Claudie Tanghe, de Camso Escort en Watou: het is geen grote liefde. Twee jaar geleden moest Tanghe stoppen in Watou met een vastgesmolten gaskabel en dit toen hij met Droogmans voor de eerste plaats aan het strijden was.
Dit jaar was het begin wat moeizamer. “Op vrijdag ging het niet zo lekker; ik voelde de auto niet goed. Ik was eigenlijk niet tevreden met een zesde plaats algemeen. De zaterdagmorgen voor de eerste KP hebben we de afstelling wat veranderd en plots ging alles veel beter. Op Nieuwkerke, de snelste KP en waar de Escorts met injectie in het voordeel waren, draaiden we in dezelfde seconde als Lietaer, Vanwijnsberghe en Stouf. Na Krombeke waren we reeds opgeklommen naar de vierde plaats algemeen, voor Droogmans en terzelfdertijd eerste niet-injectie auto. Maar op de verbinding naar Watou sloeg het noodlot toe: we stelden vast dat de waterpomp lekte en hebben wijselijk besloten te stoppen. Spijtig, want er zat duidelijk meer in”
Het Duitse team Heidt-Muhr, vroeger reeds enkele malen op de Camso Escort, kwam voor de eerste keer aan de start met de Camso Porsche 911 SC. Dat dit een topauto is heeft Jochen Claerhout, van wie de auto afgekocht werd, bewezen in Tielt. Daar was hij enkele malen sneller dan Didier Vanwijnsberghe en stond voor zijn opgave, door overdreven snelheid in de dorpskom, voor Glenn Janssens in het algemeen klassement; toch één van de toppers in de “moderne” historic auto’s.
Het team Heidt-Muhr eindigde eerste in de klasse en Marita Muhr werd eerste dame. Wolfgang Heidt vat het zo samen: “Ik denk dat ik maar 50% van de mogelijkheden van de auto gebruikt heb. Ik kon maar niet gewoon worden aan de harde rempedaal, waardoor we overal veel te vroeg remden. In het begin was het wat aanpassen aan de auto en na het slachtveld in Krombeke (5 zware crashes in de eerste 5km bij de Moderne) zijn we nog voorzichtiger gaan rijden met als enige doel de aankomst zonder schade te halen, wat ons ook gelukt is. Wij stellen vast dat we veel te weinig rijden (slechts 2 of 3 maal per jaar) om echt competitief te zijn, maar dat is een keuze, welke we zelf maken.”
Ondertussen heeft Camso beslist om de Escort te koop te stellen. “Twee rallyauto’s laten onderhouden is ons te duur, vooral daar we zelf niets aan een auto kunnen doen. En dan lopen de rekeningen toch wel snel op.” Zolang de auto niet verkocht is, is hij nog te huren, zoals de Porsche ook trouwens.