OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De 24ste editie van de 6 Uren van Kortrijk wordt ongetwijfeld opnieuw een topeditie. Voor 26 en 27 november kondigt organisator “Autostal Groeninghe” een deelnemersveld aan van liefst 150 wagens en als klap op de vuurpijl is deze hele rally…compleet gratis!
Niet enkel qua aantal, maar ook kwalitatief wordt het een niet te evenaren startveld voor een regionale rally.

Er worden immers tien R5 wagens verwacht met aan het stuur toppers als voormalige winnaars Claudie Tanghe (Fiesta R5) en Vincent Verschueren (Fabia R5), maar ook VAS-kampioen Steve Bécaert (DS3 R5), Pieter Tsjoen (Fiesta R5) en Melissa Debackere (Fabia R5) bijvoorbeeld. Didier Dusquesne, eveneens voormalig winnaar, voert een trio van WRC-wagens aan op zijn Fiesta WRC, want ook Yves Bruyneel (DS3 WRC) en Fredericq Delplace (Skoda WRC) brengen zwaar geschut mee. En dan is er nog een vloot aan Lancer Evo’s met als belangrijkste figuren Jasper Van den Heuvel, Bert Coene, Filip Barbier en vooral en uiteraard Andy Lefevere. Enkelen, zoals Hans Depla, Michael Lynneel en VAS-kampioen Stefaan T’Joens proberen zelfs voor het eerst een EVO variant. Kruid dat alles nog met RC4 kampioen Steven Dolfen (die zijn winnende 208 R2 meebrengt), een eskader BMW ‘s (met als topper Hans Weijs) en een uitgelezen veld aan Historic wagens en dan weet je dat er een topeditie aankomt. “We zijn heel fier op het startveld. Tien R5’s, het is niet niks”, verklaarde Joost Ghyssel van de Pr-commissie van de club. “Zeker niet voor een regionale rally.”
Binnen het VAS-kampioenschap is er één en ander al beslist. Steve Bécaert komt als nieuwe (dubbel)kampioen in de Divisie 3 naar Kortrijk. Stefaan ’T Joens wist zich al sedert de Hemicudarally in oktober kampioen van de Divisie 1-2. Dick Lambrecht mag zich de allereerste kampioen noemen in de Divisie 5 (Youngtimers). Met de 4de plaats in de Rally van Zuid-Limburg deed Volvorijder Bram Fonteyne de beste zaak in de tussenstand voor het historicskampioenschap. Hij wipte in Gingelom over Koen Verhaeghe en de Ford Escort MkI. Verhaeghe werd zelfs door Ronny Decleck (Ascona) teruggezet naar de voorlopige derde plaats. Met 403 punten voor Fonteyne komt het erop aan voor Declerck (384 p.) en Verhaeghe (382) om in Kortrijk goed te scoren.
Het parcours werd grondig aangepast. De openingsproef “Moeskroen” wordt een speciaal geval. Na de rondkoers op de site van Lavano (de firma bouwt er zelfs een heuse tribune!) vervolgt de proef over een uitgebreid parcours. Het is en blijft de enige proef op zaterdagavond. Op zondag wordt Moeskroen nog eens, maar éénmalig, opnieuw gereden op de middag. Het zwaartepunt van de rally ligt nog steeds op zondag met naast Moeskroen ook dubbele passages op Aalbeke (quasi volledig nieuw), Tombroek (een samensmelting van Bellegem en Tombroek), ‘t Hoge (een klassieker) en “Bevergem” (Zwevegem). Zaterdag starten de moderne wagens, van traag naar snel, gevolgd door de snelle historics. Op zondag wordt deze volgorde omgedraaid, van trage historics naar de aansluitende snelle modernes.
Op zaterdag zal het DJ Charlotte Vandergeeten en Justine Szpringer (“2Empress”) een set spelen op KP Moeskroen voor aanvang van de proef. Zondag is er op Moeskroen een demo van het gekende Falken drift team. De centrale tent op de Grote Markt is opnieuw het epicentrum van het evenement, maar ook daar is er een belangrijke vernieuwing. Er zullen twee tenten geplaatst worden, een voor het grote publiek en een voor de gasten en sponsors. Tussen de tenten komt een volledig overdekt podium dat hét centrale punt van deze “6 uren” wordt. Met doorzichtbare wanden aan de tent zorgt de organisatie ervoor dat iedereen het podium zal kunnen zien vanuit de verwarmde tenten.
Zaterdag start de eerste wagen om 16u36 op de Grote Markt in Kortrijk om terug te keren omstreeks 18u05. Zondagochtend verlaten ze het startpodium om 8u00 en op het eindpodium wordt omstreeks 18u45 de eerste wagen aan de finish verwacht.

Waar de meeste Vlamingen kiezen voor een deelname aan de 6 uren van Kortrijk, de seizoensafsluiter op regionaal vlak, opteren enkele rijders er toch voor om het enkele honderden kilometers verder te gaan zoeken. Op de deelnemerslijst van de Zuid-Franse Rallye du Var, met als wedstrijdcentrum Sainte-Maxime, zien we bij de Historics immers bekende namen figureren als die van Danny Kerckhof, Pieter-Jan Maeyaert, Stefaan Stouf en Didier Vanwijnsberghe.
“Mijn laatste deelname dateert van 2011, toen ik met de Ford Escort tweede werd achter de Italiaan Pedro met zijn Lancia Rally 037. De aanleiding voor de deelname dit jaar was eigenlijk vrij eenvoudig. In de zomermaanden opperde Stefaan Stouf dat hij het wel zou zien zitten om eens deel te nemen aan de Var. Ik reageerde meteen met te melden dat ik bereid was om het hem knap lastig te maken, en zodoende staan we beiden aan de start. En inderdaad niet alleen als West-Vlamingen, want Danny Kerckhof komt er zijn eerste kilometers afleggen met de nieuwe BMW M3, en ook PJ Maeyaert verschijnt er aan de start.
Een gok doen naar een mogelijk resultaat is heel moeilijk. Eerstens ken ik, buiten de Vlamingen, nog weinig of geen rijders die er dit jaar aan de start komen. En bovendien is het traject ook niet van de simpelste, en valt in niets te vergelijken met deelnemen aan een wedstrijd in ons Belgenlandje. Herkenningspunten heb je in die regio echt niet, en alle bochten lijken op mekaar maar zijn telkens toch verschillend. Daar moet je echt nog beschikken over een goede co-piloot en sterke nota’s. Vooral als je klassementsproeven van 34 en 40 km voor de wielen krijgt geschoven. Vrijdag krijgen we drie kp’s op het menu. Zaterdag volgen er dan zeven proeven, met als afsluiter de langste snelheidsrit, goed voor 40 km, genaamd L’Amaurité. Diezelfde rit wordt ons zondagmorgen als enige resterende ook nog eens gepresenteerd, weliswaar “slechts” over bijna 34 km. Tegen 10.15u zondagvoormiddag staat de winnaar op het podium.
Hopelijk maakt een goed resultaat in de Var toch nog iets van ons seizoen. Ik heb de indruk dat het een jaar is geweest van tamelijk veel kosten in vergelijking met de behaalde resultaten. Zware breuken aan motor, versnellingsbak en brug met de BMW, en over de Toyota gaan we maar zwijgen. Ieper was heel goed, en de tweede plaats was in de Las Vegas Ypres Historic Rally het hoogst haalbare, na een ongenaakbare Paul Lietaer.
Naar volgend jaar toe is het echt nog koffiedik kijken. Misschien moet ik wel doen als Freddy Loix...Maar hoogstwaarschijnlijk wordt het een programma a la carte. Een volledig kampioenschap zie ik zeker niet zitten, gezien er heel wat tijd en geld inkruipt.”

