De komende dagen maakt de WK-koorts plaats voor rallygekte in Ieper en omstreken want vrijdagnamiddag start op de Grote Markt van Ieper de Geko Ypres Rally oftewel de rally van Ieper! Het wordt een feesteditie want deze wedstrijd is aan zijn 50e editie toe. Eén man slaagde erin om in Ieper 8 keer de champagne te ontkurken. Freddy Loix, de ongekroonde koning van Ieper, kan dit weekend deze wedstrijd voor een 9e keer winnen.
Freddy Loix en co-rijder Johan Gitsels starten met hun vertrouwde ŠKODA Fabia S2000 die eerder deze week uitvoerig getest en voorbereid werd op deze klassieker. “De testen waren goed en we houden er een goed gevoel aan over” zegt Freddy Loix. “Het chassis is zo mogelijk nog beter dan vorig jaar en de motor is uitstekend. We zijn klaar voor de strijd” klinkt het vol vertrouwen uit de mond van Freddy Loix.
Co-rijder Gitsels straalt hetzelfde vertrouwen uit als zijn teammaat ook al staat hij voor een loodzware opdracht. “Mijn werk is uiteraard hetzelfde als tijdens de andere rally’s en aan het notasysteem wordt niet geraakt” zegt Johan Gitsels. “Het enige verschil met de andere rally’s is dat de nota’s hier nog gedetailleerder zijn dan bij andere wedstrijden. De klemtoon ligt op de koorden, een typisch fenomeen in Ieper. Bij het aansnijden en verlaten van zo’n koord bepaal je de snelheid van de strook achter de bocht. In zo’n koord kan je veel winnen maar ook alles verliezen want als je er lek rijdt kunnen de boeken toe. In vergelijking met andere wedstrijden zal ik in Ieper nog minder van het wegdek zien en nog meer met de neus in de nota’s zitten.”
“Gelukkig bleef ik in Ieper vaak gespaard van lekke banden” weet Freddy Loix. “Toen ik hier met de Toyota won beschikten we over ATS banden. Als je lek reed kwam er meteen een mousse vrij die ervoor zorgde dat je probleemloos verder kon rijden. Ik herinner me dat ik in 2006 met de Citroën eens lek ben gereden net als in 2009 toen ik met Meeke aan het bikkelen was voor de zege. Ik moet die konijnenpoot dit weekend dus best op zak hebben.”
Loix eerste deelname dateert van 1991. Toen startte hij met een Mitsubishi Lancer met Benny Bielen als co-rijder. Loix belandde in een gracht en haalde de finish niet. De daaropvolgende jaren ging het in stijgende lijn en won Loix van 1996 tot 1999 vier jaar op rij in Ieper. Met in totaal acht zeges is de Limburger de uitgesproken topfavoriet. “Het zou belachelijk zijn dat te ontkennen” glimlacht Freddy Loix. “Het is zo en ik kan dat niet veranderen. Laat me enkele clichés gebruiken en zeggen dat elke koers gereden moet worden en zolang je niet aan de finish staat alles mogelijk is. En eigenlijk is het zo. Je bent hier nooit klaar. Als ik terugkijk naar de beginperiode en het parcours vergelijk met het huidige dan is de basis dezelfde gebleven met dat verschil dat er minder klassementsritten zijn en dat de wegen minder hobbelig geworden zijn. Dat laatste komt door onderhoudswerken die door de jaren heen zijn doorgevoerd aan de wegen. Maar de ritten blijven boeiend. Heuvelland raak je nooit beu en de Kemmel kan je altijd verrassen. Zo heeft elke rit zijn eigen karakter, zijn eigen identiteit.”
Bob de Jong trad afgelopen weekend in de voetsporen van zijn vader door voor de tweede maal de ELE Rally te winnen. Samen met navigator Kees Hagman stuurde hij zijn Mitsubishi Lancer WRC bekwaam over de 20 proeven. Uiteindelijk reed de equipe met 35 seconden voorsprong over de finishstreep, gevolgd door Jeroen Swaanen (Citroen C4 WRC) en Erik van Loon (Ford Fiesta WRC).
Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni werd rondom Eindhoven en Helmond de 50ste editie van de ELE Rally verreden. Vooraan zou de strijd gaan tussen de drie mannen met de WRC’s: De Jong, Swaanen en Van Loon, die allen hun zinnen hadden gezet op de algemene overwinning.
Vrijdagavond stonden de eerste vier klassementsproeven op het programma. De Jong: “We zijn gelijk vlot gestart op de eerste proef. Het gevoel was goed, waardoor we er op de tweede proef, Somerlo, echt voor zijn gaan zitten. Somerlo ligt mij goed en het is een lange proef waar je meteen verschil kunt maken.” De Jong blijkt de juiste strategie te hebben gekozen, na de eerste twee proeven ligt hij maar liefst 16.6 seconden voor nummer twee, Jeroen Swaanen met zijn Citroen C4 WRC. Uiteindelijk plaatsten Bob en Kees na vier proeven de auto met 19.4 seconden voorsprong in het nachtpark. Op zaterdag kwamen de resterende 16 klassementsproeven aan bod. “We wilden meteen weer snel van start gaan, maar ik liet de auto afslaan en we verloren een seconde of vijf. Op de volgende proeven wist ik mij te herpakken, maar ik voelde de hete adem van Swaanen in mijn nek. Er begon een superspannend secondenduel waarbij beide partijen afwachtten wie het eerst een foutje zou maken. Ik denk dat wij mede door onze ervaring met onze auto aan het langste eind trokken. Zowel Swaanen als Van Loon rijden minder wedstrijden en hebben minder ervaring met hun WRC’s dan ik met de mijne.” Na 14 klassementsproeven bedroeg de voorsprong van De Jong en Hagman 10.6 seconden. De proef erna, Sint Oedenrode, maakte Swaanen echter een klein foutje, waardoor Bob 15 seconden cadeau kreeg. “Vanaf dat moment konden we het wat rustiger aan gaan doen en de wedstrijd consolideren, hoewel we natuurlijk wel door moesten rijden, zo groot was het gat ook alweer niet.” Uiteindelijk reed de equipe vrijdagnacht als eerste algemeen over het podium, voor Swaanen (+35.4) en Van Loon (+3:44.6).
“Ik wil via deze weg zowel Swaanen als Van Loon bedanken voor hun sportiviteit. Door miscommunicatie met mijn navigator Kees reed ik direct de hergroepering uit. Ik had daar echter tien minuten moeten wachten. Ik ontdekte mijn fout meteen en parkeerde alsnog in de hergroepering. Dit is natuurlijk niet toegestaan. Mijn concurrentie was echter zo sportief de beslissing over een eventuele straftijd aan de organisatie over te laten en het op de proeven uit te willen vechten. Ook wil ik mijn team bedanken voor het opnieuw neerzetten van een geweldige auto en mijn sponsors PM Piping en Group B voor het mogelijk maken van het rijden van deze wedstrijd,” besluit De Jong.
Naam in het vet = Atlantic-lid.
Ook Alain Vermeulen had, net zoals Vanneste, Casier en Verschueren bij de moderne, Wervik voorzien als een grote test voor Ieper. Maar van in de eerste kilometers nam hij de leiding in de Geko Rally van Wervik en niemand kon hem deze nog afpakken. “Eerlijkheidshalve had ik misschien wel wat meer tegenstand verwacht. Maar het feit is dat de BMW optimaal draaide en we dus vol vertrouwen naar de Ypres Historic Rally kunnen trekken” reageerde de Poperingse garagist na afloop. Patrick Mylleville bleef lange tijd in het kielzog van Vermeulen, maar in de laatste ronde verloor hij anderhalve minuut door een lekke band op Kruiseke. Wat zorgde voor een terugval naar de vierde plaats. Voor de Zonnebeeknaar was het mentaal ook moeilijk, gezien zoon Sander, als co van Rik Vannieuwenhuyse (Ford Escort), zwaar crashte en naar het ziekenhuis werd overgebracht. Gelukkig zonder veel erg.
