OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De eerste manche van het Kampioenschap van België Rally 2017, de Rally van Haspengouw in en om het Vlaams-Brabantse Landen, werd van start tot finish gedomineerd door de lokale favoriet. Kris Princen, genavigeerd door Landenaar Peter Kaspers, reed van start tot finish aan de leiding met zijn fonkelnieuwe Skoda Fabia R5. Naar goede gewoonte, want twee jaar geleden debuteerde hij in Haspengouw ook met winst toen hij overstapte naar de nieuwe Peugeot 208 T16. Het podium werd vervolledigd door Vincent Verschueren met een gelijkaardige Skoda Fabia R5 en Kevin Abbring die met een Peugeot 208 T16 aan de start kwam.
Toch maakte Princen het onverwacht en onbedoeld nog erg spannend. Terwijl de leider al met zijn gedachten bij de champagne was, realiseerde Vincent Verschueren een kanontijd. Verschueren strandde op 4"8 van de leider, terwijl Kevin Abbring tot op 13" naderde.

"Het was geen gemakkelijke wedstrijd, maar ik wist gewoon dat onze Skoda Fabia R5 beter was dan de Peugeot. We hebben met onze Fabia R5 meer koppel bij het uitkomen van de bochten, de motor is sterker en de wegligging is beter. Nadat ik tijdens de eerste ronde het verschil kon maken, heb ik vervolgens de wedstrijd gecontroleerd. Ik ging bewust niet te diep snijden in de bochten om lekke banden te vermijden. Maar, wanneer je gas lost met dit soort wagen, dan verlies je bakken tijd...," vertelde winnaar Kris Princen, die met het nummer 1 op de Skoda van start ging en die meteen ook de leiding neemt in het Belgisch kampioenschap.

De tweede plaats ging na een spannend duel naar Vincent Verschueren, eveneens met een Skoda Fabia R5. De Oost-Vlaming was daarmee heel tevreden: "Ik heb het verloren door een slechte bandenkeuze. In de eerste ronde had ik te weinig opgesneden banden, terwijl ik voor de tweede ronde teveel profiel had, terwijl het toen droger was."

Kevin Abbring, genavigeerd door achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen, kwam niet verder dan de derde plaats. "In de eerste ronde hebben we een foutje gemaakt wat ons 17" heeft gekost. Ik maakte een kleine schuiver in een veld. Daarna hebben we het maximum uit de Peugeot gehaald, maar we kwamen iets te kort in vermogen en koppel bij het uitkomen van de haakse bochten..."

Bert Cornelis werd knap 4de bij zijn debuut met de ex-Verschueren DS3 R5, ondanks een schuiver op de derde proef in Heers. Guino Kenis bekroonde een sterke wedstrijd met de 5de plaats in zijn Mini RRC: "Als ik zie wie er voor ons geëindigd is, dan ben ik heel tevreden. Ik verloor veel tijd in de eerste ronde, maar daarna ging het veel beter."

Melissa Debackere verloor bijna 3 minuten door een schuiver op de derde proef, waarbij ze met haar Skoda vast zat op de talud. Ze werd nog zesde. Andere schuivers hadden meer gevolgen. Benoît Allart velde met zijn Fabia R5 een boom op de vierde proef, terwijl Polle Geusens op de tweede proef een kleine slipper maakte die enkele proeven later tot zijn opgave zou leiden omdat de radiator stuk was en de motor daardoor warm was gelopen. Jonas Langenakens haalde wel de finish, maar hij stond 14 minuten stil na een schuiver op een talud in het begin van de wedstrijd.

De 7de plaats ging naar Franky Boulat, tevens winnaar van de M Cup, voor Christophe Verstaen, de snelste bij de voortrekkers. Steve Vanbellingen stuurde zijn Mitsubishi naar de zege in N4 en de 9de plaats algemeen, voor Bastien Rouard, de verrassing van de wedstrijd met zijn DS3 R3T.

Bij de Juniors stond er geen maat op Guillaume de Mevius, 11de algemeen, net voor de winnaar in Historic, Gunther Monnens, die met zijn Escort RS 3 seconden bonus had op de BMW M3 van Robin Maes.

Met 7 jongeren aan de start, mogen we ons meteen aan een interessante openingsmanche van het Junior BRC verwachten. Dit kampioenschap voor jonge talenten geboren na 1 januari 1990 is vanaf dit seizoen enkel toegankelijk voor piloten met een R2, wat een evenwichtigere strijd zal opleveren. De interesse voor het Junior BRC is meteen toegenomen.
Ook dit jaar tellen in het Junior BRC enkel de 6 beste resultaten. Het systeem van de bonuspunten blijft ook behouden, zodat de deelnemers er alle belang bij hebben om op elke klassementsproef maximaal aan te vallen. De winnaar krijgt immers 10 punten (geen 20, want er is dit jaar geen toekenning van punten op basis van de klasse meer), terwijl er in deze Rally van Haspengouw ook nog eens 12 bonuspunten te verdienen zijn. Het belang van een scratch is dus niet te onderschatten.

De topfavoriet bij de jongeren is vanzelfsprekend Guillaume de Mevius, die de kleuren van het RACB National Team zal verdedigen met een officiële Peugeot 208 R2 van DG Sport. Het doel van de jongere broer van Ghislain is zo snel mogelijk de Belgische titel te pakken, maar zijn 208 R2 zal natuurlijk de ideale referentie zijn voor andere jongeren die zich in de kijker willen rijden.

