OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

Tijdens het laatste weekend van de zomervakantie, wordt traditioneel de Short Rally van Kasterlee verreden. Renstal R.T. Titanic tekent wederom present voor de organisatie van de inmiddels achtste editie van de enige rally uit de provincie Antwerpen. Het wordt helaas de eerste keer zonder voorzitter Marc Anthoni, die onlangs het leven liet na een slepende ziekte. De organiserende club zal er dan ook alles aan doen om van deze achtste editie opnieuw een succes te maken waar de voorzitter terecht fier op zou kunnen geweest zijn. Het bestuur stelde Kristof Verhoeven als nieuwe voorzitter aan, die voortaan de taak op zich zal nemen om de renstal en het organisatiecomité aan te sturen.

De officiële verkenningen en de keuring van de bolides staan gepland op zaterdag 25 augustus terwijl de eigenlijke wedstrijd op zondag 26 augustus plaatsvindt. Omstreeks 9u gaat de eerste wagen van start. Op het programma staan twee klassementsproeven die viermaal verreden zullen worden. Door de aanleg van de Kempische noord-zuidverbinding kon de proef van Goor niet langer verreden worden en moest de organisatie op zoek naar een nieuw parcours. Ook KP Retiesheike onderging een aantal belangrijke wijzigingen. Naast de Short Rally wordt ook dit jaar de Regularity van Kasterlee georganiseerd, een nevenwedstrijd voor historische wagens die ondertussen aan haar lustrumeditie toe is. Het gezellige wedstrijdcentrum met servicezone bevinden zich nog steeds in Hoeven te Kasterlee, maar verschuift enkele honderden meters ten opzichte van de vorige jaren.

Op bijna anderhalve maand voor de wedstrijd is het nog te vroeg om al een zicht te hebben op de deelnemerslijst, maar zoals elk jaar mag er ongetwijfeld weer een sterke Nederlandse delegatie aan de start verwacht worden. Meer informatie over deze wedstrijd, het wedstrijdreglement en het online inschrijvingsformulier vind je op www.titanic.be.

Voor Chris Van Woensel en copilote Justine Demeestere was het alweer een tijdje geleden dat ze nog in actie kwamen. Omdat de Heli BMW 130i niet startgerechtigd was in Ieper, besloot het duo om op uitnodiging van de organisatoren van de Exotic Green Rally in te gaan.

Toch is deze wedstrijd geen onbekende voor Chris Van Woensel.

“De Nederlandse Exotic Green Rally wordt kortbij de Belgische grens gereden en voor mij is dat in de buurt. Het is trouwens niet de eerste keer dat ik hier aantreed. In 2005 was ik van de partij met de BMW M3 E30 en in 2006 reed ik er met de Nissan 350 Z. En in 2010 mocht ik van de organisatie de X-wagen besturen als openingswagen. Ik hou van deze wedstrijd, want de organisatie doet er alles aan om Belgische piloten aan te trekken. Het is een compacte rally, waarin je veel kilometers kan maken. Akkoord, je hebt enkele industriezones, maar die vallen erg mee. De natuurlijke proeven zijn dan weer afwisselend kort en technisch met langere rechte stukken. Het is echt een mooi parcours met niet te veel onverhard, want dat ligt onze auto niet.”

De Exotic Green Rally kreeg dit jaar een kwalitatief hoogstaand deelnemersveld over de vloer met oa. 7 WRC’s, een resem snelle Mitsubishi’s en de BMW Z4 M Coupé van Guino Kenis. Maar Chris en Justine waren niet onder de indruk en streden mee voor een knappe ereplaats.

“De rally is voor ons heel goed verlopen en we draaiden vrij snel mee in de kopgroep. Op bepaalde proeven verloren we zelfs minder dan 1 seconde per kilometer op de WRC’s. Het bewijs van de goede ontwikkeling van de wagen. In de Sezoens Rally waren er nog wat motorproblemen in lage toeren in de korte trage situaties. Maar Charly Schmid en Heli Racing hebben goed werk geleverd en op de testbank werd de goede afstelling gevonden. De BMW is opnieuw een stuk verbeterd. Dit liet ons toe om zonder fouten of problemen naar een zevende plaats te rijden. En dat ondanks de regen op het einde en het onverhard, wat in het voordeel van de 4×4 wagens zou moeten zijn. Maar onze tijden in de regen waren bijna identiek aan de proeven in droge weersomstandigheden. Gezien de zware concurrentie ben ik tevreden met dit resultaat.”