Enkele weken geleden viel in Hoei het doek over het Belgian Rally Championship 2016. Hoewel Freddy Loix al vroeg de titel veroverde, mogen we stellen dat het Belgisch kampioenschap is uitgegroeid tot een van de sterkste nationale kampioenschappen van Europa. De keuze voor een kampioenschap waarin de R5's de hoofdrol spelen was onmiskenbaar een succes.
Ook in 2017 wil RACB Sport, in samenwerking met de promotor van het BRC, deze succesformule behouden en zelfs nog wat extra benadrukken. De reglementen blijven daarom grotendeels ongewijzigd.
De tweeliter WRC's blijven welkom in het BRC, maar ze zullen enkel nog punten scoren in hun klasse, niet meer in het algemeen kampioenschap. De oude WRC's zullen in de algemene puntentelling transparant blijven, zodat ze geen invloed zullen hebben op de uitkomst van de titelstrijd die erg spannend belooft te worden na het aangekondigde afscheid van viervoudig kampioen Freddy Loix. Wat de oude WRC's betreft, blijft de beperking voor bepaalde"prioritaire" piloten ongewijzigd van kracht.

De kalender blijft ongewijzigd, net als het aantal wedstrijden dat mee zal tellen. Er staan 9 BRC-manches op de kalender, maar de piloten kunnen slechts in 8 wedstrijden punten scoren, waarbij de 7 beste resultaten mee zullen tellen in de eindstand van het kampioenschap. De keuze om een wedstrijd niet mee te laten tellen moet gemaakt worden bij de inschrijving.

Junior BRC voorbehouden voor R2

Het Junior Belgian Rally Championship blijft behouden en de jongeren mogen hun 6 beste resultaten mee laten tellen. Het Junior BRC zal in 2017 wel uitsluitend verreden worden met wagens van de categorie R2, wat de strijd voor de bonuspunten in elk geval nog boeiender zal maken. Voor jongeren die met een budgetvriendelijke R1 willen rijden, zal een afzonderlijke competitie worden gelanceerd. Daarover binnenkort meer.

Beperkt aantal banden

Na overleg met de teams en deelnemers, werd beslist om het aantal banden per wedstrijd te beperken. Deze beperking zal ook grondig gecontroleerd worden. De precieze uitwerking van deze beperking zal in het Sportreglement worden opgenomen.

Wat de promotie betreft, zal het BRC ook in 2017 weer uitgebreid in beeld worden gebracht op de nationale televisiezenders. Het blijft wel essentieel dat de piloten de reglementair voorziene ruimte voor de deurnummers en de publiciteit van de promotor respecteren. Het blijft ook mogelijk om bij de promotor een vast startnummer voor het volledige seizoen te kopen, met dezelfde voordelen op het vlak van promotie als voorheen.

Dit zijn alvast de krachtlijnen die vastgelegd zullen worden in het reglement voor het Belgian Rally Championship 2017, een kampioenschap dat ongetwijfeld uitermate boeiend en spannend zal worden.

Kalender BRC 2017
25 februari              Rally van Haspengouw
17-18 maart            Spa Rally
8 april                    TAC Rally
28-30 april              Rally van Wallonië
19-20 mei               Sezoensrally
23-24 juni               Kenotek Ypres Rally
1-2 september        Omloop van Vlaanderen
30 september         East Belgian Rally
3-4 november         Condroz Rally

BRC: beste 7 resultaten uit 8 gekozen wedstrijden
Junior BRC : beste 6 resultaten uit 8 gekozen wedstrijden

Autostal Groeninghe kan voor de 24ste editie van de “6 uren van Kortrijk” opnieuw een uitermate attractief deelnemersveld voorschotelen, zowel kwantitatief maar vooral kwalitatief. Niet enkel de rallyliefhebber, maar alle Kortrijkzanen zullen op 26 en 27 november opnieuw aan hun trekken komen.

Dat de “6 uren” een sterk merk blijft in de regio, maar ook ver daarbuiten, werd eind oktober bewezen bij het openstellen van de inschrijvingen. In geen tijd werd de 120 beschikbare plaatsen op de deelnemerslijst ingevuld. De organisatie heeft er alles aan gedaan om dat aantal op drijven en op die manier zo veel mogelijk teams gelukkig te maken, zonder de veiligheid en de timing in het gedrang te brengen. Uiteindelijk werd de limiet gesteld op 150 deelnemende teams. De eerste 120 betalende inschrijvingen verkregen automatisch startrecht. De andere plaatsen zijn ingevuld met onder andere rijders die nog een kampioenschap te verdedigen hebben en buitenlanders.

Autostal Groeninghe kan voor het vierde jaar op rij uitpakken met een ongemeen mooi startveld dat zich nu al aankondigt als een strijd tussen de WRC’s van Didier Duquesne, Yves Bruneel en Fredericq Delplace en armada R5-wagens. Er zijn maar liefst negen van die wagens van de nieuwste generatie ingeschreven. Met Claudie Tanghe, Vincent Verschueren, de nummer drie van BK 2016, en de reeds genoemde Didier Duquesne brengt Autostal Groeninghe bovendien de drie jongste winnaars aan de start, maar ook RC4-kampioen Steven Dolfen (Peugeot R2), VAS-kampioen Stéve Bécaert, (DS3 R5) en recordkampioen Pieter Tsjoen (Ford Fiesta R5) zullen aanwezig zijn, net zoals de Nederlandse kampioen Jasper Van den Heuvel (Mitsubishi Evo X) en zijn spectaculaire landgenoot Hans Weijs (BMW M1). De “6 uren” is ook de slotmanche van het internationale FIRC-kampioenschap dat een dozijn Britten naar Kortrijk lokt, en van de fel gewaardeerde Ford Pinto Cup.

RPR en Sociale Media

De rally zal integraal te volgen zijn via RPR Rally Radio (96,9 FM) en via Facebook en Twitter. Vorig jaar legde de “6 uren” de lat qua live-verslaggeving op sociale media een pak hoger. Het is de ambitie om dit jaar minstens even goed te doen en op die manier iedereen op de hoogte houden van alle info uit Kortrijk, de gloednieuwe regroup in Zwevegem en uiteraard van op onze hertekende proeven.

Animatie

Zoals gekend zal het “heetste” DJ-duo van Vlaanderen en ver daarbuiten 2EMPRESS de show op zaterdag verzorgen met een korte set in Moeskroen en een full set in Kortrijk vanaf 21u.

Maar dat is niet alles. Op zondag 27 november vanaf 11u geeft het vermaarde driftteam Falken, dat onder meer de Europese kampioen in huis heeft, een show op KP Moeskroen, op de site Lavano. De driftkikkers zullen een half uur lang zorgen voor een uitgerookte show van jewelste.

Veiligheid

Mogen we de toeschouwers vragen om de aanwijzingen van de stewards nauwgezet op te volgen, voor een goed en veilig verloop van de rally. We willen ook met aandrang vragen om respect te tonen voor het eigendom van de omwonenden en de gewassen.

We stellen zelf alles opnieuw in het werk om de veiligheid te garanderen. Naast de steun van de politie- en brandweerzones en de medische teams, zet Autostal Groeninge opnieuw een helikopter in. Er wordt ook opnieuw beroep gedaan op de live-tracking van de veiligheidswagens dankzij het innovatieve GPS-systeem van GeoDynamics.

