Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Voor Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq is het seizoen 2018 in de eerste plaats een leerjaar. Leren hoe de R5-categorie in elkaar steekt, hoe om te gaan met het statuut van officieel rijder van ŠKODA België ook. Over enkele dagen krijgt het jonge duo alweer een nieuwigheid voorgeschoteld.

“Nooit eerder stond ik aan de start van de Sezoens Rally, de enige wedstrijd van het Belgische rallykampioenschap die ik nog moet leren kennen”, stelt de rijder van de ŠKODA FABIA R5 van het Pevatec team. “Iedereen weet echter dat de Sezoens een unieke wedstrijd is, met nogal wat stukken onverhard. Voor mij wordt dat een première!”

“Niet alleen moeten de deelnemers hier over een bijzonder soort onverhard, de maaskiezel zijn eigenlijk allemaal kleine bolletjes, maar bovendien moeten ze dat met slicks doen, banden die bedoeld zijn voor het asfalt”, benadrukt Freddy Loix, de coach van Sébastien en Thomas. “Het komt dan ook nogal eens voor dat ervaren rijders hier van bij het begin een hoofdrol opeisen en onmiddellijk het verschil maken. Om maar te zeggen dat we dat van Sébastien hier absoluut niet verwachten! Net zoals in de TAC Rally en de Rallye de Wallonie heb ik hen opgedragen rustig te beginnen en gestaag het ritme te verhogen. De ervaring die ze hier op onverhard kunnen opdoen is cruciaal voor de toekomst! Tijdens de chronoritten waar er geen stroken onverhard moeten worden afgewerkt kan Sébastien dan weer zijn reeds opgedane kennis in de praktijk omzetten.”

Derde in Tielt en dan in de top-5 in Namen, Sébastien en Thomas hebben al bewezen dat deze voorzichtige aanpak uiteindelijk toch zijn vruchten kan afwerpen. “Ik heb hier wel niet de kans gehad om op deze voor mij nieuwe ondergrond te kunnen testen”, voegt Sébastien er evenwel aan toe. “Ik hou er dus rekening mee dat ik in de eerste lus heel wat tijd zal verliezen, want ik wil vooral het rijgedrag van mijn ŠKODA FABIA R5 op onverhard onder de knie krijgen. Eens te meer is een goed resultaat niet het doel. Mocht dat zo zijn is dat een mooie bonus, maar ik ben niet van plan om onnodige risico’s te nemen.”

Bij gebrek aan testwerk voor de start van de rally hebben Sébastien en Thomas enkele andere intense momenten gedeeld om hun samenwerking wat extra te smeden. “We maakten allebei deel uit van het team van ŠKODA België tijdens de Air Games, een sportief parcours waarbij we nogal wat opblaasbare obstakels moesten weten te overwinnen”, grinnikt Thomas. “En op dezelfde dag trokken we ook naar Mariembourg, waar we samen met enkele mensen uit onze entourage een endurance kartrace hebben gereden. We hebben ons ontzettend goed geamuseerd… en onze categorie gewonnen! Dat zal tijdens de Sezoens Rally niet gebeuren, maar ik kan je wel vertellen dat we er mentaal helemaal klaar voor zijn om deze nieuwe uitdaging aan te gaan!”

De start van de rally wordt zaterdagochtend om 7u45 gegeven, op het kerkplein van Bocholt. Er staan 15 chronoritten op het programma, goed voor 162 km tegen de klok. Het eindpodium staat geprogrammeerd om 20u28.

Het zat de organisatoren van de Short Rally van de Monteberg mee in deze editie 2018. Een stralende zomerdag, een talrijk opgekomen publiek en een West-Vlaamse winnaar met Davy Vanneste maar die moest eerst afrekenen met het “probleem” Piet Van Hoof. De snelle Nederlander, in de mooie ex-Makinen Evo IV, stond vooraf dan wel getipt als een winnaar, maar het was toch even afwachten wat de ervaren Van Hoof vermocht tegen het moderne geweld van de R5 wagens of de Porsche GT3.
In de eerste plaats keken we dan naar Davy Vanneste. Hij zat wel aan het stuur van de Ford Fiesta R5 met Evo motor maar toch moest hij in de eerste lus zijn meerdere erkennen in Piet Van Hoof. De Nederlander trok onmiddellijk in de aanval en Vanneste moest achtervolgen. “Opgelet”, vertelde hij in de service, “het is een tijdje geleden dat ik nog achter het stuur zat. Ik moet mijn draai nog vinden maar ik ga in de tweede ronde het tempo wel verhogen.”  
Op de derde plaats, Piet’s neefje Sander Van Hoof, die met de Evo X naar eigen zeggen rustig was vertrokken. “De ALS (het zogenaamde bang-bang systeem) stond af”, liet hij weten en nonkel Piet, die was nog niet tevreden. “Het tempo moet nog naar omhoog. Ik was vijf seconden trager dan vorig jaar”, rekende hij uit. Ook in de tweede lus bleef het spannend. Davy Vanneste trok op jacht maar beet opnieuw zijn tanden stuk op een bloedsnelle Evo IV met Piet Van Hoof. Naast Van Hoof en Vanneste hadden we zeker regerend VAS-kampioen Steven Dolfen verwacht. Hij kwam immers met de Citroen DS3 R5 aan de start maar bij de tweede passage op Bussenboom draaide de Franse wagen op drie cilinders. “We moesten stoppen om schade aan de motor te voorkomen”, vertelde een teleurgestelde Dolfen. Een nieuwe lus begon en Davy Vanneste moest tot de 5de klassementsproef jagen op Piet Van Hoof. Dan maakte de snelle Nederlander een schuiver en verloor zes minuten in het avontuur.
De buit was binnen voor Vanneste die nu zijn voorsprong op Sander Van Hoof kon controleren. “Deze overwinning doet enorm veel deugd, want ik maakte 20 jaar geleden op de Monteberg mijn rallydebuut. Ik had nooit gedacht dat ik 20 jaar later hier zou winnen”, aldus een gelukkige winnaar. Sander Van Hoof schoof aan op de tweede plaats, dat stond al vast.
Daarachter was het spannender voor de derde podiumtrede. Frederic Delplace kon in de laatste proef nog voorbij de Evo X van Bécaert en werd in zijn thuisrally schitterend derde met zijn Porsche 997 GT3. “Wat een ongelofelijke machine, deze Porsche,” genoot Delplace nog na. “Het ging vandaag ontzettend hard. Ik krijg de wagen steeds beter onder de knie. Ik hoop dat er in Ieper veel Porsches aan de start komen, want ik ben er klaar voor!” Stefaan Stouf (Ford Sierra Cosworth) werd de winnaar bij de Historics en ging op de slotproef nog voorbij Steve Bécaert naar de 4de plaats. Hij strandde op amper 3”40 van het podium. “Ik had nog een aanval in kunnen zetten op de derde plaats, maar ik heb in de eerste ronden telkens een beetje tijd verloren op de rondkoers van de Monteberg achter tragere deelnemers.” Een probleem dat ook Bécaert al aanhaalde, want hij werd in de eerste ronde gehinderd door een Porsche. “Misschien zat er zelfs een tweede plaats in, maar ik ben natuurlijk al uiterst tevreden met deze vierde plaats,” vervolgde Stouf.
 De Short Rally van de Monteberg was dan wel de tweede manche van het VAS regionale kampioenschap, maar niemand lag nu al wakker van de jacht op de titel. Slechts weinigen lieten al in hun kaarten kijken. Stefaan T’Joens joeg de Mégane RS naar een nieuwe zege in de Divisie 1-2. Hij speelt in principe de titel in die categorie. En ook Denis Degroote maakte al bekend de VAS kaart te willen trekken, maar dan wel in de Divisie 3 met de Mitsubishi Lancer Evo X. Hij eindigde op een 10de plaats nadat hij tijd verloor toen hij geblokkeerd zat achter Brecht Hoorne, die in de problemen zat met de handrem. Rondkoersen en rally… het zal wellicht nooit echt goed komen.
Het vervolg van het kampioenschap volgt nu al snel, op 27 mei, met de ORC Canal Rally in Wielsbeke.

