Van 2 tot en met 4 november stond rondom Huy de Condroz Rallye op de kalender. De jonge Bob de Jong besloot de afsluiter van het Nederlands kampioenschap in hetzelfde weekend - de Euregio Rally - over te slaan en naar België af te reizen. “Ik maakte me geen illusies over een podiumpositie, maar wilde graag de finish halen en zoveel mogelijk ervaring opdoen. De Condroz Rallye is de moeilijkste wedstrijd van België en de slechte weersomstandigheden gaven daar een extra dimensie aan.” Ondanks zijn behoedzame aanpak had de equipe tijdens de shakedown op vrijdag toch nog even een warm momentje. “De eerste run deden we het rustig aan om te kijken hoe glad alles was geworden. De tweede run maakten we iets meer tempo. Hoewel ik nog steeds maar op 80% reed, werd ik toch verrast in een lange rechterbocht. De auto begon te glijden. Ik corrigeerde meteen, maar er gebeurde weinig. We gleden langzaam zijwaarts een slootje in. We probeerden er nog zelf uit te komen, maar dat lukte niet. Een pick-up heeft ons eruit getrokken. Gelukkig was alleen de voorbumper beschadigd, maar dat heb je al gauw met dat materiaal. We waren in ieder geval gewaarschuwd en reden meteen naar de service om andere banden te monteren. Dat ging een stuk beter,“ lacht De Jong.
Zaterdagochtend om acht uur ging de wedstrijd van start met 12 klassementsproeven. Hulzebos blikt terug: “Ongelooflijk hoe uitgereden en spiegelglad alles al was. We hebben het de eerste proeven echt rustig aan gedaan. Op elke proef was ik bezig waarschuwingen te noteren. Gaandeweg kwam het tempo er steeds meer in. Bob heeft een zeer goede wagenbeheersing. Hier en daar hadden we wel wat slippertjes, maar daar hadden alle deelnemers mee te kampen.” De dag verliep probleemloos en de equipe was volop aan het genieten. De Jong: “Die rondjes om de kerk door de dorpen zijn echt heel bijzonder. Heel apart om snoeihard over smalle weggetjes door dorpen te denderen. Verder was het echt overal spekglad.” De laatste proef zorgde nog voor wat onrust. Hulzebos: “We kregen de melding er te weinig luchtdruk opgebouwd werd. Dat hebben we nodig voor het schakelen en het center diff. Ook konden we de handrem niet meer gebruiken. Even later kreeg Bob een plens vloeistof over zijn voet. Hij vermoedde meteen dat het van het potje met remolie kwam, dat geeft natuurlijk een ongemakkelijk gevoel op de proef.” Het serviceteam wist het euvel gelukkig te herstellen.
Zondag stonden de resterende tien proeven op het programma. De aftrap was een kort proefje met ups en downs door een dorpje. “Het lijkt relaxt om mee te beginnen, maar het was een ongelooflijk technisch proefje. Snel wakker worden dus.” Zonder problemen werden ook de overige proeven afgewerkt. “De snelheid ging steeds wat verder omhoog. Zaterdag zaten we echt op afstand van de toppers, zondag zaten we er netjes bij. We keken als referentie naar Jonas Langenakens en wisten op zondag wat snellere tijden te rijden. We stonden stabiel op een zevende positie. Helaas moest Jonas zijn Subaru na de flying finish van de laatste proef aan de kant parkeren, waardoor we een positie opschoven. Hoe dan ook zijn we hier gekomen met maar een missie: finishen. We zijn enorm blij dat we ons doel hebben behaald en we hebben echt enorm genoten van de gevarieerde proeven. Alles zit erin. Zeer technisch, snel, glad, goede en slechte wegen, topjes, dorpjes. Absoluut spectaculair. Dit smaakt naar meer,” aldus De Jong.
Volgend seizoen bemant Kees Hagman de navigatorstoel weer. “Kees had in mei zijn rug gebroken, maar is inmiddels al goed hersteld. Hij traint om zijn rug sterker te maken en zal in 2013 weer naast mij plaatsnemen. We beraden ons nog op de kalender voor het nieuwe jaar,” besluit Bob.