Claudie Tanghe, de Camso Escort en Watou: het is geen grote liefde. Twee jaar geleden moest Tanghe stoppen in Watou met een vastgesmolten gaskabel en dit toen hij met Droogmans voor de eerste plaats aan het strijden was.

Dit jaar was het begin wat moeizamer. “Op vrijdag ging het niet zo lekker; ik voelde de auto niet goed. Ik was eigenlijk niet tevreden met een zesde plaats algemeen. De zaterdagmorgen voor de eerste KP hebben we de afstelling wat veranderd en plots ging alles veel beter. Op Nieuwkerke, de snelste KP en waar de Escorts met injectie in het voordeel waren, draaiden we in dezelfde seconde als Lietaer, Vanwijnsberghe en Stouf. Na Krombeke waren we reeds opgeklommen naar de vierde plaats algemeen, voor Droogmans en terzelfdertijd eerste niet-injectie auto. Maar op de verbinding naar Watou sloeg het noodlot toe: we stelden vast dat de waterpomp lekte en hebben wijselijk besloten te stoppen. Spijtig, want er zat duidelijk meer in”

Het Duitse team Heidt-Muhr, vroeger reeds enkele malen op de Camso Escort, kwam voor de eerste keer aan de start met de Camso Porsche 911 SC. Dat dit een topauto is heeft Jochen Claerhout, van wie de auto afgekocht werd, bewezen in Tielt. Daar was hij enkele malen sneller dan Didier Vanwijnsberghe en stond voor zijn opgave, door overdreven snelheid in de dorpskom, voor Glenn Janssens in het algemeen klassement; toch één van de toppers in de “moderne” historic auto’s.

Het team Heidt-Muhr eindigde eerste in de klasse en Marita Muhr werd eerste dame. Wolfgang Heidt vat het zo samen: “Ik denk dat ik maar 50% van de mogelijkheden van de auto gebruikt heb. Ik kon maar niet gewoon worden aan de harde rempedaal, waardoor we overal veel te vroeg remden. In het begin was het wat aanpassen aan de auto en na het slachtveld in Krombeke (5 zware crashes in de eerste 5km bij de Moderne) zijn we nog voorzichtiger gaan rijden met als enige doel de aankomst zonder schade te halen, wat ons ook gelukt is. Wij stellen vast dat we veel te weinig rijden (slechts 2 of 3 maal per jaar) om echt competitief te zijn, maar dat is een keuze, welke we zelf maken.”

 Ondertussen heeft Camso beslist om de Escort te koop te stellen. “Twee rallyauto’s laten onderhouden is ons te duur, vooral daar we zelf niets aan een auto kunnen doen. En dan lopen de rekeningen toch wel snel op.” Zolang de auto niet verkocht is, is hij nog te huren, zoals de Porsche ook trouwens.

Afgelopen weekend werd een van de mooiste rally’s van Nederland verreden, met een prachtig parcours en zoals andere jaren ook wisselende weersomstandigheden.

De dag begon zonovergoten en de 1e 2 proeven reed jeroen een scratch. Vanaf KP 3 kwam er een schaduw over de wedstrijd door de mededeling dat 7 rijders waaronder Swaanen / Ten Brinke / Van Loon / Schilt een tijdstraf van 3 minuten zouden krijgen.

De equipes kregen een tijdstraf voor te vroeg inklokken bij KP2. Vrijdagavond heeft de wedstrijdleiding de route en rijtijd op weg naar de 2e proef aangepast voor een extra tankmogelijkheid. Echter bleek deze correctie niet doorgevoerd op de tijdenregistratiekaart en ook was deze mededeling niet d.m.v. een bulletin gedaan, dus niet rechtsgeldig. Met grote verwarring als gevolg voor diverse equipes.

Al snel hebben de rijders de organisatie diverse malen laten weten dat de genomen beslissing niet op de juiste manier was genomen en dit leidde de gehele dag tot verhitte discussies. Swaanen; “De mededeling van de tankmogelijkheid was niet op juiste manier medegedeeld en om die reden ook niet rechtsgeldig”. Overtuigd van zijn gelijk heeft Swaanen na de wedstrijd officieel protest aangetekend tegen de discutabele tijdstraf.

