Er was de voorbije weken heel wat te doen over de organisatie van rally's en klimkoersen. De beslissingen van de Nationale Veiligheidsraad zorgden voor heel wat vragen en twijfels bij organisatoren en promotors. Bij de Royal Automobile Club of Belgium, en meer bepaald bij RACB Sport, heeft met het probleem meteen aangepakt toen duidelijk werd dat het weer mogelijk zou worden om publiek toe te laten op evenementen. Het heeft geresulteerd in het opstellen van een protocol voor organisatoren van rally's en klimkoersen. Dat protocol werd begin augustus voorgesteld aan de verschillende organisatoren en nu is het goedgekeurd door de bevoegde autoriteiten.
"Dit is een grote stap vooruit, want het protocol legt de regels vast die gerespecteerd moeten worden door organisatoren van rally's en klimkoersen in het kader van de gezondheidscrisis," vertelt Xavier Schene, algemeen directeur van RACB Sport. "De beperkende maatregelen kunnen bepaalde organisatoren ontmoedigen, wat zich de voorbije weken vertaalde in enkele annulaties. In de huidige context, en onder voorbehoud van de evolutie van de gezondheidscrisis, kunnen wedstrijden met publiek enkel plaatsvinden met respect voor de regels die opgesomd zijn in het protocol. Nog niet zo lang geleden, lag de autosport volledig stil. Nu kan de sport terug opgestart worden, maar niet ten koste van alles…"
Het protocol dat goedgekeurd werd door de verschillende regionale Minsters van Sport, meer bepaald Mevrouw en de Heren Glatigny, Weykmans en Weyts, vereist dat elke organisator een protocol opmaakt voor zijn eigen wedstrijd met daarin in detail de toepassing van de principes die vermeld zijn in het document van RACB Sport. Het protocol van elke wedstrijd moet vervolgens gevalideerd worden door de betrokken en bevoegde gemeentelijke autoriteiten, in overleg met de bevoegde minister(s). .....
Ondanks de vele geruchten, is de beslissing om de 47e Rally van de Condroz al dan niet te annuleren nog steeds niet genomen door de Administratieve Raad van de Royal Motor Club de Huy.
De gezondheidscrisis waar we momenteel mee te maken hebben heeft een grote impact op de evenementensector, inclusief de sportevenementen, en zeker ook de organisatie van een rally die grotendeels op openbare wegen en publieke plaatsen plaatsvindt.
Uiteraard volgt de RMC Huy de evolutie van de crisis en de maatregelen die genomen worden door de verschillende instanties op de voet : gemeentelijk, provinciaal, regionaal en federaal. De RACB heeft laten weten dat voor dit soort wedstrijden een specifieke procedure moet voorgelegd worden aan de betrokken instanties. Deze procedure is momenteel nog steeds in beraad.
De Administratieve Raad wacht dus de definitieve en goedgekeurde versie van deze procedure af om de « doenbaarheid »in overweging te nemen.
De finale beslissing om al dan niet door te gaan met de organisatie zal - zo snel mogelijk - genomen worden in alle eer en geweten, rekening houdend met deze procedure, de sanitaire regels die opgelegd worden om niet alleen het publiek en de deelnemers niet in gevaar te brengen, maar ook de vele dienstverleners en vrijwilligers zonder wie deze rally niet mogelijk zou zijn, alsook het aspect van het « feestelijke » en « het groot publiek » dat deel uitmaakt van het succes van de Rally van de Condroz.
Na het gezamenlijk annuleren van drie wedstrijden van het JobFIXers Belgian Rally Championship wenst de Koninklijke Automobielclub Midden Vlaanderen wat extra duiding te geven omtrent de annulering van de ConXioN Omloop van Vlaanderen.
"Maandenlang was ons team hard aan het werken aan de voorbereiding van onze wedstrijd gepland in het eerste weekend van september. In het huidige Corona tijdperk wisten we reeds een tijdje dat dit geen gewone editie was die we aan het voorbereiden waren. We waren ons zeer bewust van de uitdaging waar onze club voor stond om een Covid-19 veilige wedstrijd te organiseren. Een zeer gedetailleerd protocol om publiek en deelnemers te ontvangen werd door KAMV uitgewerkt (daarvan is een ontwerp terug te vinden op deze website) en in samenspraak met diverse overheidsinstanties werden dit zelfs enkele keren vernieuwd.
We waren ons ten volle ervan bewust dat al de extra geleverde inspanningen teniet konden gedaan worden door een plotse opstoot of verslechtering van de pandemie. Niettemin heeft de organisatie tot het allerlaatste moment gezocht naar oplossingen voor onze deelnemers wiens honger naar een rally enorm groot is. En voor de talrijke supporters die stiekem hoopten om nog eens hun favoriete sport van dichtbij te kunnen aanschouwen. 145 teams in de BRC categorie, waarvan meer dan 50 buitenlandse en 32 R5 wagens, 45 Criterium deelnemers en 35 Classics waren klaar voor de start van de 61ste ConXioN Omloop van Vlaanderen. ......