Onder een stralende zon en voor talrijk opgekomen fans, heeft Davy Vanneste de Station Le Seau Short Rally van de Monteberg gewonnen. Na 7 klassementsproeven was hij een 26"9 sneller dan de Nederlander Sander Van Hoof, die de eer van de familie redde na de sortie van zijn oom Piet. 
 
Davy Vanneste moest tot de 5deklassementsproef jagen op Piet Van Hoof. De Ford-piloot ondervond waarom de Nederlander met zijn Mitsubishi Lancer Evo4 vorig jaar al op het podium stond in de Monteberg. "Ik had wel gehoord dat Van Hoof snel was met zijn Mitsubishi, maar vorig jaar begreep ik toch niet dat Hans Weijs Jr zo moeilijk afstand kon nemen van Piet. Vandaag bevestigde hij zijn snelheid, want ik kreeg hem niet te pakken," vertelde Davy, die na een schuiver van Van Hoof toch leider werd en de SR van de Monteberg won. "Deze overwinning doet enorm veel deugd, want ik maakte 20 jaar geleden op de Monteberg mijn rallydebuut. Ik had nooit gedacht dat ik 20 jaar later hier zou winnen…"
 
Sander Van Hoof, vorig jaar al derde, bekroonde een feilloze wedstrijd met een tweede plaats, voor Frederic Delplace, die in zijn thuisrally schitterend derde werd met zijn Porsche 997 GT3. "Wat een ongelofelijke machine, deze Porsche," genoot Delplace nog na. "Het ging vandaag ontzettend hard. Ik krijg de wagen steeds beter onder de knie. Ik hoop dat er in Ieper veel Porsches aan de start komen, want ik ben er klaar voor!"
 
Stefaan Stouf, winnaar in Historic, ging op de slotproef nog voorbij Steve Becaert naar de 4deplaats. En, hij strandde op amper 3"40 van het podium. "Ik had nog een aanval in kunnen zetten op de derde plaats, maar ik heb in de eerste ronden telkens een beetje tijd verloren op de rondkoers van de Monteberg achter tragere deelnemers. Misschien zat er zelfs een tweede plaats in, maar ik ben natuurlijk al uiterst tevreden met deze vierde plaats," aldus Stouf. 
 
Claudie Tanghe eindigde als tweede Porschist op de 6deplaats: "We hadden deze ochtend koppelingsproblemen en daarna nog een leegloper op KP 4, wat ons die extra tijd heeft gekost."
 
Hein Jonkers werd 7de, voor Erik Moree, die weer veel heeft bijgeleerd in zijn tweede rally met de ex-De Jong Citroën DS3 R5. Die andere DS3 R5, de wagen van Steven Dolfen, moest vroegtijdig de strijd staken. De motor van de R5 draaide op drie cilinders. Yves Bruneel genoot ook met de Porsche 997 GT3 van Fixion. "Dit was nog eens genieten, maar de overstap van een R5 naar een Porsche is niet zo eenvoudig. Een R5 heeft een fantastisch chassis en erg krachtige remmen, maar de motor is niet zo sterk. Een Porsche heeft dan weer een geweldige motor. Het was fijn om nog eens zoveel pk's onder de voet te hebben."
 
In Historic werd de Brit Reddington tweede, voor Stefaan Prinzie. 

Een wedstrijd die drie dagen lang op het scherp van de snee werd betwist en waarin iedere gewonnen of verloren seconde het verschil kon maken ! Dat was het scenario waarin drie Skoda Fabia's afgelopen weekend onvoorwaardelijk voor de zege in de Rallye de Wallonie bleven knokken. Daarbij verdeelden ze niet alleen alle scratchtijden netjes onder elkaar... de drie tenoren pakten elk ook met een verschillende bandenfabrikant uit... 

Dat Renaud Jamoul, DMACK Belgium verantwoordelijke, een tijdje geleden al voor Cédric Cherain en Filip Cuvelier had gekozen, bleek opnieuw een juiste beslissing te zijn.  Want vrijdagavond tijdens de chronoritten op de Naamse Citadelle, werd meteen duidelijk dat Cherain een potentiële kandidaat zou zijn voor de eindzege...   “Nog nooit werden zoveel ex-aequo tijden gerealiseerd in een BRC manche als afgelopen weekend”, stelt Renaud Jamoul vast. “Het feit dat Cédric nooit meer dan 10 seconden achterstand telde op de latere winnaar Vincent Verschueren, is opmerkelijk. Net zoals het feit dat we in de drie etappes... ook drie verschillende bandentypes gebruikten. Vrijdagavond op de Citadelle reed hij met “soft” banden, de zaterdagritten werden op “medium” rubbers afgewerkt en zondag werd geopteerd voor “regenbanden”. Kortom: het is duidelijk dat de DMACK banden onder alle omstandigheden mee kunnen en dat ze niet moeten onder doen voor de andere constructeurs, die al langer actief zijn dan wijzelf. En natuurlijk was er wat frustratie omdat we 'maar' tweede werden, maar het belangrijkste was dat Cédric opnieuw vertrouwen heeft kunnen tanken na zijn vroegtijdige opgaves in Landen en in Spa. Daarom ook dat hij zondag namiddag – toen de druk nóg groter werd – nooit het uiterste ging zoeken, zeker niet wat de bandenkeuze betreft”.

Na de 3de eindplaats in de East Belgian Rally 2017 en de zilveren medaille in de jongste Rallye de Wallonie, zijn alle ogen nu gericht op Ieper... “We gaan alles in het werk stellen om de voorbereiding  van deze 6e BK manche optimaal te laten verlopen”, vervolledigt Renaud Jamoul. “Cédric Cherain zal ook in de Westhoek met een Skoda Fabia aantreden... én met DMACK banden. Bedoeling is om hem vooraf, tijdens een intensieve testsessie, uitgebreid kennis te laten maken met het beschikbare bandenpotentieel. We weten allemaal hoe sterk de concurrentie in Ieper ook dit jaar weer zal zijn, maar de gerealiseerde chrono's in Namen hebben aangetoond dat we over sterke troeven beschikken...”.   

Vermelden we nog dat ook Francis Lejeune, voor het eerst in een Skoda Fabia WRC, voor DMACK banden had geopteerd. En hij kon er – ondanks een opgave in de slotronde – alleen maar tevreden om zijn, getuige een aantal chrono's die heel dicht in de buurt lagen van de toch wel meer ervaren Manu Canal-Roblès.    Zoals gezegd: op naar de Ypres Rally, tot nader order nog steeds dé Belgische rallyafspraak met de grootste internationale faam. Een reden te meer voor DMACK ook ook daar een belangrijke rol te gaan spelen...

Het was de afgelopen maanden even stil rond het SRP Racing-team van de Vlaams-Brabantse Stefan Van Craenenbroeck. De laatste jaren zagen we Stefan vooral aan het werk met achterwielaangedreven wagens maar heeft nu toch beslist om opnieuw over te stappen naar een potente integraal aangedreven bolide.

