Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Goed begin voor Bernard Munster in 2013 .

Het is een vaste traditie geworden: het autosportseizoen gaat in ons land van start met de mythische Legend Boucles de Spa. Ook dit jaar kwam er weer een massa toeschouwers naar de wedstrijd om langs de klassementsproeven te genieten van de passages van de bolides van vroeger, bestuurd door de nationale – en zelfs internationale – tenoren van de rallysport! Een afspraak die BMA, het team van Bernard Munster, natuurlijk niet kon missen. De patron zelf verscheen op het startpodium, genavigeerd door Pascal Lopès, met een Porsche 911 Carrera RS uit 1974. Het doel was duidelijk: winnen!

Een vijftiental uren later verscheen het duo Munster-Lopès opnieuw op het podium in het stadscentrum, deze keer om de zilveren medaille in ontvangst te nemen. Ze grepen met amper… 6 tienden van een seconde naast het goud!

« Dit is natuurlijk een prachtig resultaat, maar ook de meest frustrerende positie, analyseert Bernard. Ik ken minstens tien redenen waarom we die paar tienden verloren hebben, maar je kan de geschiedenis niet herschrijven… »

Een van die plaatsen waar tijd verloren werd was op de slotproef in Stoumont. Daar had de BMA Porsche #18 een beetje pech, waardoor Bernard in de laatste meters net niet voorbij de winnende Escort van een sterk rijdende François Duval geraakte. « Gelet op de verschillen die ik had gemaakt op de vier of vijf vorige Regularity Tests, was ik redelijk optimistisch over onze kansen om de maat te nemen van Duval, vervolgt Munster. Ik vroeg om niet één minuut, maar twee minuten na de Fransman Mourgues te mogen starten. Dat werd aanvaard, maar helaas bleken die twee minuten nog niet voldoende. We haalden de Opel Ascona van de Fransman in… vlak voor een stempelcontrole! Hij stopte en wij parkeerden onze wagen naast de Opel. Logischerwijze nam de official het controleboekje van de wagen die het dichtst bij hem stopte eerst aan. Dat was het boekje van de Fransman met de Opel. Ik wil toch even benadrukken dat de copiloot van Mourgues heel sportief teken deed naar de official dat hij eerst zijn stempel in ons boekje moest zetten, maar dat gebeurde niet… Wanneer je dan bij de finish hoort dat je met 0,63 punt naast de overwinning grijpt, is dat erg frustrerend. Zelfs al ben je tweede na een topper als François Duval! En zeker als je weet dat je de beste performer van de rally bent met 6 besttijden!»

De episode in Stoumont was niet het enige voorval waardoor de BMA Porsche op de tweede plaats strandde… « Ik moet eerlijk zijn. Op de Clémentine ging ik even rond en eindigden we in een pak sneeuw. De toeschouwers duwden ons weer op de baan, zodat we verder konden. Waarvoor ik hen van harte wil bedanken! We verloren door die schuiver een dertigtal seconden. Er waren ook nogal wat fouten in het klassement. Bij de eerste passage in Stoumont stonden we stil achter de Opel van Van Woensel, die stopte op het einde van de proef. Wij kregen een minuut teveel aangerekend en Van Woensel een minuut te weinig. En op de proef van Bilstain kregen we om een onverklaarbare reden 180 strafpunten. Pas ‘s avonds verschenen we terug op een goede plaats in de tussenstand. We wisten op dat moment wel dat we op de tweede plaats stonden en dat de zege nog haalbaar was, maar eerst moest iedereen akkoord zijn met onze versie van de feiten…»

Uiteindelijk beleefden Bernard Munster en Pascal Lopès een schitterende rallydag in de buurt van Spa. « De wagen kende niet het minste probleem en de organisatie was prima. Ik heb echt genoten van de showproef in Bilstain, vertelt Bernard. Al blijft het natuurlijk jammer dat je daar tijd verliest omdat je opgehouden wordt door een tragere deelnemer die je niet kunt passeren, maar hoort bij een dergelijke wedstrijd… De proef was wel redelijk zwaar en slopend, maar wel heel amusant. Kortom, een mooie editie, al mogen er, voor mij, best wat minder showproeven op het programma staan! Zeker wanneer je met een nummer zoals het onze moet rijden… »

Bijna zonder te verpozen, zet team BMA koers naar Landen voor de start van het Belgian Rally Championship. Zaterdag gaat in Landen immers de Rally van Haspengouw van start. Stéphane Lhonnay verschijnt aan de start met de Skoda Octavia WRC van BMA met als doel een plaats op het podium. Volgend weekend wordt eveneens de 28ste editie van de Routes du Nord in het Noord-Franse Armentières verreden. BMA zet er een tweede Skoda Octavia WRC in voor Bart Maes, die zich in de kijker wil rijden op de 15 klassementsproeven gespreid over twee dagen. Kortom, team BMA heeft een vliegende start genomen in 2013…