In eerste instantie werd Bob de Jong uitgeroepen als winnaar van de Exotic Green Rally. Swaanen zou tweede zijn en Ten Brinke zou een derde plek behaald hebben. Onafhankelijke KNAF sportcommissarissen hebben diezelfde nacht het protest van de rijders gegrond verklaard en equipe Swaanen/Buysmans werd alsnog uitgeroepen als winnaar, Ten Brinke 2e en Bob de Jong 3e.

Jeroen vind het hele voorval heel vervelend, en zeker voor de equipe De Jong/Hulzebos, die in eerste instantie gewonnen had en een sterke wedstrijd gereden heeft. Al met al een rare ontknoping en erg jammer dat dit voorval nu de hoofdrol moest spelen na een super mooie en spannende wedstrijd.

Onboard beelden vindt u terug op www.youtube.nl/www.imexracing.nl

De komende weken gaat Imex Racing bekijken hoe zij dit seizoen verder zullen gaan, de eerst volgende wedstrijd zou in principe de Omloop van Vlaanderen zijn in het weekend van 8-9 september 2012. Wij houden u op de hoogte van onze verdere plannen.

Super weekend achter de rug in Nederland !!
Ferdy en ik hadden dit weekend voorgenomen om eens wat lol te trappen en niet voor de tijden te rijden en onze vrienden en supporters te verwennen met wat mooie passages .
Dat konden niet alleen onze vaste supporters waarderen maar ook de nederlandse ook blijkbaar want op het einde van de dat hingen we naar huis met de beker van de beste DWARSLIGGER !
Dat was een zeer leuke attentie die we kregen . Moeten we wel nog vermelden dat we toen het donker werd en daarbij nog begon te regenen we ons nog eens recht gezet hebben en op de mooie proef achtmaal van meer dan 18 km de 7de tijd algemeen hebben neergezet .
Dat we de laatste proef na meer dan 190 km tegen de crono nog zulke tijden konden zetten betekend ook dat we ons goed in ons vel voelden en de wagen eens mee wilde .
Onze totaal uitslag was dan ook nog veel beter dan verwacht 1ste M3 en 22ste algemeen !
Vandaar wil ik heel mijn team en Gino nogmaal bedanken voor hun inzet .
Nu eerst vakantie en de volgende word staden .

Achter de Lakenhallen maar door de imposante kerk beschermd van de wind heeft het Go-Drive team van Gaby Goudezeune zich opgesteld voor hun 4de rally van het Belgische kampioenschap. “We hebben bewust de Sezoensrally links laten liggen om goed voorbereid te zijn voor dé afspraak van het BK. Zeker voor Tuur die een groot deel van zijn budget betrekt in de Ieperse regio willen we de afspraak niet missen” wist een zelfzekere Gaby ons vrijdagnamiddag te bevestigen.

Voor Tuur brengt deze rally steeds een verandering met zich mee, traditie getrouw laat hij de co zetel wisselen voor Vincent Van Quickenborne. “Het is onze vaste afspraak, na 4x samen in Boezinge het historic gedeelte te hebben gereden met de algemene overwinning vorig jaar kon Vincent zeker ook dit jaar niet ontbreken in ons debuut in het moderne gedeelte”, bevestigde Tuur tijdens de laatste besprekingen met het team.

Ieper blijft de hoogmis van de Belgische rallysport en met hun deelname in het IRC kampioenschap zal het met start nummer 20 ook voor Tuur en Vincent een waarde meter zijn in hun vergelijk met de andere S2000 piloten. “We laten er ons hierdoor niet afschrikken, iedereen weet dat Ieper heel moeilijk is en dat de valstrikken bijna om elke hoek liggen. Ik heb me goed laten omringen door Tuur en Isidoor en ben dan ook super gemotiveerd om net zoals vorig jaar me opnieuw volop te geven” gaf een immer gemotiveerde Vincent nog even mee nét voor hij zich ging klaarmaken voor hun vertrek.

Reeds op de eerste proef van Dikkebus had Vincent het al direct bij het rechte eind, na 300 meter verloren ze met Gonon uit Zwitserland één van hun concurrenten na een koprol. Het Ghelamco team draaide een solide 20ste tijd op 3sec van hun voorganger.

Ik probeer niet te veel stil te staan bij de tijden van de andere en mijn eigen ritme te rijden. Het belangrijkste is dat we ons goed voelen en dan volgt de rest vanzelf.” Klonk een tevreden Tuur tijdens de eerste service.