Daarbij denken we in de eerste plaats aan de jongeren die al ervaring hebben in het Junior BRC, zoals Jelle Vermeire, die voor de eerste keer zijn kansen zal verdedigen met een Ford Fiesta R2 EcoBoost, net als Stijn Pacolet, twee jaar geleden al winnaar van de Junior-wedstrijd in Haspengouw. Ook Niels Reynvoet, zoon van voormalig rallyrijder Kurt, maakt zijn debuut met een Fiesta R2.

Naast de 208 R2 van Guillaume de Mevius, kiest ook Sébastien Bedoret, vorig jaar een van de smaakmakers van het Junior BRC, voor een Peugeot, net als Pierre Vauterin, die vorig jaar al enkele knappe wedstrijden reed met de Peugeot op regionaal niveau.

Opel kan rekenen op Andy Dewallef, die hoopt wat meer geluk te hebben dan vorig jaar met zijn Adam R2. Een interessante debuut is dat van Grégoire Munster, de zoon van BMA-baas Bernard, die met een Opel Adam aan de start komt. Deze Cup-versie is geen full spec "R2", maar een minder geëvolueerde versie van de Opel Adam.

We zijn in elk geval benieuwd wie de valstrikken op  het ongetwijfeld verraderlijke en vettige parcours van de Rally van Haspengouw zal kunnen ontwijken. Afspraak zaterdagochtend om 8h in Landen voor de start van de eerste van 12 chronoritten van deze Rally van Haspengouw 2017.

Na een lange winterbreak van meer dan drie maanden, gaat zaterdag in het Vlaams-Brabantse Landen het Belgisch rallykampioenschap van start met de Rally van Haspengouw. De nervositeit stijgt bij de teams die een gooi willen doen naar de Belgische titel, want na het afscheid van drievoudig Belgisch kampioen Freddy Loix ligt de titelstrijd meer dan ooit open. Toch wordt vice-Belgisch kampioen in eigen streek getipt als favoriet.
Kris Princen liet er deze winter geen twijfels over bestaan. De Truienaar mikt dit seizoen resoluut op een tweede Belgische rallytitel. De kampioen van 1999 reserveerde alvast het nummer 1 voor het volledige seizoen! Met dat nummer op zijn Skoda Fabia R5 profileert hij zich alvast tot titelkandidaat, zeker omdat de Rally van Haspengouw, zijn thuisrally, geen geheimen kent voor de Limburger.

Een week geleden werd Princen unaniem tot titelfavoriet gebombardeerd, maar ondertussen heeft Peugeot België-Luxemburg een serieuze knuppel in het hoenderhok gegooid door aan te kondigen dat hun 208 T16 bestuurd zal worden door Kevin Abbring, voormalig fabriekspiloot van Volkswagen en Hyundai in het Wereldkampioenschap. De jonge Nederlander moet Pieter Tsjoen aan een 9de Belgische titel helpen, maar deze keer voor Pieter in de rol van copiloot.

Skoda waande zich al kampioen, maar dat is nu verre van zeker, al zijn de Tsjechische machines wel in de meerderheid, want ook Vincent Verschueren rekent op de Fabia R5, vorig jaar de winnende machine in België. Verschueren wil meestrijden voor de titel, terwijl ook Melissa Debackere opieuw mee komt strijden voor de Belgische titel. En Benoît Allart, twee jaar geleden nog derde in Haspengouw, mag evenmin uit het oog verloren worden.

Naast Skoda en Peugeot, wordt DS vertegenwoordigd door de DS 3 R5 van Bert Cornelis, die zijn debuut maakt in deze categorie. Dat geldt ook voor Polle Geusens, die van een voorwielaangedreven Fiesta R2 de overstap maakt naar een Fiesta R5 Evo. Geusens zal de eerste wedstrijden gebruiken om te leren, maar in het Junior BRC heeft de Limburger zijn snelheid al voldoende bewezen.

De R5's zullen wellicht toonaangevend zijn in de topklasse RC2, maar daarin krijgen ze wel weerwerk van de Mini RRC van Guino Kenis, die vorig weekend nog schitterde in de Legend Boucles met een BMW 2002 Ti, en de Mitsubishi Lancer EvoX van Jonas Langenakens, altijd erg snel voor eigen publiek in Landen. Jimmy D'hondt en Steve Vanbellingen kiezen eveneens voor een Lancer EvoX.

De tenoren van de BMW M Cup mogen we op de snelle proeven rond Landen zeker in de Top 10 verwachten. Franky Boulat start als titelverdediger, maar hij zal de zege niet cadeau krijgen van Brecht Hoorne, thuisrijder Patrick Diels en vooral de Nederlanders Jan Nijhof en Wim Muilwijk.

Naast de 57 deelnemers in de hoofdwedstrijd, gaan er nog 34 teams van start in het RACB  Rally Criterium, waarin we een mooie strijd verwachten tussen BMW-rijders Lommers en Louies, Opel-piloten Dobbelaere, Deveux en Schoenmakers en Renault-piloot Stefaan T'joens.

De eerste proef gaat zaterdag om 8h15 van start in Landen. De winnaar zal na 12 chronoritten en 140 km tegen de chrono, om 19h over het podium rijden.

Meer info: www.rallyvanhaspengouw.be en op www.belgianrallychampionship.be.

