OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De TAC rally vorig jaar was voor ons een editie om snel te vergeten door mechanische pech vroeg in de wedstrijd. Daarom wilde we dit jaar niets aan het toeval overlaten en werd de wagen dubbel gecontroleerd. Na een dagje verkenning en een positieve technische keuring konden we de dag erna starten aan de eerste kp voor ons als criterium rijders. Deze eerste kp oosthoek werd met enige voorzichtigheid afgereden doordat het nog een beetje zoeken was naar wedstrijdritme. De co van dienst tijdens deze editie was zoals vorig jaar Sagaert Bart. Hij navigeerde perfect en gaande weg de verschillende kp’s afgewerkt te hebben bouwden we een mooi ritme op. We konden telkens rekenen op een goed werkend serviceteam en de wagen bleek dan ook zeer betrouwbaar, op een wissel van de batterij na maar dit werd heel snel en efficient uitgevoerd. We konden ons tijdens de 2de boucle verder amuseren en zien dat we telkens onze rondetijden konden verbeteren, sommige kp’s met meer dan 20sec. Doordat het droog bleef (wel koude wind voor de supporters) konden we verder en verder gaan in de remzones en werd het vertrouwen verder uitgebouwd. We probeerden om snelheid met toch hier en daar een mooie schuiver te combineren. Na een laatste servicebeurt mochten we starten voor de laatste lus van vier kp’s en ook hier werden de nota’s perfect gebracht en konden we onze rondetijden net iets scherper stellen. We amuseerden ons in de wagen en zagen o.a. op de poelberg toch veel supporters staan. Na een vierkante schuiver over de flying finish van de poelberg konden we toch veilig finishen en blikken we terug op een meer dan geslaagde editie.

Onze volgende wedstrijd zal de rallysprint van de monteberg worden.Graag vermelden we ook nog even dat deze wagen waarmee de TAC rally werd verreden nog altijd TE HUUR is voor de rallysprint van de monteberg, alle info op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Dit weekend ging het Kampioenschap van Frankrijk Rally op Onverhard van start met de Terre des Causses in de regio Midi-Pyrénées. Team BMA zette een wagen in voor de Fransman Alain Deveza, die al sinds 2005 samenwerkt met het team van Bernard Munster uit Petit-Rechain. Met een volledig gereviseerde (motor, versnellingsbak, differentieel) Subaru Impreza Gr.A, realiseerde de inwoner van Saint-Raphaël een schitterende prestatie, want hij sloot de wedstrijd na tien proeven af op de 6de plaats algemeen, als eerste niet-WRC-piloot, want voor hem eindigden twee Peugeots 307 WRC, een Peugeot 206 WRC, een Citroën DS3 WRC en een Mini JCW WRC!
« Een schitterend resultaat, zeker rekening houdend met de kwaliteit van de wagens die voor ons eindigden, vertelt Alain Deveza. Laten we niet vergeten dat onze Subaru Gr.A ondertussen toch al 15 jaar oud is. BMA heeft prachtig werk geleverd deze winter. Samen met Bernard Munster hebben we beslist om dit jaar hard te werken aan de ophanging. Na een moeilijk seizoen 2012, vond ik duidelijk meer grip en was de respons van de remmen ook veel beter, wat me vertrouwen gaf. Dat is essentieel voor mij, want als gentleman-driver bestuur ik de rallywagen enkel tijdens de wedstrijden, zonder voorafgaandelijke testsessie. »
Tijdens deze openingswedstrijd kon Alain Deveza rekenen op een Impreza Gr.A die geen enkel probleem kende… behoudens een klein uitstapje in een veld. Gelukkig zonder grote gevolgen. « De Rallye Terre des Causse is een erg snelle wedstrijd, vervolgt Deveza. Dit jaar noteerden we weer een topsnelheid van 214 km/h! Op een dergelijk snel parcours is een goed gevoel in de auto van essentieel belang. Ik weet dat ik kan rekenen op de professionaliteit van Bernard Munster en zijn team om mijn doel te bereiken. We hebben trouwens beslist om de schokdempers te demonteren en op te sturen naar een ingenieur in Frankrijk die de afstellingen nog meer zal afstemmen op mijn rijstijl… »
Na deze openingswedstrijd en de 6de plaats in het spoor van de Mini WRC van een zekere Guerlain Chicherit, benadrukt Deveza de prima sfeer in het team van BMA. « Rally, dat zijn natuurlijk de klassementsproeven, maar ook wat ervoor en erna gebeurt is belangrijk. Bernard is in de eerste plaats een vriend met wie ik al sinds de Terre de Langres 2005 samenwerk. Hij verhuurt me zijn wagens, maar de sfeer in het team is heel kameraadschappelijk. Dat is voor mij net zo belangrijk… »
Alain Deveza zal trouwens binnen een maand de Rally van Marokko Historic rijden met een wagen van BMA. Een wedstrijd die we in de volgende newsletter zullen presenteren…