Ook in de 2de ronde blijft de Kortrijkse combinatie goed werk leveren en wordt de eerste dag op een 22ste plaats afgesloten met 13,7sec voor op hun naaste concurrent.

Zaterdagmorgend, met de 27km op de proef van Heuvelland werd iedereen goed wakker geschud. Direct verloor de rally 3 van zijn sterke piloten waaronder IRC kampioenschapsleider Andreas Mikkelsen. Ook op Proven-Vleteren en Hollebeke met zijn bijna 29km tegen de chrono zouden er nog eens 9 teams de strijd staken. “Wederom, we behouden onze strategie van doorrijden maar met reserve. Het resultaat is er, na 4 proeven vanochtend staan we nu met onze 16de plaats aan de voordeur van de top 15.” Gaf Tuur ons nog snel mee alvorens af te zakken naar Frankrijk voor de 2 proeven rond Lille.

Na Proven-Vleteren 2 heeft het vrienden duo zijn objectief behaald, “top 15, daar wilde we voor tekenen. We staan nu 14de met nog 3 proeven te gaan. Super…., maar het is nog niet gedaan”, melde een breed lachende Vincent tijdens de laatste service.

Ook tijdens de 2 laatste proeven behouden ze hun kalmte welke nog een extra plaats opleverde. “We zijn supertevreden, we hebben hard gewerkt, Go-Drive heeft een perfecte auto afgeleverd, Vincent heeft zich super aangepast én 13de algemeen. We kunnen niet anders dan tevreden zijn”. Klonk een beduidend tevreden Tuur richting podium.

Een mooi resultaat waarmee de eerste helft van het kampioenschap wordt afgesloten en een periode van rust wordt ingelast. Begin september wordt in Roeselare het 2de luik aangevat en neemt Isidoor terug plaats in de rechter zetel. Ook dan houden we jullie op de hoogte van onze resultaten.

Site, www.omloopvanvlaanderen.com, op 8-9 september 2012

Tussenstand BK rally na 5 rally’s; 1. Pieter Tsjoen 2. Patrick Snijers 3. Bob Colsoul 4. Freddy Loix 5. Jonas Langenakens… 9. Vincent Verscheuren… 13. Tuur Vanden Abeele

In de 39ste editie van de Rallye Aveyron Rouergue hebben Freddy Loix en Lara Vanneste drie dagen lang op de limiet gestreden voor de overwinning in de categorie Super 2000. Uiteindelijk strandde de BFO-piloot op amper 2"8 van merkgenoot Cédric Robert, maar de tijd die Freddy Loix bij de brandende Citroën C4 WRC van Dany Snobeck verloor was veel groter…

In het kampioenschap staat Freddy Loix met zijn Peugeot 207 S2000 op de derde plaats achter Jean-Marie Cuoq en Cédric Robert.

Na de eerste vier proeven vrijdagavond in de buurt van Rodez, stond Freddy Loix met de BFO Peugeot 207 al op een knappe 2de plaats in de categorie, amper 4" achter Cédric Robert, die nochtans het technische parcours veel beter kende. Bryan Bouffier viel op de tweede proef uit met mechanische problemen. Het zou een tweestrijd worden tussen Freddy Loix en Cédric Robert…

"In de eerste ronde was Robert meestal een fractie sneller, waarna we in de tweede lus onze tijden telkens verbeterden en Cédric terug onder druk konden zetten. Zo gebeurde het ook zaterdag. We waren na de 8ste klassementsproef genaderd tot op 1"…"

Op de volgende proef, Olemps-Moyrazes-Colombies, werd de BFO Peugeot gestopt.

"De Citroën C4 WRC van Dany Snobeck had vuur gevat. Toen Cédric Robert passeerde, lag de C4 WRC nog naast de baan. Wanneer wij passeerden, hing er enorm veel rook en zagen we vlammen. We werden gestopt door een commissaris. Volgens onze splits waren we op dat moment 6" sneller dan Robert, maar bij de finish verloren we natuurlijk tijd. We strandden op 5"8, maar ik maakte me geen zorgen want onze onboard bewees duidelijk dat we gestopt waren voor de brandende wagen van Snobeck. Helaas, zelfs na het bekijken van de onboardbeelden, wilde de wedstrijdleiding ons geen forfaitaire tijd geven gelijk aan die van Cédric. We hebben nog gevochten tot de finish, maar we eindigen op 2"8… De strijd met Robert hadden we gewonnen als de wedstrijdleiding ons een normale tijd had gegeven…"

