OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Het minste dat we kunnen zeggen is dat Claudie Tanghe en Filip Cuvelier hun potentieel toonden in de 57ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. De Ford Fiesta R5 van Renties draaide vlot mee in de kopgroep, maar dat blijkt niet uit het resultaat. De 15de plaats algemeen weerspiegelt geenszins de wedstrijd van Claudie en Filip.

Claudie herhaalde voor de start van de wedstrijd nog eens dat hij zich vooral wilde amuseren in Roeselare en hij werd op zijn wenken bediend. Wie van een uitdaging houdt, kreeg vrijdagavond waar voor zijn geld, want net nadat de teams vertrokken waren uit het servicepark, begon het fel te regenen. Op slicks kon Claudie de schade wonderwel beperken. In Beveren en Koolskamp klokte Tanghe twee keer de tweede tijd algemeen, op minder dan een seconde van de beste tijd."We staan na de eerste avond op de derde plaats op amper 3"3 van de leiders. Dat is een goede start, want ik heb me helemaal niet geforceerd. We hadden voor de start gekozen voor een medium zachte band. Een voorzichtige keuze, ingegeven door het feit dat het asfalt hier erg glad is. Ik hoopte met die zachte compound meer grip en vertrouwen te vinden. In de regen waren die banden veel beter dan de harde rubbers die de meeste collega's hadden gemonteerd," vertelde Claudie, die zich zaterdag wilde handhaven in de Top 5. Helaas, op de tweede proef van de tweede dag sloeg de pechduivel toe. De Renties Ford Fiesta R6 Evo reed lek vooraan en bij het couperen werd het stuurhuis beschadigd. "Een R5 is niet te besturen zonder stuurbekrachtiging, al zeker niet met een lekke band vooraan. We hebben het wiel gewisseld in Houthulst, maar de volgende twee proeven moesten we ook nog afwerken met dat kapot stuurhuis. Het kost ons in totaal 9 minuten," aldus Claudie, die vanaf dat ogenblk enkel nog voor het spektakel reed. "We hebben de toeschouwers wat waar voor hun geld gegeven." Uiteindelijk eindigden Claudie Tanghe en Filip Cuvelier op de 15de  plaats van deze 57ste ConXioN Omloop van Vlaanderen, gewonnen door Chris Van Woensel.

Drie op vier ! Polle Geusens heeft in de ConXioN Omloop van Vlaanderen nog maar eens bewezen, voor de derde keer op vier wedstrijden, dat hij onmiskenbaar de snelste jongere in het Junior Belgian Rally Championship is. Net als vorig jaar. Polle en copilote Justine Demeestere schreven zich last minute in voor deze 7de wedstrijd van het Belgisch rallykampioenschap, maar ze domineerden de strijd bij de jongeren van start tot finish, al moesten ze in hun klasse Steven Dolfen voor laten gaan.
Voor Polle Geusens en Justine Demeestere bracht de zomer niet wat ze ervan verwacht hadden. Het grote debuut in de Rally van Duitsland was al vroeg afgelopen na een sortie helemaal in het begin van de wedstrijd. In de ConXioN Omloop van Vlaanderen moest iets recht gezet worden, zeker omdat de wedstrijd in Roeselare de thuisrally is van Justine, de dochter van Joost, de organisator van de wedstrijd.

En, Polle en Justine toonden zich weer van hun beste zijde. In het Junior BRC gaven ze de concurrentie geen schijn van kans. Ze stuurden de witte Ford Fiesta R2 EcoBoost naar de 18de plaats algemeen, 2de in RC4, met 1'32" voorsprong op de tweede junior, Jelle Vermeire en Michelle, de zus van Justine.

"We hebben niet de makkelijkste rally achter de rug," vertelde Polle. "We reden niet met onze eigen Fiesta, maar met een gehuurde wagen omdat mijn auto niet klaar was. Ik denk dat de motor stilaan zijn beste tijd heeft gehad, want vaak leverde hij niet het volle vermogen en op het einde van de rally haalden we zelfs amper 150 km/h topsnelheid. We hebben puur gereden om de puntjes voor het Junior kampioenschap binnen te halen. Zo zijn we geplaatst voor de shoot-out voor de Rally Challenge die de RACB en Peugeot organiseren," vertelde de piloot uit Lommel, die tweede blijft in de stand van het Junior BRC.

Het was een schitterend beeld. De groene Skoda Fabia R5 van GoDrive werd door de collega-piloten van Vincent Verschueren en Veronique Hostens over het finishpodium geduwd. Een blijk van respect voor Verschueren, die op de klassementsproeven een knappe tweede plaats behaalde. Maar, de motor van de Skoda liep warm en weigerde daardoor dienst op enkele cruciale momenten, wat na de finish en de podiumceremonie tot de uitsluiting zou leiden. Een afknapper na een prachtig weekend...
De ConXioN Omloop van Vlaanderen begon heel verrassend. Meteen na de start werden de teams verrast door een regenbui. Kris Princen schoof van de baan op de eerste proef, terwijl Vincent er de snelste tijd reed. Na de eerste dag stond de Skoda-piloot op de tweede plaats algemeen, 8"5 achter Chris Van Woensel.

"Voor de eerste drie proeven had ik harde slicks gekozen. Ik kon de eerste proef in het droge afwerken, waardoor ik 27" voorsprong nam, maar op de volgende proeven was het puur overleven, want de harde slicks boden geen grip. Na de service koos ik voor een iets zachtere compound, maar ik bleef tijd verliezen. De concurrenten wisten toen al hoe hun zachte slicks reageerden, terwijl ik nog moest zoeken," vertelde Vincent na de openingsavond.

Na een besttijd op de eerste proef in Passendale zaterdagochtend, nam leider Chris Van Woensel met zijn krachtigere Mitsubishi Lancer WRC verder afstand. Na een foutje van Ten Brinke, namen Vincent Verschueren en Veronique Hostens op hun beurt wat meer voorsprong op de derde in de tussenstand. De Skoda-combinatie leek op weg naar de tweede plaats, maar de motor begon warm te lopen...