De Liedekerkenaar geeft hierbij tekst en uitleg: “Sinds 2010 hebben we eigenlijk steeds met achterwielaandrijvers gereden. Eerst was er de superamusante Toyota Corolla AE86 waar we met ons beperkt vermogen toch vaak goed voor de dag kwamen. Deze werd ingeruild voor een krachtige Nissan 350Z en daarna volgde nog een hoogst originele Lexus IS300. Elk van deze wagens had een zeer eigen specifiek karakter en heb er dan ook veel plezier aan beleefd. Maar ik moet toegeven dat ik nog vaak terugdacht aan de periode 2003-2009 waar we veel wedstrijden afwerkten met een zeer betrouwbare Lancer Evo 6.5. Met dergelijke wagens kan je met een beperkt budget toch hoger in het algemene klassement eindigen. Nu deed de kans zich voor om een ex-Van den Heuvel Mitsubishi Lancer Evo VII aan te kopen en ik heb dan ook niet getwijfeld! Het spreekt voor zich dat de Evo VII iets recenter is dan onze vroegere Evo 6.5. Ik verwacht dat deze Evo iets stabieler zal zijn in de snelle waaiers. Aan vermogen zou er alvast geen gebrek mogen zijn aangezien de wagen al in Groep A-configuratie staat. ”

Wie in de periode vanaf 2003 tot en met 2009 vaak naast de rallypaden vertoefde, zal zich misschien nog wel herinneren dat Stefan aardig uit de voeten kon met een snelle 4x4. Verscheidene overwinningen en tal van podiumplaatsen werden behaald in het RACB Critérium en wedstrijden meetellende voor het VAS en ASAF-kampioenschap. “Ik heb goede herinneringen aan onze overwinningen in de Critérium-manches van de East Belgian Rally (2007) en Sezoensrally (2009) en ook in de Rallye des Ardennes van 2004 waren we de snelste. Deze wedstrijden zullen me altijd bijblijven. Het is een beetje afwachten of we na al die jaren nog zullen meekunnen”, lacht Stefan.

Het team zou graag voor de eerste maal aantreden met de Evo VII in de Rallye Haute-Senne dewelke verreden wordt op zondag 17 juni. Hoewel deze ASAF-wedstrijd op amper 20km van de woonplaats van Stefan wordt verreden, stond hij er nooit eerder aan de start. Later op het seizoen staan ook nog deelnames gepland in Rallye de Famenne, Rallye J.L. Dumont en Rallye de Mettet. Gelenaar Han De Bock zal de nota’s voor zijn rekening nemen: “Ik ken Stefan al zeer lang en we reden verleden jaar al eens samen in de Rally van Haspengouw Critérium waar we op het podium eindigden met de Nissan 350Z. Dat is zeer goed bevallen en ik kijk al uit naar onze eerste wedstrijd samen in de Evo. Ik zal de geplande wedstrijden combineren met mijn programma dat ik rijd samen met Bart Windmolders, eveneens in een Mitsubishi Lancer, maar dan een Evo X. Enkel voor de Rallye J.L. Dumont zal Stefan met een andere co aantreden, aangezien ik hier ook rijd met Bart”, vertelt Han.

Het SRP-rallyseizoen 2018 wordt mede mogelijk gemaakt dankzij de trouwe partners:

  • Electro Light
  • Café Natekens
  • Hoogspanning De Cock Hans
  • MB Poorten
  • Gebroeders Asselman algemene grondwerken
  • Verzekeringen Rossignol
  • Kingkong Advertising
  • Wireless LAN Consultant & Skyline Networks
  • Auto’s Serge
  • Gentinis Keukens

De Rallysprint van de Monteberg was lange tijd een klassieker in de regionale rallysport in West-Vlaanderen, waarvan de faam zich tot ver buiten de landsgrenzen verspreidde. Na meer dan veertig edities als rallysprint, kreeg het evenement vorig jaar een upgrade en het werd de “Short Rally van de Monteberg”. Naast de klassieke proef op de Monteberg, kwam er een tweede klassementsproef, Busseboom. Op zondag wordt er dus vier keer de proef op de Monteberg (10,76 km) afgewerkt en driemaal de proef Busseboom (8,47 km). De Short Rally noteert dus 68,45 km tegen de chrono. De inschrijvingslijst sloot af op 164 deelnemers.
 
Daaronder een paar leuke experimenten, zoals Bram Fonteyne, die voor één keer copiloot is van Isidoor Espeel en eens wil proeven van het kunnen van een “moderne” R2 wagen. Bij die R2 wagens, die in klasse 3F de dienst zullen uitmaken, tellen we Jo Muylle en de Opel Adam R2 bij de kanshebbers in zijn categorie. Klasse 3H zal zoals vanouds het spektakel verzorgen, met een sliert aan BMW E36, zoals de exemplaren van Deprez, Gellinck, Taillieu, Dumortier enz...
Richten we onze aandacht even naar de kanshebbers op de algemene zege en dan komen we uiteraard bij het zwaardere materiaal.
Steven Dolfen en de Citroën DS3 R5 bij voorbeeld. Dolfen kent de streek goed en de DS3 R5 is snel. Dan wordt het uiteraard zaak het geheel op de baan te houden.
 
Piet Van Hoof is de andere zegekandidaat die er met kop en schouders bovenuit steekt met de Mitsubishi Lancer Evo IV. Maar laat u niet beetnemen door de “oude” typeaanduiding. Het betreft de voormalige wagen van wereldkampioen Makinen, in full groep A versie! Menig rijder met nominaal moderner materiaal beet hierop zijn tanden al stuk. Of de Porsche’s van Delplace, Claudie Tanghe en Bruneel enig weerwerk kunnen bieden zal vooral van de weersomstandigheden afhangen. Maar normaal gezien mogen we hen aanduiden als podium-materiaal. Bij de andere podiumaspiranten mogen we de vloot van Lancer Evo X rekenen zoals de exemplaren van Sander Van Hoof, Steve Becaert, Hein Jonkers (met de Evo 6) en uiteraard Bert Coene! Daarnaast zijn er uiteraard ook nog de Oldtimers van de Divisie 4, met een pak Escorts, Porsches, Kadetts en ook de leuke Fiat 124 Spider van Dirk Vermeersch en de originele Triumph TR7 van Kevin Vanmassenhove.
 
Dan de Youngtimers van de Divisie 5 met de BMW M3’s van Vermeulen en Merlevede tegen de Sierra Cosworths van Vermeirsch en Stouf. Ook de Divisie 1-2 zal felbevochten worden, getuige de 36 inschrijvingen in de klasse 2... De moeite om eens te volgen want vergeet niet dat de “Monteberg” in de eerste plaats een regionale rally is en dat het belang in de eerste plaats ligt op het verwerven van punten voor het VAS regionale kampioenschap! Het wedstrijdcentrum is ondertussen verhuisd van Dranouter naar Westouter, waar het is ondergebracht in zaal “Corneblomme” (Poperingestraat 4 te Westouter). Na de administratieve en technische keuring op zaterdag, tevens de dag van de verkenningen, begint het serieuze werk zondag 6 mei vanaf 8u30.

Kilometers afmalen, de finish halen met een onbeschadigde wagen en bij elke lus progressie boeken. Dat waren de drie doelen die Freddy Loix voor de start van de Rallye de Wallonie had meegegeven aan Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq. Voor het duo van ŠKODA België was de vierde manche van het Belgische rallykampioenschap amper hun tweede wedstrijd met de FABIA R5 van het Pevatec-team, maar ze kweten zich uitstekend van hun taak. Niet alleen is hun vijfde plaats, achter vier referenties van de Belgische rallysport, een goed resultaat, maar het zijn vooral de tijden die tijdens de tweede en derde lus werden neergezet die bij het team en hun entourage voor tevredenheid zorgden.

