Newest pictures

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2024

STADEN RALLY 2024

TBR RALLY 2024

YPRES RALLY 2024

WERVIK RALLY 2024

MONTEBERG 2024

ESCORT RALLY SPECIAL 2023

RALLY STADEN 2023

YPRES RALLY 2023

WERVIK RALLY 2023

SEZOENS RALLY 2023

ORC RALLY 2023

MONTEBERG 2023

RALLYLEGEND SAN MARINO 2022

RALLY VERMENTINO 2022

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2022

ELBA RALLY 2022

WRC YPRES 2022

RALLY STADEN 2022

WERVIK RALLY 2022

SEZOENS RALLY 2022

RALLY KORTRIJK 2021

CONDROZ RALLY 2021

HEMICUDA 2021

RALLYLEGEND SAN MARINO 2021

RALLY VERMENTINO 2021

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2021

RALLY YPRES BELGIUM 2021

RALLY STADEN 2021

MONTEBERG 2021

Rallylegend San Marino 2020

Review 10 years Monteberg 2020

Adriatico 2020

Rallylegend San Marino 2019

Rally Condroz 2019

Hemicuda Rally 2019

Aarova Shortrally 2019

Omloop 2019

Rally Staden 2019

Rally Ypres 2019

Wervik Rally 2019

ORC Rally 2019

Sezoens Rally 2019

Monteberg 2019

Rally de Wallonie 2019

Condroz Rally 2018

Rallylegend San Marino 2018

AAROVA RALLYSPRINT 2018

Hemicuda Rally 2018

Ypres Rally 2018

Wervik 2018

Sezoens 2018

Monteberg 2018

Wallonie 2018

Condroz 2017

Oudenaarde 2017

Staden 2017

OMLOOP VAN VLAANDEREN 2017

Hemicuda 2017

Ypres Rally 2017

Condroz Rally 2019

Condroz Rally 2019

In navolging van diverse andere evenementen laat Racing Team Moustache weten dat er géén Sezoensrally georganiseerd zal worden op 16 mei 2020. Na Spa, TAC en de Wallonie is dit de vierde manche van het BRC die niet op de geplande datum zal plaatsvinden.

Vorige week werd het parcours goedgekeurd door de RACB. Met diverse wijzigingen in de gekende KP's en een totaal nieuwe proef ten opzichte van de voorbije jaren had de organisatie dat huiswerk voor de 44ste editie al af. Ook de voorbereidende vergaderingen met de lokale overheden waren reeds achter de rug. De grote onzekerheid over hoelang de coronamaatregelen nog blijven duren, deed RTM echter besluiten om niet op de geplande datum van 15 & 16 mei 2020 te organiseren. 

Op dit moment is uitstel nog géén afstel... Indien mogelijk wordt nog een nieuwe datum voor 2020 gezocht, al zal dat niet gemakkelijk zijn. De Sezoensrally wil de goede verstandhouding met de vele land- en tuinbouwers behouden. Organiseren in een voor hen ongunstige periode is bijvoorbeeld al geen optie. Bovendien zijn er al zoveel evenementen en andere wedstrijden afgelast zodat de Sezoens niet de enige zal zijn op zoek naar een nieuwe datum. Bovendien is het afwachten wat de RACB gaat beslissen in functie van het kampioenschap. ......

Het was enigszins te verwachten. De 37ste Rally van Wallonië, de 4de manche van het Jobfixers Belgian Rally Championship, gepland op 1 tot 3 mei, wordt geannuleerd. De organisator, de Automobile Club de Namur, neemt deze beslissing rekening houdend met de maatregelen die genomen werden om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en rekening houdend met de verwachte verlenging van deze maatregelen. 

Bovendien heb je voor het organiseren van een rally medewerking nodig van dokters, ambulanciers, brandweer en politie. De organisatie begrijpt dat voor de hulpdiensten en zorgverleners de strijd tegen Covid-19 prioritair is, zodat het organiseren van de Rally van Wallonië niet haalbaar is in de huidige context. 

Of de editie 2020 van de Rally van Wallonië definitief geannuleerd of uitgesteld wordt, dat zal later beslist worden. 