Afgelopen zaterdag werd in het West-vlaamse Tielt de start gegeven van de 40ste TAC Rally, ook meteen de 2de manche van de Junior Belgian Rally Championship. Na zijn mooie overwinning in de Rally van Haspengouw begon Polle vol vertrouwen aan de wedstrijd, dat bleek meteen uit de 4 besttijden die hij realiseerde in de eerste ronde van de rally. Dit gaf hem al een mooie voorsprong van bijna 30sec op de eerste volgende Junior. Tijdens de service werd dan ook met het team beslist om het tempo een klein beetje te laten zakken maar toch geconcentreerd te blijven, geen gemakkelijke taak voor iemand met weinig ervaring.“In de eerste ronde hebben we al een verschil kunnen maken met Ghislain de Mevius en de anderen, ook omdat Matthias Boon jammer genoeg op de eerste KP al uit de wedstrijd was. Nu geconcentreerd blijven en niks forceren, maar ik ga liever voluit dat is veel gemakkelijker.” Lachte Polle.Ronde 2 werd afgesloten met 2 besttijden in de klasse, ondanks dat op de laatste klassementsproef van die ronde er een probleem opdook met de remdruk, aan de finish bleek een remleiding achteraan beschadigd te zijn. Dit werd tijdens de service hersteld en de 3de ronde kon worden aangevat.Die ronde begon met een mooie 2de tijd in de klasse op nog geen halve seconde achter de Mevius, het ideale tempo was gevonden. Op de tweede klassementsproef ging het echter helemaal fout toen Polle in een snelle bochtencombinatie net iets te ver op het grind in de buitenkant van een bocht terecht kwam en zo weggleed tegen enkele pallets langs de kant van de weg en vervolgens ook nog een verlichtingspaal raakte. Een jammer bruusk einde aan de mooie wedstrijd die tot dan gereden was.“het was de derde keer dat we daar passeerde en ik ging een fractie te snel de linkse bocht in waardoor de wagen achteraan een beetje uitbrak, dat corrigeerde ik nog maar kwam net te ver op het grind aan de buitenkant van de rechterbocht erna. De wagen schoof op de pallets met alle gevolgen van dien. Eerst en vooral ben ik blij dat mijn co en ik beiden niks hebben, het was toch een serieuze impact. Ook wil ik de veiligheidsmensen en geneeskundigen bedanken voor de goede hulp, dan zie je pas wat deze mensen kunnen betekenen.Onze Citroën C2 ziet er wel niet al te best meer uit en we hopen dat we bijkomend budget kunnen vinden om de schade tijdig te herstellen en aan de start kunnen staan in de Rallye de Wallonie binnen 3 weken.”

De tweede manche van het BFO Belgian Rally Championship, de TAC Rally, werd gedomineerd door Freddy Loix. De toeschouwers werden vooral geboeid door de fantastische strijd voor de derde podiumplaats. Het werd een gevecht tussen WRC’s en Super 2000′s, waarbij van de eerste tot de laatste meter op de limiet gestreden werd. Vincent Verschueren eindigde op de vijfde plaats met zijn vertrouwde VW Polo S2000 geprepareerd door GoDrive.