Ook in 2017 zal het Belgian Rally Championship kunnen rekenen op heel wat zendtijd op televisie. Het Belgisch rallykampioenschap zal zowel nationaal, regionaal als internationaal te bekijken zijn, maar natuurlijk ook online via clips gemaakt door de promotor van het BRC, Chris Courteyn Productions.
Laten we beginnen met de nationale zenders. Van elke manche van het BRC, te beginnen met de Rally van Haspengouw, zal een samenvatting van gemiddeld 15 minuten te zien zijn op Sporza, in het weekend van de wedstrijd op zondagnamiddag.
RTBF brengt van elke wedstrijd een samenvatting van 5 minuten op televisie, met extra lange samenvattingen van de Spa Rally, de Rally van Wallonië, de Ypres Rally en de Condroz Rally.
Verder realiseert de promotor een samenvatting van 24 minuten, voorzien van commentaar in het Nederlands, Frans en Engels, die verdeeld wordt over quasi gans de wereld. Deze samenvattingen zijn bij ons onder andere te zien op Sport 10 (Belgacom) en Sport 40 (Telenet), maar verder ook op Motors TV, Fox Europe, Fox Africa, enz.
En om in te spelen op de populariteit van de sociale media, worden voor, tijdens en na de wedstrijd korte clips met highlights en onboards online geplaatst.
Kortom, ook in 2017 zal het Belgian Rally Championship overal te volgen zijn!

In Kemmel, in de ateliers van Godrive, werd de Skoda Fabia R5 van Vincent Verschueren en Veronique Hostens voorgesteld. De gekende machine die Vincent vorig jaar naar de derde plaats in het Belgisch kampioenschap stuurde, staat in 2017 in het rood. En het startnummer is al even opvallend...
Volgend weekend gaat Vincent Verschueren in de Rally van Haspengouw van start met een knalrode Skoda Fabia R5. Voorlopig zijn het enkel de kleuren die veranderen. "We rijden inderdaad met dezelfde Fabia R5 als vorig jaar, omdat er in de loop van het seizoen evoluties gelanceerd zullen worden door Skoda Motorsport. We wachten eerst af welke evoluties het zullen zijn voor we eventueel beslissen te investeren in een nieuwe wagen."

Vincent en Veronique gaan het in het BRC opnemen tegen de gelijkaardige Fabia R5 van Kris Princen, maar ook tegen de Peugeot van... Kevin Abbring. Het belooft een boeiend seizoen te worden.
"Ik denk dat met de komst van Kevin Abbring de favoriet gekend is, want de Nederlander is toch van een ander kaliber. Hij was niet voor niets fabriekspiloot van Volkswagen en Hyundai," aldus Vincent, die ook veel verwacht van Polle Geusens in de Fiesta R5. "Ik ben blij dat Renties een jong talent een kans geeft. Ik ben benieuwd wat Polle kan doen. Hoe dan ook zal het meteen erg spannend zijn in Haspengouw. Ik probeer mee te gaan met de toppers en we zien wel waar we eindigen. Ik geef altijd het beste van mezelf en ik ben veel beter voorbereid dan andere jaren. Ik heb vorig jaar veel geleerd van het gezondheidsprobleem dat ik had in Ieper. Ik let nu veel beter op mijn voeding voor en tijdens de wedstrijd. Zo blijf ik scherp."

Net zoals vorig jaar in Oudenaarde en de Condroz, zal de rode Skoda Fabia R5, een kleur in functie van de bedrijfskleuren van twee belangrijke partners, met #46 van start gaan. Het lievelingsnummer van Valentino Rossi...

"In Oudenaarde was het nog een grapje om met nummer 46 te rijden," lacht Vincent. "Ik won mijn thuisrally en datzelfde weekend was er een MotoGP in Rimini, de thuisbasis van Valentino Rossi. Hij won die race ook. In de Condroz eindigde ik op het podium, dus misschien brengt nr. 46 me wel geluk. We rijden daarom dit seizoen in het BRC met #46 als vast nummer."

Vincent en Veronique zijn dus duidelijk klaar voor de openingsmanche van het Belgian Rally Championship, de Rally van Haspengouw, volgende zaterdag in Landen. Om in het ritme te komen, zal Vincent in elk geval deze week nog een testsessie afwerken met de rode Skoda...

De Legend Boucles @ Bastogne 2017 kondigen zich spectaculair en spannend aan. Op zaterdag 18 en zondag 19 februari is er de wedstrijd zelf, maar de feestelijkheden beginnen al een dag eerder. Op vrijdagavond stellen de organisatoren en de stad Bastogne alles in het werk om er een gezellig moment van te maken, in volledige samenwerking met de Association des Commerçants of de verenigde handelaars van de stad in de provincie Luxemburg…

Vorig jaar maakten we het centrum van de stad ’s avonds verkeersvrij, maar we wisten niet echt goed waar we ons moesten aan verwachten. Alle wagens stonden opgesteld en het publiek kon dus rustig komen kijken”, aldus Pierre Delettre. “Zaterdag en zondag was het weer eerder winters, maar vrijdag hadden we wat geluk, wat maakte dat het een echte overrompeling werd. We realiseerden ons dat de Legend meer dan een rally is, meer dan een sportief evenement ook! Het is een evenement in zijn geheel en dat willen we in 2017 eens te meer in de verf zetten.