Op zaterdag had de ŠKODA FABIA R5 in de eerste lus 51 seconden toegegeven op regerend Belgisch kampioen Vincent Verschueren. Bij de tweede doortocht op dezelfde klassementsritten werd dat verschil herleid tot 30 seconden, bij de derde tot 17 tellen. In de vooravond kwamen Sébastien en Thomas enkele malen heel dicht bij de scratch, vooral tijdens de lange KP van Nettine-Mohiville. Op zondagochtend noopte de regen het duo tot enige voorzichtigheid, want nooit eerder hadden ze met een vierwielaangedreven machine in zo een omstandigheden gereden. ’s Namiddags droogden de wegen op en tot vier keer toe zette de ŠKODA FABIA R5 een vierde tijd neer, achter de drie tenoren die op het scherp van de snee om de zege aan het strijden waren.

“We zijn nogal tevreden over onze rally, want we wisten de opdrachten die Freddy ons gegeven had perfect te vervullen”, glimlachte Sébastien aan de finish. “Niet één keer hebben we grote risico’s genomen. Nooit hebben we moeten forceren, en behalve een klein bezoekje aan een weide in Crupet gingen we ook geen enkele keer in de fout. De tijden die we tijdens de laatste lus van de dag, zowel op zaterdag als op zondag, konden neerzetten waren heel bemoedigend.”

Sébastien Bedoret: “Nog maar eens verrast door de wegligging van mijn ŠKODA”

Wie denkt dat Sébastien Bedoret nu helemaal in zijn nopjes is, kent de jongeman uit Donstiennes slecht. “Ik ben een beetje ontgoocheld, ja”, geeft hij toe. “Bij de eerste passages op de chronoritten – vrijdagavond op de Citadel, zaterdagochtend en zondagochtend – waren we te voorzichtig! Ik ken mijn ŠKODA FABIA R5 nog niet helemaal en ik blijf verrast door de ongelooflijke wegligging. Het gaat heel wat sneller dan met mijn R2 van de afgelopen jaren! Tijdens de eerste lussen heb ik tientallen keer tegen mezelf gezegd dat het sneller kon… Maar ik besefte ook dat het beter was iets te voorzichtig te zijn, dan te forceren en alles in één bocht te verliezen. We wilden zeker geen onnodige risico’s nemen… maar voor de toekomst weten we nu dat we sneller uit de startblokken kunnen komen!”

Gezeten in het rechterzitje wist Thomas Walbrecq van deze Rallye de Wallonie te genieten. “Het was eerlijk gezegd een heel plezant weekend en we hebben heel wat geleerd”, stelde de corijder. “We kwamen tot de vaststelling dat de wijzigingen die we aan ons notasysteem hebben doorgevoerd een echte verbetering vormen. Over het algemeen waren onze nota’s goed… maar dat beseften we pas na een eerste doortocht, tijdens dewelke we wat te voorzichtig waren. Die vierde tijden die we aan het eind van de dag lieten optekenen, terwijl het leidende trio toch voluit ging, bewijzen dat we vooruitgang boeken.”

Freddy Loix: “Sébastien en Thomas hebben hun wedstrijd goed ingedeeld”

Na een hele wedstrijd lang elk detail te hebben bestudeerd, in het assistentiepark zijn rol te hebben gespeeld en langs het parcours aandachtig te hebben toegekeken had Freddy Loix op zondagavond een brede glimlach op het gelaat. “Sébastien en Thomas hebben gedaan wat we van hen gevraagd hebben en ze hebben hun wedstrijd perfect ingedeeld”, stelde de coach die hen door ŠKODA België ter beschikking is gesteld. “Ze stonden aan de finish en hebben zo in deze moeilijke wedstrijd – niet alleen door de hoge snelheid, maar ook door de natte omstandigheden op zondagochtend – heel wat ervaring opgedaan. Je hoeft de tijden maar eens onder de loep te nemen om vast te stellen dat ze van de ene op de andere lus heel wat progressie hebben geboekt! Ze missen nog wat parcourskennis, zeker aan het stuur van een krachtige wagen als de ŠKODA FABIA R5, maar we beseffen dat ze bij de eerste passages op de chronoritten wat dichter bij de snelsten moeten kunnen zijn. Dat komt wel, daar zullen we in de toekomst aan werken. Maar ik ben wel heel tevreden met de manier waarop alles verloopt.”

Eens te meer was de ŠKODA FABIA R5 de referentie op ’s lands rallywegen. Van de tien exemplaren aan de start stonden er vijf… op de eerste vijf plaatsen. “Felicitaties aan alle teams”, glimlachte Catherine Van Geel, PR voor het Tsjechische merk in België. “En we zijn heel trots dat ons jonge duo na een lange en lastige rally in de top-5 wist te finishen. Het startveld was van hoog niveau en de tijden die Thomas en Sébastien tijdens de laatste lussen van elke dag lieten optekenen zijn veelbelovend. Bij ŠKODA België kunnen we hun aanpak wel smaken: ze willen steeds meer progressie boeken, en staan open voor goede raad. Ze weten waar ze moeten aan werken, en we zijn er van overtuigd dat het beste nog moet komen.”

De volgende afspraak wordt voor Sébastien en Thomas echter een grote stap in het onbekende. Nooit eerder werkten ze de proeven van de Sezoens Rally af en hun ervaring op onverhard is heel beperkt. Maar op zaterdag 19 mei zijn ze vast van plan om in en rond Bocholt hun progressie verder te zetten!

De vierde wedstrijd van het Pirelli Junior Belgian Rally Championship kende een bijzonder spannend verloop. Het tempo in R2 werd aangegeven door de Nederlander Timo van der Marel, die met zijn officiële Opel Adam R2 de ideale referentie was voor de Belgische jongeren. 
 
In het Pirelli Junior BRC zijn de bonuspunten erg belangrijk, aangezien het verschil tussen een zege en een tweede plaats slechts twee punten is. Vandaar dat Romain Delhez aanvankelijk toch probeerde om de strijd aan te gaan met Van der Marel. Maar, zaterdagnamiddag braken de wielbouten op zijn Opel Adam R2, waardoor hij van de baan ging.
 
Meteen lag de strijd weer open, want Grégoire Munster was met enige reserve aan de wedstrijd begonnen. "De auto stond te hoog achteraan, waardoor ik in de zware remzones het gevoel had dat de Opel begon te zweven. De achtertrein was te nerveus. Bovendien ging ik vorig jaar op de eerste proef van de baan, zodat ik amper parcourskennis heb. Dat bleek een nadeel ten opzichte van Romain Delhez," vertelde Grégoire Munster, de eerste R2-rijder op Pirelli's.
 
Jean Dilley bleef in het spoor van de Opel-rijder en hij had in Natoye, waar Delhez van de baan ging, de leiding over kunnen nemen… Grégoire Munster maakte immers een schuiver, verloor een 20-tal seconden, maar kreeg vervolgens een normtijd door de sortie van zijn merkgenoot. 
 
Dilley bleef jagen, tot hij 's avonds in Mohiville lek reed en meer dan een minuut verloor. "Ik weet echt niet waar we iets geraakt hebben. Plots stond ik lek. Heel jammer," aldus Jean Dilley, die zaterdag meteen vier snelste tijden reed in de regen. "Die punten doen me enorm veel deugd. In de regen heb ik maximaal aangevallen. Dat ik vier keer sneller was dan Van der Marel, dat is toch een referentie!"
 
De Ford-rijder leek nog op te rukken naar de tweede plaats, maar in de slotfase reed hij nog eens lek, waardoor hij vrede moest nemen met de derde plaats. Toch neemt Jean Dilley met de leiding in de tussenstand van het Pirelli Junior BRC dankzij de vier snelste tijden van deze ochtend. Tobias Brüls werd na een regelmatige wedstrijd mooi tweede. 
 