Na de eerste lus van vier proeven was het voor iedereen duidelijk dat de atmosferische tweeliters weer een hoofdrol zouden opeisen in de TAC Rally. Vincent Verschueren stond op de 5de plaats, amper 4″ achter de Fabia WRC van David Bonjean, maar wel aan de leiding in Klasse 2.

“Wat een start van de wedstrijd,” lachte de Belgische kampioen in S2000. “Het tempo ligt verschrikkelijk hoog. Als we de ganse dag zo moeten aanvallen, dan ga ik vanavond heel goed slapen! De proeven liggen er trouwens erg glad bij. Het is al een tijdje droog weer, waardoor er veel stof op de baan ligt.”

In de tweede ronde stak Vincent nog een tandje bij. De VW Polo S2000 nam de maat van de WRC’s van Bonjean en Cornelis en stootte door naar een virtuele derde plaats algemeen. Maar, in de tweede helft van de wedstrijd vond Melissa Debackere steeds beter haar draai in de 207 S2000, waarna ook Hermen Kobus in de slotfase alle registers open trok. Zo moest Vincent Verschueren tevreden zijn met de derde plaats in Klasse 2, als vijfde algemeen. In het kampioenschap rukt de VW-piloot wel op naar de tweede plaats, achter de ongenaakbare Freddy Loix.

“Echt, ik heb alles uit onze VW Polo S2000 geperst. Sneller ging niet meer. Ik heb maximaal aangevallen,” vertelde Vincent na de finish.“In de snelle waaiers zaten we echt op de limiet en ook in de haakse situaties hebben we op de volledige rally niets laten liggen. Het niveau lag bijzonder hoog, vandaag in Tielt. Petje af voor Melissa, die de wedstrijd van haar leven heeft gereden. Het zal nog een spannend seizoen worden!”

Reacties en persberichten zijn welkom op :  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.



Dit seizoen wil Hermen Kobus een stap hogerop zetten in zijn ontwikkeling als rallypiloot. Na de titel van vice-kampioen van Nederland in 2012, besliste het team om de uitdaging van het BFO Belgian Rally Championship aan te gaan. Dit weekend verschenen Hermen en Erik met hun Ford Fiesta Super 2000 aan de start van de TAC Rally in het West-Vlaamse Tielt. Na een prachtige strijd van de eerste tot de laatste meter, eindigde Hermen vierde algemeen, als tweede in Klasse 2.

De eerste lus van vier klassementsproeven rond Tielt maakte meteen duidelijk dat het een lastige dag zou worden voor de rallypiloten. Er lag veel stof en grind in de bochten, wat het op zich al erg gladde asfalt nog verraderlijker maakte. Bovendien bleef de thermometer steken op 3 graden, waardoor de banden erg moeilijk om temperatuur geraakten. Hermen sloot de eerste lus af op de 6de plaats algemeen, 5″9 achter Vincent Verschueren, de Super 2000-kampioen van 2012.

“We openden met een fantastische tweede tijd algemeen, achter Freddy Loix. Omdat we voor de wedstrijd een klein probleem hadden met onze nieuwe versnellingsbak, moesten we rijden met de bak met korte verhoudingen. Dat bleek een nadeel op de proeven, want deze versnellingsbak heeft een heel korte eerste, tweede en derde versnelling. De Fiesta is te agressief in de korte situaties, waardoor we nog meer problemen hebben om tractie te vinden. Bovendien zijn we door onze beperkte topsnelheid van 170 km/h een beetje in het nadeel tegenover Vincent Verschueren en Melissa Debackere.”

In de namiddag leken Hermen en Erik even de rol te moeten lossen. Verschueren nam wat meer afstand en een grootse Melissa Debackere stuurde haar 207 S2000 naar de leiding in S2000. Met een fantastische eindsprint stelde Hermen alsnog orde op zaken. Op de laatste proef ging hij nog voorbij Vincent Verschueren naar de 4de plaats, met 0″5 voorsprong!

