Komend weekend vindt op 35 km van de Frans-Belgische grens in het Noord Franse stadje Béthune de 35ste editie van de Rallye du Béthunois plaats. Niet minder dan 147 wagens waaronder 8 historics zijn ingeschreven voor dit evenement.
De Mercedes 500SLC van Silver Arrows Racing zal er aanwezig zijn met rijder Bart Vanhaverbeke en co-rijder Frank Blondeel. Bart Vanhaverbeke is bijzonder enthousiast over zijn deelname aan deze rally: “Na 6 maanden afwezigheid in het rallycircuit kijk ik er erg naar uit om opnieuw te racen. We hebben de voorbije tijd besteed aan het ontwikkelen van enkele evoluties aan de wagen en deze rally is een geschikte plaats om deze uit te testen. Deze rally dient eveneens om opnieuw in het ritme te komen in het licht van de rally van La Rochelle die we in november zullen rijden.”
Co-rijder Frank Blondeel licht alvast het parcours een beetje toe: “Op vrijdag 14 september starten we om 19.30 uur voor een heel snelle en brede klassementsproef van 8,45 km. De rally start vervolgens opnieuw op zaterdag 15 september om 8 uur voor 4 ronden van telkens 4 klassementsproeven. Tussen elke ronde is er een regroup op de grote markt van Béthune. De KP’s zijn snel met vloeiende waaiers en chicanes om het tempo te doen zakken.”
Uitzonderlijk voor Frankrijk is dat de historics zowel op de eerste als de tweede wedstrijddag voor de moderne wagens uitrijden. Met startnummer 202 zal de Silver Arrows Mercedes dus als 3de op de baan passeren. Het service park is voorzien bij Transport bedrijf Ertel, rue de l'Université Zone Futura, 62113 Verquigneul. Er is telkens 45 service na de regroup. De aankomst van de rally is voorzien op zaterdag 15 september om 23.15 uur.
Over de ambities blijft rijder Bart Vanhaverbeke bescheiden: “We zouden heel tevreden zijn met een podium plaats want we verwachten stevige concurrentie van de lokale rijders. We zullen de wagen ook zeker sparen want er komen binnenkort enkele belangrijke evenementen aan waarover we in de komende weken wel een aankondiging zullen maken.”
Meer informatie over het evenement kan worden gevonden op de volgende link.
Freddy Loix stuurt de BFO Peugeot naar winst de Rallye Mont-Blanc .
"Deze overwinning doet deugd"
Na een spannende openingsdag, werd de Rallye Mont Blanc in Morzine beslist op de langste klassementsproef (28 km) van de wedstrijd: La Côte d’Arbroz-Praz-de-Lys-Sommand. Freddy Loix en Lara Vanneste bleven foutloos met hun Peugeot 207 Super 2000 in de kleuren van BFO, terwijl hun rechtstreekse concurrenten Bryan Bouffier en Cédric Robert beiden in de fout gingen. Na zijn overwinning in de Rallye du Touquet, behaalde Freddy Loix zijn tweede zege in Super 2000 in het Frans rallykampioenschap, waardoor hij oprukt naar de tweede plaats in de tussenstand.
Na de eerste etappe van de Rallye Mont Blanc Morzine, stonden Freddy Loix en Lara Vanneste op de derde plaats in de categorie Super 2000, met de BFO-Peugeot, amper 3" achter merkgenoot Cédric Robert. Bij het begin van de tweede dag kantelde de wedstrijd.
"De eerste etappe was moeilijk op dit uitdagende en vooral snelle parcours,"
"We reden met dezelfde schokdempers als Cédric Robert en we vochten met hem een spannend duel uit. Alleen Bryan Bouffier bleek niet bij te houden. Voor de tweede dag pasten we onze set-up een beetje aan, maar uiteindelijk bleek dat niet nodig, want op de tweede proef ging eerst Bryan Bouffier in de fout, waarna Cédric Robert ook een schuiver maakte op dezelfde plaats. Vanaf dat moment moest ik gewoon controleren en finishen om belangrijke punten te scoren in het kampioenschap. Deze tweede zege in Super 2000 doet deugd, zeker omdat de Rallye Mont Blanc een fantastisch parcours heeft." vertelt Freddy.Freddy en Lara eindigden op de zesde plaats algemeen. Zoals verwacht was er niets te beginnen tegen de WRC's. Bij het team van 2C Compétition werd wel een dubbel feestje gevierd, want naast de zege in S2000 van Freddy Loix en Lara Vanneste, behaalde Stéphane Sarrazin met de Peugeot 307 WRC van het team de algemene overwinning. BFO-piloot Freddy Loix rukt op naar de tweede plaats in de tussenstand van het Frans rallykampioenschap.