"Ik ben heel tevreden met deze tweede plaats," lachte Tobias, die beloond wordt voor zijn derde plaats met een gratis Pirelli-band. "In vergelijking met de Spa Rally is het ritme dit jaar enorm verhoogd in het Junior BRC."
 
Leider Grégoire Munster leek het nog even spannend te maken. Zondagochtend ging hij rechtdoor in Vedrin, waarna hij in Crupet nog eens lek reed links vooraan. Maar, Munster hield het hoofd koel, reed in de slotfase nog een scratch en pakte zijn tweede overwinning van het seizoen, goed voor een prachtig Rodania-horloge en vier gratis Pirelli's.
 
"Na onze schuiver in Tielt, doet deze overwinning deugd. Het was een felle strijd bij de Juniors. Van der Marel was een erg sterke referentie in R2, maar dat maakte het erg moeilijk om een bonuspunt te scoren. Met deze zege op zak, kunnen we met vertrouwen naar de volgende afspraak, de Sezoensrally in Bocholt," aldus Grégoire Munster.
 
Achter Brüls en Dilley, ging de vierde plaats naar Thibaud Mazuin, die vrijdagavond op de Citadel al uit viel met een gebroken aandrijfas. De Skoda-rijder ging via Rally2 zaterdag opnieuw van start. Glenn Snaet, die voor Mazuin eindigde, deed niet mee in het Junior BRC, aangezien hij debuteerde met andere banden. Gilles Pyck, de winnaar van de TAC Rally, viel vroeg uit met motorproblemen, terwijl Niels Reynvoet, de vorige leider in het Pirelli Junior BRC, forfait moest geven door motorproblemen bij een laatste test met zijn Ford Fiesta R2T.
 
Stand na 4/9: 1. Dilley 30 punten; 2. Munster 28; 3. Reynvoet 26; 4. Mazuin 21; 5. Brüls 20; 6. Pyck 13; 7. Pacolet 6

Na zijn tweede plaats in Haspengouw en Tielt, pakte Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5) tijdens de 35ste editie van de Rally van Wallonie zijn eerste zege van het seizoen ! Hoewel hij op uitzondering van vrijdagavond - toen Adrian Fernémont op de Citadel de beste was in de showproeven - de ganse wedstrijd aan de leiding reed, was het voor de regerende kampioen een felbevochten zege. “Inderdaad, want Cédric en Adrian hebben twee dagen fel aangedrongen.
Dit is mijn eerste overwinning in Namen en ik wil ze opdragen aan mijn vriend Mathias Viaene, die eind vorig jaar te vroeg van ons heenging. Hij won deze rally in 2000 en ik herinner me dat ik hem hier vaak zag rijden. Ik hou trouwens van dit snelle parkoers dat me toeliet om het nadeel - dat ik niet over een Evo-motor beschikte - te compenseren. Zaterdag maakte ik immers telkens het verschil op de lange proef van Nettinne-Mohiville (23.4 km) de scherprechter van deze rally. Uiteraard ben ik ook erg tevreden dat ik via deze zege een goede zaak doe i.f.v. het kampioenschap, aangezien ik in de tussenstand nader tot op 4 punten van Kris Princen.”  
 
Cédric Cherain en Adrian Fernémont deden dan wel hun uiterste best om Vincent van de leiding te verdringen, maar omdat ze elk enkele foutjes maakten lukte dat niet. Terwijl de piloot uit  Namen zaterdagmorgen rechtdoor schoof, liet de Luikenaar zijn motor immers afslaan bij de start van Bois de Villers. En… zoals ze zelf vertelden is de winnaar meestal diegene die het minste fouten maakt en zodoende was Vincent dit weekend dus de beste.  
 
Net achter dit schitterend podium was ook Olivier Collard super tevreden over zijn R5-debuut. Met zijn Skoda Fabia R5 zat hij namelijk snel in het ritme van Xavier Bouche en toen die  zaterdag een tijdstraf van 3 minuten kreeg voor een overtreding op de verbinding, erfde Olivier definitief de vierde plaats. Idem voor Sebastien Bedoret (Skoda Fabia R5) die ook in Jambes zijn evolutie bevestigde, ondermeer door de leuke strijd met Manu Canal-Roblès. Die moest zijn Skoda Fabia WRC zondagmorgen in Wartet evenwel aan de kant zetten toen zijn  versnellingsbak begaf. Pech ook voor Achiel Boxoen (na een schuiver enkele proeven voor het einde), David Bonjean (differentieel) en Guillaume De Mévius die zaterdagmiddag met de Peugeot 208 T16 van het RACB National Team van de baan ging. 
 
In de GT-categorie was Patrick Snijers ongenaakbaar en daardoor parkeerde hij zijn Porsche bovendien op een knappe zesde plaats algemeen mede omdat hij in de slotfase nog profiteerde van de lekke band van de Nederlander Edwin Schilt (Skoda Fabia R5). Leuk voor Patrick, want hij was hier in 1984 met een… Porsche 911 ook de winnaar van de allereerste editie ! Verder in de top-10 vermelden we zeker ook de knappe prestatie van Jonas Langenakens (Mitsubishi Lancer Evo10), de onofficiële winnaar van de klasse N4, al was het jammer dat hij snel zijn  speelkameraad Bastien Rouard verloor. Olivier Cartelle werd finaal tweede in GT. 
 
Bij de voortrekkers kregen we het ganse weekend een erg spannend gevecht tussen Stephan 
Hermann en Christophe Verstaen. Het eindigde finaal in het voordeel van de piloot van de Fiat Punto S1600, die won met slechts 5 seconden voorsprong op de Opel Astra" M2000”. Vlak  achter hen heerste de Nederlander Timo Van Der Marel met zijn Opel Adam gemakkelijk in de categorie R2. Hij had uiteindelijk één minuut voorsprong op merkgenoot Grégoire Munster, de winnaar bij de juniors, waar Romain Delhez (eveneens met een Opel Adam) van de baan ging. De zoon van Bernard won voor Tobias Brüls (Peugeot 208 R2) en Jean Dilley ( Ford Fiesta R2T) die even de boer op ging en daardoor lek reed. Vlak achter Munster Jr. merken we ook de fraaie prestatie van Harry Bouillon op, met zijn DSR R3 werd hij de winnaar in klasse RC3. 
 
Bij de historics tot slot mocht Paul Lietaer (Opel Manta 400) na 9 jaar afwezigheid zijn terugkeer naar de Rally van Wallonië vieren met een klinkende zege. "Het was te lang geleden en dus kon ik niet meteen aanvallen. Terwijl de eerste doortocht voor mij een soort snelle verkenning was, pushte ik pas tijdens de tweede lus, grapte « De Polle »
 
De Automobielclub van Namen was tevreden met het verloop van deze 35ste editie. Hun  volgende afspraak is de traditionele Rallye-Sprint Condruzien op 12 augustus in Haversin.

Na zijn overtuigend debuut in de TAC Rally, hadden we in de Rally van Wallonië wat meer weerwerk verwacht voor Paul Lietaer met zijn 'nieuwe' Opel Manta 400. Niets bleek minder waar, want zaterdagmiddag was de "snor" al zegezeker. Maar, in het kampioenschap blijft Patrick Mylleville, een van de eerste opgevers, aan de leiding.

De aangekondigde tegenstand kwam er enkel vrijdagavond op de Citadel, waar Guino Kenis de snelste was met zijn BMW M3, maar op de eerste echte klassementsproef nam Lietaer de leiding over. Even later viel de BMW-dealer uit met een kapotte motor, terwijl ook Tom Van Rompuy zijn Ascona 400 aan de kant zette met een defecte transmissie. Even later moest vice-kampioen Stefaan Prinzie de strijd staken met een kapotte koppeling. Aangezien Patrick Mylleville vrijdagavond al was uitgevallen met een defecte koppeling, was Patrick Deblauwe de enige die nog enigszins in de buurt kon blijven... Hoewel, de afstand was ruim.