Het COVID19 virus, beter gekend als Corona-virus, heeft de overheid ertoe verplicht om maatregelen te nemen.  Zo worden alle evenementen tot en met 3 april afgelast.

Het bestuur van de Tieltse Automobiel Club heeft hierbij beslist om ook de TAC Rally, weliswaar een week na deze periode gepland, uit te stellen en op zoek te gaan naar een andere datum. Het lijkt ons niet opportuun om de TAC Rally zo kort na deze maatregelen te laten doorgaan en daar zijn verschillende redenen voor.

HULPVERLENERS: Tijdens de rally hebben we minstens 5 noodartsen en een 20-tal verplegers en hulpverleners nodig die in deze moeilijke periode ingezet worden voor de algemene gezondheid van onze maatschappij en die dus niet extra belast moeten worden. .....

Het is zeker een aankondiging die niemand wou horen, maar door de evolutie van de uitzonderlijke omstandigheden van de laatste weken is er geen andere keuze. Na de vergadering van de Nationale Veiligheidsraad op donderdagavond werden nieuwe maatregelen aangekondigd om de verspreiding van het coronavirus in te dijken. Ten gevolge daarvan ziet DG Sport zich verplicht om de editie 2020 van de Spa Rally, oorspronkelijk geprogrammeerd op zaterdag 14 en zondag 15 maart, uit te stellen. 

“Het is een beslissing die niet makkelijk te nemen was, maar in sommige omstandigheden is het beter de rede te laten spreken”, stelt Christian Jupsin in naam van DG Sport. “Dit is des te frustrerender omdat de editie 2020 alles had om de rijders, de fans en onze partners te plezieren. De komst van Andreas Mikkelsen, het onuitgegeven niveau van het Belgian Rally Championship, de show-KP die startte op het rallycrosscircuit van Spa-Francorchamps, het parcours dat na de verkenningen door elke deelnemer werd geapprecieerd, alle elementen waren verenigd. De maatregelen om alles in het werk te stellen om de verspreiding van de pandemie tegen te gaan zijn echter – ruimschoots – belangrijker. Er zal volgend weekend dus geen Spa Rally worden gehouden.” .....

Grégoire Munster en Louis Louka nemen dit weekend deel aan de rally van Spa, de tweede van in totaal negen wedstrijden in het Jobfixers Belgian Rally Championship. Na hun vierde plaats in de rally van Haspengouw heeft het jonge Hyundai-duo een dubbele ambitie: hun leerproces met de Hyundai i20 R5 verderzetten en hun prestatie van in Haspengouw trachten te bevestigen. 

Minder dan twee weken na de opener van het BK volgt dit weekend al de tweede wedstrijd. Eerder op de week testte Grégoire Munster zijn Hyundai. “Het was een bijzonder interessante en leerrijke testsessie op een gevarieerde en representatieve basis. Onder het goedkeurend oog van een ingenieur van Hyundai Motorsport heb ik verschillende afstellingen geprobeerd. Elk land heeft zijn specifieke wegen, voor België is dat niet anders. De testbasis was tweeledig: een snel parcours met brede wegen gevolgd door een meer hobbelig, smal parcours met nogal wat koorden en veel modder. Vooral dat deel was representatief voor wat we dit weekend mogen verwachten. Hetzelfde kan gezegd worden van het weer: constant regen, bij momenten zeer intens met als gevolg heel wat stilstaand water. Later op de dag droogde het parcours een beetje op zodat je eigenlijk kan stellen dat het écht wel ideale testomstandigheden waren.”  

Prikkelende concurrentie  .....

Tom Rensonnet en Renaud Herman werken dit weekend hun eerste wedstrijd van het Junior Belgian Rally Championship af, aan het stuur van een Peugeot 208 in de kleuren van het RACB National Team. In en rond Spa willen ze in de eerste plaats een maximum aan ervaring opdoen.

  Over enkele uren start Tom Rensonnet in een wedstrijd die hij heel goed kent, hoewel hij er nooit gereden heeft. “Dat zal het hele seizoen lang het geval zijn”, stelt de recente winnaar van het RACB National Team Rallystuurwiel. “Ik heb geen enkele rally-ervaring, maar ik heb het geluk dat ik dit avontuur mag beginnen in de wedstrijd die het dichtst bij mijn woonplaats wordt georganiseerd. Als kind ging ik samen met mijn vader vaak kijken. Dit jaar loopt de KP van Fays op slechts een paar kilometer van mijn voordeur.” 