Na de aankondiging van de annulering van twee wedstrijden van het Jobfixers Belgian Rally Championship, de ConXioN Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally, blijven de promotor en RACB Sport niet bij de pakken neerzitten. Ze denken niet in problemen, maar in oplossingen. Meteen wordt de Aarova Rally Oudenaarde, verreden op 11 oktober, aan de kalender toegevoegd.
Ondertussen wordt ook in Wallonië aan een project gewerkt om de kalender mogelijk verder uit te breiden, maar daarover zal op het gepaste moment gecommuniceerd worden. Trouwens, in tegenstelling tot alle geruchten, heeft de organisatie van de Condroz Rally zijn wedstrijd op dit moment niet geannuleerd.
De kalender van het Jobfixers Belgian Rally Championship telde nog 6 wedstrijden, waarvan er 5 in het najaar verreden zouden worden, met als absolute topafspraak de Renties Ypres Rally Belgium, die van 19-22 november de voltallige wereldtop zal verwelkomen voor de finale van het FIA Wereldkampioenschap Rally.
Helaas beslisten de organisatoren van de ConXioN Omloop van Vlaanderen en de East Belgian Rally om hun wedstrijd dit seizoen te annuleren, zodat enkel de Condroz Rally, de Renties Ypres Rally Belgium en de Spa Rally nog verreden zouden worden. Om de kalender van het Jobfixers Belgian Rally Championship te versterken, zal de Aarova Rally Oudenaarde, eerder al gepromoveerd tot Jobfixers BRC Promo Event, toetreden tot het Belgisch kampioenschap. Op zondag 11 oktober zal het Belgisch kampioenschap voor de eerste keer sinds vele jaren terug te gast zijn in Oost-Vlaanderen, in de prachtige regio van de Vlaamse Ardennen. .....
"De verdienste van het ganse team van Club Superstage"
Voor de eerste keer in de geschiedenis zal een manche van het FIA World Rally Championship in België verreden worden. De FIA heeft de Renties Ypres Rally Belgium als slotwedstrijd van het FIA Wereldkampioenschap Rally 2020 op de kalender gezet. Van 19 tot 22 november zal Club Superstage sommige van de beste rallyrijders van de wereld een schitterende driedaagse en op en top Belgische rally voorschotelen, als grandioze finale van het Wereldkampioenschap. Deze keer is het officieel: België ontvangt voor de eerste keer in de geschiedenis een manche van het FIA World Rally Championship.
Drie dagen - 288 kilometer
"Het was een enorme eer dat we die vraag kregen en we zijn meteen aan de slag gegaan," vertelt Jan Huyghe, bestuurslid van Club Superstage. "We hebben de etappe van vrijdag en zaterdag op de gekende klassementsproeven van Ieper aangepast aan het format en de timing van het Wereldkampioenschap. We zullen telkens twee lussen van 5 klassementsproeven afwerken. Op de slotdag van de wedstrijd trekken we naar een ander icoon van de Belgische autosport, het circuit van Spa-Francorchamps, met zijn mythische Raidillon. De slotdag telt twee klassementsproeven in de omgeving van het circuit, in Ster en Malmedy, en een klassementsproef waarbij we het F1-circuit gebruiken. Die proef zal ook gebruikt worden als PowerStage. In totaal zal de Renties Ypres Rally Belgium een parcours van ongeveer 300 km tegen de klok presenteren. .....
Grégoire Munster kan bij zijn debuut met de Hyundai i20 R5 op gravel terugblikken op een leerrijke wedstrijd en een prima resultaat. Na de goede testsessie van afgelopen woensdag verliep op vrijdag de shakedown niet naar wens en slaagden Munster – Louka er niet in om de kwalificatierit af te werken. Het gevolg daarvan was dat het duo op zaterdag als laatste van start ging bij de ERC1 rijders, iets wat op het Letse onverhard niet meteen een nadeel hoefde te zijn.
Toen hij zaterdagochtend het servicepark verliet was het al van 2019 en de rally van Finland geleden dat Grégoire Munster nog eens met een R5 op onverhard had gereden. En dus moest hij zich toch wat aanpassen, niet alleen aan de wagen, de nota’s en de bandenslijtage maar ook aan de snelle en technische Letse gravelwegen. Iets wat bijvoorbeeld Solberg, Breen, Lukyanuk en andere Lindholm’s gezien hun grotere ervaring op gravel niet hoefden te doen. .....
Grégoire Munster en Louis Louka (Hyundai i20 R5) zijn als zevende geëindigd in de Rally di Alba, een asfaltrally waar het duo net als vorige week de steun genoot van Hyundai Motorsport customer racing en Hyundai Belux. Na hun zevende plaats van vorige week in de Rally Capital di Roma is dit opnieuw een sterke prestatie van de nog steeds maar 21-jarige Munster. De eindzege in deze asfaltrally ging naar WK-rijder Craig Breen (Hyundai i20 R5) die 8 sec sneller was dan Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) die als tweede eindigde. Dani Sordo (Hyundai i20 R5) eindigde als derde op 25.3 sec.
