voelen veel respect en een grote dankbaarheid naar ons toe. Het wordt een uitdaging voor iedereen op dat prachtige, selectieve parcours.”

Koen Verhaeghe bevestigde reeds zijn deelname aan alle manches en behoort dus zeker bij de favorieten om Jeroen Van Wanseele op te volgen. De Zwevezelenaar begint zondag aan zijn vijftiende seizoen in zijn rallycarrière. Ook Franklin Temperville dient zich aan in Hannuit. Het is het tweede jaar dat Temperville zich gaat meten met de concurrentie in de Pinto Cup. Sam Warnez is de youngster van het kwartet. Warnez kende vorig jaar veel technische problemen en zag enkel in Tielt de finish.

De Pinto Cup doet mee bij de historics. Zondag moeten er ruim 120 kilometers tegen de klok worden afgewerkt. De rijders krijgen zondag tien uitdagende proeven voorgeschoteld, verspreid over twee lange en een korte lus.

Agenda:

11-12/03: Rallye de Hannut; 08-09/04: TAC Rally Tielt; 10-11/06: Rally van Wervik; 23-24/06: Historic Ypres Rally; 02-03/09: Rallye de la Semois; 07-08/10: Rallye de Tournai; 25-26/11: 6 uren van Kortrijk

Zondag 12 maart opent de Rallysprint van Moorslede naar gewoonte het Vlaamse rallysportseizoen. “ De teller staat voorlopig op 116 deelnemers ” liet Marnik Malengier van de organiserende Autoclub Dadizele vandaag weten, één week voor het einde van de inschrijvingen En daarmee is al duidelijk dat deze 16de Rallysprint van Moorslede afstevent op een nieuwe succeseditie.

Het is de eerste van het seizoen, vele rijders hebben nieuw materiaal of veranderden van wagen en dan is een ral - lysprint het ideale testparcours. Er wordt immers vier keer hetzelfde parcours gereden, met een ruime tussentijd zodat men makkelijk de afstellingen kan aanpassen en de wijzigingen kan inschatten. Het parcours echter is ver - schillend van de vorige edities, met een nieuw stuk dat gebruik maakt van twee private wegen. De mogelijke winnaars van het algemene klassement moeten we zoeken in de Divisie 3, de categorie van de zwaar - ste competitiewagens. Bernd Casier, die met collega-rallyrijder Brian Renier zal plaatsnemen achter het stuur van zijn Ford Fiesta R5 Evo, is op papier onverslaanbaar. De enige andere R5 wagen is die van regerend VAS-dubbel - kampioen Steve Bécaert, die de Citroën DS3 R5 komt klaarstomen voor zijn eigen seizoen 2017, dat vooral op West- Vlaamse bodem zal doorgaan. Als de toppers steken laten vallen dan staat er meer dan één rallyrijder klaar om over te nemen. Voorop Tim Van Parijs die op zijn Porsche 997 GT3 zal begeleid worden door Nick Degryse, die net als verleden jaar opnieuw eerste Moorsledenaar kan worden in zijn thuisrally. Een ideaal wapen om op een regionale rally in hinderlaag te liggen is de Mitsubishi Lancer, in al zijn verschillende “Evo”luties. Sluit dus zeker een Micheal Lynneel of een Steve Brown niet uit voor een goede klassering. En moest Piet Van den Heuvel nog komen afgezakt, zoals hier en daar wordt gefluisterd, dan hebben we er zeker een zegekandidaat bij! Daarnaast is er ook een ware horde aan BMW’s aanwezig, in diverse smaken en kleuren en bemand met rijders die aan een stuur kunnen draaien. Menige daarvan zullen waarschijnlijk meedingen voor de publieksprijs, die de rijder met de spectaculairste passages zal belonen. In de divisie 1-2, bij de “lichtere” klassen, liggen alle mogelijkheden wijd open. De winnaars daar zullen wellicht uit de felbevochten klasse 2C komen. David Deckmijn en Luc Diet (beiden Peugeot 106), Ludovic Vitse (Opel Astra) en Eddy Buntincks (Opel Corsa) zijn daar kanshebbers maar deze lijst is natuurlijk verre van volledig. Blijven er dan nog de Historics, waar de vraag vanouds luidt: “wie stopt Lietaer?”. De ‘Best of the West’ zal in prin - cipe aantreden met zijn Ford Escort en hij zal het hoofd moeten bieden aan Tom Calcoen (Escort RS1600), Patrick Mylleville (als de motor van de Porsche 911 tijdig hersteld raakt), Danny Kerckhof (met de BMW E21) of oude vos Ronny Declerck (Opel Ascona). Onder de noemer Histo - rics zullen ook de Youngtimers rijden, maar die horen in de VAS thuis in een aparte, en immer groeiende Divisie 5. Daar wordt Christophe Merlevede op de BMW M3 de te kloppen man. Alles gebeurt in het gezellige centrum van Dadizele, in de schaduw van de basiliek. Zondag gaan de eerste wagens er van start om 8u30. De laatste rit wordt ingezet om 16u en daarna weten we wie deze 16de editie van de Rally - sprint van Moorslede heeft gewonnen.

De afgelopen jaren hebben zich voor Hermen Kobus en Erik de Wild op rallygebied voornamelijk afgespeeld buiten Nederland. In 2012 nam het duo nog deel aan het Open Nederlands Rally Kampioenschap en wist het team de titel vicekampioen te veroveren in een Ford Fiesta S2000. In de jaren die zouden volgen waren Kobus en de Wild echter veelal op visite bij de zuiderburen. Met de herintreding van het ONRK heeft het team van Kobus Tuning Competition voor 2017 opnieuw een poging gedaan om de rallykalender te voorzien van een behoorlijk Nederlands tintje.

Voor 2017 zijn de plannen duidelijk; het team van Kobus Tuning Competition zal met Hermen Kobus en Erik de Wild aantreden in het ONRK. Met de opnieuw opgebouwde Skoda Fabia R5 zal het team dit seizoen proberen om hoge ogen te gooien met als doel het resultaat uit 2012, waarin Hermen en Erik vicekampioen van Nederland wisten te worden, te verbeteren.

“We hebben even moeten nadenken over de kalender voor 2017, maar toen duidelijk werd dat er opnieuw een Open Nederlands Rally Kampioenschap zou zijn dit seizoen was de keuze snel gemaakt. Daarbij komt dat ook de FIA European Rally Trophy een aantal van de ONRK wedstrijden in zijn kalender heeft opgenomen, dit maakt het voor ons nog interessanter om het gehele ONRK te rijden”, aldus Hermen.

Naast het ONRK zal het team van Kobus Tuning Competition ook deelnemen aan de Kenotek Ypres rally. “Het programma voor dit jaar is erg gaaf!”, aldus Erik de Wild. “Ik hoop dat we komend seizoen kunnen laten zien dat we een heleboel geleerd hebben in België en in het Europees Kampioenschap de afgelopen jaren. De keuze voor het ONRK en de FIA European Rally Trophy past ons perfect. Helemaal gezien de drukke agenda’s van zowel Hermen als mijzelf. Dan zijn wedstrijden die iets dichter bij huis zijn toch net iets eenvoudiger in te passen.”