"Helaas was er weinig weerwerk, maar daar heb ik geen schuld aan," lachte Paul Lietaer, die voor de eerste keer na zijn laatste deelname in 2009 met de Subaru Impreza WRC nog eens aan de start stond in Jambes. "In de eerste ronde kon ik niet echt aanvallen, want ik miste parcourskennis. Pas in de tweede ronde kon het tempo omhoog. Nadat ik "los" was, heb ik beredeneerd gereden, want ik heb nog last van mijn pijnlijke pols. Vorige week ging ik in de Salamandre van de baan en mijn pols voelde nog pijnlijk aan. Ik kon niet zo snel tegensturen. Deze Manta 400 vraagt immers heel wat spierkracht, want we rijden zonder stuurbekrachtiging."

Zondag gingen nog een aantal rijders opnieuw van start, waaronder Prinzie, die zijn wagen niet in het wagenpark zetten en dus geen punten pakte. Achter Mylleville, die tweede werd, eindigde Stephen Stringer op de derde plaats, voor Bjorn Hamiaux met zijn Escort. Kevin Haselden werd met zijn charmante Mini vierde, voor Tom Van Rompuy, die zondag nog wat ritme op kon doen voor hij met de BMW M3 terug van de partij is in de Sezoensrally. Daar komt ook Lietaer aan de start, maar dan met zijn snelle Subaru Legacy RS. 

In de 35ste editie van de Rally van Wallonië was de strijd voor de overwinning drie dagen lang uitermate spannend. Vincent Verschueren en Veronique Hostens gingen in de slotfase tot het uiterste. De Godrive-formatie behaalde zijn eerste overwinning van het seizoen, waarmee Vincent Verschueren weer in het spoor komt van Kris Princen, die nog 4 punten voorsprong heeft in de tussenstand van het BRC. 

Na een snelle opening van Adrian Fernémont op de Citadel, sloeg Vincent Verschueren zaterdagochtend meteen toe op de 23 km lange proef van Mohiville. De Skoda-rijder zou er twee keer op rij de snelste tijd rijden, telkens met een handvol seconden verschil. Op de overige klassementsproeven hield hij gelijke tred met Cédric Cherain, die een Fabia R5 met evolutiemotor bestuurde.

"Ik wist dat het mogelijk zou zijn om op die lange proef het verschil te maken. Het is een proef met een aantal vloeiende bochten aan hoge snelheid. De evolutiemotor van Cherain en Fernémont biedt vooral een voordeel in de hernemingen en bergop. Ik had me voor die lange proef echt geprogrammeerd om het gas niet te lossen in die snelle waaiers. Het ging hard, maar het loonde," lachte Vincent, die in totaal 11"8 pakte op die proef. "Op de andere proeven kon ik het verschil niet maken. We reden echt maximaal, veel sneller dan vorig jaar, maar Cédric Cherain bleef gelijke tijden rijden..."

Zondagvoormiddag, in de regen, kwam Adrian Fernémont sterk opzetten. Vincent zag zijn voorsprong krimpen tot 4 seconden op Fernémont en 6 op Cherain. "Ik had regenbanden gemonteerd, maar die werden te warm. De Michelins werken goed als er water op de baan staat, maar niet als de baan gewoon nat ligt. Op drie van de vier proeven begon ik te vegen omdat de banden te heet waren. Ik was kansloos in die omstandigheden tegen Fernémont en Cherain."

Cherain ging zelf even van de aan en hij reed lek, waardoor de grootste dreiging van Fernémont leek te komen. Maar, die begon aan de laatste lus op regenbanden, terwijl de proeven droger werden. Vincent Verschueren en Veronique Hostens beslisten de wedstrijd definitief in hun voordeel. 

"Met clicks ging het beter, al hadden we in Crupet nog even geluk, toen ik twee velgen beschadigde. Blijkbaar hadden enkele onverlaten grote stenen in een koord gelegd. Gelukkig reden we niet lek," lachte de winnaar, die voor de eerste keer de Rally van Wallonië won. 

"Hier winnen, dat had ik niet gedacht, want op deze snelle proeven zou ik vermogen tekort komen. In het kampioenschap doen we een goede zaak. Ik moest hier winnen om Kris Princen bij te benen. Ik wil deze overwinning graag opdragen aan Mathias Viaene, mijn betreurde makker. Toen Mathias aan zijn tweede carrière begon in Historic, begon ik aan mijn carrière. Hij sprak me toen vaak over zijn zege in de Rally van Wallonië 2000. Ik had toen nooit gedacht dat ik hier ooit zou winnen..."

Het was een erg geslaagde 35ste editie van de Rally van Wallonië voor het Jobfixers Rally Team. De twee jongeren maakten heel wat progressie op de snelle proeven van de vierde manche van het  JobFIXers Belgian Rally Championship, terwijl Philip Cracco met een brede smile de finish haalde van een intense driedaagse aan hoge snelheid.

Pieter-Jan Michiel Cracco: "Veel geleerd en enorm geamuseerd"

De ganse wedstrijd zagen we een mooi duel tussen de twee jongeren van het JobFIXers Rally Team, Pieter-Jan Michiel Cracco en Achiel Boxoen. Voor Pieter-Jan Michiel en Jasper Vermeulen begon het 's ochtends niet zo goed.

"We hebben inderdaad twee keer een probleem gehad op de openingsproef, waardoor we niet goed aan de dag konden beginnen. Het eerste probleem hadden we op de lange openingsproef zaterdagochtend. Mijn HANS-systeem was stuk. Ik vroeg aan de starter om te mogen wachten op een andere HANS, maar daar wilde men niet van weten. Uiteindelijk heb ik toch een andere HANS genomen, maar ondertussen was de klok al aan het lopen. We verloren daardoor een veertigtal seconden en die tijd werd niet gecorrigeerd. Jammer, want het gaat toch om veiligheid," vertelde Pieter-Jan Michiel, die vanaf zaterdagmiddag beter in het ritme kwam, met onder andere een vijfde tijd algemeen in Natoye, een van de snelste proeven van de wedstrijd. "Die snelle proeven zijn ongelofelijk. De eerste ronde moet ik wel gebruiken om het parcours wat beter te leren kennen en daarna kan ik met wat meer vertrouwen aanvallen. Het ging erg hard. Maar, in vergelijking met de Fabia's hebben we op dit parcours een tekort aan topsnelheid. Onze top is 188 km/h, terwijl de Fabia's zeker 200 km/h halen. Dat wil ik echter niet gebruiken als excuus. Zet Sébastien Ogier aan het stuur van onze Fiesta R5 en hij rijdt iedereen naar huis!"

Ook zondagochtend begon in mineur voor Pieter-Jan Michiel. Het regende en de voorruit was beslagen. "Een heel frustrerende ervaring, want ik zag quasi niets. Maar, na twee proeven hadden we het opgelost en kon ik me weer amuseren. Ik mocht van Jasper niet naar de tijden kijken. We eindigen op een zevende plaats, op 15 seconden van Patrick Snijers. Een mooi resultaat, want zonder onze problemen zouden we zeker zesde geweest zijn. Ik heb in elk geval erg veel geleerd en me goed geamuseerd."

Achiel Boxoen: "Veel vertrouwen opgedaan!"