Meteen na de Condroz Rally in Hoei, reisde team BMA van Bernard Munster af naar de Provence-Alpes-Côte d'Azur om deel te nemen aan de 26ste editie van de Rallye Terre de Vaucluse. Een schitterende wedstrijd met 10 klassementsproeven op onverhard, gebaseerd in Courthézon. Er kwamen maar liefst vier bolides uit de ateliers van BMA aan de start.
« Het format van de Franse wedstrijden op onverhard valt bij iedereen in de smaak, wat het toenemende succes verklaart, vertelt Bernard Munster. De eerste ronde van elke dag is de verkenningsronde waarin de nota's worden genomen. Dus, iedereen krijgt slechts een doortocht om te verkennen, waardoor er zo min mogelijk tijd geïnvesteerd moet worden. Het is trouwens geen toeval dat piloten als Sébastien Loeb en Sébastien Ogier zich in de kijker reden in dit soort wedstrijden, want door de beperkte verkenningen heb je een flinke dosis improvisatie nodig. Wij hadden een kleine testsessie op onverhard georganiseerd vrijdag, waardoor onze teams goed voorbereid aan de rally konden beginnen... »
Alain Deveza en Guy Tezenas, ingeschreven met de Subaru Impreza 555 Gr.A van BMA, moesten het in het 'moderne' klassement opnemen tegen een aantal top WRC's, R5's en recente R4's. Het duo draaide vanaf de eerste ronde mee in de top 5. Vervolgens profiteerden ze van de foutjes en pech van de anderen om door te stoten naar de 2de plaats in het algemeen klassement... terwijl ze ondertussen ook de show verzorgden, zelfs in het gesloten wagenpark!
« We hebben het spektakel verzorgd tot de finish, vertelt Deveza. Tweede worden met een oudje van meer dan 20 jaar oud, dat was onverhoopt! We hebben in elk geval enkele jongeren het nakijken gegeven! Eens te meer was de wagen schitterend geprepareerd. Tijdens de testsessie op vrijdag, kon ik de afstellingen verfijnen om meteen met een ongelofelijk efficiënte wagen aan de wedstrijd te kunnen beginnen. De feeling was prima, waardoor ik tijdens de wedstrijd de show kon verzorgen en toch toptijden kon rijden. Het was mijn laatste rally van het jaar met het team van Bernard Munster en het was weer een enorm genoegen! »
Die andere Fransman, Gérard Brianti, genavigeerd door Frédéric Delorme, had minder geluk met de BMA Skoda Fabia R5. Na een goede testsessie liet Brianti zich op de eerste proef op zaterdag verrassen, waardoor een draagarm werd beschadigd. « De Terre de Vaucluse is een nationale wedstrijd geworden en niet zomaar een manche van het Frans kampioenschap. Daardoor kunnen de wagens in het 'modern' klassement de volgende dag niet meer opnieuw starten in SuperRally, vervolgt Bernard Munster. Stom natuurlijk, zeker omdat Brianti in de eerste plaats kilometers wilde maken om te wennen aan een wagen van de nieuwe generatie. Wordt vervolgd... »
Zege in Historic voor Saby en Gache !

In Historic kwamen een twintigtal wagens aan de start, met onder andere kleppers als Bruno Saby, terug van de partij met een Lancia Delta Integrale, en Philippe Gache met zijn ondertussen bekende Mazda RX-7 Groep B! Maar, op de eerste proef plaatsten Bernard Munster en zijn zoon Grégoire de BMA Porsche 911 helemaal bovenaan de tabellen. Ze zouden de leidersplaats niet meer uit handen geven!
« Het was mijn eerste volledige rally met mijn zoon als copiloot en het is goed verlopen, vervolgt Bernard Munster. De eigenaars van vierwielaandrijvers waren redelijk verrast dat ze  geklopt werden door een achterwielaangedreven Porsche 911. Zondagochtend, toen onze voorsprong was opgelopen tot 34 seconden, pakte Gache plots 10 seconden terug op de eerste proef... Maar, op de tweede proef reden we hem weer op 12 seconden! De wedstrijd was beslist. De zege was voor ons! »
André Lausberg, eveneens van de partij met een Porsche 911 uit de ateliers van BMA, reed zijn eerste rally samen met zijn zoon Guillaume. Niet echt een ideale situatie, maar ondanks een inschattingsfoutje op zaterdag, was de balans van het duo heel positief. Vader en zoon amuseerden zich bij hun eerste samenwerking. Wordt eveneens vervolgd...
Het seizoen 2016 loopt op zijn einde. Bernard Munster zal zich binnen twee weken nog eens amuseren met Johan Gitsels in de 24 Horas Vila da Fronteira, een uithoudingswedstrijd op onverhard, type offroad, verreden op een circuit van 17 km in Portugal. Gedurende een volledig etmaal zullen ze rondjes afwerken op deze omloop! Voor de gelegenheid zal Munster een Isuzu besturen in categorie T2. Verder starten er T1's, Buggy's, Polaris, enz.
Ondertussen zal Vincent Prégardien samen met Kris Botson met de Ford Escort MK2 uit de ateliers van BMA de Rallye des Crêtes rijden in Bellevaux, de klassieke feestelijke afsluiter van het regionale rallyseizoen.
Tot het volgende hoofdstuk, met nu al de blik gericht op de Legend Boucles @ Bastenaken 2017. Daarover binnenkort veel meer...

Hij werd aangekondigd, maar officieel was het niet. Toch maakte Kris Princen zijn opwachting in Gingelom met Peter Kaspers en de Peugeot 208T15 R5. Het was de kers op de taart voor TRCH, de organiserende club, van deze 2de editie van de Rally van Zuid-Limburg. Het werd een typische regionale rally, met een leuke deelnemerslijst en echt rallyweer. Het mag gezegd: de afwezigen hadden ongelijk.
Na de inschrijving van Melissa Debackere, samen met Lara Vanneste op haar Skoda Fabia R5 en Princen-Kaspers op de 208 R5, leek het alsof de kopposities al vooraf bepaald waren. Princen vertrok als gedoodverfd winnaar, maar dat was toch een beetje buiten Piet Van Hoof en zijn machtige Evo groep A gerekend. Van Hoof was het vroegst opgestaan en sprokkelde met drie opeenvolgende besttijden 11 seconden voorsprong bij elkaar op de vettige en vochtige wegen. Pas op KP4, de tweede passage op Borlo, kon Princen beginnen te counteren. Met nog een scratch op KP6 (Gelmen) hield Van Hoof de hoop nog even levend maar vanaf KP7 ging Princen resoluut naar de leiding. De logica werd gerespecteerd. Zes besttijden op twaalf proeven en 25 seconden voorsprong verzekerde de overwinning van Kris Princen en Peter Kaspers, op de Peugeot 208 R5. En zo is de cirkel rond want in de Haspengouw 2015 liet Princen de Franse wagen voor het eerst zegevieren. Daarna zag hij het zegepodium niet terug… tot deze 2de Rally van Zuid-Limburg!
Achter het duel Princen-Van Hoof, werd de lokale publiekslieveling Jonas Langenakens algauw teruggeslagen naar de 3de plaats. “We gingen vlot, maar we kwamen toch vooral om nader kennis maken met de wagen”, aldus Jonas, op zijn nieuwe Evo X. Verder in de top 10 nog veel mooie prestaties zoals de prachtige 4de plek van oud-kampioen Marc Turrion (Evo 7) en dat was één plaatsje beter dan Melissa Debackere, gevolgd door de lokale rijder Jan Jacobs (Evo X) op de 6de plek. Ook het vermelden waard was de 10de plaats van Jimmy D’Hondt. De vicekampioen RACB Rally Criterium was voor het eerst op pad met een Mitsu Lancer Evo. “En dat smaakt zeker naar meer”, bevestigde hij. “Voor volgend seizoen heb ik een aantal keuzes. Mijn Clio is verkocht. Dus kan ik een nieuwe Clio R3 bouwen, of de modernere versie R3T, of ik kan op zoek gaan naar een Evo. Dat zou dan wel moeten kaderen in een nationaal programma…maar dat kost dan weer meer. Ik ga er moeten over nadenken”, aldus Jimmy.
Bij de Historics schudde Gunther Monnens, op een Escort deze keer, met een klinkende overwinning de pechduivel af die hem al geruime tijd achtervolgde. “Een zelfgebouwde wagen”, vertelde Gunther. “Ik heb het gevoel dat het vanaf nu beter zal gaan”, kondigde hij aan. “Er komen verdere deelnames met ofwel de Escort, ofwel de Transeurope.” Glenn Rogiers zette de Kadett op een grandiose tweede plaats voor zijn merkgenoot Michael America. Met een 4de plaats deed Bram Fonteyne met de Volvo 242 de beste zaak in het kampioenschap, waar hij nu de leiding overneemt van Koen Verhaeghe. “Het zal in Kortrijk op enkele punten aankomen, afhankelijk van de schrapresultaten. Het wordt hoe dan ook spannend voor de Historics titel”, verklaarde Escortrijder Verhaeghe.
Binnen de Divisie 1-2 is de titel al voor Stefaan T’Joens, die de Subaru kampioenenauto nog eens buiten bracht en in Gingelom een nieuwe overwinning liet optekenen, de 8ste al van dit seizoen! Divisie 5 beperkte zich tot een duel tussen de Ford Fiesta van Stefaan Sijbers en de Corsa van Dick Lambrecht. Deze laatste zag de winst wegglijden toen hij in de gracht belandde. “Ik zat meer dan 5 minuten in de gracht. Ik had de pech dat er geen toeschouwers in de buurt stonden.” Maar Lambrecht mag zich de eerste Divisie 5 kampioen noemen. Steve Bécaert was niet aanwezig in Gingelom maar is na deze Rally van Zuid-Limburg wel zeker van zijn tweede opeenvolgende VAS titel in de Divisie 3.
Twee weken rust is de rijders nu gegund en dan sluit de 6u van Kortrijk het goed gevulde regionale rallyseizoen 2016 af.