"In de namiddag liep de motor warm. Ik hield het dashboard in het oog, maar daardoor reed ik lek in Rumbeke. We moesten na de finish het wiel wisselen en daardoor klokte ik te laat in voor de start van de Zoning. Maar, het ergste moest nog komen. Na de service, waar de thermostaat werd gewisseld, wilde de motor niet meer starten in de mediazone voor het podium. Ik probeerde de oorzaak te vinden en ik keek ook onder de motorkap. Na een paar minuten kreeg ik de wagen toch weer aan de praat en konden we verder, maar blijkbaar mochten we in die zone de motorkap niet openen..."

Vincent en Veronique hielden, ondanks de motor die warm liep, de tweede plaats vast. Hun beste score dit seizoen, maar opnieuw wilde de wagen niet meer starten op weg naar het podium. Dankzij de monteurs van het team en een aantal collega-piloten, geraakte de Skoda toch op het podium. De GoDrive-bemanning vierde de tweede plaats in de ConXioN Omloop van Vlaanderen, maar de uitsluiting hing in de lucht en enkele uren later werd die ook bevestigd door de wedstrijdleiding.

"We hebben ons getoond en we hebben bewezen dat we de tweede plaats verdienden. We hebben gevochten tot de laatste meter, zelfs toen onze motor niet meer wilde starten... Dit is zuur, heel zuur...," aldus Verschueren aangeslagen.

Afspraak volgende week in de Aarova Rallysprint in Oudenaarde of in de Condroz Rally, de slotmanche van het BRC.

Na de zeges in de ORC; de TBR en de Rally van Staden kwam Andy Lefevere met het nodige vertrouwen aan de start van de ConXion Omloop van Vlaanderen. “Op vrijdag was wel het heel moeilijk. Ik had een totaal verkeerde bandenkeuze en op De Ruiter bedampte de voorruit…”
Op zaterdagmorgen vertrokken Andy en copiloot Bram Maes als zesde uit Roeselare. De wegen waren opgedroogd en de piloot van de rode Mitsubishi Lancer EVO X ging meteen in de aanval. “Stelselmatig klommen we omhoog in het klassement en snel leek een podiumplaats haalbaar… Ik moet wel zeggen dat de Nederlander Ten Brinke heel snel was, maar op Zilverberg en Rumbeke was ik toch steeds enkele seconden sneller. Die proeven lagen mij en de Lancer meer, op Passendale en Houthulst waren veel snelle waaiers waar de R5 in het voordeel was, daar draaiden we ongeveer dezelfde tijden."
Voor de start van de laatste ronde stond Andy Lefevere vierde, met nog 3 seconden achterstand op de Skoda Fabia R5 van Bernard Ten Brinke. “Met nog 2 doortochten op Zilverberg en Rumbeke was een derde plaats zeker haalbaar! Maar in een van de laatste bochten op kp Passendale brak de bevestiging van de achterste uniball… Ik verloor een wiel en kon niet meer verder. Natuurlijk ben ik ontgoocheld! Ikzelf heb geen fout gemaakt, het afgebroken onderdeel vertoonde tekenen van metaalmoeheid.”
Na afloop van de wedstrijd bleek dat zelfs een tweede plaats had mogelijk geweest. “Nee, ik ging niet fier zijn met die tweede plaats. In Staden hebben ik en Vincent gestreden voor de overwinning, maar nu heb ik zelf nog geholpen om de Skoda over het podium te duwen. Een wedstrijd moet beslist worden op de proeven! Voor mij is Vincent tweede geworden.”

De Omloop van Vlaanderen betekende dit weekeinde de rentree van de Nederlandse rallyrijder Bob de Jong en zijn Belgische navigator Bjorn Degandt na hun zware crash begin dit seizoen in Spa. Met een volgens de laatste specificaties opgebouwde DS3 gingen zij in en rond Roeselare de strijd aan met een sterk deelnemersveld in de R5 klasse.
Niet alleen de Belgische top was aanwezig, maar ook uit Nederland (Bernhard ten Brinke), Zweden (Emile Bergkvist) en Frankrijk (Claudie Tanghe) kwam sterke tegenstand. Daarbij waren de topmerken uit de R5 klasse vertegenwoordigd: DS, Skoda, Ford en Peugeot. Ondanks een lekke band in de slotfase van de wedstrijd wist het Nederlands/Belgische duo beslag te leggen op de vierde plaats. “We hebben nog wel wat tijd nodig om in ons ritme te komen, maar we zijn zeer verheugd er weer te zijn en de nieuwe specs van de DS3 zijn echt een stap voorwaarts,” aldus Bob de Jong.
De 57e ConXion Omloop van Vlaanderen werd onder wisselende weersomstandigheden verreden en dat maakte vooral vrijdagavond de uitdaging extra groot. De rally startte nog met droog weer, maar plots was daar een hevige regenbui. Bob de Jong: “Dat was onverwacht, maar gelukkig hadden wij voor de eerste
proeven een veilige bandenkeuze gemaakt om weer een beetje te wennen en dat pakte dus verrassend goed uit.” Omdat favoriet Kris Princen met zijn Peugeot 208 T16 R5 al op de eerste proef van de weg gleed werd de proef stil gelegd en dat was in het nadeel van de achter hem gestarte equipes. De banden werden koud en het begon ook al een beetje te regen. Bob de Jong was toen echter al onderweg en profiteerde door meteen de tweede tijd te laten noteren. “Dat was een gelukje en niet echt representatief,”
wist Bjorn Degandt. Toch wist Bob de Jong al snel weer het juiste gevoel te krijgen en draaide hij goede tijden. “De nieuwe DS3 is met de nieuw specs wel heel anders dan de vorige. Dus we moeten nog leren hoe we met de diffs de beste afstelling kunnen krijgen en de langere versnellingsbakoverbrenging is ook nog even wennen. Maar de trekkracht van de motor is geweldig,” concludeerde De Jong, die alleen nog problemen had met de stuurbekrachtiging. “Maar ook dat kunnen we de komende tijd verbeteren.”
Zaterdag werd er op het scherpst van de snede gestreden om de podiumplekken in de R5 klasse en het leek er op dat Bob de Jong en Bjorn Degandt daar ook aanspraak op zouden kunnen maken, maar een lekke band op de 17e klassementsproef gooide roet in het eten: “We sneden een bocht iets te scherp aan
en raakten met het rechtervoorwiel iets waardoor de band lekt raakte,” aldus Bjorn Degandt. Wisselen op de proef kostte zo’n drieënhalve minuut en daarmee was de kans op het podium verkeken. “We kijken echter met een tevreden gevoel terug op deze eerste rally na een lange afwezigheid en zien zeker mogelijkheden om bij de volgende rally het tempo te verhogen,” aldus Bob de Jong aan de finish. De volgende rally voor Bob de Jong en Bjorn Degandt is de East Belgian Rally op 24 september.

