MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

TBR RALLY 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

De GTC Rally – in de volksmond nog steeds de Nacht van Achtmaal genoemd – bracht met 15 mooie klassementsproeven in de omgeving van Etten-Leur volop hoogte- en dieptepunten voor de 53 deelnemende equipes. Al meteen op de eerste klassementsproef bij Rijsbergen vonden twee equipes hun Waterloo. Claude Bal crashte zwaar met zijn Mitsubishi, maar ook Nissan 350Z Rally Challenge deelnemer Roy Clijnk moest na een heftige crash de strijd staken – beide equipes kwamen er gelukkig zonder persoonlijk letsel van af. De GTC Rally eindigde opnieuw in een zege voor Bob de Jong (Mitsubishi), terwijl de overwinning in de Nissan 350Z Rally Challenge verrassend bij de sterk rijdende Roel van der Zanden terecht kwam.

Vrijdagavond ging onder ‘dreigende’ weersomstandigheden de GTC Rally van start. Toch bleef het vrijwel de gehele rally droog. Direct vanaf het vertrek zette regerend Nederlands rallykampioen Bob de Jong met zijn WRC Mitsubishi Lancer de toon en reed hij samen met zijn navigator Kees Hagman onbedreigd naar een welverdiende overwinning. De Jong realiseerde 11 keer de snelste tijd op de 15 klassementsproeven; Edwin Schilt (Subaru Impreza) schreef de overige 4 op zijn naam, maar kwam niet verder dan de 7e plaats, door problemen op vrijdagavond. De tweede plaats in het eindklassement ging daardoor naar Arjen de Koning/Sander van Barschot (Mitsubishi Lancer Evo 10), die bijna 5 minuten moest toegeven op De Jong.

Nissan 350Z Rally Challenge

Vrijdagavond stonden niet minder dan 10 Nissans 350Z aan de start van de GTC Rally. Hoewel een aantal van hen niet ingeschreven staat voor de 350Z Rally Challenge toont het wel aan dat de Nissan een zeer geschikte auto is om voor relatief lage kosten op hoog niveau en met veel plezier deel te kunnen nemen aan de rallysport.

Direct na de start was het Antoine Biesheuvel die de toon zette. Op de proef Rijsbergen troefde hij Dirk Garvelink, Erwin Klippel en titelpretendent Matthias Boon af en herhaalde dat op de volgende twee proeven, zodat hij zich met een voorsprong van ruim 10 seconden op Dirk Garvelink bij de eerste service in Etten-Leur meldde. Toen was de onfortuinlijke equipe Clijnk/Kion dus al van het strijdtoneel verdwenen door hun heftige crash. Gelukkig konden zij op de service in Etten-Leur in levenden lijve de andere 350Z Challenge deelnemers hun verhaal doen.

Bij Dirk Garvelink werd op die eerste service al een koelvloeistoflekkage geconstateerd; toch realiseerde Garvelink de tweede tijd op proef vier, maar daarna was het toch over en uit: met een kapotte koppakking moest hij de strijd staken. Daarna ging het hard met de favorieten: want op proef 5 werd Matthias Boon verrast door de chicane in Achtmaal en vloog hij van de weg en direct na de laatste proef van de eerste dag viel ook Antoine Biesheuvel uit met een kapotte koppakking. Boon kon de volgende dag de rally vervolgen, maar kreeg uiteraard ‘normtijden’ voor de niet verreden proeven op dag 1 en was daarmee kansloos voor een van de podiumplaatsen, maar zorgde er wel voor dat hij de nodige punten verzamelde in de titelstrijd.

De tweede dag ontspon zich een interessante strijd tussen Arjan Heijstek (snelste op KP9), Diter Toprek en Roel van der Zanden. Van der Zanden reed met een nieuwe navigator en hun samenwerking begon al snel vruchten af te werpen. Hoewel Klippel, Van den Berg (beiden buiten mededinging) en Boon steeds voorin te vinden waren, ging de echte strijd tussen Van der Zanden, Heijstek en Toprek. In die volgorde kwamen zij dan ook uiterst gelukkig over de finish. “Ik ben echt super tevreden – met mijn nieuwe navigator Renaldo Lier heb ik het ‘omslagpunt’ gevonden,” juichte winnaar Van der Zanden aan de finish. Arjan Heijstek klom door zijn sterke optreden op naar de tweede plaats in de tussenstand na 4 rally’s in de Nissan 350Z Rally Challenge.

De volgende rally voor de Nissan 350Z Rally Challenge vindt op 5/6 september plaats, de 55e Omloop van Vlaanderen in en rond Roeselaere.

Uitslag GTC Rally

1. Bob de Jong/Kees Hagman (NL), Mitsubishi Lancer WRC, 1 uur 46 min 56,4 sec

2. Arjen de Koning/Sander van Barschot (NL), Mitsubishi Lancer EvoX, op 4 min 56,1 sec

3. Piet van Hoof/Max Jacobs (NL), Mitsubishi Lancer EvoX, op 5 min 32,9 sec

12. Erwin Klippel/Jouri Dockx (NL), Nissan 350Z, op 13 min 11,0 sec

15. Theo van den Berg/Etienne Struijs (NL), Nissan 350Z, op 16 min 00,6 sec

21. Roel van der Zanden/Renaldo Lier (NL), Nissan 350Z, op 21 min 03,1 sec

22. Arjan Heijstek/Cindy Verbaeten (NL/B), Nissan 350Z, op 22 min 10,0 sec

25. Diter Toprek/Dennis Lippens (NL/NL), Nissan 350Z, op 23 min 58,0 sec

29. Matthias Boon/Davy Thierie (B), Nissan 350Z, op 34 min 05,8 sec

In totaal gingen er 53 equipes van start en kwamen er 38 aan de finish.

Stand Nissan 350Z Rally Challenge (na 4 wedstrijden)

 

#

Rijder

Tank S

TAC

ELE

GTC

OvV

Hell.

TOTAAL

1.

Matthias Boon

25

30

25

18

 

 

98

2.

Arjan Heijstek

18

18

-

25

 

 

61

3.

Dirk Garvelink

30

-

30

-

 

 

60

4.

Diter Toprek

14

-

18

21

 

 

53

5.

Mike Veldhuisen

21

21

-

-

 

 

42

6.

Roy Clijnk

16

-

21

-

 

 

37

7.

Roel van der Zanden

-

-

-

30

 

 

30

8.

Antoine Biesheuvel

-

25

-

-

 

 

25

Deelnemers

De deelnemende equipes aan de 350Z Rally Challenge die tijdens de GTC Rally in Etten-Leur aan de start stonden kwamen aan het woord (op klassement):

Roel van der Zanden / Renaldo Lier (1e)

Na alle tegenslag eerder dit seizoen (3 keer uitgevallen) viel alles dit keer op zijn plaats voor Roel van der Zanden. Hij besloot samen met zijn goede vriend en navigator Paul Geerts dat het beter zou zijn om met een andere navigator verder te gaan – een dapper en verstandig besluit. En dat pakte al meteen bij de eerste rally goed uit: “Natuurlijk moesten we vrijdag wennen aan elkaar en ook aan de nieuwe pace notes, maar we hebben duidelijk een ‘click’ en ik krijg meteen meer zelfvertrouwen vooral in de snelle bochtencombinaties,” was het enthousiaste commentaar van Roel van der Zanden aan de finish. “Nu moeten we verder groeien. Maar wat was dit super, geweldig gewoon.”