De strijd om de tweede plaats bleef tot de laatste meters heel spannend. Uiteindelijk haalde Bram Fonteyne het met de Volvo 242 in een pure secondenslag van Geert Glorieux (BMW). Patrick Lievens sloot met de Porsche de top-vijf af.
Waarom opteer je voor de Ypres Historic Rally?
Dat gaat terug naar de dag waarop ik besliste om rally te gaan rijden, zo een kleine 2 jaar geleden. Van kleins af aan was ik grote supporter van mijn vader Piet in de autosportwereld. Hij reed toen bijna voornamelijk met historic wagens. zo heb ik dus de voorliefde beginnen krijgen voor het historic circus.. ik ging er toen ook vanuit dat een oude auto leren besturen een goed begin kon zijn in mijn leerproces. Wel moet ik zeggen dat de nieuwsgierigheid nr de moderne groter en groter wordt. Dus het verlangen om eens met een moderne wagen aan de start te staan komt steeds meer opdraven, wie weet voor de toekomst..
Ieper betekent een hoog tempo van veel en vaak lange kp's. Hoe kijk je daar naar toe?
Wat betreft de lange kp’s is dit ook nieuw voor mij, alhoewel ik vorig jaar wel al Tielt en de Omloop heb gereden. Maar toch heb ik een sterk vermoeden dat Ieper nog van een ander kaliber is. Veel verborgen gevaren en de concentratie hoog kunnen houden lijkt mij niet zo evident.
Wat betreft het hoge tempo dat zien we dan wel op de dag zelf hoe het vlot..
Het is wel een feit dat ik zal moeten leren om een constante te rijden, wat in mijn vorige rally's niet zo het geval was..
Wat verwacht je van de eerste deelname aan deze rally?
Zoals praktisch iedereen is mijn eerste doel toch de eindmeet overschrijden, en dit wordt al een heuse opdracht denk ik. Het tweede doel is dan voornamelijk veel bijleren, terug een volgende stap zetten in mijn leerfases. Het blijft natuurlijk een koers dus zullen we zeker ook proberen een mooi tempo aan te houden
Wie is jouw favoriet FIA & nationaal?
Bij de fia gaat mijn voorkeur uit naar de snor ofte Paul Lietaer. Wat die kan is gewoon een droom voor mij, alhoewel Didier Vanwijnsberghe ook bij de pinken zal zijn om naar de eerste plaats te proberen te fietsen. En ik zag Stouf ook op de lijst pronken, die kan ook wel het een en ander achter het stuur van een rallywagen.
Bij de nationale ligt het net iets anders en is het wat moeilijker om er zo maar een naam op te plakken. Maar Glenn Janssens is al lang op zoek naar een zege in Ieper. Vergeet echter nooit Tobi Vandenberghe, die op het einde van de race altijd wel komt kijken hoe het zit vooraan.
Twintig proeven lang streden afgelopen weekend 77 deelnemers om het eremetaal tijdens de ELE Rally rondom Helmond en Eindhoven. Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam stonden eveneens aan de start. Ondanks enkele problemen wist de equipe als 6de algemeen en 2de groep N met hun Mitsubishi Lancer Evo IX over het finishpodium te rijden. Een prachtig resultaat tijdens de thuiswedstrijd van het Reuselse team.
Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni stond de 50ste editie van de ELE Rally op het programma. Samen met zijn navigator Christiaan van der Rijsen stond Johan Faes aan de start voor de strijd om de zege in de standaardklasse, groep N. Het zou geen makkelijke opgave worden. Johan Faes voor de wedstrijd: “De ELE Rally is een mooi evenement en typisch eentje die op het podium pas afgelopen is. Doordat het een wedstrijd is die een aanslag doet op je uithoudingsvermogen en daarmee concentratie, gebeurt er de laatste proeven vaak nog veel. Het deelnemersveld is bovendien erg sterk. Wij gaan er in ieder geval, zoals altijd, weer voor.”
Op vrijdagavond kregen de deelnemers vier klassementsproeven voorgeschoteld. Johan en Christiaan noteerden op alle vier de proeven een tweede tijd in de groep N, achter Piet van Hoof met zijn snellere Evo X. Na die vier proeven kon de equipe hun Lancer Evo IX vrijdagnacht bovendien met een voorlopige zesde positie algemeen in het nachtpark plaatsen. Zaterdag stonden de resterende 16 proeven op het programma. Hoewel de vrijdag probleemloos verliep, kreeg de equipe op zaterdag met wat probleempjes te kampen. “De vermoeidheid begon mij op een gegeven moment parten te spelen. Zaterdagmiddag kreeg ik een dipje waardoor de tijden wat minder snel werden. Vervolgens maakte ik ook nog een foutje op de tweede keer dat we Berkendonk reden, wat veel tijd kostte. Toen op proef Spoordonk vlak na de start de motorkap openvloog, was het feest compleet. De voorruit brak en dat had weer tot gevolg dat ik een bocht miste op proef 13, Wintelre. We reden rechtsachter lek en hebben de halve proef met een lekke band gereden. Daardoor kelderden we verder naar de negende positie algemeen. Gelukkig was de marge op nummer drie in de groep N, Van Ballegooien met zijn Evo X, groot genoeg om hem voor te blijven.” De equipe liet zich niet kisten en bleef vechten voor goede tijden. Uiteindelijk behaalden ze na 20 proeven de eindstreep met een 6de plek algemeen en 2de plek in de groep N op zak. Faes: “Ook anderen hadden zo hun problemen, waardoor we de 6de plek van de vrijdagavond weer wisten te heroveren. Piet van Hoof (Evo X) was een maatje te groot, maar we zijn dik tevreden met onze tweede plek in de standaardklasse. Ik wil overigens het team via deze weg bedanken voor de geweldige service. Ze wisten onze voorruit te vervangen binnen de servicetijd van 30 minuten, daar kunnen de bekende ruitreparateurs nog wat van leren.”
Zaterdag bij het ontwaken van de dag wisten we al dat het er terug hard zou aan toe gaan. De weergoden leken ons op buienradar goedgezind te zijn. Allen dus gemotiveerd naar Wervik voor een spannende dag. Op de eerste KP was het duidelijk dat er al 2 teams wakker genoeg waren om de rest reeds op een hoopje te rijden. 9 sec. aan de broek tegenover het derde team! Efkes slikken!
Op naar de 2de KP. Hupla weer van dat! Van Nieuwenhuyse en Roelens 4 sec. sneller dan Olivier. Die op zijn beurt 9 sec sneller was dan Anckaert. Dan hadden de achtervolgers maar 1 motivatie, de prijzen worden afgegeven aan de eindstreep.
De 3de KP: Olivier 1 sec. sneller dan Roelens. Roelens 3 sec sneller dan Anckaert en Van Nieuwenhuyse.
4de KP, eerste opgave. Olivier gestopt met ontstekingsproblemen.
De 5de KP het jammerlijke ongeval van Van Nieuwenhuyse met ook een opgave tot gevolg. Ook Roelens moest opgeven met een gebroken versnellingsbak.
Voor de start van de 3de ronde moest ook Anckaert aan de kant door het uit koers nemen van de VAS. Voor deze en laatste ronde hebben de 3 overgebleven teams, zijnde Nemegheer, Verhaeghe en Van Wanseele nog eens alles gegeven om in deze volgorde over de eindstreep te rijden. Proficiat mannen, het ging hard en soms te hard, maar in Staden proberen we het opnieuw!