Met een deelnemersveld zoals dit jaar, dikke Porsche’s van Janssens-Deveux-Decock-Delplace en de Belgische top sinds jaren, Lietaer en Droogmans en met de weinige verkenningen die we konden doen door het drukke agenda van mijn Co Piero zou het voor ons alvast een rustige start worden zonder al te veel stress,om te zien met wie we ons konden meten.
Vrijdag avond waren we dan ook heel verrast toen bleek dat we op de eerste kp al meteen goed waren voor een 3de tijd op slecht 4 sec van de snor en op slechts 2 sec van de moderne historic porsche van Janssens die bijna dubbele pk’s heeft als onze Opel.
Op kp 2 reed er blijkbaar een busje op het parcours waardoor Janssens prompt de kp staakte, zijn helm uittrok en zich naar de finish begaf, dit kwam hem bijzonder goed uit , want zo konden ze de versnellingsbak wisselen die stuk was. De eerste 7 deelnemers konden dus geen tijd neer zetten en kregen een normtijd gelijk aan de snelste tijd op deze proef, de onze dus, waardoor we ’s avonds onze wagen mochten parkeren op een welverdiende 3de plaats.
Het beloofde zaterdag een bikkelharde strijd te worden, en dat was er meteen aan te zien, op kp 1 kregen we al direct 10 sec aan de broek van de snor, tijd dus om wakker te worden en voluit te gaan, en dat waren we op kp2 aan het doen tot op 1km voor de finish mijn stuur plots een flinke slag kreeg en we dachten lek te hebben gereden, enkele seconden daarna konden we nipt vermijden om van de weg te geraken toen ons wiel helemaal onder de auto verdween, we konden nog net over de finish geraken met alsnog een behoorlijke tijd slechts 10 sec trager als de best tijd en dit op 3 wielen.
Het bleek een kogelgewricht te zijn die het had begeven, we probeerden nog om het zelf te herstellen met wat instructies van Dhr Luc Bouckaert ( waarvoor nog eens bedankt Luc) en dat lukte ook, maar op de verbinding naar de volgende kp kwam het gewricht weer los, voor zowel onze veiligheid als dat van de toeschouwers beslisten we dan om de wedstrijd te staken. Spijtig , want we hadden alweer zicht op een podiumplaats .
Pech blijft ons dus achtervolgen, volgende afspraak is de TBR rally, hopelijk blijven we daar van pech gespaard en kunnen we eindelijk eens feestje vieren !!!
De vierde manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2012 was een heuse thriller... Het was een rally met heel wat omwentelingen en voor niemand van de deelnemers van de populairste promotieformule van het land werd het een rustig evenement. Na zijn overwinning in Ieper, behaalde Xavier Baugnet een tweede opeenvolgende overwinning, met de zege in Klasse 6 als bonus. Het scenario had zelfs Alfred Hitchcock niet kunnen verzinnen...
Rally is een complexe sport. Om te schitteren volstaat het niet om de rechtervoet op de bodem te trappen en scherp te sturen. Je moet ook de valstrikken van het parcours kunnen ontwijken. In Roeselare was er op dat vlak extra waakzaamheid geboden dit weekend. De wegen waren bijzonder glad door een laagje stof op het asfalt. De fameuze koorden op het West-Vlaamse parcours waren uitnodigend, maar ze veroorzaakten ook heel wat lekke banden...