"We gaan voor de zege in Super 2000"

"Het parcours is redelijk snel, maar toch uitermate geschikt voor een Super 2000. Het is een uitdagend parcours met een hoge moeilijkheidsgraad door de vele blinde situaties op de smalle baantjes. Je kan de proeven een beetje vergelijken met de mooie proeven van de East Belgian Rally. De proeven bevatten ook heel wat tempowisselingen. Het wordt ongetwijfeld een boeiende wedstrijd. Wij mikken in elk geval op de overwinning bij de Super 2000's!"

Amper twee weken na zijn prachtige tweede plaats in de Geko Ypres Rally, staat Freddy Loix opnieuw voor een belangrijke opdracht. In de Rallye Aveyron Rouergue - Midi Pyrénées verdedigt de BFO-piloot zijn titelkansen in het Kampioenschap van Frankrijk. In Rodez starten Freddy Loix en Lara Vanneste opnieuw met de Peugeot 207 Super 2000 van 2C Compétition.

"We hadden dit jaar twee hoofddoelen: de Rally van Ieper in eigen land en een gooi doen naar de rallytitel in Frankrijk. Na onze tweede plaats in de Westhoek, focus ik me op het vervolg in Frankrijk. Ondertussen hebben we met de Peugeot 307 WRC ook nog ontwikkelingstesten op onverhard afgewerkt voor Michelin. In de vijfde manche van het Frans rallykampioenschap rijden we opnieuw met de Peugeot 207 S2000. Een bewuste keuze, want de 207 S2000 ken ik perfect. We zijn er trouwens wel achter gekomen dat de motor van de 307 WRC in Macon wel degelijk een probleem had en dus niet het maximale vermogen leverde. Voor mij was die vaststelling heel belangrijk, want het verklaart waarom we geen scratches konden rijden."

In de Rallye Aveyron Rouergue kampt Freddy opnieuw met een gebrek aan parcourskennis ten opzichte van zijn Franse concurrenten. Het parcours is volgens de BFO-piloot ook niet te onderschatten.

A.s zaterdag 7 juli 2012, zal de Exotic Green Rally 2012 van start gaan.

Na de winst tijdens de ELE rally, hebben Jeroen en Robin de leiding genomen in het Nederlands kampioenschap, en zij zullen dan ook tijdens het aankomende evenement met startnummer 1, als eerste equipe over de proeven rijden.

Dit jaar zijn er 16 spectaculaire klassementsproeven, ruim 190 SS km’s die verreden zullen gaan worden in en rondom Etten-Leur. Zaterdag , omstreeks 09.36 uur zal Jeroen als eerste deelnemer zijn wagen over het startpodium laten rollen en tegen de klok van 23.35 uur is duidelijk hoe de punten verdeeld zullen worden. Voor meer wedstrijd informatie verwijzen wij u graag naar www.exoticgreenrally.nl

Jeroen en Robin stonden verleden jaar aan de start met de Subaru S14 WRC. 100 punten ging mee naar Brabant! Zij wonnen met 13.7 seconden voorsprong. Dit jaar stapt Jeroen voor de 3e keer in de Ford Focus ’08 WRC van het NCRS team uit België. De grootste tegenstand word verwacht van de Fiesta WRC mannen, van Loon ( startnummer 3 ) en ten Brinke ( startnummer 2).

Hopelijk wordt het weer net zo’n spannende strijd als tijdens het laatste evenement, aan ons zal het niet liggen, “aldus een topfitte Jeroen Swaanen”.
De Focus 08 WRC is weer helemaal nieuw, en alle benodigde technische revisies zijn door het Engelse M-sport verricht.
Al met al beloofd het een mooi weekend te worden.

Afgelopen weekend nam GPC-rallyteam voor de eerste keer deel aan de Geko Ypres Rally, een rally met héél wat uitstraling op nationaal en internationaal niveau.

Na de officiële verkenningen werd voor Polle en Sil al snel duidelijk dat het geen gemakkelijke wedstrijd zou worden, het parcours bevat immers vele valstrikken en moeilijke passages. Toch zag het team enorm uit naar de start van deze lange, uitdagende wedstrijd.