Het Rookie Rally Team streek afgelopen weekend naar in het Belgische Gingelom, waar de tweede Rally van Zuid Limburg werd verreden. Een wedstrijd over 97,88 kilometers op snelheid, verdeeld over 12 klassementsproeven. Deze wedstrijd vormt voor de uit Nuenen afkomstige rijder Antoine van Ballegooijen en de in Egchel woonachtige navigator Johan Findhammer de afsluiter van het rallyseizoen 2016.
De Mitsubishi Lancer Evo X werd voor de laatste keer dit seizoen weer helemaal op punt gezet om de strijd aan te gaan met een flink contingent collega Evo rijders. Maar liefst 11 Evo X rijders stonden aan de start, terwijl er nog eens vijf met vorige generaties van dit Japanse rallymonster deelnamen. Genoeg uitdaging dus voor Antoine en Johan om er eens goed voor te gaan zitten en hun betrekkelijk lage en enigszins teleurstellende, startpositie flink te gaan verbeteren. De organisatie had het team namelijk het startnummer 19 toegekend.
Dat de wegen in deze streek van België glad konden zijn, was Antoine door eerdere deelnames aan wedstrijden in deze streek genoegzaam bekend. De regen maakte het echter allemaal nog een graadje lastiger. Een aantal keren gleed de Mitsubishi door op de spekgladde ondergrond, zelfs daar waar voorzichtigheidshalve al eerder het rempedaal werd beroerd. Daarnaast kregen Antoine en Johan ook nog eens op twee klassementsproeven een lekke band te verwerken. Dat heeft het team de nodige tijd gekost.
Ondanks deze tegenvallers werden de mannen van het Rookie Rally Team toch nog zevende in de einduitslag en van alle Lancer Evo X rijders waren Antoine en Johan derde. Zonder de lekke banden was een zesde plaats in het algemeen klassement mogelijk geweest. De winst in deze wedstrijd ging naar de Belg Kris Princen in de Peugeot 208 T16. Tweede werd Piet van Hoof in de zeer snelle Mitsubishi Lancer Evo 4.
De in zwart met goud uitgedoste Mitsubishi Lancer Evo X heeft zich, mede dankzij de noeste arbeid van het serviceteam, weer van zijn beste kant laten zien en is in de werkplaats weer ontdaan van het Belgische zand en modder en zal winterklaar gemaakt worden.
De leden van het Rookie Rally Team zullen de winterstop gebruiken zich te beraden op het nieuwe seizoen. In welk kampioenschap stappen ze, België of toch Duitsland, of stelt het team toch zelf een kalender op voor volgend jaar met daarin de wedstrijden die het zelf graag wil rijden?

De tweede uitgave van de Rally van Zuid-Limburg, op 12 en 13 november, volgt onmiddellijk na een top Condroz. Topspeed Rally Club Haspengouw (TRCH) vulde perfect deze leegte in die ontstond na het verdwijnen van de Rally van Sint-Truiden. Deze nieuwe regionale proef op het grondgebied van Gingelom en Sint-Truiden verdient zeker een tweede succesvolle editie.
Ook dit jaar kunnen, met de medewerking van het gemeentebestuur van Gingelom, dezelfde faciliteiten op het industrieterrein van Gingelom worden gebruikt. Het parcours werd hier en daar bijgesteld. Daarover wilde de organisatie hetvolgende kwijt: “KP Gingelom is er niet bij, omdat we voor deze KP andere plannen hebben waarover later meer. Ter vervanging komt er de klassementsproef Borlo. Op aangeven van enkele streekpiloten hebben we daar een mooi en uitdagend nieuw parcours gevonden. De proef in Aalst houden we identiek aan vorig jaar, kort maar krachtig. Verder hebben we KP Gelmen heropgevist. Door hier en daar wat aan te passen creëerden we een klassementsproef waar iedereen, zowel rijder als toeschouwer, zijn gading in gaat vinden. Een onuitgegeven start, vluchtheuvels passeren langs alle kanten en natuurlijk mag de beruchte haarspeld aan het kerkhof niet vergeten worden. Die drie klassementsproeven zullen elkaar snel opvolgen, met amper verbindingstukken ertussen, veel rust zullen de teams dus niet hebben.”
Ondertussen vulde ook de deelnemerslijst zich. Topper van dienst wordt Melissa Debackere, die de Skoda Fabia R5 over de Haspengouwse wegen zal loodsen. In de wandelgangen wordt er ook geopperd dat Kris Princen weleens een verschijning zou kunnen maken, maar een bevestiging hiervan is er nog niet. Als de R5 zou haperen, dan staan er heel wat podiumkandidaten te trappelen om de vrijgekomen plaats in te vullen. Beginnen we met de winnaar van verleden jaar, Jonas Langenaekens, die met een Evo X van start gaat die hij deze week nog testte. Verder is er nog een legertje aan Nederlandse deelnemers, met voorop Piet Van Hoof. De Nederlandse Evo-specialist bezocht al menig regionaal evenement dit jaar en was telkens in het koppeloton te zien. In zijn zog volgen nog Van Ballegooijen (Evo X), Hein Jonkers (Evo 6), Martin Van Iersel (Evo X) en Arjen De Koning (Evo X R4). Maar daarmee is de slagkracht van de Lancer Evo armada nog niet uitgeput. Vergeten we voormalig winnaar Jan Jacobs niet en de Nederlanders Schapers, Allaerts en Pennartz, allen op Lancer Evo X’s. De leider in de VAS-tussenstand (Divisie 3), Steven Bécaert, staat vooralsnog niet op de inschrijflijst, maar hij heeft uiteraard zijn verplaatsing “buiten de provincie” in handen met de Rally van Kasterlee en ziet ook geen enkele van zijn rechtstreekse concurrenten de verplaatsing maken. Nog één man kunnen we niet uitschakelen voor winst of een podiumplaats en dat is Patrick Diels. De BMW M3 blijft nog altijd een wapen om rekening mee te houden.
Bij de Historics zullen alle ogen gericht zijn op Glenn Rogiers (Opel Kadett). Hij zal vooral de Ascona’s van Erik Deveux en Jim Lampole in het oog moeten houden alsook de Escort van Claude Debue. Sinds die het co-zitje wisselde voor het stuur, zat hij al enkele malen kort bij de winst…
De eerste wagen start op zondag 13 november om 8u30. De deelnemers zullen bijna 98 kilometer tegen de chronometer rijden. Het servicepark en het rallycentrum bevinden zich op de Ambachtsweg 5, te Gingelom. Om 18u50 worden de eerste deelnemers aan de finish verwacht.