Jordan Scaillet arriveerde als leider in de tussenstand in Roeselare, maar hij moest zonder punten terug huiswaarts. Scaillet verbouwde zijn Fiesta, maar zijn strijdlust is geenszins aangetast: "Na het verlies van vier minuten door een lekke band op de 5de proef, hebben we onze aanpak veranderd. Ik ging vanaf dat moment harder aanvallen om meer en sneller te leren. Drie proeven voor de finish beschadigden we de achtertrein door een klap tegen een boom. Toch heb ik het gevoel dat ik in deze wedstrijd de limiet van de R2 beter heb leren kennen. Dat zal nuttig zijn in de toekomst."
Jordan vervoegde in het opgavepark Nico Vanherzeele, die vrijdagavond op de allereerste proef over de kop ging. Bijna kregen ze het gezelschap van Adrian Fernémont, die toch de finish haalde op de zesde plaats: "Halfweg de wedstrijd stond ik mooi op de tweede plaats in de Trophy, hoewel ik het parcours ontdekte. Bovendien had ik wat problemen met de Powershift van de sequentiële versnellingsbak en kon ik me geen nieuwe banden veroorloven," vertelde de winnaar van de eerste manche van het seizoen. "Sinds mijn debuut had ik nog nooit een gracht bezocht. Dat heb ik nu ook meegemaakt (lacht). Met de hulp van de toeschouwers kregen we de wagen weer op de baan, maar er tikten wel zes minuten weg."
Tien van de twaalf deelnemers aan deze vierde manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2012 haalden de finish van een bijzonder zware West-Vlaamse klassieker. De finish halen was het hoofddoel van Jourdan Serderidis, de nieuwkomer in het gezelschap. Opdracht volbracht! Ondanks enkele incidenten onderweg, slaagden ook Jeroen Wydaeghe en de jonge Brit Jamie Brown erin de finish te halen, respectievelijk op de 8ste en de 7de plaats.
Timo Van der Marel, dit jaar actief in de WRC Academy in het Wereldkampioenschap Rally, verloor op de openingsproef een dikke minuut. De Nederlander kwam terug naar de vierde plaats, maar hij verloor door een lekke band opnieuw de aansluiting. Daarvan profiteerde Arnaud Dedouaire, die een knappe vierde plaats behaalde: "Ik hoopte even goed te doen als in 2010, toen ik een podiumplaats pakte, maar deze keer had ik wat minder geluk."
Geluk, dat ontbrak ook Hugo Arellano. De Luxemburger moest absoluut punten pakken na zijn blanco resultaat in Ieper, maar hij werd door een lekke band meteen op achterstand gezet: "Die lekke band heeft me gelukkig niet teveel tijd gekost, maar ik besefte al snel dat ik enorme risico's zou moeten nemen om de koplopers te volgen. De wegen waren dit jaar bijzonder glad, blijkbaar door het stof dat bleef liggen omdat het al een tijdje niet meer geregend had. Op deze smalle baantjes, met de bomen en grachten vlak naast de weg, was het verstandiger om wat gas terug te nemen."
Hugo Arellano stelde zich tevreden met de derde plaats, waardoor hij zijn titelkansen veilig stelde. Vooraan werd er een felle strijd voor de overwinning uitgevochten door Xavier Baugnet en Thibault Radoux. Xavier was de snelste, maar hij verloor een paar keer tijd: "Een uitstapje in een gracht aan 12 km/h in eerste en daarna een lekke band op de proef van Passendale hebben ons in totaal een vijftigtal seconden gekost. Maar, ook onze tijd op de 7de proef was niet normaal... We haalden een andere deelnemer in en reden quasi gelijktijdig over de finish. De tijd die we kregen was niet correct. We verloren daardoor 20 seconden, maar daarna hebben we onze concurrenten weer op achterstand gezet op verschillende proeven."
Xavier Baugnet bleef kalm en toen Thibault Radoux, weer erg sterk in Roeselare, lek reed op de 13de proef, nam hij opnieuw de leiding. Radoux was toch tevreden met zijn tweede plaats: "We wisten dat je op dit parcours makkelijk lek kunt rijden. Dat is rally. Ik ben blij met mijn tweede plaats, want ik ontdekte het parcours. De proeven zijn hier veel moeilijker dan in Ieper door de talloze variaties in het gripniveau. Afspraak in Luxemburg!"