De Rally van Wallonië heeft het vertrouwen van Achiel Boxoen een boost gegeven. Ondanks het feit dat hij de slotfase moest opgeven, was de progressie in deze vierde manche van het Belgisch kampioenschap duidelijk. Achiel, die voor de eerste keer werd genavigeerd door Renaud Herman, leek op weg naar een mooie zesde plaats tot hij een klein foutje maakte.

De wedstrijd begon voor Achiel Boxoen ook niet vlekkeloos. "Op de eerste proef in Mohiville liet ik me even verrassen en schoven we van de baan. De auto stond te zacht afgeveerd, waardoor ik hem niet goed aanvoelde. We hadden wat geluk, maar vanaf de derde proef zaterdagmiddag kreeg ik terug een goed gevoel. Alleen de proef in Natoye ligt me niet om een of andere reden."

Achiel rukte stelselmatig op in het klassement. Hij ging het duel aan met Patrick Snijers. Van de 8ste plaats zaterdagavond, schoof hij zondagmiddag door naar de zesde plaats. De nota's werden door Renaud Herman perfect gelezen in het Nederlands. Helaas ging het drie proeven voor de finish mis in Vedrin. 

"Wat later liep de temperatuur van de motor op en moest ik de wagen aan de kant zetten om verdere schade te voorkomen,"aldus Achie Boxoen, die veel progressie maakte. "Ik vertrek hier wel met een goed gevoel. We reden een vierde tijd in Bois-de-Villers. Dat betekent dat we toptijden kunnen rijden, maar dan moet alles perfect gaan. Elke remzone op het juiste moment in de remmen, op het juiste moment op het gas, weten waar je kan aanvallen... Die ervaring hebben de toppers. Ik ben nog niet voldoende constant op dat vlak. We hebben in elk geval de kloof al flink verkleind..."

Philip Cracco: "Een geweldige ervaring..."

De vloeiende, technische proeven van de Rally van Wallonië zijn geliefd, maar ook berucht. De snelheid ligt erg hoog op dit parcours voor lefgozers. Voor Philip Cracco een mooie uitdaging om zijn grenzen te verleggen.

"Deze klassementsproeven zijn een enorme uitdaging. Na drie of vier snelle bochten die je vol gas moet nemen, pompt de adrenaline wel door je lichaam. Ik kan je verzekeren dat ik een paar keer tegen mezelf heb moeten praten. Je moet je mentaal prepareren om in de volgende snelle waaier de rechtervoet niet te liften, maar gewoon tegen de vloer te houden. Als het lukt, krijg je wel een kick! Maar, we hebben ook een paar momenten gehad dat de wagen aan hoge snelheid begon te schuiven over de vier wielen. Een keer gingen we door een links 25 in pure WK-stijl," lachte Philip, die de afstellingen zaterdagochtend liet aanpassen. "De wagen stond te zacht afgeveerd, waardoor hij teveel bewoog. Ik ben twee keer rechtdoor gegaan in het begin."

Philip Cracco en Jeannick Breyne eindigden op een mooie 14de plaats algemeen, na drie intensieve dagen. "We hebben ons geweldig kunnen uitleven op deze snelle proeven," vertelde Philip Cracco, die de volgende wedstrijd, de Sezoensrally in Bocholt, niet zal kunnen rijden. Op dat moment neemt hij immers deel aan de beroemde Mille Miglia!
 

Patrick Snijers en zijn corijder Davy Thierie zijn met de Maes Porsche 997 GT3 als zesde geëindigd in de rally van Wallonië, de vierde van in totaal negen wedstrijden die meetellen voor het BK rally 2018. Net zoals in de rally van Spa won Snijers in Jambes de GT klasse.
 
De 35e rally van Wallonië begon een beetje stroef voor Patrick Snijers. “Bovenop de Citadel van Namen lag er bijzonder veel kiezel en dat speelde niet meteen in ons voordeel. Vrijdagavond ging ik slapen met een 18e plaats. Geen paniek. Op zaterdag waren er wel enkele ritten die mij en de Porsche lagen.”
 
Op zaterdag werden er 12 klassementsritten gereden te beginnen met de bijna 24 km lange rit van Nettinne-Mohiville. “We reden er de achtste tijd algemeen en schoven meteen op naar de 11e plaats” zegt Patrick Snijers. “In Malonne reden we de zesde tijd algemeen en schoven we op naar de zevende plaats waarna een interessante strijd met enkele R5 wagens begon. Tot twee ritten van het einde liep alles letterlijk op wieltjes tot er eerst een probleem met de alternator de kop op stak waardoor er zich een probleem met de stuurbekrachtiging voordeed. In de laatste rit van de dag deed de koppeling nukkig. Bij het afsluiten van de dag hadden we 45 minuten om alle problemen op te lossen. Het team van BMA haalde de versnellingsbak van onder de wagen en begon te werken aan de koppeling. Op hetzelfde moment waren er andere mecaniciens bezig met de alternator te vervangen. Toen dat probleem opgelost werd was de koppeling vervangen en zat de versnellingsbak bijna opnieuw onder de wagen. De klus was geklaard op 40 minuten. Fantastisch!”
 
Snijers en Thierie begonnen als negende aan de kletsnatte slotdag van de rally van Wallonië. “Het doel was om onze positie vast te houden. In plaats daarvan schoven we op zondag nog drie plaatsen op naar de zesde plaats. Een fantastisch resultaat na een wedstrijd waar we zeer hard gereden hebben. Ik ben fier op het resultaat en dank dat aan het uitstekende werk van BMA en aan mijn corijder Davy Thierie. Zesde algemeen en de zege in de GT. Opdracht volbracht. Davy en ikzelf kijken nu al uit naar de Sezoensrally.”
 
De Sezoensrally wordt gereden op zaterdag 19 mei.

Zoals de traditie het wil begint vrijdagavond de rally van Wallonië met een dubbele superspecial uitgetekend op de Citadel van Namen. De organisatoren zijn erin geslaagd om een sterk deelnemersveld bij elkaar te brengen met 16 R5’s. Daarnaast staan er nog eens zeven GT’s start waaronder Patrick Snijers met de Maes Porsche 997 GT3.
De rally van Wallonië is toe aan zijn 35e editie. De allereerste rally van Wallonië werd gereden in 1984. Patrick Snijers was toen de beste. Eén jaar later deed hij dat nog eens over. In het totaal won Snijers 4 keer de rally van Wallonië. Alle zeges dateren van de jaren tachtig en negentig. Daarnaast eindigde Patrick Snijers nog drie keer op de tweede plaats.
“Ik heb wel iets met deze wedstrijd” zegt Patrick Snijers. “Het is een zeer snelle maar tegelijk ook zeer moeilijke wedstrijd. Verraderlijk bij momenten omwille van de snelle opvolging van situaties en de steeds veranderende ondergrond. Het is ook een wedstrijd op maat van de Porsche. Je kan er écht glijden en volop scheuren. In 1984 won ik hier met de Porsche. In 2005 eindigde ik tweede met de Porsche. De autosport is geëvolueerd maar het is veel betekenend dat de Porsche toch wel op één of andere manier een certitude is in Wallonië.”
Patrick Snijers kende een bewogen start van zijn kampioenschap met tot dusver meer laagtes dan hoogtes. “In Spa reden we een slimme wedstrijd en werd ik bijgestaan door Davy Thierie. Vanaf deze wedstrijd vormt hij voor de rest van het seizoen team met mij. Met 16 R5 wagens en 7 GT’s kunnen we spreken van een bijzonder sterk bezette wedstrijd. Vanaf de eerste meter zal ‘de pees’ erop gelegd worden. Het is zaak om rustig te blijven en tegelijk proberen mee te zijn met de snelste GT’s. In elke wedstrijd ga ik van start om de GT klasse te winnen en probeer ik daar een plaats in de top 5 aan te koppelen. Dat laatste zal hier iets moeilijker zijn. Als we in de top 10 zouden eindigen kunnen we spreken van een succes. Fysiek ben ik min of meer hersteld van de crash in Tielt. De impact was toch niet te onderschatten. De voorbije dagen en weken ben ik vaak op bezoek geweest bij mijn osteopaat. Dankzij hem sta ik morgen aan de start.”
 