De 7de manche van het Belgisch rallykampioenschap, de ConXioN Omloop van Vlaanderen in Roeselare, beloofde een open wedstrijd te worden. Freddy Loix, de winnaar van de vorige 6 manches, gaf als kersvers kampioen verstek, waardoor de weg naar de zege open lag voor heel wat kanshebbers. Uiteindelijk bleek niemand opgewassen tegen Chris Van Woensel met zijn Mitsubishi Lancer WRC05. De 50-jarige piloot uit Schriek moest tot de laatste meters blijven knokken om Vincent Verschueren en Bernhard Ten Brinke met veel recentere Skoda Fabia's R5 af te houden. Voor Van Woensel was het zijn 2de nationale overwinning, nadat hij in 2002 al eens de snelste was in de Rally van Wallonië.
"Toch schat ik deze overwinning hoger in," genoot Van Woensel, die in februari zijn 50ste verjaardag vierde. "In 2002 lag het niveau in het Belgisch kampioenschap minder hoog. Dit weekend stond er een heel sterk deelnemersveld aan de start, met Kris Princen, de officiële piloot van Peugeot Belux, Vincent Verschueren, momenteel derde in het kampioenschap en nog een aantal recente topwagens, R5's, bestuurd door onder andere drie kampioenen van Nederland. Deze overwinning doet enorm deugd, want we rijden al twee jaar met onze Mitsubishi en we hebben nog maar weinig geluk gehad. Vorig jaar vielen we telkens uit. Dit jaar zijn stonden we zowel in Haspengouw als in de Wallonie aan de leiding toen er iets haperde aan de mechaniek. Daarom bleef het spannend tot de allerlaatste proef. Dit is een enorme opsteker voor het ganse team, want er waren momenten dat de moed in de schoenen zat na zoveel pech, en voor onze sponsors, die in onze keuze zijn blijven geloven."
Kris Princen, vooraf getipt als topfavoriet, liet zich na 400 meter vrijdagavond al verrassen. De Peugeot-piloot verloor 9 minuten in een gracht en eindigde uiteindelijk op de 12de plaats. Een slechte zaak voor zijn tweede plaats in het kampioenschap, zo leek, want Vincent Verschueren, derde in de tussenstand, was in topvorm. De Oost-Vlaming stuurde zijn groene Skoda Fabia R5 onweerstaanbaar naar de tweede plaats... maar Verschueren werd in de steek gelaten door de mechaniek. Bij het ingaan van de slotronde wilde zijn Fabia R5 niet meer starten en Verschueren dook onder de motorkap in een zone waarin technisch ingrijpen niet toegelaten is. De motor was voordien al warm gelopen en omdat de piloot zich concentreerde op de temperatuur, was Verschueren ook al lek gereden in Rumbeke. Hoe dan ook, de Godrive-piloot werd tweede op de proeven, maar achteraf werd hij uitgesloten.
De tweede plaats werd overgenomen door Bernhard Ten Brinke met eenzelfde Skoda Fabia R5. De Nederlander reed een erg sterke wedstrijd. In de slotfase stond hij zwaar onder druk van Andy Lefevere, maar de lokale specialist liet zich verrassen en reed een wiel van zijn Mitsubishi. De derde plaats ging daardoor naar het Zweedse toptalent Emil Bergkvist, de piloot van het Belgische team J-Motorsport. Van een geslaagde testsessie op asfalt gesproken.
"Ik maakte vrijdagavond een klein remfoutje. Dat kost me de tweede plaats, maar ik ben enorm tevreden, want ik heb veel progressie gemaakt. Dit parcours is erg moeilijk door de constante verandering van grip. De types asfalt variëren enorm. Ik ben ook onder de indruk van het niveau van het Belgisch kampioenschap," vertelde de Zweed.
Melissa Debackere reed een heel regelmatige wedstrijd en ze stuurde haar Skoda Fabia R5 naar een knappe 4de plaats, voor de Nederlander Erik Wevers, die met zijn Subaru Impreza WRC S14 wellicht de snelste wagen van het veld bestuurde. Maar, Wevers had een gebrek aan ritme, want het was zijn eerste rally dit seizoen. Door een lekke band in de slotfase tuimelde Bob de Jong nog naar de 8ste plaats, waardoor de 6de plaats werd overgenomen door Paul Lietaer, tevens de winnaar in Historic met zijn Subaru Legacy RS. De tweede plaats in Historic ging naar Gunther Monnens voor Pieter-Jan Maeyaert.
In het Junior BRC pakte Polle Geusens de volle pot, ondanks het feit dat de Limburger voortdurend kampte met een haperende motor die uiteindelijk zelfs niet harder ging dan 150 km/h. Jelle Vermeire werd tweede, eveneens met een Ford Fiesta, terwijl Sébastien Bedoret de derde plaats behaalde.
In het RACB Rally Criterium stond er geen maat op Bjorn Renier, die met zijn Renault Clio R3 het spannende duel won van Filip Lommers met een BMW M3. Het verschil bedroeg amper 8"2 na 9 klassementsproeven. De derde plaats ging naar Stefaan T'joens, die aanvankelijk ook mee streed voor de zege.