Maar zo een thuiswedstrijd staat niet garant voor het beheersen van alle aspecten van de rallysport, een discipline die nogal wat ervaring vereist. Daar is Rensonnet zich terdege van bewust. “Sinds enkele weken werken Renaud en ik heel hard aan ons notasysteem”, gaat hij verder. “We hebben ook, en in dezelfde context als de andere rijders, aan de verkenningen van de Rally van Haspengouw deelgenomen. Daags na de wedstrijd zijn we nog eens over het parcours gereden, om te begrijpen in welke mate de bochten na de doortocht van enkele tientallen wagens waren veranderd. Voor deze Spa Rally konden we beroep doen op een heel ervaren rallyrijder. Marc Duez, coach van het RACB National Team, heeft ons tijdens het controleren van de nota’s vergezeld. Meer dan eens gaf hij ons waardevolle tips.” .....

Henri Schmelcher kwam na de rally van Haspengouw goed voorbereid aan de start van de rally van Hannuit, een wedstrijd waaraan hij al ruim 30 jaar aan deelneemt. Deze editie werd gekenmerkt door een sterk deelnemersveld en bijzonder slechte weersomstandigheden. 

“Het weer bemoeilijkte ook de bandenkeuze. In het begin zat ik er helemaal naast”, zegt Henri Schmelcher. “Toch slaagden we erin om top drie tijden te rijden. Na de stortbui kort na de middag voelde ik mij in de BMA VW Polo helemaal in mijn sas. Met nog drie ritten te rijden besloot ik met 1 minuut achterstand op de leider en met 30 sec voorsprong op mijn eerste achtervolger te consolideren. Met nog 1 rit voor de boeg was de achterstand geslonken tot 18 sec. Op dat moment was het opnieuw hard beginnen regenen en zorgde de stortregen voor heel wat aquaplanning. De omstandigheden waren bijzonder moeilijk. Dat alles weerhield me niet om toch alles uit de kast te halen. Ik reed de snelste tijd en had ik tot mijn eigen verbazing mijn achterstand omgebogen in een voorsprong. De wedstrijd waar ik al 30 jaar aan deelneem heb ik nu eindelijk kunnen winnen. Dat is fantastisch! Dank aan mijn copiloot Kathleen Ombelet, dank aan BMA die mij een fantastische wagen hebben bezorgd. Zaterdag start ik in de rally van Spa. Mijn ambitie is om dit jaar in een wedstrijd van het BK rally in de top 10 te eindigen. Van mij mag dat in Spa gebeuren.”

Ook de tweede wedstrijd van het JobFIXers Belgian Rally Championship, de Spa Rally, belooft bijzonder spannend te worden. De affiche oogt alvast prachtig, want de Belgische rallytop wordt uitgedaagd door Andreas Mikkelsen in een Volkswagen Polo GTI R5 en Sylvain Michel als vervanger van Guillaume Dilley in de Skoda Fabia R5 van SXM. 

De komst van de Noor Andreas Mikkelsen naar Spa met een Volkswagen Polo R5 van PTR was prachtig nieuws voor de Belgische tenoren. Mikkelsen won drie WK-manches met een Volkswagen Polo R WRC, maar wees er maar zeker van dat onze landgenoten zich niet gewonnen zullen geven op het grondig vernieuwde parcours van de Spa Rally. 

Cédric Cherain, vorig jaar de snelste in Spa, wil zijn teamgenoot bij PTR het nakijken geven met een Skoda Fabia R5 Evo. Het zou de Luikenaar argumenten geven om partners te overtuigen om meer dan 4 BRC-manches te rijden. Adrian Fernémont, twee jaar geleden winnaar, is ongetwijfeld geprikkeld na de Rally van Haspengouw, waarin hij nochtans een mooie derde plaats behaalde. Kris Princen zal zeker nog meer gebrand zijn op winst in de Citroën C3 R5 van DG Sport, dat een thuiswedstrijd afwerkt. Hetzelfde kan gezegd worden van Guillaume de Mevius, die vorig jaar verstek moest geven na een schuiver op de shakedown. .....