“Ik heb nog nooit zo hard gereden als vandaag in Tielt,” vertelde Hermen. “Het niveau lag bijzonder hoog en ik moest echt het maximum uit de Fiesta S2000 halen. Op de laatste twee proeven heb ik alle risico’s genomen. Normaal duik ik niet in de diepste koorden om de wagen te sparen, maar op de laatste twee proeven ben ik tot het uiterste gegaan. Ik kon zo Vincent nog verslaan met 0″5. Alleen Melissa Debackere was nog een fractie sneller. Zij heeft indruk op me gemaakt, want we hebben de ganse rally ongelofelijk hard gereden. Ik kijk al uit naar de volgende manche van het kampioenschap, de Rally van Wallonië!”

Reacties en persberichten zijn welkom op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Melissa Debackere en Cindy Cokelaere presteerden dit weekend ten top tijdens de TAC rally in Tielt. Na een schoonheidsfoutje op de 3e klassementsproef legden de dames verder een foutloos parcours af. Het damesteam van Accent/Geko rallyteam deden hun concurrenten verbleken van ongeloof met hun knaltijden KP na KP. Hun volharding werd beloond met een onverhoopte podiumplaats (3e algemeen) en een glansrijke overwinning in hun klasse. Op deze manier versterkten Melissa en Cindy hun positie in het Belgisch kampioenschap die ze strijdlustig zullen verder zetten tijdens de volgende rally van het BK, de Rally van Wallonië op 27 en 28 april!

Philip Cracco presenteerde voor de eerste maal zijn gloednieuwe Ford Fiesta WRC in de Accent/Geko kleuren. Samen met copiloot Wim Soenens beleefde hij een topdag aan het stuur van zijn 1600 turbo. De gentlemen-drivers maakten er een erezaak van om het publiek te entertainen met enkele spectaculaire passages. Ronde na ronde leerde Philip zijn nieuwe bolide beter kennen wat resulteerde in een 13e plaats algemeen tussen de snelle streekpiloten.

Ondertussen wordt het nog druk voor het Accent/Geko rallyteam want volgend weekend staan senior en junior Cracco aan de start van de WK Rally van Portugal. Philip Cracco (Peugeot 207, S2000) komt terug aan de start met Wim Soenens en Pieter Jan Michiel(Peugeot 208 R2) wordt begeleid door de ervaren Frederic Miclotte. De WRC rally van Portugal telt 340 km klassementsproef op onverharde wegen rond Faro.

Reacties en persberichten zijn welkom op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

De 40ste TAC Rally, de tweede manche van het Yokohama Belgian Historic Rally Championship 2013, werd gewonnen door Didier Vanwijnsberghe. Voor de autohandelaar uit Waregem was dit de zesde recordzege bij de historics in Tielt.

Het aangekondigde duel tussen Robert Droogmans, winnaar in Haspengouw, en Didier Vanwijnsberghe, recordhouder in Tielt, duurde welgeteld drie proeven. Op de klassementsproef ‘Oosthoek’ werd eerste leider Droogmans verrast door grind op de baan, waardoor hij aan lage snelheid in een gracht sukkelde. De schade aan de wagen was minimaal, maar de Escort stak te diep om verder te kunnen. Vanwijnsberghe (Escort Mk 2 BDA) nam vooraan de leiding over en stond die niet meer af.

“Nummer zes is binnen! Jammer dat de strijd met Robert niet langer duurde. Na zijn opgave zijn we tempo blijven rijden, maar risico’s hebben we niet meer genomen,” vertelt Didier die dit jaar opnieuw voor een streekgebonden programma kiest.

Dirk Deveux, onderweg met een nieuwe motor in zijn Porsche 911, eindigde op ruim twee minuten als tweede. “Deze wedstrijd was de voorbije vier jaar telkens mijn zwarte beest. Ik ben daarom zeer tevreden om eindelijk nog eens het einde te halen. Voor de overwinning kwam ik te kort, zodat ik mij beperkte tot het consolideren van mijn plaats. Hiermee zijn we terug in de running voor de titel,” besluit Dirk Deveux.