Tijdens de Omloop van Vlaanderen kon het Belgische publiek ook kennismaken met de nieuwe Ford Fiesta R1, ingezet door Vincent Duchesne. Het nieuwe wapen van Ford, een exemplaar van TeamFloral Zwitserland, haalde probleemloos de finish. De Fiesta R1, een wagen bedoeld om met een minimaal budget te kunnen debuteren in de rallysport, won zijn categorie en voor het team was het technisch een leerrijke test.
In het klassement van de Trophy, bracht deze vierde manche zoals verwacht wat meer duidelijkheid in het klassement. Xavier Baugnet, met een erg kleine voorsprong aan de leiding in de tussenstand voor Thibault Radoux, Jamie Brown, Adrian Fernémont en Hugo Arellano, weet dat hij binnen iets meer dan een maand een sterke Rally van Luxemburg zal moeten rijden.
Na een editie van de Ypres Historic Rally 2012 om snel te vergeten was het afgelopen weekend, na een lange rustperiode in het BK, in en rond Roeselare te doen. De Omloop van Vlaanderen, de 6e manche van het BK rally.
Wegens drukke beroepsbezigheden de afgelopen maanden bleef de Porsche vrij lang aan de kant staan na Ieper. De afgelopen weken werd de motor en bak uitgebouwd om een nieuw type koppeling te monteren. Tijdens de demontage bleek dat een gebroken gaffel voor de bediening van de druklager de problemen had veroorzaakt in Ieper. Na het inbouwen van de nieuwe koppeling en gaffel bleek uit een testrit dat de versnellingsbak ook schade had opgelopen door de koppelingsproblemen. Dus de bak werd ook nog in allerijl hersteld.
Aangezien we bijna niet met de wagen gereden hadden na het inbouwen van de bak en koppeling was het dus even aanpassen aan de nieuwe koppeling. De eerste start vrijdagavond was voorzichtig aanvoelen hoe de wagen zou reageren bij een start van een KP.
Meteen hadden we een goed gevoel in de koppeling en dat bleek ook uit onze tijd op de eerste KP, slechts 4 sec. trager dan Deveux die met een veel krachtigere Porsche rijdt.
De start van de 2e KP (Beveren) was quasi perfect. Tijdens de start zagen we McRae achter ons verschijnen die aan zijn 2e rondje begon. Op dat moment was er slechts 1 doelstelling, de ascona van deze rallylegende voor blijven, iets wat ons als bij wonder zeer goed lukte. Bij het in gaan van de volgende ronde was er net een Engelse MK2 gestart (Seabridge, nr. 224), al meteen werd duidelijk dat deze ons niet wilde laten passeren alhoewel we duidelijk sneller waren. De piloot trachtte ons zelfs 2 à 3 keer van de baan te rijden als we langs hem kwamen (onboard beelden bewijzen dit). Na verschillende pogingen hebben we dan toch een gaatje gevonden en konden we hem passeren. Als we de tijden op Beveren vergelijken tussen ons en de Engelse MK2 dan zien we dat we ongeveer 1 min. sneller zijn op deze KP.
We konden de vrijdagavond zeer tevreden afsluiten, goed resultaat en een perfect lopende auto.
Zaterdagmorgen werd er misschien iets te voorzichtig gestart maar een paar gladde rempunten die ons een beetje verrast hadden waren hier de oorzaak van.
Op de 3e KP van de dag (Zilverberg) namen we de start zonder problemen maar meteen bij het opschakelen naar 2e versnelling merkten we dat er iets mis was, vermogenverlies en een cilinder die niet meer mee wilde… de oliedruk leek goed te blijven dus dachten we eerst aan een kapotte bougie maar toen er een paar bochten verder een enorme rookpluim achter de wagen op dook wisten we dat er meer aan de hand was en werd de motor meteen stil gezet om meer schade te voorkomen.
We zullen de komende weken dus alles in het werk moeten stellen om de motor te repareren zodat we in Sankt Vith toch nog wat punten kunnen scoren voor ons kampioenschap.
Voor de deelnemers aan de Ford Fiesta SportTrophy is de vakantie voorbij en begint de tweede helft van het seizoen. De Omloop van Vlaanderen, de vierde van de zes manches op de kalender van de trouwste promotieformule in het kader van het Kampioenschap van België Rally, zal wellicht cruciaal worden in het bepalen van de hiërarchie. Een tiental piloten maken nog kans op de titel, zodat de spanning verzekerd is...
