Foto's - Pictures ONLINE : REPORTAGE HEMICUDA RALLY 2012 !
Kandidaat voor de overwinning is zeker en vast Bert Cornelis die revanche wil nemen na de problemen van de Omloop Van Vlaanderen . Bert die de Subaru WRC S5 stilaan goed onder de knie begint te krijgen zal zeker niets aan het toeval overlaten . Opgepast , want er staan enkele piloten klaar in de rij om de strijd aan te gaan voor de overwinning . Bert zal waarschijnlijk vooral tegenstand krijgen van Andy Lefevere en Kurt Braeckevelt .
Vervolgens zien we nog de Sierra van Dirk Vermeirsch en de mitsu's van Bert Coene, Filip Pyck , Vincent Vermeeren , Jimmy Taveirne en de sub van Claude De Bal .
Bij de voortrekkers zien we 2 absolute kleppers , nl Steven Dolfen met de clio van Alltec en thuisrijder Lauwaert met de clio R3 .
Bij de historics krijgen we polle aan de start met een BMW E21 ( wagen van Wim Dereu ) . Er zal ongetwijfeld uitgekeken worden naar zijn tijden tov oa Lievens (Manta) , Glorieux (BMW ) , Tytgat (Ascona) , Vandenberghe (Kadett) , Baert (Manta) , Depuydt (Escort) en thuisrijder Declerck Ronny ( Ascona) .
Het is onmogelijk om te voorspellen in het FIRC kampioenschap wie de nieuwe kampioen wordt in 2012 . Andrew Thomson lijkt de beste papieren in handen te hebben met enkel Allan Smith in dezelfde klasse. Andrew Dawe heeft eindelijk de langverwachte Sunny GTI ter beschikking, en kan zo Eep Borgers bekampen, ook al in dezelfde klasse. Hoe dan ook, het verschil aan de meet zal uiterst minimaal zijn. Ere wie ere toekomt! Bij de Historics lijkt de strijd gestreden, als Les Allfrey niets overkomt wordt hij kampioen, maar in rally weet je nooit.
Hemicuda Rally wordt dit jaar verreden over een grondig gewijzigd parcours, dit kan natuurlijk ook voor één of andere verrassing zorgen. Er zijn dit jaar slechts twee proeven ten gevolge van wegenwerken in de regio. Een link naar de onboard beelden van de proeven vindt u op hemicuda.be, het weer belooft redelijk droog te worden na de regen van de laatste dagen.
De proeven werden wat aangepast waarbij KP Kortemark een groot deel in omgekeerde richting word verreden . In totaal rijden ze net geen 100 km tegen de klok .
Na een korte test op donderdag, bewees Bernd opnieuw dat hij weinig ritme nodig heeft om snel te gaan. "We begonnen de wedstrijd in ons eigen ritme. Dit was voldoende om de eerste lus af te sluiten met een kleine voorsprong. Er werd gans de dag zeer hard gereden. De kleinste fout was voldoende om Brunson terug in de wedstrijd te laten komen."
Pas op klassementsproef 8 kon Brunson een eerste scratch rijden, waarna Bernd en Pieter opnieuw de puntjes op de i plaatsten na de 2de doortocht op klassementsproef Sankt-Vith.
Vanaf nu konden ze het tempo aanpassen aan hun achtervolger en diende er voor gezorgd te worden dat er geen fout gemaakt werd.
"Brunson bleef ons echter tot het einde onder druk zetten, ik wil hem bij deze dan ook feliciteren met zijn wedstrijd. Het was zeker geen makkelijke zege, maar blijkbaar ligt de streek rond Sankt-Vith mij wel. Ik ben echter heel tevreden dat ik het ritme op deze manier terug kon oppikken. Ik wil ook het ganse NCRS-team bedanken want de wagen liep gans het weekend als een zwitsers uurwerk", aldus een gelukkige Bernd.
We vertrekken vol vertrouwen naar de Rallye du Condroz, waar we toch iets recht te zetten hebben. Tijdens de Condroz zal Bernd opnieuw genavigeerd worden door Pieter Vyncke.