Het feest op vrijdagavond start om 18u00 met de traditionele handtekeningensessie op de Place Mc Auliffe en dat in het gezelschap van onder meer Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul, toch wel dé vedetten  van deze editie. “Iedere deelnemer wordt verzocht om de wagen naar het centrum te rijden, het centrum dat verkeersvrij zal zijn”, gaat Pierre Delettre verder. “We gaan dus nog meer wagens hebben dan vorig jaar!

Bovendien zullen alle winkels ’s avonds tot 22u00 open blijven. De hele familie is dus welkom om mee van de sfeer te genieten. “Laten we eerlijk zijn, niemand had dat succes vorig jaar verwacht”, vertelt ook Alain Gaussin, Voorzitter van de Association des Commerçants van Bastogne. “Uiteraard deelt de lokale Horeca in het succes, maar ook de handelaars hebben er hun voordeel uit gehaald. Zowel de mensen met een handelszaak op de Place Général Mc Auliffe, als die aan de kerk en de mensen in de rue du Sablon doen nu mee en blijven tot tien uur ’s avonds open. Dat betekent dat we eens te meer rekenen op de families om naar Bastogne af te zakken. De mannen en jongens kunnen de rallyrijders om een handtekening vragen, de dames en meisjes kunnen gaan shoppen. Ook zijn er voldoende gelegenheden om samen lekker te eten, dus zijn we er zeker van dat de mensen laat zullen blijven. De parkings zullen allemaal gratis zijn, waardoor je niet te ver moet wandelen.”

En dat is niet alles! Om alles nog wat leuker te maken, hebben de partners van de Legend Boucles @ Bastogne 2017 besloten om er nog een schepje bovenop te doen. J’Joy zal zijn concept ‘Flower Power’… in de bloemetjes zetten door alle kinderen een bloemenkrans te geven. InBev is er met zijn nieuwe Jupiler 00, helemaal in de lijn van de ‘Tournée Minérale’, de veelbesproken alcoholvrije actie tijdens deze februarimaand. De RTBF zal fotoshoots houden, in een bus en last but not least is er het muzikale feest met twee Bandas, waaronder de ‘Choffleux d’Buses’ de La Roche, die hun ding doen van 18u30 tot 21h30, terwijl er nog een tweede groep volgt. Het wordt leuk op de Place Mc Auliffe!

Net als vorig jaar doet Bastogne meer dan een duit in het zakje om van de, neen, haar Legend Boucles, een echt feest te maken, samen met de handelaars, die hun winkels versieren volgens het thema van de rally. Trouwens, er is opnieuw een wedstrijd die de meest originele winkelvitrines zal belonen.

De teams krijgen een schitterende rally voorgeschoteld, met een wedstrijd die twee dagen lang de prachtigste plekjes van ons land aandoet. De stad Bastogne en de hele regio geloven in het verhaal”, aldus Pierre Delettre. “De bal lag dus in ons kamp, om een inspanning te leveren die maakt dat de stad en de omgeving mee in het succes delen. Het zal druk worden in Bastogne op vrijdagavond, waarbij de rally ook een echte meute op de been zal brengen. Februari is, zeker na Valentijn eerder een kalme maand en dat brengt daar verandering in. Het is onze manier om de mensen te bedanken die deze Legend Boucles mede mogelijk maken. Onze beide categorieën ‘Legend’ en ‘Classic’ zullen ieder een winnaar kennen, na de proeven op zaterdag en zondag, maar eigenlijk is iedere betrokkene bij dit evenement een winnaar en dat is iets wat wij als organisatie belangrijk vinden. Dat is een win-win situatie waar wij 100% achter staan! Op naar de wedstrijd…”

De Rally van Haspengouw werd gecreëerd in 1998 door de A.C. Zuid-Limburg, die een jaar later zijn naam veranderde naar TopSpeed Rally Club Haspengouw. Dit jaar viert de Rally van Haspengouw zijn 20ste editie, zoals gebruikelijk sinds 2010 als openingsmanche van het Kampioenschap van België Rally (BRC). Een kampioenschap dat 9 manches zal tellen, waaruit de deelnemers punten kunnen scoren in 8 wedstrijden, maar slechts de 7 beste resultaten zullen meegerekend worden in de einduitslag.

Omdat onverharde stroken vaak bekritiseerd worden in het wereldje van de moderne rallysport, heeft TopSpeed Rally Club beslist het onverhard dit jaar volledig te schrappen. De toeschouwers zullen ongetwijfeld het verdwijnen van de proef van Halle-Booienhoven betreuren, want die proef werd grotendeels verreden tussen de fruitbomen. Maar, met een volledig verhard parcours, hebben piloten die vreesden hun bolide te beschadigen op het onverhard helemaal geen excuus meer om niet aan de start te staan in Landen op 25 februari.

Het menu dat de deelnemers voorgeschoteld wordt, zal bestaan uit 3 ronden van 4 proeven. De strijd begint op de klassieke proef van Walshoutem (10,38 km), met zijn beroemde passage langs het kapelletje. Daarna volgt Gingelom (13,12 km), een proef overgenomen van de Rally van Zuid-Limburg, een andere organisatie van TopSpeed Rally Club. De proeven van Heers en Horpmaal werden vorig jaar al unaniem gewaardeerd. Ze hebben respectievelijk een lengte van 11,02 en 12,39 km. Over de ganse dag zullen de deelnemers 150,4 km tegen de chrono afwerken, terwijl de totale lengte van de rally 320 km bedraagt.