Met 14 wagens aan de start, zal het tempo in de categorie Historic in de Spa Rally hoog liggen. Regerend kampioen Dirk Deveux is de logische favoriet met zijn Ford Sierra Cosworth, maar op het vloeiende, natuurlijke parcours kunnen de atmosferische BMW M3's ongetwijfeld een hoofdrol opeisen. Zeker bij mooi weer.

Op de modderige klassementsproeven van de Rally van Haspengouw, was Dirk Deveux duidelijk in het voordeel met zijn vierwielaangedreven Ford Sierra Cosworth. Dit weekend verwachten we meer weerwerk van zijn achtervolgers, te beginnen met Guino Kenis die in Haspengouw tweede werd met zijn BMW M3 E30. Het is ook uitkijken naar het debuut van Geoffry Leyon, want de streekrijder pakt uit met een fonkelnieuwe BMW M3 gebouwd door Mats Van den Brand. Indien het toch regent, dan is het uitkijken naar de tijden van Gino Bux met de Ford Escort Mk1 en naar de chrono's van Christophe Daco met zijn Ford Escort. Ford-rijders Christophe Van Riet, Johnny Delhez en Patrick Deblauwe mikken op een dichte ereplaats, net als Tuur Vanden Abeele, die nog eens aan de start komt in Historic met de BMW 323i waarmee hij in 2011 Belgisch kampioen werd. 

André Lausberg (Porsche), Didier Flohimont (BMW 325i), Luc Pauwels (Audi 90 Quattro), Luc Caprasse (Fiat 124 Abarth) en vooral Pierre Jamin (DAF 66 Marathon) zorgen voor de nodige variatie in het Historic-peloton.

Patrick Snijers en Davy Thierie zijn afgelopen weekend in Hannuit aan hun seizoen begonnen. Een seizoen waarin ze een zelf samengesteld programma rijden, waarbij ze voor het derde jaar op rij kunnen rekenen op de steun van hoofdsponsor Maes-Containers en waarbij ze voor het eerst samenwerken met Johan Dekens. 

“De voorbije jaren hebben we altijd op een correcte manier samengewerkt met BMA, het team van Bernard Munster. Ik ben hem daar heel dankbaar voor. In Hannuit hebben we voor het eerst samengewerkt met Johan Dekens die prima werk heeft geleverd. Yves Maes is en blijft verknocht aan de rallysport, ik ben hem heel dankbaar voor zijn steun. Dit jaar wil ik mij écht amuseren, zoals ik zondag gedaan heb. Strijden voor de zege, op welk niveau dan ook. Alles mag, niets moet. Behalve de Sezoensrally en de rally van Ieper ligt mijn programma nog niet vast. Wat wel vaststaat is dat we alles met de Porsche zullen rijden te beginnen in Spa. De omgeving leent zich echt om rally te rijden en de klassementsritten zijn fantastisch. Mijn ambitie voor dit weekend is tweeledig: de top 10 halen en de GT-klasse winnen.”