Na lange tijd van afwezigheid stuurde de Ford piloot de Focus van Ncrs op het hoogste plaatsje van het podium. De Fransman Eric Brunson reed een sterke wedstrijd in en rond St.-Vith maar moest vrede nemen met de 2de plaats, na de oppermachtige Casier. Na dit duo stond de 3de plaats lang op naam van Lhonnay maar moest in de voorlaatste proef opgeven door een afgebroken wiel, weg podiumplaats. Door de opgave van Lhonnay ging de derde plaats naar Chris Vanwoensel, die met de BMW een zeer verdienstelijke wedstrijd gereden heeft, en de eerste achtertrekker werd. De hele dag werd er fel gestreden met Andy Lefevre maar ook hij moest opgeven na een sortie. Het weekend van Jonas Langenakens is één om snel te vergeten, nadat zijn co-piloot gewond raakte bij het wisselen van een wiel, werd Jonas genoodzaakt op te geven.
Cedric Cherain kon zijn prachtige 2de plaats van vorig jaar niet evenaren en werd deze editie 4de algemeen, en was overtuigend winnaar in de standardklasse voor de Lancers van Martin en Colsoul. De Colsoul-gebroeders mochten in St-Vith de beker in ontvangst nemen als Belgische kampioen in de standklasse.
Op de 5de plaats vinden we Vincent Verschueren terug en ook hij werd kampioen in de S2000 klasse.
De eerste GT wagen in de top 10 is de Porsche van Tim Vanparijs, met de 2de plaats in GT klasse mocht Guido Kenis zich bekronen tot kersvers kampioen. Verder in de top 10 vinden we de lokale rijder Stephan Hermann terug, die met zijn kleine Fiat Punto fenomenale passages liet zien er terecht beloond werd met de BFO-award.
Ook bij de histroics was de strijd hard. De ganse dag lag Hermann met zijn ascona 400 op kop maar uiteindelijk ging de zege naar Janssens omdat Hermann in de laatste kp 12 minuten verloor. Na deze zege is ook Janssens Belgisch kampioen geworden bij de historics. Nadat Debyser door een verkeerde nota met zijn porsche tegen een muur reed werd ook deze gedwongen tot opgave. Het podium in St.-Vith was trouwens volledig porsche getint met op de 2de plaats Dekens en op de 3de plaats Kerckove.
Na een zeer sterke wedstrijd van Meyer in zijn bescheiden Toyota Yaris die afstevende op een algemene zege in het Criterium-gedeelte ging de winst naar Renkin in de Lancer. Op de 2de plaats vinden Boulat terug met de Champion M3 en de 3de plaats ging naar Genten met de BMW E30. De snelste in de F2 klasse was Yannick Neuville met zijn Citroën C2-R2 max en werd 4de algemeen.
Tekst en fotos by Kris Strackx .
Op de website van de organisatie van de Hemicuda ( www.hemicuda.be ) vind je de onboardbeelden van de 2 kp's . Naar jaarlijkse gewoonte krijgen we de kp's Koekelare en Kortemark voorgeschoteld . Beide klassementsritten zijn wel grondig gewijzigd . Om de verkenningen wat te verminderen werd ook voor deze wedstrijd gekozen om ze online te zetten .
Afgelopen weekend waren we weer present voor de 7e en voorlaatste manche van het Belgian Historic Rally Championship in en rond Sankt-Vith.
De vorige 2 wedstrijden kenden we de nodige problemen met de Porsche. Tijdens een test met de vernieuwde motor in de 911 een weekje voor de EBR dook er een vreemd geluid op in de motor waardoor we de dagen voor de EBR nog serieus moesten sleutelen maar de wagen was tijdig in orde en stond in topconditie aan de start.
Net zoals vrijdag tijdens de verkenningen waren de weergoden ons ook zeer gunstig gezind op zaterdag, dit maakte het uiteraard wat makkelijker op dit toch wel heel technische parcours.
Aangezien de motor nog in rodage was werd er rustig gestart. Al snel werd duidelijk dat Hermann, Janssens en Debyser vanaf de eerste meter voluit gingen en dus al meteen wat voorsprong konden nemen.
Na de 1e boucle stonden we op een mooie 4e plaats algemeen historic, zonder het volle vermogen van de wagen te gebruiken en zonder risico’s te nemen. Geleidelijk aan werd het tempo stilletjes opgevoerd en zo begon ook het vertrouwen in de mekaniek terug te komen.