Arjan Heijstek / Cindy Verbaeten (2e)

“We begonnen niet echt lekker vrijdagavond; ik had het gevoel dat de motor niet goed liep, maar we konden eigenlijk niet vinden wat er aan de hand was,” aldus Arjan Heijstek. “Maar gaandeweg de rally kwamen we beter in ons ritme en kon ik beter omgaan met de auto. En zaterdagmiddag kwam ons ‘moment of glory’ toen wij op slicks op de opdrogende proef in Etten-Leur de snelste tijd van alle Nissans op de klokken zetten!” Natuurlijk was Heijstek ook teleurgesteld dat hij geen strijd kon voeren met de vroeg uitgevallen Roy Clijnk. “Hopelijk kan onze onderlinge strijd worden vervolgd in ‘Vlaanderen’, maar nu koester ik even die geweldige tweede plaats in de titelstrijd.”

Diter Toprek / Dennis Lippens (3e)

Diter Toprek was ‘euforisch’ over zijn derde plaats in de GTC Rally in de Nissan 350Z Rally Challenge: “Wat geweldig; ik viel al drie keer uit door een crash in de GTC Rally en nu dan dit resultaat – geweldig. We hebben genoten – vooral ook op de proef Etten-Leur – en we hebben leuke strijd kunnen leveren.” Toch startte de equipe Toprek/Lippens niet zonder problemen: “In de eerste ‘boucle’ hadden we een brandstofpomp probleem, een kapotte fusee en maakte ik wat slordigheidsfoutjes. Maar in de ‘Nacht van Achtmaal’ begon het al beter te lopen en had ik veel profijt van mijn super-lichtbak!”

Matthias Boon / Davy Thierie (4e)

“Het is een wonder dat we hier aan de finish staan en het is vooral de verdienste van de studenten van het Deltion College en niet van mij,” was de analyse van Matthias Boon. “We begonnen niet erg goed aan de rally want we hadden de auto iets hoger gezet voor het onverhard, maar dat pakte hier niet goed uit. Dus dat pasten we aan na KP3 en toen leek ik meer controle te hebben, totdat ik te laat remde op KP5 voor de chicane in Achtmaal. Met een uitstapje en veel schade tot gevolg.” De studenten van het Deltion College waren echter super gemotiveerd om het afgebroken wiel en de blikschade te repareren en werkten de hele nacht in ‘ploegendienst’ door. “Knap werk en wij konden de tweede dag gewoon weer meerijden! Sinds juni 2011 had ik niet meer zo’n schade gehad en het hoort wel bij de rallysport, dus we mogen niet klagen,” aldus Matthias Boon, die zijn lesje ‘fitness’ had geleerd in de nachtelijke ELE Rally: “We hebben nu meer rust voor de rally genomen en tijdens de rally meer gegeten en gedronken – daardoor doorstonden we deze rally beter.”

Erwin Klippel / Jouri Dockx (buiten mededinging)

Zijn rentree bij de Nissan 350Z Rally Challenge verliep uitstekend: Erwin Klippel, die eerder dit jaar vader werd, kwam in de GTC Rally terug bij de Challenge, maar staat niet ingeschreven voor de titelstrijd en rijdt dus feitelijk buiten mededinging mee. Maar toch ging hij samen met navigator Jouri Dockx met veel enthousiasme de strijd aan met de collega coureurs uit de Challenge en aan het einde van de rit bleek de rally in zijn achtertuin hem gunstig gezind; hij was de snelste van de Nissan equipes en klasseerde zich zelfs op een heel nette 12e plaats in de algemene rangschikking. “Alleen vrijdagavond hadden we nog een kapotte brandstofpomp, maar toen we die hadden vervangen op de eerste service was er geen vuiltje meer aan de lucht.”

Theo van den Berg / Etienne Struijs (buiten mededinging)

Ook Theo van den Berg en Etienne Struijs staan niet ingeschreven voor de Challenge, maar zijn trouwe supporters en deelnemers binnen het door Biesheuvel Autosport georganiseerde kampioenschap. Ook dit keer reed Theo van den Berg met de Yokohama banden om een goede test te doen om deze banden eventueel volgend seizoen voor alle deelnemers aan de Nissan 350Z Rally Challenge voor te schrijven. Van den Berg kweet zich goed van zijn taak en snelde met zijn 350Z naar de 15e plaats in het algemeen klassement en was daarmee de tweede Nissan aan de finish.

Antoine Biesheuvel / Frans van den Einde (uitgevallen)

Het is het jaar van de pechduivel voor Antoine Biesheuvel: “Het is met geen pen te beschrijven dit seizoen,” was dan ook de reactie van Antoine Biesheuvel na zijn derde opgave in 4 rally’s. “We zijn gewoon steeds het snelst van alle Nissan equipes, maar kunnen het niet omzetten in resultaten, omdat er steeds wat anders misgaat.” Biesheuvel startte in de GTC Rally met drie snelste tijden: “Het ging prima en we hadden het gewoon onder controle; we namen zelfs iets gas terug, maar zagen toen wel dat Klippel gebrand was om ons in te halen.” Bij de start van KP8 was de temperatuur van de motor iets te hoog en kwam er ‘damp’ uit de uitlaat: “Dat is meestal geen goed teken,” wist Antoine Biesheuvel en net als Dirk Garvelink moest hij de strijd staken met een kapotte koppakking.

Dirk Garvelink / Nicky van Gerwen (uitgevallen)

Na twee zeges uit twee deelnames (Tank S en ELE) had Dirk Garvelink ook zijn zinnen gezet op de GTC Rally. Maar zijn optreden in en rond Etten-Leur was van korte duur. “Bij de finish van KP4 was de temperatuur te hoog en bleek al snel dat de koppakking lekte. Dan heeft verder rijden geen zin en dus moesten we helaas in derde positie de strijd staken,” aldus Garvelink, die nu vooral op zoek moet naar de oorzaak van dit probleem, dat hem al eerder parten speelde en nu ook bij Antoine Biesheuvel de reden van uitvallen was.