Henri Schmelcher (VW Polo GTI R5) heeft zondag de rally van Hannuit gewonnen, een sterk bezette wedstrijd van het ASAF-kampioenschap. Voor Schmelcher is het zijn eerste zege in Hannuit, zijn eerste zege ooit met een R5. Zaterdag komt hij aan de start van de rally van Spa waar ook Charles Munster (Opel Adam R2), Pieter-Jan Michiel Cracco (Skoda Fabia R5), Kevin Hommes (Skoda Fabia R5) en Grégoire Munster (Hyundai i20 R5) aan de start komt. De broers Munster willen al het goede dat ze getoond hebben in de rally van Haspengouw bevestigen. Voor Cracco en Hommes wordt het hun eerste wedstrijd van het kampioenschap.
Henri Schmelcher kwam na de rally van Haspengouw goed voorbereid aan de start van de rally van Hannuit, een wedstrijd waaraan hij al ruim 30 jaar aan deelneemt. Deze editie werd gekenmerkt door een sterk deelnemersveld en bijzonder slechte weersomstandigheden. “Het weer bemoeilijkte ook de bandenkeuze. In het begin zat ik er helemaal naast”, zegt Henri Schmelcher. “Toch slaagden we erin om top drie tijden te rijden. Na de stortbui kort na de middag voelde ik mij in de BMA VW Polo helemaal in mijn sas. Met nog drie ritten te rijden besloot ik met 1 minuut achterstand op de leider en met 30 sec voorsprong op mijn eerste achtervolger te consolideren. Met nog 1 rit voor de boeg was de achterstand geslonken tot 18 sec. Op dat moment was het opnieuw hard beginnen regenen en zorgde de stortregen voor heel wat aquaplanning. De omstandigheden waren bijzonder moeilijk. Dat alles weerhield me niet om toch alles uit de kast te halen. Ik reed de snelste tijd en had ik tot mijn eigen verbazing mijn achterstand omgebogen in een voorsprong. De wedstrijd waar ik al 30 jaar aan deelneem heb ik nu eindelijk kunnen winnen. Dat is fantastisch! Dank aan mijn copiloot Kathleen Ombelet, dank aan BMA die mij een fantastische wagen hebben bezorgd. Zaterdag start ik in de rally van Spa. Mijn ambitie is om dit jaar in een wedstrijd van het BK rally in de top 10 te eindigen. Van mij mag dat in Spa gebeuren.”......

We'll be back! Bernd Casier herhaalde vandaag de beroemde uitspraak van de Terminator. Bernd Casier en Pieter Vyncke maken binnenkort immers hun comeback met een fonkelnieuwe Ford Fiesta R5 MkII, ingezet door hun eigen team, geleid door Roeland Verschaeve.

Bernd Casier en Pieter Vyncke reden eind vorig jaar de 6 Uren van Kortrijk en de Rally van Zuid-Limburg met de Ford Fiesta R5. "De zin om rally's te rijden is er altijd geweest, maar als ik zelf niet kan rijden, dan ga ik liever niet kijken. Men heeft me dus niet veel gezien de laatste tijd, maar daar komt verandering in. We hebben immers geïnvesteerd in een fonkelnieuwe Ford Fiesta R5 MkII van M-Sport," vertelt Bernd Casier, die in de Short Rally van Moorslede al met het meest recente model van M-Sport aan de start komt. "Onze wagen wordt pas later geleverd, maar M-Sport zal een Ford Fiesta R5 MkII ter beschikking stellen om Moorslede te rijden. Het is de bedoeling om met onze nieuwe wagen Wervik te rijden, om klaar te zijn voor de grote afspraak van het jaar, de Renties Ypres Rally. Daarna zullen we zien welke wedstrijden we nog rijden in de tweede helft van het seizoen. Het niveau ligt momenteel heel hoog in het Belgisch kampioenschap. Ik ben benieuwd hoe snel ik weer in het goede ritme kan komen," vertelt Bernd, die in 2016 nog op het podium stond in Ieper. .....

Al na de tweede chronorit van de Rally van Haspengouw wisten Sébastien Bedoret en Thomas Walbrecq dat de openingsmanche van het Jobfixers Belgian Rally Championship niet de hunne zou worden. Een heel klein foutje kostte hen 14 minuten.

“Mijn schuld”, gaf de rijder van Skoda België onmiddellijk toe. “Samen met het hele team hadden we in vergelijking met de concurrentie een riskante bandenkeuze gemaakt. In de eerste proef wist ik de schade nog te beperken, maar de tweede KP lag er veel natter bij dan we hadden verwacht. In een remzone voor een T-links blokkeerde ik de wielen. We kwamen iets te snel in de bocht aan en gleden in de gracht. Er scheelde niets aan de wagen, maar omdat er geen toeschouwers stonden, bleven we geruime tijd vaststeken.”   

Alle hoop op een goed resultaat was verzwonden, dus kon de vraag worden gesteld of het wel nuttig was om verder deel te nemen. “We bleven in de rally om meerdere redenen”, aldus de jongeman uit Donstiennes. “Uit respect voor onze partners en de toeschouwers, maar ook omdat ik het enorme voorrecht heb om een krachtige bolide als onze Skoda Fabia Rally2 Evo van het SXM-team te besturen. Ik beleef altijd heel wat plezier achter het stuur! En bij elke kilometer die ik rijd leer ik weer een beetje meer.”    .....