Tijdens de 2e boucle werden de tijden dan ook al veel beter maar omdat punten scoren de hoofddoelstelling was moesten we zeker de finish halen en werd er besloten om nog steeds niet het volle vermogen te benutten en de nieuwe motor niet te forceren. Door de opgave van Debyser kwamen we ineens op een mooie 3e plaats te staan en 1e in de klasse C. De eerste achtervolger volgde dan al op meer dan anderhalf minuut waardoor we in de laatste boucle het voetje gewoon konden lichten.
Aan de finish van de laatste KP bleek Hermann nog niet gefinisht te zijn en wisten we meteen dat de 2e plaats algemeen historic en klassewinst binnen waren. Dit mooie resultaat levert ons belangrijke punten op en de 2e plaats in het BK.
De komende weken zal de Porsche een volledige check up krijgen zodat hij opnieuw zoals afgelopen weekend in topconditie aan de start zal staan van de Condroz rally.
Bij deze wil ik ook de servicecrew bedanken voor de prachtige prestatie in Sankt-Vith en uiteraard tijdens de afgelopen weken om de wagen klaar te krijgen.
Jonas Langenakens verscheen na zijn uitstekende testsessie van afgelopen donderdag vol vertrouwen aan de start van de East Belgian Rally maar werd al snel geconfronteerd met een slippend differentieel. In de vierde klassementsrit reed Langenakens lek waardoor hij ruim acht minuten verloor. Langenakens reed nog enkele ritten in functie van de Condroz rally om uiteindelijk ontgoocheld op te geven.
"Deze ochtend hadden we veel problemen met het differentieel waardoor de achterste wielen constant doorslipten" analyseert Jonas Langenakens. "Hierdoor verloren we kostbare tijd al kon ik de schade ten opzichte van de derde plaats van Lhonnay toch nog beperken. Tijdens de vierde klassementsrit ging het goed mis. Ik reed lek en moest de wagen aan de kant zetten om het wiel te vervangen. Dat ging niet zonder slag of stoot want mijn co-rijder Lennert Salmon bezeerde hierbij zijn hand. Tijdens de daarop volgende assistentie speelden we nog wat met de afstellingen en reed ik nog drie klassementsritten om zo nog enkele dingen te testen in functie van de Condroz rally. Na die ritten besloot ik om op te geven om zo nog wat budget te sparen voor de slotwedstrijd van het BK waar ik opnieuw zal starten met de Subaru Impreza WRC S10. De wagen is performant genoeg. Alleen is het moeilijk om de juiste afstelling te vinden en als je dan nog eens geconfronteerd wordt met een slippend differentieel dan weet je dat je het moeilijk wordt om de verloren tijd goed te maken. In een rally van één dag moet je er meteen staan en dat was vandaag helaas niet het geval."
Björn Waldegard is bijzonder opgetogen om opnieuw met de Mercedes te rijden: “Ik kijk er naar uit om terug te racen met de Silver Arrows Mercedes. Ik heb met de wagen al gereden tijdens de Ypres Historic Rally van 2010 en heb toen vastgesteld dat de wagen over een heel groot potentieel beschikt. Rijden met Hans doet me terugdenken aan de goede oude tijd toen we samen officiële Mercedes fabrieksteamrijders waren.”
De Mercedes SLC rallywagen maakte zijn internationaal rallydebuut in 1978 en was vooral de te kloppen wagen in lange afstandsraces op het Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse continent. Björn en Hans reden in 1979 en 1980 met de Mercedes SLC rallywagen die aldus bijdroeg tot Björn Waldegard’s eerste plaats in het Wereld Rallykampioenschap in 1979 en zijn derde plaats in 1980. Bart Vanhaverbeke, Algemeen Directeur van Silver Arrows Racing, is tevreden met de deelname van Silver Arrows Racing aan het San Marino evenement: “Rallylegend is met meer dan 50.000 toeschouwers en een deelnemerslijst van verschillende ex-wereldkampioenen rally één van Europa’s topevenementen voor historische rallywagens. Wij zijn ervan overtuigd dat we met onze wagen een mooi spektakel zullen kunnen bieden.” Vito Piarulli, Administrator van Zeromille srl dat de Rallylegend organiseert, voegt toe: “Aangezien we dit jaar in het Rallylegend Village een viering doen van de East African Safari Rally met een statische tentoonstelling van de invloedrijkste rallywagens van de Safari rally wilden we absoluut kunnen beschikken over de zeldzame Mercedes SLC rallywagen. De exclusieve focus van Silver Arrows Racing op dit type wagen maakte onze keuze voor hen vanzelfsprekend. Bijkomend voordeel was dat Silver Arrows Racing naast de rallywagen voor Björn Waldegard een bijkomende wagen in Safari uitrusting kon ter beschikking stellen voor de tentoonstelling.”