Met verslagenheid meldt vzw Superstage het heengaan van Ignace Becquart, 40 jaar lang de wedstrijdleider van de Ypres Rally. Deze ochtend is Ignace plots overleden in zijn woonplaats in Spanje. Ignace was amper 64 jaar.
Twee jaar geleden vierde de Ypres Rally zijn 50ste editie. Ignace Becquart was er quasi vanaf het prille begin bij. Vanaf eind jaren '60 was de architect een van de drijvende krachten binnen de organisatie en met zijn ongeziene kennis van de reglementen en natuurlijke autoriteit, werd Ignace al snel aangeduid als Wedstrijdleider. Eind juni was hij opnieuw een van de sterkhouders in het Rally HQ, deze keer als raadgever en Historic-wedstrijdleider.
Voor vzw Superstage is het gedwongen afscheid van Ignace een zwaar verlies.
"Natuurlijk is het heengaan van een goede vriend die samen met ons de Rally van Ieper al die jaren groot heeft gemaakt en in goede banen heeft geleid, een zware klap voor iedereen binnen de organisatie," vertelt André Bostyn in naam van vzw Superstage. "Toen ik in 1971 bij de vroegere club Targa Florio kwam, was Ignace al een paar jaar actief in de organisatie. Hij was een van de pioniers van de organisatie. Zelfs toen Ignace in Argentinië woonde en de laatste jaren vanuit Spanje, bleef hij heel wat werk voor ons verrichten. Zo contacteerde Ignace elk jaar alle piloten die zich inschreven om hun inschrijving in goede banen te leiden, want hij kende de reglementen als geen ander. Het is een groot verlies voor de Ypres Rally, maar in de eerste plaats een menselijk drama voor zijn vrouw Josiane, zijn zonen Ahron en Beauregard en de rest van de familie."

VZW Superstage biedt de familie en vrienden van Ignace zijn oprecht medeleven aan.

Vaarwel koersdirecteur...

Twee maanden na de Kenotek Ypres Rally, gaat het Belgian Rally Championship dit weekend verder in Roeselare, waar de 7de manche van het BRC verreden wordt. In de ConXion Omloop van Vlaanderen wil Vincent Verschueren de kleuren van Skoda laten schitteren, bij afwezigheid van Freddy Loix, die al zeker is van de titel.
Freddy Loix zal er niet bij zijn in Roeselare, nadat hij in Ieper zijn titel veilig stelde, maar aan concurrentie voor de GoDrive Skoda Fabia R5 van Vincent Verschueren en Veronique Hostens zeker geen gebrek. Vincent kijkt zelf vooral uit naar de strijd met Kris Princen.
"Ik heb al vaak gezegd dat ik bewondering heb voor Kris Princen, die verschrikkelijk snel is. Maar, in Ieper, voor ik fysiek in de problemen kwam, stonden we wel voor hem. Ik ben blij dat hij er bij is in Roeselare, want dat belooft alvast een mooi gevecht te worden. Verder ben ik benieuwd naar de tijden van de andere Skoda's van Ten Brinke en Debackere, terwijl Claudie Tanghe de proeven ook wel kent. En dan zijn er nog de twee dikke WRC's van Erik Wevers en vooral Chris Van Woensel... Ik kijk er echt naar uit!," lacht Vincent Verschueren, die een bijzondere band heeft met de Zoning, de beruchte rondkoers op het industrieterrein.

Veel rallyrijders hebben er een hekel aan, maar Vincent houdt er wel van.
"Ik heb vroeger aan motoracen gedaan en we reden toen heel vaak op industrieterreinen. Het is echt niet alleen de kracht van de motor die op de Zoning het verschil maakt. Je maakt het verschil in de kleine details bij het remmen, de juiste lijnen nemen, enz. Kurt Braeckevelt heeft het ook bevestigd. Hij reed vroeger ook met de moto en hij draait ook altijd toptijden op de Zoning," vertelt Vincent, die vorig jaar de Zoning niet haalde omdat net voordien de motor stuk ging.

Hij bewees toen wel dat hij mee kon spelen voor de overwinning.
"Ook dit jaar kom ik met een heel goed gevoel aan de start. Ik heb de RS van Staden gereden als voorbereiding en de afstellingen voelden uitstekend aan. Ik moest in Staden nipt de duimen leggen voor Andy Lefevere met zijn Mitsubishi, omdat ik in de eerste ronde wat zat te slapen. Andy zal in Roeselare ook erg snel zijn, maar deze keer wil ik me niet laten verrassen!"

Het zijn trouwens drukke tijden voor Vincent Verschueren, want een week na de Omloop van Vlaanderen zal hij in eigen streek in actie komen in de Aarova Rallysprint in Oudenaarde. Maar eerst schitteren op de proeven van de ConXioN Omloop van Vlaanderen.

Met de Omloop van Vlaanderen, de 7e van in totaal 9 wedstrijden van het BK rally, start dit weekend deel twee van het BK rally 2016. Een kampioenschap dat voor wat betreft de algemene titel in zijn definitieve plooi licht. Freddy Loix en corijder Johan Gitsels domineerden met hun ŠKODA Fabia R5 tot dusver het seizoen, wonnen alle 6 de rally’s waaraan ze deelnamen wat Freddy Loix een vierde titel op rij opleverde.
“Twee van de drie vooropgestelde doelen zijn bereikt” aldus Vincent Struye, marketing manager van ŠKODA België. “Freddy en Johan wonnen de titel en waren ook in Ieper de beste. Alleen het constructeurskampioenschap is nog niet binnen maar ook daar staan we er goed voor. Met nog drie rally’s te rijden hebben we 49 punten voorsprong op onze eerste achtervolger. Bij aanvang van het seizoen hadden we budget om 6 rally’s te rijden. Freddy en Johan hebben die 6 wedstrijden ook allemaal gewonnen en dus hebben we de koppen bij elkaar gestoken om de rest van het seizoen te bepalen. Met pijn in het hart passen we voor de Omloop van Vlaanderen maar in de East Belgian Rally zijn we er wel opnieuw bij. Het wordt voor ons de laatste rally van het seizoen. Het doel laat zich raden, voluit strijden voor de overwinning om in stijl het seizoen af te sluiten.”