Met een 7e plaats in de Rally di Roma, de openingswedstrijd van het ERC, en een pak ervaring in de rugzak werd woensdag de voorbereiding aangevat van de volgende opdracht, de Rally di Alba. Tijdens een testsessie van 30 km een basisafstelling gevonden voor de shakedown van zaterdag.
De Rally di Alba bestond uit drie lussen van telkens drie klassementsritten. Grégoire Munster zat meteen in het goede ritme en parkeerde zijn Hyundai i20 R5 na de eerste ronde op de 6e plaats met een bonus van 2.1 sec op de Noor Veiby (Hyundai i20 R5), officieel WRC2 rijder van Hyundai Motorsport. Munster, die zowel over de Luxemburgse als de Belgische nationaliteit beschikt, begon de tweede ronde van drie ritten met de 5e tijd en was daarbij slechts 1.1 sec trager dan de ervaren WK-rijder Dani Sordo die voor de gelegenheid zijn WRC had ingeruild voor een Hyundai i20 R5. In de daaropvolgende klassementsrit spinden Munster – Louka waarna de motor afsloeg en er 17 sec wegtikten. Munster reageerde gevat met een derde tijd waarbij hij over de 10.96 km slechts 1.4 sec trager was dan winnaar Craig Breen (Hyundai i20 R5), 0.4 sec trager dan Jari Huttunen (Hyundai i20 R5) en zelfs 0.3 sec sneller dan Dani Sordo. Munster – Louka besloten een geslaagde wedstrijd als 7e op 5.6 sec van de ervaren Veiby die hij puur op snelheid in vijf van de negen ritten achter zich wist te houden. ......
Grégoire Munster en Louis Louka zijn met hun BMA Hyundai i20 R5 op een knappe 7e plaats algemeen geëindigd in de Rally di Roma Capitale, de openingswedstrijd van het ERC. Een sterke prestatie van Munster - Louka in wat nog maar hun tweede wedstrijd was met de Hyundai i20 R5. Duits kampioen Fabian Kreim (VW Polo GTI RT5) moest zondagochtend opgeven met een afgebroken wiel. Volgend weekend starten Munster - Louka in de Rally di Alba, opnieuw met de steun van Hyundai Motorsport en Hyundai Belux.
Vooraleer Grégoire Munster afreisde naar Italië liet hij weten dat hij ging om te presteren en de wagen beter te leren kennen. Een goede ingesteldheid van de immer ambitieuze en leergierige rijder die over de Belgische en Luxemburgse nationaliteit beschikt. Na een bevredigende testsessie en shakedown reed Munster vrijdag de 13e tijd in de kwalificatieproef.
Zaterdag begon hij met een 12e en een 11e tijd eerder voorzichtig om dan tijdens de tweede ronde van drie ritten progressie te maken en de dag als 8e af te sluiten. “Ik ben tevreden over het verloop van deze dag, al moet ik toegeven dat mijn eerste ronde niet echt geweldig was” vertelde Grégoire Munster na afloop in de assistentiezone. “Op dit uitdagende parcours waren we in het begin op zoek naar de juiste setup. Tijdens de middagassistentie hebben we, in samenspraak met onze ingenieur Lewis, de afstelling van de wagen verfijnd waardoor ik me een pak comfortabeler voelde, wat ook bleek uit de tijden. We sluiten de dag af als achtste algemeen, vijfde Junior en tweede Hyundai. Eerlijk: daar had ik vooraf voor getekend. Vergeet niet dat dit nog maar mijn tweede rally ooit is met deze fantastische wagen.” .....
Na bijna 5 maanden zonder competitie, snakt de ganse rallywereld naar het moment waarop de motoren opnieuw kunnen ronken in de velden en bossen en de banden kunnen gieren op asfalt. In België hoopt iedereen dat het JobFIXers Belgian Rally Championship tijdens het eerste weekend van september, net als het Wereldkampioenschap Rally, verder kan gaan. In ons land met de ConXioN Omloop van Vlaanderen in Roeselare.
De vraag die iedereen zich momenteel stelt is: "Zal de gezondheidscrisis toelaten dat de 2de manche van het kampioenschap verreden kan worden?" KAMV, de organiserende club uit Roeselare, vertelt hoe het team zich momenteel voelt… "Daar de Corona-vooruitzichten in mei hoopgevend waren, beslisten we met het bestuur om alle noodzakelijke voorbereidingen voor de 61ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen (TER, BRC, Criterium en RnR Regularity wedstrijd) te laten doorgaan," verklaart Marc Vandemoortele, Secretaris van KAMV en Adjunct-Wedstrijdleider van de rally. .....