Roy Clijnk / Marlous Kion (uitgevallen)

Na het succes in de ELE Rally, waar Roy Clijnk en Marlous Kion hun eerste beker mee naar huis mochten nemen vanwege hun welverdiende 3e plaats was de sympathieke equipe in opperbeste stemming om ook in de GTC Rally de strijd aan te gaan. Maar het contrast had niet groter kunnen zijn: al op de allereerste klassementsproef (Rijsbergen) ging het mis: “In een snelle linkerbocht verloor ik de controle en klapten we met hoge snelheid op een dikke boom,” aldus Roy Clijnk. Een geluk bij een ongeluk was dat de wilg niet diep was geworteld en door de klap omviel, waardoor de Nissan 350Z van Clijnk niet meteen alle snelheid verloor. Toch was de impact groot en de schade enorm. “Maar we zijn zelf ongedeerd!” Ongetwijfeld hebben Clijnk en Kion wel wat stijve spieren en blauwe plekken de komende dagen en is de rest van het seizoen nu ongewis. “Eerst de schrik te boven komen en de schade opnemen,” meende Roy Clijnk nog geschrokken bij terugkeer in het servicepark.

In de Nissan 350Z Rally Challenge wordt gereden met Nissans van het model 350Z; deze auto’s beschikken over een 3,5 liter V6 motor (ruim 300 pk, 360 Nm) en een zes- versnellingsbak. De topsnelheid ligt ver boven de 200 km/uur, maar tijdens de rally’s wordt die vrijwel nooit gehaald. De 350Z Challenge was overigens binnen de internationale rallysport samen met BioMCN de grondlegger voor het gebruik van de biobrandstof GEM Fuel. De Nissan 350Z Challenge gaat in 2014 het 6e seizoen in en het belooft ook dit jaar weer een spannende strijd te worden, met zo’n 10 deelnemende equipes. De auto’s zijn vrijwel identiek en er wordt dankzij de achterwielaandrijving altijd gezorgd voor veel spektakel op de klassementsproeven. Dit in combinatie met spannende duels tussen de verschillende teams en de potentie om top 10 tijden te rijden maakt de Nissan 350Z Rally Challenge tot één van de populairste klasses die er momenteel is in de Nederlandse rallysport. De 350Z Rally Challenge wordt dit seizoen weer gesponsord door Eurol en door Biesheuvel Autosport; de centrale catering voor de deelnemende teams is ook in 2014 weer in handen van Feest & Culina

We startten met een mooie overwinning in de Pinto Cup tijdens de Rallysprint van Moorslede maar sindsdien bleven we zonder punten achter. De tijden op de tabellen waren goed maar verschillende kleine technische problemen deden ons steeds de das om.
Voor de Ypres Historic Rally werd gekozen voor een compromis en kwam Kurt met dezelfde wagen aan de start dan in 2013 en voor de gelegenheid nam Tom Fieuw nog eens de nota’s voor zijn rekening.
De verkenning voor de rally verliep vlot maar tijdens de testritten op woensdag brak de versnellingsbak van de Escort. We waren van plan de reservebak te monteren maar kregen toen spontaan een competitieve versnellingsbak aangeboden door Nico Wyffels. Ons team deed het nodige en de wagen stond op vrijdag klaar om deze lange en zware rally aan te vatten.
Kurt en Tom hebben samen reeds een 10-tal deelnames in Ieper op hun palmares waardoor er met gezonde ambitie gestart werd. Net zoals in 2013 zouden we proberen de ganse rally foutloos te blijven en aan een correct tempo de proeven af te werken. Vorig jaar konden we het gebrek aan vermogen t.o.v. de snelste wagens compenseren met onze wendbare Escort op de soms vettige wegen maar de zonnige omstandigheden voor deze editie waren opnieuw in het voordeel van de wagens met dikkere motoren.
We startten op vrijdag met respectievelijk een 13de en 14de tijd op 47 deelnemers en eindigden daarmee na de eerste lus op een 12de plaats.
Zaterdag stond het grootste deel van de proeven op de agenda met naast het gekende werk de gloednieuwe proef Vleteren. We reden constant tijden net buiten de top 10 en gezien de omstandigheden waren we daar meer dan tevreden mee. Ook de samenwerking in de wagen liep goed. Het was niet te merken dat het duo al 8 maanden geleden hun laatste rally samen reed en het was genieten voor piloot en co-piloot! Na goed ¾ wedstrijd kwamen we als 12de binnen in Boezinge voor de laatste service en konden we vertrekken voor de laatste drie proeven. Op Vleteren moest Eric Devos aan de kant en aan de start van de laatste KP Watou moest Piet Declercq ook de handdoek in de ring gooien. Op die manier kwamen we alsnog op een 10de plaats algemeen terecht en we sloten af met een 9de tijd algemeen op de KP zelf. Met deze 10de plaats herhalen we onze prestatie van 2013! We eindigden ook tweede in de klasse en waren “officieus” eerste Pinto.

Hij was machtig mooi, de vijftigste ELE Rally. Ook voor mij, Bjorn en de andere mannen van Imex Racing. Prachtig weer, lekkere proeven en heel veel rallygekke fans langs het lint. Kortom: ik heb genoten van onze eerste Nederlandse rally van 2014.
Met het resultaat ben ik ook tevreden. Ik moet Bob (de Jong, red.) een groot compliment maken: hij was dit keer voor ons niet bij te houden. En we hebben het absoluut geprobeerd. Op tweede dag kropen we steeds dichterbij, want halverwege bedroeg het gat nog maar 9 tellen.
Zaterdagmiddag verraste een links 2 op de klassementsproef Sint Oedenrode ons. In die bocht bleek meer zand te liggen dan gedacht, we spinden bijna, moesten de C4 WRC opnieuw starten en verloren zomaar 15 tellen. En dan weet je dat de strijd is gestreden. Best balen, want we rijden altijd om te winnen.

Knallen én genieten
Op de resterende proeven zijn we doorgegaan waar we toch al mee bezig waren: knallen en genieten van de magnifieke Citroën C4 WRC. Wát is het geweldig om met zo’n ex-fabriekswagen te mogen rijden. De C4 heeft geen klap verkeerd gegeven en dat geeft je als rijder heel veel vertrouwen.
Dit zegt iets over het niveau van werken van Hans Weijs Motorsport. Opnieuw was helemaal niets aan het toeval overgelaten. Ik ben inmiddels dikke maatjes met de C4 en dat heb ik samen met Bjorn gevierd op de publieksproef op industrieterrein Ekkersrijt. Harder kon gewoon niet. Voor mij de proef van de wedstrijd!

Bevoorrecht mens
Het is geweldig om weer terug te zijn op de rallypaden. Ik voel me een bevoorrecht mens met zo’n team en zulke geweldige sponsoren achter me: Axians, Capi Europe, Imex, Potonline.nl, Power to the People, Pruymboom Metaal, Profclean en Piet Hoevenaars belettering en Van Vliet Transport. Zij maken het allemaal mogelijk!
Imex Racing slaat dit jaar de GTC Rally over. We kiezen ervoor om een aantal uitdagende Belgische wedstrijden te rijden. Met welke auto weten we nog niet precies. De Citroën C4 WRC is een serieuze kandidaat, maar we zijn ook de kansen voor de verdere toekomst aan het bekijken.
Ikzelf ben zeer benieuwd naar de nieuwe generatie R5 rallywagens, zoals de Ford Fiesta R5. Zodra ik meer nieuws heb, weten jullie het ook. No risk, no fun! Tot snel!