De Condroz Rally in Hoei, de traditionele finale van het Kampioenschap van België, is een uitermate populaire wedstrijd. Dat bleek dit weekend eens te meer. Maar, het blijft ook een enorme uitdaging voor alle teams die aan de start komen. Voor de troepen van Bernard Munster was het allemaal niet zo evident op zaterdag, maar de wagens uit de ateliers van BMA in Petit-Rechain verzorgden zondag wel het spektakel en draaiden toptijden. Zo is de balans toch positief...
Na drie deelnames in WRC2 met een Skoda Fabia van BMA, wilde Ghislain de Mevius, genavigeerd door Johan Jalet, zich nog eens tonen op de Belgische proeven. Na een moeilijke passage in de Westhoek eerder dit seizoen, wilde Ghislain zich in de kijker rijden. Na drie proeven stond de oudste zoon van Grégoire de Mevius in de top 5, maar op de volgende proef moest hij helaas de strijd staken door een kapotte oliepomp... « De Skoda Fabia R5 is gereputeerd om zijn betrouwbaarheid, maar rally blijft een mechanische sport, vertelde Bernard Munster. We hebben niet alle middelen om in te grijpen op de motor en wat Ghislain is overkomen is erg jammer...»
Ghislain en Johan beslisten om zondag opnieuw van start te gaan volgens het reglement van Super Rally. Zonder dat er nog iets op het spel stond, werd de eerste ronde gebruikt om  de afstellingen van de wagen te verfijnen, alvorens een tandje bij te steken in de slotronde. Het duo ontpopte zich tot het snelste duo van de slotfase. Scratch op KP 21 Wanzoul, scratch op KP 22 Ombret-Strée, scratch op KP 23 Ben-Ahin en 2de tijd op KP 24 Goesnes-Marchin op een zucht van de krachtige tweeliter WRC die de snelste tijd reed. Ghislain maakte indruk.
« De mechanische problemen van gisteren waren erg frustrerend, maar zondag heb ik me geweldig geamuseerd aan het stuur van de BMA Fabia R5, vertelt de jonge piloot. De wagen was ronduit perfect en ik ben blij dat ik vertrouwen had in Bernard, toen hij adviseerde om de afstellingen stugger te zetten voor de tweede ronde. Hij had gelijk. Eindelijk waren we in staat om te tonen tot wat we in staat zijn op Belgisch niveau...»
« Wat Ghislain heeft gedaan, is gewoon fabuleus, vervolgt Bernard Munster. Wanneer je opnieuw start na een opgave, heb je minder referentiepunten dan de concurrentie en bovendien is het moeilijk om scherp te blijven omdat er niets meer op het spel staat. Dit seizoen heeft Ghislain sterk gepresteerd in WRC2 in Duitsland en Catalonië, tegenover fabriekswagens en piloten die veel meer rijden. Hij moest de kans krijgen om zijn niveau te tonen in eigen land. Dat heeft hij zondag gedaan. Terwijl de WRC's en de R5's nog voluit aan het strijden waren voor de plaatsen in het algemeen klassement, was Ghislain bevrijd en straalde hij. Zijn snelste tijden waren echte topprestaties en de media is overtuigd geraakt van zijn potentieel. Dat belooft voor het vervolg...»
De ervaring heeft gesproken
Xavier Bouche, op het allerlaatste moment ingeschreven, waardoor het team de tweede Skoda Fabia R5 pas woensdag kon klaarstomen, reed een voorbeeldige wedstrijd. Zijn immense ervaring in de Condroz maakte het verschil. De piloot uit Marche kwam zelfs heel dicht bij het podium... « In het eerste deel van de wedstrijd was ik te voorzichtig, vertelt Bouche. Aanvankelijk was ik ingeschreven met een tweeliter WRC, maar de startpositie van dat soort auto's stond me niet aan, zodat ik alsnog gekozen heb voor de Fabia R5 van BMA. Een uitstekende keuze en de beste beslissing! Het is een prima auto die nog betaalbaar is. Als ik een halve dag had kunnen testen, naast de passages op de shakedown, dan zou ik nog sneller het goede ritme gevonden hebben. Maar, ik heb nergens spijt van. Het was een uitstekende Condroz zonder technische problemen... »
« De ervaring van Xavier maakt het verschil op een moeilijk en delicaat parcours zoals dat van de Condroz, vervolgt Munster. Hij had geen wedstrijd meer gereden sinds de Wallonie, de samenwerking kwam heel laat tot stand, zelfs in een recordtijd, en toch mag het resultaat gezien worden. Met slechts een vijftiental kilometers op de Shakedown. Zonder een kleine straftijd had Xavier zeker Vincent Verschueren kunnen bedreigen tot het einde, maar dat maakt niet zoveel uit. Het resultaat voldeed aan de verwachtingen. Ik ben tevreden... »
Show vooraan !
De wedstrijd van Jean-Pierre Van de Wauwer en Eric Marnette vertoont gelijkenissen met die van Ghislain de Mevius en Johan Jalet. Het duo uit Verviers kwam aan de start met de Porsche 997 GT3 van BMA, maar ze moesten zaterdag al opgeven door een kapotte aandrijfas, maar zondag gingen ze opnieuw van start via Super Rally... Ze verzorgden het spektakel tot groot genoegen van het publiek! « We hielden wel een marge onder de voet omdat er niets meer op het spel stond. We hebben ons goed geamuseerd en we hebben de toeschouwers verwend, vertelde 'Vande' bij zijn doortocht over het finishpodium. Het is natuurlijk spijtig dat Fred Bouvy en Francis Lejeune, eveneens met een Porsche GT3, niet in staat waren om zondag opnieuw te starten. Daardoor waren we alleen in RGT, maar het belangrijkste was het verzorgen van het spektakel... »
« De aandrijfassen blijven het zwakke punt van de Porsche, vertelt Bernard Munster. Gelukkig konden Jean-Pierre en Eric zondag opnieuw starten. Ik denk dat het publiek hen op gepaste wijze heeft bedankt. Het belangrijkste is dat ze zondag na de middag de finish haalden. Dat is gelukt. Bravo... »
Ook in Historic…
BMA, het team van Bernard Munster, bracht ook een Ford Escort MK2 aan de start in Historic voor Vincent Prégardien, voor de gelegenheid genavigeerd door een professionele copiloot Kris Botson. De piloot was heel tevreden over die keuze. Resultaat: het team werkte de verraderlijke wedstrijd probleemloos af, wat een 8ste plaats opleverde in het klassement van de Historics.
Blik op de Vaucluse
De 43ste Condroz Rally is nog maar net afgelopen of team BMA maakt zich al op voor de volgende wedstrijd, die... volgend weekend verreden wordt in Frankrijk: de 26ste Rallye Terre de Vaucluse in de regio Provonce-Alpes-Côte d'Azur. Het Belgische team zal vier wagens aan de start brengen, voor de Fransen Gérard Brianti (Skoda Fabia R5) en Alain Deveza (Subaru Impreza 555 Gr.A) bij de moderne, en de Porsches 911 van André Lausberg en... Bernard Munster zelf in Historic. Zowel André als Bernard zullen met hun zonen als copiloten rijden!