Bart Vanhaverbeke besluit: “Ik zou hiermee ook de Rallylegend organisatie willen bedanken voor hun inspanningen om deze unieke samenwerking mogelijk te maken. Voor ons betekent dit een fantastische opportuniteit om Silver Arrows Racing in de schijnwerpers te plaatsen op internationaal niveau. We zullen deze gelegenheid aangrijpen .
Het is al van juni en de GEKO Ypres Rally geleden dat Jonas Langenakens nog eens aan de start van een rally van het BK verscheen. De Omloop van Vlaanderen liet hij, omwille van budgettaire redenen, bewust links liggen. Tussendoor startte hij wel met de GEKO Subaru Impreza WRC S10 in de rallysprint van Kasterlee. Het werd een aangename kennismaking die nu een vervolg krijgt in de East Belgian Rally. Zaterdag mikt Jonas Langenakens op het podium.
Jonas Langenakens heeft er net een lange oefengalop opzitten. "We hebben deze namiddag de Subaru uitgebreid getest in de buurt van Sankt Vith" zegt Jonas Langenakens. "Ik heb er een zeer goed gevoel aan overgehouden. In het begin van de namiddag regende het, nadien droogde het parcours op zodat ik voor beide weertypes een goede afstelling heb gevolgen. Dankzij de wisselende weersomstandigheden heb ik ook meerdere bandentypes getest en ook daar ben ik zeer tevreden over. Deze test geeft me een boost van vertrouwen. Ik ben klaar voor het weekend en wil zaterdagavond op het podium staan."
Voor de 7e manche van het BK historic rally zakken we komend weekend af naar de Oostkantons voor de East Belgian Rally.
Na koppelingsproblemen in Ieper kregen we tijdens de vorige manche in Roeselare af te rekenen met motorproblemen. Even werd er getwijfeld over het verdere verloop van dit seizoen maar al snel werd er beslist om de motor te herstellen en het verdere seizoen af te werken. Aangezien we in het dagelijks leven bezig zijn met klassieke Porsches gebeuren de herstellingen dus ook in eigen huis en kon er onmiddellijk werk gemaakt worden van de herstelling. Vorige week woensdag kon de motor terug ingebouwd worden en alles leek perfect in orde te zijn.
Om goed voorbereid naar Sankt-Vith te vertrekken werd er afgelopen zondag nog getest met de wagen op de asfaltstroken van het Duivelsbergcircuit in Opgrimbie. Al snel dook er een probleem op met een remklauw, de ontluchtingsnippel lekte en de schroefdraad in de (quasi nieuwe) remklauw bleek beschadigd te zijn… Gelukkig kon dit ter plekke hersteld worden en kon de wagen terug de baan op voor nog wat extra kilometers te doen. Na een 5-tal km stelden we een verontrustend geluid vast in de motor en werd er beslist onmiddellijk te stoppen en richting huiswaarts te trekken. De motor werd zondagavond nog terug uitgebouwd en volledig gedemonteerd om zo snel mogelijk een diagnose te kunnen stellen. Helaas was er met het blote oog niks waar te nemen en moest er maandag werk gemaakt worden van het opmeten en doorlichten van de krukas en alle andere delen. Alles bleek in orde te zijn… behalve een kettingspanner die niet meer optimaal werkte… meteen was ook de boosdoener gevonden. De motor werd terug opgebouwd met o.a. nieuwe hoofdlagers, kettingspanner, enz. en kon dinsdagavond gelukkig al terug ingebouwd worden en proefdraaien. Dankzij een super servicecrew zijn we er in geslaagd om in slechts 48 uur de motor te vernieuwen zodat we er toch kunnen bij zijn komend weekend in Sankt-Vith!! Een bedankje is hier wel op zijn plaats voor de “vrijwillige helpende handen en loopjongens” ;-)
Onze hoofddoelstelling is om na enkele tegenvallende wedstrijden door mechanische pech nu nog eens probleemloos de finish te halen en voldoende punten te scoren om de leiding in onze klasse te behouden. De kloof met Janssens verkleinen is uiteraard ook een doelstelling maar gezien het grote verschil in pk’s is dat een bijna onmogelijke opdracht.