De ConXioN Omloop van Vlaanderen viert dit weekend zijn 57ste editie en dat gaat gepaard met een verrassende verhuis van het rallycentrum naar het Stationsplein. De vertrouwde locatie aan de Expohallen was dit jaar immers niet meer beschikbaar, zodat de oudste rally van het Belgisch kampioenschap genoodzaakt was richting het stadscentrum van Roeselare te trekken.
Ook zonder kersvers Belgisch kampioen Freddy Loix presenteert de ConXioN Omloop van Vlaanderen een ijzersterke affiche die garant staat voor twee dagen rallysport van de bovenste plank. Na zes overwinningen van Loix in het Belgisch kampioenschap, snakt de concurrentie naar de overwinning. Wie beleeft zijn moment van glorie en opent het palmares van de new look ConXioN Omloop van Vlaanderen? Kan een WRC de R5's verslaan op het supersnelle parcours rondom Roeselare?
Kris Princen heeft al aangekondigd geen schrik te hebben van de komst van de WRC's. De piloot van Peugeot Belux neemt de handschoen op. Princen is dan ook de logische favoriet met zijn Peugeot 208 T16, al mogen we zeker Vincent Verschueren niet onderschatten. In Ieper was de piloot van GoDrive op weg naar een podiumplaats tot hij door een fysiek probleem de rol moest lossen. Zijn Skoda is in elk geval een topwagen die zich kan meten met de Peugeot van Princen. Dat geldt dan ook voor de Fabia's R5 van Melissa Debackere, die wat goed te maken heeft na haar vroege exit in Ieper, en die van Bernhard Ten Brinke, de voormalige Nederlandse kampioen die zijn rentree vierde in de Rally van Duitsland met een Fabia R5 van Wevers Sport. Ten Brinke is vertrouwd met de proeven van Roeselare, dus onderschat hem niet.

Ford rekent op de lokale kennis van Claudie Tanghe om mee te spelen voor een podiumplaats. De Ford Fiesta R5 van Renties kwam vorig weekend gelukkig ongeschonden uit de Barum Rally, waar copiloot Filip Cuvelier voor de eerste keer de nota's las voor Cédric Cherain.

Citroën rekent op twee buitenlandse tenoren om mee te strijden voor een podiumplaats. Bob de Jong, de Kampioen van Nederland van 2014, viert zijn wederoptreden, nadat hij in de Spa Rally hard van de baan ging tijdens de shakedown. De Belgische Nederlander heeft zijn DS 3 R5 helemaal nieuw opgebouwd en met Bjorn Degandt als navigator kent hij zeker de valstrikken op het parcours. Dat ERC Junior Kampioen Emil Bergkvist helemaal vanuit Zweden aan de start komt in de ConXioN Omloop van Vlaanderen is een verrassing, maar de Zweed zal in de eerste plaats ervaring op willen doen op asfalt met de DS 3 R5 van J-Motorsport.

WRC-geweld of... een Historic ?

Op papier zijn de World Rally Cars de snelste bolides, maar de tweeliters hebben al een paar jaar op de teller staan. Toch heeft Chris Van Woensel eerder dit jaar al bewezen dat zijn Mitsubishi Lancer WRC05 zeker mee kan doen voor de zege als de wagen betrouwbaar blijft. Erik Wevers brengt een top Subaru Impreza WRC aan de start, maar de teambaas van Wevers Sport heeft een gebrek aan ritme, want het is de eerste rally van het jaar voor de voormalige Nederlandse kampioen die tegenwoordig vooral actief is in de Dakar. De derde WRC wordt ingezet door Guino Kenis, maar de Mini JCW WRC rijdt met een kleinere restrictor om punten te kunnen scoren in het Belgisch rallykampioenschap.

En verder zijn er nog tal van outsiders voor een dichte ereplaats, te beginnen met Andy Lefevere, die zich op provinciaal gebied erg sterk toonde met zeges op de Monteberg en recent nog in Staden. Kan hij ook nationaal stunten? Stunten zal Hans Weijs Jr zeker met de BMW 1M van Schmid Racing in de BMW M Cup en we kijken ook al uit naar de chrono's van de Subaru Legacy RS van Paul Lietaer. Vorig jaar zat hij meteen in de top 5  algemeen met zijn Subaru, die toen nog heel wat kinderziektes had...

Afspraak nu vrijdag en zaterdag in Roeselare voor de ConXioN Omloop van Vlaanderen. Meer info op www.omloopvanvlaanderen.be