Dat een ŠKODA Fabia Super2000 in Ieper wint, dat is geen nieuws meer. Het gebeurde immers voor de vijfde opeenvolgende keer. Voor de 50ste editie van de klassieker in de Westhoek, de Belgische manche van het Europees rallykampioenschap (ERC), kreeg BMA, het team van Bernard Munster, het vertrouwen om de wagen van Freddy Loix, achtvoudig winnaar in de Kattenstad, te prepareren en bij te staan. Door de aanwezigheid van een aantal fabriekswagens, zoals de Peugeots van Breen en Abbring, maar ook de ŠKODA’s van Esapekka Lappi en Sepp Wiegand, naast de privé-Fabia van Luca Rossetti, voormalig winnaar in Ieper, beloofde het een spannende strijd te worden.

Het talrijk opgekomen publiek kreeg waar voor zijn geld ! Freddy Loix en Johan Gitsels waren op achtervolgen aangewezen bij de start van de tweede etappe. Ze stonden een twintigtal seconden achter de leider in de wedstrijd, maar de snelheid en betrouwbaarheid van de BMA Fabia S2000 zou het verschil maken. ‘Fast Freddy’ won voor de negende keer in Ieper ! Magisch…

« Dit was ongetwijfeld de moeilijkste van mijn negen overwinningen, vertelde Freddy. Met Kevin Abbring, Esapekka Lappi en Luca Rossetti was de concurrentie erg sterk ! Het belangrijkste was niet nerveus te worden en te beseffen dat de tweede dag nog lang zou zijn. We kennen het resultaat. Champagne ! »

De champagne vloeide zaterdagavond rijkelijk bij Bernard Munster Autosport… « Ik ben bijzonder trots op mijn team, vertelt de teambaas. Iedereen weet wat hij moet doen, wat hij van de anderen mag verwachten en we werken met zijn allen in dezelfde richting. Freddy en Johan hebben niet het minste foutje gemaakt op dit parcours waarop elk foutje afgestraft wordt. Dit jaar liet Abbring in Ieper grootse dingen zien, maar in de autosport moet je kunnen rekenen op een feilloze mechaniek, zoals die van onze wagen. Ons seizoen 2014 met Loix en Gitsels is gewoon perfect. Dit is fantastisch. We gingen terecht de uitdaging van het Kampioenschap van België aan met Freddy, Johan en ŠKODA Belgium. We weten dat Loix een heel veeleisende piloot is die het niveau van iedereen opkrikt. Die drang om altijd beter te doen past perfect bij de filosofie van BMA… »

Ook bij ŠKODA Belgium was de tevredenheid groot… « Ieper blijft een erg belangrijke wedstrijd en de tot van het Europees kampioenschap stond hier aan de start, vertelt Vincent Struye, woordvoerder van de Belgische invoerder. De Fabia S2000 heeft nog maar eens zijn betrouwbaarheid bewezen in vergelijking met de wagens van de nieuwe generatie. Freddy en Johan hebben uitzonderlijk sterk gereden. Ze hebben niets laten liggen ! Geen lekke band op twee dagen wedstrijd op de limiet, dat is meesterlijk ! Dit weekend heeft ŠKODA Belgium en het ganse team een groots moment beleefd ! »

Met deze overwinning hebben Freddy Loix, Johan Gitsels en het team een belangrijke stap naar de Belgische titel gezet, terwijl het seizoen net over de helft is. « We kunnen inderdaad al serieus aan de titel denken, lacht Bernard Munster. Maar, we zitten niet stil. Dit weekend komen we weer in actie in het Kampioenschap van Frankrijk Rally’s op Onverhard. De Fransman Alain Deveza zal de Terre de Langres rijden met de Subaru Impreza Gr.A van BMA. Het avontuur gaat verder… »

Het event van het jaar zit erop en hoe! Voor de Ypres Historic rally kregen we nummer 1 toebedeeld, dus blijkbaar werd wel iets verwacht van ons. Voor mezelf was Ieper ook een grote uitdaging, want de pers was al sinds de Wallonie bezig over “rijden in de achtertuin”… komt daarbij dat er ook een nieuwe co-piloot werd aangetrokken om zijn debuut te maken aan mijn zijde vanaf Ieper. Er stond dus veel op het spel.
Groot was dan ook de verlossing toen we op vrijdagavond konden afsluiten op een 2de plaats. Op zaterdag werd beslist om alle registers open te trekken en niet af te wachten op eventuele achtervolgers. Vol gas werden alle proeven feilloos afgewerkt zodat we op het einde van de dag mochten plaatsvatten op het podium, terwijl terloops ook de leiding in het Belgisch Kampioenschap genomen werd. Met nog 3 wedstrijden te gaan beloofd het alvast een spannend na-zomer kampioenschap te worden !

Ondanks zijn beperkte ervaring in de Rally van Ieper, behaalde Adrian Fernémont een prachtige overwinning in de tweede manche van de Ford Fiesta SportTrophy 2014. De piloot uit Namen nam revanche op Thibault Radoux, die de Rally van Walloniê won. In het klassement staan Adrian en Thibault perfect gelijk, want ze pakten elk op hun beurt de bonus voor de beste performer.

De Rally van Ieper is een wedstrijd die alle piloten willen winnen, want het is al jaren een van de topwedstrijden in het Europees kampioenschap en de wedstrijd geniet tot ver buiten onze grenzen aanzien. Het parcours is erg specifiek en de valstrikken zijn berucht. Zeker Thibault Radoux had zijn zinnen gezet op de overwinning, want de vorige twee jaren werd hij telkens tweede in de Westhoek.
Voor de piloot uit Houffalize begon de wedstrijd goed, want na de eerste avond keerde hij vrijdag als leider bij de Ford Fiesta's R2 van de Trophy terug naar Ieper. Maar, zijn voorsprong op Adrian Fernémont bedroeg slechts 5 tienden van een seconde. Jamie Brown, die ook sterk startte en volop in strijd was met de twee leiders, ging in de fout op de zesde proef in Wijtschate.

Zaterdagochtend ging het duel verder. Adrian Fernémont opende de aanval en nam de leiding over. Thibault Radoux verloor bijna vijftien seconden op vier proeven tijd:
"Ik maakte een fout door op zachte banden van start te gaan. Ik had niet gedacht dat het al zo warm zou zijn. Daardoor bewoog onze Fiesta teveel. Bovendien gedraagt de wagen zich al niet zo stabiel als gewoonlijk door de banden die de FIA verplicht in het Europees kampioenschap. Die vergen een iets andere afstelling van de ophanging om ze op temperatuur te krijgen."

Achter het leidende duo, werden een aantal deelnemers verrast door het moeilijke parcours. Arthur Tanghe en Max Vatanen reden gewoon lek, maar Grégoire Vankemmel ging van de baan. Nikias Priem moest opgeven door een mechanisch defect toen hij op de derde plaats stond in de Trophy. Hij vervoegde op de opgavelijst Christian South.

