Newest pictures

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

ORC RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Legend Boucles de Spa: topeditie met Hirvonen, Neuville, …

Negen ex-winnaars en het kruim van de Belgische rallysport, zowel oude als nieuwe sterren, dat is de affiche van de 55ste editie van de Boucles de Spa. Al moet daar nog één, zeer grote naam aan toegevoegd worden, die van de uittredende vicewereldkampioen rally, de Fin Mikko Hirvonen. Er volgt natuurlijk ook nog de ‘geheime rijder’ en ondertussen weten we ook al dat de zanger Jali van de partij zal zijn. Als we het over de wapens hebben, dan springen de Lancia 037, de Lancia Stratos en de Audi Quattro meteen in het oog. 16 februari wordt zo, voor alle rallyliefhebberseen dag om nooit te vergeten!
272 inschrijvingen…
Zonder aan een recordjacht te doen, is ook deze editie van de Legend Boucles de Spa weer een succes. In de categorie Legend was er een limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.
“We hebben onze inschrijvingsprijs verhoogd, met goed 50% in de categorie Legend en dus zullen er sowieso minder deelnemers dan vorig jaar zijn”, legt Pierre Delettre uit. “Dat is geen verrassing. We waren daar eigenlijk naar op zoek. We willen een betere service bieden, de details verzorgen en de deelnemers
in de watten leggen, eerder dan nog records te breken. 250 wagens, dat is makkelijker te beheren dan 330 bolides… Spa werd wat klein voor onze rally. We
voelen overigens, naast de hogere inschrijving, ook de crisis. Dat zien we aan het aantal partners, die ook moeilijker te overtuigen waren. Iedereen trekt de
broeksriem aan. Wij dus ook… de moeilijkheden met de tijdwaarneming van de afgelopen drie edities en de toename van het aantal proeven voor soortgelijke
wagens kost ons enkele tientallen deelnemers. Bovendien hebben een aantal amateurs ons toevertrouwd dat het plateau zo mooi is dat ze één op tweemaal
liever gaan kijken dan zelf deel te nemen. Vooral mensen van de streek hebben hun droom van een deelname ingevuld en zijn nu terug toeschouwer.”
De fans zullen alvast niet ontgoocheld zijn. De deelnemerslijst is eens te meer geweldig, met nog meer dikke wagens en nog meer variatie.
Hirvonen-Lethinen in een Citroën Visa 1000 Pistes Gr.B
Net als de grote baas van Citroën Racing, die Spa voor het eerst aandoet met zijn levensgezellin Sandrine Wanson (MY Racing), zal de vicewereldkampioen
beschikken over een Citroën Visa 1000 Pistes te vergelijken met die van Thierry Neuville vorig jaar. De beide Franse bolides zijn van het team van de Fransen
Jean-Jacques Jullien en Frédéric Daunat.
Een week na de Rally van Zweden, zal de snelste Fin van de voorbije Monte-Carlo, voor het eerst van start gaan in ons land. We hopen met hem op
sneeuw, maar vorig jaar bewees Thierry Neuville al dat je met de Visa een heel eind ver raakt. We zijn er dan ook van overtuigd dat de opvolger van Loeb bij
Citroën zeker van zich zal doen spreken.

Quattro voor Bruno Thiry en André Lotterer

Tegenover de twee kleine vierwiel aangedreven Franse bolides met 160 paarden, staat een dikke Duitser met veel meer vermogen. De wagen won al in 2010, met
Bruno Thiry achter het stuur, als opvolger van Duez in 1983 en Waldegaard in 1985: de Audi Quattro. Nu zien we Bruno Thiry er weer mee aan het werk. Na zijn
ongelukkig forfait van 2012, stapt Thiry dus in een wagen van team Raceparts.cc van de Duitser John Thomas. Uiteraard is er de bestraffende coëfficiënt voor dit
soort wagens, maar toch behoort Thiry mee tot de favorieten. De winnaar van 2010, het Franse team Morani zal ook weer van de partij zijn met een Audi
Quattro voor de wereldkampioen uithouding (WEC) en de dubbele winnaar van de 24 Uur van Le Mans, André Lotterer. Deze wagen staat in de kleuren van het WEC en de 6 uur van Spa.
Snijers in een Lancia 037, Kelders in de kleuren van Martini!
Op de wegen van de Legend, zullen de beide Audi Quattro het in eerste instantie opnemen tegen de legendarische Lancia 037 Gr.B. Het is nu 27 jaar
geleden dat we er nog één in ons land zagen en tot onze grote vreugde zien we er deze editie maar liefst twee aan de start verschijnen! Beide wagens komen uit de
stal van Milano Racing van de Fransman Patrick Canavese. De wagen van Christian Kelders (samen met Stéphane Prévot) zal in de kleuren van Martini staan, terwijl Patrick Snijers de wagen terug vindt die hem destijds toeliet om hoge ogen te gooien op Europees vlak. Hij won er ook de Belgische rallykampioenschappen van 1985 en 1986 mee. Het was echter de Italiaan Carlo Capone die met een Lancia 037 in 1984 de Boucles won.
Lancia Stratos keert weer
De Lancia 037 zal één van de grote aantrekkingspolen van de rally zijn, maar het is niet de enige nieuwigheid. We zien ook een Lancia Stratos, dat andere
legendarische monster, met de Brit Steve Perez in de kleuren van Alitalia.
Renaud Verreydt in duet met Jali
Wat hadden we nog in de jaren ’80? Porsche, Ford Escort en Opel. Uiteraard vinden we weer heel wat van die wagens terug, met enkele toppers achter het stuur. Met een Porsche zien we Félix-Marie Brasseur (ex-wereldkampioen jumping), Jean-Pierre Mondron of Xavier Bouche (ex-kampioen van België rally), de 924 Turbo ex-Rohrl van de Duitser Loffel, en last but not least drie ex-winnaars: « Chavan » die 45 jaar geleden voor het eerst won (corijder in 1968 in een R8 Gordini van Jacquemin), Bernard Munster, maar ook Renaud Verreydt die voor het eerst weer in de Legend start. In 2006 reed hij met een Talbot mee. Deze keer zien we de drievoudige winnaar (’92 en ’97 in een Celica, 2000 in een Seat) met een Porsche Martini Groep 3 van Lionel Hansen, in de handen van Delahaye Racing Team (DRT). De sympathieke man uit de streek rijdt er met de Waalse zanger ‘Jali’ naast hem.