Chris Debyser had het de Porschist zonder de motorstoringen op zijn Escort Mk2 misschien wel iets moeilijker kunnen maken, maar nu moest hij zich beperken tot het verdedigen van zijn derde plaats tegenover Geert Vandoorne (Escort Mk1 BDA). Deze laatste tankte vertrouwen op het droge parcours en heroverde zijn plaats in de kopgroep na enkele mindere resultaten. Vandoorne kon zijn prestatie net niet verzilveren met een podium nadat hij één minuut verloor met een geblokkeerde gaskabel.

Thuisrijder Kevin De Stoop, voor de derde maal op pad met de Cuckoomobile SMS 002 Ascona B, tekende voor een erg knappe vijfde plaats. Bovendien werd hij ook eerste Opelist nadat Tom Tytgat (Manta A, koppeling) en Rainer Hermann (Ascona 400, motor) halfweg de dag opgaven.

Christophe Kerkhove (Porsche 911) was niet helemaal tevreden over zijn zesde plaats en de prestaties van zijn krachtbron, maar het leverde hem wel de leiding op in het BRC Historic kampioenschap. Een schrale troost voor de Oost-Vlaming.

Kerkhove werd op de voet gevolgd door Kurt Vanderspinnen (Escort MK1) die zijn zinnen had gezet op de top 5, maar door problemen met de ontsteking, versnellingsbak en een kleine schuiver werd het plaats zeven. Normaal hadden we ook Thomas Vauterin (Escort MK2) in dit gezelschap verwacht, maar motorpech verknalde zijn wedstrijd.

Bram Fonteyne (Volvo 242) bevestigde zijn prestatie van Landen met een 8ste plaats in Tielt, terwijl Danny Vancoillie (Ascona B) ontgoocheld negende eindigde nadat hij de ganse dag allerlei kleine mechanische pech kende. Aan de rand van de top 10 won Danny Kerckhof, ondanks een stevige schuiver zonder erg, het BMW E21 duel van de te traag gestartte Geert Glorieux.

Reacties en persberichten zijn welkom op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Kevin Abbring heeft direct al laten zien dat hij nog steeds tot de top behoort door als buitenlander, zonder voorbereiding, de eerste rally in de Franse Peugeot Rally Cup te winnen. Hij was in de Rally des Causes alle concurrenten te snel af.

Twee dagen voor de start van de rally maakte Abbring voor het eerst kennis met de Peugeot 208 in rallytrim. Abbring: “We hebben getest en geprobeerd qua set-up om de auto te leren kennen. Dat resulteerde uiteindelijk in een afstelling die uitstekend aanvoelde, maar op de eerste dag verloren we toch op iedere klassementsproef tijd op de leider in de rally. We kwamen vooral tractie te kort.”Desondanks draaide Kevin en Pieter een tweede en een derde tijd, meer zat er niet in.

Op de tweede dag resulteerde een aanpassing in een optimale set up, waardoor Kevin op één na alle proeven won. En die tweede plek op slechts 0,1 seconde van de winnaar. Uiteindelijk was hij dag 2 maar liefst 28 seconden sneller dan de leider van dag 1.

Kevin Abbring: “Ik ben super blij met het resultaat. Ik had anderhalf jaar niet meer met een voorwielaandrijver gereden. Het niveau in de Peugeot Cup is werkelijk super hoog. Iedereen rijdt met gelijkwaardig materiaal en iedere seconde telt. Bovendien hebben de meesten hier al eerder gereden; dat geeft onze overwinning nog meer glans. Ook de samenwerking met mijn nieuwe Belgische navigator Pieter Vyncke ging goed en we hoefden nauwelijks aan elkaar te wennen. Complimenten ook voor Saintéloc Racing dat de auto perfect had geprepareerd, want we hebben geen enkele technisch probleem gehad.”