Thibault Radoux moest, omdat hij kampte met een probleem van de steun van de versnellingsbak, zijn tweede plaats veilig stellen. Het is al voor de derde keer op drie jaar tijd dat hij tweede werd, waardoor hij de Poulidor van Ieper is. Adrian Fernémont behaalde een verdiende eerste overwinning: "Ik had weinig ervaring in Ieper, maar dit parcours ligt me wel met veel snelle waaiers. In die waaiers voel ik me beter in mijn sas dan op de haakse kruispunten. Ik heb me geconcentreerd op zo zuiver mogelijk te rijden om zo min mogelijk tijd te verliezen bij de hernemingen. Dat heeft perfect gefunctioneerd! Ik ben heel gelukkig met deze overwinning, zeker omdat ik ook de 3 bonuspunten pak als beste performer, waardoor ik op gelijke hoogte kom van Thibault Radoux in het kampioenschap. Het wordt nog een spannend seizoen!"

Ferdi Perneel, terug in de Trophy, behaalde een mooie derde plaats voor Joachim Wagemans, die lang op de derde plaats stond tot hij helaas lek reed in Hollebeke. Verder volgden Arthur Tanghe, Max Vatanen en Wim Carton. Dankzij zijn goede score in de Rally van Wallonië, staat Wim op de derde plaats in de tussenstand achter Radoux en Fernémont, die elk 41 punten hebben!
De deelnemers van de Ford Fiesta SportTrophy nemen nu enkele weken vakantie. De derde manche staat op het programma in het eerste weekend van september: de Omloop van Vlaanderen. In Roeselare krijgen we ongetwijfeld een vervolg van het boeiende duel tussen Thibault Radoux en Adrian Fernémont. Maar er kan zich nog een derde piloot mengen in de titelstrijd...

Klassement : 1. T. Radoux & A. Fernémont 41 pts; 3. W. Carton 25; 4. F. Perneel & J. Brown 16; 6. M. Vandenberghe & J. Wagemans; 8. G. Van Kemmel & A. Tanghe 14; 10. M. Vatanen 13; 11. C. South 12; etc..

Tijdens het weekend van 30 en 31 augustus is het feest in Kasterlee! Renstal R.T. Titanic organiseert er immers de 10de editie van de Short Rally van Kasterlee. Speciaal voor deze gelegenheid wilde de organisatie de deelnemers een onuitgegeven en langer parcours voorschotelen dan men de voorgaande jaren gewend was tijdens de enige rally in de provincie Antwerpen. Nu de werken aan de Kempische noord-zuidverbinding zijn beëindigd, trekken we terug naar het gehucht Goor voor de kortste proef van net geen 6 kilometer waarvan goed 30% uit een onverhard wegdek bestaat.
Ongetwijfeld zal dit het nodige spektakel opleveren! De langere proef van Retiesheike telt dik 12 kilometer waarbij een rondje wordt gedraaid in De Hese om dan in lijn richting Retiesheike te rijden.
De omgekeerde beweging tegenover de voorgaande edities zeg maar. Het wedstrijdcentrum en servicezone bevinden zich nog steeds in Straaleind waarbij de grote tent een weide opschuift zodat toeschouwers en servicemensen van hieruit gemakkelijk twee leuke spektakelpunten op de langste kp kunnen bereiken. In totaal werken de deelnemers zeven klassementsproeven af met vier passages op Retiesheike en eentje minder op Goor.
Zoals steeds zullen de historische rallywagens de moderne bolides voorafgaan. Maar openen doen we traditiegetrouw met de deelnemers aan de 7de Regularity van Kasterlee waarbij een opgelegde gemiddelde snelheid zo nauwkeurig mogelijk moet worden benaderd, de ene deelnemer met al wat meer gevoel voor spektakel dan de andere…
Het wedstrijdreglement en een online inschrijvingsformulier vinden de deelnemers op de website van de organisatie www.titanic.be . Meer info over de ingeschreven deelnemers evenals de timing komen later nog online. Met zeven zeges op de teller is de snelle Nederlander Piet Van Hoof heer en meester in de Belgische Kempen wat hem inmiddels de toepasselijke bijnaam “Mister Kasterlee” opleverde. Slechts twee keer wisten enerzijds Jasper Van den Heuvel en anderzijds Paradigit-patron Arjen De Koning , alweer twee snelle noorderburen, hun landgenoot de loef af te steken. Gaat Piet met nummer acht aan de haal of komt er een uitdager uit eigen land? Misschien komt een andere Nederlander wel stokken in de wielen steken? Antwoord op 31 augustus!

U leest het goed. Freddy Loix heeft voor de 9e keer in zijn carrière de rally van Ieper gewonnen, een onwaarschijnlijke prestatie. De zege van dit jaar is één van de moeilijkste, zo niet dé moeilijkste, van de reeks. Freddy Loix en Johan Gitsels moesten vrijdag meteen achtervolgen en stonden voor een moeilijke opdracht op zaterdag. Het SKODA duo moest 25 seconden goedmaken. Na de eerste ronde van 4 ritten pitsten ze er 5 seconden van af en legden zo de druk bij de leider. Maar toen die wegens technische problemen de handdoek moest werpen kwamen Loix en Gitsels aan de leiding om die niet meer uit handen te geven. Freddy Loix wint voor de 9e keer in Ieper, SKODA voor het vijfde jaar op rij en BMA-Autosport van Bernard Munster verslaat als privé-team het fabrieksteam van SKODA Motorsport. Het hoeft niet gezegd dat de midzomernacht in Ieper de kortste nacht van het jaar was voor iedereen die Loix, Gitsels, SKODA en BMA-Autosport een warm hart toedragen.

9de zege Freddy Loix

Ik denk dat sinds ik met SKODA rij dit de moeilijkste zege van allemaal was zegt een gelukkige Freddy Loix. De concurrentie was met onder andere Abbring en Rossetti niet van de poes. Dat merkte ik donderdagavond al tijdens de shakedown. Maar ik wist ook dat deze wedstrijd meer dan 300 km klassementsrit telde en als ik de concurrenten mijn ritme zou kunnen opleggen er geheid zouden sneuvelen. Vrijdag kreeg ik de vraag of ik niet onder druk stond. Ik vertelde die journalist dat we nog niet eens halfweg waren en het zwaartepunt van de wedstrijd op zaterdag lag. Ik denk dat mijn analyse klopte. 9 keer winnen in Ieper is onwaarschijnlijk al denk ik dat ook dit record ooit verbroken zal worden. Je mag de nieuwe generatie niet onderschatten. Anderzijds ben ik enorm fier dat ik dit al heb kunnen realiseren.

5e opeenvolgende zege SKODA.