Ook in de laatste wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, de Condroz Rally, hebben Chris Van Woensel en Rik Snaet getoond dat ze weer mee konden strijden voor een podiumplaats. Het startveld in de topper in Hoei was bijzonder sterk, met onder andere twee fabriekspiloten van Citroën Racing in het Wereldkampioenschap Rally, Craig Breen en Stéphane Lefebvre, maar toch draaide de Mitsubishi Lancer WRC in de kleuren van Yokohama vier keer de allersnelste tijd. Dat Chris op de 7de plaats strandde had te maken met pech...
Zoals reglementair bepaald in het Belgisch kampioenschap, gingen Chris en Rik pas na de R5's en Porsches van start. Op een parcours berucht om zijn modderige stroken toch een handicap, zeker toen het parcours er zaterdag nat bij lag. Maar, Chris was bijzonder gemotiveerd en extra geprikkeld door de startpositie van een rechtstreekse concurrent die een voorkeurspositie kreeg.

"Ach, ik ga me er niet meer druk over maken, maar fair is het allemaal niet meer. Hoe dan ook, wanneer er een twintigtal wagens voor je van start gaan, dan ligt er veel meer modder op het parcours dan wanneer je vooraan start. Maar, ik heb voldoende ervaring met slecht weer in de Condroz. Voor mij mag het wel regenen, want dan speelt onze ervaring in ons voordeel," vertelde Chris, goed voor een 4de tijd algemeen op de openingsproef.

"Maar, op de tweede proef, na een erg lang stuk aan topsnelheid, liet ik me verrassen. Mijn ouvreurs voor het weekend, Larry Cols en Filip Goddé, hadden me nochtans verwittigd voor de gladde remzone voor die linkse. Ik ging al vroeger in de remmen, maar toch kreeg ik de Lancer niet tijdig gestopt. Een foutje dat ons toch een 15-tal seconden kostte en op de volgende proeven moest ik even zoeken naar het vertrouwen..."

In de tweede halve lus, met vier proeven ten zuiden van de Maas, was het nadeel van de startpositie nog groter. Van Woensel zakte terug naar de 9de plaats op meer dan een minuut van koploper Cédric Cherain. En, de pech was nog niet voorbij, want na KP 12 moest het serviceteam plots de handen uit de mouwen steken om de Mitsubishi in koers te houden.

"Tijdens de service bleek een bout in de centrale aandrijfas gebroken en een stuk van die bout zat vast. We pakten 8 minuten extra servicetijd, goed voor een straftijd van 1'20". Erg jammer, want anders waren we opgerukt naar de Top 5 na de eerste dag. Nu stonden we na 16 proeven op de 9de plaats...

Zondag waren de lange proeven iets meer geschikt voor de power van de tweeliter WRC. In totaal zette Chris vier keer de snelste tijd op de tabellen. Nadat eerst vice-kampioen Kris Princen opzij werd gezet, rukten Chris en Rik op naar de 7de plaats, op 2'07" van winnaar Craig Breen.

"We stranden op 2'07". Rekening houdend met onze straftijd van 1'20" en de vijftiental seconden die we verloren op de tweede proef, hadden we zeker mee kunnen strijden voor een podiumplaats met Vincent Verschueren. We hebben twee dagen maximaal gereden op een uitdagend en moeilijk parcours. Het resultaat weerspiegelt onze tijden niet, maar ik denk dat we trots mogen zijn op onze prestatie, want het startveld in de Condroz was uitzonderlijk sterk dit jaar... Ik denk vooral dat we bewezen hebben dat we onze plaats verdienen in het Belgisch kampioenschap om de strijd aan te gaan met de R5's. Hoe meer concurrentie, hoe boeiender voor de fans..."

Guillaume de Mevius heeft zijn debuut als vertegenwoordiger van het RACB National Team niet gemist. De jongere broer van Ghislain, die al vroeg moest opgeven door een kapotte oliepomp, zette de wedstrijd bij de Juniors volledig naar zijn hand. De zwart-geel-rode Peugeot 208 R2 was de ganse wedstrijd in een hevig duel verwikkeld met de 208 R2 van merkgenoot Guillaume De Ridder, die uiteindelijk op 23"7 strandde.
"Na de onze overwinning in de RACB Rally Contest, werd er natuurlijk naar ons gekeken en waren onze concurrenten extra gemotiveerd om ons te kloppen, maar ik heb me niet gek laten maken. Uiteindelijk was het vooral de bedoeling om ervaring op te doen en om de partners van het RACB National Team te bedanken. Ik moest niet winnen, maar natuurlijk heb ik wel aangevallen om Guillaume de kloppen. Het was een tof gevecht en ik ben blij dat ik kan debuteren in het RNT met een overwinning en de zege in het Junior Kampioenschap," vertelde Guillaume de Mevius, die voor de eerste keer de finish haalde in de Condroz Rally, na twee eerdere opgaves.

Guillaume De Ridder streed voor wat hij waard was, maar enkele ongelukkige normtijden op zaterdag, waarbij hij in totaal een 15-tal seconden verloor op de Mevius zonder te rijden, maakten de kloof te groot. "We hebben echt alles gegeven en ik ben trots op de tijden die we gereden hebben. We begonnen helaas met een te harde afstelling aan de wedstrijd, waardoor ik in het begin tijd verloor. Op de derde proef maakten we ook een foutje," aldus De Ridder.

Romain Delhez werd met zijn Opel Adam R2 derde bij de Juniors, ondanks problemen met de versnellingsbak in het slot van de wedstrijd. De vierde plaats was voor Sébastien Bedoret, die zijn debuut maakte met een Peugeot 208 R2, na de verkoop van zijn Renault Twingo R2: "Ik heb het tempo rustig opgevoerd, zonder risico's te nemen, om de Peugeot te leren kennen. Zonder grote risico's te nemen, kwamen we een paar keer dicht bij de scratch. Er zit duidelijk meer in met de Peugeot volgend jaar," lachte Bedoret.

Amaury Molle werd met zijn Opel Adam R2 vijfde, voor Andy Dewallef en Tobias Brüls.

In R1 noteerden moest Lucas Walbrecq zondag opgeven met een kapotte versnellingsbak, maar de Renault-piloot moest op dat moment al zijn meerdere erkennen in... Jean Dilley. De 21-jarige broer van Guillaume Dilley reed in de Condroz Rally zijn tweede wedstrijd, na de Rallye de la Haute Senne. Hij domineerde de klasse R1, wat bekroond werd met de Junior Award, uitgereikt door zijn broer Guillaume, die op moest geven met een gescheurd carter op zijn Hyundai i20 R5.

"Ik heb me geweldig geamuseerd vandaag met de Twingo R1. Echt een toffe auto om mee te debuteren!," lachte Jean, een groot supporter van zijn broer Guillaume. "Ik ga regelmatig samen met mijn broer verkennen en ik heb al vaak naast hem gezeten tijdens een test, maar nu wil ik het ook zelf eens proberen. Deze Junior Award is alvast een aangename verrassing en een aanmoediging om verder te doen!"