Het rallycentrum blijft gevestigd op 'Domein 't Park' (de voormalige kazerne EMI22), langs de Hannuitsesteenweg in Landen. Het complex biedt het voordeel dat de meeste serviceteams overdekt kunnen staan in een van de vele hangars. De technische controle wordt op dezelfde plaats georganiseerd, vrijdagnamiddag van 13 tot 19h. De wedstrijd gaat zaterdag 25 februari om 8h van start. De wagens keren na elke ronde terug naar het servicepark, om 11h30, 15h15 en 18h42. Het finishpodium staat gepland om 19h.

In de Landen legt de organisatie de laatste hand aan de voorbereidingen van de openingsmanche van het Kampioenschap van België 2017. Een kampioenschap dat heel open en spannend belooft te worden.

Vorig seizoen werd de fantastische sound van de boxer zescilinders gemist op onze nationale rallyproeven, maar gelukkig mogen we dit seizoen opnieuw spektakel verwachten van de ronkende Duitse GT's. Onder impuls van Tim Van Parijs, sinds 2006 "Mister Porsche" in de Belgische rallysport en razend populair dankzij zijn genereuze rijstijl, komen alvast 3 Porsches op regelmatige basis aan de start in het BRC, terwijl een vierde 997 GT3 klaar staat om ingezet te worden in de kleuren van Degro.

"De Porsche blijft een mythische en erg amusante wagen om mee te rijden. Ook na tien jaar blijft elke proef met de Porsche een geweldige ervaring. Dit jaar gaan we met drie Porsches hetzelfde programma afwerken, want we gaan als team met drie wagens een aantal BRC-manches rijden, aangevuld met enkele mooie regionale wedstrijden," vertelt Tim Van Parijs, die er ook voor gezorgd heeft dat de Degro Porsche ingezet kan worden door het team, mits een budget gevonden wordt voor de running kosten door de piloot in kwestie.

De tweede Porsche 997 GT3 is de Croky Porsche van Jochen Claerhout. De bandenhandelaar amuseert zich geweldig met de Porsche: "De Porsche spreekt altijd tot de verbeelding en het blijft een serieuze uitdaging om een Porsche te besturen, want al het vermogen komt op de achterwielen terecht en het gaat hard. We gaan terug wat meer in het Belgisch kampioenschap rijden en in het BRC krijgen we ook een goede startpositie, maar aan de punten gaan we niet denken. We willen ons vooral amuseren, zowel voor, tijdens als na de wedstrijd."

De derde Porsche 997 GT3 werd in Kortrijk gepresenteerd in een schitterende kleurencombinatie zilvergrijs en rood. Chris Debyser heeft na zijn ervaring met de Porsche 996, opnieuw de stap gezet naar een 997. "Ik zal misschien Haspengouw nog rijden met de Trans Europe in Historic, maar daarna starten we met de Porsche. Het blijft een wagen die het publiek enorm aanspreekt. Ik heb al met veel achterwielaandrijvers in Historic gereden, maar de Porsche blijft toch iets apart."

Het definitieve programma van de Porsche-boys zal in de loop van het seizoen ingevuld worden, maar er staan al een hele reeks wedstrijden aangestipt in de agenda. In het BRC staan Spa, de TAC Rally in Tielt (zonder Jochen Claerhout), de Kenotek Ypres Rally, de ConXioN Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally op het programma. Verder nemen ze natuurlijk deel aan de Short van de Monteberg en de Aarova Short in Oudenaarde, de 6 Uren van Kortrijk, de Rallysprint van Moorslede en de Rallye du Valais in de TER.

Verder maakte Kristof Goethals bekend dat zijn rol zich niet zal beperken tot die van navigator van Chris Debyser. Kristof, uitbater van Worldkarts in Kortrijk, wil dit seizoen ook een wedstrijd rijden met de Porsche 997 GT3 als piloot...

Toen Freddy Loix eind vorig jaar een punt zette achter zijn actieve carrière als piloot en aankondigde zich met de steun van Skoda Import te willen toeleggen op het begeleiden van een jong rallytalent, voelden velen zich geroepen om die gegeerde plaats aan het stuur van een Skoda Fabia R5 in te nemen. Na alle aspecten goed te hebben overwogen viel de keuze op de 20-jarige Achiel Boxoen. “Achiel beantwoordt het best aan onze criteria”, klinkt het in koor.

Het was één van de meest gewilde zitjes voor het rallyseizoen 2017. Dat Freddy Loix en Skoda Import voor de relatief onbekende Achiel Boxoen kozen, is een verrassing, maar er waren een aantal redenen die tot deze keuze hebben geleid.

“Het plaatje klopt helemaal”, aldus Vincent Struye, Marketing & Communication Manager bij Skoda Import. “Bij onze keuze gaat het om een geheel van elementen die aanwezig moeten zijn en we lieten ons dan ook leiden door vier criteria. Het sportieve talent speelde een rol, al verwachtten we niet dat de rijder waarop onze keuze viel meteen zou gaan winnen. Hij of zij zou de tijd krijgen, dat stond op voorhand vast. Dan was er het communicatiegedeelte, want hoe je het ook draait of keert, in de autosport moet je naar de buitenwereld toe ook goed overkomen. We wilden ook dat onze rijder een zekere carrièreplanning had, waarbij hij of zij bepaalde – haalbare - doelen stelde. En tenslotte moest ook het financiële plaatje kloppen. We hebben in het verleden al gemerkt dat dat aspect zeker niet mag worden verwaarloosd. Van alle rijders die we hebben bekeken, paste Achiel het best bij onze vier voorwaarden. Het plaatje klopt dus helemaal.”