Fantastisch! Wauw! Het doet heel veel deugd om vijf keer op rij deze wedstrijd te winnen” glundert Vincent Struye, perswoordvoerder SKODA België. “Dit is een hoog aangeschreven rally met jaarlijks een sterk deelnemersveld. Een wagen van de vorige generatie verslaat een wagen van de nieuwe generatie. Het doet heel veel plezier voor SKODA België. De SKODA Fabia S2000 bewees nogmaals zijn betrouwbaarheid maar dat mooie woord slaat ook op Freddy Loix. Hij is heel betrouwbaar. Hij gaat weinig van de baan en slaagde er nogmaals in om zich niet te verslikken in de scherpe randen van de koorden. Freddy en Johan reden niet één keer lek. Dat moet je toch maar doen! Chapeau! We zijn nu over halfweg het seizoen en de titel lacht ons toe. Het zou de eerste titel ooit zijn voor SKODA. Ook dat is mooi! Maar, de buit is nog niet binnen. We blijven er voor gaan.

BMA-Autosport klopt ŠKODA Motorsport.

Dit is super! Ik ben écht fier op mijn team zegt Bernard Munster. We hebben een hechte band met elkaar, weten wat we van elkaar mogen verwachten en werken allemaal samen aan hetzelfde. Het was een heel moeilijke wedstrijd. Kevin Abbring was waarschijnlijk de snelste maar het blijft een mechanische sport en dan is betrouwbaarheid een belangrijke factor. We hebben dit jaar een foutloos jaar. Dat is fantastisch net als samenwerken met Freddy al moet ik eerlijk zijn en zeggen dat ik in het begin eerder sceptisch was. Ik twijfelde of ik deze uitdaging wel zou aangaan maar Freddy heeft zelf alle twijfels weggenomen. Vanaf dag één denken en doen wij hetzelfde. We bespreken alles en willen alleen het beste. Freddy trekt het niveau van het team op. Hij is enorm veeleisend maar ook op dat vlak zijn we elkaars gelijken. Ik ben ook zo. En de titel … die lacht ons al toe.

Fantastisch hoe hij luistert!

Dit is mijn eerste zege ooit in Ieper en ik ben zeer gelukkig zegt co-rijder Johan Gitsels. Freddy heeft mij een schitterend cadeau gegeven. We hebben er heel hard voor gewerkt. Niet alleen vandaag maar ook tijdens de voorbereiding. Dit is de kers op de taart. Of er druk was? Ik denk dat het niet fair zou zijn om te zeggen dat er geen druk was als alles en iedereen een negende zege van Freddy in Ieper verwacht. De organisatie had gezorgd voor een sterk deelnemersveld en er stonden heel wat goede R5 wagens aan de start. Freddy heeft het verschil gemaakt met zijn ervaring en dan heb ik het over de ervaring met de wagen alsook de ervaring met het parcours. Het mooiste aan het verhaal is dat hij luistert naar wat ik zeg. Hij heeft die nota’s nodig. Als ik één keer een nota net iets te laat lees dan zegt hij mij dat meteen. Elke nota, elk detail heeft hij nodig. Hij is ook zelfkritisch als hij iets niet goed uitvoert. Deze zege was enkel mogelijk dankzij de steun van onze trouwe partners. De SKODA was opnieuw een toonbeeld van betrouwbaarheid en het harde werk van iedereen van BMA-Autosport droeg bij tot dit fantastisch resultaat. Ik zag Bernard Munster glunderen. Hij mag terecht fier zijn!

Na hun schitterende vijfde plaats vorig jaar in de Geko Ypres Rally, een van de topwedstrijden van het FIA European Rally Championship, leek het voor Hermen Kobus en Erik de Wild quasi onmogelijk om beter te doen. Het niveau lag dit jaar immers nog een stuk hoger door de komst van een aantal toppers met snelle R5's. Maar, Hermen en Erik deden na twee dagen op de limiet op de snelle baantjes in West-Vlaanderen nog beter dan in 2013. Ze stuurden hun Ford Fiesta S2000, als enige van het veld op Kumho-banden, naar de 4de plaats algemeen!

Na de Qualifying Stage, waar Hermen nog moest wennen aan de nieuwe ERC-gehomologeerde banden die speciaal voor hem werden gemaakt in Korea, had het vertrouwen van Hermen een tik gekregen. "Onze run voelde heel snel aan, maar de tijd was gewoon ondermaats. Ik heb er geen verklaring voor," vertelde Hermen, terwijl Erik ons meteen gerust stelde: "Ach, het komt wel goed in de wedstrijd. Er is een groot verschil tussen een testproefje dat iedereen uit het hoofd kent en een wedstrijd van 300 km tegen de chrono."

Dat bleek vrijdagavond meteen. De Ford Fiesta S2000 draaide meteen mee voorin en sloot de eerste dag af op de 6de plaats, nadat de fabriekspiloot van Skoda Deutschland, Sepp Wiegand, op de laatste proef van de dag, de vijfde plaats van Hermen over had genomen.

"We zijn heel tevreden. Ik ben ondertussen al wat gewend aan de banden, waarmee ik vooraf niet heb gereden. Vooraan gaat het ongelofelijk hard. Je merkt duidelijk dat het tempo hier een stuk hoger ligt dan in de andere wedstrijden van het Belgisch kampioenschap. We staan nu kort bij de top 5. De tweede dag wordt nog erg zwaar, met 200 km tegen de tijd..."

Zelfs met een handrem die niet werkte, bleef Hermen meedraaien in de top. Na de opgave van Kevin Abbring was zelfs een podiumplaats in zicht, al moest Hermen daarvoor Sepp Wiegand nog passeren. Dat lukte net niet, maar Hermen en Erik schoven wel op naar de vierde plaats algemeen! Een schitterend resultaat in een Europese topwedstrijd. In het Belgisch kampioenschap blijft Hermen daardoor op de tweede plaats achter Freddy Loix, die voor de 9de keer won in Ieper.

"Loix is een fenomeen, zeker in Ieper. Hij laat niets liggen en draait heel constante tijden op het maximum van het potentieel van zijn wagen. Maar, hier had Freddy duidelijk een opgepepte motor van het fabrieksteam, dus speelde hij in een andere categorie. Het was belangrijk om vandaag rustig te blijven en geen fouten te maken, maar ik moest wel blijven pushen, want op een bepaald moment kwam Luca Rossetti, drievoudig Europees kampioen, nog sterk opzetten. Een vierde plaats in Ieper, daar hadden we vooraf zeker voor getekend. We hebben onze snelheid nog eens getoond op internationaal niveau! Op naar de volgende afspraak in het Belgisch kampioenschap: de Omloop van Vlaanderen."

Gino Bux en Eric Borguet stonden aan de finish van de Geko Ypres Rally en wisten hun Peugeot 208 R2 op de vierde plaats bij de FIA ERC Juniors te hijsen. Bij zijn eerste deelname aan de belangrijkste wedstrijd op de Belgische rallykalender kon de winnaar van het RACB National Team Rallystuurwiel meteen aan den lijve ondervinden hoe lastig deze wedstrijd is.