Graig Breen was voor de eerste keer in Hoei aanwezig en kon met 7 scratches direct deze mooie editie van de Condroz Rally op zijn palmares schrijven. Nadat de rijder van Citroën Racing een klein verschil bij elkaar had gereden op zijn teamgenoot Stéphane Lefebvre, was Cédric Cherain de enige die de suprematie van de Ier kon bedreigen. Jammer genoeg maakte de winnaar van de editie 2015 een fout in de laatste gechronometreerde strook op zaterdag. De rode loper werd uitgerold voor Breen, die zijn voorsprong van ruim twintig seconden op Stéphane Lefebvre tijdens de acht proeven op zondag kon consolideren.

Stéphane Lefebvre strandt dus voor het tweede jaar op rij op de tweede plaats van deze wedstrijd die hem zo nauw aan het hart ligt. Een moeizame beginfase en vooral een versnellingsbak met korte verhoudingen voor de tweede dag stonden een aanval op Craig Breen in de weg.

Naast Cherain werd de rally getekend door heel wat andere opgaves: De Cecco (Peugeot 208 T16), Allart (Skoda Fabia WRC), Baugnet (Ford Fiesta R5) en Delplace (Ford Fiesta R5) na een ongeval, Duval (Hyundai i20 R5), Dilley (Hyundai i20 R5), de Mevius (Skoda Fabia R5), Van de Wauwer (Porsche) en Bouvy (Porsche) na mechanische problemen. Een kwartet, aangevoerd door Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) en Xavier Bouche (Skoda Fabia R5), ging voorzichtig van start maar kwam stap voor stap dichter bij het podium. Verschueren was de auteur van een foutloze wedstrijd, met een derde plek als beloning, voor Xavier Bouche.

Yves Matton, in topvorm op zondag (drie besttijden), tikte als vijfde aan en wint zo de officieuze titel van beste WRC-rijder. Manu Canal-Roblès kraakte niet onder de druk in zijn eerste wedstrijd op een WRC en ontweek alle hinderpalen. Het eindresultaat was een erg bemoedigende zesde plaats.Chris Van Woensel (Mitsubishi Lancer WRC) kreeg een straftijd van 1’20” na een mechanisch probleem, waardoor hij te laat uit een hergroepering kwam, en moest zich zo tevreden stellen met de zevende plek, terwijl hij de vierde plaats had kunnen ambiëren.

Adrian Fernémont had al een sterke prestatie laten optekenen in de Rallye de Wallonie, en bevestigde in Hoei dat hij de juiste gebruiksaanwijzing voor zijn Ford Fiesta R5 heeft gevonden. Hij werd achtste, voor Kris Princen (Peugeot 208 T16), die opgehouden werd door een schuiver en een kapotte koppeling. Davy Vanneste was de laatste man in de top 10.

Net daarachter kwam Olivier Collard als winnaar bij de Mitsubishi-rijders uit de bus. Hij deed uiteindelijk beter dan Anthony Martin en Michaël Albert, respectievelijk elfde, twaalfde en dertiende.Op de overwinning van Kevin Demaerschalk (Citroën DS3), veertiende algemeen, bij de tweewielaandrijvers was weinig aan te merken. De kersverse RNT-rijder Guillaume De Mevius werkte een perfect debuut af aan boord van de Peugeot 208 R2 in de Belgische kleuren. Hij won zijn categorie met overmacht en kon met een vijftiende plek naar huis.

Op uitzondering van enkele geneutraliseerde proeven na ongevallen zonder erg, verliep deze 43ste editie van de Rally van de Condroz haast vlekkeloos, met een mooie winnaar, veiligheidsvoorschriften die werden gerespecteerd en eens te meer, een talrijk opgekomen publiek. Afspraak in november 2017…

Vincent Verschueren en Veronique Hostens hebben het Belgian Rally Championship 2016 op schitterende wijze afgesloten. In de Condroz Rally eindigde de Godrive-piloot met zijn Skoda Fabia R5 op de derde plaats, achter de twee fabriekspiloten van Citroën Racing in het Wereldkampioenschap. Vincent eindigde als eerste Belg in de klassieker langs de oevers van de Maas.
De eerste lus van vier proeven was nochtans niet meteen een voltreffer voor Vincent Verschueren, die meteen een 20-tal seconden moest toegeven op leider Craig Breen. De Skoda-rijder volgde op een zevende plaats.

"Op de eerste proef liet ik me even verrassen. De proeven lagen er nat en verraderlijk bij en met ik had gekozen voor een zachte rubbercompound, waardoor ik teveel last had van onderstuur. Bovendien miste ik toch een beetje ritme, want het was twee maanden geleden dat ik nog gereden had, in tegenstelling tot de WK-kleppers die bijna dagelijks aan het testen zijn," vertelde Vincent.

Na de openingsronde vonden Vincent en Veronique het goede tempo. De Skoda van GoDrive zette zich in het spoor van de twee fabriekspiloten van Citroën Racing, al moesten zij op hun beurt de Fabia R5 van Cédric Cherain laten voorgaan. Tot het voor de Luikenaar fout ging op de slotproef van de eerste dag. Cherain liet zich, zoals eerder ook Kris Princen, Xavier Baugnet en heel wat andere tenoren, verrassen door de gladde omstandigheden. Als een metronoom klaarde Vincent Verschueren de klus. Hij bleef foutloos en rukte op naar een schitterende derde plaats na de eerste 16 KP's van de Condroz Rally.

"Er zat misschien zelfs meer in vandaag, maar ik had in de derde halve ronde gekozen voor fel opgesneden slicks en dat was een vergissing. De banden werden te warm, waardoor ik teveel onderstuur had. Ik hield het tempo hoog, maar zonder over de limiet te gaan. Een foutje was immers snel gemaakt, want de proeven lagen er weer heel delicaat bij, zoals het hoort in een echte Condroz Rally," genoot Vincent.

Zondagochtend gingen Vincent en Veronique als derde van start, amper 9" achter Stéphane Lefebvre en 26" achter Craig Breen. Maar, de derde van het Belgisch kampioenschap drong niet meer aan.

"Je moet realistisch blijven. Craig Breen en Stéphane Lefebvre, dat zijn fabriekspiloten die alle risico's kunnen nemen, terwijl ik als privé-piloot de Skoda van GoDrive toch graag intact aan de finish breng. Ik heb hetzelfde tempo gereden als zaterdag, want Xavier Bouche bleef me onder druk zetten. Maar, we hebben het afgemaakt. Deze derde plaats, net achter die twee kleppers en als eerste Belg, daar had ik vooraf voor getekend," vertelde Vincent Verschueren, die een erg mooi orgelpunt  zette achter het seizoen 2016, want de Skoda-piloot pakte de punten van de eerste plaats voor het Belgisch kampioenschap.

Bij Peugeot België-Luxemburg maakt de rallysport al langer integraal deel uit van de communicatiestrategie. Dit weekend staan niet minder dan drie auto’s met een trotse leeuw op de neus voor de Peugeot-hospitality in de assistentiezone van de Condrozrally!

Autosport zit Peugeot in het bloed. En bij de Belgisch-Luxemburgse invoerder van het Franse merk, wordt intussen al meer dan dertig jaar gewerkt met dat DNA. Peugeot Belux en autosport is een verhaal van mensen, van passie en van uitzonderlijke prestaties. En dat verhaal telt intussen al decennia lang hoofdstukken in de rallysport. Dit jaar nog waren Kris Princen en Peter Kaspers in de officiële 208 T16 van Peugeot Belux de enigen die uiteindelijk alle manches van het Belgisch rallykampioenschap aflegden. Maar niet alleen die regelmaat illustreert hoeveel belang er bij Peugeot Belux wordt gehecht aan de autosport. Dit weekend wil de invoerder zijn seizoen in schoonheid eindigen, met niet minder dan drie exemplaren van de Peugeot 208 in zijn assistentiezone in Hoei!

