Twintig proeven lang streden afgelopen weekend 77 deelnemers om het eremetaal tijdens de ELE Rally rondom Helmond en Eindhoven. Johan Faes en navigator Christiaan van der Rijsen van het FABORY Rallyteam stonden eveneens aan de start. Ondanks enkele problemen wist de equipe als 6de algemeen en 2de groep N met hun Mitsubishi Lancer Evo IX over het finishpodium te rijden. Een prachtig resultaat tijdens de thuiswedstrijd van het Reuselse team.
Op vrijdag 13 en zaterdag 14 juni stond de 50ste editie van de ELE Rally op het programma. Samen met zijn navigator Christiaan van der Rijsen stond Johan Faes aan de start voor de strijd om de zege in de standaardklasse, groep N. Het zou geen makkelijke opgave worden. Johan Faes voor de wedstrijd: “De ELE Rally is een mooi evenement en typisch eentje die op het podium pas afgelopen is. Doordat het een wedstrijd is die een aanslag doet op je uithoudingsvermogen en daarmee concentratie, gebeurt er de laatste proeven vaak nog veel. Het deelnemersveld is bovendien erg sterk. Wij gaan er in ieder geval, zoals altijd, weer voor.”
Op vrijdagavond kregen de deelnemers vier klassementsproeven voorgeschoteld. Johan en Christiaan noteerden op alle vier de proeven een tweede tijd in de groep N, achter Piet van Hoof met zijn snellere Evo X. Na die vier proeven kon de equipe hun Lancer Evo IX vrijdagnacht bovendien met een voorlopige zesde positie algemeen in het nachtpark plaatsen. Zaterdag stonden de resterende 16 proeven op het programma. Hoewel de vrijdag probleemloos verliep, kreeg de equipe op zaterdag met wat probleempjes te kampen. “De vermoeidheid begon mij op een gegeven moment parten te spelen. Zaterdagmiddag kreeg ik een dipje waardoor de tijden wat minder snel werden. Vervolgens maakte ik ook nog een foutje op de tweede keer dat we Berkendonk reden, wat veel tijd kostte. Toen op proef Spoordonk vlak na de start de motorkap openvloog, was het feest compleet. De voorruit brak en dat had weer tot gevolg dat ik een bocht miste op proef 13, Wintelre. We reden rechtsachter lek en hebben de halve proef met een lekke band gereden. Daardoor kelderden we verder naar de negende positie algemeen. Gelukkig was de marge op nummer drie in de groep N, Van Ballegooien met zijn Evo X, groot genoeg om hem voor te blijven.” De equipe liet zich niet kisten en bleef vechten voor goede tijden. Uiteindelijk behaalden ze na 20 proeven de eindstreep met een 6de plek algemeen en 2de plek in de groep N op zak. Faes: “Ook anderen hadden zo hun problemen, waardoor we de 6de plek van de vrijdagavond weer wisten te heroveren. Piet van Hoof (Evo X) was een maatje te groot, maar we zijn dik tevreden met onze tweede plek in de standaardklasse. Ik wil overigens het team via deze weg bedanken voor de geweldige service. Ze wisten onze voorruit te vervangen binnen de servicetijd van 30 minuten, daar kunnen de bekende ruitreparateurs nog wat van leren.”