De Short Rally van Kasterlee, hoewel een regionaal evenement, krijgt altijd wel een internationaal tintje. Vele Nederlanders maken van de gelegenheid gebruik om even de grens over te steken. Het deelnemersveld kent dan ook altijd een groot contingent aan Noorderburen. Dat was deze editie niet anders want liefst 25% van de deelnemers waren Nederlanders. Het werd opnieuw de grote “Piet Van Hoof” show.
De snelle Nederlander, bijgestaan door Rob Basten, bracht de Lancer Evo IV aan de start en liet de concurrenten van bij aanvang geen schijn van kans. Piet Van Hoof opende de score met een voorsprong van 7 seconden op KP1, De Hese. De andere proef van deze Short Rally, de KP van De Goor, lag blijkbaar beter voor de Ford Fiesta R5 van Swaanen en Toine van de Van. Ze konden er geregeld wat tijd terugpakken maar de opmars van Piet Van Hoof was onstuitbaar: van 7 seconden voorsprong na KP1, tot 15 seconden na KP3, naar 27 seconden na KP6. De eindbalans werd een stevige 32 seconden voorsprong voor het duo Van Hoof-Basten en de Evo IV, Swaanen-van de Van en de Fiesta R5 eindigden op de tweede plaats en neefje Sander Van Hoof bezette uiteindelijk de derde plaats, op 34 seconden. Daarmee was het Nederlands feestje nog niet ten einde want er volgde nog Arjen De Koning (met de ex-Makinen Mitsubishi Lancer Evo 6.5) en Martin Van Iersel (Evo X) terwijl Mats Van Den Brand, bijgestaan door onze landgenoot Eddy Smeets, op spectaculaire wijze de Youngtimer categorie won op een bloedsnelle BMW M3 (7de plaats algemeen). De belangrijkste pechvogel in de kopgroep was Guino Kenis, die met de Mini Cooper WRC aanvankelijk goed mee was in de top 3. Een tegensputterende motor deed hem echter terugvallen en hij verdween nog uit de klassering, al gebruikte hij deze “short” als een levensechte testsessie.
Wie haalde er nog voordeel uit deze rally, gezien de overheersing van de Nederlanders en de diverse gelegenheidrijders? Wel, Steve Bécaert met zijn pas aangekochte Evo X R4, deed een goede zaak in het VAS-kampioenschap. Hij moest het uiteindelijk in een onderling duel voor de 5de plaats afleggen met een kleine 4 seconden tegen Van Iersel. Als “beste Belg” waren de punten van de 6de eindplaats zijn deel. Hij deed in afwezigheid van Lefevere, Coene, Tailleu, Brown en meerdere andere West-Vlaamse specialisten, uiteindelijk een goede zaak. Net zoals Kris
Gellinck en Mike Vanhoecke in de BMW E36 (17de plaats in de Divisie 3), want zij tikken aan als 2de aan in de klasse 3H!
Stefaan T’Joens had de Subaru Impreza na Staden opnieuw op orde en hij reed naar een onbedreigde overwinning in de Divisie 1-2 nadat uitdager Brecht Hoorne in de ochtendlus te maken kreeg met een gebroken gaskabel op de BMW325. Thorben Vandeputte (Citroen Saxo) had zijn zaken opnieuw goed voor elkaar. Hij reed met Elien Verhaeghe naar de 4de plaats in Divisie 1-2 met winst in de klasse 2C en vergaarde dus broodnodige punten in de tussenstand. In de Divisie 5 gingen de ereplaatsen naar de gelegenheidsrijders maar Koen Beyne met de Peugeot 205, klopte wel zijn belangrijkste tegenstander Dick Lambrecht in de Opel Corsa. Bij de Historics eenzelfde scenario want als het materiaal het houdt dan staat er geen maat op de stuurmanskunsten van Gunther Monnens. Een logische zege dus van de Transeurope rijder. Ronny Declerck en Steven Ramboer, op de herkenbare gele Opel Ascona, waren opnieuw op weg naar een stunt en bezetten lange tijd de tweede plaats. In de allerlaatste proef moesten ze echter de wagen parkeren met een gebroken brug. Weg mooi resultaat. Zo kwam een verrassende Glenn Rogiers, door Colin Degroote bijgestaan op de Opel Kadett, op de 2de plaats, Jim Lampole, met ex-VAS-kampioen Claude Debue, op de Opel Ascona.
“Ik ben altijd blij als we op dit punt van de dag zijn aangekomen”, zei Titanic voorzitter Kristof Verhoeven. “Het is rally, dus er is altijd wel wat blikschade maar rond deze tijd kunnen we terugkijken op een probleemloze rally. Dat is goed want ook in Kasterlee wordt alles goed opgevolgd door de officiële instanties.” Eind goed, al goed dus in Kasterlee. Steve Bécaert, Kris Gellinck, Ronny Declerck, Koen Beyne, Dick Lambrecht, Stefaan T’Joens, Brecht Hoorne en Thorben Vandeputte hebben met de verplaatsing naar Kasterlee hun ambities in het VAS regionale kampioenschap duidelijk gemaakt. Zij worden wellicht de hoofdrolspelers in de titelstrijd in de diverse divisies. De volgende rallysprint, Oudenaarde, ligt dan weer korter wij de West-Vlaamse thuisbasis en daar krijgen we zonder twijfel een heel andere verhaal.

Twee maanden na zijn schitterende 4de plaats in de Kenotek Ypres Rally, staat Hermen Kobus dit weekend aan de start van de Barum Rally in het Tsjechische Zlin, de 8ste manche van het FIA European Rally Championship. Voor de gelegenheid zal Hermen genavigeerd worden door de Belg Davy Thierie. Samen mikken ze met de Skoda Fabia R5 voorzien van startnummer 8 op een plaats in de Top 5.
Opmerkelijk is dat de piloot uit Lichtenvoorde in Tsjechië aan de start komt met Davy Thierie naast hem. Erik de Wild is deze keer niet van de partij. "Door drukke privé-verplichtingen kon Erik er niet bij zijn. Davy heeft mijn nota's al gelezen in Moorslede, toen in de Ford Fiesta R2, en in Wervik, onze testrally met de Skoda Fabia R5 voor Ieper. Op dat vlak maak ik me geen zorgen. De aanpassing zal vlot verlopen," vertelt Hermen, die na twee maanden pauze in het ritme kon komen tijdens een officiële testsessie op dinsdag.

"De organisatoren van de Barum Rally organiseerden dinsdag een officiële testdag. Er waren een 20-tal R5-teams aanwezig, waaronder de officiële teams van Skoda Motorsport. In het begin moest ik weer even het ritme zoeken, maar uiteindelijk heb ik wel een tiental runs gedaan. Dat moet volstaan om morgen scherp te staan voor de shakedown en de Qualifying Stage. De chrono op de Qualifying is niet zo belangrijk voor de wedstrijd zelf. Het parcours van de shakedown kan je immers goed uit het hoofd leren, maar de klassementsproeven zelf natuurlijk niet, tenzij je in Tsjechië woont. Twee passages om te verkennen, dat is erg weinig op proeven die zo snel en technisch zijn, maar dat maakt de uitdaging des te mooier," vervolgt Hermen na de verkenningen.

De Barum Rally is, net als de Kenotek Ypres Rally, een absolute toprally in het Europees kampioenschap. Dat valt ook af te lezen van de deelnemerslijst. "Het startveld is weer indrukwekkend, met onder andere Alexey Lukyanuk, Kajetan Kajetanowicz en Jan Kopecky aan de start. En Cédric Cherain met een Ford Fiesta R5. Een plaats in de Top 10 zou goed zijn, maar ik ben ambitieus en ik mik eerder op een plaats in de Top 5. Vorig jaar werden we 8ste, maar toen had ik amper kilometers in de benen met de Skoda Fabia R5. We hadden toen enkel de korte rallysprint van Staden gereden. Deze keer zijn we beter voorbereid. Het feit dat het mijn tweede deelname is, zal ook een voordeel zijn. Ik weet wat me te wachten staat, al zijn de proeven bijna allemaal veranderd."