Vrijdag in de late namiddag werd het startschot gegeven en het team vertrok met het startnummer 65 op deuren van hun Citroën C2 R2 max voor de eerste lus van 3 klassementsproeven. Omwille van de serieuze regenval in de voor- en namiddag voorafgaande aan de start werd er besloten om met aangepaste banden te vertrekken, dit bleek niet de juiste keuze en zodoende verloor het team al een beetje de aansluiting met de top 3 van de klasse.

De tweede lus van vrijdag werd uitstekend afgehandeld en het team stond na de eerste wedstrijddag op een mooie 33ste plaats algemeen.

Zaterdag stonden er nogmaals 12 klassementsproeven op het programma, met enkele kleppers van bijna 30km!!, op die lange proeven besloten Polle en Sil om het tempo niet te forceren en zich niet te laten vangen door één van de vele valstrikken in het pacours. Op de kortere proeven daarin tegen werd stevig doorgereden en steeds een goede tijd gerealiseerd, tussen de vaste waarden van de klasse 6.

Na een korte uitstap voor 2 proeven in Frankrijk kwam het team aan bij de beruchte en erg technische “Kemmelberg”-proef, hier werd een schitterende 1ste tijd in de klasse gereden en werd de eerste achtervolger in de Citroën Trophy op 17sec gezet…. De totale voorsprong, die intussen al meer dan 40sec bedroeg, waren ze nu niet meer van zin om af te geven.

Met dit in het achterhoofd en de koplopers te ver om nog bij te benen, was het niet door de foute bandenkeuze van vrijdagmiddag, werd besloten de wedstrijd gestaag uit te rijden naar de finish. Hier was de ontlading voor Polle en héél het team dan ook enorm om bij hun eerste deelname in Ieper meteen te kunnen winnen in de Citroën Racing Trophy, als 22ste algemeen en 4de in de klasse 6 over het eindpodium te rijden.

Tevredenheid in het Promotorsport-kamp !

We blikken terug op een geslaagde editie van de Ypres Historic Rally 2012. Er werd heel hard gereden en gestreden.

Een quasi probleemloze wedstrijd met de “ LAS VEGAS Escort “ leidde ons naar een 5de plaats algemeen en een overwinning in de klasse!

Op het einde van de wedstrijd hielden we nog even onze adem in toen de 1ste versnelling het begaf, maar we konden onze 5de stek veilig stellen.

Het grote feest kon beginnen…

Met heel veel dank aan onze sponsors,sympathisanten, onze trouwe medewerkers , het Andes Motorsport-Team , Hendrik Raes (die ons zijn wagen toevertrouwde) , and last but not least mijn Co Wouter , die het ganse project weer vorm gaf. Bedankt iedereen !