Uitslag

1) BAUD Lionel – CHIOSO Alexandre (PEUGEOT 307 WRC) 1:21:27,90

2) CHIEUSSE Paul – MEFFRE Didier (PEUGEOT 307 WRC) 1:21:28,21

3) CARBONARO Laurent – LEONARD Alexandre (PEUGEOT 206 WRC) 1:23:58,70

13) ABBRING Kevin – VYNCKE Pieter (Peugeot 208GTi) 1:28:30,60

We hebben voor de start van deze rally de nodige kopzorgen en stress gehad om aan de start te kunnen komen ,
onze motor die we deze winter terug origineel gezet hadden wilde maar niet de gewenste pk"s geven .
Toen we vorig weekend beslisten om met de reserve motor te rijden uit onze andere wagen leek dat de beste oplossing om toch te kunnen rijden zonder stress.
Met dank aan Gabo en Shedly hun inzet, is alles klaar geraakt en stonden we aan de start .
Wel hadden we 50 tot 70 pk minder dan onze naaste concurrenten .
De eerste proeven bleek dan ook dat we Boulat en vooral Lootens niet konden volgen op snelheid .
We hadden er ons toen eigenlijk al bij neergelegd dat we streden voor de 3de podiumplaats .
Maar zoals Bert Minne zei na de 3de kp , je mag nooit zeggen dat je verloren bent zo vroeg in de wedstrijd, het telt aan de eindmeet .
Hoe jammer het ook is voor hen vielen ze uit met een Boite probleem en een stuurfoutje van Boulat zorgde dat we plots op kop stonden.
Dat was natuurlijk leuk voor ons maar meteen ook een bijkomende druk om koel te blijven, en de resterende 6 kps Vincent Vermeeren af te houden die plotseling wakker was geschoten .
We hadden in de 2de kp nog een 10 tal sec verloren doordat ze ons te vroeg lieten starten en dat we daardoor de Nul wagen inhaalden .
Maar we hadden zelfs die 10 sec niet nodig om de overwinning te behalen op het eind van de dag !
Dank aan mijn Co Ferdy en het ganse BD rallyteam , dankzij hun was dat mogelijk !
Reacties en persberichten zijn welkom op This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

Met hun overwinning in Landen, de eerste wedstrijd in het BFO-Belgian Rally Championship, maakten Freddy Loix en zijn copiloot Frédéric Miclotte de hooggespannen verwachtingen rond het BFO-Elitis team waar. Tijdens deze eerste rally bleek de Ford Focus WRC inderdaad perfect te zijn opgewassen voor zijn taak en legden piloten én de wagen een haast foutloos parcours af. Met de ervaring uit de eerste wedstrijd uit het Belgisch Kampioenschap zijn de techniekers van 2C Compétition aan de slag gegaan met het verder afstellen van de Ford WRC. Freddy en Frédéric hebben vandaag de wagen opnieuw uitgebreid kunnen testen tijdens privé testritten in het Noorden van Frankrijk.
“De rally in Landen heeft ons veel geleerd over de wagen” aldus Freddy. “We weten dat de Ford Focus WRC een krachtige en performante machine is, maar de wagen is maar zo goed als zijn afstelling en zijn piloot en copiloot. Een goede afstelling zal cruciaal zijn in de rally van Tielt, want het zeer technische parcours laat geen fouten toe. De wegen zijn er smaller dan in Landen en haast elke weg wordt wel omzoomd door een diepe gracht langs beide kanten. Het parcours vergeeft geen enkele fout. Frederic en ik zullen de Ford nog uitgebreid aan de tand voelen tijdens een privé testsessie. We zullen er staan.”
De tweede wedstrijd in het BFO-Belgian Rally Championship vindt plaats in Tielt, tijdens de 40ste TAC Rally op zaterdag 6 april. De Tieltse Automobiel Club heeft van deze jubileum editie een mooie, maar ook veeleisende wedstrijd gemaakt. Maar liefst 16 klassementsproeven over 176km staan er zaterdag op het programma vooraleer de winnaar van de wedstrijd bekend zal zijn.
Meer informatie op www.tacrally.be en www.bfo-brc.be.

11 Juniors hebben zich aangemeld voor de tweede manche van het Junior Belgian Rally Championship, de TAC Rally. Op het verraderlijk gladde asfalt rondom Tielt zal zaterdagochtend de strijd vanaf de eerste meter opnieuw losbarsten voor de snelste tijden, want op elke klassementsproef staat een bonuspunt op het spel.