Hermen en Davy zullen donderdagavond om 23h de fameuze showproef van vrijdagavond in het stadscentrum van Zlin nog verkennen. Daarna volgen vrijdagochtend de shakedown, Qualifying Stage en 's avonds om 21h gaat de wedstrijd van start met de showproef in Zlin. In totaal staan er 15 klassementsproeven op het programma, goed voor 229 kilometer tegen de chrono. Zondag omstreeks 15h30 zal de winnaar gehuldigd worden in Zlin. Na hopelijk een beresterke wedstrijd van Hermen Kobus en Davy Thierie met hun Skoda Fabia R5.

Foto : Leeuwerck

De eerste editie van de ERC Junior Experience, het unieke opleidingsprogramma in het kader van het European Rally Championship voor jonge rallytalenten met internationale ambities, beleeft volgende week in het kader van de Barum Rally zijn ontknoping. Met tien deelnemers is de eerste jaargang alvast geslaagd, zeker omdat de cursisten uitermate enthousiast zijn over de unieke ervaringen die ze mochten meemaken.
De ERC Junior Experience ging van start in het kader van de Kenotek Ypres Rally. Niet toevallig, want dit internationale opleidingsprogramma is een evolutie van Future Stars, het project van Evelien Deschuytter en Fred Miclotte dat al enkele jaren loopt in het Belgisch rallykampioenschap. Eurosport Events schaarde zich meteen achter deze ERC Junior Experience en dat hebben de 10 deelnemers geweten. Naast interessante workshops gegeven door toppers in de rallywereld, kregen ze ook een unieke kijk achter de schermen van het European Rally Championship. De deelnemers mochten immers de vergaderingen van de Team Managers bijwonen in Estland.
"Het programma in Ieper bestond uit een technische workshop gegeven door Yannick Willocx, de bekende Belgische ingenieur die voor Skoda Motorsport werkt," vertelt Evelien. "Yannick leerde de jonge piloten hoe ze een wagen moeten afstellen, hoe om te gaan met bandenspanning, enz. De tweede workshop werd gegeven door Bjorn Degandt, de ervaren copiloot van onder andere Hans Weijs Jr in het Zuid-Afrikaans kampioenschap. De cursisten gingen nota's nemen op een bepaalde proef en hun nota's werden vergeleken met de nota's die Freddy Loix, elfvoudig winnaar in Ieper, had genomen. Bjorn gaf de nodige uitleg bij de nota's van Freddy en gaf tips aan de cursisten waar ze op moesten letten. Vervolgens was er een interessante workshop "mediatraining" gegeven door de mensen van Eurosport, waarna Kevin Abbring zich een tweetal uren vrij maakte voor de jonge piloten. Ze mochten de Hyundai-piloot alles vragen. Kevin vertelde over zijn ervaringen als jongere in het Europees kampioenschap en over de weg die hij ondertussen heeft afgelegd. Bovendien mogen de deelnemers ook de verkenningen afwerken van de drie ERC-manches waar de ERC Junior Experience wordt georganiseerd."
Na de eerste sessie van de ERC Junior Experience in Ieper, trokken de jongeren naar de Rally van Estland, waar de workshop mediatraining, gegeven door Anthony Peacock, de Press Officer van Eurosport, een vervolg kreeg, met speciale aandacht voor het gebruik van sociale media. In Estland kregen de jongeren bovendien de kans om zelf het stuur te nemen van een rallywagen, een R1, op gravel.
"Onder begeleiding van Urmo Aava leerden de jonge talenten alles over rallyrijden op gravel," vervolgt Evelien Deschuytter. "De nota's, de rijlijnen en de aandachtspunten zijn anders op onverhard en dat was voor de jongeren erg leerrijk. Vervolgens toonde Urmo elke deelnemer hoe het moest op de onverharde proef, waarna ze zelf hun kunnen mochten tonen. In totaal hebben ze elk 7 runs gemaakt, waarvan 3 aan het stuur. Een onvergetelijke ervaring!"
De andere workshops waren minstens even boeiend en leerrijk. Deze keer maakte Martin Järveoja, de navigator van Karl Kruuda, tijd om bij te praten met onze jongeren nadat ze hadden deelgenomen aan de officiële verkenningen. Alain Penasse, Team Manager bij het Hyundai World Rally Team, gaf een workshop over sponsoring en het opmaken van een dossier om potentiële sponsors te overtuigen. Elke deelnemer mag zijn "sponsordossier" trouwens voorleggen, waarna de professionals van de ERC Junior Experience hen feedback en tips op maat zullen geven.
Kortom, de deelnemers aan de eerste editie van de ERC Junior Experience hebben al een pak uitermate leerrijke opleidingen genoten en ze kijken al uit naar de finale van het programma volgende week in het kader van de Barum Rally.

De deelnemers aan deze eerste editie zijn:

Martins Sesks Latvia Driver
Reinis Viltons Latvia co driver
Kristof Klausz Hungary Driver
Julianna Nyrifas Hungary co driver
Catie Munnings UK Driver
Anthony Dovifat Belgium Driver
Achiel Boxoen Belgium Driver
Sebastian Bedoret Belgium Driver
Thomas Walbrecq Belgium Co driver Bedoret
Callum Devine UK Driver

In het  weekeinde van 2/3 september maken de Nederlandse rallyrijder Bob de Jong en zijn Belgische navigator Bjorn Degandt hun rentree in de rallysport. Na hun onfortuinlijke en zware crash eind maart tijdens de shake down voor de Rally van Spa werd de schade aan de DS3 R5 opgenomen bij het team van DDG Motorsports in Amersfoort en begon de opbouw van een vrijwel geheel nieuwe DS3 R5, volgens de laatste nieuwe specificaties van Citroën Racing.