Na het succes in de Historic Rally van Marokko, behaalde BMA, het team van Bernard Munster, opnieuw een prestigieuze overwinning door afgelopen weekend de Ypres Historic Rally 2012, de topwedstrijd van het Europees Historic Rally Kampioenschap, op zijn naam te schrijven. Munster ging van start met de Porsche 911 RSR van François Kicq, een bolide uit 1973. Samen met copiloot Kurt Declerck moest Bernard Munster het opnemen tegen een bijzonder sterke concurrentie, met lokale specialisten van historic rally's op dit uitermate specifieke parcours.
« Ik had een zekere aanpassing nodig, zeker met een nieuwe copiloot, maar onze start was uitstekend, want na 4 proeven stonden we derde algemeen op 7 seconden van leider Paul Lietaer, vertelt Bernard. Zaterdag wilden we het tempo verhogen, maar bij het verlaten van het wagenpark maakten we een foutje. We klokten 5 minuten te laat uit, wat ons een straftijd van 50 seconden kostte. Geen goed nieuws... Vanaf dat moment hadden we geen andere keuze dan voluit aan te vallen! »
Halfweg de dag, met nog 6 proeven te rijden, stonden Munster en Declerck op 55 seconden van de leider. Er bleven nog een zeventigtal kilometers tegen de chrono af te werken... Een lekke band kostte nog eens 25 seconden. De achterstand werd verkleind tot 38 seconden met nog drie proeven te rijden. De BMA Porsche 911 RSR zette vervolgens alle snelste tijden op de tabellen. « Ik pakte 17 seconden terug op Lietaer op de langste proef van de dag en nog eens 10 tellen op de voorlaatste proef, vervolgt Bernard. Voor de start van de laatste proef hadden we nog 10 seconden achterstand op Paul. En die slotproef was maar 12 kilometer lang... »
Net als in de Historic Rally van Marokko, trok de piloot alle registers open. Hij pakte 16 seconden op de Escort van Lietaer en won de rally met 6 luttele seconden voorsprong! « Uiteindelijk heeft die straftijd van 's ochtends de wedstrijd razend spannend gemaakt, lacht Bernard. De strijd was fantastisch, zeker omdat er van de tenoren deze keer niemand moest opgeven. We mogen heel trots zijn op het feit dat we Ieper wonnen voor kleppers als Lietaer, Vanwijnsberghe, Droogmans, Stouf en Van de Wauwer! Tot op heden was de Westhoek altijd het speelterrein van de Escorts. Wij hebben nu gewonnen met een Porsche. Ik kan je verzekeren dat we hard gingen, want we reden 9 snelste tijden op 14 klassementsproeven! Als we trouwens onze chrono's vergelijken met die van Hänninen, de winnaar van de IRC-manche, dan stellen we vast dat we amper 2"1 per kilometer trager zijn. Als we in het algemeen klassement van de moderne wedstrijd opgenomen zouden worden, dan eindigden we op de 10de plaats! Indrukwekkend voor een auto van 40 jaar oud die beantwoordt aan de FIA technische definitie, met een echte drieliter aan boord. Zaterdag waren we ook duidelijk sneller dan Glenn Janssens, de referentie in Historic in België, met zijn Tuthill Porsche die beantwoordt aan het RACB-reglement dat veel meer vrijheid biedt. »
Bij het vieren van zijn overwinning samen met Kurt Declerck, bedankte Bernard Munster vanzelfsprekend de eigenaar van de Porsche 911 RSR... « François Kicq heeft me laten rijden met zijn wagen, terwijl hij hem wil verkopen. Ik wil hem bedanken. Deze overwinning is ook voor een stuk zijn zege. We konden ook rekenen op de steun van Logi-Technic en Group Sleuyter om dit avontuur tot een goed einde te brengen.»
Chris Debyser ongelukkig
BMA bracht in Ieper nog een tweede Porsche 911 aan de start in de Westhoek: de Carrera RS die de Historic Rally van Marokko won. Chris Debyser, de verantwoordelijke van ConXion, sponsor van het Belgian Historic Rally Championship, zat aan het stuur.
Vanaf de eerste proeven kende Debyser helaas problemen met de versnellingsbak. De derde versnelling had de neiging eruit te springen, terwijl de zitpositie aan het stuur evenmin ideaal was. « Halfweg de rally werden de schakelproblemen erger. Omdat er nog drie proeven te rijden waren voor de volgende service, beslisten we de strijd te staken. Heel jammer, want hij stond op dat moment op de 5de plaats algemeen. We zullen hem heel zeker nog aan het werk zien met onze wagen, want het potentieel is zeker aanwezig...»
Blik op de Historic Tour de Corse ?
Het programma 2012 van team BMA gaat verder met de Rallye Terre de Lozère in Frankrijk met Alain Deveza en de Rally van Staden met Bart Maes, maar Bernard Munster zal binnenkort aan de start komen van een andere legendarische wedstrijd: de Historic Tour de Corse! Als laureaat van de Historic Rally van Marokko, een rally die ook georganiseerd werd door Corsicaan Yves Loubet, is Bernard immers uitgenodigd voor de wedstrijd op het Ile de Beauté. En team BMA wil die uitnodiging natuurlijk verzilveren...

Na een bewogen week waarin de motor stuk draaide op de testbank en waar bleek dat de wagen op de shakedown van woensdag maar een topsnelheid haalde van 149 km/h, stonden we vrijdag avond toch aan de start met de OPEL KADET C , weliswaar een beetje ontgoocheld met ons startnummer, zijnde 321.

Met een wagen die net klaar was en waar we nog weinig ervaring mee hadden, daarbovenop een HI-TECH nota systeem die mij CO absoluut eens wilde proberen, zijnde een programma om alles via IPAD te noteren en af te lezen konden we beginnen in Boezinge1.

Al op het einde van KP Boezinge liep het fout, een bout van de alternator kwam los en al meteen konden we op de verbinding beginnen te sleutelen, we verloren daarmee ongeveer 10 minuten en kregen daarvoor 1.30min straftijd.