Een van de troeven van de Ford Fiesta SportTrophy is het feit dat de spanning elk jaar verzekerd blijft tot de allerlaatste wedstrijd, zoals de traditie het wil ook dit jaar weer de Condroz Rally. Jordan Scaillet, voor het eerste jaar actief in de promotieformule van Ford, staat momenteel aan de leiding in de tussenstand van de FFST Belgium. Natuurlijk wil Jordan zijn leidersplaats verdedigen in Roeselare.
Dat zal niet evident zijn, want er zijn heel wat kandidaten voor de overwinning die snakken naar succes. Na een moeizaam seizoensbegin, won Xavier Baugnet in Ieper en hij wil dat succes bevestigen. Daarvoor moet hij wel afrekenen met een van de revelaties van het seizoen: Thibault Radoux, die in Ieper trouwens de BFO Award won. Hugo Arellano is overal bijzonder snel, maar de Luxemburger heeft nog niet veel geluk gehad dit seizoen. Op de West-Vlaamse wegen zal Arellano ongetwijfeld weer staaltjes van zijn snelheid showen.
Adrian Fernémont en Nico Van Herzeele, gelet op hun beperkte ervaring eerder getipt als outsiders, hebben een mooie eerste seizoenshelft achter de rug, waardoor ze gedeeld op de 4de plaats staan. Met amper zeven punten in het klassement, heeft Arnaud Dedouaire dit jaar nog niet veel geluk gehad, net als Jeroen Wydaeghe. De Brit Jamie Brown kan daar niet over klagen, want hij staat na de eerste drie manches van het seizoen op een schitterende tweede plaats!
In de Omloop van Vlaanderen verwelkomen we een nieuwkomer, Jourdan Serderidis, die in de recente Rally van Famenne heel kort kon proeven van de Ford Fiesta R2. In Roeselare zal het publiek nog een andere belangrijke première kunnen volgen, want Vincent Duchesne zal de nieuwe Ford Fiesta R1 aan de start brengen. Een wagen in een categorie met toekomst op de Belgische rallywegen, want steeds meer merken hebben interesse in de categorie R1...
En op de laatste knip schrijft ook Timo Van Der Marel zich nog in ! Met zijn WRC Academy ervaring wordt dit beslist een belangrijke concurrent voor de top van de FFST… Het wordt opnieuw spannend in het Ford Kamp!
Het mooie deelnemersveld van de CONXION Historic Omloop van Vlaanderen belooft ons een spannende strijd.
De volledige top vijf van het kampioenschap is present en de vraag is: Kan Glenn Janssens zijn voorsprong verder uitbouwen? Dirk Deveux en Johan Dekens zullen er zeker alles aan doen om daar verandering in te brengen. Allen rekenen ze daarvoor op hun supersnelle Porsche 911. Nog zo een snelle Porsche rijder is Wim Decock, vijfde in het kampioenschap, streekrijder en in topvorm na zijn overwinning in Ieper.
Vreemde eend in de bijt, wat betreft de wagen toch, is Geert Vandoorne. De enige Ford Escort in de top vijf van het kampioenschap zal als streekrijder zijn parcourskennis ten volle benutten om goed te scoren in Roeselare.
Deze vijf toppiloten zijn natuurlijk niet alleen in hun strijd voor de overwinning. Didier Vanwijnsberghe moet helaas forfait geven voor deze editie.
Een nieuwe snelle man, met een circuitorigine, is Eric Qvick. Na geproefd te hebben van de rallysport tijdens de Rallysprint van Moorslede zal hij zich hier zeker willen bewijzen.
De Conxion Omloop van Vlaanderen is tevens erg trots om deel uit te maken van de Kololi British Historic Rally Championship. Een groot armada Britse deelnemers komt er hun zevende manche van het kampioenschap betwisten. Snelle mannen als Dessie Nutt, Ernie Graham, Rikki Proffitt, David Stokes en Tomas Davies komen er hun top tien plaats in het kampioenschap verdedigen. De wegen in en om Roeselare worden door hen beschreven als super glad, of ook wel eens als West-Vlaams onverhard door al het grind die op de weg komt te liggen. Een aantal van bovenvermelde Britten zullen zeker meestrijden voor het podium. Net als een Chris Browne, Alan Cooper & Ernie Graham die buiten kampioenschap komen genieten van deze internationale wedstrijd.