“Ja, Achiel is een minder bekende rijder, met weinig ervaring.”, vervolgt Struye. “So what? Dat is precies het hele opzet. Een Belgisch talent dat met de steun van een Belgische invoerder carrière kan maken, mooier kan het toch niet worden? Het profiel van Achiel sluit bovendien perfect aan bij de jonge doelgroep die we willen bereiken, jongeren die we graag met de kwaliteiten van onze producten willen laten kennis maken.”

“Hoed af voor Skoda Import”, vult Freddy Loix aan. “Ik kan het niet genoeg herhalen: dat een Belgische invoerder beslist om een jonge gast voluit te steunen, dat is anno 2017 uniek in België. Om in de kijker te rijden hadden de mensen van Skoda Import evengoed buitenlandse sterren kunnen aantrekken, maar in de plaats daarvan gingen ze in op mijn voorstel om een jong talent te begeleiden. En jong talent, dat hebben we gevonden. Achiel past perfect in het kader dat we hadden geschetst. Vooraleer de knoop definitief door te hakken heb ik uitvoerig met hem gewerkt, en raakte overtuigd van zijn kunnen, van zijn potentieel ook. Maar nu begint het harde werk voor hem. Nu moet hij de boksring instappen en tonen wat hij waard is. Achiel begint het seizoen met een R2 wagen, om dan in de loop van het seizoen over te stappen naar de Skoda Fabia R5. Ondertussen zullen we alle facetten van de rallysport uitvoerig onder handen nemen. Niet alleen met wedstrijden en testwerk, maar ook op vlak van fysieke en mentale voorbereiding. Alles komt aan bod. Ik heb er een heel goed oog in, dat kan ik je wel vertellen.”

Eind vorig jaar werd de geboorte van de Classic Rally Challenge aangekondigd, met drie VAS en drie ASAF wedstrijden. De interesse in deze nieuwe cup is uiteraard erg groot en nu staat ook de website www.rallychallenge.be online met de reglementen en de nodige algemene informatie. Deelnemen aan de Classic Rally Challenge kost 200 euro, maar is eigenlijk gewoon gratis.
Alle deelnemende wedstrijden geven namelijk 50 euro korting op inschrijving. Wie dus slechts vier van de zes wedstrijden rijdt heeft zijn inschrijvingsgeld al terugverdiend. Enkel de vier beste resultaten komen in aanmerking, dus wie eens pech heeft kan makkelijk herkansen.
Ook belangrijk is dat een FIA historic paspoort niet vereist is, beantwoorden aan het VAS of ASAF reglement is voldoende. Vier wedstrijden tellen trouwens ook mee voor het FIRC, dus is de kans erg groot dat ook een paar Britse piloten zich in de strijd komen mengen wat nog interessant kan worden. Eerste afspraak op de kalender is de Rallye Salamandre, daarna komt de Challenge naar Vlaanderen voor de ORC Canal Rally. Naast prijzengeld vallen er ook zes gratis starts te winnen voor het seizoen 2018.
Parallel met de Historics worden ook de WRC 2.0 uitgenodigd in dezelfde wedstrijden. Ook hier hebben reeds een aantal piloten duidelijke interesse getoond, dus maakt de organisatie zich sterk een aantal van deze nog steeds erg populaire en spectaculaire wagens aan de start te krijgen. Voor verdere info kan iedereen steeds via mail contact opnemen.

Door zijn wortels te planten in de provincie Luxemburg heeft de Legend Boucles niet alleen een ongelofelijk speelterrein ontdekt, maar ook de harten van de talloze autosportfans uit de regio veroverd. In die mate zelfs dat het aantal Luxemburgse teams blijft stijgen: het record werd de afgelopen jaren telkens geklopt. Een van de locomotieven die een impuls hebben gegeven en het virus hebben overgedragen, is de familie Glaude, waar vader Christian niemand anders is dan de burgemeester van streekgemeente Bertogne.

In het gezelschap van een van zijn zonen, Sébastien, is Christian Glaude al sinds 2006, in Spa, besmet geraakt met het virus van de Legend Boucles! En ook toen viel de keuze bij Volvo… “Het was de familiewagen waarmee ik leerde om op de weg te rijden”, legt de burgemeester uit. “Ik heb er een teruggevonden en tijdens een maaltijd met de familie zijn mijn zoon Sébastien en ik overeengekomen om deel te nemen aan de Legend Boucles, voorbehouden aan wagens van weleer. Sindsdien stonden we aan de start in andere wedstrijden, zowel rally’s als klimkoersen. Sébastien heeft uiteindelijk zijn eigen wagen aangeschaft en zijn broer Guillaume heeft een derde auto bij de familie ondergebracht. De rest is geschiedenis!”

De imposante Volvo en de familie Glaude blijven mogelijk niet onopgemerkt op 17, 18 en 19 februari tijdens de Legend Boucles @ Bastogne 2017. Christian Glaude krijgt Jean-Marc Piret als corijder aan boord van de 144 GL, Sébastien Glaude en Jacques Gérard mikken op een sterk resultaat met hun 144 S, terwijl Guillaume Glaude en Alisson Henrot de dienst zullen uitmaken met een 142 S.