Na zijn klinkende overwinning in Haspengouw, heeft Polle Geusens zijn ambitie nog eens extra benadrukt door zich in te schrijven voor het opleidingsprogramma "Future Stars" georganiseerd door Evelien Deschuytter en Fred Miclotte. In Tielt heeft de jonge Citroën-piloot uit Lommel de kans om zijn voorsprong in het kampioenschap verder uit te bouwen, want Samuel Robert, tweede in de tussenstand, en Thibault Radoux, derde met zijn Fiesta R2, verschijnen zaterdag niet aan de start.

Maar, dan zal Polle zeker het beste van zichzelf moeten geven, want vooral Matthias Boon ( Skoda Fabia R2 ) en Quentin Collignon ( Citroën C2-R2 Max ) zijn gebrand op een revanche na hun vroege opgaves in Landen. Ghislain de Mevius (Renault Twingo R2) heeft de smaak te pakken na een degelijke openingswedstrijd, net als de Ford-piloten Guillaume De Ridder, eveneens een van de Future Stars, Ludovic Sougnez, Jamie Brown en Tom Van Rompuy. Joachim Wagemans en Bjorn Deruyter komen zich voor de eerste keer meten met de andere Juniors. Ook Pieter-Jan Michiel Cracco heeft zich ingeschreven met zijn Peugeot 208 R2, maar het is de vraag of de snelle 17 jarige zoon van Philip effectief van start zal gaan.

2 nieuwe inschrijvingen zijn gemeld met name Kris Princen met de Lancer Evo X en Marnic van Lancker met de BMW 130i . Kris die in extremis het nodige budget vond zal opnieuw de Mitsu besturen zoals in Landen .

Marnic daarentegen zal de wagen besturen waarmee van Woensel vorig jaar en dit jaar nog in de Haspengouw reed.

Marnic : ik ben heel content er nog eens bij te zijn , want het is reeds van TBR vorig jaar geleden dat ik nog reed .

Ik heb geen wedstrijd ritme en bovendien geen ervaring met de wagen .
Ik zal dus opbouwen tijdens de wedstrijd en niet naar de tijden kijken van de anderen. Kijken naar de tijden van Chris Van Woensel zal ik dus zeker en vast ook niet doen . Ook Chris zal trouwens zijn nieuwe bolide nog moeten ontdekken .

Alvast een dikke merci aan Charles Schmid voor het vertrouwen en zeker aan de sponsors die het mogelijk maakten .


 

Een grote week voor de 2de manche van het BFO Belgisch rallykampioenschap 2013 in Tielt kunnen we reeds constateren dat de 40ste editie zeker en vast de moeite waard zal worden qua deelnemersveld . We kregen zonet de bevestiging dat er tot op vandaag in totaal 129 inschrijvingen zijn . Het aantal deelnemers kan natuurlijk nog verhogen, want men kan immers nog tot zaterdagmorgen online inschrijven . De Tieltse AUTOMOBIELCLUB VZW onder leiding van Boudewijn Baertsoen doet er dus alles aan om er opnieuw een geslaagde rally van te maken . Boudewijn had ook dit jaar beslist om de videobeelden van de snelheidsproeven online te plaatsen om op deze manier onnodige verkenningen te vermijden en zo de mensen naast het parkoer zo veel mogelijk te sparen . De organisatie vraagt ook aan alle toeschouwers om tijdens de rally rekening te houden met de veiligheidsvoorschriften en respect te tonen voor de baanposten op de klassementsproeven.

Net zoals in Landen is Freddy Loix topfavoriet in Tielt voor de overwinning . Mocht Fast Freddy het geluk niet aan zijn kant hebben dan staan er zeker en vast genoeg toppers aan de start om de rol over te nemen . Zoniet zullen we ongetwijfeld een strijd krijgen voor de erepaatsen en ik kan u alvast vertellen dat er genoeg deelnemers zijn die hiervoor in aanmerking komen .

De deelnemers die we reeds zagen in de Haspengouw rally worden serieus aangevuld met toppers en sub-toppers .