De komst van Jimmy McRae is natuurlijk ook het vermelden waard. Hij laat zich vakkundig bijstaan door Marc Vandemoortele als copiloot. De voormalige wedstrijdleider zal de Britse rallylegende ongetwijfeld alle valkuilen uit het parkoers kunnen doen ontwijken.
Op vrijdag zijn er 2 klassementsproeven voorzien en na een grondige servicebeurt kunnen de wagens richting "nachtpark" op het Polenplein te midden van het centrum van Roeselare.
Zaterdag worden er 12 klassementsproeven verreden waarna we dan omstreeks 21u30 de uiteindelijke winnaar van deze elfde editie kunnen vieren.
Met nog een week te gaan zit de organisatie van de CONXION Omloop van Vlaanderen in de laatste rechte lijn. Het deelnemersveld is rijk gevuld met 10 WRC's, 4 S2000's en nog een pak andere snelle wagens. Mede dankzij de inbreng van het Nederlandse rallykampioenschap mogen we ons aan een mooie wedstrijd verwachten. De 7 teams die met hun Nissan 350Z vanuit Nederland naar Roeselare afzakken zullen met de snelle maar moeilijke klassementsproeven hun handen vol hebben. Met 11 BMW's en de Porsche 911 GT3 van Chris Debyser staat er heel wat spektakel maar ook aan een hevige strijd op het programma.
Op vrijdag 7 september gaat de wedstrijd van start met 2 klassementsproeven. De start van de eerste proef op KP De Ruiter is om 20u42. Na KP Beveren gaat het richting service en podium om dan de wagens te parkeren op het Polenplein, een mooie traditie ontstaan met de jubileumeditie. Het brengt de rally weer wat dichter bij het grote publiek. Het vrijdaggedeelte is misschien kort, er is geen pak kilometers om ver uit te lopen, maar de trend zal zeker al gezet zijn. Een misstap, pech of nog niet in het ritme zitten kan zorgen voor een lange moeilijke 2de dag.
En een lange dag zal het zeker worden want op zaterdag 8 september vertrekt de eerste deelnemer om 08u30 vanop het podium in de Hallen. Met de klassementsproeven Hooglede, Passendale en Zilverberg voor de boeg, welke samen goed zijn voor 35 kilometer wedstrijd, zal iedereen fris en wakker moeten zijn. Na de service volgt dan het 2e deel met KP Oekene en vanaf de 2e ronde ook KP Zoning, de publiekstrekker bij uitstek. En zo gaat het 3 rondes lang aan een goed ritme door. Benieuwd wie er zal winnen? Zal Pieter Tsjoen zijn 8ste titel reeds op zak hebben? Hoe zullen de Nederlandse teams het doen? Wie wint de strijd bij de S2000's? We zullen het weten omstreeks 22u30 aan het podium in de Hallen.
Eén ding is zeker: alle ingredienten zijn aanwezig om er een prachtige wedstrijd van te maken.
Patrick Snijers en co-rijder Johan Gitsels zullen niet deelnemen aan de Omloop van Vlaanderen, de zesde wedstrijd van het BK Rally. Tot maandagavond werd er gesproken met potentiële sponsors, zonder resultaat. Of de Logi-technic Sleuyter MINI eind van de maand zal starten in de East Belgian Rally is onduidelijk. De deelname aan de Condroz rally komt niet in het gedrang. "Ik vind het echt heel jammer dat we niet aan de start zullen komen en zo onze sportieve plicht niet kunnen vervullen" zegt Patrick Snijers. "Maar we moeten de realiteit onder ogen durven zien. Rally rijden kost geld en als dat er niet is moet je geen gekke dingen doen. Momenteel zijn we bezig met de voorbereidingen van volgend seizoen. Of we deelnemen aan de East Belgian Rally weten we nog niet al acht ik de kans wel zeer klein. Begin november rijden we zeker de Condroz rally en ik hoop dat we daar het seizoen waardig kunnen afsluiten." |