Op vrijdagavond worden er twee superspecials gereden. Zaterdag krijgen de deelnemers twaalf klassementsritten voor de wielen geschoven. Op zondag komen er daar nog eens acht bij. Goed voor in het totaal 221 competitieve kilometers. De rally eindigt zondagnamiddag omstreeks 16.00 u.

Met de Rally van Wallonië wordt dit weekend al de vierde wedstrijd verreden van het JobFIXers Belgian Rally Championship. Gedurende drie dagen zullen de rallyrijders tegen de chrono strijden op een van de mooiste en snelste parcours van België. De drie Ford Fiesta's R5 in de kleuren van JobFIXers en geprepareerd door Team Floral zijn klaar voor de strijd, die vrijdagavond begint op de bekende Citadel van Namen. 

Pieter-Jan Michiel Cracco: "Fantastische chronoritten!"

Na een opmerkelijke vijfde plaats in Spa, kende Pieter-Jan Michiel Cracco in Tielt pech toen hij met zijn Fiesta even tegen een waterton schoof. Cracco Jr verloor bijna een half uur en een goed resultaat was niet meer haalbaar, maar de wedstrijd werd gebruikt als test op ware grootte. Ook deze week werkte Pieter-Jan Michiel nog een testsessie af met zijn Ford Fiesta R5 Evo.

"In Tielt heb ik veel kilometers kunnen maken om de auto beter onder de knie te krijgen. Dat was belangrijker dan die breuk van de ophanging. Ook in Namen is onze doelstelling progressie maken en leren. Het is een driedaagse wedstrijd over 221 km, dus als we uitrijden hebben we een pak ervaring erbij," vertelt Pieter-Jan Michiel, die tijdens de testsessie vandaag een goede afstelling vond. "We hebben elk onze eigen afstelling bepaald, maar blijkbaar voelen we de auto bijna hetzelfde aan, want mijn afstellingen lijken sterk op die van Achiel. We hebben een goede set-up om met vertrouwen aan de start te komen."

Het parcours van de Rally van Wallonië bevalt Pieter-Jan Michiel wel. "Ik heb hier nog maar één keer gereden, dus ervaring heb ik niet veel. Ik herinner me enkele bochten in Malonne. Die snelle, natuurlijke proeven zijn een serieuze uitdaging."

Wat de doelstelling betreft, houden Pieter-Jan Michiel Cracco en Jasper Vermeulen vast aan hun vertrouwd recept: "Ik ga voorzichtig, met een marge onder de voet, van start. Als ik meteen mee ben met de kopgroep, dan wil dat zeggen dat ik over mijn limiet aan het rijden ben. Nee, ik moet realistisch van start gaan en stelselmatig zullen we dan het ritme verhogen om in het slot van de wedstrijd een aantal sterke tijden te rijden." 
Achiel Boxoen: "Met vertrouwen aan de start"

Met een derde chrono in de absolute slotfase van de wedstrijd, toonde Achiel Boxoen zijn potentieel bij zijn comeback in het JobFIXers Belgian Rally Championship. Voor zijn tweede wedstrijd met de Ford Fiesta R5 Evo is Achiel beter voorbereid, want hij kon vandaag zijn Ford uitgebreid aan de tand voelen. 

"In Tielt had ik in feite nooit een goed gevoel in de auto. Er klopte iets niet met de afstellingen. Achteraf, bij een nacontrole, is de oorzaak van mijn gevoel aan het licht gekomen. De sporing van een van de wielen stond niet juist, waardoor de wegligging logischerwijze verstoord was. We reden met een gloednieuwe Ford Fiesta R5 Evo, die pas donderdag voor de start werd geleverd en we konden maar heel even rijden met de auto op een privé-terrein. Onvoldoende om de wagen goed te leren kennen."

De oorzaak van het probleem met de wegligging werd gevonden en Achiel Boxoen kon een 60-tal kilometer testen. "De wagen voelde tijdens de test uitstekend aan. Niet te vergelijken met het gedrag van de auto in Tielt. We hebben een goede afstelling gevonden om met vertrouwen aan de start te komen. Vrijdagavond op de Citadel ga ik nog geen gekke dingen doen, want op die proef kan je meer verliezen dan winnen. Maar, ik mag ook niet te voorzichtig zijn, want de startorde voor de volgende etappe wordt bepaald op basis van het klassement van de showproef."

Achiel Boxoen zal dit weekend trouwens genavigeerd worden door Renaud Herman, die de nota's in het Nederlands zal lezen. "Het gaat vaak heel snel op de proeven van de Rally van Wallonië. Dan is het altijd beter om de nota's in je moedertaal te horen, want anders heb je een fractie van een seconde nodig om het te verwerken in je hoofd. Die tijd heb je hier niet. Ik ben er zeker van dat Renaud het prima zal doen. Hij werkt niet toevallig voor Thierry Neuville en Nicolas Gilsoul. Renaud analyseert mee de onboards voor Thierry."

Veel ervaring heeft Achiel Boxoen niet op de proeven van de Rally van Wallonië, maar dat schrikt hem niet af. "Vorig jaar ging ik al heel vroeg van de baan met de Opel Adam R2. Toch kom ik na vandaag met vertrouwen aan de start. Na een verstandige start vrijdagavond, ga ik proberen om zaterdag het tempo te verhogen."
 

Philip Cracco: "Ik kijk enorm uit naar deze Rally van Wallonië"

Terwijl zijn twee jonge teamgenoten een testsessie afwerkten, was Philip Cracco als zakenman druk aan het werk voor JobFIXers en Rodania. De ambitie van Philip in deze Rally van Wallonië is van een andere orde. 

"Een testsessie heeft weinig zin voor mij," vertelt Philip bescheiden. "Het zal weinig veranderen aan mijn resultaat. Pieter-Jan Michiel en Achiel starten met andere ambities. Ik zal de auto wel beter leren kennen tijdens de wedstrijd. Natuurlijk ga ik het beste van mezelf geven, maar ik kom vooral om me te amuseren op deze schitterende klassementsproeven. Ik kijk enorm uit naar de start."

De Rally van Wallonië bracht Philip in het verleden niet veel geluk. 8 keer stond hij aan de start en slechts 2 keer haalde hij de finish. "Een foutje is snel gemaakt en met die hoge snelheden is de wedstrijd dan meestal afgelopen. Ik herinner me een klein foutje met een Peugeot 207 S2000, samen met Geert "de Buzze" Beauprez. Ik reed helemaal niet te snel, maar plots lagen we op het dak. We zijn toen de volgende dag op die bewuste plaats gaan kijken om te begrijpen wat er gebeurd kon zijn. Wellicht brak een achterwiel af. Met de Renault Clio ben ik ook eens over de kop gegaan aan hoge snelheid. De Wallonie vergeeft weinig, maar de laatste keer, in 2017, stond ik wel aan de finish met de Fiesta R5..."

Zoals elk jaar opent de Rally van Wallonië met een dubbele passage op de Citadel. "Kijk, ik ben toch altijd nerveus voor die proef, want je wil de wagen niet stuk rijden op de hoge boordstenen. Ik wil zaterdag ook nog genieten. Dan begint het echte rallyplezier pas!," aldus de zakenman die met JobFIXers naamsponsor is van het Belgian Rally Championship 2018.