Algemeen klassement in de Cup na Wervik
1 Verhaeghe Koen 95 P
2 Anckaert Christof 60 P
3 Catteeuw Rudy 57 P
4 Vauterin Thomas 55 P
5 Dewaele Koen 54 P
6 Nemegheer Tom 49 P
7 Olivier Kurt 42 P
8 Roelens Bart 41 P
9 Van Wanseele J 25 P
10 Van Nieuwenhuyse Rik 20 P
11 Caby Frank 5 P
Vrijdagavond – tijdens de WK voetbalwedstrijd Nederland-Spanje – ging de 50e ELE Rally van start met 4 klassementsproeven. De rally werd onder prima weersomstandigheden verreden, een lustrum editie waardig! Vanaf de start zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Bjorn Degandt vrijwel onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong was 12 keer de snelste tijd op de 20 klassementsproeven. Hij bleef daardoor Jeroen Swaanen met de Citroën C4 WRC 35 seconden voor, terwijl Erik van Loon met zijn WRC Ford Fiesta bijna 4 minuten moest toegeven op Bob de Jong.
Nissan 350Z Rally Challenge
Uiteindelijk stonden er vrijdagavond in Helmond zes equipes uit de Nissan 350Z Rally Challenge aan de start van de jubilerende ELE Rally. Grote afwezige was Arjan Heijstek. “Helaas moeten wij verstek laten gaan, omdat mijn navigatrice Cindy Verbaeten zich op het laatste moment met een bacteriële infectie moest afmelden. Dat is echt jammer, want we hadden ons zo verheugd om hier te rijden,” aldus Arjan Heijstek, die wel de moeite nam om als toeschouwer zijn ‘concurrenten’ in actie te zien. En die schotelden de duizenden toeschouwers een mooi schouwspel voor. Antoine Biesheuvel ging razendsnel van start en pakte de leiding ondanks een nog steeds af en toe haperende versnellingsbak. Na het vervangen van de versnellingspook ging het zaterdagochtend veel beter en vooral veel harder en kwamen top-10 tijden in zicht voor Biesheuvel; ook zijn grootste concurrent Matthias Boon reed supersterk. Op KP9 (Stiphout) was Biesheuvel echter opeens uit de rangschikking verdwenen toen er zich een probleem voordeed met het differentieel. De weg leek vrij voor Matthias Boon om na zijn zege in Tielt bij de TAC Rally opnieuw met de overwinning huiswaarts te keren. Maar Dirk Garvelink gaf zich niet gewonnen en sloeg op KP15 (St. Oedenrode) zijn slag toen Boon op het onverhard kostbare tijd liet liggen. Vervolgens verloor Boon ook nog eens 20 seconden door een lekke band op de één na laatste proef (KP19, Wintelre) en moest de slotproef op het industrieterrein van Son de beslissing brengen in de secondenstrijd. De Nissan van Matthias Boon kampte echter met motorproblemen en daardoor pakte Garvelink zijn tweede seizoenszege, nadat hij in de openingsrally van het seizoen, de Tank S Rally, ook al de overwinning voor zich opeiste.
De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 4/5 juli plaats, de GTC Rally in en rond Etten-Leur.
Uitslag ELE Rally
1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL/NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 52 min 14,2 sec
2. Jeroen Swaanen/Bjorn Degandt (NL/B), Citroen C4 WRC, op 35,4 sec
3. Erik van Loon/Davy Thierie (NL/B), Ford Fiesta WRC, op 3 min 44,6 sec
15. Dirk Garvelink/Nicky van Gerwen (NL/NL), Nissan 350Z, op 16 min 01,2 sec
17. Matthias Boon/Hein Verschuuren (B/NL), Nissan 350Z, op 16 min 24,8 sec
22. Roy Clijnk/Marlous Kion (NL/NL), Nissan 350Z, op 22 min 19,6 sec
37. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 31 min 03,2 sec
In totaal gingen er 70 equipes van start en kwamen er 50 aan de finish.
Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 3 wedstrijden)
# |
Rijder |
Tank S |
TAC |
ELE |
GTC |
OvV |
Hell. |
TOTAAL |
1. |
Matthias Boon |
25 |
30 |
25 |
|
|
|
80 |
2. |
Dirk Garvelink |
30 |
- |
30 |
|
|
|
60 |
3. |
Mike Veldhuisen |
21 |
21 |
- |
|
|
|
42 |
4. |
Roy Clijnk |
16 |
- |
21 |
|
|
|
37 |
5. |
Arjan Heijstek |
18 |
18 |
- |
|
|
|
36 |
6. |
Diter Toprek |
14 |
- |
18 |
|
|
|
32 |
7. |
Antoine Biesheuvel |
- |
25 |
- |
|
|
|
25 |
8. |
Roel van der Zanden |
- |
- |
- |
|
|
|
0 |
Deelnemers
De 6 deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die op zaterdag 12 april tijdens de ELE Rally in Helmond in actie kwamen aan het woord (op klassement):
Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (1e)
Na zijn eclatante zege in de Tank S Rally liet Garvelink in Tielt verstek gaan, omdat hij in het service team van Erik van Loon mee was naar de Abu Dhabi Desert Challenge. Daarom was de ELE Rally voor Garvelink belangrijk om de aansluiting voor de titelstrijd te herstellen: “Het ging eigenlijk allemaal prima; een keer hadden we een remprobleem en schoten we rechtdoor bij een chicane.” Halverwege de tweede dag stond Garvelink desondanks 45 seconden achter Boon, maar toen Garvelink op de proeven van Wintelre en St. Oedenrode een verrassende aanval plaatste en een halve minuut goedmaakte werd het een spannend slot: “Met nog twee proeven te gaan had ik nog ruim 20 seconden achterstand, dus ik dacht al dat het niet meer ging lukken. Toen verloor Matthias op Wintelre door een lekke band kostbare tijd en ging ik met 2,1 sec verschil de laatste proef op; daar heb ik volle bak gereden en wonnen we op de meet de rally – prachtig!”
Matthias Boon / Hein Verschuuren (2e)
Natuurlijk was het enerzijds een teleurstelling voor Matthias Boon om de zege in de slotfase te verspelen: “Maar ik word liever tweede na een spannende strijd dan eerste zonder tegenstand. En Dirk heeft geweldig sterk gereden,” was het sportieve commentaar van de snelle Belgische Nissan-rijder. “Vrijdagavond verloren we de aansluiting met Biesheuvel door een kapotte remtang en waren we al tevreden met de tweede plek, maar toen Antoine uitviel gingen we uiteraard voor de tweede opeenvolgende zege. Maar Dirk Garvelink kwam op de proeven in St. Oedenrode en Wintelre verrassend sterk opzetten en daar verloren we op het onverhard en door de lekke band de rally. Op de laatste proef konden we de aanval niet meer openen, omdat de motor niet meer vol vermogen gaf. Maar we staan er heel goed voor in de titelstrijd en hopen op een mooie strijd in de GTC Rally met zowel Biesheuvel als Garvelink.”