Met een trots startnummer 1 op de deuren, mag de officiële 208 T16 in de R5-categorie als eerste de klassementsproeven van deze veelbelovende editie 2016 van de Condrozrally oprijden. Maar Kris Princen en Peter Kaspers zijn in Hoei niet de enigen die de kleuren van het merk verdedigen. Ze krijgen in deze laatste rally van het seizoen het gezelschap van Cédric de Cecco en Renaud Jamoul. Ter gelegenheid van het vijftigjarig bestaan van de Schyns-groep, een al even autosportgekke als dynamische concessiehouder uit Hoei, verschijnen ze aan de start in een krachtige Peugeot 208 T16! Voor de Schyns-groep niet alleen een unieke manier om te communiceren rond hun historische verjaardag, maar meteen ook een niet te missen kans om hun klanten en relaties te laten kennismaken met de uitzonderlijke sfeer van de Condrozrally.

Het Franse merk houdt het bovendien niet alleen bij de twee auto’s in de topcategorie. “Al jarenlang zetten we met autosport ook jongeren aan het dromen, en bieden we ook minder bekende of grote namen de kans om zich in de rallysport te tonen”, vertelt Wim Doms, woordvoerder van de Belgische invoerder. “Via die instapformules zijn in het verleden al heel grote piloten ontdekt en doorgegroeid, niet alleen tot op Europees niveau maar heel recent ook nog tot bij de absolute wereldtop in het WRC. Samen met het RACB National Team, onze trouwe partner, brengen we in de Condroz de nieuwe zwart-geel-rode Peugeot 208 R2 aan de start voor Guillaume de Mévius en Louis Louka, de heel recente winnaars van de RNT Rally Challenge. Het volledige team is dolblij om Guillaume en Louis te verwelkomen, en we zijn er van overtuigd dat we hiermee eens te meer aan een mooie rallytoekomst beginnen!”

Kris Princen wil voluit aanvallen.

Het Belgian Rally Championship schrijft dit weekend zijn slotakkoord in en rond Hoei. De Condrozrally, ieder jaar een weergaloos volksfeest, kan zaterdag en zondag buigen op een hoogstaand startveld. Aan het stuur van de 208 T16 in de kleuren van Peugeot België-Luxemburg rekenen Kris Princen en Peter Kaspers er op om de talrijke fans langs de chronoritten hun deel van het spektakel te bieden. De Condrozrally is het slot van het Belgische autosportseizoen. Het is tegelijk een groots volksfeest en een heel pittige sportieve uitdaging.

Deze 43ste editie ontsnapt niet aan die regel: de deelnemerslijst is om van te snoepen, met heel wat buitenlandse rallyrijders die het zullen opnemen tegen de beste Belgen. En die zijn uiteraard niet van plan zich te laten kloppen door die buitenlandse vedetten. Kris Princen en Peter Kaspers zijn in ieder geval bij de meest gemotiveerde van onze landgenoten. “Zoals heel wat rijders kan ik de Condrozrally wel smaken”, stelt de winnaar van 2014. “De laatste wedstrijd op de Belgische kalender wordt niet zo ver van bij me thuis verreden en er hangt een ongelooflijke sfeer. Zowel langs het parcours als in het assistentiepark in Hoei heerst er een onbeschrijflijk enthousiasme. Ik hou heel veel van dit parcours, je kan er alles vinden wat rallyrijden zo mooi maakt. Er liggen nogal wat valstrikken en schietgeweren, ja. Je moet in staat zijn om de weg te kunnen ‘lezen’ en in een fractie van een seconde de juiste beslissing te nemen. Zelfs al ken je de wegen door en door, een groot deel hangt nog steeds af van improvisatie. Kortom, alles waar het bij rallyrijden écht om draait.”

Om deze laatste afspraak van het seizoen voor te bereiden hebben Kris, Peter en het team van DG Sport niet op een inspanning gekeken. “Dinsdag hebben een stevige testsessie afgewerkt”, vervolgt de rijder. “Ik denk dat we met de Peugeot 208 T16 een kleine honderd kilometer hebben afgewerkt. Omdat het weer op dat moment nogal gunstig was, heeft ons team het professionalisme tot op het uiterste gedreven en de wegen door een landbouwer uit de buurt laten natspuiten. Zo hebben we de hele waaier van afstellingen op droge én natte wegen kunnen doorlopen.” En dus kan er vol vertrouwen naar de start in Hoei worden getrokken. “Onze bolide bleek bij elk scenario goed voor de dag te komen”, legt Kris uit.

“Zoveel te beter. Ik kijk er al naar uit om aan de start van de eerste proef te staan. De organisatoren in Hoei hebben een heel mooi deelnemersveld samengesteld, dus geen sprake van om kalm te beginnen en afwachten tot de wedstrijd kantelt. Zeker in de Condroz kan je verloren tijd heel moeilijk goedmaken.” De Condrozrally begint op zaterdag om 8 uur in Hoei. Er staan twee lussen van acht chronoritten (122,86 km. tegen de klok) op het programma. De eerste rijders parkeren hun wagens vanaf 21u39 in het gesloten wagenpark. Op zondag trekt de wedstrijd zich om 7u45 op gang, voor acht KP’s verdeeld over twee lussen, of nog eens 97,20 km. tegen de klok. De finish wordt verwacht rond 15u37

Dit weekend krijgen Guillaume de Mévius en Louis Lonka, laureaten van de RNT Rally Challenge, tijdens de Condrozrally de gelegenheid om voor het eerst achter het stuur te kruipen van de zwart-geel-rode Peugeot 208 R2, de wagen waarmee ze volgend seizoen het Belgisch junior-rallykampioenschap zullen afwerken.

Minder dan een maand na de finale van de RNT Rally Challenge zullen laureaten Guillaume de Mévius en Louis Lonka voor het eerst de kleuren van het RACB National Team en Peugeot België-Luxemburg dragen, ter gelegenheid vna de laatste manche van het BK Rally 2016. Met een Peugeot 208 R2, identiek aan de bolide die ze volgend jaar zullen besturen, werken de jonge rekruten van het RACB National Team op zaterdag en zondag de 43ste editie van de Condrozrally af. “Het wordt mijn derde deelname aan deze wedstrijd. Het is ook mijn derde seizoen aan het stuur van een Peugeot 208 R2. Ik stap dus niet helemaal in het onbekende”, glimlacht Guillaume. “Toch zullen we de Condroz beschouwen als één grote shakedown voor het volgende seizoen. In deze rally komt het er op aan om de referentiepunten binnen het nieuwe team te vinden.”

Dat verhindert het duo niet om methodisch en gedreven naar de wedstrijd toe te leven.“Dinsdag werkten we bij een testsessie zo een 100 kilometer af”, vervolgt de 22-jarige rallyrijder. “Zo konden we de afstellingen wat verfijnen, hoewel de weersomstandigheden van volgend weekend allicht heel verschillend zullen zijn van die van de afgelopen dagen. We hebben ons ook wat geoefend in het wisselen van de wielen. Onze beste tijd: 1’48 !”

“De Condroz is onze negende wedstrijd samen”, stelt Louis Louka. “Samen met Guillaume hebben we dit jaar heel wat wedstrijden in Frankrijk afgewerkt. Onze samenwerking loopt gesmeerd.”

De Condrozrally begint op zaterdag om 8 uur in Hoei. Er staan twee lussen van acht chronoritten (122,86 km. tegen de klok) op het programma. De eerste rijders parkeren hun wagens vanaf 21u39 in het gesloten wagenpark. Op zondag trekt de wedstrijd zich om 7u45 op gang, voor acht KP’s verdeeld over twee lussen, of nog eens 97,20 km. tegen de klok. De finish wordt verwacht rond 15u37.