Duval, Neuville en Duez met Escort

Natuurlijk willen François Duval en Thierry Neuville het gat op hun palmares dichten, want zij wonnen immers nog nooit de Boucles, net als de afwezige Freddy
Loix. Duval was er al bijzonder dicht bij vorig jaar, toen hij kort voor het einde de achterbrug van zijn Escort stuk reed, en dus zien we man uit Cul-des-Sarts terug met een Ford Escort MKII DBA Groep 4 van Christophe Jacob, uiteraard weer in de kleuren van Gordon. Hou u maar vast, want Dudu zorgt altijd voor spektakel. Thierry Neuville wisselde tijdens de winter Citroën voor Ford in het WK en krijgt dus nu een Escort met 8 kleppen van het team Glory and Legendary van Jean-Louis Meynaert, waarmee hij zijn zesde plek van 2010, toen ook met een Escort, wil scherper stellen. De Duitstalige fans zullen er dus ook weer zijn. De twee vedetten uit het WRC voeren een meute Escorts aan met Stouf (1ste in 2011), Fred Bouvy, Arnaud Clause en de Brit Richard Lepley. Last but not the least is er Marc Duez die zijn wedstrijd niet mag missen en dankzij de hulp van enkele vrienden dat ook niet zal doen. 30 jaar na de zege met de Audi Quattro, rijdt hij opnieuw in de kleuren van Belga, maar dan wel aan het stuur van een krachtige Escort Gr.4 ex-Droogmans die hij deelt met François Cornelis,
de voorzitter van de RACB.
In het kamp van Opel zien we Chris Van Woensel met zijn Manta 400, de eerste winnaar van de Legend, Marc Timmers (Manta), Cédric Cherain (Manta), Gunther
Monnens (Ascona) en de ex-kampioen van Frankrijk Jean-François Mourgues en… de Mystery Guest.

Mystery Guest
Voor het vierde opeenvolgende jaar is er de wedstrijd met de Mystery Guest. Na de problemen met de mooie, maar fragiele Mazda RX7 Gr.B wordt er nu een Opel
Ascona Gr.2 bij Milano Racing gehuurd. Wie is de opvolger van François Chatriot, Henning Solberg en Gwyndaf Evans als onbekende rijder? Het blijft geheim, maar
hij zal voor het spektakel zorgen! Zijn laatste deelname in een Ascona eindigde op zijn dak…
Abbring met een Golf ex-Eriksson, Vande met de Lancia titelverdediger
In zijn categorie vindt de Mystery Guest onder meer ex-VW-rijder Kevin Abbring, die zeker van zich zal doen spreken. De Nederlander doet het met een
voormalige fabriekswagen, de VW Golf 2 ex-Kenneth Eriksson, eigendom van zijn corijder die bij VW Motorsport werkt. Nog een nieuwigheid in de Legend Boucles
de Spa is de Opel Corsa van Bruno Blaise, terwijl we de Lancia Beta Monte-Carlo van titelverdediger Jean-Pierre Van de Wauwer maar al te goed kennen.
Nog een Citroën Visa 1000 van Milano Racing, is er voor de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa, Eric Van de Poele, die weer op de top-10 mikt.
Onze ex-F1-rijder kan zich dus meten, met… merkgenoot Mikko Hirvonen.
De Porsche 4×4 Dakar van Henrard als opener
van de Legend Boucles de Spa weer een succes. In de categorie Legend was er een
limiet van 120 wagens en kijk, die grens is bereikt.