Roy Clijnk / Marlous Kion (3e)
Met de derde plaats in de Nissan 350Z Rally Challenge was Roy Clijnk uiteraard zeer content: ”We zij moe, maar voldoen en dit resultaat hadden we vooraf niet verwacht, maar het is mooi om hier onze eerste beker te kunnen winnen. Die krijgt een mooi plekje!” Behalve tijdens de verkenning had de equipe Clijnk/Kion in de ELE Rally geen problemen: “Met het maken van de pacenotes hadden we een probleem met de GPS tripmeter die we daarvoor gebruiken en daardoor hebben we niet overal de juiste afstanden kunnen noteren. Omdat Marlous altijd heel contentieus de meters voor mij afroept ging dat nu niet overal goed…. Daarmee zie je ook hoe belangrijk de navigator is,” aldus een altijd enthousiaste Roy Clijnk, die erkende dat ze samen nog veel moeten leren: “Het is mooi om steeds meer ervaring op te doen, maar je komt er dan ook achter wat je nog niet kunt. Maar we hebben wel weer kunnen genieten; vooral op de proef St. Oedenrode heb ik mij enorm vermaakt en heb ik veel progressie geboekt.”
Diter Toprek / Dennis Lippens (4e)
De equipe Diter Toprek/Dennis Lippens toonde zich tevreden aan de finish over de vierde plaats. Weliswaar miste Diter Toprek de strijd met ‘concurrent’ Arjan Heijstek, maar kon hij toch een lekkere wedstrijd rijden: “Natuurlijk is die vierde plaats mooi; maar we hebben vooral weer optimaal kunnen genieten en ook weer veel geleerd. Vooral op het onverhard laten we nog wel te veel liggen, maar dat is een kwestie van ervaring,” analyseerde Diter Toprek zijn deelname aan de ELE Rally. “We hadden een nieuwe ‘lichtbak’ op de auto, die inderdaad op de nachtelijke proeven behoorlijk beter zicht opleverde.” Op de laatste proef maakte de equipe Toprek/Lippens nog een hachelijk moment mee: “We verremden ons en eerst kwam er een sloot angstvallig dichtbij, maar uiteindelijk doemde er ook nog een lantaarnpaal voor ons op, waar we letterlijk een centimeter voor tot stilstand kwamen…”
Roel van der Zanden / Paul Geerts (uitgevallen)
Voor Roel van der Zanden ging het in zijn thuisrally opnieuw mis. Eerst vrijdagavond met twee (!) kapotte bobines en uitgerekend zaterdag bij de tweede doorkomst op de klassementsproef in zijn woonplaats St. Oedenrode, toen een aandrijfas van zijn Nissan 350Z het begaf. “Vrijdagavond begon het al slecht met twee bobines die op hetzelfde moment kapot gingen; we hebben die kunnen vervangen en door te kiezen voor de SuperRally waren we zaterdag weer van de partij.” Ze reden de resterende proeven vrijdagavond niet en kregen daarvoor een ‘normtijd’, maar konden zaterdag wel weer gewoon van start: “Dat was belangrijk, omdat we een grote groep gasten hadden. Die hebben genoten van een dag vol spektakel, met mooi weer. We hebben ze ook op de service kunnen laten zien wat we in korte tijd allemaal kunnen doen. Maar helaas konden we ze niet ’trakteren’ op een finishresultaat, want bij de tweede doorkomst in St. Oedenrode moesten we flink gas geven om het onverhard door te ‘ploegen’ en daarbij brak een aandrijfas. We slaagden er in de finish van de proef te halen en probeerden nog verder te komen, maar onderweg naar de proef in Son ging ook het differentieel kapot en was het over en uit voor ons.”
Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)
Voor Antoine Biesheuvel was de teleurstelling groot: “We waren zo goed op weg en hadden al een comfortabele voorsprong van 50 seconden op Matthias en alles ging voorspoedig. Totdat we zaterdagmiddag opeens merkten dat er een probleem was met het differentieel.” Later bleek dat de bevestigingsbout van het differentieel los was geraakt en er uit was gelopen. Verder rijden bleek onmogelijk en daarmee vervlogen ook de titelaspiraties van de sterk rijdende Biesheuvel: “Ja, met twee 0-resultaten kunnen we de titel nu wel vergeten en gaan we voor dagsuccessen in de resterende wedstrijden. Te beginnen met onze ‘thuiswedstrijd’ in Achtmaal.”