BMA is op een prima manier begonnen aan het Jobfixers Belgian Rally Championship. Grégoire Munster debuteerde met zijn Hyundai i20 R5 met een vierde plaats. Charles Munster kwam na een felle strijd slechts 0.6 sec tekort voor zijn eerste eindzege bij de Junioren terwijl Henri Schmelcher in een sterk bezette wedstrijd als elfde finishte. In Portugal leek de Rus Nikolay Gryazin op weg naar de zege tot hij in de voorlaatste rit van de baan ging en moest opgeven.
Grégoire Munster begon zijn seizoen eerder voorzichtig met een achtste tijd, wat zich na afloop van de eerste ronde vertaalde in de zesde plaats. Toen op het einde van de tweede ronde een enorm onweer losbarstte schoof hij op naar de vijfde stek. Hoe langer hoe meer voelde het jonge talent zich meer in zijn sas in de Hyundai i20 R5 om in de slotrit zijn debuut met een tweede tijd te bekronen. Grégoire Munster en Louis Louka eindigden uiteindelijk als vierde en kwamen 2.3 sec tekort voor hun eerste podium ooit in het BK. “Het waren deze ochtend best moeilijke omstandigheden, zeker wanneer je met een nieuwe wagen de baan op moet. De afstelling was niet slecht net als onze tijden. Tijdens de tweede lus heb ik gemerkt dat ik niet efficiënt genoeg was en dat ik met de wagen op een andere manier moest beginnen werken. De Hyundai heeft enorm veel power en ik slaagde er niet meteen in om al die energie om te zetten in grip. In de laatste ronde van vier klassementsritten begonnen Verschuren en Dilley achter mij te bikkelen waardoor ook wij het tempo opdreven en in de slotrit, op het moment dat Ghislain de Mevius vol aan het strijden was voor de zege, zelfs een tweede tijd reden. Samen met Louis ben ik zeer tevreden over ons debuut met de Hyundai.” ......

De Rally van Haspengouw, de eerste wedstrijd van het Jobfixers Belgian Rally Championship, eindigde zoals vorig seizoen eindigde. De allerlaatste proef zorgde voor een waanzinnige ommekeer. Door een lekke band verspeelde lokale favoriet Kris Princen de overwinning. Ghislain de Mevius liet de kans niet liggen om zijn eerste overwinning in het Belgisch kampioenschap te boeken. En dat is nog maar het begin... Kris Princen leek op weg naar het absolute zegerecord toen hij aan de 12de en laatste klassementsproef van de Rally van Haspengouw begon met 2"7 voorsprong op zijn dichtste achtervolger. Maar, een lekke band besliste er anders over. Princen verloor 28" en eindigde op de tweede plaats op 25"3.  "Er is maar één plaats die telt en dat is de eerste. Dus, ja, ik ben erg teleurgesteld. Zeker omdat we niets geraakt hebben, maar gewoon op het onverhard lek reden aan hoge snelheid. Ik had Citroën en DG Sport graag de overwinning bezorgd," vertelde Kris Princen.

Bij het G-Rally Team van Ghislain de Mevius en Johan Jalet werd een feestje gebouwd. De rijder uit Waver bahaalde immers zijn eerste overwinning in het Belgisch kampioenschap. "Dit was bijna de perfecte rally voor ons," lachte de zoon van voormalig rallykampioen Grégoire de Mevius. "Ik heb amper getest met onze nieuwe Fabia R5 Evo, maar we reden wel meteen de snelste tijd. De afstellingen waren goed en ik reed zuiver en efficiënt op dit modderige parcours. In de namiddag, toen het fel regende, was ik misschien een fractie te voorzichtig, waardoor Kris de leiding nam. Op de laatste proef wilde ik hem onder druk houden, maar ik had nooit gedacht hier mijn eerste overwinning te boeken. Dit smaakt naar meer!"

Op de laatste proef gebeurde nog heel wat. Guillaume Dilley, op dat moment 7de, gaf op door een afgebroken wiel. William Wagner, de Franse Belg die twee snelste tijden klokte en die op weg leek naar de tweede plaats, reed zijn twee voorbanden lek. Hij tuimelde naar de 6de plaats. ......