En dat is niet alles, aangezien Aurélie Van Houdenhove, de vriendin van Sébastien Glaude, ook van de partij zal zijn aan het stuur van een Opel Kadett GT/E. Het wordt een van de honderd procent vrouwelijke bemanningen van deze Legend Boucles @ Bastogne 2017, aangezien haar teamgenote Daphné Venneman wordt, en dat alles in de kleuren van Peek Energy Drink, een nieuwe energiedrank… voor vrouwen! Goed nagedacht…

“We doen zelfs nog beter tijdens de volgende editie, aangezien mijn dochter Anne, die al eens corijder was, volgend jaar haar terugkeer in competitie zal maken”, gaat Christian door. “Ze herstelt van een auto-ongeval, maar is niet van plan om lang afwezig te blijven!”

De naam Glaude mag dus in verband gebracht worden met een groot deel van het spektakel, maar de ambities zijn reëel. Vorig jaar sloot Guillaume de wedstrijd af op een twaalfde plek in ‘Legend’, en dat met een vermogen van 158 pk! “De Volvo lijken even lang als ze breed zijn, maar zijn veel handelbaarder dan verwacht”, leggen de zonen uit. “De drie wagens worden op identieke wijze klaargestoomd, en met een verschil van maximaal tien paarden hebben ze dus ongeveer evenveel vermogen. Onze twee auto’s zullen daarnaast over een nieuwe versnellingsbak beschikken. Het zijn erg solide machines, hoewel ze al 45 lentes oud zijn…” En zelfs een halve eeuw in het geval van de 144 S van Sébastien…

Op het moment dat de uitrusting al eens gepast wordt en de burgemeesterssjerp gestreken, wil Christian Glaude enthousiasme blijven opwekken voor de Legend Boucles @ Bastogne, niet alleen in de gemeente Bertogne maar ook de volledige provincie Luxemburg. “Het aantal inwoners dat we op de proeven terugzien, is verbazingwekkend”, geeft de burgemeester toe. “Over het algemeen is de bevolking in de wolken met de doortocht van zo’n competitie, vooral omdat de organisatie niets aan het toeval overlaat. En ook op economisch vlak is dit een zegen voor de regio. Ik daag jullie trouwens uit om in de regio nog een beschikbare overnachting te vinden tijdens het weekend van de Legend Boucles! De burgemeesters van naburige gemeentes delen die mening en doen er dan ook alles aan om de wedstrijd op hun grondgebied te krijgen. Zo’n evenement toont aan dat de provincie Luxemburg niet alleen toeristisch is, maar ook sportief! Verder is de vrijdagavond in het centrum van Bastenaken gewoon magisch… En dat doet ons echt plezier!”

U heeft het begrepen, met de (bijna) voltallige familie Glaude heeft de Legend Boucles enkele onvoorwaardelijke supporters gevonden… nog voor Pierre Delettre afzakt naar de provincie Luxemburg! De komst van de rally in de regio van Bastenaken blijft enthousiasme opwekken…

Stoer vakmanschap in extreme omstandigheden. Binnen een maand gaat het Belgian Rally Championship 2017 van start met de Rally van Haspengouw in Landen. De vooruitzichten zijn opnieuw veelbelovend, want na het afhaken van Freddy Loix mogen we een razend spannende titelstrijd verwachten tussen een reeks R5-piloten.

Het Belgian Rally Championship heeft alvast Blåkläder overtuigd. De Zweedse fabrikant van werkkleding wordt partner van het Belgisch rallykampioenschap.
" Blåkläder is al meer dan 50 jaar fabrikant van werkkleding en de rallysport past perfect bij het DNA van ons merk," vertelt Andy Moens, Marketing Manager bij Blåkläder Belux . "Rally is stoer en avontuurlijk, maar ook hoogtechnologisch. Rallyrijders nemen het niet alleen op tegen de chrono, maar ook tegen de natuurelementen. Wind, regen, modder, ongeacht de omstandigheden besturen ze hun bolides op de limiet over de smalle baantjes. De werkkleding van Blåkläder is ook voor stoere werklui die in alle weersomstandigheden hun werk doen. Onze kleding is van hoogwaardige kwaliteit en we kunnen werklui de gepaste kleding bieden voor de meest extreme weersomstandigheden, mede omdat onze roots in Zweden liggen."

Blåkläder is al de trotse partner van de Superprestige Veldrijden en van Robin Larsson in het Wereldkampioenschap Rallycross. Daar komt nu dus nog het Belgisch rallykampioenschap bij.
"We zijn trots dat Blåkläder partner wordt van het Belgisch rallykampioenschap," aldus BRC Promotor Stevy Courteyn. "Het BRC biedt een uitstekende return en we mogen trots zijn op het niveau van ons nationaal rallykampioenschap. We hebben één van de sterkste nationale rallykampioenschappen van Europa."
Samen met Blåkläder maken we ons op voor een spectaculair seizoen op alle fronten, want er is meer dan enkel de titelstrijd tussen de R5's van Kris Princen, Vincent Verschueren, Guillaume Dilley, Polle Geusens, Melissa Debackere, Bert Cornelis, enz. De Porsches zullen weer voor muzikaal spektakel zorgen, terwijl getalenteerde jongeren zich kunnen meten met Guillaume de Mevius, de piloot die de zwart-geel-rode kleuren van het RACB National Team mag verdedigen. En dan hebben we nog niet eens over de strijd in Historic gesproken.