Zaterdag middag stonden we daardoor op de 25ste plaats op meer dan 2 minuten achterstand, de organisatie heeft echter wel rekening gehouden met onze snelle tijden waardoor we mochten starten tussen de snellere wagens , waarvoor onze dank.

Op de eerste proef op zaterdag (Heuvelland) ging het (bijna) mis door een klein misverstand tussen mij en CO- Piero die nog de verschillende manieren aan het uittesten was voor het scrollen met de IPAD, we kwamen er met de schrik en wat deuken en wat onkruid onder de wagen vanaf.

De tweede proef Vleteren-Krombeke, was ook nog een beetje zoeken naar het juiste ritme en vanaf KP 3 konden we de aanval inzetten, dit resulteerde in bijna allemaal top 3 tijden voor de rest van de wedstrijd, dit tussen de grote kanonnen die toch allemaal minimum over 100 pk meer beschikken,

Uiteindelijk eindigden we met een 7de plaats, maar enkel het podium telt voor ons!

Toch is het duidelijk dat er nog potentieel zit in onze OPEL KADET, een top 3 met deze wagen is opnieuw onze ambitie voor volgend jaar.

Intussen zullen we flink wat werk hebben aan ons nieuw project! Waar we trouwens nog voor op zoek zijn naar enkele sponsors. Wordt vervolgd!

Graag nog dank aan onze sponsors : V&S Agenturen NV Vandeputte Banden Claerhout

En vooral ook aan onze trouwe supporters !

Robert Droogmans is er niet in geslaagd om voor de derde keer op rij de Ypres Historic Rally te winnen. Droogmans eindigde na een felle strijd vierde in de Ford Escort MKII van Funstillexists.com en Historic Rally Promotions.

“Er is ontzettend hard gereden geweest door iedereen”, zegt Kurt Vanderspinnen, teambaas van Historic Rally Promotions, dat samen met Funstillexists.com drie wagens aan de start bracht in de FIA-klasse. “Wonderbaarlijk genoeg zijn er geen opgaves, noch door een ongeval, noch door mechanische problemen.

Op de droge, stoffige wegen in de Westhoek kwam een indrukwekkend deelnemersveld in actie. Tot het bittere einde streed titelverdediger Robert Droogmans mee voor een derde opeenvolgende overwinning in Ieper. Droogmans en co Paul Snoeck reden constant in de top vijf met andere kleppers als Paul Lietaer, Stefaan Stouf, Didier Vanwijnsberghe en Bernard Munster.

In een indrukwekkende laatste chronorit maakte Munster het verschil in zijn krachtige Porsche 911. Droogmans en Coeck bezorgden Historic Rally Promotions en Funstillexists.com in de Ford Escoert MKII een vierde plaats.

“We hebben misschien niet gewonnen, maar we hebben veel fun gehad”, zegt Droogmans. “Ik heb zaterdag een fout gemaakt en een remzone gemist, waarbij ik zeker 20 seconden heb verloren. Maar zelfs dan nog had ik nooit van Munster kunnen winnen. Hij heeft heel sterk gereden in een krachtige wagen. Vorige jaar reden we op de vierde plaats en viel de concurrentie voor ons weg. Nu waren er zo goed als geen opgaves. Onvoorstelbaar!”

Droogmans reed voor de eerste keer met Paul Coeck als co in plaats van zijn vertrouwde kompaan Johnny Vangrieken. “Paul deed het perfect. Het was zijn tweede rally als copiloot en de eerste keer naast mij, maar hij las de nota's heel goed.”

Kurt Vanderspinnen en Björn Vanoverschelde eindigden 15de in de oudere Ford Escort MKI, een hele prestatie gezien de sterkte van het deelnemersveld. “De meeste wagens hebben 250 tot 300 pk aan boord, terwijl de Escort 230 paarden onder de kap heeft”, aldus Vanderspinnen. “We zijn meteen in de aanval gegaan om te kijken waar we stonden ten opzichte van de rest van het veld. Tot een paar proeven van het einde hadden we een aangename strijd met enkele buitenlandse tenoren, zoals de Ier Cunningham en de Italiaan Montini.

Ook Steven De Bock en Nico Weyens reed een goede wedstrijd met veel fun in de schitterende Ford Cortina Lotus, maar de wagen viel enkele proeven voor het einde stil door mechanische problemen.