Afgelopen weekend werd de 50ste editie verreden van de ELE Rally,natuurlijk ontbrak Rally Team Brabant niet tijdens deze thuisrally. De rally bracht het team wat kleine tegenslagen waardoor ze steeds op achtervolgen waren aangewezen. Door goed teamwerk is het toch gelukt om de Evo met zijn mooie nieuwe “Rookie” jasje binnen de top tien aan de finish te brengen.
Vrijdagavond werd gekozen om eerst ritme te vinden en daarna het tempo op te voeren. Echter was er meteen op de tweede klassementsproef al een warm momentje, de Mitsubishi Lancer Evo X brak uit voor het aanremmen van een bocht. Na alle hoeken van de weg gezien te hebben konden ze gelukkig wel hun weg vervolgen. De auto bleef dit mankement houden maar Antoine was er nu op bedacht waardoor hij de auto toch onder controle wist te houden.
Tijdens de service werd alles gecontroleerd maar niets gevonden. Helaas bleek op eerst volgende klassementsproef dat er echt wel een serieus probleem was en dat de achterremmen niet goed functioneerden. Op de laatste klassementsproef van de vrijdagavond verloor de Evo veel remolie en was ineens de remdruk helemaal weg. “ Ik hoor Antoine met nog zo’n 6 km te gaan door de intercom zeggen “we hebben geen remmen meer.” Ik dacht dat het wel mee zou vallen maar dit was een understatement, we hadden echt totaal niets aan remmen meer. Door stapvoets te rijden en de handrem te gebruiken wist Antoine ons keurig aan de finish te brengen. “ verteld Johan.Het duo duikelde hierdoor in het klassement naar een 18e plaats algemeen. Het serviceteam heeft daarna de lekkage die er bleek te zitten bij de aansluiting naar de remklauw professioneel weten te dichten.
Zaterdagmorgen werd vol goede moed weer gestart met als missie om toch de top tien te gaan proberen te bereiken. Het vertrouwen van Antoine in de auto en zichzelf kwam langzaam maar zeker weer terug en op klassementsproef Stiphout brachten ze een vijfde tijd algemeen op de klok.
Stukje bij beetje slopen ze naar voren in het klassement, na vier proeven op de zaterdag bereikten ze weer de tiende plaats. Op klassementsproef 13 (Wintelre) kwam de pechduivel echter weer om de hoek, er werd een stoeprandje geraakt en 100 meter verder was de band leeg. Met een lekke band werd de resterende 5,3 kilometer afgelegd wat een tijdsverlies bracht van 51 seconden. Het team bleef gesteund door het serviceteam gemotiveerd om de inhaalslag door te blijven zetten. In de laatste klassementsproeven op zaterdagavond liep het allemaal als vanouds en werden er constant tijden in de top tien gereden. Ook een defect in de uitlaat op de laatste klassementsproef kon het duo niet stoppen. De rally werd afgesloten op een verdiende 7e plaats algemeen en een 2e plaats in het Open Nederlands Rally Kampioenschap. Loon naar werken voor het hele team!
“Alle lof gaat deze keer uit naar het serviceteam. Dit was voor hun een hele lastige rally. Het gebruiken van twee serviceplekken bracht nogal wat organisatorische zaken met zich mee. En daarnaast was het team niet in zijn vertrouwde samenstelling. Twee teamleden die er niet de gehele wedstrijd bij konden zijn en twee nieuwe teamleden die nog helemaal ingewerkt moesten worden.
Onze complimenten gaan uit naar het gehele team zij hebben er voor gezorgd dat wij heel het weekend in de strijd konden blijven voor deze top tien positie” aldus Antoine en Johan.
De Evo krijgt nu een rebuild om over drie weken tijdens de GTC Rally in het weekend van 4 en 5 juli weer van start te gaan.