Als ijverige student heeft Gino Bux de gewoonte om zijn examens tijdens zijn eerste zit te passeren. Ook in de rallysport. Bij de Belgische manche van het FIA European Rally Championship wist het jonge rallytalent de 20 chronoritten in de Westhoek tot een goed einde te brengen.
“Men had me verwittigd dat dit een lastige wedstrijd was, maar je moet hier echt gereden hebben om te beseffen hoe zwaar een debutant het hier te verduren krijgt”, stelde Gino Bux aan de finish.

“In Ieper moet je vooral heel bescheiden blijven, want de wegen liggen hier bezaaid met wolfijzers en schietgeweren. Samen met Eric heb ik me er op toegelegd foutloos te blijven, maar toch kregen we af te rekenen met een lekke band, wat ons dertig seconden kostte. Ik zat ook vast achter een auto die in de problemen zat, en ik maakte ook een keer de verkeerde bandenkeuze. Maar over het algemeen ben ik toch tevreden. Ik heb het gevoel dat ik hier heel veel geleerd heb. Zo wist ik al voor de start dat ik me vooral op de snelle stroken moest concentreren. Gedurende de hele rally wist ik vooruitgang te boeken. Ik heb geleerd om in vijfde versnelling en vol gas door een bocht te gaan. Daarvoor moet je het volste vertrouwen in het rijgedrag van de Peugeot 208 R2 hebben en naarmate de rally vorderde voelde ik me steeds meer één met mijn gele bolide.”

Met een vierde plaats in de FIA ERC Juniors op zak kunnen Gino en Eric nu gebruik maken van de zomerpauze om hun fysieke conditie te onderhouden, om in optima forma te steken voor de volgende afspraak in het FIA ERC, de Rally Zlin in Tsjechië, van 29 tot 31 augustus.

De 6de manche van het FIA European Rally Championship, de Geko Ypres Rally, was tevens de vijfde manche van het Belgian Rally Championship. Tienduizenden fans genoten op de proeven, onder een stralend zonnetje, van het geboden spektakel verzorgd door de Super 2000's en de gloednieuwe R5's, de topwagens van de toekomst.

De comeback van achtvoudig Belgisch kampioen Pieter Tsjoen ging niet onopgemerkt voorbij, al was de wijze waarop Pieter de aandacht trok niet gepland. Donderdagavond, net voor zijn beslissende run op de Qualifying Stage, vatte de gloednieuwe Peugeot 208 T16 van DG Sport vuur. Na een nacht sleutelwerk en het vervangen van de motor, kwam Tsjoen toch aan de start, maar met 5 minuten straftijd was puntenwinst al vooraf verkeken.
"Het team heeft fantastisch werk geleverd. Eerst bouwden ze op twee weken tijd deze 208 T16 en daarna hebben ze 's nachts de schade van de brand nog hersteld. Ik moet zeggen dat het geen makkelijke wedstrijd was voor mij, want met de R5 moet ik helemaal opnieuw leren rijden. De 208 T16 is niet vergelijkbaar met een WRC of een S2000. Helaas ging ik in de slotfase van de baan, waarbij ik teveel tijd verloor om nog geklasseerd te worden," vertelde Pieter Tsjoen.

Bernd Casier had al evenmin geluk. Hij schoof met zijn nieuwe Ford Fiesta R5 meteen van de baan in een van de eerste bochten van de wedstrijd. Vooraan werd de wedstrijd gewonnend oor Freddy Loix, die voor de 9de keer won in Ieper. Cédric Cherain opende de wedstrijd met een tweede tijd. De Luikenaar reed een bijzonder regelmatige wedstrijd en realiseerde zijn droom: een podiumplaats in Ieper. De Europese toppers hadden het zwaar in Ieper met de lokale rijders. Hermen Kobus eindigde net achter Sepp Wiegand op de vierde plaats, waarmee hij net voldoende punten pakte om tweede te blijven in de tussenstand van het kampioenschap.

De punten van de 4de plaats waren voor Davy Vanneste, die na een voorzichtige start zaterdag goed op dreef was, gevolgd door Andy Lefevere, overtuigend winnaar in Production, Didier Duquesne, die uitstekend debuteerde met zijn Fiesta R5, en Melissa Debackere, die in de laatste meters haar Peugeot voelde begeven. Het laatste puntje ging naar Filip Pyck, 13de algemeen en de eerste in de eindstand met een klassieke Gr.N.

In het kampioenschap springt Cédric Cherain over Kris Princen naar de 3de plaats op 3 punten van Hermen Kobus. Met een zege in RC5, zijn tweede op rij, rukt Junior Amaury Molle op naar de 5de plaats met 33 punten, twee meer dan Armand Fumal, die in RC3 zijn meerdere moest erkennen in Steven Dolfen.

Het wedstrijdscenario van de Ypres Historic Rally FIA ontpopte zich tot een ware thriller. Met Didier Vanwijnsberghe, die zich uiteindelijk de beste toonde, in één van de hoofdrollen !
Ondanks het feit dat Paul Lietaer en Didier Vanwijnsberghe met hun BDA-Ford Escort vooraf getipt werden als de grote favorieten, plaatste de Fransman Frederic Chambon (Porsche) de eerste scratch op zijn rekening. Maar vanaf de volgende proef namen Didier en Paul het commando in handen.
“Op de laatste proef in het vrijdaggedeelte, die van Dikkebus, ging ik enkele tellen vroeger over de finish dan Paul. Misschien wel een leep trucje van de Zwevegemnaar, om mij zo de leiding op te dringen om als eerste van start te moeten gaan op zaterdag. Maar het leek hoe dan ook een boeiende strijd te gaan worden in het lange en zware zaterdaggedeelte.
En zo geschiedde. Op de eerste proeven kon ik een kloof slaan, zodat ik een verschil maakte van een zeventien seconden. Niet om al victorie te kraaien, maar altijd beter voor dan achter. Tot we net voor de start van de langste klassementsproef, die van Hollebeke (28 km), met een Ford Escort zaten die weigerde te starten. Later bleek het om de benzinetoevoer te gaan. We klokten een tweetal minuten te laat in, wat omgerekend 20 strafseconden betekende. En meteen stonden we op achtervolgen aangewezen. En zeker niet gemakkelijk om dergelijke lange proef te rijden als je net voor de start uit je concentratie gehaald wordt. Toch beperkten we het verschil tot 0.6 seconde!
Ik dacht om, na de assistentie in Boezinge, alle registers open te trekken in Reninge, maar daar gaf Paul me weer een draai om de oren van een tweetal seconden. Zodat we, met nog drie proeven te rijden, 4.8 seconde achterstand telden. De volgende KP was die van Vleteren-Krombeke, een proef die me nog nooit echt goed heeft gelegen. Maar toch vocht ik met het mes tussen de tanden en kon mijn achterstand terug brengen tot 2.1 seconde. Dergelijk duel is zeker niet goed voor hartlijders !
Toen we vertrokken in Watou, zag ik plots halverwege de wagen van Polle aan de kant staan. Later bleek het om een defecte benzinepomp te gaan. Op dat moment gaat er alles door je heen. Je moet ten eerste zelf volop geconcentreerd blijven, want een fout is vlug gemaakt. Maar toch weet je dat een nieuwe zege heel dichtbij komt. Al had ik natuurlijk graag gestreden tot in de laatste meters met Lietaer. We hebben er een leuke en boeiende strijd van gemaakt. Dan geklopt worden op je waarde is zeker geen schande. Maar we klaarden de klus en ik was echt dolblij toen we over de finish in Westouter kwamen. Met een mooi bilan van 9 scratchtijden op 15 klassementsproeven ! Na 1999, 2000 en 2009 meteen een vierde deugddoende overwinning in de Ypres Historic Rally. Vooral door het feit dat we de laatste jaren te veel pech kenden in Boezinge. Dit laat alvast het beste vermoeden voor het najaar” besluit een gelukkige winnaar.