Terwijl het maximumquota voor de wagens bijna bereikt is en de inschrijvingen binnenkort al worden afgesloten, hebben de gelukkige organisatoren van de Legend Boucles de laatste toelatingen gekregen voor een opnieuw weergaloos parcours.

Zoals vorig jaar zal de etappe op zondag bijna volledig op onverhard en in de bossen betwist worden, met nog meer kilometers dan in 2016, onder meer dankzij een geheime RT van 37,5 kilometer!

“Thierry Neuville zal geen aanpassingsproblemen hebben”, glimlacht Pierre Delettre. “De etappe in kwestie wordt een echte scherprechter, de langste in België en volledig in lijn, zonder plaatselijke ronden. De deelnemers in Legend worden echt verwend tijdens deze editie die duidelijk een grand cru aan het worden is. We onthullen de namen van de bezochte gemeentes van de marathon op onverhard uiteraard niet, maar ik kan u garanderen dat het een monument wordt dat de corijders zich nog lang zullen herinneren.”

 


Een geheim bewaren is niet altijd makkelijk en zeker niet als het om onze helden van de voorbije rally van Monte-Carlo gaat! Na drie jaar afwezigheid zijn Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul weer van de partij in de Legend Boucles 2017, van 17 tot 19 februari in Bastogne. Dankzij de medewerking van Hyundai Motorsport, zal onze ambassadeur in WRC met een Porsche 911 Gr.4 uit de stal van BMA in Bastogne aan de start staan.

“Het gaat om de Carrera RS 3.0 uit 1973, de wagen waarmee ik vorig jaar gewonnen heb”, aldus Bernard Munster die ondertussen de zaken prima voorbereidt. Zo staat er onder meer een testsessie op het programma voor de WRC-rijder, om alvast te wennen aan de achterwielaangedreven Porsche 911, die uiteraard het nummer 5 zal dragen. De wagen zal om het ‘af’ te maken ook de oranje en blauwe look van de i20 WRC krijgen waardoor de fans zich niet kunnen vergissen! “Naast Hyundai en Bernard Munster, die alles gedaan hebben om dit project tot een goed einde te brengen, wil ik ook de sponsors bedanken die deze opdracht ondersteund hebben, te weten Alcomel, Bodart et Gonay naast ook Domestia”, weet Pierre Delettre, die uiteraard in de wolken is met dit nieuws, dat zijn evenement uiteraard nog meer aandacht zal opleveren. “Het is zeer fijn om weer in de Boucles te starten, want het is een proef die mijn ouders 41 jaar geleden ontdekt hebben en die ons altijd is bijgebleven”, aldus Nicolas Gilsoul. “Mijn vader wilde absoluut Stig Blomqvist zien. Zonder de Zweed stond ik nu niet waar ik sta.” Thierry Neuville is echt opgewonden over het feit dat hij met een GT op asfalt en onverhard voor het spektakel zal kunnen zorgen, mogelijk ook in de sneeuw. De achterwielaangedreven wagen spreekt hem enorm aan: “Het is echt een goed project en het zal een gelegenheid zijn om voor onze fans te rijden zonder enige druk. We willen ons amuseren en mee voor het spektakel zorgen en dat met een mythische auto. Opgepast, dat wil niet zeggen dat we niet willen winnen.” De eerste grote winnaars van de Legend Boucles 2017 zijn al bekend: het zijn de tienduizenden toeschouwers langs de wegen van de rally!

Het nieuwe jaar is nog maar enkele dagen ver en de Ypres Rally is nog 5 maanden verwijderd, maar de voorbije dagen was organisator Superstage al druk in de weer om een topaffiche samen te stellen. Op het Autosalon van Brussel werd door Hyundai België immers aangekondigd dat ze, in samenwerking met Hyundai Motorsport, een i20 R5 in zullen zetten voor Thierry Neuville, de vice-Wereldkampioen van 2016.
Ook op Autosport International, de wereldberoemde beurs in Birmingham, was Club Superstage vertegenwoordigd op de stand van de MSA en het British Rally Championship. Verschillende Britse toppers brachten een bezoek aan de stand en bevestigden hun voornemen om naar de Ypres Rally af te zakken. Natuurlijk is het nog te vroeg en zijn de inschrijvingen nog niet open, maar Marty McCormack, Neil Simpson, Fredrik Ahlin, David Bogie, Callum Devine, Matt Edwards, Desy Henry en Jamie Anderson willen dolgraag met hun R5's aan de start komen van de Ypres Rally. Het Brits kampioenschap maakt zich in elk geval op voor een sterk tweede seizoen.

Ook de Tour European Rally (TER) kondigde deze week zijn eerste inschrijvingen aan, met als mooie verrassing de deelname van Chewon Lim met een Hyundai i20 R5. Pieter Tsjoen heeft zich ingeschreven in de Tour European Rally met zijn vertrouwde Ford Fiesta R5, terwijl de Nederlander Henk Bakkenes zijn kans waagt met een Mitsubishi Lancer EvoX. Krzysztof Schenk kiest voor een Honda Civic Type-R en Roland Stengg voor een Opel Adam R2. Daniel Popov heeft zich aangemeld met een Peugeot 208 R2.

Het beloven nog boeiende maanden te worden in afwachting van de Ypres Rally 2017 !