Hier alvast een voorsmaakje : David Bonjean (Skoda Fabia WRC), Herman Kobus (Fiesta S2000), Philip Cracco (Fiesta WRC), Andy Lefevere (Lancer R4), Claerhout Jochen (Porsche 997), Tuur Vanden Abeele (Polo S2000), Bal Claude (Mitsubishi Lancer Evo X R4), Biesheuvel Ferdi (Subaru Impreza WRC), Bruneel Yves (Porsche 996 GT3), Cornelis Bert (Subaru WRC S5), Sebastien Sturbois (Corolla WRC), Philip Barbier (Lancer EVO 9), Kurt Rigole (EVO X), Bert Coene (Lancer R4), Debackere Melissa (Peugeot 207 S2000), Van Woensel Chris (BMW 130i), Pyck Filip (Mitsubishi Lancer Evo 9), Taveirne Jimmy (Mitsubishi Lancer Evo 9), Vandaele Stijn (Mitsubishi Lancer Evo 9), Kenis Guino (BMW Z4 M Coupe), enz .

Tot op dit moment is Kris Princen en Stephane Lhonnay nog niet ingeschreven . Beiden zijn weliswaar nog bezig om de budgetten rond te krijgen en hopen in extremis nog aan de start te komen . Wordt dus vervolgd ...

Ook bij de historic zal het opnieuw de moeite waard zijn . Enkel het forfait van Glen Janssens is jammer genoeg reeds bevestigd.

De online ticket verkoop op de website www.tacrally.be is nog steeds mogelijk . Je betaald op de website immers slechts 15 euro in de plaats van 20 euro ter plaatse in het rallycentrum.

Wanneer je u ticket online besteld zal je een e mail ontvangen met een voucher die je kan afgeven in ruil voor het ingangsticket te Tielt.

Meer info ivm de wedstrijd volgt later . Ondertussen kan je eveneens de deelnemerslijsten raadplegen op www.tacrally.be

Gauthier: “Na een te lange winterstop van het Beemer Racing Team was de Rallysprint van Moorslede de afspraak om het nieuwe seizoen op gang te trekken. Beide wagens werden onderworpen aan een stevige revisie en omdat we onze ‘verhuur’wagen wilden promoten, hadden we besloten om er zelf mee aan te treden.

Gezien de weersomstandigheden bleek al gauw tijdens de verkenningen dat het parcours er gevaarlijk zou bij liggen. Samen met Co delphine werd besloten om ‘kalm’ van start te gaan om het iets beter te doen dan vorig jaar en zonder brokken aan de finish te komen. De eerste ronde zagen we al collega’s uitvallen en hier en daar werd het gaspedaal iets terug genomen. De wagen werd een beetje gespaard na de grote revisie, maar naarmate de kilometers opliepen voelden we ons beiden beter in ons sas. Het vertrouwen kwam snel terug en al gauw stonden enkele mooie schuivers vereeuwigd op beeld. Na een lange servicebeurt konden we op een droog parcours onze tweede ronde afleggen.

We merkten dat we nog bredere en verdere schuivers konden maken en zagen aan de finish dat we ook onze tijd konden verbeteren met 22 sec. Tevens merkten we dat we goed meedraaiden met de eersten van de klasse op enkele seconden na. Tijdens de 2de servicebeurt merkten we dat het al redelijk laat was uitgelopen en aan de start van de derde boucle moesten we weer staan wachten. Niemand valt er iets te verwijten, want zoals de organisatie al eerder vermeldde: veiligheid primeert.

Na enige tijd mochten we starten… Nadat eerder al de hemelsluizen even waren open gegaan: weg droge parcours. Terug enige voorzichtigheid geboden, waardoor we enkele seconden lieten liggen en terug zakten naar een derde plaats in de klasse. Toen we over de finish kwamen werd ons gemeld dat de vierde ronde zou geschrapt worden.

Tot grote spijt van de copilote Delphine, want voor haar ‘verjaardagsrally’ kon deze dag niet lang genoeg duren. We kijken terug op een toffe rallysprint die te vroeg is afgelopen, maar volgende keer beter. De volgende wedstrijd  is de TAC rally van tielt met co Bart Sagaert.”