Met meer dan 40 R2's aan de start en alle Europese en Belgische Juniors die voluit voor de punten streden op de verraderlijke proeven van de 50ste Geko Ypres Rally, was het onmogelijk om vooraf een favoriet aan te duiden voor de eindzege in Klasse RC4 en voor de zege in het Junior BRC.

Na een kanonstart van Stéphane Lefebvre met zijn Peugeot 208 R2, nam Kevin Demaerschalk het commando over in R2 toen de Fransman, onder druk van de piloot uit Hoeilaart, lek reed op een steen die verborgen lag in een koord. Demaerschalk controleerde meesterlijk met veel maturiteit zijn leidersplaats, waardoor hij zaterdagavond de prestigieuze overwinning in RC4 mocht vieren. Lefebvre won nog wel de strijd in het ERC Junior Championship, maar op meer dan 2 minuten van de Belgische winnaar in het Junior BRC. Kevin Demaerschalk was trouwens de enige Belgische Junior die een scratch kon rijden in de categorie. Het waren er zelfs 6, goed voor een totale score van 26 punten.

De tweede plaats in het Junior BRC ging naar... Gino Bux, die nochtans geen rekening hield met de Belgische concurrenten: "Voor mij telde vooraf enkel de strijd in het ERC Junior Kampioenschap, omdat we maar een paar keer in België rijden. Als debutant in Ieper had ik niet gedacht mee te kunnen strijden met mijn jonge landgenoten die meer parcourskennis hebben. Ik heb in elk geval veel geleerd en vertrouwen opgedaan in de Peugeot. Op dit snelle parcours moet je durven. Ik weet nu hoe het voelt om een bocht tegen de begrenzer in vijfde te nemen!"

Guillaume Dilley reed een sterke openingsetappe. Hij stond tweede, ruim voor Gino Bux, maar op de eerste proef van de tweede etappe, Reninge, ging hij van de baan. Ook Jamie Brown waren we vrijdagavond al kwijt na een sortie en de jonge Grégoire Vankemmel liet zich ook verrassen.

De derde plaats bij de Juniors in R2 ging naar Thibault Radoux, tevens tweede in de Ford Fiesta SportTrophy, terwijl Stephen Wrigth zijn kennismaking met Ieper bekroonde met de vierde plaats. Joachim Wagemans verloor een aantal minuten toen de krik brak bij het vervangen van een lekke band, zodat er niet meer dan een vijfde plaats mogelijk was. Na een wedstrijd met twee lekke banden en een koppelingsprobleem, strandde Guillaume de Mevius op de zesde plaats. Arthur Tanghe deed bij zijn debuut in Ieper beter dan papa Claudie, die vrijdagavond met een technisch probleem moest opgeven.

Het laatste puntje "algemeen" werd verdiend door Amaury Molle, die bovendien de eindzege pakte bij de BRC Juniors in R1 na de opgave van Stijn Pacolet, die toch nog 11 punten kon scoren door zaterdag een reeks snelste tijden te klokken.

Tussenstand Junior BRC (5/8): 1. S. Pacolet 93 ptn; 2. G. Dilley 73; 3. A. Molle 61; 4. G. de Mevius 44; 5. S. Wright 43; 6. G. Bux & J. Brown 27; 8. K. Demaerschalk 26; 9. Th. Radoux 24; 10. A. Tanghe 18; 11. N. Casier 17; 12. P-J. M. Cracco 6; 13. M. Vandenberghe 4; 14. G. Vankemmel 2

In de Vechtdal Rally – in en om Hardenberg – liet rallyrijder Timo van der Marel zaterdag de Opel Adam Rallye in Nederland debuteren. Het werd een zeer geslaagde test met dit inmiddels in een aantal landen zeer populaire rallywapen van Opel.

In de 80’er jaren was Jan van der Marel, de vader van Timo, zeer succesvol in de Nederlandse rallysport en behaalde hij vier titels met Opel (Opel Ascona 400 en Opel Manta 400). Jan van der Marel twijfelde dan ook geen moment toen hem een Opel Adam R2 rally auto aangeboden werd: “Voor Timo is het belangrijk om zo veel mogelijk ervaring op te doen met verschillende auto’s om voor 2015 de juiste keuze te kunnen maken. En met de ontwikkeling van een snellere R5 rally auto bij Opel is ook dat merk voor komend seizoen een serieuze optie.” Timo van der Marel en zijn Australische navigatrice Rebecca Smart gingen zaterdag in Hardenberg dan ook gemotiveerd van start en al snel leerde Van der Marel de auto kennen: “Wat een geweldig fijne motor (190 pk) ligt hier in. Dat rijdt echt heel fijn en de motor voelt heel soepel en krachtig aan,“ liet Van der Marel zich lovend uit over de Opel Adam. “Het weggedrag en de remmen voelen wel anders aan als ik gewend ben, maar we kunnen de vering en de demping op verschillende manieren snel aanpassen, dus dat is een kwestie van kilometers maken en uitproberen wat het beste past bij mijn rijstijl,” analyseerde de talentvoller rallycoureur uit Amersfoort, die bedolven werd onder de aandacht voor zijn bijzondere rallywapen in deze Vechtdal Rally.

In het licht van deelname aan de WRC rally’s van Duitsland en Spanje later dit seizoen voor het Vacansoleil Rally Sport team testte Van der Marel de DMack banden: “In het WRC mag je maar één type band gedurende de gehele rally gebruiken en daarom willen wij zo veel mogelijk kennis van die band opdoen en testten wij ook hier met die band – het is echt fantastisch hoe de banden zich houden onder extreme omstandigheden en toch voldoende grip blijven geven.” Voor navigatrice Rebecca Smart was de Vechtdal Rally ook een mooi cadeau voor haar 28e verjaardag: “Wat is er mooier dan op je verjaardag een extra rally te mogen rijden met een geweldig leuke auto als de Opel Adam?”

De Vechtdal Rally eindigde in een overwinning voor Arjen de Koning (Mitsubishi), op slechts 6 seconden gevolgd door Piet van Hoof (Mitsubishi), met Kevin Kooijman (Mitsubishi) op de derde plaats. Timo van der Marel en Rebecca Smart wonnen met de Opel Adam R2 hun klasse voor de snelle Noor Joar Andre Obrestad (Ford Fiesta).