Afgelopen week was het moment daar dat Bob de Jong de nieuwe auto aan een shake down test kon onderwerpen op het testterrein van Niederrhein. “De auto voelde meteen erg goed aan en wij zijn vol vertrouwen om vanaf Vlaanderen weer de strijd aan te gaan,” aldus Bob de Jong.
Met een nog maagdelijke witte, maar compleet nieuw opgebouwde DS3 R5 testten Bob de Jong en navigator Bjorn Degandt vorige week in Niederrhein de nieuwste updates. “Wat een verschil,” was de eerste reactie van Bob de Jong. “De auto voelt erg goed aan en we hebben er vooral veel koppel bij gekregen in de lagere toeren.” Zowel Bob de Jong als navigator Bjorn Degandt zien dan ook uit naar hun rentree in de 57e ConXion Omloop van Vlaanderen: “Weliswaar is in het Belgisch kampioenschap de titelstrijd al beslist (met Freddy Loix als kampioen), maar er doen voldoende sterke R5 deelnemers mee om de strijd mee aan te gaan,” meent Bjorn Degandt. Vanuit Nederland komt bijvoorbeeld ook Bernhard ten Brinke (Skoda Fabia R5) naar Roeselare om zijn rallyproject een nieuw vervolg te geven.

De DS3 van Bob de Jong en Bjorn Degandt zal in een iets gewijzigde kleurstelling aan de start in Roeselare verschijnen. In Niederrhein toonden De Jong en Degandt alvast hun nieuwe overalls (zie foto): “Bij een rentree hoort ook een nieuwe frisse uitstraling,” is de mening van Bob de Jong.

De Omloop van Vlaanderen kent ook de nodige vernieuwingen. Zo is het rallycentrum vanaf het EXPO terrein verplaatst naar het gezellige Stationsplein en omgeving in Roeselare. De rally gaat vrijdag 2 september om 17:37 uur van start; vrijdags staan er 5 klassementsproeven op het programma. Zaterdag gaat de rally om 7:45 uur verder met 14 klassementsproeven. De finish is voorzien om 19:50 uur. De deelnemers hebben dan 428 km afgelegd, waarvan 182 km over de 19 proeven.

Foto : Kevin Caspers.

De Short Rally van Kasterlee is traditioneel een keerpunt in het regionale rallykampioenschap. Van bij aanvang van het seizoen, met de rallysprint van Moorslede in maart, konden de West-Vlaamse specia-listen zich uitleven in eigen streek. Maar Kasterlee vormt de eerste verplaatsing buiten de provincie.

De vraag is dus: wie speelt het regionale kampioenschap? Om aanspraak te kunnen maken op de regionale titel moet er immers één resultaat buiten de eigen provincie worden voorgelegd. En voor alle duidelijkheid: de rallysprint van Oudenaarde telt niet als verplaatsing buiten West-Vlaanderen omdat de organiserende club (Superstage) een … West-Vlaamse club is! Wie gaat er dus naar de Kempen?

Koen Beyne gaat alvast. De voormalige VAS-kampioen treedt nu aan in de nieuwe Divisie 5, bij de Youngtimers, met zijn Peugeot 205 GTi. Hij zal er slag moeten leveren tegen Dick Lambrecht, nog een oude vos die terug is van weggeweest en de Opel Corsa meebrengt. Maar in Mats Van de Brand, met een M3 en bijgestaan door Eddy Smeets, zullen beiden een lastige klant hebben. Bij de echte Historics, de Divisie 4, liggen de zaken gecompliceerder. De topper daar is uiteraard Gunther Monnens. De getalenteerde Limburger komt er de Opel Transeurope nog eens rondgooien en als de mechaniek het houdt is hij zeker de favoriet. Geen West-Vlaamse overheersing deze keer en dus zijn ook een aantal outsiders de zegekandidaat. Michel Casseyas (Opel Ascona A) verdedigt zijn leidersplaats in de tussenstand. Ronny Declerck is in zijn Ascona aan een goed seizoen bezig en merkgenoten Erik Deveux en Jim Lampole mogen nooit worden uitgesloten.
Voor de algemene zege is er publiekstrekker Guino Kenis, die zijn Mini Cooper WRC nog eens de sporen komt geven. Op papier een niet te kloppen wapen. Maar toch opletten voor Jeroen Swaanen die een Ford Fiesta R5 Evo in het veld brengt, terwijl Robby Moers en Johan Dekens beiden Porsche GT3 power zullen loslaten op de wegen rond Kasterlee. De Nederlandse Lancer Evo toppers als Piet en Sander Van Hoof, Martin Van Iersel en Arjen De Koning spelen altijd mee voor de zege of het podium in Kasterlee. Steve Bécaert, die komt de ex-Bal wagen verder perfectioneren.
Brecht Hoorne zet met de BMW 325 volop in op het veroveren van de regionale titel in de Divisie 1-2. Hij komt er zijn voorlopige leidersplaats vrijwaren tegen Stefaan T’Joens, die de Subaru Impreza terug op poten heeft en de gevaarlijkste tegenstander wordt voor Brecht. Thorben Vandeputte greep met de Citroen Saxo naast zijn kansen in Staden en wil met de verplaatsing naar Kasterlee de achterstand beperken in de eindsprint.
Het weer kan een rol spelen in Kasterlee. Worden het droge wegen en kan iedereen de power vol aan de grond krijgen? Of krijgen we, zoals al weleens het geval was in het verleden, stevige regenbuien? In het laatste geval wordt het een moddergevecht. Hoedanook, als de toppers en de gedoodverfde favorieten steken laten vallen staat er een heel leger aan lokale specialisten klaar om het over te nemen. En misschien is het dan wel zo dat de winnaars zelfs nog niet vermeld werden in de bovenstaande opsomming!
Wie het wil meemaken die komt op zondag 28 augustus naar de centrale tent op De Hese 15 in 2460 Kasterlee. Om 9u gaat de eerste wagen van start op KP1. Er worden 7 proeven gereden, verdeeld over De Hese en Goor. Om 17u worden de eerste wagens terug verwacht aan de finish.